Prikkeldraad
S
Gezond volk
Suiker
Auto-racebaan bij Arnhem
I
ONDERWIJSBEZUINIGING
Regie
De snelste baan
van Europa
Kindertal der Katholieken
i
WOENSDAG 15 NOVEMBER
VOORBEREIDEND ONDERWIJS
In het bisdom Haarlem
Roode onderwijzer»
Verbod van groenloopen
MEISJE GESCHAAKT
De dader aangehouden
Nyverheidaonderwya
Behoorlijke rentabiliteit
Eischen voor de baan
Belang voor Arnhem
.bUVANl' ARNHEM.
C
s
9
A
b
CaAPELDOOPNXME POORT.
b .NYMEEGSCME POORT
A.ARNMEMSCHE POORT.
D.H0LLAND5CHE POORT
Behoorlijke rentabiliteit
mogelijk
Opheffing openbare
scholen
Ongevallen te wijten aan onvol
doende verlichting?
DE GEVAARLIJKE WEG
TE OVERSCHIE
CREDIET AAN HET BLOEM-
BOLLENBEDRUF
De Minister zal de afschaffing
er van bevorderen
DE OPCENTEN OP DEN
SUIKERACCIJNS
NEDERLAND5CHE
AUTO-RENbAAN
1
f. L
die
«pw
Een apoedige en gunstige beslis
sing gevraagd
Het terrein is buitengewoon ge
schikt voor het beoogde doel
en munt uit door zyn
centrale ligging
Subsidie aan de R. K. H and els
hoog esc hooi te Tilburg
X’
Keuze vtfn het terrein
F/
r
P. 8.
ge-
Intusschen
d
de
Vijf
9
S
BRUG
geleden.
S
9
9
TEL
8
A
VAN UTRECHT
N-HOLLAND
VAN UTRECHT
Z -HOLLAND- ZEELAND
Vele leden waren In het algemeen van oor
deel, dat het een geheel verkeerde tactiek is,
VAN LIMBURG BRABANT.
BCLGiÉ- RVNLAND
lenging van
verschillende
hebben.
Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft
benoemd tot Geestelijken Adviseur van den R K.
Diocesanen Bond van Onderwijzeressen bij het
Voorbereidend Onderwijs St. Theresia, den Zeer
Eerw. Heer C. M. Mol. Algemeen Adviseur te
Rotterdam.
De onlangs opgerichte Diocesane Bond telt
thans de afdeelingen: Amsterdam, ’s-Graven-
hage, Haarlem, Alkmaar en Rotterdam, terwijl
de oprichting van nog enkele andere afdeelin
gen in voorbereiding is.
Het secretariaat van het Hoofdbestuur is ge
vestigd te Rotterdam, Bergweg 188.
De excessen, die zich ook dit jaar weder heb
ben voorgedaan bij de ontgroening van studen
ten in Utrecht en Delft, waren voor verschei
dene leden aanleiding, om by herhaling by de
regeering op strenge maatregelen aan te drin
gen. Andere leden zouden op een algeheel ver
bod van groenloopen willen aandringen.
Benige leden achtten een hervorming van
het voorbereidend hooger en middelbaar onder
wijs zeer urgent.
De vraag werd gesteld, of het geen aanbeve
ling zou verdienen, aandacht te schenken aan
een concentratie van scholen.
VAN GRONHtMN
FRICSLANO. ENZ
Door enkele leden werd betoogd, dat de ge
zindheid van den onderwyzer niet zoo aan den
dag mag komen, dat zoowel het onderwys als
het gezag er door wordt geschaad. Het is daar
om zeer af te keuren en het moet ontoelaat
baar worden geacht, dat onderwyzers de vie
ring van -den Isten Mei op de scholen bevor
deren en dié van den verjaardag van de Ko
ningin tegengaan.
Verscheidene leden waren van oordeel, dat in
perking van het aantal leerkrachten noodzake-
lyk is.
hoofdtribune,
kan
G.
srM-
1.
dekt
^JTRIBUME
ITROLE
De toegangspryzen zullen niet hoog behoe
ven te zyn. omdat het terrein behooriyk is
afgesloten, zoodat alleen betalende bezoekers
de wedstrijden kunnen volgen. Dit is een groot
voordeel boven de buitenlandsche banen, die
op vele punten toegankelyk zyn voor toeschou
wers, die daarvoor niets betalen. Vandaar dat
In verband met het feit, dat hier te lande
duizenden Duitsche dienstboden een betrekking
hebben, stelden eenlge leden de vraag, of ei
niet een drang kan worden geoefend op Neder
landsche meisjes, om meer van het huishoud-
onderwys tebruik te maken, ten einde zich tot
dienstbode te bekwamen.
terrein. Ook het afryden van de baan geschiedt
op dezelfde plaats. Hiervan moet dus gebruik
gemaakt worden door den renners en op de
gewone dagen door bezoekers, die overigens
gedurende het geheele jaar de baan kunnen
beryden tegen een gertngen toegansprijs.
Verscheidene leden beklaagden zich over
den geest, die by sommige leerlingen van
het voorbereidend hooger. het middelbaar
en het lager onderwijs heerscht. Commu
nistische en fascistische denkbeelden wor
den in woord en geschrift onder en door de
jeugd gepropageerd-
De RK. Patroonsbond in het Bloembollen-
bedrijf van den L. T. B. heeft het volgende
adres aan den Minister van Economische Za
ken verzonden:
..Katholieke Patroonsbond in het Bloembollen-
bedrijf L. T. B.. in ledenvergadering op Zaterdag
11 November 1933 byeen, verzoekt Uwe Excel
lentie een spoedige en gunstige beslissing ter
zake credietverleenlng aan het Bloembollenbe-
dryf. De vergadering spreekt zich uit ten gunste
van een terugbetaling van dit crediet door het
geheele vak.”
VAN OOST-NEDERLAND
======i&Wl>T - DUITSCML AFJÖ
Enkele maanden geleden schaakte de 36-Jarige
D. te Heerlen een vyf tien jarig meisje. D. vlucht
te naar België, het meisje kwam naar Heerlen
terug. D. is thans in een bioscoop te Weert aan
gehouden en ter beschikking gesteld van den
commissaris van politie te Heerlen. Dinsdag is
D. gevankeiyk naar Maastricht overgebracht.
ders in samenwerking met het Buitenland zal
toonen voor den finandeelen opzet.
Waar de exploitatie-rekenlng echter een be
hooriyk winstcijfer geeft en de belangstelling
voor sportobjecten in het algemeen eer groeien
de dan afnemende is. mag. naar de meening
der ondernemers, met recht worden veronder
steld, dat velen zich financieel voor deze plan
nen sullen interesseeren.
Aan de Koninklyke Nederlandsche Automo-
bielclub is een licentie gevraagd voor deze
baan en het allee:
jaren in Nederland
Volgens het verslag der commissie van voor
bereiding over het ontwerp tot tUdeiyke voor
ziening tot versterking van de middelen tot
dekking van de uitgaven des Ryks werd in het
algemeen geen bezwaar gemaakt tegen de ver-
den termyn, gedurende welken
tydelyke heffingen zullen plaats
Het Tweede Kamerlid Duys heeft aan den
Minister van Waterstaat de volgende vragen
gesteld:
Is de Minister bekend met het onrustbarend
aantal auto-opgevallen, dat plaats vindr op den
nieuw aangelegden verkeersweg tusschen Rot
terdam en Delft, speciaal in de omgeving van
Overschie?
Is de Minister op de hoogte van het feit, dat.
vo'gens veie deskundigen, deze ongevallen voor
een groot deel mede moeten worden geweten
aan onvoldoende verlichting. Zoo ja, is de Mi
nister bereid ten spoedigste een onderzoek naar
een en ander in te stellen en de maatregelen
ter verbetering te nemen die noodig zullen
biyken, desnoods na overleg met de leiding der
KJi-A.C.?
het nijverheidsonderwijs in die sterke mate te
besnoeien als thans het geval is. Dit onderwijs
is van het grootste belang, juist in dezen tyd.
zoowel voor de Jongens als voor de meisjes. Oo«c
met het oog op de werklooze jeugd en de on-
moge’.ykheld om de schooljaren te vermeer
deren, scheen dezen leden Inkrimping verkeerd.
Sommige leden vestigden de aandacht op de
hooge kosten voor de examens by het nyver-
heidsonderwys. Het is voorgekomen dat 21
commissieleden samenkwamen om 11 candl-
daten te examlneeren. Aangedrongen werd in
dit verband op het Instellen van schoolexamens.
interessante
de baan is
een helde-
Het verschyrvfel, dat exploitanten van fabrie
ken en bedrijven direct of indirect het onder
wys van kinderen hunner arbeiders tot zich
gaan trekken, stemde verscheidene leden tot
groote ongerustheid. Immers, dit moet nood-
zakelyk leiden tot rechtstreekschen of zydellng-
schen gewetensdwang, waarby vergeleken de
gedwongen winkelnering, die bij de wet ver
boden is, aanzienlijk minder kwaad sticht. Wel
nergens heeft het genoemde misbruik zoon om
vang als te Eindhoven.
Verscheidene leden spraken„J>un ontevreden
heid uit over de circulaire van 30 Juni 1933 m
zake ophefiing van openbare scholen, gezon
den aan de burgemeesters. Dit rondschrUven
noemden zj onjuist, wijl strijdig met de wet.
Niet tot de burgemeesters, doch tot de gemeen
teraden had deze circulaire gericht moeten zyn;
zjj keurden ten zeerste af de methode, waarby
aan burgemeesters wordt opgedragen wat des
gemeenteraads is. Voor het onderwijs achtten
zy dit schadelyk, daar er burgemeesters zyn,
die als voorstanders van het byzonder onder
wys bekend staan en die dus partydig moeten
worden geacht.
Vele andere leden namen een geheel tegen
overgesteld standpunt in en wedersproken ten
krachtigste het gevoerde betoog.
Zy wezen er op, dat de voorstelling, van ge-'
noemde circulaire gegeven, geheel onjuist moet
worden geacht. Grooten nadruk legden zy op
het feit dat er niet de minste grond was in die
circulaire om te spreken van een drukken van
het openbaar onderwys. Daarenboven staan
naar het oordeel dezer leden de burgemeesters
veel te hoog om op oneeriyke wyze het open
baar onderwijs tegen te werken.
Enkele leden drongen aan op een bijzondere
korting der salarissen van kloosterling-onder-
wyzers.
De Amerikaansche uitvinder William Haigh
heeft te Whittier CCalifomië) een zender
laten bouwen, die negatieve stralen uit
zendt. Deze stralen zouden de boomgaar
den tegen vorst beschermen en bovendien
het ontstaan van mist verhinderen.
Suiker is slechts teq^deele een genot
middel.
Het is in hoofdzaak en allereerst een voe
dingsmiddel.
En een voedingsmiddel, dat vooral in ge
zinnen met kinderen niet gemist kan worden
De accyns op suiker heeft dan ook steeds
bestrijding gevonden by de katholieken niet
minder dan bij andere groepen der bevolking.
Wjj herinneren ons den tyd nog, dat de op-
e overwinning van het Hitler-regime in
I 1 Dultschland zoowel als de consolideering
-L-^tran den natlonaal-soclallstischen stsM
zyn op de allereerste plaats al naar gelang
men staat te danken of te wijten aan de
meesterlijke, schier geniale regie van den Ruks-
propaganda-mlnister Dr. Goebbels. De heele
stemming in alle beteekenlssen van het woord
was een uitvloeisel en resultaat van deze won
derbare regie.
Ten onzent te het met de staatspropaganda
en met de regie derzelver nog allerlechts ge
steld. Men kan verder gaan en zeggen, dat zij
heelemaal niet bestaat. Alleen de fascistische
partijen zijn druk in de weer» om propaganda
te maken voor hun toekomststaten naar diverse
pluimage. Een propagandabureau voor den thans
bes taanden staat zou zeer gewenscht zjjn. Een
propaganda-minister is niet direct noodig. Maai
een geheide referendaris of iets diergelyks met
uitgebrelde volmachten zou zeer ter plaatse zyn.
In deze tijden heeft het volk behoefte aan
feestelijk gedoe rondom den staat. De staat en
de Kroon stralen niet genoeg naar buiten. De
menschen voelen niet, dat zij we bedoelen den
staat en de Kroon er zijn. Men heeft het
eenlge wieken geleden weer gezien, hoe een Ko
ningsfeest de honderdduizenden tot geestdrift
brengt en het volkshulshouden tot een saAm-
hoorige familie maakt.
Het parlement zelf kan medewerken, om den
staat weer in het hart van het volk te doen
leven. Het volk is thans willig, wil populariteit
als het Ware met volle handen toebrengen aan
een regeering, die er maar naar grijpen wil.
Maar noch de regeering, noch het parlement
toonen het minste besef in deze richting.
En zoowel regeering als volksvertegenwoordi
ging laten de prachtigste kansen voorbygaan.
Een sterk voorbeeld.
Vrijdag 1± zou minister-president Coiyn
zyn groote rede houden bij de algemeene be
schouwingen der staatsbegrooting. Wat ware er
van dit feit niet te maken geweest. Men had
massa’s om en op het Binnenhof moeten samen
brengen. Binnen- en Buitenhof, Vijverberg,
Kneuterdijk, Plein en Lange Voorhout hadden
vol moeten hangen met luidsprekers. Ware dit
drastisch bekend gemaakt, de massa’s waren
van zelf toegestroomd. De zelfs in sobere kran
tenverslagen reeds indrukwekkende rede van den
premier ware woord van een mensch uit
vleesch en bloed geworden. Men had die rede
moeten uitzenden over de Nederlandsche zen
ders. Duizenden zouden zich van het fascisme
hebben afgewend. Er zou geestdrift zijn opge
laaid in de harten van duizenden by de fiere
woorden van den eersten raadsman der Kroon:
„Reeds van de Bourgondische tyden af heeft
het Nederlandsche volk medezeggingschap gehad
over zijn lot. En dat willen wy houden!”
Hoe was de werkelykheld?
De tribunes der diplomaten, de gereserveer
de en openbare tribunes Waren overvol. De pre
mier zou spreken. Het bureau van de Tweede
Kamer toonde echter zelfs niet den schijn van
inzicht in de volkspsyche. Volgens een of ander
duf parlementair gebruik moesten eerst een
paar suffe (excuseere!) wetsontwerpen worden
afgehandeld. Toen na een paar uur gezeur
(excuseere!) Kamer en publiek moe waren, kon
eindelijk de premier aan het woord komen en
het groote effect zijner rede was al tevoren
uitermate verzwakt.
Geen regie, geen bégrip van nieuwe tijden,
geen jota Inzicht voor dat wat het volk wil.
Aan het voorlooplg verslag der Tweede Ka
mer over de Onderwysbegrootlng wordt het vol
gende ontleend.
Verscheidene leden achtten de bezulnigings-
polltiek, zooals die tot dusver met betrekking
tot het onderwijs wordt gevoerd, verontrustend.
Van een vast plan schynt geen sprake te zijn,
en als dit er wel is, had de regeering beter ge
daan, alvorens met partieele maatregelen te
komen, eerst overleg over dit plan met de Ka
mer te plegen. Nu is in de onderwijswereld de
rust verstoord, die de regeering niet kan doen
terugkeeren door het houden van redevoeringen
in afgelegen plaatsen.
Sommige leden spraken er hun teleurstelling
over uit, dat er nog niet meer bezuinigd te.
Andere leden daarentegen spraken als hun
meening uit, dat al te diep ingrypen in het
onderwijs de volkskracht zou schaden.
Het spreekt van zelf, dat de aanleg van een
dergelyke auto-baan voor Arnhem en omstre
ken. van verstrekkende beteekenis zal zijn. Jaar
op jaar trekt Arnhem door haar schitterende
omgeving tallooze vreemdelingen. Toch mag
hier niet uit het oog worden verloren, dat na
tuurschoon alleen toch niet in staat zal zyn
het vreemdelingenverkeer in stijgende mate
naar Arnhem te dingeeren
De vreemdeling en vooral de buitenlander
verlangt naast natuurschoon ook attracties. En
bij de ontwikkeling der bovenvermelde plannen
hebben de ontwerpers zich dan ook de vraag
voorgelegd. ..Hoe kan het natuurschoon van
Arnhem en omstreken gecombineerd werden
met een nieuwe attractie?” Het groote publiek,
de groote massa Interesseert zich nu eenmaal
allereerst voor sport en om, deze reden hebben
de ontwerpers dan ook in sportgebeurtenissen
de mogelykheid tot verwerkelijking van hun
plannen gezien.
Naast een tydeiyk object van werkverruiming,
waar honderden arbeiders geruimen tijd werk
zullen vinden, zal dit nieuwe centrum van
sportvermaak een voortdurende bron van in
komsten zijn voor Arnhem en omgeving. Bij
de uitvoering der werken zal ervoor worden
gezorgd, dat zoo weinig mogelijk natuurschoon
wordt opgeofferd. Dit behoeft ook niet, slechts
hier en daar zal een klein strookje bosch wor
den verwyderd.
De grond, die niet voor de baan wordt ge
bruikt, zal waarschijnlijk als bouwterrein in
exploitatie worden gebracht, terwyi een ander
deel bestemd zal kunnen worden voor den aan
leg van tennisbanen en sportpaleis. Iets defi
nitiefs hieromtrent staat evenwel nog niet vast.
Voorlooplg wordt alle aandacht geconcentreerd
op de autobaan, waarop ook motor- en wieler
wedstrijden zullen kunnen worden gehouden.
brengst ^deaer indirecte belasting nauwelijks
8 mlllioen bedroeg vergelijk dit bedrag eens
met de tegenwoordige sommen! en toen
bestond reeds, meenen wij. de vereeni§ing tot
afschaffing van den accijns.
Die afschaffing is een vrome wensch geble
ven. van welks verwezenlyking wy steeds meer
verwijderd raakten.
En in plaats van verlaging kwam er in
den laatsten tijd met name een niet on
beduidende verhooging in den vorm van op
centen.
Geen wonder, dat daartegen van katholieke
rijde bezwaren zijn gerezen, en dat by de
algemeene beschouwingen in de Tweede Kamer
de heer Fleskens zich tot tolk maakte van de
ontstemming in zyn fractie over het feit, dat
de verhooging van 20 opcenten, te vorigen
jare slechts voor één jaar bewilligd, ook nu
weer wordt voorgesteld.
Minister Oud heeft daarop geantwoord, dat
vergeleken met het vorig jaar. de toestand nog
slechter is geworden en hij het meerdere be
drag der opcenten (circa 10 mlllioen) niet mis
sen kan.
Hy voegde er de belofte by, dat. zoodra be
lastingverlaging mogelyk is. de suiker-accyns
daarvoor in de eerste plaats In aanmerking
komt.
De minister heeft daartoe ongetwyfeld het
vaste voornemen.
Maar het oogenblik. dat belastingverlaging
mogelyk is zal wel niemand dichtbij achten.
En wanneer dat oogenblik komt, dan zal
het niet alleen zaak zyn allereerst den druk
van den suiker-accyns te verlichten wie
durft er nog van afschaffing spreken? maar
tevens na te gaan, of het niet hoog tyd wordt
ons geheele belastingstelsel aan een grondige
herziening te onderwerpen en daarin vooral ook
meer eenheid en eenvoud te brengen dan het
sinds lang vertoont.
•p. eeds meerdere malen hebben wij melding
gemaakt van plannen, die zouden bestaan
■L w- om tn ons land te komen tot stichting
van een auto-racebaan.
deze* banen zoo moeiiyk rendabel zyn te maken.
De wedstryden zuilen, naar schatting, door
ongeveer driehonderdduizend toeschouwers kun
nen worden bygewoond.
Een behooriyke rentabiliteit is echter reeds
gewaarborgd, wanneer slechts een vyftig k zes
tig duizend bezoekers aanwezig zyn. Als basis
voor deze cyfers heeft men hiervoor genoemen
het aantal bezoekers aan de T- T.-races te
Assen.
Voor een onderneming van een omvang als
deze is natuuriyk een belangryk kapitaal noo-
dtg. Het ligt dan ook in de bedoeling een N. V.
op te richten met een kapitaal van 1% mil-
lioen, en aandeelen uit te geven. Reeds zijn
door sommigen bepaalde groote bedragen .toe
gezegd' Wanneer de ondernemers van ongeveer
een kwart mlllioen verzekerd zijn, kan met de
uitvoering der plannen worden begonnen, om
zoo mogelyk de baan nog in 1934 in gebruik
te kunnen nemen.
Het slagen van dit plan hangt natuurlijk
en nauwste samen met de belangstelling, die
Nederland zoo mogelijk alleen of an-
ders niet geoefend aan deze wedstryden moeten
deelnemen. Om misverstand te voorkomen, zij
thans reeds opgemerkt, dat het niet in de be
doeling der ondernemers ligt te trachten
baan by Assen concurrentie aan te doen.
Zooals gezegd is de keuze van het terrein ge
vallen op de ..Johannajhoeve". En wel om de
volgende redenen
Het heeft een behoorlijke grootte (ongeveer 750
HJL), noodig in verband met een behooriyke
lengte, die de baan moet hebben
Het moet goed af te sluiten zyn, orp een be
hooriyke exploitatie mogelyk te naken
De verkeerswegen, die naar de terreinen voe
ren, moeten voldoende capaciteit hebben.
Een groot voordeel is ook, dat het terrein uit
munt door zyn centrale ligging. Het wordt be
grensd aan den Oostkant door den weg van het
station Oosterbeek-Hoog naar den straatweg
ArnhemEde. In het Noorden wordt de grens
gevormd door den straatweg ArnhemEde. over
een lengte van 3200 meter, voorts door aangren
zend boschterreln. De Zuidgrens wordt gevormd
door den spoorweg ArnhemEde. De landweg
WolfhezeAmsterdamsche straatweg splitst het
landgoed in twee gedeelten.
De aanwezigheid van drie spoorwegstations.
nJ. Oosterbeek-Hoog, Wolfheze (groot empla
cement) en Buunderkamp. verzekeren een ge-
makkelUken toevoer van toeschouwers uit alle
plaatsen, die met den trein wenschen te komen.
Elgeniyk bestonden die plannen op meerdere
plaatsen in ons land, doch het schynt dat men
daar nog —iet zoover gevorderd is. als Combi
natie te Arnhem, die dezer dagen reeds op een
persconferentie aldaar een volledige uiteenzet
ting heeft gegeven van het plan, zooals het door
deze combinatie zal worden uitgevoerd.
De namen der ondernemers zyn F. Wind, di
recteur van het Architecten- en Ingenieursbu
reau „Buvani”,- dr. ir. W.. Wessel en R. But-
tazzoni, ingenleur-constructeur, allen te Arn
hem.
A an de wijze, waarop de kinderbeper-
ZX kers telkens trachten aan te toonen,
dat de Katholieken net zoo goed aan
bun practljken meedoen, merkt men af en
toe dat deze moraalbedervers zeer klaar
blijkelijk behoefte hebben aan dergelUke,
desnoods gelogen „rechtvaardigende”
feiten.
Doch boven af hun pogingen
Voor wat betreft de aan te brengen salaris-
xorting, welke zoowel voor ambtenaren ais voor
leeraren en onderwyzers geldt, meenden ver
scheidene leden, dat bedoelde vermindering op
laatstgenoemde categorie zwaarder drukt dan
op de eerste, omdat, zooals herhaaldelUk is
aangetoond, de wedden van leeraren en onder
wijzers later zyn vastgesteld dan die voor de
ambtenaren en wel in een tyd van malaise, zoo
dat de tractementen op lager peil werden be
paald dan anders het geval zou zyn geweest.
Andere leden waren van oordeel, dat nog
veel te weinig op de Jaarwedden wordt gekort.
Voor hen, die per auto of motorrywlel de races
willen bezoeken zyn vele wegen aanwezig, die
een voldoende verkeerscapaciteit hebben. Voor
de richting Amsterdam vla Amersfoort dient de
Amsterdamschewegvoor de richting Utrecht en
Zuld-Holland de weg naar Wolfheze en de
Utrechtscheweg. Voor bezoekers van het Noor
den via ApeldoornZwolle de Koningsweg; voor
bezoekers van het Oosten, Twente en Duitsch-
land via Arnhem; voor bezoekers van het Zui
den. Limburg, Nymegen, Arnhem en Oosterbeet
de Utrechtsche weg en Stationsweg te Ooster-
beek. De totale capaciteit dezer toegangswegen
bedraagt ongeveer 8000 wagens per uur. By dit
aantal moeten de motorrywlelen en fietsen wor
den opgeteld, omdat deze gemakkeiyk ongehin
derd naast de wagens kunnen rijden. Ruime
parkeerterreinen zullen worden aangelegd,
waarop plaats is voor dertig tot vijftigduizend
wagens.
bestonden by vele leden tegen
deze verlenging zeer ernstige bezwaren voor-
zoover by betrekking heeft °P de 30 opcenten
op den suikeraccyns. Dringend gaven zll de
regeering in overweging haar houding ten op
zichte van deze opcenten te herzien.
In zijn antwoord zeide de Minister gaarne te
willen toezeggen, dat hij. Indien de opbrengst
der herziening van het tarief voor invoerrech
ten in verband met den algemeenen loon van
zaken op het stuk der middelen zulks zal
biyken te veroorloven, zich gaarne zal beyveren.
om een vermindering en zoo mogelyk een alge
heel afschaffing van deze opcenten te bevor
deren. Dat in verbandq met den loop van zaken
in het najaar van 1932 deze opcenten daarvoor
in de eerste plaats in aanmerking komen, erkent
hy toch volmondig.
Hoe gaarne de regeering gevolg zou geven
aan den aandrang om haar houding ten op
zichte van deze opcenten te herzien, de flnan-
cieele toestand maakt haar dit vooralsnog on-
mogeiyk.
Door verscheidene leden werd betreurd, dat
er van de zijde van het departement van On
derwijs niets biykt van zorg voor de werklooze
Jeugd. De desbetreffende circulaire van den
minister van Binnenlandsche Zaken te daartoe
onvoldoende.
De keuze van het terrein is gevallen op de uit-
gestrekte bezitting „Johanna-hoeve’’ onder Arn
hem en Oosterbeek. die door haar byzondere
ligging buitengewoon geschikt is voor het be
oogde doel.
Plannen tot oprichting van een auto-renbaan
in Nederland bestonden reeds jaren geleden,
doch tot nu toe hebben deze niet tot het ge-
«enschte resultaat geleid. Thans blijkt reeds in
breede kringen belangstelling voor dit plan te
bestaan. De oorzaak van de mislukking der
oudere plannen moet waarschynlyk worden toe
geschreven eenerzyds aan de wijze, waarop de
plannen zijn opgezet ten uitgewerkt, anderzijds
**n de keuze van byzonder dure of door hun
afmetingen ongeschikte terreinen, waarbij het
verkeersvraagstuk, dat by een dergelyke baan
ren belangryke rol speelt, mede gewicht in de
•chaal zal hebben gelegd.
Tot nu toe is het eenlge, wat in Nederland op
dit gebied bestaat de baan voor de T.T.-races by
Assen. Deze baan is echter n et permanent, het
geen tengevolge heeft, dat de Nederlandsche rlj-
Dpch boven al hun pogingen staan de
feiten, die even dikwijls precies het omge
keerde aantoonen.
Dr. H. Zeek heeft in de „West-Deutsche
Arbeiter Zeitung” onlangs een overzicht
van enkele minder bekende gegevens uit
dit vraagstuk gepubliceerd.
Daarbij herinnerde hij aan een enquête
onder de Belgische parlementsleden in 1922
gehouden, waaruit bleek, dat 80 katholieke
afgevaardigden samen 220 kinderen hadden,
terwijl 33 liberalen er slechts 22 en 68
socialisten er slechts 63 bezaten. De posi
tieve katholieken stonden dus aan de spits.
In hrt jaar 1926 werden in Frankrijk de
volgende cijfers verzameld: Van het totaal
aantal huwelijken waren er 22.4 pet. kin
derloos. Uit 25.7 pet. stamde één kind, uit
21.9 pet. 2 kinderen en uit 12.9 pet. 3 kin
deren. Slechts 9.8 pet. der huwelijken
schonk meer dan 4 kinderen aan het volk.
In datzelfde jaar bedroeg het aantal pries
terwijdingen in Frankrijk 719. Deze priesters
stamden uit 697 gezinnen met een totaal
aantal kinderen van 3576 dat is dus een
gemiddelde van meer dan 5 kinderen per
gezin!
De professoren van 3555 jaar aan de
liberale unlversiteit te Brussel hadden
middeld 1.7 kinderen die van de katho
lieke unlversiteit te Leuven echter 5.2, dus
drie maal zooveel.
Zuiver liberale steden als Berlijn, Dres
den, Frankfurt a Main en dgl. in Duitach-
land, hebben thans een geboortecijfer van
nog geen 10 per 1000 inwoners. Katholieke
plaatsen als Hindenburg, Oberhausen en
Oleiwltz staan met een geboortecijfer van
18—20 aan de spits van Dultschland.
In ons eigen land zijn soortgelijke gege
vens te putten uit de cijfers die Amster
dam en de andere groote steden vergelijken
met Brabant en Limburg.
Het is over de heele linie in lijnrechten
tegenspraak met de feiten, als men op grond
van enkele détail-onderzoekingen zich een
oordeel wenscht aan te matigen over de
bereidwilligheid der katholieken om daad-
wrkeljjke offers te brengen voor het behoud
onzer volksdracht.
toeschouwers
verkwikken
Onder de
die 6000 toeschouwers
bevatten, is een restaurant
gedacht, dat uitzicht geeft
op een aardig boschterreln.
De toegang tot de baan
zelf is slechts mogelyk op
een punt van het tribune-
Toegejulcht werd, dat de regeering als baar
voornemen aankondig! een reorganisatie van
het hooger onderwijs.
De aandacht werd gevraagd voor de sterke
uitbreiding van het aantal studenten. Vooral nu
is dit verschijnsel zeer bedenkelyk, daar het de
1 toeneming van een Intellectueel proletariaat
sterk bevordert.
Eenige leden ^chtten het gewenscht, dat de
regeering ook aan de R. K. Handelshoogeschool
te Tilburg een subsidie zou verleenen, al was
het slechts voor een klein bedrag.
gevraagd voor
it om gedurende vijf
"_2 '1 éen auto-racebaan te mo-‘
gen exploiteeren. De technische commissie van
de KNAC, die de plannen gedurende een maand
heeft kunnen bestudeeren, heeft eenige eischen
gesteld, waaraan het plan ten volle voldeed-
De commissie voegde er nog een paar aan toe.
En ook aan deze eischen kan de baan volledig
voldoen. Tot dusver heeft de KNAC in deze
nog geen beslissing genomen, doch in elk geval
zal zy vóór 1 Januari as. een beslissing nemen
en naar vertrouwd wordt in voor de aanvra
gers gunstlgen zin.
Vrees, dat anderen met een beter plan zullen
komen, behoeft niet te bestaan. De heer Buttaz-
zonl. ingenleur-constructeur. was van meening,
dat in geheel Europa geen geschikter terrein
te vinden is; en dat deze baan de snelste van
Europa zal worden.
De renners zullen in Nederland niet een auto-
renbaan zoeken, waarvan de attractie is „groo
te hoogteverschillen". De groote attractie is ge
legen in de vrywel onbeperkte snelheid, waar
mede op deze baan gereden zal kunnen worden.
Om dit te bereiken moet de baan volkomen
effen Worden geconstrueerd, mogen de bochten
niet te scherp zMn, terwijl de weg in deze
bochten behoorlijk opgehoogd moet worden. De
grootste helling bedraagt dan ook slechts
procent, hetgeen vrywel horizontaal te.
De lengte van de baan bedraagt 12 KM. by
een breedte van 7 M. Met opzet is geen langere
baan gekozen. Lengten van 30 K.M. zyn af te
keuren, omdat het publiek dan te weinig aan-
trekkeiykheden ziet. Hetzelfde geldt voor een
korte baan van slechts enkele kilometers. Hier
op toch zyn de renners gedurende het geheele
traject te volgen. Een nadeel hiervan is, dat de
spanning na enkele uren verloren gaat. By ’n
baan van ongeveer 12 K.M., waarby de renners
zoo nu en dan enkele minuten uit het gezicht
verdwenen zijn, biytt de spanning bestaan. 1
publiek wil nu eenmaal veel zien. Het neemt
op den duur geen genoegen met het gedurende
een enkele seconde zien van een renner, die
met groote snelheid passeert.
Nog andere factoren zullen ertoe bydragen,
om deze baan een groote aantrekkelijkheid te
geven, zy ligt in een prachtige omgeving. Door
den aanleg van tunnels over de baan mag
niets passeeren kunnen de bezoekers naar
verkiezing op alle terreinen
komen.
Het meest
gedeelte van
ontwerpen op
veld, ongeveer gelegen mid
den voor de tribune, waar
de renbaan ongeveer in een
cirkel is ontworpen. Daar
zullen zich een aantal
kleine restaurants bevin
den. die dorstige en honge
rige toeschouwers kunnen