Mogelijkheden in het Noorden z Groningen en de afsluitdijk BESTUURSWISSELINGEN STOOMVAARTLIJNEN POLDER HEER HUGOWAARD BI DE DRUIVENTEELT VEILING-OVERZICHT BILJARTEN - EEN NIET TOEGELATEN CANDIDAAT WIJZIGING CRISIS- INVOERWET L loc AL W WOENSDAG 15 NOVEMBER WAPEN STILST ANDSD AG TE PARIJS te gemaal welke Friesland met tarwe Groningen de te van werd flo- beslissing een we een on Bi Bi (Nadruk verboden) Bi Wedstrijden in Alkmaar Academische examens Al De Uitbreiding in het Westland Langendijk Bi V aa V. De vijftiende herdenking van den wapenstilstand werd te Parijs met groote plechtigheid gevierd. Hierboven het prachtig met bloemen versierde graf van den Onbeken den Soldaat 1927 1928 1929 1930 1931 14.289 13.457 8.265 14.040 21.869 2453 2.091 505 1.806 2.635 der van lucose ;erijen naar LEIDEN. Geslaagd; Doet. ex. geneeskunde, de heeren C. L. Bornhaupt en W. Hogervorst. 125 54 135 120 125 45 125 106 125 114 HA 51 34 13 15 25 11 15 10 18 13 in De B. 8 8 23 33 32 32 39 39 48 48 Gem. 1552 6.70 550 525 5.80 221 330 3.70 231 230 He w Ad 15 wi da bi zen, nJ. van 54 cent per K.G. in 1930 tot slechts 26 cent per K.G. in dit jaar. De daling bedraagt dus meer dan de helft. Vooral »n October van dit jaar was de drui- venstroom enorm groot, en het was dan ook niet te verwonderen dat een prijsdaling in trad. HOLLAND-WEST-AFRIKA LIJN IJ STROOM. uitreis, pasa. 13 Nov. Flnlsterre. MIJ. OCEAAN MELAMPU8. 13 Nov. van Belawan n. Batavia. POLYPHEMUS. 13 Nov. va nHamburg te Bre men. N. A Venneker Jb. Ruis D. Liefting J. Booi Jb. Mors Jb. Tol J. Mors J. Bus KI. Rol E. Ket 1 vai he bn gei nii 1 An dai rer in vei Hjk pol gei het Br< gel en I ricl vai En ta: M rij tO( UB pa hu M Br G1 be Br N B. be hl Tl aa B> W P' nie voc ma hoe het gij ze. het ree Bei for 2 U wapen- dezen H. be ’y» als 18 V“ wi; voi B: z<* ve; m< ril aa In de R.K. Ver. voor Meisjes bescherming in Den Haag De dokter zei, dat mijn wond zeelucht noodig had. Nou, en wat heb je toen ge daan? Ik heb een haring aan fie ven tilator gehouden. Berliner Illustratie. In de vergadering van gisteren werd het gemaal nog eens ter sprake gebracht boles en voor voorsprong van van De Drie Ruiten. Het groepsmoyenne was voor De Drie Ruiten 3222 en voor De Drier- De heer Poland in actie Gistermiddag vergaderden- de Heemraden en de Hoofdingeland van den polder Heer Hugo- waard, onder voorzitterschap van den Dijk graaf. den heer Wiebe van Slooten, in het Pol derhuis te Oudorp Nadat de voorzitter de vergadering ruim een half uur over tijd had geopend, werden de notulen voorgelezen en onveranderd vast gesteld. Aan de orde waren hierna de Ingekomen stuk ken. welke dit keer bestonden uit twee rap porten over de beide nieuwe motoren in het poldergemaal- Deze rapporten waren van Professor Thie rens en den directeur van den Provincialen Waterstaat, die daarin de resultaten van de gehouden meting en proeven mededeelden. De resultaten waren zonder ultzohdering zeer gun stig voor het nieuwe gemaal De heer de Boer vroeg naar een gerucht, als zouden de motoren, toen zij op een toerental van ongeveer 350 liepen, warm geloopen zijn. De voorzitter deelde mede, dat hem daarvan niets bekend was Evenwel zal het gerucht on der de oogen worden gezien en een onderzoek ingesteld. De heer Kostelijk had den Indruk gekregen, dat in de waterperiode. een veertien dagen geleden, het water slechts langzaam werd kwijt geraakt. De heer K. van Langen antwoordde hierop, dat er toen overmatig veel water was gevallen. Dezer dagen heeft te Dordrecht de candl- daatstelling plaats gehad voor de Kamer van Koophandel aldaar. Daarbij was een lijst in- gedlend met de bedoeling voor de afdeeling Kleinbedrijf candidaat te stellen C. N. Vreke. Aangezien het hoofdstembureau uit de stukken niet kon blijken, voor welke afdeeling deze candidaatste'Jing plaats had, concludeerde het tot ongeldigheid dezer lijst. De indienaar daarvan kwam van deze be slissing in beroep bij Ged. Staten van Zuid- Holland, -jle voor de eerste maal een dergelijke kwestie te behandelen kregen. De appellant was niet verschenen. De voorzitter van het hoofd stembureau was vertegenwoordigd door mr. G. J. Oostveen, lid van het Bureau, die uiteenzette dat uit de stukken ten eenenmale niets bleek voor welke afdeeling de candldaatstelling plaats had, zoodat aan het Reglement de hand ge houden moest worden en de lijst ongeldig ver klaard. Rapporteur was de heer v. Boeyen, die er op wees, dat art 24 van het Reglement voor de Kamers van Koophandel twee gevallen noemt, waarbij de candidaat niet toegelaten kan worden. In de eerste plaats is dit het ge val, wanneer hij niet voldoet aan alle eischen en in de tweede plaats wanneer het formulier niet door vijftien stemgerechtigden is onder- teekend. Hij vroeg, welke grond er daarnevens nog zou zijn om de lijst ongeldig te verklaren en of de Indienaar gelegenheid heeft gehad dit administratief verzuim te herstellen. Mr. Oostveen antwoordde, dat het door den heer van Boeyen genoemde eerste geval hier aanwezig werd geacht. Het herstellen van een fout heeft z 1. meer betrekking op vereenlglngs- en niet op individueel kiesrecht. Ged. Staten zullen spoedig nemen. Met de gele kool was hetallertreurigst ge steld. Verreweg het grootste gedeelte blijkt on verkoopbaar te zijn, terwijl maar heel weinig door den handel wordt afgenomen tegen den minimumprijs van f 1.per 100 kg. Roode kool, de mooiste kleine sorteer ng kan nog wel eens bij uitsondering t 1.60 tot f 1.80 opbrengen, maar dat zijn dan ook de allerhoogste prijzen Te Noordscharwoude rezen ze de laatste dagen nog tot aan f 120 8 f 2.—. Ook deze koolsoort, waaronder partijen mooie winterkool. gaan voor de koelen, want de aanvoeren overtref fen de vraag met een flink kwantum. Groote roode kool noteerde de afgeloopen week, voor zoover verkocht, f 1.per 100 kg., middel soort f 120 tot f 1.40. Van export bemerkt men heel weinig. Aan het spoorterrein is het bijzonder stil. Witte kool voor zuurkool begint iets te mln- XT* de „mogelijkheden van den af- slultdijk” overwogen te hebben voor het veeteeltgewest Friesland, willen wij ook nog eenige beschouwing wijden aan de economische structuur van Groningen en den Invloed dien de nieuwe verkeersweg daarop kan uitoefenen. Vanzelfsprekend is deze altijd geringer dan die ten aanzien van Friesland, daar de route over den dijk slechts in aanmerking komt voor het ver keer met Noord-Holland, en deze verbinding met Amsterdam b.v. al niet veel korter meer is dan die via Amersfoort en Hilver sum. JAVA-NEW-YOBK UJN LAERTES. IS Nov. van Penang ta New-Tork. MYRMIDON. 13 Nov van Java to Halifax. ADRASTU8. 11 Nov. van Boston n. New-York. HOLLAND-O. AZIE LUN OUDERKERK, thuisreis. 13 Nov. to Colombo. sprong 1823. Dit is voor de biljart vereenlginf De Drie Ruiten een mooie praestatie. De wed- strijd had een mooi verloop. R.K. Tooneelbond in W est-F ries land In Hotel „Buiteman” te Westwoud hield de R.K. Tooneelbond van West-Friesland een al- gemeene vergadering onder voorzitterschap van den heer W. Vjjn uit Medemblik. Naar aan leiding van de gevoerde actie, deelde de voor zitter mede, dat de tooneelvereeniging uit On derdak en die van Zwaagdijk (West) tot den Bond zijn toegetreden. Het aantal aangesloten vereenigingen bedraagt thans 15. Op voorstel van het bestuur vond uitbrei ding van het bestuur plaats. De afdeeling Nib- bixwoud en Venhuizen zullen ieder een afge vaardigde aanwijzen. De vergadering betuigde baar instemming met de plannen van het be stuur om een Geestelijken Adviseur aan te vra gen. Na tal van interne zaken te hebben be handeld sloot de voorzitter met een propagan distisch woord de vergadering. KON. PAKETV. MIJ. BARENT8Z IS Nov. van Manilla te Kaapstad. VAN SPILBERGEN, 11 Nov. van Mombaaaa naar Batavia. NIEUW HOLLAND. 11 Nov. van Melbourne te Singapore. LE MAIRE. 11 Nov. van Batavia n. Mauritius JAVA-CHINA-JAPAN LIJN TJISADANE. 13 Nov. van Shanghae te Hong kong. Men bericht ons. dat gezondheidsredenen mevrouw M. de Voort-Stuyver genoodzaakt hebben, zich terug te trekken als Presidente der Ned. R.K. Centrale Vereenlglng tot Be scherming van Meisjes, afd. 's Gravenhage. Op 1 October 1933 is nu benoemd tot Pre sidente dezer vereenlglng. mej. Josine Krul. Bezuldechout 205. terwijl mevrouw J. Klijnen- Philippona. de Carpentierstraat 141. benoemd is tot Vice-Presidente. Mevrouw M. de Voort-Stuyver heeft thans de functie van 2e secretaresse der vereenlglng op zich genomen. In totaal dus voor de Driesprong 439 caram- De Drie Ruiten 625. Dus een 186 Caramboles In het voordeel De Drie Ruiten. Het groepsmoyenne Gisterenavond had bij den heer Venneker alhier, de retumwedstrljd plaats tusscher, de stand met 106 caramboles, is het voor De Drie Ruiten. De lauwerkrans werd eigendom vah De Drie Ruiten. Daar deze beginnen moesten met een achter stand van 106 carmboles, is het voor De Drie Ruiten een heele prestatie. De uitslag luidt als volgt. trotsche ,,Van volk tot volk zullen wij spre ken" was de laatste hoop, die Erzberger mee nam, toen hU zich op dien somberen November dag op reis begaf naar Compiègne, om van maarschalk Foch voorwaarden voor een wapenstilstand te vernemen. Het zou belang een ijdele hoop blijken te zijn. In twee auto’s begeeft Duitschlands stilstandsde legatie zich op weg voor zwaarsten tocht. Een eindelooze tocht. Door de ongeschonden etappe, honderden kilometers steeds nader naar bet nog altijd brullend* monster de vuurlinie. Telkens duidelijker worden de teekenen, dat men het doel begint te naderen. Reeds passeert men dorpen, die door de bevolking zijn ontruimd. De plaats der oorspronkelijke bewoners Is ingenomen door reserve-afdeelingen, oude landstorm- en land- weerlichtlngen, piepjonge recruten kersvench van de schoolbanken. Want Duitschlands beste mannenkracht is sinds lang verbruikt, opge slokt door den Moloch, die in vier jaar oorlog de volkskracht verslond. Nader, steeds nader. Nu heeft men reeds de eerste geschutstellingen bereikt. Zij zijn bijna onvindbaar voor den leek, zoo zijn zij gecamoufleerd onder takken en bladeren en be schilderd zeildoek. Want kan den hemel spie den overdag bij tientallen de vijandelijke vlie gers en zij hebben zich groote trefzekerheid eigen gemaakt in hun arbeid van Jaren. De tweede en derde linie. Steeds minder soldaten worden zichtbaar. De mensch is hier weggedoken in de mollegangen der loopgra ven, in diepe granaattrechters,, in cementen onderstanden. Oorverdoovend dreunt het ge raas van het artiUerieduel, het duizendvoudig gehamer der machinegeweren uit de vuurlinie, de ondefinieerbare geruchten van het slagveld. Versleten zijn de uniformen, ingevallen de doodelijk vermoeide frontstrijders, voor wie de oorlog het dagelljksch werk werd. Schaarsch is het eten, schaarsch ook de munitie tegenover de geweldige voorraden, die aan den overkant zonder ophouden worden aangevoerd, nu steeds sterker de druk der Amerikaansche mlllioenen- massa's zich op de wankelende Dultsche linies doet gevoelen. Via een afgesproken sector, waar men het vuren heeft gestaakt passeert de wapenstll- standsdelegatie de vuurlinie. Dan een korte tocht door Niemandsland, langs stukgeschoten prikkeldraadversperringen, langs'lijken en ver nield geschut. Eensklaps duikt uit het duister een officier op in lichtblauwe uniform, naast zich een soldaat met eqn witte vlag. Men is bij de Fransche linies aangeland. Hoofdofficieren wachten reeds met Fransche legerauto's en voort gaat de tocht weer naar bet dichtstbijzijnde station. Nog een nacht, ditmaal in een keurigèn slaapwagen naar Compiègne. waar bij aankomst Poch’s trein reeds staat te wachten. De Duitschers wprden verzocht zich naar den wachtenden begeven. Dan verschijnt maarschalk Foch zelf. Hjj Is opgewonden, zenuwachtig. Hem den militair, ontglipt door den wapenstilstand, dien hij gaat sluiten, te elfder ure toch de werkelijke over winning op het slagveld, ook al zal de tegen stander alle voorwaarden wel moeten accep- teeren. Een kort woordenduel dan leest generaal Weygand de condities voor, waarop de ge allieerden bereid zijn, den strijd te doen staken: ontruiming van Frankrijk. België en Elzas-Lotharlngen binnen veertien dagen, uit levering van 5000 stukken geschut, 30.000 machinegeweren, slagschepen, kruisers, ’tor pedojagers, onderzeebooten. Bezetting door de geallieerde troepen der bruggehoofden van Keulen, Malnz en Coblenz. Handhaving der blokkade. Antwoord binnen drie maal vier en twintig uur. Nog terwijl Erzberger trachtte, een verzach ting dezer zware voorwaarden te verkrijgen, id de revolutie uit. Luden- erbevelhebberschap neer, de .ar Nederland. Slechts één rhep zijn hoogen post In een motie naar aanleiding van het verslag der Eerste Kamer over het wetsontwerp tot wij ziging der crisislnvoerwet zegt de minister van Economische Zaken, dat tegen lederen overma tigen invoer maatregelen worden getroffen, doch hij wijst erop, dat er zich omstandigheden zullen voordoen, dat invoerbeperkende maatregelen ten aanzien van een bepaald artikel in ernstige mate een ongunstigen Invloed zullen uitoefenen op den uitvoer van verwante Nederlandsche arti kelen. De vaststelling der contingenten zal met de noodige voorzichtigheid geschieden. De be langen van den handel zullen ’s ministers aan dacht hebben bij de toepassing van de gewijzig de crlslsimtoerwet. Op het onderhavige wetsont werp werd net advies der Kamer van Koophan del niet ingewonnen; de regeering vond daartoe geen aanleiding. brak in Duitse! dort legde het keizer vluchtte man bleef een: Hindenburg. Duitschlands weerstandsvermogen was ver nietigd en Erzberger kon al niet anders doen, dan de voorwaarden vrijwel onverkort aan vaarden. Het spreken van volk tot volk dat hij had gewild, was niet mogelijk gebleken. Mili tairen waren het geweest, die elke stem der redelijkheid hadden verstikt. In het vermaard geworden bosch van Compiègne zette de Duit- sche delegatie haar handteekening onder het rampzalige document. Aldus werd op den elfden dag der elfde maand van 1918 des ochtends om 11 uur het vuren op bet ontzag lijke fr6nt gestaakt. deren te Broek op Langendijk. Te Noordschar woude komen echter nog groote partijen. De prijzen blijven evenwel onveranderd op den mi nimumprijs van f 125 staan. Mindere kwali teit f 0.40 en f 0.80. Weensche witte kool had een vaste markt met lage prijzen. Van f 0.70 tot f 1.was de algemeene gang. De aanvoeren van uien zijn tegenwoordig niet groot. Het gevolg hiervan is, dat op de dagen, dat er een weinig meer vraag is dan gewoonlijk, de prijzen iets booger zijn dan anders. Hierdoor ontstaat wel eenige schommeling, maar deze is van heel weinig beteekenis; f 2.10 tot f 2.30 wordt er hoofdzakelijk besteed. Grove tnaken een paar dubbeltjes meer, terwijl drielingen van de hand gaan voor f 020 tot f 1.10 per 100 kg. Nep noteerde van f 2.20 tot f 2.50. Peen was in den beginne graag. Van f 3. tot f 3.50 per 100 kg. werd er zoo ongeveer voor alle goede peen betaald. Tegen het einde trad echter een kleine inzinking in en noteerden wij f 2.50 tot f 2.90. Kleine peen bracht van f 1.10 tot f 1.40 per 100 kg. op. Bloemkool komt hoofdzakelijk te Broek op Langendijk, zoodat aldaar feitelijk de .markt" daarvoor is. Reuzen bloemkool wordt verkocht tegen prijzen van f 4.tot f 7.voor de bes ten. Eenlgszlns afwijkende eerste soort kan het niet verder brengen dan f 2.50 tot f 3.50 per 100 stuks. Tweede soort gaat veelal naar de fabrie ken voor f 0.75. Beste tweede soort neemt handel nog wel eens voor f 150 tot f 220. Scheen het de vorige week, dat de tomaten uitverkocht waren, deze week kwam er toch nog 450 kg. aan de markt, waarvoor voor A en B van f 14.tot f 16.werd besteed. C noteerde f 1020 en CC f 320. Schotsche muizen voor veevoer noteerden de afgeloopen week steevast f 0.50 tot 0 60 Drielin gen f 0.30 tot f 0.60. Een enkel partijtje con sumptie-aardappelen gaat voor f 150 van de hand. Blauwe eigenheimers worden niet veel aangevoerd. De prijzen lokken niet uit: f 2.10 tot f 2.40 werd er besteed. Ook Bevelanders ko men maar even boven den mnimumprijs uit; f 2.10 is daarvan de prijs, waar niet van wordt afgeweken. De druiven geraken ook „uit de .hoekers". 75 kg. Alicante was de geheele aan voer van deze week. De prijs was f 34.80. dus even meer dan de vorige maal. Beide industrieën werken voor een zeer belangrijk deel voor den export. Van het geproduceerde aardappelmeel wordt gemid deld twee derden uitgevoerd, van het stroo- carton 85 pCt. Het eerste product gaat voor een groot deel naar Groot-Brittannië dan volgen Italië, België, de Vereenigde Staten en Frankrijk. De stroocarton-export ge schiedt voor een overwegend deel naar Groot-Brjttannië en naar de verschillende andere deelen van het British Common wealth. Vooral voor deze laatste groep van exportlanden kan vervoer naar een onzer groote zeehavens en gebruikmaking van den dijk nood^kelljk en nuttig blijken. De ex port naar Groot-Brittannië zelf gaat over Delfzijl. Voor de binnenlandsche consumptie veenkoloniale producten, het vervoer de uit het aardappelmeel bereide xl naa» suikerwerkfabrieken, koekbakki en Jamfabrieken, en van het cartop alle fabrieken die deze stof als emballage of anderszins benutten, zal de kortere ver binding met Noord-Holland zeker van groot belang zijn. De veelheid der aanwen dingen van deze producten maakt het ech ter moeilijk, voor dit verkeer meer in bij zonderheden te treden. Er is echter nog een groot bezwaar ver bonden aan het verkeer over den afsluit-' dijk, en dat is de jammerlijke toestand waarin vooral aan de oostzijde de toegangs wegen verkeeren. De Friesche Kamer van Koophandel heeft daarop In een adres aan den minister van Waterstaat in 1930 reeds de aandacht gevestigd. Het gaat in hoofd zaak om twee verbindingen: die van Zu rig met Leeuwarden en die van Zurig met Sneek, het centrum van den Zuid-Oost- hoek. In het eerstgenoemde traject moeten de eerste plaats verbeterd worden het ge deelte Zurig-Harlingen, dat over den Zee dijk loopt en rijk is. aan alle nadeelen die aan een dijkweg eigen zijn. De reizigers die per autobus van Leeuwardep naar Amster dam gaan, moeten dan ook in Harlingen in een klein busje overstappen, omdat met een groote bus op dezen weg die toch waar lijk van primair belang is, niet te manoeu- vreeren valt. Intusschen is met de verbete ring van dit weggedeelte reeds een begin gemaakt. Maar ook de traversen door Har lingen en Franeker laten alles te wenschen over. Het kost heel wat chauffeurs-acroba- tlek om de groote Ato-bussen te Harlingen door de St. Jacobusstraat en te Franeker door de Dijkstra^t te wringen. Een parkeer verbod in deze straten, waar een enkele „aan den kant” gezette auto het geheele verkeer kan stopzetten, is al het minste wat men hier doen moet. De weg ZurigSneek. bestaat niet! Wie dat traject per auto wil afleggen, moet zijn weg kiezen óf over Pingjum, óf over Makkum. die in geen van beidé geval len over rozen leidt. Een directe verbinding via Witmarsum en verder door naar Hee- renveen staat op het wegenplan en zal, naar wjj hopen, niet te lang op zich laten wachten, daar hierdoor een groot deel van de mogelijkheden van den afsluitdijk spe ciaal voor den veehandel verloren zoude gaan. Ook aan de Westzijde zal met be spoediging van den aanleg van den gepro- jecteerden weg Amsterdam—Purmerend— Den Oever nuttig werk verricht worden. Kwestie bij de Kamer van Koop handel te Dordrecht De héét Kostelijk wilde van de nieuwe ma chines niets zeggen, doch was er van overtuigd, dat het veel slechter ging dan in de Schermer. De heer K- van Langen lichtte hierop nog nader toe. dat het water in den polder H. H. Waard, ten behoeve van de scheepvaart, op een zeker peil moet blijven, zoodat men bij grooten regenval het gevaar loopt, djrect vol te zitten. In de Schermer behoeft men niet voor een bepaalden waterstand te zorgen, zoodat men daar steeds een zeer laag peil kan houden, waardoor de slooten veel meer water kunnen bergen, alvorens vol te geraken: De voorzitter zeide dat hij een keer vlugger heeft laten malen en dat het toen heel goed ging; het' water raakte men toen vlot kwijt. De heer Poland had In den laasten tijd zijn oogen den kost gegeven en was zelfs op bezoek geweest bij het gemaal. Hjj had daarbij de on dervinding opgedaan, dat het lang niet naar werech ging Hij had daarbij de ondervinding opgedaan, dat het lang niet naar wen'ch ging. Hjj had gepoogd de machinisten te on dervragen. doch dezen spraken volgens hem nooit rechtuit, doch draalden er steeds maar om heen. Hü had toen aan den opzichter!?) gevraagd, of men het water nu beter kwijt raakte dan vroeger, doch deze moest toen zeg gen. dat het minder goed ging. Toen de heer Poland in het gemaal was. draaiden de motoren slechts met een toerental van 315 Op zijn vraag, waarom merxnlet har der liet draaien gaf men ten antwoord, dat men dit niet zonder goedvinden van de fa briek durfde te doen. Spr. had van het geheel een zeer ongunstigen indruk gekregen en stelde voor, met het uitbe talen van het honorarium aan professor Thie- rens nog wat te wachten, totdat men nog na dere ondervinding had opgedaan. De voorzitter zeide. dat hjj nog nooit eenigen schroom had bemerkt bij het technisch perso neel. Bovendien had hij steeds den indruk ge kregen, dat alles naar wensch ging. Wat het niet harder durven laten draaien der motoren betrof, indien dat zoo was. dan achtte spr. deze angst wel wat overdreven. De menschen zouden niet voor hun taak geschikt zijn. Indien zij angst hadden de machines op volle kracht te laten loopen. De heer Poland was van meening, dat het op het oogenblik de vraag was, of de nieuwe machines meer water uitsloegen dan de oude, óf niet. Spreker heeft den indruk, dat ze niets meer gaven. De heer Kostelijk zeide, naar aanleiding van de zwijgzaamheid van het personeel, dat de menschen daar eigenlijk wel gelijk in hadden. Het was logisch, indien zij in deze zaken neu traal bleven. De heer K. Van Langen deelde nog med» dat de duikers niet allen wijd open stonden, een en ander met het oog op de scheepvaart, die, wanneer deze allen wijd open stonden, moeilijkhedenzou ondervinden. De vorzitter gaf het personeel groot gelijk, indien zij zich niet al te veel over de zaak uit lieten. De heer Wonder gat in overweging, eens een keer in tegenwoordigheid van het dagelljksch bestuur alles op volle kracht te laten draaien, dan kon men zien wie er gelijk had. De heer C. van Langen klaagde er over, dat er laatst in den Middenweg veel te weinig wa ter stond, wjjl men daar de ..pompen? te wijd open had staan. Nadat men nog een tijdje over dit onderwerp had gediscussieerd, en welke discussie tenslotte hopeloos verward dreigde te geraken, werd be sloten de motoren, in tegenwoordigheid van het dagelljksch bestuur, nog eens flink te laten draaien, teneinde te onderzoeken, in hoeverre de geulte klachten juist waren. Naaat men. op voorstel van hef bestuur be sloten ^had een kasgeldleening aan te gaan van maximum 50.000. was de verkiezing van een Heemraad aan de orde, in de vacature wijlen den heer P. Kieft. Nadat men 3 maal had gestemd, werd de heer Bakkum met 9 van de 18 stemmen geko zen. De heer Poland verkreeg in de eindstem- ,ming 8 stemmen, terwijl er een blanco was. Tijdens de rondvraag werd na gehouden be sprekingen besloten verschillende verbeteringen aan te brengen, oa. betreffende de wegen en den onderllngen stand van het water in den polder Aan het slot bracht de heer Poland nog eens zijn voorstel ter sprake, om het honorarium voorloopig aan Professor Thierens te onthou den. gezien den twijfel die er bestaat ten aan zien van de nieuwe bemaling. Indien er van schuld sprake was. lag deze niet by de firma „Werkspoor”, die tenslotte alleen maar een opdracht heeft uitgevoerd, doch bij den adviseur, prof. Thierens. De voorzitter zegde hierop toe dat het bestuur er eens over zou denken. Daar de heer Poland hierop niets meer zeide. ging de voorzitter over tot het sluiten der vergadering, doch hij had zijn slotspeech nog niet ten einde of de heer Poland onderbrak hem, en wenschte uitsluit sel over zijn voorstel. Hierop ontstond wederom een verwarde dis cussie, waarbij de voorzitter den heer Poland scherp van antwoord diende, die echter bij zijn standpunt bleef. Tenslotte zegde de voorzitter nogmaals toe. dat het bestuur de zaak zou overwegen, mits de penningmeester (die niet aanwezig was en dus daaromtrent geen inlichtingen kon ver schaffen) niet reeds het honorarium aan prof. Thierens had voldaan. Daar de heer Poland hiermede genoegen scheen te nemen, werd hier na de vergadering definitief gesloten De enorme uitbreiding welke de druiventeelt in de laatste jaren in het Westland heeft on dergaan, wordt we) heel duidelijk aangetoond door de uanvoercijfers van dit product aan de groenten- en fruitveiling te Naaldwijk. Gedurende de maand October van dit Jaar werd aan deze veiling 924.757 K.G. druiven aangevoerd, die in totaal f 242.965 opbrachten. De gemiddelde prijs voor de druiven was dus ƒ0.26. In October 1932 werd 656280 K.G. druiven aangevoerd, met een mtddelprijs van 27 cent; in October 1931 688.880 K.G. met een middel- Prijs van 34 cent en in October 1930 465.320 K.G. met een mtddelprijs van 54 cent. Hieruit blijkt dus, dat tn drie jaar tijd de drulvenaanvoer aan deze veiling meer dan ver dubbeld is. Zeer groot is daarbij de daling van de prjj- De drogere kleibodem van Groningen leent zich beter dan die van Friesland voor landbouw, en de provincie is dan ook een van onze voornaamste graangebieden. Nu is het zeer wel mogelijk dat ondanks den kolossalen wereld-graanvoorraad en dank zij de autarkie die thans alom als hoogste eco nomische wijsheid wordt verkondigd, dit graanareaal groote tijden tegemoet gaat, dat de eeuwenoude Groningsche Koren markt voor het gehele land van belang zal worden, doch het graanvervoer, dat over wegend per' water plaats vindt, zal o. i. nooit groot nut van den nieuwen autoweg kunnen krijgen, tenzij de prijs in de toe komst zoo ver wordt opgedreven, dat ook voor graan het duurdere autovervoer loo- nend zal worden. In dit verband mag ge wezen worden op de enorme toename der tarwe-teelt in de noordelijke provinciën, «on der invloed van de crisls-tarwewet, blijkt uit het volgende overzicht: Hectaren bebouwd BINNENLANDSCHE HAVENS UMUIDKN aangekomen 13 Nov.: Inga, a, Salta Cabello (voor Velaen); Amazone, a. Stettin 14 Nov.: Ousel, a, Liverpool; Trlgonla, a, Curacao' AskUd. s. Soroka. Vertrokken 13 Nov.: Nlederaachsen. ms., Vlaar- dlngen; Bor. -s. Antwerpen; Munktora, a, Bremen; Waaikerk, a, Hamburg; Yewdale, s, W. Hartlepool; Mostyn, s. Hamburg. 14 Nov.: Glanton. a. New castle. HUdegaard. a. Bremen; Whiterock, a, Ham burg: Cbr Ruas, a, idem; Bastant, a. Oslo; Spec, s, Leningrad AMsilhdaM aangekomen 13 Nov.: Amazone Stettin, stukgoed. Sumatrakade. Verg. Cargadoors- kantoor. 14 Nov.: Trlgonla, Curasao, stook- en smeerolie. Steiger Bataalscbe Petroleum MU.. Ruys At Co.; Asklid. Soroka, hout. Houthaven, Vlnke A Co.; Ousel. Liverpool, stukgoed. Handelskade Holl Stoomb. MU- HOLLAND-AMERIKA LUN RO’1U1 ERDAM. 13 Nov. n m j uur 4an o ’Ham ta New-York. DRECHIDUK, 13 Nov. van Loe Angeles naar R’dam. DAMSIERDWK, 13 Nov. van R’dam te San Francisco. VOLENDAM. 14 Nov. van Rew-York te R’dam ROTTERDAM-Z. AMERIKA LUN ALWAKI. uitreis. 13 Nov. te Montevideo. ALDEMARIN, uitrei*, pass. 13 Nov. Finlsterre. ROTT. LLOYD TAPANOELI. 13 Nov. van R’dam naar Hamburg. KOTA PINANG, uitreis, pass. 14 Nov. Point de Galla. KOTA AGOENG. thuisreis, pass. 14 Nov. Gi braltar. KOTA NOPAN. uitreis, pass. 14 Nov. Sagres. MIJ. NEDERLAND SALABANGKA. thuisreis. 13 Nov. te Marseille CHR. HUYGENS, thuisreis. 15 Nov. v m. te Genua en 33 Nov. vm. te Genua en 33 Nov. v-m. te Amsterdam verwacht; heeft vertraging door motorschade. POELAU ROEBIAH, uitreis, pass. 13 Nov. Oues- sant. POELAU TELLO, uitreis. 14 Nov. te Sabang. RON .HOLL. LLOYD FLANDRIA. uitreis, 13 Nov. 13 uur middags van Lissabon. ZEELANDIA. thuisreis. 13 Nov. 12 uur mid dags van Las Palmas. BARALT, 11 Nov. van Curacao naar Windwar eilanden. FAUNA 13 Nov. van Tunis naar Algiers GANYMEDES, 13 Nov. van Piraeus aaar Volo: MIDAS. 8 Nov. van Curacao naar San Domingo. RHEA. 13 Nov. van Amst. te Danzig. THESEUS. 13 Nov. van Vigo naar Amst. ULYSSES. 13 Nov. van Istanboul naar Cavalla. AURORA. 14 Nov. van Villa Real naar Cadiz. BAARN. 14 Nov van Amst. naar Chill. EUTERPE. 13 Nov. van Amst. te Bordeaux. IRIS. 14 Nov. van Odense naar Gothenburg. OBERON, 13 Nov. van Llmnl naar Candia. STUYVESANT, 13 Nov. van W.-IndlS te New- York JUNO. R’dam naar Mlddl. Zee, pass. 13 Nov. TITUS. R’dam naar Mlddl. Zee. pass. 13 Nov. Ouessant TIBERIUS. Amst. naar Barcelona, pass. 13 Nov. Ouessant. OUDERKERK, thuisreis. 13 Nov. van Colombo. Ouessant. Deze uitbreiding van het tarwe-areaal is gegaan ten koste van de meeste andere culturen, speciaal van de andere graansoor ten en van fabrieksaardappelen. Van meer belang kan de nieuwe ver. keersweg wellicht zjjn voor de groenteteelt, die in Groningen een belangrijk bestaans middel voor de bevolking is. Ook hier valt een uitbreiding der bebouwing te constatee- ren: in 1931 bedroeg voor Groningen de totaal met groenten bebouwde oppervlakte 10.552 H. A. tegen 9.259 H. A. in 193C. Het is ons bekend dat er destijds plannen be stonden bij de groentetelers om collectief hun producten per vrachtauto over den dijk te gaan vervoeren, doch het lijkt ons te be twijfelen of er veel zal komen van afzet in Noord, en Zuid-Holland, waar men met de eigen tuinbouwproducten al geen raad weet. Meer reëel lijkt ons echter de mogelijk heid van aanvoer van kunstmeststoffen over den afsluitdijk. Voorheen werd zwa velzure ammoniak voornamelijk uit Dultschland langs den Rijn, het Merwede- Kanaal en de Zuiderzee aangevoerd om vanuit Harlingen over het heele gewest ge. distribueerd te worden. Nu deze waterweg door den afsluitdijk is afgesneden, lijkt het ons niet onwaarschijn lijk dat de meststoffen vanuit de Hoiland- sche havens over den afsluitdijk naar de plaats van bestemming worden gebracht. Gelijk in Friesland dé industrie in nauw verband staat met de veeteelt, is zij in Gro ningen geheel afhankelijk van den land bouw. De meest kenmerkende landbouwin dustrieën zijn de aardappelmeel- en stroo- cartonfabricage, die in de Veenkoloniën ge vestigd zijn. Nauw verband met den graan bouw hield ook de bierbrouwerij die in het begin der vorige eeuw in Groningen Teerde. Over de veenkoloniën bezitten schat van gegevens in het pas verschenen standaardwerk van Dr. H. J. Keuning: „De Groninger Veenkoloniën", waaraan we het volgende een en ander ontleenen veenkoloniale landbouwindustriën zijn ty pisch regionaal georiënteerd voor hun grondstoffenaanvoer. De aardappelmeelfa brieken. die overwegend op coöperatieve basis worden gefinancierd, betrekken al hun aanvoer uit de veenkoloniën zelf, de car- tonfabrieken slechts voor twee vijfden, doch de overige grondstof komt geheel uit het kleigebied der provincie. De aanvoer der aardappelen geschiedt geheel langs de ka nalen, de aanvoer van stroo deels ook per vrachtauto. In verband met de slechte omstandighe den voor de bloembollenteelt In Noord Hol land ligt het voor de hand dat een belang rijk deel der geestgronden aldaar vrij komt voor aardappelteelt. Ook In de Wleringer- meer worden aardappelen verbouwd. Of schoon deze goede eigenlijk té goede gronden in de eerste plaats voor den teelt van consumptieaardappelen zijn aan gewezen, willen we toch de mogelijkheid van betrekking dezer gebieden binnen de sfeer der Veenkoloniale aardappelmeelin- dustrie even aanstippen. De vervoerkosten zouden hier een ernstig woordje meespre ken: deze zijn voor het vervoer van aard appelen bet rekke lijk zeer hoog, daar vol gens Dr. Keuning uit 1 H.L. aardappelen van 60 K.G. slechts 11 K.G. meel kan war den bereid. Intusschen is het vervoer te wa ter, vooral in de Veenkoloniën zelf ook zeer duur, dank zij het fantastisch groote aantal bruggen en sluizen dat de vaart op de kan alen aldaar belemmert. Dr. Keuning geeft als voorbeeld de vaart van Hooge- zand naar Bareveld, waarbij 37 beweegbare bruggen en 2 sluizen gepasseerd moeten worden, hetgeen aan een schip van 100 ton aan brug- en sluisgelden f 7.38'/2 kost. Waar op de landwegen verreweg de meeste tollen in de laatste twéé jaren zijn opgehe. ven. heeft het jmtoverkeer langs de overi gens zeer onvoldoende wegen in de veen koloniën toch een belangrijken voorsprong.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 20