ONS MANIFEST Prikkeldraad V D Naar Vrijwilligen Arbeidsdienst Niet te veel be loofd? Leve de vrijheid! ALKMAARS MARTELAREN KINDEREN VERGIFTIGD Fiere taal van een leider Negentig huizen vernield DINSDAG 17 OCTOBER De plaats waar zij stierven DE NAAIMACHINEZWENDEL Cassatieberoepen verworpen Casino in den winter gesloten Felle brand te Batavia Voor de jongere werkloozen Polemiek beëindigd r te ZIEKENFONDSLEDEN t Katholicisme boven 'fascisme EE?V VLIEGEND LUXE-HOTEL De kwestie dr. M. van der Goes van Naters contra H. G. M. Hermans concessionarissen logen en mr. Goldschmidt’s berekening langrijk deel onzer volkenvertegenwoordi ging vereenigde op een weliswaar niet nieuw, maar door zijn belichting en uitwer king toch vernieuwd program. In plaats van milligrammen wer den grammen phosphor door den levertraan gemengd DE STRAPERLO-INRICHTING TEZANDVOORT Academische examens Verpleegster radeloos Verloop van het aantal e Lutine- straft 3 28 pCt. 14 pCt. 28 pCt. Totaal 100 pCt. van te (taan. wordt thans nader-onderzocht. in („Volkskrant”) ▼an Vooruit! Nederland wacht op Katholieke politieke actie en demonstratie. Nederland wacht op verjongend katho liek enthousiasme. Deze klaroenstoot mag niet ver-galmen! Iwerk. De jen moe- Wat een respect voor de vrijheid anderen! En nu zult u de socialisten eens steen en been hooren klagen als de rollen eenmaal omgekeerd raken en hun met méér recht de vrijheid ontnomen wordt, waarmede zij maar kwaad stichten. bed. zou BATAVIA, 1« Oct. (Aneta). In het centrum van de stad brand den 90 huizen af, waardoor 1000 personen, waaronder vele Batak- kers, dakloos zijn. Het brand-hulp-fonds deelde rijst uit en zorgde voor de voorloopige huisvesting der slachtoffers. EN. K>k» icn, des I Met dit manifest Of het het volgend seizoen zal worden her opend, hangt natuurlijk nauw samen met de beslissing, die de Justitie over het Straperlo zal nemen en of, in verband hiermede, hgt volgend jaar nog nieuwe spelvergunningen zullen wor den gegeven. De directie meende dat de on zekerheid. die hieromtrent heerscht, haar niet veroorloofde groote kosten aan de winterinrlch- ting van het voormalige Kurhaus ten laste te leggen. O. m. moest een centrale verwarming worden aangelegd. „De antl-fasclstische demonstraties in geheel Vlaanderen en te Brussel hebben de geüni formeerde dlnasos van de straat doen verdwij nen. Te Brussel belegert een dichte menigte nog steeds het dlnaso-huls. In den loop van den nacht waagden vijf fascisten zich op straat, maar zij moesten een goed heenkomen zoeken in een naburig politiebureau, waar zij op hun verzoek den geheelen nacht werden vastge houden. Te Yperen bestormden werkloozen het lokaal der Vlaamsche fascisten. Zij verwijderden de fascistische opschriften en stelden er anti fascistische voor in de plaats. De politie ont zette het gebouw." Ondergeteekenden verklaren, dat het citaat uit de encycliek „Rerum Novarum,” voorkomen de In de brochure „Van Rerum Novarum tot Quadragesimo Anno,” geschreven door den eer sten onderteekenaar en uitgegeven door het Nederl. Verbond van Vakvereenlgingen, bij ver gelijking met den oorspronkelüken Latjjnschen tekst dier Encycliek, onjuist is en dus tot ver keerde conclusies aanleiding kan geven. De tweede ondergeteekende verklaart, dat hem is gebleken, dat de eerste ondergeteekende dit citaat zij het onvolledig ontleende aan een vertaling der Encycliek .Rerum Novarum," jaren geleden uitgegeven door het destijds be staande R. K. Vakbureau. Voorts verklaart de tweede ondergeteekende, dat de goede trouw van dr. Van der Goes van Naters buiten geding is en door hem niet In twijfel getrokken wordt. Belde “ondergeteekenden beschouwen hiermee de tusschen hen over het bovenstaande voerde polemiek als beëindigd. Heerlen, 10 October 1933. Dr. M. VAN DER GOES VAN NATERS. 's-Oravenhage, 10 October 1933. H. O. M. HERMANS. De directie van het theater Tuschinski deelt mede, dat het Casino te Zandvoort tot den laatsten van deze maand zal blijven geopend. Gedurende de wintermaanden zullen belang rijke vernieuwingen In het Casino worden aangebracht. Met welk recht? Dat is niet volkomen duidelijk voor wie de heeren In het binnen- en buitenland de laatste jaren In hun doen en laten zoon beetje heb ben gadegeslagen: het vrijheidsideaal bleek immers bijna steeds en soms zelfs uitsluitend gehuldigd en gekoesterd te worden, wanneer zulks voor de heeren zelf voordeellg was; voor den tegenstander kwam het er veelal minder op aan, of hij van vrijheid genieten en profi teered kon. - Hoe hebben de heeren in Weenen de Katho lieken niet jarenlang geringeloord! In den eersten tijd na de revolutie Is het daar voor gekomen, dat socialisten bij de kerken postten om toe te zien, welke werkman, welke bakker en welke slager daar binnen ging: de boos doener kwam dan zonder pardon op den bon en het brood werd hem uit den mond gestooten. Een voorbeeld uit duizenden, dat ons zoo Juist te binnen valt, omdat een Oostenrijker er ons dezer dagen nog eens aan herinnerde. *t Is telkens weer voor zichzelf, dat de socia listen de vrijheid opeischen; als de socialisten het in hun macht hebben, laten zjj hun tegen standers geen schijntje van vrijheid. Het ligt niet op onzen weg, het internationaal fascistendom In bescherming te nemen (het wil ons vóórkomen, dat men daarom ook niet vréégt!), maar de manier, waarop de socialisten overal, waar ze durven en kunnen, tegen de fascisten en nationaal-socialisten op treden, is weer zuiver.... socialistisch. Blijkbaar met groote voldoening maakt „Het Volk” er melding van, dat de Belgische fascisten „geen kans” krijgen: Een droevig gevalv an phosphorvergiftiging heeft zich Zaterdag j.l. in het gezin van de J. wonende de La Rei weg te ’s Gravenhage voor gedaan. Op dokters voorschrift moesten de kin deren en den heer van de J. levertraan met phosphor Innemen. De levertraan werd in een apothekerswlnkel gekocht, doch een familielid, die als verpleegster werkzaam Is. beloofde voor de phosphor te zullen zorgen, welke zij bij een chemlcaliëngroothandel te 's Gravenhage in haar kwaliteit van verpleegster bestelde. BU Teulings’ Uitgeversmaatschappij te ’s-Her. togenboech is verschenen Collectanea Francis cans Neerlandica III-3 ,J3e Plaats der Marte ling en Begrafenis van Alkmaars Martelaren" door P. Noordeloos, Gemeente-Secretaris van Grootebroek (N.H.). Aan de hand van verschillende kaarten en1, beschouwingen bepaalt de heer Noordeloos de plaats der martéling en de plaats der begrafe nis van de Alkmaarsche Geloofshelden uit 1572^ Teneinde tot dit resultaat te komen, bestu deert de schrijver eerst de topografie van Enk- hulzen, zooals die door verschillende plaats- kundigen der 16e en 17e eeuw op kaart werd gebracht. Niet minder den 21 platte-gronden werden tot dit doel geraadpleegd. Daarna ver haalt hij zeer beknopt het bekende lijdens proces der Franciscanen, die voor hun geloof te Alkmaar het leven gaven. Zij werden, zoo men weet, gevonnist door den afvalligen pries ter Gerrit van Berkenrode, die hen ter dood veroordeelde omdat zjj uitdrukkelijk beleden, te gelooven in de werkelijke tegenwoordigheid van Christus in de geconsacreerde Hostie, en om dat zjj weigerden, die belijdenis te herroepen. Alle motieven zijn aanwezig om te gelooven, dat, deze rechtspraak plaats vond op de plek, waar in 1572 het stadhuis stond. Immers nergens an ders kon een geldig vonnis worden uitgesproken. Het tegenwoordige stadhuis van Enkhulzen dateert van 1686. Het oude stond aan de Oost zijde der Breestraat. Tegenover dat gedeelte der Breestraat moet de martelplaate liggen, want de peters werden opgehangen „tegenover het stadhuis.” Dis is vóór het Noordelijk kwart van het huidige stadhuis, en dus niet zooals ge dacht werd op de plaats waar thans de „Wilhelmina-linde” staat, daar die plaats in de 16e eeuw bebouwd was. De heer Noordeloos besluit, dat de lichamen der martelaren zijn neergeworpen in een daar toe gegraven kuil In het hoogere deel van het Mullem of „visschers mollem” te Enkhulzen. een open plaats, zoo genoemd naar het mulle zand. De begrafenis zou geschied zijn door de’ beulen of hun handlangers, zeker niet door katholieken. Onaanvaardbaar acht schr. de stelling, dat de lichamen kort daarna door katholieken zouden opgegraven en veroverd zijn. Daarvan zou n.l. een herinnering zijn over gebleven. Doordat het „Mullem" later werd ingedijkt bij de stad, zeggen Opmeer en latere auteurs, dat de lichamen rusten op een onbekende (nJ. niet nauwkeurig, aanwijsbare) plaats. De zeer gedetailleerde studie van den heer Noordeloos is uitstekend verlucht met een tien tal afbeeldingen en topografische kaarten. Deze Vrijwillige Arbeidsdienst, aldus Prae- ses van Galen, vereenige zonder pressie of dwang jongere werkloozen in kampen. Zij krijgen flinken kost en eenvoudige werkklee- ding, verder een bedrag van b.v. 5 per week, de helft contant, de helft op een spaarbankboekje. Men vertrekke naar het kamp des Maandagsmorgens en keere ’s Za terdagsmiddags weer naar huls. Het ver voer moet kosteloos zijn. Doordat elk weekend in den hulselljken kring wordt doorgebracht blijft het gezinsverband be houden. De werkprojecten moeten niet te ver worden gezocht, men blijve zooveel mo gelijk in eigen nabije omgeving. De eenlge kans van slagen echter Is dat de moreele leiding In handen komt van de jeugdorganisaties. Deze moeten de eigen sfeer scheppen, waarin de werklooze jonge man zich thuis voelt, deze zullen ook de stuwkracht vormen. Deze bestelling werd telefonisch opgegeven en daarbij heeft zich een vergissing voorgedaan en is een aantal grammen in stede van het voorgeschreven aantal milligrammen afgele verd. Deze hoeveelheid werd door den levertraan gemengd en daardoor werd den kinderen een duizendvoudige dosis phosphor toegediend. Het spreekt vanzelf dat een dergelijke noodlottige vergissing niet ronder gevolgen kon blijven. De beide kinderen werden In zorgwekkenden toestand naar het Ziekenhuis aan den Zuidwal gebracht. Daar Is het 4 -jarig zoontje aan de gevolgen overleden. Het tweede kind is eveneens ernstig ziek, maar men hoopt, dat dit, een 2-jarig jongentje, tn het leven gehouden kan worden. De politie stelt een onderzoek In, in hoeverre hier van schuld sprake is. Daartoe is het lijkje in beslag genomen. Wel staat echter vast, dat van kwaadwillig heid geen sprake Is. De verpleegster,’ door wier bemiddeling de phosphor is besteld, is radeloos en verkeert in overspannen toestand. In hoeverre'" de telefonische bestelling niet goed verstaan Is, - soclaal-demokraten paradeeren nog I maar steeds gaarne als de paladijnen der onvolprezen vrijheid. De Hooge Raad heeft gisteren verworpen de cassatieberoepen van A. M. en J. H. V., die resp. wegens uitlokking van verduiste ring en heling door het Gerechtshof te •S-Gravenhage in de Leidsche Naalmachlne- zaak veroordeeld zijn resp. tot negen en zes maanden gevangenisstraf. ooral het fascisme vond sympathie. Waarom? Omdat ’t nog iets te beloven scheen, omdat het een zeker succes had in het bui tenland, omdat het zich frlsch en krachtig voordeed, omdat het zoo veronderstelde men tenminste handelend zou optreden, tenminste daden zou stellen: daden tegen de uitwassen der demokra- tie, tegen de ondermijning van het gezag, tegen de nationale lamlendigheid, tegen de bestendiging van een gang van zaken, waar over feitelijk niemand tevreden was. Vele Katholieken begonnen sympathie te gevoelen voor een of ander fascisme en niet weinigen gaven daar reeds openlijk uiting aan. Verondersteld moet worden, dat dezulken over het algemeen niet de mlnst-actleve staatsburgers zich weinig rekenschap gegeven hebben van de consequentie hun ner sympathieën, hunner uitingen. Immers, het kan nimmer tot het ideaal Van een waren Katholiek bejiooren, dat de staatsalmacht erkend wordt en dat het ge zag van den Staat principieel dus gesteld Wordt boven het gezag van God. Wij zeggen: principieel; indepraktljk Immers zou een fascistische staat zeer christelijk kunnen zijn; het hangt er maar van af, hoe de heerscher van het oogenblik het fascistische princiep zou meenen moeten interpreteeren en uitvoeren. Wij, Katholieken, moeten in onze verant woordelijkheid voor het behoud van het koddelijk gezag op aarde echter het zekere voor het onzekere nemen en dus.... ons zelf blijven, onzen eigen weg gaan. Wat de fascisten zeggen te weten, dat Weten wij beter; wat de fascisten zeggen te kuhnen, dat kunnen wij beter; wat de fascisten zeggen te zullen doen, dat «uilen wij beter doen. Wij beschikken over een overtuiging. Welke wortelt in het allerdiepste van een menschenziel, daar, waar de mensch zich tenvolle verantwoordelijk voelt voor God en het tijdelijke tegen het eeuwige afmeet; wij beschikken over encyclieken, waarin over oorsprong en bevoegdheid van het gezag, over wezen en inrichting van den Staat,, over de taak van den Staat en betrekking tot de maatschappelijke orde, enz. enz. de éénig-ware waarheden verkondigd zijn, zóó &Ls zjj nog nooit tevoren verkondigd wer den. En het beste, dat de fascisten in hun Verschillende programs opnamen, ontleen den tij juist aan ónze ..instructies”. Wil men óns dan wat leeren? Wil men tas lelden? Wat er verkeerd is in onzen regeerings- vorm, dat willen ook wij doen verdwijnen: •Jnet wijze beperking” moet de samenwer king tusschen Overheid en volk plaats heb ben, maar de „gezonde volksinvloed” mag Te Glendale, Calif omit, is een nieuw metalen passagiersvliegtuig in dienst gesteld, dat een tot dusver ongekend comfort en luxe biedt. De beide 700 P.K. sterke motoren bewegen dit vliegende luxe-hotel niet enorme snelheid voort De Nederlandsche Maatschappij tot bevor dering van de geneeskunst heeft de aandacht van den minister van sociale zaken gevestigd op het feit, dat als gevolg van de crisis vele ziekenfondspatiënten zijn afgedaald tot arm lastige patiënten en daardoor het fonds heb ben moeten verlaten, wat ondanks het feit, dat vele meergegoeden tot de fondsen toetre den, omdat ze door de crisis zjjn gaan behooren tot de minder-gegoeden. tot een daling van het aantal ziekenfondsleden heeft geleld, die op vele plaatsen groote afmetingen heeft aan genomen. De minister van sociale zaken heeft de maatschappij voornoemd doen weten, dat hU m dit verband overweegt of er njjddWkn of mogelijkheden zjjn om den teruggang het aantal ziekenfondsleden te stuiten. menschen, inwonend thuis of bij familie, ontvangen geen steun! Bij velen van hen verslijten de kleeren, het ondergoed, de schoenen. In de gezin nen, waaruit zij komen, is het al rekenen en puzzelen hoe met de luttele inkomsten rond te komen. Daar voelen die groote, op gegroeide kerels, die toch eigenlijk het geld moesten binnen brengen, zich te veel. En toch moeten ze thuis hun handen ophou den voor alles! Geen trammetje kunnen zij zelf bekostigen, geen duit zakgeld hebben zjj, om zich zelfs maar de toch niet over weldigende luxe van een doosje sigaretten te verschaffen en dat weken, maanden, ja ren achtereen. Men voelt, hoe met al de les sen en cursussen, met alles wat er gedaan wordt om hun geest en moreel op peil te houden, deze leegte niet wordt aangevuld, dat er toch een stemming komt van bitter heid en wanhoop, en daarom wordt steeds klemmender hun vraag: verschaf ons werk, dl geeft het nog zoo weinig. Er moeten toch middelen te vinden zijn om ons nuttigen arbeid te doen verrichten, zonder den nor maal werkenden daarmee concurrentie aan te doen. Alleen op die manier kunnen wij ons het allernoodzakelijkste verschaffen dat ons op de gewone wijze niet kan wor den gegeven. Hoewel deze kwestie officieel nog niet ter tafel is geweest, zoekt de regeering, met open oog voor den nood dezer jongeren, naar een oplossing. Zij wil deze vinden in het doen uitvoeren van nuttige projecten, die niet zooals b.v. de bruggenbouw, direct op het program stonden. Zij denkt b.v. aan den aanleg van een weg Amster damUtrecht, van een grooten weg langs de Noordzeekust. Ook de vakorganisaties, die tot dusver plannen In deze richting te genhielden. staan nu achter die denkbeel den, welke practisch beteekenen: Invoering van een vrijwilligen arbeidsdienst voor de jongere werkloozen. Wij hebben ons over deze belangrijke aan gelegenheid gewend tot Praeses Th. J. van Galen, onder wlen de werkloozenzorg der St. Jozefsgezellen ressorteert. Wij vonden in hem het kon niet anders een vurig voorstander van deze, hem reeds bekende plannen, waarvoor hij de volgende richt lijnen uitstippelde. T”Xe voordeelen van dit kampleven, van Idlt werken in de gave natuur, zijn groot. De jonge menschen worden los gemaakt uit een decadente sfeer, los ge maakt van conventie en gemakzucht, zij Iqpren te leven in eenvoud, In vrijwillig aan vaarde discipline, den arbeid niet langer te zien uit een oogpunt van winstbejag, maar als een plicht tegenover de gemeen schap. Ook het besef, dat men iets positiefs onderhanden heeft, Is goed. De arbeid wordt weer het middelpunt van het leven. Tenslotte ontlast men ook de reeds zoo be narde gezinnen. Kunnen wij ons aan het Duitsche voor beeld spiegelen? De organisatie in Dultschland is puik. Reeds jaren hebben er de Gezellen hun eigen ..Lagers”. De nieuwe regeering stuwt en steunt dit werk op krachtige wijze. Het Is een heerlijk schouwspel In de groote Duitsche steden des morgens deze „vrijwjl- Hge arbeiders” zingende te zien opmarchee- ren, de spade over den schouder, op weg naar hun werk. Het leven in de Duitsche kampen is als volgt Ingedeeld: zes uur op, een half uur voor wasschen, aankleeden. opruimen, gym nastiek, (voor de katholieken) H. Mis, ont bijt, arbeid tot half twee, middagmaal, sport, avondmaal, cultureele avondbijeen- komst, tijdig (uiterlijk 10 uur) naar Ook voor onze toekomstige kampen deze dagorde aan te bevelen zijn. Is het werk b.v. wegenaanleg niet te een zijdig? Bij een project als wegenaanleg Is er werk voor alle groepen. Timmerlieden bouwen de maatschappelijk leven wordt omgezet. ot de groote problemen waarvoor on ze samenleving door crisis en werk- loosheid is gesteld, behoort het feit, dat duizenden en duizenden jongemenschen geen plaats meer kunnen vinden aan het arbeidsfront. Dit maanden, soms jarenlang „zonder" zijn, dit leegloopen doel- en moe deloos, bedreigt het jonge geslacht met de ernstigste moreele en physieke Inzinking. Men heeft daarom de handen Ineen gesla gen en er is In betrekkelijk korten tijd, vooral in de groote steden, voor deze jon gere werkloozen zeer veel geschied. Bij <Ie Katholieken is deze zorg In handen van de St. Josephs Gezellen, die een uitstekende organisatie hebben opgebouwd en verder werken de verschillende groepen Protes- tantsch, neutraal, socialistisch elk In ei gen kring. De overheid subsidieert, elders ook organiseert en leidt zij Zelf. Deze jongere-werkloozenzorg, in het slechtste geval een bezig houden, wat ont spanning en afleiding, in het beste geval, zooals in de goed geoutilleerde centra als Amsterdam, Rotterdam enz. een degelijk opgezet plan met uitgebreide roosters van vak- en ontwikkelingscursussen, is een mooi en werkelijk grootsch stuk werk, dat ontzaglijk veel kwaad heeft voorkomen. Duizenden jongere werkloozen zijn den le diggang ontvlucht, zoeken zich te bekwa men In hun vak, nieuwe beroepsvaardig heid te verkrijgen, zich te ontwikkelen. Men mocht veronderstellen, dat, in afwachting van normale tijden, hier een oplossing was gevonden. Wie echter zijn oor te luisteren legt en weet wat er onder die jongens omgaat, heeft reeds lang begrepen, dat met deze zorg op den duur de werklooze jeugd niet gebaat is. Want hoe gaarne en met hoeveel ijver zij ook de kans tot ontwikkeling van hun kennis en vaardigheid aangrijpen, hoe zeer zjj ook waardeeren alles wat voor hen wordt gedaan, zij hebben tenslotte slechts dezen wensch: werk, werk voor de gemeen schap, werk, dat hun. zij het nog zoo ge ringe, onafhankelijkheid geeft. Men moet toch niet vergeten: deze jonge Naar aanleiding van de mededeeling van mr. H. S. Goldschmidt over de verdeeling van de Lutine-schatten, schrijven concessionarissen, de N.V. Stoombootmaatschappij „Texel” te Texel en de N.V. Scheepvaart G. Doeksen Zn. te Terschelling om. het volgende: Volgens den schrijver zouden wij, bij gunstig resultaat ihet den toren, te tarnen hebben moeten ultkeeren: AMSTERDAM. Candidaatsexamen in de Handelswetenschappen de heer J. van der Kolk; doet. ex. Handelswetenschappen de heer J. H. Th. Schipper. niet geheel verdwijnen; er moet blijven „een goed geordende medezeggenschap” en „een openbare behandeling der openbare zaak": de burgers mogen niet worden tot slaven van een overheid, die zonder verant woording te geven van haar besluiten en haar daden de volledige overgave vraagt van het individu; wij willen degenen, die thans ijveren voor eenlg fascistisch bewind, hun nood wel eens hooren klagen, wanneer zij eenmaal door het door henzelf aan de regeering gebracht bewind tot in de klein ste ie vensklelnighedengeringeloord worden! Welke mensch, die niet tegen zichzelf in bescherming genomen moet worden, laat zich gewillig, ja, opzettelijk, in boeien slaan? Ieder fascisme, waarop het Katholicisme geen correctieven toepast, wil God in de staatkunde verdrijven naar het tweede plan, dreigt het gezag tot een caricatuur daar van een gezag zonder basis te maken en bezorgt de persoonlijke, menschwaar dige vrijheid een smadelijk einde. Uit de ons volgens deze verdeeling toeko mende 28 pCt. (respectievelijk uit ons eigen vermogen) hebben wij materieel, personeel, enz. te bekostigen. Voorts is het ons plan (zulks Ingevolge eene vroegere door ons onverplicht gedane toezegging) daaruit een uitkeering te doen aan Lutinecontracthoudera 1929. In het optelsommetje van mr. Goldschmidt behooren dus de twaalf en dertig procent niet keeten, die verder door de schilders worden verzorgd, llchtleidingen dienen gelegd, koks bereiden de maaltijden en zoo is er nog veel meer. Ook vergete men niet, dat er een zeer groote groep blijft, die géén beroepsvaardig heid bezit. En verder de jonge boeren en jonge landarbeiders, die eiken winter werk loos rondslenteren. Zij zullen er op hun plaats zijn. Wat tenslotte de handels- en kantoorbedienden betreft, hun zal het vol strekt niet schaden, wanneer zij eens met frisschen geest en lichaam kunnen arbeiden in de vrije natuur. Bestaat er geen gevaar, dat deze vrijwil lige arbeidsdienst het karakter krijgt van de bestaande werkverschaffing? Daartoe zijn de verschillen te groot. Bij werkverschaffing is dwang, de arbeidsdienst is vrijwillig. De werkverschaffing brengt goed- en kwaadwillenden bijeen, de arbeids dienst wordt gebouwd uitsluitend op hen. die goed willen; kankeraars en opruiers dienen radicaal geweerd. Zij, die in de werkverschaffing zijn geplaatst, weten, dat zjj toch hun steun zouden krijgen, ook ai bleven zij thuis. Verder staan de jonge men schen in den vrijwilligen Arbeidsdienst on bevangen tegenover het loonvraagstuk en zijn zij niet gebonden aan een gezin. Hoe is uw meening over het „Practisch Werken”, dat reeds in dezen geest in het Vondelpark te Amsterdam wordt toegepast? In het Vondelpark is deze kardinale fout gemaakt, dat men naast technische leiding zich is gaan bemoeien met jeui" godsdienstige en cultureéïe bela ten in handen blijven der jeugdorganisaties. Het zou goed wezen, vervolgde Praeses van Galen, wanneer in de kampen ook de intel- lectueele jongeren werden betrokken, om zoo het contact tusschen hen en de arbei dersjeugd te bevorderen. Zij moeten méé leven, samen optrekken. Veel kunnen zij van elkaar leeren. De klassen, die nog altijd maar van elkaar gescheiden worden gehou den, moeten bijeen gebracht, om samen te bouwen aan een nieuwe gemeenschap. Er zal ook geen „baas” meer zijn, maar een leider, die in dienende liefde zijn taak ver vult en het vertrouwen heeft. Zóó kunnen de werkkampen aan het jonge geslacht een groote taak vervullen. Laat de regeering dit werk ruim opvatten, maar in een geest van eenvoud, laat zij. de juiste menschen weten te kiezen. Het be hoeft niet ineens massaal te worden opge zet, maar het zal groeien in een richting, waarin misschien wel ooit ons geheele Lutinecontracten 1929 (belang 110.000) en privé-relaties (belang 40.000) 30 pCt. Aah. duikers en personeel, enz10 pCt. (Aan den heer Beckers 28 pCt. Aan „Lutine”-aandeelen 1933 14 pCt. Totaal 82 pCt terwijl wij van Lloyd's ontvingen 70 pCt. zoodat meer beloofd was dan te ont- vangen 12 pCt. Volgens ons program 1933 daarentegen moest de verdeeling als volgt geschieden: Krachtens het door concessionarissen met Lloyds gesloten contract voornoemd zal 70 pCt. van de bruto opbrengst aan concessionarissen worden betaald, zoodat Lloyls behoudt 30 pCt. De concessionarissen staan aan den heer Frans Beckers af A Verder staan de concessionarissen aan houders van aandeelen af Zoodat voor de bergingstnaatscl^ap- pijen overblijft het restant of -j-^en manifest als een klaroenstoot. H Een klaroenstoot, welke duizenden J—/en duizenden in den lande zal doen ontwaken uit den lethargischen slaap, waarin politieke onverschilligheid of moe deloosheid hen deed verzinken. een kla roenstoot, welke dwingt tot luisteren, tot zandachtig luisteren naar de fiere en over tuigende taal van den voorzitter der R. K. Staatspartij, den heer O. Gosellng, die zich hierin openbaart als een leider in den bes ten zin van het woord. Och! t is eigenlijk heelemaal niet nieuw, wat de leider van onze zich verjongende R. K. Staatspartij in zijn manifest ont vouwt; t zijn bekende waarheden, welke hier verkondigd worden; geen haar-breed wijkt de leider hoe onzeker en hoe sterk-troebleerend de tijden ook mogen zijn af van de principieele richtlijnen welke de Katholieken van Nederland steeds gevolgd hebben sinds Dr. Schaepman hen bezielde tot eenheid rondom hun ééne Ideaal; onze princiepen hebben zich niet gewijzigd, nóch in de periode van het op permachtige liberalisme, nóch in de stu wing van het alle grondslagen ondermij nende socialisme, nóch in den grootaten en hevigsten wereldoorlog, welke ooit beleefd werd en waarin een „Umwertung” van alle geestelijke en zakelijke waarden op te mer ken viel, nóch ook in de ontzettende krisis, waarin de wereld nu al jaren lang ligt te zieltogen, nóch ook bij de komst van het fascisme over Europa tot vlak vóór, ja, tot over onze grenzen. De katholieke princiepen zijn dezelfde gebleven, ook in het politiek en staatkun dig, ook in het ekonomisch en sociaal leven, en die princiepen waren tot op den dag van gisteren nog even goed en even schoon, als tij on verander lijk stééds geweest zijn. De onvergelijkelijke verdienste van Mr. Gosellng’s manifest bestaat echter hierin, dat daardoor als het ware een nieuwe zon over onze katholieke idealen is opgegaan, dat wij er ons nü eerst weer recht bewust van worden, hoe goed en hoe schoon onze Idealen nu wel zijn. Hier was veel verdoezeld, hier was veel vergeten, en waar de R. K. Staatspartij in de davering van allerlei vreemde en vage, maar daardoor juist aanlokkelijke leuzen zweeg, ja, al te lang blééf zwijgen, wellicht uit een ietwat overmoedig besef van innerlijke en uiterlijke kracht, daar werd door velen het katholieke ideaal niet meer erkend, niet meer begrepen. Velen wendden zich onverschillig of mis moedig van de R. K. Staatspartij af en hielden zich afzijdig, anderen voelden in zich een reageerende kracht en zochten hun heil in socialisme of fascisme. T "T 7" aarom zou één der onzen nu een yy 200 gevaarvolle strooming volgen, als wij zelf (inet alleen zonder ge vaar, maar ook met veel meer kans op suc ces) onze idealen kunnen nastreven en be reiken? Men leze er het krachtige manifest nog eens op na, dair, waar het richtlijnen geeft voor ons ekonomisch beleid, voor een nieu wen maatschappelijken opbouw, voor steun aan den middenstand, voor handhaving van het gezag, voor beveiliging van de christelijke grondslagen van ons volksleven door een krachtige gezinspolitiek, door een verbod van den arbeid voor nlet-kostwin- nende vrouwen, door normen-stelling voor steun aan werkloozen en door ,.de krachtigste bestrijding van de openbare zedenverwildering en van alles, wat deze in de hand werkt”. Ook voor het euvel der cumulatie blijkt de leider onzer partij een open oog te heb ben. Vooral de handhaving van het gezag zal aan de verjongde R. K. Staatspartij veilig toevertrouwd zijn; met sterke hand zal in gegrepen worden tegen „elk optreden in woord en daad, zoo dit een aanranding be- teekent van onze grondwettelijke instellin gen." Communisten mogen hierin een ernstige waarschuwing zien. Evenals ook de socialisten van het slag dergenen, die zoo jubelden bij de muiterij op „De Zeven Provinciën”. Als de groote katholieke massa zich schaart achter de eischen, in dit kloeke manifest vervat, kan men er verzekerd van zijn, dat de R. K. Staatspartij een gezag' zal doen gelden, *t welk vriend en niet- vriend met eerbied vervult. Partijleider Gosellng heeft geen ijdele taal gesproken; hij zal zijn woorden kracht kunnen bijzetten, nü reeds. Immers, wanneer men dit manifest leest en her-leest, geve men er zich rekenschap van, dat de in dit manifest genoemde voorloo pige maatregelen, die aan het program-1933 concrete uitvoering moeten geven, de volle instemming hebben., van de Katholieke Ka merfractie. -*■ Met het volste vertrouwen mogen wij ons dus scharen om een leider, die een zóó be-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 5