Tien jaren R. K. Universiteit Viering het Heilig van jaar ACADEMISCHE ZITTING het priestercollege Mgr. Eras en Door een oorijzer gered DE LIBERALE STAATS- GEDACHTE MAANDAG 16 OCTOBER HET JUBILEUM VAN MGR. ERAS Een illuster gehoor Rede prof. Prof. dr. G. Kreling O.P. TAAIE VOLHARDING Polemiek beëindigd Geen visum vereischt Liefdesdrama op Urk Beroep op ons land Z. H. Exc. Mgr. J. O. Smit Vijf gulden per koe Het algemeen kiesrecht past niet meer De kwestie dr. M. van der Goes van Naters contra H. G. M. Hermant Uitkeering nog deze maand te verwachten Men brengt zichzelf niet gevaar lijke wonden toe. Hy wilde zyn aanslag herhalen Een onderhoud van onzen Romein- schen correspondent met dr. Jan O. Smit MASSAONTSLAG BIJ DE SPOORWEGEN? Voor staatsburgers der Vaticaanstad 850 arbeiders-remmers op wachtgeld Christus-herdenking door de hoOg- leeraren Kreling, Duynstee Van Ginneken Rede prof. Kreling Buitengewone vergadering van liberale Staatsparty „De Vrij heidsbond De plechtige opening Het kiesrecht Rede prof. Duynstee van Ginneken Prof. Duynstee bruik gemaakt dienen te worden. („Volkskrant”) Wat straf heeft werd men, wel gemis Zou Nederland Monseigneur Eras niet in de gelegenheid willen stellen z|jn werk, de stich ting van een Nederlandsch Priestercollege, ge heel af te maken? Dan eerst mag men zeggen, zooals Mgr. van de Wetering bij de eerste-steen- Ipgging wenschte. dat dit Hollandsche college een nieuwe edelsteen Is aan den diadeem van onze nationale gloria. overvloedig- En HU Het niet bU bid- Neen, De Rector Magnificus sluit de Academische zitting met een slotgebed, en de stoet van Door luchten verlaat de zaal met dezelfde statie van het binnentreden. Hedenavond wordt in de St. Augustlnuskerk, de Universiteitskerk. een Pontificaal Lof gecele breerd door Zijne Hoogwaardige Excellentie Mgr. Arnold Frans Diepen, Bisschop van 's-Hertogen- bosch. Wordt dit priestercollege niet algemeen ge roemd als bet beste, het mooist college, dat in Rome bestaat? Om zU>t schoone Romein- sche vormen. zUn practlsche Inrichting en zUn heerlUke ligging? Wij. in Rome, die de bouwgeschiedenis heb- werk verschenen, ofwel met het onnoozelste gezicht van de wereld met een ander karweitje begonnen en deden alsof zij de geheele af spraak vergeten waren- Welke Hollander kookt dan niet? We hebben er ons herhaaldelUk over verwonderd, dat Mgr. Eras met Uzeren door zettingsvermogen alle moeilijkheden zoo schit terend te boven kwam. In de hoofdbestuursvergaderin; van de Hol landsche Maatschappij van Landbouw is o. m. medegedeeld, dat de uitkeering van vUf gul den per koe uit het fonds van acht mlllioen nog deze maand haar beslag aal krijgen. De Minister van Justitie heeft Algemeen Politieblad ter kennis gel voor Staatsburgers der Vaticaanstad blijf hier te lande met ingang van as. de aanwezigheid van een Nedej blijkt dan een dlei>e overgegevenheid aan God zUn hemelschen Vader. En wanneer HU nu van zijne Moeder heen gegaan als volwassen Rabbi de Joodsche scha ren tegemoet gaat, dan treedt weer aanstonds op de allereerste plaats zUn deemoedige Gods- verbondenheid naar voren, Sicut mandatum dedlt mihl Pater, sic f a c 1 o. GelUk de Vader het mU geboden heeft, zoo doe Ik het ook. Ita Pater. Ja Vader, omdat zóó is Uw Welbehagen. De nachten, zoo staat er geschre ven. bracht hU dcor In gebed. Het bewustzUn: Gods wil te doen is ZUn dagelUksche spijs. ben medegemaakt en met groote belangstelling gevolgd, weten bovendien, welk een ontzetten de moeite het aan m£ Eras gekost heeft, dit heerlUk bouwwerk tot Mand te kunnen bren gen. Ik doel dan niet zoozeer op het moeizame en vernederende samenbedelen der benoodlgde bouwsom (behalve een gtft van Z. H. den Paus) als wel op het bouwen zelf met Itajiaan- sche werkkrachten, die n?oit op tUd begonnen en nog minder op tUd klaar waren, die schoone beloften deden, welke zU nimmer vervulden, die heilig beloofden dat zU den volgenden dag een werkje, waar haast bU was, aouden afma ken. maar dan ofwel in ‘t geheel niet op het Ondergeteekgnden- verklaren, dat het citaat uit de encycliek „Rerum Novarum,” voorkomen de In de brochure „Van Rerum Novarum tot Quadra ges lm o Anno," geschreven door den eer sten onderteekenaar en uitgegeven door het Nederl. Verbond van Vakvereeniglngen, bU ver- gelUklng met den oorspronkelUken LatUnschen tekst dier Encycliek, onjuist is en dus tot ver keerde conclusies aanleiding kan geven. De tweede ondergeteekende verklaart, dat hem Is gebleken, dat de eerste ondergeteekende dit citaat zU het onvolledig ontleende aan een vertaling der Encycliek „Rerum Novarum,” jaren geleden uitgegeven door het destUds be staande R. K. Vakbureau. Voorts verklaart de tweede ondergeteekende. dat de goede trouw van dr. Van der Goes van Naters buiten geding Is en door hem niet in twUfel getrokken V°rdt. Beide ondergeteekenden beschouwen hiermee de tusschen hen over het bovenstaande ge voerde polemiek als beëindigd. Heerlen. 10 October 1933. Dr. M. VAN DER GOES VAN NATERS. 's-Gravenhage. 10 October 1933. H. O. M. HERMANS. Mgr. Eras met de bisschoppelijke gasten van het Ned. College te Rome. Mgr. Aenge- nent en Mgr. Lemmens, plebaan Westerwoudt en de studenten van het*Vollege op de trappen van het bordes. natuurlUk past In het kader van onze katholieke Universiteit. In deze Academische zitting en bU de Dies-rede van morgen worden vUf motetten ten gehoore gebracht door het genoemde NUmeegsche acappellakoor, waarvan twee van den Nederlander Orlando Lassus (15321594). en twee van den Romelnschen Palestrina 1525 1594), diens muziek ons Nederlanders naarom zoo na ligt, omdat In zUn werk voelbaar is de Invloed van ons eigen karakter: de invloed van de Nederlandsche school. Het „Tu solus qul facls mlrabilla” klinkt ge dragen en verheven door de zaal, als een lof zang op den Eeniger Schepper, die ook onze Eenige Toevlucht is. Allereerst werd het woord gevoerd dcor prof, dr. G. Kreling OP. over „Christus, God en Mensch’» Het christendom staat en valt met het ge loof aan de Menschwordlng van het Woord Gods, want dat is het oerprinclep en de bezie ling van het christendom. Het christendom beroept zich niet op een godsdienstigen mensch, maar op den God mensen. Met deze overtuiging wagen wU ons in de wereld van het mysterie, al loopt het verstand dood op de figuur van Jezus van Na zareth, we voelen geen behoefte den Christus naar onzen ratlonalistischen smaak te vervor.- men. Het gaat niet om de voldoening van de verstandelUke behoeften van den mensch, het gaat otn de waarheid omtrent Jezus. Die waar heid is door God gewaarborgd. Niemand kan met het Evangelie in handen aan de echte menschelükheld van Jezus twUfelen. maar even min mag men de getuigenis van Jezus omtrent zUn God-zUn miskennen. Op allerlei wUzen, met voortdurende nuanceering getuigt hU er van. Als de diepe waarachtigheid van Jezus' per- sooniukheid onvoldoende zou lijken om deze consequentle-voHe getuigenis te aanvaarden, dan kan Christus zich beroepen op zUn werken. Het geloof in Christus den Godmensch is het geloof van zUn Apostelen en van de oude chrlstelUke gemeente. Het blUft het centrale dogma van de.Chris tenheid. waarin het diepste van ons wezen, de Godheid, ons nader komt. Wanneer we klaar willen zien, dat God geen star onbewogen we zen is, maar wel een levende oneindigheid, waarin het goede zich roert om in mildheid zich uit te storten, dan hebben we de oogen maar te richten naar Christus. In Wien God zelf zich aan de menscheljjke natuur geeft. Door het feit der Incarnatie Is de verhouding van mensch tot God veranderd. God. de zuivere Geest is moeilük bereikbaar voor den mensch, wiens aandacht voor het geestelUke gemakke- lUk verloren raakt. In zyn menschheld houdt VUkens het wacht, dat a voor ver- |1 November ■landsch vl- ram op hun paspoort niet meer verplichtend is gesteld, zoodat zU alleen op grond van hun paspoort aan de grenzen toegelaten kunnen worden. Uiteraard blUft door deze regeling on verkort de bevoegdheid van de Nederlandsche autoriteiten om uit hoofde van de handhaving der openbare orde of veiligheid, ongewensch- te of gevaarlUke vreemdelingen, staatsburgers der Vaticaanstad, die alleen in het bezit zUn van een paspoort, doch niet van een Neder landsch visum, op grond van hét bezit van on voldoende papieren uit te leiden. Van deze be voegdheid zal slechts bU dringende redenen ge ler viering van het tweede lustrum der R. K. Universiteit werd hedenmiddag in de groote saai van de Vereeniging, in tegenwoordig heid van het Nederl. Episcopaat, van vertegenwoordigers van de re- geering, van tal van Kamerleden en verdere geestelijke en burgerlijke hoogwaardigheidsbekleeders een plechtige academische zitting ge houden, ter eere van bet H. Jaar. De groote zaal van Vereeniging” was om drie uur geheel gevuld. Alleen het leege podium wachtte nog op de hoogwaardigheden, het Doorluchtig Episcopaat en het professorencorps. Eenige trombonen galmen plechtige Bach- motleven door de zaal, en alles rijst omhoog. In een der zUdeuren verschUnt in vol ornaat de Pedel met zUn staf, en achter hem komt een stoet van de beste mannen van Nederland. Voorop gaat een kleurige bundel van studenten vlaggen, dan volgen de Bisschoppen met hun Ujfcommissarissen. Mgr. Jansen, Mgr. Diepen en Mgr. Lemmens, hierachter het bestuur der 8t. Radboudstichting, de Senaat der Universiteit. en Moderator en Senaat van Carolus Magnus. De stoet schrijdt door het middelpad naar het pofUipn. waar de Bisschoppen, het bestuur der -Hf? Radboudstichting en de professoren plaats nemen. De Rector Magnificus, prof. mr. E. J J. van der Heyden opende de plechtige Christus- herdenking met een gebed tot den H. Geest. Het NUmeegsche acapellakoor onder leiding van Reml Schelstraete zong een motet van den Nederlander Josquin des Prés (14501521). Deze zang was meer dan een intermezzo, waarmede een goede regie het zware programma ver luchtte Deze zang beteekende meer In dit midden van eigen katholieke cultuur. Er is een tUd geweest, dat de muziek een der glorlepunten was onzer Nederlandsche beschaving, en de school der Nederlandsche meesters leidinggevend was In Europa. Deze schat van Nederlandsche katholieke cultuur weer levend te maren voor het huidige geslacht is een Ideaal, dat heer ftviivwv, uwi eert bUzondere werking vcorko- zoodat hU volledig het dier schouwing zoover kwaad En wederkeerig doet ook God zUn wil. En aan het graf van d?n uit den dood opgewekter! Lazarus, dankt HU openlUk den Vader dat HU altUd naar Hem heeft geluisterd, al zUn wen- schen heeft verhoorden gaat nu als een Paasch. en Offerlam gehoorzaam geworden tot in den dood, tot in den dood der kruizes met een sublieme gelatenheid de wreedste folte ringen tegemoet: om te eindigen met zUn Con- summatum est: Goddank Uw wil is volbracht: Vader in Uw handen leg ik mUn geest te rus ten. Amen. Ook voor ons ouderen, die in het openbare leven staan ligt de eerste stap, naar het intense leven, dat Jezus ons leeren komt dus niet op den breeden weg van den trats. niet in de zelfingenomenheid, niet in het gierig op zamelen van geleerdheid, aanzien, geld en an dere machtsmiddelen, niet in het heerschen en bevelen, niet in het grillig wilsinvolgen. niet in het onderwerpen van den medemensen in den slavendienst van onze omgeving, niet in het Luclferlstische Gods troon begeren: maar op het smalle pad van den zonnlgen deemoed, van de Ingenomenheid met God. van het zich koesteren in God. van het gulle wegschenken van ge leerdheid. aanzien, geld en andere machtsmid delen ter eere Gods, var) het dienen en luis teren en gehoorzamen, van het temmen van onzen grilligen wil, van de onderwerping van ons zelven aan God. maar ook aan allen, die voor ons Gods plaats bekleeden, ja als God dat vraagt of toelaat, van het onschuldig boetend offerlam zUn om anderer fouten te boeten met een blÖde kinderlijke overgave en als de ge woonste zaak der wereld: GelUk de Vader het mi) geboden heeft, zoo doe ik het. Is ons dit altUd gelukt’Neen, helaas. En wat was dan de schuld daarvan? Dat wU op zulke dagen niet hebben gebeden, ons niet in Gods stralende zon hebben gekoester en dus geen zonnige Christe nen zUn geweest. Wie levendig in God gelooft en Hem nabU voelt kan niet trotsch zijn. Maar wie God vergeet wordt het van zelf. En laten wU het heden eerlUk aan elkander be kennen: de dagen, dat ons dit wel gelukte, waren met God verbonden in God verslenden door God bestraalde en gekoesterde dagen. Dagen van ge bed dat het Deus in adjutorlum meum intende Dcmine ad adjuvandum me festlva geen oogen- blik van onze lippen was: het waren dagen, dat wU trouw als pauperes spiritu met een be delaarshart op den stoep van den hemel Reb ben gelegen. En o, het was ons goed daar te zUn. Christus ons leven, dat wordt waar, als ons leven in God opgaat, als ook wU met Christus ens almaar de kleine kinderen weten van den Hemelvader, wier eenige spUs om te groeien is: tij volle onderwerping en wegwerping van ons zelven te zeggen: Jb, Vadr, want zóó is Uw welbehagen. Op dezelfde wUze werden Jezus’ mildheid. Je zus' felheid en Jezus' lUden ontleed, en werd een projectie daarvan ontworpen op ons leven van thans. Want dat heeft hU gedaan. Het St. Willi- brordus-college is een prachtig bouwwerk, dat schitterend ligt op den top van den kleinen AvenUjn. Men meende eerst dat het te ver ver- wljderd zou zUn van het centrum der stad Maar de ondervinding heeft bewezen, dat trams en autobussen spoedig en onophoudelUk verkeer a^en met de middenstad. zoodat de studëflrtn nu niet verder van de unlversltelten verwUderd zijn, dan toen zij WJV. nog in'Dam- po Santo bU St. Pieter genuisvest waren. En welk een heerlUke verpoozing tusschen de uren van zware studie geeft niet een wandelingetje op het open terras, waar men eei. der prach tige vergezichten geniet, die Rome kan bieden! Aan den voet: de PalatUn met de oude kei zerpaleizen, Forum Romanum. Colosseum en het mooie archeologische park der Caracalla- thermen. Rondom: verschillende eerwaardige oude basilieken en nieuwe kloosters. Aan de eene zUde van den horizont de Apostelfigrfen op den gevel van St. Jan en aan de andere zUde de blauwende koepel van St. Pieter. Err verder op: de dicht begroelae Albaansche heu velen met de witte stadjes Frascati en Rocca dl Papa tegen den hoogen Monte Cavo; wat meer linies het kale SabUnsche bergland met Monte Gennaro en den ruigen top der hoekige Soracte. Nu moet de kapel van het college nog ge schilderd worden en de oibdotheek worden in gericht Teekenlngeru voor de beschildering der kapel zUn reeds gemaakt en eenige belangrUke tUdschriften en lexica en fondswerken reeds aan de bibliotheek geschonken. Het is een klein begin. Grootere eischen worden echter terecht aan een huis gesteld, waar jeugdige priesters, die aan inrichtingen van Hooger OnderwUs hun studiën voortzetten, niet al.een een aangenaam Nederlandsch tehuis, maar ook een weten- schappelUk milieu moeten vinden. Een bloedig liefdesdrama heeft zich Za terdagmiddag omstreeks vUf uur op bet eiland Urk afgespeeld. De 27-jarlge J. L. heeft zUn verloofde een ernstige steek wonde in den hals toegebracht. VrUdagavond kregen de jongelui ruzie, aldus „De Telegraaf'', en toen reeds bedreigde de man het meisje. Zaterdagmiddag kwam hU het hotel binnen, waar het meisje W dienstbetrek king is en vroeg haar of de zaak weer in orde was en zU de verkeering wilde voortzetten. Het meisje bleek hiervoor echter niets te gevoelen en zoide hem. dat zU niets meer met hem te maken wilde hebben. Plotseling vloog L. op haar toe en stak het meisje met een knipmes in den hals. Het slachtoffer vluchtte hierop luid keels gillend de biljartzaal binnen, waar toe vallig juist niemand aanwezig was. De dader, ziende dat er bloed uit den hals van het meis je stroomde, bracht zich hierop zelf verwondin gen aan den hals toe en trachte zich den pols open te snUden. HU viel neer en bleef bloe dend op den grond liggen. Spoedig waren de gemeentelUke geneesheer en de politie ter plaatse. Het meisje werd na door dr. Vonk te zUn verbonden naar* haar woning overgebracht. Gelukkig bleek de kracht van den messteek gebroken te zUn doordat het mes was afgestuit op het oorUzer dat het als Urksche gekieede meisje op het hoofd droeg. De dader werd naar het politiebureau ver voerd. Nadat proces-verbaal tegen hem was op gemaakt, werd hU voorlooplg op vrije voeten gesteld. Het bleek bovendien, dat hU niet ern stig was gewond. Toen hU evenwel aan de po litie verklaarde, dat hU in den loop van aen avond zUn aanvankelük voornemen om het meisje, om het leven te brengen niet sou nala ten uit te voeren, heeft de burgemeester daar op bevel gegeven den man in verzekerde bewa ring te stellen, waama hU in de cel van het gemeentehuis werd ingesloten. Maandagmorgen is de bloeddorstige'minnaar naar Alkmaar overgebracht en daar ter be- schikking gesteld van de Justitie. Het voor het rustige eiland ongewone voorval veroorzaakte een hevige beroering onder de bevolking. de eerste betreft, deze Jezus ver duurd. wU! de over- vloeilng op de na tuur van de aan schouwing Gods, die hU als Godmensch immer genoot, door een Aanwezig waren behalve de senaat en profes soren der R. K. Universiteit onder anderen Z. H. E. Mgr. Jansen, Aartsbisschop van Utrecht; Z. H, E. Mgr. A. F. Diepen; Z. H. E. Mgr. Dr. Lemmens; Z. H. E. Mgr. v. Velzen, bisschop van Batavia; Z. H. E. Mgr. Brans, bisschop van Padang; Mgr. Dr. v. Glls uit Roermond; Mgr. Bauduln, de heeren van Oldeneel, v. Nispen tot Sevenaer en De Jong, leden en secretaris van het bestuur der 8t. Radboudstichting; de cura toren dr. Boekelman mr. v. Lanschot. dr. Hoef nagels, mr. Prinzen; baron v. Hóvell tot Wester- flier, Commissaris der Koningin in Limburg; burgemeester J. Steinweg en echtgenoote; de heer Woltjer, lid van den Onderwijsraad; de heer van Beeck Calkoen; Deken van Son; Overste Hagdorn en Overste Wiasema; Pater Hoogeweegen moderator;" de Senaat van Carolus Magnus, het NUmeegsche studenten corps; de eereleden van Carolus, de heeren Terwlndt en Meyllnk; prof. Keesom, voorzitter der Katholieke Wetenschappelijke Vereeniging; leden van plaatselUke Radboudcomité's; de wethouders van NUmegen, de heeren Busser en Krootjes; verschillende raadsleden van NUme gen ;mevr. Steenberghe-Engeringh. voorz. van den R. K. Vrouwenbond: afgevaardigden van de R. K. Studentenunie en vertegenwoordigers van do Protestante Studentenclub. De slotrede werd gehouden door Prof, dr. J. van Ginneken S. J. die sprak over „Christus ons leven”. Van nature willen wU ons leven, ons pa relend leven, rUk en overvloedig naar buiten, maar vooral rUk en ovr.\1cedlg naar bin nen. Daarnaar snakt elke diepere menschen- zlel. En Jezus heeft bewezen ons goed te kennen, toen HU voor ons allen bad: ut vitam habeant et abundantius habeant. dat zij het leven mogen hebben en dat in rUke held, het den blUven. HU heeft ons zelf die moeilUke kunst willen leeren. HU Prof. Dr. Jav. v. Ginenken heeft ons den weg gewezen, als groote levens kunstenaar, en tot in bijzenderheden ons de techniek van het rUke exuberante leven voorge leefd; en geen onbedorven menschenziel neemt kennis van dit Euaggellon of zU veelt zich ge stuwd en gedreven om Jezus’ leven na te le ven. Paulus heeft het ons reeds voorgedaan: Mihl vivere Christus est. schreef hU van ult zUn gevangenis aan de inwoners van Philippi: dhristus is mUn leven. Moge dan in deze plech tige herdenklngsstcnde ons samenzUn hier ult- loopen op één gezamenlUk schietgebedJezus, help ons toch om Uw exuberante zieleleven. naar de mate onzer kleinere zielen, zoo volkomen te beleven, dat wU er van nu af aan heele- maal in op- en ondergaan. Mag ik er dan mee beginnen U opmerkzaam te maken, dat een bron van onschatbare be- teekenls voor den groei van Jezus’ persconiUk- heid. zUn toename in wUs en rijk levenservaren op ons te wachten ligt in züne parabels? Want Juist hier laat Jezus ons ongemerkt een blik slaan op de beelden uit zUn kinderjaren. HU ziet én beleeft toch alles daarin op ZUn unie ke WUze. En dat is natuurlUk op dertlgjarigen leeftUd niet plotseling over Hem gekomen. Neen, zóó moet het in hem gegroeid en gerUpt rijn, tpen hij daar leefde ook dit weten wU uit zUne herdersparabels, als herdertje bU zUn schapen naast zUn Mceder Maria en met om Hem heen het rUke leven der Oostrsche na tuur. De inslag van Jezus' kinderlUk zielenweefsel In het Jaarbeursgebouw te Utrecht werd Maandagmldag een buitengewone partüverga- derlng van de liberale StaatspartU .De VrU- heldsbond” gehouden. Deze bUeenkomst was be legd om een voorzitter te kiezen, die den minis ter van Staat mr. D. Fock zou opvolgen. Het bleek, dat er voor de vacature van voor zitter geen andere candidaten waren gesteld dan mr. W. C. Wendelaar. burgemeester van Alk maar en lid van de Tweede Kamer. Mr. Wande laar werd daarom bU acclamatie tot nieuwen leider van de partU gekozen. Mr. Fock heeft den nieuwen functionaris met geluzwenschen begroet. De nieuwe voorzitter hield vervolgens een po litieke rede.' waarin hU den inhoud van de libe rale Staatsgedachte naging. Spr. gaf vervolgens aan. welke de positieve taak van de Kroon is. (Het benoemen van de ministers, de zelfstandige opdrachtgevlng tot vorming van een kabinet). In ons staatsbestek is'dus de vorst geen ma rionet en wU. liberalen, zullen er niet toe mede werken om Koningin Wilhelmina daartoe te verlagen De heer Wendelaar zette daarna uiteen, hoe naar zUn meening het samenbindende univer- seele chrlstelUke karakter van de samenleving ten tUde van Thorbecke, door prediking van marxisme en andere materialistische levensbe schouwing aangetast werd; daardoor ontaarddf vrijheid in bandeloosheid. Wanneer van de vrijheid een ongebonden ge bruik wordt gemaakt, zal het onvermUdelUk zUn die vrijheid in te perken. Dit geldt zoowel voor het geschreven als voor het gesproken woord, van individu of van vereeniging. die zich niet gebonden achten aan afgelegden eed of be lofte. Onder den aandrang van het marxisme heeft in Nederland het staatssocialisme ook in de kringen der voormalige rechterzUde. niet alleen tal vgn aanhangers, maar ook tal van prac tlsche uitvoerders gekregen. Daar niet alle arbeiders-remmers. die den treindienst verlaten, bU andere diensten te Werk gesteld kunnen worden, zullen ongeveer ®0 arbeiders-remmers voor ontslag onder toe kenning van wachtgeld in aanmerking ko- Prof. Duynstee sprak over de rechtvaardig heid Gods in het werk der verlossing. Christ tus heeft niet slechts den meniAi willen ver lossen maar ook In strikte rechtvaardigheid voor de zonden der menschen willen voldoen, en daarom alle straffen der zonden willen dragen. Voor de zonden nu was een tweevoudige straf door den mensch verdiend, vooreerst de straf, die beantwoordde aan de verwerping van God als bovennatuurlUk einddoel, vervolgens de straf, die geëischt werd door het ongeregeld nastre ven van het natuurlUk gced. Belde straffen moest Christus op zich nemen, wilde hU vol ledig de straf der zqpden dragen. Vervolgens behandelde de heer Wendelaar t huidige kiesrecht, dat ,4n een staat met zulk een uitgebreide taak op economisch gebied, het algemeen kiesrecht niet past.” temeer omdat de kiezer door de Ingewikkeldheid van de proble men zich practiMh geen oordeel meer kan vor men. ..Een zoo Ingewikkeld raderwerk van over heidsbemoeiing. in een staat met zulke ultge- brelde en ingrijpende bemoeiing met het maat- schappelUk leven, dat hU dit büna dreigt op te zuigen, v^eral In een tUd als dezen nu de Overheid zich letterlUk met alles schUnt te moeten bemoeien in zulk een staat past een rechtstreeks algemeen kiesrecht niet." Wanneer spr. zich de vraag stelt of de tegen woordige vorm van de liberale staatsgedachte ook voor dezen tUd nog past, dan moet het antwoord ontkennend lulden. Reeds lang is er door ons op gewezen, dat er een oplossing moest komen voor de grodte politieke problemen hervortning van het/parlementaire stelsel, nieu we bepaling van de taak van staat en overheid voor de economische problemen de sa menwerking van patroon en arbeider, de nieu we regeling van hun verhouding met vermUdlng van staatsvoogdU voor de financieele pro blemen het verminderen van het overmatig deel, dat de publieke kassen van het particulier inkomen vragen. Daarnaaast is gewezen op de vraagstukken van de verbetering van het ver keer. de werkloosheid en de concurrentiekracht onzer bedrijven. Al deze problemen zijn geen problemen. waarbU allereerst of allerminst libe rale belangen betrokken zUn. maar het'ZUn na tionale pUsblemen.” Thans verttbeepn wU In de gelukkige omstan digheid. dat wU hebben een nationale regee- ring, niet gebonden aan eenlgerlei partij, welnu thans vragen wU opnieuw met aandrang en met klem, dat deze regeering met spoed en met kracht de voorbereidende maatregelen zal tref fen om de boven opgesomde problemen tot op lossing te brengen. aan voelde. in zoover deze een kwaad was voor de natuur, in hoeverre zU dus als straf moest worden ondergaan. Dit beteekende voor Jezus, dat zijn natuurlUk verlangen naar God als natuurlUk einddeel onbevredigd bleef, de verlatenheid, die HU op het kruis ultte in zUn woord: ,MUn God. MUn God. waarom hebt GU MU verlaten?" Naast dit Inwendig lUden heeft Jezus ook in zUn uitwendig lijden de straf voor de on geregelde neiging tot het schepsel gedragen. Dit uitwendig lUden omvatte voor den Za ligmaker alle soorten smarten, en was des te pUnlUker naarmate HU meer gevoelig was en voor alle zonden moest void"en. Zoowel het uitwendig als het inwendig lU den was zoo hevig, dat de natuur het niet dragen kon. en zoo was het een en het ander de oorzaak van den dood, die wederom door God als gevolglUke straf voor de erfzonde was gesteld. Zco heeft Christus derhalve volmaakt alle zonden goedgemaakt en is er voor degenen, die met Hem vereenlgd zjjn. geen straf te ondergaan. Doch slechts In zoover men met Hem ver- eenigd en door de genade in Hem om gevormd is. Voor zoover de mensch niet door de genade in Christus is, blUft hU ook zelf de straf van zUn zonden dragen. Der halve meet ons streven zUn. ons voor de werking der genade zoo open te stellen, dat deze haar volmaaktheid bereiken kan, en wU in waarheid in Christus omgevormd worden, opdat dan in waarheid al onze straffen door Christus kunnen gedragen worden. U vraagt mUn meening over Mgr. Eras als bouwheer van het Nederlaadsche Priester college te Rome? herhaalde Mgr- dr. Jan Olav Smit onze vraag. Dat kan ik u niet beter dan met een aar dig voorval illustreeren, dat ik zelf verleden jaar medemaakte, toen ik tut de droevige ont dekking kwam, dat bU het instappen in den tram mUn priesterhoed een geweldige deuk en breuk had gekregen. Ik had een nieuwen hoed noodig en ging natuurlUk naar Silvestrini in de Corso Um berto. die algemeen erkend is als de hoede- maker van Rome en niet weinig glorieert op het feit, dat hU kardinalen, bisschoppen, pre laten en ook den clerus van het bisdom 's Her- togenbosch in Nederland tot zUn clientèle mag rekenen. z Ik vroeg dan een nieuwen hoed, een goeden hoed, een mooien hoed, den besten hoed, dien hU in zUn winkel had. Uit een ronde doos haalde hU met veel zwier een zUden priesterhoed te voorschUn. Het dien op zUn vUf vingers balanceeren en zeide met schittering in zUn zwarte oogen: ecco 11 ca- pello, dit is j e hoed, de bfcte, de mooiste hoed van Rome; dit is de hoed, che porta Monsig- nore Eras, de hoed, dien Mgr. Eras draagt. Teekent dit voorvalletje niet den persoon en het werk van onzen vereerden vriend, den bouwheer en rector van het Nederlandsche Priestercollege? Christus de menschen geboeid en leidt hen langs ZUn menschelUke verschUning naar de aanbidding van God. Het christendom is een godsdienst vol vertrouwvolle overgave aan God, want God is door de menschwordlng onze broe der geworden. Toch beteekent de Menschwor- ding van het Woord meer voor ons, dan uit gedrukt ligt in de woorden: Christus onze broe der. Eerst door de Paulinische visie van het Mystieke Lichaam van Christus staat de Incar natie in het volle Hcht. De Menschwordlng. waarin het Woord een indlvidueele mensche lUke natuur aannam, breidt zich uit in het bovennatuurlUke organisme, waarvan Christus het hoofd en de andere menschen ledematen zUn. Augustinus zegt: de heele Christus is hoofd en lichaam. De heele mensch dat zUn HU en wU te zamen. De voltooiing van de Menschwor ding is bereikt in deze eenheid van ons met den Godmensch. Daarom vooral is zU het hells- felt bU uitnemendheid. Het leven van den God mensch stuwt ons voort naar het heil. Nadat het koor ,,Nos autem gloriari” van Palestrina gezongen had, werd een tweede herdenkingsrede uitgesproken door Prof. Mr. W. Duynstee CssR. over Chris tus den Verlosser. Naar het .Xeidsch Dagblad" verneemt, zal met ingang van 1 Januari 1934 bU de Ned. Spoorwegen tot volledige Invoering van de Kunze-Knorrem worden overgegaan. Na deze volledige invoering zullen alleen hog arbeiders-remmers voor de bediening van He spelgoederen- en stukgoederentrelnen noo dig zUn, zoodat een groot aantal arbeiders- remmers moeten afvloeien. ’«re

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 23