Begrooting Financiën van s? De Christen als Staatsburger Medische kroniek ■nl ‘ïïf F BELASTINGONTDUIKING In’s 1 I IJN L. MJ I Ai ZATERDAG 18 NOVEMBER LEEKEPREEKEN DE OVERWINTERING OP NOVA ZEMBLA Aardappelcentrale BOUW ENGELSCHE SCHEPEN Op Nederlandsche werven? Audiëntie De strijd aan de grens G renscommiezen De prijsval der granen De Crisis-Zuivel-Centrale stelt onbelaste margarine en vet ten beschikbaar Voorloopig Verslag der Tweede Kamer loge étui >1 Kinderaftrek •DE ?EN Uitvoering Omzetbelasting ‘n Slapeloosheid Kerstfeest der armen Aangewezen als crisis-organisatie HOMO SAPIENS in den regel een eenvoudig Echter dan te den datum, waarop deze artikelen geleverd Voor rogge, waarvoor wUzlgd gebleven. TH. H. SCHICHTING Scheer, adeaux: Z. H Exc. de Bteschop van Haarlem zal de volgende week alléén Zaterdag audiéntle ver leenen. De Russen ontdekten op Nowaja Semlja de resten van de hut waarin Willem Barends 336 jaren geleden overwinterde. Hierboven de befaamde hut naar de teekening van een tijdgenoot t de gen S7M enschte :ht, dat slechte landeld. dedt in srhoogt 1 Van officieele zijde vernemen wij, dat de Ko ninklijke Shell-groep een order van drie mo- tortankschepen van 12000 ton elk in Nederland heeft geplaatst. Nader vernemen wy, dat zeer waarschijnlijk een dezer schepen gebouwd zal worden door de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam en dat, eveneens zeer waarschijnlijk. „Werkspoor" de motorinstallatle zal leveren. De belde andere orders zijn of worden buiten de hoofdstad geplaatst. wordt voor de bureau-ambtenaren een promo tiekans gecreëerd met voorbijgaan van het eigenlijke korps controleerende ambtenaren En om de kosten èn om de hierin schuilende be voorrechting werd hiertegen door verscheidene leden bezwaar gemaakt. Eenige leden zouden in dit verband ook gaar ne worden ingelicht omtrent het voornemen van den Minister om de uitvoering der omzet belasting op te dragen aan een speciale in spectie der Invoerrechten en accijnzen en om in verband daarmede, de verschillende inspec ties der directe belastingen te comblneeren. De vraag werd gesteld of de Minister niet vah oordeel is, dat de billijkheid medebrengt, dat, nu het commiezenkorps wordt uitgebreid de in 1928 geslaagde kommiezen den voorrang genieten. Hieraan wordt het volgende ontleend: Verscheidene leden wenschten te vernemen, gezien den noodtoestand van ’s Rijks financiën, of de Regeering van oordeel Is, voldoende mid delen ter beschikking te hebben tegen belas tingontduiking. Sommige leden stelden de vraag, of de strijd tegen de belastingontduiking kan worden ge voerd zonder het opleggen van de verplichting, dat personen en instellingen kennis geven van de onder hen berustende deposito's. Slechts op deze wijze zou een behoorlijke contröle zich dan ook moeten uitstrekken tot de effectenportefeullle, de transacties met net buitenland, het bezit In goud en den contanten handel. Deze leden waren er van overtuigd, dat de toepassing van deze middelen tegen belas tingontduiking zal kunnen leiden tot verlaging der heffingen. Eenige leden achtten het nemen van maat regelen tegen kapitaalvlucht eveneens noodza- keljjk. Voorts zouden zij het oordeel van de Regeering wenschen te vernemen over de mo gelijkheid tot het nemen van maatregelen tegen de vertering in het buitenland van in Neder- land verkregen inkomsten. Eenige leden betoogden de wenscheljjkheid om tegenover de naamlooze vennootschappen zoodanige maatregelen te nemen, dat een cil- stehefflng op reserveering en afschrijving mo- geljjk wordt, ten einde de onttrekking van oe- 'astinggelden aan de schatkist te voorkomen. Andere leden, die in beginsel de opheffing van het bankgeheim ten behoeve van den Ne derlandschen fiscus wenschelljk achtten, wezen er echter op dat^van zoodanigen maatregel, Ln- dlen deze althans in ons land zou worden ge nomen en niet tevens in andere landen, het gevolg zou kunnen zijn, dat tal van bankzaken naar 't buitenland zouden worden overgebracht. Ernstige uedenkingen opperden deze leden tegen de verplichting tot het opgeven van deposito’s Bij verschillende weldadigheidsinstellingen en -vereenlglngen bestaat de gewoonte omstreeks Kerstmis pakketten met levensmiddelen uit* te reiken als Kerstgave. Van meerdere zijden bereikten de Crlsls- Zulvel-Centrale aanvragen om ook dit jaar voor dat doel onbelaste margarine en vetten beschik baar te stellen. De Crisis-Zulvel-Centrale verklaart zich be reid dergeljjke verzoeken in welwillende over weging te nemen en noodigt de vereenlglngen en instellingen, die daarvoor in aanmerking wenschen te komen, derhalve uit haar daarbij op te geven resp. over te leggen: Verscheidene leden betoogden de wenschelljk- heid van eer. regeling van den kinderaftrek voor de personeele belasting, welke meer in over eenstemming is met de werkelijke draagkracnt van den belastingplichtige Een wetteljjke voor ziening werd door deze leden in het bijzonder noodig geacht met het oog op de vele gevallen, dat door werkloosheid getroffen personen bjj hun ouders zijn gaan Inwonen. Ten einde te voorkomen, dat de gemeenten hierdoor in de opbrengst dezer belasting noemenswaard zou den worden getroffen, zou de aftrek anderzijds voorzooveel het personen beneden den leeftijd van 19 jaar betreft, kunnen worden beperkt tot dezulken, die niet zijn aangeslagen in de Inkomsten- of Gemeentefondsbelasting. Sommige leden bepleitten met aandrang eer. reductie op de wegenbelasting welke moet worden opgebracht door houders van autobus sen, die ten behoeve van kerkbezoek een dienst onderhouden en welke bussen nog geen 60 dagen in het jaar rijden. Enkele leden spraken er hun teleurstelling over uit. «lat de Minister den visschers, te Urz gestationneerd, nog geen vergunning heeft ver leend om at palingvisschery op de voormalige Zuiderzee te beoefenen. Door verscheidene leden werd gewezen op de moeilijke positie, waarin vele houders van plaatsjes, toegewezen volgens de Landarbeiders - wet, verkeeren. Tengevolge van de groote werk loosheid ten plattelande zjjn velen hunner niet in staat aan hun verplichtingen te voldoen. Deze leden vroegen of de Minister niet bereid is hieromtrent voorzieningen te treffen. Ook dit jaar meenden verscheidene leden de klacht niet achterwege te kunnen laten, dat het georganiseerd overleg niet altijd genoeg zaam wordt geraadpleegd door het bestuur van het dienstvak der belastingen. Verscheidene leden meenden de aandacht te moeten vestigen op de positie der grenscom- miezen in den strijd tegen de smokkelarij. Spe ciaal den laatsten tijd wordt door de smokke laars gebruik gemaakt van auto's, waarmede zjj in wilde vaart over de grens rijden. Zy ont zien zich niet de kommiezen, die hen willen tegenhouden, desnoods te overryden. iets, wat helaas reeds is voorgekomen. Daarbij komt nog, dat de smokkelaars met de modernste wa pens zijn uitgerust, terwijl de kommiezen slechts beschikken over oude revolvers, die ook vaak nog ondeugdelijk gebleken zijn. Deze leden stel den de vraag of de Minister niet moet toestem men, dat deze toestanden onhoudbaar zjjn. Zij zouden er dan ook op willen aandrtngen, dat de kommiezen beter worden bewapend en dat zij de beschikking krijgen over motorrijwielen en auto's Tevens meenden zij zich te moeten beklagen over da slappe houding van de justitie in de zen. Indien deze houding voorkomt uit gebrek kige strafbepalingen, dan moeten deze worden herzien. Dat smokkelaars, die, zooals gebeurd is, het leven van ambtenaren niet ontzien, er met een boete van 25afkomen, is, naar het oordeel dezer leden, ergerlijk. Opgemerkt werd, dat de kommiezen in te genstelling met vroeger jaren, vele jaren be last blijven met den dienst aan de grenzen. Kon voorheen een afcibtenaar na enkele jaren grensdlenst als regel rekenen op een plaatsing in den binnendienst, thans blijven zij niet zel den lil jaren aan de linie, vaak belast met uiterst onregelmatige en niet van gevaar ont- bloote diensten. Eenige leden stelden de vraag, of hierin geen aanleiding kon worden gevonden om dezen ambtenaren in eenlgerlel vorm een. zij het dan bescheiden, extra-vergoeding toe te kennen. Verder drongen zij er op aan, dat bij de op schuiving van den binnendienst zooveel moge lijk met anciënniteit wordt rekening gehouden en dat niet oudere assistenten op de linie ge plaatst blijven en de jonge kommiezen en as sistenten de posten van den binnendienst be zetten. De aandacht van de Regeering werd door sommige leden gevestigd op het ontbreken van contröle op de Ingeschreven hypotheken. Verschenen is het Voorloopig Verslag der Tweede Kamer over het wetsontwerp tot vast stelling van Hoofdstuk VIIB (Financiën) der RUksbegroctlng 1934. Verscheidene leden zouden gaarne zien, dat de Minister, in overleg met zijn ambtgenoot van Sociale Zaken, een zoodanige uitvoering en toepassing der Stuwadoorswet zou bevorderen, dat zoo weinig mogelijk arbeid oo Zondag wordt verricht Het is de bedoeling, dat zooveel mogelijk de margarine en andere vetten zullen worden aan gekocht bij dezelfde leveranciers, van wie zij de vorige jaren betrokken zijn? Aangezien het vervoer der onbelaste artikelen slechts mag plaats hebben onder dekking van een door de C.Z.C. afgegeven geleldebiljet. die nen aanvragen, als bovenbedoeld, zoo spoedig mogelijk en in elk geval vóór 30 November 1933 te worden Ingezonden aan het adres der Crtels- Zulvel-Centrale te 'a-Gravenhage, Laan van Meerdervoort 84. 0 95 1M 1» f 1.45 l.« Op het betreffende hoofdstuk van de Rjjks- begrootlng worden gelden aangevraagd voor de uitbreiding van het aantal commiezen. Uit de toelichting blijkt, dat het in het voornemen ligt om de hierbedoelde commiezen te belasten met contröle op de naleving van de wettelijke bepalingen betreffende de omzetbelasting De recruteerlng van deze commiezen zal plaats hebben uit het bureaupersoneel. De belasting administratie beschikt echter over een uitge breid en over het geheele land verspreid korps controleerende ambtenaren, die uit den aard hunner functie In staat geacht kunnen worden, om zonder extra personeete-uitgaven ook de contröle op de naleving van de bepalingen van de omzetbelasting te verrichten. In dit verband schijnt het bevreemdend, dat gelden worden aangevraagd voor net aanstel len van speciale ambtenaren voor de hler- bovenbedoelde contröle. Zal, zoo vroeg men. het eigenlijke korps controleerende ambtenaren niet uiterst onaangenaam getroffen worden door het feit, dat men de voor deze speciale contröle bestemde ambtenaren recruteert uit het personeel van den bureaudienst en hen een beduidend hooger salaris waardig keurt dan eerstgenoemde groep geniet? Op deze wijze I meestal beginselen bevatten, die met de prin ciepen der kerk over de christelijke inrichting van den staat in strijd zjjn. Wjj hopen hierop in een slotbeschouwing over de zoogenaamde fascis tische staatsidee van onzen tijd terug te komen. Een andere vraag, welke de katholiek zich zelf als staatsburger stelt is deze: hoe kan ik in een staat met gemengde godsdienstige bevol king van de overheid elschen, dat zjj het door den Paus veroordeelde religieuse indifferentisme laat varen en den katholieken godsdienst als den eenlg waren zal erkennen? Ook hierop behoeven wjj niet in onzekerheid te zijn. „Indien de kerk meent heeft Paus Leo geleeraard dat de andere godsdiensten niet op één lijn mogen gesteld worden met den wa ren godsdienst, dan veroordeelt zij daarom niet de staatsbestuurders, die ter bereiking van een of ander belangrijk goed of ter voorkoming van een kwaad practrtch toelatep, nat die verschil lende godsdiensten in den staat bestaan. Ook is de kerk gewoon vooral dit te beletten, dat Ie mand tegen zijn wil gedwongen zou worden om het katholieke geloof te omhelzen, zooals Au gustinus wijselijk leert: ..niemand kan gelooven, tenzij hU het wll." Hler is dus duidelijk verklaard, dat vrijheid van godsdienst in den modernen staat dus van zelf sprekend aanvaard moet worden en dat in landen met overwegend katholieke bevolking en waar de katholieke godsdienst staatsreligie is niemand mag gedwongen worden tot den ka tholieken godsdienst over te gaan. Hieruit volgt echter geenszins, dat een ieder in het openbare leven een godsdienstig onverschillige houding mag aannemen. Ieder individu is in geweten verplicht te zoeken naar de waarheid. Zoolang hy het geloof niet heeft of te goeder trouw dwalend een verkeerden godsdienst aan hangt, treft hem geen verwijt. Een leder echter zal naar de mate van zijn geloof verplicht zijn de waarheid en de goede beginselen of wat hij daarvoor houdt in het openbare leven uit te dragen en de doorwerking daarvan te bevorde ren. Dat beteekent voor den katholiek, dat het hem niet onverschillig mag zijn, hoe zijn land bestuurd wordt, welke personen het bestuur van staat in handen hebben, welke wetten worden gemaakt en hoe zij worden nageleefd. Het mag hem niet onverschillig zijn, of de geboden Gods ook In het openbaar worden nageleefd of ver- Na deze vooropstelling van de christelijke leer omtrent het gezag, de rechten en de plichten van kerk en staat en van wat den christen als lid der burgerlijke samenleving niet geoorloofd is, komt deze belangrijke vraag: welke moet dan de houding van' den christen als burger zjjn tegenover de vele wisselende politieke problemen welke zich geregeld voordoen? Op de eerste plaats komt dan deze voorname vraag: fs het den christen geoorloofd een re- geeringsvorm aan te hangen, welken hij verkiest en den besten acht? Langen tijd is deze vraag voor Nederlandsche katholieken practtech van geen of weinig beteekenis geweest. Zij was dit wel in andere landen, b.v. in Frankrijk, waar in verschillende perioden der geschiedenis de bur gers in konlngsgezinden en republikeinen ver deeld waren. De achtereenvolgende Pausen héb ben zich verschelden malen over dit vraagstuk uitgesproken, ox. Leo XIII in deze woorden, welke hem door de Fransche royalisten zeer kwalijk genomen werden: „op zichzelf wordt geen enkele der verschillende staatsvormen afge keurd, omdat zij niets bevatten, wat met de ka tholieke leer in strijd is en omdat zij idle, mits met wijsheid en rechtvaardigheid toegepast, den staat tot bloet kunnen brengen. Ook is geens zins verwerpelijk, dat het volk in meerdere of mindere mate deelneemt aan het bestuur: dit kan zelfs In sommige tijden en in bepaalde om standigheden niet alleen nuttig zijn, maar zelfs plicht van de burgers. Bovendien bestaat er geen enkele reden om de kerk aan te wrijven, dat zij te weinig buigzaam of toegevend is of dat zij vijandig staat tegenover een ware en wettige vrijheid." Zulk een uitspraak Is niet voor meerdere uit leggingen vatbaar. Zij zegt ondubbelzinnig, dat het iedereen vrij staat den regee rings vorm aan te hangen, welken hl) den besten acht. Hier mede is echter niet gezegd, dat het geoorloofd is om b.v. in een staat, waar een constitutioneel koningschap bestaat te streven naar een omwen teling, teneinde tot een republiek te geraken. Immers, het maken van of het meehelpen aan revolutie is al in strijd met de rede en door de kerk veroordeeld. Wel zal het geoorloofd zjjn om met rustige middelen, b.v. door zakelijke rede- neerlngen in de pers of op een spreekgestoelte zjjn meenlng te zeggen over de voortreffelijk heid van den eenen staatsvorm boven den an deren, b.v. van den republlkeinschen boven het constitutloneele koningschap, of van de dicta tuur boven beide eerstgenoemde. Wanneer ech ter het bevoegde burgerlijke gezag om redenen van openbare orde zulke uitingen zou verbie den, zou men verplicht zijn zich daarnaar te gedragen. Immers de overheid heeft de bevoegd heid de rechten der burgers ten dezen te om- •chryven. Ook verwarre men hier regeerlngs- vorm niet met staatkundige beginselen in het algemeen. De vrijheid, welke wij boven bedoelden, slaat slechts op de voorkeur voor een bepaalden Raatsv o r m, d wz. op de wijze waarop het staatsbestuur wordt samengesteld. Dus of er een konlng met absolute macht is or een, regee- rend naar een grondwet: of er een periodiek optredende president aan het hoofd van den •taat is; of er een dictator is; of er een parle ment is en of dit door algemeen of beperkt, door individueel of organisch kiesrecht tot stand komt: over dit alles kan volgens de kerk een leder een vrije meenlng hebben. Maar deze •taatsv o r m e n mogen dan ook niet meer dan formen zijn. Wie bijv, een voorstander van een republiek is, omdat hij valschelUk de meenlng is •oegegaan. dat de republlkelnache regeerings- ’orm steunt op de theorie van het regeeren naar fen volkswil, zoo Iemand dwaalt. Wanneer dus •n een bepaalden staat en onder bepaalde om- rtzndlgheden een beweging ontstaat om het con- kltutloneele koningschap door de republiek of *»r een dictatuur te vervangen en die propa- fknda zou door socialisten, communisten of an- •ere dwaalleeraars gevoerd worden teneinde met reranderlng van den staatsvorm tevens andere kieeën omtrent het gezag of de beteekenis van aen Staat te doen zegevieren, dan zal een chrte- 'en zeker geen vrijheid hebben om aan zulk een fvopaganda mee te doen. De geschiedenis im- merg beeft herhaalde malen aangetoond, dat Weu* opkomende staatkundige theorieën -L' ontsteking: er zijn toestanden waar door men slapeloos kap worden, zooals kort ademigheid bU hartziekten: en dan te er vooral de pijn, die den mensch uit den slaap hou° In het laatste geval te de wijze van behandeling voor de hand liggend; zoolang men nl. d oorzaak van de pijn niet kan wegnemen.te het vaak noodig, om door verdoovende middelen de pijn tot bedaren te brengen en den patten- het genot en de verkwikking van den slaap te geven. Wanneer de dokter voorziet, dat de Pijn zeer langdurig zal zijn, zooals b.v. bij vrtge- mlnus neuralgie (een bepaald soort aange* kracht; of de christelijke zede wetten ook In het publiek verkeer worden onderhouden of verwaar loosd. Zeker in een land als het onze, waar de katholieke bevolking wel niet een meerderheid, maar toch een groot deel n.m. een derde van het geheel uitmaakt en waar ten opzichte van de algemeen christelijke beginselen eenstemmigheid bij een groote meerderheid heerscht, In zulk een land te het ernstige plicht van een katholiek staatsburger om zijn politieke rechten goed te gebruiken, nm. zóó, dat de invloed der chris tenen een zoo groot mogelijk nuttig effect in heel het staats besuur en openbare leven heeft. Deze plicht en de vraag op welke wijze hij het best vervuld wordt te den laatsten tijd voor den gewetensvollen katholiek weer sterk gaan spre ken nu veel feilen van de tot nog toe gehul digde staatkundige opvattingen aan het licht treden en nieuwe politieke leuzen lokken. Daar om over dezen gewetensplicht den volgenden keer nog een enkel woord. a. een verklaring van het bestuur, waaruit blijkt, hoeveel onvermengde margarine en/of vet in andere Jaren voor dat doel werd uitge reikt: b. bjjna of nood zaal sten bU Invoer van gerst, maïs en tarwe met f 0.50 per 100 K. G. te verhoogen. Enkele minder belangrijke graansoorten, die met deze granen in concurrentie kunnen tre den. als darle, zijn overeenkomstig verhoogd. Natuurlijk zijn tevens de derivaten dezer gra nen met deze nieuwe monopoliewlnst overeen komstig belast. Daarbij te wegens het overgaan der werkzaamheden van de vroegere Meelcen trale op de tegenwoordige, onder de monopo- liewinst opgenomen het geheele bedrag, dat op de bultenlandsche tarwebloem reeds vol gens de bepalingen der Tarwewet was gelegd. Ten einde het doel van het Graanmonopo- lie te verwezenlijken, te de verhooging. die op zich zelf In het algemeen door den prijsval der granen veelal geen werkelijke verzwaring der lasten met zich mede brengt, sinds het tijd stip van het Invoeren van het Graanmonopo- lie, onvermijdelijk. Door bovenbedoelde verhoogingen wordt de monopoliewlnst voor granen, met Ingang van 18 November 1933, mitsdien als volgt: tarwe gerst maïs De prjjsval der granen, die zich heeft ëbot- gedaan sedert de invoering van het Graan- monopolie n.l. 15 Augustus jJ. en welke voor enkele granen zelfs zoover was doorgeschre den, dat daardoor de monopoliewlnst van f 1. bjjna of geheel weer werd te niet gedaan, ikte de Regeering de monopollewin- Verscheidene leden zouden gaarne zien dat het tarief der inkomstenbelasting gewijzigd werd in dien zin, dat de aftrek voor noodzake- Hjk levensonderhoud en de kinderaftrek, in het bijzonder waar het groote sezlnnen betreft, zouden worden verhoogd De minister van Economische Zaken heeft de Stichting „Nederlandsche Aardappelcen trale” aangewezen als crteisorganteatle, rechts persoonlijkheid bezittend lichaam en vertegen woordigster van het Landbouwcrisisfonds. De statuten, het huishoudelijk reglement en het pootaardappelreglement dezer Stichting zijn goedgekeurd. Voorts zijn de gewestelijke aardappelorganl- saties aangewezen als crisisorganisaties voor den teler van aardappelen, die zijn bedrijf ge heel of grootendeels uitoefent in de provincie, waarin de gewestelijke aardappelorganteatle gevestigd te» In de Statuten van De Nederlandsche Aard appel-Centrale te als doel van de Centrale be paald: lo. medewerking te verleenen aan de uitvoe ring van de Landbouw-Crtstewet 1933 en van de door de Nederlandsche Regeering tot ult- veemg van deze wet genomen of te nemen maatregelen, In het bijzonder ten aanzien van aardappelen; 2o. bevordering van de doeleinden welke de Regeering met de onder lo bedoelde maatregelen beoogt. De Minister te bevoegd: lo. deze Statuten te wijzigen; 2o. de besluiten der Stlchtingsorganen schorsen, te vernietigen of door andere te ver vangen; 3o. het Huishoudelijk Reglement en de an dere reglementen der Centrale, zoo die er zijn, te wijzigen of door andere te vervangen: 4o. de Centrale op te heffen, te likwldeeren en aan het likwidatiesaldo een bestemming te geven. Als deelnemers aan de Centrale zijn aange sloten rechtspersoonlijkheid bezittende, gewes telijke aardappelorganteatles. welke zich ten doel stellen, binnen haar werkgebied medewer king te verleenen aan de uitvoering van de door de Nederlandsche Regeering getroffen en te treffen maatregelen ten behoeve van den aardappelverbouw en aardappeltelers. Het bestuur bestaat uit minstens vijf leden. Zij worden door den Minister benoemd en ont slagen. Voor de eerste maal treden als bestuurslid op de heeren: J. Bekius te Leeuwarden; P. van den Heuvel te OoltgensplaatE. Luttener te Stads kanaal; H. Rujjter te Arnhem; M van Steen bergen te 's Gravenhage; Ir. C. G. P. Stevens te Goes; Ir. P. van der Weele te Colijnsplaat. de hoeveelheid van deze artikelen, welke thans benoodigd zal zijn, onder bijvoeging van een door het bestuur geteekend afschrift van den orderbrief aan den leverancier; c. een verklaring van den leverancier, van welke margarinefabriek en/of smelter!) de ar tikelen worden betrokken; d. moeten worden; e. den datum waarop en de plaats waar de uitreiking der Kerstgave zal plaats hebben. atten wjj onze voorafgaande beschou- wlngen, welke wij naar aanleiding van den feilen staatkundigen meeningsstrljd In onze dagen begonnen, te zamen, dan moet voor den christen vaststaan, dat alle gezag, dus ook het burgerlijk gezag, van God komt; dat dus „regeeren naar den volkswil” een valsch beginsel te, evenals het recht om revolutie te maken; dat kerk en staat twee zelfstandige machten zijn, die in samenwerking op volmaakte wijze de geestelijke en lijdelijke belangen van den mensch kunnen behartigen. Ook zagen wjj dat het beginsel valsch te, hetwelk leert, dat zoowel de burger als de staat tegenover den godsdienst geen plichten heeft en dat zij te genover de verschillende godsdiensten een ge lijke gezindheid aan den dag kunnen leggen. Dit laatste heeft Paus Leo indertijd aldus scherp geformuleerd: „De theorie, dat er tusschen de verschillende en tegenstrijdige vormen van den godsdienst geen verschil bestaat, heeft tot ge volg, dat men er geen enkelen meer aanneemt, noch met zijn verstand, noch met zjjn levens gedrag. Welnu, al verschilt deze opvatting in naam van godloosheid. Inderdaad te er geen verschil. Immers degenen, die overtuigd zjjn, dat er een God bestaat, begrijpen vanzelf (ten minste als zjj zichzelf willen gelijk blijven en niet in ongezondheden willen vervallen) dat de gebruikelijke vormen van grMsdlenst, welke zoo zeer van elkaar verschillen en In zeer voorname punten onderling afwijken en elkander zelfs bestrijden, niet even waardig, even goed en even aangenaam aan God kunnen zjjn.” Tenslotte zagen wij als een door de kerk ver oordeelde moderne dwaling, dat leder burger onbeperkte meenjngsvrijheid zou hebben en het recht om te laten drukken, wat hij wil en dat dit recht door den staat zou beschermd en be veiligd moeten worden. f 1.50 per 100 K G. f 1.50 per 100 K G. f 1.50 per 100 KG. de monopoliewlnst vroeger reeds was verhoogd. Is die winst onge- Ir. C. O. P. Stevens te Goes treedt voor de eerste maal als voorzitter op. De Centrale te rekenpllchtlg aan den Minis ter. Blijkens het Huishoudelijk Reglement van de Stichting wordt als handelaar c kend iedere natuurlijke of rechtspersoon, die daartoe een schriftelijke aanvraag Indient, waarin hij ver klaart zich te onderwerpen aan de Staten en Reglementen van de Centralenen de door haar organen genomen of te nemen besluiten. Overtreding van de verplichtingen door han delaren wordt gestraft met een boete van ten hoogste 10.000.of schrapping als georgani seerde, met ontzegging van het recht om op nieuw als zoodanig te worden toegelaten voor ten hoogste tien Jaren. ■4Ï> De Gehvestelijke is rekenpllchtlg aan den Minister; zjj geeft aan de door haar ontvangen gelden een door den Minister goed te keuren bestemming. In het Huishoudelijk Reglement van de Ge westelijke Aardappel-Organteatie voor Noord- Brabant, Land van Maas en Waal en Rijk van Nijmegen is bepaald, dat het bestuur benoemt en ontslaat den directeur. De voorzitter vormt met twee door het be stuur uit zijn midden te verkiezen leden het dagelijksch bestuur, dat belast te met toezicht op den dagelijkschen gang van zaken en het beleid van den directeur. Een der leden van het dagelijksch bestuur wordt gekozen uit de bestuursleden-handela- ren. De aangeslotenen kunnen door het bestuur In districten worden ingedeeld. De ligging van het bedrijf, Inzonderheid -van de bedrijfsgebou wen. te by deze indeeling maatstaf. Als dtetrictcommtesies kunnen, behoudens door het bestuur vast te stellen uitzonderin gen, de dtetrictcommtesies Worden aanvaard der G.T.O. Aan iedere commissie wordt minstens een aardappelhandelaar als lid toegevoegd, yoorgedragen door den daarvoor in aanmerking komende organisaties van aardappelhandelaren en door het bestuur benoemd. Alleen zij kunnen aangesloten dit te er kend zijn, die aardappelen verbouwen en dit kennelijk als hun beroep uitoefenen, of op eigen of gehuurden grond geheel of hoofd- zakelljk voor eigen behoefte aardappelen telen. Ten behoeve eener nadere omschrijving kun nen door het bestuur voorschriften worden ge geven. waarbjj steeds voor een en hetzelfde perceel slechts een aangeslotene kan bestaan. Overtreding van de verplichtingen der telers wordt gestraft met een boete van ten hoogste 10 000of schrapping als aangeslotene, met ontzegging van het recht om opnieuw als zoo danig te worden toegelaten voor ten minste één en ten hoogste tien Jaren. De navolgende Stichtingen zijn door den Mi nister van Economische Zaken aangewezen als ertete-organteaties onder goedkeuring van haar Statuten en Huishoudelijk Reglement, conform die van de stichting: „Gewestelljke Aardappel-Organteatie voor Noord-Brabant- Land van Maas en Waal en Rijk van Nijmegen, zooals die bjj deze beschik king zijn gevoegd: 1. De Stichting „Gewestelijke Aardapjjel-Or- ganisatie voor Noord-Brabant, Land van Maas en Waal en Rijk van Nijmegen”. 2. de Stichting ..Gewestelijke Aardappel-or- ganisatie voor Gelderland”. 3. de Stichting „Gewestelijke Aardappel-Or- ganlsatie voor Zuld-Holland”. 4. de Stichting ..Gewestelijke Aardappel-Or- ganlsatie voor Noord-Holland 5. de Stichting „Gewestelijke Aardappel-Or ganteatie voor Zeeland”. 6. de Stichting „Gewestelljke Aardappel-Or ganteatie voor Friesland”. 7. de Stichting „Gewestelljke Aardappel-Or ganteatie voor OverUsel”. 8. de Stichting „Gewestelijke Aardappel-Or ganteatie voor Groningen”. 9. de Stichting „Gewestelijke Aardappel-Or- ganisatie voor Drente en Veenkoloniën". 10. de Stichting „Gewestelljke Aardappel-Or ganteatie voor Limburg”. Voor den teler van aardappelen te de in de provincie waar hy zyn bedryf geheel of groo tendeels uitoefent, gevestigde stichting aange wezen als gewesteiyke aardapjjel-organlsatle. langdurig zal zijn, neuralgie (een zichtspUn) zal hij zeer op zijn hoede moeten wezen, offl^den patiënt niej aan het verdoo- vingsmiddel verslaafd te maken. By slapeloos heid door kortademigheid probeert men in den regel morphine: en wanneer een lyder aan typhus of een andere infectie-ziekte niet kan slapen, geeft men in den regel een eenvoudig slaapmiddel. Hevige slapeloosheid komt vooral voor psychosen, geestesziekten, by melancholie, by manie: en wanneer men door de behandeling zoo ver kan komen, dat do patiënt rustig slaapt, te reeds de ziekte half overwonnen. Maar In al deze gevallen, by Infectieziekten, kortademigheid, pyn. by geestesziekten te de beslissing, hoe men de slapeloosheid behandelen moet, nog betrekkelyk gemakkeiyk. Er te geen probleem, er te geen zoeken naar de oorzaak; men weet wat er aan de hand te. en het eenige wat men te doen heeft te het middel zoo zorg vuldig mogeiyk uit te zoeken. Moeliyk wordt de behandeling eerst, wanneer men met een gezond persoon te doen heeft. Het beginsel, waarvan de moderne psychia ters uitgaan by de studie van deze slapeloos heid. klinkt in den beginne heel vreemd. ZU beschouwen n.l- het geheele geval op een zoo danige wijze, alsof Iedereen er volkotpen heer en meester over ware, of hij wil slapen of niet. Nu zóó te het natuuriyk niet, en zóó is het ook niet bedoeld. Maar in den grond van de zaak te toch die willekeurigheid eigenlijk datgene, waar alles om draait. Men zal natuur iyk zeggen: „als ik in slaap val, dan doe ik toch niets, en als ik niets doe. kan ik ook niets willen; ik kan my zelf niet door myn vryen wil in slaap laten vallen." Zeker, maar laten we de zaak iets dieper bezien. De s.-»ap komt vanzelf, onwillekeurig, ria de vermoeienissen van den dag; dat te normaal. Maar bovendien moet de mensch nog willen slapen. Maar, zult ge zeggen, iedereen wil slapen, als het tyd te. Het antwoord te: neen, sommige menschen wenschen wel te slapen, maar zy willen niet slapen. Waarom willen zy dat niet? Ziedaar de kwestie! Om daarop een goed antwoord te ge ven. moet men eerst even nagaan, wat een mensch elgeniyk doet, als hy gaat slapen. HU zet zyn zorgen op zy. hy zegt: voor vandaag te het genoeg. Mlllioenen menschen behoeven dat niet eens te zeggen, omdat het vanzelf sprekend te. Maar Inderdaad en in werkeiykheld legt toch iedereen mln of meer zyn zorgen af en zegt: Morgen te er weer een dag. De zaak te, dat een mensch die slaapt, zich zelf en zyn omgeving en de gebeurtenissen om hem heen, niet meer kan controleeren. Wan neer iemand nu vreest, dat er iets zal gebeu ren, wanneer hy slaapt en dus geen contröle meer heeft over zichzelf en zyn omgeving, dan wil hU elgeniyk niet slapen. Hy zou wel willen slapen, hy zou het heeriyk vinden, om te sla pen, maar hy heeft een vermoeden, een vrees, dat er iets zal gebeuren, en daarom wil hy toch elgeniyk niet slapen. Wat kan er dan gebeuren? Er kan iets in «ie omgeving gebeu ren; er kan een inbreker komen, en er kan een kind uit het bed vallen. Dat te allang be kend. Maar er kan ook iets in ons zelf ge beuren. Wanneer wy langzamerhand in slaap vallen, zyn wy geen meester meer over onze eigen gedachten en opwellingen; en nu gebeurt het dat sommigen bang zyn voor hun gedach ten, opwellingen en strevingen. Een voorbeeld. Een Jonge man heeft een groote aanhankely^- heid aan zUn vader; heeft het grootste respect voor diens persooniykheid. voor zyn talenten en voor zyn prestige; maar tegelyk voelt hU- dat hy door zyn vader niet als *n volwassen mensch wordt behandeld: de zwakheden van den jon gen man worden niet bedekt, maar zoo nu en dan spottend aan het licht gebracht; kort en goed, de zoon voelt zijn persooniykheid en zyn individualiteit niet gerespecteerd. Dit is na tuuriyk uitermate grievend voor hem. en er ontluikt in zyn ziel een begin van haat tegen zyn vader. Dat weet hy in X begin zelf niet maar langzamerhand komen er op oogenblik- ken, dat hy droomerig te. gedachten van op stand van wraak. Hy strydt met moed en ten laatste met vertwUfeling tegen deze gedachten; ten slotte wordt hy bang voor zyn eigen ge dachten. Van nu af aan te hy gedwongen, om elk oogenblik van den dag zUn gedachten in bedwang te houden, omdat anders de boosaar dige opwellingen de overhand krygen. Deze Jonge man wordt slapeloos; hy vreest, dat als hy zich laat gaan, zyn booze gedachten het zullen winnen, en hy moet daarom zyn posi tieven goed by elkaar houden. Wat moet zoo iemand doen, om van de slapeloosheid af te komen? Hy moet leeren, op eigen beenen te staan; hy moet gaan beseffen, dat hy oud genoeg te. om zelfstandig te kunnen zyn, niet meer op zyn vader te moeten steunen. Dan kan hy de situatie als een vrU .man beschouwen. Dan zal hU zyn vader naar recht en verdienste kunnen waardeeren. maar, daar de jonge man nu op zich zelf staat, d w z. weet en begrypt, dat hy door eigen energie door de wereld moet, zal het gemis aan sympathie hem niet meer kwetsen. WapKeer een dergelyk geval een jong meisje (JjS»reft. schynt het vaak, alsof zy juist buiten gewoon veel van haar moeder houdt; maar aan de soort liefde bemerkt men dan, dat de zaak niet geheel In orde te; die genegenheid is dan onrustig, sentimenteel, vol opwellingen. Ze ver beelden zich dan enorm veel van hun moeder (of een ander persoon) te houden, maar dan te het niet zoo zeer liefde, als wel bedelen om waardeering. En dat te gevaariyk voor de rust van het gemoed, en op zyn hoogst geoorloofd bU een minnend paartje, maar ook daar niet al te veel. Zoo zit er achter de slapeloosheid heel vaak een soort vrees voor eigen gedachten; by den één neiging tot afkeer van zyn vrouw, by den ander neiging tot wraak op een politleken lei der of concurrent, by een derde jalouzie op een compagnon. ..De wraakzucht laat dien geest niet lij den afgrond slapen”, zegt Vondel van Simon den Toovenaar. Terecht zegt het spreekwoord, dat een goed geweten het beste kussen te. Deze oeroude waarheid wordt door de mo derne. ook ongeloovige psychiatrie bevestigd Het gewetensonderzoek is echter ook. voor alles, een onderzoek; en dat moet duldelyk en helder zyn. Men moet de kwade gedachten, als zU lastig worden, aan het licht brengen, en in het licht den vyand. die in ons te, terugdringen. Niet een angstig ontwyken, maar een kloek en helder afstand doen van de booae wenschen en de eelfzucht, die er achter schuilt. Dan wordt de mensch tegeUjtoertyd krachtig en selfstand ig. Zoo »*t er ook Iets goeds in de slapeloosheid by een gezond mensch. ZU toont ons. dat wU nog niet zUn. waar wy moeten sUn. en is op die wyie een ongewild en pUnlyk gewetens- onderaoek.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 17