Begrooting
Financiën
van
s?
De Christen als Staatsburger
Medische kroniek
■nl
‘ïïf
F
BELASTINGONTDUIKING
In’s
1
I
IJN
L. MJ
I
Ai
ZATERDAG 18 NOVEMBER
LEEKEPREEKEN
DE OVERWINTERING OP NOVA ZEMBLA
Aardappelcentrale
BOUW ENGELSCHE SCHEPEN
Op Nederlandsche werven?
Audiëntie
De strijd aan de grens
G renscommiezen
De prijsval der granen
De Crisis-Zuivel-Centrale stelt
onbelaste margarine en vet
ten beschikbaar
Voorloopig Verslag der
Tweede Kamer
loge
étui
>1
Kinderaftrek
•DE
?EN
Uitvoering Omzetbelasting
‘n
Slapeloosheid
Kerstfeest der armen
Aangewezen als crisis-organisatie
HOMO SAPIENS
in den regel een eenvoudig
Echter
dan
te
den datum, waarop deze artikelen geleverd
Voor
rogge, waarvoor
wUzlgd gebleven.
TH. H. SCHICHTING
Scheer,
adeaux:
Z. H Exc. de Bteschop van Haarlem zal de
volgende week alléén Zaterdag audiéntle ver
leenen.
De Russen ontdekten op Nowaja Semlja de resten van de hut waarin Willem
Barends 336 jaren geleden overwinterde. Hierboven de befaamde hut naar de
teekening van een tijdgenoot
t
de
gen
S7M
enschte
:ht, dat
slechte
landeld.
dedt in
srhoogt
1
Van officieele zijde vernemen wij, dat de Ko
ninklijke Shell-groep een order van drie mo-
tortankschepen van 12000 ton elk in Nederland
heeft geplaatst.
Nader vernemen wy, dat zeer waarschijnlijk
een dezer schepen gebouwd zal worden door de
Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te
Amsterdam en dat, eveneens zeer waarschijnlijk.
„Werkspoor" de motorinstallatle zal leveren.
De belde andere orders zijn of worden buiten
de hoofdstad geplaatst.
wordt voor de bureau-ambtenaren een promo
tiekans gecreëerd met voorbijgaan van het
eigenlijke korps controleerende ambtenaren En
om de kosten èn om de hierin schuilende be
voorrechting werd hiertegen door verscheidene
leden bezwaar gemaakt.
Eenige leden zouden in dit verband ook gaar
ne worden ingelicht omtrent het voornemen
van den Minister om de uitvoering der omzet
belasting op te dragen aan een speciale in
spectie der Invoerrechten en accijnzen en om
in verband daarmede, de verschillende inspec
ties der directe belastingen te comblneeren.
De vraag werd gesteld of de Minister niet
vah oordeel is, dat de billijkheid medebrengt,
dat, nu het commiezenkorps wordt uitgebreid
de in 1928 geslaagde kommiezen den voorrang
genieten.
Hieraan wordt het volgende ontleend:
Verscheidene leden wenschten te vernemen,
gezien den noodtoestand van ’s Rijks financiën,
of de Regeering van oordeel Is, voldoende mid
delen ter beschikking te hebben tegen belas
tingontduiking.
Sommige leden stelden de vraag, of de strijd
tegen de belastingontduiking kan worden ge
voerd zonder het opleggen van de verplichting,
dat personen en instellingen kennis geven van
de onder hen berustende deposito's.
Slechts op deze wijze zou een behoorlijke
contröle zich dan ook moeten uitstrekken tot
de effectenportefeullle, de transacties met net
buitenland, het bezit In goud en den contanten
handel. Deze leden waren er van overtuigd, dat
de toepassing van deze middelen tegen belas
tingontduiking zal kunnen leiden tot verlaging
der heffingen.
Eenige leden achtten het nemen van maat
regelen tegen kapitaalvlucht eveneens noodza-
keljjk. Voorts zouden zij het oordeel van de
Regeering wenschen te vernemen over de mo
gelijkheid tot het nemen van maatregelen tegen
de vertering in het buitenland van in Neder-
land verkregen inkomsten.
Eenige leden betoogden de wenscheljjkheid
om tegenover de naamlooze vennootschappen
zoodanige maatregelen te nemen, dat een cil-
stehefflng op reserveering en afschrijving mo-
geljjk wordt, ten einde de onttrekking van oe-
'astinggelden aan de schatkist te voorkomen.
Andere leden, die in beginsel de opheffing
van het bankgeheim ten behoeve van den Ne
derlandschen fiscus wenschelljk achtten, wezen
er echter op dat^van zoodanigen maatregel, Ln-
dlen deze althans in ons land zou worden ge
nomen en niet tevens in andere landen, het
gevolg zou kunnen zijn, dat tal van bankzaken
naar 't buitenland zouden worden overgebracht.
Ernstige uedenkingen opperden deze leden tegen
de verplichting tot het opgeven van deposito’s
Bij verschillende weldadigheidsinstellingen en
-vereenlglngen bestaat de gewoonte omstreeks
Kerstmis pakketten met levensmiddelen uit* te
reiken als Kerstgave.
Van meerdere zijden bereikten de Crlsls-
Zulvel-Centrale aanvragen om ook dit jaar voor
dat doel onbelaste margarine en vetten beschik
baar te stellen.
De Crisis-Zulvel-Centrale verklaart zich be
reid dergeljjke verzoeken in welwillende over
weging te nemen en noodigt de vereenlglngen
en instellingen, die daarvoor in aanmerking
wenschen te komen, derhalve uit haar daarbij
op te geven resp. over te leggen:
Verscheidene leden betoogden de wenschelljk-
heid van eer. regeling van den kinderaftrek voor
de personeele belasting, welke meer in over
eenstemming is met de werkelijke draagkracnt
van den belastingplichtige Een wetteljjke voor
ziening werd door deze leden in het bijzonder
noodig geacht met het oog op de vele gevallen,
dat door werkloosheid getroffen personen bjj
hun ouders zijn gaan Inwonen. Ten einde te
voorkomen, dat de gemeenten hierdoor in de
opbrengst dezer belasting noemenswaard zou
den worden getroffen, zou de aftrek anderzijds
voorzooveel het personen beneden den leeftijd
van 19 jaar betreft, kunnen worden beperkt
tot dezulken, die niet zijn aangeslagen in de
Inkomsten- of Gemeentefondsbelasting.
Sommige leden bepleitten met aandrang eer.
reductie op de wegenbelasting welke moet
worden opgebracht door houders van autobus
sen, die ten behoeve van kerkbezoek een dienst
onderhouden en welke bussen nog geen 60 dagen
in het jaar rijden.
Enkele leden spraken er hun teleurstelling
over uit. «lat de Minister den visschers, te Urz
gestationneerd, nog geen vergunning heeft ver
leend om at palingvisschery op de voormalige
Zuiderzee te beoefenen.
Door verscheidene leden werd gewezen op de
moeilijke positie, waarin vele houders van
plaatsjes, toegewezen volgens de Landarbeiders -
wet, verkeeren. Tengevolge van de groote werk
loosheid ten plattelande zjjn velen hunner niet
in staat aan hun verplichtingen te voldoen.
Deze leden vroegen of de Minister niet bereid
is hieromtrent voorzieningen te treffen.
Ook dit jaar meenden verscheidene leden de
klacht niet achterwege te kunnen laten, dat
het georganiseerd overleg niet altijd genoeg
zaam wordt geraadpleegd door het bestuur van
het dienstvak der belastingen.
Verscheidene leden meenden de aandacht te
moeten vestigen op de positie der grenscom-
miezen in den strijd tegen de smokkelarij. Spe
ciaal den laatsten tijd wordt door de smokke
laars gebruik gemaakt van auto's, waarmede
zjj in wilde vaart over de grens rijden. Zy ont
zien zich niet de kommiezen, die hen willen
tegenhouden, desnoods te overryden. iets, wat
helaas reeds is voorgekomen. Daarbij komt
nog, dat de smokkelaars met de modernste wa
pens zijn uitgerust, terwijl de kommiezen slechts
beschikken over oude revolvers, die ook vaak
nog ondeugdelijk gebleken zijn. Deze leden stel
den de vraag of de Minister niet moet toestem
men, dat deze toestanden onhoudbaar zjjn. Zij
zouden er dan ook op willen aandrtngen, dat
de kommiezen beter worden bewapend en dat
zij de beschikking krijgen over motorrijwielen
en auto's
Tevens meenden zij zich te moeten beklagen
over da slappe houding van de justitie in de
zen. Indien deze houding voorkomt uit gebrek
kige strafbepalingen, dan moeten deze worden
herzien. Dat smokkelaars, die, zooals gebeurd
is, het leven van ambtenaren niet ontzien, er
met een boete van 25afkomen, is, naar het
oordeel dezer leden, ergerlijk.
Opgemerkt werd, dat de kommiezen in te
genstelling met vroeger jaren, vele jaren be
last blijven met den dienst aan de grenzen.
Kon voorheen een afcibtenaar na enkele jaren
grensdlenst als regel rekenen op een plaatsing
in den binnendienst, thans blijven zij niet zel
den lil jaren aan de linie, vaak belast met
uiterst onregelmatige en niet van gevaar ont-
bloote diensten.
Eenige leden stelden de vraag, of hierin geen
aanleiding kon worden gevonden om dezen
ambtenaren in eenlgerlel vorm een. zij het dan
bescheiden, extra-vergoeding toe te kennen.
Verder drongen zij er op aan, dat bij de op
schuiving van den binnendienst zooveel moge
lijk met anciënniteit wordt rekening gehouden
en dat niet oudere assistenten op de linie ge
plaatst blijven en de jonge kommiezen en as
sistenten de posten van den binnendienst be
zetten.
De aandacht van de Regeering werd door
sommige leden gevestigd op het ontbreken van
contröle op de Ingeschreven hypotheken.
Verschenen is het Voorloopig Verslag der
Tweede Kamer over het wetsontwerp tot vast
stelling van Hoofdstuk VIIB (Financiën) der
RUksbegroctlng 1934.
Verscheidene leden zouden gaarne zien, dat
de Minister, in overleg met zijn ambtgenoot
van Sociale Zaken, een zoodanige uitvoering en
toepassing der Stuwadoorswet zou bevorderen,
dat zoo weinig mogelijk arbeid oo Zondag
wordt verricht
Het is de bedoeling, dat zooveel mogelijk de
margarine en andere vetten zullen worden aan
gekocht bij dezelfde leveranciers, van wie zij de
vorige jaren betrokken zijn?
Aangezien het vervoer der onbelaste artikelen
slechts mag plaats hebben onder dekking van
een door de C.Z.C. afgegeven geleldebiljet. die
nen aanvragen, als bovenbedoeld, zoo spoedig
mogelijk en in elk geval vóór 30 November 1933
te worden Ingezonden aan het adres der Crtels-
Zulvel-Centrale te 'a-Gravenhage, Laan van
Meerdervoort 84.
0 95
1M
1»
f 1.45
l.«
Op het betreffende hoofdstuk van de Rjjks-
begrootlng worden gelden aangevraagd voor de
uitbreiding van het aantal commiezen. Uit de
toelichting blijkt, dat het in het voornemen
ligt om de hierbedoelde commiezen te belasten
met contröle op de naleving van de wettelijke
bepalingen betreffende de omzetbelasting De
recruteerlng van deze commiezen zal plaats
hebben uit het bureaupersoneel. De belasting
administratie beschikt echter over een uitge
breid en over het geheele land verspreid korps
controleerende ambtenaren, die uit den aard
hunner functie In staat geacht kunnen worden,
om zonder extra personeete-uitgaven ook de
contröle op de naleving van de bepalingen van
de omzetbelasting te verrichten.
In dit verband schijnt het bevreemdend, dat
gelden worden aangevraagd voor net aanstel
len van speciale ambtenaren voor de hler-
bovenbedoelde contröle. Zal, zoo vroeg men.
het eigenlijke korps controleerende ambtenaren
niet uiterst onaangenaam getroffen worden
door het feit, dat men de voor deze speciale
contröle bestemde ambtenaren recruteert uit
het personeel van den bureaudienst en hen een
beduidend hooger salaris waardig keurt dan
eerstgenoemde groep geniet? Op deze wijze
I
meestal beginselen bevatten, die met de prin
ciepen der kerk over de christelijke inrichting
van den staat in strijd zjjn. Wjj hopen hierop in
een slotbeschouwing over de zoogenaamde fascis
tische staatsidee van onzen tijd terug te komen.
Een andere vraag, welke de katholiek zich
zelf als staatsburger stelt is deze: hoe kan ik
in een staat met gemengde godsdienstige bevol
king van de overheid elschen, dat zjj het door
den Paus veroordeelde religieuse indifferentisme
laat varen en den katholieken godsdienst als
den eenlg waren zal erkennen?
Ook hierop behoeven wjj niet in onzekerheid
te zijn. „Indien de kerk meent heeft Paus Leo
geleeraard dat de andere godsdiensten niet
op één lijn mogen gesteld worden met den wa
ren godsdienst, dan veroordeelt zij daarom niet
de staatsbestuurders, die ter bereiking van een
of ander belangrijk goed of ter voorkoming van
een kwaad practrtch toelatep, nat die verschil
lende godsdiensten in den staat bestaan. Ook is
de kerk gewoon vooral dit te beletten, dat Ie
mand tegen zijn wil gedwongen zou worden om
het katholieke geloof te omhelzen, zooals Au
gustinus wijselijk leert: ..niemand kan gelooven,
tenzij hU het wll."
Hler is dus duidelijk verklaard, dat vrijheid
van godsdienst in den modernen staat dus van
zelf sprekend aanvaard moet worden en dat in
landen met overwegend katholieke bevolking en
waar de katholieke godsdienst staatsreligie is
niemand mag gedwongen worden tot den ka
tholieken godsdienst over te gaan. Hieruit volgt
echter geenszins, dat een ieder in het openbare
leven een godsdienstig onverschillige houding
mag aannemen. Ieder individu is in geweten
verplicht te zoeken naar de waarheid. Zoolang
hy het geloof niet heeft of te goeder trouw
dwalend een verkeerden godsdienst aan
hangt, treft hem geen verwijt. Een leder echter
zal naar de mate van zijn geloof verplicht zijn
de waarheid en de goede beginselen of wat hij
daarvoor houdt in het openbare leven uit te
dragen en de doorwerking daarvan te bevorde
ren. Dat beteekent voor den katholiek, dat het
hem niet onverschillig mag zijn, hoe zijn land
bestuurd wordt, welke personen het bestuur van
staat in handen hebben, welke wetten worden
gemaakt en hoe zij worden nageleefd. Het mag
hem niet onverschillig zijn, of de geboden Gods
ook In het openbaar worden nageleefd of ver-
Na deze vooropstelling van de christelijke leer
omtrent het gezag, de rechten en de plichten
van kerk en staat en van wat den christen als
lid der burgerlijke samenleving niet geoorloofd
is, komt deze belangrijke vraag: welke moet dan
de houding van' den christen als burger zjjn
tegenover de vele wisselende politieke problemen
welke zich geregeld voordoen?
Op de eerste plaats komt dan deze voorname
vraag: fs het den christen geoorloofd een re-
geeringsvorm aan te hangen, welken hij verkiest
en den besten acht? Langen tijd is deze vraag
voor Nederlandsche katholieken practtech van
geen of weinig beteekenis geweest. Zij was dit
wel in andere landen, b.v. in Frankrijk, waar in
verschillende perioden der geschiedenis de bur
gers in konlngsgezinden en republikeinen ver
deeld waren. De achtereenvolgende Pausen héb
ben zich verschelden malen over dit vraagstuk
uitgesproken, ox. Leo XIII in deze woorden,
welke hem door de Fransche royalisten zeer
kwalijk genomen werden: „op zichzelf wordt
geen enkele der verschillende staatsvormen afge
keurd, omdat zij niets bevatten, wat met de ka
tholieke leer in strijd is en omdat zij idle, mits
met wijsheid en rechtvaardigheid toegepast, den
staat tot bloet kunnen brengen. Ook is geens
zins verwerpelijk, dat het volk in meerdere of
mindere mate deelneemt aan het bestuur: dit
kan zelfs In sommige tijden en in bepaalde om
standigheden niet alleen nuttig zijn, maar zelfs
plicht van de burgers. Bovendien bestaat er geen
enkele reden om de kerk aan te wrijven, dat zij
te weinig buigzaam of toegevend is of dat zij
vijandig staat tegenover een ware en wettige
vrijheid."
Zulk een uitspraak Is niet voor meerdere uit
leggingen vatbaar. Zij zegt ondubbelzinnig, dat
het iedereen vrij staat den regee rings vorm aan
te hangen, welken hl) den besten acht. Hier
mede is echter niet gezegd, dat het geoorloofd
is om b.v. in een staat, waar een constitutioneel
koningschap bestaat te streven naar een omwen
teling, teneinde tot een republiek te geraken.
Immers, het maken van of het meehelpen aan
revolutie is al in strijd met de rede en door de
kerk veroordeeld. Wel zal het geoorloofd zjjn om
met rustige middelen, b.v. door zakelijke rede-
neerlngen in de pers of op een spreekgestoelte
zjjn meenlng te zeggen over de voortreffelijk
heid van den eenen staatsvorm boven den an
deren, b.v. van den republlkeinschen boven het
constitutloneele koningschap, of van de dicta
tuur boven beide eerstgenoemde. Wanneer ech
ter het bevoegde burgerlijke gezag om redenen
van openbare orde zulke uitingen zou verbie
den, zou men verplicht zijn zich daarnaar te
gedragen. Immers de overheid heeft de bevoegd
heid de rechten der burgers ten dezen te om-
•chryven. Ook verwarre men hier regeerlngs-
vorm niet met staatkundige beginselen in het
algemeen. De vrijheid, welke wij boven bedoelden,
slaat slechts op de voorkeur voor een bepaalden
Raatsv o r m, d wz. op de wijze waarop het
staatsbestuur wordt samengesteld. Dus of er een
konlng met absolute macht is or een, regee-
rend naar een grondwet: of er een periodiek
optredende president aan het hoofd van den
•taat is; of er een dictator is; of er een parle
ment is en of dit door algemeen of beperkt, door
individueel of organisch kiesrecht tot stand
komt: over dit alles kan volgens de kerk een
leder een vrije meenlng hebben. Maar deze
•taatsv o r m e n mogen dan ook niet meer dan
formen zijn. Wie bijv, een voorstander van een
republiek is, omdat hij valschelUk de meenlng is
•oegegaan. dat de republlkelnache regeerings-
’orm steunt op de theorie van het regeeren naar
fen volkswil, zoo Iemand dwaalt. Wanneer dus
•n een bepaalden staat en onder bepaalde om-
rtzndlgheden een beweging ontstaat om het con-
kltutloneele koningschap door de republiek of
*»r een dictatuur te vervangen en die propa-
fknda zou door socialisten, communisten of an-
•ere dwaalleeraars gevoerd worden teneinde met
reranderlng van den staatsvorm tevens andere
kieeën omtrent het gezag of de beteekenis van
aen Staat te doen zegevieren, dan zal een chrte-
'en zeker geen vrijheid hebben om aan zulk een
fvopaganda mee te doen. De geschiedenis im-
merg beeft herhaalde malen aangetoond, dat
Weu* opkomende staatkundige theorieën
-L' ontsteking: er zijn toestanden waar
door men slapeloos kap worden, zooals kort
ademigheid bU hartziekten: en dan te er vooral
de pijn, die den mensch uit den slaap hou°
In het laatste geval te de wijze van behandeling
voor de hand liggend; zoolang men nl. d
oorzaak van de pijn niet kan wegnemen.te het
vaak noodig, om door verdoovende middelen
de pijn tot bedaren te brengen en den patten-
het genot en de verkwikking van den slaap te
geven. Wanneer de dokter voorziet, dat de Pijn
zeer langdurig zal zijn, zooals b.v. bij vrtge-
mlnus neuralgie (een bepaald soort aange*
kracht; of de christelijke zede wetten ook In het
publiek verkeer worden onderhouden of verwaar
loosd. Zeker in een land als het onze, waar de
katholieke bevolking wel niet een meerderheid,
maar toch een groot deel n.m. een derde van het
geheel uitmaakt en waar ten opzichte van de
algemeen christelijke beginselen eenstemmigheid
bij een groote meerderheid heerscht, In zulk een
land te het ernstige plicht van een katholiek
staatsburger om zijn politieke rechten goed te
gebruiken, nm. zóó, dat de invloed der chris
tenen een zoo groot mogelijk nuttig effect in
heel het staats besuur en openbare leven heeft.
Deze plicht en de vraag op welke wijze hij het
best vervuld wordt te den laatsten tijd voor den
gewetensvollen katholiek weer sterk gaan spre
ken nu veel feilen van de tot nog toe gehul
digde staatkundige opvattingen aan het licht
treden en nieuwe politieke leuzen lokken. Daar
om over dezen gewetensplicht den volgenden
keer nog een enkel woord.
a. een verklaring van het bestuur, waaruit
blijkt, hoeveel onvermengde margarine en/of
vet in andere Jaren voor dat doel werd uitge
reikt:
b.
bjjna of
nood zaal
sten bU Invoer van gerst, maïs en tarwe met
f 0.50 per 100 K. G. te verhoogen.
Enkele minder belangrijke graansoorten, die
met deze granen in concurrentie kunnen tre
den. als darle, zijn overeenkomstig verhoogd.
Natuurlijk zijn tevens de derivaten dezer gra
nen met deze nieuwe monopoliewlnst overeen
komstig belast. Daarbij te wegens het overgaan
der werkzaamheden van de vroegere Meelcen
trale op de tegenwoordige, onder de monopo-
liewinst opgenomen het geheele bedrag, dat
op de bultenlandsche tarwebloem reeds vol
gens de bepalingen der Tarwewet was gelegd.
Ten einde het doel van het Graanmonopo-
lie te verwezenlijken, te de verhooging. die op
zich zelf In het algemeen door den prijsval der
granen veelal geen werkelijke verzwaring der
lasten met zich mede brengt, sinds het tijd
stip van het Invoeren van het Graanmonopo-
lie, onvermijdelijk.
Door bovenbedoelde verhoogingen wordt de
monopoliewlnst voor granen, met Ingang van
18 November 1933, mitsdien als volgt:
tarwe
gerst
maïs
De prjjsval der granen, die zich heeft ëbot-
gedaan sedert de invoering van het Graan-
monopolie n.l. 15 Augustus jJ. en welke voor
enkele granen zelfs zoover was doorgeschre
den, dat daardoor de monopoliewlnst van f 1.
bjjna of geheel weer werd te niet gedaan,
ikte de Regeering de monopollewin-
Verscheidene leden zouden gaarne zien dat
het tarief der inkomstenbelasting gewijzigd
werd in dien zin, dat de aftrek voor noodzake-
Hjk levensonderhoud en de kinderaftrek, in het
bijzonder waar het groote sezlnnen betreft,
zouden worden verhoogd
De minister van Economische Zaken heeft
de Stichting „Nederlandsche Aardappelcen
trale” aangewezen als crteisorganteatle, rechts
persoonlijkheid bezittend lichaam en vertegen
woordigster van het Landbouwcrisisfonds.
De statuten, het huishoudelijk reglement en
het pootaardappelreglement dezer Stichting
zijn goedgekeurd.
Voorts zijn de gewestelijke aardappelorganl-
saties aangewezen als crisisorganisaties voor
den teler van aardappelen, die zijn bedrijf ge
heel of grootendeels uitoefent in de provincie,
waarin de gewestelijke aardappelorganteatle
gevestigd te»
In de Statuten van De Nederlandsche Aard
appel-Centrale te als doel van de Centrale be
paald:
lo. medewerking te verleenen aan de uitvoe
ring van de Landbouw-Crtstewet 1933 en van
de door de Nederlandsche Regeering tot ult-
veemg van deze wet genomen of te nemen
maatregelen, In het bijzonder ten aanzien van
aardappelen;
2o. bevordering van de doeleinden welke de
Regeering met de onder lo bedoelde maatregelen
beoogt.
De Minister te bevoegd:
lo. deze Statuten te wijzigen;
2o. de besluiten der Stlchtingsorganen
schorsen, te vernietigen of door andere te ver
vangen;
3o. het Huishoudelijk Reglement en de an
dere reglementen der Centrale, zoo die er zijn, te
wijzigen of door andere te vervangen:
4o. de Centrale op te heffen, te likwldeeren
en aan het likwidatiesaldo een bestemming te
geven.
Als deelnemers aan de Centrale zijn aange
sloten rechtspersoonlijkheid bezittende, gewes
telijke aardappelorganteatles. welke zich ten
doel stellen, binnen haar werkgebied medewer
king te verleenen aan de uitvoering van de
door de Nederlandsche Regeering getroffen en
te treffen maatregelen ten behoeve van den
aardappelverbouw en aardappeltelers.
Het bestuur bestaat uit minstens vijf leden.
Zij worden door den Minister benoemd en ont
slagen.
Voor de eerste maal treden als bestuurslid op
de heeren: J. Bekius te Leeuwarden; P. van den
Heuvel te OoltgensplaatE. Luttener te Stads
kanaal; H. Rujjter te Arnhem; M van Steen
bergen te 's Gravenhage; Ir. C. G. P. Stevens
te Goes; Ir. P. van der Weele te Colijnsplaat.
de hoeveelheid van deze artikelen, welke
thans benoodigd zal zijn, onder bijvoeging van
een door het bestuur geteekend afschrift van
den orderbrief aan den leverancier;
c. een verklaring van den leverancier, van
welke margarinefabriek en/of smelter!) de ar
tikelen worden betrokken;
d.
moeten worden;
e. den datum waarop en de plaats waar de
uitreiking der Kerstgave zal plaats hebben.
atten wjj onze voorafgaande beschou-
wlngen, welke wij naar aanleiding van
den feilen staatkundigen meeningsstrljd
In onze dagen begonnen, te zamen, dan moet
voor den christen vaststaan, dat alle gezag, dus
ook het burgerlijk gezag, van God komt; dat
dus „regeeren naar den volkswil” een valsch
beginsel te, evenals het recht om revolutie te
maken; dat kerk en staat twee zelfstandige
machten zijn, die in samenwerking op volmaakte
wijze de geestelijke en lijdelijke belangen van
den mensch kunnen behartigen. Ook zagen
wjj dat het beginsel valsch te, hetwelk leert,
dat zoowel de burger als de staat tegenover den
godsdienst geen plichten heeft en dat zij te
genover de verschillende godsdiensten een ge
lijke gezindheid aan den dag kunnen leggen. Dit
laatste heeft Paus Leo indertijd aldus scherp
geformuleerd: „De theorie, dat er tusschen de
verschillende en tegenstrijdige vormen van den
godsdienst geen verschil bestaat, heeft tot ge
volg, dat men er geen enkelen meer aanneemt,
noch met zijn verstand, noch met zjjn levens
gedrag. Welnu, al verschilt deze opvatting in
naam van godloosheid. Inderdaad te er geen
verschil. Immers degenen, die overtuigd zjjn, dat
er een God bestaat, begrijpen vanzelf (ten
minste als zjj zichzelf willen gelijk blijven en
niet in ongezondheden willen vervallen) dat de
gebruikelijke vormen van grMsdlenst, welke zoo
zeer van elkaar verschillen en In zeer voorname
punten onderling afwijken en elkander zelfs
bestrijden, niet even waardig, even goed en even
aangenaam aan God kunnen zjjn.”
Tenslotte zagen wij als een door de kerk ver
oordeelde moderne dwaling, dat leder burger
onbeperkte meenjngsvrijheid zou hebben en het
recht om te laten drukken, wat hij wil en dat
dit recht door den staat zou beschermd en be
veiligd moeten worden.
f 1.50 per 100 K G.
f 1.50 per 100 K G.
f 1.50 per 100 KG.
de monopoliewlnst
vroeger reeds was verhoogd. Is die winst onge-
Ir. C. O. P. Stevens te Goes treedt voor de
eerste maal als voorzitter op.
De Centrale te rekenpllchtlg aan den Minis
ter.
Blijkens het Huishoudelijk Reglement van
de Stichting wordt als handelaar c kend iedere
natuurlijke of rechtspersoon, die daartoe een
schriftelijke aanvraag Indient, waarin hij ver
klaart zich te onderwerpen aan de Staten en
Reglementen van de Centralenen de door haar
organen genomen of te nemen besluiten.
Overtreding van de verplichtingen door han
delaren wordt gestraft met een boete van ten
hoogste 10.000.of schrapping als georgani
seerde, met ontzegging van het recht om op
nieuw als zoodanig te worden toegelaten voor
ten hoogste tien Jaren. ■4Ï>
De Gehvestelijke is rekenpllchtlg aan den
Minister; zjj geeft aan de door haar ontvangen
gelden een door den Minister goed te keuren
bestemming.
In het Huishoudelijk Reglement van de Ge
westelijke Aardappel-Organteatie voor Noord-
Brabant, Land van Maas en Waal en Rijk van
Nijmegen is bepaald, dat het bestuur benoemt
en ontslaat den directeur.
De voorzitter vormt met twee door het be
stuur uit zijn midden te verkiezen leden het
dagelijksch bestuur, dat belast te met toezicht
op den dagelijkschen gang van zaken en het
beleid van den directeur.
Een der leden van het dagelijksch bestuur
wordt gekozen uit de bestuursleden-handela-
ren.
De aangeslotenen kunnen door het bestuur In
districten worden ingedeeld. De ligging van
het bedrijf, Inzonderheid -van de bedrijfsgebou
wen. te by deze indeeling maatstaf.
Als dtetrictcommtesies kunnen, behoudens
door het bestuur vast te stellen uitzonderin
gen, de dtetrictcommtesies Worden aanvaard der
G.T.O. Aan iedere commissie wordt minstens
een aardappelhandelaar als lid toegevoegd,
yoorgedragen door den daarvoor in aanmerking
komende organisaties van aardappelhandelaren
en door het bestuur benoemd.
Alleen zij kunnen aangesloten dit te er
kend zijn, die aardappelen verbouwen en dit
kennelijk als hun beroep uitoefenen, of op
eigen of gehuurden grond geheel of hoofd-
zakelljk voor eigen behoefte aardappelen telen.
Ten behoeve eener nadere omschrijving kun
nen door het bestuur voorschriften worden ge
geven. waarbjj steeds voor een en hetzelfde
perceel slechts een aangeslotene kan bestaan.
Overtreding van de verplichtingen der telers
wordt gestraft met een boete van ten hoogste
10 000of schrapping als aangeslotene, met
ontzegging van het recht om opnieuw als zoo
danig te worden toegelaten voor ten minste
één en ten hoogste tien Jaren.
De navolgende Stichtingen zijn door den Mi
nister van Economische Zaken aangewezen als
ertete-organteaties onder goedkeuring van haar
Statuten en Huishoudelijk Reglement, conform
die van de stichting:
„Gewestelljke Aardappel-Organteatie voor
Noord-Brabant- Land van Maas en Waal en
Rijk van Nijmegen, zooals die bjj deze beschik
king zijn gevoegd:
1. De Stichting „Gewestelijke Aardapjjel-Or-
ganisatie voor Noord-Brabant, Land van Maas
en Waal en Rijk van Nijmegen”.
2. de Stichting ..Gewestelijke Aardappel-or-
ganisatie voor Gelderland”.
3. de Stichting „Gewestelijke Aardappel-Or-
ganlsatie voor Zuld-Holland”.
4. de Stichting ..Gewestelijke Aardappel-Or-
ganlsatie voor Noord-Holland
5. de Stichting „Gewestelijke Aardappel-Or
ganteatie voor Zeeland”.
6. de Stichting „Gewestelljke Aardappel-Or
ganteatie voor Friesland”.
7. de Stichting „Gewestelljke Aardappel-Or
ganteatie voor OverUsel”.
8. de Stichting „Gewestelijke Aardappel-Or
ganteatie voor Groningen”.
9. de Stichting „Gewestelijke Aardappel-Or-
ganisatie voor Drente en Veenkoloniën".
10. de Stichting „Gewestelljke Aardappel-Or
ganteatie voor Limburg”.
Voor den teler van aardappelen te de in de
provincie waar hy zyn bedryf geheel of groo
tendeels uitoefent, gevestigde stichting aange
wezen als gewesteiyke aardapjjel-organlsatle.
langdurig zal zijn,
neuralgie (een
zichtspUn) zal hij zeer op zijn hoede moeten
wezen, offl^den patiënt niej aan het verdoo-
vingsmiddel verslaafd te maken. By slapeloos
heid door kortademigheid probeert men in den
regel morphine: en wanneer een lyder aan
typhus of een andere infectie-ziekte niet kan
slapen, geeft men in den regel een eenvoudig
slaapmiddel.
Hevige slapeloosheid komt vooral voor
psychosen, geestesziekten, by melancholie, by
manie: en wanneer men door de behandeling
zoo ver kan komen, dat do patiënt rustig slaapt,
te reeds de ziekte half overwonnen.
Maar In al deze gevallen, by Infectieziekten,
kortademigheid, pyn. by geestesziekten te de
beslissing, hoe men de slapeloosheid behandelen
moet, nog betrekkelyk gemakkeiyk. Er te geen
probleem, er te geen zoeken naar de oorzaak;
men weet wat er aan de hand te. en het eenige
wat men te doen heeft te het middel zoo zorg
vuldig mogeiyk uit te zoeken.
Moeliyk wordt de behandeling eerst, wanneer
men met een gezond persoon te doen heeft.
Het beginsel, waarvan de moderne psychia
ters uitgaan by de studie van deze slapeloos
heid. klinkt in den beginne heel vreemd. ZU
beschouwen n.l- het geheele geval op een zoo
danige wijze, alsof Iedereen er volkotpen heer
en meester over ware, of hij wil slapen of
niet. Nu zóó te het natuuriyk niet, en zóó is
het ook niet bedoeld. Maar in den grond van
de zaak te toch die willekeurigheid eigenlijk
datgene, waar alles om draait. Men zal natuur
iyk zeggen: „als ik in slaap val, dan doe ik
toch niets, en als ik niets doe. kan ik ook niets
willen; ik kan my zelf niet door myn vryen
wil in slaap laten vallen." Zeker, maar laten
we de zaak iets dieper bezien. De s.-»ap komt
vanzelf, onwillekeurig, ria de vermoeienissen
van den dag; dat te normaal. Maar bovendien
moet de mensch nog willen slapen. Maar, zult
ge zeggen, iedereen wil slapen, als het tyd te.
Het antwoord te: neen, sommige menschen
wenschen wel te slapen, maar zy willen niet
slapen. Waarom willen zy dat niet? Ziedaar de
kwestie! Om daarop een goed antwoord te ge
ven. moet men eerst even nagaan, wat een
mensch elgeniyk doet, als hy gaat slapen. HU
zet zyn zorgen op zy. hy zegt: voor vandaag
te het genoeg. Mlllioenen menschen behoeven
dat niet eens te zeggen, omdat het vanzelf
sprekend te. Maar Inderdaad en in werkeiykheld
legt toch iedereen mln of meer zyn zorgen
af en zegt: Morgen te er weer een dag.
De zaak te, dat een mensch die slaapt, zich
zelf en zyn omgeving en de gebeurtenissen om
hem heen, niet meer kan controleeren. Wan
neer iemand nu vreest, dat er iets zal gebeu
ren, wanneer hy slaapt en dus geen contröle
meer heeft over zichzelf en zyn omgeving, dan
wil hU elgeniyk niet slapen. Hy zou wel willen
slapen, hy zou het heeriyk vinden, om te sla
pen, maar hy heeft een vermoeden, een vrees,
dat er iets zal gebeuren, en daarom wil hy
toch elgeniyk niet slapen. Wat kan er dan
gebeuren? Er kan iets in «ie omgeving gebeu
ren; er kan een inbreker komen, en er kan
een kind uit het bed vallen. Dat te allang be
kend. Maar er kan ook iets in ons zelf ge
beuren. Wanneer wy langzamerhand in slaap
vallen, zyn wy geen meester meer over onze
eigen gedachten en opwellingen; en nu gebeurt
het dat sommigen bang zyn voor hun gedach
ten, opwellingen en strevingen. Een voorbeeld.
Een Jonge man heeft een groote aanhankely^-
heid aan zUn vader; heeft het grootste respect
voor diens persooniykheid. voor zyn talenten en
voor zyn prestige; maar tegelyk voelt hU- dat
hy door zyn vader niet als *n volwassen mensch
wordt behandeld: de zwakheden van den jon
gen man worden niet bedekt, maar zoo nu en
dan spottend aan het licht gebracht; kort en
goed, de zoon voelt zijn persooniykheid en zyn
individualiteit niet gerespecteerd. Dit is na
tuuriyk uitermate grievend voor hem. en er
ontluikt in zyn ziel een begin van haat tegen
zyn vader. Dat weet hy in X begin zelf niet
maar langzamerhand komen er op oogenblik-
ken, dat hy droomerig te. gedachten van op
stand van wraak. Hy strydt met moed en ten
laatste met vertwUfeling tegen deze gedachten;
ten slotte wordt hy bang voor zyn eigen ge
dachten. Van nu af aan te hy gedwongen, om
elk oogenblik van den dag zUn gedachten in
bedwang te houden, omdat anders de boosaar
dige opwellingen de overhand krygen. Deze
Jonge man wordt slapeloos; hy vreest, dat als
hy zich laat gaan, zyn booze gedachten het
zullen winnen, en hy moet daarom zyn posi
tieven goed by elkaar houden. Wat moet zoo
iemand doen, om van de slapeloosheid af te
komen?
Hy moet leeren, op eigen beenen te staan;
hy moet gaan beseffen, dat hy oud genoeg te.
om zelfstandig te kunnen zyn, niet meer op zyn
vader te moeten steunen. Dan kan hy de
situatie als een vrU .man beschouwen. Dan zal
hU zyn vader naar recht en verdienste kunnen
waardeeren. maar, daar de jonge man nu op
zich zelf staat, d w z. weet en begrypt, dat hy
door eigen energie door de wereld moet, zal het
gemis aan sympathie hem niet meer kwetsen.
WapKeer een dergelyk geval een jong meisje
(JjS»reft. schynt het vaak, alsof zy juist buiten
gewoon veel van haar moeder houdt; maar aan
de soort liefde bemerkt men dan, dat de zaak
niet geheel In orde te; die genegenheid is dan
onrustig, sentimenteel, vol opwellingen. Ze ver
beelden zich dan enorm veel van hun moeder
(of een ander persoon) te houden, maar dan
te het niet zoo zeer liefde, als wel bedelen om
waardeering. En dat te gevaariyk voor de rust
van het gemoed, en op zyn hoogst geoorloofd
bU een minnend paartje, maar ook daar niet
al te veel.
Zoo zit er achter de slapeloosheid heel vaak
een soort vrees voor eigen gedachten; by den
één neiging tot afkeer van zyn vrouw, by den
ander neiging tot wraak op een politleken lei
der of concurrent, by een derde jalouzie op
een compagnon. ..De wraakzucht laat dien
geest niet lij den afgrond slapen”, zegt Vondel
van Simon den Toovenaar.
Terecht zegt het spreekwoord, dat een goed
geweten het beste kussen te.
Deze oeroude waarheid wordt door de mo
derne. ook ongeloovige psychiatrie bevestigd Het
gewetensonderzoek is echter ook. voor alles, een
onderzoek; en dat moet duldelyk en helder
zyn. Men moet de kwade gedachten, als zU
lastig worden, aan het licht brengen, en in
het licht den vyand. die in ons te, terugdringen.
Niet een angstig ontwyken, maar een kloek en
helder afstand doen van de booae wenschen
en de eelfzucht, die er achter schuilt. Dan
wordt de mensch tegeUjtoertyd krachtig en
selfstand ig.
Zoo »*t er ook Iets goeds in de slapeloosheid
by een gezond mensch. ZU toont ons. dat wU
nog niet zUn. waar wy moeten sUn. en is
op die wyie een ongewild en pUnlyk gewetens-
onderaoek.