F otowedstri jd Laat uw kind ook fotografeeren Zegt het met cijfers!Em,eptii!: LIMITED I VANBATEN BAL De competitie indeeling Tweede- prijs: Vijfde prijs: Vierde prijs: ZATERDAG 26 AUGUSTUS z Groote toename Vóór den Oorlog Het weer op Zondag Van den sterrenhemel De toename in 4 jaar tyde Zes eerste klas af deelingen e UIT DEN VOLKSRAAD BENOEMINGEN In het bisdom Breda het Ford-team GESCHENK VAN MUSSOLINI 37694 56.744 54.544 27755 20.779 De voorwaarden 19201924 4923 49504932 Ingezonden door Jan van Heat. Amsterdam Ingezonden door J. Mirant, Amsterdam Aantal inwoner» per motor- rytuig Groote veranderingen eindt het vorig seizoen Veel kant op onttandvattig, regen achtig weer, maar geen zekerheid De „Browni®” Junior is een eenvoudig toestel van de Kodak fabriek, waarmee ieder kind brilliante foto’s kan maken. De Nova in het sterrenbeeld Ophiuchis QLjfe ÖJÖE) StohglstoBss TARGET HAWK EYE Derde prijs: EINDHOVEN—PARIJS—EIND- HOVEN-RIT Er is nog tijd om mee te doen aan de Kodak Jeugd-wedstrijd. Volledige inlichtingen over den wed* strijd in iedere complete uitrusting. 15 September wordt onze brievenbut gesloten Sterke ttyging van het aantal mo torize he voertuigen in one land De laatste etappe Verkrijgbaar bij lederen vooraanstaanden fotohandelaar De laatete belangrijke wed- tt ry den fl» 33.378 Sta 37.694 Overwinning voor 54.988 10707 n 40968 to L 4910 4058 4999 1 Elk. 9 we van Ingezonden door J. Bolmers, Tilburg Vosta, (Nadruk verboden) (Nadruk verboden.) k 2.000 motorrfwMan In 10 28.734 35 040 41227 46.012 48.494 51.922 60.262 67.845 75.369 81277 3.159 3.357 3.536 3.625 3.783 Ingezonden door -Mej. C. Roelof ssen, Amsterdam «4 2771 zó)»?. 4990 4994 <uj8e4 *n Prima Kodak doosvorm-camera, formaat 6x9, beschermde lens, TER WAARDE VAN ZES GULDEN. Kodak No. 1, serie 3. Solide uitvoering, prima leerbekleeding, anastlgm lens, *n prima toestel, formaat 6x9 cM., TER WAARDE VAN VEERTIG GUL DEN. Complete Uitrusting Brownie Junior Six-2Q Kodak Rolfilm, Brownie Waterproof ree rrt Tasch„prijs J .OU En thans verzoeken wy onzen lezers, om de nu volgende getallen eens even te willen bekij ken. De stijging van het aantal motorrijtuigen is wel zéér opvallend. We kunnen hieruit gemakkeiyk nagaan, hoe veel inwoners er in ons land per motorrijtuig aanwezig zijn. Daarby moet echter rekening ge houden worden met het bevolkingsaccres. Wan neer wjj deze berekening maken, blijkt, dat er (telkens op 1 Augustus) aanwezig waren: Cijfers en statistieken zijn nooit erg populair geweest. De gemiddelde mensch gunt den hee- ren statistici gaarne „l’art de grouper les chif- fres”. Toch gelooven wij, aldus schrijft ons de AN. W^.-Toeristenbond voor Nederland, dat een overzicht van de toename van het aantal moto rische voertuigen (motorrijwielen, auto's, enz.) In ons land door menigeen wél zal worden ge lezen, omdat nu eenmaal het snelverkeer in het brandpunt der publieke belangstelling is geko men. Daarom geven wij hier enkele grepen uit de zeer onlangs verschenen „Statistiek der Mo torrijtuigen". een uitgave van het Centraal Bu reau voor de Statistiek, De meest belangwek kende gegevens hebben wij .smakelijk’’ trach ten voor te stellen in bijgaande aanschouwelijke overzichten. ziet hieruit wel heel duidelijk, dat de (hier als verzamelnaam gebezigd) In vier jaar tijd kwamen er dus rond 10.000 motorfietsen byeen stijging van rond 35 pro cent. Een fraaie Zak-Kodak na 1. licht en elegant, geheel van metaal vervaar digd. in compursluiter 6x9. met uit stekende anastlgmatische lens TER WAARDE VAN ZESTIG GULDEN. Hier zien we dus een toename van rond 60.000 motorrijtuigen, dat is met ongeveer 56 procent. De geregelde achteruitgang van de weersge steldheid van den laatsten tijd culmineerde in een reeks van onweersdagen, die Zondagavond IX begon en in den nacht van Dinsdag op Woensdag eindigde. De oorzaak van dezen roe riger) weerstoestand was gelegen in de ontmoe ting van twee luchtstroomen, een warm-voch- tigen ZuldwestelUken en *n droog-koelen Noord- weeteiyken in samenhang met 'n depressie over de Noordzee. Het weer verbeterde daarna lang zaam en werd gedurende den namiddag van IX Donderdag zóó mooi, dat velen een nieuwe pe riode van mooi weer zullen hebben verwacht. Een zoodanige wending in de weersgesteld heid zou met het oog op den tijd van bet jaar volstrekt niet onmogelyk xyn. Niettegenstaande deze verbetering worden de naaste vooruitzich ten voor het weer door de offlcleele meteorolo gische diensten ongunstig geacht, omdat de op klaring van -.bet weer op Donderdag verbana hield met een drukstyging over een smal geblea, dat snel Oostwaarts trok en verwacht werd spoedig gepasseerd te zijn, terwijl ten Westen der Bntsche Eilanden een nieuwe depressie ver scheen. Als deze niet vóór Zondag zich over West-Europa zal hebben uitgebreid, bestaat er veel kans op een mooien Zondag, die wanner zou Zijn dan de voorafgaande dagen. Daar op t oogenbllk, waarop deze beschouwing werd sa mengesteld, niet met zekerheid kon worden uit gemaakt of deze nieuwe depressie een weg zal inslaan, die tot verslechtering van het weer zal leiden, kan ook ditmaal geen stellige verwach ting worden uitgesproken. Enkele nadere* aanwyzingen kunnen den le zer van nut zijn om zijn eigen verwachting hier aan toe te voegen. Zoolang de barometer niet opnieuw sterk of vrij sterk gaat dalen en geen bovenwolken verschijnen, stijgen de kansen op voortzetting van het mooie weer zeer sterk. Ik acht deze kansen voor Zaterdag en Zondag niet eens gering. Maar grooter schijnen de kansen te zijn, dat de depressie nader komt en dit wordt voorafgegaan door een daling van den barometer en het verschijnen van bovenwolken vooral vederwolken in West en Noord-Weat. Alsdan is regenachtig zeer ongestadig weer te verwachten. Op 15 Augustus kwam het telegrafisch be richt uit Kopenhagen, dat de astronoom Peltier een nova had gezien in het sterrenbeeld Ophiu chis (De Slangendrager) van de 6de grootte. Men verkeerde over de plaats van het object nog in twyfel, totdat een latere tijding de juiste positie van het hemellichaam bevatte. Het bleek, dat de nieuwe ster reeds een be kende was. slechts de waargenomen helderheid door Peltier overtrof alle vorige waarnemingen van maximale helderheid. De tot nog toe be kende helderheidswissellng liep van de .7.5 tot „df Ij&te gUygrpotte. Over het algemeen gesproken is de positie de ster in ons land niet gunstig voor de waar neming, omdat de hoogte boven den horizon in deze maand (omstreeks 9 uur 's avonds) een 30 graden bedraagt, terwijl de helderheid boven dien nog aan het afnemen is. Niettemin is het voor den liefhebber, die over een kleinen kijker beschikt, interessant om deze nova waar te ne men en zyn helderheid met betrekking tot na burige. on veranderlijke, sterren te schatten. Aan de hand van deze schattingen krUgt men in den loop van den tyd een idee van de helderheids- afname en wellicht ook weer eens van de hel der heldstoename. De ster zal nu ongeveer van de 7de tot de 8ste grootte zijn; de kleur is rood achtig. Trekt men op een sterrenkaartje een verbln- dingsiyn tusschen de sterren Zéta Serpens en Mu Ophiuchis, dan staat het object ongeveer halverwege dezen afstand en een weinig onder de verbindingslijn. Voor den gebruiker van een goede en verdeelde sterrenkaart diene de opgave van de volgende coördinaten voor het jaar 1855. 0 17h, 42m, 25s rechte klimming en 6 gr„ 39 6 declinatie. 1928 één motorrijtuig per 69 Inw. 1929 60 1930 54 1931 50 1932 47 Men auto (hier als verzamelnaam gebezigd) nog steeds belangryk veld wint, crisis en malaise ten spyt Redeiykerwyze mag verwacht wor den, dat er een geweldige stijging zal komen, zoodra de conjunctuur omslaat. De auto is vóór alles: het transportmiddel van de toekomstI maar uit deze indeeling valt zy vry gemakkeiyk af te leiden. Nog enkele weken en het startschot valt voor de competitie. Wat zal ons het nieuwe seizoen brengen? We zyn met onze Roomsche voetbalbeweging op den goeden weg en we hebben alle reden om ook in het volgende 'seizoen het beste te ver wachten. 148 strafpunten; H. Zuur. Voorburg, 80 straf punten. Automobielen: D. A. Budde, Eindhoven. 25; A. Mutsaers, Tilburg, 21; P. Wlnkelaar, Hoorn. 29; P. Spduit, Rotterdam, 21; Ir. Selleger, Ber gen. 103; C. Bakx, Eindhoven, 73; R. Dales, Rijs- wyk, 122; I. Hieronymus, Zeist. 38; v. d. Heyden, Den Haag, 22; W. J. Kraus, Den Bosch, 26; Gerlings, Amsterdam. 83; J. Langelaar, Basra. 79; G. Alblas. Soestdyk, 89; Vlemmings. Eind hoven, 68; H. van Beek. Eindhoven, 26; Fr Vul- linghs, Den Bosch, 76; Ed. Lepelaars, Tilburg, 74; C. Daniels, Tilburg, 73; H. J. Hunlnk, De venter, 85 strafpunten. In totaal verkreeg het Ford-team 85 straf punten: het Chevrolet-team 110; het Rockne- team 131 en het Opel-team 223 strafpunten. 1 Kodak Junior, ultsprlngmodel, met anastlgm. lens, formaat6x9; handig, makkelijk zakformaat, TER WAARDE VAN TWEEËNTWINTIG GULDEN 50 CT8. En verder niet minder dan v IJ f 11 g troostprijzen. De Zeereerw. heer Jos. Baeten, benoemd pas toor van de nieuwe parochie te Glnheken, zal voorloopig zUn Intrek nemen in het 8t. Ellsa- bethgestlcht, Hendrikstraat te Breda en ont heven worden van het secretariaat van bet Bisdom. Z. H. Exc. de Bisschep van Breda heeft be noemd tot secretaris van het Bisdom den zeer eerw. heer L. Beckers; tot kapelaan te St. Wll- lebrord den weleerw. heer Ant. Mouwen, pries ter van het seminarie; tot rector van het 8t. Franclscusgestlcht te Breda (Leuvenaarstraat) den Weleerw. heer J. van Besouw; tot kapelaan te Teterlngen den weleerw. heer Th. Llevegoed; tot kapelaan te Ulvenhout den weleerw. heer Jac. van Mechelen; tot kapelaan te Sluis den weleerw. heer C. Knipscheer, priester van het seminarie; tot tweeden conrector van de Broe ders te Huybergen den weleerw. heer Jac. Koen- raadt: tot kapelaan te Wagenberg den weleerw. heer M..van den Eynden; tot kapelaan te Latns- waarde den weleerw. heer Oysb. Verhuist, pries ter van het seminarie; tot derden kapelaan te Breda (H. Sacramentskerk) den weleerw. beer Jos. Plasschaert; tot kapelaan te Breda (H. Gerardus Majella) den weleerw. heer W. Beu ken; tot kapelaan te Aardenburg den weleerw. heer Hadr. Lazeroms. priester van het semi narie; tot derden kapelaan te Breda (H. Hart) den weleerw heer Alf. Wolters; tot kapelaan te Roosendaal (8t. Jan) den weleerw. heer Norb. Theeuwes; tot kapelaan te St. Jansteen den weleerw. heer L. Koek, priester van het semi narie: tot kapelaan te Borgvliet den weleerw. heer C. Goeseels, priester van het seminarie. Zijne Em. Kardinaal van Roey. Aartsbisschop van Mechelen, heeft benoemd tot onderpastoor te Deurne bl) Antwerpen den weleerw. heer L Verschueren; tot onderpastoor te Ooien bij Herenthals den weleerw. heer Jos. Vermolen; tot onderpastoor te Boortsmeerbeek by Meche len den weleerw. heer W. Maas; tot onderpas toor te Vlssenaeken by Thlenen den weleerw. heer O. Braat; tot onderpastoor te Dtvorp bij Halle den weleerw. heer D. Slootmakers; tot onderpastoor te Herenthout by Herenthals den weleerw. heer Hadr. Verhoeven; tot onderpas toor te Oud-Heverlee by Leuven den weleerw. heer J. Lauwerijssen, allen priesters van het seminarie te Hoeven. BATAVIA, 25 Aug. (Aneta) De Consul-Gene raal van Italië overhandigde aan Pangeran Hadlwidjojo in de couloirs van den Volksraad het portret van Mussolini ter doorzending aan den Soesoehoenan van Soerakarta. BATAVIA, 25 Aug. (Aneta) heeft met 41 tegen 12 stemmen de motle- Wlranata Koesoema aangenomen, waarbij de Regeering wordt verzocht het daarheen te leiden dat een academische opleiding van In- landsche bestuursambtenaren spoedig in het leven zal worden geroepen. Het amendement-Thamrin, waarin wordt voorgesteld den memorlepost Particuliere Lande- ryen der begroeting voor de Afdeeling Blnnen- landsch Bestuur met f 2.000.000 te verhoogen, werd verworpen met 40 tegen 12 stemmen. 1. Deelnemers moeten abonné stjn van ons Mad. 2. Alleen amatenr-fotografen kunnen mede dingen naar de prijzen; beroepsfotografen sjjn uitgesloten. 3 Door inzending staat men ons het repro ductie recht van de foto af. 4. Inzenders onderwerpen zich zonder voor behoud aan de beslissing van de Redactie. 5 Over de inzendingen tam geen como- pondentie worden gevoerd, afdrukken worden niet teruggezonden. 6. Op de enveloppe schrijve men naast bet adres de vermelding: „Foto-vacantie-prijsvraag” terstfl aan Ot achterzijde van de fo<p naam, straat en woon- plaata duidelijk moeten stjn geschreven. In de vacantiemaand is 1 aantal inzendingen voor onzen vacantlefotowedstryd schrikbarend toegenomen. En hoewel wy nog byna drie weken van den sluitingstermyn af zyn, kunnen wy nu wel met een aan zekerheid grenzende waarschyniykheid aannemen, dat de deelne ming onzen gpdstryd van het vorige jaar over treft. Laten allen, die nog het plan hebben om foto's in te sturen goed in hun ooren knoopen, dat inzendingen na 15 September niet meer in aanmerking kunnen komen. Dan gaat de jury aan het wérk om te wikken en te wegen welke inzendingen voor een bekroning in aanmerking komen en welke de gelukkige winnaars van de prachtige hoofdpryzen zullen zijn. De deelnemers aan onzen fotowedstrijd moe ten dus nog geduld oefenen tot einde Septem ber. dan zal de beslissing gevallen zijn en kun nen wy weer vele lezers gelukkig maken. Wy hebben uit den grooten berg een viertal kiekjes gezocht, welke zeker de moeite van het reproduceeren loonen. Ijverig is men reeds in de weer om de foto’s in bepaalde categorieën in te deelen in afwachting van de komst van de jury, die met argusoogen de zaak zal bekijken. Nog eenmaal, maar nu toch heusch voor het laatst publiceeren wjj de voorwaarden van onzen wedstryd. KODAK, De uitslagen van den Zondag JX gehouden Eindhoven - Par Ijs- Eindhoven -rit, georganiseerd door de Motor- en Automobielclub ..Het Zui den”, welke heden definitief bekend zyn, luiden als volgt: Toeristenklasse: Ch. Smulders, den Haag, 27 strafpunten; P. J. Ypma, Amsterdam, 45 en Dr. Jordaens, Eindhoven, 10 strafpunten. Motoren: T. Meyer, De Bilt, 265 strafpunten; H. Lelieveld, Den Haag. 223, C. Lelieveld. Den Haag, 210; A. Grapendaal, Jutfaas, 120; A. Baars. Jutfaas. 113; M. Adriaans. Zaltbommel. 87; W. Steur, Voorschoten, 163; G. van Beek. Utrecht, 96; P. van Oosten, Amsterdam. 136; D. Eyslnk, Amersfoort, 121; J. Renoy, Den Haag, 112 strafpunten. Motoren met zyspan: J. Fyma, Amsterdam, •teh voort 5.000 auto’s Na Zondag zal de crlcketcompetltle 1933 hoogstwaarschyniyk op een enkelen wedstrijd na tot het verleden behooren. H.C.C.I. en V.O.C. trachten nog uit te vech ten, wie in het bezit van den kampioenstitel zal komen, doch de mogelykheid is groot dat deze titel, evenals vorig jaar, door twee clubs gedeeld zal moeten worden. H.C.C.I. heeft intusschen de beste kans, om dat de mogelykheid bestaat dat de Hagenaars Zondag in Enschede met innings van PW. winnen. Is dit Inderdaad het geval, dan moet V.O.C. met de tweede plaats genoegen nemen. De Rotterdammers hebben n.l. nog tegen V.R.A. en H.C.C. 2 uit te spelen en wy geloo ven niet dat er in deze ontmoetingen meer dan normale winst voor de bezoekers zit. Zondag treffen zy VJt.A. achter het Stadion. Zouden de Amsterdammers hier voor een ver rassing zorgen, dan heeft V.O.C. zyn kans ge heel verspeeld. Wy rekenen echter op een over winning voor de bezoekers. In Haarlem is de derby HaarlemRood en Wit een waardig besluit van het seizoen. Veel is er aan het resultaat niet meer gelegen, daar P.W. den dans practisch genomen niet meer ontspringen kan. Dit neemt echter niet weg dat de stryd tusschen de beide Haarlemsche clubs heel interessant kan worden. De vorige ontmoeting eindigde in een draw. Aan de hand van de laatste resultaten zou men Haarlem momenteel de beste kans geven. De belangrykste wedstryd wordt ditmaal in Laren gespeeld. Hier gaan n.l. de belde Over- gangskamploenen V.V.V. en Hermes D.VB. om P.W.’s plaatsje in de eerste klasse kampénAgfie hier de beate kansen heeft is moeiiyk aan te geven. Spannen zal het bngetwyfeld op het Van 1928 tot 1932 is dus het aantal personen auto’s in ons land toegenomen met byna 30.000 stuks, of, anders uitgedrukt: met bijna 60 pro cent I Aantallen vrachtauto’s (telkens op 1 Aug.) 1928 1929 1930 1931 1932 Aantal motorrywlelen (telkens op 1 Aug.) 1928 27.785 1929 30225 1930 31.314 Hier is de toename het kleinst, wat natuuriyk samenhangt met het feit, dat de ontwikkeling van het autobusverkeer geremd wordt door de wetteiyke bepalingen. Een toename met slechts ruim 600 bussen (of: 20 procent) is én relatief én absoluut gering te noemen in vergelijking met de andere cijfers. Aan tallen autobussen (telkens op 1 Aug.) 1928 1929 1930 ,1931 1932 Aantallen personenauto's (telkens op 1 Aug.) 1928 1929 1930 1931 1932 De totale aantallen motorrytuigen 1928 111.600 1929 128.884 1930 143.922 1931 158.384 1932 171.248 Wanneer wy bedenken, dat er in 1909 nog slechts een goede 4500 motorrytuigen in ons land geteld werden, welk aantal steeg tot byna 13.000 in 1915, terwyi het thans de 200,000 be gint te naderen, da^ hebben wy eigeniyk de grondoorzaak gevqnden voor het verkeerspro bleem. Want tot 1927 werd er practisch niets aan de wegen gedaan. In 1928 begon de wegen verbetering pas goed, en toen was het aantal motorrytuigen reeds byna vertienvoudigd in vergeiyking met 19151 Het spreekt wel vanzelf, dat er op ons wegennet voor een dergelyke toe name geen plaats was. Nadien trachtte men ver betering in de wanverhouding tusschen wtg- kwaliteiten en aantal auto’s te brengen door de wegen te verbeteren, maar aangezien er aan de stijging nog voorloopig geen einde komt, spreekt het vanzelf, dat eerst over gerulmen tyd van een redeiyke verhouding tusschen de beide ge noemde factoren gesproken zal kunnen worden. Wanneer cyfers een taal vermogen te spreken, dan zeggen zy wel in de eerste plaats: .schiet op, schiet op met den aanleg van wegen en met den bruggenbouw”! Het bestuur van den I.V.C.B. heeft een nleu- competltle-indeellng ontworpen, welke heel wat verschilt van de in het vorige seizoen gel dende regeling. Een der voornaamste veranderingen, en on- getwyfeld een goede ook, is, dat het aantal eer ste klas afdeelingen van zeven op zes is ge bracht, nX in het Zuiden twee, in het Oosten twee, alsook in het Westen twee afdeelingen. Het Zuiden heeft er dus een moeten missen. Bovendien lykt bet ons een verbetering, dat thans in de verschillende windstreken tweede klas afdeelingen zyn ondergebracht en we dus niet meer den tel zullen kwytraken, wanneer we de een of andere afdeellng moeten zoeken. Met al het lettergedoe raakte men wel een weinig van streek. In het Zuiden zyn echter naast enkele twee de klas-afdeellngen ook nog promotle-afdeelln- gen gesticht, nX in afdeellng 2, terwijl boven dien nog overwogen wordt het aantal tweede klas-afdeellngen in te krimpen door eenige te doen samenvloeien. In het Oosten is de toestand vrywel onge- wyzlgd gebleven, voor wat de eerste klasse be treft. Behoudens dan de veranderingen, welke noodlg waren vanwege promotie en degradatie Afdeellng I in het Oosten ziet er als volgt uit; SDOUC, VDZ, ’s Heerenberg, Altlor, Grol. Blauw Wit, Union en VVO. Het Nymeegsche Union 4s thans by het Oosten ingelyfd. Hier onder ressorteeren twee tweede klas-afdeelin- gen, nX II A met BVC. Treffers, DWS, Mobllla SCE, Union II, Noviomagum en VVLK; IIB met Swift, Vlod, Lob. Boys, Jonge Kracht, St. Jan, Hulhuizen en Excelsior. Afdeellng II: Achilles, De Zweef, Quick, NEO, Zwolle, PH en EMOS. Hieronder is slechts een tweede klas-afdee- ling: Denekamp, HAC, Achilles II, Losser, Quick II, Pathmos Boys, Volharding-Entos en Longa. Ook het Westen is in twee afdeelingen ge splitst gebleven en zag heel weinig veranderin gen, uitgezonderd echter de tweede klassers, welke heel wat verschillen van de vorige indee ling. En of daar de betrokken clubs geheel mee instemmen is aan twyfel onderhevig. De vorige bekende afdeelingen II N en O wa ren werkeiyk pracht klassen en thans zyn de zen al heel wreed door elkaar gegooid. Boven dien is het aantal deelnemende elftallen ook al verminderd, zoodat het aantal te spelen wed- stryden voor menige vereenlging sterk is ach teruitgegaan. Afdeellng I in het Westen ziet er als volgt uit: Volendam, HMS, Wilskracht, DEM, EMM, VVZ, Fortltudo, VIC, De Meer en WY. met daaronder twee lie klas-afdeellngen: IIA'lW, SDO, Zw. Vooruit, HMS II, Semper Avantl, EMM II, VEP, MSV, WY II en Olympia; HB: WA, DO6S. Zwaluwen, RKAV, Wilskracht H, Alw. Forward. GVO en NEA. Afdeellng II: DHL, Graaf Willem, HBC, Santpoort. 8JC, GDA, Leonidas, TYBB, Spar taan en DONK. Ook hier twee afdeelingen tweede klas, nX: HA: Geel Wit, Onze Gezellen, Lelden, Llsse, Teylingen, Vitesse, ADO en Santpoort H; II B: Excelsior, Spartaan II. Graaf Floris, Wilhelmus, PFC, Blauw Zwart, L en S en Ollveo. Natuurlijk zullen er heel wat bezwaren tegen deze regeling worden aangevoerd en het is nog lang niet zeker, dat dit alles zonder meer wordt doorgevoerd. Maar de I.V.C.B. is toch op den goeden weg. De zaak zoo overzichteiyk mogelyk indeelen en rekening houden met de verschil lende wenschen van vele vereenlglngen. Het valt werkelijk niet mee. De promotle-regeling is nog wel niet bekend, «F De schitterende nieuwe Kodak Stx-90, De meest moderne, meest elegante en tevens de kleinste rolfllmcamera voor foto’s 6x8, TER WAARDE VAN VIJFENZEVENTIG GULDEN. De Volksraad de 1 Kodak Six 16. De allernieuwste Kodak, form. 6Kxll. anastlgm. lens, belichtlngsopgave op den sluiter, het meest compacte toestel in dat for maat, TER WAARDE VAN ZEVENEN DERTIG GULDEN 50 ets. Byna 20.000 vrachtauto’s kwamen er van 1928 tot 1932 dus byeen stygtng van meer dan 70 procent.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 9