ONZE BRUGGENBOUW Prikkeldraad 145 UREN WIELRENNEN I lil Bij de opening van de brag te Zaltbommel Onze grootste verkeersbrug gereed ALLEEN Partijleven NOORD EN ZUID EEN HEDENA VOND BEGINT DE TWEEDE ZESDAAGSCHE r Do. IN ATLANTA TE'BRUSSEL gevierd hebt, weet U VRIJDAG 17 NOVEMBER Uit het K.R.O.-programma Teruggekrabbeld Groenten- en Fruitcentrale gea IS sn in ’t Waarom geen verlichting? K ten In groote behoefte voorzien DE „MOTIVEERENDE” HEER VLIEGEN Militaire autoriteiten by H. M. de Koningin KEURING VAN RADIO- UITZENDINGEN dZ als U een REVEILLON Het „vraagteeken- koppel” o Hier voor er- Willekeurige controle dienststaat, welke die Mil der Zalt-Botnmelache verkeerabrug. Onze bijzondere correspondent schrijft: de dat €5 Ijjk Noord-Brabant, waar Hoe Veel voorspoed algemeen i I i I Wie zullen als overwinnaars uit den stryd treden? Het koppel PijnenburgWals favoriet 1. 3. 3. 4. door >ON- ooa Ll'M want evenals by alle geweldige bouwwerken is ook hier een zwarte lijst en moeten by de ope ning drie werklieden worden herdacht, die by dezen arbeid als slachtoffers zyn gevallen. Enkele cijfers De lengte van de eigeniyke brug Is 913 Meter, daar komen de toegangswegen by, die 4407 Meter lang zyn. De yzeren damwand om de yzeren kuip In de rivier beslaat 9220 vierkante de op 8- M.f. >at 4 H. M. de Koningin heeft Woensdagmiddag ten palelze Het Loo ontvangen den Schout by Nacht M. H. van Duim en Generaal-Majoor Hoefer. ftlMI je- 530 «n I 101 I u>e- I en anderzyds de centra des lands, met Inbegrip van de rieden Amsterdam, Den Haag en Utrecht definitief Is opgeheven. Dóór ligt de groote en wat R e v e i 11 o n IS Speciale menu's Schitterende attraction Volledig pension in luxe-kamers met privé-bad f 6—, Tijdige bestelling gewenscht de laatste hand gelegd. Ten slotte begon In Juli J.L het verhardlngswerk en ook dat ic nu .vrywel voltooid. Een woord van lof voor dit energiek doorzetten is hier zeker op zyn plaats. ■Toen de plannen drie Jaar geleden op tafel lagen, had men zeker gedacht een vol Jaar méér noodig te hebben dan is gebleken het geval te zyn. „Het Is allemaal gunstig verloo- pen en we hebben in 1 algemeen veel voor spoed gehad, vandaar dat we zoo’n stuk kon den Inloopen” verklaarde de opzichter van het werk, de heer van Dam. Ook met derf bouw van den meest Zulde- lyken pyier heeft men tegenspoed gehad Op de plaats, die daarvoor was geprojecteerd, had men erg te kampen met drijfzand. Na veel vruchtelooze pogingen om dit zand de baas te worden, heeft men daarin niet mogen slagen, waarna men den pyier Noordelyker heeft ge plaatst, waardoor het dryfzand werd ontgaan. wyi de auto-wegenbelasting over 1927 ongeveer 10 millioen gulden opbracht, over .1932 het dub bele van dit bedrag, byna 20 millioen, werd ont vangen. By het kennis nemen van dergelyk cyfer- materiaal baart het geen verwondering, dat steeds ernstiger de behoefte werd gevoeld aan verwydering van alle staketsels, die de ontwik keling van het motorisch verkeer -in den weg staan. In ons delta-land, zoo grillig door aller lei rivieren In stukken gesneden, sproot hieruit noodwendig voort, dat ’t wegenplan In krach tige mate moest worden gesecundeerd door de opruiming van veren en het slaan van bruggen. Op het oogenblik bevindt Nederland zich In de mlddenphase van deze verkeersomwenteling. meter, de betonverhardlng 28.845 vierkante yzeren kuip In de rivier beslaat 9520 vierkante meter, de tegel- en klinker-verharding 20.400 vierkante meter en de isolatielaag 10.044 vier kante meter. Er Is In totaal 8 millioen 672 duizend kilogram yzer, staal enz. gebruikt Twaalf millioen 362 duizend kilogram cement en tras. De houten damwand meet 482 kubieke meter. Er is 64.000 kubieke meter grond ver werkt en voorts is er 2606 kubieke meter natuur steen, 43.545 kubieke meter beton en 425 dui zend kubieke meter zand, om de wegen cp te hoogen, gebruikt. Het aantal gebruikte kilo watt uren electricitelt bedraagt 558 625. Dertien aannemers- en onder-aannemers zyn by het werk betrokken geweest. De brug Is gelyk gemeld in strakke, rechte lynen gebouwd. De autoweg Is elf meter breed en in het midden loopt een witte streep: vyf en een halve meter voor Iedere richting Is dus een prachtige ruimte. Daarnaast loopt nog aan iedere zyde van den autoweg een trottoir voor de voetgangers en het fletsverkeer Deze enorme breedte heeft men de brug gegeven met het oog op de toekomst; ze is gebouwd voor het grootste en zwaarste verkeer. Met de enorme toegangswegen staat het evenzoo De ryweg is zes meter breed, de beide fietspaden gemiddeld twee en een kwart meter. De toegangswegen zyn zoodanig aangelegd, dat zy later, wat men niet denkt dat noodig zal blijken te zyn, nog verbreed zouden kunnen worden. De bruggen, die gereed kwa men, die onderhanden zyn en die nog komen zullen Gemeld 13, dat de minister van Blnnenland- sche Zaken In zyn Memorie van Antwoord mee deelt, niet van meenlng te zyn, dat de Radio Omroep Contröle-Commissie steeds willekeuri ger by de beoordee’lng van den Inhoud der programma’s optreedt. Dat de commissie voort durend meer bezwaren Inbrengt tegen uitzen dingen vooral van de V-AJl.A., is een gevolg va nhet feit, dat deze vereeniging zich nog steeds niet kan aanpassen. Inderdaad, dat gelooven 'we ook. Of daarom de contröle-commissie niet meer malen faalt, Is een andere kwestie, merkt dc ..Residentiebode" op. Men herinnert zich b v. nog van vorige week de onbegrypeiyke flater, toen het beruchte Lutherhoorspel der A.V.R.O., dat zooveel ergernis én aan Katholieken èn aan Protestanten gaf, kalm werd doorgelaten. Over derge'yke fouten zal men den minister nog wel nader Interpelleeren by het monde ling debat. boven bet winterbed. De brug over het zomer- bed nu is dezer dagen gereed gekomen. In den- zelfden tyd van September 1932 tot April JX is het viaduct gebouwd. Eveneens In September 1932 werd met den aanleg der toegangswegen begonnen en daaraan wordt op bet oogenblik Ook de toegangswegen zyn in orde. In het midden een autoweg, aan beide ztfden een breed rijwielpad door een grasstrook van den groeten verkeersweg gescheiden „In ons blad van Dinsdagochtend publiceer den wy een passage uit een rede van ons Kamerlid Vliegen, a'aarin hij zich ultllet over de motieven, die hem erto? hadden bewogen, zyn plaats In de Nederlandsche delegatie ter Ontwapeningsconferentie weer in te nemen. wy hebben ons Dinsdag, in den loop van den dag. met Vliegen In verbinding gesteld naar aanleiding van de aanmerkingen, die enkele burgeriyke la. den in verhand met onze publicatie hebben '•-■-‘'•'a.. In overleg met Vliegen wyzen wy er op, dat in ons bericht de voornaamste redenen voor Vliegen's besluit niet zyn vermeld. De zinsne den. waarop nu de volle nadruk viel, waren niet meer dan terloops gemaakte opmerkingen, die door de wyze. waarop zy in de krant kwa men, meer nadruk kregen dan Juist was.” e WJj willen hopen, dat „de voornaamste redenen voor Vllegerv’s besluit” van behoor lijke r karakter zijn dan die welke hij In zijn vergadering van partijgenooten-onder-el- kaar naar voren bracht; wel doet het zon derling aan, <J$it van die „voornaamste re denen" in het „Volk”-verslag niets te vin den was en dat daarin alleen maar de de magogische onbehoorlijkheden werden ten beste gegeven. Voorlooplg hebben wij den indruk, de heer Vliegen terugkrabbelt, nu hij ziet, welk een verontwaardiging zijn woorden ge wekt hebben, nu hij zijn onbehoorlijkheden zwart op wit ziet staan; ook nu wordt niet ontkend, dat de geïncrimineerde woor den gebezigd zijn; en al zullen de „voor naamste redenrfn” ook nog zoo waardig en klemmend blijken, de ter vergadering ge openbaarde motieven blijven In ieder geval zeer betreurenswaardlge overwegingspro- ducten, waarvoor aanbieding van excuus bezwaarlijk zal kunnen uitblijven. De nieuwe verkeers- brug bij Zalt-Bommel „voor het gebruik ge reed.” De grootste verkeersbrug van Nederland ligt „gereed voor het gebruikDe bouw heeft on geveer drie Jaar in beslag genomen: 17 Decem ber 1931 Is de dag, waarop begonnen is met den onderbouw, deze werd compleet afgeleverd In Augustus 1932. Eenlge pyleis waren reeds eer der gereed en zoo kon In September 1931 reeds een aanvang worden gemaakt met de montage van de yzeren brug over het winterbed. De eerste bogenbouw over het winterbed kreeg In Mel JJ. zyn beslag. In Februari 1932 was men Inmiddels begonnen met de montage van de brug over het water. Het geheel bestaat n.L uit vyf "bruggen, één boven het zomerbed en vier voorzien met Ingang van 1 Juli IJ. te Moerdijk nachtdiensten ingesteld, waarby de K. N, A. C. en de A. N. W. B. zich voor verliezen hebben garant gesteld. Onze beschouwingen zouden niet geheel vol ledig zyn, Indien wy nalieten te wyzen op de pogingen om de brugverbindlng Wcst-Brabant- Zuld-Holland tot stand te brengen vla Willem stadNumansdorv. In een op 20 Decemt^pr 1928 te Roosendaal gehouden vergadering van de Ka mer van Koophandel en Fabrieken voor Weste- de oud-mlnister van Waterstaat Ir. M. Bongaerts de Inleider was, sprak men er zich evenwel voor uit In deze ver binding te voorzien door den bouw van een goed e offlcieele opening der verkeerabrug over I 1 de Waal naby Zalt-Bommel Is méér dan de loutere Ingebruikneming van een mo dernen rivierovergang. Dit feit beteekent een mijlpaal In het hedendaagsche communlcatle- vraagstuk tusschen het Zuldeiyk deel van ons vaderland en het „Noorden", als hoedanig In de Zuldeiyke provinciën pleegt te worden aange duid al het Nederlandsche grondgebied, dat bo ven de groote rivieren Is gelegen. Er zyn de laatste Jaren reeds méér bruggen in het verkeer tusschen Noord" en Zuid In ge bruik genomen. Met de groote Maasbrug naby Grave begon de victorie. Een brug, zeker van verbiydende beteekenls. Van economische waar de, omdat zy het nyvere Oosten van Brabant aan het Land van Nymegen en verderop ver bond, maar niet minder verheugend uit cultu reel oogpunt, omdat zy een schakel smeedde tusschen het Roomsche Brabant en de centrale van katholieke cultuur en wetenschap, de Kei zer Karelstad. Later volgde de brug over de zoogenaamde Bergsche Maas by Keizeraveer. Dit werk van vaderlandschen bruggenbouw was een noodza- keiyke en voortreffeiyke stap op den weg naar een moderne verbinding tusschen Midden-Bra- bant en 1 „Noorden. Een schitterende brug, ge bouwd op twee landhoofden en twee stroompy- lers, waarop drie yzeren overspanningen van reep 90, 91.-6 en 90 3 Meter, is hier het histo rische veer komen vervangen. Gaven deze belde bruggen op de data der of- ficleele opening volop recht en reden tot voldoe ning en dankbaarheid, de brug over de Waal by Zalt-Bommel, die deze week met plechtig heid door Z. Exc. den Minister van Waterstaat zal worden In gebruik gesteld, overtreft In be- teekenis stellig hare belde genoemde voorgang sters. Wat op 18 November te Zalt-Bommel ge schiedt, mag als een m y 1 p a a 1 In ons ver keerswezen worden aangemerkt. Want deze brug Is de eerste, die, In de onderlinge verbinding tus schen Zuid en Noord, de beide landsdeelen wer- keljjk voor vtyf-en-negentig procent onafhankeiyk maakt van rivierenstagnatie. Alleen dan name lijk, wanneer by ysgang, storm, hoog water e.d. de schipbruggen te Hedel en Vlanen haar dien- «ten force majeure moeten staken, zil In de complex (waarvan toekomst het llnea-recta-verkeer tusschen Noord en Zuid tydelyk zyn verstoord. Practisch mag men dus zeggen, dat door het bruggentrio HedelZalt-BommelVlanen de rivler-handlcap trokken. De behoefte, die vooral hier zich openbaart Zondagmiddag. 19 November, zal de K. R. O. wederom het Phohl-programma ook over den Huizerzender uitzenden, om de herinnering aan de wekeiyksche uitzendingen voor de Missio narissen en de Nederlanders in de belde Indiën en In den vreemde, levendig te houden. De Zondagavond brengt een aantrekkeiyk, licht programma, met os. Opera- en Ballet muziek en Strauszwalsen. Evenals de vorige jaren heeft de K. R. O. zich dit jaar wederom verzekerd van alle opera's, welke dit winterseizoen door de Wag- nervereeniging zullen worden uitgevoerd. Op Donderdagavond 23 November wordt de eerste uitvoering uitgezonden uit den Stads schouwburg te Amsterdam, waarby gegeven wordt een klassieke opera van Jean Baptiste Lully: „Acls et Galstee” en een moderne mu zikale comedle van Maurice Ravel: „L’Heure Espagnole”. Medewerkenden zUn de bekende artlsten van de Parysche Opera, het Concertgebouworkest, het koor der Wagnervereenlging, het geheel onder leiding van Pierre Monteux. geoutilleerd rijksveer tusschen belde plaatsen. Voor wie, na bovenstaande uiteenzettingen, zich afvragen zou wanneer de bruggenbouw over al onze groote rivieren zal zyn voltooid, ver- wyzen wy naar de vérklaring d.d. 1932 van den toenmallgen Minister van Waterstaat, waaruit bleek, dat de ulteindeiyke afwerking van den bruggenbouw in 1942 zou kunnen worden ver wacht. V. en einde ons te oriënteeren vóór opening van de verkeerabrug te Zalt- Bommel op Zaterdag 18 November, brachten wy een bezoek aan Zalt-Bommel en namen deze brug in oogenschouw. Reeds by den eersten aanblik worden wy getroffen door de Imposante structuur, de strakke lynen naar modern procédé, de sober heid en eenvoud, welke dit machtig bouwwerk van menscheiyk vernuft een byzonder cachet geven. Deze brug toch* vormt een scherp con trast met de op 50 M. daarvan afgelegen spoor brug, welke naar de regelen der klassieke kunst werd gebouwd en dientengevolge veel logger aandoet dan het product der huidige genera tie der Ingenieurs, die aan een ryzige structuur toch een voorname soberheid weten te paren. De toegangs-auto-wegen zyn van beton, rywlelpaden van tegels, terwyi de autoweg de brug van asfalt-tegels gemaakt is. De bochteft In de toegangswegen liggen technisch geheel zulvef, de proefritten zyn uiterst gunstig vertoopen en'ongelukken hoopt men in de toe komst Zoo weinig mogelyk te krygen; de weg- bedekking ts daar ook naar gemaakt. Het eenigste wat .ons bezwaariyk voorkomt is, dat brug, noch toegangswegen verlicht worden. Daar schynen geldeiyke bezwaren aan vast te zitten en wy betreuren dit uit een oogpunt van verkeersveiligheid. Men heeft de brug wel In lichte alumlnlum-kleur geverfd en de toegangs wegen door witte paaltjes afgebakend, doch, hoe zal het straks gaan als dichte mistbanken, die zoo veelvuldig boven onze rivieren hangen, den automobilist of motorryder het uitzicht zullen beletten? Wy vreezen het ersgtell Ligt hierin voor den grooten Ind 1 der lichtstad geen aanleiding, om op ifden gemeentegrond, waarop eens zyn wlege stond, „ad perpetuam rei memortam" een aan dit magistraal bouwwerk waardige verlichting te doen aanbrengen, hetgeen zyn naam onaf- scheldeiyk aan dit mooie bouwwerk zou ver binden?.... wy vragen slechts.... Mogelyk dat ook van andere zyde hierop de aandacht wordt gevestigd. Men heeft er thans wel van gemaakt wat ervan te maken is, doch men zy bedacht op de gevaren. Slaatsvan Hoek, hoewel goede tempo-ryders. zullen o.l. vooral In de laatste dagen niet zoo veel in de melk te brokkelen hebben, ondanks het feit dat Slaats momenteel In uitstekenden vorm is en de beste tempo-ryders van de wereld kan weerstaan. Van Hoek als partner achten wy echter als zesdagen-renner niet geschikt, Slaats voldoende te ondersteunen. Het koppel van Nekvan Egmond Is het groote vraagteeken van deze aesdaagsche. Wat de Jonge Klaas presteert, hebben wy reeds het vorige jaar gezien, toen een ongelukkige val aan het Inderdaad uitstekende rtjden een einde maakte. Klaas van Nek is, zoodra hy weer ge nezen was, naar België getogen en heeft daar verschillende groote successen kunnen boeken en wy weten uit heel goede bron dat hy zich op deze zesdaagsche ernstig heeft voorbereid en dat t aan hem niet zal liggen, wanneer 1 koppel van Nekvan Egmond geen goede plaats Inneemt. Het eigeniyke „vraagtèeken” van he „vraag- teekenkoppel” is van Egmond. Wat de populaire Haarlemmer in dit, voor hem nieuwe, genre zal presteeren, weet niemand. Het is best mogelyk dat hy zich ontpopt als 'n uitstekend zesdagen- renner. t Is ook mogelyk, dat alle goede plannen fali- kant ultloopen en van Egmond na eenlge dagen den strUd moet staken. In leder geval gelooven wy niet dat het koppel van Nek-van Egmond een serieuze kans op de eerste plaats maakt, al is het best mogelyk dat zy zich onder de eerste vier scharen. De koppels die verder o.l. op het tweede plan komen, zyn: AertsLoncke (België). Rlchll—BUhler (Zwitserland). GuerrSBresclanl (Italië). Van Hout—Richard (Holland—Frankryk). ValentynVan Oers (Holland). Het hangt geheel af van den vorm waarin zy aan den start verschynen, of zy al dan niet suc ces zullen hebben. Na deze selectie resten ons nog de ploegen pynenburg—Wals (Holland). Van KempenBraspenning (Holland). BroccardoGulmbret.ére (Frankryk). RauschHuertgen (Dultschland). Naar onze bescheiden meenlng zal uit dit vier tal waarschyniyk de overwinnaar voortkomen en wanneer wy dan een eindstand zouden moe ten opgeven (onder voorbehoud natuuriyk) dan noteeren wy: PynenburgWals. BroccardoGuimbretière. Van KempenBraspenning. Rausch-*-Huertgen. Laten wy hopen dat wy met onze voorspelling de plank niet zoo mis zullen hebben geslagen en dat er In de komende dagen, zoodra Ery Bos he denavond het startschot heeft gelost, slechts van een uitersten fairen en sportleven stryd sprake zal zyn. dan tevens bedenken, dat, naast de critlek op anderen, ook de crltlek hare waarde heeft. Of er dan geen gegronde op- en aanmerkin gen kunnen worden gemaakt? Wy «rillen de laatsten zyn, om het te ont kennend Ongetwyfeld zullen dergeiyke opmerkingen gemaakt kunnen worden. Maar dan ter plaatse, waar het behoort, zoo- dat men er binnen korter, of langer tyd resul taat van mag verwachten. Het is een reeds oude en rechtmatige klacht, dat dit dlkwyis niet geschiedt. En het is onze vaste overtuiging, dat dege nen onder ons, die meenen bulten het eigen kamp heil en verbetering van den algemeenen toestand te kunnen verwachten, dien waan niet zouden koesteren, wanneer zy tydlg en uit eigen ervaring hadden leeren beseffen, wat medeleven met en medewerken in de Katholieke Party niet slechts voor haar, maar oook voor het land en voor hen zelven be teekent. De Minister van Economische Zaken heeft benoemd tot leden van het besuur der Neder landsche Groenten- en Fruitcentrale de heeren Jac. Groen Azn., tuinder te Zuld-Scharwoude; H. v. d. Horst, groothandelaar te Rotterdam; R. Jansen, conservenfabrikant te Breda en W. L. Menges. secretaris van de Nederlandsche Vereeniging voor den handel in Zuidvruchten, speceryen en aanverwante artikelen te Amster dam. Hedenavond zal de tweede Amsterdanische Zesdaagsche een aanvang nemen. Dan zullen de diverse geëngageerde koppels gedurende 145 uren op de baan rondcirkelen en van tyd tot tyd het publiek begeesteren door hun uitstekende wielerprestaties. Zooals reeds in ons blad is medegedeeld zyn de volgende koppels geëngageerd: PynenburgWals. Van KempenBraspenning. Slaatsvan Hoek. VluggenMuller. Van Nekvan Egmond. Valentynvan Oers. v. HoutRichard. BroccardoGuimbretière. AertsLoncke. Rlchll—BUhler. GuerraBresee ianl. RauschHuertgen. Adande Wolf. Hoewel het uit den aard der zaak zeer moel- iyk Is van te voren ook maar eenigszlns te kun nen zeggen wie als overwinnaar uit het stryd- perk zal treden, zullen wy, de gewoonte getrouw, toch trachten ons zoo goed mogelyk van deze lastige taak te kwyten en dan zullen wy in de allereerste plaats die koppels aandulden die vol gens onze meenlng nog weinig zesdagen-ervaiing en misschien ook iets te weinig kracht hebben om het tot een goed einde te brengen in dit uit gelezen gezelschap. In de allereerste plaats de Jonge Amsterdam mers Adande Wolf, die, zeer waarschyniyk vol goeden moed, toch een heelen harden dobber zullen hebben om met eenlg succes de zesdaag sche te beëindigen, wat niet wegneemt dat deze leerschool voor hen zeer kostbaar kan worden genoemd, daar by serieuse training In een vol gende zesdaagsche belde Amsterdammers, die uit het goede hout gesneden zyn, zeer zeker suc ces zullen hebben. Maar op het moment achten wy ze nog nle in staat met de grooten, na de eerste vermoeienissen, te kunnen concurreeren. VluggenMuller zyn, hoewel van behooriyke kracht, toch niet zoo sterk dat wy ze een kans op de eerste plaats geven. Soberheid en eenvoud geven het machtig bouwwerk van men- schelyk vernuft een by zonder cachet Als wy in de volgende regelen datgene de revue zullen laten passeeren, hetwelk reeds ge reed kwam, wat onder handen Is en wat nog komen zal, bepalen wy ons tot d i e werken, welke uit een oogpunt van Interprovinciale Communicatie van overwegend belang zyn. Op «ich zelf hoogst gewichtige brugwerken als bü- voorbeeld dat der monumentale Maasbrug te Maastricht, enz., biyven hier dus onbesproken. Hoe nu is momenteel het beeld van onzen hationalen bruggenbouw? Voltooid zyn, zooals In den aanvang van dit artikel reeds werd geconstateerd, de bruggen te Grave (Maas), Keizeraveer (Bergsche Maas) en Zalt-Bommel (Waal). Daarnaast zyn onderhan den bruggen by Arnhem en Nymegen. Naar de verwachting zullen deze beide bruggen ongeveer 1936 in gebruik kunnen genomen worden, wat beteekenen zal, dat in dat Jaar ook in het Oosten van Nederland de rlvlerbelemmerlngen ♦oor het verkeer te land zullen zyn opgeheven. In dit landsdeel resten dan nog als minder mo derne elementen de schipbruggen over den U- ■el te Doesburg en te Deventer; voor wat de ♦ervanglng der eerstgenoemde door een vaste brug betreft, een werk, dat ongeveer een millioen tuiden zou koeten, la destyds door Waterstaat besloten de overbruggingen van Ryn en Waal le doen vóórgaan. Na bovenstaande gegevens rest ons nog stil te staan by wat de „clou" van den komenden bruggenbouw mag worden genoemd, nameiyk bet bekende en In het Jongste voorjaar, naar n een openbare vergadering van partij- genooten had de heer W. Vliegen op hoogst eigenaardige wijze gemotiveerd, waarom hij na zijn ostentatief vertrek uit Genève z.g. om het geval met ,De Zeven Provinciën” thans weer aldaar zou terug- keeren. Het allermerkwaardigste was wel, dat hij meende den minister van defensie „een klap in ’t gezicht” te kunnen toedienen door als „onbetrouwbaar” gequalificeerd sociaal- demokraat de Nederlandsche regeering te Oenève weer te gaan vertegenwoordigen. Hiér en daar werd in de pers ook ln ons blad verbazing, om niet te zeggen verontwaardiging, uitgesproken over een dergelijk motief. Achteraf schijnt de heer Vliegen pu bliekelijk attent gemaakt op zijn onwaar dig woord geschrokken te zijn van zijn eigen taal en' zich een beetje gegeneerd hebben. In „Het Volk” toch treffen wij onder staande mededeellng aan: Het eerste slachtoffer van een doodeiyk on geval was de arbeider van Woerkom uit Waar den but g, die door een val om bet leven kwam. Later viel de klinker de Jong uit Leerdam in het water, terwyi er een geweldige wind stond. Een van zyn mede-arbelders, een Duitscher, sprong hem dadeiyk na. Haast had de moedige kerel de Jong bereikt, toen deze In een draai kolk terecht kwam en daarin zyn einde vond. Met groote moeite kon men den Duitscher red den, die later door de Camegle-stichting Is be loond. En ten slotte was het de Amsterdamsche schilder Bouwman, die aan de gevolgen van een ongelukklgen val stierf. Het Is geen uitzondering, dat zij, die het hevigst klagen en spektakelen over het tekort aan actie In en door de Party, behoo- ren tot degenen, van wier meeleven met de party tot dusver maar al te weinig werd be merkt. Zag men hen zelfs wel eens in de vergade ring onzer klesvereenlglngen? Lieten zy zich ooit benoemen In de een of andere functie onzer Krlng-organisatles? Toonden zy ooit eenlge Interesse voor de bijeenkomsten van den Party raad? En werd er ooit iets van vernomen, dat zy op eenlgerlel wyze pogingen In het werk stel den, om, wat de volksmond noemt, „meer leven In de brouwerij” te brengen minder ge schikt geachte bestuursleden onzer politieke vereenlglngen te vervangen door meer ge schikte belangstelling te wekken voor de groote vraagstukken van den tyd. den yver te prikkelen door critlek maar dan opbouwende critlek kortom, het partyieven op hooger peil te brengen en den weg naar verbetering te helpen effenen? Wat hebben zy in 1 algemeen ooit, of gens gedaan voor de party? En waar is de hun het recht geeft zoo hoog, als dit by tyd en wyie geschiedt van den toren te blazen over de al dan niet ver meende tekortkomingen, van - anderen, althans wél wat deden? Zy mogen zelf In allen ernst en in alle eeriykheidl het antwoord geven op deze vragen. En zy "mogen aanleiding van het toen Ingediende wetsontwerp „versnelde Bruggenbouw”, veelbesproken viertal Moerdyk—DordrechtHendrik Tdo Ambacht Rotterdam. Alvorens daartoe over te gaan willen we nog even wyzen op een t. z. t. oplossing behoevend trio In het middenvak, nJ. de schipbruggen te Hedel (Maas), te Vlanen (Lek) en het veer te Sleeuwyk (Merwede). Op ’t traject ’s Bosch— Utrecht heeft men begrypeiykerwyze de schip brug te Hedel voorlooplg met vrede gelaten, om dat vervanging van het pontveer te Zalt-Bommel door de (nu voltooide) verkeerabrug uiteraard veel belangryker was. Stuitte dit dus op gee- nerlel moeiiykheden, meer zorg vroeg de situa tie op het traject Breda—Utrecht. Hier levert nen door een vaste brug geen bezwaren op en wacht dit werk op uitvoering, doch moeliyker zyn de omstandigheden te Sleeuwyk, by Gorin- ahem. Reeds In Jan. 1931 richtte de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Westeiyk Noord- Brabant zich met een verzoek tot de regeering om den bouw eener brug te Gorinchem te be pleiten. In 1 verlengde van de brug te Kel- zersveer is de overbrugging daar ter plaatse van de Merwede Inderdaad van hoog belang. doen zich echter beslommeringen vanwege het feit, dat van de stad Gorinchem een gemeenteiyk veergeld is af te koopen. Het bruggencomplex Moerdyk—Dordrecht- Hendrik Ido AmbachtRotterdam mag als Westeiyke tegenhanger worden gezien van het middenstuk ’s Bosch—UtrechtAmsterdam) en het Oosteiyk trio Grave/iymegenArn hem. Waar het middenstuk, afgezien van de ver vanging der schipbruggen door vaste bruggen, feiteiyk voltooid (Hedel—Zalt-Bommel—Vlanen) en het OosteHJk complex onder handen is, zal dus door de totstandkoming van het Westeiyk werk de kroon op het geheele verkeersprobleem Noord-Zuld zyn gezet. Wanneer zal dit heug- lyke tydstlp zyn aangebroken? Het is ons be kend. dat de destyds door particuliere bruggen bouwers en flnancleele lichamen gestichte com binatie de overbrugging van het Hollandsch Diep by Moerdyk binnen vyf Jaren, nadat het werk zou zyn ter hand genomen, meende te kunnen bewerkstelligen. Dat zou derhalve, stel dat het consortium In 1933 den bouw had kunnen doen beginnen, In 1938 zyn geweest. Men weet echter, dat door de indiening van het wetsontwerp tot Vesmelden Brugenbouw het particuliere Inltla- tlef werd uitgeschakeld. Intusschen lykt de mo- geiykheid niet uitgesloten, dat by 1 Westelijk -i voor het totaal de vier brug gen de kosten destyds op 26 millioen door de particuliere ondernemers werden geraamd) op- nieuw het particuliere initiatief zal worden be- tusschen Oost-Brabant en Limburg eenerzyds j j j aan deflnltleve ïan het ïerkeer8_ vraagstuk Zeeland en Brabant eenerzyds en - - Zuld-Holland anderzyds demonstreert zich in kardinale beteekenls van het In gebruik nemen het buitengewoon hooge autoverkeer via Moer- - ---- en het is dyk, dat aanzienlijk meer dan 100.000 auto’s per dit feit, dat den dag van 18 November stempelt Jaar bedraagt. Om in den toestand te tot een van werkelijk nationale draagwijdte zyn met ingang van 1 Juli IJ. te 18 November van den jare 1933 ontsluit een nachtdiensten ingesteld, waarbli de K aanzieniyk deel van het Zuiden van Nederland voor het Noorden en omgekeerd het Noorden ♦oor het Zuiden. De toename van het moderne motorisch ver keer een nieuwe phase In het Nederlandsche communlcatle-proces. dat van diligence en trekschuit vla spoor en tram naar de supre matie van auto en motor heeft geleid deze toename vooral geeft accent aan de voor- deelen, die voor het nationale welvaarts- en saamhoorigheldsleven in den steeds verder vol tooiden bruggenbouw zullen gelegen zyn. sterk de styging van dit modern verkeersmid del is, biykt wel duideiyk uit het feit, dat, ter-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 19