,E L Vaseline Chesebrouqh J Het Duitschland van Hitler Pooljaar-expeditie Begrooting van het wegenfonds EEN INTERVIEW MET ROSENBERG Het rassenbeginsel MAANDAG 25 SEPTEMBER Motorboot gevonden Een bede om hulp voor Wegen in N oord-Holland ERNSTIG AUTO-ONGELUK Wegen in Zuid-Holland OUD GEWELF INGESTORT Wegen in O very tel Bruggen over groote rivieren TOCH STEUN ONTVANGEN Wegen in Gelderland VOOR HET GROOTE GEZIN Courant Wegen in Utrecht 4 Wijziging Rijkswegen- plan? Een particulier kinder- toeslagfond* Voerman met paard en kar naar de diepte De bemanning van het IJslandsche station gehuldigd Intieme plechtigheid te Soesterberg' De bestuurder waarschijnlijk Verdronken Provinciale Groninger blijft verschijnen Moet een prachtig liefdewerk door geldgebrek worden vernietigd? Ruim veertien millioen wegenverbetering en bruggenbouw Kolonel van Santen spreekt zyn mannen toe - t,Wanneer het buitenland Duitsch land rustig laat werken, kan het tenslotte zyn voordeel doen met de nieuwe methode” De bestuurder gered Dreigbrief schrijver ingerekend Een doode en een zwaargewonde Dinsdag 26 Sept. 1933 In elke Huisapotheek -■ Concert. 10JO a overeenkomt S. Kasteleyh te men. om o' (Nadruk wrboden) Dat hooge voorbeeld worde nagevolgd. nemen, het mde steun- Pater BORROMEUS DE GREEVE, Woerden. Sinds V/2 jaar werd bewoners van N Ijs wilier- Wlttem. door een anonymen briefschrijver ge last op een bepaalde plaats een som gelds te deponeeren. Om dit bevel meer kracht by te aetten, werd met brandstichting, roof, overval, het slachten van vee enz. gedreigd. De politie heeft thans zooveel bewijzen verzameld, dat 8. kon worden gearresteerd en aan de justitie te Maastricht overgegeven. van den Gemeenteraad. Am- (W.), Overtoom 282. alle niet De aangevraagde bedragen zijn bestemd om jeen begin van grondaankoop en voor zooveel een met Mr. J. B. BOMANS, Lid van de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, Haarlem, Kleine Hout weg 125. Mr. C M. J. F. GOBBLING, Voorzitter van de R. K. Staatspartij. Amsterdam, Cornells Schuytstraat 60. Amsterdam", :ht '401. Naar wy vernemen, zal de „Provinciale Gro ninger Courant" te Groningen, welk blad kor ten tjjd geleden in andere handen is overge gaan. ook na 1 October gewoon blijven ver schijnen. I VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VERWIJZEN WIJ NAAR DEN KATHOLIEKEN RAD1OGIDS Het Noodcomité, C. J. BOEKHORST, Deken en Pastoor. Amstelveensehe- weg 351 Amsterdam (Z.) J. M. VAN DER TUYN, Pastoor, Heemstede, Heerenweg 88. In de bestuursvergadering van de A. R. K. W. V., diocees Haarlem, zyn uitvoerige bespre kingen gewjjd aan het vraagstuk der kinder- toeslagregellng, meldt de ,JR. K. Werkgever”: Ofschoon met waardeering was kennis geno men van de tegemoetkomende houding van den huldigen Minister van Financiën ten opzichte J. TH. PI Oud-Jkf sjaToam fiz. C. P. M. ROMME, Lid van den Gemeenteraad, Amster dam. Richard Wagnerstraat 1. J. J. ROOVERS, Oud-Gemeentesecretaris, Amsterdam Sarphatipark 59. Zaterdagnacht is op den weg van Venlo naar de Dultsche grensplaats Krefeld n vrachtauto op een wielrijder gereden, tengevolge waarvan de bestuurder van den vrachtauto, de 29-jarige K„ chauffeur te Krefeld de macht over zijn stuur verloor en met zijn wagen tegen een boom botste. De auto vloog In brand en werd totaal ver nield. De bestuurder kon, hoewel met ern stige brandwonden worden bevrijd. De aangereden wielrijder, de 34-jarige B. uit Krefeld is in deemiswekkenden toestand naar het ziekenhuis te Venlo overgebracht. Zaterdagmorgen is de chauffeur K. aan de bekomen brandwonden overleden. Mr. A. J. M. HENDRIX, Voorzitter „Katholiek Amsterdam, Keizersgra Tegen twaalf uur schaarden vertegenwoordi gers van alle takken van den dienst officie ren. onder-officieren en minderen van het vliegkamp zich in carré voor hangar 22 Mede was aanwezig ir. D. Stephan, lid vah ^iet Co mité Internationaal Pooljaar 19321933 en vele familieleden en vrienden van de vliegers. Toen de troepen waren opgeste’.d kwamen de heeren van Glessen. Bosch en van der Leden, vergezeld van den commandant van het vlieg veld kolonel van Santen, proL dr. van Everdin- gen en dr. H. G. Cannegieter, voorzitter van het Comité tot vestiging van een Aérologisch station bij Reykjavik, binnen het terrein. Na een inleidend woord van commandant van Santen, sprak dr. H. O. Cannegieter namena het Comité de dappere Ijsland-bemanning toe. Het verblijf te Reykjavik, aldus spr. is niet altijd een onverdeeld genot geweest Het werk was zwaar in het ruwe klimaat daar aan den rand van het Poolgebied. Het is mij, aldus dr. Cannegieter. gegeven ge weest in der afgeloopen zomer gedurende bijna vier weken dagelijks het werk op het vliegveld te Reykjavik te mogen gadeslaan. Dit stelt mij in staat te getuigen, met hoe volkomen toewij ding te Reykjavik werd gewerkt. Een bijzonder woord van hulde past hier aan Van der Leden, voor zijn accuratesse by alle instrumeniaflezingen. voor zijn juiste waarne mingen van den wolkentrek. De weerberichten eerst van Noorwegen en later van Londen bevatten dagelijks de ge gevens van Reykjavik met dezelfde regelmaat als die der ons omringende landen. Dit feit te door de meteorologische diensten van Europa' zeer geapprecieerd. e Een eercsaluut past aan Van Giessen en Bosch, die geen oogenblik geaarzeld hebben, tien hun medewerking werd gevraagd by het zoeken van schipbreukelingen. De vluchten langs de onherbergzame kusten van Ijsland, waar een noodlanding een zekere luchtschip breuk zou beteekend hebben, waren bewijzen van moed en beleid, en trouw aan hun mede- menschen. Thans is onze expeditie ten einde gebracht. Bij dezen terugbllk op net verleden gaan onze gedachten allereerst naar den persoon, wiens warme sympathie met onze plannen ons steeds heeft aangemoedlgd in ons streven. Z. Exc. den Minister van Defensie. Met zijn hulp zyn vele gevaariyke klippen omzeild, waarop onze zaak dreigde te zullen stranden. Bemanning van het Aérologisch Station te Reykjavik, aldus eindigde spr ons Comité de chargeert u thans van de u opgedragen taak. Ge hebt een jaar van moeiiyk en inspannend werk achter den rug, een j»ar, waarin de deta- chementscommandant dikwijls voor groote ver antwoording heeft gestaan. Gy hebt de groote reputatie der Luchtvaartafdeellng, waar net geldt het verleenen van de medewerking ojj wetenschappelijk onderzoek, tegenover de inter nationale wetenschap, hoog gehouden en verder uitgebreld. De geheele Luchtvaartafdeellng komt een harteiyke gelukwensch toe met bet succes van uw werk. Hierop drukte dr. Cannegieter de heeren Van Giessen, Bosch en Van der Leden harteiyk de hand. Een der leidende figuren in de Nationaal-Socialistische beweging is Alfred Rosenberg. Naast Hitler geldthij als de meest orthodoxe vertolker der Nationaal-Socialis tische Gedachte. y Jules Sauerwein heeft mét hem een lang gesprek gehad èn deelt hier mee wat Rosenberg hem vertelde. Ten slote werd het woord gevoerd door <én Commandant der Luchtvaartafdeellng, Kolonel Van Santen, die zich als volgt tot de drie mi litairen richtte: Uit naam van de geheele Luchtvaartafdeellng breng ik u hulde en dank voor uw werk, waar mee gy den goeden naam van de Luchtvaart afdeellng hebt hoog gehouden. De Regeering kende u een Konlnkiyke onderscheiding toe. van harte voegen wy hlerby onze gelukwen- schen en dank. Ook tot de echtgenooten van de Reykjavik- expedltie sprak de Commandant woorden van hulde. Tot slot las spr. een telegram voor van Ge neraal Seyffaert, Chef van den Genenden Staf, waarin deze zyn gelukwenschen aanbood. Hierop drukte Commandant van Santen zyn mannen hartelyk de hand. Hiermede was deze eenvoudige en intieme plechtigheid ten einde. Velen maakten nog van de gelegenheid gebruik om hun teruggekeerde corpsbroeders geluk te wenschen met hun be houden terugkeer in het vaderland. mogeiyk ook een begin van uitvoering te maken met die wegverbeteringen. welke in de eerste plaats voor uitvoering in aanmerking komen, t.w. voor werken aan bestaande wegen Amster- dam-Utrecht, Utrecht-de BIlt-Driebergen-Arn- hem en Utrecht-Vlanen-Zaltbommel-Hedel- s Hertogenbosch (deze laatste mede in ver band met den bouw van de brug te Vianen), alsook aan den nieuwen weg Utrecht-Laren om in aansluiting aan den weg Amsterdam-Laren- Baarn-Hoevelaken spoedig eene goede verbin ding tusschen Amsterdam en Utrecht te ver krijgen. van de verlichting der lasten voor groote ge zinnen. meende het bestuur verdere uitwerking te moéten geven aan de motie, die op de jdhg- ste ledenvergadering te Amsterdam, na de be geesterende inleiding van den heer -van Viy- men, was-aangenomen en werd besloten statuten en reglement te doen ontwerpen voro een par ticulier kindertoeslagfonds. naar -Stavoren, om vandaar naar Leeuwarden tè gaan, waar hij de boot moest afleveren Het water was woelig. Onderweg heeft de be manning van'de van Stavoren komende veer boot den heer K..nog assistentie aangeboden, doch deze werd geweigerd. VrUwel zeker kan worden aangepomen, dat de heer K. gisteren avond of vannacht verongelukt en verdronken is. - Naar wy vernemen is het in enkele gemeen ten voorgekomen, dat de bouwvakarbeiders, die by de Federatie aangesloten zyn en dus krach tens de beslissing van den Minister van Sociale Zaken d d. 9 September J.l met ingang van 10 September voorshands geen steun zouden ont vangen, niettemin van het Burgeriyk Armbe stuur een ondersteuning hebben ontvangen, die slechts weinig verschilt van het steunbedrag De minister heeft hierop bereids de aandacht gevestigd van zijn ambtgenoot van Binnenland- sche Zaken. Intusschen acht hy, naar wy vanzelfsprekend, dat by de eerstvi uitkeerlng aan de bedoelde bouwvakarbeiders nu zy weder in de steunregeling zyn opgeno men. het bedrag zal worden ingehouden, d^t door het Burg. Armbestuur is verstrekt. land. Ik wist, dat ik kwam te staan tegenover den schrijver van het werk, dat handelt over de wegen der toekomst van de Duitsche buiten- landsche politiek. In dat boek zyn karakteris tieke bladzyden te lezen over de Ideeën van den schryver in verband met het ras-imperia- lisme. De hoofdgedachte van dit boek is, dat Duitschland in het Westen behoefte heeft aan ruimte, dat Frankryk en Polen deze expansie- zucht met argwaan gadeslaan en dat Engeland en Italië tegenover deze politiek een onver schillige houding aannemen. By gevolg procla meerde hy voor Duitschland een politiek van vriendschap met Engeland en Italië, er by- voegend, dat bet Isolement van Frankrijk van wltaAl belang was voor het Dultsche Ryk De zelfde gedachte beeft trouwens Hitler gelan ceerd in zyn boek „Meln Kampf”. Ik wiloe Rosenberg niet alleen interviewen over wat hy In het verleden schreef, maar ook en vooral over wat hy in het openbaar in Neurenberg proclameerde. Ik vroeg hem: Hebben de rastheorie en het daaruit afge leide recht der .Jieldenmenschen" konsekwen- ties op het gebied der buitenlandscbe politiek? Rosenber. na den „Führer” de meest ortho doxe vertegenwoordiger der party, dacht ry- pelijk na en antwoordde toen het volgende: „De geschriften en redevoeringen, die wy maken en houden, ontvouwen de rassenleer met de bedoeling, om zich rekenschap te geven van de constitutieve elementen van het Dultsche volk, van hun kracht en van hun zwakheid. Het karakter en de eigenschappen van den eenen kant, het bloed van den anderen kant zyn elementen, die naar onze overtuiging zeer innig zyn verbonden. Dit inzicht en de ge volgtrekking, die wy er uit trekken, vormen vanzelf de grondslagen voor onze binnenland- sche politiek. Maar dit alles heeft niets te doen met intenties of initiatieven welke dan ook tegenover het buitenland. Als wy spreken van dapperheid en heroïsme, dan bedoelen wy daar mede niet militaire deugden, maar alleen de belanglooze offers, die wy te brengen hebben voor het belang der Dultsche gemeenschap. De „Führer" heeft in Neurenberg niet gesproken over de buitenlandscbe politiek. Onze partydag aldaar was geen militaire parade, maar een blijde bijeenkomst, een joyeus overwinn'ngs- feest van het nieuwe régime en van de nieu we leer, die thans in Duitschland heerschen .Jawel, maar al die formaties van jongelui leken toch geheel op gedisciplineerde leger scharen!” „Het is toch duideiyk, dat samenkomsten van zulke geweldige massa’s niet mogelljr zyn aonder strenge discipline. Discipline is nood- zakelyk. Zü ontsluiert u tegeiyk het geheim van de revolutie, die byna onbloedig is verloopen. De verontwaardiging na de ontbinding van het Duitsche Ruk onder het oude régime, ae» ver ontwaardiging over het verval van Justitie en het openbare leven was zóó groot, dat het. ware onze discipline er niet geweest, begrijpelijk zou geweest zyn, als er betreurenswaardige excessen hadden plaats gehad. Wanneer men de politieke zijde van de na- tionaal-socialtetteche party over bet hoofd zou zien, dan zou men ook geen oog hebben voor haar sociale zyde. De wereld heeft altyd ge dacht. dat een sociale revolutie natuurnoodza- keiyk gepaard moet gaan met woeste en bloe dige excessen. In Duitschland ziet de wereld die revolutie zonder dit alles gebeuren en zy staat geslagen van verbazing. Onze beweging probeert 'het angstwekkend spook der werkloosheid met nieuwe middelen te overwinnen, want de middelen van het oude régime waren verouderd en hadden geen resul taat. Dat we niettegenstaande den slechten stand van onzen exporthandel twee millioen menschen weer aan het werk hebben kunnen aetten, bewijst, dat in Duitschland zelf het ver trouwen is weergekeerd, en is een bewijs er voor, dat allen willen samenwerken voor arbeid en brood. Alle onze krachten worden op dit punt samengetrokken. De kanselier self heeft verklaard, dat dit het ernstigste probleem is van onze politiek. De oplossing ligt in het ge bruik van talryke werkkrachten. Ter verbete ring van den bodem en dergelyke dingen. Dit allés kan alleen resultaat hebben: -wanneer ook van particuliere zyde overal initiatieven wor den genomen. De nlet-Dultscher gaat van een ander beginsel uit en begrijpt ons dus niet, wy probeeren daarom voortdurend onze be doelingen duideiyk te maken. Onze revolutie is er eene van den socialen vrede, het tegendeel van dea klassenstrijd, zy is een opleving van het karakter tnplaa^s van de vroegere algemeene nudaise-stemmlng. Zy Is de terugkeer naar een autoritatiéven staat, dië alleen met de Duitsche^natuur. Duitschland denkt er niet aan. zich'te «rillen onttrekken aan onderzoek van vreemde zyde. Integendeel, het wenscht. dat zyn methodes en krachten van naby worden bestudeerd. Indien het buitenland Duitschland rustig laat werken aan de oplossing van zyn sociale kwesties, dan geloof ik, dat het met onze methoden zyn voor deel kan doen by het bestryden van de af- schuwiyke werkloosheid, die ook daar heerscht. Wy trachten dé rampen van het verleden met al onze krachten te hersteller». De eerste voor waarde is. dat wy elkander wederkeerlg achting toedragen. Dan marcheeren wy pas op den juis- ten weg van den werkelyken vrede. JULES SAUERWEIN ken, dat de ohgeveei S. Kasteleyh uit met deze boot van Amsterdam was aangeko- Enkhuizen een defect aap de schroef te laten herstellen. Om half ze'en was hy van Enkhulzen vertrokken met bestemming Tot voortzetting van het wegvak te Westen Oegstgeest van den weg AmsterdamSassen- helmHaagsche Schouw—'s-Gravenhage wordt voor de aardebaan 100.000 en voor het aan brengen van verharding daarop 125.000. uitgetrokken. Het aangevraagde bedrag van f 50.000ten aanzien van den weg Haagsche SchouwLelden Bodegraven (Utrecht) voor grondaankoop is in de eerste plaats noodig ten behoeve van de wegverlegglng by Gouwesluls en mede voor de verbreedingen tusschen de Vink en Lelden en bewesten Alphen. De spoedige aanleg van het wegvak Bodegra vende GouweMoordrecht van den weg Am sterdamBodegravenRotterdam is van groot belang voor de verbindingen van 's-Graven hage en van Rotterdam met Utrecht. Voor voortzetting van den bouw van kunstwerken in dit wegvak wordt 330.000 aangevraagd. De bemanning van het Aérologisch Station van het Internationale Pooljaar 1932-1933, ge- stationneerd op Reykjavik, bestaande uit lui- tenant J. H. van Oieasen. sergeant-vlieger- wachtmeester H. Bosch en sergeant-mecanicien C. van der Leden, is na, zooals gemeld, Vry* dag in het vaderland te zyn teruggekeerd Zaterdag or het militaire vliegveld Soesterberg door haar corpsbroeders en door dr. Cannegie ter. namens het Comité gehuldigd. J’ en der meest populaire figuren by de strijdbare leden der nationaal-socialisti- sche party is Alfred Rosenberg. Z^n car rière is vlug geweest en zyn succes als journa list en theoreticus der party duurt sedert acht jaren onverminderd voort. Het ministerie van Buitenlandscbe Zaken in de Wilhelmstrosse :s het officleele orgaan der regeering, maar Ro zenberg is de chef van het politieke buiten- landsche bureau der party. Zyn invloed op de diplomatieke gestes van Duitschland is noch direct noch officieel, maar is niettegenstaan de dit niet minder groot. Want de party is op het oogenblik voor 80 percent de regeering zel ve en voor 100 percent de publieke macht. Ik heb hem opgezocht en my met hem onderhou den over het complex der vraagstukken, die op den partijdag te Neurenberg ter sprake zyn gekomen. Rosenberg is nog «en Jonge man, groot en blond. In zyn gebaren beeft hy iets rustigs. Dit stamt uit zyn geboorteland Estland. Een geprononceerd Baltisch accent. Hy studeerde tydens den oorlog aan de unlversitelt van Mos kou, omdat de school voor hooger onderwijs te Reval in de oorlogsjaren daarheen was over gebracht. Hy was nog te Moskou toen het bolsjewisme over de Russische landen uitbrak. Hy wist nog naar Duitschland te ontkomen, dat hy altyd als zyn vaderland had beschouwd en kwam naar München, waar op dat oogen blik de radenrepubliek hoog\jj vierde. Hy had gelegenheid en had ook den moed, om met de revölutionnairen gesprekken en debatten te houden, waarin hy hun trachtte by te bren gen, Wat in de nuchtere werkeiykheid het com munisme van Lenln eigenlijk beteekende. Ro senberg trad reeds In dien tyd In contact met de nationalisten, die zich toen in het geheim aaneensloten. Hy leerde Hitler kennen en was een der medestichters van de „Völkische Be- obacbter”, een klein krantje, dat thans ge- wordëh is het meest gelezen bl^d van Dultsch- De brug over de Waal bij Zaltbommel zal vermoedeiyk einde 1933 voor het verkeer worden opengesteld. Ten behoeve van den verderen aankoop van gronden voor de brug by Dordrecht is een post uitgetrokken. In totaal wordt voor de bruggen 5.174.110 aangevraagd. Indien begin 1934 met versnelden bruggenbouw zou kunnen worden begonnen, moet nog op 1.600.000 worden gerekend. Naar wy vememen_is Zaterdagochtend te Am sterdam by de familie 'een telegram ontvangen, waarin gemeld wordt Jdat de heer (kastelein -. <de vorige spelling was onjuist), wiens motor boot ten Noorden van Enkhulzen werd gevon den, gered is. Voor het maken van eene nieuwe bru<? over de Willemsvaart by Zwolle naby de Spoolder- bergbrug over dat kanaal was op de begrooting voor 1932 ƒ50 000— gebracht als eerste ge deelte van de in totaal op ƒ200 000 geraamde kosten. Het bedrag bleef onbesteed, daar om trent het tracé van een verlegging Om Zwolle nog geen beslissing was genomen. Aangezien zulks thans is geschied, wordt 150.000.aangevraagd om met den bouw van deze brug te kunnen beginnen. BEROMÜNSTER. 4«<> M-S 7 30 Oratno- foonmuzlek. 7.55 Oramofoonmuzlek. 8.20 Pique Deme, opera van Tajalkofekl. /Enkhuizer visschers hebben hedenmorgen op l strand, even ten Noorden van Enkhulzen. eengedeeltelijk gezonken en half vol water liggende teakhouten motorboot, model race boot. gevonden, voorzien van een 8 P R.-motor en gemerkt „Kees II". Na de bóót vlot te heb ben gebracht, is deze aan de strandvondery overgegeven. De politie werd met de vondst in kennis ge steld en ging op onderzoek uit. Het te geble ken, dat de ohgevee^ 30-Jarige manufactuHer erdam gisterenavond Toen Zaterdagmiddag een voerman bezig was met het vervoeren van puin in de Broerstraat te Nijmegen, stortte plotseling met geweldig ge raas een gewelf in. waar beneden zich diepe kelder bevond. De man verdween paard en wagen in de diepte. De voerman was tusschen den wagen en den muur bekneld ge raakt doch kon spoedig worden bevrijd. Het paard en óe wagen werden later uit den kelder opgehaald. De aanleg van een nieuw wegvak ter ver vanging van Het wegvak Hoevelaken-Terschuur in den weg Hoevelaken-Apeldoom-Deventer ondervindt nog vertraging, zoodat het daarvoor op de begrooting van 1933 uitgetrokken bedrag 36.000.niet zal kunnen worden besteed. Daarom wordt op deze begrooting opnieuw een bedrag van ƒ75.000.uitgetrokken om zoo mo- geiyk in 1934 dit werk krachtig te kunnen aan vatten. wy brengen onder de aandacht van Katho liek Nederland den noodtoestand, waarin de Zusters Carmelitessen van het Sint Jozefhuls, Amstelveenscheweg te Amsterdam, schuldeloos zyn geraakt en vragen dringend om hulp. Voorheen hebben deze Zusters reeds het lief dewerk voor onverzorgde kinderen beoefend in enkele kleine perceelen aan de overzyde van het IJ te Amsterdam, doch weldra was de toeloop zóó groot, dat het huisje veel te klein en on doelmatig bleek en de noodzaak dwong tot een nieuwen bouw, welke verrees aan den Amstel- veenschenweg. Daarvoor werd een obligatieleening uitgegeven en geplaatst. Doch nauwelUks was het huis ten halve ge reed of de Bank, welke de leenlng had geëmit teerd. staakte de betalingen, zoodat <je Zusters én het kapitaal ad f 150.000.verloren én nog rente moeten betalen van de vervlogen gelden. De bouw werd toch voltooid om een onderdak te geven aan religieuzen en kinderen, maar nu staan de Zusters voor een faillissement, Indien Katholiek Nederland niet helpt. Wy mogen niet dulden, dat deze engelen van liefde uit hun huls worden gejaagd en dat het prachtig liefdewerk wordt vernietigd. Zy ver dienen In alle opzichten de waardeering en hulp van Nederlands Katholieken. Hun huls verdient een litanie van prachtige titels. Men zou er een steen mogen metselen In den gevel, waarop ge beiteld: „Huls der Voorzienigheid", „School van Heiligheid", ..Hulp der Hulpeloozen”, „Speeltuin van 't Kindje Jezus’ „Offerplaats van reine zie len”, „Carmelrozen in bloei”. Neen, het debiele van een Bank mag onze brave, goede, heilige Zusterkens niet treffen in het dierbaarste, wat zy hebben, haar liefdewerk. Neen, zy, die in de grootste soberheid, in waar achtige armoede leven en voor zichzelf aardsche goed hebben geofferd, mogen wy door geldmacht laten verjagen, en zy. die per soonlijk niets bezitten, mogen niet langer door niet te dragen geldzorgen worden gepünlgd. Katholieken van Nederland, als voor deze, uwe dierbare en beste Zusters, een faillissement zou moeten volgen, dan gaat het vertrouwen in uw nog nooit gefaald hebbende hulpvaardig heid en liefdadigheid ten onder, wy hebben mlllioenen bijeengebracht voor Unlversitelt en Seminariën en Ziekenhuizen en Kerken zou den wy met ons allen niet een som van f 150 000 by een kunnen brengen? Moeten zy verjaagd en werkeloos worden, zü. die willen werken en zoo heeriyk en prachtig kunnen werken en nog werken in dat nieuwe huis, dat al weder vol te van onverzorgde kin deren? Moet hun huls en hun hart qpder den ha mer? Nooit! Wy vragen en smeeken u dan ter liefde Gods, ter liefde der zoozeer te respecteeren Eerwaar de Zusters, ter Liefde van zooveel onverzorgde kinderen, aalmoezen en lijke aalmoezen geheel pro Deo. Wy weten, dat wij niet tevergeefs een beroep op de weldadigheid van Nederlands Katholieken doen. Reeds mochten wy van den Bisschop van Haarlem een verheugend bewijs van medeleven ontvangen. Hoezeer Zijn Hoogwaardige Excel lentie sympatiseert met de actie Van ons Co mité, moge biyken uit het feit, dat Z. H. Exc. voor het voorgeschreven doel gedurende een aantal jaren een gift heeft toegezegd van f 1000 per jaar. Door Enkhulzer visschers werd, zooals We reeds mededeelden. Zaterdagmorgen even ter. Nporden van Enkhulzen pp het strand een mo torboot verlaten gevonden.' “Men vreesde toen, dat er een ernstig ongeluk was gebeurd én de 'opvarende, de heer Casteleyn uit Amsterdam, om het leven was gekomen. Later bleek, dat de heer Casteleyn niet was verdronken. We hebben de heer Casteleyn gesproken, die ons het volgende mededeelde:”-.. Vrijdagmiddag was hy met de bewuste mo torboot uit Enkhulzen vertrokken om naar Stavoren over te steken en vandaar verder te varen naar Leeuwarden, waar hy de boot moest afleveren. Hij vertrok ongeveer gelijk met de spoorboot en bleef daarachter aan varen. On geveer halverwege Enkhulzen—Stavoren haper de er Iets aan de schroef. De heer Casteleyn besloot toen naar Enkhulzen terug te keeren. Het was al donker, toen hy de kust naderdï en hy zette het scheepje even ten noorden van Enkhulzen op het strand. Aanvankeiyk was hy van plan in de boot te bhjven slapen en den volgenden morgen naar een werf te gaan. Hy kwam echter op zyn voornemen terug en ging naar Amsterdam om in zyn woning rustig te slapen. Zaterdagmorgen keerde hy naar Enkhulzen terug om de boot ter reparatie naar een werf te brengen. Tot zijn niet geringe verbazing was het vaartuig verdwenen. Hy hoorde al heel spoedig, dat de boot door twee visschers was weggehaald en naar de strandvonder») gebracht. Dezen stekten de burgemeester van het vinden van het scheepje in kennis en deelde het ook de politie mede. Deze informeerde verder, hoor de dat de heer Casteleyn naar zee was vertrok ken en zoo kwam het verhaal ter wereld, dat vermoedeiyk een ongeluk zou zyn gebeurd. Nu moet u niet denken, dat de autoriteiten my de boot terug geven. De visschers hadden het vaartuig onbeheerd gevonden, het gegeven aan de strandvondery. dus kwam hun een der de van de opbrengst by verkoop toe. De boot behoorde volgens de wet verkocht te worden De burgemeester en politie waren na eenig on derhandelen de boot wel vry te geven, als de beide visschers. die haar gevonden hadden, geen bezwaar maakten. Ook deze visschers hadden geen bezwaar mits.... de heer Casteleyn over de brug kwam. Zy zouden met tachtig gulden genoegen nemen en de heer Casteleyn heeft dat bedrag moeten betalen om zyn eigendom terug te krijgen. De boot ligt thans ter reparatie op een werf te Enkhulzen. aardebaan. waar» an de aanleg reeds thans in uilvoering te of ver- moedeiyk spoedig in uitvoering zal komen, kun nen worden begonnen. Een bedrag van 150 000 wordt daarvoor aangevraagd. Voor verharding van het wegvak tusschen zykanaal C en den Nieuwen Weg in den Groo ien IJpolder van den weg Amsterdam-Velaen werd op de begrooting voor 1933 een bedrag van 180.000— opgenomen. Ter voltooiing van die verharding moet nog in 1934 op een be drag van 45.000.worden gerekend. WARSCHAU. 1411 M.: 5 35 Sollstencon- cert. 8'20 Populair concert door het omroeporkest onder leldlnx vsn St. Naw rot. 9.30 Pianorecital. L0.20 Danunu. ziek. Ingediend is de begrooting van het Wegen fonds voor 1934. zy geeft de volgende cyfers aan: Gewone dienst ƒ21.900.000.Ka pltaaldienst ƒ3000 000.—. Geheele dienst ƒ24.900.000.—. Aan de toelichting te ontleend: De inkomsten zyn samengesteld uit de op brengst van wegen- en rljwielbelasting, ach tereenvolgens geraamd op 14.000 000.en 7.000.000uit eene bedrag van het IXe hoofdstuk groot 600.000.en uit de overige ontvangsten, geraamd op 300 000. De begrooting wijst onder de artikelen 6. 7 en 22 voor onderhoud, verbetering en aanleg van wegert en voor bouw- van bruggen ener de groote rivieren in totaal aan een bedrag van 14.130.000. Voor de groote rivierov®bruggingen is hier onder begrepen rond 5.174.000.wat vol doende wordt geacht om den bouw van de on derhanden bruggen krachtig te kunnen voort zetten en met den bouw van de bruggen in de verbindingen Van Rotterdam met het Zuiden en Oosten van het land een begin te maken. Er biyft dan voor de elgeniyke wegen over ƒ8.955.890 of na aftrek van het voor onder houd op ƒ1.830.000.te stellen bedrag, een som vap f 7.125.890.uitsluitend voor de verbete ring en aanleg. Als men in aanmerking neemt, dat volgens deze begrooting aan de provinciën voor de we genverbetering 7.350.000.zal worden uitge keerd, mag de vraag gesteld worden, of er wel voldoende evenwicht is tusschen hetgeen aan het Rykswegenplan en aan de provinciale we genplannen wordt togedacht en ook of een be drag van ongeveer 7 millioen voor het Ryks wegenplan wel past in het werkplan, zooals dit op grond van de by de ontwerp-begrooting van 1932 verschafte gegevens te aanvaard en dat thans zou moeten worden gevolgd. Hierop kan geantwoord worden, dat opvoeren van de uitgaven van het Wegenfonds alleen mo gelijk zou zyn door meer werk op den kapttaal- dienst te doen uitvoeren, dat daartoe meer geld zou moeten worden geleend en dat de Regeering dit niét toelaatbaar acht. Noodgedwongen zal men derhalve de uitgaven van bet Wegenfonds moeten Inperken en wellicht als niet spoe dig verbetering in den algemeenen toestand intreedt die uitgaven geheel tot de inkom sten moeten terugbrengen. Bovendien zal bij het aanhouden van de on gunstige njiksomstandigheden onder het oog moeten worden gezien of naast de uit voren bedoelde maatregelen voortvloeiende tempori- zeering van de uitvoering van het Rykswegen plan ook wijziging in de uitgebreidheid en in den opzet van dat plan noodig zal zyn om het voor de naast te overziene toekomst binnen het financieel bereikbare beperkt te houden. Gifitaj groot en klein, worden gaarne Inge wacht by den Zeereerwaarden heer J. M. van der Tuyn. Pastoor te Heemstede, Heerenweg 88, Post-Giro 180484. In 1933 zal de overbrugging van het Merwede- kaïiaal gereedkomen, zoodat verwacht mag worden, dat nog in den loop van dit jaar het verkeer over de nieuwe brug zal kunnen worden geleid, waarmede dan een zeer belangrijke ver- keersverbeterlng zal zyn verkregen. RUksweg Amsterdam 's Gravenhage (gedeelte Amsterdam-Sassenheim). Het ligt in het voor nemen den aanleg van het gedeelte langs de Slotertocht in 1934 met de aangevraagde gelden zoo krachtig mogelijk voort te zetten. Voor den bouw van een brug over de Noordeiyke ring vaart van den Haarlemmermeerpolder. waarvoor op de begrooting voor 1933 reeds een bedrag van 135.000 werd uitgetrokken, (welk bedrag ech ter slechts voor een deel zal kunnen worden besteed), wordt op een uitgaaf van 100.000 gerekend. De grondaankoop kan vermoedelijk in den aanvang van 1934 zyn voltooid, waarna het grondwerk op ruime schaal zal kunnen worden voortgezet, zoodat daarvoor op een uitgaaf van 400.000 wordt gerekend, terwijl voor den grondaankoop nog 100 000 te uitgetrokken. Tenslotte zal met het aanbrengen van een ver harding op de gedeelten w. n/V» txzLA A I 1AP dOOf het cert. -a-- -- Oodsdienstte halfuurtje door pmtpor L. 'H’;'- Perquin. ---«*■«•- KFJÓ-'Bovt - icjuiun Knhouwer. - 1.45 Rustpoos i ronrerv zender. 2 00 Vfouwep. iiürtfe. 4 „3.00 Qramofoonmuzfêir 3.30 Voordracht, 3 45 Pianorecftal dpór Jan orkest Apon. 4 00 Oramofoonmuzlek. 4 30 - b n' Voordracht dpef Jap Apon. 1 4 45 Ver-’ tolfc pianorecital.5 00 Oramofoonmjj- zlek —.5.30 KRO-sextet onder leldjng Van Piet Lusten Houwer. 6.Q0 Jos van Sec- gelen: ^Sobrlètaa”. 6:20 Sextet. 7.00 Politieberichten. 7 15 Dr W. O N. Van Sleen..Kamp van vier maaanden in de nnmi HimalAva7.35 Oram^roxi->’'ixj7tek etirfL - 7 45 VerbondskwartietflV. 8.00 KRO-or» - kest onder leiding, ran' Johan 'Cierritsen. 8 3(r Persberichten van het Persbureau Vaz Dlas - 6*35 Induik David*. 9 00 KRO- orkest,"£20 Hoorspel: Oudjes” 10 00 KRO-orkêst pnder letrflö® van Marl- nua van ’t Woud. to.15 Louis Davids 1035 Persberichten van Vaz Dlas. 10.40 KRO-orkest 11 00 Oramofoonmuzlek. 11.15 KRO-Bovs. HILVERSl M. 1875 M.: 8 00 AVRQ-tUd- aein en gramofoonmuziek 10.00 Mor gen vending 10.15 Oramofoonmuzlek. 10 30 Zangvoordracht door Toos van Veen. 11.00 Kook- en bakpraatle door Mevr. R. Lotgering.—Hlllebrand..De vruchten die er nu zl1n." 11.30 Pianovoorrirechts door Jo Ooudsmit. 12 00 Tijdsein en concert door het omroeporkest onder lei-- dllng vart Nico Treep. 2 30 Kamermu ziek door het Haagsche trio, bestaande uit Willem Brederode. viool en Edward Rönt gen. cello. 3.00 Praatje door Mevr, Ida de Leeuwvan Rees. 3 45 Overschake ling naar den zender Kjoojwtfk. 4 06“ Zangrecltal. 4 30 Ratfiokinderkoorzang onder leiding van Jacob Hamel. 5 00 Voor kleinere kinderen, dopj Mevr An toinette van Dijk. 5 30 Kovacs Lalos en zijn orkest. 7 .00 Kovacs La los en zijn orkest 7.30 Modeoraatie door mevr. Ida de Leeuj»van Rees. 7.45 Oramofoon- tnuzlek. 8.00 Tijdsein en nersl>erichten van het Persbureau Vaz Dlas. 8 05 Praatje door Fred Fry. 8.15 Aansluiting met den Grooten Schouwburg te Rotter dam. corlcert door het “'souwor- kest onder leiding van Dr. Leo Blech. In de pauze gramofoonmuziek. 10 30 Oramofoonmuzlek. 11.00 Nieuwsberich ten van het Persbureau Vaz Dlas. 1100 Aansluiting met hotel ..Centraal" te Den Haag. IA XEMBl'RG. 1191 M.: 7 50 Belgische avond, concert voor piano en orkest. 8.40 Orkestconcert. 9.20 Kamermuziek. 9 40 Orkestconcert. 10.50 Dansmuziek - HRrSSEL. 1 ziek, 12.40 j - foonmuzlek 1 30 Concert door het 4öci- HL4ZEN. 21M> M B JjOKRQ: Morwencoq* - - pe orkest van Met N. I.R onder leiding rt. 10.00 Oramofoonmuzlek. 11.38 van P. J^eeman* 5.20 Concert, cfcóor hel odsdiensttg halfuurtje door pastpor L. jf;'- Ro<Uo-Qrkest-onder letdinz van Karei Wal- 12.00. Politieberichten. I2.15'v‘' pot. 6 35 GramofoonxMuziek. -7.10 Idem -- leiding v>n..Pl«r - «-8:20 Concert dóór hét Omroeporkest on- 1.45 Rustpoos^vöor-het ”yer- der leiding van Arthur M’:' ?"r*ns. y KAlANnBORG. 1153 M.: 910 Om roep- onder leiding van Emil Reese n. r— 8 20 Harmoniemuziek. 9 20 Cemba. lomuzlek. 10.35 Kamermuziek. 11.35 Dansmuziek. BERLIJN. 419 M.: 9.55 Berichten -en concert. H 37? JVf.: 12 15 Populair cqb>. eert.,— 12 40 Vervolg concert. 135 GZM- rriofoonmuzJek,2 30 idem 4.20 Con- E “.eert. 5 50 Gran>°t^’ndiuziek. 5.30 -- Cö’ncert door hé*“ No—" “kest onder lei- «ding Joï? MibenschtttZ) 1100 Con- - eert door het Noragorkest onder leiding v^n José Eibeuschtitz. L.4VGEKBERG. 47? M.ï 12 20 Populalv concert door het stédelijk orkest. 15ó; Populaire muziek 5 20 Vesperconcert. :~s- 5.20 Vocaal concert.. .5.55- Kjnaerpw silek 9 20 Concert door &et Orkest van den Westduftachen omroep onder leiding van-Eysoldt. «-•’ IHVEXTRV. 1554 M.: 12 20 Orgelconcert 12.50 Concert 1.50 Concept door het*® Midland Stüdlo^orkest 5CL''Concert ’5r30 Promefiacipcqncgrtdoor hét BB C Svmphonie-orkest onder leidln» van Su Henry Wood -^11.10 Lew Stone. PARUS EIFFEL, 1446 M.f 830 Program ma van Partis. P4RIJS R.. 1723 $f.:“8.05 Gramofoonmu- rtek. 12 20 Oramofoonmuzlek 7.30 OramöfoonmuzJek. 8 50 Concert. - MILAAN. 331 Ml:’8.00 Gramofoonmu- zlek. 8 50 ..Der fidele Bauer", operette in drie bedrijven. ROME. 441- M.: 9 05 Symphonleconcert onder leiding van Zilno. WEENEN. 517 M.: 5 40 SolIstenconcert 10.35 Populair Concert. W. mb. Boor-Vaseline Chesebrough m m. dooH. Vaseline' Chesebrough Kamferijs Een uitkomst voor ruwe huid, kleine verwondingen winter- I-" handen en -voeten. „Blanke huid Zachte handen"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 6