ONZE BRUGGENBOUW
Prikkeldraad
145 UREN WIELRENNEN
r
•I
Onze grootste verkeersbrug gereed
Bij de opening van de
brug te Zaltbommel
ALLEEN
Partijleven
s
NOORD EN ZUID EEN
HEDENA VOND BEGINT DE
TWEEDE ZESDAAGSCHE
TE BRUSSEL
gevierd hebt, weet U
VRIJDAG 17 NOVEMBER
I
Willekeurige controle
i
Teruggekrabbeld
Groenten- en Fruitcentrale
en
in ’t
In groote behoefte
voorzien
DE „MOTIVEERENDE”
HEER VLIEGEN
KEURING VAN RADIO-
UITZENDINGEN
0.
n
alsU
een
REVEILLON
IN ATLANTA
K
Het „vraagteeken-
koppel”
voor de
er-
van
tevens
mogen
«elf-
Uit het K.R.O.-programma
tb
n
4 6
0
Onze bijzondere correspondent schrijft:
de
Waarom geen verlichting?
dat
r>
*5»
Veel voorspoed
algemeen
VIS
want evenals bij alle geweldige bouwwerken is
ook hier een zwarte lijst en moeten bij de ope
ning drie werklieden worden herdacht, die bij
dezen arbeid als slachtoffers zijn gevallen.
Speciale menu's Schitterende attraction
Volledig pension in luxe-kamers met
privé-bad I 6.—. Tijdige bestelling gewenscht
Wie zullen als overwinnaar* uit
den stryd treden? Het koppel
PijnenburgWals favoriet
den
naar
Militaire autoriteiten b<j
H. M. de Koningin
Enkele cijfers
De lengte van de eigenlijke brug is 913 Meter,
daar komen de toegangswegen bij, die 4407
Meter lang zijn. De ijzeren damwand om de
ijzeren kuip in de rivier beslaat 9220 vierkante
1.
2.
3.
H. M. de Koningin heeft Woensdagmiddag
ten paleize Het Loo ontvangen den Schout Mj
Nacht M. H. van Duim en Generaal-Majoor
Hoefer.
sen
da
koor
JN-
wat R e v e i 11 o n IS
in
de laatste hand gelegd. Ten slotte begon in
Juli jX het verhardingswerk en ook dat te nu
vrijwel voltooid. Een woord van lof voor dit
energiek door zetten is hier zeker op zijn plaats.
Toen de plannen drie jaar geleden op tafel
lagen, had men zeker gedacht een vol jaar
méér noodig te hebben dan is gebleken het
geval te zijn. „Het is allemaal gunstig verloo-
pen en we hebben in t algemeen veel voor
spoed gehad, vandaar dat we zoo n stuk kon
den inloopen” verklaarde de opzichter van het
werk, de heer van Dam.
Gemeld 13, dat de minister van Binnenland-
sche Zaken in zijn Memorie van Antwoord mee
deelt, niet van meenlng te zijn, dat de Radio
Omroep Contróle-Commissle steeds willekeuri
ger bij de beoordee’lng van den Inhoud der
programma's optreedt. Dat de commissie voort
durend meer bezwaren inbrengt tegen uitzen
dingen vooral van de V.A.R.A., is een gevolg
va nhet feit, dat deze vereenlglng zich nog
steeds niet kan aanpassen.
Inderdaad, dat gelooven we ook.
Of daarom de contröle-commissie niet meer
malen faalt, is een andere kwestie, merkt dc
..Residentiebode’’ op. Men herinnert zich bv.
nog van vorige week de onbegrijpelijke flater,
toen het beruchte Lutherhoorspel der A.V.R.O.,
dat zooveel ergernis in aan Katholieken in
aan Protestanten gaf, kalm werd doorgelaten.
Over derge'ijke fouten zal men den minister
nog wel nader interpelleeren bij het monde
ling debat.
meter, de betonverhardlng 28.845 vierkante
ijzeren kuip In de rivier beslaat 9520 vierkante
meter, de tegel- en kllnker-verhardlng 20.400
vierkante meter en de isolatielaag 10.044 vier
kante meter. Er Is in totaal 8 mlllloen 672
duizend kilogram ijzer, staal enz. gebruikt
Twaalf mlllloen 362 duizend kilogram cement
en tras. De houten damwand meet 482 kubieke
meter. Er is 64 000 kubieke meter grond ver
werkt en voorts Is er 2606 kubieke meter natuur
steen, 43.545 kubieke meter beton en 425 dui
zend kubieke meter zand, om de wegen cp te
hoogen, gebruikt. Het aantal gebruikte kilo
watt uren electrlclteit bedraagt 558 625. Dertien
aannemers en onder-aannemers zijn bjj het
werk betrokken geweest.
De brug is gelijk gemeld In strakke, rechte
lijnen gebouwd. De autoweg is elf meter breed
en in het midden loopt een witte streep: vijf
en een halve meter voor Iedere richting is dus
een prachtige ruimte. Daarnaast loopt nog tan
Iedere zijde van den autoweg een trottoir voor
de voetgangers en het fletsverkeer Deze enorme
breedte heeft men de brug gegeven met het
oog op de toekomst; ze is gebouwd voor het
grootste en zwaarste verkeer. Met de enorme
toegangswegen staat het evenzoo De rijweg is
zes meter breed, de belde fietspaden gemiddeld
twee en een kwart meter. De toegangswegen
zijn zoodanig aangelegd, dat zij later, wat men
niet denkt dat noodig zal blijken te zijn, nog
verbreed zouden kunnen worden.
zijden een breed rijwielpad door een grasstrook van den grooten verkeersweg
gescheiden
Hedenavond zal de tweede Amsterdamsche
Zesdaagsche een aanvang nemen. Dan zullen de
diverse geëngageerde koppels gedurende 145
uren op de baan rondcirkelen en van tijd tot tijd
het publiek begeesteren door hun uitstekende
wlelerprestaties.
Zooals reeds in ons blad Is medegedeeld zijn
de volgende koppels geëngageerd:
PijnenburgWals.
Van KempenBraspenning, t
Slaatsvan Hoek.
VluggenMuller.
Van Nekvan Egmond.
Valentijnvan Oers.
v. HoutRichard.
BroccardoGulmbretlère.
AertsLoncke.
Rtchll—BUhler.
GuerraBresee iani.
RauschHuertgen.
Adan—de Wolf.
Hoewel het uit den aard der zaak zeer moei
lijk Is van te voren ook maar eenlgszins te kun
nen zeggen wie als overwinnaar uit het strijd
perk zal treden, zullen wij, de gewoonte getrouw,
toch trachten ons zoo goed mogelijk van deze
lastige taak te kwijten en dan zullen wij in de
allereerste plaats die koppels aanduiden die vol
gens onze meenlng nog weinig zesdagen-ervarlng
en misschien ook iets te weinig kracht hebben
om het tot een goed einde te brengen in dit uit
gelezen gezelschap.
In de allereerste plaats de jonge Amsterdam
mers Adande Wolf, die, zeer waarschijnlijk vol
goeden moed, toch een heelen harden dobber
zullen hebben om met eenlg succes de eesdaag-
sche te beëindigen, wat niet wegneemt dat deze
leerschool voor hen zeer kostbaar kan worden
genoemd, daar bij serleuse training In een vol
gende zesdaagsche beide Amsterdammers, die
uit het goede hout gesneden zijn, zeer zeker suc
ces zullen hebben. Maar op het moment achten
wij ze nog nle In staat met de grooten, na de
eerste vermoeienissen, te kunnen concurreeren.
VluggenMuller zijn, hoewel van behoorlijke
kracht, toch niet zoo sterk dat wij ze een kans
op de eerste plaats geven.
De nieuwe verkeer s-
orug bij Zalt-Bommel
„voor het gebruik ge
reed.’’
De grootste verkeersbrug van Nederland ligt
..gereed voor het gebruik”. De bouw heeft on
geveer drie jaar In beslag genomen: 17 Decem
ber 1931 is de dag, waarop begonnen is met den
onderbouw, deze werd compleet afgeleverd in
Augustus 1932. Eenlge pijlers waren reeds eer
der gereed en zoo kon in September 1931 reeds
aanvang worden gemaakt met dé montage
van de ijzeren brug over het winterbed. De
eerste bogenbouw over het winterbed kreeg in
Mei j.l. zijn beslag. In Februari 1932 was men
inmiddels begonnen met de montage van de
brug over het water. Het geheel bestaat nX uit
vijf bruggen, één boven bet zomerbed en vier
boven het winterbed. De brug over het zomer
bed nu is dezer dagen gereed gekomen. In den-
zelfden ttjd van September 1932 tot April JX is
het viaduct gebouwd. Eveneens in September
1932 werd met den aanleg der toegangswegen
begonnen en daaraan wordt op bet oogenblik
De toegangs-auto-wegen zijn van beton, de
rijwielpaden van tegels, terwijl de autoweg op
de brug van asfalt-tegels gemaakt is. De S-
bochten In de toegangswegen liggen technisch
geheel zuiver, de proefritten zijn uiterst gunstig
verloopen en ongelukken hoopt men in de toe
komst zoo weinig mogelijk te krijgen; de weg-
betiekking is daar ook naar gemaakt. Het
eenlgste wat ons bezwaarlijk voorkomt is, dat
brug, noch toegangswegen verlicht worden.
Daar schijnen geldelijke bezwaren aan vast te
zitten en wij betreuren dit uit een oogpunt van
verkeersveiligheid. Men heeft de brug wel in
lichte aluminlum-kleur geverfd en de toegangs
wegen door witte paaltjes afgebakend, doch, hoe
zal het straks gaan als dichte mistbanken, die
zoo veelvuldig boven onze rivieren hangen, den
automobilist of motorrijder het uitzicht zullen
beletten? Wjj vreezen het ersgtel!
Ligt hierin voor den grooten industrieel der
lichtstad geen aanleiding, om op denzelfden
gemeentegrond, waarop eens zijn wiege stond.
.Ad perpetuam rel memorlam" een aan dit
magistraal bouwwerk waardige verlichting te
doen aan brengen, hetgeen zijn naam onaf
scheidelijk aan dit mooie bouwwerk zou ver
binden?.... Wij vragen slechts.... Mogelijk
dat ook van andere zijde hierop de aandacht
wordt gevestigd. Men heeft er thans wel van
gemaakt wat ervan te maken is, doch men zij
bedacht op de gevaren.
geoutilleerd rljksveer tusschen belde plaatsen.
Voor wie. na bovenstaande uiteenzettingen,
zich afvragen zou wanneer de bruggenbouw over
al onze groote rivieren zal zijn voltooid, ver
wijzen wjj naar de verklaring d.d. 1932 van den
toenmaligen Minister van Waterstaat, waaruit
bleek, dat de ultelndelijke afwerking van den
bruggenbouw in 1942 zou kunnen worden ver
wacht. V.
Zondagmiddag, 19 November, zal de K. R. O.
wederom het Phohl-programma ook over den
Huizerzender uitzenden, om de herinnering aan
de wekell/'ische uitzendingen voor de Missio
narissen en de Nederlanders In de belde Indlën
en In den vreemde, levendig te houden.
De Zondagavond brengt een aantrekkelijk,
licht programma, met oa. Opera- en Ballet
muziek en Strauszwalsen.
Evenals de vorige jaren heeft de K. R. O.
zich dit jaar wederom verzekerd van alle
opera's, welke dit winterseizoen door de Wag-
nervereenlging zullen worden uitgevoerd.
Op Donderdagavond 23 November wordt de
eerste uitvoering uitgezonden uit den Stads
schouwburg te Amsterdam, waarbij gegeven
wordt een klassieke opera van Jean Baptiste
Lully: ..Acts et Gala tee” en een moderne mu
zikale comedle van Maurice Ravel: „L’Heure
Espagnole”.
Medewerkenden zjfn de bekende artisten van
de Parjjsche Opera, het Concertgebouworkest,
het koor der Wagnervereenlglng, het geheel
onder leiding van Pierre Monteux.
„In ons blad van Dinsdagochtend publiceer
den wij een passage uit een rede van ons
Kamerlid Vliegen, ufcarin hij zich ultllet over
de motieven, die hem erto? hadden bewogen,
zijn plaats In de Nederlandsche delegatie ter
Ontwapeningsconferentie weer in te nemen.
WU hebben ons Dinsdag, in den loop van
dag. met Vliegen in verbinding gesteld
aanleiding van de aanmerkingen, die
enkele burgerlijke landen in vertjand met onze
publicatie hebben gemaakt.
In overleg met Vliegen wijzen wij er op, dat
in ons bericht de voornaamste redenen voor
Vliegen’s besluit niet zijn vermeld. De zinsne
den. waarop nu de volle nadruk viel, waren
niet meer dan terloops gemaakte opmerkingen,
die door de wijze, waarop zij in de krant kwa
men, meer nadruk kregen dan juist was.”
Wij willen hopen, dat „de voornaamste
redenen voor Vliegen’s besluit” van behoor
lijke r karakter zijn dan die welke hij in zijn
vergadering van partijgenooten-onder-el-
kaar naar voren bracht; wel doet het zon
derling aan, dat van die „voornaamste re
denen” In het „Volk”-verslag niets te vin
den was en dat daarin alleen maar de de
magogische onbehoorlijkheden werden ten
beste gegeven.
Voorloopig hebben wij den indruk,
de heer Vliegen terugkrabbelt, nu hij ziet,
welk een verontwaardiging zijn woorden ge
wekt hebben, nu hij zijn onbehoorlijkheden
zwart op wit ziet staan; ook nu wordt
niet ontkend, dat de geïncrimineerde woor
den gebezigd zijn; en araullen de „voor
naamste redenen” ook nog zoo waardig en
klemmend blijken, de ter vergadering ge
openbaarde motieven blijven in leder geval
zeer betreurenswaardlge overweglngspro-
ducten, waarvoor aanbieding van excuus
bezwaarlijk zal kunnen uitblijven.
aanleiding van het toen Ingediende wetsontwerp
„versnelde Bruggenbouw veelbesproken viertal
Moerdijk—Dordrecht—Hendrik Ido Ambacht
Rotterdam.
Alvorens daartoe over te gaan willen we nog
even wijzen op een t. z. t. oplossing behoevend
trio in het middenvak, n.l. de schipbruggen te
Hedel (Maas), te Vlanen (Lek) en het veer te
SleeuwUk (Merwede). Op ’t traject ’s Bosch—
Utrecht heeft men begrijpelijkerwijze de schip
brug te Hedel voorloopig met vrede gelaten, om
dat vervanging van het pontveer te Zalt-Bommel
door de (nu voltooide) verkeersbrug uiteraard
veel belangrjjker was. Stuitte dit dus op gee-
nerlel moeilijkheden meer zorg vroeg de situa
tie op het trajec\BHSa—Utrecht. Hier levert
nen door een vaste Brug geen bezwaren op en
wacht dit werk op uitvoering, doch moeUijker
zijn de omstandigheden te Sleeuwjjk, bij Gorln-
chem. Reeds In Jan. 1931 richtte de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Westelijk Noord-
Brabant zich met een verzoek tot de regeering
om den bouw eener bru« Gorinehem te be
pleiten. In t verlengde van de brug te Kel
zersveer Is de overbrugging daar ter plaatse
van de Merwede inderdaad van hoog belang.
Hier doen zich echter beslommeringen voor
vanwege het feit, dat van de stad Gorinehem
een gemeentelijk veergeld ia af te koopen.
Het bruggencomplex MoerdijkDordrecht
Hendrik Ido AmbachtRotterdam mag als
Westelijke tegenhanger worden gezien van het
middenstuk Cs Bosch—UtrechtAmsterdam)
en het OostelUk trio GraveNijmegenArn
hem. Waar het middenstuk, afgezien van de ver
vanging der schipbruggen door vaste bruggen,
feitelijk voltooid (Hedel—Zalt-Bommel—Vlanen)
en het Oostelijk complex onder handen Is, zal
dus door de totstandkoming van het Westelijk
werk de kroon op het geheele verkeersprobleem
Noord-Zuld zijn gezet. Wanneer zal dit heug
lijke tijdstip zijn arfhgebroken? Het is ons be-
kend, dat de destijds door particuliere bruggen
bouwers en flnancieele lichamen gestichte com
binatie de overbrugging van het Hollandsch Diep
bü Moerdijk binnen vijf Jaren, nadat het werk
zou zijn ter hand genomen, meende te kunnen
bewerkstelligen. Dat zou derhalve, stel dat het
consortium In 1933 den bouw had kunnen doen
beginnen, In 1938 zijn geweest. Men weet echter,
dat door de indiening van het wetsontwerp tot
Vesrnelden Brugenbouw het. particuliere initia
tief werd uitgeschakeld. Intusschen lijkt de mo
gelijkheid niet uitgesloten, dat bij t Westelijk
complex Twaarvan voor het totaal de vier brug.
gen de kosten destijds op 26 mlllloen door de
particuliere ondernemers werden geraamd) op
nieuw het particuliere initiatief zal worden be
trokken.
De^ behoefte, die vooral hier zich openbaart
aan een definitieve oplossing van het verkeers-
vraagstuk Zeeland en Brabant eenerzijds en
Zuid-Holland anderzijds demonstreert zich in
het buitengewoon hooge autoverkeer via Moer
dijk, dat aanzienlijk meer dan 100.000 auto’s per
jaar bedraagt. Om in den toestand te voorzien
zijn met ingang van 1 Juli IX te Moerdijk
nachtdiensten ingesteld, waarbij de K. N. A. c.
en de A. N. W. B. zich voor verliezen hebben
garant gesteld.
Onze beschouwingen zouden niet geheel vol
ledig zijn. Indien wij nalleten te wijzen op de
pogingen Om de brugverbindlng West-Brabant-
Zuld-HoDand tot stand te brengen via Willem
stadNumansdorv. In een op 20 December 1928
te Roosendaal gehouden vergadering van de Ka
mer van Koophandel en Fabrieken voor Weste
lijk Noord-Brabant, waar de oud-minister van
Waterstaat Ir. M Bongaerts de inleider was,
sprak men er zich evenwel voor uit in deze ver
binding te voorzien door den bouw van een goed
De Minister van Economische Zaken heeft
benoemd tot leden van het besuur der Neder
landsche Groenten- en Fruitcentrale de heeren
Jac. Groen Azn., tuinder te Zuld-Scharwoude;
H. v. d. Horst, groothandelaar te Rotterdam;
R. Jansen, conservenfabrikant te Breda en W
L. Menges. secretaris van de Nederlandsche
Vereenlglng voor den handel in Zuidvruchten,
specerijen en aanverwante artikelen te Amster
dam.
Slaatsvan Hoek, hoewel goede tempo-rijders.
zullen o.l. vooral In de laatste dagen niet zoo
veel In de melk te brokkelen hebben, ondanks
het feit dat Slaats momenteel in uitstekenden
vorm Is en de beste tempo-rijders van de wereld
kan weerstaan Van Hoek als partner achten wu
echter als zesdagen-renner niet geschikt, Slaats
voldoende te ondersteunen.
Het koppel van Nekvan Egmond is het
groote vraagteeken van deze zesdaagsche. Wat
de jonge Klaas presteert, hebben wij reeds het
vorige jaar gezien, toen een ongelukkige vat aan
het inderdaad uitstekende rijden een einde
maakte. Klaas van Nek is, zoodra hij weer ge
nezen was. naar België getogen en heeft daar
verschillende groote successen kunnen boeken en
wij weten uit heel goede bron dat hij zich op
deze zesdaagsche ernstig heeft voorbereid en dat
t aan hem niet zal liggen, wanneer 1 koppel van
Nekvan Egmond geen goede plaats Inneemt.
Het eigenlijke „vraagteeken" van he „viaag-
teekenkoppel" Ispvan Egmond. Wat de populaire
Haarlemmer In dit. voor hem nieuwe, genre zal
presteeren, weet niemand. Het is best mogelijk
dat hij zich ontpopt als 'n uitstekend zesdagen-
renner.
X Is ook mogelijk, dat alle goede plannen fali-
kant ultloopen en van Egmond na eenlge dagen
den strijd moet staken. In ieder geval gelooven
wij niet dat het koppel van Nek-van Egmond
een serieuze kans op de eerste .plaats maakt, al
is het best mogelijk dat zij zich onder de eerste
vier scharen.
De koppels die verder o.l. op het tweede plan
komen, zijn:
AertsLoncke (België).
Rlchli—BUhler (Zwitserland).
GuerraBresciani (Italië).
Van HoutRichard (HollandFrankrijk).
ValentijnVan Oers (Holland).
Het hangt geheel af van den vorm waarin zij
aan den start verschijnen, of zij al dan niet suc
ces zullen hebben.
Na deze selectie resten ons nog de ploegen
PijnenburgWals (Holland).
Van KempenBraspenning (Holland).
BroccardoGulmbretlère (Frankrijk).
RauschHuertgen (Duitschland).
Naar onze bescheiden meenlng zal uit dit vier
tal waarschijnlijk de overwinnaar voortkomen
en wanneer wjj dan een eindstand zouden moe
ten opgeven (onder voorbehoud natuurlijk) dan
noteeren wij:
PijnenburgWals.
BroccardoGulmbretlère.
Van KempenBraspenning.
RauschHuertgen.
Laten wij hopen dat wij met onze voorspelling
de plank niet zoo mis zullen hebben geslagen en
dat er in de komende dagen, zoodra Ery Bos he
denavond het startschot heeft gelost, slechts van
een uitersten falren en sportleven strijd sprake
zal zijn.
n een openbare vergadering van partij-
genooten had de heer W. Vliegen op
hoogst eigenaardige wijze gemotiveerd,
waarom hij na zijn ostentatief vertrek
uit Genéve z.g. om het geval met „De Zeven
Provinciën” thans weer aldaar zou te rug-
keeren.
Het allermerkwaardigste was wel, dat hij
meende den minister van defensie „een klap
In ‘t gezicht" te kunnen toedienen door als
„onbetrouwbaar” gequallficeerd sociaal-
demokraat de Nederlandsche regeering te
Genéve weer te gaan vertegenwoordigen.
Hier en daar werd In de pers ook In
ons blad verbazing, om niet te zeggen
verontwaardiging. uitgesproken over een
dergelijk motief. 0
Achteraf schijnt de heer Vliegen pu
bliekelijk attent gemaakt op zijn onwaar
dig woord geschrokken te zijn van zijn
eigen taal en zich een beetje gegeneerd
hebben.
In „Het Volk" toch treffen wij onder
staande mededeeling aan:
en einde ons te orlënteeren vóór
opening van de verkeersbrug te Zalt-
Bommel op Zaterdag 18 November,
brachten wU een bezoek aan Zalt-Bommel en
namen deze brug in oogenschouw.
Reeds bü den eersten aanbllk worden wjj
getroffen door de Imposante structuur, de
strakke lijnen naar modem procédé, de sober
heid en eenvoud, welke dit machtig bouwwerk
van menschelijk vernuft een bijzonder cachet
geven. Deze brug toch vormt een scherp con
trast met de op 50 M. daarvan afgelegen spoor
brug, welke naar de regelen der klassieke kunst
werd gebouwd en dientengevolge veel logger
aandoet dan het product der huidige genera
tie der Ingenieurs, die aan een rijzige structuur
toch een voorname soberheid weten te paren.
e offlcieele opening der verkeersbrug over
i 1 de Waal nabij Zalt-Bommel is méér dan
de loutere Ingebruikneming van een mo
dernen rlvlerovergang. Dit feit beteekent ren
mijlpaal in het hedéndaagsohe communlcatle-
vraagstuk tusschen het Zuidelijk deel van ons
vaderland en het „Noorden”, als hoedanig in de
Zuidelijke provinciën pleegt te worden aange
duld al het Nederlandsche grondgebied, dat bo
ven de groote rivieren is gelegen.
Er zijn de laatste Jaren reeds méér bruggen
In het verkeer tusschen Noord en Zuid In ge
bruik genomen. Met de groote Maasbrug nabij
Grave begon de victorie. Een brug, zeker van
verblijdende beteekenis. Van economische waar
de, omdat zij het nijvere Oosten van Brabant
aan het Land van Nijmegen en verderop ver
bond, maar niet minder verheugend uit cultu
reel oogpunt, omdat zij een schakel smeedde
tusschen het Roomsche Brabant en de centrale
van katholieke cultuur en wetenschap, de Kei
zer Karelstad.
Later volgde de brug over de zoogenaamde
Bergsche Maas bU Kelzersveer. Dit werk van
vaderlandschen bruggenbouw was een noodza
kelijke en voortreffelijke stap op den weg naar
een moderne verbinding tusschen Mldden-Bra-
bant en t „Noorden. Een schitterende brug, ge
bouwd op twee landhoofden en twee st room pij
lers, waarop drie ijzeren overspanningen van
resp. 90. 91.6 en 90.3 Meter, is hier het histo
rische veer komen vervangen.
Gaven deze belde bruggen op de data der of-
fidrele opening volop recht en reden tot voldoe-
nlng en dankbaarheid, de brug over de Waal
by Zalt-Bommel, die deze week met plechtig
heid door Z. Exc. den Minister van Waterstaat
zal worden in gebruik gesteld, overtreft in be
teekenis stellig hare belde genoemde voorgang
sters. Wat op 18 November te Zalt-Bommel ge
schiedt, mag als een mijlpaal In ons ver
keerswezen worden aangemerkt. Want deze brug
Is de eerste, die, in de onderlinge verbinding tus-
seben Zuid en Noord, de beide landsdeelen wer
kelijk voor vijf-en-negentig procent onafhankelijk
maakt van rivierenstagnaUe. Alleen dan name
lijk, wanneer bij ijsgang, storm, hoog water e.d.
de schipbruggen te Hedel en Vlanen haar dien
sten force majeure moeten staken, zal in de
toekomst het linea-recta-verkeer tusschen Noord
en Zuid tijdelijk zijn verstoord. Practisch mag
men dus zeggen, dat door het bruggentrio
HedelZalt-BommelVlanen de rlvier-handicap
tusschen Oost-Brabant en Limburg eenerzijds
en anderzijds de centra des lands, met inbegrip
van de steden Amsterdam, Den Haag en Utrecht
definitief te opgeheven. DAAr hgt de groote en
kardinale beteekenis van het in gebruik nemen
der Zalt-Bommelsche verkeersbrug, en het te
dit feit, dat den dag van 18 November stempelt
tot een van werkelijk nationale draagwijdte.
18 November van den fare 1933 ontsluit een
aanzienlijk deel van het Zuiden van Nederland
voor het Noorden en omgekeerd het Noorden
voor het Zuiden.
De toename van het moderne motorisch ver
keer een nieuwe phase In het Nederlandsche
communlcatie-proces, dat van diligence en
trekschuit vla spoor en tram naar de supre
matie van auto en motor heeft geleld
deze toename vooral geeft accent aan de voor-
deelen. die voor het nationale «elvaarts- en
■aamhoorigheldsleven in den steeds verder vol
tooiden bruggenbouw zullen gelegen «Ijn. Hoe
sterk de stijging van dit modern verkeersmid
del te, blijkt wel duidelijk uit het feit, dat, ter
wijl de auto-wegenbelasting over 1927 ongeveer
10 mlllloen gulden opbracht, over 1932 het dub
bele van dit bedrag, bijna 20 mlllloen. werd ont
vangen.
Bij het kennis nemen van dergelijk cijfer
materiaal baart het geen verwondering, dat
steeds ernstiger de behoefte werd gevoeld aan
verwijdering van alle staketsels, die de ontwik
keling van het motorisch verkeer in den weg
staan. In ons delta-land, zoo grillig door aller
lei rivieren In stukken gesneden, sproot hieruit
noodwendig voort, dat ’t wegenplan in krach
tige mate moest worden gesecundeerd door de
opruiming van veren en het slaan van bruggen.
Op het oogenblik bevindt Nederland zich in de
middenphase van deze verkeersomwenteling.
De bruggen, die gereed kwa
men, die onderhanden zyn
en die nog komen zullen
Soberheid en eenvoud geven het
machtig bouwwerk van men-
schelyk vernuft een by-
zonder cachet
Het eerste slachtoffer van een doodelijk on
geval was de arbeider van Woerkom uit Waar
denburg, die door eén val om het leven kwam.
Later viel de klinker de Jong uit Leerdam in
het water, terwijl er een geweldige wind stond.
Een van zijn mede-arbeiders, een Dultscher.
sprong hem dadelijk na. Haast had de moedige
kerel de Jong bereikt, toen deze In een draai
kolk terecht kwam en daarin zijn einde vond.
Met groote moeite kon men den Dultscher red
den, die later door de Carnegie-stichting Is be
loond. En ten slotte was het de Amsterdamsche
schilder Bouwman, die aan de gevolgen van
een ongelukkigen val stierf.
Ook met den bouw van den meest Zuide
lijken pijler heeft men tegenspoed gehad Op
de plaats, die daarvoor was geprojecteerd, had
men erg te kamj?en met drijfzand. Na veel
vruchtelooze pogingen om dit zand de baas te
worden, heeft men daarin niet mogen slagen,
waarna men den pijler Noordelijker heeft ge
plaatst, waardoor het drijfzand werd ontgaan.
Als wij in de volgende regelen datgene de
revue zullen laten passeeren, hetwelk reeds ge
reed kwam, wat onder handen te en wat nog
komen zal, bej?alen wij ons tot d i e werken,
welke uit een oogpunt van interprovinciale
communicatie van overwegend belang zijn. Op
zich zelf hoogst gewichtige brugwerken als bij
voorbeeld dat der monumentale Maasbrug te
Maastricht, enz., blijven hier dus onbesproken.
Hoe nu te momenteel het beeld van onzen
Bationalen bruggenbouw?
Voltooid zijn, zooals in den aanvang van dit
artikel reeds werd geconstateerd, de bruggen te
Grave (Maas), Kelzersveer (Bergsche Maas) en
Zalt-Bommel (Waal). Daarnaast zijn onderhan
den bruggen bij Arnhem en Nijmegen. Naar de
verwachting zullen deze beide bruggen ongeveer
1936 in gebru^ kunnen genomen worden, wat
beteekenen zal, dat In dat jaar ook in het
Oosten van Nederland de rivlerbelemmeringen
voor het verkeer te land zullen zün opgeheven.
In dit landsdeel resten dan nog als minder mo
derne elementen de schipbruggen over den U-
tel te Doesburg en te Deventer; voor wat de
vervanging der eerstgenoemde door een vaste
bnig betreft, ren werk, dat ongeveer een mlllloen
gulden zou kosten, te destijds door Waterstaat
besloten de overbruggingen van Rijn en Waal
te doen vóórgaan.
Na bovenstaande gegevens rest on» nog stil
te staan bij wat de ..clou" van den komenden
bruggenbouw mag worden genoemd, namelijk
het bekende en in het jongste voorjaar, naar
Het te geen uitzondering, dat zij, die
het hevigst klagen en spektakelen over het
tekort aan actie in en door de Partij, behoo-
ren tot degenen, van wier meeleven met de
partij tot dusver maar al te weinig werd be
merkt.
Zag men hen zelfs wel eens in de vergade
ring onzer kiesvereeniglngen?
Lieten zij zich ooit benoemen In de ren of
andere functie onzer Krlng-organlsatles?
Toonden zij ooit eenlge interesse
bijeenkomsten van den Partijraad?
En werd er ooit iets van vernomen, dat zij
op eenlgerlei wijze pogingen in het werk stel
den, om, wat de volksmond noemt, „meer
leven in de brouwerij” te brengen minder ge
schikt geachte bestuursleden onzer pobtieke
vereeniglngen te vervangen door meer ge
schikte belangstelling te wekken voor de
groote vraagstukken van den tijd, den ijver te
prikkelen door critlek maar dan opbouwende
critiek kortom, het partijleven op hooger
peil te brengen en den weg naar verbetering
te helpen effenen?
Wat hebben zij In 't algemeen ooit, of
gens gedaan voor de partij? En waar Is de
dienststaat, welke hun het recht geeft zoo
hoog, als dit bij tijd en wijle geschiedt van
den toren te blazen over de al dan niet ver
meende tekortkomingen, van anderen, die
althans wél wat deden?
Zij mogen zelf in allen ernst en in alle
eerlijkheid! het antwoord geven op deze
vragen.
En zij mogen dan tevens bedenken, dat,
naast de critiek op anderen, ook de
critiek hare waarde heeft.
Of er dan geen gegronde op- en aanmerkin
gen kunnen worden gemaakt?
Wij willen de laatsten zijn, om het te ont
kennen.
Ongetwijfeld zullen dergeljjke opmerkingen
gemaakt kunnen worden.
Maar dan ter plaatse, waar het behoort, zoo-
dat men er binnen korter, of langer tijd resul
taat van mag verwachten.
Het Is een reeds oude en rechtmatige klacht,
dat dit dikwijls niet geschiedt.
En het is onze vaste overtuiging, dat dege
nen onder ons, die meenen buiten het eigen
kamp heil en verbetering van den algemeenen
toestand te kunnen verwachten, dien waan
niet zouden koesteren, wanneer zij tijdig en
uit eigen ervaring hadden leeren beseffen, wat
medeleven met en medewerken In de
Katholieke Partij niet slechts voor haar, maar
oook voor het land en voor hen zelven be
teekent.
een autoweg, aan beide