Mogelijkheden in het Noorden
E. W. VET
4
J. LIND Hz
„HET MANCHESTERHUIS”
„HET MANCHESTERHUIS”
DE AFSLUITDIJK ALS
VERKEERSWEG
MARKTEN
Dagbladreclame: Onmisbaar
ALLEEN LANGESTR. 72
P.P
111
LANCESTRAAT 37 ALKMAAR
Naast Firma ELZAS
ST. PANCRAS
GRAFT
HE1LOO
VRAGENBUS
4a
i
1
i
i
b
in de grootste
sorteering en
tegen de
laagste prijzen
HOEK VAN DEN BOSCHSTRAAT
Op het gebied van
DAMESHOEDEN
DAMESHOEDEN - PELTERIJEN
en
PELTERIJEN
brengen wij steeds
het nieuwste
10 JAREN LANG HOOFDPUN
Het middel dat na enkele
maanden reeds hielp
Als veeteeltland te Friesland natuurlijk
VRIJDAG 27 OCTOBER
WIE OP KWALITEIT LET, KOOPT BIJ
Denk om Uw gezondheid. Laat de herfsK
regen geen vat op U hebben. Koopt nog
heden een REDI (REgen Dicht) MANCHESTER
PAK in:
Wij verkoopen ook:
WATERDICHTE BEENPIJPEN. 2.95
WATERDICHTE RIJBROEKEN 6.25
LEEREN JASSEN22.50
OLIE JASSEN4.50
r
Nederland
ver-
voorstel
i
n
i
(Adv.)
b
r
1.896
51.340
238
637
3.045.806
s
e
de
s
>1
s
i
en
i
i
n
te
n
>t
a
171.248
21,34
48 494
641
3.783
Ó,47
Friesland
en Gronin
gen
16548
20,76
4.265
5,35
536
0,67
voor
het
over
ten
IS
n
ts
geldt «IJ het In veel mindere mate
ook voor de provincie Groningen.
tram de
t een aan-
le autobus
De.aftluitdVk vormt een belangrijke tchakel in het verkeer tueechen Noord-Holland en
F rietland
Wortelen
Bolder
aangevoerd 7000
ct.
8
n
L
n
:e
U
X
rs
it
■e
tt
Friesland
en Gronin
gen
Motorrijtuigen
(alle soorten)
totaal aantal
per 1000 inw.
Autobussen
totaal aantal
per 1000 Inw.
Vrachtautomo-
blelen
totaal aantal
per 1000 Inw.
Vraag:
kleed Ing,
algen?
Antw.:
af?
txot
sr
ie
11
o
r.
t
cuott sontau.
Nederland
(Gemeen
te tr. niet
medegere-
kend)
Toch r
dat het aantal automobielen
Ujke provinciën ook maar
6rooter Is dan In de andere deelen
geeft cijfers van
I
toeneming, van het vreemdelingenverkeer.
De hotel. en dergelijke bedrijven
hebben het dit seizoen drukkér gehad dan
anders. En al zal het bezoek van tourlsten
In de volgende jaren, wanneer „het nieuw
tje" er af Is, wel weer Iets terugloopen, de
Frlesche meren en het Groninger land met
de Drentsche heidevelden zullen zeer zeker
bij voortduring een groot aantal
landers tot
moeilijkheid
roepen, losstaande van al
toekomstplannen, de toegangs-
Middenstandsvereenlging. Woensdagavond
werd In het lokaal van den heer Jac. v. Ge-
'msren een ledMMMSgaderlng gehouden door dg
Mkkleivatandsvareauigtng „Vemi".
Besloten wordt, In verbinding met de Hanse
een aanbod van den' heer v. Diepen over een
te houden lezing aan te nemen.
Aan de orde komt nu het zenden van een
verzoek aan den gemeenteraad om goedkoope-
ren electrischen stroom.
Ingekomen Is een schrijven van de Hanze
in dezen, waarin medegedeeld werd, dat het
niet te bereiken Is, dat voor allen goedkooper
licht wordt geleverd. 20 ct. per K. W. is nog
te duur.
De voorzitter zegt, dat deze vereenlglng voor
stelde verlaging voor allen te krijgen.
Zeer breedvoerig wordt dit punt besproken,
waarna ten slotte een commissie wordt be
noemd om gegevens in dezen te verzamelen.
Ook de Hanze kan dan een paar leden benoe
men. Tot leden dezer commissie werden be
noemd de heeren Zwaag en Stuvellng.
De voorzitter stelt voor, een brief te zenden
aan het hoofdbestuur waarin wordt voorge
steld, dat zoo min mogelijk die salarissen wor
den besnoeid, waarvan de middenstand de koop
kracht ondervindt
Besloten wordt af tt wachten.
Hierna komt een voorstel om aan den ge
meenteraad een verzoek te richten om te ko
men tot een vent verbod.
afdoend ver
at zeer zeker.
Vraag: Mag een katholieke vrouw, die met
man en kinderen in het huisgezin leeft, in het
klooster treden?
Antw.: Onder bepaalde, omstandigheden en
met inachtneming van zeker® voorwaarden wel.
Vraag: 1. Kunnen jongen en meisje, belden
meerderjarig, waarvan de vader van t meisje
waarschijnlijk zijn toestemming weigert, voor
het gerecht trouwen?
3. Hoe lang moeten zjj dan onder de geboden
staan?
Antw.: 1. Een meerderjarig kind, dat nog geen
dertig' joar is. moet toestemming vragen aan
vader en moeder. Kan het kind die toestem
ming ntet bekomen, dan kan het de bemidde
ling Inroepen van den kantonrechter. Weigeren
de ouders of een van hen ook voor den kan
tonrechter, dan mag het huwelijk eerst wor
den voltrokken na drie maanden.
Vraag: Zijn deRouwmlsgewaden van den pas
toor van „De Duif", welke bij de uitvaart van
den zeereerw. heer pastoor Zwart te Zaandam
gestolen waren, nog teruggevonden?
Antw.: Ja. ze waren achter een boom te Am
sterdam gedeponeerd.
Wat Mej. J. A. v. L. te Den Haag schrijft.
JflerbU deel ik U mede, dat ik ruim 10 jaar
lijdende was aan hoofdpijn met galbraklngen en
men zeide mij, dat voor mijn kwaal geen ge
nezing was. Nu hoorde ik veel van Kruschen
Salts en ik dacht; Laat mU dit middel eens
probeeren. Ik neem nu sinds enkele maanden
in het eerste kopje thee Kruschen Salts In en
kan U mededeelen. dat Ik nu maanden lang
geen hoofdpijn meer heb. Anders lag ik om de
drie k vier weken twee dagen In bed en kon
niets gebruiken. Ik ben nu met dit Kruschen
Salta veel beter." Mej. J A. v. L„ Den Haag
Hoofdpijnen en dergelijke klachten, zooals
slechte eetlust, neerslachtigheid, zenuwachtig
heid enz., vinden meest hun oorzaak in te trage,
onvoldoende werking der inwendige organen.
De voedselresten worden niet volledig uit het
lichaam verwijderd en schadelijke stoffen zullen
zich ophoopen. welke het bloed onzuiver maken
en den geheelen gezondheidstoestand onder-
mljnen.
De verschillende zouten in Kruschen Salta
sporen de Inwendige organen aan. zoodat alle
afvalstoffen geregeld en volkomen uit het
lichaam verwijderd worden. De „kleine, dagelUk-
sche dosis” houdt U Inwendig zuiver en schoon.
Uw bloed wordt weer helder en frlsch: hoofd
pijn en andere klachten zullen spoedig en voor
goed verdwenen zijn. En al gauw zult U het
„Kruschen gevoel" gaan herkennen aan uw
stralenden levenslust, onvermoeibare energie en
onverstoorbare opgewektheid.
Kruschen Salta is uitsluitend verkrijgbaar bij
alle apothekers en drogisten A Fl. 0 90 en Fl. 1.60
per flacon. Stralende gezondheid voor één cent
per ring
Let op. dat op het etiket op de flesch. zoowel
als op de buitenverpakking de naam Rowntree
Handels Maatschappij Amsterdam voorkomt.
Op het oogenbllk kunt U Kruschen Salta pro
beeren zonder dat het U Iets kost. Er zijn
namelijk onlangs onder de apothekers en dro
gisten een aantal flacons Kruschen verdeeld,
die alle verpakt zijn met een gratis proefflacon.
U kunt dezen gratis proefflacon gebruiken zonder
den gewonen flacon Kruschen te openen. En in
dien U na deze proef niet volkomen tevreden
bent, kunt U den grooten flacoh ongeschonden
terugbrengen naar den apotheker of drogist bU
wlen U dezen gekocht hebt. HU zal U uwe geheele
uitgave, Fl. 1.60 onmiddelUJk en zonder
omwegen terugbetalen.
Maar vergeet niet, dat de gratis proefflacon
alleen verpakt Is bU de groote maat en slechts
voor een beperkten tUd verkrijgbaar Is. Gaat
dus nu naar uw apotheker of drogist, voordat
hU deze „Groote Proefpakken” heeft uitver
kocht.
Neder-
zlch blijven trekken, nu de
van de verre reis voor een
groot deel is verdwenen.
Naast het bezoek van tourlsten staat
het bezoek van handelsrelzlgers, die reeds
dit seizoen In meerdere mate dan voorheen
de noordelijke provincies tot operatleveld
hebben gekozen. Reeds Is een opmerkelijke
toename geconstateerd van het marktbe
zoek vanuit Noord-Holland aan Leeuwar
den. Een en ander zal zeker strekken tot
versterking der economische banden, die
Friesland en Groningen met de overige
provincies verbinden.
De belangrijkste gevolgen van de open
stelling van den nieuwen verkeersweg
de Zuiderzee zullen zich doel gelden
aanzien van het goederenvervoer.
Het ontbreken van een statistiek
den blnnenlandschen handel maakt
echter zeer moeilijk de verdeellng van de
producten der beide provinciën over bin
nen- en buitenland na te gaan. Het is be
kend dat Friesland een land van veeteelt
en zulvelproductie Is, dat Groningen daar
entegen meer op landbouw en Industrie is
georiënteerd. In 1930 bedroeg de normale
afzet van fok-, melk- en slachtvee van
Friesland, dat van alle provinciën verre
weg den grootsten en moolsten rundveesta
pel bezit, "75.000 stuks per jaar. In-ditzelfde
jaar bedroeg de Nederlandsche export van
rundvee 24.052 stuks, waarvan het over-
groote deel naar België ging. Wij mogen
aannemen dat het Frlesche vee in dezen
export een voorname plaats innam.
Maar het grootste deel der productie
hier in het land, hetzij voor
Portonen vervoer
per tramweg, in
1000-tallen pas
sagiers
ta pCt. der bevol
king
Goederenvervoer
in 1000 K G.
Vraag: Hoe lang moet men een gevonden
voorwerp in zUn bezit hebben, om het als zUn
eigendom te mogen beschouwen?
Antw.: Dat hangt van verschillende omstan
digheden af. Wend u tot een rechtskundige.
Vraag: Hoe kan ik glacé handschoenen, door
vocht gespikkeld, -weer goed krijgen?
Antw.: Hiervoor is geen middel.
Vraag: MUn zoon is bestemd voor de lichting
1935. Nu is hü voor den vrUwllllgen landstorm
afgekeurd, geldt dit nu ook voor aqtleven
dienst?
Antw.: Als uw zoon onvoorwaardelUk is af
gekeurd voor den vrijw. landstorm, dan Is hU
ook afgekeurd voor den actieven dienst.
Vraag: 1. Welke Magglsoepen mogen des Vrij
dags gegeten worden?
2. Geldt dit ook voor Honlngaoepen?
Antw.: 1. De zoogenaamde magere soepen.
2. Ons niet bekend. Vraag uw winkelier of
het een magere soep is.
Vraag: Is serie 1913 no. 36 van den Rotter-
damschen Schouwburg reeds uitgeloot? Is het
premieaandeel van de Hollandsche Gronde re -
dietbank serie 48796 no. 46 reeds uitgeloot?
Antw.: Nog niet uitgeloot.
Vraag: 1. Wie betaalt het geld van de Ziekte
wet uit?
3. Welke dokter gaat hierover?
Antw 1. De werkgever stort premie volgens
de Ziektewet, maar de Raad van Arbeid be
taalt het ziektegeld uit.
3. De dokter van den Raad van Arbeid.
Vraag: Hoe kan Ik muizen achter het be
hang verwijderen? Vergif en dergelUke helpt
niet. Een poes kan ik niet houden.
Antw.: Vraag uw drogist een
giftigingsmiddel. Dat middel bes’
«-kt afsluiting van de voormalige Zul-
derzee en de indijking van een deel
daarvan brengen vanzelfsprekend
I belangrijke gevolgen mede ten aanzien van
I ante geheele volkshuishouding: nieuw ves-
I tlgingsgebied voor een klein deel der be-
I voUdng en een niet onbeduidende uitbrel-
I ding van de bebouwbare oppervlakte des
I lands. Doch daarnaast ondergaat In het
I büsonder de geografische positie der aan-
I grenzende gewesten een wijziging door het
I verdwijnen van de binnenzee, een wijziging
I die niet zonder Invloed kan plljven op de
I economische structuur dier gewesten.
I Vooral Friesland, dat eenerzljds plotseling
I de helft van zijn kust van de vrije zee ziet
I afgesloten en anderzijds een directe over-
I jand-verblnding met Holland heeft gekre-
gen, «al komen te vallen In de werkings
sfeer van enkele nieuwe factoren die de
levensvoorwaarden van de bevolking zeker
is eenlg opzicht zullen wijzigen. Hetzelfde
reeds heeft doen gelden, is een krachtige
De economische positie der belde Noor
delijke provinciën wordt in hoofdzaak ge
kenschetst door hun excentrische, voorheen
«Ifs geïsoleerde ligging ten opzichte van
de overige deelen van het gemeenebest
Reeds Tacitus verhaalt op boeiende wüze
van de taUooze moeilijkheden dlë de Ro-
melnsche legioenen hadden te overwinnen
om vanuit Zuid- en Mldden-Nederland in
het land der Friezen door te dringen. De
«fortuinlijke avonturen van meerdere
graven van Holland, die zulks eveneens,
thans over de Zuiderzee, trachtten te doen,
djn ook bekend. In de vroege middeleeuwen
bloeide de handel van Friesland met de
Oostzee, Scandinavië en de Vlaamsche
Meden, doch het betrof hier uitsluitend
veehandel: Stavoren en Leeuwarden (toen
gelegen aan de thans niet meer bestaande
Middelzee) waren de voornaamste havens.
Naarmate de schepen echter grooter wer
den, verplaatste de handel zich naar de
Hollandsche havens op de Westkust der
Zuiderzee: de Frlesche kust bleef nog
slechts een basis voor de 2uiderzeevissche-
rtj. Over land bleef de verbinding met de
andere provinciën uiterst gebrekkig. Fries
land, Groningen. Drente en Overljsel beza
ten nog in 1814 geheel geen straatwegen.
Vandaar dat reeds in de zestiende eeuw
kanalen werden aangelegd, die het binnen
land van Friesland en Groningen met de
Wadden en de Zuiderzee verbonden, om
althans over zee eenlge communicatie met
de overige deelen des lands te hebben. Pas
toen in de negentiende eeuw ook de Drent-
«che veenen ontgonnen werden en ook daar
waterwegen tot stand gekomen waren,
werden de Noordelijke prtMHCfes tenmin
ste bereikbaar voor ons vaderlandsche ver
voermiddel: de trekschuit. In het midden
der eeuw had de stad Groningen geregelde
diensten met Zaandam, Nijmegen, Amster
dam en Schiedam, en Leeuwarden een met
Rotterdam, verbindingen die zooal niet aan
ten betonwegen. Een deel van het spoor
wegnet in Noord-Holland en ook in de
Oostelijke provinciën zou daaraan aanslui
tend dan ook in dien zin moeten worden
opgebouwd.
Intusschen
dergelijke
wegen tot den afsluitdijk lulde om verbe
tering.
Vraag: Hoe kan men het weer uit een spiegel
verwUderen?
Antw.: Daartoe moet de kwtklaag achter op
den spiegel worden vernieuwd. Dat kan echter
slechts een vakman doen.
Vraag: Heeft een jaar wei eens 53 weken,
zoö ja, welk?
Antw.: Het kan soo uitkomen, dat in één jaar
53 Zondagen. Maandagen enz. zUn, maar het
telt zlechta 53 weken en één of twee dagen.
Hoe kan ik een rood leeren autob*-
welke zwart geworden is, weer rél-
betrekklngen ten goede kwamen. De aanleg
van spoorwegen, welke na 1863, zij het in
spaarzame mate, tot stand kwam, en waar-
1 door de beide hoofdsteden zoowel onderling
als via Meppel met het Nederlandsche en
via Nieuwe Schans met het Dultsche Spoor
wegnet verbonden werden, was een eerste
•tap om de provincies uit hun isolement te
verlossen.
Intusschen is deze hoek van Nederland
door de spoorwegen nog stiefmoederlijk
bedeeld. Van de 3.639 K. M. spoorlijn die
ons land bezit, liggen er maar 500 op Frie-
eehen en Groningschen bodem, terwijl de
frequentie van het verkeer op deze lijnen
zeer gering is. De stoomtrams, die aan het
«tlle Frlesche landschap hier en daar een
accent van oudmodische bedrijvigheid ge
ien, vullen deze leemte zeer onvoldoende
aan, zooals in groote lijnen kan blijken uit
enderstaande. zeer onvolledige cijfers, da
terend uit 1931:
Brand Door onbekende oorzaak is afge-
brand de bakkerij van den heer Bruin, alhier.
Welken Invloed zal nu de nieuwe
keersweg, die de afsluitdijk vormt, op het
economisch leven van belde provinciën
uitoefenen? Een eerste, voor de hand lig
gend verschijnsel, dat zich dezen zomer
om temand te benoemen, die tegen vergoeding
de functie van secretaris waarneemt.
De heer v. Oemeren neemt dit voorstel over
en stelt voor, nogmaals te stemmen. De werk
zaamheden kunnen door het bestuur geregeld
worden.
aan**r°P “*e,nt d* h**r Rus de benoeming
Hierna komt de rondvraag, waarbij de heer
V. Vennlk den voorzitter aanvalt in verband
met de onlangs alhier gehouden H.A.B.-ten-
toonstelllng.
De discussie wordt bU wUlen vrij scherp
Hierna sluiting.
<*°or het platteland rechtstreeks aan de
““tra is aangesloten en heele streken uit
txin isolement werden verlost.
De tram en de beurtschepen zien zich
belangrijk deel van het vervoer ontno-
a>en en het veevervoer, dat deze belde
’«“fheen bedienden gaat thans overwegend
®er vrachtauto al of niet in geregelden
'benst, terwijl de autobus zich van het per-
“henvervoer in hoofdzaak heeft meester
*e®aakt. Wekelijks wordt Leeuwarden ge
frequenteerd door ruim 525 autobussen en
i 750 vrachtauto’s, behoorende tot resp
i en 220 geregelde diensten.”
Als benzine niet helpt, dan zal de
zwarte kleur een gevolg van slijtage zUn. In
dat geval Is er uit den aard der zaak niets aan
te doen.
Vraag: 1. Kunt u mU ook zeggen, waar het
plaatsje Drongen ligt?
3. Hoeveel K.M. ligt het van Haarlem
3. Kan men dit plaatsje per spoor of
bereiken?
Opgemerkt werd, dat wanneer een dergelük
verbod werd aangenomen, het niet orunogeUjk
is, dat door groote, naburige gemeenten re-
presallle-maatregelen worden getroffen.
Het voorstel wordt tan slotte aangehouden.
Hierna komt de bespreking der Bt. Nico-
laas&cti*.
De voorzitter stalt voor, een dag of 10 voor
8t. Nico laas een auto met luidspreker met
versterker door de gemeente te laten gaan van
omstreeks 5 tot 9 uur. De kosten zullen be
dragen ongeveer f 45.per twee avonden.
Besloten werd, soo mogelUk met medewer
king van de Hapse, het voorstel uit te voeren.
Hierna komt aan de orde de bespreking van
de uitgave van een adresboek.
Opgemerkt wordt, dat reeds in desen ge
werkt wordt, doch dat de bedoeling, dat de
kosten door advertentlén gedekt worden, niet
bereikt is.
De heer van Oemeren zou daarom willen,
dat een lid van „Vemi” en van de „Hanze”
met den heer van Deutlchem de zaak bespre
ken.
In desen geest wordt besloten.
De voorzitter stelt voor, twee nieuwe be
stuursleden te kiezen, ter vervanging van
spr. en den heer Bakker.
Bij verkiezing werd benoemd de heer J. Rus,
die echter verklaart, de functie niet te kun
nen aanvaarden.
BU derde stemming wordt gekozen de heer
O. Vennlk. die echter de benoeming ook ntet
wenscht aan te nemen.
De heer Rus doet vervolgens het
Zuivel: 81eutelkaas 30—35. Goudakaas 13
35, Edammerkaas 1040. aanvoer 31639.
MUnboter 1.61, 153. 136. velllngboter 1.57.
1.49 Aanvoer 8/3, 10/6 3/13 vaten. Commis
sie 70.
Eierenhandel: Klpeieren
Kg. PrUs 4.25—5.75. HandelsprUs 8095
per Kg. Eendeieren aangevoerd 130 Kg. PrU*:
3.804J5. HandelsprUs 5060 ct. per Kg.
Pluimvee: 10 slachthanen 4070 ct., 100
slachtklppen 3575 ct„ 200 jonge hanen 3080
ct.. 10 jonge duiven 10 ct., 10 konUnen 30 ct.
per pond.
NOORD-8CHARWOUDB, 27 Oct. 11300 K.O.
AardappelenOchotacbe Muizen 0 70. Drielingen
0 50—0.70. BI. eigenheimers 3 20. Frtso 1.00—100.
50 KG Spercleboonen 3 00—6 00 6400 KG. Uien:
Drielingen 1.10—130. Uien 1902 40. Grove Uien
3.30—3.60. 1300 K G Peen 140—3.30 700 K.G.
Kroten 0 901 00 30500 K G. Rootle kool 100
1 00 33100 K.G Qew. Witte kool 0 40—1 25. 11000
K.G. D. Witte kool 0.90—14SL .9000 K.O Gele
kool 1.00—1.10. 348’ stuks Bloemkool 4 40 p. 100
-•OtUlMIe c
WARMZNHUTZEN. 29 Oct Uien, drielingen
1.14 Peen 2 30 -S Oft. Idem kleine 1.00, 81abon
nen 8.50, Roode kool 1.001.30. Gele kool 1.00,
Deeneche Witte kool 1.40. Witte kooi 1.25 per 100
KG.
ZWAAG. 25 Oct Vetlingexereen. „Bangert en
O.*’ Slaboonen 6.0035.00. SnUboonen 25.00
33.00. Druiven 26.0042.00. Spinazie 5 0016 00.
Poeteleln 3.208.00. Roode kool 1001.90. Gele
kool 1.00—1 70. Spruitkool 7 00—13 00. Uien 170
—3.00. Witlof 130022 00. Jac bebel 8 0011 00.
Present 7 0017.00. Ooudreinet 8 00-20 00. Zoete
5 00—16 00. Kleypeer 5.30—7 00. Wlnterlouw 5 00
—7 40 per 100 K.G. Bloemkool 4 00—10 10. Sla
0.702.40. Wortelen 3.00—6 10. Gleser 7.60
9 00 Boerengroen 5.008.20, Gratlool 4 90. Novo
10.00—19 00. Soldat 20.00 30 00. Kleermaker»
6.00—1100 William 17.00—27 00 Der 100 stuks.
BLOKKER. 25 Oct ..Op Hoop van Zegen**
Andijvie 0.501.40. Bloemkool: le soort 4.70
7 30, 2e soort 2 004 10. 3e soort 1.50. Put leskool
186. SnHboenen 14 0031 00, Wortelen 2.103 80.
Novo 11.20—15 20. Calvll 11 0016 00. Soldat
18.0026.00. Wijnpeer 7.80. Conference 2100.
Curé 7.30—10 80, Wfnterlouwen 5 207.00, Ster-
appelen 11.0018.00, St. Germain 5.409.00,
Druiven 23 0030 00. Noten 16 00. Bellefleur 4 30
—6.50. Br Seedling 5 007 40. Conseiller 12 00—
20 40. Goudreinet 6.7013.10. Gratlool 3.10
5.10, Kleermaker 7.00930. Winterjannen 4 70
6.40, Zoete Ermgaard 7.1010.70. Jac. Lebel
4.908.80. Bismarck 5 10.
MEDEMBLIK. 25 Oct. .jBt. Joseph’* Bloem
kool 1 509 00. Witte kool 1251.30. Roode kool
1001.40. Savoye kool 1.001.50 per 100 stuks.
Uien: groote gele 0.650 95. kleine gele 0.40. Bie
ten 0.600.95, nep 0.700 90 per halven Hl.
Slaboonen 0.70—0.90 per Bakje.
8ou het verkeerd zijn, te meenen
1 Aug. 1932:
Van de Gronlngsche veeteelt is de paar-
denteelt het meeste van belang: het aan
tal fokmerriën per 1000 inwoners be
draagt 71, tegen 32 voor het geheele land.
Nu is de uitvoer van paarden in de laat
ste jaren teruggeloopen van 8.780 stuks in
1928 tot 5.270 stuks in 1932, terwijl de ge
weldige val der exportprijzen in dat tijd
perk we) het best geïllustreerd wordt door
het feit dat de waarde van den uitvoer in
dat tijdperk terugliep van 9.872.000 tot
1.173.000: een gemiddelde prijsval tot op
één vijfde van de oude prijzen. Dat tenge
volge van deze omstandigheden ook voor
het Gronlngsche warm bloed paard de bin-
nenlandsche markt ook al is die uiter
aard niet ruim in beteekenls sterk s
tcegenomen, ligt voor de hand, te meer
daar sedert 1930 onze Invoer krachtig is
Ingekrompen: van 35.207 stuks in dat jaar
tet 8.970 in 1932. De ligging der paarden
markten in ons land, waarvan Rotterdam
verreweg de belangrijkste, en tevens de ult-
vverhaven naar Frankrijk is, ons voor
naamste exportland voor paarden, maak*
het evenwel weinig waarschijnlijk dat de
afsluitdijk hier van groot belang zal kun
nen zijn. Hij komt als verkeersweg aUeen
In aanmerking voor vervoer naar de
markten Amsterdam en Purmerend.
Een artikel dat zich buitengewoon goed
leent voor vervoer per auto, en waarvoor
de afsluitdijk dan ook een bijzondere be
teekenls heeft, te versche visch. Langs de
geheele kust van Friesland en Groningen
wordt vtescherl) uitgeoefend, zoowel in de
Noordzee en Wadden ate in het Ijsselmeer
Voor de Noordzee te in deze gewesten Har
lingen wel de voornaamste visschershaven
en vandaar uit rijden dagelijks de vlsch-
auto’s over den afsluitdijk naar Amster
dam en andere steden In Noord-Holland.
354.557
(12 pCt.)
H«t te dan ook zeer begrijpelijk, dat het
verkeer per rail het verkeer over de bin-
“enwateren geenszins verdrong, doch
f «techts aanvulde, en dat pas door het auto-
verkeer groote gebieden van het platteland
uit hun afzondering verlost zijn. De secre-
^rts der Kamer van Koophandel te Leeu-
*«rden, Dr G. J. Otten, schreef vorig jaar
dan ook in een Friesland-nummer van het
Maandblad „Ons Nederland”:
«ybrmden vroeger spoor en
hoofdverbindingen met daarnakst
Ui kar. en beurtvaartdiensten, de
de vrachtauto hebben thans een ver-
kéersnet over de provincie gespreid, waar-
Landverkoop Ultalag openbare verkooplng.
gehouden op Donderdag 30 October in het café
van den heer Bouwztra, ten overstaan van No
taris Mr C. J. de Lange.
Eigendom van den heer K. Duif 8z.:
Perceel 1: Huls bod en erf. kooper C. Bakker
X°°L/ 2000Perceel 3: Bouwterrein, kooper
J. Kloosterboer Pz. voor f J10.Perceel 3:
Bouwterrein kooper Jc. Timmerman voor
310.—. Perceel 4: Bouwland. 15 snees, opge
houden op f 30.—. Perceel 5: Bouwland. 13 sn
opgehouden op f 30 Perceel 6: Bouwland. 15H
snees, kooper G Duif f 31.—. Perceel 7: Bouw
land. 13 K snees, opgehouden op f 40.Perceel
8: Bouwland. 13 snees, opgehouden op f 43.
Perceel 9: Bouwterrein, kooper J. van Kampen
f 150. Perceel 10: Bouwterrein, kooper J. Van
Kampen f 145.—. Perceel 11: Bouwterrein, koo
per K Lek f 140.Perceel 13: Bouwterrein,
kooper K. Lek f 165Perceel 13: Bouwterrein
kooper K. Lek f 175.Perceel 14: Grasland,
opgehouden op f 30.—, 33 snees. Perceel 15:
Bouwland. 30 snees, opgehouden op f 15.Per
ceel 16: Bouwland. 19 snees, opgehouden op
f 19.—; Perceel 17: Bouwland. 31 snees, opge
houden op f 19.Perceel 18: Bouwland. 31H
snees, opgehouden op f 19.—. Perceel 19: Bouw
land. 30 snees, opgehouden op f 19.
In combinatie werden gekocht de perceelen:
1. 3. 3. 7. 8. 9, 10, 11, 13, 13, 14 door W Koteer
voor f 5320.—
ook een belangrijk exportgebied voor zui
velproducten en gecondenseerde melk. De
Frlesche boterproductie alleen bedroeg In
1931 ongeveer 22 pCt. van de productie
over het geheele land; de kaasproductie
wel 50 pCt.
De uitvoer van boter geschiedt voorna
melijk naar Duitschland (dat nog steeds
op de eerste plaats staat, al te de uitvoer
daarheen sedert 1929 tot één derde vermin
derd), Groot-Brlttannlë. België en Frank
rijk. Ook kaas gaat voornamelijk naar
Duitschland, Bqfglë. Frankrijk, Groot-
Brlttannlë, waarvoor speciaal Cheddas- en
Cheshlrekaas gemaakt wordt, en Spanje.
Gecondenseerde melk gaat voor het over-
groote deel naar Groot-Brlttannlë, en ver
der voor belangrijke deelen naar En ge lach
en Nederlandsch-Indjji. Nu geschiedt de
export uit Friesland naar Groot-Brlttannlë
bijna geheel via Harlingen, doch voor den
overigen export, voorzoover die over zee ge
schiedt, ligt de afsluitdijk zeer gunstig als
kortste verbinding tusschen het gewest en
dc haven van Amsterdam. Voor dit soort
vervoer zou echter een spoorweg over den
dijk wel van belang zijn. Naar men weet te
op de Waterstaatsbegrooting 1934 een eer
ste post uitgetrokken voor aanleg van een
zoodanige spoorbaan. Het te echtes toch de
vraag of een dergelijke aanleg.-naast het
bestaande vradhtautovervoer ed’de ove
rigens zeer gebrekkige route Stavoren—
Enkhulzen, wel de kosten zou loonen. In
een pas verschenen artikel In JSe Inge
nieur” overweegt Ir. W. Kamp In ditzelfde
verband den aanleg van een autodienst op
spoorwegbasls, dJ. op speciaal daarvoor
handels- dan toch aan teedere familie- sblljft toch
binnenlandsche consumptie, hetzij om la- aangelegde en voor ander verkeer afgeslo-
ter als versch gerookt of gezouten vleesch
te worden uitgevoerd. Waar nu de export
van landbouwproducten door het buiten
land steeds meer bemoeilijkt wordt, en de
uit voer van „dieren en dierlijke produc
ten” in de jaren 1928—1932 in omvang
daalde van 915.250.000 K.G. op 770.214 000
K G., en In waarde van 524.670.000 gulden
op 207.811.000 gulden, ligt het voor de
hand, dat de binnenlandsche handel een
steeds voornamere plaats gaat innemen. En
waar het betreft veevervoer, dat voor een
zeer groot deel per auto geschiedt, te de
afsluitdijk van zer groote beteekenls voor
het verkeer tusschen het Frlesche en het
Noord-Hollandsche veeteeltgebled, tusschen
de veemarkten Leeuwarden en Sneek
eenerzljds, Purmerend anderzijds.
Een feit Is, dat op marktdagen reeds
meer Noord-Hollandsche veeauto’s te Leeu
warden gezien worden dan vroeger.
ALKMAAR, 27 Oct. Kaasmarkt. Aanvoer 88
stapels, wegende 100 000 K.O. 44 fabr kl. 23.00,
4 fabr. comm. 22 00. 1 fabr. mldd. 22 00, 13 boe-
renkl. 21.00, 26 boerencomm. 25.00. Handel
goed.
BROEK OP LANOENDIJK Z7 Oct 3600 KG
AardanpelenBchoUche Muizen 1.50. BI. Eigen
heimer* 2.30. Drielingen 0 70. 45000 K.G. Roode
kool 100—160. 19 KG Gele kool 100—1.10.
38 KG. Vroege Witte kooi 0 401 35 «600 KG
Deensche Witte kool 0601.10. IS K.G. Uien:
Gele Uien 3.00—3 40. Gele Drielingen 1.00—1.10.
Gele Nep 2.80, 4100 stuks Bloemkool: le soort
150—5 40. 2e soort 0.70—1.00. 800 K.G. Bleten
1.00.
LEEUWARDEN. 37 October. J- Aangevoerd
werden: 102 enterstiererT- y- 16o, 118 Twen-
terztleren 150250 per stulc-070 vette koeien
90185 per stuk, 3052 ct. per Kg.. 2036
melk- en kalfkoeien 90—300 per stuk, 240 pin
ken 4595 per stuk, 21 vette kalveren 1860
per stuk, 1851 graskalveren 1552 per stuk,
322 nuchtere kalveren 35 50 per stuk. 753 vet
te schapen 819 per stuk. 195 weide schapen
614 per stuk. 730 lammeren 510 per stuk.
556 vette varkens 3080 per stuk. 3237 ct.
per Kg.. 18 magere varkens 1540 et. per Kg..
128 kleine biggen 5—11 per stuk, 46 bokken en
geiten. 16 paarden, totaal 7590 stuks.
u