Instelling van een verkeersfonds
Rentabiliteit der
spoorwegen
De mijnindustrie bedreigd
van
De schulden
Indië
SCHADE RAIL VERKEER
DONKERE TOEKOMST
WOENSDAG 6 DECEMBER
iiiiiiiiimmimiiiitiiiiiiHiiiiiiiiimmiiiiiii
Voor de provincie»
9 millioen
Mgr. W. Bouter
Zijn koperen priesterfeest
De belastingen
W aarschynljjk hartverlamming
Commissie van Adviei
De overval in den trein
Minister Ir. J. A. Kal ff
BETER BEVAARBAAR
Geen Bedrijf sraad
Geen bedrijfsraad
Pensioenregeling
Lamme Goedzak
SCHEEPVAART LIGT STIL
II
Geen afrekening met
railverkeer
Doodgebleven in den
trein
Wat voor motorrijtuigen
verschuldigd is
Ingrijpende maatregelen
noodig
Donderdagmorgen plechtige uit
vaart en begrafenis te
Katwijk a.d. Ryn
Prof. R. Ligtenberg
O.F.M.
De algemeene belastingbetaler
moot de sommen opbrengen,
om 't spoorwegbedrijf in
het leven te houden
Uitstel behandeling
wetsontwerp
BEPERKING RIJSTINVOER
Plannen tot vergrooting der capa
citeit van den Ouden IJsel
Maatregelen ter vermindering van
de lasten gevraagd
Op het IJselmeer
Datfer nog voortvluchtig
Betaling voor motor
rijtuigen
De mynen kunnen den ongelijken
stryd met het buitenland
niet volhouden
op
tot instelling
het
L
e
een
met
l
en
Het
wor-
de
N. W. B. deelt mede: De schipbrug te
1
n
'e
k
Op welke wijze de rest van de 32.5 millioen
zal worden gevonden, zal bü de begrootlng van
het verkeersfonds. bil welker indiening tevens
de begroetingen van waterstaat en van het we
genfonds zullen worden gewijzigd, worden uit
eengezet.
e
it
8»
h
id
Teneinde nog nader te kunnen overwegen of
een vergunningstelsel voor vrachtauto's en de
n
ft
(t
i
i
t
«lenst- en rusttijden, van hoedanigheid
•nateriaal en keurig daarvan, ens.
De A N. W. B. deelt mede: De schipbrug te
Hedel la weggenomen De overtocht geschiedt
per pont.
f
en ƒ25.—.
lienmeer
B
‘l
Er Is geen aanleiding de provinciën te doen
deelen in de opbrengst van de belastlngver-
hooglngen.
Anderzijds Is het niet logisch. Indien utt na
dere bestudeering van het verkeer in zijn geheel
moet warden besloten, minder aan wegenverbe
tering uit te geven, dan naar verhouding van
1934 op de ontwerpbegrootlng van het wegen
fonds was uitgetrokken, de wegenverbetering
der provincies op den ouden voet door te laten
gaan.
In aanmerking nemende, dat voor de wegen
verbetering (zonder de bruggen) op de begroo
tlng van het wegenfonds voor 1934 rond 9 mil
lioen en op die van waterstaat H millioen is
uitgetrokken, wat bij een totaal aan opbrengst
van rijwiel- en wegenbelasting van 30 millioen
9. 5/30ste dier opbrengst uitmaakt; achten de
ministers het billijk, dat de provinciale ultkee-
ring eerst Mn beperking onderhevig zou zijn,
wanneer voor de Rjjkswegenverbetering minder
dan 95/30ste van de belastingopbrengsten zou
worden uitgetrokken.
Bij de vaststelling van het bedrag voor we
genverbetering wordt geen rekening gehouden
met uitgaven voor den bouw van bruggen over
de groote rivieren- De regeering acht het natio
nale belang van de verbinding van het noorden
en zuiden des lands zoo gewichtig, dat zjj voor
nemens is, deze in elk geval zoo krachtig mo
gelijk voort te zetten. De inzichten betreffende
de coördinatie van het verkeer zullen echter
van grooten invloed zijn op de wijze van finan
ciering van den bouw der bruggen.
De vergadering gaf eenparig als hare over
tuiging te kennen, dat de steeds verder gaande
contingenteering van Nederlandsche kolen In
het buitenland een beperking van vreemde ko
len hier te lande noodzakelijk maakt. De mijn
ondernemingen hebben geen middel onbeproefd
gelaten om de moeilijkheden te overwinnen. Zy
hebben haar pefsoneel aanzienlijk Ingekrom
pen en op verschillende ontginnlngszetels een
sterke verkorting van de werkweek toegepast.
Allee ia voorts gedaan om de productiekosten
te verlagen ten einde in staat te zijn aan de
felle concurrentie het hoofd te bieden. Aan
deze middelen is evenwel een grens. De toestand
is thans zoodanig geworden, dat, als de Re
geering niet ingrijpt, de mijnen den ongel U-
ken strijd tegen het buitenland niet langer
kunnen volhouden. De Contact-Commlssle ziet
niet voorbij, dat bjj de contingenteering van
brandstoffen verschillende belangen betrokken
zijn, waarmede de Regeering rekening heeft
te houden. Dit neemt intuaeehen niet weg, du
met recht verwacht mag worden, dat de Re
geering desen belangrijken tak van nijverheid
aal weten te beschermen tegenover maatrege
len van het buitenland, weike de Nederland
sche mijnen in haar bestaan bedreigen. Zou
by de nu loopende onderhandellngen over vgr-'
nleuwing van het handelsverdrag met Dultsch-
Het Comité is als volgt samengesteld: Mgr.
M. J. P. Möllmann, vic.-gen van het bisdom
Haarlem, eere-voorzitter: J. Th. Lagerwey, pas
toor. Amsterdam, voorzitter, postgiro 31011; L.
Beune, kapelaan; Dr. Ludger Brennlnkmeyer;
Herman Smit Cz.; J. B. M van Vlijmen: J. B.
Th. van Woeslk. kapelaan; A. M. M Olsthoom
van Woeslk. pennlngmeesteresse. Da Coeta-
kade 44, Amsterdam W. ostglro 13500, Gem.
Giro O. 302).
Het Comité zou het op prijs stellen de bijdra
gen vóór 25 December te mogen ontvangen.
Daarom is aan de instelling van het ver
keersfonds een wijziging van de auto- en rtj-
wielbelasUng verbonden, welke verwacht wordt,
ongeveer 9 millioen op te brengen.
Onder de middelen, waardoor de Regeering
de mijnen eenlgszins sou kunnen tegemoet ko
men, werd mede genoemd de heffing van een
recht van buitenlandsche steenkolen, zooals ooz
vsn de uit eigen bodem gewonnen kolen in den
vorm van mijnrecht geheven wordt.
Ook werd de nadruk gelegd op het groote
belang, dat met den aanleg der havenwerken
aan het Jullanakanaal en van de verbindingen
daarmede zoodanige spoed wordt betracht, du
all bU het gereedkomen van dezen waterweg
In gebruik kunnen worden genomen.
Maandag 4 December 1933 vergaderde
Contact-Commlssle voor het Mijnbedrijf.
Aan de hand van een door den R. K. Mjjn-
werkersbond tot de Contact-Commlssle gerieht
schrijven werd uitvoerig gesproken over den al-
gemeenen toestand van de mijnindustrie.
Deze belastingverhooglng zal, naar aangeno
men wordt, het autoverkeer niet een schade
toebrengen, die de door dit vervoer bestaan
bare en veelal kleine industrieele bedrijven en
handelszaken In hun bestaan zou bedreigen.
De verhooging is, hoewel zij van Invloed zal
zijn op den omvang van het autoverkeer, niet
van dien aard, dat het vervoer met motorrij
tuigen een terugslag zal ondervinden, die de
meest economische bediening van het verkeer
zou verstoren. Eindelijk benadert zij, naar de
van spoorwegzljde gedane opgave,
de schade,
verschil tn
toebrengt.
De vertegenwoordigers'van den R. K. Mjjn-
tj werkersbond drongen er op aan, thans inzake
het Aanvul'mgsfonds een beslissing te nemen,
zoodat de voorbereiding van de nieuwe rege-
A1 zijn de groote tekorten van spoor-
tramwegondememlngen niet alleen aan
concurrentie der andere verkeersmiddelen
Vervolgens kwam In behandeling een schrij
ven van den R. K. Münwerkersbond. waarin
werd voorgesteld het daarheen te leiden, dat
op de mijnindustrie de BedrUfsradenwet wordt
toegepast. De directies bleken van oordeel, dat
voorshands geen voldoende reden bestaat om
de Contact-Commlssle, welke bevredigend
werkt, den vorm te geven van een bedrijfs
raad. Naar hare meenlng kwamen andere be
drijven. waar niet reeds, zooals In de mijn
industrie, een georganiseerd overleg bestaat,
voor toepassing der BedrUfsradenwet eerder tn
aanmerking. In ieder geval zouden de direc
ties wlllrfn afwachten, welke ondervinding daar
mede elders wordt opgedaan.
De vertegenwoordigers van den R- K. Bond
betreurden dit standpunt. Zü zagen in de Be
drUfsradenwet een middel om het reeds in het
mUnbedrUf bestaande overleg tusschen werk
gevers en werknemers tot verdere ontwikkeling
te brengen en de samenwerking tusschen beide
partyen beter tot haar recht te laten komen.
ZU drongen er bü de directies op aan. deze
aangelegenheid nader in beraad te nemen.
Aangaande een van den Prot. Christ. Bond
Ingekomen verzoek om een extra-ultkeering
voor de mijnwerkers, deelden de directies me
de. dat zü blijkens haar houding in vorige ja-
ren in het algemeen sympathiek staan tegen
over een uitkeerlng met Kerstmis, doch tot
haar leedwezen in deze moeilijke tijden daar
voor geen gelden kunnen beschikbaar stellen
Met den door den R, K. Bond geuiten
wensch om, indien weder tot IngrUpende maat
regelen, sooals massaal ontslag of nieuwe be
perking van de arbeidsweek, moet worden over
gegaan. daarover
de Vakbonden,
eenlgszins
welke het motorverkeer door het
gebondenheid aan den spoorweg
en
de
te
wuten en heeft met name de algemeene crisis
een geweldige vermindering van het spoorweg
vervoer ten gevolge, moeilijk kan warden be
streden, dat de spoor- en tramwegen zwaar
zUn getroffen door het zich snel ontwikkelende
wegverkeer.
de gemaakt volgens het ontwerp. Opleggers en
aanhangwagens worden belde als vrachtauto s
belast.
Ook de rU*lelen veroorzaken schade aan de
bedrUfsultkomsten der bestaande vervoermid
delen. Het is dus billUk. dat zü door een klei
ne verhooging der rUwielbelastlng. welke eerst
1 Augustus 1934 zal Ingaan, zullen bUdragen tot
Iset dekken van het tekort op het Verkeers
fonds.
Lang genoeg heeft zij
'iaar nieuwsgierigheid al
moeten bedwingen! Wat
zou Sint gebracht
hebben?
Volgens het «Handelablad" zullen van alle
rUst. die sinds 1 December Ingevoerd la, ver
hoogde invoerrechten worden geheven en zal
zü tevens onder de contingenteering vallen.
Aan betrokkenen is daarvan reeds mededeel
ling gedaan.
BU de Regeering zün plannen aanhangig ge
maakt om. bü wUze van werkverschaffing, over
te gaan tot een belangrUke vergrooting van de
capaciteit van den Ouden IJssel. waardoor deze
bevaarbaar aal worden voor schepen tot ruim
400 ton, thans 200 ton.
De besprekingen dienaangaande hebben plaats
tusschen Regeering. het waterschap voor den
Ouden IJssel en de Ned. Heidemaatschappij.
In afwachting van de uitvoering dezer plan
nen zal terstond worden overgegaan tot het
wegnemen van den grootsten hinderpaal voor
de scheepvaart op deze rivier. n.L den hoogen
alulsdrempel te Doesburg. Hiervoor zal daar ter
plaatse een tweede schutkolk worden gebouwd,
waardoor het overladen en lichten van vracht
schepen overbodig wordt.
ling daarop niet behoeft te wachten. Wat den
gang van zaken bü de ziekenkassen betreft, er
kenden de afgevaardigden van alle vakbonden
dat deze onbevredigend is, al verschilden al
van meenlng over de oorzaken daarvan en
over de middelen om in dezen toestand verbe
tering te brengen. Nu het DagelUksch Bestuur
van het Algemeen Mijnwerkersfonds zich met
deze kwestie bezig houdt, dient het resultaat
daarvan te worden afgewacht. Inzake het Aan-
vulllngsfonds zal thans aan het A’gemeen Mün-
werkersfonds verzocht worden omtrent die ver
strekkingen, waarover in de Pensloencommlssle
overeenstemming is verkregen, de noodlge
reglementaire bepalingen te ontwerpen. De
financiering van de uit het Aanvullingsfonds
te verleenen toeslagen zal in een binnenkort
te houden nieuwe vergadering een punt van
bespreking uitmaken.
{l'w
De scheepvaart op het IJselmeer ligt thane
gehëel stil. In den afgeloopen nacht is niets
meer in 6t uitgegaan door de sluizen te Schel-
Ungwoude. Alleen bU Marken ligt nog een vaar
tuig tn het Us vast, dat geladen is met aard
appelen.
Door de oprichting van een Ver
keersfonds, waartoe thans een wets
ontwerp is ingediend, worden voor
zieningen getroffen ter versterking
van het onderling verband der ver
keersmiddelen te land, te water en
door de lucht
België heeft tegenover Argentinië zün conse
quenties getrokken.
De monetaire maatregelen der ArgentUnsche
regeering leidden tot een vrijwel algeheele blok-
keering van de buitenlandsche schuldvorde
ringen.
Thans is de Belgische regeering tot retorsle-
maatregelen overgegaan.
Alle in België verblUvende personen, die »sn
Argentinië koopen, moeten over de Belgische
Nationale Bank het aan de verkoopers verschul
digde bedrag storten. Uit deze bedragen zullen
dan de Belgische exporteurs naar Argentinië
betaald worden.
Voor Nederland schuilt hierin een vlngerwU-
zing, merkt „De Standaard" hier zeer terecht
op
Over 1932 werd door Argentinië bu ons inge
voerd voor 98 709 632 gulden, terwyi wü naar
Argentinië slechts voor ruim 7 millioen, voor
7 870.068, exporteerden.
Zoo sterk is dus de passiviteit van onze han-
delsbalane. dat slechte 747 van den invoer
door uitvoer gedekt is.
In België is Lamme Goedzak dood!
Nog wel in zün geboorteland!
Zou hij dan in Nederland nog kunnen tieren?
BATAVIA, 5 Dec. (Aneta). Het Ud van den
Volksraad, de heer H. H. Kan. diende bü de
Regeering schriftelUke vragen in, waarin
onder aanvoering van een achttal overwegin
gen. o.a. dat de schuldenlast van Ned.-
Indlë tegen het einde van 1934 ongeveer
1.600.000.000.— zal bedragen, dat na consoli
datie der geheele landschuld aan rente en af
lossing zal moeten worden betaald 115.000.000
per jaar. dat de landsinkomsten in de komende
jaren ondanks alle drukkende, niet meer voor
opvoering vatbare lasten, ten hoogste
f 250.000 000.zullen bedragen, dat dus voor
aanzlenlUke tekorten telkenjare nog zal moe
ten worden geleend, dat hierdoor Nederland
gevaar loopt niet In staat te zUn om als voor
aanstaande koloniale mogendheden haar
schoonen plicht en heilige roeping te vervullen
om land en volk van Ned.-Indlë tot voort-
schrijdende ontwikkeling en welstand te bren
gen. gevraagd wordt, of de Regeering bereid is
eerbiediglijk doch dringend een beroep te doen
op het Opperbestuur, dat het de Regeering van
het moederland moge behagen voor alles maat
regelen te nemen ter verkrUging van een ver
mindering der schulden- en rentelasten van
Ned.-Indlë.
De minister herinnert voorts aan den sedert
1926 voor autobusdiensten bestaanden vergun
ningsplicht. Voor vrachtautodlensten Is een
dergelUk voorstel aanhangig.
De voorsprong van de overige vervoermidde
len op den spoorweg rechtvaardigt het doen
meebetalen door die overige vervoermiddelen
in de kosten van het spoorwegverkeer.
Naar aanleiding van den aanslag, welke
Maandagavond In een derde klasse coupé van
een van Utrecht naar Amsterdam op weg zün-
den trein onder Abcoude door een onverlaat is
gepleegd op een 50-jarigen Amsterdammer, den
heer L. de Jong, secretaris-penningmeester
van den Bond in de Kledingindustrie, verne
men wy nader, dat de burgemeester van Ab
coude. jhr. tnr. O. Dedel, met een achttal veld
wachters. die daarbU gebruik maakten van po
litiehonden. den geheelen nacht in Abcoude en
omgeving heeft gezocht naar den ontvluchten
dader. Het onderzoek werd zeer bemoeilUkt door
het feit, dat door de vorst alle sloten en sloot
jes met een dikke Uslaag bedekt waren, aoodat
de pleger van den overval een gunstige gele
genheid heeft gehad om te ontsnappen zonder
een spoor achter te laten. In dit verband is het
zeer vel mogelijk. dat hlf een passeerenden
automobilist heeft aangc^cepeii en met dezen
is meegereden. In deze richting wordt dan ook
gezocht.
Het instellen van een verkeersfonds brengt
mee het opheffen van het wegenfonds De op
brengst der wegen- en die der rUwielbelastlng
zullen niet uitsluitend voor wegenverbetering
worden gebruikt, maar zullen, met de andere
inkomsten van het verkeersfonds, tot bestrij
ding der gezamenlUke uitgaven voor het verkeer
dienen.
De eigenaardige verhoudingen op het gebied
der waterwegen maken het moeilUk, reeds nu
het waterverkeer, evenals het motor, en rüwiel-
verkeer, rechtstreeks door een verkeersbelasting
te treffen en aan de RUkskosten van het ver
keer te laten meebetalen. Het waterverkeer is
zoo groote elschen aan het RUksbudget gaan
stellen, dat de gewone dienst de noodlge gel
den niet meer kon leveren en men groote
werken op den kapitaaldienst der Rijksbegroo
tlng bracht, waardoor de druk op den gewonen
dienst eerst langzaam voelbaar wordt. Maar
naast depe vergemakkelUkte financiering be
hoort te’ staan de nauwkeurige overweging van
de rentabiliteit der op langer termijn gefinan
cierde werken, omdat men anders het recht niet
heeft, den toekomstlgen belastingbetaler te be
lasten.
De berekening van de rentabiliteit der water
wegen verkeert nog slechts in haar kinder
schoenen. ZU 1» voor het eerst op grootere
schaal toegepast voor de ontworpen Twente
kanalen, waarbU de moelhjkheden van zulk
een berekening eerst recht zun gebleken. Ook
zal meer aandacht moeten worden geschonken
aan de gevolgen van de opening van nieuwe
verkeerswegen voor de rentabiliteit van be
staande.
En het luchtverkeer, dat zoovele voordeelen
biedt, zal zieh zoodanig ontwikkelen, dat de
Maandagmorgen te half negen wend aan
het station te Amersfoort aangifte gedaan, dat
in een coupé van den uit Zwolle aankomenden
trein. Iemand van het treinpersoneel dood was
gebleven. BU onderzoek bleek dat te zUn de
hoofdconducteur J. W. U uit Zwolle. De mede
passagiers zagen den man tusschen Ermelo en
NUkerk onwel worden In NUkerk was de man
al dood, zooals daar door den dokter werd
geconstateerd. >i
Na een tweede ondersoek door den directeur
van den O.O.D. werd de doode overgebracht
naar het lUkenhuls van de algemeene begraaf
plaats te Amersfoort.
De oorzaak van het overlUden is vermoede-
lyk hartverlamming, waaraan de strenge koude
wel niet vreemd zal zUn,
Met betrekking tot de nieuwe pensioenrege
ling voor de mUnarbeiders bracht de voorzitter
in herinnering, dat het door de Penaloencom-
mlssle ontworpen schema thans bU het Alge
meen MUnwerkersfonds wordt uitgewerkt in
den vorm van een reglementawUzlgtng. Inmid
dels moet door de Contact-Commlssle nog tot
oplossing worden gebracht de kwestie van de
financiering van het Aanvullingsfonds Wat
betreft het tUdstip, waarop de nieuwe rege
ling in werking kan treden, merkten de direc
ties op, dat. hoewel zy erkennen zich verbon
den te nebben in de hoogere pensioenlasten
haar deel op te brengen, de middelen daartoe
bü den tegenwoordlgen bedryfstoestand niet
aanwezig rijn. Voorts moet rekening worden
gehouden met het feit, dat ook van de vele
arbeiders, wier Inkomsten door de verzuim-
dlensten aanzienlijk zyn gedaald, bezwaarlük
hoogere premies kunnen worden geheven. In
deze omstandigheden achten de directies het
onvcrmUdeUjk. dat met de invoering van de
nieuwe pensioenregeling gepaard gaat een ver
mindering van de overige lasten der sociale
verzekering. Hiervoor komen allereerst In aan
merking de bijdragen ten behoeve van de ziek
teverzekering, welke oen dusdanige hoogte heb
ben bereikt dat zy voor werklieden en onder
nemingen niet meer te dragen zyn.
Het Stoffeiyk overschot van Prof. R. Llgten-
berg O.PM., die Maandagmiddag plotseling is
overleden in de pastorie van Mozes en Aaron
te Amsterdam, is gistermorgen per auto over
gebracht naar de R. K. H. B. S. te Lelden.
Hier zullen Woensdagavond te Metten worden
gezongen. Donderdagmorgen om tien uur volgt
in het St. Willibrorduscollege te Katwük aan
den RUn de plechtige uitvaartdienst, waarna be
grafenis op het Kerkhof der Franciscanen
aldaar.
benden overleg te plegen of te doen plegen,
ligt voor de hand.
Wie vraagt, of het einde der spoorwegpe-
riodo niet nadert en of niet met het railver
keer moet worden afgerekend (met aanvaar-
d*ng van geweldige kapitaalvertlooen), stelle
«teh voor, welken Invloed afschaffing van bet
railverkeer zon hebben op het wegverkeer. Van
•verneming van het railverkeer door hot weg
verkeer kan geen sprake zjjn. Nederland kan
het in bet algemeen belang niet sender spoor
weg stellen en de algemeene belastingbetaler
moet das, zoo noodig* de sommen opbrengen,
■oodig om, nadat alle andere bronnen zijn elt-
kepet, het spoorwegbedrijf ta hot leven te
hoeiin.
De groote kracht, welke van het Verkeers
fonds voor de geheele regeling van het verkeer
zal uitgaan, zal onder leiding van den minister
van Waterstaat en onder zün verantwoordeiyk-
heid moeten uitgaan van het werk, dat de cen
trale commissie van advies zal verrichten. Het
ligt in het voornemen, in deze commissie te be
noemen de hoofdambtenaren van hei ministerie
van Waterstaat, die bü de verzorging van het
verkeer betrokken zyn en zich meer in het by-
zonder bezig houden met het verkeer over het
water, over de landwegen, over de spoor- en
tramwegen en door de lucht, een vertegenwoor
diger van de directie der Nederlandsche Spoor
wegen. een van den minister van financiën ,en
een van het bedrijf der Posteryen. Telegrafie
en Telefonie.
Deze commissie zal zoo noodig verkeersonder
nemingen moeten kunnen dwingen, haar in
te lichten omtrent het beheer, de exploitatie en
de werking dier ondernemingen.
Voorts moeten ingrijpende maatregelen in
het spoorwegbedrijf zelf worden genomen ter
verkleining van het tekort.
De regeering meent, dat zü met b.kwamen
spoed met de ordening moet beginnen. ZU zal
zich dan daarby laten bUstaan door een com
missie van advies, die maatregelen moet voor
bereiden en op de uitvoering ervan moet toe
zien. Dat de minister van waterstaat, aan wien
het beheer van het verkeersfonds zal worden
opgedragen, niet zal nalaten, met belangheb-
aanvullende bepalingen van het vergunning
stelsel voor autobussen, zooals die zyn neerge
legd In het ontwerp van wet tot wüzlglng van
de wet op de openbare vervoermiddelen, onge-
wyzigd zouden passen In een ordening van het
verkeer, zooals de minister van Waterstaat zich
voorstelt, zou aan uitstel van behandeling van
dit wetsontwerp door hem de voorkeur worden
gegeven. Naar 's-Mlnlsters oordeel zal reeds
aan eenige bezwaren der ongebreidelde concur
rentie. welke de bestaande middelen van ver
voer te water en over rails van het motor
verkeer ondervinden, worden tegemoetgekomen
door de hoogere heffingen, welke h*t bUzon-
der het zware verkeer zullen treffen, nu by de
opstelling van de nieuwe bepalingen is uitge
gaan van de grondgedachte, dat. hoe zwaarder
het verkeer en hoe volumineuzer de vervoer
middelen. zooveel te grooter de elschen. waar
aan de weg moet voldoen en de uitgaven om
dezen daarvoor geschikt te maken. Terwyi dus
eenerzyds de grondslag per 100 kilogram voor
de verschillende wagentypen is verhoogd, zijn
anderzüds de belastingen verzwaard, naar ge
lang het eigen gewicht toeneemt en dus ook het
laadvermogen grooter wordt.
Bü alle maatregelen inzake verkeer zal hü
zich verder mede laten lelden door de flnan-
cieele gevolgen voor de RUksbegrootlng. Nam
men geen lngrUper.de maatregelen, dan zou
het verkeer aan het RUk in 1934 koster
56.142.385, te kwyten uit den gewonen dienst,
en f 16.453.150 uit den kapitaaldienst. In de
millloennota heeft de minister van financiën
uiteengezet, dat in dezen toestand niet kan
worden berust en dat de instelling van het
verkeersfonds de gelegenheid moet bieden, de
verkeerskosten met 325 millioen te verminde
ren. Een der middelen hiertoe is de genoemde
hoogere heffing van de motorrijtuigenbelas
ting (de vroegere wegenbelasting) en van de
rUwielbelastlng ten bedrage van 9 millioen.
uitgaven der overheid daarvoor niet uitslui
tend tot winst aanleiding geven, maar aan
andere verkeersmiddelen verlies kunnen be
rokkenen.
Er heeft zich een Comité gevormd om aan
Z. H. Exc. Mgr. W. Bouter. blsschop van Nellore
(Br.-Indlë), ter gelegenheid van zyn 1214-Jarig
priesterfeest een huldebiyk aan te bieden.
Door den motor is in Nederland het spoor-
wegmonopolle van reizigers sn yigoederen ver
voer «4. verdwenen en daarmee vervalt de
rechtsgrond om den spoorweg tegenover dat
monopolie allerlei beperkende en bezwarende
bepalingen op te leggen, zooals' spoor- en tram-
wetgeving en concessies thans nog doen. Op
dat gebied kan een wüzlglng een goede uit
werking op de geldelyke uitkomsten hebben.
land, welk land 75 pet. invoert van den tota
len kolenunport hier te lande, geen voor onze
münindustne bevredigende regeling worden ge
troffen, dan moet het buitengesloten worden
geacht door maatregelen tegenover andere ko-
lenlmporteerende landen onzen mynen vol
doenden steun te bieden en moet de toekomst
van onze münlndustrie donker worden Inge
zien.
Omtrent het afsterven van prof. dr. R.
Ligtenberg 04*54. vernemen wü nog. dat de
professor zich reeds eenige dagen ziek voelde.
Maandagmiddag was er een lichte verbetering
in zün toestand gekomen. HU besloot toen in
gezelschap van zün ordebroeder dr. van Egmond
uit de pastorie van ..Mozes en AAron", waar hü
enkele dagen had doorgebracht, weer naar zün
woonplaats aan de R.K. H.BJ3. te Lelden te
vertrekken. Juist toen men gereed stond de
pastorie te verlaten, is prof. Ligtenberg in
elkaar gezakt. Het H. Oliesel werd hem nog
toegediend. Reeds vüf minuten later was de
dood ingetreden.
Erkent men eenmaal de noodzakelükheid
tan den spoorweg in het algemeen belang, dan
vloeit daaruit vanzelf voort eenige gebonden
heid van dien spoorweg in den vorm van ex-
Ploltatlepllcht, vervoersplicht en verelachto
goedkeuring van tarieven, welke invloed oefe-
h«n op de rentabiliteit der spoorwegen. Dit
sluit volstrekt niet in, dat de spoorweg in den
tegenwoordlgen omvang moet worden gehand
haafd. Als terugbrenging van het spoorwegbe-
«rüf tot geringeren omvang noodig of toe
laatbaar biykt zonder het algemeen belang te
zchaden, zal men niet mogen schromen dit te
bevorderen.
sterke mate van gebondenheid ven den
•Peorweg moet niet aan andere vervoermidde-
*en worden opgelegd. Een zoo IngrUpende be
moeienis zou hun rentabiliteit onnoodlg be
ïnvloeden en een kostbare overheidsinmenging
in het leven roepen. De overheidsbemoeienis
moet zich zooveel mogelijk beperken tot wat
noodig is voor een veilig verkeer en zich dus
bezig houden met regelingen ten aanzien van
«ienst- en rusttiiden. van hoedanigheid van
Blükens het voorgestelde art. 5 van het ont
werp zal de motorrütulgenbelasting voor
vol jaar bedragen:
a. voor een motorrütulg op twee of drie wie
len Indien het eigen gewicht niet meer be
draagt dan 60 K. G. f 13.50; boven 60 tot
met 120 K. O. f 27.boven 120 tot en met
500 K G. f 40.—; boven 500 K. O. per 100 K G.
eigen gewicht t 8.
b. voor een motorrütulg op meer dan drie
wielen en Ingericht voor het vervoer van niet
meer dan zes personen, den bestuurder daar
onder niet begrepen, per 100 K.G. eigen ge
wicht 8.doch tenminste 64.
c. voor een motorrütulg op meer dan drie
wielen en ingencht voor het vervoer van meer
dan zes personen, den bestuurder daaronder
niet begrepen, per 100 K.G. eigen gewicht
10.—
en daarboven. Indien het rütulg is ingericht
voor het vervoer van niet meer dan tien per
sonen, ƒ2 60 per zitplaats; meer dan tien per
sonen en niet meer dan 20 persoi
benevens ƒ3.per zitplaats boven
dan 20 en niet meer dan 30 personen 66
benevens ƒ3.50 per zitplaats boven twintig;
meer dan 30 en niet meer dan 40 personen
90.benevens 4.per zitplaats boven der
tig: meer dan 40 personen ƒ130.benevens
4 50 per zitplaats boven veertig.
d voor een motorrütulg op meer dan drie
wielen, niet vallende onder de omschryvlng van
de letters b en c, Indien het eigen gewicht be
draagt niet meer dan 1000 K.G.
per 100 K G. eigen gewicht 9.doch ten
minste 72.boven 1000 tot en met 2000 K.G.
ƒ90.benevens ƒ10.voor elke 100 K G. bo
ven 1000 K.G.; boven 2000 tot en met 3000
K.G. 190.—. benevens 11 voor elke 100
K.G. boven 2000 K.G.; boven 3000 tot en met
4000 K G. 300.benevens 12.voor elke
100 K.G boven 3000 K.G.; boven 4000 tot en
met 5000 KO ƒ420—, benevens ƒ13voor
elke 100 K.G. boven 4000 K.G.: boven 5000 tot
en met 6000 K G. ƒ550.benevens ƒ14
voor elke 100 K.G. boven 5000 K.G.; meer dan
6000 K.G. ƒ690 benevens 15 voor elke 100
K.G. boven 6000 KG.
De belasting voor een motorrütulg op twee
wielen wordt verhoogd: Indien het Is ingericht
voor het vervoer van méér dan één persoon,
met ƒ5.en Indien door middel van dat mo-
torrytulg een rU- of voertuig of zijspan wordt
voortbewogen, met f 13.50.
/er u>oraf overleg te plegen met
I. zal zooveel mogelijk rekening
worden gehouden.
Ingediend Is een wetsontwerp
van een verkeersfonds.
Aan de memorie van toelichting wordt
volgende ontleend:
Van overheidswege zal het' verkeer moeten
worden gezien als één geheel en zullen maatrege
len van coördinatie van verschillende verkeers
middelen in het leven moeten worden geroepen,
zoodat de verliezen van de gemeenschap ge
ringer worden, maar tevens waarborgen wor
den gegeven, dat het vervoer tegen matigen
prijs plaats vindt.
In het RUksbudget moet worden ultgedrukt.
dat het verkeer een eenheid is en dat alleen in
samenwerking een goed resultaat te krijgen Is.
Dit streven wordt belichaamd in de oprichting
van een verkeersfonds, waarin de voorzienin
gen worden getroffen ter versterking van het
onderling verband der verkeersmiddelen te
land, te water en door de lucht. Komt dit fonds
tot stand, dan zullen alle RUksuitgaven voor
het verkeer over de spoorwegen, de tramwegen,
de waterwegen, de landwegen en door de lucht
ten laste van dit fonds komen, welke uitgaven
dan vooreerst zullen moeten worden gedekt
door de Inkomsten, welke de verschillende ver-
keeren aan het RUk opbrengen.
Ingevolge het ontwerp zullen rijwielen met
aanhangmotoren In den vervolge belast worden
als motorrüwlelen.
Van de belasting van personenauto’s wordt de
grondslag van f 6 op f 8 gebracht. Voor auto
bussen van f 8 op f 10, doch bovendien wordt
een belasting geheven per zitplaats (die van den
bestuurder niet medegeteld), waardoor de auto
bussen van zeer groote afmetingen, welke het
verkeer op den weg bemoeilüken en daardoor
wegverbreedihg en bochtverbeterlng te eerder
noodig maken, meer overeenkomstig die gevol
gen worden belast.
Voor vrachtauto’s is aanvankelük gezocht
naar een systeem, waarbü het laadvermogen
een grooter gewicht in de schaal kon leggen.
Een belastinggrondslag naar het laadgewicht
brengt echter bü de toepassing groote bezwa
ren mede en biykt voorshands niet noodig. in
dien bü toeneming van het eigen gewicht de
belastinggrondslag eenige progressie vertoont.
Deze progressie is dan zoo gekozen, dat voor
wagens met verschillend laadgewicht een belas
ting zal worden betaald, welke. Indien men de
ze omslaat over eigen gewicht en gemiddelde
lading, per 100 kilogram ongeveer dezelfde is.
By het tot dusverre bestaande stelsel nam de
ze eenheldsbelastlng af naarmate het laadge
wicht grooter werd.
Ook de motorrütuigen op twee wielen
duozlt en met züspan vragen meer van den weg
dan alleen uit hun gewicht zou volgen,
wordt daarom meer in overeenstemming geacht
met de elschen. welkp zü aan den weg doen
stellen, indien zy zwaarder dan voorheen
den belast.
Tot dusver werden tractoren en aanhang
wagens door de toepassing der oude wet zeer
bevoordeeld tegenover vrachtauto’s, terwül zü
juist de meeste ruimte op den weg vragen en
op smalle wegen het moeiiykst voor by te rij
den zün. Aan deze ongelükheld wordt een eln-
A.