Instelling van een verkeersfonds Rentabiliteit der spoorwegen De mijnindustrie bedreigd van De schulden Indië SCHADE RAIL VERKEER DONKERE TOEKOMST WOENSDAG 6 DECEMBER iiiiiiiiimmimiiiitiiiiiiHiiiiiiiiimmiiiiiii Voor de provincie» 9 millioen Mgr. W. Bouter Zijn koperen priesterfeest De belastingen W aarschynljjk hartverlamming Commissie van Adviei De overval in den trein Minister Ir. J. A. Kal ff BETER BEVAARBAAR Geen Bedrijf sraad Geen bedrijfsraad Pensioenregeling Lamme Goedzak SCHEEPVAART LIGT STIL II Geen afrekening met railverkeer Doodgebleven in den trein Wat voor motorrijtuigen verschuldigd is Ingrijpende maatregelen noodig Donderdagmorgen plechtige uit vaart en begrafenis te Katwijk a.d. Ryn Prof. R. Ligtenberg O.F.M. De algemeene belastingbetaler moot de sommen opbrengen, om 't spoorwegbedrijf in het leven te houden Uitstel behandeling wetsontwerp BEPERKING RIJSTINVOER Plannen tot vergrooting der capa citeit van den Ouden IJsel Maatregelen ter vermindering van de lasten gevraagd Op het IJselmeer Datfer nog voortvluchtig Betaling voor motor rijtuigen De mynen kunnen den ongelijken stryd met het buitenland niet volhouden op tot instelling het L e een met l en Het wor- de N. W. B. deelt mede: De schipbrug te 1 n 'e k Op welke wijze de rest van de 32.5 millioen zal worden gevonden, zal bü de begrootlng van het verkeersfonds. bil welker indiening tevens de begroetingen van waterstaat en van het we genfonds zullen worden gewijzigd, worden uit eengezet. e it 8» h id Teneinde nog nader te kunnen overwegen of een vergunningstelsel voor vrachtauto's en de n ft (t i i t «lenst- en rusttijden, van hoedanigheid •nateriaal en keurig daarvan, ens. De A N. W. B. deelt mede: De schipbrug te Hedel la weggenomen De overtocht geschiedt per pont. f en ƒ25.—. lienmeer B ‘l Er Is geen aanleiding de provinciën te doen deelen in de opbrengst van de belastlngver- hooglngen. Anderzijds Is het niet logisch. Indien utt na dere bestudeering van het verkeer in zijn geheel moet warden besloten, minder aan wegenverbe tering uit te geven, dan naar verhouding van 1934 op de ontwerpbegrootlng van het wegen fonds was uitgetrokken, de wegenverbetering der provincies op den ouden voet door te laten gaan. In aanmerking nemende, dat voor de wegen verbetering (zonder de bruggen) op de begroo tlng van het wegenfonds voor 1934 rond 9 mil lioen en op die van waterstaat H millioen is uitgetrokken, wat bij een totaal aan opbrengst van rijwiel- en wegenbelasting van 30 millioen 9. 5/30ste dier opbrengst uitmaakt; achten de ministers het billijk, dat de provinciale ultkee- ring eerst Mn beperking onderhevig zou zijn, wanneer voor de Rjjkswegenverbetering minder dan 95/30ste van de belastingopbrengsten zou worden uitgetrokken. Bij de vaststelling van het bedrag voor we genverbetering wordt geen rekening gehouden met uitgaven voor den bouw van bruggen over de groote rivieren- De regeering acht het natio nale belang van de verbinding van het noorden en zuiden des lands zoo gewichtig, dat zjj voor nemens is, deze in elk geval zoo krachtig mo gelijk voort te zetten. De inzichten betreffende de coördinatie van het verkeer zullen echter van grooten invloed zijn op de wijze van finan ciering van den bouw der bruggen. De vergadering gaf eenparig als hare over tuiging te kennen, dat de steeds verder gaande contingenteering van Nederlandsche kolen In het buitenland een beperking van vreemde ko len hier te lande noodzakelijk maakt. De mijn ondernemingen hebben geen middel onbeproefd gelaten om de moeilijkheden te overwinnen. Zy hebben haar pefsoneel aanzienlijk Ingekrom pen en op verschillende ontginnlngszetels een sterke verkorting van de werkweek toegepast. Allee ia voorts gedaan om de productiekosten te verlagen ten einde in staat te zijn aan de felle concurrentie het hoofd te bieden. Aan deze middelen is evenwel een grens. De toestand is thans zoodanig geworden, dat, als de Re geering niet ingrijpt, de mijnen den ongel U- ken strijd tegen het buitenland niet langer kunnen volhouden. De Contact-Commlssle ziet niet voorbij, dat bjj de contingenteering van brandstoffen verschillende belangen betrokken zijn, waarmede de Regeering rekening heeft te houden. Dit neemt intuaeehen niet weg, du met recht verwacht mag worden, dat de Re geering desen belangrijken tak van nijverheid aal weten te beschermen tegenover maatrege len van het buitenland, weike de Nederland sche mijnen in haar bestaan bedreigen. Zou by de nu loopende onderhandellngen over vgr-' nleuwing van het handelsverdrag met Dultsch- Het Comité is als volgt samengesteld: Mgr. M. J. P. Möllmann, vic.-gen van het bisdom Haarlem, eere-voorzitter: J. Th. Lagerwey, pas toor. Amsterdam, voorzitter, postgiro 31011; L. Beune, kapelaan; Dr. Ludger Brennlnkmeyer; Herman Smit Cz.; J. B. M van Vlijmen: J. B. Th. van Woeslk. kapelaan; A. M. M Olsthoom van Woeslk. pennlngmeesteresse. Da Coeta- kade 44, Amsterdam W. ostglro 13500, Gem. Giro O. 302). Het Comité zou het op prijs stellen de bijdra gen vóór 25 December te mogen ontvangen. Daarom is aan de instelling van het ver keersfonds een wijziging van de auto- en rtj- wielbelasUng verbonden, welke verwacht wordt, ongeveer 9 millioen op te brengen. Onder de middelen, waardoor de Regeering de mijnen eenlgszins sou kunnen tegemoet ko men, werd mede genoemd de heffing van een recht van buitenlandsche steenkolen, zooals ooz vsn de uit eigen bodem gewonnen kolen in den vorm van mijnrecht geheven wordt. Ook werd de nadruk gelegd op het groote belang, dat met den aanleg der havenwerken aan het Jullanakanaal en van de verbindingen daarmede zoodanige spoed wordt betracht, du all bU het gereedkomen van dezen waterweg In gebruik kunnen worden genomen. Maandag 4 December 1933 vergaderde Contact-Commlssle voor het Mijnbedrijf. Aan de hand van een door den R. K. Mjjn- werkersbond tot de Contact-Commlssle gerieht schrijven werd uitvoerig gesproken over den al- gemeenen toestand van de mijnindustrie. Deze belastingverhooglng zal, naar aangeno men wordt, het autoverkeer niet een schade toebrengen, die de door dit vervoer bestaan bare en veelal kleine industrieele bedrijven en handelszaken In hun bestaan zou bedreigen. De verhooging is, hoewel zij van Invloed zal zijn op den omvang van het autoverkeer, niet van dien aard, dat het vervoer met motorrij tuigen een terugslag zal ondervinden, die de meest economische bediening van het verkeer zou verstoren. Eindelijk benadert zij, naar de van spoorwegzljde gedane opgave, de schade, verschil tn toebrengt. De vertegenwoordigers'van den R. K. Mjjn- tj werkersbond drongen er op aan, thans inzake het Aanvul'mgsfonds een beslissing te nemen, zoodat de voorbereiding van de nieuwe rege- A1 zijn de groote tekorten van spoor- tramwegondememlngen niet alleen aan concurrentie der andere verkeersmiddelen Vervolgens kwam In behandeling een schrij ven van den R. K. Münwerkersbond. waarin werd voorgesteld het daarheen te leiden, dat op de mijnindustrie de BedrUfsradenwet wordt toegepast. De directies bleken van oordeel, dat voorshands geen voldoende reden bestaat om de Contact-Commlssle, welke bevredigend werkt, den vorm te geven van een bedrijfs raad. Naar hare meenlng kwamen andere be drijven. waar niet reeds, zooals In de mijn industrie, een georganiseerd overleg bestaat, voor toepassing der BedrUfsradenwet eerder tn aanmerking. In ieder geval zouden de direc ties wlllrfn afwachten, welke ondervinding daar mede elders wordt opgedaan. De vertegenwoordigers van den R- K. Bond betreurden dit standpunt. Zü zagen in de Be drUfsradenwet een middel om het reeds in het mUnbedrUf bestaande overleg tusschen werk gevers en werknemers tot verdere ontwikkeling te brengen en de samenwerking tusschen beide partyen beter tot haar recht te laten komen. ZU drongen er bü de directies op aan. deze aangelegenheid nader in beraad te nemen. Aangaande een van den Prot. Christ. Bond Ingekomen verzoek om een extra-ultkeering voor de mijnwerkers, deelden de directies me de. dat zü blijkens haar houding in vorige ja- ren in het algemeen sympathiek staan tegen over een uitkeerlng met Kerstmis, doch tot haar leedwezen in deze moeilijke tijden daar voor geen gelden kunnen beschikbaar stellen Met den door den R, K. Bond geuiten wensch om, indien weder tot IngrUpende maat regelen, sooals massaal ontslag of nieuwe be perking van de arbeidsweek, moet worden over gegaan. daarover de Vakbonden, eenlgszins welke het motorverkeer door het gebondenheid aan den spoorweg en de te wuten en heeft met name de algemeene crisis een geweldige vermindering van het spoorweg vervoer ten gevolge, moeilijk kan warden be streden, dat de spoor- en tramwegen zwaar zUn getroffen door het zich snel ontwikkelende wegverkeer. de gemaakt volgens het ontwerp. Opleggers en aanhangwagens worden belde als vrachtauto s belast. Ook de rU*lelen veroorzaken schade aan de bedrUfsultkomsten der bestaande vervoermid delen. Het is dus billUk. dat zü door een klei ne verhooging der rUwielbelastlng. welke eerst 1 Augustus 1934 zal Ingaan, zullen bUdragen tot Iset dekken van het tekort op het Verkeers fonds. Lang genoeg heeft zij 'iaar nieuwsgierigheid al moeten bedwingen! Wat zou Sint gebracht hebben? Volgens het «Handelablad" zullen van alle rUst. die sinds 1 December Ingevoerd la, ver hoogde invoerrechten worden geheven en zal zü tevens onder de contingenteering vallen. Aan betrokkenen is daarvan reeds mededeel ling gedaan. BU de Regeering zün plannen aanhangig ge maakt om. bü wUze van werkverschaffing, over te gaan tot een belangrUke vergrooting van de capaciteit van den Ouden IJssel. waardoor deze bevaarbaar aal worden voor schepen tot ruim 400 ton, thans 200 ton. De besprekingen dienaangaande hebben plaats tusschen Regeering. het waterschap voor den Ouden IJssel en de Ned. Heidemaatschappij. In afwachting van de uitvoering dezer plan nen zal terstond worden overgegaan tot het wegnemen van den grootsten hinderpaal voor de scheepvaart op deze rivier. n.L den hoogen alulsdrempel te Doesburg. Hiervoor zal daar ter plaatse een tweede schutkolk worden gebouwd, waardoor het overladen en lichten van vracht schepen overbodig wordt. ling daarop niet behoeft te wachten. Wat den gang van zaken bü de ziekenkassen betreft, er kenden de afgevaardigden van alle vakbonden dat deze onbevredigend is, al verschilden al van meenlng over de oorzaken daarvan en over de middelen om in dezen toestand verbe tering te brengen. Nu het DagelUksch Bestuur van het Algemeen Mijnwerkersfonds zich met deze kwestie bezig houdt, dient het resultaat daarvan te worden afgewacht. Inzake het Aan- vulllngsfonds zal thans aan het A’gemeen Mün- werkersfonds verzocht worden omtrent die ver strekkingen, waarover in de Pensloencommlssle overeenstemming is verkregen, de noodlge reglementaire bepalingen te ontwerpen. De financiering van de uit het Aanvullingsfonds te verleenen toeslagen zal in een binnenkort te houden nieuwe vergadering een punt van bespreking uitmaken. {l'w De scheepvaart op het IJselmeer ligt thane gehëel stil. In den afgeloopen nacht is niets meer in 6t uitgegaan door de sluizen te Schel- Ungwoude. Alleen bU Marken ligt nog een vaar tuig tn het Us vast, dat geladen is met aard appelen. Door de oprichting van een Ver keersfonds, waartoe thans een wets ontwerp is ingediend, worden voor zieningen getroffen ter versterking van het onderling verband der ver keersmiddelen te land, te water en door de lucht België heeft tegenover Argentinië zün conse quenties getrokken. De monetaire maatregelen der ArgentUnsche regeering leidden tot een vrijwel algeheele blok- keering van de buitenlandsche schuldvorde ringen. Thans is de Belgische regeering tot retorsle- maatregelen overgegaan. Alle in België verblUvende personen, die »sn Argentinië koopen, moeten over de Belgische Nationale Bank het aan de verkoopers verschul digde bedrag storten. Uit deze bedragen zullen dan de Belgische exporteurs naar Argentinië betaald worden. Voor Nederland schuilt hierin een vlngerwU- zing, merkt „De Standaard" hier zeer terecht op Over 1932 werd door Argentinië bu ons inge voerd voor 98 709 632 gulden, terwyi wü naar Argentinië slechts voor ruim 7 millioen, voor 7 870.068, exporteerden. Zoo sterk is dus de passiviteit van onze han- delsbalane. dat slechte 747 van den invoer door uitvoer gedekt is. In België is Lamme Goedzak dood! Nog wel in zün geboorteland! Zou hij dan in Nederland nog kunnen tieren? BATAVIA, 5 Dec. (Aneta). Het Ud van den Volksraad, de heer H. H. Kan. diende bü de Regeering schriftelUke vragen in, waarin onder aanvoering van een achttal overwegin gen. o.a. dat de schuldenlast van Ned.- Indlë tegen het einde van 1934 ongeveer 1.600.000.000.— zal bedragen, dat na consoli datie der geheele landschuld aan rente en af lossing zal moeten worden betaald 115.000.000 per jaar. dat de landsinkomsten in de komende jaren ondanks alle drukkende, niet meer voor opvoering vatbare lasten, ten hoogste f 250.000 000.zullen bedragen, dat dus voor aanzlenlUke tekorten telkenjare nog zal moe ten worden geleend, dat hierdoor Nederland gevaar loopt niet In staat te zUn om als voor aanstaande koloniale mogendheden haar schoonen plicht en heilige roeping te vervullen om land en volk van Ned.-Indlë tot voort- schrijdende ontwikkeling en welstand te bren gen. gevraagd wordt, of de Regeering bereid is eerbiediglijk doch dringend een beroep te doen op het Opperbestuur, dat het de Regeering van het moederland moge behagen voor alles maat regelen te nemen ter verkrUging van een ver mindering der schulden- en rentelasten van Ned.-Indlë. De minister herinnert voorts aan den sedert 1926 voor autobusdiensten bestaanden vergun ningsplicht. Voor vrachtautodlensten Is een dergelUk voorstel aanhangig. De voorsprong van de overige vervoermidde len op den spoorweg rechtvaardigt het doen meebetalen door die overige vervoermiddelen in de kosten van het spoorwegverkeer. Naar aanleiding van den aanslag, welke Maandagavond In een derde klasse coupé van een van Utrecht naar Amsterdam op weg zün- den trein onder Abcoude door een onverlaat is gepleegd op een 50-jarigen Amsterdammer, den heer L. de Jong, secretaris-penningmeester van den Bond in de Kledingindustrie, verne men wy nader, dat de burgemeester van Ab coude. jhr. tnr. O. Dedel, met een achttal veld wachters. die daarbU gebruik maakten van po litiehonden. den geheelen nacht in Abcoude en omgeving heeft gezocht naar den ontvluchten dader. Het onderzoek werd zeer bemoeilUkt door het feit, dat door de vorst alle sloten en sloot jes met een dikke Uslaag bedekt waren, aoodat de pleger van den overval een gunstige gele genheid heeft gehad om te ontsnappen zonder een spoor achter te laten. In dit verband is het zeer vel mogelijk. dat hlf een passeerenden automobilist heeft aangc^cepeii en met dezen is meegereden. In deze richting wordt dan ook gezocht. Het instellen van een verkeersfonds brengt mee het opheffen van het wegenfonds De op brengst der wegen- en die der rUwielbelastlng zullen niet uitsluitend voor wegenverbetering worden gebruikt, maar zullen, met de andere inkomsten van het verkeersfonds, tot bestrij ding der gezamenlUke uitgaven voor het verkeer dienen. De eigenaardige verhoudingen op het gebied der waterwegen maken het moeilUk, reeds nu het waterverkeer, evenals het motor, en rüwiel- verkeer, rechtstreeks door een verkeersbelasting te treffen en aan de RUkskosten van het ver keer te laten meebetalen. Het waterverkeer is zoo groote elschen aan het RUksbudget gaan stellen, dat de gewone dienst de noodlge gel den niet meer kon leveren en men groote werken op den kapitaaldienst der Rijksbegroo tlng bracht, waardoor de druk op den gewonen dienst eerst langzaam voelbaar wordt. Maar naast depe vergemakkelUkte financiering be hoort te’ staan de nauwkeurige overweging van de rentabiliteit der op langer termijn gefinan cierde werken, omdat men anders het recht niet heeft, den toekomstlgen belastingbetaler te be lasten. De berekening van de rentabiliteit der water wegen verkeert nog slechts in haar kinder schoenen. ZU 1» voor het eerst op grootere schaal toegepast voor de ontworpen Twente kanalen, waarbU de moelhjkheden van zulk een berekening eerst recht zun gebleken. Ook zal meer aandacht moeten worden geschonken aan de gevolgen van de opening van nieuwe verkeerswegen voor de rentabiliteit van be staande. En het luchtverkeer, dat zoovele voordeelen biedt, zal zieh zoodanig ontwikkelen, dat de Maandagmorgen te half negen wend aan het station te Amersfoort aangifte gedaan, dat in een coupé van den uit Zwolle aankomenden trein. Iemand van het treinpersoneel dood was gebleven. BU onderzoek bleek dat te zUn de hoofdconducteur J. W. U uit Zwolle. De mede passagiers zagen den man tusschen Ermelo en NUkerk onwel worden In NUkerk was de man al dood, zooals daar door den dokter werd geconstateerd. >i Na een tweede ondersoek door den directeur van den O.O.D. werd de doode overgebracht naar het lUkenhuls van de algemeene begraaf plaats te Amersfoort. De oorzaak van het overlUden is vermoede- lyk hartverlamming, waaraan de strenge koude wel niet vreemd zal zUn, Met betrekking tot de nieuwe pensioenrege ling voor de mUnarbeiders bracht de voorzitter in herinnering, dat het door de Penaloencom- mlssle ontworpen schema thans bU het Alge meen MUnwerkersfonds wordt uitgewerkt in den vorm van een reglementawUzlgtng. Inmid dels moet door de Contact-Commlssle nog tot oplossing worden gebracht de kwestie van de financiering van het Aanvullingsfonds Wat betreft het tUdstip, waarop de nieuwe rege ling in werking kan treden, merkten de direc ties op, dat. hoewel zy erkennen zich verbon den te nebben in de hoogere pensioenlasten haar deel op te brengen, de middelen daartoe bü den tegenwoordlgen bedryfstoestand niet aanwezig rijn. Voorts moet rekening worden gehouden met het feit, dat ook van de vele arbeiders, wier Inkomsten door de verzuim- dlensten aanzienlijk zyn gedaald, bezwaarlük hoogere premies kunnen worden geheven. In deze omstandigheden achten de directies het onvcrmUdeUjk. dat met de invoering van de nieuwe pensioenregeling gepaard gaat een ver mindering van de overige lasten der sociale verzekering. Hiervoor komen allereerst In aan merking de bijdragen ten behoeve van de ziek teverzekering, welke oen dusdanige hoogte heb ben bereikt dat zy voor werklieden en onder nemingen niet meer te dragen zyn. Het Stoffeiyk overschot van Prof. R. Llgten- berg O.PM., die Maandagmiddag plotseling is overleden in de pastorie van Mozes en Aaron te Amsterdam, is gistermorgen per auto over gebracht naar de R. K. H. B. S. te Lelden. Hier zullen Woensdagavond te Metten worden gezongen. Donderdagmorgen om tien uur volgt in het St. Willibrorduscollege te Katwük aan den RUn de plechtige uitvaartdienst, waarna be grafenis op het Kerkhof der Franciscanen aldaar. benden overleg te plegen of te doen plegen, ligt voor de hand. Wie vraagt, of het einde der spoorwegpe- riodo niet nadert en of niet met het railver keer moet worden afgerekend (met aanvaar- d*ng van geweldige kapitaalvertlooen), stelle «teh voor, welken Invloed afschaffing van bet railverkeer zon hebben op het wegverkeer. Van •verneming van het railverkeer door hot weg verkeer kan geen sprake zjjn. Nederland kan het in bet algemeen belang niet sender spoor weg stellen en de algemeene belastingbetaler moet das, zoo noodig* de sommen opbrengen, ■oodig om, nadat alle andere bronnen zijn elt- kepet, het spoorwegbedrijf ta hot leven te hoeiin. De groote kracht, welke van het Verkeers fonds voor de geheele regeling van het verkeer zal uitgaan, zal onder leiding van den minister van Waterstaat en onder zün verantwoordeiyk- heid moeten uitgaan van het werk, dat de cen trale commissie van advies zal verrichten. Het ligt in het voornemen, in deze commissie te be noemen de hoofdambtenaren van hei ministerie van Waterstaat, die bü de verzorging van het verkeer betrokken zyn en zich meer in het by- zonder bezig houden met het verkeer over het water, over de landwegen, over de spoor- en tramwegen en door de lucht, een vertegenwoor diger van de directie der Nederlandsche Spoor wegen. een van den minister van financiën ,en een van het bedrijf der Posteryen. Telegrafie en Telefonie. Deze commissie zal zoo noodig verkeersonder nemingen moeten kunnen dwingen, haar in te lichten omtrent het beheer, de exploitatie en de werking dier ondernemingen. Voorts moeten ingrijpende maatregelen in het spoorwegbedrijf zelf worden genomen ter verkleining van het tekort. De regeering meent, dat zü met b.kwamen spoed met de ordening moet beginnen. ZU zal zich dan daarby laten bUstaan door een com missie van advies, die maatregelen moet voor bereiden en op de uitvoering ervan moet toe zien. Dat de minister van waterstaat, aan wien het beheer van het verkeersfonds zal worden opgedragen, niet zal nalaten, met belangheb- aanvullende bepalingen van het vergunning stelsel voor autobussen, zooals die zyn neerge legd In het ontwerp van wet tot wüzlglng van de wet op de openbare vervoermiddelen, onge- wyzigd zouden passen In een ordening van het verkeer, zooals de minister van Waterstaat zich voorstelt, zou aan uitstel van behandeling van dit wetsontwerp door hem de voorkeur worden gegeven. Naar 's-Mlnlsters oordeel zal reeds aan eenige bezwaren der ongebreidelde concur rentie. welke de bestaande middelen van ver voer te water en over rails van het motor verkeer ondervinden, worden tegemoetgekomen door de hoogere heffingen, welke h*t bUzon- der het zware verkeer zullen treffen, nu by de opstelling van de nieuwe bepalingen is uitge gaan van de grondgedachte, dat. hoe zwaarder het verkeer en hoe volumineuzer de vervoer middelen. zooveel te grooter de elschen. waar aan de weg moet voldoen en de uitgaven om dezen daarvoor geschikt te maken. Terwyi dus eenerzyds de grondslag per 100 kilogram voor de verschillende wagentypen is verhoogd, zijn anderzüds de belastingen verzwaard, naar ge lang het eigen gewicht toeneemt en dus ook het laadvermogen grooter wordt. Bü alle maatregelen inzake verkeer zal hü zich verder mede laten lelden door de flnan- cieele gevolgen voor de RUksbegrootlng. Nam men geen lngrUper.de maatregelen, dan zou het verkeer aan het RUk in 1934 koster 56.142.385, te kwyten uit den gewonen dienst, en f 16.453.150 uit den kapitaaldienst. In de millloennota heeft de minister van financiën uiteengezet, dat in dezen toestand niet kan worden berust en dat de instelling van het verkeersfonds de gelegenheid moet bieden, de verkeerskosten met 325 millioen te verminde ren. Een der middelen hiertoe is de genoemde hoogere heffing van de motorrijtuigenbelas ting (de vroegere wegenbelasting) en van de rUwielbelastlng ten bedrage van 9 millioen. uitgaven der overheid daarvoor niet uitslui tend tot winst aanleiding geven, maar aan andere verkeersmiddelen verlies kunnen be rokkenen. Er heeft zich een Comité gevormd om aan Z. H. Exc. Mgr. W. Bouter. blsschop van Nellore (Br.-Indlë), ter gelegenheid van zyn 1214-Jarig priesterfeest een huldebiyk aan te bieden. Door den motor is in Nederland het spoor- wegmonopolle van reizigers sn yigoederen ver voer «4. verdwenen en daarmee vervalt de rechtsgrond om den spoorweg tegenover dat monopolie allerlei beperkende en bezwarende bepalingen op te leggen, zooals' spoor- en tram- wetgeving en concessies thans nog doen. Op dat gebied kan een wüzlglng een goede uit werking op de geldelyke uitkomsten hebben. land, welk land 75 pet. invoert van den tota len kolenunport hier te lande, geen voor onze münindustne bevredigende regeling worden ge troffen, dan moet het buitengesloten worden geacht door maatregelen tegenover andere ko- lenlmporteerende landen onzen mynen vol doenden steun te bieden en moet de toekomst van onze münlndustrie donker worden Inge zien. Omtrent het afsterven van prof. dr. R. Ligtenberg 04*54. vernemen wü nog. dat de professor zich reeds eenige dagen ziek voelde. Maandagmiddag was er een lichte verbetering in zün toestand gekomen. HU besloot toen in gezelschap van zün ordebroeder dr. van Egmond uit de pastorie van ..Mozes en AAron", waar hü enkele dagen had doorgebracht, weer naar zün woonplaats aan de R.K. H.BJ3. te Lelden te vertrekken. Juist toen men gereed stond de pastorie te verlaten, is prof. Ligtenberg in elkaar gezakt. Het H. Oliesel werd hem nog toegediend. Reeds vüf minuten later was de dood ingetreden. Erkent men eenmaal de noodzakelükheid tan den spoorweg in het algemeen belang, dan vloeit daaruit vanzelf voort eenige gebonden heid van dien spoorweg in den vorm van ex- Ploltatlepllcht, vervoersplicht en verelachto goedkeuring van tarieven, welke invloed oefe- h«n op de rentabiliteit der spoorwegen. Dit sluit volstrekt niet in, dat de spoorweg in den tegenwoordlgen omvang moet worden gehand haafd. Als terugbrenging van het spoorwegbe- «rüf tot geringeren omvang noodig of toe laatbaar biykt zonder het algemeen belang te zchaden, zal men niet mogen schromen dit te bevorderen. sterke mate van gebondenheid ven den •Peorweg moet niet aan andere vervoermidde- *en worden opgelegd. Een zoo IngrUpende be moeienis zou hun rentabiliteit onnoodlg be ïnvloeden en een kostbare overheidsinmenging in het leven roepen. De overheidsbemoeienis moet zich zooveel mogelijk beperken tot wat noodig is voor een veilig verkeer en zich dus bezig houden met regelingen ten aanzien van «ienst- en rusttiiden. van hoedanigheid van Blükens het voorgestelde art. 5 van het ont werp zal de motorrütulgenbelasting voor vol jaar bedragen: a. voor een motorrütulg op twee of drie wie len Indien het eigen gewicht niet meer be draagt dan 60 K. G. f 13.50; boven 60 tot met 120 K. O. f 27.boven 120 tot en met 500 K G. f 40.—; boven 500 K. O. per 100 K G. eigen gewicht t 8. b. voor een motorrütulg op meer dan drie wielen en Ingericht voor het vervoer van niet meer dan zes personen, den bestuurder daar onder niet begrepen, per 100 K.G. eigen ge wicht 8.doch tenminste 64. c. voor een motorrütulg op meer dan drie wielen en ingencht voor het vervoer van meer dan zes personen, den bestuurder daaronder niet begrepen, per 100 K.G. eigen gewicht 10.— en daarboven. Indien het rütulg is ingericht voor het vervoer van niet meer dan tien per sonen, ƒ2 60 per zitplaats; meer dan tien per sonen en niet meer dan 20 persoi benevens ƒ3.per zitplaats boven dan 20 en niet meer dan 30 personen 66 benevens ƒ3.50 per zitplaats boven twintig; meer dan 30 en niet meer dan 40 personen 90.benevens 4.per zitplaats boven der tig: meer dan 40 personen ƒ130.benevens 4 50 per zitplaats boven veertig. d voor een motorrütulg op meer dan drie wielen, niet vallende onder de omschryvlng van de letters b en c, Indien het eigen gewicht be draagt niet meer dan 1000 K.G. per 100 K G. eigen gewicht 9.doch ten minste 72.boven 1000 tot en met 2000 K.G. ƒ90.benevens ƒ10.voor elke 100 K G. bo ven 1000 K.G.; boven 2000 tot en met 3000 K.G. 190.—. benevens 11 voor elke 100 K.G. boven 2000 K.G.; boven 3000 tot en met 4000 K G. 300.benevens 12.voor elke 100 K.G boven 3000 K.G.; boven 4000 tot en met 5000 KO ƒ420—, benevens ƒ13voor elke 100 K.G. boven 4000 K.G.: boven 5000 tot en met 6000 K G. ƒ550.benevens ƒ14 voor elke 100 K.G. boven 5000 K.G.; meer dan 6000 K.G. ƒ690 benevens 15 voor elke 100 K.G. boven 6000 KG. De belasting voor een motorrütulg op twee wielen wordt verhoogd: Indien het Is ingericht voor het vervoer van méér dan één persoon, met ƒ5.en Indien door middel van dat mo- torrytulg een rU- of voertuig of zijspan wordt voortbewogen, met f 13.50. /er u>oraf overleg te plegen met I. zal zooveel mogelijk rekening worden gehouden. Ingediend Is een wetsontwerp van een verkeersfonds. Aan de memorie van toelichting wordt volgende ontleend: Van overheidswege zal het' verkeer moeten worden gezien als één geheel en zullen maatrege len van coördinatie van verschillende verkeers middelen in het leven moeten worden geroepen, zoodat de verliezen van de gemeenschap ge ringer worden, maar tevens waarborgen wor den gegeven, dat het vervoer tegen matigen prijs plaats vindt. In het RUksbudget moet worden ultgedrukt. dat het verkeer een eenheid is en dat alleen in samenwerking een goed resultaat te krijgen Is. Dit streven wordt belichaamd in de oprichting van een verkeersfonds, waarin de voorzienin gen worden getroffen ter versterking van het onderling verband der verkeersmiddelen te land, te water en door de lucht. Komt dit fonds tot stand, dan zullen alle RUksuitgaven voor het verkeer over de spoorwegen, de tramwegen, de waterwegen, de landwegen en door de lucht ten laste van dit fonds komen, welke uitgaven dan vooreerst zullen moeten worden gedekt door de Inkomsten, welke de verschillende ver- keeren aan het RUk opbrengen. Ingevolge het ontwerp zullen rijwielen met aanhangmotoren In den vervolge belast worden als motorrüwlelen. Van de belasting van personenauto’s wordt de grondslag van f 6 op f 8 gebracht. Voor auto bussen van f 8 op f 10, doch bovendien wordt een belasting geheven per zitplaats (die van den bestuurder niet medegeteld), waardoor de auto bussen van zeer groote afmetingen, welke het verkeer op den weg bemoeilüken en daardoor wegverbreedihg en bochtverbeterlng te eerder noodig maken, meer overeenkomstig die gevol gen worden belast. Voor vrachtauto’s is aanvankelük gezocht naar een systeem, waarbü het laadvermogen een grooter gewicht in de schaal kon leggen. Een belastinggrondslag naar het laadgewicht brengt echter bü de toepassing groote bezwa ren mede en biykt voorshands niet noodig. in dien bü toeneming van het eigen gewicht de belastinggrondslag eenige progressie vertoont. Deze progressie is dan zoo gekozen, dat voor wagens met verschillend laadgewicht een belas ting zal worden betaald, welke. Indien men de ze omslaat over eigen gewicht en gemiddelde lading, per 100 kilogram ongeveer dezelfde is. By het tot dusverre bestaande stelsel nam de ze eenheldsbelastlng af naarmate het laadge wicht grooter werd. Ook de motorrütuigen op twee wielen duozlt en met züspan vragen meer van den weg dan alleen uit hun gewicht zou volgen, wordt daarom meer in overeenstemming geacht met de elschen. welkp zü aan den weg doen stellen, indien zy zwaarder dan voorheen den belast. Tot dusver werden tractoren en aanhang wagens door de toepassing der oude wet zeer bevoordeeld tegenover vrachtauto’s, terwül zü juist de meeste ruimte op den weg vragen en op smalle wegen het moeiiykst voor by te rij den zün. Aan deze ongelükheld wordt een eln- A.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 15