Het trawlvisscherijbedrijf
het Noorden
Mogelijkheden
m
H
s
ONGUNSTIGE TOESTAND
Afsluitdijk en veerdienst
VRIJDAG 24 NOVEMBER
STOOMVAARTLIJNEN
T
I
VRAGENBUS
Middelen tot verbetering
I
BROEK OP LANGENDIJK
W atervoorziening
FAILLISSEMENTEN
De waterweg Groningen
Amsterdam
R. K. West-Friesche Midden-
standsfederatie
IERSCHE
BLALW HEM
DEN
Het vraagstuk der jeugdige
werkloozen
Een achaduwzyde
BrakeL
oor-
nd
bh
leggen.
ID
23
te
naar
>n
Mot. te Buena
31
10 uur ran
33
Conclutiit
t-
33
Juni 1932 is de Cristo-
Tm-
1
I
l
Opgegeven door
Tan
Totaal
138000
124000
13400
95000
333400
Verhouding
ICO
den
98
11
76
185
I
r
r*
i
35000
3000C
45000
24000
Onder voorbehoud, dat eenige leden op som
mige punten verder gaande maatregelen nood
zakelijk achten, kan de Commissie, in haar ge
heel, zich met -de navolgende, conclusiën ver-
eenigen.
1. Beperking van den aankoop van te oude
buitenlandsche visschersvaartuigen, door bepa
ling, dat deze vaartuigen, voor zoover üie 16
jaar en ouder zijn, niet meer onder de Neder-
landsche wet kunnen worden gebracht:
2. Verbod van den aanvoer van platvtochpuf;
3. Maatregelen tegen den aanvoer van kleine
schelvlsch;
4. Bevrljdlng van het Staateviaschershaven-
bedrUf van de kosten van de havens;
5. In verband hiermede herziening van de
erfpachtavoorwaarden en verlaging van de ta-
veerverkeer In den winter 1932/*33 tal gaan stij
gen; deze stijging zal dan at - het overige ver
keer over den afsluitdijk zijn ontnomen.
overig
verkeer
20000
38000
32000
18000
Totaal
48000
58800
83000
44300
MIJ. OCEAAN
STENTOR. Liverpool naar Batavia. 33 Nov. van
Sues.
PHRONTtS. 33 Not. Tan Singapore naar Am
sterdam.
Lt-
00
de
»-
rh
nn
00
n.
o-
t
r
i
Il
se!
20
50
BXX
J
I
ft
en
er
7
10
»n
n
k
!T
Juni
Juli
Augustus
September
pt,
nd
en
ar
te
en
►er
en
►et
►er
er
Jd
m
er
en
te
U-
oo
ur
oo
it.
LA UT. 33 Not. Tan Hamburg
ROEBIAH, uitrei». 33 Not. te Fort
JAVA-—NEW-YORK-LUN
SAI.ETER. 23 Nor. Tan New-York te Batavia.
Hakefjbrd Os-
Lü..-
6 team
Han-
Hull.
Verkeer tusschen Noord-Holland en Friesland
1932 1933
Over afsluitdijk
m. A.T.O.
bussen
2900
3400
4800
2300
Veerdienst
EnkhulzenStavoren
31000
33000
48000
34000
ook reeds in beginsel daartoe besloten. Wan
neer de modernlseering van het kanaal Gronin
gen—BtaVO- er. krachtig ter hand wordt genomen
en bevaarbaa wordt gemaakt voor schepen
van 1000 ton. kan c.t tot groot voordeel strek
ken ook van het Friesche veeteeltgebied. waar
van Sneek het centrum is. dat juist door den
erkeersweg )ver den afsluitdijk zijn translto-
verkeer ziet verminderen en gevaar loopt, een
uithoek te worden.
Daarnaast sou zeker ook een kanaal naar
Harlingen van groot belang blijven om Leeu
warden en het hart van Friesland te verbinden
met de Zuiderzee. Harlingen is een belangrijke
havenstad, doch het kanaal dat de haven met
Leeuwarden verbindt Is bochtig en voor sche
pen van 400 ton ternauwernood bevaarbaar.
Verbetering daarvan zou den export van
Friesche producten per schip naar het buiten
land vergemakkelijken.
Verkeersongeval Door samenloop van om
standigheden werd Donderdagmiddag een luxe
auto van achteren aangereden door n benzine
tank-auto van de Shell. De chauffeur van de
zen wagen kon door krachtig remmen niet
voorkomen dat de voor hem rijdende luxe auto
daardoor tegen een langs den weg staanden
boom werd gedrukt en ernstig beschadigd. Per
soonlijke ongelukken vonden niet plaats.
Zeebrugge.
ms., Augustenburg; Lelt.
Bblstol; Nïeuwen-
Lanrlck. Rotterdam;
drijf te IJmuiden wordt nog het volgende ge
neesmiddel aangegeven;
Behalve als verkeersweg beïnvloedt de afsluit
dijk de communicatie van de noordelijke ge
westen met het overige Nederland nog op een
andere wijze en wel, in minder gunstigen sin.
De scheepvaartverbinding van Leeuwarden en
Groningen naar Amsterdam. Utrecht en den
Rijn wordt er door belemmerd. Het passeeren
van den djjk door de schutsluizen bij Den
Oever of bij Komwerdersand zal tijd en geld
kosten. Nu is de waterweg van Groningen
naar Amsterdam, die toch van primair belang
is. toch zeer onvoldoende en gelijk het geheele
kanalenstelsel in het Noorden slechts op sche
pen van 300 ton berekend. Zou men vroeger
met een verbetering van den waterweg Gronin
genLeeuwardenHarlingen hebben volstaan
thans hecht men nog meer waarde aan een
waterweg vla den Zuid-Westhoek van Friesland,
om zoodoende de sluizen te Harlingen en die
in den afsluitdijk te ontgaan. Deze vaarweg
loopt door het Bergumermeer en langs Orouw
naar het Sneekermeer: dit heeft bovendien tot
voordeel dat dt moeilijke «aart door Leeuwarden
wordt vermeden. Over het verder verloop be
staat oneenlgheid: men kan de route naar
Stavoren verbeteren, al dan niet met een om
weg over Sneek. wat aan den geheelen Zuid
westhoek van Friesland ten goede zou komen;
men kan ook een kanaal grav n dat te Lem
mer in het -Jsselmeer uitkomt. Dit laatste zou
thans ongetwijfeld korter zijn, doch wanneer de
Noord-Ooetpoldei van het Zulderzeecotnplex is
ingedijkt, zou dit voordeel verdwenen zijn. Een
staatscommissie van ingenieurs heeft dan ook
in 1939 geadviseerd om den weg over Stavoren
te kiezen De Staten vai. Groningen hebben
Vraag. Hoe kan ik bjjtsvlekken uit een blau
we wollen japon verwijderen?
Antw. Met aether of terpentijn.
Vraag 1. Hoe kan ik bloedvlekken uit mijn
bed verwijderen?
missie niet voor eene bevestigende of ontken
nende beantwoording vatbaar, omdat de onder-
T'ndingen op dit gebied nog onvoldoende zjjn.
In het verslag der Commtssle-RUkens, welke
taak had te onderzoeken de oorzaken van
den ongunstlgen toestand in het visstherijbe-
de
en
de
ongebreidelde vrijheid van concurrentie en
bedrijfsuitoefening eenigszins aan banden
Heven, ook voor de uitgifte van gronden in erf
pacht en het gebruik der commercieels en an
dere inrichtingen van het Btaatsvisschersha-
venbedrijf;
6 Verleenlng van medewerking door de Rc-
geering voor de stichting van een onderlinge
schee psverzekerlng
7. Coöperatieve samenwerking op het gebied
van den aankoop van diverse oenoodigdheden
ten behoeve der vlsscherij en op het gr bied van
het onderhouden en repareeren van de sche
pen;
8. Het mechantoeeren van het laden der sche
pen met kolen (aaifbrengen kolentip) en het
lossen der schepen (gebruik van electrtoche
lieren)
9. Bevordering van;
a. het btnnenlandsch vtochgebruik door de
belanghebbenden, met steun van de overheid;
b. de afzetmogelijkheden in het buitenland;
10. Instelling van eene Commissie van Advies
inzake belangrijke bedr|jfsaangelegenheden, als
bedoeld in het Verslag van de Commissie van
Onderzoek van het Staatsvlsschershavenbedrijf
te IJmuiden, d.d. 1939. pag. 47/48;
11. Bevordering van het vakonderwijs voor
dek- en machinepersoneel;
13. Bevordering van permanent contact, even
tueel via de Vorming van een Bedrijfsraad. tus
schen de werkgevers- en de arbeidersorganisa
ties. ter verzekering van stabiele arbeidsvoor
waarden en rust in het bedrijf.
Van belang voor de water-*, atkundlge positie
van Friesland is ook de verzoeting van het
water van de voormalige Zuiderzee. In de
Friesche rolders heeft men 's winters een teveel
aan water, dat dan op den boezem dat zijn
de gezamenlijke binnenwateren geloosd wordt.
Daar nu door nieuwe inpolderingen de polder
steeds uitgebreid en de boezem steed- ingeperkt
wordt, is de watenoozing tot een probleem ge
worden, daar men niet veel water uit den
boezem in zee durft te spule.i, uit vrees "s zo
mers geen water genoeg te hebben. Want in
tijden van droogte moet de boezem weer dienen
om den polder te bemalen en de slooten nat
te houden, die hier algemeen als verkeering tus
schen de weilanaen onderling dienst doen. An
derzijds moet er ook 's zomers genoeg water in
den boezem blijven om scheepvaart op de
vaarten mogekx te maken. Ziehier een belan
genconflict tusschen boeren en schippers dat
aan de besturen der waterschappen reeds veel
zorgen gebaard heeft In de toekomst kan ech
ter het Ijsselmeer als waterreservoir dienst
doen: *swinters kan het water ontvangen en
's zomers kan het water afstaan ten behoeve
van de Friesche polders, waardoor de kwaliteit
van het gras en van het vee zal vooruitgaan,
wat althans in tijden van meer economisch
verstand, die naar wij hopen spoedig zullen aan
breken. aan de welvaart van Frieschland ten
goede zal komen Het gerucht gaat dat reeds
desen zomer bij Lemmer water is Inge la ten.
doch met zekerheid hebben we dit niet kunnen
vernemen.
I De commissie van onderzoek naar de
'I «ken van den ongunstlgen toestand waarin
II het trawlvisscherijbedrijf te IJmuiden verkeert.
U ingesteld bij beschikking van den minister van
Binnenlandsche Zaken en Landbouw van 16
I Juli 1931. heeft verslag van haar werkzaam-
I beden uitgebracht.
Ten einde een ieder in de gelegenheid te
I «tellen, zooveel mogelljk van zijne Inzichten te
I doen blijken, besloot de Commissie in verschll-
I lende, daarvoor In aanmerking komende bladen,
I bekend te maken, dat inlichtingen, zoowel
I schriftelijk als mondeling, konden worden ver-
I strekt Naar aanleiding daarvan werden vele
I schrifteliJke inlichtingen ontvangen en werden
I overigens verscheidene personen en vereenlgin-
I gen mondeling gehoord. De gevraagde inlich-
I tingen werden, behoudens in twee gevallen.
I steeds welwillend verstrekt. Een uitzondering
maakte bet bestuur der IJmuider Vischhandel-
vereenlging, dat. ook na herhaald verzoek, ver-
I klaarde „zich van inlichtingen aan de Com-
missie vooralsnog te moeten onthouden’’. Deze
houding is wel teekenend, daar toch aangeno-
men mag worden, dat deze Vereenlging bij een
goeden gang van het bedrijf een groot belang
I beeft. Eerst toen de Vereenlging werd uitge-
I noodlgd te komen in een vergadering, waarin
I het credletwezen werd besproken, gaf het be-
stuur aan die ultnoodlglng gevolg.
Ten einde een juist inzicht te krijgen in het
beheer der verschillende reederjjen. werden aan
deze vertrouwelijk inlichtingen gevraagd.
ansjovisvangst heeft van het Jaar voor het
laatst plaats gevonden, en merkwaardigerwijs,
betere resultaten opgeleverd dan ooit te voren.
De Ml en de bot houden het langer uit In het
steeds zoeter wordende water van het IJselmeer.
Het is bekend dat in September J.I. de vangst
van deze beide soorten nog zeer goed is ge
weest. De paling wist nog steeds in grooten
getale langs de sluizen in het meer binnen te
dringen. Toch zijn ook deze vlsscherijen ten
doode opgeschreven, en daarmede zal aan een
deel der Friesche kustbevolking een rijke be-
staansbron ontnomen zijn.
Het nadeel dat hierin gelegen is, mag men
zeker niet onderschatenen en men zal alle
moeite moeten doen om voor de gedupeerde
visschers andere, gelijkwaardige middelen van
bestaan te vinden. Wellicht kan het in cultuur
brengen van den noord-oostelUken polder aan
eenige duizenden menschen werk en brood ver
schaffen. doch het geheele probleem zal daar
zeker niet mede opgelost zijn. Dit is een be
zwaar. dat niet specifiek Friesch is, doch ge
lijkelijk geldt voor alle oeverlanden der voor
mallge Zuiderzee en o. 1. de ernstigste schaduw
zijde vormt van de „droogmaking" der binnen
zee.
Betreffende middelen tot verbetering van den
ongunstlgen toestand zegt de commissie-
Het vlsscherij bedrijf, zooals dit in IJmuiden
wordt uitgeoefend, is blijkens de ervaring meer
dan menig ander bedrijf aan groote schomme
lingen onderhevig. Deze conjunctuurbewegtng
TlQdt voor een deel haar oorzaak zoowel in den
wisselenden rijkdom der vlschgronden als in de
grillige marktverhoudingen.
Speculatieve elementen, door de snelle ont
wikkeling van de vlsscherij te IJmuiden wakker
geroepen, hebben deze zoo men wil ..na
tuurlijke" gevoeligheid nog in belangrijke mate
geprikkeld.
In tijden van slechte marktverhoudingen
krimpt de varende vloot gemakkelijk tot een
minimum In. doch niet zoodra beloven de vang
sten een rijkere opbrengst, of- terstond worden
een aantal trawlers weer uitgerust en in de
nart gebracht. Bovendien wordt de IJmulden-
Kbe vloot dan veelal uitgebreid door aankoop
ran reeds in de vaart zijnde of geweest zijnde
buitenlandsche schepen die onmiddellijk of vrij
spoedig aan het bedrijf deelnemen. Perioden
ran stilstand en snelle uitbreiding hebben el
kander zoodoende afgewisseld
Het zou van een oppervlakkig optimisme ge
tuigen. wanneer in deze snelle aanpassing lou
ter voordeel werd gezien. Voor de Commissie
die door haar onderzoek gelegenheid heeft ge
kregen een blik te werpen op de nadeelen van
deze plotselinge reacties op conjunctuur-lnvloe-
den. staat het wel vast, dat in het ongebreideld
oprichten van ondernemingen, om zich met de
vlschvangst bezig te houden, een grondfout
lezocht, moet worden, waaronder het IJmuider
riaecherijbec^yf gebukt gaat.
en het lagere zoutgehall
omstandigheden waren o<
vtochsoorten uit de Noordzee op gezette tijden
naar de Zuiderzee trokken trokken om dMr kult
te schieten. Zoo kwam de haring in winter- en
voorjaarstljd door de zeegaten naar binnen
zwemmen, waar ze dan bjj mlllloenen werden
gevangen. In de lente werd zij afgelost door de
ansjovis, die een der meest vermaarde producten
van het Zuidcrzeevtsschersbedrijf is geweest. In
dienzelfden tijd begon ook de pallngvlsscherij,
terwijl ook de garnalen in het voorjaar vanuit
de Noordzee het warmere water van de Zuider
zee kwamen opaoeken.
Gelijk vanzelf spreekt te het nu met^l deze
seizoenvlsscherij gedaan. De haring- en de
Hiernaast een af
beelding van het
clubhuis der Ierse he
Blauwhemden, van
waar de propaganda
voor heel het rijk
uitgaat
I Zelfs de meest solide ondernemingen hebben
I een harden strijd om het bij deze chaotische
I productie methode vol te houden. Telkenmale
I wanneer zij zouden kunnen profiteeren van een
I gunstige conjunctuur, werpen zich outsiders op
dit bedrijf, rusten één of meer trawlers Ut en
I wagen hun kans.
Gelukt de speculatie, dan werken de onder-
nemers door, totdat de kansen weder keeren;
gelukt zij niet, dan worden deze reederuen
meestal Ingeschreven in het lange register van
de al dan niet door faillissement geliquideerde
vlsscherij-ondernemlngen.
Deze wantoestand is een bron van voort
durende onzekerheid voor de te IJmuiden ge-
I vestigde goed gefundeerde reederijen.
B(j het constateeren van deze feiten ziet de
Commissie allerminst voorbij, dat ook in an
dere productletakken soortgelijke toestanden
«Vtreden. De wereldcrisis, die sinds eenige la
ren de menschheid teistert, is ongetwijfeld voor
«en deel ook een periodieke conjunctuur-crisis.
Het beeld van IJmuiden is echter Jn twee op
zichten bijzonder; vooreerst brengt de aard van
het bedrijf mede, dat de confunctuur-schom-
mellngen volstrekt niet altijd samenvallen met
de Internationale economische depressies; zij
zijn in vele gevallen als op zichzelf staande ge
beurtenissen te beschouwen; voorts wordt, hoe
wel om een schip ter vlschvangst uit te rusten
«en belangrijk bedrag wordt veretecht. de»
moeilijkheid verlicht door hulp van derden als
daar zijn: banken, fabrikanten en leveranciers
i van de uitrusting, die de noodige credieten ge
ven.
Die hulp te In vele gevallen zoo gemakkelijk
I te verkrijgen, dat de natuurlijke rem voor over
matige uitzetting in veel geringer mate werk-
»*am te dan In vele andere ondernemingen.
Het te noodig, dat de bedrijven een aeer ster
ken financieelen grondslag hebben, willen zij de
•ebommeiingen kunnen doorstaan.
Als bijkomstige factoren in de wilde bewegin
gen in de IJmuider bedrijvigheid zijn in dit
rapport reeds genoemd het dikwijls te oude en
daardoor in de exploitatie te dure materiaal,
■aarmee gevaren wordt, de moeilijkheden in de
arbeidsverhoudingen, het somtijds optredend
febrek aan zorg voor schip, uitrusting en
vangst.
Gewezen moge ook worden op den druk, wel
ke op het bedrijf wordt gelegd door de naar het
oordeel der Commissie niet te verdedigen in
directe heffing van havenrechten, waardoor het
BtaatsvteschershavenbedrUf veel te hooge ta
rieven berekent en op de bezwarende erfpachte-
voorwaarden
Het ontbreken van coöperatieve inkoopver-
•enlglngen en van een onderlinge verzekerings-
■haatschappij maakt de exploitatie minder eco
nomisch
Het altblijven van Regeeringsmaazregelen
om de opzettelijke pufvisscherij tegen te gaan
moet van gTooten invloed geacht worden op
Oen achteruitgang van den stand van de
•«hoi en de schar.
Het IJmuldensche bedrijf i» vrijwel geheel
Itepecialiseerd op de Noordneekwalltettsvuch
►n veiband hiermede werd de vraag gesteld, of
door de» eenzijdige orienteering de trawlvis-
•eherlj wel in staat te ook de andere soorten
ri*oh te leveren, waarvoor In het binnen- en
buitenland mede plaats Is.
Hoewel de» aangelegenheid gpder de tegen
woordige verhoudingen, in verband met de be-
•teande moeilijkheden en beperkingen in den
uitvoer, niet actueel is. behoort in het vooruit
richt van meer normale verhoudingen dit punt
iüdlg ernstig onder de oogen te worden gezien.
De vraag, of Mn motor- of stoomschepen de
«oorkeur dient te worden gegeven, acht de Com-
In totaal hebben zich tot heden 36 deelne
mers aangemeld, welk aantal zeer zeker zal toe
nemen.
Na de» meer huishoudelijke besprekingen te
het woord aan den heer J. A. Berger, asslstent-
bestuurder van het N. V. V. en voorzitter van
de sub-commlssle uit de landelijke commissie
ter bestrijding van de gevolgen der Jeugdwerk
loosheid (de z. g. plattelandscommtesle).
Spr. vangt aan met te wijzen op de gevolgen
der .werkloosheid onder de Jeugd.
Ook voor het bedrijfsleven dreigen hier ge
varen; straks als het nodig zal zijn, ontbreken
voldoend geschoolde arbeiders, dit geldt zoo
wel voor Industrie als voor het platteland
Op grond van practlsche overwegingen heeft
spr. bezwaren tegen het onderbrengen in werk
kampen gedurende langen tijd; de moreele ge
varen moet men niet onderschatten; de Invloed
van het gezin op de jeugd moet blijven en mag
niet worden verstoord.
Als objecten noemt spr. het aanleggen van
sport -en speelvelden, het aanleggen en Inrich
ten van speeltuinen; het Inrichten van bad
en zwem gelegenheden; de bouw en Inrichting
van jeugdherbergen; het bouwen en restauree-
ren van clubhuizen.
Naast den practlschen arbeid zal theoretische
scholing moeten worden gegeven en daarnaast
lichamelijke opvoeding.
Het verstrekken van een geldelijke vergoe
ding aan de deelnemers te zeer gewenscht.
waarbij rekening kan worden gehouden met den
leeftijd.
De kosten welke moeten worden gemMkt.
dienen te worden bestreden uit de door de
overheid beachdkbaar gestelde gelden; daar
naast kan een beroep gedaan worden op par
ticulieren en instellingen als b.v. „’t Nut".
Voor land- en tuinarbelders te het verkrij
gen van meer vakbekwaamheid van groot be
lang; dit kan b.v. geschieden In overleg met
land- en tuinbouwscholen.
De voorzitter merkt op. dat in de Beemster
een prachtige oude boerderij stMt, welke mis
schien zou kunnen worden ingericht als Jeugd
herberg.
De heer Berger, de opmerkingen beant
woordend, zegt er niets voor te voelen om half-
vaklleden te kweeken.
De vervoerkwestle lost rich grootendeels op
door de verstrekking van zakgeld; in Emmen
bv wordt f2.50 per week gegeven, waarvan
rjjwielreparaties e.d. kunnen worden betaald.
Besloten wordt om met 4 December aan te
vangen, voor de deelnemers uit de omstreken
worloopig van 830 tot U30 uur s morgens;
vpor die uit Purmerend van 1 tot 3.30 uur
middags; de opgave van deelnemers wordt 1
December stopgezet. Dit zal worden bericht Mn
de betrokken gemeentebesturen.
Voorts wordt besloten om Mn particulieren
en Instellingen flnantleeien steun te verzoeken.
Deze bijeenkomst wordt hierop door den
voorzitter gesloten.
Hier openen zich verschillende theoretische
mogelijkheden, waaruit ten slotte een keus ge
daan moet worden.
Eén lid is van oordeel, dat, hoewel een na
dere studie hieromtrent zou dienen plaate te
hebben, van Staatswege het bedrijf kan worden
gesaneerd en uitgeoefend.
Van nadere uitwerking en omschrijving van
bovenstaande denkbeelden meent dit Ud zich
evenwel te moeten onthouden, omdat' hier de
meenlng van de kleinst mogclijke minderheid
van de Commissie wordt geulL
Men bedenke hierbij wel, dat in het tijdvak,
waarvoor bovenstaande cijfers gelden, de tol
ten bate van het N.C.C. nog bestond, en na
tuurlijk een verkeersbelemmering vormde. Na
de opheffing, op 25 September J.I., zal het ver
keer over den dijk zeker Intensiever geworden
zijn.
..Spoor en Tramwegen” geeft bjj deze cijfers
nog de volgende commentaar:
In September 1932 en 1933 bedroeg het ver
keer voor het veer onveranderd 24.000 reizigers;
daarnaast kwam in 1933 een nieuw verkeer over
den afsluitdijk van 18.000 reizigers in auto’s en
2300 in A.T.O.-bussen. Het totale verkeer steeg
aldus 84.5 WMrvan 9,5 met A.T.O.-bus
sen. Indien de omvang van het reizigersverkeer
NA in 1933 9 gestêgen te door de tariefver-
laglngen. te dus door de openstelling van den
afsluitdijk deze verhooglng geheel aan den
veerdienst onthouden.
Ook over de vier maanden Juni t(m Septem
ber 1933 wm de aan den veerdienst onthouden
verkeersstijging nAgenoeg even groot ate het
door A.T.O. bediende verkeer; en de A.T.O. ver
voerde to van het totale verkeer van auto- en
autobusreizigers over den dijk.
Het verkeer over den djjk te slechts voor een
klein deel ontnomen aan het verkeer te water
en aan het verkeer vla Zwolle; het dijkvervoer
wm ongetwijfeld rrootendeete nieuw verkeer
Het zal niet geheel blijvend verkeer zijn, doch
voor een klein d iel ook verkeer van I elangstel-
lenden, hetwelk geen stand houdt. Zoo is in
September JJ. het verkeer over den dijk ten
opzichte van het bootverkeer eenlgszlns achter
gebleven. In vergelijking met de verhouding In
de voorgaande drie maanden.
In verband met versnelling en tariefverlaglng
van A T O kan worden verwacht, dat in de ko
mende mMnden de omvang van het verkeer van
A.T.O. boven 11 van den omvang van het
KON. FAKETVAABT MU.
NIEUW-ZEELAND. 23 Nov. van Sydney naar
Singapore.
VAN REES. pass. 22 Not. Thusday Island.
HALCYON LUN.
STAD DORDRECHT. Not. van Bagnolt.
STAD ZAANDAM. 31 Nov. van Lissabon te
Huelva.
STAD ZWOLLE, 22 Not. van Bordeaux.
VEREEN. NEDERI.. RCHEEFV. MU.
HOLLANDAUSTRALIË LUN.
OROOTEKERK. Antwerpen n. Bremen, poaa.
23 Not. Vllaalngen.
HOLLANDBRIT8CH-INDIE LUN.
STREEFKERK. Antwerpen n. Hamburg, pass.
3S Not Vllaalngen
HOOGKERK, uitreis, 23 Not. van Suez.
HOLLANDO.-AZIE LUN.
ARENDSKERK. uitreis, pose. 33 Nor. Perim.
HOLLANDAFRIKA LUN.
KLIFFONTEIN. 33 Not. n.m. S uur van R'dam
te Hamburg.
RIETFOlfrEIN. 34 Not. van O -Afrika te R'dam
verwacht.
I I
De eonlinlssie tbt' bestrijding van de gevol
gen der jeugdwerkloosheid voor PurmmiMen
Omgeving vergaderde te Purmerend,
Aanwezig waren de vertegenwoordigers der
gemeenten Purmerend, Beemster, Ilpendam, de
Rijp, Graft en Wijde Wormer,
Van Edam was bericht Ingekomen dat men
besloten had om mlfstandlg het werk ter hand
te nemen, omdat men zich niet kon vereenigen
met de in een vorige vergadering genomen be
slissingen.
Monnlckendam had bericht, dat in die ge
meente geen deelnemers waren voor den te
vormen cursus.
Van Purmerend te bericht ingekomen, dat het
bestuur dezer gemeente zijn volle medewerking
wil verleenen en vóór het gestelde doel een ter
rein beschikbaar te stellen; de loods welke hier
op stMt kan worden afgebroken en de ma
terialen gebruikt worden om mede te dienen
voor een door de jonge arbeiders zeil te bou
wen en in te richten lokaaL
Ben rijwiel vernield Door een vrachtauto
van Gebr. de V. te Beverwijk werd Donderdag
avond een aan den kant staand damee-rijwiel
fa elkaar gereden van mej. P. te Sint Pancras
De aanrijder was genegen de schade te ver
goeden.
2. Hoe kan ik bloedvlekken uit een wollen
kleedje verwijderen?
Antw. 1. Wasscher» met vier deelen water
en een deel jodkoline.
2. Bedekken met een stijf»lpapje. ve-volgens
laten indrogen en dan tenslotte afborstelen.
Dit moet eenige malen herhaald worden.
Vraag 1. Wanneer te de weleerw. heer Been
akker 13 >4 Jaar priester?
3. Waar te het hoofdkantoor der Staatsloterij
gevestigd?
Antw. 1. 31 November.
3. In Den Haag.
Vraag. Is op lot No. 3857 van de Beverwijk-
sche Paardenverlotlng een prijs of een niet ge
vallen?
Antw. Ons niet bekend.
Vraag. Deelt H. M. de Koningin ook vrijwil
lig In de salariskorting?
Antw. Ja.
Vraag: Ik heb een zwart overhemd en ben
geen fascist, mag ik dat dragen?
Anwt.: Of uw zwart overhemd een uiting is
van politieke gezindheid staat niet te onzer
beoordeellng, maar ter beoordeeling van den
rechter.
Vraag T:
3:
pacht
Nov. van
KON. NED. STOOMBOOT MU.
BERENICE. 33 Nov. van Mlddl. Zee te Amst.
ACHILLES. 33 Nov. van Valencia naar Amat.
AJAX. 33 Nov. van Gibraltar ta Cadlx.
TELAMON, thuisreis, pass. 33 Not. v.m. 6 u.
PLUTO. 33 Not. van Passages naar Bilbao.
Varna.
GANYMEDES. 33 Nov. van Bourgas
Lydd.
TIBERUS. 23 Nov. van Barcelona naar Genua.
CHYNSSKN thuisreis, pass. 23 Nov. v.m. 1 u.
Flores.
COSTA RICA, uitreis, pass. 33 Nov. nm. 1 u.
Ponta del Cada.
JASON. 33 Nov. van Tripoli naar Izmir.
ARIADNE. Mlddl. Zee nar Amat.. pass. 33 Nov.
Gibraltar.
PLUTO. 33 Nov. van Bilbao naar Santander.
GANYMEDES. 33 Nov. van Bourgas te Varna.
OBERON. 33 Not. van Malta naar Tarragona.
MARS. 33 Nov. van Bari te Vostlsza
RHEA. Stettin naar Amsterdam, pass. 23 Nov.
Brunsbuttel.
JUNO. 33 Nov van Rotterdam te Palermo
ORESTES. Mlddl Zee naar Amaterdam. pass.
33 Nov n.m. 3 uur 30 Oueaaant.
MEROPE. 33 Nov. van Amsterdam naar Ko
penhagen.
z~. »an
dam naar Mlddl. Zee.
BARNEVELD. C
Ventura.
Is de pachtwet reeds IngegMn?
Indien dit wel het geval te valt don de
1932—1933 aangegMn bU contract ook
onder deze pachtwet?
Antw. 1: Binds 7
pachtwet In werking.
2. Daaronder valt niet een pacht voor het
jMr 19321933. Wendt u echter met uw vraag
eens tot het bestuur van uw organisatie. Er zijn
verschillende mogelijkheden, waaromtrent men
u dMr kan inlichten.
Vraag: Kunt u mij de spelregels opgeven van
het tric-tracspel?
Antw.: In den boekhandel zijn handige
boekjes voor weinig geld verkrijgbMr. Het
antwoord op uw vraag wordt voor deze rubriek
te uitvoerig.
Zonder op volledigheid aanspraak te willen
maken, kunnen we toch de beschouwingen over
de gevolgen van de afsluiting niet beëindigen
Bonder een woord te wijden aan het einde der
ZuiderzeevisscherU. De binnenzee had als vlsch-
water een heel bijzonder karakter, en behoorde
tot de vlschrUkste wateren der wereld. Ate oor
zaken daarvan zijn te noemen de geringe
diepte van gemiddeld 3 meter, die een gelijk
matige verwarming van het water door de
aonnestralen mogelijk maakt de vette bodem
van het water. De»
aak dat verschillende
Woensdag hield de RK. West-Friesche Mld-
denstandsfederatie een druk bezochte vergade
ring In het Witte PMrd te Hoorn.
De voorzitter deelde mede dat de actie voor
Regeeringshulp voor den middenstand goede
vorderingen maakt.
Hierna kwam in behandeling het agendapunt
„Inning der vorderingen".
Aan het stichten van een apart incasso
bureau bleken groote moeilijkheden verbonden,
daar dit bureau op «en behoorlijke flnancleele
basis dient te berusten.
Besloten werd 'voorloopig te beginnen met
een incasso-dienst, met een persoonlijk lidmaat
schap A 1.
Tot leden der kascommissie werden benoemd
de heeren Weel, Groote broek en Golders.
Lutjebroek.
In het bestuur werd gekozen de heer J. Dek
ker. Obdam (vacature Baltus).
Het bestuur stelde voor op Woensdag 20 De
cember as. den tweeden Hanzedag te houden
te Wervershoof. WMnnede dé vergadering zich
vereenlgde. Deze dag zal begonnen worden met
een kort lof, WMrna twee sprekers zullen op
treden in de hierna te houden vergadering,
over het beginsel- en werkprogram, vooral over
de prlnclpieele punten-
Er zal worden bevorderd, dat de Federatie
het vervullen van spreekbeurten in tedere af-
deeling zal regelen.
Hierna ontstond een discussie over het ver
gaderen In cafés of in de vereenlglngsgebouwen,
gezien het feit dat zich hierbij meerdere malen
moeilijkheden hebben voorgedMn.
De voorzitter regt dat men deze zaak plaat-
reljjk dient te regelen en de parochleele belan
gen hooger zal dienen aan te slaan dan de per
soonlijke.
De rondvraag leverde weinig bijzonders, waarna
de voorzitter de vergadering met een opwekkend
woord sloot.
Wanneer de diagnose, wat de hoofdoorza-
kcn van den ongewenschlen toestand te
IJmuiuen betreft, in het voorgMnde juist
*s gesteld, ligt het geneesmiddel voor
hand: het bevorderen van meer orde
regelmMt In het geheel bedrijf, .door
Opgegeven door V d. Graaf A Co. N.V.
(Afd. Handelslnformatle*)
Verlenging van surséance van betaling ver-
leend aa.n:
NV Verlichtlngelndustrie B Di^veen. Nieuwe
Keizersgracht 4143 te Amsterdam, voor den tijd
van nee maanden, gerekend vanaf 7 September
1933. met benoeming van mr. Rud. Arnoldl.
Prinsengracht 778 te Amsterdam, weder tot be
windvoerder. op de navolgende voorwaarden: le
dat de salarissen der directeuren blijven ver
minderd got f 2.60 per maand voor lederen di
recteur: 2e. dat de huur, die eveneens aan de
directie komt tot f 300 per maand, blijft ver
minderd: Se dat de vorderingen der directeuren
privé bij de verdeeltng van gelden t^dens de
surséance niet worden tnedegerekend.
Failliet verklMrd:
De Handelavennootachap onder de firma
Gebr. Polak, handelende in meubelen, le Ooa-
terparkstraat 233. Amsterdam: Emanuel Polak.
Ttlanusstraat Tl huls te Amsterdam en Jacob
Polak. Wljttenbachstraat 39, 3e étage te Am
sterdam.
Opge heven wegens gebrek Mn actief do fall-
llaaementen van M. van Deelen. Amsterdam;
L Kok. Amsterdam; Ble Djle Blong. A mater-
aam; L. I. do Wolf. Bchevenlngen; J. do Zwart.
Den Haag: J. A, ter Boek, Den Haag; N. de
Ridder. Delft; F. Oelrich, Den Haag; H J ten
Katen. Monster; H. Hulshof! Pol. Bloemendaal:
Th. v d. Wiel. Bennebroek; L. v. d. Hoef. Wijk
aan Zee; A. Foroolljn. koopman. Tilanuaetraat
66 III. Amsterdam; W Butaelaar Naarden H
F. Pooi. AnuAerdam; P. W. Wembeek. Au»
sterdam.
KON. HOLL LLOYD
KENNEMERLAND. 32 Nov n.m. 4 uur 30 van
Hamburg te Bremen.
FLANDRIA. uitreis. 23 Nov. v.m.
Pernambuco.
GAASTERLAND. thuisreis. 23 Hbv. te Bahla.
HOl.LANDAMERIKA-LWN
VOLENDAM. Rotterdam naar New-York.
Nov. van Boulogne.
DELFTDIJK. Rotterdam naar Pacific Kust.
22 Nov. te Willemstad.
DINTKLDIJK. Pacific
23 Nov. van Liverpool.
VOLaE^DAM. Rotterdam nar New-York.
Nov. vm. 8 uur van Southampton.
ROTT. LLOYD
TAPANOELI. vertrekt 26 Not. van Liverpool
naar Macasaar.
JACATRA. thuisreis, peas. 22 Nov. Kmp del
Arml.
BUITENZORG, thuisreis, pass. 33 Nov.
4 uur Point de Galle.
INDRAPOERA. thuisreis. 33 Nov. van - Tan-
g*BALOERAN. uitreis. 33 Not. te Southampton.
ROTTERDAMZ.AMERIK A-LUN
ALCYONE, thulsrela, pass. 33 Nov. las Pal
mas
ALPHERAT. thulsrela, 32 Nov. van Victoria.
ALGENIB, 23 Nov. van Rotterdam naar
B.-Aires.
ir.
Ge
w
Mr
De grootst mogelijke meerderheid der Com
missie stelt rich evenwel op het standpunt, dat
de overheid niet verder dient in te grijpen, dan
voor bet te bereiken doel noodzakelijk Is, omdat
zij het algemeen belang het best gediend acht,
wanneer aan het bedrijfsleven de onontbeerlijke
bewegingsvrijheid gewaarborgd blijft.
zij verwerpt daarom het denkbeeld, om de
IJmuider vlsscherij als monopolie rechtstreeks
te doen uitoefenen door de overheid. Zij riet
hierbij niet over het hoofd, dat de Staat leeds
eigenaar is van de vlsschershaven, en als zoo
danig een belangrijk deel van het. visscherij-
bedrjjf, waaronder ook den afslrfg, zelf exploi
teert.
Zij acht het, afgescheiden van prlnclpieele
bedenkingen, een volstrekte onmogelijkheid om
een trawler-reederij door den Staat te doen
uitoefenen.
Twee leden achten het noodig. dat een wet
Mn de Regeering de bevoegdheid verleent om
elschen te stellen, waaraan reederijen, die het
trawlvisscherijbedrijf wenschen uit te oefenen,
moeten voldoen en om een Zeevlsscherijkamer
in te stellen, met de volgende taak:
a. het uitoefenen van voortdurend toezicht
op de flnancleele en technische Inrichting der
reederijen;
b. het advisee ren over alle aangelegenheden,
het trawlerbedrijf, de vlsschershaven en den
afslag betreffende, zoowel op verzoek sis uit
eigen beweging.
Bovengenoemd Ud kan subsidiair met het
standpunt der genoemde twee leden accoord
gaan.
Drie leden wenschen niet zoover te gaan en
meenen. dat kan worden volstaan met een be
lemmering van den aankoop van oude schepen
uit het buitenland, om deze voor de Nederland-
sche vlsscherij opnieuw In de vaart te brengen.
Deze belemmering zou kunnen worden verkre
gen door een voorschrift, dat geen certificaten
worden afgegeven voor uit het buitenland in
gevoerde visscheruchepen van 16 Jaar en ouder.
Hiermede wordt niet alleen de bouw van nieu
we schepen ten behoeve der visschersvloot in
de hand gewerkt, maar ook de al te snelle uit
breiding tn tijden van opbloei getempera. aan
gezien voor die uitbreiding dan meer kapitaal
benoodlgd is en de Mnbouw van nieuwe tche-
pen meer tijd vordert dan de aankoop van
tweedehandsch schepen.
De geheele Commissie kan zich subsidiair
met dit laatste standpunt vereenigen.
Kust naar Rotterdam.
BINNENLANDSCHE HAVENS
IJMUIDEN. aangekomen 32 Nov.: Astarte,
Bremen: Laurent Meeus, s. Tuapse; BrakeL
Bilboa ivoor Velseu).
33 Nov.: Lanrlck. Lolth; Llvadla. Ham
burg: Plnnau. Kolvlsto; Salabanka. Java;
Bowling. s„ Leith; Honteetroom, s„ Londen; Be
renice. Hlddl. Zee; Chef Mbc "Armond Blanc.
s„ Casablanca.
23 Nov.: Gondul, Londen: Hakefjord.
Oacarshamn.
33 Not.: Swift. Londen; Rye, a, Goole;
Vechtstroom. s„ Hull.
Vertrokken 32 Not.: Trito, s., Belfast via
Rotterdam; Marl. s„ Cardiff; Vesta, s.. Ham
burg, Hessa, s„ Immlngham; Stornest. s„ Hull.
23 Not: Skauta. a„ Gdynia; Regulus.
Chrlstlansand; Helmdal, s„ Emden; Rhein.
Hamburg.
23 Not.: Dea. s
33 Nov.: Kehdlngen. m
s„ Cardiff; Maasstroom,
dam. ms., Londen;
Ereranna. s.. idem.
AMSTERDAM, aangekomen 23 Not.: Astarte.
Bremen, stukgoed. De Ruyterkade. Van Es At
Van Ommeren.
33 Not.: Laurent Mee us. Tuapse, petroleum
en benzine. Petroleumhaven. Ruys A Co.; Lan-
rldk. Leith, stukgoed. Handelskade. Verg. Carga-
doorskanUwor: Llvadla. Hamburg. stukgoed.
Handelskade. Holl -AfrlkaHjn: Chef Mee. Armand.
Blanc, Casablanca. fosfaat. Fosfaatfabriek.
d’Arnaud A Co.; Plnnau. Kolststo. hout. Zee-
burgerdijk, Baltlca; Salabangka. Java. stuk
goed. Sumatrakade. Mlj. Nederland: Bowling. Letth.
stukgoed en steenkolen. J. P. Coenhaven, Verg.
Cargadoorskantoor; Hontestroom. Londen, stuk
goed. Handelskade. Holl. Stoomboot Mij.; Bere
nice. Mlddl. Zee. stukgoed. Surlnamekade.
Verg. Cargadoorskantoor.
33 Nov.: Gondul. Londen, stukgoed. Zeeburger-
kade. Verg. Cargadoorskantoor: Hakefjbrd. Os-
carshamn. hout. Houthaven, idem: Swift, Lon
den. stukgoed Handelskade. General
Transport Cy.; Ryey, Goole. stukgoed,
delskade. Gebr. Scheuer: Vechtstroom,
stukgoed. Handelskade, Holl. Stoomboot Mij.
MU. NEDERLAND
SALABANGKA. 33 Nov. van Java te Amst.
MARNIX VAN ST ALDEGONDE. uitreis.
Nov. v.m. 7 uur te Genua.
POEI.AU
Bremen.
POELAU
Said.
Vraag Hoe moet Ik een geitenvel bereiden
om goed te houden?
Antw. Span de huid met het vjeesch naar
boven op een plank (met punaises aan den kant
vastmaken) en schaaf met een mesje alle vel
letjes en vetdeeltjes voorzichtig af. Los daarna
twee theelepels aluin en een theelepel zout op
in een kopje water en wrijf met deze vloeistof
den vleeschkant flink in. LMt een dag zoo
staan en schaaf daarna weer de velletjes af.
Wrijf weer met de vloeistof in. laat weer een
dag Inwerken en herhaal het afschaven. Als
het huidje schoon to, hMlt men het van het
plankje at en klopt, om het soepel te krijgen,
met een hamer aan den haarkant. Het soepel
worden kan men nog bevorderen door den
vleeschkant met een stukje ongezouten boter
flink in te wrijven en te kneden.
HOLLANDWE8T-AFRIK A-LUN
AMSTELKERK. 23 Not. van Amsterdam
Hamburg. k
DELFTLAND. thuisreis, pass. 22 Nov. Flnls-
terre.
et ontbreken van een spoorwegstatlstiek
hier te lande maakt het onmogelijk, te
onderzoeken in hoeverre de openstelling
van den afsluitdijk van Invloed is geweest op
het verkeer langs de andere toegangswegen tot
de Noordelijks gewesten. Over den Invloed van
den nieuwen verkeersweg op het verkeer over
het veer EnkhulzenStavoren vinden we echter
in het laatste nummer van het maandblad
..Spoor- en Tramwegen" eenige gegevens. Wü
treffen daar aan het bijgaande stMtje, dat het
vervoer over het veer in de vier zomermMnden
van dit Jaar stelt naast de cijfers van het vorige
jaar, alsmede naas. het verkeer dat in die
maanden O”er oen dijk ging.
Amsterdam vla Rotter-
thulsreia.
VENUS. 23 Nov.