Ernstige botsing de lucht C. W. KOOY in PEEK& CLOPPENBURG EN VOOR PRIJZENUI... WEST-FRIESCHE EDITIE s BOVEN DE BETUWE K wij van U geen Advertentie West-Friesland biedt aan ■IM p, h>u i so Waarom vinden VRIJDAG 13 OCTOBER De vier inzittenden gedood VEILING-OVERZICHT De vleugel» raakten elkaar Nog drie verdachten Berging»pogingen L. T. B. West Friesland SANEERINGSBOLLEN GESTOLEN Zware straffen geëischt Vakonderwijs in West-Friesland VOOR ADVERTENTIEN IN DE WENDE MEN ZICH TOT DEN HEER I HOODN 2e BOOMLAAN 34 Waterschapsbelangen en verkeers wegen in West-Friesland Deelneming van Minister Deckers EEN STORM I I JAAP SNOR De namen der slachtoffers De lyken totaal verminkt 463e STAATSLOTERIJ Twee legervliegtuigen, waarin ook de houder van *t Ned. hoogte- record zich bevond, by Lienden te pletter gevallen Teddy! Ik zal je een PUBLIEK GEHEIM vertellen Wanneer een jongen er ZOO UITZIET als ik, heeft hij een jas j aan van 12 beste dikke witte touwen 1.50 J. Veldhuis - Breed - Hoorn Het verhaal van een oog getuige 3 SS ■eld ze- 100. De Streek te van el- l). st de vergadering. 4 L e z*j i to n i >or m. 83 kL 451 1130 1504 3195 3033 3333 3708 4534 5318 0180 0733 7333 8070 8509 9173 9903 550 1311 1005 3268 3059 3338 3700 4782 5297 0375 0751 7338 8103 8530 9335 9909 5694 5935 0191 9153 9383 9661 9838 ter hen a t 3et- ben ike- on- o. re 10 a 0 Het schijnt wel zeker te rijn, dat beide vliegtuigen bemand waren met een officier vlieger en een sergean^waarnemer en dat dus vier personen bjj deze vliegramp het le ven hebben gelaten. De beide toestellen waren totaal vernield en hoop op behoud van de vliegers, die in de toestellen gezeten moesten hebben, kon men niet koesteren. Dr. zu 33 247 517 657 943 1066 1245 H13 1564 1807 1281 1599 2887 3349 >553 J881 4026 4114 4309 1579 1761 4891 5213 5439 5724 5999 6211 6392 6778 6921 7246 7398 7652 8053 3259 8573 8724 8908 917T 9441 9678 9865 00 848 1443 1037 2591 3170 3559 4180 5000 5819 6587 0788 7603 8334 9001 9744 57 269 573 700 986 1088 1288 1432 1699 1990 2346 2678 2994 3405 3661 3890 4045 4130 4436 4605 4828 4938 5343 5591 5776 6021 6232 6440 6826 6952 7256 7493 7837 8097 8295 8590 8803 9054 9256 9530 9745 9918 408 970 1490 1099 2618 3245 3710 4409 5200 6059 6623 7020 7972 8504 9148 9877 88 330 579 800 992 1153 1368 1440 1784 2038 2432 2747 3001 3408 3770 3922 4074 4239 4465 4635 4854 4974 5379 5618 5860 6120 6274 6514 6857 7130 7361 7541 7923 8133 8324 8007 8866 9133 9341 9578 9766 9939 6731 6875 7137 7388 7589 7970 8153 8425 8709 741 1298 1687 2533 3984 3430 3939 5000 5427 6314 6776 7421 8306 8008 9734 um, aid gen lier de 10 6. 18 133 450 647 840 1047 1181 1407 1453 1809 3158 2506 2766 3143 3513 3825 3959 4099 4352 4510 4641 4867 5034 ld. W: ie- 16, 00 >rt 00 ol 3. Ie te O g Qd 24 ng >00 70; 100 X>1 a. ito rr. o- ol m ir. ■O. 0. 3. 11. Ie 92 13799 17183 een aarde. 150 461 655 884 1057 1238 1408 1507 1858 2372 2555 2844 3238 3551 3836 4013 4106 4282 4545 4716 4874 5195 5422 5697 5966 6197 6364 6388 6775 6915 7188 7389 7621 8038 8202 8559 8715 8950 9166 9420 9676 9854 666 1233 1634 3435 3761 3382 3879 4023 5302 6306 6760 7356 8133 8577 9642 9940 10015 Nieten 79 280 574 769 991 1100 1325 1439 1720 203-' 2386 2708 3996 3406 3714 3913 4054 4193 4460 4623 4849 4958 5244 5616 5851 6042 6236 6444 6836 7059 7316 7535 7868 8125 8309 8640 8849 9062 9322 9541 9761 9920 Niet alleen de leerlingen uit Westwoud. maar ook uit de opgeheven afdeeling Grootebroek, verder uit Bovenkarspel en Venhuizen kunnen gemakkelUk Hoogkarspel bereiken. De betrokken gemeentebesturen hebben uit oogpunt van al gemeen belang bereidwillig medewerking wil len verleenen. Tot leeraren aan de school zijn benoemd de heeren O. A. RozenmeUer te Hoorn van de theoretische vakken. 3 J. ten Veldhuis te Hoorn voor Ujnteekenen en Nlc. Boon te Hoorn voor hand en projectieteekenen. Het aantal leerlingen dat de scholen bezoekt zal ongeveer 300 bedra gen. De minister van Defensie heeft, dadelijk na het vernemen van de ramp, welke gisteroch tend de Nederlandsche militaire luchtvaart beeft getroffen, aan de nabestaanden van de slachtoffers zijn innige deelneming in het tra gisch verlies betuigd. van enthousiasme gaat op, als U onze SCHOOL- KOU8KN ziet (hij breit ze zelf best) - le klas Rep-Inrichting voor ALLE soorten WOLLEN Kleedlng. Kousen en Sokken (ook de allerfijnste). DEN HELDER - ZtTDSTBAAT 19 Vracht voor onze rekening De tomatenprijzen zUn steeds hetzelfde, f 2 voor de C en CC. De A en B een veertig ad vijftig cent meer. Ook de bloemkool Is laag in Prijs De aller beste gaat voor f 46 van de hand, terwijl het meerendeel zich met minder tevreden moet stel len. Tweede soort gaat naar de fabrieken, terwijl een gedeelte hiervan op de belt terechtkomt. In de ..Roskam’’ te Hoorn hield de heer V. Kay, Heemraad der Vier Noorder Koggen, een Inleiding over: „Opheffing en vereeniglng van bannen en de taak en werkwijze van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier’. De heer Kay ving zijn inleiding over de taak en de werkwijze van het Hoogheemraadschap aan met de opmerking, dat het. nu de zes jarige verkiezingen voor Hoofdingelanden naak ten, weder in de algemeene belangstelling staat. Ontstaan door den watersnood van 1916 be antwoordde het aan een behoefte, thans zijn door de drooglegging van den Wleringermeer- polder de omstandigheden veranderd: de Zui- derzeed Ijken zijn slaperdijken geworden en de Hondsbossche zeewering Is in zulk een toestand gebracht, dat menschelljkerwljze van de zijde van de Noordzee geen gevaar dreigt, waardoor in sommige kringen de vraag rijst, of 't Hoog heemraadschap niet overbodig Is en men Je dijken niet weder in onderhoud kan geven aan de vroegere onderhoudsplichtigen: de aanlig gende polders. Door den aanleg van wegen lijkt het. dat het Hoogheemraadschap zich steeds meer en meer onmisbaar wil toonen en zich wil verankeren. Spr. vergeleek de uitgaven over verschillende hoofdstukken van de Vier Noorder Koggen en het Hoogheemraadschap en schroomde niet het Hoogheemraadschap een duur apparaat te noemen. Spr. wees er op, dat de Vier Noorder Koggen te dragen hebben de kosten van onderhoud van 150 KM weg en de bemaling, -die booger koe ten veroorzaakt dan het wegen onderhoud, doch die hij. om niet van overdrijving beschuldigd te worden, gelijk wil stellen met 150 KM. weg. dus totaal 300 K.M. Het Hoogheemraadschap heeft te onderhou den 315 KM weg en de Hondsbossche zeewering gelijk te stellen met 385 K.M weg, totaal dus 500 KM. Wegschappen zouden het Hoogheemraadschap kunnen vervangen. Vindt dit denkbeeld geen algemeenen bijval, dan moet het Hoogheem raadschap naar wegen zoeken om de kosten voor de Ingelanden zoo laag mogelijk te maken door naar verlaging der bestuurskosten te stre ven. Verlaging van de salarissen der Heemraden met de helft zou volstrekt geen onbillijkheid ge noemd mogen worden. Ook zou overwogen moeten worden of op zulke bijbetrekkingen pensioensultzlchten noodzake- HJk zijn. De dijkgraaf van het Hoogheemraadschap te Heer Wljdens Spaans zei. dat het Hoogheem raadschap zijn taak ten bate der ingelanden Voor de Haarlemsche rechtbank werd gister morgen de eerste diefstalzaak in verband met net Bloembollensaneeringsplan behandeld. In den nacht van 29 op 30 Augustus IJ. werd door den "1-jarigen koopman J. de H. en den 36-jarigen koopman A. P., belden te Haarlem mermeer, een groote hoeveelheid saneerings- bollen gestolen, toebehoorende aan de Nederl. Bloembol lenkweekers-Centrale. De voorzitter van deze Centralp, tnr. dr. F. A. Bijvoet, zette voor de rechtbank uiteen, hoe het plan wordt uitgevoerd en dat de bedoelde bollen voor vernietiging bestemd waren. De controleur voor de saneerlngsbollen ver klaarde. dat aan den Spieringweg te Haarlem mermeer bergen bloembollen lagen te vergaan. De twee verdachten kwamen in den nacht naar het terrein en vulden zakken met bollen, die zij op een bakfiets plaatsten. Toen de controleur op het hooren van gerucht verscheen, namen verdachten de vlucht. Zij ontkenden thans, daar geweest te zijn. De verhuurder van de bakfiets herkende een der verdachten als huurder. Een juffrouw, die samenwoont met verdachten, verklaarde, dat de mannen In den morgen van 30 Augustus niet thuis waren, eerst later arriveerden en toen naar bed gingen. De Officier van Justitie achtte geen twijfel In deze zaak aanwezig; verdachten zijn de die ven van de bollen. Zij hebben bij de vlucht de fietsen achter gelaten en den volgenden dag met geen woord over diefstal van hun eigendom gesproken. Want als zj] in den bewusten nacht geslapen hebben, zijn de fietsen toch gestolen. Hoewel van officieele zijde nog geen mededeelingen konden worden verstrekt, vernemen wij, dat de slachtoffers van de vliegtuigramp bU Lienden sjjn: de Offi cier-vlieger Luit. Jhr. H. J. M. van Aaeh van W(jk en de Officiev-vlieger Luit. A. J. van Coehoorn van Sminia. De belde omgekomen sergeant-waarne mers zijn Vermeulen en Harde veld. Eerste Luitenant-vlieger Jhr. H. J. M. Van Asch van Wjjck, beboerende tot de J. A V. A. (Jachtvllegtulgenafdeellng) te Soesterberg. De ze behaalde op 9 Maart 1929 zijn klein brevet. Reserve 2e Luitenant-vlieger Jhr. A. J. M. van Coehoorn vain Sminia, eveneens van de J.A.V-A., die zijn klein brevet heeft behaald op 33 Au gustus 1932. Deze heeft vroeger gediend bij de cavalerie; vone diefstallen. Het Is den Officier ter oore gekomen, dat er bloembollenhandelaren zijn, die van mannen als verdachten weer bollen opkoopen osn ze opnieuw In te leveren. Zoo ulljft het balletje ronddraaien en daar moet een stokje voor ge stoken worden. Daar het strafblad van verdachten niet schoon is eischt de Officier tegen leder acht maanden gevangenisstraf met aftrek van preventief. De verdediger, mr. L. G. van Dam. vroeg rich af, wie de eigenaars rijn van de gestolen bol len en maakte daarvan een juridisch vraagstuk. Uitspraak 26 October. Een vliegongeval van een omvang zooals de Nederlandsche militaire luchtvaart in langen tijd niet heeft gekend, heeft gistermorgen in de Betuwe plaats gehad. Omstreeks half elf cirkelden vier militairs» vliegtuigen, afkomstig van het vlieg kamp Soesterberg, boven de ge meente Lienden. Plotseling vlogen twee der toestellen met groote vaart tegen elkaar op. Stukken van vleu gels vlogen door de lucht en bijna onmiddellijk stortten de beide toe stellen van ongeveer 500 M. hoogte met een geweldige snelheid ter Onder de velen die naar de plaats van de rajpp waren gesneld, bevonden zich de bur gemeester van Ecbteld en Lienden, de heer H. Houtkooper en de secretaris van de ge. meente Lienden, de heer G. Hol. Bijna ge lijktijdig arriveerde ook dr. H. Wessel. Hij heeft echter geen hulp meer kunnen verlee- nen. De politie, die intusschen op het weiland was aangekomen, zette onmiddellijk de om geving af om het terrein vrij te houden. Terwijl door de autoriteiten terstond de commandant van het vliegveld te Soester berg van de ramp In kennis werd gesteld, werd een aanvang gemaakt met de pogin gen. de slachtoffers te bergen. Uit de totaal vernielde vliegtuigen werden zoc spoedig tnogeljjk de totaal verminkte lijken der slachtoffers te voorschijn gehaald. BU het afzenden van dit bericht waren twee lijken ge borgen en was men bezig het derde slachtoffer te bevrijden. Het stoffelijk overschot van de Slachtoffers wordt voojloopig onder lakens op het weiland, waar de toestellen zijn neergeko men, neergelegd. De vliegtuigen zijn zoodanig vernield, dat de identiteit nog niet kon worden opgegeven. Ook de Officier van Justitie te Tiel is van het gebeurde in kennis gesteld en zijn aankomst op de plaats van de ramp wordt spoedig ver wacht. Ook uit Soesterberg Is personeel onder weg om hulp te verleenen. 39 260 523 664 960 1083 1287 1420 1583 1923 2301 2629 2902 3380 3612 3887 4031 4122 4360 4592 4778 4924 5215 5485 5765 6014 6227 6425 6782 6949 7248 7405 7719 8080 8284 8575 8744 9021 9192 9464 9687 9891 .jC20 10044 10051 10114 10133 10166 10247 10284 >0296 10332 10377 10380 10390 10415 10442 10456 10459 10573 10600 10624 10630 10638 10651 10660 10690 10710 10719 10755 10771 10793 10803 10813 '0853 10855 10863 10889 10923 10941 10950 11008 11028 11089 11118 11158 11160 11175 11190 11359 11405 11484 11508 11547 11600 11653 11669 11674 11699 11705 11737 11804 11832 11838 11863 11883 11899 11921 11943 11959 11970 11984 13019 12032 12041 12052 12057 12059 12093 12097 12139 12155 12162 12200 12204 12319 12238 12261 12369 13317 .2350 12490 12604 12636 12675 13687 12691 13693 12696 12707 12736 12749 12753 12819 12838 12859 12888 12909 12949 12983 12987 12993 13010 13050 13075 13127 13137 13155 13187 13190 13388 13309 13363 13381 13386 13387 13430 13500 13583 13593 13614 13653 13666 13679 13718 13730 13763 13776 13780 13850 13900 13917 13930 13956 13977 13982 13989 13990 14019 14022 14035 14041 14062 14077 14098 14180 14181 14250 14261 14306 14307 14324 14335 14350 14403 14406 14503 14534 14535 14547 14559 14575 14591 14637 14675 14733 14808 14815 14840 14918 14921 14961 14970 4995 15007 15065 15092 15102 15114 15125 15146 15211 15233 15374 15383 15335 15374 15384 15403 '5446 15496 15514 15566 15609 15669 15675 15681 15702 15749 15811 15879 15895 15911 15923 15936 5942 15955 15959 15973 15994 16019 16079 16080 16095 16109 16319 16242 16259 16277 16287 16288 .6317 16357 16385 16396 16446 16561 16563 16567 16619 16692 16731 16776 16814 16843 16844 16863 16875 16906 16917 16928 16948 16977 16984 16994 J395 17009 17010 17028 17043 17061 17091 17225 .7273 17309 17428 17443 17539 17548 17576 17608 1630 17653 17735 17744 17771 17778 17854 17861 .7869 17909 17938 17940 17953 17979 18019 18065 .8116 18137 18174 18185 18209 18342 18396 18416 3436 18453 18464 18469 18498 18540 18548 18648 8853 18657 18663 18666 18684 18738 18830 18853 8861 18873 18894 18906 18908 18928 18934 18935 8993 19022 19060 19138 19141 19185 19211 19313 9248 19336 19362 19388 19480 19502 19515 19517 9527 19602 19692 19707 19715 19737 19760 19773 -.9774 19799 19814 19623 19894 19925 19929 19937 -’0142 20165 20194 20217 20235 20258 20261 20377 3399 20436 20528 20558 20560 20694 20710 20728 20771 20781 20790 20801 20803 20817 30958 20987 (Niet officieel) Trekking I>o^terdïT October 1933 Hooge Prijzen f 31000.— 16495 1000.—: 11974 14599 18093 400.— 4283 5654 8392 11800 12337 18623 300.—: 919 16119 16387 19346 1091 1468 1846 2916 3300 4798 7099 103 419 589 811 1046 1164 1393 1451 1807 2100 2447 2754 3004 3486 3798 3930 4080 4341 4483 4639 4862 5002 5380 5408 5658 5905 6158 6339 6656 6863 7136 7363 7551 7946 8151 8367 8608 8885 8892 9144 9347 9637 9788 9989 10008 10011 28 830 1369 1797 2577 3005 3473 4124 5063 5750 6585 6777 7445 8245 8800 9735 10169 10286 10471 10485 10659 10740 10877 11038 11252 11254 11360 11490 11531 11593 11632 11856 11877 11953 13013 13081 12120 12134 13380 13306 12349 12717 12719 12724 12741 13755 13773 12958 12996 13060 13080 13094 13128 13248 13313 13353 13399 13402 13403 13411 13493 13594 13674 13744 13951 14091 14256 14390 14493 14521 14524 14588 14620 14655 14669 14691 14800 14846 14939 14984 15243 15267 15443 15526 15673 15696 15706 15990 16036 16084 16157 16321 16458 16478 16577 16596 16615 16678 16700 16748 16772 16964 16969 16978 16997 17075 17085 17290 17459 17557 17589 17614 17694 17731 17819 17859 17870 17957 18096 18304 18597 18620 18662 18749 18878 18884 18923 19011 19068 19156 19227 19267 19295 19404 19421 19884 19904 20048 20089 20205 20240 20252 20266 20271 20291 20293 20344 20422 20534 20573 20653 20773 30881 30013 30941 30946 Prijzen van f 7A— 317 953 1484 1961 2605 3235 3630 4213 5137 5900 6622 6923 7808 8480 9130 9840 Met een van hen. die spoedig op de plaats van de ramp aankwamen, hadden wij een onderhoud nJ. den heer A. Alben, >aas op de steenfabriek van de N.V. ten Cate en Co Deze heeft het ongeluk van zeer dichtbij gadege slagen. HU stond op het terrein van de fabriek te kijken naar de vier militaire vliegtuigen, die boven Lienden manoeuvreerden. De toestellen maakten allerlei manoeuvres, vlogen dan weer over en dan weer onder elkaar. Plotseling aldus onze zegsman vlogen twee der toe stellen met de vleugels tegen elkaar. Een der toestellen vloog-horizontaal, het andere schuin van onderen naar boven. De vleugels raakten elkaar en stukken ervan vlogen ver door het luchtruim. Beide toestellen, die veel snelheid hadden, stortten naar beneden. Op ongeveer honderd meter boven de aarde sloeg het eene toestel nog eenmaal over den kop en kwam toen, op slechts eenlge honderden meters van onzen zegsman verwijderd, op het weiland neer. Het andere toestel viel loodrecht naar beneden, direct met den kop in den grond. De telde vliegtuigen, die boven Lienden met elkaar In botsing zUn gekomen, zijn de Utilitai re jachtvliegtuigen 304 en 325. De 304 was be mand met lult. Jhr. A J. M. van Coehoorn van Sminia en den sergeant-waarnemer W. C. van Hardeveld. De 325 werd bestuurd door den be kenden vlieger luit. Jhr. H. J. M. van Asch van WUk. terwijl de sergeant-majoor vliegtuigma- ker Vermeulen als waarnemer fungeerde. Tegen 13 uur arriveerden op de plaats van de ramp Kapitein Koppert, Kapitein Van Weer, den Poelman, Luitenant Roosendaal en Brouwer van het vliegkamp Soesterberg. hebben direct na aankomst de leiding van het bergingswerk op zich genomen. De vier vreeseljjk verminkte slachtoffers wa ren toen reeds geborgen. Vervolgens stonden drie Haarlemsche koop lieden terecht, die in den nacnt van 31 op 33 Augustus ook saneerlngsbollen in de Haarlem mermeer gestolen hadden. Niet minder dan 57 groote zakken vulden zij er mede. De verdediger, mr. Drilsma, informeerde of deze bollen op de vuilnisbelt lagen en of er be waking was. Get. mr. BUvoet antwoordde, dat het van algemeene bekendheid is, welke terreinen voor inlevering zijn aangewezen. Is hier toevallig een vuilnisbelt gebruikt, dan bUJft de beteekenis van het terrein gelijk, nl stortlngsplaats voor sa- neeringsbollen. De verdediger stelde deze vraag omdat ver dachten bekenden de bollen weggenomen te hebben, maar meenden, dat zij van de vuilnis belt gehaald mochten worden. Hierop antwoordde de president met S»-vraag waarom dit in den diepen nacht moest gebeu ren. Aan de politie heeft een der verdachten gezegd, de bollen gekocht te hebben, maar van wien wist hU niet te vertellen. BU onderzoek bleek het vuil van de belt tusschen de bollen te zitten. Uit het getuigenverhoor bleek, dat het bord „Verboden toegang" omvergereden was. Bewa king van het terrein was er niet. Verdachten bleven er bij. dat de belt niet was afgedekt, dat zouden zij met veel getuigen kun nen bewijzen- De controleur bleef er van zijn kant bij. dat wel voor een goede afdekking was gezorgd en dat alle menschen. die van de zaak afwisten, de bollen konden vinden. De officier van Justitie nam In deze zaak geen goede trouw aane, hoewel de bekentenis: „Wij vinden het niet zoo erg”, verzachtend Is. Spr. eischte tegen A. S„ die 7 straffen achter den rug heeft, vier maanden en Zegen K. S. en J. B„ ieder twee maanden gevangenisstraf. De verdediger was van meening, dat geen diefstal gepleegd Is, omdate z. 1 de bollen op de vuilnisbelt waren vrU gegeven. Mocht de recht bank den jongsten verdachte niet vrijspreken, dan vroeg pi. een voor, aardelijke veroordeeiing Uitspraak 36 October. hoogterecord. Op 8 Juni J.l. startte hU van het vliegveld Soesterberg met een Fokker-jager D. AVI, uitgerust met een Armstrong Siddeley .Panther” motor, voor een meteoro logische hoogtevlucht. Op deze vlucht bereik te hU een hoogte van 9587 Meter, waarmede "hU het Nederlandache hoogterecord op zijn naam bracht. Omtrent het vliegongeluk te Lienden kan nog worden gemeld, dat men drie der slacht offers onmiddellijk heeft kunnen vinden. Het vierde slachtoffer heeft men van onder de wrakstukken, welke diep in den grond waren ^boord, moeten te voorschijn halen, waarmede geruimen tijd was gemoeid. Alle lijken zUn ernstig verminkt. Zij zijn in den namiddag per auto naar Soesterberg overgebracht, waar vrijgegeven werden aan de familie. Donderdagmiddag vergaderde de L. T. B-, Kring West-Friesland in het Patronaat te Lut- Jebroek Vertegenwoordigd waren de afdeellngen Medemblik. HoogkarspelLutjebroek. Groote-' broek—Bovenkarspel, Wervershoof en Zwaag- djjk. Naar aanleiding van een schrijven van het hoofdbestuur waarin deze voorstellen verwacht voor de aA. Bondsvergadering alléén van afdee- lingen van den L. T. B. en niet vla de Kringen, werd groote verbazilig geuit over de houding van het hoofdbestuur. Door deze houding be rooft het hoofdbestuur de Kringbesturen van haar organisatorischen arbeid en worden de Kringen genegeerd. Namens den Kring W.- Prièsland zal een schrijven tot het hoofdbestuur gericht worden, waarin gevraagd zal worden: Acht het hoofdbestuur de Kringen overbodig, ja of neen! Voor de a s Bondsvergadering zullen de voor stellen op de gebruikelijke wijze via den Kring worden ingediend. Het voorstel van den heer D. Visser Jzn. Grootebroek on> actie te voeren tot afschaffing der grondbelasting, daar deze zwaar drukt als bedrijfsbelasting voor den tuinder werd door den Kring overgenomen. Actie tot verlaging der hypotheekrenten wordt uitgesteld daar deze kwestie in studie dient ge nomen te worden door een commissie welke in snel tempo zal studeeren. Dit zal bU het hoofd bestuur worden voorgesteld. De hoofdbestuurscandldaten wegens de perio dieke aftreding zullen worden gesteund. Voor het lid Jonkheer wordt door het hoofdbestuur candidaat gesteld de heer van Rijn, Lisse. De Zeereerw. heer pastoor H. C. Koppert werd hartelijk verwelkomd als nieuw benoemde GeestelUke Adviseur van den Kring. Betreffende de bekend geworden adviezen Inzake teeltbeperking stelde de heer Machlelse voor, te verzoeken een commissie, welke deze kwestie ernstig bestudeeren en rapporteeren zal. uit de leden te benoemen. De secretaris bracht hierna een gedegen rap port uit omtrent een eventueele aardappelteelt- beperking tot een derde, dit naar aanleiding van een verzoek van den voorzitter. Dit rapport zal in het Tuindersvakblad worden gepubliceerd. BU de rondvraag kwamen ter sprake de dezer dagen ontvangen vragenlijsten voor de tulpen bouwers. Het JCringbestuur adviseerde, alsnog een afwachtende houding aan te nemen. We ritten thans volop In de bloemkooldrukte. Dagelijks aanvoeren van 3 A 400 schuiten met een totalen inhoud van omstreeks 200.000 stuks, in hoofdzaak de soorten lecerf en zelf- dekkers. De orders voor het buitenland blijven uit. zoodat de geheele aanvoeren steeds voor de blnnenlandsche behoefte is en door de zouter^ moet worden opgenomen. Het loopt nog steeds los, dat wil zeggen alles wordt verkocht en alleen wat minderwaardig goed gaat naar de belt. Het spreekt vanzelf, dat bu dezen gang van zaken het prijsverloop treurig is. Ondanks de schitterende kwaliteit maakt men niet meer dan 2 A 3 cent per stuk, van de tweede en derde soort kan zeer veel de mlnlnumprijs van 1.50 niet halen en valt aan de zouters ten deel voor 0.75 of iets meer per 100 stuks. De toestand is dus wel erg. men hoopt nog. dat, indien na enkele weken de zelfdekkers hier en elders opgeruimd zUn, en alleen de soort kortpoot nog aan de markt komt, de vraag en daarmede de geheele toestand iets zal ver beteren. De vraag naar sluitkool laat ook alles wenschen over. Vooral gele kool wordt niet ge kocht, draalt bijna alles door en wordt dan tegen den minimumprijs van 1.per 100 K.G. door de Regeering uitbetaald. Rood wordt beter verkocht doch tot hoogstens f 150, ook witte kool kan met moeite den minimum prijs van 1.25 halen. De aanvoer van slaboonen houdt nog steeds aan, doch -de vraag bluft tot het einde toe gering Slechts bu uitzondering wordt 1-A f 125 per zakje besteed, het meeren deel blijft daar ver beneden. Met de augurken Is het thans afgeloopen. De aanvoer bedroeg dit jaar 165200 K.G. met een opbrengst van 13750 gulden tegen slechts 72000 K.G. A 6590.in het vorige jaar, toe te schrijven aan t feit, dat, door den goeden prijs van grof en basterd, men ze heeft laten groeien en daardoor dit jaar een goed beschot heeft verkregen. De lage prijs voor uien Is de oorzaak, dat men de goede kwaliteit bewaart en de aan voer slechts 2 A 300 balen daags bedraagt. De prijs blUft al weken lang op hetzelfde pell, nj. grof tot 0.90, de grooten dito, nep 1.45, drielingen draaien voor een deel door of brengen slechts den minimumprijs van ƒ0.40 per baal op. De aanvoer van winteraardappelen Is van zeer weinig beteekenis, de handel In poters is een lijdensgeschiedenis, aan den eenen kant staan de minimumprijzen voor dit artikel Veel te hoog, aan den anderen kant willen de tuin ders ze tegen veel lageren prijs van de hand doen. Ook bieten of kroten die hier nog vrU veel voorkomen, kan men niet kwijt komen, spora disch wordt een partij verkocht. bUna alles draalt door en wordt tegen 0 80 per 100 K.G afgenomen en later A 30 cent voor veevoeder verkocht. Langendtyk De veilingen hebben deze week weer een treu rig beeld gegeven. De prezen van Schoteche muizen zijn laag. Ze worden van de hand gedaan voor f 0.701.00 per 100 K.G.. terwijl er ook zXjn. die met f 0.50 worden betaald. De blauwe eigenheimers, welke sporadisch wor den aangevoerd, houden tamelijk goed prils. Deze varieert van f 2.202.70 per 100 K.G. Ook de blanke eigenheimers en de Bevelanders kunnen zich vrijwel handhaven. De pr-zen der peen gaan omlaag. De prezen, waarmee werd begonnen, waren zoo ongeveer f 2^02.70 per K.G., wat al spoedig met een paar dubbeltjes naar beneden ging, totdat te Broek op Langendijk Vrijdag mooie peen werd verkocht voor r 1.70—1.90 per 100 K.G. Ook de uienproducten konden geen prils hou den. De nep was eerst zeer stabiel op f 3 203.50 per 100 K G., maar de laatste dagen kon ze niet hooger komen dan f 330 per 100 K.G. Verscheidene partijtjes werden verhandeld voor X 3.00 en daar beneden. Ook de uien daalden met eenlge dubbel tjes tot f 1.701.90. Drielingen bleven staan op f 0.90—1.10 per 100 K.G. De roods kool heeft deze week een slechte markt gehad. De mooiste ging in den beginne nog voor f 1301.70 van de hand, maar ten laatste was het zoo slecht, dat niet meer dan t 130 werd besteed. Men kon mooie kool koopen voor 1 1.00 per 100 K O terwijl een gedeelte voor veevoer moest wor den gebruikt. Ook de gele kool noteerde slechts X 1.00 per 100 K.G. Een groot gedeelte kon niet eens worden geplaatst. Er is zeer weinig vraag naar kool. De aan voeren zijn zeer gertxxg Toch kan de kool niet aan den man worden gebracht. De witte kool voor zuurkool kan ook niet meer allemaal by de zuurkoolXabrleken worden ge plaatst. met gevolg, dat de schuiten, die den vast- gestelden minimumprijs van X 135 niet kunnen maken, weer in de overkappingen worden gelegd. In de de hoop, dat er een volgenden dag wel iets kan worden verkocht. De export kan de beschik king over deze producten kragen voor minder dan f 135. doch in het buitenland schenen ze ook niet te kunnen worden verhandeld. De Denen gaan er ook niet op vooruit. Begon nen met X 1.101.40 was het slot f 0.70—0.80 per 100 K.G. Alleen de spercieboonen hebben een prijsstijging ondergaan Er zijn de laatste dagen te Noordschar- woude nog boenen verkocht voor boven de X 10 p 100 K. G. Broek op Langend^k was een weinig minder, nl. ruim f 8 tot 9.40 per 100 K.G. Dikke boenen noteerden f 24 per 100 K.G. De vllegraap bU Lienden beeft In de geheele Betuwe groote ontsteltenis verwekt. Van alle kanten stroomden de nieuwsgierigen naar Lien den om op de plaats van de ramp het ramp zalig overschot van de belde militaire vlieg tuigen waar te nemen. De eerste, die bU de neergestorte vliegtuigen aankwam, was de veekooper J. van Hattem uit Lienden. die op zeer korten afstand op het veld stond. Hjj hoorde den geweldigen slag, waarmede de vliegtuigen kort achter elkaar op de aarde neersloegen. HU snelde naar de plek, waar een der toestellen was neergekomen, direct gevolgd door honderden anderen. Met ingang van deze week heeft de veree- niging ter bevordering van het vakonderwijs in West_Priesland voor het seizoen 19331934 haar teekenscholen wederom in werking ge steld. De scholen zijn geopend In de volgende plaatsen: Beemster. Heer Hugowaard, Hoog woud, LangendUk, Medemblik Behagen, Spier- dUk, Wervershoof. Westwoud. Winkel. Wierln- gen en Wognum. Hoewel aanvankeUjk de vrees bestond, dat edn tweetal scholen, wegens bezuinigingsmaat regelen der Regeering zouden worden opgebe- ven, Is de opheffing momenteel beperkt ge bleven tot de school van Grootebroek. De school te Wervershoof, die ook met op heffing bedreigt werd, zal voorloopig tot 1 Ja nuari 1934 de Rjjkssubsidie blijven behouden. Indien althans een minimum, aantal van 33 leerlingen deze school sal bezoeken. Uit de mededeellngen die ons gewerden, blUkt dit ver- eischte aantal bereikt te zjjn. In den loop van December zal van den toestand dezer school een uitvoerig rapport moeten worden ultgebracht, waarna de Regeering over het eventueel blijven voortbestaan een beslissing zal nemen. Ten aanzien van de teekenschool te Westwoud kan gemeld worden, dat deze niet is opgeheven, doch naar Hoogkarspel Is overgeplaatst. Op ongeveer één K.M afstand van den Rijn op een eiland in oen Marschpolder nabU de steenfabriek var de N V. S. ten Cate te Co. zUn de beice*' vliegtuigen op ongeveer honderd meter afstand kaar neergekomen. Met den neus drongen de toestellen in de vette klei van een wei land, jjiist naast een boomgaard van den heer De Kok. Tal van inwoners van Lienden en omge ving. zelfs tot op vrU verren afstand aan den overkant van de rivier In Rhenen. had den het ongeval zien gebeuren. Hoewel meermalen militaire vliegtuigen boven deze streken vliegen, trekken zij toch steeds op hun vluchten de belangstelling, zoodat ve len naar de toeren van de militaire vliegers keken en daardoor ooggetuigen waren van het vreeselijke ongeluk. Van alle kanten snelden de omwonenden naar de plaats, waar de vliegtuigen, thans wrakstukken, waren neergekomen. naar beste weten volbrengt. Het wandelt met open deuren, en wie lets van t Hoogheemraad schap wil weten, kome, en hem zullen alle ge- wenschte inlichtingen gegeven worden. Zoo kwa men de Holl. MaatschappU van Landbouw en de L. B., en de uitgebrachte rapporten toon den aan, dat de bewering, dat het Hoogheem raadschap te kostbaar 13. werd gelogenstraft. En wat den aanleg van wegen aangaat, Ged. Sta ten droegen dit aan het Hoogheemraadschap op, dat gaarne zUn technischen dienst beschik baar stelt tot dit gewichtig belang, zonder dat het Hoogheemraadschap daarvoor geldelUke lasten te dragen krijgt. Na nog eenlge gedachtenwisseling sloot de voorzitter de vergadering met een dankwoord. Ook hjj is van meening, dat bezuiniging bU het Hoogheemraadschap mogeljjk Is en hoopt, dat deze de vrucht zal zUn van deze geanlmeer- Sergeant-vlleger W. C. van Hardeveld. gebo-, bollendlefstallen zijn veel erger dan ge ren In 1902 en in 1922 in militairen dienst ge. komen. Op 9 Juni 1924 behaalde hij zün kleln- hrevét. HU behoorde eveneens tot de J.A.VA. Vliegtuigmaker Sergeant-majoor A. G. Ver meulen, geboren in 1832 en in 1912 in dienst ge treden. Op 20 April 1923 behaalde hü zijn klein brevet. Vermeulen blukt als waarnemer gisterochtend te zUn meegevlogen. De Nederlandsche militaire luchtvaart heeft door deze ramp een groot verlies geleden. Jhr. van Asch van WUk was een der bekwaamste vliegers en houder van het Nederlandsche

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 3