ONS BLAD
Onze partij stelt zich met beslistheid te
tegen eiken vorm van dictatuur
De Katholieken kunnen rustig zijn, doch iedere rust zonder waak
zaamheid is een gevaar
weer
Een dictatoriale regeeringsvorm een gevaar-voor
gezag en vrijheid beide
Zóó alleen wordt ge
voerd een waarachtig
vaderlandsche politiek
en kan Nederland zich
zelf blijven!
ONS PROGRAM 1933 MOET
WORDEN UITGEVOERD
i
t
GOD
GEZAG - VRIJHEID
Het Partij secretariaat te ’s-Gravenhage
In eigen gelederen wordt geen
halfslachtigheid geduld
Mr. C. Goteling, voorzitter der
R. K. Staatspartij
welke
.1 op elk
Een economisch beleid,
met name een handelspolitiek,
op den landbouw, de
tandel ook in de tegen-
Het Bestuur der R.K. Staatspartij:
C. GOSELING, Voorzitter.
FRANS TEULINGS, Secretaris.
De Voorzitter van den Partijraad
AALBERSE
Nadat de taak voor den eerstkomenden tijd
aldus is afgebakend, kan de partijleiding geen
verzwakking of halfslachtigheid dulden.
Handhaving van het gezag,
dat met beleidvolle kracht elk optreden in
woord en daad onderdrukt zoo dit een aan
randing beteekent van onze grondwettelijke
instellingen, in het bijzonder voor de positie
van ons nationale Koningschap.
ter hand genomen
verwildering en
hand werkt.
Aanvulling der regeling inzake het
cumuleeren van inkomsten uit
openbare ambten,
met name in dier voege, dat- aansluiting
wordt verkregen tusschen de regeling in het
Rijk, de gebiedsdeelen Overzee, en Provin
ciën en Gemeenten, en dat voor die pen
sioenen, welke in feite het karakter van
wachtgeld dragen, ook een daarmede over
eenkomende regeling wordt getroffen.
Tegengaan van elke niet be
slist noodzakelijke gelijktij
dige vervulling van ambten.
ADVERTENTIEPRIJZEN
Per lossen regel 20c., ingez. med. 40a
p. regel; idem op pag één 55c.p. regel
Bij contract sterk verlaagde prijzen
Voor de kleine annonces Omroepers
zie de rubriek - Telefoonnummer 433
Een maatschappelijke opbouw,
die naar de wijze inzichten, ontvouwd in de
encycliek „Quadragesimo Anno”, de hui
dige individualistische wanorde beëindigt
en een orde in het leven roept, welke voor
goed den klassenstrijd terzijde stelt, den
overbelasten Staat verlicht en den beroeps-
standen hun plaats geeft in een corporatieve
maatschappij.
name een
welke met het o<
nijverheid en den
MAANDAG 16 OCTOBER 1933
Beveiliging van de Christelijke
grondslagen
van ons volksleven, door een krachtige ge
zinspolitiek, welke tot uiting behoort te
komen in belasting- en schoolgeldregelin-
gen, welke rekening houden met de gezins
grootte; in een verbod van den arbeid
van gehuwde vrouwen niet-kostwinsters;
in de normen voor steun aan de door
werkloosheid getroffenen.
Daarnaast worde de krachtigste bestrijding
i van de openbare zeden
van alles wat deze in de
Zij moet eischen: sterke aaneen
sluiting
Daaruit volgt, dat zich buiten het werk
-der partij stellen:
io. zij, die op eenigerlei wijze zij het
formeel binnen het partijverband
actie voeren in en door middel van
andere organen dan die, welke het
partijreglement kent of het Partijbe-
stuur aan wijst;
20. zij, die openlijk doen blijken, dat zij
hun staatkundig streven grondtn op
eenige andere beweging al dan
niet in den vorm eener partijorganisatie.
Natuurlijk beteekent dit niet doodende ge
lijkschakeling of het onderdrukken van opbou
wende gedachterfwissèling. Sterke aaneenslui
ting is onafwijsbare eisch, voor doelbewust
werk, in een zwaren tijd met groote verantwoor
delijkheid.
Zoo meent de partijleiding haar standpunt
tegenover vriend en buitenstaander duidelijk te
hebben bepaald. Overtuigd, dat zij grootsch
werk te doen heeft, waarbij op dit keerpunt in
den tijd de hulp van velen noodig is maar
niet minder hun inzicht, dat niet slechts voor
het heden, maar ook voor de toekomst moet
gearbeid worden, doet zij een beroep op alle Ka
tholieke Nederlanders, op mannen en vrouwen
van allen stand en rang, op oud, maar vooral
ook op jong, om op den grondslag van boven
genoemde beginselen maar ook alléén op dien
grondslag en met verwijzing naar haar op
den voorgrond geschoven programpunten zien
aaneen te sluiten ter verdediging en ter hand
having van de groote beginselen, welke kunnen
worden samengevat in de woorden:
GOD, Dien wij als Katholieken wenschen
te dienen;
GEZAG, 'dat wij gehandhaafd willen zien
hoog boven de partijen en verpersoonlijkt
in onze Vorstin;
VRIJHEID, welke wij tot uitdrukking
willen zien gebracht in een gezonden volks
invloed, die het gezag schraagt en heel de
volksgemeenschap ten goede komt.
Steun aan den middenstand
in zijn moeilijken strijd, om in de vergroei
de maatschappelijke verhoudingen eigen
plaats en taak te behouden, mede door het
treffen van voorzieningen tegen ontoelaat
bare practijken en van maatregelen tot ver
lichting van lasten.
VEREEN IG DE KATHOLIEKE PERS
woordige omstandigheden de volkswelvaart
zooveel mogelijk verzekert, zoowel door
het binnenlandsch verbruik steeds meer in
te stellen op de eigen productie, als door
het toepassen van wederkeerigheid bij de
regeling der internationale handelsverhou-
dingen. Werkbehoud en werkverruiming
behooren in elk opzicht voorop te staan,
omdat de volkskracht alleen kan worden
gered door werk, vooral voor de jeugd.
Daartoe strekkende maatregelen mogen
niet worden uitgesteld noch vertraagd tot
dat in feite een sluitende begrooting is ver-
kregen.
ewust van haar verantwoordelijkheid tegen
tij over God en ons geheele volk, wenscht de
leiding der R.K. Staatspartij een woord te
spreken tot alle Nederlanders, in het bijzonder
tot alle Katholieke Nederlanden. Zij wil, dat
ieder wete, hoe zij haar plaats bepaalt in het staat
kundig leven in Nederland, en aan welke begin
selen zij onvoorwaardelijk zal vasthouden.
De Katholieke Partij in Nederland is, wat zij
tot dusverre was en wat Schaepman gewild heeft
dat zij zou zijn:
„Een vrije vereeniging van Katholieke Neder
landers, die uiting geven aan hun politieke per
soonlijkheid.”
Met hem erkent de huidige partijleiding, dat
de Katholieken „rustig kunnen zijn”, maar even
diep is zij overtuigd van zijn waarschuwing, dat
iedere rust zonder waakzaamheid een gevaar is
en dat ook het krachtigst bestaan moet worden
gehandhaafd. Dit bestaan wil de partij hand
haven, niet door een „kerkelijke” partij te zijn,
wat zij nooit was, maar door tot grondslag te
houden een staatkundig program, dat eigen
oorsprong verraadt, eigen kleur toont, eigen
karakter draagt.
Wat den principiëelen grondslag van d
gram betreft: de „geestelijke beweging”,
de grondslag moet zijn voor ons handelen
gebied des levens en daaraan overtuiging, kracht
en stuwing moet geven, is het Katholicisme. Juist
met het oog op het staatkundige houdt de Katho
lieke Partij onwrikbaar vast aan de groote be
ginselen van wijsbegeerte en openbaring over
oorsprong en bevoegdheid van het gezag, over
wezen en inrichting van den Staat, zooals die zijn
ontwikkeld in de encyclieken der Pausen, inzon
derheid in „Inynortale Dei” van Paus Leo XIII
en in „Ubi arcano Dei” van Paus Pius XI. en voor
dezen tijd zeer in het bijzonder wat de taak
van den Staat met betrekking tot de maatschap
pelijke orde betreft, in de encycliek „Qua
dragesimo Anno”.
De Katholieke Partij houdt vast aan de altijd
door haar beleden waarheid, dat de wettige Over
heid met macht bekleed is en gehoorzaamheid
kan en moet eischen van allen, omdat haar gezag
uit God is.
In de lijn van een groote traditie erkent de
Katholieke Staatspartij de souvereine rechten van
het Huis van Oranje en de eigen taak van het
Koningschap, dat zij beschouwt als ons hoogste
nationale bezit en welks eigen recht zij wil zien
geëerbiedigd. Zij heeft dat altijd gewild en ook
metterdaad getoond.
Voor de Katholieke Partij is souvereiniteit
echter geen absolutisme. Zij beseft, dat de
ministerieele verantwoordelijkheid een weldaad
is voor de Kroon, die geen werktuig in handen
van Ministers is, maar integendeel hun contrdlee-
rend geweten.
Omdat, zeker in Nederland, de taak der Over
heid niet behoorlijk kan worden vervuld zonder
gezonden volksinvloed, wil de Katholieke Partij
vasthouden aan een vertegenwoordiging des
volks. De samenwerking van Overheid en volk,
toegepast met wijze beperking, moet verzekeren
een goed geordende medezeggenschap en de
openbare behandeling der openbare zaak. Juist
om deze groote volksgoederen in hun wezenlijke
beteekenis te behouden, zullen in practijk en
wetgeving de wijzigingen moeten worden ge
bracht, waardoor uitwassen worden afgesneden
en het waarachtig volksbelang wordt gediend.
Een regeeringsvorm echter, waarin elke parle
mentaire zelfstandigheid als verzet wordt be
schouwd, verwerpt de Katholieke Partij, als
volkomen in strijd met de geschiedenis en den
aard van ons volk. Zulk een regeeringsvorm is
een gevaar voor gezag‘en vrijheid beide.
Daarom stelt de Katholieke Partij zich met
beslistheid te weer tegen eiken vorm* van
dictatuur.
Ook in het licht der aan al te velen onbe
kende geschiedenis is het aan geen redelijken
twijfel onderhevig, dat ondermijning van deze
grondslagen onzer staatkundige instellingen
slechts kan leiden tot een bloedarme verzwak
king zoo niet afgeheele uitschakeling van
den heilzamen invloed, welken de Katholieken
kunnen en moeten oefenen ten bate van Neder
land.
Zeer bijzonder in dezen bewogen tijd vordert
het landsbelang een zoo krachtig mogelijk steu
nen van het zware werk der Regeering. Die
steun mag in Nederland nimmer bestaan in een
gelijkgeschakeld mede juichen. Hij moet zijn
opbouwend en stuwend mede werken. Daar
om stelt de partijleiding, in volledige overeen
stemming met de fractie in de Tweede Kamer
der Staten-Generaal, thans voorop een aantal
maatregelen, die aan het program-1933 con
crete uitvoering geven. Voor de verwezenlijking
daarvan vraagt zij.de leiding der Regeering en
de medewerking van het Parlement.
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
“4
y
I.
u
B
l
I
l.
1
Manifest aan Katholiek Nederland
-- - r
-
ZEVEN EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 12
BUREAUX: HOF 6. ALKMAAR
Ttldoon Administratie 433, Redactie 633
ABONNEMENTSPRIJS.
Per kwartaal voor Alkmaar f 2.—
Voor buiten Alkmaar t 2.85
Met geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger
Dagblad uitgegeven door de
N.V. Drukkerij De Spaamestad - Haarlem