I
Instelling van een verkeersfonds
Rentabiliteit der
spoorwegen
t
De mijnindustrie bedreigd
I
van
De schulden
Indië
-f
SCHADE RAIL VERKEER
DONKERE TOEKOMST
5
WOENSDAG 6 DECEMBER
Voor Je provincies
9 millioen
I
Mgr. W. Bouter
Zijn koper err- priesterfeest
I
W aarschynlijk hartverlamming
Commissie van Advies
De overval in den trein
Dader nog voortvluchtig
Minister Ir. J. A. Kalff
BETER BEVAARBAAR
Geen Bedryfsraad
Geen bedrijfaraad
Pensioenregeling
Lamme Goddzak
SCHEEPVAART LIGT STIL
I
J!
I
Geen afrekeningmet
railverkeer
Wat voor motorrijtuigen
verschuldigd is
Ingrijpende maatregelen
noodig
Prof. R. Ligtenberg
O.F.M.
Donderdagmorgen plechtige uit
vaart en begrafenis te
Katwijk a.d. Rijn
Doodgebleven in den
trein
•k
De algemeene belastingbetaler
moet de sommen opbrengen,
om *t spoorwegbedrijf in
het leven te houden
Zou hjj dan in Nederland nog kunnen tieren?
Lang genoeg heeft zij
laar nieuwsgierigheid al
moeten 'bedwingen! Wat
zou Sint gebracht
hebben?
Plannen tot vergrooting der capa
citeit van den Ouden IJsel
BEPERKING RIJSTINVOER
Op het IJselmeer
Maatregelen ter vermindering van
de lasten geiflraagd
Betaling voor motor
rijtuigen
De belastingen
Uitstel behandeling
wetsontwerp
De mynen kunnen den ongelyken
stryd met het buitenland
niet volhouden
I
IIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
tot instelling
het
later was de
De» belaetingverhooging
[e
en
wor-
Hf
de
hun rentabiliteit onnoodlg be-
hl het leven
roepen.
I
A
i.
m goed resultaat te krijgen is.
tt belichaamd in de oprichting
ML
Teneinde nog nader te kunnen overwegen of
een vergunningstelsel voor vrachtauto’s en de
met
weg
Het
Daarom ta aan de. Instelling van bet ver-
keersfonds een wijziging van de auto- en rtj-
vrteibeiaettng verbonden, welke verwacht wordt,
ongeveer 9 millioen op te
Op welke wijze de rest van de 32.5 millioen
zal worden gevonden, zal bij Bs begrooting van
het verkeersfonds. bjj welker indiening tevens
de begroetingen van waterstaat en van het we
genfonds zullen worden gewijzigd, worden uit
eengezet.
bevorderen.
sterke mate
•Poorweg moet niet
Er heeft zich een Comité gevormd om aan
Z. H. Exc. Mgr. W. Bouter, bisschop van Nellore
De vertegenwoordigers van den R. K. Mjjn-
werkersbond drongen er op aan, thans Inzake
het Aanvullingsfonds een beslissing te nemen,
zoodat de voorbereiding van de nieuwe zege- worden gehouden.
draagt dan 60 K. G. f
met 120 K. O. f A
Over 1932 werd door Argentinië bU ons inge
voerd voor 98.709.632 gulden, terwijl wjj naar
Argentinië slechts voor ruim 7 millioen, voor
7.870.058, exporteerden.
Zoo sterk Is dus de passiviteit van onze han-
delsbalans. dat slechts 121 van den invoer
door uitvoer gedekt is.
In België is Lamme Goedzak dood!
Nog wel in zijn geboorteland!
Het Comité is als volgt samengesteld: Mgr.
M. J. P. Möllmann, vlc.-gen van het bisdom
Haarlem, eere-voorzitter; J. Th. Lagerwey. pas
toor, Amsterdam, voorzitter, postgiro 31011; L.
Beune, kapelaan; Dr. Ludger Brenninkmeyer;
Herman Smit Cz.; J. B. M. van Vlijmen; J. B.
Th. van Woesik, kapelaan; A. M. M Olsthoom
—van Woesik. penningmeesteresse. Da Costa-
kade 44. Amsterdam W. l-ostgiro 13500, Gem.
Giro O. 302).
Het Comité zou het op prijs stellen de bijdra
gen vóór 25 December y mogen ontvangen.
Naar aanleiding van den aanslag, weiy^
Maandagavond in een derde klasse coupé v*n
een van Utrecht naar Amsterdam op weg zjjr»
den trein onder Abcoude door een onverlaat is
gepleegd op een 50-jarigen Amsterdammer, den
heer L. de Jong, secretaris-penningmeester
van den Bond in de Kleedingindustrle, verne
men wij nader, dat de burgemeester van Ab
coude, Jhr. mr. C. Dedel. met een achttal veld
wachters, die daarbij gebruik maakten van po
litiehonden, den geheelen nacht in Abcoude en
omgeving heeft gezocht naar den ontvluchten
dader. Het onderzoek werd zeer bemoeilijkt door
het feit, dat door de vorst alle sloten en slöot-
jes m.et een dikke ijslaag bedekt waren, zoodat
de pleger van den overval een gunstige gele
genheid heeft gehad om te ontsnappen zonder
een spoor achter te laten. In dit verband is het
zeer vel mogeltjk. dat hjf een passeerenden
automobilist heeft aangfcepru en met dezen
is meegereden. In deze richting wordt dan ook
gezocht.
eenigszins
welke het mgtorverkeer door het
gebonoenheid aan den spoorweg
land, welk land 75 pet. invoert van den tota
len kolenimport hier te lande, geen voor onze
mijnindustrie bevredigende regeling worden ge
troffen, dan moet het buitengesloten worden
geacht door maatregelen tegenover andere ko-
lenimporteerende landen onzen mijnen vol
doenden steun te bieden en moet de toekomst
van onze mijnindustrie donker worden inge
zien.
van prof. dr. R.
vernemen wij nog. dat de
zich reeds eenlge dagen ziek voelde.
lichte verbetering
de gemaakt volgens het ontwerp. Opleggers en
aanhangwagens worden beide als vrachtauto s
belast.
Ook de rijwielen veroorzaken schade aan de
bedrijfsultkomsten der (bestaande vervoermid
delen. Het is dus billijk, dat zij door een klei
ne verhooging der rijwlelbelastlng. welke eerst
1 Augustus 1934 zal Ingaan, zullen bijdragen tot
het dekken van het tekort op het Verkeers
fonds.
Jet is geen aanleiding de provinciën te doen
deelen in de opbrengst van de belastingver
hoog! r. gen.
Anderzijds is het niet logisch. Indien uit na
dere bestudeering van het verkeer in zijn geheel
moet worden besloten, minder aan wegenverbe
tering uit te geven, dan naar verhouding van
1934 op de ontwerpbegrootlng van het wegen1-
fonds was uitgetrokken, de wegenverbetering
der provincies op den ouden voet door te laten
gaan.
In aanmerking nemende, dat voor de wegen
verbetering (zonder de bruggen) op de begroe
ting van het wegenfonds voor 1934 5-ond 9 mll-
i- -jj0611 en °P dle van waterstaat V» millioen is
meetrokken, wat bij een totaal aan opbrengst
van rijwiel- en wegenbelasting van 30 milliog).
9. 5 30ste dier opbrengst ultma kt;
ministers het billijk, dat de provipértlT’uitkee-
ring eerst aan beperking onderhevig zou zijn,
wanneej voor de Rjjkswegenverbetering minder
dan 9.5/30ste van de belastingopbrengsten zou
worden uitgetrokken.
Bjj de vaststelling van bet bedrag voor we
genverbetering wordt geen rekening gehouden
met uitgaven voor den bouw van bruggen ovet"
de groote rivieren. De regeering acht het natio
nale belang van de verbinding van het noorden
en zuiden des lands zoo gewichtig, dat zij voor
nemens is, deze in elk geval zoo krachtig mo
gelijk voort te zetten De inzichten betreffende
de coördinatier van het verkeer zullen echter
van grooten invloed zijn op de wjjze van finan
ciering van den bouw der bruggen.
Aangaande een van den Prot. Christ. Bond
Ingekomen verzoek om een extra-ultkeering
voor de mijnwerkers, deelden de directies me
de. dat zij blijkens haar houding in vorige ja-
ren in het algemeen sympathiek st^o^BVifw
over een ultkeering met Kerstmis, doch tot
haar leedwezen In deze moeilijke tijden daar
voor geen gelden kunnen beschikbaar stellen.
Met den door den R. K. Bond geuiten
wensch om, indien weder tot Ingrijpende maat
regelen. zooals massaal ontslag of nieuwe be
perking van de arbeidsweek, moet worden over
gegaan. daarover vooraf overleg te plegen met
de Vakbonden, zal zooveel mogelijk rekening
Bij de Regeering zijn plannen aanhangig ge
maakt om. bij wijze van werkverschaffing, over
te gaan tot een belangrijke vergrooting van de
capaciteit van den Ouden IJssel, waardoor deze
bevaarbaar zal worden voor schepen tot ruim
400 ton. thans 200 ton.
De besprekingen dienaangaande hebben plaats
tusschen Regeering, het waterschap voor den
Ouden IJssel en de Ned. Heidemaatschappij.
In afwachting van de uitvoering dezer plan
nen zal terstond worden overgegaan tot het
wegnemen van den grootsten hinderpaal voor
de scheepvaart op deze rivier. n.I den hoogen
slulsdrempel te Doesburg. Hiervoor zal daar ter
plaatse een tweede schutkolk worden gebouwd,
waardoor het overladen en lichten van vracht
schepen overbodig wordt.
Deze belastingverhooging zaT naar aangeno
men wordt, het autoverkeer niet een schade
toebrengen, die de door dit vervoer bestaan
bare en veelal kleine Industrieele bedrijven en
handelszaken in hun bestaan zou bedreigen.
De verhooging is. hoewel zij van Invloed zal
zijn op den omvang van het autoverkeer, nigt
van dier» aard, dat het vervoer met motorrij
tuigen een terugslag zal ondervinden, die de
meest economische bediening van het verkeer
zou verstoren. Eindelijk benadert zij. naar de
van spoorwegzijde gedane opgave,
de schade,
verschil in
toebrengt.
zeer
zü
i en
op smalle wegen het moellljkst voorbij te rij
den zijn. Aan deze ongelijkheid wordt een eln-
(Br.-Indië) ter gelegenheid van zijn 12Vi-jarlg
priesterfeest een huldeblijk aan te bieden.
De A. N. W. B. deelt mede: De schipbrug te
Hedel is weggenomen. De overtocht geschiedt
per pont.
- cKseCjrj
Volgens het „Handelsblad” zullen van alle
rijst, die sinds 1 December Ingevoerd is, ver
hoogde Invoerrechten worden geheven en zal
zij tevens onder de contingenteering vallen.
Aan betrokkenen is daarvan reeds
ling gedaan-
De scheepvaart op het IJselmeer ligt thans
geheel stil. In den afgeloopen nacht is niets
meer in of- uitgegaan door de sluizen te Schel-
llngwoude. Alleen bij Marken ligt nog een vaar
tuig in het ijs vast, dat geladen is met aard
appelen.
ling daarop niet behoeft te wachten. Wat den
gang van zaken bij de ziekenkassen betreft, er
kenden de afgevaardigden van alle vakbonden
dat deze onbevredigend is, al verschilden zij
van meening over de oorzaken daarvan en
over de middelen om In dezen toestand verbe
tering te brengen. Nu het Dagelljksch Bestuur
van het Algemeen Mijnwerkersfonds zich met
deze kwestie bezig houdt, dient het resultaat
daarvan te worden afgewacht. Inzake het Aan
vullingsfonds zal thans aan het Algemeen Mijn
werkersfonds verzocht worden omtrent die ver
strekkingen, waarover in de Pensioen commissie
overeenstemming is verkregen, de noodlge
reglementaire bepalingen te ontwerpen. De
financiering van de uit het Aanvullingsfonds
te verleenen toeslagen zal In een binnenkort
te houden nieuwe vergadering een punt van
bespreking uitmaken.
aanvullende bepalingen van bet vergunning
stelsel voor autobussen, zooals die zijn neerge
legd In het ontwerp van wet tot wijziging van
de wet op de openbare vervoermiddelen, onge
wijzigd zouden passen in een ordening van het
verkeer, zooals de minister van Waterstaat zich
voorstelt, zou aan uitstel van behandeling van
dit wetsontwerp door hem de voorkeur worden
gegeven. Naar ’s-Mlnlsters oordeel zal reeds
aan eenlge bezwaren der ongebreidelde concur
rentie. welke de bestaande middelen van ver
voer te water en over rails van het motor-
verkeer ondervinden, worden tegemoetgekomen
door de hoogere heffingen, welke in het bijzon
der het zware verkeer zullen treffen, nu bij de
opstelling van de nieuwe bepalingen is uitge
gaan van de grondgedachte, dat. hoe zwaarder
het verkeer en hoe volumineuzer de vervoer
middelen. zooveel te grooter de elschen, waar
aan de weg moet voldoen en de uitgaven om
dezen daarvoor geschikt te maken. Terwijl dus
eenerzjjds de grondslag per 100 kilogram voor
de verschillende wagentypen is verhoogd, zijn
anderzijds de belastingen verzwaard, naar ge
lang het eigen gewicht toeneemt en dus ook het
laadvermogen grooter wordt.
Omtrent het Jftsterven
Ligtenberg O.F.M.
professor -
Maandagmiddag was er een
in zijn toestand gekomen. HU besloot toen in
gezelschip van zijn ordebroeder dr. van Egmond
uit de pastorie van „Mozes en AAron", waar hij
enkele dagen had doorgebracht, weer naar zijn
woonplaats aan de R.K. H.B.S. te Leiden
vertrekken. Juist toen men gereed stond de
pastorie te verlaten, is prof. Ligtenberg in
elkaar gezakt. Het H. Oliesel werd hem nog
toegediend. Reeds vijf minuten later was de
dood ingetreden.
uitgaven der overheid daarvoor niet uitslui
tend tot winst aanleiding geven, maar aan
andere verkeersmiddelen verlies kunnen be
rokkenen.
Vervolgens kwam in behandeling een schrij
ven van den R. K. Mjjnwerkersbond. waarin
werd voorgesteld het daarheen te leiden, dat
op de mijnindustrie de Bedrijfsradenwet wordt
toegepast. De directies bleken van oordeel, dat
voorshands geen voldoende reden bestaat om
de Contact-Commlssle, welke bevredigend
werkt, den vorm te geven van een bedrijfs-
raad Naar hare meening kwamen andere be
drijven, waar niet reeds, zooals In de mijn
industrie, een georganiseerd overleg bestaat,
voor toepassing der Bedrijfsradenwet eerder m
aanmerking. In ieder geval zouden de direc
ties willen afwachten, welke ondervinding daar
mede elders wordt opgedaan.
De vertegenwoordigers van den R. K. Bond
betreurden dit standpunt. Zij zagen in de Be
drijfsradenwet een middel om het reeds In het
mijnbedrijf bestaande overleg tusschen werk
gevers en werknemers tot verdere ontwikkeling
te brengen en de samenwerking tusschen beide
partijen beter tot haar recht te laten komen.
Zjj drongen er bij de directies op aan, deze
aangelegenheid nader in beraad te nemen.
Maandagmorgen te half negen werd aan
het station te Amersfoort aangifte gedaan, dat
in een coupé van den uit Zwolle aankomenden
trein, iemand van het treinpersoneel dood was
gebleven. Bij onderzoek bleek dat te zijn de
hoofdconducteur J. W. U. uit Zwolle. De mede
passagiers zagen den man tusschen Ei inelo en
Nljkerk onwel worden. In Njjkerk was de man
al dood, zooals daar door den dokter werd
geconstateerd.
Na een tweede onderzoek door den directeur
van den O.G.D. werd de doode overgebracht
naar het lijkenhuis van de algemeene begraaf- i
plaats te Amersfoort.
De oorzaak van het overlijden Is vermoede-
Ijjk hartverlamming, waaraan de strenge koude
wel niet vreemd zal zijn.
De minister herinnert voorts aan den sedert
1926 voor autobusdiensten bestaanden vergun
ningsplicht. Voor vrachtautodlensten is een
dergelljk voorstel aanhangig.
De voorsprong van de overige vervoermidde
len op den spoorweg rechtvaardigt het doen
mee betalen^ door die overige vervoermiddelen
In de kosten van het spoorwegverkeer.
Met betrekking tot de nieuwe pensioenrege
ling voor de mijnarbeiders bracht de voorzitter
in herinnering, dat het door de Pensioencom-
missie ontworpen schema thans bjj het Alge
meen Mijnwerkersfonds wordt uitgewerkt in
den vorm van een reglementswijziging. Inmid
dels moet door de Contact-Commlssle nog tot
oplossing worden gebracht de kwestie van de
financiering van het Aanvullingsfonds Wat
betreft het tijdstip, waarop de nieuwe rege
ling in werking kan treden, merkten de direc
ties op. dat hoewel zij erkennen zich verbon
den te nebben in de hoogere pensioenlasten
haar deel op te brengen, de middelen daartoe
bjj den tegenwoordigen bedrljfstoestand niet
aanwezig zijn. Voorts moet rekening worden
gehouden met het feit, dat ook van de vele
arbeiders, wier inkomsten door de verzulm-
diensten aanzienlijk zijn gedaald, bezwaarlijk
hoogere premies kunnen worden geheven. In
deze omstandigheden achten de directies het
onvermijdelijk, dat met de invoering van de
nieuwe pensioenregeling gepaard gaat een ver
mindering van de overige lasten der sociale
verzekering. Hiervoor komen allereerst in aan
merking de bijdragen ten behoeve van de ziek
teverzekering, welke een dusdanige hoogte heb
ben bereikt dat zij voor werklieden en onder
nemingen niet meer te dragen zijn.
benden overleg te plegen of te doen plegen,
ligt voor de hand.
Mfendag 4 December 1933 vergaderde
ContSct-Commissie voor het Mijnbedrijf.
Aan de hand van een door den R. K. Mjjn-
werkersbond tot de Contact-Commlssle gericht
schrijven werd uitvoerig gesproken over den al-
gemeenen toestand van de mijnindustrie.
De vergadering gaf eenparig als hare over
tuiging te kennen, dat de steeds verder gaande
contingenteering van Nederlandsche kolen In
het buitenland een beperking van vreemde ko
len hier te lande noodzakelijk maakt. De mijn
ondernemingen hebben geen middel onbeproefd
gelaten om de moeilijkheden te overwinnen. Zjj
hebben haar personeel aanzienlijk Ingekrom -
pen en op verschillende ontginningszetels een
sterke verkorting van de. werkweek toegepast.
Alles is voorts gedaan om de productiekosten
te verlagen ten einde in staat te zijn aan de
felle concurrentie het hoofd te bieden. Aan
deze middelen is evenwel een grens. De toestand
is thans zoodanig geworden, dat, als de Re
geering niet ingrijpt, de mijnen den ongelij-
ken strijd tégen het buitenland niet langer
kunnen volhouden. De Contact-Commlssle ziet
niet voorbij, dat bij de contingenteering van
brandstoffen verschillende belangen betrokken
zijn, waarmede de Regeering rekening heeft
te houden. Dit neemt intusschen niet weg, dat
met recht verwacht mag worden, dat de Re
geering dezen belangrijken tak van nijverheid
zal weten te beschermen tegenover maatrege
len van het buitenland, welke de Nederland-
sebe mijnen in haar bestaan bedreigen. Zou
bjj de nu loopende ooderhandelingen over ver
nieuwing van het handelsverdrag met Duitsch-
Blijkens bet voorgestelde art. 5 van het ont
werp zal de motorrijtuigenbelasting voor een
vol jaar bedragen:
a. voor een motorrijtuig op twee of drie wie
len: indien het eigen gewicht niet meer be-
r. f 13.50; boven 60 tot
boven 120 tot en met
500 K.G. f 40.—; boven 500 K. G. per 100 K G.
eigen gewicht f 8.
b. voor een motorrijtuig op meer dan drie
wielen en ingericht voor het vervoer van niet
meer dan zes personen, den bestuurder daar
onder niet begrepen, per 100 K.G. eigen ge
wicht J 8.doch tenminste ƒ64.
c. voor een motorrijtuig op meer dan drie
wielen en Ingericht voor het vervoer van meer
den bestuurder daaronder
100 K.G. eigen gewicht
Onder de middelen, waardoor de Regeering
de mijnen eenigszins zou kunnen tegemoet ko
men, werd mede genoemd de heffing van een
recht van burcenlandsche steenkolen, zooals oox
van de uit eigen bodem gewonnen kolen in den
vorm van mijnrecht geheven wordt.
Ook werd de nadruk gelegd op het groote
belang, dat met den aanleg der havenwerken
aan het Julianakanaal en van de verbindingen
daarmede zoodanige spoed wordt betracht, dat
zjj bjj het gereedkomen van dezen waterweg
in gebruik kunnen worden genomen.
hoort te staan
de (rentabiliteit
cierde werken, omdat men anders het recht niet
heeft, den toekomstlgen belastingbetaler te be
lasten.
De berekening van de rentabiliteit der water
wegen verkeert nog slechts in haar kinder
schoenen. ZIJ is voor het eerst op grootere
schaal toegepast voor de ontworpen Twente
kanalen. waarbij de moeilijkheden van zulk
een berekening eerst recht zijn gebleken. Ook
zal meer aandacht moeten worden geschonken
aan de gevolgen van de opening van nieuwe
verkeerswegen voor de rentabiliteit van be
staande.
En het luchtverkeer, dat zoovele voordeelen
biedt, zal zich zoodanig ontwikkelen, dat de
België heeft tegenover Argentinië zijn conse
quenties getrokken.
De monetaire maatregelen der Argentjjnsche
regeering leidden tot een vrijwel algeheele blok-
keerlng van de buitenlandsche schuldvorde
ringen.
Thans is de Belgische regeering tot retorsle-
maatregelen overgegaan.
Alle in België verblijvende personen, die van
Argentinië koopen, moeten over de Belgische
Nationale Bank het aan de verkoopers verschul
digde bedrag storten. Uit deze bedragen zullen
dan de Belgische exporteurs naar Argentinië
betaald worden.
VogaLNedertand schuilt hierin een vlngerwij-
zigg( mehit ,J>e Standaard” hier aeer terecht
BATAVIA, 5 Dec. (Aneta). Het lid van den
Volksraad, de heer H. H. Kan. diende bU de
Regeering schrlftelljke vragen in, waarin
onder aanvoering van een achttal overwegin
gen, o.a. dat de schuldenlast van Ned.-
Indië tegen het einde van 1934 ongeveer
1.800.000.000.zal bedragen, dat na consoli
datie der geheele landschuld aan reine en af
lossing zal moeten worden betaald 115.000.000
per jaar„dat de landsinkomsten in de komende
Jaren ondanks alle drukkende, niet meer voor
opvoering vatbare lasten, ten hoogste
250.000.000.zullen bedragen, dat dus voor
aanzienlijke tekorten telkenjaze nog zal moe
ten- worden geleend, dat hierdoor Nederland
gevaar loopt niet in staat te zijn om als voor
aanstaande koloniale mogendheden haar
schoonen plicht en heilige roeping te vervullen
om land en volk van Ned.-Indië tot voort
schrijdende ontwikkeling en welstand te bren
gen, gevraagd wordt, of de Regeering bereid is
eerbiediglijk doch dringend een beroep te doen
op het Opperbestuur, dat het de Regeering van
het moederland moge behagen voor alles maat
regelen te nemen ter verkrijging van een ver-
mindering der schulden- en rentelasten van
Ned.-*^.
Het instellen van een verkeersfonds brengt
mee het opheffen van het wegenfonds. De op
brengst der wegen- en die der rljwielbeiasting
zullen niet uitsluitend voor wegenverbelering
worden gebruikt, maar zullen, met de andere
Inkomsten van het verkeersfonds. tot bestrij
ding der gezamenlijke uitgaven voor bet verkeer
dienen.
De eigenaardige verhoudingen op het gebied
der waterwegen maken het moeilijk, reeds nu
het waterverkeer, evenals het motor- en rijwlel-
verkeer, rechtstreeks door een verkeersbelasting
te treffen en aan de Rijkskosten van het ver
keer te laten meebetalen. Het waterverkeer is
zoo groote elschen aan het Rljksbudget gaan
stellen, dat de gewone dienst de noodlge gel
den niet meer kon leveren en men groote
werken op den kapitaaldienst der Rijksbegroo-
ting bracht, waardoor de druk op den gewonen
dienst-yerst langzaam voelbaar wordt. Maar
naa/t cteze vergemakkelijkte financiering be-
l de nauwkeurige overweging van
Iteit der op langer termijn gefinan-
Door den motor is t in Nederland het spoor-
wegmonopolie van reizigers en jjlgoederenver-
voer e.d. verdwenen en daarmee vervalt de
rechtsgrond om den spoorweg tegenover dat
monojxilie allerlei beperkende en bezwarende
bepalingen op te leggen, zooals spoor- en tram-
wetgeving en concessies thans nog doen. Op
dat gebied kan een wijziging een goede uit
werking op de geldelljke uitkomsten hebben.
Voorts moeten ingrijpende maatregelen in
het spoorwegbedrijf zelf worden genomen ter
verkleining van het tekort.
De regeering meent, dat zij met b kwamen
spoed met de ordening moet beginnen. ZU zal
zich dan daarbij laten bijstaan door een com
missie van advies, die maatregelen moet voor
bereiden en op de uitvoering ervan moet toe
zien. Dat de minister van waterstaat, aan wien
het beheer van het verkeersfonds zal worden
opgedragen, niet zal nalaten, met belangheb-
A1 zijn de groote tekorten van spoor- en
tramwegondememingen niet alleen aan de
concurrentie der andere verkeersmiddelen te
wijten en heeft met name de algemeene crisis
een geweldige vermindering van het spoorweg
vervoer ten gevolge, moeilijk kan worden be
streden, dat de spoor- en tramwegen zwaar
zijn getroffen door het zich snel ontwikkelende
wegverkeer.
dan zes personen,
niet begrepen, per
10.—
en daarboven. Indien het rijtuig is Ingericht
voor het vervoer van niet meer dan tien per
sonen, ƒ2 50 per zitplaats; meer dan tien per
sonen en niet meer dan 20 personen 25.
benevens ƒ3.per zitplaats boven tien; meer
dan 20 en niet meer dan 30 personen 55.
benevens ƒ3.50 pér zitplaats boven twintig;
meer dan 30 en niet meer dan 40 personen
90.benevens 4.per zitplaats boven der
tig; meer dan 40 personen 130.benevens
4.50 per zitplaats boven veertig.
d voor een motorrijtuig op meer dan drie
wielen, niet vallende onder de omschrijving van
de letters b en c, indien het eigen gewicht be
draagt niet meer dan 1000 K.G.
per 100 KG. eigen gewicht ƒ9.doch ten
minste /72.boven 1000 tot en met 2000 K.G.
90.benevens 10.— voor elke 100 K.G. bo
ven 1000 K.G.; boven 2000 tot en met 3000
K.G. ƒ190.benevens ƒ11.voor elke 100
K.G. boven 2000 K.G boven 3000 tot en met
4000 K.G. 300.benevens 12.voor elke
100 K.G boven 3000 K.G.; boven 4000 tot en
met 5000 K.G. 420.benevens 13.voor
elke 100 K.G. boven 4000 K.G.; boven 5000 tot
en met 6000 K.G. 550.benevens 14.
voor elke 100 K.G. boven 5000 K. G.; meer dan
6000 K.G. 690.benevens 15 voor elke 100
K.G. boven 6000 K G.
De betasting voor een motorrijtuig op twee
wielen wordt verhoogd: indien het is Ingericht
voor het vervoer van méér dan één persoon,
met ƒ5.en indien door middel van dat mo
torrijtuig een rij- of voertuig of zijspan wordt
voortbewogen, met 13.50.
Ingevolge het ontwerp zullen rijwielen met
aanhangmotoren in den vervolge betast worden
als motorrijwielen.
Van de belasting van personenauto's wordt de
grondslag van f 6 op f 8 gebracht. Voor auto
bussen van f 8 op f 10, doch bovendien wordt
een betasting geheven per zitplaats (die van den
bestuurder niet medegeteld). waardoor de auto
bussen van zeer groote afmetingen, welke het
verkeer op den weg bemoeilijken en daardoor
wegverbreedlng en bochtverbetering te eerder
noodig maken, meer overeenkomstig die gevol
gen worden betast.
Voor vrachtauto’s is aanvankelijk gezocht
naar een systeem, waarbij het laadvermogen
een grooter gewicht In de schaal kon leggen.
Een belastinggrondslag naar het taadgewicht
brengt echter bU de toepassing groote bezwa
ren mede en blijkt voorshands niet noodig, in
dien bjj toeneming van het eigen gewicht de
belastinggrondslag eenlge progressie vertoont.
Deze progressie is dan zoo gekozen, dat voor
wagens met verschillend taadgewicht een betas
ting zal worden betaald, welke, indien men de
ze omslaat over eigen gewicht en gemiddelde
lading, per 100 kilogram ongeveer dezelfde is.
Bij het tot dusverre bestaande stelsel nam de
ze eenheidsbetasting af naarmate het laadge-
wlcht grooter werd.
Ook de motorrijtuigen op twee wielen
duozlt en met zijspan vragen meer van den
dan alleen uit hun gewicht zou volgen,
wordt daarom meer in overeenstemming geacht
met de elschen. welke zij aan den weg doen
stellen, indien zjj zwaarder dan voorheen
den belast.
Tot dusver werden tractoren en aanhang
wagens door de toepassing der oude wet
bevoordeeld tegenover vrachtauto's, terwijl
juist de meeste ruimte op den weg vragen
Ingediend is een wetsontwerp
van een verkeersfonds.
Aan de memorie van toelichting wordt
volgende ontleend:
Van overheidswege zal het verkeer moeten
worden gezien als één geheel en zullen maatrege
len van coördinatie van verschillende verkeers
middelen in het leven moeten worden geroepen,
zoodat de verliezen van de gemeenschap ge
ringer worden, maar tevens waarborgen wor
den gegeven, dat het vervoer tegen matigen
prijs plaats vindt.
In het Rljksbudget moet worden uitgedrukt,
dat het verkeer een eenheid is en dat alleen in
samenwerkl:
Dit streven
van een verkeersfonds, waarin de voorzienin
gen worden getroffen ter versterking van het
onderling verband der verkeersmiddelen te
tand, te water en door de lucht. Komt dit fonds
tot stand, dan zullen alle Rljksultgaven voor
het verkeer over de spoorwegen, de tramwegen,
de waterwegen, de landwegen en door de lucht
ten taste van dit fonds komen, welke uitgaven
dan vooreerst zullen moeten worden gedekt
door de inkomsten, welke de verschillende ver-
keeren aan het Rijk opbrengen.
Wie vraagt, e« het einde der spoorwegpe-
riode niet nadert en of niet met het railver
keer moet werden afgerekend (met aanvaar
ding van geweldige kapitaalvertteeen)Melle
zich voor, welken invloed afschaffing van het
railverkeer zon hebben op het wegverkeer. Van
evei neming van het railverkeer door het weg
verkeer kan geen sprake zijn. Nederland kan
het In het algemeen belang niet zonder spoor
weg stellen en de algemeene belastingbetaler
Moet das, zoo noodig, de sommen opbrengen,
noodig om, nadat alle andere bronnen sfjn nit-
8epnt, het spoorwegbedrijf in het leven te
honden.
De groote kracht, welke van het Verkeers
fonds voor de geheele regeling van het verkeer
zal uitgaan, zal onder leiding van den minister
van Waterstaat en onder zijn verantwoordelijk
heid moeten uitgaan van het werk, dat de cen
trale commissie van advies zal verrichten. Het
ligt in het voornemen, in deze commissie te be
noemen de hoofdambtenaren van het ministerie
van Waterstaat, die b|j de verzorging van het
verkeer betrokken zijn en zich meer in het bij
zonder bezig houden met het verkeer over" het
water, over de landwegen, over de spoor- en
tramwegen en door de lucht, een vertegenwoor
diger van de directie der Nederlandsche Spoor
wegen, een van den minister van financiën en
een van het bedrijf der Posterijen. Telegrafie
en Telefonie.
Deze commissie zal zoo noodig verkeersonder
nemingen moeten kunnen dwingen, haar in
te lichten omtrent het beheer, de exploitatie en
dé werking dier ondernemingen.
Door de oprichting Van een Ver
keersfonds, waartoe thans een wets
ontwerp is ingediend, worden voor
zieningen getroffen ter versterking
van het onderling verband der ver
keersmiddelen te land, te water en
door de lucht
BIJ alle maatregelen tnzake verkeer zal hij
zich verder mede laten lelden door de flnan-
cleele gevolgen voor de Rljksbegrooting. Nam
men geen mgrijper.de maatregelen, dan zou
het verkeer, aan het Rijk in 1934 koster
56.142.365, te kwijten uit den gewonen dienst,
en 18.453.150 uit den kapitaaldienst. In de
millioennota heeft de minister van financiën
uiteengezet, dat in dezen toestand niet kan
worden berust en dat de instelling van het
verkeersfonds de gelegenheid moet bieden, de
verkeerskoeten met 32a millioen te verminde
ren. Een der middelen hiertoe is de genoemde
hoogere heffing van de motorrijtuigenbelas
ting (de vroegere wegenbelasting) en van de
rljwielbeiasting ten bedrage van 9 millioen.
Erkent men eenmaal de noodzakelijkheid
*an den spoorweg in het algemeen belang, dan
vloeit daaruit vanzelf voort eenlge gebonden
heid van dien spoorweg in den vorm van ex-
WoitaUepUcht, vervoersplicht en vereischte
foedkeuring van tarieven, welke invloed oefe
nen op de rentabiliteit der spoorwegen. Dit
•lult volstrekt niet in. dat de spoorweg in den
tegenwoordigen omvang moet worden gehand
haafd. Als terugbrenging van het spoorwegbe-
•teljf tot gerlngeren omvang noodig of toe
laatbaar blijkt zonder het algemeen belang te
*haden, zal men niet mogen schromen dit te
van gebondenheid van den
aan andere vervoermidde-
*n worden opgelegd. Een zoo ingrijpende be-
taoelenis zou hun rentabiliteit onnoodlg be
nvloeden en een kostbare overheidsinmenging
hi het leven roepen. De overheidsbemoeienis
““et zich zooveel mogelijk beperken tot wat
°°odlg tg voor een veilig verkeer en zich dus
bezig houden met regelingen ten aanzien van
■tenst- en rusttijden, van hoedanigheid van
•haterlaal en keurig daarvan, enz.
Het stoffelijk overschot van Prof. R. Ligten
berg O.F.M., die Maandagmiddag plotseling is
overleden in de pastorie van Mozes en Aaron
te Amsterdam, is gistermorgen per auto over
gebracht naar de R. K- H. B. S. te Lelden.
Hier zullen Woensdagavond te Metten worden
gezongen. Donderdagmorgen om tien uur volgt
in het St. Willibrorduscollege te Katwijk aan
den Rijn de plechtige uitvaartdienst, waarna be
grafenis op het Kerkhof der Franciscanen
aldaar.