F otowedstri jd
Laat uw kind
ook fotografeeren
Zegt het met cijfers!Em,eptii!:
LIMITED
I
VANBATEN BAL
De competitie
indeeling
Tweede- prijs:
Vijfde prijs:
Vierde prijs:
ZATERDAG 26 AUGUSTUS
z
Groote toename
Vóór den Oorlog
Het weer op Zondag
Van den sterrenhemel
De toename in 4 jaar tyde
Zes eerste klas af
deelingen
e
UIT DEN VOLKSRAAD
BENOEMINGEN
In het bisdom Breda
het Ford-team
GESCHENK VAN MUSSOLINI
37694
56.744
54.544
27755
20.779
De voorwaarden
19201924 4923 49504932
Ingezonden door Jan van Heat. Amsterdam
Ingezonden door J. Mirant, Amsterdam
Aantal inwoner» per motor-
rytuig
Groote veranderingen eindt het
vorig seizoen
Veel kant op onttandvattig, regen
achtig weer, maar geen
zekerheid
De „Browni®” Junior is een eenvoudig
toestel van de Kodak fabriek, waarmee
ieder kind brilliante foto’s kan maken.
De Nova in het sterrenbeeld
Ophiuchis
QLjfe
ÖJÖE)
StohglstoBss
TARGET HAWK EYE
Derde prijs:
EINDHOVEN—PARIJS—EIND-
HOVEN-RIT
Er is nog tijd om mee te doen
aan de Kodak Jeugd-wedstrijd.
Volledige inlichtingen over den wed*
strijd in iedere complete uitrusting.
15 September wordt onze
brievenbut gesloten
Sterke ttyging van het aantal mo
torize he voertuigen in one
land
De laatste etappe
Verkrijgbaar bij lederen vooraanstaanden fotohandelaar
De laatete belangrijke wed-
tt ry den
fl» 33.378
Sta 37.694
Overwinning voor
54.988
10707
n
40968
to
L
4910 4058
4999
1
Elk.
9
we
van
Ingezonden door J. Bolmers, Tilburg
Vosta,
(Nadruk verboden)
(Nadruk verboden.)
k
2.000 motorrfwMan
In
10
28.734
35 040
41227
46.012
48.494
51.922
60.262
67.845
75.369
81277
3.159
3.357
3.536
3.625
3.783
Ingezonden door -Mej. C. Roelof ssen,
Amsterdam
«4 2771
zó)»?.
4990 4994
<uj8e4
*n Prima Kodak doosvorm-camera,
formaat 6x9, beschermde lens, TER
WAARDE VAN ZES GULDEN.
Kodak No. 1, serie 3. Solide uitvoering,
prima leerbekleeding, anastlgm lens,
*n prima toestel, formaat 6x9 cM.,
TER WAARDE VAN VEERTIG GUL
DEN.
Complete Uitrusting
Brownie Junior Six-2Q
Kodak Rolfilm, Brownie
Waterproof ree rrt
Tasch„prijs J .OU
En thans verzoeken wy onzen lezers, om de
nu volgende getallen eens even te willen bekij
ken. De stijging van het aantal motorrijtuigen
is wel zéér opvallend.
We kunnen hieruit gemakkeiyk nagaan, hoe
veel inwoners er in ons land per motorrijtuig
aanwezig zijn. Daarby moet echter rekening ge
houden worden met het bevolkingsaccres. Wan
neer wjj deze berekening maken, blijkt, dat er
(telkens op 1 Augustus) aanwezig waren:
Cijfers en statistieken zijn nooit erg populair
geweest. De gemiddelde mensch gunt den hee-
ren statistici gaarne „l’art de grouper les chif-
fres”.
Toch gelooven wij, aldus schrijft ons de AN.
W^.-Toeristenbond voor Nederland, dat een
overzicht van de toename van het aantal moto
rische voertuigen (motorrijwielen, auto's, enz.)
In ons land door menigeen wél zal worden ge
lezen, omdat nu eenmaal het snelverkeer in het
brandpunt der publieke belangstelling is geko
men. Daarom geven wij hier enkele grepen uit
de zeer onlangs verschenen „Statistiek der Mo
torrijtuigen". een uitgave van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek, De meest belangwek
kende gegevens hebben wij .smakelijk’’ trach
ten voor te stellen in bijgaande aanschouwelijke
overzichten.
ziet hieruit wel heel duidelijk, dat de
(hier als verzamelnaam gebezigd)
In vier jaar tijd kwamen er dus rond 10.000
motorfietsen byeen stijging van rond 35 pro
cent.
Een fraaie Zak-Kodak na 1. licht en
elegant, geheel van metaal vervaar
digd. in compursluiter 6x9. met uit
stekende anastlgmatische lens TER
WAARDE VAN ZESTIG GULDEN.
Hier zien we dus een toename van rond
60.000 motorrijtuigen, dat is met ongeveer 56
procent.
De geregelde achteruitgang van de weersge
steldheid van den laatsten tijd culmineerde in
een reeks van onweersdagen, die Zondagavond
IX begon en in den nacht van Dinsdag op
Woensdag eindigde. De oorzaak van dezen roe
riger) weerstoestand was gelegen in de ontmoe
ting van twee luchtstroomen, een warm-voch-
tigen ZuldwestelUken en *n droog-koelen Noord-
weeteiyken in samenhang met 'n depressie over
de Noordzee. Het weer verbeterde daarna lang
zaam en werd gedurende den namiddag van IX
Donderdag zóó mooi, dat velen een nieuwe pe
riode van mooi weer zullen hebben verwacht.
Een zoodanige wending in de weersgesteld
heid zou met het oog op den tijd van bet jaar
volstrekt niet onmogelyk xyn. Niettegenstaande
deze verbetering worden de naaste vooruitzich
ten voor het weer door de offlcleele meteorolo
gische diensten ongunstig geacht, omdat de op
klaring van -.bet weer op Donderdag verbana
hield met een drukstyging over een smal geblea,
dat snel Oostwaarts trok en verwacht werd
spoedig gepasseerd te zijn, terwijl ten Westen
der Bntsche Eilanden een nieuwe depressie ver
scheen. Als deze niet vóór Zondag zich over
West-Europa zal hebben uitgebreid, bestaat er
veel kans op een mooien Zondag, die wanner
zou Zijn dan de voorafgaande dagen. Daar op t
oogenbllk, waarop deze beschouwing werd sa
mengesteld, niet met zekerheid kon worden uit
gemaakt of deze nieuwe depressie een weg zal
inslaan, die tot verslechtering van het weer zal
leiden, kan ook ditmaal geen stellige verwach
ting worden uitgesproken.
Enkele nadere* aanwyzingen kunnen den le
zer van nut zijn om zijn eigen verwachting hier
aan toe te voegen. Zoolang de barometer niet
opnieuw sterk of vrij sterk gaat dalen en geen
bovenwolken verschijnen, stijgen de kansen op
voortzetting van het mooie weer zeer sterk. Ik
acht deze kansen voor Zaterdag en Zondag niet
eens gering. Maar grooter schijnen de kansen
te zijn, dat de depressie nader komt en dit
wordt voorafgegaan door een daling van den
barometer en het verschijnen van bovenwolken
vooral vederwolken in West en Noord-Weat.
Alsdan is regenachtig zeer ongestadig weer te
verwachten.
Op 15 Augustus kwam het telegrafisch be
richt uit Kopenhagen, dat de astronoom Peltier
een nova had gezien in het sterrenbeeld Ophiu
chis (De Slangendrager) van de 6de grootte.
Men verkeerde over de plaats van het object
nog in twyfel, totdat een latere tijding de juiste
positie van het hemellichaam bevatte.
Het bleek, dat de nieuwe ster reeds een be
kende was. slechts de waargenomen helderheid
door Peltier overtrof alle vorige waarnemingen
van maximale helderheid. De tot nog toe be
kende helderheidswissellng liep van de .7.5 tot
„df Ij&te gUygrpotte.
Over het algemeen gesproken is de positie
de ster in ons land niet gunstig voor de waar
neming, omdat de hoogte boven den horizon in
deze maand (omstreeks 9 uur 's avonds) een 30
graden bedraagt, terwijl de helderheid boven
dien nog aan het afnemen is. Niettemin is het
voor den liefhebber, die over een kleinen kijker
beschikt, interessant om deze nova waar te ne
men en zyn helderheid met betrekking tot na
burige. on veranderlijke, sterren te schatten. Aan
de hand van deze schattingen krUgt men in den
loop van den tyd een idee van de helderheids-
afname en wellicht ook weer eens van de hel
der heldstoename. De ster zal nu ongeveer van
de 7de tot de 8ste grootte zijn; de kleur is rood
achtig.
Trekt men op een sterrenkaartje een verbln-
dingsiyn tusschen de sterren Zéta Serpens en
Mu Ophiuchis, dan staat het object ongeveer
halverwege dezen afstand en een weinig onder
de verbindingslijn. Voor den gebruiker van een
goede en verdeelde sterrenkaart diene de opgave
van de volgende coördinaten voor het jaar 1855.
0 17h, 42m, 25s rechte klimming en 6 gr„
39 6 declinatie.
1928 één motorrijtuig per 69 Inw.
1929 60
1930 54
1931 50
1932 47
Men
auto (hier als verzamelnaam gebezigd) nog
steeds belangryk veld wint, crisis en malaise
ten spyt Redeiykerwyze mag verwacht wor
den, dat er een geweldige stijging zal komen,
zoodra de conjunctuur omslaat. De auto is vóór
alles: het transportmiddel van de toekomstI
maar uit deze indeeling valt zy vry gemakkeiyk
af te leiden.
Nog enkele weken en het startschot valt voor
de competitie.
Wat zal ons het nieuwe seizoen brengen?
We zyn met onze Roomsche voetbalbeweging
op den goeden weg en we hebben alle reden om
ook in het volgende 'seizoen het beste te ver
wachten.
148 strafpunten; H. Zuur. Voorburg, 80 straf
punten.
Automobielen: D. A. Budde, Eindhoven. 25;
A. Mutsaers, Tilburg, 21; P. Wlnkelaar, Hoorn.
29; P. Spduit, Rotterdam, 21; Ir. Selleger, Ber
gen. 103; C. Bakx, Eindhoven, 73; R. Dales, Rijs-
wyk, 122; I. Hieronymus, Zeist. 38; v. d. Heyden,
Den Haag, 22; W. J. Kraus, Den Bosch, 26;
Gerlings, Amsterdam. 83; J. Langelaar, Basra.
79; G. Alblas. Soestdyk, 89; Vlemmings. Eind
hoven, 68; H. van Beek. Eindhoven, 26; Fr Vul-
linghs, Den Bosch, 76; Ed. Lepelaars, Tilburg,
74; C. Daniels, Tilburg, 73; H. J. Hunlnk, De
venter, 85 strafpunten.
In totaal verkreeg het Ford-team 85 straf
punten: het Chevrolet-team 110; het Rockne-
team 131 en het Opel-team 223 strafpunten.
1 Kodak Junior, ultsprlngmodel, met
anastlgm. lens, formaat6x9; handig,
makkelijk zakformaat, TER WAARDE
VAN TWEEËNTWINTIG GULDEN
50 CT8.
En verder niet minder dan v IJ f 11 g
troostprijzen.
De Zeereerw. heer Jos. Baeten, benoemd pas
toor van de nieuwe parochie te Glnheken, zal
voorloopig zUn Intrek nemen in het 8t. Ellsa-
bethgestlcht, Hendrikstraat te Breda en ont
heven worden van het secretariaat van bet
Bisdom.
Z. H. Exc. de Bisschep van Breda heeft be
noemd tot secretaris van het Bisdom den zeer
eerw. heer L. Beckers; tot kapelaan te St. Wll-
lebrord den weleerw. heer Ant. Mouwen, pries
ter van het seminarie; tot rector van het 8t.
Franclscusgestlcht te Breda (Leuvenaarstraat)
den Weleerw. heer J. van Besouw; tot kapelaan
te Teterlngen den weleerw. heer Th. Llevegoed;
tot kapelaan te Ulvenhout den weleerw. heer
Jac. van Mechelen; tot kapelaan te Sluis den
weleerw. heer C. Knipscheer, priester van het
seminarie; tot tweeden conrector van de Broe
ders te Huybergen den weleerw. heer Jac. Koen-
raadt: tot kapelaan te Wagenberg den weleerw.
heer M..van den Eynden; tot kapelaan te Latns-
waarde den weleerw. heer Oysb. Verhuist, pries
ter van het seminarie; tot derden kapelaan te
Breda (H. Sacramentskerk) den weleerw. beer
Jos. Plasschaert; tot kapelaan te Breda (H.
Gerardus Majella) den weleerw. heer W. Beu
ken; tot kapelaan te Aardenburg den weleerw.
heer Hadr. Lazeroms. priester van het semi
narie; tot derden kapelaan te Breda (H. Hart)
den weleerw heer Alf. Wolters; tot kapelaan
te Roosendaal (8t. Jan) den weleerw. heer Norb.
Theeuwes; tot kapelaan te St. Jansteen den
weleerw. heer L. Koek, priester van het semi
narie: tot kapelaan te Borgvliet den weleerw.
heer C. Goeseels, priester van het seminarie.
Zijne Em. Kardinaal van Roey. Aartsbisschop
van Mechelen, heeft benoemd tot onderpastoor
te Deurne bl) Antwerpen den weleerw. heer L
Verschueren; tot onderpastoor te Ooien bij
Herenthals den weleerw. heer Jos. Vermolen;
tot onderpastoor te Boortsmeerbeek by Meche
len den weleerw. heer W. Maas; tot onderpas
toor te Vlssenaeken by Thlenen den weleerw.
heer O. Braat; tot onderpastoor te Dtvorp bij
Halle den weleerw. heer D. Slootmakers; tot
onderpastoor te Herenthout by Herenthals den
weleerw. heer Hadr. Verhoeven; tot onderpas
toor te Oud-Heverlee by Leuven den weleerw.
heer J. Lauwerijssen, allen priesters van het
seminarie te Hoeven.
BATAVIA, 25 Aug. (Aneta) De Consul-Gene
raal van Italië overhandigde aan Pangeran
Hadlwidjojo in de couloirs van den Volksraad
het portret van Mussolini ter doorzending aan
den Soesoehoenan van Soerakarta.
BATAVIA, 25 Aug. (Aneta)
heeft met 41 tegen 12 stemmen de motle-
Wlranata Koesoema aangenomen, waarbij de
Regeering wordt verzocht het daarheen te
leiden dat een academische opleiding van In-
landsche bestuursambtenaren spoedig in het
leven zal worden geroepen.
Het amendement-Thamrin, waarin wordt
voorgesteld den memorlepost Particuliere Lande-
ryen der begroeting voor de Afdeeling Blnnen-
landsch Bestuur met f 2.000.000 te verhoogen,
werd verworpen met 40 tegen 12 stemmen.
1. Deelnemers moeten abonné stjn van ons
Mad.
2. Alleen amatenr-fotografen kunnen mede
dingen naar de prijzen; beroepsfotografen sjjn
uitgesloten.
3 Door inzending staat men ons het repro
ductie recht van de foto af.
4. Inzenders onderwerpen zich zonder voor
behoud aan de beslissing van de Redactie.
5 Over de inzendingen tam geen como-
pondentie worden gevoerd, afdrukken worden
niet teruggezonden.
6. Op de enveloppe schrijve men naast bet
adres de vermelding:
„Foto-vacantie-prijsvraag” terstfl aan Ot
achterzijde van de fo<p naam, straat en woon-
plaata duidelijk moeten stjn geschreven.
In de vacantiemaand is 1 aantal inzendingen
voor onzen vacantlefotowedstryd schrikbarend
toegenomen. En hoewel wy nog byna drie
weken van den sluitingstermyn af zyn, kunnen
wy nu wel met een aan zekerheid grenzende
waarschyniykheid aannemen, dat de deelne
ming onzen gpdstryd van het vorige jaar over
treft.
Laten allen, die nog het plan hebben om
foto's in te sturen goed in hun ooren knoopen,
dat inzendingen na 15 September niet meer in
aanmerking kunnen komen. Dan gaat de jury
aan het wérk om te wikken en te wegen welke
inzendingen voor een bekroning in aanmerking
komen en welke de gelukkige winnaars van de
prachtige hoofdpryzen zullen zijn.
De deelnemers aan onzen fotowedstrijd moe
ten dus nog geduld oefenen tot einde Septem
ber. dan zal de beslissing gevallen zijn en kun
nen wy weer vele lezers gelukkig maken.
Wy hebben uit den grooten berg een viertal
kiekjes gezocht, welke zeker de moeite van het
reproduceeren loonen. Ijverig is men reeds in
de weer om de foto’s in bepaalde categorieën in
te deelen in afwachting van de komst van de
jury, die met argusoogen de zaak zal bekijken.
Nog eenmaal, maar nu toch heusch voor het
laatst publiceeren wjj de voorwaarden van
onzen wedstryd.
KODAK,
De uitslagen van den Zondag JX gehouden
Eindhoven - Par Ijs- Eindhoven -rit, georganiseerd
door de Motor- en Automobielclub ..Het Zui
den”, welke heden definitief bekend zyn, luiden
als volgt:
Toeristenklasse: Ch. Smulders, den Haag, 27
strafpunten; P. J. Ypma, Amsterdam, 45 en Dr.
Jordaens, Eindhoven, 10 strafpunten.
Motoren: T. Meyer, De Bilt, 265 strafpunten;
H. Lelieveld, Den Haag. 223, C. Lelieveld. Den
Haag, 210; A. Grapendaal, Jutfaas, 120; A.
Baars. Jutfaas. 113; M. Adriaans. Zaltbommel.
87; W. Steur, Voorschoten, 163; G. van Beek.
Utrecht, 96; P. van Oosten, Amsterdam. 136; D.
Eyslnk, Amersfoort, 121; J. Renoy, Den Haag,
112 strafpunten.
Motoren met zyspan: J. Fyma, Amsterdam,
•teh voort 5.000 auto’s
Na Zondag zal de crlcketcompetltle 1933
hoogstwaarschyniyk op een enkelen wedstrijd
na tot het verleden behooren.
H.C.C.I. en V.O.C. trachten nog uit te vech
ten, wie in het bezit van den kampioenstitel
zal komen, doch de mogelykheid is groot dat
deze titel, evenals vorig jaar, door twee clubs
gedeeld zal moeten worden.
H.C.C.I. heeft intusschen de beste kans, om
dat de mogelykheid bestaat dat de Hagenaars
Zondag in Enschede met innings van PW.
winnen. Is dit Inderdaad het geval, dan moet
V.O.C. met de tweede plaats genoegen nemen.
De Rotterdammers hebben n.l. nog tegen
V.R.A. en H.C.C. 2 uit te spelen en wy geloo
ven niet dat er in deze ontmoetingen meer dan
normale winst voor de bezoekers zit.
Zondag treffen zy VJt.A. achter het Stadion.
Zouden de Amsterdammers hier voor een ver
rassing zorgen, dan heeft V.O.C. zyn kans ge
heel verspeeld. Wy rekenen echter op een over
winning voor de bezoekers.
In Haarlem is de derby HaarlemRood en
Wit een waardig besluit van het seizoen. Veel
is er aan het resultaat niet meer gelegen, daar
P.W. den dans practisch genomen niet meer
ontspringen kan. Dit neemt echter niet weg
dat de stryd tusschen de beide Haarlemsche
clubs heel interessant kan worden. De vorige
ontmoeting eindigde in een draw. Aan de hand
van de laatste resultaten zou men Haarlem
momenteel de beste kans geven.
De belangrykste wedstryd wordt ditmaal in
Laren gespeeld. Hier gaan n.l. de belde Over-
gangskamploenen V.V.V. en Hermes D.VB. om
P.W.’s plaatsje in de eerste klasse kampénAgfie
hier de beate kansen heeft is moeiiyk aan te
geven. Spannen zal het bngetwyfeld op het
Van 1928 tot 1932 is dus het aantal personen
auto’s in ons land toegenomen met byna 30.000
stuks, of, anders uitgedrukt: met bijna 60 pro
cent I
Aantallen vrachtauto’s (telkens op 1 Aug.)
1928
1929
1930
1931
1932
Aantal motorrywlelen (telkens op 1 Aug.)
1928 27.785
1929 30225
1930 31.314
Hier is de toename het kleinst, wat natuuriyk
samenhangt met het feit, dat de ontwikkeling
van het autobusverkeer geremd wordt door de
wetteiyke bepalingen. Een toename met slechts
ruim 600 bussen (of: 20 procent) is én relatief
én absoluut gering te noemen in vergelijking
met de andere cijfers.
Aan tallen autobussen (telkens op 1 Aug.)
1928
1929
1930
,1931
1932
Aantallen personenauto's (telkens op 1 Aug.)
1928
1929
1930
1931
1932
De totale aantallen motorrytuigen
1928 111.600
1929 128.884
1930 143.922
1931 158.384
1932 171.248
Wanneer wy bedenken, dat er in 1909 nog
slechts een goede 4500 motorrytuigen in ons
land geteld werden, welk aantal steeg tot byna
13.000 in 1915, terwyi het thans de 200,000 be
gint te naderen, da^ hebben wy eigeniyk de
grondoorzaak gevqnden voor het verkeerspro
bleem. Want tot 1927 werd er practisch niets
aan de wegen gedaan. In 1928 begon de wegen
verbetering pas goed, en toen was het aantal
motorrytuigen reeds byna vertienvoudigd in
vergeiyking met 19151 Het spreekt wel vanzelf,
dat er op ons wegennet voor een dergelyke toe
name geen plaats was. Nadien trachtte men ver
betering in de wanverhouding tusschen wtg-
kwaliteiten en aantal auto’s te brengen door de
wegen te verbeteren, maar aangezien er aan de
stijging nog voorloopig geen einde komt, spreekt
het vanzelf, dat eerst over gerulmen tyd van
een redeiyke verhouding tusschen de beide ge
noemde factoren gesproken zal kunnen worden.
Wanneer cyfers een taal vermogen te spreken,
dan zeggen zy wel in de eerste plaats: .schiet
op, schiet op met den aanleg van wegen en met
den bruggenbouw”!
Het bestuur van den I.V.C.B. heeft een nleu-
competltle-indeellng ontworpen, welke heel
wat verschilt van de in het vorige seizoen gel
dende regeling.
Een der voornaamste veranderingen, en on-
getwyfeld een goede ook, is, dat het aantal eer
ste klas afdeelingen van zeven op zes is ge
bracht, nX in het Zuiden twee, in het Oosten
twee, alsook in het Westen twee afdeelingen.
Het Zuiden heeft er dus een moeten missen.
Bovendien lykt bet ons een verbetering, dat
thans in de verschillende windstreken tweede
klas afdeelingen zyn ondergebracht en we dus
niet meer den tel zullen kwytraken, wanneer we
de een of andere afdeellng moeten zoeken. Met
al het lettergedoe raakte men wel een weinig
van streek.
In het Zuiden zyn echter naast enkele twee
de klas-afdeellngen ook nog promotle-afdeelln-
gen gesticht, nX in afdeellng 2, terwijl boven
dien nog overwogen wordt het aantal tweede
klas-afdeellngen in te krimpen door eenige te
doen samenvloeien.
In het Oosten is de toestand vrywel onge-
wyzlgd gebleven, voor wat de eerste klasse be
treft. Behoudens dan de veranderingen, welke
noodlg waren vanwege promotie en degradatie
Afdeellng I in het Oosten ziet er als volgt
uit; SDOUC, VDZ, ’s Heerenberg, Altlor, Grol.
Blauw Wit, Union en VVO. Het Nymeegsche
Union 4s thans by het Oosten ingelyfd. Hier
onder ressorteeren twee tweede klas-afdeelin-
gen, nX II A met BVC. Treffers, DWS, Mobllla
SCE, Union II, Noviomagum en VVLK; IIB
met Swift, Vlod, Lob. Boys, Jonge Kracht, St.
Jan, Hulhuizen en Excelsior.
Afdeellng II: Achilles, De Zweef,
Quick, NEO, Zwolle, PH en EMOS.
Hieronder is slechts een tweede klas-afdee-
ling: Denekamp, HAC, Achilles II, Losser,
Quick II, Pathmos Boys, Volharding-Entos en
Longa.
Ook het Westen is in twee afdeelingen ge
splitst gebleven en zag heel weinig veranderin
gen, uitgezonderd echter de tweede klassers,
welke heel wat verschillen van de vorige indee
ling. En of daar de betrokken clubs geheel mee
instemmen is aan twyfel onderhevig.
De vorige bekende afdeelingen II N en O wa
ren werkeiyk pracht klassen en thans zyn de
zen al heel wreed door elkaar gegooid. Boven
dien is het aantal deelnemende elftallen ook al
verminderd, zoodat het aantal te spelen wed-
stryden voor menige vereenlging sterk is ach
teruitgegaan.
Afdeellng I in het Westen ziet er als volgt
uit: Volendam, HMS, Wilskracht, DEM, EMM,
VVZ, Fortltudo, VIC, De Meer en WY. met
daaronder twee lie klas-afdeellngen: IIA'lW,
SDO, Zw. Vooruit, HMS II, Semper Avantl,
EMM II, VEP, MSV, WY II en Olympia; HB:
WA, DO6S. Zwaluwen, RKAV, Wilskracht H,
Alw. Forward. GVO en NEA.
Afdeellng II: DHL, Graaf Willem, HBC,
Santpoort. 8JC, GDA, Leonidas, TYBB, Spar
taan en DONK.
Ook hier twee afdeelingen tweede klas, nX:
HA: Geel Wit, Onze Gezellen, Lelden, Llsse,
Teylingen, Vitesse, ADO en Santpoort H; II B:
Excelsior, Spartaan II. Graaf Floris, Wilhelmus,
PFC, Blauw Zwart, L en S en Ollveo.
Natuurlijk zullen er heel wat bezwaren tegen
deze regeling worden aangevoerd en het is nog
lang niet zeker, dat dit alles zonder meer wordt
doorgevoerd. Maar de I.V.C.B. is toch op den
goeden weg. De zaak zoo overzichteiyk mogelyk
indeelen en rekening houden met de verschil
lende wenschen van vele vereenlglngen. Het
valt werkelijk niet mee.
De promotle-regeling is nog wel niet bekend,
«F De schitterende nieuwe Kodak Stx-90,
De meest moderne, meest elegante
en tevens de kleinste rolfllmcamera
voor foto’s 6x8, TER WAARDE VAN
VIJFENZEVENTIG GULDEN.
De Volksraad
de
1 Kodak Six 16. De allernieuwste
Kodak, form. 6Kxll. anastlgm. lens,
belichtlngsopgave op den sluiter, het
meest compacte toestel in dat for
maat, TER WAARDE VAN ZEVENEN
DERTIG GULDEN 50 ets.
Byna 20.000 vrachtauto’s kwamen er van
1928 tot 1932 dus byeen stygtng van meer dan
70 procent.