Mogelijkheden in het Noorden BE 1 I DE AFSLUITDIJK ALS VERKEERSWEG- VRIJDAG 27 OCTOBER legen i AMSTELVEEN I EDAM ILPENDAM HANZEDAG TE CASTRICUM KROMMENIE MONNIKENDAM ZIJPE NIEUWER-AMSTEL WORMER DE GESTOLEN SANEERINGS- BOLLEN Hl ft ■9 l t Nederland Welken Invloed der al u. o. n Rede v. d. Brule a n 1.896 51.340 O k 238 637 s d Boom 3.045606 Trijntje Rector Bots spreekt de Jt 171648 2164 16648 20,76 4665 5,35 536 0,67 1 0 e 0 KX). XX) LOO ooi 70 «1 O le O O ▼an voor- en en •n et 50 ld n -t J. Friesland en Gronin gen Motorrijtuigen (alle soorten) totaal aantal Per 1000 inw. Autobussen totaal aantal per 1000 inw. Vrachtautomo- bielen totaal aantal per 1000 inw. ka. te- 80. x>t 90. de 05, op ris 30. op 05. 50. .70 80. 50. 12 ter 3.783 0,47 >o, 29 X 48.494 6,01 oo. •e* G. !P- >de wi ïrt en dt 10. 12 da ite en K). op d- 20 18 erd sn- hal ot- 0— £0. 40. oer nt, tr il n an set 35t, 70 ter >6. )5. 70 ce ce ik 12 70 or ol 10. lat X). K). 30 0 Nederland (Gemeen te tr. rdet medegere- kend» Te water. Donderdagmiddag geraakte het 2-Jarig loontje van D. G. te Ouderkerk in een achter de aonlng gelegen sloot. Het ventje riep luidkeels om hulp, waarop de moeder toesnelde en het kind van een wissen dood redde. De afsluitdijk vormt een belangrijke schakel in het verkeer tusschen Noord-Holland en Friesland Z. E. heer Pastoor Spirt De lichte verbe tering in den toestand van den heer Z. E. Heer Pastoor Spigt blijft aanhouden, zoodat er hoop is op herstel. Z. E. is echter nog uiterst, swak en mag zoo mln mogelük bezoek ontvangen. Gemeenteraad In de vergadering van den gemeenteraad werd goesloten aan J. Sneak vrij stelling to geven van de betaling van huur van het grasgewas van den Purmerlander rijweg. Door de groote herstellingen aan dien weg Is het gras totaal waardeloos geworden. Een verzoek van een aantal werkloozcn om een brandstoffentoeslag werd verwezen naar den Minister. Een verzoek van de caféhouders ’om de café’s met de winteravonden open te mogen houden tot 11 uur ’s avonds werd met algemeene stem men afgewezen. De vergoeding per leerling voor de R.K. school werd vastgesteld op f 13.05. Daarna kwam In behandeling de gemeentebe- grootlng over 1934 en de begrooting der armen voogdijen. Deze sluit in ontvangsten en uitgaven op een bedrag van f 156.597.27, met een bedrag van f 32000.als extra bijdrage van het rijk en een onvoorzien van f 800. Voor de gemeentefonds-belastlng worden ge heven 100 opcenten. OP de personeele belasting 200 opcenten. Voor werkverschaffing Is uitge trokken f 63.400. De begrooting der armenvoogdlj te Hpendam sluit met ontvangsten en uitgaven van f 544Q. en die van Purmerland en den lip met een be drag van f 5420. t» Personalia Voor het examen machlneschrlj- ven slaagde dezer dagen onze plaatsgenoot TJ. J. de Beer. Magazijnen te Amsterdam: le V- 8WINDEN8TRAAT, h. DAFPERSTR. KINKERSTRAAT, hoek TEN KATE8TRAAT Friesland en Gronin gen dachten hebben de verschrikkelijke gestalte aan genomen van het materialisme. Het leven wordt gedragen door gedachten. De allesbeheerschende gedachte werd het mate rialisme. Het heeft de wereld onbewoonbaar gemaakt. Het heeft een wilden strijd ontketend, wantrouwen en haat gekweekt, waartusschen het moeilijk was te leven. De arbeidende klasse werd het moede en het marxisme verscheen, dat eveneens de stof aan bad. Toen werd het een strijd van klasse tegen klasse, die 50 Jaren duurde en geen ander resul taat had dan onrust en ontevredenheid. Men voelde: ook zóó kon het niet langer. Nieuwe groepen stonden op: het Fascisme en het Natlonaal-Boclailsme, die echter wederom het geloof aan de materie op den voorgrond stelden. En thans wordt het geen strijd tusschen menschen en klassen, maar tusschen volkeren, want die in de materie gelooft, moet strijden. Gelijk eerst de menschen en de klassen zich zelf zochten, zoo zoeken thans de volkeren zich zelf met miskenning van de andere. Dat is de schrikkelijke consequentie van het geloof aan de materie. Tegen deze doorwoekerende gedachte moeten wij de Christelijke gedachte herstellen, die de materie ondergeschikt maakt aan het leven God weer erkennen in het openbaar leven en door saamhoorigheid en harmonie de stof ateer de plaats doen innemen, welke zij verdient, on dergeschikt aan den mensch. Het doel van dit leven Is toch het leven van ieder tot zijn recht te doen komen, opdat het groote einddoel bereikt kan worden. Dit idee In het leven te leggen is voor ons een machtige taak om te volbrengen en een mooie roeping. Maar het kan alleen wanneer we gedreven worden door Idealen, door een op rechte zucht, de samenleving weer voor een leder bewoonbaar te maken. Daarom moeten we eerst ons zelf herzien. Wanneer straks de nieuwe maatschappij komt, moeten wij de ziel vormen in het geraamte van bedrijfschappen waaruit de maatschappij wordt opgebouwd, en waarin wij zóó gebonden zijn, dat leder zich frank en vrü bewegen kan. Niets zon der godsdienst. Wij moeten Christus op de eerste plaats stellen. Bij ons, Katholieken, spreekt er in ons leven nog te weinig van God. Er moet meer realiteit komen. Wü moeten toonen dat onze roeping geen vergaderlngsleuze was, maar een oprechte wil om te herstellen in Christus. Zij. die het materialisme van huls hebben mee gekregen, zullen offers moeten brengen, doch juist dit blijmoedig offeren zal voor ons Katho lieken de beste getuigenis zijn tegenover de vele ongeloovigen. die niets bezitten dan hun mate rialisme. Dan zal ons leven voor hen een aan wijzing zün ten goede. De Eerw. spr. eindigde zijn bezielende rede met een krachtige aansporing om op die wijze werk zaam te zijn, opdat straks, wanneer de nieuwe vormen er zijn, de Christelijke gedachte een heerlijke en schoone werkelijkheid zal zijn ge worden (Applaus). Na een korte pauze werd het woord gegeven aan den tweeden spreker, den heer V. d. Brule, uit Rotterdam. I Na een korte opening en een welkom aan spr. en de talrijke aanwezigen werd direct het woord gegeven aan den spreker, die als aanvang te kennen gaf, dat er gedegen kennis aanwezig dient te zün omtrent doel, Wezen. en werken van de arbeidersorganisatie, vooral voor de Jon geren, waaronder zoovelen lijden aan werkloos heid, die zou kunnen leiden tot wanhoop. Indien men geen houvast had o.a. in de organismic, De kritiek besprekende, gaat spr. de oorzaken dier kritiek na. die vaak voortvloeit uit onte vredenheid, wat reeds voldoende is om plannen naar voren te brengen, die niet voor verwezen lijking vatbaar zün. In verband hiermede wordt o.m. het militaire vraagstuk bekeken en de stand van de ontwapeningsidee. op welk terrein ook de 8. D. A. P. In ons land heel wat gema tigder gaat worden, waarvoor spr. aanhaalt de uitlating van Albania, dat nationale ontwape ning niet heel wel mogelük is. Spr. belicht de beteekenls der organisatie voor de toekomst, om daarbij als zün meenlng te uiten dat in de naaste toekomst een groot evo- lutionnair tijdperk aanstaande Is. Spr. gaat verder na het Beginsel en de Daad der organisatie en stelt de vraag of deze de daad aan het beginsel heeft gepaard, waarop een volmondig: Ja. kan volgen, Waarmee is gezegd, dat zü haar plicht heeft gedaan. Sedert de op richting heeft zü niet anders gedaan dan de godsdienstige en zedelljke belangen behartigen door In woord en geschrift te wijzen op en te strijden tegen den materiallstiscben geest en wel naar twee züden, n.l. tegen kapitalisme en so cialisme. Spr. zet hiermede recht een verkeerd oordeel over de arbeidersbeweging, daar over liet directe doel, verbetering van sociale en econo mische toestanden, heen, bestreden wordt de zedelük verkeerde orde. Godsdienstig zcdelüke vorming, cultureel werk. Is de taak der Stands- Glstermiddag was de georganiseerde R K middenstand van Kennemerland en Zaanstreek in grooten getale naar Castricum getrokken, waar een Hanze-dag zou worden gehouden, een wapenschouw bü den aanvang van de wlnter- actie, georganiseerd door het bestuur van de R. K. Ge w estelijke Middenstands-Federatie voor deze streken. Ter inleiding werd In de parochiekerk van 8t. Pancratlus een Lof gecelebreerd, om Gods Zegen over de Hanze-actie te vragen, waarna de deel nemers, waaronder er velen met hun dames waren, In optocht naar het lokaal van den heer Borst trokken, waar de groote propaganda-ver- gaderlng werd gehouden. De groote zaal was geheel bezet, toen de voor zitter van de afdeellng Castricum, de heer Glo rie, een harteluk welkomstwoord sprak. Hij wees er op, dat het versterken der internationale banden een groot belang is. Het streeknet om in telefoonstül te blüven zal hier grondig worden nagezien en waar storingen aan den dag treden, zal naar verbetering worden gestreefd. De groote belangstelling voor dezen dag is zeer bemoedigend, maar spr. hoopte, dat het niet zou blüven bü een passieve bewondering Het moet een actief deelnemen worden aan de goede zaak. De voorzitter van de gewestelüke federatie, de heer N. J. Out, uit Beverwük, richtte hierna een büzondcr welkomstwoord tot den burgemees ter van Castricum, den heer Lommen, tot den ambtenaar van het Centraal Bureau, den heer Mol en tot de belde sprekers, die dezen middag het woord zouden voeren. Na het zingen van het bondslied betrad aller eerst de Zeereerw. beer Rector Bots, uit Am sterdam den katheder. R. K. Volksbond Woensdagavond hield de Volksbond een ontwlkkellngsavond.Xwaarvoor als spr. optrad de heer A. C. de Bruin, voorzit ter van bet R. K. Werkliedenverbond. Maria-congregatie. Ook vanwege de Maria- congregatle is er een nieuw vaandel aange schat t. Een prachtig kunstwerk met kostbare züde afgewerkt. Tegelük met het St. Willibrord- vaan werd dit Donderdagavond gewüd. Voor ’t eerst In de 8t. Annaparochie zullen dus twee eigen vanen in de processie as. Zondagavond rondgedragen worden. aan de mogelijkheid, dat winkeliers nog mee nen. dat de klanten er voor hen zün. Voorko mendheid. deskundige voorlichting, waarbü het publiek het goede van het slechte leert onder scheiden. Kortom alles, wat de klanten aan de zaak kan binden, dient gedaan te worden. En dan: laten de middenstanders koopen bü den middenstand zelf. Laat hier de saamhoo- righeld spreken! Wanneer de zoons georgani seerde middenstanders, met achter hen het leger van familie, vrienden en kennissen, pro pagandist zün voor het koopen bü den midden stand. verliezen de warenhuizen een leger van honderdduizenden. Het gaat hlerbü tenslotte om de bestaans mogelijkheid van den middenstand. Thans Is het de tüd; werkt ervoor en men doet een belang rijke daad voor den middenstand. Spr. eindigde zün rede met een aansporing om daadwerkelük znede te leven met de orga nisatie. De rede werd meermalen door applaus onder broken. Tenslotte werd de vergadering nog toegespro ken door burgemeester Lommen, waarna de voorzitter zich den tolk der vergadering maakte door de beide sprekers hartelük dank te zeggen. De vergadering Werd hierna met het zingen ven „Aan U, o Koning der eeuwen" beëindigd Des avonds werd door de afdeellng Castricum een feestavond aangeboden, welke een zeer ge animeerd verloop had. Deze Hanze-dag kan dan ook als uitstekend geslaagd worden beschouwd. Spr. zou meer de practische vraagstukken be lichten en beantwoordde in een kemachtig be toog de vraag, wat, In afwachting van de ko mende Jaren, gedaan kan worden om den mid denstand door den moeilüken tüd heen te hel pen. Vast staat dit, aldus spr., dat wü ons niet ter neer moeten laten drukken, maar als goede Katholieken een vast Godsvertrouwen moeten bewaren. Daarnaast staat de positieve daad, die ver schillende punten van actie omvat. Zoo gaat het niet maar aan zich alleen met eigen zaak te bemoeien. Men dient zich op de hoogte te houden van hetgeen er in de omgeving op ge bied van zakenexploitatie gebeurt. In dit verband wees spr. op goed verzorgde étalages, op de propaganda, vooral In de kleine plaatsen, voor het koopen In eigen gemeente waar men even goed terecht kan en waardoor voorkomen kan worden, dat men naar de groo te warenhuizen gaat. Spr. wees dan op het belang van een goede administratie. Het wordt de hoogste tüd dat op het gebied van handelsrecht wat meer ontwik keling wordt opgedaan, vooral door de Jongeren. Spr. wlaarschuwde voor te gemakkeluke crediet- voorzieningen. Zaken doen met eigen geld voor komt, dat men In moeilijke tijden te weinig weerstand heeft. Laten de middenstanders de solldarlteltsgedachte doorvoeren en in practük brengen door het stichten van kleine voorschot banken, waardoor men collega’s in moeilijkhe den kan helpen. Laat men verder toch het cadeau-stelsel krachtig bestrüden en het maar niet steeds tflü- ven slikken. Spr. spoorde er krachtig toe aan. om geen stap terug te doen op den weg der wettelüke winkelsluiting. Laten de Katholieke midden standers toonen, dat het goede in de wet voor hen veel zwaarder weegt dan de fouten, welke eraan kleven. Ten aanzien van de verbruikscoöperatie» ad viseerde spr. geen scherpen strüd te voeren, doch af te wachten wat net resultaat zal zün van het overleg, dat gaande is en waarbü getracht wordt te zoeken naar de Juiste richting en welke de taak van den middenstand en de ver bruikscoöperatie In de toekomst zün zal. De zpr. deed dan een krachtige opwekking hooren om een actleven strüd te voeren tegen de warenhuizen. Zoolang er nog geen wettelüke bescherming bestaat, dient ten spoedigste deze strüd te worden aangebonden. De middenstand kan in de eerste plaats de eigen bedrüven verbeteren, de service" zóó doen zün. dat zü minstens gelijkwaardig is aan die in de warenhuizen Er moet een einde komen personalia. Voor het diploma Engelsche handelscorrespondent!» slaagde dezer dagen te Amsterdam de heer C. M. D. v. Vroons te Bui- tenveldert. Personenvervoer per tramweg, in 1000-tallen pas sagiers l® pCt der bevol king Goederenvervoer In 1000 K G. Spr. haalt aan het sluiten van collectieve con tracten mot het directe doel verbetering der arbeiderspoeltie en daarover heen bet cultu- reele doel, de godsd. zedelüke vorming. Spr. stelt vast, dat tienduizenden door de Kath. Arbeiders beweging zün behouden voor God en Kerk. Verder noemt spr. jeugdzorg, strüd voor het gezin, streven naar verbetering in het bedrüfs- en zakenleven, m. Staat en Maatschappü. Ook materieel Is veel nuttig werk geleverd en spr, wijst o{> de velé tnstéllingen, zooals Berg en Bosch, het millloenenwerk en het best geoutil leerde herstellingsoord, Concordia. Centrale Spaarkas enz. Mede noemt spr. de vele verbe teringen op het terrein der sociale wetgeving, waarbü hü vaststelt, dat ondanks kritiek, waar voor wel eens reden Is, en ondanks de nog vele wenschen, Nederland toch voorop gaat. Men diene er rekening mede te houden, dat niemand het ónmogelijke mogaljik kan maken. Tengevolge van de crisis moet hét streven der arbeiders- org. er thans in hoofdzaak op Ingesteld zün te keeren. wut te keeren Is. Bü kalme overweging zal men tot het oordeel moeten komen, dat gedaan Is. wat gedaan kan worden. Als ander doel noemt spr. het tot uiting doen komen der beginselen van het Christendom In de maatschappü. op welk terrein de organisatie ook haar plicht deed. Spr. wüdt hier uit over pu- bllekrechtelüke bedrijfsorganisatie, de Bedrüfs- radenwet Verschuur, mede een belangrük werk der Kath. Arb. Org. en de Bedrüfsorganen. Spr. gaat na de vervolmaking der bedrijfsapparaten met de gevolgen van dien, een blüvend surplus aan arbeiders, een kortere arbeidsduur en de positie der arbeiders bü de bedrijfsorganisatie. Voor de toekomst acht spr. de organisatie in staat het werk der bedrüfsorganlsatie ter hand te nemen Zonder deze organisatie zal het niet wel mogelük zün de groote sociale en econo mische problemen op te lossen. De cultureele en materieele taak der organisatie loopt parallel met die van het Individu. We kunnen de arbei dersbeweging niet missen. Wel overwogen en doelbewust dient men de toekomst in te gaan, om dan te geven, wat In de toekomst zal moeten gebeuren, nj. omvor ming der maatschappü in solidairen geest. Daar om mag de org niet stuk geslagen worden en past afbrekende kritiek niet, vooral in dezen grooten tüd. Als er reden is tot kritiek, dan dient eerst de vraag beantwoord Hebben wü de daad gepaard aan het beginsel. Spr. spoort zün hoor ders .aan, zich aangetrokken te gevoelen tot wezen en doel der arbeidersbeweging, die het leven moet vullen, de toekomst tegemoet te gaan met de organisatie. Vooral de Jongeren dienen er vertrouwden in te hebben, want zonder org. is voor hen de toekomst duister. t Beginsel moet ons lelden, de daad ons ster ken. We moeten de kracht hebben een daad te stellen en dienen één front te vormen In den strüd tegen verouderde stelsels. De liefde moet ons beginsel zün. solidariteit ons gebod, opdat eenmaal na een strüd van Jaren met steun der Kerkelüke Overheid de zon moge doorbre ken. Van de gelegenheid tot vragen stellen werd flink gebruik gemaakt, zoodat nog meerdere onderwerpen terloops werden bekeken. BurgerL stand Geboren: 19 October An tonios Mlchaël zoon van Antonius de Jong en Cornelia Koning. Getrouwd: 21 October Jan Tol, oud 24 Jaar, wonende te ’s-Hertogenbosch en Elisabeth Schilder, oud 22 jaren. laatst wonende te Am sterdam. 21 October Klaas Bont, oud 32 jaren en Grietje Kloot, oud 2» Jaren. 21 October: Klaas de Boer, oud 26 jaren en Antje Steur, oud 23 jaren 1 organisatie. Daarnaast is positief werk geleverd. Overleden: 23 October: Hein Voortman, oud 33 Jaren, ongehuwd. - KROMMENIE, 26 Qct. Aangevoefd 500 stuks klpeleren, welke verkocht werden voor f 36.75 per 100 stuks. Burgert, stand Gehuwd: Pieter uit Broek L W. 34 jaar en Msretje Smeder 24 jaar. Siebold de Boer 29 Jaar en Veltrop 28 jaar. Geboren: Slerd z. van Jacob Zwaan en Antje V. Randen. De Haarlemsche Rechtbank deed Donderdag ochtend uitspraak in de zaak van den 21-Jarlgen koopman J. de H. sn den 36-jarlgen koopman A. P., beiden te Haarlemmermeer, die in den nacht van 29 op 30 Aug. 1.1. een groote hoe veelheid saneeringsbollen gestolen hadden, toe- behoorende aan de Nederlandache Bloembol- lenkweekers-Centraie. De Officier van Justitie had veertien dagen geleden tegen ieder acht maanden gevangenis straf met aftrek van preventief geëiacht. De Rechtbank veroordeelde heden belden tot 6 maanden gevangenisstraf met aftrek tan preventief Postduivenvereeniging „Krommenie" Kam pioen oude vogels: Hoogervorst met 94 punten; 2e Smit, met 88 punten. Kampioen jonge vogels: Smit met 53 punten; 2e Hoogstraten met 52 punten. Kamfiioen-generaal: Smit met 141 punten; 2e Hoogervorst met 128 punten. Duif kampioen oude vogel: van Enkhuizen met 43 punten. Duif kampioen jonge vogel. Smit met 31 pun ten. Vlucht Orleans 1933. wisselbeker N. Smit. De Eerw. spr. begon met er op te wijzen, dat de practische werkers over het algemeen te weinig beteekenls toekennen aan het werk van de denkers die de rlchtlünen uitzoeken, waar langs het maatschappelijk leven zal gaan. Het is. zooals bü den metselaar, die muren bouwt en bogen spant, maar niet bedenkt, hoeveel er vroeger gedacht en berekend is geworden, voor en aleer men zoover was. Dit geldt nog veel meer voor het geestesleven. Wü drijven In dit leven op het gedachtenwerk van véle vorige ge slachten. „Rerum Novarum", dat ons zooveel goeds ge bracht heeft, was het resultaat van studie en denken. De gedachten, in de 17e eeuw gepredikt door de Fransch dwaalleeraren, zün door- gesijpeld naar alle lagen der volkeren en zün r__ thans de practük geworden van de straat, het veeteeltiand ia FtiesUnd natuurlijk parlement, het huisgezin en anderen. Die ge- i ook een belangrijk exportgebled voor zui velproducten en gecondenseerde melk. De Friesche boterproductle alleen bedroeg In 1931 ongeveer 22 pCt. van de productie over het geheele land; de kaasproductie wel 50 pCt. De uitvoer van boter geschiedt voorna melijk naar Duitschland (dat nog steeds op de eerste plaats staat, al Is de uitvoer daarheen sedert 1929 tot één derde vermin - derd), Groot-Brittannlë, België en Frank rijk. Ook kaas gaat voornamelijk naar Duitschland, België, Frankrijk. Groot- Brittannlë, waarvoor speciaal Cheddas- en Cheshlrekaas gemaakt wordt, en Spanje. Gecondenseerde melk gaat voor het over- groote deel naar Groot-Brittannlë, en ver der voor belangrijke deelen naar Engelsch- en Nederlandsch-Indlë. Nu geschiedt de export'uit Friesland naar Groot-Brittannlë bijna geheel vla Harlingen, doch voor den overigen export, voorzoover die over zee ge schiedt, ligt de afsluitdijk zeer gunstig als kortste verbinding tusschen het gewest en dc haven van Amsterdam. Voor dit soort vervoer zou echter een spoorweg over den dijk wel van belang zijn. Naar men weet is op de Waterstaatsbegrootlng 1934 een eer ste post uitgetrokken voor aanleg van een zoodanige spoorbaan. Het is echter toch de vraag of een dergelijke aanleg, naast het bestaande vrachtautovervoer en de ove rigens zeer gebrekkige route Stavoren— Enkhuizen, wel de kosten zou loonen. In een pas verschenen artikel In „De Inge nieur” overweegt Ir. W. Kamp in ditzelfde verband den aanleg van een autodlenst op spoorwegbasls, dl op speciaal daarvoor aangelegde en voor ander verkeer afgeslo ten betonwegen. Een deel van het spoor wegnet in Noord-Holland en ook In de Oostelijke provinciën zou daaraan aanslui tend dan ook In dien zin moeten worden opgebouwd. Intusschen roepen, losstaande van al dergelijke toekomstplannen, de toegangs wegen tot den afsluitdijk lulde om verbe tering. Voor Kennemerland en Zaanstreek 354.557 (12 pCt.) Het Is dan ook zeer begrijpelijk, dat het verkeer per rail het verkeer over de bin nenwateren geenszins verdrong, doch slechts aanvulde, en dat pas door het auto verkeer groote gebieden van het platteland uit hun afzondering verlost zijn. De secre- taris der Kamer van Koophandel te Leeu- *arden Dr G. J. Otten, schreef vorig jaar dan ook in een Friesland-nummer van het maandblad „Ons Nederland”: „Vormden vroeger spoor en tram de hoofdverbindingen met daarnaast een aan tal kar- en beurtvaartdlensten, de autobus en de vrachtauto hebben thans een ver- heersnet over de provincie gespreid, waar door het platteland rechtstreeks aan de oehtra is aangesloten en heele streken uit hun Isolement werden verlost. De tram en de beurtschepen zien zich een belangrijk deel van het vervoer ontno men en het veevervoer, dat deze beide Voorheen bedienden gaat thans overwegend Der vrachtauto al of niet In geregelden dienst, terwijl de autobus zich van het per sonenvervoer in hoofdzaak heeft meester «emaakt. Wekelijks wordt Leeuwarden ge frequenteerd door ruim 525 autobussen en e«n 750 vrachtauto's, behoorende tot resp. 83 en 220 geregelde diensten." land. Het volgende staatje geeft cijfers van 1 Aug. 1932: K. K. Propagandsclub „Si. wniibrord”. Woensdagavond hield bovenvermelde club haar «naandelüksche vergadering. Nadat de voorzit ter den geestelüken adviseur verwelkomd had, was aan de orde het jaarverslag van den pen ningmeester, die concludeerde dat er een batig saldo was van ruim ƒ80 inclusief de nog te innen posten. Medegedeeld werd dat de feestvergadering niet 8 maar 7 November is. De verschillende wüken voor de bezorgers der Amstelklokken werden gewijzigd, waarbü de voorzitter den wensch uitsprak, dat de klokken nu prompt en overal bezorgd zullen worden. Indien er klach ten zün omtrent bezorging moet men zich wen den tot de commissie. Volgens een mededeellng van den geestelüken adviseur is het vaandel gereed gekomen en in gevolge zün verzoek is dit Donderdagavond ge wüd om in de processie medegedragen te wor den. Hierna sluiting op de gebruikelijke wijze. ■r-afsluiting van de voormalige Zul- II derzee en de indijking van een deel daarvan brengen vanzelfsprekend belangrijke gevolgen mede ten aanzien van onze geheele volkshuishouding; nieuw ves- Ugingsgebied voor een klein deel der be volking en een niet onbeduidende uitbrei ding van de bebouwbare oppervlakte des lands. Doch daarnaast ondergaat In het bijzonder de geografische positie der aan- greazende gewesten een wijziging door het verdwijnen van de binnenzee, een wijziging die niet zonder invloed kan blijven op de economische structuur dier gewesten Vooral Friesland, dat eenerzijds plotseling de helft van zijn kust van de vrije zee ziet afgesloten en anderzijds een directe over- land-verblndlng met Holland heeft gekre gen, zal komen te vallen In de werkings sfeer van enkele nieuwe factoren die de levensvoorwaarden van de bevolking zeker In eenlg opzicht zullen wijzigen. Hetzelfde geldt zij het In veel mindere mate ook voor de provincie Groningen. De economische positie der beide Noor delijke provinciën wordt in hoofdzaak ge kenschetst door hun excentrische, voorheen zelfs geïsoleerde ligging ten opzichte van de overige deelen van het gemeenebest Reeds Tacitus verhaalt op boeiende wijze van de tallooze moeilijkheden die de Ro- melnsche legioenen hadden te overwinnen om vanuit Zuid- en Midden-Nederland in het land der Friezen door te dringen. De onfortulnlljke avonturen van meertlfre graven van Holland, die zulks eveneens, thans over de Zuiderzee, trachtten te doen, zijn ook bekend. In de vroege middeleeuwen bloeide de handel van Friesland met de Oostzee, Scandinavië en de Vlaamsche steden, doch het betrof hier uitsluitend zeehandel: Stavoren en Leeuwarden (toen gelegen aan de thans niet meer bestaande Middelzee) waren de voornaamste havens. Naarmate de schepen echter grooter wer den, verplaatste de handel zich naar de Hollandsche havens op de Westkust der Zuiderzee: de Friesche kust bleef nog slechts een basis voor de Zulderzeevissche- rlj. Over land bleef de verbinding met de andere provinciën uiterst gebrekkig. Fries land, Groningen, Drente en Overljsel beza ten nog In 1814 geheel geen straatwegen. Vandaar dat reeds in de zestiende eeuw kanalen werden aangelegd, die het binnen land van Friesland en Groningen met de Wadden en de Zuiderzee verbonden, om althans over Zee eenige communicatie met de overige deelen des lands te hebben. Pas toen in de negentiende eeuw ook de Drent- sche veenen ontgonnen werden en ook daar waterwegen tot stand gekomen waren, werden de Noordelijke provincies tenmin ste bereikbaar voor ons vaderlandsche ver voermiddel: de trekschuit. In het midden der eeuw had de stad Groningen geregelde diensten met Zaandam, Nijmegen, Amster dam en Schiedam, en Leeuwarden een met Rotterdam, verbindingen die zooal niet aan handels- dan toch aan teedere familie betrekkingen ten goede kwamen. De aanleg van spoorwegen, welke na 1863, zij het in spaarzame mate, tot stand kwam, en waar door de beide hoofdsteden zoowel onderling als via Meppel met het Nederlandsche en via Nieuwe Schans met het Duitsche Spoor wegnet verbonden werden, was een eerste Kap om de provincies uit hun isolement te verlossen. Intusschen is deze hoek van Nederland door de spoorwegen nog stiefmoederlijk bedeeld. Van de 3.639 K. M. spoorlijn die ons land bezit, liggen er mdar 500 op Frie- Khen en Groningschen bodem, terwijl de frequentie van het verkeer op deze lijnen zeer gering is. De stoomtrams, die aan het Btile Friesche landschap hier en daar een accent van oudmodische bedrijvigheid ge ven, vullen deze leemte zeer onvoldoende aan, zooals in groote lijnen kan blijken uit onderstaande, zeer onvolledige cijfers, da- teerend uit 1931: Najaaranaarkt De najaarsmarkt Woensdag was in vergelüking met de jaarsmarkt zeer slecht bezocht Er was slechte geringe aanvoer met büna geen handel. Burgert, stand Geboren: Willem Karei, x. van Eberhard Philip Erfmann en van Janna Meüer. Ondertrouwd: Frans Altlng. oud 23 jaar, arbeider te Anna Paulowna en Elisabeth Jo hanna Raatgers, oud 20 jaar, zonder beroep, alhter» Van de Gronlngsche veeteelt is de paar- denteelt het meeste van belang: het aan tal fokmerriën per 1000 inwoners be draagt 71, tegen 32 voor het geheele land. Nu is de uitvoer van paarden in de laat ste jaren teruggeloopen van 8.78® stuks in 1'928 tot 5670 stuks in 1932, terwijl de ge weldige val der exportprijzen in dat tijd perk wel het best geïllustreerd wordt door het feit dat df waarde van den uitvoer in dat tijdperk terugliep van 9672.000 tot 1.173.000: een gemiddelde prljsval tot op één vijfde van de oude prijzen. Dat tenge volge van deze omstandigheden ook voor het Gronlngsche warmbloedpaard de bin- nenlandsche markt ook al is die uiter aard niet ruim in beteekenls sterk A toegenomen, ligt voor de hand, te meer daar sedert 1930 onze Invoer krachtig is Irgekrompen: van 35607 stuks in dat jaar tet 8.970 in 1932. De ligging der paarden markten in ons land, waarvan Rotterdam verreweg de belangrijkste, en tevens de ult- v erhaven naar Frankrijk is, ons voor naamste exportland voor paarden, maakt het evenwel weinig waarschijnlijk dat de afsluitdijk hier van groot belang zal kun nen zijn. HU komt als verkeersweg alleen in aanmerking voor vervoer naar de markten Amsterdam en Purmerend. Een artikel dat zich buitengewoon goed leent voor vervoer per auto, en waarvoor de afsluitdUk dan ook een bUzondere be teekenls heeft, is versche vlsch. Langs de geheele kust van Friealand en Groningen wordt visscherU uitgeoefend, zoowel in de Noordzee en Wadden al» in het Usselmeer Voor de Noordzee is in deze gewesten Har lingen wel de voornaamste vlsschershaven en vandaar uit rijden dagelijks de vlsch- auto’s over den afsluitdUk naar Amster dam en andere steden in Noord-Holland. Als t- zal nu de nieuwe ver keersweg, die de afsluitdUk vormt, op het economisch leven van beide provinciën uitoefenen? Een eerste, voor de hand lig gend verschijnsel, dat zich dezen zomer reeds heeft doen gelden, is een krachtige toeneming, van het vreemdelingenverkeer. De hotel. en dergelijke bedrijven hebben het dit seizoen drukker gehad dan anders. En al zal het bezoek van touristen in de volgende jaren, wanneer „het nieuw tje” er af Is, wel weer iets terugloopen, de Friesche meren en het Groninger land met ae Drentsche heidevelden zullen zeer zeker bU voortduring een groot aantal Neder landers tot zich blijven trekken, nu de moeilUkheid van de verre reis voor een groot deel is verdwenen. Naast het bezoek van touristen staat het bezoek van hshdelsreizigers, die reeds dit seizoen In meerdere mate dan voorheen de noordelUke provincies tot operatieveld hebben gekozen. Reeds is een opmerkeUjke toename geconstateerd van het marktbe zoek vanuit Noord-Holland aan Leeuwar den. Een en ander zal zeker strekken tot versterking der economische banden, die Friesland en Groningen met de overige provincies verbinden. De belangrukste gevolgen van de open stelling van den nieuwen verkeersweg over de Zuiderzee zullen zich doel gelden ten aanzien van het goederenvervoer. Het ontbreken van een statistiek voor den blnnenlandschen handel maakt het echter zeer moeilijk de verdeeling van de producten der beide provinciën over bin nen- en buitenland na te gaan. Het is be kend dat Friesland een land van veeteelt en zuivelproductle is, dat Groningen daar entegen meer op landbouw en industrie is georiënteerd. In 1930 bedroeg de normale afzet van fok-, melk- en slachtvee van Friesland, dat van alle provinciën verre- vzeg den grootsten en mooisten rundveesta pel bezit, 75.000 stuks per jaar. In ditzelfde jaar bedroeg de Nederlandsche export van rundvee 24.052 stuks, waarvan het over- gioote deel naar België ging. Wij mogen aannemen dat het Friesche vee in dezen export een voorname plaats Innam. Maar het grootste deel der productie biUft toch hier in het land, hetzU voor binnenlandsche consumptie, hetzij om la ter als versch gerookt of gezouten vleesch te worden uitgevoerd. Waar nu de export van landbouwproducten door het buiten land steeds meer bemoeilijkt wordt, en de uitvoer van „dieren en dierlUke produc ten" in de jaren 1928—1932 in omvang daalde van 915.250.000 K.G. op 770.214.000 K G., en in waarde van 524.670.000 gulden op 207.811.000 gulden, ligt het voor de hand, dat de binnenlandsche handel een steeds voornamere plaats gaat Innemen. En waar het betreft veevervoer, dat voor een zeer groot deel per auto geschiedt, is de afsluitdUk van zer groote beteekenls voor het verkeer tusschen het Friesche en het Noord-Hollandsche veeteeltgebled, tusschen de veemarkten Leeuwarden en Sneek eenerzUds, Purmerend anderzUds. Een feit Is, dat op marktdagen reeds meer Noord-Hollandsche veeauto’s te Leeu warden gezien worden dan vroeger.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 3