Mogelijkheden in het Noorden E. W. VET 4 J. LIND Hz „HET MANCHESTERHUIS” „HET MANCHESTERHUIS” DE AFSLUITDIJK ALS VERKEERSWEG MARKTEN Dagbladreclame: Onmisbaar ALLEEN LANGESTR. 72 P.P 111 LANCESTRAAT 37 ALKMAAR Naast Firma ELZAS ST. PANCRAS GRAFT HE1LOO VRAGENBUS 4a i 1 i i b in de grootste sorteering en tegen de laagste prijzen HOEK VAN DEN BOSCHSTRAAT Op het gebied van DAMESHOEDEN DAMESHOEDEN - PELTERIJEN en PELTERIJEN brengen wij steeds het nieuwste 10 JAREN LANG HOOFDPUN Het middel dat na enkele maanden reeds hielp Als veeteeltland te Friesland natuurlijk VRIJDAG 27 OCTOBER WIE OP KWALITEIT LET, KOOPT BIJ Denk om Uw gezondheid. Laat de herfsK regen geen vat op U hebben. Koopt nog heden een REDI (REgen Dicht) MANCHESTER PAK in: Wij verkoopen ook: WATERDICHTE BEENPIJPEN. 2.95 WATERDICHTE RIJBROEKEN 6.25 LEEREN JASSEN22.50 OLIE JASSEN4.50 r Nederland ver- voorstel i n i (Adv.) b r 1.896 51.340 238 637 3.045.806 s e de s >1 s i en i i n te n >t a 171.248 21,34 48 494 641 3.783 Ó,47 Friesland en Gronin gen 16548 20,76 4.265 5,35 536 0,67 voor het over ten IS n ts geldt «IJ het In veel mindere mate ook voor de provincie Groningen. tram de t een aan- le autobus De.aftluitdVk vormt een belangrijke tchakel in het verkeer tueechen Noord-Holland en F rietland Wortelen Bolder aangevoerd 7000 ct. 8 n L n :e U X rs it ■e tt Friesland en Gronin gen Motorrijtuigen (alle soorten) totaal aantal per 1000 inw. Autobussen totaal aantal per 1000 Inw. Vrachtautomo- blelen totaal aantal per 1000 Inw. Vraag: kleed Ing, algen? Antw.: af? txot sr ie 11 o r. t cuott sontau. Nederland (Gemeen te tr. niet medegere- kend) Toch r dat het aantal automobielen Ujke provinciën ook maar 6rooter Is dan In de andere deelen geeft cijfers van I toeneming, van het vreemdelingenverkeer. De hotel. en dergelijke bedrijven hebben het dit seizoen drukkér gehad dan anders. En al zal het bezoek van tourlsten In de volgende jaren, wanneer „het nieuw tje" er af Is, wel weer Iets terugloopen, de Frlesche meren en het Groninger land met de Drentsche heidevelden zullen zeer zeker bij voortduring een groot aantal landers tot moeilijkheid roepen, losstaande van al toekomstplannen, de toegangs- Middenstandsvereenlging. Woensdagavond werd In het lokaal van den heer Jac. v. Ge- 'msren een ledMMMSgaderlng gehouden door dg Mkkleivatandsvareauigtng „Vemi". Besloten wordt, In verbinding met de Hanse een aanbod van den' heer v. Diepen over een te houden lezing aan te nemen. Aan de orde komt nu het zenden van een verzoek aan den gemeenteraad om goedkoope- ren electrischen stroom. Ingekomen Is een schrijven van de Hanze in dezen, waarin medegedeeld werd, dat het niet te bereiken Is, dat voor allen goedkooper licht wordt geleverd. 20 ct. per K. W. is nog te duur. De voorzitter zegt, dat deze vereenlglng voor stelde verlaging voor allen te krijgen. Zeer breedvoerig wordt dit punt besproken, waarna ten slotte een commissie wordt be noemd om gegevens in dezen te verzamelen. Ook de Hanze kan dan een paar leden benoe men. Tot leden dezer commissie werden be noemd de heeren Zwaag en Stuvellng. De voorzitter stelt voor, een brief te zenden aan het hoofdbestuur waarin wordt voorge steld, dat zoo min mogelijk die salarissen wor den besnoeid, waarvan de middenstand de koop kracht ondervindt Besloten wordt af tt wachten. Hierna komt een voorstel om aan den ge meenteraad een verzoek te richten om te ko men tot een vent verbod. afdoend ver at zeer zeker. Vraag: Mag een katholieke vrouw, die met man en kinderen in het huisgezin leeft, in het klooster treden? Antw.: Onder bepaalde, omstandigheden en met inachtneming van zeker® voorwaarden wel. Vraag: 1. Kunnen jongen en meisje, belden meerderjarig, waarvan de vader van t meisje waarschijnlijk zijn toestemming weigert, voor het gerecht trouwen? 3. Hoe lang moeten zjj dan onder de geboden staan? Antw.: 1. Een meerderjarig kind, dat nog geen dertig' joar is. moet toestemming vragen aan vader en moeder. Kan het kind die toestem ming ntet bekomen, dan kan het de bemidde ling Inroepen van den kantonrechter. Weigeren de ouders of een van hen ook voor den kan tonrechter, dan mag het huwelijk eerst wor den voltrokken na drie maanden. Vraag: Zijn deRouwmlsgewaden van den pas toor van „De Duif", welke bij de uitvaart van den zeereerw. heer pastoor Zwart te Zaandam gestolen waren, nog teruggevonden? Antw.: Ja. ze waren achter een boom te Am sterdam gedeponeerd. Wat Mej. J. A. v. L. te Den Haag schrijft. JflerbU deel ik U mede, dat ik ruim 10 jaar lijdende was aan hoofdpijn met galbraklngen en men zeide mij, dat voor mijn kwaal geen ge nezing was. Nu hoorde ik veel van Kruschen Salts en ik dacht; Laat mU dit middel eens probeeren. Ik neem nu sinds enkele maanden in het eerste kopje thee Kruschen Salts In en kan U mededeelen. dat Ik nu maanden lang geen hoofdpijn meer heb. Anders lag ik om de drie k vier weken twee dagen In bed en kon niets gebruiken. Ik ben nu met dit Kruschen Salta veel beter." Mej. J A. v. L„ Den Haag Hoofdpijnen en dergelijke klachten, zooals slechte eetlust, neerslachtigheid, zenuwachtig heid enz., vinden meest hun oorzaak in te trage, onvoldoende werking der inwendige organen. De voedselresten worden niet volledig uit het lichaam verwijderd en schadelijke stoffen zullen zich ophoopen. welke het bloed onzuiver maken en den geheelen gezondheidstoestand onder- mljnen. De verschillende zouten in Kruschen Salta sporen de Inwendige organen aan. zoodat alle afvalstoffen geregeld en volkomen uit het lichaam verwijderd worden. De „kleine, dagelUk- sche dosis” houdt U Inwendig zuiver en schoon. Uw bloed wordt weer helder en frlsch: hoofd pijn en andere klachten zullen spoedig en voor goed verdwenen zijn. En al gauw zult U het „Kruschen gevoel" gaan herkennen aan uw stralenden levenslust, onvermoeibare energie en onverstoorbare opgewektheid. Kruschen Salta is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten A Fl. 0 90 en Fl. 1.60 per flacon. Stralende gezondheid voor één cent per ring Let op. dat op het etiket op de flesch. zoowel als op de buitenverpakking de naam Rowntree Handels Maatschappij Amsterdam voorkomt. Op het oogenbllk kunt U Kruschen Salta pro beeren zonder dat het U Iets kost. Er zijn namelijk onlangs onder de apothekers en dro gisten een aantal flacons Kruschen verdeeld, die alle verpakt zijn met een gratis proefflacon. U kunt dezen gratis proefflacon gebruiken zonder den gewonen flacon Kruschen te openen. En in dien U na deze proef niet volkomen tevreden bent, kunt U den grooten flacoh ongeschonden terugbrengen naar den apotheker of drogist bU wlen U dezen gekocht hebt. HU zal U uwe geheele uitgave, Fl. 1.60 onmiddelUJk en zonder omwegen terugbetalen. Maar vergeet niet, dat de gratis proefflacon alleen verpakt Is bU de groote maat en slechts voor een beperkten tUd verkrijgbaar Is. Gaat dus nu naar uw apotheker of drogist, voordat hU deze „Groote Proefpakken” heeft uitver kocht. Neder- zlch blijven trekken, nu de van de verre reis voor een groot deel is verdwenen. Naast het bezoek van tourlsten staat het bezoek van handelsrelzlgers, die reeds dit seizoen In meerdere mate dan voorheen de noordelijke provincies tot operatleveld hebben gekozen. Reeds Is een opmerkelijke toename geconstateerd van het marktbe zoek vanuit Noord-Holland aan Leeuwar den. Een en ander zal zeker strekken tot versterking der economische banden, die Friesland en Groningen met de overige provincies verbinden. De belangrijkste gevolgen van de open stelling van den nieuwen verkeersweg de Zuiderzee zullen zich doel gelden aanzien van het goederenvervoer. Het ontbreken van een statistiek den blnnenlandschen handel maakt echter zeer moeilijk de verdeellng van de producten der beide provinciën over bin nen- en buitenland na te gaan. Het is be kend dat Friesland een land van veeteelt en zulvelproductie Is, dat Groningen daar entegen meer op landbouw en Industrie is georiënteerd. In 1930 bedroeg de normale afzet van fok-, melk- en slachtvee van Friesland, dat van alle provinciën verre weg den grootsten en moolsten rundveesta pel bezit, "75.000 stuks per jaar. In-ditzelfde jaar bedroeg de Nederlandsche export van rundvee 24.052 stuks, waarvan het over- groote deel naar België ging. Wij mogen aannemen dat het Frlesche vee in dezen export een voorname plaats innam. Maar het grootste deel der productie hier in het land, hetzij voor Portonen vervoer per tramweg, in 1000-tallen pas sagiers ta pCt. der bevol king Goederenvervoer in 1000 K G. Vraag: Hoe lang moet men een gevonden voorwerp in zUn bezit hebben, om het als zUn eigendom te mogen beschouwen? Antw.: Dat hangt van verschillende omstan digheden af. Wend u tot een rechtskundige. Vraag: Hoe kan ik glacé handschoenen, door vocht gespikkeld, -weer goed krijgen? Antw.: Hiervoor is geen middel. Vraag: MUn zoon is bestemd voor de lichting 1935. Nu is hü voor den vrUwllllgen landstorm afgekeurd, geldt dit nu ook voor aqtleven dienst? Antw.: Als uw zoon onvoorwaardelUk is af gekeurd voor den vrijw. landstorm, dan Is hU ook afgekeurd voor den actieven dienst. Vraag: 1. Welke Magglsoepen mogen des Vrij dags gegeten worden? 2. Geldt dit ook voor Honlngaoepen? Antw.: 1. De zoogenaamde magere soepen. 2. Ons niet bekend. Vraag uw winkelier of het een magere soep is. Vraag: Is serie 1913 no. 36 van den Rotter- damschen Schouwburg reeds uitgeloot? Is het premieaandeel van de Hollandsche Gronde re - dietbank serie 48796 no. 46 reeds uitgeloot? Antw.: Nog niet uitgeloot. Vraag: 1. Wie betaalt het geld van de Ziekte wet uit? 3. Welke dokter gaat hierover? Antw 1. De werkgever stort premie volgens de Ziektewet, maar de Raad van Arbeid be taalt het ziektegeld uit. 3. De dokter van den Raad van Arbeid. Vraag: Hoe kan Ik muizen achter het be hang verwijderen? Vergif en dergelUke helpt niet. Een poes kan ik niet houden. Antw.: Vraag uw drogist een giftigingsmiddel. Dat middel bes’ «-kt afsluiting van de voormalige Zul- derzee en de indijking van een deel daarvan brengen vanzelfsprekend I belangrijke gevolgen mede ten aanzien van I ante geheele volkshuishouding: nieuw ves- I tlgingsgebied voor een klein deel der be- I voUdng en een niet onbeduidende uitbrel- I ding van de bebouwbare oppervlakte des I lands. Doch daarnaast ondergaat In het I büsonder de geografische positie der aan- I grenzende gewesten een wijziging door het I verdwijnen van de binnenzee, een wijziging I die niet zonder Invloed kan plljven op de I economische structuur dier gewesten. I Vooral Friesland, dat eenerzljds plotseling I de helft van zijn kust van de vrije zee ziet I afgesloten en anderzijds een directe over- I jand-verblnding met Holland heeft gekre- gen, «al komen te vallen In de werkings sfeer van enkele nieuwe factoren die de levensvoorwaarden van de bevolking zeker is eenlg opzicht zullen wijzigen. Hetzelfde reeds heeft doen gelden, is een krachtige De economische positie der belde Noor delijke provinciën wordt in hoofdzaak ge kenschetst door hun excentrische, voorheen «Ifs geïsoleerde ligging ten opzichte van de overige deelen van het gemeenebest Reeds Tacitus verhaalt op boeiende wüze van de taUooze moeilijkheden dlë de Ro- melnsche legioenen hadden te overwinnen om vanuit Zuid- en Mldden-Nederland in het land der Friezen door te dringen. De «fortuinlijke avonturen van meerdere graven van Holland, die zulks eveneens, thans over de Zuiderzee, trachtten te doen, djn ook bekend. In de vroege middeleeuwen bloeide de handel van Friesland met de Oostzee, Scandinavië en de Vlaamsche Meden, doch het betrof hier uitsluitend veehandel: Stavoren en Leeuwarden (toen gelegen aan de thans niet meer bestaande Middelzee) waren de voornaamste havens. Naarmate de schepen echter grooter wer den, verplaatste de handel zich naar de Hollandsche havens op de Westkust der Zuiderzee: de Frlesche kust bleef nog slechts een basis voor de 2uiderzeevissche- rtj. Over land bleef de verbinding met de andere provinciën uiterst gebrekkig. Fries land, Groningen. Drente en Overljsel beza ten nog in 1814 geheel geen straatwegen. Vandaar dat reeds in de zestiende eeuw kanalen werden aangelegd, die het binnen land van Friesland en Groningen met de Wadden en de Zuiderzee verbonden, om althans over zee eenlge communicatie met de overige deelen des lands te hebben. Pas toen in de negentiende eeuw ook de Drent- «che veenen ontgonnen werden en ook daar waterwegen tot stand gekomen waren, werden de Noordelijke prtMHCfes tenmin ste bereikbaar voor ons vaderlandsche ver voermiddel: de trekschuit. In het midden der eeuw had de stad Groningen geregelde diensten met Zaandam, Nijmegen, Amster dam en Schiedam, en Leeuwarden een met Rotterdam, verbindingen die zooal niet aan ten betonwegen. Een deel van het spoor wegnet in Noord-Holland en ook in de Oostelijke provinciën zou daaraan aanslui tend dan ook in dien zin moeten worden opgebouwd. Intusschen dergelijke wegen tot den afsluitdijk lulde om verbe tering. Vraag: Hoe kan men het weer uit een spiegel verwUderen? Antw.: Daartoe moet de kwtklaag achter op den spiegel worden vernieuwd. Dat kan echter slechts een vakman doen. Vraag: Heeft een jaar wei eens 53 weken, zoö ja, welk? Antw.: Het kan soo uitkomen, dat in één jaar 53 Zondagen. Maandagen enz. zUn, maar het telt zlechta 53 weken en één of twee dagen. Hoe kan ik een rood leeren autob*- welke zwart geworden is, weer rél- betrekklngen ten goede kwamen. De aanleg van spoorwegen, welke na 1863, zij het in spaarzame mate, tot stand kwam, en waar- 1 door de beide hoofdsteden zoowel onderling als via Meppel met het Nederlandsche en via Nieuwe Schans met het Dultsche Spoor wegnet verbonden werden, was een eerste •tap om de provincies uit hun isolement te verlossen. Intusschen is deze hoek van Nederland door de spoorwegen nog stiefmoederlijk bedeeld. Van de 3.639 K. M. spoorlijn die ons land bezit, liggen er maar 500 op Frie- eehen en Groningschen bodem, terwijl de frequentie van het verkeer op deze lijnen zeer gering is. De stoomtrams, die aan het «tlle Frlesche landschap hier en daar een accent van oudmodische bedrijvigheid ge ien, vullen deze leemte zeer onvoldoende aan, zooals in groote lijnen kan blijken uit enderstaande. zeer onvolledige cijfers, da terend uit 1931: Brand Door onbekende oorzaak is afge- brand de bakkerij van den heer Bruin, alhier. Welken Invloed zal nu de nieuwe keersweg, die de afsluitdijk vormt, op het economisch leven van belde provinciën uitoefenen? Een eerste, voor de hand lig gend verschijnsel, dat zich dezen zomer om temand te benoemen, die tegen vergoeding de functie van secretaris waarneemt. De heer v. Oemeren neemt dit voorstel over en stelt voor, nogmaals te stemmen. De werk zaamheden kunnen door het bestuur geregeld worden. aan**r°P “*e,nt d* h**r Rus de benoeming Hierna komt de rondvraag, waarbij de heer V. Vennlk den voorzitter aanvalt in verband met de onlangs alhier gehouden H.A.B.-ten- toonstelllng. De discussie wordt bU wUlen vrij scherp Hierna sluiting. <*°or het platteland rechtstreeks aan de ““tra is aangesloten en heele streken uit txin isolement werden verlost. De tram en de beurtschepen zien zich belangrijk deel van het vervoer ontno- a>en en het veevervoer, dat deze belde ’«“fheen bedienden gaat thans overwegend ®er vrachtauto al of niet in geregelden 'benst, terwijl de autobus zich van het per- “henvervoer in hoofdzaak heeft meester *e®aakt. Wekelijks wordt Leeuwarden ge frequenteerd door ruim 525 autobussen en i 750 vrachtauto’s, behoorende tot resp i en 220 geregelde diensten.” Als benzine niet helpt, dan zal de zwarte kleur een gevolg van slijtage zUn. In dat geval Is er uit den aard der zaak niets aan te doen. Vraag: 1. Kunt u mU ook zeggen, waar het plaatsje Drongen ligt? 3. Hoeveel K.M. ligt het van Haarlem 3. Kan men dit plaatsje per spoor of bereiken? Opgemerkt werd, dat wanneer een dergelük verbod werd aangenomen, het niet orunogeUjk is, dat door groote, naburige gemeenten re- presallle-maatregelen worden getroffen. Het voorstel wordt tan slotte aangehouden. Hierna komt de bespreking der Bt. Nico- laas&cti*. De voorzitter stalt voor, een dag of 10 voor 8t. Nico laas een auto met luidspreker met versterker door de gemeente te laten gaan van omstreeks 5 tot 9 uur. De kosten zullen be dragen ongeveer f 45.per twee avonden. Besloten werd, soo mogelUk met medewer king van de Hapse, het voorstel uit te voeren. Hierna komt aan de orde de bespreking van de uitgave van een adresboek. Opgemerkt wordt, dat reeds in desen ge werkt wordt, doch dat de bedoeling, dat de kosten door advertentlén gedekt worden, niet bereikt is. De heer van Oemeren zou daarom willen, dat een lid van „Vemi” en van de „Hanze” met den heer van Deutlchem de zaak bespre ken. In desen geest wordt besloten. De voorzitter stelt voor, twee nieuwe be stuursleden te kiezen, ter vervanging van spr. en den heer Bakker. Bij verkiezing werd benoemd de heer J. Rus, die echter verklaart, de functie niet te kun nen aanvaarden. BU derde stemming wordt gekozen de heer O. Vennlk. die echter de benoeming ook ntet wenscht aan te nemen. De heer Rus doet vervolgens het Zuivel: 81eutelkaas 30—35. Goudakaas 13 35, Edammerkaas 1040. aanvoer 31639. MUnboter 1.61, 153. 136. velllngboter 1.57. 1.49 Aanvoer 8/3, 10/6 3/13 vaten. Commis sie 70. Eierenhandel: Klpeieren Kg. PrUs 4.25—5.75. HandelsprUs 8095 per Kg. Eendeieren aangevoerd 130 Kg. PrU*: 3.804J5. HandelsprUs 5060 ct. per Kg. Pluimvee: 10 slachthanen 4070 ct., 100 slachtklppen 3575 ct„ 200 jonge hanen 3080 ct.. 10 jonge duiven 10 ct., 10 konUnen 30 ct. per pond. NOORD-8CHARWOUDB, 27 Oct. 11300 K.O. AardappelenOchotacbe Muizen 0 70. Drielingen 0 50—0.70. BI. eigenheimers 3 20. Frtso 1.00—100. 50 KG Spercleboonen 3 00—6 00 6400 KG. Uien: Drielingen 1.10—130. Uien 1902 40. Grove Uien 3.30—3.60. 1300 K G Peen 140—3.30 700 K.G. Kroten 0 901 00 30500 K G. Rootle kool 100 1 00 33100 K.G Qew. Witte kool 0 40—1 25. 11000 K.G. D. Witte kool 0.90—14SL .9000 K.O Gele kool 1.00—1.10. 348’ stuks Bloemkool 4 40 p. 100 -•OtUlMIe c WARMZNHUTZEN. 29 Oct Uien, drielingen 1.14 Peen 2 30 -S Oft. Idem kleine 1.00, 81abon nen 8.50, Roode kool 1.001.30. Gele kool 1.00, Deeneche Witte kool 1.40. Witte kooi 1.25 per 100 KG. ZWAAG. 25 Oct Vetlingexereen. „Bangert en O.*’ Slaboonen 6.0035.00. SnUboonen 25.00 33.00. Druiven 26.0042.00. Spinazie 5 0016 00. Poeteleln 3.208.00. Roode kool 1001.90. Gele kool 1.00—1 70. Spruitkool 7 00—13 00. Uien 170 —3.00. Witlof 130022 00. Jac bebel 8 0011 00. Present 7 0017.00. Ooudreinet 8 00-20 00. Zoete 5 00—16 00. Kleypeer 5.30—7 00. Wlnterlouw 5 00 —7 40 per 100 K.G. Bloemkool 4 00—10 10. Sla 0.702.40. Wortelen 3.00—6 10. Gleser 7.60 9 00 Boerengroen 5.008.20, Gratlool 4 90. Novo 10.00—19 00. Soldat 20.00 30 00. Kleermaker» 6.00—1100 William 17.00—27 00 Der 100 stuks. BLOKKER. 25 Oct ..Op Hoop van Zegen** Andijvie 0.501.40. Bloemkool: le soort 4.70 7 30, 2e soort 2 004 10. 3e soort 1.50. Put leskool 186. SnHboenen 14 0031 00, Wortelen 2.103 80. Novo 11.20—15 20. Calvll 11 0016 00. Soldat 18.0026.00. Wijnpeer 7.80. Conference 2100. Curé 7.30—10 80, Wfnterlouwen 5 207.00, Ster- appelen 11.0018.00, St. Germain 5.409.00, Druiven 23 0030 00. Noten 16 00. Bellefleur 4 30 —6.50. Br Seedling 5 007 40. Conseiller 12 00— 20 40. Goudreinet 6.7013.10. Gratlool 3.10 5.10, Kleermaker 7.00930. Winterjannen 4 70 6.40, Zoete Ermgaard 7.1010.70. Jac. Lebel 4.908.80. Bismarck 5 10. MEDEMBLIK. 25 Oct. .jBt. Joseph’* Bloem kool 1 509 00. Witte kool 1251.30. Roode kool 1001.40. Savoye kool 1.001.50 per 100 stuks. Uien: groote gele 0.650 95. kleine gele 0.40. Bie ten 0.600.95, nep 0.700 90 per halven Hl. Slaboonen 0.70—0.90 per Bakje. 8ou het verkeerd zijn, te meenen 1 Aug. 1932: Van de Gronlngsche veeteelt is de paar- denteelt het meeste van belang: het aan tal fokmerriën per 1000 inwoners be draagt 71, tegen 32 voor het geheele land. Nu is de uitvoer van paarden in de laat ste jaren teruggeloopen van 8.780 stuks in 1928 tot 5.270 stuks in 1932, terwijl de ge weldige val der exportprijzen in dat tijd perk we) het best geïllustreerd wordt door het feit dat de waarde van den uitvoer in dat tijdperk terugliep van 9.872.000 tot 1.173.000: een gemiddelde prijsval tot op één vijfde van de oude prijzen. Dat tenge volge van deze omstandigheden ook voor het Gronlngsche warm bloed paard de bin- nenlandsche markt ook al is die uiter aard niet ruim in beteekenls sterk s tcegenomen, ligt voor de hand, te meer daar sedert 1930 onze Invoer krachtig is Ingekrompen: van 35.207 stuks in dat jaar tet 8.970 in 1932. De ligging der paarden markten in ons land, waarvan Rotterdam verreweg de belangrijkste, en tevens de ult- vverhaven naar Frankrijk is, ons voor naamste exportland voor paarden, maak* het evenwel weinig waarschijnlijk dat de afsluitdijk hier van groot belang zal kun nen zijn. Hij komt als verkeersweg aUeen In aanmerking voor vervoer naar de markten Amsterdam en Purmerend. Een artikel dat zich buitengewoon goed leent voor vervoer per auto, en waarvoor de afsluitdijk dan ook een bijzondere be teekenls heeft, te versche visch. Langs de geheele kust van Friesland en Groningen wordt vtescherl) uitgeoefend, zoowel in de Noordzee en Wadden ate in het Ijsselmeer Voor de Noordzee te in deze gewesten Har lingen wel de voornaamste visschershaven en vandaar uit rijden dagelijks de vlsch- auto’s over den afsluitdijk naar Amster dam en andere steden In Noord-Holland. 354.557 (12 pCt.) H«t te dan ook zeer begrijpelijk, dat het verkeer per rail het verkeer over de bin- “enwateren geenszins verdrong, doch f «techts aanvulde, en dat pas door het auto- verkeer groote gebieden van het platteland uit hun afzondering verlost zijn. De secre- ^rts der Kamer van Koophandel te Leeu- *«rden, Dr G. J. Otten, schreef vorig jaar dan ook in een Friesland-nummer van het Maandblad „Ons Nederland”: «ybrmden vroeger spoor en hoofdverbindingen met daarnakst Ui kar. en beurtvaartdiensten, de de vrachtauto hebben thans een ver- kéersnet over de provincie gespreid, waar- Landverkoop Ultalag openbare verkooplng. gehouden op Donderdag 30 October in het café van den heer Bouwztra, ten overstaan van No taris Mr C. J. de Lange. Eigendom van den heer K. Duif 8z.: Perceel 1: Huls bod en erf. kooper C. Bakker X°°L/ 2000Perceel 3: Bouwterrein, kooper J. Kloosterboer Pz. voor f J10.Perceel 3: Bouwterrein kooper Jc. Timmerman voor 310.—. Perceel 4: Bouwland. 15 snees, opge houden op f 30.—. Perceel 5: Bouwland. 13 sn opgehouden op f 30 Perceel 6: Bouwland. 15H snees, kooper G Duif f 31.—. Perceel 7: Bouw land. 13 K snees, opgehouden op f 40.Perceel 8: Bouwland. 13 snees, opgehouden op f 43. Perceel 9: Bouwterrein, kooper J. van Kampen f 150. Perceel 10: Bouwterrein, kooper J. Van Kampen f 145.—. Perceel 11: Bouwterrein, koo per K Lek f 140.Perceel 13: Bouwterrein, kooper K. Lek f 165Perceel 13: Bouwterrein kooper K. Lek f 175.Perceel 14: Grasland, opgehouden op f 30.—, 33 snees. Perceel 15: Bouwland. 30 snees, opgehouden op f 15.Per ceel 16: Bouwland. 19 snees, opgehouden op f 19.—; Perceel 17: Bouwland. 31 snees, opge houden op f 19.Perceel 18: Bouwland. 31H snees, opgehouden op f 19.—. Perceel 19: Bouw land. 30 snees, opgehouden op f 19. In combinatie werden gekocht de perceelen: 1. 3. 3. 7. 8. 9, 10, 11, 13, 13, 14 door W Koteer voor f 5320.— ook een belangrijk exportgebied voor zui velproducten en gecondenseerde melk. De Frlesche boterproductie alleen bedroeg In 1931 ongeveer 22 pCt. van de productie over het geheele land; de kaasproductie wel 50 pCt. De uitvoer van boter geschiedt voorna melijk naar Duitschland (dat nog steeds op de eerste plaats staat, al te de uitvoer daarheen sedert 1929 tot één derde vermin derd), Groot-Brlttannlë. België en Frank rijk. Ook kaas gaat voornamelijk naar Duitschland, Bqfglë. Frankrijk, Groot- Brlttannlë, waarvoor speciaal Cheddas- en Cheshlrekaas gemaakt wordt, en Spanje. Gecondenseerde melk gaat voor het over- groote deel naar Groot-Brlttannlë, en ver der voor belangrijke deelen naar En ge lach en Nederlandsch-Indjji. Nu geschiedt de export uit Friesland naar Groot-Brlttannlë bijna geheel via Harlingen, doch voor den overigen export, voorzoover die over zee ge schiedt, ligt de afsluitdijk zeer gunstig als kortste verbinding tusschen het gewest en dc haven van Amsterdam. Voor dit soort vervoer zou echter een spoorweg over den dijk wel van belang zijn. Naar men weet te op de Waterstaatsbegrooting 1934 een eer ste post uitgetrokken voor aanleg van een zoodanige spoorbaan. Het te echtes toch de vraag of een dergelijke aanleg.-naast het bestaande vradhtautovervoer ed’de ove rigens zeer gebrekkige route Stavoren— Enkhulzen, wel de kosten zou loonen. In een pas verschenen artikel In JSe Inge nieur” overweegt Ir. W. Kamp In ditzelfde verband den aanleg van een autodienst op spoorwegbasls, dJ. op speciaal daarvoor handels- dan toch aan teedere familie- sblljft toch binnenlandsche consumptie, hetzij om la- aangelegde en voor ander verkeer afgeslo- ter als versch gerookt of gezouten vleesch te worden uitgevoerd. Waar nu de export van landbouwproducten door het buiten land steeds meer bemoeilijkt wordt, en de uit voer van „dieren en dierlijke produc ten” in de jaren 1928—1932 in omvang daalde van 915.250.000 K.G. op 770.214 000 K G., en In waarde van 524.670.000 gulden op 207.811.000 gulden, ligt het voor de hand, dat de binnenlandsche handel een steeds voornamere plaats gaat innemen. En waar het betreft veevervoer, dat voor een zeer groot deel per auto geschiedt, te de afsluitdijk van zer groote beteekenls voor het verkeer tusschen het Frlesche en het Noord-Hollandsche veeteeltgebled, tusschen de veemarkten Leeuwarden en Sneek eenerzljds, Purmerend anderzijds. Een feit Is, dat op marktdagen reeds meer Noord-Hollandsche veeauto’s te Leeu warden gezien worden dan vroeger. ALKMAAR, 27 Oct. Kaasmarkt. Aanvoer 88 stapels, wegende 100 000 K.O. 44 fabr kl. 23.00, 4 fabr. comm. 22 00. 1 fabr. mldd. 22 00, 13 boe- renkl. 21.00, 26 boerencomm. 25.00. Handel goed. BROEK OP LANOENDIJK Z7 Oct 3600 KG AardanpelenBchoUche Muizen 1.50. BI. Eigen heimer* 2.30. Drielingen 0 70. 45000 K.G. Roode kool 100—160. 19 KG Gele kool 100—1.10. 38 KG. Vroege Witte kooi 0 401 35 «600 KG Deensche Witte kool 0601.10. IS K.G. Uien: Gele Uien 3.00—3 40. Gele Drielingen 1.00—1.10. Gele Nep 2.80, 4100 stuks Bloemkool: le soort 150—5 40. 2e soort 0.70—1.00. 800 K.G. Bleten 1.00. LEEUWARDEN. 37 October. J- Aangevoerd werden: 102 enterstiererT- y- 16o, 118 Twen- terztleren 150250 per stulc-070 vette koeien 90185 per stuk, 3052 ct. per Kg.. 2036 melk- en kalfkoeien 90—300 per stuk, 240 pin ken 4595 per stuk, 21 vette kalveren 1860 per stuk, 1851 graskalveren 1552 per stuk, 322 nuchtere kalveren 35 50 per stuk. 753 vet te schapen 819 per stuk. 195 weide schapen 614 per stuk. 730 lammeren 510 per stuk. 556 vette varkens 3080 per stuk. 3237 ct. per Kg.. 18 magere varkens 1540 et. per Kg.. 128 kleine biggen 5—11 per stuk, 46 bokken en geiten. 16 paarden, totaal 7590 stuks. u

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 17