ONZE BRUGGENBOUW Prikkeldraad 145 UREN WIELRENNEN r •I Onze grootste verkeersbrug gereed Bij de opening van de brug te Zaltbommel ALLEEN Partijleven s NOORD EN ZUID EEN HEDENA VOND BEGINT DE TWEEDE ZESDAAGSCHE TE BRUSSEL gevierd hebt, weet U VRIJDAG 17 NOVEMBER I Willekeurige controle i Teruggekrabbeld Groenten- en Fruitcentrale en in ’t In groote behoefte voorzien DE „MOTIVEERENDE” HEER VLIEGEN KEURING VAN RADIO- UITZENDINGEN 0. n alsU een REVEILLON IN ATLANTA K Het „vraagteeken- koppel” voor de er- van tevens mogen «elf- Uit het K.R.O.-programma tb n 4 6 0 Onze bijzondere correspondent schrijft: de Waarom geen verlichting? dat r> *5» Veel voorspoed algemeen VIS want evenals bij alle geweldige bouwwerken is ook hier een zwarte lijst en moeten bij de ope ning drie werklieden worden herdacht, die bij dezen arbeid als slachtoffers zijn gevallen. Speciale menu's Schitterende attraction Volledig pension in luxe-kamers met privé-bad I 6.—. Tijdige bestelling gewenscht Wie zullen als overwinnaar* uit den stryd treden? Het koppel PijnenburgWals favoriet den naar Militaire autoriteiten b<j H. M. de Koningin Enkele cijfers De lengte van de eigenlijke brug is 913 Meter, daar komen de toegangswegen bij, die 4407 Meter lang zijn. De ijzeren damwand om de ijzeren kuip in de rivier beslaat 9220 vierkante 1. 2. 3. H. M. de Koningin heeft Woensdagmiddag ten paleize Het Loo ontvangen den Schout Mj Nacht M. H. van Duim en Generaal-Majoor Hoefer. sen da koor JN- wat R e v e i 11 o n IS in de laatste hand gelegd. Ten slotte begon in Juli jX het verhardingswerk en ook dat te nu vrijwel voltooid. Een woord van lof voor dit energiek door zetten is hier zeker op zijn plaats. Toen de plannen drie jaar geleden op tafel lagen, had men zeker gedacht een vol jaar méér noodig te hebben dan is gebleken het geval te zijn. „Het is allemaal gunstig verloo- pen en we hebben in t algemeen veel voor spoed gehad, vandaar dat we zoo n stuk kon den inloopen” verklaarde de opzichter van het werk, de heer van Dam. Gemeld 13, dat de minister van Binnenland- sche Zaken in zijn Memorie van Antwoord mee deelt, niet van meenlng te zijn, dat de Radio Omroep Contróle-Commissle steeds willekeuri ger bij de beoordee’lng van den Inhoud der programma's optreedt. Dat de commissie voort durend meer bezwaren inbrengt tegen uitzen dingen vooral van de V.A.R.A., is een gevolg va nhet feit, dat deze vereenlglng zich nog steeds niet kan aanpassen. Inderdaad, dat gelooven we ook. Of daarom de contröle-commissie niet meer malen faalt, is een andere kwestie, merkt dc ..Residentiebode’’ op. Men herinnert zich bv. nog van vorige week de onbegrijpelijke flater, toen het beruchte Lutherhoorspel der A.V.R.O., dat zooveel ergernis in aan Katholieken in aan Protestanten gaf, kalm werd doorgelaten. Over derge'ijke fouten zal men den minister nog wel nader interpelleeren bij het monde ling debat. meter, de betonverhardlng 28.845 vierkante ijzeren kuip In de rivier beslaat 9520 vierkante meter, de tegel- en kllnker-verhardlng 20.400 vierkante meter en de isolatielaag 10.044 vier kante meter. Er Is in totaal 8 mlllloen 672 duizend kilogram ijzer, staal enz. gebruikt Twaalf mlllloen 362 duizend kilogram cement en tras. De houten damwand meet 482 kubieke meter. Er is 64 000 kubieke meter grond ver werkt en voorts Is er 2606 kubieke meter natuur steen, 43.545 kubieke meter beton en 425 dui zend kubieke meter zand, om de wegen cp te hoogen, gebruikt. Het aantal gebruikte kilo watt uren electrlclteit bedraagt 558 625. Dertien aannemers en onder-aannemers zijn bjj het werk betrokken geweest. De brug is gelijk gemeld In strakke, rechte lijnen gebouwd. De autoweg is elf meter breed en in het midden loopt een witte streep: vijf en een halve meter voor Iedere richting is dus een prachtige ruimte. Daarnaast loopt nog tan Iedere zijde van den autoweg een trottoir voor de voetgangers en het fletsverkeer Deze enorme breedte heeft men de brug gegeven met het oog op de toekomst; ze is gebouwd voor het grootste en zwaarste verkeer. Met de enorme toegangswegen staat het evenzoo De rijweg is zes meter breed, de belde fietspaden gemiddeld twee en een kwart meter. De toegangswegen zijn zoodanig aangelegd, dat zij later, wat men niet denkt dat noodig zal blijken te zijn, nog verbreed zouden kunnen worden. zijden een breed rijwielpad door een grasstrook van den grooten verkeersweg gescheiden Hedenavond zal de tweede Amsterdamsche Zesdaagsche een aanvang nemen. Dan zullen de diverse geëngageerde koppels gedurende 145 uren op de baan rondcirkelen en van tijd tot tijd het publiek begeesteren door hun uitstekende wlelerprestaties. Zooals reeds in ons blad Is medegedeeld zijn de volgende koppels geëngageerd: PijnenburgWals. Van KempenBraspenning, t Slaatsvan Hoek. VluggenMuller. Van Nekvan Egmond. Valentijnvan Oers. v. HoutRichard. BroccardoGulmbretlère. AertsLoncke. Rtchll—BUhler. GuerraBresee iani. RauschHuertgen. Adan—de Wolf. Hoewel het uit den aard der zaak zeer moei lijk Is van te voren ook maar eenlgszins te kun nen zeggen wie als overwinnaar uit het strijd perk zal treden, zullen wij, de gewoonte getrouw, toch trachten ons zoo goed mogelijk van deze lastige taak te kwijten en dan zullen wij in de allereerste plaats die koppels aanduiden die vol gens onze meenlng nog weinig zesdagen-ervarlng en misschien ook iets te weinig kracht hebben om het tot een goed einde te brengen in dit uit gelezen gezelschap. In de allereerste plaats de jonge Amsterdam mers Adande Wolf, die, zeer waarschijnlijk vol goeden moed, toch een heelen harden dobber zullen hebben om met eenlg succes de eesdaag- sche te beëindigen, wat niet wegneemt dat deze leerschool voor hen zeer kostbaar kan worden genoemd, daar bij serleuse training In een vol gende zesdaagsche beide Amsterdammers, die uit het goede hout gesneden zijn, zeer zeker suc ces zullen hebben. Maar op het moment achten wij ze nog nle In staat met de grooten, na de eerste vermoeienissen, te kunnen concurreeren. VluggenMuller zijn, hoewel van behoorlijke kracht, toch niet zoo sterk dat wij ze een kans op de eerste plaats geven. De nieuwe verkeer s- orug bij Zalt-Bommel „voor het gebruik ge reed.’’ De grootste verkeersbrug van Nederland ligt ..gereed voor het gebruik”. De bouw heeft on geveer drie jaar In beslag genomen: 17 Decem ber 1931 is de dag, waarop begonnen is met den onderbouw, deze werd compleet afgeleverd in Augustus 1932. Eenlge pijlers waren reeds eer der gereed en zoo kon in September 1931 reeds aanvang worden gemaakt met dé montage van de ijzeren brug over het winterbed. De eerste bogenbouw over het winterbed kreeg in Mei j.l. zijn beslag. In Februari 1932 was men inmiddels begonnen met de montage van de brug over het water. Het geheel bestaat nX uit vijf bruggen, één boven bet zomerbed en vier boven het winterbed. De brug over het zomer bed nu is dezer dagen gereed gekomen. In den- zelfden ttjd van September 1932 tot April JX is het viaduct gebouwd. Eveneens in September 1932 werd met den aanleg der toegangswegen begonnen en daaraan wordt op bet oogenblik De toegangs-auto-wegen zijn van beton, de rijwielpaden van tegels, terwijl de autoweg op de brug van asfalt-tegels gemaakt is. De S- bochten In de toegangswegen liggen technisch geheel zuiver, de proefritten zijn uiterst gunstig verloopen en ongelukken hoopt men in de toe komst zoo weinig mogelijk te krijgen; de weg- betiekking is daar ook naar gemaakt. Het eenlgste wat ons bezwaarlijk voorkomt is, dat brug, noch toegangswegen verlicht worden. Daar schijnen geldelijke bezwaren aan vast te zitten en wij betreuren dit uit een oogpunt van verkeersveiligheid. Men heeft de brug wel in lichte aluminlum-kleur geverfd en de toegangs wegen door witte paaltjes afgebakend, doch, hoe zal het straks gaan als dichte mistbanken, die zoo veelvuldig boven onze rivieren hangen, den automobilist of motorrijder het uitzicht zullen beletten? Wjj vreezen het ersgtel! Ligt hierin voor den grooten industrieel der lichtstad geen aanleiding, om op denzelfden gemeentegrond, waarop eens zijn wiege stond. .Ad perpetuam rel memorlam" een aan dit magistraal bouwwerk waardige verlichting te doen aan brengen, hetgeen zijn naam onaf scheidelijk aan dit mooie bouwwerk zou ver binden?.... Wij vragen slechts.... Mogelijk dat ook van andere zijde hierop de aandacht wordt gevestigd. Men heeft er thans wel van gemaakt wat ervan te maken is, doch men zij bedacht op de gevaren. geoutilleerd rljksveer tusschen belde plaatsen. Voor wie. na bovenstaande uiteenzettingen, zich afvragen zou wanneer de bruggenbouw over al onze groote rivieren zal zijn voltooid, ver wijzen wjj naar de verklaring d.d. 1932 van den toenmaligen Minister van Waterstaat, waaruit bleek, dat de ultelndelijke afwerking van den bruggenbouw in 1942 zou kunnen worden ver wacht. V. Zondagmiddag, 19 November, zal de K. R. O. wederom het Phohl-programma ook over den Huizerzender uitzenden, om de herinnering aan de wekell/'ische uitzendingen voor de Missio narissen en de Nederlanders In de belde Indlën en In den vreemde, levendig te houden. De Zondagavond brengt een aantrekkelijk, licht programma, met oa. Opera- en Ballet muziek en Strauszwalsen. Evenals de vorige jaren heeft de K. R. O. zich dit jaar wederom verzekerd van alle opera's, welke dit winterseizoen door de Wag- nervereenlging zullen worden uitgevoerd. Op Donderdagavond 23 November wordt de eerste uitvoering uitgezonden uit den Stads schouwburg te Amsterdam, waarbij gegeven wordt een klassieke opera van Jean Baptiste Lully: ..Acts et Gala tee” en een moderne mu zikale comedle van Maurice Ravel: „L’Heure Espagnole”. Medewerkenden zjfn de bekende artisten van de Parjjsche Opera, het Concertgebouworkest, het koor der Wagnervereenlglng, het geheel onder leiding van Pierre Monteux. „In ons blad van Dinsdagochtend publiceer den wij een passage uit een rede van ons Kamerlid Vliegen, ufcarin hij zich ultllet over de motieven, die hem erto? hadden bewogen, zijn plaats In de Nederlandsche delegatie ter Ontwapeningsconferentie weer in te nemen. WU hebben ons Dinsdag, in den loop van dag. met Vliegen in verbinding gesteld aanleiding van de aanmerkingen, die enkele burgerlijke landen in vertjand met onze publicatie hebben gemaakt. In overleg met Vliegen wijzen wij er op, dat in ons bericht de voornaamste redenen voor Vliegen’s besluit niet zijn vermeld. De zinsne den. waarop nu de volle nadruk viel, waren niet meer dan terloops gemaakte opmerkingen, die door de wijze, waarop zij in de krant kwa men, meer nadruk kregen dan juist was.” Wij willen hopen, dat „de voornaamste redenen voor Vliegen’s besluit” van behoor lijke r karakter zijn dan die welke hij in zijn vergadering van partijgenooten-onder-el- kaar naar voren bracht; wel doet het zon derling aan, dat van die „voornaamste re denen” In het „Volk”-verslag niets te vin den was en dat daarin alleen maar de de magogische onbehoorlijkheden werden ten beste gegeven. Voorloopig hebben wij den indruk, de heer Vliegen terugkrabbelt, nu hij ziet, welk een verontwaardiging zijn woorden ge wekt hebben, nu hij zijn onbehoorlijkheden zwart op wit ziet staan; ook nu wordt niet ontkend, dat de geïncrimineerde woor den gebezigd zijn; en araullen de „voor naamste redenen” ook nog zoo waardig en klemmend blijken, de ter vergadering ge openbaarde motieven blijven in leder geval zeer betreurenswaardlge overweglngspro- ducten, waarvoor aanbieding van excuus bezwaarlijk zal kunnen uitblijven. aanleiding van het toen Ingediende wetsontwerp „versnelde Bruggenbouw veelbesproken viertal Moerdijk—Dordrecht—Hendrik Ido Ambacht Rotterdam. Alvorens daartoe over te gaan willen we nog even wijzen op een t. z. t. oplossing behoevend trio in het middenvak, n.l. de schipbruggen te Hedel (Maas), te Vlanen (Lek) en het veer te SleeuwUk (Merwede). Op ’t traject ’s Bosch— Utrecht heeft men begrijpelijkerwijze de schip brug te Hedel voorloopig met vrede gelaten, om dat vervanging van het pontveer te Zalt-Bommel door de (nu voltooide) verkeersbrug uiteraard veel belangrjjker was. Stuitte dit dus op gee- nerlel moeilijkheden meer zorg vroeg de situa tie op het trajec\BHSa—Utrecht. Hier levert nen door een vaste Brug geen bezwaren op en wacht dit werk op uitvoering, doch moeUijker zijn de omstandigheden te Sleeuwjjk, bij Gorln- chem. Reeds In Jan. 1931 richtte de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Westelijk Noord- Brabant zich met een verzoek tot de regeering om den bouw eener bru« Gorinehem te be pleiten. In t verlengde van de brug te Kel zersveer Is de overbrugging daar ter plaatse van de Merwede inderdaad van hoog belang. Hier doen zich echter beslommeringen voor vanwege het feit, dat van de stad Gorinehem een gemeentelijk veergeld ia af te koopen. Het bruggencomplex MoerdijkDordrecht Hendrik Ido AmbachtRotterdam mag als Westelijke tegenhanger worden gezien van het middenstuk Cs Bosch—UtrechtAmsterdam) en het OostelUk trio GraveNijmegenArn hem. Waar het middenstuk, afgezien van de ver vanging der schipbruggen door vaste bruggen, feitelijk voltooid (Hedel—Zalt-Bommel—Vlanen) en het Oostelijk complex onder handen Is, zal dus door de totstandkoming van het Westelijk werk de kroon op het geheele verkeersprobleem Noord-Zuld zijn gezet. Wanneer zal dit heug lijke tijdstip zijn arfhgebroken? Het is ons be- kend, dat de destijds door particuliere bruggen bouwers en flnancieele lichamen gestichte com binatie de overbrugging van het Hollandsch Diep bü Moerdijk binnen vijf Jaren, nadat het werk zou zijn ter hand genomen, meende te kunnen bewerkstelligen. Dat zou derhalve, stel dat het consortium In 1933 den bouw had kunnen doen beginnen, In 1938 zijn geweest. Men weet echter, dat door de indiening van het wetsontwerp tot Vesrnelden Brugenbouw het. particuliere initia tief werd uitgeschakeld. Intusschen lijkt de mo gelijkheid niet uitgesloten, dat bij t Westelijk complex Twaarvan voor het totaal de vier brug. gen de kosten destijds op 26 mlllloen door de particuliere ondernemers werden geraamd) op nieuw het particuliere initiatief zal worden be trokken. De^ behoefte, die vooral hier zich openbaart aan een definitieve oplossing van het verkeers- vraagstuk Zeeland en Brabant eenerzijds en Zuid-Holland anderzijds demonstreert zich in het buitengewoon hooge autoverkeer via Moer dijk, dat aanzienlijk meer dan 100.000 auto’s per jaar bedraagt. Om in den toestand te voorzien zijn met ingang van 1 Juli IX te Moerdijk nachtdiensten ingesteld, waarbij de K. N. A. c. en de A. N. W. B. zich voor verliezen hebben garant gesteld. Onze beschouwingen zouden niet geheel vol ledig zijn. Indien wij nalleten te wijzen op de pogingen Om de brugverbindlng West-Brabant- Zuld-HoDand tot stand te brengen via Willem stadNumansdorv. In een op 20 December 1928 te Roosendaal gehouden vergadering van de Ka mer van Koophandel en Fabrieken voor Weste lijk Noord-Brabant, waar de oud-minister van Waterstaat Ir. M Bongaerts de inleider was, sprak men er zich evenwel voor uit in deze ver binding te voorzien door den bouw van een goed De Minister van Economische Zaken heeft benoemd tot leden van het besuur der Neder landsche Groenten- en Fruitcentrale de heeren Jac. Groen Azn., tuinder te Zuld-Scharwoude; H. v. d. Horst, groothandelaar te Rotterdam; R. Jansen, conservenfabrikant te Breda en W L. Menges. secretaris van de Nederlandsche Vereenlglng voor den handel in Zuidvruchten, specerijen en aanverwante artikelen te Amster dam. Slaatsvan Hoek, hoewel goede tempo-rijders. zullen o.l. vooral In de laatste dagen niet zoo veel In de melk te brokkelen hebben, ondanks het feit dat Slaats momenteel in uitstekenden vorm Is en de beste tempo-rijders van de wereld kan weerstaan Van Hoek als partner achten wu echter als zesdagen-renner niet geschikt, Slaats voldoende te ondersteunen. Het koppel van Nekvan Egmond is het groote vraagteeken van deze zesdaagsche. Wat de jonge Klaas presteert, hebben wij reeds het vorige jaar gezien, toen een ongelukkige vat aan het inderdaad uitstekende rijden een einde maakte. Klaas van Nek is, zoodra hij weer ge nezen was. naar België getogen en heeft daar verschillende groote successen kunnen boeken en wij weten uit heel goede bron dat hij zich op deze zesdaagsche ernstig heeft voorbereid en dat t aan hem niet zal liggen, wanneer 1 koppel van Nekvan Egmond geen goede plaats Inneemt. Het eigenlijke „vraagteeken" van he „viaag- teekenkoppel" Ispvan Egmond. Wat de populaire Haarlemmer In dit. voor hem nieuwe, genre zal presteeren, weet niemand. Het is best mogelijk dat hij zich ontpopt als 'n uitstekend zesdagen- renner. X Is ook mogelijk, dat alle goede plannen fali- kant ultloopen en van Egmond na eenlge dagen den strijd moet staken. In ieder geval gelooven wij niet dat het koppel van Nek-van Egmond een serieuze kans op de eerste .plaats maakt, al is het best mogelijk dat zij zich onder de eerste vier scharen. De koppels die verder o.l. op het tweede plan komen, zijn: AertsLoncke (België). Rlchli—BUhler (Zwitserland). GuerraBresciani (Italië). Van HoutRichard (HollandFrankrijk). ValentijnVan Oers (Holland). Het hangt geheel af van den vorm waarin zij aan den start verschijnen, of zij al dan niet suc ces zullen hebben. Na deze selectie resten ons nog de ploegen PijnenburgWals (Holland). Van KempenBraspenning (Holland). BroccardoGulmbretlère (Frankrijk). RauschHuertgen (Duitschland). Naar onze bescheiden meenlng zal uit dit vier tal waarschijnlijk de overwinnaar voortkomen en wanneer wjj dan een eindstand zouden moe ten opgeven (onder voorbehoud natuurlijk) dan noteeren wij: PijnenburgWals. BroccardoGulmbretlère. Van KempenBraspenning. RauschHuertgen. Laten wij hopen dat wij met onze voorspelling de plank niet zoo mis zullen hebben geslagen en dat er in de komende dagen, zoodra Ery Bos he denavond het startschot heeft gelost, slechts van een uitersten falren en sportleven strijd sprake zal zijn. n een openbare vergadering van partij- genooten had de heer W. Vliegen op hoogst eigenaardige wijze gemotiveerd, waarom hij na zijn ostentatief vertrek uit Genéve z.g. om het geval met „De Zeven Provinciën” thans weer aldaar zou te rug- keeren. Het allermerkwaardigste was wel, dat hij meende den minister van defensie „een klap In ‘t gezicht" te kunnen toedienen door als „onbetrouwbaar” gequallficeerd sociaal- demokraat de Nederlandsche regeering te Genéve weer te gaan vertegenwoordigen. Hier en daar werd In de pers ook In ons blad verbazing, om niet te zeggen verontwaardiging. uitgesproken over een dergelijk motief. 0 Achteraf schijnt de heer Vliegen pu bliekelijk attent gemaakt op zijn onwaar dig woord geschrokken te zijn van zijn eigen taal en zich een beetje gegeneerd hebben. In „Het Volk" toch treffen wij onder staande mededeeling aan: en einde ons te orlënteeren vóór opening van de verkeersbrug te Zalt- Bommel op Zaterdag 18 November, brachten wU een bezoek aan Zalt-Bommel en namen deze brug in oogenschouw. Reeds bü den eersten aanbllk worden wjj getroffen door de Imposante structuur, de strakke lijnen naar modem procédé, de sober heid en eenvoud, welke dit machtig bouwwerk van menschelijk vernuft een bijzonder cachet geven. Deze brug toch vormt een scherp con trast met de op 50 M. daarvan afgelegen spoor brug, welke naar de regelen der klassieke kunst werd gebouwd en dientengevolge veel logger aandoet dan het product der huidige genera tie der Ingenieurs, die aan een rijzige structuur toch een voorname soberheid weten te paren. e offlcieele opening der verkeersbrug over i 1 de Waal nabij Zalt-Bommel is méér dan de loutere Ingebruikneming van een mo dernen rlvlerovergang. Dit feit beteekent ren mijlpaal in het hedéndaagsohe communlcatle- vraagstuk tusschen het Zuidelijk deel van ons vaderland en het „Noorden”, als hoedanig in de Zuidelijke provinciën pleegt te worden aange duld al het Nederlandsche grondgebied, dat bo ven de groote rivieren is gelegen. Er zijn de laatste Jaren reeds méér bruggen In het verkeer tusschen Noord en Zuid In ge bruik genomen. Met de groote Maasbrug nabij Grave begon de victorie. Een brug, zeker van verblijdende beteekenis. Van economische waar de, omdat zij het nijvere Oosten van Brabant aan het Land van Nijmegen en verderop ver bond, maar niet minder verheugend uit cultu reel oogpunt, omdat zij een schakel smeedde tusschen het Roomsche Brabant en de centrale van katholieke cultuur en wetenschap, de Kei zer Karelstad. Later volgde de brug over de zoogenaamde Bergsche Maas bU Kelzersveer. Dit werk van vaderlandschen bruggenbouw was een noodza kelijke en voortreffelijke stap op den weg naar een moderne verbinding tusschen Mldden-Bra- bant en t „Noorden. Een schitterende brug, ge bouwd op twee landhoofden en twee st room pij lers, waarop drie ijzeren overspanningen van resp. 90. 91.6 en 90.3 Meter, is hier het histo rische veer komen vervangen. Gaven deze belde bruggen op de data der of- fidrele opening volop recht en reden tot voldoe- nlng en dankbaarheid, de brug over de Waal by Zalt-Bommel, die deze week met plechtig heid door Z. Exc. den Minister van Waterstaat zal worden in gebruik gesteld, overtreft in be teekenis stellig hare belde genoemde voorgang sters. Wat op 18 November te Zalt-Bommel ge schiedt, mag als een mijlpaal In ons ver keerswezen worden aangemerkt. Want deze brug Is de eerste, die, in de onderlinge verbinding tus- seben Zuid en Noord, de beide landsdeelen wer kelijk voor vijf-en-negentig procent onafhankelijk maakt van rivierenstagnaUe. Alleen dan name lijk, wanneer bij ijsgang, storm, hoog water e.d. de schipbruggen te Hedel en Vlanen haar dien sten force majeure moeten staken, zal in de toekomst het linea-recta-verkeer tusschen Noord en Zuid tijdelijk zijn verstoord. Practisch mag men dus zeggen, dat door het bruggentrio HedelZalt-BommelVlanen de rlvier-handicap tusschen Oost-Brabant en Limburg eenerzijds en anderzijds de centra des lands, met inbegrip van de steden Amsterdam, Den Haag en Utrecht definitief te opgeheven. DAAr hgt de groote en kardinale beteekenis van het in gebruik nemen der Zalt-Bommelsche verkeersbrug, en het te dit feit, dat den dag van 18 November stempelt tot een van werkelijk nationale draagwijdte. 18 November van den fare 1933 ontsluit een aanzienlijk deel van het Zuiden van Nederland voor het Noorden en omgekeerd het Noorden voor het Zuiden. De toename van het moderne motorisch ver keer een nieuwe phase In het Nederlandsche communlcatie-proces, dat van diligence en trekschuit vla spoor en tram naar de supre matie van auto en motor heeft geleld deze toename vooral geeft accent aan de voor- deelen. die voor het nationale «elvaarts- en ■aamhoorigheldsleven in den steeds verder vol tooiden bruggenbouw zullen gelegen «Ijn. Hoe sterk de stijging van dit modern verkeersmid del te, blijkt wel duidelijk uit het feit, dat, ter wijl de auto-wegenbelasting over 1927 ongeveer 10 mlllloen gulden opbracht, over 1932 het dub bele van dit bedrag, bijna 20 mlllloen. werd ont vangen. Bij het kennis nemen van dergelijk cijfer materiaal baart het geen verwondering, dat steeds ernstiger de behoefte werd gevoeld aan verwijdering van alle staketsels, die de ontwik keling van het motorisch verkeer in den weg staan. In ons delta-land, zoo grillig door aller lei rivieren In stukken gesneden, sproot hieruit noodwendig voort, dat ’t wegenplan in krach tige mate moest worden gesecundeerd door de opruiming van veren en het slaan van bruggen. Op het oogenblik bevindt Nederland zich in de middenphase van deze verkeersomwenteling. De bruggen, die gereed kwa men, die onderhanden zyn en die nog komen zullen Soberheid en eenvoud geven het machtig bouwwerk van men- schelyk vernuft een by- zonder cachet Het eerste slachtoffer van een doodelijk on geval was de arbeider van Woerkom uit Waar denburg, die door eén val om het leven kwam. Later viel de klinker de Jong uit Leerdam in het water, terwijl er een geweldige wind stond. Een van zijn mede-arbeiders, een Dultscher. sprong hem dadelijk na. Haast had de moedige kerel de Jong bereikt, toen deze In een draai kolk terecht kwam en daarin zijn einde vond. Met groote moeite kon men den Dultscher red den, die later door de Carnegie-stichting Is be loond. En ten slotte was het de Amsterdamsche schilder Bouwman, die aan de gevolgen van een ongelukkigen val stierf. Ook met den bouw van den meest Zuide lijken pijler heeft men tegenspoed gehad Op de plaats, die daarvoor was geprojecteerd, had men erg te kamj?en met drijfzand. Na veel vruchtelooze pogingen om dit zand de baas te worden, heeft men daarin niet mogen slagen, waarna men den pijler Noordelijker heeft ge plaatst, waardoor het drijfzand werd ontgaan. Als wij in de volgende regelen datgene de revue zullen laten passeeren, hetwelk reeds ge reed kwam, wat onder handen te en wat nog komen zal, bej?alen wij ons tot d i e werken, welke uit een oogpunt van interprovinciale communicatie van overwegend belang zijn. Op zich zelf hoogst gewichtige brugwerken als bij voorbeeld dat der monumentale Maasbrug te Maastricht, enz., blijven hier dus onbesproken. Hoe nu te momenteel het beeld van onzen Bationalen bruggenbouw? Voltooid zijn, zooals in den aanvang van dit artikel reeds werd geconstateerd, de bruggen te Grave (Maas), Kelzersveer (Bergsche Maas) en Zalt-Bommel (Waal). Daarnaast zijn onderhan den bruggen bij Arnhem en Nijmegen. Naar de verwachting zullen deze beide bruggen ongeveer 1936 in gebru^ kunnen genomen worden, wat beteekenen zal, dat In dat jaar ook in het Oosten van Nederland de rivlerbelemmeringen voor het verkeer te land zullen zün opgeheven. In dit landsdeel resten dan nog als minder mo derne elementen de schipbruggen over den U- tel te Doesburg en te Deventer; voor wat de vervanging der eerstgenoemde door een vaste bnig betreft, ren werk, dat ongeveer een mlllloen gulden zou kosten, te destijds door Waterstaat besloten de overbruggingen van Rijn en Waal te doen vóórgaan. Na bovenstaande gegevens rest on» nog stil te staan bij wat de ..clou" van den komenden bruggenbouw mag worden genoemd, namelijk het bekende en in het jongste voorjaar, naar Het te geen uitzondering, dat zij, die het hevigst klagen en spektakelen over het tekort aan actie in en door de Partij, behoo- ren tot degenen, van wier meeleven met de partij tot dusver maar al te weinig werd be merkt. Zag men hen zelfs wel eens in de vergade ring onzer kiesvereeniglngen? Lieten zij zich ooit benoemen In de ren of andere functie onzer Krlng-organlsatles? Toonden zij ooit eenlge interesse bijeenkomsten van den Partijraad? En werd er ooit iets van vernomen, dat zij op eenlgerlei wijze pogingen in het werk stel den, om, wat de volksmond noemt, „meer leven in de brouwerij” te brengen minder ge schikt geachte bestuursleden onzer pobtieke vereeniglngen te vervangen door meer ge schikte belangstelling te wekken voor de groote vraagstukken van den tijd, den ijver te prikkelen door critlek maar dan opbouwende critiek kortom, het partijleven op hooger peil te brengen en den weg naar verbetering te helpen effenen? Wat hebben zij In 't algemeen ooit, of gens gedaan voor de partij? En waar Is de dienststaat, welke hun het recht geeft zoo hoog, als dit bij tijd en wijle geschiedt van den toren te blazen over de al dan niet ver meende tekortkomingen, van anderen, die althans wél wat deden? Zij mogen zelf in allen ernst en in alle eerlijkheid! het antwoord geven op deze vragen. En zij mogen dan tevens bedenken, dat, naast de critiek op anderen, ook de critiek hare waarde heeft. Of er dan geen gegronde op- en aanmerkin gen kunnen worden gemaakt? Wij willen de laatsten zijn, om het te ont kennen. Ongetwijfeld zullen dergeljjke opmerkingen gemaakt kunnen worden. Maar dan ter plaatse, waar het behoort, zoo- dat men er binnen korter, of langer tijd resul taat van mag verwachten. Het Is een reeds oude en rechtmatige klacht, dat dit dikwijls niet geschiedt. En het is onze vaste overtuiging, dat dege nen onder ons, die meenen buiten het eigen kamp heil en verbetering van den algemeenen toestand te kunnen verwachten, dien waan niet zouden koesteren, wanneer zij tijdig en uit eigen ervaring hadden leeren beseffen, wat medeleven met en medewerken In de Katholieke Partij niet slechts voor haar, maar oook voor het land en voor hen zelven be teekent. een autoweg, aan beide

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 5