BEAURAING EN BANNEUX
H
Onze wondere Beauraingreis
De vlaggen
i
EEN REUZEN PROGRAM
DAME DOODGEREDEN
'i
MAANDAG 28 AUGUSTUS
ONZE CONCLUSIE
Bacon naar Engeland
Duizenden indrukken
PASTOOR J. ZWART
BENOEMINGEN
In het bisdom Haarlem
PATER W. VAN DEN BOSCH
PAARD OP HOL GESLAGEN
Voerman
BrusselNamenDinant
ONVOORZICHTIG GEREDEN
Met den dood belfocht
i
De „gruwel” der pel
grimsoorden
Nieuwe invoerbeperking te
verwachten
BEAURAING
EN BANNEUX
WERKLOOZEN STEUN IN DE
MAASSTAD
gegrepen by hst
van een druk
ken verkeersweg
van den bok geslagen en
overleden
Van de laatste HU. Sacramenten
voorzien
K
t
in
t>
De onderwereld van Han
Een rijk programma
er
was donker toen
t
Di „gruwel” der pelgrimsoorden
l
Beauraing
G
chledenls ge-
iw van Halle
:hap van deze
- het
foelen
•oote
s vervaardigen,
‘ld in zwart op
Niet voor de aardigheid vertelden wij de
geschiedenis van het genadebeeld te Scher
penheuvel, een pelgrimsoord, dat ons lief
is, zooals het lief was aan den humanist
Justus Li psi us. Laten wij er bovendien aan
herinneren, dat de biste leerling van Lip-
sius, de veelzijdige Erycius Puteanus, den
lof heeft bezongen en de gei
schreven van onze Lieve Vro
(n^bij Brussel). In bet gezels
vrome, doch critische geleerden der zes
tiende en zeventiende eeuw,
had de Gorkumsche pont
in tweeën gescheiden en liet
Over de eerste seven maanden van <ttt jaar
werd te Rotterdam aaafwerklnn—a i IQAUjBBLM
(v. J. f 9506.648.63) uitgekoerd.
Toen Zondagavond de bejaarde W. D. uit
Eist met zijn wagen op weg naar de fruitvei
ling was. sloeg op den Stationsweg plotseling
het paard op hol. De voerman viel achterover
van den wagen en raakte daarbij bekneld tus
schen zijn wagen en een zwaar ijzeren hek.
De ongelukkige werd zoo ernstig gewond,
dategeneeskundige hulp niet meer kon baten en
de man reeds na eenige oogenblikken de geest
gaf.
Deken H. M. Kool uit Eist verleende nog de
mogeljjke geestelijke hulp.
ge-
zou
dat
zoo
hart over de uitwassen, die zich daar in Beau
raing blijkbaar met goedvinden der wereldlijke
overheid vormen rond de Maria-vereering.
alle deelnemers gewaardeerd
Zondagmorgen vroeg bij bet
ontbijt reeds „De Nieuwe Dag” met het ge
ïllustreerd verslag/ der reis van Zaterdag werd
uitgereikt aan de deelnemenden.
(Ongecorrigeerd.)
Zeer werd d»Q
de attentie, dat
We zijn goed weergekeerd en hebben het ge
voel niet twee dagen maar meerdere onderweg
te zijn geweest. Want we hebben ontzettend
veel gezien en genoten in dit Week-end. Zooveel
mogelijk was dan ook het meest bezienswaar-
dige al saamgedrongen In elk dagprogramma,
opdat onze lezers toch naar de meeste beziens
waardigheden zouden kunnen genieten.
Weren-
komen
Het was dezer dagen tl
geleden, dat pater W. va
kapelaan aan de Harten
werd gewond, dat hij aan de gevol
leden. De man zat niet precies
stuur, maar op de zijde van djp-^
van den tegenovergestelden
auto aankwam en de beste
melkauto niet zag, reed hij tegen de beenen
van P. aan. Deze werd uit den wagen geslin
gerd en bleef ernstig gewond langs den weg
liggen. Zijn beide beenen waren gebroken.
In het ziekenhuis is hjj spoedig na aankomst
overleden.
Welnu: het komt ons voor, dat in de fei
ten, die wij hier bespraken, de gewone,
strikt natuurlijke elementen veruit in de
meerderheid zijn. Zoowel de genezing als
de visioenen van Cóme Tilmant, zoowel de
t^tochijningen aan de hoeren Backx,
Blondeel en hun 200 reisgenooten
^Lrscheidene der genezingen, waarover
V^krslag uitbrachten, meenen wij, na
studie der desbetreffende rappor-
op gezag van lieden, wier bevoegd-
erkennen, te mogen toeschrijven
uBKjuter natuurlijke oorzaken van ziel-
^^Kgen of ziektekundig en aard.
schijnt ons vervolgens toe, dat tegen
^^Kjetuigenis der kinderen Voisin en De-
<t^ibre te Beauraing eenige bedenkingen
Km ernstig en aard zijn in te brengen voor
V>at betreft belangrijke onderdeden.
Eindelijk echter meenen wij, na de studie
der geschiedenis van andere pelgrimsoor
den, dat er in de gebeurtenissen te Beau
raing en te Banneux ook elementen te
onderscheiden zijn, welke zoozeer overeen
stemmen met de eerbiedwaardige overleve-
ring, dat de overeenkomst ons dadelijk
treft en inderdaad vertrouwen geeft.
motorrijder,
die ook lichte verwondingen opliep, geen schuld.
„overal tegelijk” zien. Geen plekje wilde men
missen. Liefrijk en indrukwekkend tevens is de
aanbllk van Namen naast en boven de rivier
met haar stroomversnellingen gelegen.
De tocht was lang van Amsterdam naar Han
waar we in den avond aankwamen, maar er
waren zelfs zeer ouden van dagen met een
bewonderenswaardige jeugdkracht. die van geen
vermoeienis wilde hooren en er niet aan dach
ten om te Dinant uit te stappen, waar we zou
den logeeren, daar mee doorreden naar de
grotten.
Dinant zagen we in ’t volle avondlicht „van
een derschoonste zomerdagen. Schilderachtig
ligt de na den oorlog ggheel gerestaureerde kerk
van Notre Dame aan ’t einde van de herbouw
de brug over de Maas tegen de rotspartijen van
de Citadel. We reden dan nu voort naar de
grotten van Han.
Maar onae tocht was welgeslaagd en schoon
ireweest. En rfjk aan indrukken is ona geselschap
thuis gekomen, allen, die we nog spraken,
uiterst tevreden over het genotene.
Onder begunstiging van het heer-
lijkste zomerweder is onze
'Beauraing-reis schit
terend geslaagd
Zaterdagmorgen om 11 uur is pastoor J. Zwart
van i5e et. Bonifaclus-parochie te Zaandam en
eere-kanunnik van het Haarlemsch kathedraal
Kapittel, die in de St. Jans-stichtlng te Zaan
dam wordt verpleegd, door deken A. Hollenberg
van Purmerend van de laatste H.H. Sacramen
ten voorzien.
et ontstaan eener volksdevotie uit
eerbiedwaardige overleveringen be
rust zelden op feiten van een
onvermengd bovennatuurlijk karakter. Tal-
looze gewoon-menschelljke, ja klein-men-
schelijke elementen vermengen zich spon
taan met den zuiveren stroom der genade,
zoodra die ergens waarneembaar ontspringt.
Men kan zich hieraan ergeren. Wat baat
het? In onze gevallen natuur liggen de
bronnen der ergernis in de nabijheid van
de bronnen der vertroosting.
De Heilige Kerk is voorzichtig, maar zij
verbiedt ons niet geloof te slaan aan het
^/getuigenis van geloofwaardige personen, en
Zij kan dit ook nimmer verbieden. Een
uitspraak, dat het karakter der feiten te
Beauraing en te Banneux waarlijk boven
natuurlijk is, hebben wij, menschelijker-
wjjs gesproken, van Haar niet te verwach
ten. Hoogstens erkent Zjj later het eerbied
waardige der overlevering, die deze feiten
verhaalt.'
Wij mogen die feiten gelooven met een
gewoon menschelijk geloof, zooals wij ge
looven mogen, dat een of andere beklaagde
voor de rechtbank niet schuldig staat aan
de hem ten laste gelegde misdaad. Wij
mogen tegen de feiten onze gewoon men-
zchelljke bedenkingen hebben.
Sprekend als ernstig mensch, mogen wij
naar best vermogen trachten, de natuur
lijke elementen in de feiten te onderschep
den van andere elementen, waarvoor naar
ons inzicht een gewone, natuurlijke ver
klaring tekort schiet.
Zijn er zulke elementen in de feiten van
Beauraing en van Banneux?
Menig man van wetenschap ontkent het,
menig man van wetenschap bevestigt het.
Wij kunnen niét anders geven dan onze,
uiterst feilbare, meenlng, die slechts de
waarde heeft van een persoonlijk inzicht.
Wij kunnen niemand dwingen, dit inzicht
te deelen. Wij zouden ons, eerlijk gezegd,
zelfs wel wachten, dit inzicht te publicee-
ren, wanneer er niet bij ons op aangedron
gen was door menschen, die aan onze mee-
nlng klaarblijkelijk een hoogere waarde
hechten dan wij zelven.
Toch waarschuwt de wijze Thomas van
Kempen, tegen het naloopen van wonder-
geruchten en het afreizen van pelgrims
oorden. Men wordt er dikwijls niet alleen
gesticht, doch heviger geërgerd. En Desi-
derius Erasmus, wiens menschelijke wijs
heid en ervaring zoo menige les biedt, niet
slechts geldig voor de rumoerigste jaren
der zestiende eeuw, wijst op het groote ge
vaar, dat de bedevaartplaatsen oorden
kunnen worden /Ier ontstichting, en een
bespotting kunnen leveren der ware leer.
Vele factoren- kunnen hiertoe medewerken,
en te Beauraing vooral zijn zulke factoren
waarneembaar. Ook daarbuiten, in de pu
bliciteit der groote dagblad-pers, waar men,
belust op de sensatie van het ongewone,
al te lichtvaardig den eerbied voor het ware
verliest. In den handel vervolgens. In de
grondspeculatie der hotelhouders, die jan
Beauraing goede zaken verwachten en in
den kinderlijken wansmaak der kleinhan
delaars, die artikels veilen van geenerlei
waarde, slechts bekwaam om den lachlust
te wekken. Er bestaat „koek van Dinant”
(„couque de Dinant", zeggen de Walen)
waarop Maria is afgebeeld tusschen de
takken van een meidoorn. Er worden
grotjes en plaatjes verkocht, die beleedi-
gend zijn voor lederen smaak, er worden
penhouders aan de markt gebracht, met
Maria-beeldjes erop, ja: erin, zoodat gij de
Heilige Maagd ziet, wanneer gij naar het
licht kijkt door een opening in de schacht.
Autobus-ondernemingen adverteeren een
reis naar Beauraing tegen betaling van
„Acht francs, de verschijningen inbegre
pen”. Een holle geldzucht maakt zich
meester van de pelgrimsoorden, waar de
zin voor schoonheid doorgaans een ver-
eerenswaardig martelaar wordt. Zóóver
gaat de wansmaak, dat men zich niet ont
zien heeft, aanzichtkaarten te
waarop Maria staat afgebe|l<
wit, met vier witte vlekjes naast den neus.
Het onderschrift noodigt u uit, eerst deze
‘oelen wij ons
heusch niet beschaamd, tenzij over ons
zelven. Wanneer deze mannen de vrome
legenden en tradities der dorpen hebben
erkend als waardevolle factoren der volks
devotie, wanneer zij hebben Ingezien, dat
aan deze legenden en tradities een lichten
de toenadering ten grond ligt van
hemelsche met het aardsche, dan /o<
wij, bij alle voorbehoud, een zeer gr<
neiging tot eerbied.
Den juisten aard der wijze, waarop de
- kinderen te Beauraing en te Banneux be
genadigd zouden zijn, kunnen wij niet be
palen. Ergens, op een onbepaalbaar punt,
eindigde de geschiedenis en begint de
legende. Dit onbepaalbare punt kan liggen
binnen het verbeeldingsleven van de kinde
ren. Te wonderbaar en te samengesteld is
het weefsel des levens dan dat wij het be
grijpen zouden door het te ontrafelen. Die
dingen vooral, welke „den kinderen geopen
baard worden" en welke verborgen blijven
voor de geleerden der aarde, leenen zich
kwalijk tot een afdoend onderzoek. Een
onmiskenbare godsvrucht, aangewakkerd
door geruchten, steunt ten laatste op een
vaster grond. De ware oorsprong dezer
godsvrucht ligt bij de gansche leer der
waarheid, en niet bij de omstreden feiten.
Daarom missen wij, dunkt ons, het recht,
den toeloop naar Beauraing en naar Ban-
neux te beschouwen als afkeurenswaardlg,
zoolang niet duidelijk bewezen werd, dat
bedrog of zelfbedrog hier de eenige oor-
zaken zijn van dien toeloop.
Zonder volstrekt afdoende -argumenten
te beweren, dat duizenden en duimden ten
onrechte hun toevlucht nemen tot Onze
talf en een half jaar
den Bosch O. F. M.,
_gparochie te Leiden,
tot geestelijk adviseur werd benoemd van den
Ned. R. K. Bond van Brood-, Koek-, Banket
bakkers en Cacao-, Chocolade- en Suikerbewer
kers.
bit jubileum kon natuurlijk niet onopgemerkt
voorbijgaan. Daarvoor is een aooveel-jarig ad
viseurschap in een vakbond een te aelfzame ge
beurtenis.
Maar veel meer nog: daarvoor is pater van
den Bosch een inbovengenoemden kring te ge
ziene persoonlijkheid.
En zoo is hij in de te Lelden gehoqden bonda-
raadsvergadering door den bondsvoorzitter, den
heer H. J. Sprokop, op een paeeeende wijze ge
huldigd.
Als stoffelijk blijk van hulde, sympathie,
waardeering en dankbaarheid werd namens den
Bond en de afdeelingen een geschenk onder
couvert aangeboden.
Nadat verschillende bestuursleden nog hun
wenschen aan pater van den Bosch hadden ge-
ult, dankte deze in een geestig speechje voor de
hem gebrachte hulde, goede wenschen en het
geschenk onder couvert en verklaarde aan het
slot van zijn toespraak er gaarne prijs op te
stéllen zijn zilveren adviseurschap in deaen bond
te kunnen vieren.
Vervolgens werd het slachtoffer naar het zie
kenhuis te Grave vervoerd, waar zij kort,daar
op aan de gevolgen is overleden.
Volgens ooggetuige treft den
Wij besluiten hiermee de artike
lenreeks van een onzer redacteuren,
die, na onderzoek tef plaatse, zich een
oordeel heeft trachten te vormen
over de opzienbarende gebeurtenis
sen te Beauraing en Banneux.
Reeds verschenen: „Ons standpunt
en onze methode”„Het wetenschap
pelijk onderzoek”, „Visioenen van
volwassenen” en „Het onderzoek der
Kerk” resp. in ons avondblad van 23,
24, 25 en 26 dezer.
Het artikel van heden bevat naast
een conclusie, enkele anecdotische
bijzonderheden over de gruwelen van
een bedevaartplaats.
muiitmiiinniiiniiwHumiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
lige Maagd der armen te Banneux, lijkt ons
een grievende onrechtvaardigheid. Doch de
vermaning tot voorbehoud in het aanvaar
den van wondergeruchten, zoo nadrukke-
Hjk door de Pausen gegeven, door de god
geleerdheid verantwoord, door den groot
meester der mystiek, Sint Joannes a Cruce,
bevestigd, willen wij niet in den wind slaan.
WIJ laten de beslissing aan dezelfde gods
vrucht, die beslist heeft te Scherpenheuvel,
te Halle, te Kevelaar en in de tallooze pel
grimsoorden van de Moeder Gods, waar
velen samenstroomen om te ondervinden,
dat onze Levende Verlosser overal, waar
twee of meerderen in Zijnen Naam zich in
gebed vereenigen, steeds in hun midden is.
vlekjes gedurende veertig seconden strak
te bekijken en dan naar dep hemel te sta
ren. Dan.... ziet gij de verschijning ook!
Van Beauraing is een film gemaakt door
een katholieke onderneming. Op zichzelf is
tegen zulk een documentatie niets in te
brengen, doch de vertooningen, die thans
plaats vinden te Parijs -in een bioscoop van
den faubourg Montmartre, worden in een
hoofdartikel van „La Croix” (23 Augustus
1933) „even ongepast als in het huidige
stadium misplaatst” genoemd („aussi in*
discrete qu’lnopportuns”).
„Beauraing is zwendel” concludeert me
nig bezoeker, die er eerder zijn godsvrucht
verliest dan verhoogt. En men maakt het
ons moeilijk, hem tegen te spreken! Er
wordt gezwendeld in Beauraing. Er wordt
overvloedig en ontaard gesjacherd in stijl-
looze akeligheden. Te Banneux is men be
scheidener, omdat daar enkel arme men
schen komen. Dóch het water uit de
„wonderbron” wordt te Antwerpen in
speelgoed- en bric-k-brac-winkels verkocht
in apothekersfleschjes tegen den prijs van
25 francs! Het étiket der fleschjes ver
toont een teekening der Moeder Gods, ver
schijnend aan een knielend kindje. Deze
voorstelling in wit-op-blauw is zelfs niet
smakeloos meer, zij is stompzinnig.
Wij kunnen ons met veel genoegen, inden
ken, dat een wereldse!» feest bij een kerke
lijke plechtigheid aansluit en wij nemen er
geen aanstoot aan, dat een vrome processie
gevolgd wordt door een vrooiyken kermis.
Maar de smakelooze zwendel in leelijke,
dingen, die speculeert op de ongezonde
nieuwsgierigheid der bezoekers, maakt een
bedevaartplaats bespottelijk. Wie naar
Beauraing of Banneux gaat, gedreven door
devotie, of gedreven door nieuwsgierigheid,
hebbe ten minste den noodlgen eerbied om
Ueve Vrouw van Beauraing en tot de Hel- desen zwendel niet in de hand te werken!
Zaterdagavond heeft te Peels op den Rjjks-
straatweg AssenGroningen een ernstig onge-.
val plaats gehad, waarbij de chauffeur van een
melkauto, deheer A. P. uit Zjjen, dusdanig
jen is over-
^phter het
ragen. Toen
fit een vracht-
ler daarvan den
Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft
benoemd tot kapelaan te:
Amsterdam: (H. Hart van J.) den weleerw.
heer J. B. Th. van Woesik.
’s Gravenhage(H.H. Martelaren v. Gor-
cum) den weleerw. heer A. Kramer.
Lelden: (H. Petrus) den weleerw. heer H. B.
J. Schrama.
Bennebroek: den weleerw. heer F P. J. Boel
rijk.
Den Burg (Texel)den weleerw heer L. J. van
Schijndel (Neom.).
Zondagavond heeft zich op den Rjjkastraat-
weg Grave's-Hertogenboech onder De Reek
een droevig verkeersongeval voorgedaan, dat
aan de drle-en-zestigjarige mevrouw van Laar
hovenDiddens uit Kaatsheuvel het leven beeft
gekost.
In een café aldaar vertoefde een aantal be
devaartgangers uit Kaatsheuvel die naar Keve
laer waren geweest. Nadat zij eenige verver-
schingen hadden gebruikt, begaven zij zich naar
de aan de overzijde gereedstaande autobus, wel
ke hen naar huls zou vervoeren.
Onder de reizigers bevond zich de 63-jarige
Mevr. Van LaarhovenDiddens. Toen zij den
weg wilde oversteken, naderde uit de richting
's-Hertogenbosch een motorrijder uit Arnhem
met duo-passagier. De vrouw bleef weifelend
op den weg staan en liep vervolgens een eindje
terug. De motorrijder, die op deze onverwachte
beweging niet verdacht was geweest, trachtte
een aanrijding te voorkomen door krachtig te
remmen, doch dit gelukte hem niet. JJe vrouw
werd door den motor gegrepen en tegen den
grond geworpen, waar zij hevig bloedend en
bewusteloos bleef liggen.
Dr. Kantors uit Grave, die spoedig ter plaatse
was. achtte den toestand van het slachtoffer
hoogst zorgwekken<V De Paters Jesuïeten uit
het nabijgelegen klfflster, dienden de ongeluk
kige de H.H. Sacramenten der Stervenden toe.
Door een n/otor
oversteken
De dagen waren lang, de nacht voor de
meesten betrekkelijk kort, maar men heeft dan
ook in korten tijd zooveel bewonderd als an
deren in een halve week. WU zijn in gemakke-
Hjke luxe-autocars het eigene land doorgereisd;
heen per dag, terug in den fantastischen avond,
wanneer een in ’t felle autolicht voor ons op
doemend dorpske een brok tooneelcouhse ge
leek. We hebben ons eigen land leeren kennen
zooals men dit uit den trein nimmer ziet. En
we hebben van Antwerpen den eersten indruk
opgevangen, zijn Brussel doorgereden en hebben
daar zoowel Zaterdag als Zondag gedineerd in
een reuzen restaurant, waar ons gezelschap van
210 menschen de zalen nog lang en lang niet
vulden. Het mooiste deel van België. Ardennen
werd doorkruisteen groet aan de bisschops
stad van Mgr. Heylen, aan Namen is door ons
gebracht en allen zijn onder de verrukking ge
komen der heerlijke Maasvallei, tot Dinant en
halverwege Beauraing.
Welk een schitterende tocht.
En we^c een bijzonder zomerweer!
Heldere, heerlijke zonnedagen vielen ons ten
deel, die toch niet te warm waren. Het was een
zeldzaam genot door de bergstreek te rijden,
stelle wegen met de snelloopende. voortijlende
auto’s op te „klauteren" of af te dalen. Men
zag zóóveel achtereen en zóóveel tegelijk op
één dag. dat de indrukken niet te verwerken
waren op eenmaal en de reisgenoten zich in de
komende dagen telkens als 't ware nieuwe aar
dige gevallen, fraaie vergezichten, treffende
oogenblikken zullen herinneren. Met den trein
zou men ónmogelijk zóóveel hebben kunnen
zien en bewonderen als nu i nde autocars.
Onze zeven reiswagens rolden elkaar op de
noodlge afstanden om voor allen vrijer uit
zicht te waarborgen, achterna. Maar we bleven
één familie. En toen een onzer wagens op den
terugtocht in den Zondagmiddag onderweg een
,jnalheur-ke” vertoonde en niet verder kon.
werd zoo spoedig mogelijk een der andere wa
gens die naar Brussel doorgereden waren, terug
gestuurd om het gezelschap van den bewuston
wagen op te halen naar Brussel. Dit gaf na
tuurlijk voor heel het gezelschap eemg opont
houd. maar bij onderling overleg tusschen hen
die wél en die géén haast hadden werd een
zoodanige regeling getroffen en zulk een her-
groeping over de wagens gemaakt, dat het
grootste gedeelte van ons gezelschap in zes
autocars den terugtocht naar Amsterdam aan
vaardde en daar te half twaalf, twaalf uur en
helaas ook nog wat later arriveerde, terwijl het
overige deel door de leiding per trein werd
teruggevoerd.
De stemming bleef tot het laatste goed en
opgewekt. En, om een voorbeeld te noemen, had
de „reisfamilie” in car C nog spijt toen eindelijk
het einde er was. Namens allen werd daar door
een van 't gezelschap uiting gegeven aan het
gevoelen van allen: dat 't een pracht-tocht was
geweest, waarop men dank zij de Vereenlgde
Katholieke Pers, ontzettend veel had genoten.
Men ging tevreden droomen van al het beleefde.
Een woord tot slot: Verschijningen en
visioenen behooren tot de buitengewone
genaden, die onverlangd en onverdiend ge
geven worden naar Gods willekeur aan
menschen, die de» hemel hiertoe uitkiest.
Zij zijn op zich zelven geen bewijzen van
volmaaktheid in de deugd. Zij kunnen een
bijzondere beteekenls hebben, hetzij voor
den eenling, die deze gunsten ontvangt,
hetzij voor de gemeenschap der geloovigen,
wanneer aan den begenadigde een bijzon
dere opdracht wordt gegeven.
ZM kunnen echter niet de som der ge
loofswaarheden verhoogen. Hun boodschap
is meestal van louter practischen aard en
is gericht op de verbetering des levens. Een
enkele maal geven zij een stralende be
vestiging der waarheid. Doch deze waar
heid leeraren zij niet.
Men mag de buitengewone genadegaven
niet miskennen, maar men moet streven
naar de gewone, die men verkrijgt, wan
neer men zijn leven in overeenstempiing
brengt met Gods heiligen wil. Bedevaart
plaatsen en bijzondere gebedsverhooringen
kunnen de godsvrucht verhoogen en de be-
keering van zondaar of ongeloovige be
werken. Ze zijn eerbiedwaardig, .doch hun
eerbiedwaardigheid is niet gelijk èan de
eerbiedwaardigheid van de geloofsleer en
van de algemeene overlevering der Heilige
Kerk. Geen enkele oprechte devotie is als
zoodanig afkeurenswaardlg, maar van hoo-
ger waarde dan de vele devoties is de rein
heid des harten en de vurigheid des ge-'
loofs. Wanneer de pelgrim dit zou voorbij
zien of veronachtzamen, lijdt hij schade
aan de ziel. Daarom waarschuwt de geluk
zalige Thomas van Kempen tegen een pel-
grims-devotie, welke zich zou Verliezen in
de bevrediging des gevoels. Het eerbied
waardige der bedevaartplaatsen ontkent hij
echter niet. Het wordt bevestig4Jtloor den
vromen Franschen schrijver M. Oller, in
wiens gedenkschriften wij lezen: „Mon
Dieu! qu’lls sont utlles aux _pécheurs, les
lleux dédiés a la plété de la très-salnte
Vlerge” (Mém. autogr. t. I. p. 124).
„Mijn God, wat zijn de oorden, toegewijd
aan de devotie tot Maria, nuttig voor de
zondaars.” W. As.
De Jboom der verschijnin
gen”, een Meidoornstruik
nabij de grot teBeauraing.
De boom is dfgerasterd, om
tegen te gaan, dat hij uit de
votie zal wordenver
nield door pelgrims, die een
stukje hout wenschen mee
te nemen.
Naar Reuter te Londen vernam, wordt ver
wacht, dat de invoer van bacon op 15 Sept,
as. opnieuw zal worden ingekrompen in ver
band met de groote Engelsche bacon-productie
volgens program van het Engelsche ministerie
van Landbouw Inzake steun aan de bacon-pro-
ducenten.
Tusschen het departement en de vertegen
woordigers der bacon-exporteerende landen heb
ben besprekingen plaats gevonden, waarbij een
percentage van tien pet. voorloopig werd
noemd, waarmee de invoer in September
worden verminderd.
Wat de concessie betreft, die voor het vacap-
tieseizoen officieel aan de bacon-belangen is
toegestaan, werd bekend, dat krachtens de En-
gelsch-Deensche overeenkomst het Deensche
aandeel van 62 pct. van den totalen Britschen
bacon-mvoer In de afgeloopen maand 'n weinig
bjj dit percentage ten achter is gebleven. Het
verschil moest, zooals men weet, in de komende
zes maanden worden ingehaald. in verbarV
waarmee het ministerie erin toestemde
hiervan een hoeveelheid van 10.000 cwt
spoedig mogeljjk zou worden ingevoerd.
Zondagochtend vroeg op! Kapelaan Béune,
die met ons mee was gereisd, droeg in de Notre
Dame de H. Mis op en plaatste in een kort
Hollandse!» toespraakje dadelijk de reis op een
hooger plan nog door te gewagen van ons doel:
Beauraing. waar Maria wordt vereerd, voor wel
ke wjj gaarne het ofertje van een of ander rels-
ongemak over hadden. Dit woord viel in goede
aarde en de stemming bleef uitnemend.
Nog een groet aan t schoone Dinant. dat nu
al het oorlogsleed met afgebroken brug. stuk
geschoten kerk, verbrande huizen, gefusilleerde
burgers, te boven schijnt. Voort naai- Beau
raing: het veel besproken, het veel omstreden,
het verheerlijkte en in twijfel betrokkene Beau
raing. Neen, w» gaan er niet heen om wonderen
of verschijningen te zien. We gaan er heen om
een eerbiedigen groet te brengen aan Maria op
dé plek, waar volksgeloof en vólksvereering op
bloeien te midden van helaas allerlei lee
lijke en afschuwelijke uitwassen van een snel
groeiende bedevaartplaats. We hebben onze
lezers geleid langs en door den kloostertuin,
waarde verschijningen moeten hebben plaats
gevonden, we hebben gestaan op de plek, waar
ik in December de kinderen zag staan, starend
naar de takken boven den ingang en neerknie
lend op den Weg te midden van het biddende
en zingende volk. Toen was alles nog stichtend
en Indrukwekkend: nu waren stilte en ingeto
genheid gevloden. Nu waren kermiskramen voor
den verkoop van devotie-artikelen langs den
weg geplaatst, talrijke café’s waren natuurlijk
ingericht en een der zeer vele opdringende ven
ters. die door een der dames met zekere veront
waardiging werd afgewezen, gaf ten antwoord:
„we zijn toch hier om wat te verdienen”.
In den tuin werd tijdens ons bezoek vóór het
pensionaat een Mis opgedragen in de open
lucht met predlcatie. In een voortdurend ge
drang schuifelden voorbij de Mariagrot (voor
welke de kinders telkens na de omstreden ver
schijningen kwamen bidden) de duizenden om
even te bidden, den rozenkrans aan de grot te
laten aanstrijken (de verschijningen moeten
evenwel elders bjj het hek hebben plaats ge
had) en een offertje te brengen. Zieken waren
iq eén met touwen afgesloten ruimte gedragen.
We hebben Maria vereerd op de plek, van
welke dagbladen ep schrifturen nu gewagen....
we hebben een groet aan het Allerheiligste in
^kleine dorpskerk gebracht.... we zijn terug-
den met gemengde gevoelens: met innige
'itie tot de Lieve Moeder en Haar Godde-
Lzoon bovenal, en met zekere spijt lp ons
Indien wij op. het oogenbük een verlarr
zouden mogen kenbaar maken dan zou bet zijn,
dat op Donderdag 31 Augustus in alle steden,
dorpen en landouwen bij tienduizenden en
tienduizenden zouden uitwaaien en wapperen,
de schlttorede kleuren van Nederlands vlag.
Dien dag is het de verjaardag van Koningin
j Wilhelmina, onze Koningin, die wjj eeren en
hoogschatten als vrouw en moeder, maar bo
venal als Neerlands vorstin. Het is de dag
waarop heel ons land door te vlaggen ulterliJk
dankbaarheid kan toonen en vreugde uiten over
het feit, dat Koningin Wilhelmina gedurende
35 jaren regeert over het Rijk der Nederlanden
in en bulten Europa.
Daarom de vlaggen uit door allen die zich
Nederlander voelen. Rijk of arm, ongeacht re
ligie ol politieke richting, late het dundoek
wapperen, vooral in deze tijden. Het rood-wit-
blauw Is de vlag van het vrije Nederland, ge
durende eeuwen reeds het vaandel van ons volk.
Onder deze kleuren hebben onze voorouders de
zeeën bevaren en beheerscht en gestreden voor
onze vrijheid en onafhankelijkheid. Waar ter
wereld wjj onze vlag zagen wapperen heeft
zij ons geroerd en gevoelens van vreugde en
trots In ons wakker geschud, gevoelens die het
bloed sneller deden stroomen.
Zoo moet het ook zijn in deze dagen. Het
rood, wit, blauw op 31 Augustus van allehultj
zen en masten moet niet alleen blijk geven
van onze liefde voor H .M. de Koningin, maer
ook van ons één zijn, v*n ons nationaal voe
len en streven in den harden strijd, dien de
de wereld thans voert.
Donderdag ons land in vlaggen tooi, dat zij
een hartokreet van heel ons volk. Niemand
blljve achter. Wie geen groote vlag heeft neme
een kleine, maar toont de nationale kleueren.
Het rood, wit, blauw op dien dag zij het sym
bool. dat ons volk wars is, zooals bet dat ge
weest is door de eeuwen heen, van vreemden
import, dat het Zijn eigen nationaliteit op den
hoogsten prijs stelt, da het zichzelf wil blijven
onder de reeds 35 jaren durende gezegende re-
geering van H. M. Koningin Wilhelmina.
Daarna nogmaals herhaald ons verlangenop
31 AugustuF'de vlaggen uit! Laten wij dien dag
de wereld tbonen, dat ook hier te lande is een
sterk oplevend nationaal gevoel, maar toveres
dat dit is en» niet anders wil zijn dan echt
Nederlandsch en zuiver oranjegezind.
Het juffende bergtrelntje wachtte al eenigen
tijd op ons. De komst der Nederlanders was
aangekondigd en de gidsen stonden gereed. De
korte heenreis naar boven gaf allen de echte
sensatie van een bergtocht langs een afgrond.
Een-der bekoorlijkste. een der schoonste plek
jes van Europa is hier!
Daar gingen we de Ingewanden der aarde in
voor een bezoek aan de beroemde druipsteen
grotten van Han. een tocht van een grootte
twee uur. Het riviertje de Lesse he<
twintig uur noodig om den berg in
en weer te verlaten.
Meertjes worden er in den berg op wondere
wijze gevormd. Het is hier het rijk van spro
ken en kabouters. De wonderlijkste verbeel
dingen roepen de groepeeringen der van de
zoldering afhangende stalactleken u voor
oogen. fantastisch beschenen door de electri-
sche lichten. En dan het aardige zitje in t
bergrestaurant zóóveel meter onder den grond
vervolgens de reuzenzaal waar de jongen
met zjjn fakkel het oneindige tegemoet, snelt
in diepe duistenis.ten slotte de bootvaart
over het meer door de nauwe opening die ons
tot de buitenwereld terug brengt na het don
derend schot dat er tegen de rotsgewelven
kaatst.
Het was donker toen we weer onder den
koepelenden hemel met zjjn duizenden ster
ren stonden. Enkele hadden een korteren, de
meesten den langeren tocht volbracht. Diep in
den avond ging het nu op Dinant af.... We
hadden er om acht uur moeten wezen Voor
het avondeten doch het werd enkele uurtjes
later. Daardoor mede ontstonden er enkele
moeilijkheden met de loges en had het eenige
voeten in de aarde vooraleer ieder en ttn slotte
de leiders hun hoofd konden neerleggen. Maar
ten slotte zijn er moeilijkheden om te over
winnen en mijn allerprettigste reisgenooten van
bus C waaraan ik een gezellige herinnering
bewaar, waren den volgenden dag zóó goed
te spreken over-hotel en maaltijd, dat ze me
verzochten den eigenaar hun tevredenheid na
mens allen te betuigen. Ik vertrouw dat t
elders ook zoo is kunnen gaan.
Zaterdagochtend
het reisgezelschap- - - -
achter gekomen auto’s vóór een eerder' aange
komen reiswagen gaan. Daardoor ontstond een
kleine achterstand. Bovendien waren er groote
afstanden te verwerken en zoo kwam een deel
Zaterdagavond later bij de grotten van Han
dan verwacht was. Doch niemand had dit won-
dere punt willen missen.
Na het voltreffelijk diner te Brussel was de
tocht, onder begunstiging van het -schitterend
ste weder voortgezet. Van Antwerpen en Brus-
sel hadden degenen die nog nimmer daar ge
weest waren, een eersten indruk ontvangen.
Weinigen hadden nog Namen bezocht; Namen
de stad aan ons Nederlandsehe katholieken -
dierbaar door den persoon van haar Blsschop,
mgr. Heylen den wereldpresident der Eucharis
tische Congressen. Namen de stad die met
Dinant zooveel heeft geleden in den oorlog,
nu als een parel in het wit-goud van de Maas
gevat is. Veel natuurschoon en stedeechoon
had al de bewondering los geslagen, maar steeds
schooner werd het tand rondom, grootscher, in
drukwekkender werden de uitzichten op het
water beneden ons, de rotspartijen rond eni
boven ons. Een sproke is de tocht tusschei«
Dinant ed Namen. De deelnemers moeste J
1