ONZE BRUGGENBOUW
Prikkeldraad
145 UREN WIELRENNEN
I
lil
Bij de opening van de
brag te Zaltbommel
Onze grootste verkeersbrug gereed
ALLEEN
Partijleven
NOORD EN ZUID EEN
HEDENA VOND BEGINT DE
TWEEDE ZESDAAGSCHE
r
Do.
IN ATLANTA
TE'BRUSSEL
gevierd hebt, weet U
VRIJDAG 17 NOVEMBER
Uit het K.R.O.-programma
Teruggekrabbeld
Groenten- en Fruitcentrale
gea
IS
sn
in ’t
Waarom geen verlichting?
K
ten
In groote behoefte
voorzien
DE „MOTIVEERENDE”
HEER VLIEGEN
Militaire autoriteiten by
H. M. de Koningin
KEURING VAN RADIO-
UITZENDINGEN
dZ
als U
een
REVEILLON
Het „vraagteeken-
koppel”
o
Hier
voor
er-
Willekeurige controle
dienststaat, welke
die
Mil
der Zalt-Botnmelache verkeerabrug.
Onze bijzondere correspondent schrijft:
de
dat
€5
Ijjk Noord-Brabant, waar
Hoe
Veel voorspoed
algemeen
i
I
i
I
Wie zullen als overwinnaars uit
den stryd treden? Het koppel
PijnenburgWals favoriet
1.
3.
3.
4.
door
>ON-
ooa
Ll'M
want evenals by alle geweldige bouwwerken is
ook hier een zwarte lijst en moeten by de ope
ning drie werklieden worden herdacht, die by
dezen arbeid als slachtoffers zyn gevallen.
Enkele cijfers
De lengte van de eigeniyke brug Is 913 Meter,
daar komen de toegangswegen by, die 4407
Meter lang zyn. De yzeren damwand om de
yzeren kuip In de rivier beslaat 9220 vierkante
de
op
8-
M.f.
>at 4
H. M. de Koningin heeft Woensdagmiddag
ten palelze Het Loo ontvangen den Schout by
Nacht M. H. van Duim en Generaal-Majoor
Hoefer.
ftlMI
je-
530
«n I
101 I
u>e- I
en anderzyds de centra des lands, met Inbegrip
van de rieden Amsterdam, Den Haag en Utrecht
definitief Is opgeheven. Dóór ligt de groote en
wat R e v e i 11 o n IS
Speciale menu's Schitterende attraction
Volledig pension in luxe-kamers met
privé-bad f 6—, Tijdige bestelling gewenscht
de laatste hand gelegd. Ten slotte begon In
Juli J.L het verhardlngswerk en ook dat ic nu
.vrywel voltooid. Een woord van lof voor dit
energiek doorzetten is hier zeker op zyn plaats.
■Toen de plannen drie Jaar geleden op tafel
lagen, had men zeker gedacht een vol Jaar
méér noodig te hebben dan is gebleken het
geval te zyn. „Het Is allemaal gunstig verloo-
pen en we hebben in 1 algemeen veel voor
spoed gehad, vandaar dat we zoo’n stuk kon
den Inloopen” verklaarde de opzichter van het
werk, de heer van Dam.
Ook met derf bouw van den meest Zulde-
lyken pyier heeft men tegenspoed gehad Op
de plaats, die daarvoor was geprojecteerd, had
men erg te kampen met drijfzand. Na veel
vruchtelooze pogingen om dit zand de baas te
worden, heeft men daarin niet mogen slagen,
waarna men den pyier Noordelyker heeft ge
plaatst, waardoor het dryfzand werd ontgaan.
wyi de auto-wegenbelasting over 1927 ongeveer
10 millioen gulden opbracht, over .1932 het dub
bele van dit bedrag, byna 20 millioen, werd ont
vangen.
By het kennis nemen van dergelyk cyfer-
materiaal baart het geen verwondering, dat
steeds ernstiger de behoefte werd gevoeld aan
verwydering van alle staketsels, die de ontwik
keling van het motorisch verkeer -in den weg
staan. In ons delta-land, zoo grillig door aller
lei rivieren In stukken gesneden, sproot hieruit
noodwendig voort, dat ’t wegenplan In krach
tige mate moest worden gesecundeerd door de
opruiming van veren en het slaan van bruggen.
Op het oogenblik bevindt Nederland zich In de
mlddenphase van deze verkeersomwenteling.
meter, de betonverhardlng 28.845 vierkante
yzeren kuip In de rivier beslaat 9520 vierkante
meter, de tegel- en klinker-verharding 20.400
vierkante meter en de isolatielaag 10.044 vier
kante meter. Er Is In totaal 8 millioen 672
duizend kilogram yzer, staal enz. gebruikt
Twaalf millioen 362 duizend kilogram cement
en tras. De houten damwand meet 482 kubieke
meter. Er is 64.000 kubieke meter grond ver
werkt en voorts is er 2606 kubieke meter natuur
steen, 43.545 kubieke meter beton en 425 dui
zend kubieke meter zand, om de wegen cp te
hoogen, gebruikt. Het aantal gebruikte kilo
watt uren electricitelt bedraagt 558 625. Dertien
aannemers- en onder-aannemers zyn by het
werk betrokken geweest.
De brug Is gelyk gemeld in strakke, rechte
lynen gebouwd. De autoweg Is elf meter breed
en in het midden loopt een witte streep: vyf
en een halve meter voor Iedere richting Is dus
een prachtige ruimte. Daarnaast loopt nog aan
iedere zyde van den autoweg een trottoir voor
de voetgangers en het fletsverkeer Deze enorme
breedte heeft men de brug gegeven met het
oog op de toekomst; ze is gebouwd voor het
grootste en zwaarste verkeer. Met de enorme
toegangswegen staat het evenzoo De ryweg is
zes meter breed, de beide fietspaden gemiddeld
twee en een kwart meter. De toegangswegen
zyn zoodanig aangelegd, dat zy later, wat men
niet denkt dat noodig zal blijken te zyn, nog
verbreed zouden kunnen worden.
De bruggen, die gereed kwa
men, die onderhanden zyn
en die nog komen zullen
Gemeld 13, dat de minister van Blnnenland-
sche Zaken In zyn Memorie van Antwoord mee
deelt, niet van meenlng te zyn, dat de Radio
Omroep Contröle-Commissie steeds willekeuri
ger by de beoordee’lng van den Inhoud der
programma’s optreedt. Dat de commissie voort
durend meer bezwaren Inbrengt tegen uitzen
dingen vooral van de V-AJl.A., is een gevolg
va nhet feit, dat deze vereeniging zich nog
steeds niet kan aanpassen.
Inderdaad, dat gelooven 'we ook.
Of daarom de contröle-commissie niet meer
malen faalt, Is een andere kwestie, merkt dc
..Residentiebode" op. Men herinnert zich b v.
nog van vorige week de onbegrypeiyke flater,
toen het beruchte Lutherhoorspel der A.V.R.O.,
dat zooveel ergernis én aan Katholieken èn
aan Protestanten gaf, kalm werd doorgelaten.
Over derge'yke fouten zal men den minister
nog wel nader Interpelleeren by het monde
ling debat.
boven bet winterbed. De brug over het zomer-
bed nu is dezer dagen gereed gekomen. In den-
zelfden tyd van September 1932 tot April JX is
het viaduct gebouwd. Eveneens In September
1932 werd met den aanleg der toegangswegen
begonnen en daaraan wordt op bet oogenblik
Ook de toegangswegen zyn in orde. In het midden een autoweg, aan beide
ztfden een breed rijwielpad door een grasstrook van den groeten verkeersweg
gescheiden
„In ons blad van Dinsdagochtend publiceer
den wy een passage uit een rede van ons
Kamerlid Vliegen, a'aarin hij zich ultllet over
de motieven, die hem erto? hadden bewogen,
zyn plaats In de Nederlandsche delegatie ter
Ontwapeningsconferentie weer in te nemen.
wy hebben ons Dinsdag, in den loop van
den dag. met Vliegen In verbinding gesteld
naar aanleiding van de aanmerkingen, die
enkele burgeriyke la. den in verhand met onze
publicatie hebben '•-■-‘'•'a..
In overleg met Vliegen wyzen wy er op, dat
in ons bericht de voornaamste redenen voor
Vliegen's besluit niet zyn vermeld. De zinsne
den. waarop nu de volle nadruk viel, waren
niet meer dan terloops gemaakte opmerkingen,
die door de wyze. waarop zy in de krant kwa
men, meer nadruk kregen dan Juist was.”
e
WJj willen hopen, dat „de voornaamste
redenen voor Vllegerv’s besluit” van behoor
lijke r karakter zijn dan die welke hij In zijn
vergadering van partijgenooten-onder-el-
kaar naar voren bracht; wel doet het zon
derling aan, <J$it van die „voornaamste re
denen" in het „Volk”-verslag niets te vin
den was en dat daarin alleen maar de de
magogische onbehoorlijkheden werden ten
beste gegeven.
Voorlooplg hebben wij den indruk,
de heer Vliegen terugkrabbelt, nu hij ziet,
welk een verontwaardiging zijn woorden ge
wekt hebben, nu hij zijn onbehoorlijkheden
zwart op wit ziet staan; ook nu wordt
niet ontkend, dat de geïncrimineerde woor
den gebezigd zijn; en al zullen de „voor
naamste redenrfn” ook nog zoo waardig en
klemmend blijken, de ter vergadering ge
openbaarde motieven blijven In ieder geval
zeer betreurenswaardlge overwegingspro-
ducten, waarvoor aanbieding van excuus
bezwaarlijk zal kunnen uitblijven.
De nieuwe verkeers-
brug bij Zalt-Bommel
„voor het gebruik ge
reed.”
De grootste verkeersbrug van Nederland ligt
„gereed voor het gebruikDe bouw heeft on
geveer drie Jaar in beslag genomen: 17 Decem
ber 1931 Is de dag, waarop begonnen is met den
onderbouw, deze werd compleet afgeleverd In
Augustus 1932. Eenlge pyleis waren reeds eer
der gereed en zoo kon In September 1931 reeds
een aanvang worden gemaakt met de montage
van de yzeren brug over het winterbed. De
eerste bogenbouw over het winterbed kreeg In
Mel JJ. zyn beslag. In Februari 1932 was men
Inmiddels begonnen met de montage van de
brug over het water. Het geheel bestaat n.L uit
vyf "bruggen, één boven het zomerbed en vier
voorzien
met Ingang van 1 Juli IJ. te Moerdijk
nachtdiensten ingesteld, waarby de K. N, A. C.
en de A. N. W. B. zich voor verliezen hebben
garant gesteld.
Onze beschouwingen zouden niet geheel vol
ledig zyn, Indien wy nalieten te wyzen op de
pogingen om de brugverbindlng Wcst-Brabant-
Zuld-Holland tot stand te brengen vla Willem
stadNumansdorv. In een op 20 Decemt^pr 1928
te Roosendaal gehouden vergadering van de Ka
mer van Koophandel en Fabrieken voor Weste-
de oud-mlnister van
Waterstaat Ir. M. Bongaerts de Inleider was,
sprak men er zich evenwel voor uit In deze ver
binding te voorzien door den bouw van een goed
e offlcieele opening der verkeerabrug over
I 1 de Waal naby Zalt-Bommel Is méér dan
de loutere Ingebruikneming van een mo
dernen rivierovergang. Dit feit beteekent een
mijlpaal In het hedendaagsche communlcatle-
vraagstuk tusschen het Zuldeiyk deel van ons
vaderland en het „Noorden", als hoedanig In de
Zuldeiyke provinciën pleegt te worden aange
duid al het Nederlandsche grondgebied, dat bo
ven de groote rivieren Is gelegen.
Er zyn de laatste Jaren reeds méér bruggen
in het verkeer tusschen Noord" en Zuid In ge
bruik genomen. Met de groote Maasbrug naby
Grave begon de victorie. Een brug, zeker van
verbiydende beteekenls. Van economische waar
de, omdat zy het nyvere Oosten van Brabant
aan het Land van Nymegen en verderop ver
bond, maar niet minder verheugend uit cultu
reel oogpunt, omdat zy een schakel smeedde
tusschen het Roomsche Brabant en de centrale
van katholieke cultuur en wetenschap, de Kei
zer Karelstad.
Later volgde de brug over de zoogenaamde
Bergsche Maas by Keizeraveer. Dit werk van
vaderlandschen bruggenbouw was een noodza-
keiyke en voortreffeiyke stap op den weg naar
een moderne verbinding tusschen Midden-Bra-
bant en 1 „Noorden. Een schitterende brug, ge
bouwd op twee landhoofden en twee stroompy-
lers, waarop drie yzeren overspanningen van
reep 90, 91.-6 en 90 3 Meter, is hier het histo
rische veer komen vervangen.
Gaven deze belde bruggen op de data der of-
ficleele opening volop recht en reden tot voldoe
ning en dankbaarheid, de brug over de Waal
by Zalt-Bommel, die deze week met plechtig
heid door Z. Exc. den Minister van Waterstaat
zal worden In gebruik gesteld, overtreft In be-
teekenis stellig hare belde genoemde voorgang
sters. Wat op 18 November te Zalt-Bommel ge
schiedt, mag als een m y 1 p a a 1 In ons ver
keerswezen worden aangemerkt. Want deze brug
Is de eerste, die, In de onderlinge verbinding tus
schen Zuid en Noord, de beide landsdeelen wer-
keljjk voor vtyf-en-negentig procent onafhankeiyk
maakt van rivierenstagnatie. Alleen dan name
lijk, wanneer by ysgang, storm, hoog water e.d.
de schipbruggen te Hedel en Vlanen haar dien-
«ten force majeure moeten staken, zil In de complex (waarvan
toekomst het llnea-recta-verkeer tusschen Noord
en Zuid tydelyk zyn verstoord. Practisch mag
men dus zeggen, dat door het bruggentrio
HedelZalt-BommelVlanen de rivler-handlcap trokken.
De behoefte, die vooral hier zich openbaart
Zondagmiddag. 19 November, zal de K. R. O.
wederom het Phohl-programma ook over den
Huizerzender uitzenden, om de herinnering aan
de wekeiyksche uitzendingen voor de Missio
narissen en de Nederlanders in de belde Indiën
en In den vreemde, levendig te houden.
De Zondagavond brengt een aantrekkeiyk,
licht programma, met os. Opera- en Ballet
muziek en Strauszwalsen.
Evenals de vorige jaren heeft de K. R. O.
zich dit jaar wederom verzekerd van alle
opera's, welke dit winterseizoen door de Wag-
nervereeniging zullen worden uitgevoerd.
Op Donderdagavond 23 November wordt de
eerste uitvoering uitgezonden uit den Stads
schouwburg te Amsterdam, waarby gegeven
wordt een klassieke opera van Jean Baptiste
Lully: „Acls et Galstee” en een moderne mu
zikale comedle van Maurice Ravel: „L’Heure
Espagnole”.
Medewerkenden zUn de bekende artlsten van
de Parysche Opera, het Concertgebouworkest,
het koor der Wagnervereenlging, het geheel
onder leiding van Pierre Monteux.
geoutilleerd rijksveer tusschen belde plaatsen.
Voor wie, na bovenstaande uiteenzettingen,
zich afvragen zou wanneer de bruggenbouw over
al onze groote rivieren zal zyn voltooid, ver-
wyzen wy naar de vérklaring d.d. 1932 van den
toenmallgen Minister van Waterstaat, waaruit
bleek, dat de ulteindeiyke afwerking van den
bruggenbouw in 1942 zou kunnen worden ver
wacht. V.
en einde ons te oriënteeren vóór
opening van de verkeerabrug te Zalt-
Bommel op Zaterdag 18 November,
brachten wy een bezoek aan Zalt-Bommel en
namen deze brug in oogenschouw.
Reeds by den eersten aanblik worden wy
getroffen door de Imposante structuur, de
strakke lynen naar modern procédé, de sober
heid en eenvoud, welke dit machtig bouwwerk
van menscheiyk vernuft een byzonder cachet
geven. Deze brug toch* vormt een scherp con
trast met de op 50 M. daarvan afgelegen spoor
brug, welke naar de regelen der klassieke kunst
werd gebouwd en dientengevolge veel logger
aandoet dan het product der huidige genera
tie der Ingenieurs, die aan een ryzige structuur
toch een voorname soberheid weten te paren.
De toegangs-auto-wegen zyn van beton,
rywlelpaden van tegels, terwyi de autoweg
de brug van asfalt-tegels gemaakt is. De
bochteft In de toegangswegen liggen technisch
geheel zulvef, de proefritten zyn uiterst gunstig
vertoopen en'ongelukken hoopt men in de toe
komst Zoo weinig mogelyk te krygen; de weg-
bedekking ts daar ook naar gemaakt. Het
eenigste wat .ons bezwaariyk voorkomt is, dat
brug, noch toegangswegen verlicht worden.
Daar schynen geldeiyke bezwaren aan vast te
zitten en wy betreuren dit uit een oogpunt van
verkeersveiligheid. Men heeft de brug wel In
lichte alumlnlum-kleur geverfd en de toegangs
wegen door witte paaltjes afgebakend, doch, hoe
zal het straks gaan als dichte mistbanken, die
zoo veelvuldig boven onze rivieren hangen, den
automobilist of motorryder het uitzicht zullen
beletten? Wy vreezen het ersgtell
Ligt hierin voor den grooten Ind 1 der
lichtstad geen aanleiding, om op ifden
gemeentegrond, waarop eens zyn wlege stond,
„ad perpetuam rei memortam" een aan dit
magistraal bouwwerk waardige verlichting te
doen aanbrengen, hetgeen zyn naam onaf-
scheldeiyk aan dit mooie bouwwerk zou ver
binden?.... wy vragen slechts.... Mogelyk
dat ook van andere zyde hierop de aandacht
wordt gevestigd. Men heeft er thans wel van
gemaakt wat ervan te maken is, doch men zy
bedacht op de gevaren.
Slaatsvan Hoek, hoewel goede tempo-ryders.
zullen o.l. vooral In de laatste dagen niet zoo
veel in de melk te brokkelen hebben, ondanks
het feit dat Slaats momenteel In uitstekenden
vorm is en de beste tempo-ryders van de wereld
kan weerstaan. Van Hoek als partner achten wy
echter als zesdagen-renner niet geschikt, Slaats
voldoende te ondersteunen.
Het koppel van Nekvan Egmond Is het
groote vraagteeken van deze aesdaagsche. Wat
de Jonge Klaas presteert, hebben wy reeds het
vorige jaar gezien, toen een ongelukkige val aan
het Inderdaad uitstekende rtjden een einde
maakte. Klaas van Nek is, zoodra hy weer ge
nezen was, naar België getogen en heeft daar
verschillende groote successen kunnen boeken en
wy weten uit heel goede bron dat hy zich op
deze zesdaagsche ernstig heeft voorbereid en dat
t aan hem niet zal liggen, wanneer 1 koppel van
Nekvan Egmond geen goede plaats Inneemt.
Het eigeniyke „vraagtèeken” van he „vraag-
teekenkoppel” is van Egmond. Wat de populaire
Haarlemmer in dit, voor hem nieuwe, genre zal
presteeren, weet niemand. Het is best mogelyk
dat hy zich ontpopt als 'n uitstekend zesdagen-
renner.
t Is ook mogelyk, dat alle goede plannen fali-
kant ultloopen en van Egmond na eenlge dagen
den strUd moet staken. In leder geval gelooven
wy niet dat het koppel van Nek-van Egmond
een serieuze kans op de eerste plaats maakt, al
is het best mogelyk dat zy zich onder de eerste
vier scharen.
De koppels die verder o.l. op het tweede plan
komen, zyn:
AertsLoncke (België).
Rlchll—BUhler (Zwitserland).
GuerrSBresclanl (Italië).
Van Hout—Richard (Holland—Frankryk).
ValentynVan Oers (Holland).
Het hangt geheel af van den vorm waarin zy
aan den start verschynen, of zy al dan niet suc
ces zullen hebben.
Na deze selectie resten ons nog de ploegen
pynenburg—Wals (Holland).
Van KempenBraspenning (Holland).
BroccardoGulmbret.ére (Frankryk).
RauschHuertgen (Dultschland).
Naar onze bescheiden meenlng zal uit dit vier
tal waarschyniyk de overwinnaar voortkomen
en wanneer wy dan een eindstand zouden moe
ten opgeven (onder voorbehoud natuuriyk) dan
noteeren wy:
PynenburgWals.
BroccardoGuimbretière.
Van KempenBraspenning.
Rausch-*-Huertgen.
Laten wy hopen dat wy met onze voorspelling
de plank niet zoo mis zullen hebben geslagen en
dat er In de komende dagen, zoodra Ery Bos he
denavond het startschot heeft gelost, slechts van
een uitersten fairen en sportleven stryd sprake
zal zyn.
dan tevens bedenken, dat,
naast de critlek op anderen, ook de
crltlek hare waarde heeft.
Of er dan geen gegronde op- en aanmerkin
gen kunnen worden gemaakt?
Wy «rillen de laatsten zyn, om het te ont
kennend
Ongetwyfeld zullen dergeiyke opmerkingen
gemaakt kunnen worden.
Maar dan ter plaatse, waar het behoort, zoo-
dat men er binnen korter, of langer tyd resul
taat van mag verwachten.
Het is een reeds oude en rechtmatige klacht,
dat dit dlkwyis niet geschiedt.
En het is onze vaste overtuiging, dat dege
nen onder ons, die meenen bulten het eigen
kamp heil en verbetering van den algemeenen
toestand te kunnen verwachten, dien waan
niet zouden koesteren, wanneer zy tydlg en
uit eigen ervaring hadden leeren beseffen, wat
medeleven met en medewerken in de
Katholieke Party niet slechts voor haar, maar
oook voor het land en voor hen zelven be
teekent.
De Minister van Economische Zaken heeft
benoemd tot leden van het besuur der Neder
landsche Groenten- en Fruitcentrale de heeren
Jac. Groen Azn., tuinder te Zuld-Scharwoude;
H. v. d. Horst, groothandelaar te Rotterdam;
R. Jansen, conservenfabrikant te Breda en W.
L. Menges. secretaris van de Nederlandsche
Vereeniging voor den handel in Zuidvruchten,
speceryen en aanverwante artikelen te Amster
dam.
Hedenavond zal de tweede Amsterdanische
Zesdaagsche een aanvang nemen. Dan zullen de
diverse geëngageerde koppels gedurende 145
uren op de baan rondcirkelen en van tyd tot tyd
het publiek begeesteren door hun uitstekende
wielerprestaties.
Zooals reeds in ons blad is medegedeeld zyn
de volgende koppels geëngageerd:
PynenburgWals.
Van KempenBraspenning.
Slaatsvan Hoek.
VluggenMuller.
Van Nekvan Egmond.
Valentynvan Oers.
v. HoutRichard.
BroccardoGuimbretière.
AertsLoncke.
Rlchll—BUhler.
GuerraBresee ianl.
RauschHuertgen.
Adande Wolf.
Hoewel het uit den aard der zaak zeer moel-
iyk Is van te voren ook maar eenigszlns te kun
nen zeggen wie als overwinnaar uit het stryd-
perk zal treden, zullen wy, de gewoonte getrouw,
toch trachten ons zoo goed mogelyk van deze
lastige taak te kwyten en dan zullen wy in de
allereerste plaats die koppels aandulden die vol
gens onze meenlng nog weinig zesdagen-ervaiing
en misschien ook iets te weinig kracht hebben
om het tot een goed einde te brengen in dit uit
gelezen gezelschap.
In de allereerste plaats de Jonge Amsterdam
mers Adande Wolf, die, zeer waarschyniyk vol
goeden moed, toch een heelen harden dobber
zullen hebben om met eenlg succes de zesdaag
sche te beëindigen, wat niet wegneemt dat deze
leerschool voor hen zeer kostbaar kan worden
genoemd, daar by serieuse training In een vol
gende zesdaagsche belde Amsterdammers, die
uit het goede hout gesneden zyn, zeer zeker suc
ces zullen hebben. Maar op het moment achten
wy ze nog nle in staat met de grooten, na de
eerste vermoeienissen, te kunnen concurreeren.
VluggenMuller zyn, hoewel van behooriyke
kracht, toch niet zoo sterk dat wy ze een kans
op de eerste plaats geven.
Soberheid en eenvoud geven het
machtig bouwwerk van men-
schelyk vernuft een by
zonder cachet
Als wy in de volgende regelen datgene de
revue zullen laten passeeren, hetwelk reeds ge
reed kwam, wat onder handen Is en wat nog
komen zal, bepalen wy ons tot d i e werken,
welke uit een oogpunt van Interprovinciale
Communicatie van overwegend belang zyn. Op
«ich zelf hoogst gewichtige brugwerken als bü-
voorbeeld dat der monumentale Maasbrug te
Maastricht, enz., biyven hier dus onbesproken.
Hoe nu is momenteel het beeld van onzen
hationalen bruggenbouw?
Voltooid zyn, zooals In den aanvang van dit
artikel reeds werd geconstateerd, de bruggen te
Grave (Maas), Keizeraveer (Bergsche Maas) en
Zalt-Bommel (Waal). Daarnaast zyn onderhan
den bruggen by Arnhem en Nymegen. Naar de
verwachting zullen deze beide bruggen ongeveer
1936 in gebruik kunnen genomen worden, wat
beteekenen zal, dat in dat Jaar ook in het
Oosten van Nederland de rlvlerbelemmerlngen
♦oor het verkeer te land zullen zyn opgeheven.
In dit landsdeel resten dan nog als minder mo
derne elementen de schipbruggen over den U-
■el te Doesburg en te Deventer; voor wat de
♦ervanglng der eerstgenoemde door een vaste
brug betreft, een werk, dat ongeveer een millioen
tuiden zou koeten, la destyds door Waterstaat
besloten de overbruggingen van Ryn en Waal
le doen vóórgaan.
Na bovenstaande gegevens rest ons nog stil
te staan by wat de „clou" van den komenden
bruggenbouw mag worden genoemd, nameiyk
bet bekende en In het Jongste voorjaar, naar
n een openbare vergadering van partij-
genooten had de heer W. Vliegen op
hoogst eigenaardige wijze gemotiveerd,
waarom hij na zijn ostentatief vertrek
uit Genève z.g. om het geval met ,De Zeven
Provinciën” thans weer aldaar zou terug-
keeren.
Het allermerkwaardigste was wel, dat hij
meende den minister van defensie „een klap
in ’t gezicht” te kunnen toedienen door als
„onbetrouwbaar” gequalificeerd sociaal-
demokraat de Nederlandsche regeering te
Oenève weer te gaan vertegenwoordigen.
Hiér en daar werd in de pers ook ln
ons blad verbazing, om niet te zeggen
verontwaardiging, uitgesproken over een
dergelijk motief.
Achteraf schijnt de heer Vliegen pu
bliekelijk attent gemaakt op zijn onwaar
dig woord geschrokken te zijn van zijn
eigen taal en' zich een beetje gegeneerd
hebben.
In „Het Volk” toch treffen wij onder
staande mededeellng aan:
Het eerste slachtoffer van een doodeiyk on
geval was de arbeider van Woerkom uit Waar
den but g, die door een val om bet leven kwam.
Later viel de klinker de Jong uit Leerdam in
het water, terwyi er een geweldige wind stond.
Een van zyn mede-arbelders, een Duitscher,
sprong hem dadeiyk na. Haast had de moedige
kerel de Jong bereikt, toen deze In een draai
kolk terecht kwam en daarin zyn einde vond.
Met groote moeite kon men den Duitscher red
den, die later door de Camegle-stichting Is be
loond. En ten slotte was het de Amsterdamsche
schilder Bouwman, die aan de gevolgen van
een ongelukklgen val stierf.
Het Is geen uitzondering, dat zij, die
het hevigst klagen en spektakelen over het
tekort aan actie In en door de Party, behoo-
ren tot degenen, van wier meeleven met de
party tot dusver maar al te weinig werd be
merkt.
Zag men hen zelfs wel eens in de vergade
ring onzer klesvereenlglngen?
Lieten zy zich ooit benoemen In de een of
andere functie onzer Krlng-organisatles?
Toonden zy ooit eenlge Interesse voor de
bijeenkomsten van den Party raad?
En werd er ooit iets van vernomen, dat zy
op eenlgerlel wyze pogingen In het werk stel
den, om, wat de volksmond noemt, „meer
leven In de brouwerij” te brengen minder ge
schikt geachte bestuursleden onzer politieke
vereenlglngen te vervangen door meer ge
schikte belangstelling te wekken voor de
groote vraagstukken van den tyd. den yver te
prikkelen door critlek maar dan opbouwende
critlek kortom, het partyieven op hooger
peil te brengen en den weg naar verbetering
te helpen effenen?
Wat hebben zy in 1 algemeen ooit, of
gens gedaan voor de party? En waar is de
hun het recht geeft zoo
hoog, als dit by tyd en wyie geschiedt van
den toren te blazen over de al dan niet ver
meende tekortkomingen, van - anderen,
althans wél wat deden?
Zy mogen zelf In allen ernst en in alle
eeriykheidl het antwoord geven op deze
vragen.
En zy "mogen
aanleiding van het toen Ingediende wetsontwerp
„versnelde Bruggenbouw”, veelbesproken viertal
Moerdyk—DordrechtHendrik Tdo Ambacht
Rotterdam.
Alvorens daartoe over te gaan willen we nog
even wyzen op een t. z. t. oplossing behoevend
trio In het middenvak, nJ. de schipbruggen te
Hedel (Maas), te Vlanen (Lek) en het veer te
Sleeuwyk (Merwede). Op ’t traject ’s Bosch—
Utrecht heeft men begrypeiykerwyze de schip
brug te Hedel voorlooplg met vrede gelaten, om
dat vervanging van het pontveer te Zalt-Bommel
door de (nu voltooide) verkeerabrug uiteraard
veel belangryker was. Stuitte dit dus op gee-
nerlel moeiiykheden, meer zorg vroeg de situa
tie op het traject Breda—Utrecht. Hier levert
nen door een vaste brug geen bezwaren op en
wacht dit werk op uitvoering, doch moeliyker
zyn de omstandigheden te Sleeuwyk, by Gorin-
ahem. Reeds In Jan. 1931 richtte de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Westeiyk Noord-
Brabant zich met een verzoek tot de regeering
om den bouw eener brug te Gorinchem te be
pleiten. In 1 verlengde van de brug te Kel-
zersveer is de overbrugging daar ter plaatse
van de Merwede Inderdaad van hoog belang.
doen zich echter beslommeringen
vanwege het feit, dat van de stad Gorinchem
een gemeenteiyk veergeld is af te koopen.
Het bruggencomplex Moerdyk—Dordrecht-
Hendrik Ido AmbachtRotterdam mag als
Westeiyke tegenhanger worden gezien van het
middenstuk ’s Bosch—UtrechtAmsterdam)
en het Oosteiyk trio Grave/iymegenArn
hem. Waar het middenstuk, afgezien van de ver
vanging der schipbruggen door vaste bruggen,
feiteiyk voltooid (Hedel—Zalt-Bommel—Vlanen)
en het OosteHJk complex onder handen is, zal
dus door de totstandkoming van het Westeiyk
werk de kroon op het geheele verkeersprobleem
Noord-Zuld zyn gezet. Wanneer zal dit heug-
lyke tydstlp zyn aangebroken? Het is ons be
kend. dat de destyds door particuliere bruggen
bouwers en flnancleele lichamen gestichte com
binatie de overbrugging van het Hollandsch Diep
by Moerdyk binnen vyf Jaren, nadat het werk
zou zyn ter hand genomen, meende te kunnen
bewerkstelligen. Dat zou derhalve, stel dat het
consortium In 1933 den bouw had kunnen doen
beginnen, In 1938 zyn geweest. Men weet echter,
dat door de indiening van het wetsontwerp tot
Vesmelden Brugenbouw het particuliere Inltla-
tlef werd uitgeschakeld. Intusschen lykt de mo-
geiykheid niet uitgesloten, dat by 1 Westelijk
-i voor het totaal de vier brug
gen de kosten destyds op 26 millioen door de
particuliere ondernemers werden geraamd) op-
nieuw het particuliere initiatief zal worden be-
tusschen Oost-Brabant en Limburg eenerzyds j
j j aan deflnltleve ïan het ïerkeer8_
vraagstuk Zeeland en Brabant eenerzyds en
- - Zuld-Holland anderzyds demonstreert zich in
kardinale beteekenls van het In gebruik nemen het buitengewoon hooge autoverkeer via Moer-
- ---- en het is dyk, dat aanzienlijk meer dan 100.000 auto’s per
dit feit, dat den dag van 18 November stempelt Jaar bedraagt. Om in den toestand te
tot een van werkelijk nationale draagwijdte zyn met ingang van 1 Juli IJ. te
18 November van den jare 1933 ontsluit een nachtdiensten ingesteld, waarbli de K
aanzieniyk deel van het Zuiden van Nederland
voor het Noorden en omgekeerd het Noorden
♦oor het Zuiden.
De toename van het moderne motorisch ver
keer een nieuwe phase In het Nederlandsche
communlcatle-proces. dat van diligence en
trekschuit vla spoor en tram naar de supre
matie van auto en motor heeft geleid
deze toename vooral geeft accent aan de voor-
deelen, die voor het nationale welvaarts- en
saamhoorigheldsleven in den steeds verder vol
tooiden bruggenbouw zullen gelegen zyn.
sterk de styging van dit modern verkeersmid
del is, biykt wel duideiyk uit het feit, dat, ter-