Het Duitschland
Hitler
van
I
Vaseline
Chesebrough
Pooljaar-expeditie
Begrooting van het wegenfonds
RADIOPROGRAMMA
EEN INTERVIEW MET
ROSENBERG
Het rassenbeginsel
«jefe?-
MAANDAG 25 SEPTEMBER
In elke Huisapotheek
Motorboot gevonden
Een bede om hulp
De bestuurder gered
Wegen in N oord-H olland
ERNSTIG AUTO-ONGELUK
Wegen in Zuid-Holland
OUD GEWELF INGESTORT
kar naar
Wegen in Overijsel
Bruggen over groote rivieren
TOCH STEUN ONTVANGEN
Wegen in Gelderland
VOOR HET GROOTE GEZIN
Dreigbrief schrijver ingerekend
Wegen in Utrecht
Wijziging Rijkswegen-
plan?
Kolonel van Santen spreekt
zyn mannen toe
Moet een prachtig liefdewerk door
geldgebrek worden vernietigd?
Een particulier, kinder-
toeslagfonds
De bestuurder waarschynlyk
verdronken
De bemanning van het IJslandsche
station gehuldigd
'voor nadere bijzonderheden verwijzen wij naar den
KATHOLIEKEN RADIOGIDS
Provinciale Groninger Courant
blijft verschijnen
Intieme plechtigheid te
Soesterberg
o
Voerman met paard en
de diepte
-
methode”
„Wanneer het buitenland Duitsch
land rustig laat werken, kan
het tenslotte zyn voordeel
doen met de nieuwe
Ruim veertien millioen voor
wegenverbetering en
bruggenbouw
Dinsdag 26 Sept. 1933
r
1135
Concert,
10 20
alleen
overeenkomt
Ca
s.
Kasteleyn
te
men.
om
7 30
(Nadruk verboden)
O
L
ge-
i
waar
G
Èr
ron-
Gra-
lef, maar ook en vooral
openbaar In Neurenberg
Sinds l'/2 Jaar werd bewoners van Nyswiller-
Wittem. door een anonymen briefschrijver ge
last op een bepaalde plaats een som gelds te
deponeeren. Om dit bevel meer kracht bij te
zetten, werd met brandstichting, roof, overval,
het slachten van vee enz. gedreigd. De politie
heeft thans zooveel bewijzen verzameld, dat S.
kon worden gearresteerd en aan de justitie te
Maastricht overgegeven.
Mr. C M. J. F. GOBELIN G,
Voorzitter van de R. K. Staatspartij,
Amsterdam, Cornells Schuytstraat 60.
een
met
Naar wy vernemen, zal de „Provinciale Gro
ninger Courant” te Groningen, welk blad kor
ten tijd geleden in andere handen is overge
gaan. ook na 1 October gewoon blijven ver
schijnen.
Pater BORROMEUS DE GREEVE,
Woerden.
Mr. J. B. BOMANS,
Lid van de Gedeputeerde Staten van
Noord-Holland, Haarlem, Kleine Hout
weg 125.
BEROMONSTER. 460 Ml
foonmuzlek
van de verlichting der lasten voor groote ge
zinnen. meende het bestuur verdere uitwerking
te moeten geven aan de motie, die op de jong
ste ledenvergadering te Amsterdam, na de be
geesterende inleiding van den heer van Vlij
men. was aangenomen en werd besloten statuten
en reglement te doen ontwerpen voro een par
ticulier kindertoeslagfonds.
1
l
J. TH. PETERS,
Oud-lid van den Gemeenteraad, Am
sterdam (W Overtoom 283.
Mr. C. P. M. ROMME,
Lid van den Gemeenteraad, Amster
dam, Richard Wagnerstraat 1.
J. J. ROOVERS,
Oud-Gemeentesecretarls, Amsterdam
Sarphatlpark 59.
In de bestuursvergadering van de A. R. K.
W. V., diocees Haarlem, zijn uitvoerige bespre
kingen gewijd aan het vraagstuk der kinder-
toeslagregeling, meldt de JR. K. Werkgever";
Ofschoon met waardeering was kennis geno
men van de tegemoetkomende houding van den
huldigen Minister van Financiën ten opzichte
4 30
Ver-
5.00 Gramofoonniu-
Naar wij vernemen is Zaterdagochtend te Am-
sterdam bij de familie een telegram ontvangen,
waarin gemeld wordt dat de heer Castelem
<de vorige spelling was onjuist), wiens motor
boot ten Noorden van Enkhuizen werd gevon
den, gered is.
J. M. VAN DER TUYN,
Pastoor, Heemstede, Heerenweg 88.
Het Noodcomité,
C. J. BOEKHORST,
Deken en Pastoor, Amstelveensche-
weg 351 Amsterdam (Z.)
12 20 Populair
1. 1.50
i Veaperron eert
5.55 Kamermu-
9.20 Concert door het orkest van
omroep onder leiding
onder lei-
1100 Con-
leiding
De brug over de Waal bijZaltbommel zal
vermoedelijk einde 1933 voor het verkeer worden
opengesteld.
Ten behoeve van den verderen aankoop van
gronden voor de brug bij Dordrecht is een post
uitgetrokken.
In totaal wordt voor de bruggen f 5.174.110
aangevraagd.
Indien begin 1934 met versnelden bruggenbouw
zou kunnen worden begonnen, moet nog op
1.600.000 worden gerekend
mogelyk ook een begin van uitvoering te maken
met die wegverbeterlngen. welke in de eerste
plaats voor uitvoering in aanmerking komen,
t.w. voor werken aan bestaande wegen Amster-
dam-Utrecht, Utrecht-de Bllt-Driebergen-Arn-
hem en Utrecht-Vlanen-Zaltbommel-Hedel-
's Hertogenbosch (deze laatste mede in ver
band met den bouw van de brug te Vlanen),
alsook aan den nieuwen weg Utrecht-Laren om
in aansluiting aan den weg Amsterdam-Laren-
Baarn-Hoevelaken spoedig eene goede verbin
ding tusschen Amsterdam en Utrecht te ver
krijgen.
Zaterdagnacht is op den weg van Venlo naar
de Duitsche grensplaats Krefeld 'n vrachtauto
op een wielrijder gereden, tengevolge waarvan
de bestuurder van den vrachtauto, de 29-jarige
K., chauffeur te Krefeld de macht over zijn
stuur verloor en met zijn wagen tegen een boom
botste.
De auto vloog in brand en werd totaal ver
nield. De bestuurder kon, hoewel met ern
stige brandwonden worden bevrijd.
De aangereden wielrijder, de 34-jarige B. uit
Krefeld is in deerniswekkenden toestand naar
het ziekenhuis te Venlo overgebracht.
Zaterdagmorgen is de chauffeur K. aan de
bekomen brandwonden overleden.
De bemanning van het Aérologlsch Station
van het Internationale Pooljaar 1932-1933, ge-
stationneerd op Reykjavik, bestaande uit lui
tenant J. H. van Giessen, sergeant-vlleger-
wachtmeester H. Bosch en sergeant-mecanicien
C. van der Leden, is na, zooals gemeld. Vrij
dag in het vaderland te zijn teruggekeerd
Zaterdag op het militaire vliegveld Soesterberg
door haar corpsbroeders et, d«or dr. Cannegie
ter, namens het Comité gehuldigd.
Een der leidende figuren in de
Nationaal-Socialistische beweging ia
Alfred Rosenberg. Naast Hitler
geldt hij als de meest orthodoxe
vertolker der Nationaal-Socialis
tische Gedachte.
Jules Sauerwein heeft met hem
een lang gesprek gehad en deelt hier
mee wat Rosenberg hem vertelde.
De aangevraagde bedragen zijn bestemd om
een begin van grondaankoop en voo^ zooveel
autoritatleven staat, die
met de Duitsche natuur.
Duitschland denkt er niet aan. zich te willen
onttrekken aan onderzoek van vreemde zijde.
Integendeel, het wenscht. dat zijn methodes en
krachten van'nabij worden bestudeerd. Indien
het buitenland Duitschland rustig laat werken
aan de oplossing van zijn sociale kwesties, dan
geloof ik, dat het met onze methoden zUn voor
deel kan doen bij het bestrijden van de af
schuwlijke werkloosheid, die ook daar heerscht.
Wy trachten de rampen van het verleden met
al onze krachten te herstellen. De eerste voor
waarde is, dat wij elkander wederkeerlg achting
toedragen. Dan marcheeren wij pas op den juls-
ten weg van den werkelijken vrede.
JULES SAUERWEIN
Ten slote werd het woon! gevoerd door den
Commandant der Luchtvaartafdeellng, Kolonel
Van Santen, die zich als volgt tot de drie mi
litairen richtte:
Uit naam van de geheele Luchtvaartafdeellng
breng ik u hulde eh dank voor uw werk, waar
mee gij den goeden naam van de Luchtvaart-
afdeeling hebt hoog gehouden. De Regeerlng
kende u een Koninklijke onderscheiding toe,
van harte voegen wij hierbij onze gelukwen-
schen en dank.
Ook tot de echtgenooten van de Reykjavlk-
expeditie sprak de Comnumdant woorden van
hulde.
Tot slot las spr. een telegram voor van Ge
neraal Seyffaert, Chef van den Generalen Staf,
waarin deze zijn gelukwenschen aanbood.
Hierop drukte Commandant van Santen zijn
mannen hartelijk de hand.
Hiermede was deze eenvoudige en Intieme
plechtigheid ten einde. Velen maakten nog van
de gelegenheid gebruik om hun teruggekeerde
corpsbroeders geluk te wenschen met hun be
houden terugkeer In het vaderland.
<ub« Boor-Vaseline Chesebrough
M« 4ooa« Vaseline' Chesebrough
Kamlerijs
Een uitkomst voor ruwe huid,
kleine verwondingen, winter
handen en -voeten.
„Blanke huid
Zachte handen"
Tegen twaalf uur schaarden vertegenwoordi
gers van alle takken van den dienst officie
ren. onder-officieren en minderen van het
vliegkamp zich in carré voor hangar 22 Mede
was aanwezig Ir. D. Stephan, lid van het'Co
mité Internationaal Pooljaar 19321933 en vele
familieleden en vrienden van de vliegers.
Toen de troepen waren opgesteld kwamen de
heeren van Giessen, Bosch en van der Leden,
vergezeld van den commandant van het vlieg
veld kolonel van Santen, prof. dr. van Everdln-
gen en dr. H. G. Cannegieter. voorzitter van
het Comité tot vestiging van een Aérologlsch
station bij Reykjavik, binnen het terrein.
Na een inleidend woord van commandant van
Santen, sprak dr. H. G. Cannegieter namens
het Comité de dappere Ijsland-bemanning toe.
Het verblijf te Reykjavik, aldus spr.. is niet
altijd een onverdeeld genot geweest. Het werk
was zwaar in het ruwe klimaat daar aan den
rand van het Poolgebied.
Het is mij. a'dus dr. Cannegieter. gegeven ge
weest in der afgeloopen zomer gedurende bijna
vier weken dagelijks bet werk op het vliegveld
te Reykjavik te mogen gadeslaan. Dit stelt mij
in staat te getuigen, met hoe volkomen toewij
ding te Reykjavik werd gewerkt.
Een bijzonder woord van hulde past hier aan
Van der Leden, voor zijn accuratesse bjj alle
instrumen taf lezingen, voor zijn juiste waarne
mingen van den wolkentrek.
De weerberichten eerst van Noorwegen en
later van Londen bevatten dagelijks de ge
gevens van Reykjavik, met dezelfde regelmaat
als die der ons omringende landen. Dit feit is
door de meteorologische diensten van Europa
zeer geapprecieerd.
Een eercsaluut past aan Van Giessen en
Bosch, die geen oogenbllk geaarzeld hebben,
tien hun medewerking we"1 gevraagd bij het
zoeken van schipbreukelingen. De vluchten
Ijsland,
Ingediend is de begrooting van het Wegen
fonds voor 1934. Zjj geeft de volgende cijfers
aan:
Gewone dienst 21900 000.Ka pi taaldienst
ƒ3.000.000.—. Geheele dienst ƒ24.900.000.—.
Aan de toelichting is ontleend:
De inkomsten zijn samengesteld uit de op
brengst van wegen- en rjjwielbelasting, ach
tereenvolgens geraamd op f 14.000.000.en
ƒ7.000.000uit eene bedrag van het IXe
hoofdstuk groot 600.000.en uit de overige
ontvangsten, geraamd op 300.000.
De begrooting wijst onder de artikelen 6. 7 en
22 voor onderhoud, verbetering en aanleg van
wegen en voor bouw van bruggen over de
groote rivieren in totaal aan een bedrag van
14 130 000—
Voor de groote rlvieroverbruggingen is hier
onder begrepen rond 5.174.000.wat vol
doende wordt geacht om den bouw van de on
derhanden bruggen krachtig te kunnen voort
zetten en met den bouw van de bruggen In de
verbindingen van Rotterdam met het Zuiden en.
Oosten van het land een begin te maken.
Er blijft dan voor de eigenlijke wegen over
8.955.890 of na aftrek van het voor onder
houd op ƒ1.830.000.te stellen bedrag, een som
van f 7.125.890.uitsluitend voor de verbete
ring en aanleg.
Als men in aanmerking neemt, dat volgens
deze begrooting aan de provinciën voor de we
genverbetering 7.350.000.zal worden uitge
keerd. mag de vraag gesteld worden, of er wel
voldoende evenwicht is tusschen hetgeen aan
het Rijkswegenplan en aan de provinciale we
genplannen wordt togedacht en ook of een be
drag van ongeveer 7 millloen voor het Rijks
wegenplan wel past In het werkplan, zooals dit
op grond van de bij de ontwerp-begrooting van
1932 verschafte gegevens Is aanvaard en dat
thans zou moeten worden gevolgd.
Hierop kan geantwoord worden, dat opvoeren
van de uitgaven van het Wegenfonds alleen mo
gelijk zou zijn door meer werk op den kapitaal-
dienst te doen uitvoeren, dat daartoe meer geld
zou moeten worden geleend en dat de Regeerlng
dit niet toelaatbaar acht. Noodgedwongen zal
men derhalve de uitgaven van het Wegenfonds
moeten Inperken en wellicht als niet spoe
dig verbetering In den algemeenen toestand
intreedt die uitgaven geheel tot de Inkom
sten moeten terugbrengen.
Bovendien zal bij het aanhouden van de on
gunstige tijdsomstandigheden onder het oog
moeten worden gezien of naast de uit voren
bedoelde maatregelen voortvloeiende tempori-
zeerlng van de uitvoering van bet Rijkswegen
plan ook wijziging In de uitgebreidheid en in
den opzet van dat plan noodlg zal zijn om het
voor de naast te overziene toekomst binnen het
financieel bereikbare beperkt te houden.
Tot voortzetting van het wegvak te Westen
Oegstgeest van den weg AmsterdamSassen-
heünHaagsche Schouw’s-Gravenhage wordt
voor de aardebaan 100.000.en voor het aan
brengen van verharding daarop 125.000.
uitgetrokken.
Het aangevraagde bedrag van 50.000.ten
aanzien van den weg Haagsche SchouwLeiden
Bodegraven (Utrecht) voor grondaankoop is
in de eerste plaats noodlg ten behoeve van de
wegverlegglng bjj Gouwesluis en mede voor de
verbreedingen tusschen de Vink en Leiden en
bewesten Alphen.
De spoedige aanleg van het wegvak Bodegra
vende GouweMoordrecht van den weg Am
sterdamBodegravenRotterdam is van groot
belang voor de verbindingen van ’s-Graven
hage en van Rotterdam met Utrecht. Voor
voortzetting van den bouw van kunstwerken in
dit wegvak wordt 330.000 aangevraagd.'
Door Enkhuizer visschers werd, zooals we
reeds mededeelden. Zaterdagmorgen even ten
Noorden van Enkhuizen op het strand een mo
torboot verlaten gevonden. Men vreesde toen,
dat er een ernstig ongeluk was gebeurd en de
opvarende, de heer Casteleyn uit Amsterdam.
----dat
Casteleyn niet was verdronken. We
ons
Naar wy vernemen is het in enkele gemeen
ten voorgekomen, dat de bouwvakarbeiders, die
by de Federatie aangesloten zyn en dus krach
tens de beslissing van den Minister van Sociale
Zaken d.d. 9 September j.l. met ingang van 10
September voorshands geen steun zouden ont
vangen, niettemin van het Burgeriyk Armbe
stuur een ondersteuning hebben ontvangen, die
slechte weinig verschilt van het steunbedrag
De minister heeft hierop bereids de aandacnt
gevestigd van zyn ambtgenoot van Binnenland-
sche Zaken.
Intusschen acht hy, naar wy vernemen, het
vanzelfsprekend, dat by de eerstvolgende steun-
uitkeering aan de bedoelde bouwvakarbeiders,
nu zy weder in de steunregeling zyn opgeno
men, het bedrag zal worden ingehouden, dat
door het Burg. Armbestuur is verstrekt.
Voor het maken van eene nieuwe brug over
de Willemsvaart by Zwolle naby de Spoolder-
bergbrug over dat kanaal was op de begrooting
voor 1932 50.000.gebracht als eerste ge
deelte van de in totaal op 200.000.geraamde
kosten. Het bedrag bleef onbesteed, daar om
trent het tracé van een verlegging Om Zwolle
nog geen beslissing was genomen.
Aangezien zulks thans is geschied, wordt
150.000.aangevraagd om met den bouw van
deze brug te kunnen beginnen.
Toen Zaterdagmiddag een voerman bezig was
met het vervoeren van puin in de Broerstraat
te Nymegen. stortte plotseling met geweldig ge
raas een gewelf in, waar beneden zich
diepe kelder bevond. De man verdween
paard en wagen in de diepte. De voerman was
tusschen den wagen en den muur bekneld ge
raakt doch kon spoedig worden bevrijd. Het
paard en de wagen werden later uit den kelder
opgehaald.
wy brengen onder de aandacht van Katho
liek Nederland den noodtoestand, waarin de
Zusters Carmelitessen van het Sint Jozefhuls,
Amstelveenscheweg te Amsterdam, schuldeloos
zyn geraakt en vragen dringend om hulp.
Voorheen hebben deze Zusters reeds het lief
dewerk voor onverzorgde kinderen beoefend in
enkele kleine perceelen aan de overzyde van het
IJ té Amsterdam.’ doch weldra was de toeloop
zóó groot, dat het huisje veel te klein en on
doelmatig bleek en de noodzaak dwong tot een
nieuwen bouw, welke verrees aan den Amstel-
veenschenweg.
paarvoor werd een obligatieleenlng uitgegeven
en geplaatst.
Doch nauweiyks was het huis ten halve ge
reed of de Bank, welke de leening had geëmit
teerd, staakte de betalingen, zoodat de Zusters
én het kapitaal ad f 150.000.verloren én nog
rente moeten betalen van de vervlogen gelden.
De bouw werd toch voltooid om een onderdak
te geven aan religieuzen en kinderen, maar nu
staan de Zusters voor een faillissement, indien
Katholiek Nederland niet helpt.
wy mogen niet dulden, dat deze engelen van
liefde uit hun huis worden gejaagd en dat het
prachtig liefdewerk wordt vernietigd. Zy ver
dienen in alle opzichten de waardeering en hulp
van Nederlands Katholieken. Hun huis verdient
een litanie van prachtige titels. Men zou er een
steen mogen metselen in den gevel, waarop ge
beiteld: „Huls der Voorzienigheid", „School van
Heiligheid”. ..Hulp der Hulpeloozen”. „Speeltuin
van 't Kindje Jezus’ „Offerplaats van reine zie
len", „Carmelrozen in bloei".
Neen, het debiele van een Bank mag onze
brave, goede, heilige Zusterkens niet treffen in
het dierbaarste, wat zy hebben, haar liefdewerk.
Neen. zy. die in de grootste soberheid, in waar
achtige armoede leven en voor zichzelf alle
aardsche goed hebben geofferd, mogen wy niet
.door geldmacht laten verjagen, en zy, die per
soonlet niets bezitten, mogen niet langer door
niet te dragen geldzorgen worden gepynigd.
Katholieken van Nederland, als voor deze,
uwe dierbare en beste Zusters, een faillissement
zou moeten volgen, dan gaat het vertrouwen in
uw nog nooit gefaald hebbende hulpvaardig
heid en liefdadigheid ten onder. Wy hebben
millloenen byeengebracht voor Unlversitelt en
Seminariën en Ziekenhuizen en Kerken zou
den wy met ons allen niet een som van f 150 000
by een kunnen brengen?
Moeten zy verjaagd en werkeloos worden, zy,
die willen werken en zoo heeriyk en prachtig
kunnen werken en nog werken in dat nieuwe
huis, dat al weder vol is van onverzorgde kin
deren?
Moet hun huis en hun hart onder den ha
mer? Nooit I
wy vragen en smeeken u dan ter liefde Gods,
ter liefde der zoozeer te respecteeren Eerwaar
de Zusters, ter Liefde van zooveel onverzorgde
kinderen, aalmoezen en rijke aalmoezen geheel
pro Deo.
Wy weten, dat wy niet tevergeefs een beroep
op de weldadigheid van Nederlands Katholieken
doen. Reeds mochten wy van den Bisschop van
Haarlem een verheugend bewijs van medeleven
ontvangen. Hoezeer zyn Hoogwaardige Excel
lentie sympatlseert met de actie van ons Co
mité. moge biyken uit het feit, dat Z. H. Exc.
voor het voorgeschreven doel gedurende een
aantal jaren een gift heeft toegezegd van f 1000
per jaar.
Dat hooge voorbeeld worde nagevolgd.
van schipbreukelingen,
langs de onherbergzame kusten van
een noodlanding een zekere luchtschip
breuk zou beteekend hebben, waren bewyzen
van moed en beleid, en trouw aan hun mede
mensenen.
Thans is onae expeditie ten einde gebracht
By dezen terugblik op net verleden gaan onae
gedachten allereerst naar den persoon, wiens
warme sympathie met onze plannen ons steeds
heeft aangemoedigd In ons streven, Z. Exc. den
Minister van Defensie. Met zyn hulp zyn vele
gevaarlyke klippen omzelld. waarop onze zaak
dreigde te zullen stranden.
Bemanning van het Aérologlsch Station te
Reykjavik, aldus eindigde spr ons Comité dé-
chai glu P u thans van de u opgedragen taak.
Ge hebt een jaar van moeilyk en inspannend
werk achter den rug. een jaar, waarin de deta-
chementscommandant dikwy’.s voor groote ver
antwoording heeft gestaan. Gy hebt de groote
reputatie der Luchtvaartafdeellng, waar net
geldt het verleenen van de medewerking oy
wetenschappeiyk onderzoek, tegenover de Inter
nationale wetenschap, hoog gehouden en verder
uitgebreid. De geheele Luchtvaartafdeellng
komt eèn harteiyke gelukwensch toe met het
succes van uw werk.
Hierop drukte dr. Cannegieter de heeren Van
Giessen, Bosch en Van der Leden harteiyk de
hand. 1
m de
Enkhuizer visschers hebben hedenmorgen op
het strand, even ten Noorden van Enkhuizen.
een gedeelteiyk gezonken en half vol water
liggende teakhouten motorboot, ■rodel race
boot. gevonden, voorzien van een 8 P.K.-motor
en gemerkt ..Kees II”. Na de boot vlot te heb
ben gebracht, is deze aan de strandvonderij
overgegeven.
De politie werd met de vondst In kennis ge
steld en ging op onderzoek uit. Het is geble
ken, dat de ongeveer 30-jarige manufacturier
uit Amsterdam gisterenavond
met deze boot van Amsterdam was aangeko-
Enkhulzen een defect aan de
schroef te laten herstellen. Om half zeven was
hy van Enkhuizen vertrokken met bestemming
naar Stavoren, om vandaar naar Leeuwarden
te gaan, waar hy de "boot moest afleveren
Het water was woelig. Onderweg heeft de be
manning van de van Stavoren komende veer
boot den heer K. nog assistentie aangeboden.
Boch deze werd geweigerd. Vrijwel zeker kan
worden aangenomen, dat de heer K. gisteren
avond of vannacht verongelukt en verdronken
is.
UNGENBERO. 47Z
concert door het stedeltlk orkest.
Populaire muziek. 5 20
5.20 Vocaal concert.
ziek.
den Westdultschen
van Evsoldt.
Mr. A. J. M. HENDRIX,
Voorzitter „Katholiek Amsterdam",
Amsterdam, Keizersgracht 401.
De aanleg van een nieuw wegvak ter ver
vanging van het wegvak Hoevelaken-Terschuur
in den weg Hoevelaken-Apeldoorn-Deventer
ondervindt nog vertraging, zoodat het daarvoor
op de begrooting van 1933 uitgetrokken bedrag
(ƒ36.000.niet zal kunnen worden besteed.
Daarom wordt op deze begrooting opnieuw een
bedrag van 75.000.uitgetrokken om zoo mo-
gelljk in 1934 dit werk krachtig te kunnen aan
vatten.
Giften, groot en klein, worden gaarne Inge
wacht by den Zeereerwaarden heer J. M. van
der Tuyn. Pastoor te Heemstede, Heerenweg 88.
Post-Giro 180484.
DAVENTRY. 1554 M 12 20 O-—icon eert
12.50 Concert. 1.50 Concert door het
Midland Studio-orkes* 4.50 Concert.
8.20 Promenadeconcert door het B B. C.
Svmphonie-orkest onder leidln^ van SU
Henry Wood. <T1.10 Lew Stone.
rtRIJi EIFFKL. 1446 M.: 8.50 Program-
ma van Parlla.
PARIJS R-, 1725 M.: 8.05 Gramofoonmu-
eiek. 12.20 Gramofoonmyzlek.
Gramofoonmuziek. 8.50 Concert.
MILAAN. 331 M.: 8.00 Gramofoonmu
ziek. 8 50 ..Der fidele Bauer”, operette in
drie bedril ven.
ROME. 441 M.: 9 05 Symphonieconcert
onder leiding van Ziino.
WEENEN. 517 M.: 5 40 Sol ia tenconcert.
10.35 Populair Concert.
7.30 Gramo
foonmuziek. 7.55 Gramofoonmuziek.
8.20 Pique Dame, opera van Tajaikofskl.
BRUSSEL, 509 M.: 12 20 Gramofoonmu
ziek 12.40 Pianorecital. 1 05 Gramo
foonmuziek. 1 30 Concert door het klei
ne orkest van het N. I. R onder leiding
van P. Leemans. 5.20 Concert door het
Radlo-orkest onder leiding van Karei Wal
pot. 6.35 Gramofoonmuziek. 7.10 idem
8.20 Concert door het Omroeporkest on
der leiding van Arthur M- '-•ns.
KALLNDBORG. 1153 M.: 3 20 Omroep
orkest onder leiding van Emll Reesen
8.20 Harmoniemuziek. 9.20 Cemba.
lomuziek. 10.35 Kamermuziek.
Dansmuziek.
BERLIJN. 41ft M.: 9.55
Berichten en concert.
Een doode en een zwaargewonde
HA.MBl Rri. 372 M.: 12 15 Populair
eert. 12.40 Vervolg concert. 1.35
mofoonmuziek. 2 30 idem. 4.20 Con
cert. ,5 50 Gramofoonmuziek. 8.30
Concert door het No’-ro kest
ding van José Eibenschütz.
eert door het Noragorkest onder
van José Eibenschütz.
WARSCHAU. 1411 M.: 5 35 Solistencon
cert. 8 20 Populair concert door het
omroeporkest onder leiding van St. Naw
rot. 9.30 Pianorecital. 10.20 Dansmu
ziek.
Hl'IZEN. 296 M.: 8 00 KRO: Morgencon-
cert 10 00 Oramofoonmuzlek. 11.30
Godsdienstig halfuurtje door pastoor L. H.
Perquin. 12.00 Politieberichten. 12.15
KRO-Bovs - leiding van Piet Lus-
tenhouwer. 1,45 Rustpoos voor het ver
zorgen van den zender. 2.00 Vrouweiu
uurtle. 3.00 Gramofoonmuziek. 3.30
Voordracht. 3.45 Pianorecital door Jan
Apon. 4.00 Gramofoonmuziek. -
Voordracht door Jan Apon. 4 45
volg pianorecital.
ziek. 5 30 KRO-sextet onder leiding van
Plet Lustenhouwer. 6.00 Jos van Seg-
geJen: .JSobrlêtaa”. 6 20 Sextet. 7.00
Politieberichten. 7 15 Dr W G N van
Sleen„Kamp van vier maaand*en
Hlmalava". 7 35 Gram-'i'
7.45 VerbondakwartlertJe. 8.00 KRO-or-
kest onder leiding van Johan Gerritsen.
8 30 Persberichten van het Persbureau Vaz
Dias 8 35 Lxjuls Dêvids. 8 00 KRO-
orkeat. 9.20 Hoorspel: ..De Oudjes"
10 00 KRO-orkest onder leiding van Marl-
nua van ’t Woud. 10.15 Louis Davids.
10 35 Persberichten van Vaz Dl as. 10.40
KRO-orkest. 11.00 Gramofoonmuziek.
11.15 KRO-Bovs.
HILVERSUM. 187S M.: 8.00 AVRO-tlJd-
■eln en gramofoonmuziek 10.00 Mor
genwijding. 10.15 Gramofoonmuziek.
1030 Zangvoordracht door Toos van Veen.
11.00 Kook- en bakoraatle door Mevr.
R. LotgeringHlllebrand: ..De vruchten
die er nu zijn.” 11.30 Planovoordracht
door Jo Goudsmit. 12.00 Tijdsein en
concert door het omroenorkest onder lel-
f ding van Nico Treep. 2.30 Kamermu-
ziek door het Haagsche trio, bestaande uit
Willem Biederode. viool en Edward Rönt
gen, cello. 3.00 Praatje door Mevr. Ida
de Leeuwvan Rees 3 45 Overschake
ling naar den zender Kootwijk. 4 00
Zangrecltal 4 30 Radloklnderkoorzang
onder leiding van Jacob Hamel. 5 00
Vóór kleinere kinderen, door Mevr. An
toinette van Dijk. 5.30 Kovacs Lalos en
zyn orkest 7 00 Kovacs Lalos en zijn
orkest. 7.30 Modenraatle door mevr. Ida
de Leeuwvan Rees. 7.45 Gramofoon
muziek 8 00 Tildseln en persberichten
van het Persbureau Vaz Dlas. 8 05
Prhatfe door Fred. Fry. 8 15 Aansluiting
met den Grooten Schouwburg te Rotter
dam. concert door het r' ^rnwor-
kest onder leiding van Dr. Leo Blech.
In de pauze gramofoonmuziek. 10.30
Gramofoonmuziek. 11 00 Nieuwsberich
ten van het Persbureau Vaz Dlas. 1100
Aansluiting met hotel „Centraal” te Den
Haag
LUXEMBURG, 1191 M.: 7 50 Belgische
avond, concert voor piano en orkest. 8.40
Orkestconcert. 9 20 Kamermuziek
9 40 Orkestconcert. 10.50 Dansmuziek
en der meest populaire Jlguren by de
H strydbare leden der nauonaal-sociallsti-
sche party is Alfred Rosenberg. Zun car
rière is vlug geweest en zyn succes als journa
list en theoreticus der party duurt sedert, acht
jaren onverminderd voort. Het ministerie van
Buitenlandsche Zaken in de Wilhelmstrocse :s
het otficieele orgaan der regeerlng, maar Ro
senberg is de chef van het politieke buiten
landsche bureau der party, zyn Invloed op de
diplomatieke gestes van Duitschland is noch
direct noch officieel, maar is niettegenstaan
de dit niet minder groot. Want de party is op
het oogenbllk voor 80 percent de regeerlng zel
ve en voor 100 percent de publieke macht. Ik
heb hem opgezocht en my met hem onderhou
den over het complex der vraagstukken, die op
den partijdag te Neurenberg ter sprake zyn
gekomen.
Rosenberg is nog een jonge man. groot en
blond. In zyn gebaren heeft hy iets rustigs.
Dit stamt uit zyn geboorteland Estland. Een
geprononceerd Baltlsch accent. Hy studeerde
tydens den oorlog aan de unlversitelt van Mos
kou, omdat de school voor hooger onderwys
te Reval in de oorlogsjaren daarheen was over
gebracht. Hy was nog te Moskou toen het
bolsjewisme over de Russische landen uitbrak.
Hy wist nog naar Duitschland te ontkomen,
dat hy altyd als zyn vaderland had beschouwd
en kwam naar München, waar op dat oogen-
blik de radenrepubliek hoogty vierde. Hy had
gelegenheid en had ook den moed, om met de
revolutionnairen gesprekken en debatten te
houden, waarin hy hun trachtte by te bren
gen, wat in de nuchtere werkeUJkheid het com
munisme van Lenln eigeniyk beteekende. Ro
senberg trad reeds in dien tyd in contact met
de nationalisten, die zich toen in het geheim
aaneensloten. Hy leerde Hitler kennen en was
een der medestichters van de „Völkische Be-
obachter”, een klein krantje, dat thans
worden is het meest gelezen blad van Duitsch
land.
Ik wist, dat ik kwam te staan tegenover den
schryver van het werk, dat handelt over de
wegen der toekomst van de Duitsche buiten
landsche politiek. In dat boek zyn karakteris
tieke bladzyden te lezen over de Ideeën van
den schrijver in verband met het ras-imperia
lisme. De hoofdgedachte van dit boek is, dat
Duitschland in het Westen behoefte heeft aan
ruimte, dat Frankryk en Polen deze expansie-
zucht met argwaan gadeslaan en dat Engeland
en Italië tegenover deze politiek een onver
schillige houding aannemen. By gevolg procla
meerde hy voor Duitschland een politiek van
vriendschap met Engeland en Italië, er by-
voegend, dat het Isolement van Frankfijk van
“vitaal belang was voor het Duitsche Ryk De
zelfde gedachte heeft tróuwens Hitler gelan
ceerd in zyn boek „Mein Kampf”. Ik wilde
Rosenberg niet alleen Interviewen over wat hy
In het verleden
over wat hy in
proclameerde.
Ik vroeg hem:
Hebben de rastheorie en het daaruit afge
leide recht der „heldenmenschen” konsekwen-
ties op het gebied der buitenlandsche politiek?
Roeenber, na den „Führer” de meest ortho
doxe vertegenwoordiger der party, dacht rij
pelijk na en antwoordde toen het volgende:
„De geschriften en redevoeringen, die wy
maken en houden, ontvouwen de rassenleer met
de bedoeling, om zich rekenschap te geven van
de constitutieve elementen van het Duitsche
volk, van hun kracht en van hun zwakheid.
Het karakter en de eigenschappen van den
eenen kant, het bloed van den anderen kant
zyn elementen, die naar onze overtuiging zeer
innig zyn verbonden. Dit inzicht en de ge
volgtrekking. die wy er uit trekken, vormen
vanzelf de grondslagen voor onze binnenland-
sche politiek. Maar dit alles heeft niets te doen
met Intenties of initiatieven welke dan ook
tegenover het buitenland. Als wy spreken van
dapperheid en heroïsme, dan bedoelen wy daar
mede niet militaire deugden, maar alleen de
belanglooze offers, die wy te brengen hebben
voor het belang der Duitsche gemeenschap. De
^riihrer” heeft In Neurenberg niet gesproken
over de buitenlandsche politiek. Onze partydag
aldaar was geen militaire parade, maar een
biyde bijeenkomst, een joyeus overwinnings
feest van het nieuwe régime en van de nieu
we leer, die thans in Duitschland heerschen.’’
„Jawel, maar al die formaties van Jongelui
leken toch geheel op gedisciplineerde leger
scharen!"
„Het is toch duidelijk, dat samenkomsten
van zulke geweldige massa’s niet mogelijk zyn
zonder strenge discipline. Discipline is nood-
zakelyk. Zy ontsluiert u tegelijk het geheim van
de revolutie, die byna onbloedig is verloopen.
De verontwaardiging na de ontbinding van het
Duitsche Ryk onder het oude régime, de ver
ontwaardiging over het verval van Justitie en
het openbare leven was zóó groot, dat het. ware
onze discipline er niet geweest, begrypeiyk zou
geweest zyn, als er betreurenswaardlge excessen
hadden plaats 'gehad.
Wanneer men de politieke zyde van de na-
tionasd-socialistische party over het hoofd zou
zien, dan zou men ook geen oog hebben voor
haar sociale zyde. De wereld heeft altyd ge
dacht, dat een sociale revolutie natuurnoodza-
keiyk gepaard moet gaan met woeste en bloe
dige excessen. In Duitschland ziet de wereld
die revolutie zonder dit alles gebeuren en zy
staat geslagen van verbazing.
Onze beweging probeert het angstwekkend
spook der werkloosheid met nieuwe middelen te
overwinnen, want de middelen van het oude
régime waren verouderd en hadden geen resul
taat. Dat we niettegenstaande den slechten
stand van onzen e^porthandel twee millloen
menschen weer aan het werk hebben kunnen
zetten, bewijst, dat In Duitschland zelf het ver
trouwen is weergekeerd, en Is een bewys er
voor, dat allen willen samenwerken voor arbeid
en brood. Alle onze krachten worden op dit
punt samengetrokken. De kanselier zelf heeft
verklaard, dat dit het emsflgste probleem Is
van onze politiek. De oplossing ligt in het ge
bruik van talrijke werkkrachten. Ter Verbete
ring van den bodem en dergeiyke dingen. Dit
alles kan alleen resultaat hebben, wanneer ook
van particuliere zyde overal Initiatieven wor
den genomen. De nlet-Dultscher gaat van een
ander beginsel uit en begrypt ons dus niet.
Wy probeeren daarom voortdurend onze be
doelingen duldeiyk te maken. Onze revolutie is
er eene van den socialen vrede, het tegendeel van
den klassenstrijd, zy Is een opleving van het
karakter inplaats van de vroegere algemeene
nuUalse-stemmlng. Zjj 18 de terugkeer naar een
om het leven was gekomen. Later bleek,
de heer
hebben de heer Casteleyn gesproken, die
het volgende mededeelde:
Vrijdagmiddag was hy met de bewuste mo
torboot uit Enkhuizen vertrokken om naar
Stavoren over te steken en vandaar verder te
varen naar Leeuwarden, waar hy de boot moest
afleveren. Hy vertrok ongeveer gelyk met de
spoorboot en bleef daarachter aan varen. On
geveer halverwege^ EnkhuizenStavoren haper
de er iets aan de schroef. De heer Casteleyn
besloot toen naar Enkhuizen terug te keeren.
Het was al donker, toen hy de kust naderd?
en hy zette het scheepje even ten noorden
van Enkhuizen op het strand.
Aanvankeiyk was hy van plan In de boot te
blyven slapen en den volgenden morgen naar
een werf te gaan. Hij kwam echter op zyn
voornemen terug en ging naar Amsterdam om
in zyn woning rustig te slapen.
Zaterdagmorgen keerde hy naar Enkhuizen
terug om de boot ter reparatie naar een werf
te brengen. Tot zyn niet geringe verbazing was
het vaartuig verdwenen. Hy hoorde al heel
spoedig, dat de boot door twee visschers was
weggehaald en naar de strandvonderij gebracht.
Dezen stelden de burgemeester van het vinden
van het scheepje in kennis en deelde het ook
de politie mede Deze informeerde verder, hoor
de dat de heer Casteleyn naar zee was vertrok
ken en zoo kwam het verhaal ter w-ereld. dat
vermoedelyk een ongeluk zou zyn gebeurd.
Nu moet u niet denken, dat de autoriteiten
my de boot terug geven. De visschers hadden
het vaartuig onbeheerd gevonden, het gegeven
aan de strandvonderij, dus kwam hun een der
de van de opbrengst bu verkoop toe. De boot
behoorde volgens de wet verkocht te worden.
De burgemeester en politie waren na eenlg on
derhandelen de boot wel vry te geven, als de
beide visschers, die haar gevonden hadden,
geen bezwaar maakten.
Ook deze visschers hadden gee» bezwaar
mits.... de heer Casteleyn over de brug kwam.
Zy zouden met tachtig gulden genoegen nemen
en de heer Casteleyn heeft dat bedrag moeten
betalen om zyn eigendom terug te krygen.
De boot ligt thans ter reparatie op een werf
te Enkhuizen.
In 1933 zal de overbrugging van het Merwede-
kanaal gereedkomen, zoodat. verwacht mag
worden, dat nog in den loop van dit jaar het
verkeer over de nieuwe brug zal kunnen worden
geleid, waarmede dan een zeer belangrijke ver-
keersverbetering zal zyn verkregen.
Rijksweg AmsterdamGravenhage (gedeelte
Amsterdam-Saseenheim). Het ligt in het voor
nemen den aanleg van het gedeelte langs de
Slotertocht in 1934 met de aangevraagde gelden
zoo krachtig mogelyk voort te zetten. Voor den
bouw van een brug over de Noordelyke ring
vaart van den Haarlemmermeerpolder, waarvoor
op de begrooting voor 1933 reeds een bedrag van
135.000 werd uitgetrokken, (welk bedrag ech
ter slechts voor een deel zal kunnen worden
besteed), wordt op een uitgaaf van 100.000
gerekend.
De grondaankoop kan vermoedelyk In den
aanvang van 1934 zyn voltooid, waarna het
grondwerk op ruime schaal zal kunnen worden
voortgezet, zoodat daarvoor op een uitgaaf van
400.000.wordt gerekend, terwijl voor den
grondaankoop nog 100.000.is uitgetrokken.
Tenslotte zal met het aanbrengen van een ver
harding op de gedeelten aardebaan. waarvan
de aanleg reeds thans In uitvoering is of ver
moedelyk spoedig in uitvoering zal komen, kun
nen worden begonnen. Een bedrag van
150.000.wordt daarvoor aangevraagd
Voor verhsurding van het wegvak tusschen
zy'kanaal C en den Nieuwen Weg in den Groo
ten IJpolder van den weg Amsterdam-Velaen
werd op de begrooting voor 1933 een bedrag
van f 180.000.opgenomen. Ter voltooiing van
die verharding moet nog in 1934 op een be
drag van 45.000.worden gerekend.