Prikkeldraad S Gezond volk Suiker Auto-racebaan bij Arnhem I ONDERWIJSBEZUINIGING Regie De snelste baan van Europa Kindertal der Katholieken i WOENSDAG 15 NOVEMBER VOORBEREIDEND ONDERWIJS In het bisdom Haarlem Roode onderwijzer» Verbod van groenloopen MEISJE GESCHAAKT De dader aangehouden Nyverheidaonderwya Behoorlijke rentabiliteit Eischen voor de baan Belang voor Arnhem .bUVANl' ARNHEM. C s 9 A b CaAPELDOOPNXME POORT. b .NYMEEGSCME POORT A.ARNMEMSCHE POORT. D.H0LLAND5CHE POORT Behoorlijke rentabiliteit mogelijk Opheffing openbare scholen Ongevallen te wijten aan onvol doende verlichting? DE GEVAARLIJKE WEG TE OVERSCHIE CREDIET AAN HET BLOEM- BOLLENBEDRUF De Minister zal de afschaffing er van bevorderen DE OPCENTEN OP DEN SUIKERACCIJNS NEDERLAND5CHE AUTO-RENbAAN 1 f. L die «pw Een apoedige en gunstige beslis sing gevraagd Het terrein is buitengewoon ge schikt voor het beoogde doel en munt uit door zyn centrale ligging Subsidie aan de R. K. H and els hoog esc hooi te Tilburg X’ Keuze vtfn het terrein F/ r P. 8. ge- Intusschen d de Vijf 9 S BRUG geleden. S 9 9 TEL 8 A VAN UTRECHT N-HOLLAND VAN UTRECHT Z -HOLLAND- ZEELAND Vele leden waren In het algemeen van oor deel, dat het een geheel verkeerde tactiek is, VAN LIMBURG BRABANT. BCLGiÉ- RVNLAND lenging van verschillende hebben. Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft benoemd tot Geestelijken Adviseur van den R K. Diocesanen Bond van Onderwijzeressen bij het Voorbereidend Onderwijs St. Theresia, den Zeer Eerw. Heer C. M. Mol. Algemeen Adviseur te Rotterdam. De onlangs opgerichte Diocesane Bond telt thans de afdeelingen: Amsterdam, ’s-Graven- hage, Haarlem, Alkmaar en Rotterdam, terwijl de oprichting van nog enkele andere afdeelin gen in voorbereiding is. Het secretariaat van het Hoofdbestuur is ge vestigd te Rotterdam, Bergweg 188. De excessen, die zich ook dit jaar weder heb ben voorgedaan bij de ontgroening van studen ten in Utrecht en Delft, waren voor verschei dene leden aanleiding, om by herhaling by de regeering op strenge maatregelen aan te drin gen. Andere leden zouden op een algeheel ver bod van groenloopen willen aandringen. Benige leden achtten een hervorming van het voorbereidend hooger en middelbaar onder wijs zeer urgent. De vraag werd gesteld, of het geen aanbeve ling zou verdienen, aandacht te schenken aan een concentratie van scholen. VAN GRONHtMN FRICSLANO. ENZ Door enkele leden werd betoogd, dat de ge zindheid van den onderwyzer niet zoo aan den dag mag komen, dat zoowel het onderwys als het gezag er door wordt geschaad. Het is daar om zeer af te keuren en het moet ontoelaat baar worden geacht, dat onderwyzers de vie ring van -den Isten Mei op de scholen bevor deren en dié van den verjaardag van de Ko ningin tegengaan. Verscheidene leden waren van oordeel, dat in perking van het aantal leerkrachten noodzake- lyk is. hoofdtribune, kan G. srM- 1. dekt ^JTRIBUME ITROLE De toegangspryzen zullen niet hoog behoe ven te zyn. omdat het terrein behooriyk is afgesloten, zoodat alleen betalende bezoekers de wedstrijden kunnen volgen. Dit is een groot voordeel boven de buitenlandsche banen, die op vele punten toegankelyk zyn voor toeschou wers, die daarvoor niets betalen. Vandaar dat In verband met het feit, dat hier te lande duizenden Duitsche dienstboden een betrekking hebben, stelden eenlge leden de vraag, of ei niet een drang kan worden geoefend op Neder landsche meisjes, om meer van het huishoud- onderwys tebruik te maken, ten einde zich tot dienstbode te bekwamen. terrein. Ook het afryden van de baan geschiedt op dezelfde plaats. Hiervan moet dus gebruik gemaakt worden door den renners en op de gewone dagen door bezoekers, die overigens gedurende het geheele jaar de baan kunnen beryden tegen een gertngen toegansprijs. Verscheidene leden beklaagden zich over den geest, die by sommige leerlingen van het voorbereidend hooger. het middelbaar en het lager onderwijs heerscht. Commu nistische en fascistische denkbeelden wor den in woord en geschrift onder en door de jeugd gepropageerd- De RK. Patroonsbond in het Bloembollen- bedrijf van den L. T. B. heeft het volgende adres aan den Minister van Economische Za ken verzonden: ..Katholieke Patroonsbond in het Bloembollen- bedrijf L. T. B.. in ledenvergadering op Zaterdag 11 November 1933 byeen, verzoekt Uwe Excel lentie een spoedige en gunstige beslissing ter zake credietverleenlng aan het Bloembollenbe- dryf. De vergadering spreekt zich uit ten gunste van een terugbetaling van dit crediet door het geheele vak.” VAN OOST-NEDERLAND ======i&Wl>T - DUITSCML AFJÖ Enkele maanden geleden schaakte de 36-Jarige D. te Heerlen een vyf tien jarig meisje. D. vlucht te naar België, het meisje kwam naar Heerlen terug. D. is thans in een bioscoop te Weert aan gehouden en ter beschikking gesteld van den commissaris van politie te Heerlen. Dinsdag is D. gevankeiyk naar Maastricht overgebracht. ders in samenwerking met het Buitenland zal toonen voor den finandeelen opzet. Waar de exploitatie-rekenlng echter een be hooriyk winstcijfer geeft en de belangstelling voor sportobjecten in het algemeen eer groeien de dan afnemende is. mag. naar de meening der ondernemers, met recht worden veronder steld, dat velen zich financieel voor deze plan nen sullen interesseeren. Aan de Koninklyke Nederlandsche Automo- bielclub is een licentie gevraagd voor deze baan en het allee: jaren in Nederland Volgens het verslag der commissie van voor bereiding over het ontwerp tot tUdeiyke voor ziening tot versterking van de middelen tot dekking van de uitgaven des Ryks werd in het algemeen geen bezwaar gemaakt tegen de ver- den termyn, gedurende welken tydelyke heffingen zullen plaats Het Tweede Kamerlid Duys heeft aan den Minister van Waterstaat de volgende vragen gesteld: Is de Minister bekend met het onrustbarend aantal auto-opgevallen, dat plaats vindr op den nieuw aangelegden verkeersweg tusschen Rot terdam en Delft, speciaal in de omgeving van Overschie? Is de Minister op de hoogte van het feit, dat. vo'gens veie deskundigen, deze ongevallen voor een groot deel mede moeten worden geweten aan onvoldoende verlichting. Zoo ja, is de Mi nister bereid ten spoedigste een onderzoek naar een en ander in te stellen en de maatregelen ter verbetering te nemen die noodig zullen biyken, desnoods na overleg met de leiding der KJi-A.C.? het nijverheidsonderwijs in die sterke mate te besnoeien als thans het geval is. Dit onderwijs is van het grootste belang, juist in dezen tyd. zoowel voor de Jongens als voor de meisjes. Oo«c met het oog op de werklooze jeugd en de on- moge’.ykheld om de schooljaren te vermeer deren, scheen dezen leden Inkrimping verkeerd. Sommige leden vestigden de aandacht op de hooge kosten voor de examens by het nyver- heidsonderwys. Het is voorgekomen dat 21 commissieleden samenkwamen om 11 candl- daten te examlneeren. Aangedrongen werd in dit verband op het Instellen van schoolexamens. interessante de baan is een helde- Het verschyrvfel, dat exploitanten van fabrie ken en bedrijven direct of indirect het onder wys van kinderen hunner arbeiders tot zich gaan trekken, stemde verscheidene leden tot groote ongerustheid. Immers, dit moet nood- zakelyk leiden tot rechtstreekschen of zydellng- schen gewetensdwang, waarby vergeleken de gedwongen winkelnering, die bij de wet ver boden is, aanzienlijk minder kwaad sticht. Wel nergens heeft het genoemde misbruik zoon om vang als te Eindhoven. Verscheidene leden spraken„J>un ontevreden heid uit over de circulaire van 30 Juni 1933 m zake ophefiing van openbare scholen, gezon den aan de burgemeesters. Dit rondschrUven noemden zj onjuist, wijl strijdig met de wet. Niet tot de burgemeesters, doch tot de gemeen teraden had deze circulaire gericht moeten zyn; zjj keurden ten zeerste af de methode, waarby aan burgemeesters wordt opgedragen wat des gemeenteraads is. Voor het onderwijs achtten zy dit schadelyk, daar er burgemeesters zyn, die als voorstanders van het byzonder onder wys bekend staan en die dus partydig moeten worden geacht. Vele andere leden namen een geheel tegen overgesteld standpunt in en wedersproken ten krachtigste het gevoerde betoog. Zy wezen er op, dat de voorstelling, van ge-' noemde circulaire gegeven, geheel onjuist moet worden geacht. Grooten nadruk legden zy op het feit dat er niet de minste grond was in die circulaire om te spreken van een drukken van het openbaar onderwys. Daarenboven staan naar het oordeel dezer leden de burgemeesters veel te hoog om op oneeriyke wyze het open baar onderwijs tegen te werken. Enkele leden drongen aan op een bijzondere korting der salarissen van kloosterling-onder- wyzers. De Amerikaansche uitvinder William Haigh heeft te Whittier CCalifomië) een zender laten bouwen, die negatieve stralen uit zendt. Deze stralen zouden de boomgaar den tegen vorst beschermen en bovendien het ontstaan van mist verhinderen. Suiker is slechts teq^deele een genot middel. Het is in hoofdzaak en allereerst een voe dingsmiddel. En een voedingsmiddel, dat vooral in ge zinnen met kinderen niet gemist kan worden De accyns op suiker heeft dan ook steeds bestrijding gevonden by de katholieken niet minder dan bij andere groepen der bevolking. Wjj herinneren ons den tyd nog, dat de op- e overwinning van het Hitler-regime in I 1 Dultschland zoowel als de consolideering -L-^tran den natlonaal-soclallstischen stsM zyn op de allereerste plaats al naar gelang men staat te danken of te wijten aan de meesterlijke, schier geniale regie van den Ruks- propaganda-mlnister Dr. Goebbels. De heele stemming in alle beteekenlssen van het woord was een uitvloeisel en resultaat van deze won derbare regie. Ten onzent te het met de staatspropaganda en met de regie derzelver nog allerlechts ge steld. Men kan verder gaan en zeggen, dat zij heelemaal niet bestaat. Alleen de fascistische partijen zijn druk in de weer» om propaganda te maken voor hun toekomststaten naar diverse pluimage. Een propagandabureau voor den thans bes taanden staat zou zeer gewenscht zjjn. Een propaganda-minister is niet direct noodig. Maai een geheide referendaris of iets diergelyks met uitgebrelde volmachten zou zeer ter plaatse zyn. In deze tijden heeft het volk behoefte aan feestelijk gedoe rondom den staat. De staat en de Kroon stralen niet genoeg naar buiten. De menschen voelen niet, dat zij we bedoelen den staat en de Kroon er zijn. Men heeft het eenlge wieken geleden weer gezien, hoe een Ko ningsfeest de honderdduizenden tot geestdrift brengt en het volkshulshouden tot een saAm- hoorige familie maakt. Het parlement zelf kan medewerken, om den staat weer in het hart van het volk te doen leven. Het volk is thans willig, wil populariteit als het Ware met volle handen toebrengen aan een regeering, die er maar naar grijpen wil. Maar noch de regeering, noch het parlement toonen het minste besef in deze richting. En zoowel regeering als volksvertegenwoordi ging laten de prachtigste kansen voorbygaan. Een sterk voorbeeld. Vrijdag 1± zou minister-president Coiyn zyn groote rede houden bij de algemeene be schouwingen der staatsbegrooting. Wat ware er van dit feit niet te maken geweest. Men had massa’s om en op het Binnenhof moeten samen brengen. Binnen- en Buitenhof, Vijverberg, Kneuterdijk, Plein en Lange Voorhout hadden vol moeten hangen met luidsprekers. Ware dit drastisch bekend gemaakt, de massa’s waren van zelf toegestroomd. De zelfs in sobere kran tenverslagen reeds indrukwekkende rede van den premier ware woord van een mensch uit vleesch en bloed geworden. Men had die rede moeten uitzenden over de Nederlandsche zen ders. Duizenden zouden zich van het fascisme hebben afgewend. Er zou geestdrift zijn opge laaid in de harten van duizenden by de fiere woorden van den eersten raadsman der Kroon: „Reeds van de Bourgondische tyden af heeft het Nederlandsche volk medezeggingschap gehad over zijn lot. En dat willen wy houden!” Hoe was de werkelykheld? De tribunes der diplomaten, de gereserveer de en openbare tribunes Waren overvol. De pre mier zou spreken. Het bureau van de Tweede Kamer toonde echter zelfs niet den schijn van inzicht in de volkspsyche. Volgens een of ander duf parlementair gebruik moesten eerst een paar suffe (excuseere!) wetsontwerpen worden afgehandeld. Toen na een paar uur gezeur (excuseere!) Kamer en publiek moe waren, kon eindelijk de premier aan het woord komen en het groote effect zijner rede was al tevoren uitermate verzwakt. Geen regie, geen bégrip van nieuwe tijden, geen jota Inzicht voor dat wat het volk wil. Aan het voorlooplg verslag der Tweede Ka mer over de Onderwysbegrootlng wordt het vol gende ontleend. Verscheidene leden achtten de bezulnigings- polltiek, zooals die tot dusver met betrekking tot het onderwijs wordt gevoerd, verontrustend. Van een vast plan schynt geen sprake te zijn, en als dit er wel is, had de regeering beter ge daan, alvorens met partieele maatregelen te komen, eerst overleg over dit plan met de Ka mer te plegen. Nu is in de onderwijswereld de rust verstoord, die de regeering niet kan doen terugkeeren door het houden van redevoeringen in afgelegen plaatsen. Sommige leden spraken er hun teleurstelling over uit, dat er nog niet meer bezuinigd te. Andere leden daarentegen spraken als hun meening uit, dat al te diep ingrypen in het onderwijs de volkskracht zou schaden. Het spreekt van zelf, dat de aanleg van een dergelyke auto-baan voor Arnhem en omstre ken. van verstrekkende beteekenis zal zijn. Jaar op jaar trekt Arnhem door haar schitterende omgeving tallooze vreemdelingen. Toch mag hier niet uit het oog worden verloren, dat na tuurschoon alleen toch niet in staat zal zyn het vreemdelingenverkeer in stijgende mate naar Arnhem te dingeeren De vreemdeling en vooral de buitenlander verlangt naast natuurschoon ook attracties. En bij de ontwikkeling der bovenvermelde plannen hebben de ontwerpers zich dan ook de vraag voorgelegd. ..Hoe kan het natuurschoon van Arnhem en omstreken gecombineerd werden met een nieuwe attractie?” Het groote publiek, de groote massa Interesseert zich nu eenmaal allereerst voor sport en om, deze reden hebben de ontwerpers dan ook in sportgebeurtenissen de mogelykheid tot verwerkelijking van hun plannen gezien. Naast een tydeiyk object van werkverruiming, waar honderden arbeiders geruimen tijd werk zullen vinden, zal dit nieuwe centrum van sportvermaak een voortdurende bron van in komsten zijn voor Arnhem en omgeving. Bij de uitvoering der werken zal ervoor worden gezorgd, dat zoo weinig mogelijk natuurschoon wordt opgeofferd. Dit behoeft ook niet, slechts hier en daar zal een klein strookje bosch wor den verwyderd. De grond, die niet voor de baan wordt ge bruikt, zal waarschijnlijk als bouwterrein in exploitatie worden gebracht, terwyi een ander deel bestemd zal kunnen worden voor den aan leg van tennisbanen en sportpaleis. Iets defi nitiefs hieromtrent staat evenwel nog niet vast. Voorlooplg wordt alle aandacht geconcentreerd op de autobaan, waarop ook motor- en wieler wedstrijden zullen kunnen worden gehouden. brengst ^deaer indirecte belasting nauwelijks 8 mlllioen bedroeg vergelijk dit bedrag eens met de tegenwoordige sommen! en toen bestond reeds, meenen wij. de vereeni§ing tot afschaffing van den accijns. Die afschaffing is een vrome wensch geble ven. van welks verwezenlyking wy steeds meer verwijderd raakten. En in plaats van verlaging kwam er in den laatsten tijd met name een niet on beduidende verhooging in den vorm van op centen. Geen wonder, dat daartegen van katholieke rijde bezwaren zijn gerezen, en dat by de algemeene beschouwingen in de Tweede Kamer de heer Fleskens zich tot tolk maakte van de ontstemming in zyn fractie over het feit, dat de verhooging van 20 opcenten, te vorigen jare slechts voor één jaar bewilligd, ook nu weer wordt voorgesteld. Minister Oud heeft daarop geantwoord, dat vergeleken met het vorig jaar. de toestand nog slechter is geworden en hij het meerdere be drag der opcenten (circa 10 mlllioen) niet mis sen kan. Hy voegde er de belofte by, dat. zoodra be lastingverlaging mogelyk is. de suiker-accyns daarvoor in de eerste plaats In aanmerking komt. De minister heeft daartoe ongetwyfeld het vaste voornemen. Maar het oogenblik. dat belastingverlaging mogelyk is zal wel niemand dichtbij achten. En wanneer dat oogenblik komt, dan zal het niet alleen zaak zyn allereerst den druk van den suiker-accyns te verlichten wie durft er nog van afschaffing spreken? maar tevens na te gaan, of het niet hoog tyd wordt ons geheele belastingstelsel aan een grondige herziening te onderwerpen en daarin vooral ook meer eenheid en eenvoud te brengen dan het sinds lang vertoont. •p. eeds meerdere malen hebben wij melding gemaakt van plannen, die zouden bestaan ■L w- om tn ons land te komen tot stichting van een auto-racebaan. deze* banen zoo moeiiyk rendabel zyn te maken. De wedstryden zuilen, naar schatting, door ongeveer driehonderdduizend toeschouwers kun nen worden bygewoond. Een behooriyke rentabiliteit is echter reeds gewaarborgd, wanneer slechts een vyftig k zes tig duizend bezoekers aanwezig zyn. Als basis voor deze cyfers heeft men hiervoor genoemen het aantal bezoekers aan de T- T.-races te Assen. Voor een onderneming van een omvang als deze is natuuriyk een belangryk kapitaal noo- dtg. Het ligt dan ook in de bedoeling een N. V. op te richten met een kapitaal van 1% mil- lioen, en aandeelen uit te geven. Reeds zijn door sommigen bepaalde groote bedragen .toe gezegd' Wanneer de ondernemers van ongeveer een kwart mlllioen verzekerd zijn, kan met de uitvoering der plannen worden begonnen, om zoo mogelyk de baan nog in 1934 in gebruik te kunnen nemen. Het slagen van dit plan hangt natuurlijk en nauwste samen met de belangstelling, die Nederland zoo mogelijk alleen of an- ders niet geoefend aan deze wedstryden moeten deelnemen. Om misverstand te voorkomen, zij thans reeds opgemerkt, dat het niet in de be doeling der ondernemers ligt te trachten baan by Assen concurrentie aan te doen. Zooals gezegd is de keuze van het terrein ge vallen op de ..Johannajhoeve". En wel om de volgende redenen Het heeft een behoorlijke grootte (ongeveer 750 HJL), noodig in verband met een behooriyke lengte, die de baan moet hebben Het moet goed af te sluiten zyn, orp een be hooriyke exploitatie mogelyk te naken De verkeerswegen, die naar de terreinen voe ren, moeten voldoende capaciteit hebben. Een groot voordeel is ook, dat het terrein uit munt door zyn centrale ligging. Het wordt be grensd aan den Oostkant door den weg van het station Oosterbeek-Hoog naar den straatweg ArnhemEde. In het Noorden wordt de grens gevormd door den straatweg ArnhemEde. over een lengte van 3200 meter, voorts door aangren zend boschterreln. De Zuidgrens wordt gevormd door den spoorweg ArnhemEde. De landweg WolfhezeAmsterdamsche straatweg splitst het landgoed in twee gedeelten. De aanwezigheid van drie spoorwegstations. nJ. Oosterbeek-Hoog, Wolfheze (groot empla cement) en Buunderkamp. verzekeren een ge- makkelUken toevoer van toeschouwers uit alle plaatsen, die met den trein wenschen te komen. Elgeniyk bestonden die plannen op meerdere plaatsen in ons land, doch het schynt dat men daar nog —iet zoover gevorderd is. als Combi natie te Arnhem, die dezer dagen reeds op een persconferentie aldaar een volledige uiteenzet ting heeft gegeven van het plan, zooals het door deze combinatie zal worden uitgevoerd. De namen der ondernemers zyn F. Wind, di recteur van het Architecten- en Ingenieursbu reau „Buvani”,- dr. ir. W.. Wessel en R. But- tazzoni, ingenleur-constructeur, allen te Arn hem. A an de wijze, waarop de kinderbeper- ZX kers telkens trachten aan te toonen, dat de Katholieken net zoo goed aan bun practljken meedoen, merkt men af en toe dat deze moraalbedervers zeer klaar blijkelijk behoefte hebben aan dergelUke, desnoods gelogen „rechtvaardigende” feiten. Doch boven af hun pogingen Voor wat betreft de aan te brengen salaris- xorting, welke zoowel voor ambtenaren ais voor leeraren en onderwyzers geldt, meenden ver scheidene leden, dat bedoelde vermindering op laatstgenoemde categorie zwaarder drukt dan op de eerste, omdat, zooals herhaaldelUk is aangetoond, de wedden van leeraren en onder wijzers later zyn vastgesteld dan die voor de ambtenaren en wel in een tyd van malaise, zoo dat de tractementen op lager peil werden be paald dan anders het geval zou zyn geweest. Andere leden waren van oordeel, dat nog veel te weinig op de Jaarwedden wordt gekort. Voor hen, die per auto of motorrywlel de races willen bezoeken zyn vele wegen aanwezig, die een voldoende verkeerscapaciteit hebben. Voor de richting Amsterdam vla Amersfoort dient de Amsterdamschewegvoor de richting Utrecht en Zuld-Holland de weg naar Wolfheze en de Utrechtscheweg. Voor bezoekers van het Noor den via ApeldoornZwolle de Koningsweg; voor bezoekers van het Oosten, Twente en Duitsch- land via Arnhem; voor bezoekers van het Zui den. Limburg, Nymegen, Arnhem en Oosterbeet de Utrechtsche weg en Stationsweg te Ooster- beek. De totale capaciteit dezer toegangswegen bedraagt ongeveer 8000 wagens per uur. By dit aantal moeten de motorrywlelen en fietsen wor den opgeteld, omdat deze gemakkeiyk ongehin derd naast de wagens kunnen rijden. Ruime parkeerterreinen zullen worden aangelegd, waarop plaats is voor dertig tot vijftigduizend wagens. bestonden by vele leden tegen deze verlenging zeer ernstige bezwaren voor- zoover by betrekking heeft °P de 30 opcenten op den suikeraccyns. Dringend gaven zll de regeering in overweging haar houding ten op zichte van deze opcenten te herzien. In zijn antwoord zeide de Minister gaarne te willen toezeggen, dat hij. Indien de opbrengst der herziening van het tarief voor invoerrech ten in verband met den algemeenen loon van zaken op het stuk der middelen zulks zal biyken te veroorloven, zich gaarne zal beyveren. om een vermindering en zoo mogelyk een alge heel afschaffing van deze opcenten te bevor deren. Dat in verbandq met den loop van zaken in het najaar van 1932 deze opcenten daarvoor in de eerste plaats in aanmerking komen, erkent hy toch volmondig. Hoe gaarne de regeering gevolg zou geven aan den aandrang om haar houding ten op zichte van deze opcenten te herzien, de flnan- cieele toestand maakt haar dit vooralsnog on- mogeiyk. Door verscheidene leden werd betreurd, dat er van de zijde van het departement van On derwijs niets biykt van zorg voor de werklooze Jeugd. De desbetreffende circulaire van den minister van Binnenlandsche Zaken te daartoe onvoldoende. De keuze van het terrein is gevallen op de uit- gestrekte bezitting „Johanna-hoeve’’ onder Arn hem en Oosterbeek. die door haar byzondere ligging buitengewoon geschikt is voor het be oogde doel. Plannen tot oprichting van een auto-renbaan in Nederland bestonden reeds jaren geleden, doch tot nu toe hebben deze niet tot het ge- «enschte resultaat geleid. Thans blijkt reeds in breede kringen belangstelling voor dit plan te bestaan. De oorzaak van de mislukking der oudere plannen moet waarschynlyk worden toe geschreven eenerzyds aan de wijze, waarop de plannen zijn opgezet ten uitgewerkt, anderzijds **n de keuze van byzonder dure of door hun afmetingen ongeschikte terreinen, waarbij het verkeersvraagstuk, dat by een dergelyke baan ren belangryke rol speelt, mede gewicht in de •chaal zal hebben gelegd. Tot nu toe is het eenlge, wat in Nederland op dit gebied bestaat de baan voor de T.T.-races by Assen. Deze baan is echter n et permanent, het geen tengevolge heeft, dat de Nederlandsche rlj- Dpch boven al hun pogingen staan de feiten, die even dikwijls precies het omge keerde aantoonen. Dr. H. Zeek heeft in de „West-Deutsche Arbeiter Zeitung” onlangs een overzicht van enkele minder bekende gegevens uit dit vraagstuk gepubliceerd. Daarbij herinnerde hij aan een enquête onder de Belgische parlementsleden in 1922 gehouden, waaruit bleek, dat 80 katholieke afgevaardigden samen 220 kinderen hadden, terwijl 33 liberalen er slechts 22 en 68 socialisten er slechts 63 bezaten. De posi tieve katholieken stonden dus aan de spits. In hrt jaar 1926 werden in Frankrijk de volgende cijfers verzameld: Van het totaal aantal huwelijken waren er 22.4 pet. kin derloos. Uit 25.7 pet. stamde één kind, uit 21.9 pet. 2 kinderen en uit 12.9 pet. 3 kin deren. Slechts 9.8 pet. der huwelijken schonk meer dan 4 kinderen aan het volk. In datzelfde jaar bedroeg het aantal pries terwijdingen in Frankrijk 719. Deze priesters stamden uit 697 gezinnen met een totaal aantal kinderen van 3576 dat is dus een gemiddelde van meer dan 5 kinderen per gezin! De professoren van 3555 jaar aan de liberale unlversiteit te Brussel hadden middeld 1.7 kinderen die van de katho lieke unlversiteit te Leuven echter 5.2, dus drie maal zooveel. Zuiver liberale steden als Berlijn, Dres den, Frankfurt a Main en dgl. in Duitach- land, hebben thans een geboortecijfer van nog geen 10 per 1000 inwoners. Katholieke plaatsen als Hindenburg, Oberhausen en Oleiwltz staan met een geboortecijfer van 18—20 aan de spits van Dultschland. In ons eigen land zijn soortgelijke gege vens te putten uit de cijfers die Amster dam en de andere groote steden vergelijken met Brabant en Limburg. Het is over de heele linie in lijnrechten tegenspraak met de feiten, als men op grond van enkele détail-onderzoekingen zich een oordeel wenscht aan te matigen over de bereidwilligheid der katholieken om daad- wrkeljjke offers te brengen voor het behoud onzer volksdracht. toeschouwers verkwikken Onder de die 6000 toeschouwers bevatten, is een restaurant gedacht, dat uitzicht geeft op een aardig boschterreln. De toegang tot de baan zelf is slechts mogelyk op een punt van het tribune- Toegejulcht werd, dat de regeering als baar voornemen aankondig! een reorganisatie van het hooger onderwijs. De aandacht werd gevraagd voor de sterke uitbreiding van het aantal studenten. Vooral nu is dit verschijnsel zeer bedenkelyk, daar het de 1 toeneming van een Intellectueel proletariaat sterk bevordert. Eenige leden ^chtten het gewenscht, dat de regeering ook aan de R. K. Handelshoogeschool te Tilburg een subsidie zou verleenen, al was het slechts voor een klein bedrag. gevraagd voor it om gedurende vijf "_2 '1 éen auto-racebaan te mo-‘ gen exploiteeren. De technische commissie van de KNAC, die de plannen gedurende een maand heeft kunnen bestudeeren, heeft eenige eischen gesteld, waaraan het plan ten volle voldeed- De commissie voegde er nog een paar aan toe. En ook aan deze eischen kan de baan volledig voldoen. Tot dusver heeft de KNAC in deze nog geen beslissing genomen, doch in elk geval zal zy vóór 1 Januari as. een beslissing nemen en naar vertrouwd wordt in voor de aanvra gers gunstlgen zin. Vrees, dat anderen met een beter plan zullen komen, behoeft niet te bestaan. De heer Buttaz- zonl. ingenleur-constructeur. was van meening, dat in geheel Europa geen geschikter terrein te vinden is; en dat deze baan de snelste van Europa zal worden. De renners zullen in Nederland niet een auto- renbaan zoeken, waarvan de attractie is „groo te hoogteverschillen". De groote attractie is ge legen in de vrywel onbeperkte snelheid, waar mede op deze baan gereden zal kunnen worden. Om dit te bereiken moet de baan volkomen effen Worden geconstrueerd, mogen de bochten niet te scherp zMn, terwijl de weg in deze bochten behoorlijk opgehoogd moet worden. De grootste helling bedraagt dan ook slechts procent, hetgeen vrywel horizontaal te. De lengte van de baan bedraagt 12 KM. by een breedte van 7 M. Met opzet is geen langere baan gekozen. Lengten van 30 K.M. zyn af te keuren, omdat het publiek dan te weinig aan- trekkeiykheden ziet. Hetzelfde geldt voor een korte baan van slechts enkele kilometers. Hier op toch zyn de renners gedurende het geheele traject te volgen. Een nadeel hiervan is, dat de spanning na enkele uren verloren gaat. By ’n baan van ongeveer 12 K.M., waarby de renners zoo nu en dan enkele minuten uit het gezicht verdwenen zijn, biytt de spanning bestaan. 1 publiek wil nu eenmaal veel zien. Het neemt op den duur geen genoegen met het gedurende een enkele seconde zien van een renner, die met groote snelheid passeert. Nog andere factoren zullen ertoe bydragen, om deze baan een groote aantrekkelijkheid te geven, zy ligt in een prachtige omgeving. Door den aanleg van tunnels over de baan mag niets passeeren kunnen de bezoekers naar verkiezing op alle terreinen komen. Het meest gedeelte van ontwerpen op veld, ongeveer gelegen mid den voor de tribune, waar de renbaan ongeveer in een cirkel is ontworpen. Daar zullen zich een aantal kleine restaurants bevin den. die dorstige en honge rige toeschouwers kunnen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 15