Het trawlvisscherijbedrijf het Noorden Mogelijkheden m H s ONGUNSTIGE TOESTAND Afsluitdijk en veerdienst VRIJDAG 24 NOVEMBER STOOMVAARTLIJNEN T I VRAGENBUS Middelen tot verbetering I BROEK OP LANGENDIJK W atervoorziening FAILLISSEMENTEN De waterweg Groningen Amsterdam R. K. West-Friesche Midden- standsfederatie IERSCHE BLALW HEM DEN Het vraagstuk der jeugdige werkloozen Een achaduwzyde BrakeL oor- nd bh leggen. ID 23 te naar >n Mot. te Buena 31 10 uur ran 33 Conclutiit t- 33 Juni 1932 is de Cristo- Tm- 1 I l Opgegeven door Tan Totaal 138000 124000 13400 95000 333400 Verhouding ICO den 98 11 76 185 I r r* i 35000 3000C 45000 24000 Onder voorbehoud, dat eenige leden op som mige punten verder gaande maatregelen nood zakelijk achten, kan de Commissie, in haar ge heel, zich met -de navolgende, conclusiën ver- eenigen. 1. Beperking van den aankoop van te oude buitenlandsche visschersvaartuigen, door bepa ling, dat deze vaartuigen, voor zoover üie 16 jaar en ouder zijn, niet meer onder de Neder- landsche wet kunnen worden gebracht: 2. Verbod van den aanvoer van platvtochpuf; 3. Maatregelen tegen den aanvoer van kleine schelvlsch; 4. Bevrljdlng van het Staateviaschershaven- bedrUf van de kosten van de havens; 5. In verband hiermede herziening van de erfpachtavoorwaarden en verlaging van de ta- veerverkeer In den winter 1932/*33 tal gaan stij gen; deze stijging zal dan at - het overige ver keer over den afsluitdijk zijn ontnomen. overig verkeer 20000 38000 32000 18000 Totaal 48000 58800 83000 44300 MIJ. OCEAAN STENTOR. Liverpool naar Batavia. 33 Nov. van Sues. PHRONTtS. 33 Not. Tan Singapore naar Am sterdam. Lt- 00 de »- rh nn 00 n. o- t r i Il se! 20 50 BXX J I ft en er 7 10 »n n k !T Juni Juli Augustus September pt, nd en ar te en ►er en ►et ►er er Jd m er en te U- oo ur oo it. LA UT. 33 Not. Tan Hamburg ROEBIAH, uitrei». 33 Not. te Fort JAVA-—NEW-YORK-LUN SAI.ETER. 23 Nor. Tan New-York te Batavia. Hakefjbrd Os- Lü..- 6 team Han- Hull. Verkeer tusschen Noord-Holland en Friesland 1932 1933 Over afsluitdijk m. A.T.O. bussen 2900 3400 4800 2300 Veerdienst EnkhulzenStavoren 31000 33000 48000 34000 ook reeds in beginsel daartoe besloten. Wan neer de modernlseering van het kanaal Gronin gen—BtaVO- er. krachtig ter hand wordt genomen en bevaarbaa wordt gemaakt voor schepen van 1000 ton. kan c.t tot groot voordeel strek ken ook van het Friesche veeteeltgebied. waar van Sneek het centrum is. dat juist door den erkeersweg )ver den afsluitdijk zijn translto- verkeer ziet verminderen en gevaar loopt, een uithoek te worden. Daarnaast sou zeker ook een kanaal naar Harlingen van groot belang blijven om Leeu warden en het hart van Friesland te verbinden met de Zuiderzee. Harlingen is een belangrijke havenstad, doch het kanaal dat de haven met Leeuwarden verbindt Is bochtig en voor sche pen van 400 ton ternauwernood bevaarbaar. Verbetering daarvan zou den export van Friesche producten per schip naar het buiten land vergemakkelijken. Verkeersongeval Door samenloop van om standigheden werd Donderdagmiddag een luxe auto van achteren aangereden door n benzine tank-auto van de Shell. De chauffeur van de zen wagen kon door krachtig remmen niet voorkomen dat de voor hem rijdende luxe auto daardoor tegen een langs den weg staanden boom werd gedrukt en ernstig beschadigd. Per soonlijke ongelukken vonden niet plaats. Zeebrugge. ms., Augustenburg; Lelt. Bblstol; Nïeuwen- Lanrlck. Rotterdam; drijf te IJmuiden wordt nog het volgende ge neesmiddel aangegeven; Behalve als verkeersweg beïnvloedt de afsluit dijk de communicatie van de noordelijke ge westen met het overige Nederland nog op een andere wijze en wel, in minder gunstigen sin. De scheepvaartverbinding van Leeuwarden en Groningen naar Amsterdam. Utrecht en den Rijn wordt er door belemmerd. Het passeeren van den djjk door de schutsluizen bij Den Oever of bij Komwerdersand zal tijd en geld kosten. Nu is de waterweg van Groningen naar Amsterdam, die toch van primair belang is. toch zeer onvoldoende en gelijk het geheele kanalenstelsel in het Noorden slechts op sche pen van 300 ton berekend. Zou men vroeger met een verbetering van den waterweg Gronin genLeeuwardenHarlingen hebben volstaan thans hecht men nog meer waarde aan een waterweg vla den Zuid-Westhoek van Friesland, om zoodoende de sluizen te Harlingen en die in den afsluitdijk te ontgaan. Deze vaarweg loopt door het Bergumermeer en langs Orouw naar het Sneekermeer: dit heeft bovendien tot voordeel dat dt moeilijke «aart door Leeuwarden wordt vermeden. Over het verder verloop be staat oneenlgheid: men kan de route naar Stavoren verbeteren, al dan niet met een om weg over Sneek. wat aan den geheelen Zuid westhoek van Friesland ten goede zou komen; men kan ook een kanaal grav n dat te Lem mer in het -Jsselmeer uitkomt. Dit laatste zou thans ongetwijfeld korter zijn, doch wanneer de Noord-Ooetpoldei van het Zulderzeecotnplex is ingedijkt, zou dit voordeel verdwenen zijn. Een staatscommissie van ingenieurs heeft dan ook in 1939 geadviseerd om den weg over Stavoren te kiezen De Staten vai. Groningen hebben Vraag. Hoe kan ik bjjtsvlekken uit een blau we wollen japon verwijderen? Antw. Met aether of terpentijn. Vraag 1. Hoe kan ik bloedvlekken uit mijn bed verwijderen? missie niet voor eene bevestigende of ontken nende beantwoording vatbaar, omdat de onder- T'ndingen op dit gebied nog onvoldoende zjjn. In het verslag der Commtssle-RUkens, welke taak had te onderzoeken de oorzaken van den ongunstlgen toestand in het visstherijbe- de en de ongebreidelde vrijheid van concurrentie en bedrijfsuitoefening eenigszins aan banden Heven, ook voor de uitgifte van gronden in erf pacht en het gebruik der commercieels en an dere inrichtingen van het Btaatsvisschersha- venbedrijf; 6 Verleenlng van medewerking door de Rc- geering voor de stichting van een onderlinge schee psverzekerlng 7. Coöperatieve samenwerking op het gebied van den aankoop van diverse oenoodigdheden ten behoeve der vlsscherij en op het gr bied van het onderhouden en repareeren van de sche pen; 8. Het mechantoeeren van het laden der sche pen met kolen (aaifbrengen kolentip) en het lossen der schepen (gebruik van electrtoche lieren) 9. Bevordering van; a. het btnnenlandsch vtochgebruik door de belanghebbenden, met steun van de overheid; b. de afzetmogelijkheden in het buitenland; 10. Instelling van eene Commissie van Advies inzake belangrijke bedr|jfsaangelegenheden, als bedoeld in het Verslag van de Commissie van Onderzoek van het Staatsvlsschershavenbedrijf te IJmuiden, d.d. 1939. pag. 47/48; 11. Bevordering van het vakonderwijs voor dek- en machinepersoneel; 13. Bevordering van permanent contact, even tueel via de Vorming van een Bedrijfsraad. tus schen de werkgevers- en de arbeidersorganisa ties. ter verzekering van stabiele arbeidsvoor waarden en rust in het bedrijf. Van belang voor de water-*, atkundlge positie van Friesland is ook de verzoeting van het water van de voormalige Zuiderzee. In de Friesche rolders heeft men 's winters een teveel aan water, dat dan op den boezem dat zijn de gezamenlijke binnenwateren geloosd wordt. Daar nu door nieuwe inpolderingen de polder steeds uitgebreid en de boezem steed- ingeperkt wordt, is de watenoozing tot een probleem ge worden, daar men niet veel water uit den boezem in zee durft te spule.i, uit vrees "s zo mers geen water genoeg te hebben. Want in tijden van droogte moet de boezem weer dienen om den polder te bemalen en de slooten nat te houden, die hier algemeen als verkeering tus schen de weilanaen onderling dienst doen. An derzijds moet er ook 's zomers genoeg water in den boezem blijven om scheepvaart op de vaarten mogekx te maken. Ziehier een belan genconflict tusschen boeren en schippers dat aan de besturen der waterschappen reeds veel zorgen gebaard heeft In de toekomst kan ech ter het Ijsselmeer als waterreservoir dienst doen: *swinters kan het water ontvangen en 's zomers kan het water afstaan ten behoeve van de Friesche polders, waardoor de kwaliteit van het gras en van het vee zal vooruitgaan, wat althans in tijden van meer economisch verstand, die naar wij hopen spoedig zullen aan breken. aan de welvaart van Frieschland ten goede zal komen Het gerucht gaat dat reeds desen zomer bij Lemmer water is Inge la ten. doch met zekerheid hebben we dit niet kunnen vernemen. I De commissie van onderzoek naar de 'I «ken van den ongunstlgen toestand waarin II het trawlvisscherijbedrijf te IJmuiden verkeert. U ingesteld bij beschikking van den minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw van 16 I Juli 1931. heeft verslag van haar werkzaam- I beden uitgebracht. Ten einde een ieder in de gelegenheid te I «tellen, zooveel mogelljk van zijne Inzichten te I doen blijken, besloot de Commissie in verschll- I lende, daarvoor In aanmerking komende bladen, I bekend te maken, dat inlichtingen, zoowel I schriftelijk als mondeling, konden worden ver- I strekt Naar aanleiding daarvan werden vele I schrifteliJke inlichtingen ontvangen en werden I overigens verscheidene personen en vereenlgin- I gen mondeling gehoord. De gevraagde inlich- I tingen werden, behoudens in twee gevallen. I steeds welwillend verstrekt. Een uitzondering maakte bet bestuur der IJmuider Vischhandel- vereenlging, dat. ook na herhaald verzoek, ver- I klaarde „zich van inlichtingen aan de Com- missie vooralsnog te moeten onthouden’’. Deze houding is wel teekenend, daar toch aangeno- men mag worden, dat deze Vereenlging bij een goeden gang van het bedrijf een groot belang I beeft. Eerst toen de Vereenlging werd uitge- I noodlgd te komen in een vergadering, waarin I het credletwezen werd besproken, gaf het be- stuur aan die ultnoodlglng gevolg. Ten einde een juist inzicht te krijgen in het beheer der verschillende reederjjen. werden aan deze vertrouwelijk inlichtingen gevraagd. ansjovisvangst heeft van het Jaar voor het laatst plaats gevonden, en merkwaardigerwijs, betere resultaten opgeleverd dan ooit te voren. De Ml en de bot houden het langer uit In het steeds zoeter wordende water van het IJselmeer. Het is bekend dat in September J.I. de vangst van deze beide soorten nog zeer goed is ge weest. De paling wist nog steeds in grooten getale langs de sluizen in het meer binnen te dringen. Toch zijn ook deze vlsscherijen ten doode opgeschreven, en daarmede zal aan een deel der Friesche kustbevolking een rijke be- staansbron ontnomen zijn. Het nadeel dat hierin gelegen is, mag men zeker niet onderschatenen en men zal alle moeite moeten doen om voor de gedupeerde visschers andere, gelijkwaardige middelen van bestaan te vinden. Wellicht kan het in cultuur brengen van den noord-oostelUken polder aan eenige duizenden menschen werk en brood ver schaffen. doch het geheele probleem zal daar zeker niet mede opgelost zijn. Dit is een be zwaar. dat niet specifiek Friesch is, doch ge lijkelijk geldt voor alle oeverlanden der voor mallge Zuiderzee en o. 1. de ernstigste schaduw zijde vormt van de „droogmaking" der binnen zee. Betreffende middelen tot verbetering van den ongunstlgen toestand zegt de commissie- Het vlsscherij bedrijf, zooals dit in IJmuiden wordt uitgeoefend, is blijkens de ervaring meer dan menig ander bedrijf aan groote schomme lingen onderhevig. Deze conjunctuurbewegtng TlQdt voor een deel haar oorzaak zoowel in den wisselenden rijkdom der vlschgronden als in de grillige marktverhoudingen. Speculatieve elementen, door de snelle ont wikkeling van de vlsscherij te IJmuiden wakker geroepen, hebben deze zoo men wil ..na tuurlijke" gevoeligheid nog in belangrijke mate geprikkeld. In tijden van slechte marktverhoudingen krimpt de varende vloot gemakkelijk tot een minimum In. doch niet zoodra beloven de vang sten een rijkere opbrengst, of- terstond worden een aantal trawlers weer uitgerust en in de nart gebracht. Bovendien wordt de IJmulden- Kbe vloot dan veelal uitgebreid door aankoop ran reeds in de vaart zijnde of geweest zijnde buitenlandsche schepen die onmiddellijk of vrij spoedig aan het bedrijf deelnemen. Perioden ran stilstand en snelle uitbreiding hebben el kander zoodoende afgewisseld Het zou van een oppervlakkig optimisme ge tuigen. wanneer in deze snelle aanpassing lou ter voordeel werd gezien. Voor de Commissie die door haar onderzoek gelegenheid heeft ge kregen een blik te werpen op de nadeelen van deze plotselinge reacties op conjunctuur-lnvloe- den. staat het wel vast, dat in het ongebreideld oprichten van ondernemingen, om zich met de vlschvangst bezig te houden, een grondfout lezocht, moet worden, waaronder het IJmuider riaecherijbec^yf gebukt gaat. en het lagere zoutgehall omstandigheden waren o< vtochsoorten uit de Noordzee op gezette tijden naar de Zuiderzee trokken trokken om dMr kult te schieten. Zoo kwam de haring in winter- en voorjaarstljd door de zeegaten naar binnen zwemmen, waar ze dan bjj mlllloenen werden gevangen. In de lente werd zij afgelost door de ansjovis, die een der meest vermaarde producten van het Zuidcrzeevtsschersbedrijf is geweest. In dienzelfden tijd begon ook de pallngvlsscherij, terwijl ook de garnalen in het voorjaar vanuit de Noordzee het warmere water van de Zuider zee kwamen opaoeken. Gelijk vanzelf spreekt te het nu met^l deze seizoenvlsscherij gedaan. De haring- en de Hiernaast een af beelding van het clubhuis der Ierse he Blauwhemden, van waar de propaganda voor heel het rijk uitgaat I Zelfs de meest solide ondernemingen hebben I een harden strijd om het bij deze chaotische I productie methode vol te houden. Telkenmale I wanneer zij zouden kunnen profiteeren van een I gunstige conjunctuur, werpen zich outsiders op dit bedrijf, rusten één of meer trawlers Ut en I wagen hun kans. Gelukt de speculatie, dan werken de onder- nemers door, totdat de kansen weder keeren; gelukt zij niet, dan worden deze reederuen meestal Ingeschreven in het lange register van de al dan niet door faillissement geliquideerde vlsscherij-ondernemlngen. Deze wantoestand is een bron van voort durende onzekerheid voor de te IJmuiden ge- I vestigde goed gefundeerde reederijen. B(j het constateeren van deze feiten ziet de Commissie allerminst voorbij, dat ook in an dere productletakken soortgelijke toestanden «Vtreden. De wereldcrisis, die sinds eenige la ren de menschheid teistert, is ongetwijfeld voor «en deel ook een periodieke conjunctuur-crisis. Het beeld van IJmuiden is echter Jn twee op zichten bijzonder; vooreerst brengt de aard van het bedrijf mede, dat de confunctuur-schom- mellngen volstrekt niet altijd samenvallen met de Internationale economische depressies; zij zijn in vele gevallen als op zichzelf staande ge beurtenissen te beschouwen; voorts wordt, hoe wel om een schip ter vlschvangst uit te rusten «en belangrijk bedrag wordt veretecht. de» moeilijkheid verlicht door hulp van derden als daar zijn: banken, fabrikanten en leveranciers i van de uitrusting, die de noodige credieten ge ven. Die hulp te In vele gevallen zoo gemakkelijk I te verkrijgen, dat de natuurlijke rem voor over matige uitzetting in veel geringer mate werk- »*am te dan In vele andere ondernemingen. Het te noodig, dat de bedrijven een aeer ster ken financieelen grondslag hebben, willen zij de •ebommeiingen kunnen doorstaan. Als bijkomstige factoren in de wilde bewegin gen in de IJmuider bedrijvigheid zijn in dit rapport reeds genoemd het dikwijls te oude en daardoor in de exploitatie te dure materiaal, ■aarmee gevaren wordt, de moeilijkheden in de arbeidsverhoudingen, het somtijds optredend febrek aan zorg voor schip, uitrusting en vangst. Gewezen moge ook worden op den druk, wel ke op het bedrijf wordt gelegd door de naar het oordeel der Commissie niet te verdedigen in directe heffing van havenrechten, waardoor het BtaatsvteschershavenbedrUf veel te hooge ta rieven berekent en op de bezwarende erfpachte- voorwaarden Het ontbreken van coöperatieve inkoopver- •enlglngen en van een onderlinge verzekerings- ■haatschappij maakt de exploitatie minder eco nomisch Het altblijven van Regeeringsmaazregelen om de opzettelijke pufvisscherij tegen te gaan moet van gTooten invloed geacht worden op Oen achteruitgang van den stand van de •«hoi en de schar. Het IJmuldensche bedrijf i» vrijwel geheel Itepecialiseerd op de Noordneekwalltettsvuch ►n veiband hiermede werd de vraag gesteld, of door de» eenzijdige orienteering de trawlvis- •eherlj wel in staat te ook de andere soorten ri*oh te leveren, waarvoor In het binnen- en buitenland mede plaats Is. Hoewel de» aangelegenheid gpder de tegen woordige verhoudingen, in verband met de be- •teande moeilijkheden en beperkingen in den uitvoer, niet actueel is. behoort in het vooruit richt van meer normale verhoudingen dit punt iüdlg ernstig onder de oogen te worden gezien. De vraag, of Mn motor- of stoomschepen de «oorkeur dient te worden gegeven, acht de Com- In totaal hebben zich tot heden 36 deelne mers aangemeld, welk aantal zeer zeker zal toe nemen. Na de» meer huishoudelijke besprekingen te het woord aan den heer J. A. Berger, asslstent- bestuurder van het N. V. V. en voorzitter van de sub-commlssle uit de landelijke commissie ter bestrijding van de gevolgen der Jeugdwerk loosheid (de z. g. plattelandscommtesle). Spr. vangt aan met te wijzen op de gevolgen der .werkloosheid onder de Jeugd. Ook voor het bedrijfsleven dreigen hier ge varen; straks als het nodig zal zijn, ontbreken voldoend geschoolde arbeiders, dit geldt zoo wel voor Industrie als voor het platteland Op grond van practlsche overwegingen heeft spr. bezwaren tegen het onderbrengen in werk kampen gedurende langen tijd; de moreele ge varen moet men niet onderschatten; de Invloed van het gezin op de jeugd moet blijven en mag niet worden verstoord. Als objecten noemt spr. het aanleggen van sport -en speelvelden, het aanleggen en Inrich ten van speeltuinen; het Inrichten van bad en zwem gelegenheden; de bouw en Inrichting van jeugdherbergen; het bouwen en restauree- ren van clubhuizen. Naast den practlschen arbeid zal theoretische scholing moeten worden gegeven en daarnaast lichamelijke opvoeding. Het verstrekken van een geldelijke vergoe ding aan de deelnemers te zeer gewenscht. waarbij rekening kan worden gehouden met den leeftijd. De kosten welke moeten worden gemMkt. dienen te worden bestreden uit de door de overheid beachdkbaar gestelde gelden; daar naast kan een beroep gedaan worden op par ticulieren en instellingen als b.v. „’t Nut". Voor land- en tuinarbelders te het verkrij gen van meer vakbekwaamheid van groot be lang; dit kan b.v. geschieden In overleg met land- en tuinbouwscholen. De voorzitter merkt op. dat in de Beemster een prachtige oude boerderij stMt, welke mis schien zou kunnen worden ingericht als Jeugd herberg. De heer Berger, de opmerkingen beant woordend, zegt er niets voor te voelen om half- vaklleden te kweeken. De vervoerkwestle lost rich grootendeels op door de verstrekking van zakgeld; in Emmen bv wordt f2.50 per week gegeven, waarvan rjjwielreparaties e.d. kunnen worden betaald. Besloten wordt om met 4 December aan te vangen, voor de deelnemers uit de omstreken worloopig van 830 tot U30 uur s morgens; vpor die uit Purmerend van 1 tot 3.30 uur middags; de opgave van deelnemers wordt 1 December stopgezet. Dit zal worden bericht Mn de betrokken gemeentebesturen. Voorts wordt besloten om Mn particulieren en Instellingen flnantleeien steun te verzoeken. Deze bijeenkomst wordt hierop door den voorzitter gesloten. Hier openen zich verschillende theoretische mogelijkheden, waaruit ten slotte een keus ge daan moet worden. Eén lid is van oordeel, dat, hoewel een na dere studie hieromtrent zou dienen plaate te hebben, van Staatswege het bedrijf kan worden gesaneerd en uitgeoefend. Van nadere uitwerking en omschrijving van bovenstaande denkbeelden meent dit Ud zich evenwel te moeten onthouden, omdat' hier de meenlng van de kleinst mogclijke minderheid van de Commissie wordt geulL Men bedenke hierbij wel, dat in het tijdvak, waarvoor bovenstaande cijfers gelden, de tol ten bate van het N.C.C. nog bestond, en na tuurlijk een verkeersbelemmering vormde. Na de opheffing, op 25 September J.I., zal het ver keer over den dijk zeker Intensiever geworden zijn. ..Spoor en Tramwegen” geeft bjj deze cijfers nog de volgende commentaar: In September 1932 en 1933 bedroeg het ver keer voor het veer onveranderd 24.000 reizigers; daarnaast kwam in 1933 een nieuw verkeer over den afsluitdijk van 18.000 reizigers in auto’s en 2300 in A.T.O.-bussen. Het totale verkeer steeg aldus 84.5 WMrvan 9,5 met A.T.O.-bus sen. Indien de omvang van het reizigersverkeer NA in 1933 9 gestêgen te door de tariefver- laglngen. te dus door de openstelling van den afsluitdijk deze verhooglng geheel aan den veerdienst onthouden. Ook over de vier maanden Juni t(m Septem ber 1933 wm de aan den veerdienst onthouden verkeersstijging nAgenoeg even groot ate het door A.T.O. bediende verkeer; en de A.T.O. ver voerde to van het totale verkeer van auto- en autobusreizigers over den dijk. Het verkeer over den djjk te slechts voor een klein deel ontnomen aan het verkeer te water en aan het verkeer vla Zwolle; het dijkvervoer wm ongetwijfeld rrootendeete nieuw verkeer Het zal niet geheel blijvend verkeer zijn, doch voor een klein d iel ook verkeer van I elangstel- lenden, hetwelk geen stand houdt. Zoo is in September JJ. het verkeer over den dijk ten opzichte van het bootverkeer eenlgszlns achter gebleven. In vergelijking met de verhouding In de voorgaande drie maanden. In verband met versnelling en tariefverlaglng van A T O kan worden verwacht, dat in de ko mende mMnden de omvang van het verkeer van A.T.O. boven 11 van den omvang van het KON. FAKETVAABT MU. NIEUW-ZEELAND. 23 Nov. van Sydney naar Singapore. VAN REES. pass. 22 Not. Thusday Island. HALCYON LUN. STAD DORDRECHT. Not. van Bagnolt. STAD ZAANDAM. 31 Nov. van Lissabon te Huelva. STAD ZWOLLE, 22 Not. van Bordeaux. VEREEN. NEDERI.. RCHEEFV. MU. HOLLANDAUSTRALIË LUN. OROOTEKERK. Antwerpen n. Bremen, poaa. 23 Not. Vllaalngen. HOLLANDBRIT8CH-INDIE LUN. STREEFKERK. Antwerpen n. Hamburg, pass. 3S Not Vllaalngen HOOGKERK, uitreis, 23 Not. van Suez. HOLLANDO.-AZIE LUN. ARENDSKERK. uitreis, pose. 33 Nor. Perim. HOLLANDAFRIKA LUN. KLIFFONTEIN. 33 Not. n.m. S uur van R'dam te Hamburg. RIETFOlfrEIN. 34 Not. van O -Afrika te R'dam verwacht. I I De eonlinlssie tbt' bestrijding van de gevol gen der jeugdwerkloosheid voor PurmmiMen Omgeving vergaderde te Purmerend, Aanwezig waren de vertegenwoordigers der gemeenten Purmerend, Beemster, Ilpendam, de Rijp, Graft en Wijde Wormer, Van Edam was bericht Ingekomen dat men besloten had om mlfstandlg het werk ter hand te nemen, omdat men zich niet kon vereenigen met de in een vorige vergadering genomen be slissingen. Monnlckendam had bericht, dat in die ge meente geen deelnemers waren voor den te vormen cursus. Van Purmerend te bericht ingekomen, dat het bestuur dezer gemeente zijn volle medewerking wil verleenen en vóór het gestelde doel een ter rein beschikbaar te stellen; de loods welke hier op stMt kan worden afgebroken en de ma terialen gebruikt worden om mede te dienen voor een door de jonge arbeiders zeil te bou wen en in te richten lokaaL Ben rijwiel vernield Door een vrachtauto van Gebr. de V. te Beverwijk werd Donderdag avond een aan den kant staand damee-rijwiel fa elkaar gereden van mej. P. te Sint Pancras De aanrijder was genegen de schade te ver goeden. 2. Hoe kan ik bloedvlekken uit een wollen kleedje verwijderen? Antw. 1. Wasscher» met vier deelen water en een deel jodkoline. 2. Bedekken met een stijf»lpapje. ve-volgens laten indrogen en dan tenslotte afborstelen. Dit moet eenige malen herhaald worden. Vraag 1. Wanneer te de weleerw. heer Been akker 13 >4 Jaar priester? 3. Waar te het hoofdkantoor der Staatsloterij gevestigd? Antw. 1. 31 November. 3. In Den Haag. Vraag. Is op lot No. 3857 van de Beverwijk- sche Paardenverlotlng een prijs of een niet ge vallen? Antw. Ons niet bekend. Vraag. Deelt H. M. de Koningin ook vrijwil lig In de salariskorting? Antw. Ja. Vraag: Ik heb een zwart overhemd en ben geen fascist, mag ik dat dragen? Anwt.: Of uw zwart overhemd een uiting is van politieke gezindheid staat niet te onzer beoordeellng, maar ter beoordeeling van den rechter. Vraag T: 3: pacht Nov. van KON. NED. STOOMBOOT MU. BERENICE. 33 Nov. van Mlddl. Zee te Amst. ACHILLES. 33 Nov. van Valencia naar Amat. AJAX. 33 Nov. van Gibraltar ta Cadlx. TELAMON, thuisreis, pass. 33 Not. v.m. 6 u. PLUTO. 33 Not. van Passages naar Bilbao. Varna. GANYMEDES. 33 Nov. van Bourgas Lydd. TIBERUS. 23 Nov. van Barcelona naar Genua. CHYNSSKN thuisreis, pass. 23 Nov. v.m. 1 u. Flores. COSTA RICA, uitreis, pass. 33 Nov. nm. 1 u. Ponta del Cada. JASON. 33 Nov. van Tripoli naar Izmir. ARIADNE. Mlddl. Zee nar Amat.. pass. 33 Nov. Gibraltar. PLUTO. 33 Nov. van Bilbao naar Santander. GANYMEDES. 33 Nov. van Bourgas te Varna. OBERON. 33 Not. van Malta naar Tarragona. MARS. 33 Nov. van Bari te Vostlsza RHEA. Stettin naar Amsterdam, pass. 23 Nov. Brunsbuttel. JUNO. 33 Nov van Rotterdam te Palermo ORESTES. Mlddl Zee naar Amaterdam. pass. 33 Nov n.m. 3 uur 30 Oueaaant. MEROPE. 33 Nov. van Amsterdam naar Ko penhagen. z~. »an dam naar Mlddl. Zee. BARNEVELD. C Ventura. Is de pachtwet reeds IngegMn? Indien dit wel het geval te valt don de 1932—1933 aangegMn bU contract ook onder deze pachtwet? Antw. 1: Binds 7 pachtwet In werking. 2. Daaronder valt niet een pacht voor het jMr 19321933. Wendt u echter met uw vraag eens tot het bestuur van uw organisatie. Er zijn verschillende mogelijkheden, waaromtrent men u dMr kan inlichten. Vraag: Kunt u mij de spelregels opgeven van het tric-tracspel? Antw.: In den boekhandel zijn handige boekjes voor weinig geld verkrijgbMr. Het antwoord op uw vraag wordt voor deze rubriek te uitvoerig. Zonder op volledigheid aanspraak te willen maken, kunnen we toch de beschouwingen over de gevolgen van de afsluiting niet beëindigen Bonder een woord te wijden aan het einde der ZuiderzeevisscherU. De binnenzee had als vlsch- water een heel bijzonder karakter, en behoorde tot de vlschrUkste wateren der wereld. Ate oor zaken daarvan zijn te noemen de geringe diepte van gemiddeld 3 meter, die een gelijk matige verwarming van het water door de aonnestralen mogelijk maakt de vette bodem van het water. De» aak dat verschillende Woensdag hield de RK. West-Friesche Mld- denstandsfederatie een druk bezochte vergade ring In het Witte PMrd te Hoorn. De voorzitter deelde mede dat de actie voor Regeeringshulp voor den middenstand goede vorderingen maakt. Hierna kwam in behandeling het agendapunt „Inning der vorderingen". Aan het stichten van een apart incasso bureau bleken groote moeilijkheden verbonden, daar dit bureau op «en behoorlijke flnancleele basis dient te berusten. Besloten werd 'voorloopig te beginnen met een incasso-dienst, met een persoonlijk lidmaat schap A 1. Tot leden der kascommissie werden benoemd de heeren Weel, Groote broek en Golders. Lutjebroek. In het bestuur werd gekozen de heer J. Dek ker. Obdam (vacature Baltus). Het bestuur stelde voor op Woensdag 20 De cember as. den tweeden Hanzedag te houden te Wervershoof. WMnnede dé vergadering zich vereenlgde. Deze dag zal begonnen worden met een kort lof, WMrna twee sprekers zullen op treden in de hierna te houden vergadering, over het beginsel- en werkprogram, vooral over de prlnclpieele punten- Er zal worden bevorderd, dat de Federatie het vervullen van spreekbeurten in tedere af- deeling zal regelen. Hierna ontstond een discussie over het ver gaderen In cafés of in de vereenlglngsgebouwen, gezien het feit dat zich hierbij meerdere malen moeilijkheden hebben voorgedMn. De voorzitter regt dat men deze zaak plaat- reljjk dient te regelen en de parochleele belan gen hooger zal dienen aan te slaan dan de per soonlijke. De rondvraag leverde weinig bijzonders, waarna de voorzitter de vergadering met een opwekkend woord sloot. Wanneer de diagnose, wat de hoofdoorza- kcn van den ongewenschlen toestand te IJmuiuen betreft, in het voorgMnde juist *s gesteld, ligt het geneesmiddel voor hand: het bevorderen van meer orde regelmMt In het geheel bedrijf, .door Opgegeven door V d. Graaf A Co. N.V. (Afd. Handelslnformatle*) Verlenging van surséance van betaling ver- leend aa.n: NV Verlichtlngelndustrie B Di^veen. Nieuwe Keizersgracht 4143 te Amsterdam, voor den tijd van nee maanden, gerekend vanaf 7 September 1933. met benoeming van mr. Rud. Arnoldl. Prinsengracht 778 te Amsterdam, weder tot be windvoerder. op de navolgende voorwaarden: le dat de salarissen der directeuren blijven ver minderd got f 2.60 per maand voor lederen di recteur: 2e. dat de huur, die eveneens aan de directie komt tot f 300 per maand, blijft ver minderd: Se dat de vorderingen der directeuren privé bij de verdeeltng van gelden t^dens de surséance niet worden tnedegerekend. Failliet verklMrd: De Handelavennootachap onder de firma Gebr. Polak, handelende in meubelen, le Ooa- terparkstraat 233. Amsterdam: Emanuel Polak. Ttlanusstraat Tl huls te Amsterdam en Jacob Polak. Wljttenbachstraat 39, 3e étage te Am sterdam. Opge heven wegens gebrek Mn actief do fall- llaaementen van M. van Deelen. Amsterdam; L Kok. Amsterdam; Ble Djle Blong. A mater- aam; L. I. do Wolf. Bchevenlngen; J. do Zwart. Den Haag: J. A, ter Boek, Den Haag; N. de Ridder. Delft; F. Oelrich, Den Haag; H J ten Katen. Monster; H. Hulshof! Pol. Bloemendaal: Th. v d. Wiel. Bennebroek; L. v. d. Hoef. Wijk aan Zee; A. Foroolljn. koopman. Tilanuaetraat 66 III. Amsterdam; W Butaelaar Naarden H F. Pooi. AnuAerdam; P. W. Wembeek. Au» sterdam. KON. HOLL LLOYD KENNEMERLAND. 32 Nov n.m. 4 uur 30 van Hamburg te Bremen. FLANDRIA. uitreis. 23 Nov. v.m. Pernambuco. GAASTERLAND. thuisreis. 23 Hbv. te Bahla. HOl.LANDAMERIKA-LWN VOLENDAM. Rotterdam naar New-York. Nov. van Boulogne. DELFTDIJK. Rotterdam naar Pacific Kust. 22 Nov. te Willemstad. DINTKLDIJK. Pacific 23 Nov. van Liverpool. VOLaE^DAM. Rotterdam nar New-York. Nov. vm. 8 uur van Southampton. ROTT. LLOYD TAPANOELI. vertrekt 26 Not. van Liverpool naar Macasaar. JACATRA. thuisreis, peas. 22 Nov. Kmp del Arml. BUITENZORG, thuisreis, pass. 33 Nov. 4 uur Point de Galle. INDRAPOERA. thuisreis. 33 Nov. van - Tan- g*BALOERAN. uitreis. 33 Not. te Southampton. ROTTERDAMZ.AMERIK A-LUN ALCYONE, thulsrela, pass. 33 Nov. las Pal mas ALPHERAT. thulsrela, 32 Nov. van Victoria. ALGENIB, 23 Nov. van Rotterdam naar B.-Aires. ir. Ge w Mr De grootst mogelijke meerderheid der Com missie stelt rich evenwel op het standpunt, dat de overheid niet verder dient in te grijpen, dan voor bet te bereiken doel noodzakelijk Is, omdat zij het algemeen belang het best gediend acht, wanneer aan het bedrijfsleven de onontbeerlijke bewegingsvrijheid gewaarborgd blijft. zij verwerpt daarom het denkbeeld, om de IJmuider vlsscherij als monopolie rechtstreeks te doen uitoefenen door de overheid. Zij riet hierbij niet over het hoofd, dat de Staat leeds eigenaar is van de vlsschershaven, en als zoo danig een belangrijk deel van het. visscherij- bedrjjf, waaronder ook den afslrfg, zelf exploi teert. Zij acht het, afgescheiden van prlnclpieele bedenkingen, een volstrekte onmogelijkheid om een trawler-reederij door den Staat te doen uitoefenen. Twee leden achten het noodig. dat een wet Mn de Regeering de bevoegdheid verleent om elschen te stellen, waaraan reederijen, die het trawlvisscherijbedrijf wenschen uit te oefenen, moeten voldoen en om een Zeevlsscherijkamer in te stellen, met de volgende taak: a. het uitoefenen van voortdurend toezicht op de flnancleele en technische Inrichting der reederijen; b. het advisee ren over alle aangelegenheden, het trawlerbedrijf, de vlsschershaven en den afslag betreffende, zoowel op verzoek sis uit eigen beweging. Bovengenoemd Ud kan subsidiair met het standpunt der genoemde twee leden accoord gaan. Drie leden wenschen niet zoover te gaan en meenen. dat kan worden volstaan met een be lemmering van den aankoop van oude schepen uit het buitenland, om deze voor de Nederland- sche vlsscherij opnieuw In de vaart te brengen. Deze belemmering zou kunnen worden verkre gen door een voorschrift, dat geen certificaten worden afgegeven voor uit het buitenland in gevoerde visscheruchepen van 16 Jaar en ouder. Hiermede wordt niet alleen de bouw van nieu we schepen ten behoeve der visschersvloot in de hand gewerkt, maar ook de al te snelle uit breiding tn tijden van opbloei getempera. aan gezien voor die uitbreiding dan meer kapitaal benoodlgd is en de Mnbouw van nieuwe tche- pen meer tijd vordert dan de aankoop van tweedehandsch schepen. De geheele Commissie kan zich subsidiair met dit laatste standpunt vereenigen. Kust naar Rotterdam. BINNENLANDSCHE HAVENS IJMUIDEN. aangekomen 32 Nov.: Astarte, Bremen: Laurent Meeus, s. Tuapse; BrakeL Bilboa ivoor Velseu). 33 Nov.: Lanrlck. Lolth; Llvadla. Ham burg: Plnnau. Kolvlsto; Salabanka. Java; Bowling. s„ Leith; Honteetroom, s„ Londen; Be renice. Hlddl. Zee; Chef Mbc "Armond Blanc. s„ Casablanca. 23 Nov.: Gondul, Londen: Hakefjord. Oacarshamn. 33 Not.: Swift. Londen; Rye, a, Goole; Vechtstroom. s„ Hull. Vertrokken 32 Not.: Trito, s., Belfast via Rotterdam; Marl. s„ Cardiff; Vesta, s.. Ham burg, Hessa, s„ Immlngham; Stornest. s„ Hull. 23 Not: Skauta. a„ Gdynia; Regulus. Chrlstlansand; Helmdal, s„ Emden; Rhein. Hamburg. 23 Not.: Dea. s 33 Nov.: Kehdlngen. m s„ Cardiff; Maasstroom, dam. ms., Londen; Ereranna. s.. idem. AMSTERDAM, aangekomen 23 Not.: Astarte. Bremen, stukgoed. De Ruyterkade. Van Es At Van Ommeren. 33 Not.: Laurent Mee us. Tuapse, petroleum en benzine. Petroleumhaven. Ruys A Co.; Lan- rldk. Leith, stukgoed. Handelskade. Verg. Carga- doorskanUwor: Llvadla. Hamburg. stukgoed. Handelskade. Holl -AfrlkaHjn: Chef Mee. Armand. Blanc, Casablanca. fosfaat. Fosfaatfabriek. d’Arnaud A Co.; Plnnau. Kolststo. hout. Zee- burgerdijk, Baltlca; Salabangka. Java. stuk goed. Sumatrakade. Mlj. Nederland: Bowling. Letth. stukgoed en steenkolen. J. P. Coenhaven, Verg. Cargadoorskantoor; Hontestroom. Londen, stuk goed. Handelskade. Holl. Stoomboot Mij.; Bere nice. Mlddl. Zee. stukgoed. Surlnamekade. Verg. Cargadoorskantoor. 33 Nov.: Gondul. Londen, stukgoed. Zeeburger- kade. Verg. Cargadoorskantoor: Hakefjbrd. Os- carshamn. hout. Houthaven, idem: Swift, Lon den. stukgoed Handelskade. General Transport Cy.; Ryey, Goole. stukgoed, delskade. Gebr. Scheuer: Vechtstroom, stukgoed. Handelskade, Holl. Stoomboot Mij. MU. NEDERLAND SALABANGKA. 33 Nov. van Java te Amst. MARNIX VAN ST ALDEGONDE. uitreis. Nov. v.m. 7 uur te Genua. POEI.AU Bremen. POELAU Said. Vraag Hoe moet Ik een geitenvel bereiden om goed te houden? Antw. Span de huid met het vjeesch naar boven op een plank (met punaises aan den kant vastmaken) en schaaf met een mesje alle vel letjes en vetdeeltjes voorzichtig af. Los daarna twee theelepels aluin en een theelepel zout op in een kopje water en wrijf met deze vloeistof den vleeschkant flink in. LMt een dag zoo staan en schaaf daarna weer de velletjes af. Wrijf weer met de vloeistof in. laat weer een dag Inwerken en herhaal het afschaven. Als het huidje schoon to, hMlt men het van het plankje at en klopt, om het soepel te krijgen, met een hamer aan den haarkant. Het soepel worden kan men nog bevorderen door den vleeschkant met een stukje ongezouten boter flink in te wrijven en te kneden. HOLLANDWE8T-AFRIK A-LUN AMSTELKERK. 23 Not. van Amsterdam Hamburg. k DELFTLAND. thuisreis, pass. 22 Nov. Flnls- terre. et ontbreken van een spoorwegstatlstiek hier te lande maakt het onmogelijk, te onderzoeken in hoeverre de openstelling van den afsluitdijk van Invloed is geweest op het verkeer langs de andere toegangswegen tot de Noordelijks gewesten. Over den Invloed van den nieuwen verkeersweg op het verkeer over het veer EnkhulzenStavoren vinden we echter in het laatste nummer van het maandblad ..Spoor- en Tramwegen" eenige gegevens. Wü treffen daar aan het bijgaande stMtje, dat het vervoer over het veer in de vier zomermMnden van dit Jaar stelt naast de cijfers van het vorige jaar, alsmede naas. het verkeer dat in die maanden O”er oen dijk ging. Amsterdam vla Rotter- thulsreia. VENUS. 23 Nov.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 17