Tien jaren R. K. Universiteit Viering het Heilig van jaar fl Mgr. Eras het priestercollege en I i I Door een oorijzer gered ACADEMISCHE ZITTING ONGELUKKEN TIJDENS HET WEEKEINDE DE LIBERALE STAA TS- GEDACHTE Ti I MAANDAG 16 OCTOBER HET JUBILEUM VAN MGR. ERAS Een illuster gehoor Rede prof. Duynstee Ginneken van Prof. dr. G. Kreling O.P. Rede prof. Kreling TAAIE VOLHARDING Onder een auto Geen visum vereischt Beroep op ons land Z. H. Exc. Mgr. J. O. Smit Vijf gulden per koe Drie met doodelijken afloop Een onderhoud van onzen Romein se hen correspondent met dr. Jan O. Smit Uitkeering nog deze maand te verwachten Men brengt zichzelf niet gevaar lijke wonden toe. Hy wilde zyn aanslag herhalen MASSA-ONTSLAG BIJ DE SPOORWEGEN? Voor staatsburgers der V aticaanstad ij 'I I 850 arbeiders-remmers op wachtgeld Buitengewone vergadering van de liberale Staatsparty ,JJe Vrij heidsbond Mgr. gras met de bisschoppelijke gasten van het Ned. College te Rome, Mgr. Aenge- nent en Mgr. Lemmens, plebaan Wester woudt en de studenten van het College op de trappen van het bordes. Christus-herdenking door de hoog- leeraren Van Ginneken, Kr ling en Duynstee Liefdesdrama op Urk Het kiesrecht' Aanrydingen nabij Leeuwarden, Bussum, Grave en Soesterberg i s 11 Het algemeen kiesrecht past niet meer De plechtige opening Rede prof. ■lllllllIllllllllllllinillllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIII iiiiiiiiUiiih /IIIIIIK iiimiiiiiiiitiiimiiiiiifii w* Prof. Duynstee overgebracht; zal De* PM. to gedeeltelijk gecorrigeerd. Wat straf heeft werk verschenen, ofwel met het onnoozelste gezicht van de wereld met een ander karweitje begonnen en deden alsof zij de geheele af spraak vergeten waren- Welke Hollander kookt dan niet? We hebben er ons herhaaldelyk over verwonderd, dat Mgr. Eras met ijzeren door- settingsvermogen alle moeilijkheden zoo schit terend te boven kwam. in een Zou Nederland Monseigneur Eras niet in de gelegenheid willen stellen rijn werk, de stich ting van een Nederlandsch Priestercollege, ge heel af te maken? Dan eerst mag men zeggen, zooata Mgr. van de Wetering bij de eerste-steen- legglng wenschte. dat dit Hollandsche college een nieuwe edelsteen Is aar. den diadeem van onze nationale glorie. De Rector Magnificus sluit de Academische zitting met een slotgebed, en de stoet van Door luchten verlaat de zaal met dezelfde statie van het binnentreden. i Hedenavond wordt in de St. Augustlnuskerk, de Universlteitskerk. een Pontificaal Lof gecele- 1 breerd door Zijne Hoogwaardige Excelentie Mgr. Arnold Frans Diepen, Bisschop van 's-Hertogen-1 bosch. 1 In de hoofdbestuursvergadering van de Hol- landsche Maatschappij van Landbouw is o. m. medegedeeld, dat de uitkeering van vijf gul den per koe uit het fonds van acht mini «en nog deze maand haar beslag zal krijgen. overvloed ig- En HU liet niet bU bid- Neen,. ben medegemaakt en met groote belangstelling gevolgd, weten bovendien, welk een ontzetten de moeite het aan Mr. Eras gekost heeft, dit heerlijk bouwwerk tot stand te kunnen bren gen. Ik doel dan niet zoozeei op het moeizame en vernederende samenbedelen der benoodlgde bouwsom (behalve een gift van Z. H. den Paus) als wel op het bouwen zelf met italiaan- sche werkkrachten, die nooit op tijd begonnen en nog minder op tijd klaar waren, die schoone beloften deden, welke zU nimmer vervulden, die heilig beloofden dat zij den volgenden dag een werkje, waar haast bij was. zouden afma ken. maar dan ofwel in 1 geheel niet op bet Wordt dit priestercollege niet algemeen ge roemd als het beste, het mooist college, dat in Rome bestaat? Om zijn schoone Romeln- sche vormen, zijn practische inrichting en zUn heerlijke ligging? Wjj. in Rome, die de bouwgeschiedenis heb- De 70-jarige Hofman uit Bussum, die Zater dagmiddag bij het oversteken van den Rijks weg bij Naarden door een auto gegrepen werd en met een hoofdwonde en een hersenschud ding naar de Majella-Stichting te Bussum is overgebracht, is Zondagmiddag aan de gevol gen daarvan overleden. vereerden het Zondagmiddag ongeveer vjjf uur had op den RUksstraatweg by Soesterberg een motoron geluk met doodelUken afloop plaats. In een bocht van den weg passeerde een luxe-auto, welke uit de richting Amersfoort kwam, iln zeer snelle vaart een motorrijder; een botsing was onvermijdelijk. De motorrijder en de duo- passagiere werden gegrepen en tegen den weg geslingerd. De motorrijder, de 20-jarige J. de O. uit Maartensdijk, was op slag dood. Zijn lijk is door de politie In beslag genomen. De duo-passagiere. mej. M. A. de O. uit Hoens- broek, bekwam zeer ernstige verwondingen en werd In bewusteloozen toestand naar het zie kenhuis te Amersfoort overgebracht; men vreest vóór haar leven. Nadat het koor „Noe autrem Gloriari” van Palestrina gezongen had, werd een tweede herdenkingsrede uitgesproken door Prof. Mr. W. Duynstee CBJ3R. over Chris tus de Verlosser. zoodat volledig het dier aan voelde, deze was natuurlijk past in hit kader van onze katholieke Unlvessiteit. In deze Academische zitting en bij de Dies-rede van morgen worden vjjf moietten ten gehoore gebracht door het genoemde Nijmeegsche acappellakoor, waarvan twee van den Nederlander Orlando Lassus (15321594). en twee van den Romeinschen Palestrina 1525 1594). diens muziek ons Nederlanders caarotn zoo na ligt, omdat in zün werk voelbaar is de invloed van ons eigen karakter: de invloed van de Nederlandsche school. Het ,.Tu solus qui facts nurabilla’’ klinkt ge- Christus de menschen, geboeid en leidt hen langs Zjjn menschelijke verschijning naar de aanbidding van God. Het christendom is een godsdienst vol vertrouwvolle overgave aan God, want God is door de menschwordlng onze broe der geworden. Toch beteekent de Menschwor dlng van het Woord meer voor ons, dan uit gedrukt ligt In de woorden: Christus onze broe der. Eerst door de Paulinische visie van het Mystieke Lichaam van Christus staat de Incar natie in het volle licht. De Menschwordlng, waarin het Woord een Indlvldueele mensche lijke natuur aannam, breidt zich uit In het bovennatuurlijke organisme, waarvan Christus het hoofd en de andere menschen ledematne zijn. Augustinus zegt: de beele Christus Is hoofd en lichaam. De heele mensch dat zijn Hij en wij te samen. De voltoolng van de Menschwor dlng is bereikt in deze eenheid van ons met den Godmensch. Daarom vooral is zij het hells- felt bij uitnemendheid. Het leven van den God mensch stuwt ons voort naar het heil. Op den Rijksweg NijmegenDen Bosch to Zondagavond omstreeks half zeven een ernstig ongeluk met doodelijken afloop gebeurd. De heer Van Dungen uit Nijmegen kwam met zijn motor uit Nijmegen, met op de duo zijn neefje. In de nabijheid van Grave draaldd hij, biyk-. baar om terug te keeren, plotseling dwars over den weg. Een automobilist, de heer ten Bos uit Almelo, die uit de richting Den Bosch kwam, bemerkte dit te laat en reed op den motor In, met het gevolg, dat de heer van D. en zijn neefje dat op de duo zat. eraf geslingerd wer den en op den weg liggen bleven. Geneeskun dige hulp was spoedig ter plaatse. De jongen had een zware hersenschudding bekomen en Is nadat hij naar het St. Canisius-Zlekenhuls te Nijmegen was overgebracht, aldaar korten tijd na aankomst overleden. De heer Van D. had zware verwondingen bekomen en werd eveneens in het St. Canisius-Zlekenhuls opgenomen. Het motorrijwiel werd 'zwaar beschadigd. Een bloedig liefdesdrama heeft zich Za terdagmiddag omstreeks vijf uur op bet eiland Urk afgespeeld. De 27-jarige J. L. heeft zijn verloofde een ernstige steek wonde in den hals toegebracht. Vrijdagavond kregen de jongelui ruzie, aldus „De Telegraaf”, en toen reeds bedreigde de man het meisje. Zaterdagmiddag kwam hij het hotel binnen, waar het meisje In dienstbetrek king is en vroeg haar of de zaak weer in orde was en zij de verkeerlng wilde voortzetten. Het meisje bleek hiervoor echter niets te gevoelen en zeide hem, dat zij niets meer met hem te maken wilde hebben. Plotseling vloog L. op haar toe en stak het meisje met een knipmes In den hals. Het slachtoffer vluchtte hierop luid keels gillend de biljartzaal binnen, waar toe vallig juist niemand aanwezig was. De dader, ziende dat er bloed uit den hals van het meis je stroomde, bracht zich hierop zelf verwondin gen aan den hals toe en trachte zich den pols open te snijden. HU viel neer en bleef bloe dend op den grond liggen. Spoedig waren de gemeentelijke geneesheer en de politie ter plaatse. Het meisje werd na door dr. Vonk te zijn verbonden naar haar woning overgebracht. Gelukkig bleek de kracht van den messteek gebroken te zijn doordat het mes was afgestuit op het oorijzer dat het als Urksche gekleede meisje op het hoofd droeg De dader werd naar het politiebureau ver voerd. Nadat proces-verbaal tegen hem was op gemaakt, werd hij voorloopig op vrije voeten gesteld. Het bleek bovendien, dat hü niet ern stig was gewond. Toen hU evenwel aan de po litie verklaarde, dat hy in den loop van uen avond zUn aanvankelUk voornemen om het meisje om het leven te brengen niet zou nala ten ultl te voeren, heeft de burgemeester daar op bevel gegeven den man in verzekerde bewa ring te stellen, waarna hü in de cel van het motor-ongeluk rijder Zandoei huiswaarts. Plotseling kwam de zijspan van zijn motor met een boom In aanraking. Z. werd van den motor geslingerd en bleef zwaar gewond Uggen. Toen de politie arriveerde was Z reeds overleden. Hij stond als een zeer woest rijder bekend. j Vervolgens behandelde de heer Wendelaar t huidige kiesrecht, dat ,4n een staat met zulk een uitgebrelde taak op economisch gebied, het algemeen kiesrecht niet past,” temeer omdat de kiezer door de ingewikkeldheid van de proble men zich practlsch geen oordeel meer kan vor men. „Een zoo ingewikkeld raderwerk van over heidsbemoeiing. In een staat met zulke uitge breide en ingrijpende bemoeiing met het maat schappelijk leven, dat hü dit bijna dreigt op te zuigen, vooral In een tijd als dezen nu de Overheid zich letterlUk met alles schijnt te moeten bemoeien in zulk een staat past een rechtstreeks algemeen kiesrecht niet.” Wanneer spr. zich de vraag stelt of de tegen woordige vorm van de liberale staatsgedachte ook voor dezen tüd nog past, dan moet het antwoord ontkennend lulden. Reeds lang is er door ons op gewezen, dat er een oplossing moest komen voor de groote politieke problemen hervorming van het parlementaire stelsel, nieu we bepaling van de taak van staat en overheid voor de economische problemen de sa menwerking van patroon en arbeider, de nieu we regeling van hun verhouding met vermijding van staatsvoogdU voor de financieele pro blemen het verminderen van het overmatig deel, dat de publieke kassen van het particulier inkomen vragen. Daarnaaast is gewezen op de vraagstukken van de verbetering van het ver keer. de werkloosheid en de concurrentiekracht onzer bedrijven. Al deze problemen zyn geen problemen, waarbij allereerst of allerminst libe rale belangen betrokken zijn, maar het zün „na tionale problemen." Thans verkeeren wy in de gelukkige omstan digheid. dat wU hebben een nationale regee- ring, niet gebonden aan eenigerlel partij, welnu thans vragen wjj opnieuw met aandrang en met klem, dat deze regeering met spoed en met kracht de voorbereidende maatregelen zal tref fen om de boven opgesomde problemen tot op lossing te brengen. Aanwezig waren behalve de senaat en profes soren der R. K. Universiteit onder anderen Z. H. E. Mgr. Jansen, Aartsbisschop van utrecht: Z. H. E. A. F. Diepen; Z. H. E. Mgr. Dr. Lemmens; Z. H. E. Mgr. v. Velzen, bisschop van Batavia; Z. H. E. Mgr. Brans, bisschop van Padang; Mgr. Dr. v. Gils uit Roermond; Mgr. Bauduln, de heeren van Oidencel, v. Nispen tot Sevenaer en De Jong, leden en secretaris van het bestuur der St. Radboudstichtlng; dé cura toren dr. Boekelman mr. v. Lanschot, dr. Hoef nagels, mr. Prinzen; baron v. Hövell tot Wester- flier. Commissaris der Koningin in Limburg; burgemeester J. Stein weg en echtgenoote; de beer Woltjer, Hd van den Onderwijsraad; de beer van Beeck Calkoen; Deken van Son; Overste Hagdorn en Overste Wissema; Pater Hoogeweegen moderator; de Senaat van Carolus Magners, het NUmeegsch studenten corps; de eereleden van Carolus, de heeren Terwindt en Meylink; prof. Keesom, voorzitter der Katholieke Wetenschappelijke Vereeniging; leden van plaatselijke Radboudcomlté's; de wethouders van Nijmegen, de heeren Busser en Krootjes; verschillende raadsleden van Nijme gen; mevr. Steenberghe-Engerink, voorz. van de R. K. Vrouwenhemd; afgevaardigden van de R. K. Studentenunie en vertegenwoordigers van de Protestante Studentenclub. Het christendom staat en valt met het ge loof aan de Menschwordlng van het Woord Gods, want dat is het oerprinciep en dé bezie ling van het christendom. Het christendom breoept zich niet op een godsdienstigen mensch, maar op den God mensch. Met deze overtuiging wagen wij ons in de wereld van het mysterie, al loopt het verstand dood op de figuur van Jezus van Na zareth, we voelen geen behoefte den Christus naar onzen ratlonalistischen smaak te vervor men. Het gaat niet om de voldoening van de verstandelijke behoeften van den mensch, het gaat om de waarheid omtrent Jezus. Die waar^ beid is door God gewaarborgd. Niemand kan met het Evangelie In handen aan de echte menschelijkheid van Jezus twijfelen, maar even min mag men de getuigenis van Jezus omtrent zijn God-zjjn miskennen. Op allerlei wijzen, met voortdurende nuanceering getuigt hij er van. Als de diepe waarachtigheid van Jezus' per soonlijkheid onvoldoende lUken om deze conse- quentie-volle getuigenis te aanvaarden, dan kan Christus zich beefenen op zUn werken. Het geloof in Christus den Godmensch is het geloof van zijn Apostelen en van de oude christelijke gemeente. Het bluft het centrale dogma van de Chris- Moderator en Senaat van Carolus Magnus, tenheid. waarin het diepste van ons wezen, de Godheid, ons nader komt. Wanneer we klaar willen zien, dat God geen star onbewogen we zen is, maar wel een levende oneindigheid, waarin het goede zich roert, dan hebben we de oogen maar te richten naar Christus, in Wien God zelf zich aan de menschelijke natuur geeft. Door het feit der Incarnatie is de verhouding van mensch tot God veranderd. God. de zuivere i Geest is moeilijk bereikbaar voor den mensch, I wiens aandacht voor het geestelijke gemakke- i lijk verleren raakt. In zijn menschheid houdt i Prof. Duynstee sprak over de rechtvaardig heid Gods In het werk der verlossing. Chris tus heeft niet slechts den mensch willen ver lossen maar ook in strikte rechtvaardigheid voor de zonden der menchen Willen voldoen, en daarom alle straffen der zonden willen dragen. Voor de zonden nu was een tweevoudige straf door den mensch verdiend, vooreerst de straf, die beantwoordde aan de verwerping van God als bovennatuurlijk einddoel, vervolgens de straf, die geëlscht werd door het ongeregeld nastre ven van het natuurlijk goed. Beide straffen moest Christus op zich nemen, wilde zU vol ledig de straf der zonden dragen. Want dat beeft hU gedaan. Het St. Wllli- brordus-college is een prachtig bouwwerk, dat schitterend ligt op den top van den kleinen AventUn. Men meende eerst dat het te ver ver wijderd zou zijn van het centrum der stad. Maar de ondervinding heeft bewezen, dat trams en autobussen spoedig en onophoudelijk verkeer geven met de mlddenstad. zoodat de studenten nu niet verder van de unlversitelten verwijderd zijn, dan toen zij bijv, nog in Cam po Santo bU St. Pieter gehuisvest waren. En welk een heerlijke verpoozlng tusschen de uren van zware studie geeft niet een wandelingetje op het open terras, waar men een der prach tige .vergezichten geniet, die Rome kan bieden! Aan den voet: de PalatUn met de oude kei zerpaleizen. Forum Romanum. Colosseum en het mooie archeologische park der Caracalla- thermen. Rondom: verschillende eerwaardige oude basilieken en nieuwe kloosters. Aan de eene zUde van den horizont de Apostelfiguren op den gevel van 8t. Jan en aan de andere zijde de blauwende koepel van St. Pieter. En verder op: de dicht begroeloe Albaansche heu velen met de witte stadjes Frascati en Rocca dl Papa tegen den hoogen Monte Cavo; wat meer links het kale SabUnsche bergland met Monte Gennaro en den rulgen top der hoekige Soracte. Nu moet de kapel van het college nog ge schilderd worden en de bibliotheek worden in gericht- Teekenlngen voor de beschildering der kapel Zijn reeds gemaakt en eenlge belangrijke tijdschriften en lexica en fondswerken reeds aan de bibliotheek geschonken. Het is een klein begin. Grootere elschen worden echter terecht aan een huis gesteld, waar jeugdige priesters, die aan inrichtingen van Hooger Onderwijs hun studiën voortaetten. niet alieen een aangenaam Nederlandsch tehuis, maar ook een weten schappelijk milieu moeten vinden. Ter viering van het tweede lustrum der R. K. Universiteit werd hedenmiddag in de groote zaal van de Vereeniging, in tegenwoordig heid van het Nederl. Episcopaat, van vertegenwoordigers van de re geering, van tal van Kamerleden en verdere geestelijke en burgerlijke hoogwaardigheidsbekleeders een plechtige academische zitting ge houden, ter eere van het H. Jaar. de eerste betreft, deze Jezus ver duurd, wUl de over- vloeilng op de na tuur van de aan schouwing Gods, Gods, die hU als Godmensch immer genoot. door een bUzondere werking king werd voorko men, zoodat hü wel gemis schouwing zoover kwaad Daar niet alle arbeiders-remmers. die den treindienst verlaten, bü andere diensten te *rrk gesteld kunnen worden, zullen ongeveer •50 arbeiders -remmers voor ontslag onder toe kenning van wachtgeld in aanmerking ko men. Zondagmorgen omstreeks 11 uur is op den Vierhuisterweg nabfj Leeuwarden een ernstig gebeurd. De 23-jarige motor- ■rgen Jr. reed met snelle vaart dragen en verheven door de zaal, als een lof zang op den Eenlger Schepper, die ook onze Eenige Toevlucht is. Allereerst werd het woord gevoerd duor prof, dr. G. Kreling 0?. over „Christus, God en Mensch.'* Tn het Jaarbeursgebouw te Utrecht werd Maandagmldag een buitengewone partüverga- dering van de liberale Staatsparty ,-De Vrij heidsbond” gehouden. Deze büeenkomst was be legd om een voorzitter te kiezen, die den minis ter van Staat mr. D. Fock zou opvolgen. Het bleek, dat er voor de vacature van voor zitter geen andere candidaten waren gesteld dan mr. W. C. Wendelaar. burgemeester van Alk maar en lid van de Tweede Kamer. Mr. Wende laar werd daarom bü acclamatie tot nieuwen leider van de party gekozen. Mr. Fock heeft den nieuwen functionaris met geluuwenschen begroet. De nieuwe voorzitter hield vervolgens een po litieke rede, waarin hü den Inhoud van de libe rale Staatsgedachte naging. Spr. gaf vervolgens aan. welke de positieve taak van de Kroon is. (Het benoemen van de - ministers, de zelfstandige opdrachtgeving tot vorming van een kabinet). In ons staatsbestek is dus de vorst geen ma rionet en wü. liberalen, zullen er niet toe mede werken om Koningin Wilhelmina daartoe ta verlagen! De heer Wendelaar zette daarna uiteen, hoe naar zijn meenlng het san^nbindende univer- seele chrlstehjke karakter van de samenleving ten tüde van Thorbecke. door prediking van marxisme en andere materialistische levensbe schouwing aangetast werd; daardoor ontaardde vrijheid in bandeloosheid. Wanneer van de vrijheid een ongebonden ge bruik wordt gemaakt, zal het onkermüdelük zün die vrijheid in te perken. Dit geldt zoowel voor het geschreven als voor het gesproken woord, van individu of van vereeniging. die zich niet gebonden achten aan afgelegden eed of be lofte. Onder den aandrang van het marxisme heeft tn Nederland het staatssocialisme ook in de kringen der voormalige rechterzüde. niet alleen tal van aanhangers, maar ook tal van prac tische uitvoerders gekregen. De groote zaal van ,De Vereeniging” was om Brie uur geheel gevuld. Alleen het leege podium wachtte nog op de hoogwaardigheden, bet Doorluchtig Episcopaat en het professorencorps. Jpenige trombonen galmen plechtige Bach- motieven door de zaal, en alles rijst omhoog. In een der züdeuren verzchünt in vol ornaat de Pedel met zün staf, en achter hem komt een stoet van de beste mannen van Nederland. Voorop gaat een kleurige bundel van studenten vlaggen, dan volgen de Bisschoppen met hun lüfcommissarissen. Mgr. Jansen, Mgr. Diepen en Mgr. Lemmens, hierachter het bestuur der 8t. Radboudstichtlng. de Senaat der Universiteit. en De Stoet schrijdt door het middelpad naar het podium, waar de Bisschoppen, het bestuur der Bt. Radbouwstlchting en de professoren plaats nemen. De Rector Magnificus, prof. mr. E. J. J. van der Heyden opende de plechtige Christus- herdenking met een gebed tot den H. Geest. Het Nümeegsche acapellakoor onder leiding van Remi Schelstraete zong een motet van den Nederlander Josquin des Prés <14501521) Deze zang was meer dan een intermezzo, waarmede een goede regie bet zware programma ver luchtig Deze zang beteekende meer in dit midden van eigen katholieke cultuur. Er is een tüd geweest, dat de muziek een der gloriepunten was onzer Nederlandsche beschaving, en de school der Nederlandsche meesters leidinggevend was In Europa. Deze schat van Nederlandsche katholieke cultuur weer levend te maten voor bet huidige geslacht is een ideaal, dat heer De slotrede we rdgehouden door Prof, dr. J. van Ginneken S. J. die sprak over „Christus ons leven”. Van nature willen wy ons leven, ons pa relend leven, rijk en overvloedig naar buiten, maar vooral rijk en ovendoedlg naar bin nen. Daarnaar snakt elke diepere menschen- zlel. En Jezus heeft bewezen ons goed te kennen, toen Hü voor ons allen bad: ut vitam habeant et abundantius habeant. dat zij het leven mogen hebben en dat in rijke heid. bet den blüven. Hü beeft ons zelf die moeilüke kunst willen leeren. Hü Prvf- Ginneken heeft ons den weg gewezen, als groote levens kunstenaar, en tot in byzonderheden ons de techniek van het ryke exuberant leven voorge leefd: en geen onbedorven menschenziel neemt kennis van dit Euaggellon of zü voelt zich ge- Lazarus, dankt Hü openlük den Vader dat HU altüd naar Hem beeft geluisterd, al zün wen- schen heeft verhoord: en gaat nu als een Paasch- en Offerlam gehoorzaam geworden tot in den dood, tot in den dood des kruizes met een sublieme gelatenheid de wreedste folte ringen tegemoet: om te eindigen met zün Con- summatum est: Goddank Uw wil is volbracht: Vader in Uw handen leg ik myn geest te rus ten. Amen. Ook voor ons ouderen, die in het openbare leven staan ligt de eerste stap naar het Intense leven, dat Jezus ons leeren komt dus niet op den breeden weg van de trots, niet in de zelfingenomenheid, niet in het girlg op zamelen van geleerdheid, aanzien, geld en an dere machtsmiddelen, niet in het heerschen en bevelen, niet in het grillig wilsinvolgen, met in het onderwerpen van den medemensen in den slavendienst van onze omgeving, niet in het Luciferistisch Godstroon begeeren: maar op het smalle pad van de zonnige deemoed, van de Ingenomenheid met God, van het zich koesteren in God van het gulle .wegschenken van ge^ leerdheld, aanzien, geld en andere machtsmid delen ter eere Gods, van het d ineen en luis teren en gehoorzamen, van het temmen van onzen grilligen wil, van de onderwerping van ons zelven aan God, maar ook aan allen, die voor ons Gods plaats bekleeden, ja als God dat vraagt of toelaat, van het onschuldig boetend offerlam züq om anderer fouten te boeten met een ^lyde klnderlüke overgave en als de ge woonste zaak der wereld: Gelük de Vader het mü geboden heeft, zoo doe ik het. Is ons dit altüd gelukt?Neen, helaas. En wat was dan de schuld daarvan? Dat wü op zulke dagen niet hebben gebeden, ons niet in Gods stralende zon hebben gekoesterd en dus geen zonlge Christe nen zün geweest. Wie levendig in God gelooft en Hem voelt kan niet trotsch zün. Maar wie God vergeet wordt het van zelf. En laten wü het heden eeriyk aan elkander be kennen de dagen, dat ons dit wel gelukt, waren met God verbonden in God verslonden door God bestraalde en gekoesterde dagen. Dagen van ge bed dat het Deus in adjutorlum meum intende Domine ad adjuvanduum me festlvo geen oogen- blik van onze lippen waren: het waren dagen, dat wü trouw als pauperes spritu met een be delaarshart op den stoep van den hemel heb ben gelegen. En o, het was ons goed daar te zün. Christus ons leven, dat wordt waar, als ons leven in God opgaat, als ook wü met Christus ons almaar de kleine kinderen weten van den Hemelvader, wier eenige spüs om te groeien is: in volle onderwerping en wegwerping van ons zelven te zeggen, Jt Vader, want zóó is Uw welbehagen. Op dezelfde wüze werden Jezus’ mildheid, 'Je zuseelheid en Jezus' lüden ontleed, en een pro jectie daarvan ontworpen op ons leven van thans. gemeentehuis werd ingesloten. Maandagmorgen is de bloeddorstige minnaar naar Alkmaar overgebracht en daar ter be schikking gesteld van de Justitie. Het voor het rustige eiland ongewone voorval veroorzaakte een hevige beroering onder de bevolking. U vraagt mün meenlng over Mgr. Eras als bouwheer van het Nederlandsche Priester college te Rome? herhaalde Mgr- dr. Jan Olav Smit onze vraag. Dat kan ik u niet beter dan met een aar dig voorval lllustreeren, dat ik zelf verleden Jaar medemaakte. toen ik tot de droevige ont dekking kwam, dat bü het Instappen in den tram myn priesterhoed een geweldige deuk en breuk had gekregen. Ik had een nieuwen hoed noodig en ging natuurlyk naar Silvestrini in de Corso Um berto, die algemeen erkend is als de hoede- maker van Rome en niet weinig glorieert op het feit, dat hü kardinalen, bisschoppen, pre laten en ook den clerus van het bisdom 's Her- togenbosch in Nederland tot zün clientèle mag rekenen. Ik vroeg dan een nieuwen hoed, een goeden hoed, een rnoolen hoed, den besten hoed, dien hü in zün winkel had. Uit een ronde doos haalde hü met veel zwier een züden priesterhoed te voorschün, liet dien op Zün vüf vingers balanceeren en zeide met schittering in zün zwarte oogen: ecco 11 ca- pello, dit is j e hoed, de beste, de mooiste hoed van Rome; dit is de hoed, che porta Monslg- nore Eras, de hoed, dien Mgr. Eras draagt. Teekent dit voorvalletje niet den persoon en het werk van onzen vereerden vriend, den bouwheer en rector van het Nederlandsche Priestercollege voor de natuur. In zooverre zü dus als straf moest worden ondergaan. Dit beteekende voor Jezus, dat zün natuurlük verlangen naar God als natuurlyk einddoel onbevredigd bleef, de verlatenheid, die Hü op het kruis uitte in Zün woord: „Mün God, Mün God, waarom hebt Gü Mü verlaten?” Naast dit Inwendig lyden heeft Jezus ook in zün uitwendig lyden de straf voor de on geregelde neiging tot het schepsel gedragen. Dit uitwendig lyden omvatte voor den Za ligmaker alle soorten smarten, en was des te pünlüker naarmate Hü meer gevoelig was en voor alle zonden moest voldoen. Zooals het uitwendig als het inwendig lü den was zoo hevig, dat de natuur het niet dragen kon. en zoo was het een en het ander de oorzaak van den dood, die wederom door God als gevolg gelküe straf voor de erfzonde was gesteld. Zoo heeft Christus derhalve volmacht alel zonden goedgemaakt en is er voor degenen, die met Hem vereenlgd en door de genade in Hem omgevormd is. Voor zoover de mensch niet door de genade in Chrlsuts is. blüft hü ook zelf de straf van zün zonden dragen. Der halve moet ons streven zyn, ons voor de werking der genade zoo open te stellen, dat deze haar volmaaktheid bereiken kan, en wy in waarheid in Christus omgevormd worden, opdat dan in waarheid al onze straffen door Christus kunnen gedragen worden. Naar het „Leidsch Dagblad” verneemt. Biet Ingang van 1 Januari 1934 bü de Ned. Spoorwegen tot volledige invoering van de Kunze-Knorrem worden overgegaan. Na deze volledige invoering zullen alleen hog arbeiders-remmers voor de bediening van de snelgoederen- en stukgoederentrelnen noo dig zyn. zoodat een groot aantal arbeiders- remmers moet enafvloeien. De Minister van Justitie heeft blükens het Algemeen Politieblad ter kennis gebracht, dat voor Staatsburgers der Vaticaanstad voor ver- blyf hier te lande met ingang van 1 November As. de aanwezigheid van een Nederlandsch vi sum op hun paspoort niet meer verplichtend is gesteld, zoodat zü alleen op grond van bun paspoort aan de grenzen toegelaten kunnen worden. Uiteraard blyft door deze regeling on verkort de bevoegdheid van de Nederlandsche autoriteiten om uit hoofde van de handhaving der openbare orde of veiligheid, ongewensch- te of gevaarlyke vreemdelingen, staatsburgers der Vaticaanstad, die alleen in het bezit zün van een paspoort, doch niet van een Neder landsch visum, op grond van het bezit van on voldoende papieren uit te leiden. Van deze be voegdheid zal slechts bü dringende redenen ge bruik gemaakt dienen te worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 9