De afsluitdijk vrijgegeven ïti pili V erzekeringsmaatschappi j opgelicht FABRIEK AFGEBRAND VERDACHTE ONTKENDE OFFICIEELE OPENING VAN DEN WEG i DINSDAG 26 SEPTEMBER O. L. Vr. van Beauraing meer over Rede ir. J. A. Kalff De Engelsche „Graal DE SOCIALE WETGEVING Het nieuwe Departement VERTREK NAAR DE MISSIE Afscheid van missionarissen Ondertcheidingen Modezaak uitgebrand „Eerst het gat dicht” HET NAT. CR1SIS-COMITE De groote prijsvraag KATHOLIEKE DEMOCRATEN ONDER EEN TRACTOR Meisje spoedig overleden Een beweerde afspraak MERWEDEBRUG GEVAARLIJK UIT DEN VRIJHEIDSBOND Rede mr. Telders AUTO TEGEN EEN BOOM Opruiing door O. S. P.ers EEN GOEDE VANGST 4 3 „De levende kracht van ons volk” In een aar tyds wat van „De Veer schuit” te Wormer niet veel Bewoner» zochten met moeite een goed heenkomen Dwang tegenover onwillige gemeenteraden bepleit Een toestelletje, dat ook den presi- dent van het Haagsche Hof jnteresseert ZONDERLING OVERVALLEN EN BEROOFD Het Hof zal over veertien dagen arrest wU«en. Aanbieding van een monument op de Vlieter en van twee bron^ zen plaquette» De dader» reed» ingetloten k vertaalde de prijsvraag. fabrikanten bekend uit den contact-sleuteltje bevond mr. Jelllnghaus werden van bet A Te 16.20 uur verklaarde de Minister den af- sloitdük voor het verkeer geopend. IJL j. A. KALFT, Minister van Waterstaat. w Nadat ir. de Blocq van Kuffeler Maandagmiddag de beteekenis van het grootache werk van den afsluit dijk had geschetst gaf de Minister van Waterstaat om 16.20 uur den dijk voor het verkeer vrij. vergeet too snel en wü willen volgende gene raties bü het lesen van bet opschrift, zü bet misschien maar voor een oogenbllk, hun ge dachten doen concentreeren op en doen terug - denken aan den tijd, toen het werk in de groote belangstelling van lederen toen leven den Nederlander stond" aldus Jhr. Beyma. De belde plaquettes vermelden als opschrift: „Tijdens de regeerlng van Koningin Wilhel mina Is deze afsluitdijk, hoofdwerk van de gedeeltelijke droogmaking der Zuiderzee, recht- streeksche verbinding van Noord-Holla nd naar Friesland. In 5 jaren tijd tot stand gebracht doot bet vernuft en den arbeid van Neder- landsche ingenieurs, aannemers en werklieden. Ter herinnering hieraan is deze plaat door tUdgenooterr aangebracht.” Jhr. Beyma bood den minister een bljbehoo- rend album met 'de namen der schenkers ter plaatsing in het archief der Zuiderzeewerken aan. c Door den president getuige verschillende vragen gesteld. Z. E. A. wilde om. weten of deze toestellen in den handel waren. Neen antwoordde de ver dachte, maar zij zijn wel te krijgen. „Dus clandestien, alleen voor Zaterdag en Zondag heeft de Katholiek De mocratische Partij In Nederland te ’s-Graven- hage haer eerste congres gehouden na de tot stand gekomen fusie van R. K. Volkspartij en Kath. Dem Bond. Onder leiding van den partijvoorzitter, prof, dr. J. A. Veraart, werden de statuten en het sociaal-economisch program behandeld, en vast gesteld. Zondagmiddag had een openbare demonstra tieve vergadering plaats, waar oa. de heeren C. D. Wesseling (voormalig voorzitter van de R. K. Volkspartij) en prof. Veraart bet woord hebben gevoerd. Maandagmiddag was de zestien-jarlge Jonge dame K. van Lau, colportrlce van den Noord- Nederlandsche Zendlngsauto, wonende te Win schoten aan het colporteeren te Buitenpost. ZU is op onverklaarbare wijze onder een zwa- ren tractor geraakt. In ernstlgen toestand is zij naar het ziekenhuis te Groningen overgebracht, en Maandagmiddag om vier uur aldaar over leden. Meer dan driehonderd genoodlgden uit alle dee- len van bet land hadden zich na de zeer scherpe contröle van de marechaussee aan de beide kanten van den afsluitdijk te hebben ge passeerd Maandagmiddag tegen drie uur verzameld op de plaats, waar op 28 Mei van het vorige jaar des middags te 13.03 uur het laatste sluitgat van den afsluitdijk in den Vlie- ter was gedicht. in gelegen kunstwerken werd opgedragen, vol gens nader te sluiten aannemingsovereenkom- sten, waarin telkens de aannemlngssom voor elk onderdeel zou worden vastgesteld. Volgens bepaalde regelen nam de Staat deel In winst en verlies van de N.V.'Een tot nu toe ongeken de figuur was hier geschapen. Hoewel ik geenszins blind ben voor de be zwaren, welke voor den Staat uit belangencom- binaties met aannemers voortvloeien, is het mijn overtuiging, dat voor dit uitzonderlijke geval ook in Jinancieel opzicht de beste weg werd in geslagen, ook al zou men dien weg nog. beter wenschen. Er kan niet anders gezegd worden, dan dat de M.U.Z. een passend apparaat te werk heeft gesteld, een voortreffeljke organi satie in het leven riep en ook de moeilükste omstandigheden volkomen wist te beheerschen. Daardoor werd het moeilijke werk vlot uitge voerd, iets'wat den kostprijs steeds ten goede komt en werd schade tijdens de uitvoering tot een minimum beperkt. Voor, het maken van den dijk zelf betaalde de Staat rond 60 mlllloen en aan stormschade bjj dit zoo aantastbare grondwerk In open zee het onbeteekenende bedrag van slechts 65 000 of ongeveer 1/10 pet. Beter dan woorden brengt dit cijfer hulde aan het uitvoeringsbeleid van de M.U.Z. en niet alleen aan haar leiders, maar ook aan haar staf van geschoolde uitvoerders, spannen om de productie op te voeren en wan neer het personeel op de tallooze kostbare werk tuigen. die in dienst waren, zich niet had inge- spanen om de productie op te voeren en wan neer niet de duizenden arbeiders hun krachten hadden gegeven ook voor het eenvoudigste werk. Hoe ook deze mannen hebben m «‘geleefd met het werk, moge ik met een voorbeeld aan geven. De Engelsche „Graal”, welke door de Neder- landsche Graal-beweging in Engeland is inge voerd, zal Zondag 29 October voor het eerst in het publiek optreden in de „Albert Hall” te Londen met de opvoering van het uit het Nederlandsch vertaalde Mlddeleeuwsche stuk „Elkerlyck”. Kardinaal Bourne heeft het beschermheer schap voor deze eerste opvoering op zich geno men. De beweging telt in Londen reeds een 400-tal leden. Maandag stond voor het Haagsche Gerechts hof terecht de 36.jarige motorhandelaar en garagehouder H. G. G., uit Rotterdam, thans gedetineerd, appellant van een tweetal vonnis sen van de Rotterdamsche Rechtbank. Gistermorgen omstreeks zeven uur brak brand uit in de fabriek „De Veerschuit” aan den Wormerlngdjjk te Wormer, waarvan eige naar is de heer M. Groot uit ^ormerveer. In deze fabriek werden afvalproducten van cacaobonnen verwerkt tot veevoeder. Voordat deze hiertoe overging, sprak eerst de heer mr. J. H. T e 1 d e r s als presldent- commissaris van de Maatschappij tot Uitvoe ring der Zuiderzeewerken. Hij zag het afslui ten en droogmaken van tie Zuiderzee als een voortzetting van het werk, dat onze voorvade ren hebben verricht toen zU tal van polders in ons land drooglegden en als een bewijs van de levende kracht van ons volk. Dit heeft de M.U.Z. ook tot uiting willen laten komen in het moment, dat spr. op dit oogenbllk aan de regeerlng aanbood. De opdracht aan den ont werper, architect Dudok, was, dat het monu ment eenvoudig zou zijn, dat het niet mocht herinneren aan de crlslsneerslachtigheld. doch aan het werk van een krachtig volk. Spr. ge loofde, dat de ontwerper daarin alleszins ge slaagd wa Van denzelfden geest getuigt de rellefplaat, die zal worden aangebracht onder een aan den toren, die het monument vormt, gebouwde luifel, ontworpen door den beeld houwer Hlldo Krop, en waarop de uitbreiding van zijn grondgebied symbolisch is weerge geven door drie steenzetters, waarboven als spreuk is geplaatst ,JEen volk dat leeft, bouwt aan zijn toekomst”, De voorzitter van het Comité tot oprichting van een gedenkteeken op den afsluitdijk, jhr. mr. J. M. van Beyma uit Leeuwarden, ver zocht den minister namens het comité te wil len aanvaarden twee bronzen plaquettes ter plaatsing in de heftorens van de uitwaterings sluizen in het Westen bü Den Oever en in het Oosten op het Kornwerderzand. „De wereld Tijdens een der spannendste perioden van het werk de dichting van de Middelgronden in November 1931 bezocht de voorzitter van den Zulderzeeraad met mij het werk. Wij wilden een kruiplank naar een steenbank oploopen, toen juist eenlge arbeiders met zwaar beladen kruiwagens de plank af «rilden gaan. ZU zetten hun kruiwagens niet neer, maar riepen ons toe: „Van de plank af heeren, eerst moet het gat dicht”. De afsluiting van de Zuiderzee maakte bet noodig door den bouw van uitwateringssluizen te voorzien in de waterloozing van het IJsel- meer, waarbU de afwateringsbelangen van een uitgestrekt gebied zUn betrokken. Teneinde het project voor deze sluizen te kunnen opmaken, was het In de eerste plaats noodig de toekom stige buitenwaterstanden en de afvoercapacltelt der sluizen te kennen. Omtrent de te verwach ten buitenwaterstanden verstrekte het rapport der Commissie Lorentz de gegevens. terwUl proeven in de reeds genoemde watertoüwkun- dlge laboratoria een inzicht in de slulscapacl- teit gaven. Na de slechts korte en zeker niet volledige aanduidingen, die ik gaf, zal het u duidelijk zün. dat alleen door de goede samenwerking van velerlei krachten dit werk tot stand kon komen en toch zei de heer Telders in zün toespraak tot den Minister van Waterstaat na de sluiting, dat de dük er op dat oogenbllk niet zou liggen, wanneer niet allen, die er aan gewerkt hebben, iets van den gloed, die van het werk uitging, hadden gevoeld. Inderdaad, er ging iets fasclneerends van het werk uit; wij zagen den geleerden Lorentz uit zün studeercel treden om een practtech vraag stuk op te lossen; wü zagen groote emeurree- rende aannemersfirma’s samen gaan, wü zagen arbeiders hun zwaar werk verkiezen boven een oogenbllk rust. Ook de dienst der Zuiderzeewerken heeft met liefde aan zijn taak gewerkt. Is er allenvege met zooveel hart en ziel ge werkt alleen omdat een zoo bUzonder technisch vraagstuk werd opgelost? Gelooft het niet De Ingenieur kan geen bevrediging vinden in de rol van den geleerden timmerman alleen. ZUn utlllteitswerk geeft slechts bevrediging, wanneer bij ook de economie van zün werk ziet. Goed kan zün werk alleen zUn, wanneer hü de eco nomische doelstelling ervan vat. en de hoogste efficiency van een werk .kan slechts worden be reikt, wanneer in de economie van het werk de Ingenieur meespreekt en daardoor met de tech nische mogelükheden rekening wordt gehouden. De afsluitdUk ligt er thans, als een werk, waarop wU durven vertrouwen. Ik kan dus den Minister van Waterstaat ra den de afsluiting van de Zuiderzee als gereed te beschouwen en het laatste beletsel weg te nemen, opdat dit werk ten volle aan zün be stemming zal kunnen beantwoorden. paraat, en aan den gelukkigen greep, dien hü ook hier weder heeft gehad, is het naar mUne overtuiging voor een groot deel te danken, dat het werk goed is verloopen en wü voor veel tegenslagen zün bespaard gebleven Het allereerste vraagstuk, dat in verband met de afsluiting tot klaarheid moest worden ge bracht, betrof de verandering in de getübewe- ging. Hiertoe werd een Staatscommiss’e onder De brand is ontstaan in de benedenverdie ping van het vier verdiepingen hooge houten ge bouw, dat gebouwd is om den romp van den vroegeren molen „De Veerschuit". De brandweer uit Wormer. geholpen door die uit Wormer- veer, was spoedig ter plaatse en bestreed bet vuur met tien stralen. Het vuuf gredp snel om zich heen en weldra sloegen de vlammen uit de vensters van alle verdiepingen. Aan het behoud van de fabriek viel niet te denken, zoodat de brandweer zich in hoofdzaak beperkte tot het behouden van het aangrenzende pakhuis, waarin voorraden waren opgeslagen. Om ach» uur was de fabriek tot den grond toe af ge brand. Het pakhuis kon grootendeels behouden woraen. Alle aanwezige machines zUn verloren gegaan, terwUl een groote hoeveelheid grondstoffen een prooi der vlammen werd. De geleden schade, die door verzekering wordt gedekt, is groot. De oorzaak van den brand is onbekend. De burgemeester van Wormer was op het ter rein van den brand aanwezig. Op S October zal de heer de Kadt, secre taris van de OBJ’, voor de Vijfde Kamer der Amsterdamsche Rechtbank wegens opruiing bij geschrifte terecht staan. De zaak tegen den voorzitter der den heer P. J. Schmidt, die door den politierechter te Dordrecht wegens opruiing tot twee maan den gevangenisstraf wae veroordeeld, aal op '6 October in hooger beroep voor bet Hof te Den Haag worden behandeld. voorzitterschap van Prof. Dr. H. A. Lorentz in gesteld. WU moeten zeer dankbaar zün. dat deze geleerde bereid was z*n tüd en z'n talenten beschikbaar te stellen voor de oplossing van het bewegingsvraagstuk. dat hier aan de orde was. HU is er met de commissie in geslaagd de oplossing zóó nauwkeurig te benaderen, dat voor de praktük geheel voldoende gegevens be schikbaar kwamen. Inmiddels kwam een geheel ander vraagstuk, nJ. hoe de uitvoering van het werk geregeld zou moeten worden, aan de orde. Het is hier niet de plaats om de overwegin gen, die bU dit vraagstuk gegolden hebben, op te halen. Slechte zü in herinnering gebracht, dat de vier grootste aannemersfirma's op bag- gergebied. die voordien als concurrenten naast elkander hadden gestaan, de handen ineen sloegen en gezamenlük de Maatschappü tot Uitvoering van Zuiderzeewerken (M.U.Z.) op richtten, een zeer kapitaalkrachtige combinatie, beschikkende over ruim materieel, waaruit on der elke omstandigheid naar behoefte zou kun nen worden geput en over een rüke eivaring bU de uitvoering van werken van geheel uit- eenloopenden aard. Met deze combinatie heeft de Staat een grondovereenkomst gesloten, waarbU haar de bouw van den afsluitdUk ook van de daar- BU K.B. is met ingang van 1 October 1933 de ingenieur der Zuiderzeewerken Ir. F. J. B. G. Geers te Harlingen bevorderd tot eerst aanwezend-ingenieur bü den Dienst der Zuider zeewerken. Bij K B. zün benoemd tot: Ridder in de Orde van den Nederlandschen Leeuw: Ir. W. K a m p te ’s Gravenhage, hoofd ingenieur bü den Dienst der Zuiderzeewerken: ir. J. H. Telders te Beverwük, voorzitter van den raad van bestuur van de Maatschappü tot Uitvoering van Zuiderzeewerken; ir. N. de Ronde Bresser te Wassenaar, secretaris van den raad van bestuur van de Maatschappü tot Uitvoering van Zuiderzee werken Officier in de Orde van Oranje-Nassau ir. J. L e 1 y te Wleringen, directeur-hoofdult- voerder van de Maatschappü tot Uitvoering van Zuiderzeewerken; Ir. J. C. P a n n e k o e k te ’s Gravenhage, eerstaanwezend-ingenleur en ir. J. F. R. van de Wall te 'sGravenhage, eerstaanwezend- ingenleur bü den Dienst der Zuiderzeewerken; Ridder in de Orde van Oranje-Nassau; B. van Renswoude te Harlingen, tech nisch ambtenaar bü den Dienst der Zuiderzee werken; M. A. van der Mark te Hlppolytushoef, hoofd van de administratie bü de Maatschappü tot Uitvoering van Zuiderzeewerken; In zün requisitoir betoogde mr. de Visser, dat blükens de opnieuw afgelegde verklaringen het vonnis der rechtbank juist moest worden geacht. Immers van een beweerde afspraak tusschen de gedetineerde getuigen is geen sprake geweest en op deze zitting hebben zU opnieuw verklaringen afgelegd die op alle pun ten met elkander in overeenstemming zUn- Spreker vroeg dan ook bevestiging vonnis. In de tweede zaak waarin eveneens bevesti ging van de opgelegde straf van 6 maanden werd gerequireerd. had Gvolgens de getuigen verklaringen een Ford Truck welke van diefstal afkomstig was gekocht voor 360.HU Het evenwel een kwitantie opmaken voor 650. Naar de reden gevraagd waarom hU zulks deed beweerde verd. dat hü tegelükertüd een reke ning van 300.zou hebben vereffend. In belde zaken trad als verdedigster op mej. mr. J. N. C. Romeün. dte vrijspraak pleitte, op grond dat de getuigen k charge op wier verklaringen G. was veroordeeld, zelf verdach ten waren en hun getuigenis niet als vastetaand kon worden aangemerkt. Gisternacht is brand uitgebroken In de mode zaak van de firma Sporenberg in de Veestraat te Helmond, toebehoorende aan den heer Leto- rija. De brand die in den winkel was ontstaan, breidde zich spoedig over de andere verdiepin gen uit. zoodat de bewoners, die reeds te rus ten waren gegaan, weldra het gevaar opmerk ten. Toch konden zü langs de winkelruimte al niet meer ontkomen en moesten zU langs de achterzüde. over de binnenplaats een goed heen komen zoeken. Enkele prachtige Barsols die daar in hokken zaten, werden bevrijd en gered. Daar het telefoonkantoor niet te bereiken was, moest men op het politiebureau de brandweer waarschuwen. Intusschen brandde het pand echter totaal uit, waarbU ook nog een groote waarde aan antiquiteiten verloren ging. De schade wordt geschat op f 35.000 k f 45.000 en wordt door verzekering gedekt. Met de aanhouding van 8. te NUswieler-Wlt- tem, verdacht van het schrijven van brand brieven, heeft de politie blikbaar een goede vangst gedaan. Vermoed wordt, dat het ook de persoon te, die onlangs een bejaarden man beeft aange vallen en beroofd. Te Beauraing te een comité gesticht tot op richting van een groot standbeeld, voorstellende O. L. V. van Beauraing, en vervaardigd door den beeldhouwer Victor Demanet. Het werk, dat ongeveer 20 meter hoog zal zün, wordt ópge trokken onder leiding van den architect Rènè Collin. Het voorbereidingscomité heeft niets uit staande met het te Beauraing gevestigde co mité .JTo Maria”, terwUl het beeld ook niet verrüzen zal op de z.g. „plaats der verschünin- gen”, doch in de onmiddellüke omgeving van den ouden burcht der Barlaymonts te Beau raing. De leden van het voorbereidingscomité behooren tot de hoogere Waalsche aristocratie. WU geven hierbü een afbeelding van de ma quette, ontworpen door Victor Demanet. Zooals men ziet, draagt Maria een sjerp; armen en handen zün geopend, op de borst te het hart zichtbaar, een stralenkrans omgeeft het hoofd. Maria draagt echter geen rozenkrans, zooals op het beeld te LourdeaX - In de kapel van het Missiehuis der Afrikaan- sche Missiën te Cadier en Keer heeft Zondag met grooten luister het afscheid plaats gehad van de nieuwe missionarissen, die naar Afrika vertrekken. De kerkelüke plechtigheden werden verricht door Z. H Exc. Mgr. Dr. G. Ijemmens, Blsschop van Roermond. 2k H. Exc. werd bü aankomst aan het Missie huis verwelkomd door den Hoogeerw. Pater hield de afscheidsrede. De zegening en uitreiking der mtesiekrulsen geschiedde door Z. H. Exc. Mgr. Dr. G. Lem- mens met assistentie van den Hoogeerw. Heer Schoenmaeckers, Deken van WUk, en van den Provinciaal Pater Dr. Mouren. Mouren. Provinciaal. Pater H. de Greeve 8.J. Na de afscheidsrede namen aan de trappen van het altaar de familieleden afscheid van de vertrekkende missionarissen: de Paters: J. Rot- hof; Herzlgs; W. Tilly; Bastlaens; J. van Does- wük; J. v. d. Kooy; C. Bode wee; A de Kok; J. Mulders; P. Meeuwenoord; RUmert; J. Wa terreus; H. Severiens en Broeder Hypolitus No- doret. Na het Plechtig Lof met pontificale assistentie gaven de nieuwe missionarissen aan alle aan wezigen hun gezamenlüken zegen. Maandagmiddag te een auto, bestuund door den heer A Goekoop, wonende op het kasteel Essenburg bü Harderwük, die naar Groningen reed, waar hü studeerde, nabü Diemerbrug h» volle vaart door onbekende oorzaak tegen een boom gereden. De bestuurder werd binnengedragen in een boerderü ter plaatse. Dr. Van Nooten const*- teerde een zware hersenschudding en schedel- fractuur. De auto is zwaar beschadigd. Onder hen bevonden zich tal van autoritei ten, de vroegere ministers van Waterstaat König, Bongaerts en Reymer, tal van leden van de Eerste en Tweede Kamer, de Com missarissen van de Koningin in de provincie Noord-Holland Jhr. Röel 1 en Friesland Jhr. Harinxma thoe Slooten, familie van wülen Ir. C. L e 1 y. leden van den Zulderzeeraad met diens voorzitter Ir. A. Wortman, leden van de Commlssie-Lorentz, leden van de Zul- derzeecommtesle voor Defensiebelangen, mr. G. Vissering en leden van de naar hem ge- noemde commissie, vertegenwoordigers van de Generale Commissie Zuiderzeesteunwet, de meeste ingenieurs van den dienst der Zuiderzee- 1 werken, de cBrectle van de Nederlandsche 1 Spoorwegen, burgemeesters van tal van gemeen- 1 ten uit Friesland en Noord-Holland en tal van 1 andere vooraanstaande personen van vele dien sten, die direct of Indirect in verband stonden 1 met de Zuiderzeewerken. Op 23 Januari van dit jaar was de weg over den afsluitdUk weliswaar vrü gegeven voor een i beperkt verkeer tegen betaling van tol ten bate I van het Nationaal Crisls-Comité meer dan een ton heeft deze tolheffing opgebracht I i doch de slechte toestand van de toegangswegen I maakten het noodzakelük deze eerst te verbe teren voordat die weg geheel voor het verkeer kon worden opengesteld. Ondanks dit beperkte verkeer reden gemiddeld In de maand Juni 450 auto’s per dag over den dük. Pres.: „Dus clandestien, alleen voor auto dieven. Dan is het wenschelük dat de politie die apparaten maar zoo spoedig mogelük in beslag neemt. „Wat kost zoo’n dingetje” in formeerde de president vervolgens. Get.: Vier en twintig gulden. Pres.; Oh juist, voordat ze er op uitgaan om een auto te stelen, maken ze even vier en twintig gulden onkosten. Voorts vroeg de pre sident hoe lang die apparaten al bestonden. Get.: Een paar jaar. Adv. Gen.: Ik heb zoo’n idee dat dit toe stelletje pas na de zitting van de rechtbank te gemaakt. Aan den getuige die den auto naar Amster dam had gereden werd gevraagd of hü wel eens een «oortgelük toestel had gezien. Deze antwoordde ontkennend en zelde, dat hü erg benieuwd was te weten hoe het werkte. „Dat kan ik me voorstellen”, antwoordde de president, ,Jk ook”. Het afdeellngsonderzoek der feerste Kamer van het wetsontwerp tot instelling van een De partement van Sociale Zaken, gaf sommigen leden aanleiding bezwaar te maken tegen de vermeerdering van het aantal Departementen. Eenlge van deze leden hadden in het büzonder bezwaar tegen het feit, dat de sociale wetge ving voortaan onttrokken zal zün aan de be moeiingen van den minister van Economische Zaken. Enkele andere itden, die ook bezwaar hadden tegen de instelling van een nieuw De partement, meenden het juist te moeten toe- jutchen, dat de minister van Economische Zaken, die in dezen crisistijd reeds overbelast is, van de zorg voor de sociale wetgeving, wordt ontheven. Onder het eerste ministerschap van den heer Verschuur te. volgens deze leden, dé sociale wetgeving reeds in het gedrang gekomen en heeft deze Minister wegens gebrek aan tijd de technische herzlerflng hiervan niet ter hand kunnen nemen. Juist deze technische herziening zou zonder de belangen der verzekerden aan te tasten tot bezuiniging hebben geleld en deze leden betreurden dus, dat zulks tot nu toe niet te geschied. Het Nationaal Crisis Comité deelt ons het volgende mede: Voor de groote prijsvraag, <Uè' gehouden wordt op den radio-avond van Dinsdag 3 Octo ber zün reeds meer dan duizend prüzen door verschillende firma’s beschikbaar gesteld. De hoofdprüs is een Ford luxe auto, geheel over eenkomstig den wensch van den winnaar, te kiezen uit een der „Standaard Ford-modellen. 4 of 8 cylinder. Voorts zün de volgende prijzen en hoofdprij zen beschikbaar gesteld door de der betreffende artikelen: 6 Juncker rijwielen. 1 Philips radiotoestel 634 A super inductie. 1 zilveren theeservies Gerritsen en Kempen, 7 staande Halklok Pan der, 1 complete keukenlnrichtlng 21 deellg Emalllefabriek de IJsel, 1 stofzuiger, 1 strük- Üzer, 7 straalkachel en verwarmingskussen, al les fabrikaat A. E. G., 100 garnituren onder- kleedlng merk „Novana”. 100 dooeen Arabes- que-sigaretten k vüftlg stuks. 25 luxe flacons Klaverblad’s eau de cologne. De andere beschikbaar gestelde prijzen wor- blnnenkort bekend gemaakt. De 51-jarige J. van Oe. die zUn intrek heeft genomen in een onbewoonbaar verklaarde wo ning aan de Langstraat te Eindhoven, hoorde - Zaterdagnacht gestommel in zün huis. De man stond op. doch werd op hetzelfde oogenbllk aangegrepen door twee kerels, die hem aan handen en voeten bonden en het ge- heele vertrek overhoop haalden ZU maakten een bedrag van tien gulden bult, waarmee zü verdwenen. De beroofde, een zonderling mensch. slaagde er in zich te be vrijden en liep naar de politie. Een uitgebreid onderzoek werd ingesteld met het resultaat, dat twee oude bekenden van de polltie, W. G. en B. M die to een logement in de buurt wonen en veel bü v. O. in huis kwamen, werden gearresteerd en ter beschik king van den Officier van Justitie te Den Bosch werden gesteld. mr. K. Janima te Amsterdam en mr. W. J. Vogel te ’s Gravenhage, belden secretaris van den Zulderzeeraad; en Is toegekend de Eeremedallle, verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau: in goud aan: J. L. van Ooiterhout te Zürich, onderbaas van het droge werk; J. H. Visser te Alkmaar, onderbaas bü de kunst werken; D. ten Veen te Haarlem, hoofd- machintet, allen In dienst bü de Maatschappü tot Uitvoering van Zuiderzeewerken; -- in zilver aan: M. Kooy te Den Oever (Wie- ringen), waker; K. RedelUkheid te 811e- drecht, zulgbaas; J. Dekker te SUedrecht, schipper op transporteur I; C. M. Visser te SUedrecht, onderbaas van het natte werk, allen In dienst bü de Maatschappü tot Uitvoe ring van Zuiderzeewerken; In brons aanW. Kooy te "Hlppolytushoef, kraandrijver; A. Visser te SUedrecht, molen- baas; G. van Asperen te SUedrecht, sleep bootkapitein; N. Lont te Den Oever (Wie- ringen), stortbaas; A. van Heteren te SUe drecht, putbaas van rüswerkers; K. van Wühgaarden te Den Oever (Wleringen) putbaas van steenzetters; A. Klein te Ter Apelkanaal (gem. Vlagtwedde), putbaas van grondwerkers, allen in dienst bü de Maat schappü tot Uitvoering van Zuiderzeewerken. De directeur der Zuiderzeewerken, Ir. V. 3. P. de Blocq van Kuffeler heeft hierna een rede gehouden, waaraan het volgende te ont leend: Door het openbaar worden van den weg op den dük wordt beden officieel het gereedkomen van de afsluiting van de Zuiderzee bezegeld en bü deze gelegenheid moge ik enkele mededee^ llngen omtrent bet werk doen. In de vergadering van de Tweede Kamer van 31 November 1924 deelde de toenmaUge Minis ter van Financiën, Dr. H. Colün, mede, dat het In de bedoeling der Regeerlng lag nog In het loopende zittingsjaar over te gaan tot de In diening van voorstellen tot versnelde uitvoering van de Zuiderzeewerken. Deze voorstellen, wel ke werden verdedigd door de achtereenvolgens opgetrëden Ministers van Waterstaat Ir. G. J. van Swaay. Ir. M. O. E. Bongaerts en Mr. H. van der Vegte en door de beide Kamers der Staten-Generaal werden aangenomen, hielden mede In de afaluiting van de Zuiderzee tusschen Wleringen en Friesland. Krachtens het betreffende organieke besluit, omvat de dienst der Zuiderzeewerken o.m. de voorbereiding en de uitvoering van de afslui ting van de Zuiderzee. Lely’s magistrale studie over de afsluiting en de droogmaking van de Zuiderzee, bekend uit zün acht technische nota’s aan de Zuiderzee- vereenlging. lag beschikbaar. Veel te daarin ge werkt, wat steeds leidde tot bewondering Voor den genlalen greep, waarmede het algemeene ontwerp was opgezet. In een geval als dit. Ugt er echter een lange weg tusschen het voorontwerp en het gereed- komen van het werk, en die weg was zonder goede voorUchttog en hulp niet velUg te be gaan. De Regeerlng heeft den dienst der Zuiderzee werken steeds in staat gesteld waar noodig <He hulp en voorlichting te verkrijgen, waardoor deze dienst bekwaam werd voor de leiding van het werk en In staat was de verantwoordelijk heid daarvoor te dragen, zonder de verlammen de Inmenging van een te veel aan ambtelüke instanties. Hier moge ook een woord van dank worden gesproken tot den Zulderzeeraad, het door de wet aangewezen advles-college der'Re geerlng; het wakend oog. dat dit college over ons werk liet gaan en zün opbouwendr critlek heeft er toe bügedragen het voor den dienst noodige zelfvertrouwen te schragen. In het bü- «onder moge ik herinneren aan de zoozeer ge waardeerde houding, die de opvolgende voor zitters van den Raad, Dr. Ir.. C. Lely Dr. H. Colün en Dr. ir. H. Wortman, tegenover den dienst steeds hebben Ingenomen. Nog als Minister heeft Dr. Lely deze organi satie voorbereid; zün rüke ervaring kwam hem te stade bü het instellen van het ambtelük ap- waarop zich geen toch te laten rüden. De Minister van Waterstaat, Ir. J. A. Kalff. die gaarne namens de regeerlng het monument en de beide plaquettes aanvaardde, deelde mede, dat dr. Colün, oud-voorzltter van den Zulder zeeraad tot zün spüt verhinderd was. Het ver heugd hem echter,, dat zóovelen aan de ult- noodigtog gehoor'hadden gegeven. Hü >*6 daarin een wensch om tezamen op één oogen bllk in grooten getale te doorleven, dat Ne derland heeft tot stand gebracht een werk van zoo groote beteekenis voor zün bestaan, dat wü kunnen verklaren, dat wjj ons bevinden op hlstortschen grond. Spr. herdacht in de eerste plaats op dit oogenbllk den grooten ont werper, Lely, die alle plannen voor het afslui ten van de Zuiderzee, die in den loop der tüden zün ontstaan, tot een werkelük uitvoerbaar plan heeft gemaakt. De beslissing voor de re geerlng of met de werken al dan niet moet worden voortgegaan, was moellük. Doch de regeerlng was van oordeel, t wü mogen en moeten voortgaan en trachten te bereiken wat mogelük te, In het vertrouwen, dat betere tüden spoedig zuilen volgen. Spreker somde de voor- deelen van de Zuiderzeewerken op, al vergat hü de nadeelen voor de visschersbevolktog niet. Ten slotte deed spreker melding van de on derscheidingen, die de regeerlng van haar kant heeft gemeend aan de Koningin te moeten voorstellen. De Marinekapel onder leiding van den heer L. H. F. Lelstikow, speelde het Wilhelmus, de eere-wün werd rondgediend en de plechtig heid was ten einde. De genoodlgden bezlchten vervolgens het mo nument en vertrokken langs dén thans vrijen weg. aan belde uiteinden, waarvan reeds vele tientallen auto’s stonden te wachten. Mooi nazomerweer begunstigde de plechtig heid en veie Inwoners van Den Oever hadden door het uitsteken van de vlag uiting gegeven aan hun vreugde over het totstandkomen van de nieuwe verbinding met Frieajjuid. Dat de toestand bü de nieuwe Merwedebrug te Muiden nog niet volmaakt te, voornamelük omdat de rü wiel paden nog niet zün doorgetrok ken en een goede verlichting ontbreekt, ia Zondagavond duldelük gebleken. Een boerenknecht uit Muiden, die den weg ter plaatse wilde oversteken, werd plotseling gegre pen door een personenauto. Bü zün val had da man het ongeluk zün schouder te ontwrichten, terwUl er van zün flets niet veel meer over was. De man verklaarde duldelük een teeken ta hebben" gegeven, dat hü wilde oversteken, doch dit te, gezien de slechte vregverllchtlng, blük- baar niet tüdig bemerkt. In de büeenkomst van den Partüraad der Li berale Staatspartü „De Vrijheidsbond”, die te Amsterdam plaats had. onder leiding van mr. D. Fock, zün Inleidingen gehouden door prof, dr. B. D. Eerdmans, mr. O Bom fti prof. mr. C. W. de Vries over de duurzame waarde van het liberalisme tegenover fascisme, nationaal socialisme, autocratie en dictatuur. waarna zich een opgewekte discussie daarover ont spon. Hierbü bleek, dat men algemeen van oordeel was, dat de liberale partü, met hand having van de liberale regeerings-beginselen, de tegenwoordige regeerlng heeft te steunen. Voorts wilde men zien onderzocht, ot het mo gelük zou zün om ook te komen tot eventueele ontbinding van een gemeenteraad, die van zün bestuursmacht misbruik maakt. In ieder geval achtte men dwang tegenover het lagere gezag onmisbaar, Indien het niet wil medewerken aan de door de regeerlng gestelde doeleinden. Na de discussie deelde mr. Fock oa. mede, dat bü den aanvang der vergadering het ad vies van den Partüraad te gevraagd omtrent de verkiezing van den nieuwen partü-voorzit- ter en dat men algemeen van meenlng was, dat mr. W. O. WENDELAAR, burgemeester van Alkmaar, zün opvolger moest zün. De eerste zaak waarvoor aan verdachte een jaar gevangenisstraf was opgelegd, betrof een poging tot oplichting ten nadeele van The Al lied Insurance Cy en de Imperial Assurance Cy. bü welke Instellingen G een Chandler auto voor een bedrag van 3000 had doen verze keren. Nadat de koopsom in termünen door G. geheel was afbetaald en de auto hem derhalve in eigendom toebehoorde, maakte hü volgens bet getuigenverhoor, een afspraak met een drie tal personen, om dezen auto naar Amsterdam te brengen en te parkeeren bü het R. A. I. gebouw. Even laten moesten zü den auto we der van die plaats wegrijden en naar Rotter, dam to een garage brengen. G.. die zich Inmiddels ook naar Amsterdam had begeven, deed alsof de auto hem ontstolen was en hü Uet zich onverwüld naar een nabü' gelegen polltleposthuls rijden waar hü aan gifte van diefstal deed. Tegelükertüd stelde hü zich met den vertegenwoordiger van de hier boven genoemde maatschappü in verbinding, die na taxatie van gebruik slütage eni vast stelden dat de schade 700 bedroeg. Intus- aeben was de politie achter hetacomplot ge. komen, de auto werd gevonden en een drietal medeplichtigen werd met G gearresteerd. Eerstgenoemden werden door de Rotterdam sche Rechtbank ter zake veroordeeld en tra den als getuigen op. Verdachte betwistte hun verklaringen door te beweren, dat zü na hun arrestatie een af spraak zouden hebben gemaakt, doch door den advocaat generaal mr. de Visser werd gecon stateerd, dat zulks onmogelük was, dat zü niet bü elkander waren geweest. Ook werden eenlge getuigen k décharge gehoord, onder wie een 17-jarig monteur, die een „ucotelletje had me. degebracht. waarvan hü de werking demon streerde en dat zou moeten dienen om auto’s

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 5