Tien jaren R. K. Universiteit
Viering
het Heilig
van
jaar
fl
Mgr. Eras
het priestercollege
en
I
i I
Door een oorijzer
gered
ACADEMISCHE ZITTING
ONGELUKKEN TIJDENS
HET WEEKEINDE
DE LIBERALE STAA TS-
GEDACHTE
Ti
I
MAANDAG 16 OCTOBER
HET JUBILEUM VAN MGR. ERAS
Een illuster gehoor
Rede prof. Duynstee
Ginneken
van
Prof. dr. G. Kreling O.P.
Rede prof. Kreling
TAAIE VOLHARDING
Onder een auto
Geen visum vereischt
Beroep op ons land
Z. H. Exc. Mgr. J. O. Smit
Vijf gulden per koe
Drie met doodelijken
afloop
Een onderhoud van onzen Romein
se hen correspondent met
dr. Jan O. Smit
Uitkeering nog deze maand
te verwachten
Men brengt zichzelf niet gevaar
lijke wonden toe. Hy wilde zyn
aanslag herhalen
MASSA-ONTSLAG BIJ DE
SPOORWEGEN?
Voor staatsburgers der
V aticaanstad
ij 'I
I
850 arbeiders-remmers op
wachtgeld
Buitengewone vergadering van de
liberale Staatsparty ,JJe Vrij
heidsbond
Mgr. gras met de bisschoppelijke gasten van het Ned. College te Rome, Mgr. Aenge-
nent en Mgr. Lemmens, plebaan Wester woudt en de studenten van het College op
de trappen van het bordes.
Christus-herdenking door de hoog-
leeraren Van Ginneken, Kr
ling en Duynstee
Liefdesdrama op Urk
Het kiesrecht'
Aanrydingen nabij Leeuwarden,
Bussum, Grave en Soesterberg
i
s 11
Het algemeen kiesrecht
past niet meer
De plechtige opening
Rede prof.
■lllllllIllllllllllllinillllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIII
iiiiiiiiUiiih
/IIIIIIK
iiimiiiiiiiitiiimiiiiiifii
w*
Prof. Duynstee
overgebracht;
zal
De* PM. to gedeeltelijk gecorrigeerd.
Wat
straf
heeft
werk verschenen, ofwel met het onnoozelste
gezicht van de wereld met een ander karweitje
begonnen en deden alsof zij de geheele af
spraak vergeten waren- Welke Hollander kookt
dan niet? We hebben er ons herhaaldelyk over
verwonderd, dat Mgr. Eras met ijzeren door-
settingsvermogen alle moeilijkheden zoo schit
terend te boven kwam.
in
een
Zou Nederland Monseigneur Eras niet in de
gelegenheid willen stellen rijn werk, de stich
ting van een Nederlandsch Priestercollege, ge
heel af te maken? Dan eerst mag men zeggen,
zooata Mgr. van de Wetering bij de eerste-steen-
legglng wenschte. dat dit Hollandsche college
een nieuwe edelsteen Is aar. den diadeem van
onze nationale glorie.
De Rector Magnificus sluit de Academische
zitting met een slotgebed, en de stoet van Door
luchten verlaat de zaal met dezelfde statie van
het binnentreden. i
Hedenavond wordt in de St. Augustlnuskerk,
de Universlteitskerk. een Pontificaal Lof gecele- 1
breerd door Zijne Hoogwaardige Excelentie Mgr.
Arnold Frans Diepen, Bisschop van 's-Hertogen-1
bosch. 1
In de hoofdbestuursvergadering van de Hol-
landsche Maatschappij van Landbouw is o. m.
medegedeeld, dat de uitkeering van vijf gul
den per koe uit het fonds van acht mini «en
nog deze maand haar beslag zal krijgen.
overvloed ig-
En HU liet
niet bU bid-
Neen,.
ben medegemaakt en met groote belangstelling
gevolgd, weten bovendien, welk een ontzetten
de moeite het aan Mr. Eras gekost heeft, dit
heerlijk bouwwerk tot stand te kunnen bren
gen. Ik doel dan niet zoozeei op het moeizame
en vernederende samenbedelen der benoodlgde
bouwsom (behalve een gift van Z. H. den
Paus) als wel op het bouwen zelf met italiaan-
sche werkkrachten, die nooit op tijd begonnen
en nog minder op tijd klaar waren, die schoone
beloften deden, welke zU nimmer vervulden,
die heilig beloofden dat zij den volgenden dag
een werkje, waar haast bij was. zouden afma
ken. maar dan ofwel in 1 geheel niet op bet
Wordt dit priestercollege niet algemeen ge
roemd als het beste, het mooist college, dat
in Rome bestaat? Om zijn schoone Romeln-
sche vormen, zijn practische inrichting en zUn
heerlijke ligging?
Wjj. in Rome, die de bouwgeschiedenis heb-
De 70-jarige Hofman uit Bussum, die Zater
dagmiddag bij het oversteken van den Rijks
weg bij Naarden door een auto gegrepen werd
en met een hoofdwonde en een hersenschud
ding naar de Majella-Stichting te Bussum is
overgebracht, is Zondagmiddag aan de gevol
gen daarvan overleden.
vereerden
het
Zondagmiddag ongeveer vjjf uur had op den
RUksstraatweg by Soesterberg een motoron
geluk met doodelUken afloop plaats. In een
bocht van den weg passeerde een luxe-auto,
welke uit de richting Amersfoort kwam, iln
zeer snelle vaart een motorrijder; een botsing
was onvermijdelijk. De motorrijder en de duo-
passagiere werden gegrepen en tegen den weg
geslingerd. De motorrijder, de 20-jarige J. de
O. uit Maartensdijk, was op slag dood. Zijn
lijk is door de politie In beslag genomen. De
duo-passagiere. mej. M. A. de O. uit Hoens-
broek, bekwam zeer ernstige verwondingen en
werd In bewusteloozen toestand naar het zie
kenhuis te Amersfoort overgebracht; men
vreest vóór haar leven.
Nadat het koor „Noe autrem Gloriari” van
Palestrina gezongen had, werd een tweede
herdenkingsrede uitgesproken door Prof.
Mr. W. Duynstee CBJ3R. over Chris
tus de Verlosser.
zoodat
volledig het
dier aan
voelde,
deze
was
natuurlijk past in hit kader van onze katholieke
Unlvessiteit. In deze Academische zitting en bij
de Dies-rede van morgen worden vjjf moietten
ten gehoore gebracht door het genoemde
Nijmeegsche acappellakoor, waarvan twee van
den Nederlander Orlando Lassus (15321594).
en twee van den Romeinschen Palestrina 1525
1594). diens muziek ons Nederlanders caarotn
zoo na ligt, omdat in zün werk voelbaar is
de invloed van ons eigen karakter: de invloed
van de Nederlandsche school.
Het ,.Tu solus qui facts nurabilla’’ klinkt ge-
Christus de menschen, geboeid en leidt hen
langs Zjjn menschelijke verschijning naar de
aanbidding van God. Het christendom is een
godsdienst vol vertrouwvolle overgave aan God,
want God is door de menschwordlng onze broe
der geworden. Toch beteekent de Menschwor
dlng van het Woord meer voor ons, dan uit
gedrukt ligt In de woorden: Christus onze broe
der. Eerst door de Paulinische visie van het
Mystieke Lichaam van Christus staat de Incar
natie in het volle licht. De Menschwordlng,
waarin het Woord een Indlvldueele mensche
lijke natuur aannam, breidt zich uit In het
bovennatuurlijke organisme, waarvan Christus
het hoofd en de andere menschen ledematne
zijn. Augustinus zegt: de beele Christus Is hoofd
en lichaam. De heele mensch dat zijn Hij en
wij te samen. De voltoolng van de Menschwor
dlng is bereikt in deze eenheid van ons met
den Godmensch. Daarom vooral is zij het hells-
felt bij uitnemendheid. Het leven van den God
mensch stuwt ons voort naar het heil.
Op den Rijksweg NijmegenDen Bosch to
Zondagavond omstreeks half zeven een ernstig
ongeluk met doodelijken afloop gebeurd. De
heer Van Dungen uit Nijmegen kwam met zijn
motor uit Nijmegen, met op de duo zijn neefje.
In de nabijheid van Grave draaldd hij, biyk-.
baar om terug te keeren, plotseling dwars over
den weg. Een automobilist, de heer ten Bos uit
Almelo, die uit de richting Den Bosch kwam,
bemerkte dit te laat en reed op den motor In,
met het gevolg, dat de heer van D. en zijn
neefje dat op de duo zat. eraf geslingerd wer
den en op den weg liggen bleven. Geneeskun
dige hulp was spoedig ter plaatse. De jongen
had een zware hersenschudding bekomen en
Is nadat hij naar het St. Canisius-Zlekenhuls te
Nijmegen was overgebracht, aldaar korten tijd
na aankomst overleden. De heer Van D. had
zware verwondingen bekomen en werd eveneens
in het St. Canisius-Zlekenhuls opgenomen. Het
motorrijwiel werd 'zwaar beschadigd.
Een bloedig liefdesdrama heeft zich Za
terdagmiddag omstreeks vijf uur op bet
eiland Urk afgespeeld. De 27-jarige J. L.
heeft zijn verloofde een ernstige steek
wonde in den hals toegebracht.
Vrijdagavond kregen de jongelui ruzie, aldus
„De Telegraaf”, en toen reeds bedreigde de
man het meisje. Zaterdagmiddag kwam hij het
hotel binnen, waar het meisje In dienstbetrek
king is en vroeg haar of de zaak weer in orde
was en zij de verkeerlng wilde voortzetten. Het
meisje bleek hiervoor echter niets te gevoelen
en zeide hem, dat zij niets meer met hem te
maken wilde hebben. Plotseling vloog L. op haar
toe en stak het meisje met een knipmes In
den hals. Het slachtoffer vluchtte hierop luid
keels gillend de biljartzaal binnen, waar toe
vallig juist niemand aanwezig was. De dader,
ziende dat er bloed uit den hals van het meis
je stroomde, bracht zich hierop zelf verwondin
gen aan den hals toe en trachte zich den pols
open te snijden. HU viel neer en bleef bloe
dend op den grond liggen.
Spoedig waren de gemeentelijke geneesheer
en de politie ter plaatse. Het meisje werd na
door dr. Vonk te zijn verbonden naar haar
woning overgebracht. Gelukkig bleek de kracht
van den messteek gebroken te zijn doordat het
mes was afgestuit op het oorijzer dat het als
Urksche gekleede meisje op het hoofd droeg
De dader werd naar het politiebureau ver
voerd. Nadat proces-verbaal tegen hem was op
gemaakt, werd hij voorloopig op vrije voeten
gesteld. Het bleek bovendien, dat hü niet ern
stig was gewond. Toen hU evenwel aan de po
litie verklaarde, dat hy in den loop van uen
avond zUn aanvankelUk voornemen om het
meisje om het leven te brengen niet zou nala
ten ultl te voeren, heeft de burgemeester daar
op bevel gegeven den man in verzekerde bewa
ring te stellen, waarna hü in de cel van het
motor-ongeluk
rijder Zandoei
huiswaarts. Plotseling kwam de zijspan van zijn
motor met een boom In aanraking. Z. werd van
den motor geslingerd en bleef zwaar gewond
Uggen. Toen de politie arriveerde was Z reeds
overleden. Hij stond als een zeer woest rijder
bekend.
j
Vervolgens behandelde de heer Wendelaar t
huidige kiesrecht, dat ,4n een staat met zulk
een uitgebrelde taak op economisch gebied, het
algemeen kiesrecht niet past,” temeer omdat de
kiezer door de ingewikkeldheid van de proble
men zich practlsch geen oordeel meer kan vor
men.
„Een zoo ingewikkeld raderwerk van over
heidsbemoeiing. In een staat met zulke uitge
breide en ingrijpende bemoeiing met het maat
schappelijk leven, dat hü dit bijna dreigt op te
zuigen, vooral In een tijd als dezen nu de
Overheid zich letterlUk met alles schijnt te
moeten bemoeien in zulk een staat past een
rechtstreeks algemeen kiesrecht niet.”
Wanneer spr. zich de vraag stelt of de tegen
woordige vorm van de liberale staatsgedachte
ook voor dezen tüd nog past, dan moet het
antwoord ontkennend lulden. Reeds lang is er
door ons op gewezen, dat er een oplossing moest
komen voor de groote politieke problemen
hervorming van het parlementaire stelsel, nieu
we bepaling van de taak van staat en overheid
voor de economische problemen de sa
menwerking van patroon en arbeider, de nieu
we regeling van hun verhouding met vermijding
van staatsvoogdU voor de financieele pro
blemen het verminderen van het overmatig
deel, dat de publieke kassen van het particulier
inkomen vragen. Daarnaaast is gewezen op de
vraagstukken van de verbetering van het ver
keer. de werkloosheid en de concurrentiekracht
onzer bedrijven. Al deze problemen zyn geen
problemen, waarbij allereerst of allerminst libe
rale belangen betrokken zijn, maar het zün „na
tionale problemen."
Thans verkeeren wy in de gelukkige omstan
digheid. dat wU hebben een nationale regee-
ring, niet gebonden aan eenigerlel partij, welnu
thans vragen wjj opnieuw met aandrang en met
klem, dat deze regeering met spoed en met
kracht de voorbereidende maatregelen zal tref
fen om de boven opgesomde problemen tot op
lossing te brengen.
Aanwezig waren behalve de senaat en profes
soren der R. K. Universiteit onder anderen
Z. H. E. Mgr. Jansen, Aartsbisschop van
utrecht: Z. H. E. A. F. Diepen; Z. H. E. Mgr.
Dr. Lemmens; Z. H. E. Mgr. v. Velzen, bisschop
van Batavia; Z. H. E. Mgr. Brans, bisschop van
Padang; Mgr. Dr. v. Gils uit Roermond; Mgr.
Bauduln, de heeren van Oidencel, v. Nispen tot
Sevenaer en De Jong, leden en secretaris van
het bestuur der St. Radboudstichtlng; dé cura
toren dr. Boekelman mr. v. Lanschot, dr. Hoef
nagels, mr. Prinzen; baron v. Hövell tot Wester-
flier. Commissaris der Koningin in Limburg;
burgemeester J. Stein weg en echtgenoote; de
beer Woltjer, Hd van den Onderwijsraad; de
beer van Beeck Calkoen; Deken van Son;
Overste Hagdorn en Overste Wissema; Pater
Hoogeweegen moderator; de Senaat van
Carolus Magners, het NUmeegsch studenten
corps; de eereleden van Carolus, de heeren
Terwindt en Meylink; prof. Keesom, voorzitter
der Katholieke Wetenschappelijke Vereeniging;
leden van plaatselijke Radboudcomlté's; de
wethouders van Nijmegen, de heeren Busser en
Krootjes; verschillende raadsleden van Nijme
gen; mevr. Steenberghe-Engerink, voorz. van de
R. K. Vrouwenhemd; afgevaardigden van de
R. K. Studentenunie en vertegenwoordigers van
de Protestante Studentenclub.
Het christendom staat en valt met het ge
loof aan de Menschwordlng van het Woord
Gods, want dat is het oerprinciep en dé bezie
ling van het christendom.
Het christendom breoept zich niet op een
godsdienstigen mensch, maar op den God
mensch. Met deze overtuiging wagen wij ons
in de wereld van het mysterie, al loopt het
verstand dood op de figuur van Jezus van Na
zareth, we voelen geen behoefte den Christus
naar onzen ratlonalistischen smaak te vervor
men. Het gaat niet om de voldoening van de
verstandelijke behoeften van den mensch, het
gaat om de waarheid omtrent Jezus. Die waar^
beid is door God gewaarborgd. Niemand kan
met het Evangelie In handen aan de echte
menschelijkheid van Jezus twijfelen, maar even
min mag men de getuigenis van Jezus omtrent
zijn God-zjjn miskennen. Op allerlei wijzen, met
voortdurende nuanceering getuigt hij er van.
Als de diepe waarachtigheid van Jezus' per
soonlijkheid onvoldoende lUken om deze conse-
quentie-volle getuigenis te aanvaarden, dan
kan Christus zich beefenen op zUn werken.
Het geloof in Christus den Godmensch is het
geloof van zijn Apostelen en van de oude
christelijke gemeente.
Het bluft het centrale dogma van de Chris-
Moderator en Senaat van Carolus Magnus, tenheid. waarin het diepste van ons wezen, de
Godheid, ons nader komt. Wanneer we klaar
willen zien, dat God geen star onbewogen we
zen is, maar wel een levende oneindigheid,
waarin het goede zich roert, dan hebben we de
oogen maar te richten naar Christus, in Wien
God zelf zich aan de menschelijke natuur geeft.
Door het feit der Incarnatie is de verhouding
van mensch tot God veranderd. God. de zuivere i
Geest is moeilijk bereikbaar voor den mensch, I
wiens aandacht voor het geestelijke gemakke- i
lijk verleren raakt. In zijn menschheid houdt i
Prof. Duynstee sprak over de rechtvaardig
heid Gods In het werk der verlossing. Chris
tus heeft niet slechts den mensch willen ver
lossen maar ook in strikte rechtvaardigheid
voor de zonden der menchen Willen voldoen,
en daarom alle straffen der zonden willen
dragen.
Voor de zonden nu was een tweevoudige straf
door den mensch verdiend, vooreerst de straf,
die beantwoordde aan de verwerping van God
als bovennatuurlijk einddoel, vervolgens de straf,
die geëlscht werd door het ongeregeld nastre
ven van het natuurlijk goed. Beide straffen
moest Christus op zich nemen, wilde zU vol
ledig de straf der zonden dragen.
Want dat beeft hU gedaan. Het St. Wllli-
brordus-college is een prachtig bouwwerk, dat
schitterend ligt op den top van den kleinen
AventUn. Men meende eerst dat het te ver ver
wijderd zou zijn van het centrum der stad.
Maar de ondervinding heeft bewezen, dat
trams en autobussen spoedig en onophoudelijk
verkeer geven met de mlddenstad. zoodat de
studenten nu niet verder van de unlversitelten
verwijderd zijn, dan toen zij bijv, nog in Cam
po Santo bU St. Pieter gehuisvest waren. En
welk een heerlijke verpoozlng tusschen de uren
van zware studie geeft niet een wandelingetje
op het open terras, waar men een der prach
tige .vergezichten geniet, die Rome kan bieden!
Aan den voet: de PalatUn met de oude kei
zerpaleizen. Forum Romanum. Colosseum en
het mooie archeologische park der Caracalla-
thermen. Rondom: verschillende eerwaardige
oude basilieken en nieuwe kloosters. Aan de
eene zUde van den horizont de Apostelfiguren
op den gevel van 8t. Jan en aan de andere
zijde de blauwende koepel van St. Pieter. En
verder op: de dicht begroeloe Albaansche heu
velen met de witte stadjes Frascati en Rocca
dl Papa tegen den hoogen Monte Cavo; wat
meer links het kale SabUnsche bergland met
Monte Gennaro en den rulgen top der hoekige
Soracte.
Nu moet de kapel van het college nog ge
schilderd worden en de bibliotheek worden in
gericht- Teekenlngen voor de beschildering der
kapel Zijn reeds gemaakt en eenlge belangrijke
tijdschriften en lexica en fondswerken reeds
aan de bibliotheek geschonken. Het is een klein
begin. Grootere elschen worden echter terecht
aan een huis gesteld, waar jeugdige priesters,
die aan inrichtingen van Hooger Onderwijs hun
studiën voortaetten. niet alieen een aangenaam
Nederlandsch tehuis, maar ook een weten
schappelijk milieu moeten vinden.
Ter viering van het tweede
lustrum der R. K. Universiteit werd
hedenmiddag in de groote zaal van
de Vereeniging, in tegenwoordig
heid van het Nederl. Episcopaat,
van vertegenwoordigers van de re
geering, van tal van Kamerleden en
verdere geestelijke en burgerlijke
hoogwaardigheidsbekleeders een
plechtige academische zitting ge
houden, ter eere van het H. Jaar.
de eerste
betreft, deze
Jezus ver
duurd, wUl de over-
vloeilng op de na
tuur van de aan
schouwing Gods,
Gods, die hU als
Godmensch immer
genoot. door een
bUzondere werking
king werd voorko
men, zoodat hü
wel
gemis
schouwing
zoover
kwaad
Daar niet alle arbeiders-remmers. die den
treindienst verlaten, bü andere diensten te
*rrk gesteld kunnen worden, zullen ongeveer
•50 arbeiders -remmers voor ontslag onder toe
kenning van wachtgeld in aanmerking ko
men.
Zondagmorgen omstreeks 11 uur is op den
Vierhuisterweg nabfj Leeuwarden een ernstig
gebeurd. De 23-jarige motor-
■rgen Jr. reed met snelle vaart
dragen en verheven door de zaal, als een lof
zang op den Eenlger Schepper, die ook onze
Eenige Toevlucht is.
Allereerst werd het woord gevoerd duor prof,
dr. G. Kreling 0?. over „Christus, God en
Mensch.'*
Tn het Jaarbeursgebouw te Utrecht werd
Maandagmldag een buitengewone partüverga-
dering van de liberale Staatsparty ,-De Vrij
heidsbond” gehouden. Deze büeenkomst was be
legd om een voorzitter te kiezen, die den minis
ter van Staat mr. D. Fock zou opvolgen.
Het bleek, dat er voor de vacature van voor
zitter geen andere candidaten waren gesteld dan
mr. W. C. Wendelaar. burgemeester van Alk
maar en lid van de Tweede Kamer. Mr. Wende
laar werd daarom bü acclamatie tot nieuwen
leider van de party gekozen. Mr. Fock heeft
den nieuwen functionaris met geluuwenschen
begroet.
De nieuwe voorzitter hield vervolgens een po
litieke rede, waarin hü den Inhoud van de libe
rale Staatsgedachte naging.
Spr. gaf vervolgens aan. welke de positieve
taak van de Kroon is. (Het benoemen van de -
ministers, de zelfstandige opdrachtgeving tot
vorming van een kabinet).
In ons staatsbestek is dus de vorst geen ma
rionet en wü. liberalen, zullen er niet toe mede
werken om Koningin Wilhelmina daartoe ta
verlagen!
De heer Wendelaar zette daarna uiteen, hoe
naar zijn meenlng het san^nbindende univer-
seele chrlstehjke karakter van de samenleving
ten tüde van Thorbecke. door prediking van
marxisme en andere materialistische levensbe
schouwing aangetast werd; daardoor ontaardde
vrijheid in bandeloosheid.
Wanneer van de vrijheid een ongebonden ge
bruik wordt gemaakt, zal het onkermüdelük zün
die vrijheid in te perken. Dit geldt zoowel voor
het geschreven als voor het gesproken woord,
van individu of van vereeniging. die zich niet
gebonden achten aan afgelegden eed of be
lofte.
Onder den aandrang van het marxisme heeft
tn Nederland het staatssocialisme ook in de
kringen der voormalige rechterzüde. niet alleen
tal van aanhangers, maar ook tal van prac
tische uitvoerders gekregen.
De groote zaal van ,De Vereeniging” was om
Brie uur geheel gevuld. Alleen het leege podium
wachtte nog op de hoogwaardigheden, bet
Doorluchtig Episcopaat en het professorencorps.
Jpenige trombonen galmen plechtige Bach-
motieven door de zaal, en alles rijst omhoog.
In een der züdeuren verzchünt in vol ornaat
de Pedel met zün staf, en achter hem komt
een stoet van de beste mannen van Nederland.
Voorop gaat een kleurige bundel van studenten
vlaggen, dan volgen de Bisschoppen met hun
lüfcommissarissen. Mgr. Jansen, Mgr. Diepen en
Mgr. Lemmens, hierachter het bestuur der 8t.
Radboudstichtlng. de Senaat der Universiteit.
en
De Stoet schrijdt door het middelpad naar het
podium, waar de Bisschoppen, het bestuur der
Bt. Radbouwstlchting en de professoren plaats
nemen.
De Rector Magnificus, prof. mr. E. J. J. van
der Heyden opende de plechtige Christus-
herdenking met een gebed tot den H. Geest.
Het Nümeegsche acapellakoor onder leiding
van Remi Schelstraete zong een motet van den
Nederlander Josquin des Prés <14501521) Deze
zang was meer dan een intermezzo, waarmede
een goede regie bet zware programma ver
luchtig Deze zang beteekende meer in dit midden
van eigen katholieke cultuur. Er is een tüd
geweest, dat de muziek een der gloriepunten was
onzer Nederlandsche beschaving, en de school
der Nederlandsche meesters leidinggevend was
In Europa. Deze schat van Nederlandsche
katholieke cultuur weer levend te maten voor
bet huidige geslacht is een ideaal, dat heer
De slotrede we rdgehouden door Prof,
dr. J. van Ginneken S. J. die sprak
over „Christus ons leven”.
Van nature willen wy ons leven, ons pa
relend leven, rijk en overvloedig naar buiten,
maar vooral rijk en ovendoedlg naar bin
nen. Daarnaar snakt elke diepere menschen-
zlel. En Jezus heeft
bewezen ons goed
te kennen, toen Hü
voor ons allen bad:
ut vitam habeant
et abundantius
habeant. dat zij
het leven mogen
hebben en dat in
rijke
heid.
bet
den blüven.
Hü beeft ons zelf
die moeilüke kunst
willen leeren. Hü Prvf- Ginneken
heeft ons den weg gewezen, als groote levens
kunstenaar, en tot in byzonderheden ons de
techniek van het ryke exuberant leven voorge
leefd: en geen onbedorven menschenziel neemt
kennis van dit Euaggellon of zü voelt zich ge-
Lazarus, dankt Hü openlük den Vader dat HU
altüd naar Hem beeft geluisterd, al zün wen-
schen heeft verhoord: en gaat nu als een
Paasch- en Offerlam gehoorzaam geworden tot
in den dood, tot in den dood des kruizes met
een sublieme gelatenheid de wreedste folte
ringen tegemoet: om te eindigen met zün Con-
summatum est: Goddank Uw wil is volbracht:
Vader in Uw handen leg ik myn geest te rus
ten. Amen. Ook voor ons ouderen, die in het
openbare leven staan ligt de eerste stap naar
het Intense leven, dat Jezus ons leeren komt
dus niet op den breeden weg van de trots, niet
in de zelfingenomenheid, niet in het girlg op
zamelen van geleerdheid, aanzien, geld en an
dere machtsmiddelen, niet in het heerschen en
bevelen, niet in het grillig wilsinvolgen, met in
het onderwerpen van den medemensen in den
slavendienst van onze omgeving, niet in het
Luciferistisch Godstroon begeeren: maar op het
smalle pad van de zonnige deemoed, van de
Ingenomenheid met God, van het zich koesteren
in God van het gulle .wegschenken van ge^
leerdheld, aanzien, geld en andere machtsmid
delen ter eere Gods, van het d ineen en luis
teren en gehoorzamen, van het temmen van
onzen grilligen wil, van de onderwerping van
ons zelven aan God, maar ook aan allen, die
voor ons Gods plaats bekleeden, ja als God dat
vraagt of toelaat, van het onschuldig boetend
offerlam züq om anderer fouten te boeten met
een ^lyde klnderlüke overgave en als de ge
woonste zaak der wereld: Gelük de Vader het
mü geboden heeft, zoo doe ik het. Is ons
dit altüd gelukt?Neen, helaas. En wat was dan
de schuld daarvan? Dat wü op zulke dagen niet
hebben gebeden, ons niet in Gods stralende zon
hebben gekoesterd en dus geen zonlge Christe
nen zün geweest. Wie levendig in God gelooft
en Hem voelt kan niet trotsch zün.
Maar wie God vergeet wordt het van zelf. En
laten wü het heden eeriyk aan elkander be
kennen de dagen, dat ons dit wel gelukt, waren
met God verbonden in God verslonden door God
bestraalde en gekoesterde dagen. Dagen van ge
bed dat het Deus in adjutorlum meum intende
Domine ad adjuvanduum me festlvo geen oogen-
blik van onze lippen waren: het waren dagen,
dat wü trouw als pauperes spritu met een be
delaarshart op den stoep van den hemel heb
ben gelegen. En o, het was ons goed daar te
zün.
Christus ons leven, dat wordt waar, als ons
leven in God opgaat, als ook wü met Christus
ons almaar de kleine kinderen weten van den
Hemelvader, wier eenige spüs om te groeien is:
in volle onderwerping en wegwerping van ons
zelven te zeggen, Jt Vader, want zóó is Uw
welbehagen.
Op dezelfde wüze werden Jezus’ mildheid, 'Je
zuseelheid en Jezus' lüden ontleed, en een pro
jectie daarvan ontworpen op ons leven van
thans.
gemeentehuis werd ingesloten.
Maandagmorgen is de bloeddorstige minnaar
naar Alkmaar overgebracht en daar ter be
schikking gesteld van de Justitie. Het voor het
rustige eiland ongewone voorval veroorzaakte
een hevige beroering onder de bevolking.
U vraagt mün meenlng over Mgr. Eras als
bouwheer van het Nederlandsche Priester
college te Rome? herhaalde Mgr- dr. Jan Olav
Smit onze vraag.
Dat kan ik u niet beter dan met een aar
dig voorval lllustreeren, dat ik zelf verleden
Jaar medemaakte. toen ik tot de droevige ont
dekking kwam, dat bü het Instappen in den
tram myn priesterhoed een geweldige deuk en
breuk had gekregen.
Ik had een nieuwen hoed noodig en ging
natuurlyk naar Silvestrini in de Corso Um
berto, die algemeen erkend is als de hoede-
maker van Rome en niet weinig glorieert op
het feit, dat hü kardinalen, bisschoppen, pre
laten en ook den clerus van het bisdom 's Her-
togenbosch in Nederland tot zün clientèle mag
rekenen.
Ik vroeg dan een nieuwen hoed, een goeden
hoed, een rnoolen hoed, den besten hoed, dien
hü in zün winkel had.
Uit een ronde doos haalde hü met veel zwier
een züden priesterhoed te voorschün, liet dien
op Zün vüf vingers balanceeren en zeide met
schittering in zün zwarte oogen: ecco 11 ca-
pello, dit is j e hoed, de beste, de mooiste hoed
van Rome; dit is de hoed, che porta Monslg-
nore Eras, de hoed, dien Mgr. Eras draagt.
Teekent dit voorvalletje niet den persoon en
het werk van onzen vereerden vriend, den
bouwheer en rector van het Nederlandsche
Priestercollege
voor de natuur. In zooverre zü dus als straf
moest worden ondergaan. Dit beteekende
voor Jezus, dat zün natuurlük verlangen naar
God als natuurlyk einddoel onbevredigd bleef,
de verlatenheid, die Hü op het kruis uitte in
Zün woord: „Mün God, Mün God, waarom
hebt Gü Mü verlaten?”
Naast dit Inwendig lyden heeft Jezus ook
in zün uitwendig lyden de straf voor de on
geregelde neiging tot het schepsel gedragen.
Dit uitwendig lyden omvatte voor den Za
ligmaker alle soorten smarten, en was des te
pünlüker naarmate Hü meer gevoelig was en
voor alle zonden moest voldoen.
Zooals het uitwendig als het inwendig lü
den was zoo hevig, dat de natuur het niet
dragen kon. en zoo was het een en het ander
de oorzaak van den dood, die wederom door
God als gevolg gelküe straf voor de erfzonde
was gesteld.
Zoo heeft Christus derhalve volmacht alel
zonden goedgemaakt en is er voor degenen, die
met Hem vereenlgd en door de genade in Hem
omgevormd is. Voor zoover de mensch niet
door de genade in Chrlsuts is. blüft hü ook
zelf de straf van zün zonden dragen. Der
halve moet ons streven zyn, ons voor de
werking der genade zoo open te stellen, dat
deze haar volmaaktheid bereiken kan, en wy
in waarheid in Christus omgevormd worden,
opdat dan in waarheid al onze straffen door
Christus kunnen gedragen worden.
Naar het „Leidsch Dagblad” verneemt.
Biet Ingang van 1 Januari 1934 bü de Ned.
Spoorwegen tot volledige invoering van de
Kunze-Knorrem worden overgegaan.
Na deze volledige invoering zullen alleen
hog arbeiders-remmers voor de bediening van
de snelgoederen- en stukgoederentrelnen noo
dig zyn. zoodat een groot aantal arbeiders-
remmers moet enafvloeien.
De Minister van Justitie heeft blükens het
Algemeen Politieblad ter kennis gebracht, dat
voor Staatsburgers der Vaticaanstad voor ver-
blyf hier te lande met ingang van 1 November
As. de aanwezigheid van een Nederlandsch vi
sum op hun paspoort niet meer verplichtend is
gesteld, zoodat zü alleen op grond van bun
paspoort aan de grenzen toegelaten kunnen
worden. Uiteraard blyft door deze regeling on
verkort de bevoegdheid van de Nederlandsche
autoriteiten om uit hoofde van de handhaving
der openbare orde of veiligheid, ongewensch-
te of gevaarlyke vreemdelingen, staatsburgers
der Vaticaanstad, die alleen in het bezit zün
van een paspoort, doch niet van een Neder
landsch visum, op grond van het bezit van on
voldoende papieren uit te leiden. Van deze be
voegdheid zal slechts bü dringende redenen ge
bruik gemaakt dienen te worden.