Prikkeldraad
IB
A
DIAMANT
WERK VOOR DE JEUGD
Vlissingen: Neerlands Scheldehaven
Braadvet
Bak
en
Niet machteloos
toezien
1
I
f
Overheid en ambtenaar
Het grapte project
im.
r
EEN NATIONAAL BELANG
HET GODSVERLANGEN
ZAL ZEGEVIEREN
OW
r”
WOENSDAG 8 NOVEMBER
DE HAVEN VAN VLISSINGEN
Waarom stopzetting?
Voor het behoud der
goede zeden
Oud-minister Donner
beleedigd
BOERDERIJ IN BRAND
Een groote toekomst
Zitting van den Marineraad
De nieuwe haven
r-t
Twee beschouwingen in
conflict
Gezicht op de nieuwe haven. Op den voorgrond de drie aanleg pontons van de veren naar Breskens en
Terneuzen en van de Mij. „Zeeland'” Geheel rechts het steenkolenbedrijf der S. H. V?'
DE WITTE-KRUIS-
UITLOTINGEN
22} ct* p. h«H pond X- - -
Uit vroeger tyd
i
I
v.
I
Mogelijkheden van de haven
zegevieren, tot eeuwig heil der menschheld.
r*
45 ets p. pond -
Ja
Mfl
3
ge-
ge-
weging gericht en daaraan worden alle andere
dingen ondergeschikt gemaakt.
Na zich eerst tot verschillende gemeenteraden
te hebben gewend, heeft thans de Gooische Ac
tiegroep tegen volksverwilderlng 'n nieuwen stap
ondernomen door een uitvoerig gedocumenteerd
schrijven te richten aan de anti-revolutionnaire,
chrlstelljk-hlstorische en roomsch-katholleke ka
merfracties, alsmede aan de besturen van deze
drie christelijke partijen.
Dringend beroep op de drie chris
telijke partijen van ons
parlement
Na langen stryd heeft de stad
thans een haven, toeganke
lijk voor de grootste
zeeschepen
Intusschen, ofschoon de haven reeds 2% jaar
gereed ligt, is het havenbedrijf nog steeds niet
in werking. Er is nJ. nog in het geheel geen
outillage. Aan de kade staan twee prachtige,
ruime opslagloodsen, die aan weerszijden met
den spoorweg in verbinding staan, doch kranen,
bruggen en alles wat verder tot de uitrustin
van een moderne haven behoort, ontbreken. Het
geld om deze zaken aan te schaffen, is er: de
N.V., die de haven zal exploiteeren. beschikt
thans reeds over 300.000. Aan deze N.V ne
men Rijk en Gemeente ieder voor ten derde
deel. De overige aandeelen zijn in handen van
verschillende belanghebbenden: de spoorwegen,
de provincie, de K. v. K. te Middelburg, de
S.H.V. en „De Schelde". Men wacht nu nog
slechts op de benoeming van een geschikten
directeur, dan kan de haven worden uitgerust
en het spel beginnen.
I
Onder leiding van burgemeester van Woel
deren hebben wjj de nieuwe werken bezichtigd.
De haven ligt aan den Oostkant van de stad
en heeft den vorm van een rechthoek, 1300
M. lang en 225 M. breed en ligt met haar open
kant een der korte zijden naar het Zui
den. waar zij op de Westerschelde uitmondt.
Haar binnenvarende, vindt men ter linkerzijde
allereerst de nieuwe keersluis, die toegang geeft
tot het kanaal door Walcheren en de binnen
havens. een diepte heeft van 7.30 M. NAP.
en 35 M. breed is: breeder dan de sluizen wel
ke het Panama-kanaal afsluiten. 'Voorbij de
sluizen liggen verder drie pontons: aanleg
plaatsen voor de maatschappij Zeeland en voor
de veerbooten op Breskens en Terneuzen, die
in directe verbinding staan met het station.
Verder de haven in strekt zich, eveneens ter
linkerzijde, een kaaimuur uit van 350 M. lengte,
terwijl er ruimte over is om hem later met
nog 25 M. te verlengen. De Noord- en Oostzijde
van de haven zijn door een dijk omgeven.
Wjj brachten ook een bezoek aan het kolen
station der Steenkolen Handels Vereeniging. dat
hier gevestigd is op een ponton ter rechterzijde
aan den Ingang van de haven. De directeur, de
heer Van Everdlngen, toonde ons de „Parata",
de geweldige bunkermachine, die daar gemeerd
ligt
De haven is bij eb nog meer dan 10 M. diep,
zoodat de grootste schepen het grootste schip
te Antwerpen, de .^eigenland", heeft 9.30 M.
diepgang hier altijd kunnen aanloopen.
De ontwikkeling van Vlissingen als aanloop-
haven, waarvoor de ligging het meest gunstig
is, vereischte een diepe haven, direct vanuit
zee te bereiken. Zoo lag het voor de hand. da.
de verbetering in hoofdzaak moest bestaan in
een uitbreiding van de buitenhaven. Daarnaast
moesten nieuwe sluizen gebouwd worden om
de ontwikkeling van de scheepsbouwmaatschap
pij ..De Schelde" niet te belemmeren. De oorlog
heeft alle plannen vier jaar opgehouden. Doch
ook daarna heeft de uitvoering der werken nog
heel wat voeten in de aarde gehad, en het
heeft den energieken burgemeester een Jaren-
langen strijd gekost om de havenuitbreiding
waartoe bij de wet die wij in den aanvang van
dit artikel citeerden, was besloten, voortgang
te doen vinden Intusschen is die strijd gewon
nen, en 17 April 1931 is de vergroote buiten
haven door H. M. de Koningin plechtig ge
opend.
Zoo stonden de zaken, toen in 1914 de ge
meente Vlissingen het beheer over de haven
van de maatschappij „de Schelde” overnam
Terstond werden plannen gemaakt om door
uitbreiding en verbetering der werken de kan
sen. die het moderne Schelde verkeer bood, niet
aan zich voorbij te laten gaan.
In de prachtig gelegen woning van den burge
meester, het „Wooldhuls", gelegen op het noor-
deljjkste punt van dén zeeboulevard, besloten we
onze excursie. Een prachtig uitzicht heeft men
van daar op den wijden Scheldemond. waarop
het licht van de ondergaande zon een rooden
glans wierp En we hopen dat vele schepen, die
in de toekomst de Vlisslnger haven zullen aan
doen, een even prettige herinnering daaraan
zullen bewaren als wjj thans hebben aan de
stad en aan haar burgemeester.
Redevoering van Max van Poll
over het Nationaal-Socialisme
en de Katholieken
Daartegenover stelde spr. het communisme
en het socialisme, dat tot eenlg doel heeft het
stoffelijk welzijn, en uitsluitend dat van leder
individu. Ook deze zorg voor het stoffelijk wel
zijn leeft in een volk, wellicht op den duur nog
sterker dan de idee van de grootheid der natie.
Daarom is het te verwachten, dat deze beide
beschouwingen met elkaar in conflict zullen
komen. En wanneer dan alle andere grondsla
gen zijn weggenomen, zal het communisme
overwinnen. Als voorbeelden stelde spr. Lenin,
den kouden verstandsmensch en Hitler, den
gevoelsmensch tegenover elkaar. In den ko
menden strijd zal ongetwijfeld het verstand
over het gevoel zegevieren.
Spreker begon met de aandacht er op te
vestlgert. dat er in de nationaal-sociallstische
beweging zeer velen zijn, die van de leerstel
lingen der partij op princlpleele punten afwij
ken. De beweging is dan ook niet meer dan
een groot reservoir, waar de menschen Zich
toe aangetrokken gevoelen, ook al op grond van
de mystieke kracht, welke er van uitgaat. Deze
mystieke kracht heeft reeds vaak in het leven
en in de geschiedenis van het Duitsche volk
een belangrijke rol gespeeld. De geweldige
groei van de beweging is te verklaren, wanneer
men hem ziet als een uitbarsting van energie,
welke in de geschiedenis van Dultschland zeer
dikwijls te constateeren is na een groote in
zinking. Ook hier ziet men de opleving, nadat
de eerste neerdrukkende sentimenten van den
wereldoorlog uitgewerkt waren. Bij de Beoor-
deeling van het natlonaal-socialisme moet men
dan ook niet in de eerste plaats vragen naar
een logisch doordacht program. Niet de ver
standelijke gevoelens, doch de volkshartstoch-
ten drijven mlllioenen naar de beweging.
Uitvoerig, aan de hand van zijn boek ..Meln
Kampf". schetste de heer van Poll vervolgens
de levensgeschiedenis van Adolf Hitler, daarbij
aantoonend, dat er in de kinder- en jon
gelingsjaren van Hitler momenten geweest zijn,
welke voor zijn gansche verdere leven, voor zijn
geheele levens- en wereldbeschouwing van be
slissende beteekenis zijn geweest. Hitler grijpt
overal, de elementen voor zijn program, maar
daarbij weet hij uitnemend wat in de ziel van
het Duitsche volk leeft. En dat hij deze snaren
juist weet te roeren, is het bewijs va» den ge
weldigen groei van het natlonaal-socialisme.
Het natlonaal-socialisme heeft de grootheid der
natie tot doel. Daarop is het streven der be-
Gelegen aan de zuidpunt van het eiland
Walcheren, juist waar de belde vaargeulen, die
den toegang vormen tot de Westerschelde. het
Oostgat en de Wielingen, zich vereenlgen, en
de stroom een breedte heeft van vier km was
vlissingen reeds in de middeleeuwen op de zee
en de zeevaart georiënteerd. .In den aanvang
beperkte deze zich in hoofdzaak tot vischvangst
Dr. Kautz wijdt een belangrijk deel van zijn
boek aan de ontwikkelingsmogelijkheden, die de
Vlisslnger haven voor de toekomst biedt. De be-
belangrljkste kansen liggen natuurlijk in de
geografische ligging als voorhaven van Ant
werpen. Reeds thans biedt Vlissingen voor het
passagiers- en postverkeer voordeelen ten op
zichte van Antwerpen, door het kortere traject
en de groote veiligheid en zekerheid van de
haven bjj alle weersomstandigheden. De Schelde
is een moeilijk vaarwater en bij mist blijven tal
van schepen op de reede vóór Vlissingen liggen,
om beter weer af te wachten. Soms telt men er,
wanneer de mist optrekt, zoo wel zestig. Een
goed geoutilleerde haven aan de reede zou wel
licht menig schip er toe brengen reeds daar te
landen en over te laden in binnenschepen. Voor
een goede ontwikkeling van het passagiers- en
postverkeer is echter een verbetering van het
verkeer over land dringend noodlg. Een directe
spoorverbinding Vlissingen—Antwerpen en spe
ciale goederentarieven zullen echter noodlg zijn
om dit voordeel geheel te kunnen uitbuiten.
De Vllsslngsche nieuwe haven zal voorlooplg
ook vooral massagoed moeten trachten te trek
ken. dat in alle havens de basis vormt voor
grooteren bloei en ontwikkeling. Hierbij biedt
een jonge en nog kleine haven het voordeel,
dat de bezoekers met veel meer égards worden
behandeld.
Het verkeer op de Schelde zal nog beduidend
aan Intensiteit toenemen, wanneer straks in
1935 het Albertkanaal geopend zal zijn en Ant
werpen. maar ook Vlissingen, in directe scheeps
verbinding met het Luiksche industriegebied zal
staan. o
Ook voor een ferrydienst op Engeland zou de
Vllsslngsche haven mede door haar groote vei-
U^neid ten opzichte van mist, storm en Ijsgang
groots voordeelen bieden.
Bijzonder gunstig ligt Vlissingen nog als bun
kerstation. Wjj noemden reeds het station der
8.H.V., dat daar thans zes jaar gevestigd is en
zich steeds uitbreldt. Vorig Jaar hebben daar
360 schepen gebunkerd: op den dag dat wjj er
waren was men reeds bezig aan het 380ste van
dit jaar. Onderhandelingen worden gevoerd om
aan de Oostzijde van de nieuwe haven ook een
laadstatlon voor stookolie te vestigen.
Boven beide stroomlngen staat echter het
Godsverlangen, dat toch weer sterker zal zijn
dan deze. Want hier gaat het om het eeuwig
heil van de menschen. waartoe alle dingen
dienen. En daarom rust op de Katholieken de
taak om mede te werken de Katholieke
loofsleer en zedeleer en ook de daaruit
trokken consequenties op politiek, sociaal ”en
economisch gebied sterker te maken, opdat in
den strijd der machten het Godsverlangen zal
ze ingenieurs. De zandverzetting kan ge
heel het werk zijn van jeugdige werkloozen,
terwijl de verharding en het overige werk,
uitgezonderd het bestraten, door jeugdige
werkloozen kan worden uitgevoerd. Alleen
aan dit gedeelte zouden pijn. 1500 jeugdi
ge werkloozen een vol jaar kunnen werken.
Wanneer telkens elke groep na een
maand gewerkt te hebben, gedurende de
volgende maand in de plaats barer inwo
ning gelegenheid verkreeg om ontwikke
lingscursussen te volgen, en dan weer te-
rugkeerde, zouden hieraan 3000 jonge men
schen gewerkt hebben. Op dezelfde manier
zou gewerkt kunnen worden van Kijkduin
naar den Hoek met jeugdige werkloozen uit
Rotterdam en uit het Westland.
De kosten voor de 36 K. M. bovenge
noemd zouden zijn voor de benoodigde ma
terialen voor een weg, 28 M. breed, n. 1
aan de landzijde ruiterpad, rijweg, rijwiel
pad, wandelpad en afzetting, afgezien van
het benoodigde gereedschap, pfus onkosten
aan eet- en slaapgelegenheden, opslag
plaatsen, teeken- en administratiebureaux
enz., maaltijden, vergoeding per week a
5.per jeugdigen werklooze, plus een
bedrag voor de leiders, globaal geraamd
3.000.000.
Het doel van het schrijven aan de drie chris
telijke partijen Is dan ook te bereiken, dat door
den steun vah deze partijen een krachtige actie
wordt Ingezet om de optredende volksverwllde-
ring nog tijdig tot stilstand te brengen. 1
Vervolgens wordt uitvoerig felten-materiaal
ter beschikking van de besturen gesteld.
Uit den aard der zaak is nóch dit feitenmate
riaal nóch de hier aan vastgeknoopte beschou
wing geschikt voor uitvoerige vermelding in de
kolommen van een dagblad.
In ’t algemeen mag worden geconstateerd dat
de Gooische Actiegroep wel een dergelijke hoe
veelheid van Indrukwekkende argumenten heeft
bijeen gebracht, dat het niet zal nalaten de over
tuiging te vestigen, dat de overheid, nóch de
landsoverheld, nóch de gemeentelijke, langer
mag talmen mét krachtig ingrijpen.
Het wachten is op een N. V.
Veel vee omgekomen
Hedenmorgen is de kapitale boerderij van
den heer A. Fikse, gelegen tusschen Barneveld
en Scherpenzeel door brand geheel vernield. De
Inboedel ging mede verloren, terwijl een groote
voorraad graan een prooi der vlammen werd.
Voorts zijn 20 koeien, 1 stier en 2 paarden in de
vlammen omgekomen.
Een naast de boerderij gelegen schuur kon
behouden blijven. Persoonlijke ongevallen kwa
men niet voor. De schade, die aanzienlijk is,
wordt door verzekering gedekt.
Accountant R. H. in hooger beroep
dezelfde straf opgelegd
Het gerechtshof te ’s-Gravenhage heeft he
den arrest gewezen in de zaak tegen den 45-
jarigen accountant R. H„ gewezen hoofd van
den Rljksaccountantsdienst te Rotterdam, die
door de rechtbank aldaar wegens beleediging
van den oud-minister van Justitie, mr. J. Don
ner, is veroordeeld tot veertien dagen gevan
genisstraf.
Het gerechtshof heeft, met vernietiging van
het vonnis van de rechtbank, den vrdachte
schuldig verklaard aan eenvoudige beleediging
van een ambtenaar in de uitoefening van zijn
functie en het vonnis, wat de straf betreft,
bevestigd.
f-ve belofte, dat het gezag met gepaste
J 1 strengheid zou worden gehandhaafd,
AS wordt door het nieuwe kabinet gehouden.
Heel wat ergerlijke uitwassen zijn met vaste
hand weggesneden en nog veel meer neigingen
daartoe in de klem gesmoord.
Wjj herinneren ons nog wel, hoe vlug de
socialistische burgemeester van Koog-Zaandljk
bakzeil haalde, toen de regeerlng hem berichtte
geen genoegen te nemen met zijn poging, ver-
KaA-h lectuur onder het marlne-personeelte
te
kinderen met
hjj werd ge-
hetzelfde trof dezer
militair, die in Purmerend
klavier luidruchtig be-
In dit schrijven wordt als uitgangspunt gesteld
dat een driest optredende, onbeschaamde min
derheid, haar met de christelijke moraal strij
dige zedelljkheidstheorieën aan de meerderheid
oplegt. Aan deze overheersching van de minder-
heidsopvattlng kan paal en perk worden gesteld.
BIJ eendrachtig willen is van machteloosheid
geen sprake. Overal in de besturen van land, ge
west en stad kan de stem van de aanhangers der
christelijke wereldbeschouwing doordringen.
Het adres herinnert er aan. dat de aanhangers
der christelijke partijen welsprekende cijfers van
hun meerderheldslnvloed In de offlcleele statis
tiek bezitten.
Ons land telt 590 leden der provinciale staten,
waarvan 83 antl-revolutlonnairen, 70 christelljk-
hlstorischen en 180 roomsch-katholleken.
In de gedeputeerde staten, die in totaal 64
leden tellen, bezit de anti-revolutionnaire partij
10 vertegenwoordigers; de ehrlsteUjk-historl-
sche 6 en de katholieke 26!
Wat de gemeenteraden betreft, het aantal wet
houders bedraagt 2238, waarvan 345 antl-revolu-
tlonnalren, 253 chrlstelljk-hlstorischen en 900
katholieken; van de 10989 raadsleden behooren
er tot de anti-revolutionnaire partij 1459; tol de
chrlstelljk-hlstorische parti) 1172 en tot de RK
Staatspartij 4106.
BU het bezien van deze cijfers rijst de vraag,
of wjj ons wel bewust zijn van den Invloed, die
bij goede organisatie, bij krachtige leiding en bij
gedocumenteerde voorlichting, in de verschillen
de bestuursinstanties kan uitgaan van de ver
tegenwoordigers der christelijke groepenI
Voor de Kathollek-Democratische Studieclub
te ’s-Gravenhage heeft Dinsdagavond de heer
Max van Poll een voordracht gehouden
over het Nationaal-Socialisme en Jle Katho
lieken. f
boden lectuur onder het marlne-personeel
verspreiden.
Een onderwljzer-wachtgelder besteedde
Krommenie zijn vrijen tijd om
het communisme te besmetten;
schrapt als wachtgelder en
dagen een gewezen
het revolutlonnaire
speelde'.
Van nog verdere strekking is het nieuwe be
sluit van den ministerraad, dat de ambtenaar
zich zal hebben te onthouden van elke open
bare actie tegen de óverheid; hierdoor toch
zal het publiek het ontstichtende schouwspel
bespaard blijven, dat menschen, die het gezag
moeten helpen schragen, er zelf a.ls leeuwen
tegen op staan.
Het is niet van merkwaardigheid ontbloot, hoe
de verschillende organisaties dit besluit ontvin
gen. Terwijl de katholieke en christelijke bon
den het als iets dat vanzelf spreekt opnamen,
stoven de socialistische organisaties er met op
gezette veeren op af. Als er nog eenige twijfel
bestaan had voor wie het schoentje was be
stemd, dan was die wel spoedig opgeheven.
Het N.V.V. is aan het briefschrijven gegaan
en het zoogenaamd modern comité ter beharti
ging van de belangen van Overheidspersoneel-
is aan het spoedvergaderen geslagen. Alsof er
geen wetten zijn, waaraan ieder staatsburger
zich heeft te houden, sprak het comité als
zijn meening uit, dat de persoonlijke vrijheid
van den ambtenaar was aangetast.
Het fraaiste komt evenwel nog! Het comité
verzette zich er tegen, dat de regeerlng aan het
bepaalde in artikel 105 van het Algemeen Rljks-
ambtenarenreglement geen gevolg heeft gege
ven. Dit artikel schrijft nadrukkelijk voor, dat
de Centrale commissie voor georganiseerd over
leg aangelegenheden van algemeen belang voor
den rechtstoestand van ambtenaren moet be
handelen alvorens het bevoegd gezag ter zake
een beslissing neemt. Het comité heeft zich
daarom tot den voorzitter van genoemde com
missie gewend,' pet het verzoek te willen be
vorderen, dat het desbetreffende besluit van
den Ministerraad alsnog in liet georganiseerd
overteg bjj het Rijk aan de orde zou worden
gesteld
De spoed waarmede de vergadering was be
legd. werd zeker oorzaak, dat de bezonnenheid
in de verdrukking geraakte. WIJ zouden ten
minste wel eens willen weten, wat het met den
rechtstoestand van den ambtenaar heeft te
maken, wKnneer de Overheid het logisch ver
bod uitvaardigt; logisch vooral in dezen ge
spannen tjjd, dat haar eigen dienaren niet
tegen haar op heftige en grove manier mogen
ageeren
Wanneer men in socialistische kringen zulke
gezagsondermijning als een recht beschouwt,
dan is men toch wél ver van het rechte pad
afgedwaald.
De Marineraad houdt een zitting op Dins
dag 14 November des voormiddags te 11 uur
in het Departement van Defensie.
Behandeld zal worden de aanvaring tus
schen H.Ms. O XIII en het visschersvaartuig
Hd 7 op 26 September 1933 in het Schulpen-
gat.
In aansluiting aan het bericht omtrent de
stopzetting van de ultloting der Premieleening
1888 der Noord-Hollandsche Vereeniging Het
Witte Kruis kunnen wjj nog het volgende me-
dedeelen
De contante waarde van de verplichtingen
der vereeniging, berekend op 4 pet. basis per 1
April 1934. bedraagt f 3.482.379.
Dit beteekent dus, dat er op 1 April 1934
f 3.482.379 moet zijn om aan alle toekomstige
verplichtingen te kunnen voldoen.
Ieder jaar wordt van de fondsen renje ge
kweekt, terwijl jaarlijks slechts t 61.450 in de
eerste vijf jaar en f 72.350 in de daarop vol
gende vijf jaren een overschot aan rente wordt
gekweekt, waardoor de fondsen in 1944 zoo
danig moeten zijn aangegroeld, dat de ver
sterkte aflossing mogelijk is.
Hieruit volgt, dat, als er op 1 April 1934 min
der dan f 3.482.379 aanwezig is, de houders van
loten, welke in April 1952 betaalbaar zijn,
niets en de houders van loten, die in April
1951 betaalbaar zijn, slechts een klein gedeelte
zullen krijgen van wat hun toekomt. Zij. die
het geluk hebben eerder uit te loten, zouden
op deze wijze worden bevoordeeld ten koste
van hen, wier loten later uitloten. Waar de
beheerders der fondsen te behartiging van
de belangen van alle lotenhouders tot taak
hebben, moeten zij tegen deze ongelijkheid
waken. Noodzakelijk volgt hieruit de stopzet
ting der ultloting, totdat de fondsen tot een
bedrag van f 3 482.379 zullen zijn aangegroeld.
Er zijn namelijk door de fondsen aanmerke
lijke verliezen geleden, vroeger in Oostenrijk-
sche, Duitsche en Russische waarden. Thans
zfjn daarbij gekomen koersverliezen op dollar-
obllgatles. Er zijn in de fondsen 292.000 dol-
lar-obllgatles.
De stopzetting Is vooral daarom noodzake
lijk, omdat, zooals ujt het vorenstaande blijkt,
de fondsen Jaarlijks uit het renteoverschot
moeten groeien en deze groet door de ver
minderde opbrengst onvoldoende is geworden.
Bjj voortzetting der ultloting zou het tekort
dus ieder jaar grooter worden.
De behandeling der aangelegenheden, de pre
mieleening betreffende, is in handen gesteld
van den Juridlschen adviseur der vereeniging,
mr. L. G. van Dam, advocaat en procureur te
Haarlem. Tot hem kan men zich verder wenden
omtrent deze aangelegenheid.
a Izoo wjj in overweging genomen hebbende,
dat verbetering van de haven van Vlis-
singen in het algemeen belang
noodig is....” aldus de wet van 25 JuU 1919.
waarbij de* uitbreiding van deze haven gelast
werd. Inderdaad is een volwaardige Nederland-
sche Scheldehaven van meer dan regionaal be
lang. daar het gaat om de handhaving van het
Nederlandsdh karakter van en de Nederland-
sche souverelniteit op de Westerschelde. Al te
vaak Immers wordt in het buitenland propa
ganda gemaakt voor de gedachte, dat deze sou
verelniteit een anachronisme is en dat ook de
Scheldemond geïnternationaliseerd behoort te
worden. Niet doelmatiger kan deze propaganda
weersproken worden dan door het Nederland-
sche belang bij de vaart op den zeearm te ver
sterken. Dat hiertoe goede mogelijkheden be
staan, en dat de haven van Vlissingen de beste
gelegenheid biedt, heeft de burgemeester der. en door het bedrijf der scheepsbouwmaatschap-
stad, de heer C. A. van Woelderen, ons vorige
week uiteengezet en gedemonstreerd op een
daartoe georganiseerde excursie. Aanleiding
hiertoe was het verschijnen van een lijvig
boekwerk van dr. Erich A. Kautz: ,Der Hafen
von Vlissingen. Seine Stellung und Entwlck-
lingsaussichten im internationalen Verkehr.”
Dit standaardwerk, in nauwe samenwerking
met den heer Van Woelderen geschreven, en
uitgegeven door het Institut fiir Weltwirtschaft
und Seeverkehr te Kiel, zal op groote schaal
worden verspreid in binnen- en buitenland
vandaar de Duitsche taal om de aandacht
van belanghebbenden op de nieuwe diepe haven
aan den ingang van de Schelde te vestigen.
ver het brandend vraagstuk der werk-
f I verschaffing aan de werklooze Jeugd
gaven wjj een vorige maal in een
persgesprek met Praeses van Galen de
richtlijnen aan voor een oplossing. In den-
zelfden geest schrijft ons thans drs. J. C.
van Wijk, secretaris van het Centraal Co
mité voor Jeugdige Werkloozen te Amster
dam:
Langdurige jeugdwerkloosheid beteekent,
afgezien van het loon, een gemis aan gele
genheid tot oefening om vakbekwaamheid
of tenminste routine voor eenig werk te
verkrijgen, hetwelk als regel alleen kan ge
schieden op Jeugdigen leeftijd, n.L in den
leertijd.
Het beteekent, dat de leegloopende Jeugd
In de ontwikkelingsjaren niet kan leeren
zich naar geest en lichaam in te stellen op
arbeid en daarom voor een groot deel ook
op lateren leeftijd voor vollen normalen ar
beid ongeschikt is. De ongeschiktheid tot
eenigen arbeid wordt versterkt naar mate
de Jeugd, die zich niet op arbeid Instelt we
gens gebrek aan idealisme, perspectief en
kommer, in een psychische depressie gaat
verkeeren, zooals reeds lang geschied is, of,
nog erger, moreel ondergaat.
Voor de werklooze Jeugd bestaat geen
Idealisme, al was het alleen reeds wegens
het gemis aan een taak, en geen perspec
tief, cmdat er geen toekomst is. Kommer
echter bestaat er in overvloed, omdat de
werklooze Jongen dikwijls verkeert in een
huisgezin, waar ook vader geen werk heeft
en dus armoede is, omdat hij voor de voor
ziening in allerlei direct persoonlijke be
hoeften steeds zijn hand moet ophouden
en zich een bedeljongen voelt en omdat hij
als minderwaardig beschouwd wordt, wijl
hjj niet werkt.
De kern van de bestrijding der jeugd
werkloosheid kan dan ook alleen bestaan
in het verschaffen van werk, waarbij zooveel
mogelijk rekening gehouden wordt met het
onderhouden der vakbekwaamheid.
Aan dezen eisch voldoen het beste de vak
scholen voor jeugdige werkloozen, waar
practlsch werk verricht wordt; deze vak
scholen zouden nog belangrijk uitgebreid
kunnen worden, indien er voldoende geld
aanwezig was.
In de practijk is het echter zeer moeilijk
of onmogelijk voor bepaalde categorieën
als technisch personeel, handels-, kantoor-
wlnkel- en magazijnbedienden, enz., tijdens
de werkloosheid in hun branche practi-
schen arbeid te vinden, waardoor tegelijk
hun vakbekwaamheid onderhouden wordt,
zoodat voor deze personen gewone han
denarbeid moet worden gezocht, terwijl
daarbij op bepaalde tijden gelegenheid dient
gegeven te worden voor theoretische scho
ling.
De groote rest der jeugdige werkloosen,
welke geen lust heeft of er geen belang bij
heeft vakcursussen te volgen, dient, op
straffe van alle geschiktheid tot arbeid te
verliezen, er weder toe gebracht te worden
handarbeid te verrichten.
Ieder, die maar eenigszins op de hoogte
is met den droevigen toestand der werk
looze jeugd, begrijpt, dat aan dit werk eeni
ge vergoeding moet verbonden zijn
De Landelijke Commissie ter bestrijding
van de gevolgen der Jeugdwerkloosheid
heeft deze zaak onder de oogen gezien en
eenige werkobjecten genoemd, welke ge
schikt zouden zijn om ze te doen uitvoeren
door jeugdige werkloozen; Ik matig mij
geen oordeel aan over de geschiktheid van
sommige dezer werkobjecten; integendeel,
ik hoop, dat eenige ervan uitgevoerd wor
den. Doch er is geen sprake van, dat hier
mede de kwestie der jeugdwerkloosheid ook
maar eenigszins opgelost wordt.
Aan deze werkverschaffing kleven twee
groote gebreken: primo: het is geen werk
voor de massa, en secundw: de jeugd zou bij
het meeste van dit werk niet beseffen, dat
men werkelijk waarde vol werk verricht.
Er is m. L slechts één oplossing mogelijk
en dat is werkverschaffing voor jeugdige
werkloozen. Wij moeten openlijk de vraag
durven stellen, wat belangrijker is, de werk
verschaffing voor volwassenen of de werk
verschaffing voor jeugdige personen Na
tuurlijk is het van belang werkgelegenheid
te verschaffen aan alle werkloozen, doch
wanneer er slechts beperkte werkgelegen
heid bestaat, dan mag met klem worden
aangedrongen om hiervan een deel be
schikbaar te stellen voor de jongeren. De
volwassenen hebben werken geleerd, heb
ben routine gekregen, en zij zijn daarom na
een werkloosheid van eenige Jaren, al is er
eenige verslapping ingetreden, weer vrij
spoedig aan normaal werken gewend; de
jongeren echter hebben in hun ontwikke
lingsjaren geen werken geleerd, hebben in
hun leertijd geen routine verkregen en zul
len daarom veelal op lateren leeftijd onge
schikt zijn tot een normale arbeidspresta
tie Wij behoeven niet te zeggen, wat dit
beteekent voor het toekomstige gezin, voor
de Maatschappij en voor ons land.
Men dient derhalve voor de werklooze
jeugd groote werkobjecten te kiezen, welke
door hun aard meer geschikt zijn voor
de jeugd, en waarbij deze het besef heeft,
dat zij grootsch en nuttig werk verricht.
Naar schatting zijn er in Nederland tus
schen de 60 en 100.000 jongere werkloozen,
waarvan het belangrijkste deel In onze
groote steden.
Er zullen derhalve meerdere groote werk
objecten noodig zijn, doch m. i. kan met
recht als een belangrijk werkobject, dat aan
bovengenoemde eischen voldoet, genoemd
worden het aanleggen van een zeeweg van
Umuiden tot Scheveningen en zoo moge-
Ujk tot den Hoek van Holland.
De afstand van Umuiden tot Schevenin
gen bedraagt pl.m. 44 K.M., waarvan pl.m.
K.M reeds verhard is. Blijft voor dit tra
ject dus over 36 K M.
Het uitzetten van den weg kan verricht
Worden door Jeugdige technici en werkloo-
en in den tachtig-jarigen oorlog tot een zeer
profytelljke kaapvaart.
Later in de gouden eeuw der Republiek, toen
de afsluiting van de Schelde de concurrentie
van Antwerpen uitsloot, had de stad een groot
aandeel in den wereldhandel, die Holland en
Zeeland een machtspositie verschafte. Iedereen
weet hoe de aanblik van de Oost- en West-
Indië-vaarders op de reede van Vlissingen in
den Jongen Mlchiel de Ruyter dien trek naar
de zee en naar groote daden opwekte, die hem
tot in onze dagen doen voortleven in de er
kentelijkheid der natie en In een bronzen stand
beeld op het winderigste punt van diezelfde
reede
De Fransche tijd, die noodlottig was voor
onzen geheelen handel, was dit zeer bijzonder
voor Vlissingen, dat niet alleen getroffen werd
door de decreten van den „bevrienden” keizer
Napoleon, maar ook do->- de granaten van de
in 1809 op Walcheren gelande Engelsche troe
pen. Van dezen laatsten slag heeft de stad zich
in de geheele negentiende eeuw niet kunnen
herstellen, te meer daar in denzelfden tijd de
Schelde weer vrij werd voor Antwerpen, dat tot
snellen bloei kwam. Nadat in 1865 het kanaal
door Walcheren was aangelegd, kreeg de stad
in 1874 haar twee binnenhavens, gelegen binnen
de dubbele schutsluis die het kanaal met de
zee verbindt. De buitenhaven, die vóór deze
sluizen ligt, bleef daarnaast slechts dienst doen
als ligplaats voor de schepen der maatschappij
„Zeeland" en ajs „wachtkamer" voor de sche
pen die wenschten geschut te worden. Ofschoon
Vlissingen nooit meer zijn oude welvaart terug
kreeg, bleef het toch een belangrijke positie be
houden door de laatstgenoemde maatschappij
Pb „De Schelde”, dat gevestigd is aan een
derde binnenhaven, gelegen aan het kanaal
tegenover de twee andere.
De vestiging zoowel van den Nederlandschen
als van den Belgischen loodsdienst, en van een
marlnedetachement, droeg er ook het nare
toe bij om Vlissingen te behoeden voor het lot,
een doode stad te worden. Een toeneming van
het handelsverkeer, waarvoor de havens eigen
lijk gebouwd waren, bleef echter uit en de
werken verouderden langzamerhand zonder
dat zij het resultaat afwierpen dat er van
verwacht was. Zelfs werden de sluizen te
klein voor de schepen die „De Schelde" op haar
werven moest bouwen, zoodat ook dit bedrijf
daardoor bij zijn tijd ten achter dreigde te
geraken.