Het Duitschland Hitler van I Vaseline Chesebrough Pooljaar-expeditie Begrooting van het wegenfonds RADIOPROGRAMMA EEN INTERVIEW MET ROSENBERG Het rassenbeginsel «jefe?- MAANDAG 25 SEPTEMBER In elke Huisapotheek Motorboot gevonden Een bede om hulp De bestuurder gered Wegen in N oord-H olland ERNSTIG AUTO-ONGELUK Wegen in Zuid-Holland OUD GEWELF INGESTORT kar naar Wegen in Overijsel Bruggen over groote rivieren TOCH STEUN ONTVANGEN Wegen in Gelderland VOOR HET GROOTE GEZIN Dreigbrief schrijver ingerekend Wegen in Utrecht Wijziging Rijkswegen- plan? Kolonel van Santen spreekt zyn mannen toe Moet een prachtig liefdewerk door geldgebrek worden vernietigd? Een particulier, kinder- toeslagfonds De bestuurder waarschynlyk verdronken De bemanning van het IJslandsche station gehuldigd 'voor nadere bijzonderheden verwijzen wij naar den KATHOLIEKEN RADIOGIDS Provinciale Groninger Courant blijft verschijnen Intieme plechtigheid te Soesterberg o Voerman met paard en de diepte - methode” „Wanneer het buitenland Duitsch land rustig laat werken, kan het tenslotte zyn voordeel doen met de nieuwe Ruim veertien millioen voor wegenverbetering en bruggenbouw Dinsdag 26 Sept. 1933 r 1135 Concert, 10 20 alleen overeenkomt Ca s. Kasteleyn te men. om 7 30 (Nadruk verboden) O L ge- i waar G Èr ron- Gra- lef, maar ook en vooral openbaar In Neurenberg Sinds l'/2 Jaar werd bewoners van Nyswiller- Wittem. door een anonymen briefschrijver ge last op een bepaalde plaats een som gelds te deponeeren. Om dit bevel meer kracht bij te zetten, werd met brandstichting, roof, overval, het slachten van vee enz. gedreigd. De politie heeft thans zooveel bewijzen verzameld, dat S. kon worden gearresteerd en aan de justitie te Maastricht overgegeven. Mr. C M. J. F. GOBELIN G, Voorzitter van de R. K. Staatspartij, Amsterdam, Cornells Schuytstraat 60. een met Naar wy vernemen, zal de „Provinciale Gro ninger Courant” te Groningen, welk blad kor ten tijd geleden in andere handen is overge gaan. ook na 1 October gewoon blijven ver schijnen. Pater BORROMEUS DE GREEVE, Woerden. Mr. J. B. BOMANS, Lid van de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, Haarlem, Kleine Hout weg 125. BEROMONSTER. 460 Ml foonmuzlek van de verlichting der lasten voor groote ge zinnen. meende het bestuur verdere uitwerking te moeten geven aan de motie, die op de jong ste ledenvergadering te Amsterdam, na de be geesterende inleiding van den heer van Vlij men. was aangenomen en werd besloten statuten en reglement te doen ontwerpen voro een par ticulier kindertoeslagfonds. 1 l J. TH. PETERS, Oud-lid van den Gemeenteraad, Am sterdam (W Overtoom 283. Mr. C. P. M. ROMME, Lid van den Gemeenteraad, Amster dam, Richard Wagnerstraat 1. J. J. ROOVERS, Oud-Gemeentesecretarls, Amsterdam Sarphatlpark 59. In de bestuursvergadering van de A. R. K. W. V., diocees Haarlem, zijn uitvoerige bespre kingen gewijd aan het vraagstuk der kinder- toeslagregeling, meldt de JR. K. Werkgever"; Ofschoon met waardeering was kennis geno men van de tegemoetkomende houding van den huldigen Minister van Financiën ten opzichte 4 30 Ver- 5.00 Gramofoonniu- Naar wij vernemen is Zaterdagochtend te Am- sterdam bij de familie een telegram ontvangen, waarin gemeld wordt dat de heer Castelem <de vorige spelling was onjuist), wiens motor boot ten Noorden van Enkhuizen werd gevon den, gered is. J. M. VAN DER TUYN, Pastoor, Heemstede, Heerenweg 88. Het Noodcomité, C. J. BOEKHORST, Deken en Pastoor, Amstelveensche- weg 351 Amsterdam (Z.) 12 20 Populair 1. 1.50 i Veaperron eert 5.55 Kamermu- 9.20 Concert door het orkest van omroep onder leiding onder lei- 1100 Con- leiding De brug over de Waal bijZaltbommel zal vermoedelijk einde 1933 voor het verkeer worden opengesteld. Ten behoeve van den verderen aankoop van gronden voor de brug bij Dordrecht is een post uitgetrokken. In totaal wordt voor de bruggen f 5.174.110 aangevraagd. Indien begin 1934 met versnelden bruggenbouw zou kunnen worden begonnen, moet nog op 1.600.000 worden gerekend mogelyk ook een begin van uitvoering te maken met die wegverbeterlngen. welke in de eerste plaats voor uitvoering in aanmerking komen, t.w. voor werken aan bestaande wegen Amster- dam-Utrecht, Utrecht-de Bllt-Driebergen-Arn- hem en Utrecht-Vlanen-Zaltbommel-Hedel- 's Hertogenbosch (deze laatste mede in ver band met den bouw van de brug te Vlanen), alsook aan den nieuwen weg Utrecht-Laren om in aansluiting aan den weg Amsterdam-Laren- Baarn-Hoevelaken spoedig eene goede verbin ding tusschen Amsterdam en Utrecht te ver krijgen. Zaterdagnacht is op den weg van Venlo naar de Duitsche grensplaats Krefeld 'n vrachtauto op een wielrijder gereden, tengevolge waarvan de bestuurder van den vrachtauto, de 29-jarige K., chauffeur te Krefeld de macht over zijn stuur verloor en met zijn wagen tegen een boom botste. De auto vloog in brand en werd totaal ver nield. De bestuurder kon, hoewel met ern stige brandwonden worden bevrijd. De aangereden wielrijder, de 34-jarige B. uit Krefeld is in deerniswekkenden toestand naar het ziekenhuis te Venlo overgebracht. Zaterdagmorgen is de chauffeur K. aan de bekomen brandwonden overleden. De bemanning van het Aérologlsch Station van het Internationale Pooljaar 1932-1933, ge- stationneerd op Reykjavik, bestaande uit lui tenant J. H. van Giessen, sergeant-vlleger- wachtmeester H. Bosch en sergeant-mecanicien C. van der Leden, is na, zooals gemeld. Vrij dag in het vaderland te zijn teruggekeerd Zaterdag op het militaire vliegveld Soesterberg door haar corpsbroeders et, d«or dr. Cannegie ter, namens het Comité gehuldigd. Een der leidende figuren in de Nationaal-Socialistische beweging ia Alfred Rosenberg. Naast Hitler geldt hij als de meest orthodoxe vertolker der Nationaal-Socialis tische Gedachte. Jules Sauerwein heeft met hem een lang gesprek gehad en deelt hier mee wat Rosenberg hem vertelde. De aangevraagde bedragen zijn bestemd om een begin van grondaankoop en voo^ zooveel autoritatleven staat, die met de Duitsche natuur. Duitschland denkt er niet aan. zich te willen onttrekken aan onderzoek van vreemde zijde. Integendeel, het wenscht. dat zijn methodes en krachten van'nabij worden bestudeerd. Indien het buitenland Duitschland rustig laat werken aan de oplossing van zijn sociale kwesties, dan geloof ik, dat het met onze methoden zUn voor deel kan doen bij het bestrijden van de af schuwlijke werkloosheid, die ook daar heerscht. Wy trachten de rampen van het verleden met al onze krachten te herstellen. De eerste voor waarde is, dat wij elkander wederkeerlg achting toedragen. Dan marcheeren wij pas op den juls- ten weg van den werkelijken vrede. JULES SAUERWEIN Ten slote werd het woon! gevoerd door den Commandant der Luchtvaartafdeellng, Kolonel Van Santen, die zich als volgt tot de drie mi litairen richtte: Uit naam van de geheele Luchtvaartafdeellng breng ik u hulde eh dank voor uw werk, waar mee gij den goeden naam van de Luchtvaart- afdeeling hebt hoog gehouden. De Regeerlng kende u een Koninklijke onderscheiding toe, van harte voegen wij hierbij onze gelukwen- schen en dank. Ook tot de echtgenooten van de Reykjavlk- expeditie sprak de Comnumdant woorden van hulde. Tot slot las spr. een telegram voor van Ge neraal Seyffaert, Chef van den Generalen Staf, waarin deze zijn gelukwenschen aanbood. Hierop drukte Commandant van Santen zijn mannen hartelijk de hand. Hiermede was deze eenvoudige en Intieme plechtigheid ten einde. Velen maakten nog van de gelegenheid gebruik om hun teruggekeerde corpsbroeders geluk te wenschen met hun be houden terugkeer In het vaderland. <ub« Boor-Vaseline Chesebrough M« 4ooa« Vaseline' Chesebrough Kamlerijs Een uitkomst voor ruwe huid, kleine verwondingen, winter handen en -voeten. „Blanke huid Zachte handen" Tegen twaalf uur schaarden vertegenwoordi gers van alle takken van den dienst officie ren. onder-officieren en minderen van het vliegkamp zich in carré voor hangar 22 Mede was aanwezig Ir. D. Stephan, lid van het'Co mité Internationaal Pooljaar 19321933 en vele familieleden en vrienden van de vliegers. Toen de troepen waren opgesteld kwamen de heeren van Giessen, Bosch en van der Leden, vergezeld van den commandant van het vlieg veld kolonel van Santen, prof. dr. van Everdln- gen en dr. H. G. Cannegieter. voorzitter van het Comité tot vestiging van een Aérologlsch station bij Reykjavik, binnen het terrein. Na een inleidend woord van commandant van Santen, sprak dr. H. G. Cannegieter namens het Comité de dappere Ijsland-bemanning toe. Het verblijf te Reykjavik, aldus spr.. is niet altijd een onverdeeld genot geweest. Het werk was zwaar in het ruwe klimaat daar aan den rand van het Poolgebied. Het is mij. a'dus dr. Cannegieter. gegeven ge weest in der afgeloopen zomer gedurende bijna vier weken dagelijks bet werk op het vliegveld te Reykjavik te mogen gadeslaan. Dit stelt mij in staat te getuigen, met hoe volkomen toewij ding te Reykjavik werd gewerkt. Een bijzonder woord van hulde past hier aan Van der Leden, voor zijn accuratesse bjj alle instrumen taf lezingen, voor zijn juiste waarne mingen van den wolkentrek. De weerberichten eerst van Noorwegen en later van Londen bevatten dagelijks de ge gevens van Reykjavik, met dezelfde regelmaat als die der ons omringende landen. Dit feit is door de meteorologische diensten van Europa zeer geapprecieerd. Een eercsaluut past aan Van Giessen en Bosch, die geen oogenbllk geaarzeld hebben, tien hun medewerking we"1 gevraagd bij het zoeken van schipbreukelingen. De vluchten Ijsland, Ingediend is de begrooting van het Wegen fonds voor 1934. Zjj geeft de volgende cijfers aan: Gewone dienst 21900 000.Ka pi taaldienst ƒ3.000.000.—. Geheele dienst ƒ24.900.000.—. Aan de toelichting is ontleend: De inkomsten zijn samengesteld uit de op brengst van wegen- en rjjwielbelasting, ach tereenvolgens geraamd op f 14.000.000.en ƒ7.000.000uit eene bedrag van het IXe hoofdstuk groot 600.000.en uit de overige ontvangsten, geraamd op 300.000. De begrooting wijst onder de artikelen 6. 7 en 22 voor onderhoud, verbetering en aanleg van wegen en voor bouw van bruggen over de groote rivieren in totaal aan een bedrag van 14 130 000— Voor de groote rlvieroverbruggingen is hier onder begrepen rond 5.174.000.wat vol doende wordt geacht om den bouw van de on derhanden bruggen krachtig te kunnen voort zetten en met den bouw van de bruggen In de verbindingen van Rotterdam met het Zuiden en. Oosten van het land een begin te maken. Er blijft dan voor de eigenlijke wegen over 8.955.890 of na aftrek van het voor onder houd op ƒ1.830.000.te stellen bedrag, een som van f 7.125.890.uitsluitend voor de verbete ring en aanleg. Als men in aanmerking neemt, dat volgens deze begrooting aan de provinciën voor de we genverbetering 7.350.000.zal worden uitge keerd. mag de vraag gesteld worden, of er wel voldoende evenwicht is tusschen hetgeen aan het Rijkswegenplan en aan de provinciale we genplannen wordt togedacht en ook of een be drag van ongeveer 7 millloen voor het Rijks wegenplan wel past In het werkplan, zooals dit op grond van de bij de ontwerp-begrooting van 1932 verschafte gegevens Is aanvaard en dat thans zou moeten worden gevolgd. Hierop kan geantwoord worden, dat opvoeren van de uitgaven van het Wegenfonds alleen mo gelijk zou zijn door meer werk op den kapitaal- dienst te doen uitvoeren, dat daartoe meer geld zou moeten worden geleend en dat de Regeerlng dit niet toelaatbaar acht. Noodgedwongen zal men derhalve de uitgaven van het Wegenfonds moeten Inperken en wellicht als niet spoe dig verbetering In den algemeenen toestand intreedt die uitgaven geheel tot de Inkom sten moeten terugbrengen. Bovendien zal bij het aanhouden van de on gunstige tijdsomstandigheden onder het oog moeten worden gezien of naast de uit voren bedoelde maatregelen voortvloeiende tempori- zeerlng van de uitvoering van bet Rijkswegen plan ook wijziging In de uitgebreidheid en in den opzet van dat plan noodlg zal zijn om het voor de naast te overziene toekomst binnen het financieel bereikbare beperkt te houden. Tot voortzetting van het wegvak te Westen Oegstgeest van den weg AmsterdamSassen- heünHaagsche Schouw’s-Gravenhage wordt voor de aardebaan 100.000.en voor het aan brengen van verharding daarop 125.000. uitgetrokken. Het aangevraagde bedrag van 50.000.ten aanzien van den weg Haagsche SchouwLeiden Bodegraven (Utrecht) voor grondaankoop is in de eerste plaats noodlg ten behoeve van de wegverlegglng bjj Gouwesluis en mede voor de verbreedingen tusschen de Vink en Leiden en bewesten Alphen. De spoedige aanleg van het wegvak Bodegra vende GouweMoordrecht van den weg Am sterdamBodegravenRotterdam is van groot belang voor de verbindingen van ’s-Graven hage en van Rotterdam met Utrecht. Voor voortzetting van den bouw van kunstwerken in dit wegvak wordt 330.000 aangevraagd.' Door Enkhuizer visschers werd, zooals we reeds mededeelden. Zaterdagmorgen even ten Noorden van Enkhuizen op het strand een mo torboot verlaten gevonden. Men vreesde toen, dat er een ernstig ongeluk was gebeurd en de opvarende, de heer Casteleyn uit Amsterdam. ----dat Casteleyn niet was verdronken. We ons Naar wy vernemen is het in enkele gemeen ten voorgekomen, dat de bouwvakarbeiders, die by de Federatie aangesloten zyn en dus krach tens de beslissing van den Minister van Sociale Zaken d.d. 9 September j.l. met ingang van 10 September voorshands geen steun zouden ont vangen, niettemin van het Burgeriyk Armbe stuur een ondersteuning hebben ontvangen, die slechte weinig verschilt van het steunbedrag De minister heeft hierop bereids de aandacnt gevestigd van zyn ambtgenoot van Binnenland- sche Zaken. Intusschen acht hy, naar wy vernemen, het vanzelfsprekend, dat by de eerstvolgende steun- uitkeering aan de bedoelde bouwvakarbeiders, nu zy weder in de steunregeling zyn opgeno men, het bedrag zal worden ingehouden, dat door het Burg. Armbestuur is verstrekt. Voor het maken van eene nieuwe brug over de Willemsvaart by Zwolle naby de Spoolder- bergbrug over dat kanaal was op de begrooting voor 1932 50.000.gebracht als eerste ge deelte van de in totaal op 200.000.geraamde kosten. Het bedrag bleef onbesteed, daar om trent het tracé van een verlegging Om Zwolle nog geen beslissing was genomen. Aangezien zulks thans is geschied, wordt 150.000.aangevraagd om met den bouw van deze brug te kunnen beginnen. Toen Zaterdagmiddag een voerman bezig was met het vervoeren van puin in de Broerstraat te Nymegen. stortte plotseling met geweldig ge raas een gewelf in, waar beneden zich diepe kelder bevond. De man verdween paard en wagen in de diepte. De voerman was tusschen den wagen en den muur bekneld ge raakt doch kon spoedig worden bevrijd. Het paard en de wagen werden later uit den kelder opgehaald. wy brengen onder de aandacht van Katho liek Nederland den noodtoestand, waarin de Zusters Carmelitessen van het Sint Jozefhuls, Amstelveenscheweg te Amsterdam, schuldeloos zyn geraakt en vragen dringend om hulp. Voorheen hebben deze Zusters reeds het lief dewerk voor onverzorgde kinderen beoefend in enkele kleine perceelen aan de overzyde van het IJ té Amsterdam.’ doch weldra was de toeloop zóó groot, dat het huisje veel te klein en on doelmatig bleek en de noodzaak dwong tot een nieuwen bouw, welke verrees aan den Amstel- veenschenweg. paarvoor werd een obligatieleenlng uitgegeven en geplaatst. Doch nauweiyks was het huis ten halve ge reed of de Bank, welke de leening had geëmit teerd, staakte de betalingen, zoodat de Zusters én het kapitaal ad f 150.000.verloren én nog rente moeten betalen van de vervlogen gelden. De bouw werd toch voltooid om een onderdak te geven aan religieuzen en kinderen, maar nu staan de Zusters voor een faillissement, indien Katholiek Nederland niet helpt. wy mogen niet dulden, dat deze engelen van liefde uit hun huis worden gejaagd en dat het prachtig liefdewerk wordt vernietigd. Zy ver dienen in alle opzichten de waardeering en hulp van Nederlands Katholieken. Hun huis verdient een litanie van prachtige titels. Men zou er een steen mogen metselen in den gevel, waarop ge beiteld: „Huls der Voorzienigheid", „School van Heiligheid”. ..Hulp der Hulpeloozen”. „Speeltuin van 't Kindje Jezus’ „Offerplaats van reine zie len", „Carmelrozen in bloei". Neen, het debiele van een Bank mag onze brave, goede, heilige Zusterkens niet treffen in het dierbaarste, wat zy hebben, haar liefdewerk. Neen. zy. die in de grootste soberheid, in waar achtige armoede leven en voor zichzelf alle aardsche goed hebben geofferd, mogen wy niet .door geldmacht laten verjagen, en zy, die per soonlet niets bezitten, mogen niet langer door niet te dragen geldzorgen worden gepynigd. Katholieken van Nederland, als voor deze, uwe dierbare en beste Zusters, een faillissement zou moeten volgen, dan gaat het vertrouwen in uw nog nooit gefaald hebbende hulpvaardig heid en liefdadigheid ten onder. Wy hebben millloenen byeengebracht voor Unlversitelt en Seminariën en Ziekenhuizen en Kerken zou den wy met ons allen niet een som van f 150 000 by een kunnen brengen? Moeten zy verjaagd en werkeloos worden, zy, die willen werken en zoo heeriyk en prachtig kunnen werken en nog werken in dat nieuwe huis, dat al weder vol is van onverzorgde kin deren? Moet hun huis en hun hart onder den ha mer? Nooit I wy vragen en smeeken u dan ter liefde Gods, ter liefde der zoozeer te respecteeren Eerwaar de Zusters, ter Liefde van zooveel onverzorgde kinderen, aalmoezen en rijke aalmoezen geheel pro Deo. Wy weten, dat wy niet tevergeefs een beroep op de weldadigheid van Nederlands Katholieken doen. Reeds mochten wy van den Bisschop van Haarlem een verheugend bewijs van medeleven ontvangen. Hoezeer zyn Hoogwaardige Excel lentie sympatlseert met de actie van ons Co mité. moge biyken uit het feit, dat Z. H. Exc. voor het voorgeschreven doel gedurende een aantal jaren een gift heeft toegezegd van f 1000 per jaar. Dat hooge voorbeeld worde nagevolgd. van schipbreukelingen, langs de onherbergzame kusten van een noodlanding een zekere luchtschip breuk zou beteekend hebben, waren bewyzen van moed en beleid, en trouw aan hun mede mensenen. Thans is onae expeditie ten einde gebracht By dezen terugblik op net verleden gaan onae gedachten allereerst naar den persoon, wiens warme sympathie met onze plannen ons steeds heeft aangemoedigd In ons streven, Z. Exc. den Minister van Defensie. Met zyn hulp zyn vele gevaarlyke klippen omzelld. waarop onze zaak dreigde te zullen stranden. Bemanning van het Aérologlsch Station te Reykjavik, aldus eindigde spr ons Comité dé- chai glu P u thans van de u opgedragen taak. Ge hebt een jaar van moeilyk en inspannend werk achter den rug. een jaar, waarin de deta- chementscommandant dikwy’.s voor groote ver antwoording heeft gestaan. Gy hebt de groote reputatie der Luchtvaartafdeellng, waar net geldt het verleenen van de medewerking oy wetenschappeiyk onderzoek, tegenover de Inter nationale wetenschap, hoog gehouden en verder uitgebreid. De geheele Luchtvaartafdeellng komt eèn harteiyke gelukwensch toe met het succes van uw werk. Hierop drukte dr. Cannegieter de heeren Van Giessen, Bosch en Van der Leden harteiyk de hand. 1 m de Enkhuizer visschers hebben hedenmorgen op het strand, even ten Noorden van Enkhuizen. een gedeelteiyk gezonken en half vol water liggende teakhouten motorboot, ■rodel race boot. gevonden, voorzien van een 8 P.K.-motor en gemerkt ..Kees II”. Na de boot vlot te heb ben gebracht, is deze aan de strandvonderij overgegeven. De politie werd met de vondst In kennis ge steld en ging op onderzoek uit. Het is geble ken, dat de ongeveer 30-jarige manufacturier uit Amsterdam gisterenavond met deze boot van Amsterdam was aangeko- Enkhulzen een defect aan de schroef te laten herstellen. Om half zeven was hy van Enkhuizen vertrokken met bestemming naar Stavoren, om vandaar naar Leeuwarden te gaan, waar hy de "boot moest afleveren Het water was woelig. Onderweg heeft de be manning van de van Stavoren komende veer boot den heer K. nog assistentie aangeboden. Boch deze werd geweigerd. Vrijwel zeker kan worden aangenomen, dat de heer K. gisteren avond of vannacht verongelukt en verdronken is. UNGENBERO. 47Z concert door het stedeltlk orkest. Populaire muziek. 5 20 5.20 Vocaal concert. ziek. den Westdultschen van Evsoldt. Mr. A. J. M. HENDRIX, Voorzitter „Katholiek Amsterdam", Amsterdam, Keizersgracht 401. De aanleg van een nieuw wegvak ter ver vanging van het wegvak Hoevelaken-Terschuur in den weg Hoevelaken-Apeldoorn-Deventer ondervindt nog vertraging, zoodat het daarvoor op de begrooting van 1933 uitgetrokken bedrag (ƒ36.000.niet zal kunnen worden besteed. Daarom wordt op deze begrooting opnieuw een bedrag van 75.000.uitgetrokken om zoo mo- gelljk in 1934 dit werk krachtig te kunnen aan vatten. Giften, groot en klein, worden gaarne Inge wacht by den Zeereerwaarden heer J. M. van der Tuyn. Pastoor te Heemstede, Heerenweg 88. Post-Giro 180484. DAVENTRY. 1554 M 12 20 O-—icon eert 12.50 Concert. 1.50 Concert door het Midland Studio-orkes* 4.50 Concert. 8.20 Promenadeconcert door het B B. C. Svmphonie-orkest onder leidln^ van SU Henry Wood. <T1.10 Lew Stone. rtRIJi EIFFKL. 1446 M.: 8.50 Program- ma van Parlla. PARIJS R-, 1725 M.: 8.05 Gramofoonmu- eiek. 12.20 Gramofoonmyzlek. Gramofoonmuziek. 8.50 Concert. MILAAN. 331 M.: 8.00 Gramofoonmu ziek. 8 50 ..Der fidele Bauer”, operette in drie bedril ven. ROME. 441 M.: 9 05 Symphonieconcert onder leiding van Ziino. WEENEN. 517 M.: 5 40 Sol ia tenconcert. 10.35 Populair Concert. 7.30 Gramo foonmuziek. 7.55 Gramofoonmuziek. 8.20 Pique Dame, opera van Tajaikofskl. BRUSSEL, 509 M.: 12 20 Gramofoonmu ziek 12.40 Pianorecital. 1 05 Gramo foonmuziek. 1 30 Concert door het klei ne orkest van het N. I. R onder leiding van P. Leemans. 5.20 Concert door het Radlo-orkest onder leiding van Karei Wal pot. 6.35 Gramofoonmuziek. 7.10 idem 8.20 Concert door het Omroeporkest on der leiding van Arthur M- '-•ns. KALLNDBORG. 1153 M.: 3 20 Omroep orkest onder leiding van Emll Reesen 8.20 Harmoniemuziek. 9.20 Cemba. lomuziek. 10.35 Kamermuziek. Dansmuziek. BERLIJN. 41ft M.: 9.55 Berichten en concert. Een doode en een zwaargewonde HA.MBl Rri. 372 M.: 12 15 Populair eert. 12.40 Vervolg concert. 1.35 mofoonmuziek. 2 30 idem. 4.20 Con cert. ,5 50 Gramofoonmuziek. 8.30 Concert door het No’-ro kest ding van José Eibenschütz. eert door het Noragorkest onder van José Eibenschütz. WARSCHAU. 1411 M.: 5 35 Solistencon cert. 8 20 Populair concert door het omroeporkest onder leiding van St. Naw rot. 9.30 Pianorecital. 10.20 Dansmu ziek. Hl'IZEN. 296 M.: 8 00 KRO: Morgencon- cert 10 00 Oramofoonmuzlek. 11.30 Godsdienstig halfuurtje door pastoor L. H. Perquin. 12.00 Politieberichten. 12.15 KRO-Bovs - leiding van Piet Lus- tenhouwer. 1,45 Rustpoos voor het ver zorgen van den zender. 2.00 Vrouweiu uurtle. 3.00 Gramofoonmuziek. 3.30 Voordracht. 3.45 Pianorecital door Jan Apon. 4.00 Gramofoonmuziek. - Voordracht door Jan Apon. 4 45 volg pianorecital. ziek. 5 30 KRO-sextet onder leiding van Plet Lustenhouwer. 6.00 Jos van Seg- geJen: .JSobrlêtaa”. 6 20 Sextet. 7.00 Politieberichten. 7 15 Dr W G N van Sleen„Kamp van vier maaand*en Hlmalava". 7 35 Gram-'i' 7.45 VerbondakwartlertJe. 8.00 KRO-or- kest onder leiding van Johan Gerritsen. 8 30 Persberichten van het Persbureau Vaz Dias 8 35 Lxjuls Dêvids. 8 00 KRO- orkeat. 9.20 Hoorspel: ..De Oudjes" 10 00 KRO-orkest onder leiding van Marl- nua van ’t Woud. 10.15 Louis Davids. 10 35 Persberichten van Vaz Dl as. 10.40 KRO-orkest. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.15 KRO-Bovs. HILVERSUM. 187S M.: 8.00 AVRO-tlJd- ■eln en gramofoonmuziek 10.00 Mor genwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 1030 Zangvoordracht door Toos van Veen. 11.00 Kook- en bakoraatle door Mevr. R. LotgeringHlllebrand: ..De vruchten die er nu zijn.” 11.30 Planovoordracht door Jo Goudsmit. 12.00 Tijdsein en concert door het omroenorkest onder lel- f ding van Nico Treep. 2.30 Kamermu- ziek door het Haagsche trio, bestaande uit Willem Biederode. viool en Edward Rönt gen, cello. 3.00 Praatje door Mevr. Ida de Leeuwvan Rees 3 45 Overschake ling naar den zender Kootwijk. 4 00 Zangrecltal 4 30 Radloklnderkoorzang onder leiding van Jacob Hamel. 5 00 Vóór kleinere kinderen, door Mevr. An toinette van Dijk. 5.30 Kovacs Lalos en zyn orkest 7 00 Kovacs Lalos en zijn orkest. 7.30 Modenraatle door mevr. Ida de Leeuwvan Rees. 7.45 Gramofoon muziek 8 00 Tildseln en persberichten van het Persbureau Vaz Dlas. 8 05 Prhatfe door Fred. Fry. 8 15 Aansluiting met den Grooten Schouwburg te Rotter dam. concert door het r' ^rnwor- kest onder leiding van Dr. Leo Blech. In de pauze gramofoonmuziek. 10.30 Gramofoonmuziek. 11 00 Nieuwsberich ten van het Persbureau Vaz Dlas. 1100 Aansluiting met hotel „Centraal” te Den Haag LUXEMBURG, 1191 M.: 7 50 Belgische avond, concert voor piano en orkest. 8.40 Orkestconcert. 9 20 Kamermuziek 9 40 Orkestconcert. 10.50 Dansmuziek en der meest populaire Jlguren by de H strydbare leden der nauonaal-sociallsti- sche party is Alfred Rosenberg. Zun car rière is vlug geweest en zyn succes als journa list en theoreticus der party duurt sedert, acht jaren onverminderd voort. Het ministerie van Buitenlandsche Zaken in de Wilhelmstrocse :s het otficieele orgaan der regeerlng, maar Ro senberg is de chef van het politieke buiten landsche bureau der party, zyn Invloed op de diplomatieke gestes van Duitschland is noch direct noch officieel, maar is niettegenstaan de dit niet minder groot. Want de party is op het oogenbllk voor 80 percent de regeerlng zel ve en voor 100 percent de publieke macht. Ik heb hem opgezocht en my met hem onderhou den over het complex der vraagstukken, die op den partijdag te Neurenberg ter sprake zyn gekomen. Rosenberg is nog een jonge man. groot en blond. In zyn gebaren heeft hy iets rustigs. Dit stamt uit zyn geboorteland Estland. Een geprononceerd Baltlsch accent. Hy studeerde tydens den oorlog aan de unlversitelt van Mos kou, omdat de school voor hooger onderwys te Reval in de oorlogsjaren daarheen was over gebracht. Hy was nog te Moskou toen het bolsjewisme over de Russische landen uitbrak. Hy wist nog naar Duitschland te ontkomen, dat hy altyd als zyn vaderland had beschouwd en kwam naar München, waar op dat oogen- blik de radenrepubliek hoogty vierde. Hy had gelegenheid en had ook den moed, om met de revolutionnairen gesprekken en debatten te houden, waarin hy hun trachtte by te bren gen, wat in de nuchtere werkeUJkheid het com munisme van Lenln eigeniyk beteekende. Ro senberg trad reeds in dien tyd in contact met de nationalisten, die zich toen in het geheim aaneensloten. Hy leerde Hitler kennen en was een der medestichters van de „Völkische Be- obachter”, een klein krantje, dat thans worden is het meest gelezen blad van Duitsch land. Ik wist, dat ik kwam te staan tegenover den schryver van het werk, dat handelt over de wegen der toekomst van de Duitsche buiten landsche politiek. In dat boek zyn karakteris tieke bladzyden te lezen over de Ideeën van den schrijver in verband met het ras-imperia lisme. De hoofdgedachte van dit boek is, dat Duitschland in het Westen behoefte heeft aan ruimte, dat Frankryk en Polen deze expansie- zucht met argwaan gadeslaan en dat Engeland en Italië tegenover deze politiek een onver schillige houding aannemen. By gevolg procla meerde hy voor Duitschland een politiek van vriendschap met Engeland en Italië, er by- voegend, dat het Isolement van Frankfijk van “vitaal belang was voor het Duitsche Ryk De zelfde gedachte heeft tróuwens Hitler gelan ceerd in zyn boek „Mein Kampf”. Ik wilde Rosenberg niet alleen Interviewen over wat hy In het verleden over wat hy in proclameerde. Ik vroeg hem: Hebben de rastheorie en het daaruit afge leide recht der „heldenmenschen” konsekwen- ties op het gebied der buitenlandsche politiek? Roeenber, na den „Führer” de meest ortho doxe vertegenwoordiger der party, dacht rij pelijk na en antwoordde toen het volgende: „De geschriften en redevoeringen, die wy maken en houden, ontvouwen de rassenleer met de bedoeling, om zich rekenschap te geven van de constitutieve elementen van het Duitsche volk, van hun kracht en van hun zwakheid. Het karakter en de eigenschappen van den eenen kant, het bloed van den anderen kant zyn elementen, die naar onze overtuiging zeer innig zyn verbonden. Dit inzicht en de ge volgtrekking. die wy er uit trekken, vormen vanzelf de grondslagen voor onze binnenland- sche politiek. Maar dit alles heeft niets te doen met Intenties of initiatieven welke dan ook tegenover het buitenland. Als wy spreken van dapperheid en heroïsme, dan bedoelen wy daar mede niet militaire deugden, maar alleen de belanglooze offers, die wy te brengen hebben voor het belang der Duitsche gemeenschap. De ^riihrer” heeft In Neurenberg niet gesproken over de buitenlandsche politiek. Onze partydag aldaar was geen militaire parade, maar een biyde bijeenkomst, een joyeus overwinnings feest van het nieuwe régime en van de nieu we leer, die thans in Duitschland heerschen.’’ „Jawel, maar al die formaties van Jongelui leken toch geheel op gedisciplineerde leger scharen!" „Het is toch duidelijk, dat samenkomsten van zulke geweldige massa’s niet mogelijk zyn zonder strenge discipline. Discipline is nood- zakelyk. Zy ontsluiert u tegelijk het geheim van de revolutie, die byna onbloedig is verloopen. De verontwaardiging na de ontbinding van het Duitsche Ryk onder het oude régime, de ver ontwaardiging over het verval van Justitie en het openbare leven was zóó groot, dat het. ware onze discipline er niet geweest, begrypeiyk zou geweest zyn, als er betreurenswaardlge excessen hadden plaats 'gehad. Wanneer men de politieke zyde van de na- tionasd-socialistische party over het hoofd zou zien, dan zou men ook geen oog hebben voor haar sociale zyde. De wereld heeft altyd ge dacht, dat een sociale revolutie natuurnoodza- keiyk gepaard moet gaan met woeste en bloe dige excessen. In Duitschland ziet de wereld die revolutie zonder dit alles gebeuren en zy staat geslagen van verbazing. Onze beweging probeert het angstwekkend spook der werkloosheid met nieuwe middelen te overwinnen, want de middelen van het oude régime waren verouderd en hadden geen resul taat. Dat we niettegenstaande den slechten stand van onzen e^porthandel twee millloen menschen weer aan het werk hebben kunnen zetten, bewijst, dat In Duitschland zelf het ver trouwen is weergekeerd, en Is een bewys er voor, dat allen willen samenwerken voor arbeid en brood. Alle onze krachten worden op dit punt samengetrokken. De kanselier zelf heeft verklaard, dat dit het emsflgste probleem Is van onze politiek. De oplossing ligt in het ge bruik van talrijke werkkrachten. Ter Verbete ring van den bodem en dergeiyke dingen. Dit alles kan alleen resultaat hebben, wanneer ook van particuliere zyde overal Initiatieven wor den genomen. De nlet-Dultscher gaat van een ander beginsel uit en begrypt ons dus niet. Wy probeeren daarom voortdurend onze be doelingen duldeiyk te maken. Onze revolutie is er eene van den socialen vrede, het tegendeel van den klassenstrijd, zy Is een opleving van het karakter inplaats van de vroegere algemeene nuUalse-stemmlng. Zjj 18 de terugkeer naar een om het leven was gekomen. Later bleek, de heer hebben de heer Casteleyn gesproken, die het volgende mededeelde: Vrijdagmiddag was hy met de bewuste mo torboot uit Enkhuizen vertrokken om naar Stavoren over te steken en vandaar verder te varen naar Leeuwarden, waar hy de boot moest afleveren. Hy vertrok ongeveer gelyk met de spoorboot en bleef daarachter aan varen. On geveer halverwege^ EnkhuizenStavoren haper de er iets aan de schroef. De heer Casteleyn besloot toen naar Enkhuizen terug te keeren. Het was al donker, toen hy de kust naderd? en hy zette het scheepje even ten noorden van Enkhuizen op het strand. Aanvankeiyk was hy van plan In de boot te blyven slapen en den volgenden morgen naar een werf te gaan. Hij kwam echter op zyn voornemen terug en ging naar Amsterdam om in zyn woning rustig te slapen. Zaterdagmorgen keerde hy naar Enkhuizen terug om de boot ter reparatie naar een werf te brengen. Tot zyn niet geringe verbazing was het vaartuig verdwenen. Hy hoorde al heel spoedig, dat de boot door twee visschers was weggehaald en naar de strandvonderij gebracht. Dezen stelden de burgemeester van het vinden van het scheepje in kennis en deelde het ook de politie mede Deze informeerde verder, hoor de dat de heer Casteleyn naar zee was vertrok ken en zoo kwam het verhaal ter w-ereld. dat vermoedelyk een ongeluk zou zyn gebeurd. Nu moet u niet denken, dat de autoriteiten my de boot terug geven. De visschers hadden het vaartuig onbeheerd gevonden, het gegeven aan de strandvonderij, dus kwam hun een der de van de opbrengst bu verkoop toe. De boot behoorde volgens de wet verkocht te worden. De burgemeester en politie waren na eenlg on derhandelen de boot wel vry te geven, als de beide visschers, die haar gevonden hadden, geen bezwaar maakten. Ook deze visschers hadden gee» bezwaar mits.... de heer Casteleyn over de brug kwam. Zy zouden met tachtig gulden genoegen nemen en de heer Casteleyn heeft dat bedrag moeten betalen om zyn eigendom terug te krygen. De boot ligt thans ter reparatie op een werf te Enkhuizen. In 1933 zal de overbrugging van het Merwede- kanaal gereedkomen, zoodat. verwacht mag worden, dat nog in den loop van dit jaar het verkeer over de nieuwe brug zal kunnen worden geleid, waarmede dan een zeer belangrijke ver- keersverbetering zal zyn verkregen. Rijksweg AmsterdamGravenhage (gedeelte Amsterdam-Saseenheim). Het ligt in het voor nemen den aanleg van het gedeelte langs de Slotertocht in 1934 met de aangevraagde gelden zoo krachtig mogelyk voort te zetten. Voor den bouw van een brug over de Noordelyke ring vaart van den Haarlemmermeerpolder, waarvoor op de begrooting voor 1933 reeds een bedrag van 135.000 werd uitgetrokken, (welk bedrag ech ter slechts voor een deel zal kunnen worden besteed), wordt op een uitgaaf van 100.000 gerekend. De grondaankoop kan vermoedelyk In den aanvang van 1934 zyn voltooid, waarna het grondwerk op ruime schaal zal kunnen worden voortgezet, zoodat daarvoor op een uitgaaf van 400.000.wordt gerekend, terwijl voor den grondaankoop nog 100.000.is uitgetrokken. Tenslotte zal met het aanbrengen van een ver harding op de gedeelten aardebaan. waarvan de aanleg reeds thans In uitvoering is of ver moedelyk spoedig in uitvoering zal komen, kun nen worden begonnen. Een bedrag van 150.000.wordt daarvoor aangevraagd Voor verhsurding van het wegvak tusschen zy'kanaal C en den Nieuwen Weg in den Groo ten IJpolder van den weg Amsterdam-Velaen werd op de begrooting voor 1933 een bedrag van f 180.000.opgenomen. Ter voltooiing van die verharding moet nog in 1934 op een be drag van 45.000.worden gerekend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 18