I Instelling van een verkeersfonds Rentabiliteit der spoorwegen t De mijnindustrie bedreigd I van De schulden Indië -f SCHADE RAIL VERKEER DONKERE TOEKOMST 5 WOENSDAG 6 DECEMBER Voor Je provincies 9 millioen I Mgr. W. Bouter Zijn koper err- priesterfeest I W aarschynlijk hartverlamming Commissie van Advies De overval in den trein Dader nog voortvluchtig Minister Ir. J. A. Kalff BETER BEVAARBAAR Geen Bedryfsraad Geen bedrijfaraad Pensioenregeling Lamme Goddzak SCHEEPVAART LIGT STIL I J! I Geen afrekeningmet railverkeer Wat voor motorrijtuigen verschuldigd is Ingrijpende maatregelen noodig Prof. R. Ligtenberg O.F.M. Donderdagmorgen plechtige uit vaart en begrafenis te Katwijk a.d. Rijn Doodgebleven in den trein •k De algemeene belastingbetaler moet de sommen opbrengen, om *t spoorwegbedrijf in het leven te houden Zou hjj dan in Nederland nog kunnen tieren? Lang genoeg heeft zij laar nieuwsgierigheid al moeten 'bedwingen! Wat zou Sint gebracht hebben? Plannen tot vergrooting der capa citeit van den Ouden IJsel BEPERKING RIJSTINVOER Op het IJselmeer Maatregelen ter vermindering van de lasten geiflraagd Betaling voor motor rijtuigen De belastingen Uitstel behandeling wetsontwerp De mynen kunnen den ongelyken stryd met het buitenland niet volhouden I IIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII tot instelling het later was de De» belaetingverhooging [e en wor- Hf de hun rentabiliteit onnoodlg be- hl het leven roepen. I A i. m goed resultaat te krijgen is. tt belichaamd in de oprichting ML Teneinde nog nader te kunnen overwegen of een vergunningstelsel voor vrachtauto’s en de met weg Het Daarom ta aan de. Instelling van bet ver- keersfonds een wijziging van de auto- en rtj- vrteibeiaettng verbonden, welke verwacht wordt, ongeveer 9 millioen op te Op welke wijze de rest van de 32.5 millioen zal worden gevonden, zal bij Bs begrooting van het verkeersfonds. bjj welker indiening tevens de begroetingen van waterstaat en van het we genfonds zullen worden gewijzigd, worden uit eengezet. bevorderen. sterke mate •Poorweg moet niet Er heeft zich een Comité gevormd om aan Z. H. Exc. Mgr. W. Bouter, bisschop van Nellore De vertegenwoordigers van den R. K. Mjjn- werkersbond drongen er op aan, thans Inzake het Aanvullingsfonds een beslissing te nemen, zoodat de voorbereiding van de nieuwe zege- worden gehouden. draagt dan 60 K. G. f met 120 K. O. f A Over 1932 werd door Argentinië bU ons inge voerd voor 98.709.632 gulden, terwijl wjj naar Argentinië slechts voor ruim 7 millioen, voor 7.870.058, exporteerden. Zoo sterk Is dus de passiviteit van onze han- delsbalans. dat slechts 121 van den invoer door uitvoer gedekt is. In België is Lamme Goedzak dood! Nog wel in zijn geboorteland! Het Comité is als volgt samengesteld: Mgr. M. J. P. Möllmann, vlc.-gen van het bisdom Haarlem, eere-voorzitter; J. Th. Lagerwey. pas toor, Amsterdam, voorzitter, postgiro 31011; L. Beune, kapelaan; Dr. Ludger Brenninkmeyer; Herman Smit Cz.; J. B. M. van Vlijmen; J. B. Th. van Woesik, kapelaan; A. M. M Olsthoom —van Woesik. penningmeesteresse. Da Costa- kade 44. Amsterdam W. l-ostgiro 13500, Gem. Giro O. 302). Het Comité zou het op prijs stellen de bijdra gen vóór 25 December y mogen ontvangen. Naar aanleiding van den aanslag, weiy^ Maandagavond in een derde klasse coupé v*n een van Utrecht naar Amsterdam op weg zjjr» den trein onder Abcoude door een onverlaat is gepleegd op een 50-jarigen Amsterdammer, den heer L. de Jong, secretaris-penningmeester van den Bond in de Kleedingindustrle, verne men wij nader, dat de burgemeester van Ab coude, Jhr. mr. C. Dedel. met een achttal veld wachters, die daarbij gebruik maakten van po litiehonden, den geheelen nacht in Abcoude en omgeving heeft gezocht naar den ontvluchten dader. Het onderzoek werd zeer bemoeilijkt door het feit, dat door de vorst alle sloten en slöot- jes m.et een dikke ijslaag bedekt waren, zoodat de pleger van den overval een gunstige gele genheid heeft gehad om te ontsnappen zonder een spoor achter te laten. In dit verband is het zeer vel mogeltjk. dat hjf een passeerenden automobilist heeft aangfcepru en met dezen is meegereden. In deze richting wordt dan ook gezocht. eenigszins welke het mgtorverkeer door het gebonoenheid aan den spoorweg land, welk land 75 pet. invoert van den tota len kolenimport hier te lande, geen voor onze mijnindustrie bevredigende regeling worden ge troffen, dan moet het buitengesloten worden geacht door maatregelen tegenover andere ko- lenimporteerende landen onzen mijnen vol doenden steun te bieden en moet de toekomst van onze mijnindustrie donker worden inge zien. van prof. dr. R. vernemen wij nog. dat de zich reeds eenlge dagen ziek voelde. lichte verbetering de gemaakt volgens het ontwerp. Opleggers en aanhangwagens worden beide als vrachtauto s belast. Ook de rijwielen veroorzaken schade aan de bedrijfsultkomsten der (bestaande vervoermid delen. Het is dus billijk, dat zij door een klei ne verhooging der rijwlelbelastlng. welke eerst 1 Augustus 1934 zal Ingaan, zullen bijdragen tot het dekken van het tekort op het Verkeers fonds. Jet is geen aanleiding de provinciën te doen deelen in de opbrengst van de belastingver hoog! r. gen. Anderzijds is het niet logisch. Indien uit na dere bestudeering van het verkeer in zijn geheel moet worden besloten, minder aan wegenverbe tering uit te geven, dan naar verhouding van 1934 op de ontwerpbegrootlng van het wegen1- fonds was uitgetrokken, de wegenverbetering der provincies op den ouden voet door te laten gaan. In aanmerking nemende, dat voor de wegen verbetering (zonder de bruggen) op de begroe ting van het wegenfonds voor 1934 5-ond 9 mll- i- -jj0611 en °P dle van waterstaat V» millioen is meetrokken, wat bij een totaal aan opbrengst van rijwiel- en wegenbelasting van 30 milliog). 9. 5 30ste dier opbrengst ultma kt; ministers het billijk, dat de provipértlT’uitkee- ring eerst aan beperking onderhevig zou zijn, wanneej voor de Rjjkswegenverbetering minder dan 9.5/30ste van de belastingopbrengsten zou worden uitgetrokken. Bjj de vaststelling van bet bedrag voor we genverbetering wordt geen rekening gehouden met uitgaven voor den bouw van bruggen ovet" de groote rivieren. De regeering acht het natio nale belang van de verbinding van het noorden en zuiden des lands zoo gewichtig, dat zij voor nemens is, deze in elk geval zoo krachtig mo gelijk voort te zetten De inzichten betreffende de coördinatier van het verkeer zullen echter van grooten invloed zijn op de wjjze van finan ciering van den bouw der bruggen. Aangaande een van den Prot. Christ. Bond Ingekomen verzoek om een extra-ultkeering voor de mijnwerkers, deelden de directies me de. dat zij blijkens haar houding in vorige ja- ren in het algemeen sympathiek st^o^BVifw over een ultkeering met Kerstmis, doch tot haar leedwezen In deze moeilijke tijden daar voor geen gelden kunnen beschikbaar stellen. Met den door den R. K. Bond geuiten wensch om, indien weder tot Ingrijpende maat regelen. zooals massaal ontslag of nieuwe be perking van de arbeidsweek, moet worden over gegaan. daarover vooraf overleg te plegen met de Vakbonden, zal zooveel mogelijk rekening Bij de Regeering zijn plannen aanhangig ge maakt om. bij wijze van werkverschaffing, over te gaan tot een belangrijke vergrooting van de capaciteit van den Ouden IJssel, waardoor deze bevaarbaar zal worden voor schepen tot ruim 400 ton. thans 200 ton. De besprekingen dienaangaande hebben plaats tusschen Regeering, het waterschap voor den Ouden IJssel en de Ned. Heidemaatschappij. In afwachting van de uitvoering dezer plan nen zal terstond worden overgegaan tot het wegnemen van den grootsten hinderpaal voor de scheepvaart op deze rivier. n.I den hoogen slulsdrempel te Doesburg. Hiervoor zal daar ter plaatse een tweede schutkolk worden gebouwd, waardoor het overladen en lichten van vracht schepen overbodig wordt. Deze belastingverhooging zaT naar aangeno men wordt, het autoverkeer niet een schade toebrengen, die de door dit vervoer bestaan bare en veelal kleine Industrieele bedrijven en handelszaken in hun bestaan zou bedreigen. De verhooging is. hoewel zij van Invloed zal zijn op den omvang van het autoverkeer, nigt van dier» aard, dat het vervoer met motorrij tuigen een terugslag zal ondervinden, die de meest economische bediening van het verkeer zou verstoren. Eindelijk benadert zij. naar de van spoorwegzijde gedane opgave, de schade, verschil in toebrengt. zeer zü i en op smalle wegen het moellljkst voorbij te rij den zijn. Aan deze ongelijkheid wordt een eln- (Br.-Indië) ter gelegenheid van zijn 12Vi-jarlg priesterfeest een huldeblijk aan te bieden. De A. N. W. B. deelt mede: De schipbrug te Hedel is weggenomen. De overtocht geschiedt per pont. - cKseCjrj Volgens het „Handelsblad” zullen van alle rijst, die sinds 1 December Ingevoerd is, ver hoogde Invoerrechten worden geheven en zal zij tevens onder de contingenteering vallen. Aan betrokkenen is daarvan reeds ling gedaan- De scheepvaart op het IJselmeer ligt thans geheel stil. In den afgeloopen nacht is niets meer in of- uitgegaan door de sluizen te Schel- llngwoude. Alleen bij Marken ligt nog een vaar tuig in het ijs vast, dat geladen is met aard appelen. ling daarop niet behoeft te wachten. Wat den gang van zaken bij de ziekenkassen betreft, er kenden de afgevaardigden van alle vakbonden dat deze onbevredigend is, al verschilden zij van meening over de oorzaken daarvan en over de middelen om In dezen toestand verbe tering te brengen. Nu het Dagelljksch Bestuur van het Algemeen Mijnwerkersfonds zich met deze kwestie bezig houdt, dient het resultaat daarvan te worden afgewacht. Inzake het Aan vullingsfonds zal thans aan het Algemeen Mijn werkersfonds verzocht worden omtrent die ver strekkingen, waarover in de Pensioen commissie overeenstemming is verkregen, de noodlge reglementaire bepalingen te ontwerpen. De financiering van de uit het Aanvullingsfonds te verleenen toeslagen zal In een binnenkort te houden nieuwe vergadering een punt van bespreking uitmaken. aanvullende bepalingen van bet vergunning stelsel voor autobussen, zooals die zijn neerge legd In het ontwerp van wet tot wijziging van de wet op de openbare vervoermiddelen, onge wijzigd zouden passen in een ordening van het verkeer, zooals de minister van Waterstaat zich voorstelt, zou aan uitstel van behandeling van dit wetsontwerp door hem de voorkeur worden gegeven. Naar ’s-Mlnlsters oordeel zal reeds aan eenlge bezwaren der ongebreidelde concur rentie. welke de bestaande middelen van ver voer te water en over rails van het motor- verkeer ondervinden, worden tegemoetgekomen door de hoogere heffingen, welke in het bijzon der het zware verkeer zullen treffen, nu bij de opstelling van de nieuwe bepalingen is uitge gaan van de grondgedachte, dat. hoe zwaarder het verkeer en hoe volumineuzer de vervoer middelen. zooveel te grooter de elschen, waar aan de weg moet voldoen en de uitgaven om dezen daarvoor geschikt te maken. Terwijl dus eenerzjjds de grondslag per 100 kilogram voor de verschillende wagentypen is verhoogd, zijn anderzijds de belastingen verzwaard, naar ge lang het eigen gewicht toeneemt en dus ook het laadvermogen grooter wordt. Omtrent het Jftsterven Ligtenberg O.F.M. professor - Maandagmiddag was er een in zijn toestand gekomen. HU besloot toen in gezelschip van zijn ordebroeder dr. van Egmond uit de pastorie van „Mozes en AAron", waar hij enkele dagen had doorgebracht, weer naar zijn woonplaats aan de R.K. H.B.S. te Leiden vertrekken. Juist toen men gereed stond de pastorie te verlaten, is prof. Ligtenberg in elkaar gezakt. Het H. Oliesel werd hem nog toegediend. Reeds vijf minuten later was de dood ingetreden. uitgaven der overheid daarvoor niet uitslui tend tot winst aanleiding geven, maar aan andere verkeersmiddelen verlies kunnen be rokkenen. Vervolgens kwam in behandeling een schrij ven van den R. K. Mjjnwerkersbond. waarin werd voorgesteld het daarheen te leiden, dat op de mijnindustrie de Bedrijfsradenwet wordt toegepast. De directies bleken van oordeel, dat voorshands geen voldoende reden bestaat om de Contact-Commlssle, welke bevredigend werkt, den vorm te geven van een bedrijfs- raad Naar hare meening kwamen andere be drijven, waar niet reeds, zooals In de mijn industrie, een georganiseerd overleg bestaat, voor toepassing der Bedrijfsradenwet eerder m aanmerking. In ieder geval zouden de direc ties willen afwachten, welke ondervinding daar mede elders wordt opgedaan. De vertegenwoordigers van den R. K. Bond betreurden dit standpunt. Zij zagen in de Be drijfsradenwet een middel om het reeds In het mijnbedrijf bestaande overleg tusschen werk gevers en werknemers tot verdere ontwikkeling te brengen en de samenwerking tusschen beide partijen beter tot haar recht te laten komen. Zjj drongen er bij de directies op aan, deze aangelegenheid nader in beraad te nemen. Maandagmorgen te half negen werd aan het station te Amersfoort aangifte gedaan, dat in een coupé van den uit Zwolle aankomenden trein, iemand van het treinpersoneel dood was gebleven. Bij onderzoek bleek dat te zijn de hoofdconducteur J. W. U. uit Zwolle. De mede passagiers zagen den man tusschen Ei inelo en Nljkerk onwel worden. In Njjkerk was de man al dood, zooals daar door den dokter werd geconstateerd. Na een tweede onderzoek door den directeur van den O.G.D. werd de doode overgebracht naar het lijkenhuis van de algemeene begraaf- i plaats te Amersfoort. De oorzaak van het overlijden Is vermoede- Ijjk hartverlamming, waaraan de strenge koude wel niet vreemd zal zijn. De minister herinnert voorts aan den sedert 1926 voor autobusdiensten bestaanden vergun ningsplicht. Voor vrachtautodlensten is een dergelljk voorstel aanhangig. De voorsprong van de overige vervoermidde len op den spoorweg rechtvaardigt het doen mee betalen^ door die overige vervoermiddelen In de kosten van het spoorwegverkeer. Met betrekking tot de nieuwe pensioenrege ling voor de mijnarbeiders bracht de voorzitter in herinnering, dat het door de Pensioencom- missie ontworpen schema thans bjj het Alge meen Mijnwerkersfonds wordt uitgewerkt in den vorm van een reglementswijziging. Inmid dels moet door de Contact-Commlssle nog tot oplossing worden gebracht de kwestie van de financiering van het Aanvullingsfonds Wat betreft het tijdstip, waarop de nieuwe rege ling in werking kan treden, merkten de direc ties op. dat hoewel zij erkennen zich verbon den te nebben in de hoogere pensioenlasten haar deel op te brengen, de middelen daartoe bjj den tegenwoordigen bedrljfstoestand niet aanwezig zijn. Voorts moet rekening worden gehouden met het feit, dat ook van de vele arbeiders, wier inkomsten door de verzulm- diensten aanzienlijk zijn gedaald, bezwaarlijk hoogere premies kunnen worden geheven. In deze omstandigheden achten de directies het onvermijdelijk, dat met de invoering van de nieuwe pensioenregeling gepaard gaat een ver mindering van de overige lasten der sociale verzekering. Hiervoor komen allereerst in aan merking de bijdragen ten behoeve van de ziek teverzekering, welke een dusdanige hoogte heb ben bereikt dat zij voor werklieden en onder nemingen niet meer te dragen zijn. benden overleg te plegen of te doen plegen, ligt voor de hand. Mfendag 4 December 1933 vergaderde ContSct-Commissie voor het Mijnbedrijf. Aan de hand van een door den R. K. Mjjn- werkersbond tot de Contact-Commlssle gericht schrijven werd uitvoerig gesproken over den al- gemeenen toestand van de mijnindustrie. De vergadering gaf eenparig als hare over tuiging te kennen, dat de steeds verder gaande contingenteering van Nederlandsche kolen In het buitenland een beperking van vreemde ko len hier te lande noodzakelijk maakt. De mijn ondernemingen hebben geen middel onbeproefd gelaten om de moeilijkheden te overwinnen. Zjj hebben haar personeel aanzienlijk Ingekrom - pen en op verschillende ontginningszetels een sterke verkorting van de. werkweek toegepast. Alles is voorts gedaan om de productiekosten te verlagen ten einde in staat te zijn aan de felle concurrentie het hoofd te bieden. Aan deze middelen is evenwel een grens. De toestand is thans zoodanig geworden, dat, als de Re geering niet ingrijpt, de mijnen den ongelij- ken strijd tégen het buitenland niet langer kunnen volhouden. De Contact-Commlssle ziet niet voorbij, dat bij de contingenteering van brandstoffen verschillende belangen betrokken zijn, waarmede de Regeering rekening heeft te houden. Dit neemt intusschen niet weg, dat met recht verwacht mag worden, dat de Re geering dezen belangrijken tak van nijverheid zal weten te beschermen tegenover maatrege len van het buitenland, welke de Nederland- sebe mijnen in haar bestaan bedreigen. Zou bjj de nu loopende ooderhandelingen over ver nieuwing van het handelsverdrag met Duitsch- Blijkens bet voorgestelde art. 5 van het ont werp zal de motorrijtuigenbelasting voor een vol jaar bedragen: a. voor een motorrijtuig op twee of drie wie len: indien het eigen gewicht niet meer be- r. f 13.50; boven 60 tot boven 120 tot en met 500 K.G. f 40.—; boven 500 K. G. per 100 K G. eigen gewicht f 8. b. voor een motorrijtuig op meer dan drie wielen en ingericht voor het vervoer van niet meer dan zes personen, den bestuurder daar onder niet begrepen, per 100 K.G. eigen ge wicht J 8.doch tenminste ƒ64. c. voor een motorrijtuig op meer dan drie wielen en Ingericht voor het vervoer van meer den bestuurder daaronder 100 K.G. eigen gewicht Onder de middelen, waardoor de Regeering de mijnen eenigszins zou kunnen tegemoet ko men, werd mede genoemd de heffing van een recht van burcenlandsche steenkolen, zooals oox van de uit eigen bodem gewonnen kolen in den vorm van mijnrecht geheven wordt. Ook werd de nadruk gelegd op het groote belang, dat met den aanleg der havenwerken aan het Julianakanaal en van de verbindingen daarmede zoodanige spoed wordt betracht, dat zjj bjj het gereedkomen van dezen waterweg in gebruik kunnen worden genomen. hoort te staan de (rentabiliteit cierde werken, omdat men anders het recht niet heeft, den toekomstlgen belastingbetaler te be lasten. De berekening van de rentabiliteit der water wegen verkeert nog slechts in haar kinder schoenen. ZIJ is voor het eerst op grootere schaal toegepast voor de ontworpen Twente kanalen. waarbij de moeilijkheden van zulk een berekening eerst recht zijn gebleken. Ook zal meer aandacht moeten worden geschonken aan de gevolgen van de opening van nieuwe verkeerswegen voor de rentabiliteit van be staande. En het luchtverkeer, dat zoovele voordeelen biedt, zal zich zoodanig ontwikkelen, dat de België heeft tegenover Argentinië zijn conse quenties getrokken. De monetaire maatregelen der Argentjjnsche regeering leidden tot een vrijwel algeheele blok- keerlng van de buitenlandsche schuldvorde ringen. Thans is de Belgische regeering tot retorsle- maatregelen overgegaan. Alle in België verblijvende personen, die van Argentinië koopen, moeten over de Belgische Nationale Bank het aan de verkoopers verschul digde bedrag storten. Uit deze bedragen zullen dan de Belgische exporteurs naar Argentinië betaald worden. VogaLNedertand schuilt hierin een vlngerwij- zigg( mehit ,J>e Standaard” hier aeer terecht BATAVIA, 5 Dec. (Aneta). Het lid van den Volksraad, de heer H. H. Kan. diende bU de Regeering schrlftelljke vragen in, waarin onder aanvoering van een achttal overwegin gen, o.a. dat de schuldenlast van Ned.- Indië tegen het einde van 1934 ongeveer 1.800.000.000.zal bedragen, dat na consoli datie der geheele landschuld aan reine en af lossing zal moeten worden betaald 115.000.000 per jaar„dat de landsinkomsten in de komende Jaren ondanks alle drukkende, niet meer voor opvoering vatbare lasten, ten hoogste 250.000.000.zullen bedragen, dat dus voor aanzienlijke tekorten telkenjaze nog zal moe ten- worden geleend, dat hierdoor Nederland gevaar loopt niet in staat te zijn om als voor aanstaande koloniale mogendheden haar schoonen plicht en heilige roeping te vervullen om land en volk van Ned.-Indië tot voort schrijdende ontwikkeling en welstand te bren gen, gevraagd wordt, of de Regeering bereid is eerbiediglijk doch dringend een beroep te doen op het Opperbestuur, dat het de Regeering van het moederland moge behagen voor alles maat regelen te nemen ter verkrijging van een ver- mindering der schulden- en rentelasten van Ned.-*^. Het instellen van een verkeersfonds brengt mee het opheffen van het wegenfonds. De op brengst der wegen- en die der rljwielbeiasting zullen niet uitsluitend voor wegenverbelering worden gebruikt, maar zullen, met de andere Inkomsten van het verkeersfonds. tot bestrij ding der gezamenlijke uitgaven voor bet verkeer dienen. De eigenaardige verhoudingen op het gebied der waterwegen maken het moeilijk, reeds nu het waterverkeer, evenals het motor- en rijwlel- verkeer, rechtstreeks door een verkeersbelasting te treffen en aan de Rijkskosten van het ver keer te laten meebetalen. Het waterverkeer is zoo groote elschen aan het Rljksbudget gaan stellen, dat de gewone dienst de noodlge gel den niet meer kon leveren en men groote werken op den kapitaaldienst der Rijksbegroo- ting bracht, waardoor de druk op den gewonen dienst-yerst langzaam voelbaar wordt. Maar naa/t cteze vergemakkelijkte financiering be- l de nauwkeurige overweging van Iteit der op langer termijn gefinan- Door den motor is t in Nederland het spoor- wegmonopolie van reizigers en jjlgoederenver- voer e.d. verdwenen en daarmee vervalt de rechtsgrond om den spoorweg tegenover dat monojxilie allerlei beperkende en bezwarende bepalingen op te leggen, zooals spoor- en tram- wetgeving en concessies thans nog doen. Op dat gebied kan een wijziging een goede uit werking op de geldelljke uitkomsten hebben. Voorts moeten ingrijpende maatregelen in het spoorwegbedrijf zelf worden genomen ter verkleining van het tekort. De regeering meent, dat zij met b kwamen spoed met de ordening moet beginnen. ZU zal zich dan daarbij laten bijstaan door een com missie van advies, die maatregelen moet voor bereiden en op de uitvoering ervan moet toe zien. Dat de minister van waterstaat, aan wien het beheer van het verkeersfonds zal worden opgedragen, niet zal nalaten, met belangheb- A1 zijn de groote tekorten van spoor- en tramwegondememingen niet alleen aan de concurrentie der andere verkeersmiddelen te wijten en heeft met name de algemeene crisis een geweldige vermindering van het spoorweg vervoer ten gevolge, moeilijk kan worden be streden, dat de spoor- en tramwegen zwaar zijn getroffen door het zich snel ontwikkelende wegverkeer. dan zes personen, niet begrepen, per 10.— en daarboven. Indien het rijtuig is Ingericht voor het vervoer van niet meer dan tien per sonen, ƒ2 50 per zitplaats; meer dan tien per sonen en niet meer dan 20 personen 25. benevens ƒ3.per zitplaats boven tien; meer dan 20 en niet meer dan 30 personen 55. benevens ƒ3.50 pér zitplaats boven twintig; meer dan 30 en niet meer dan 40 personen 90.benevens 4.per zitplaats boven der tig; meer dan 40 personen 130.benevens 4.50 per zitplaats boven veertig. d voor een motorrijtuig op meer dan drie wielen, niet vallende onder de omschrijving van de letters b en c, indien het eigen gewicht be draagt niet meer dan 1000 K.G. per 100 KG. eigen gewicht ƒ9.doch ten minste /72.boven 1000 tot en met 2000 K.G. 90.benevens 10.— voor elke 100 K.G. bo ven 1000 K.G.; boven 2000 tot en met 3000 K.G. ƒ190.benevens ƒ11.voor elke 100 K.G. boven 2000 K.G boven 3000 tot en met 4000 K.G. 300.benevens 12.voor elke 100 K.G boven 3000 K.G.; boven 4000 tot en met 5000 K.G. 420.benevens 13.voor elke 100 K.G. boven 4000 K.G.; boven 5000 tot en met 6000 K.G. 550.benevens 14. voor elke 100 K.G. boven 5000 K. G.; meer dan 6000 K.G. 690.benevens 15 voor elke 100 K.G. boven 6000 K G. De betasting voor een motorrijtuig op twee wielen wordt verhoogd: indien het is Ingericht voor het vervoer van méér dan één persoon, met ƒ5.en indien door middel van dat mo torrijtuig een rij- of voertuig of zijspan wordt voortbewogen, met 13.50. Ingevolge het ontwerp zullen rijwielen met aanhangmotoren in den vervolge betast worden als motorrijwielen. Van de belasting van personenauto's wordt de grondslag van f 6 op f 8 gebracht. Voor auto bussen van f 8 op f 10, doch bovendien wordt een betasting geheven per zitplaats (die van den bestuurder niet medegeteld). waardoor de auto bussen van zeer groote afmetingen, welke het verkeer op den weg bemoeilijken en daardoor wegverbreedlng en bochtverbetering te eerder noodig maken, meer overeenkomstig die gevol gen worden betast. Voor vrachtauto’s is aanvankelijk gezocht naar een systeem, waarbij het laadvermogen een grooter gewicht In de schaal kon leggen. Een belastinggrondslag naar het taadgewicht brengt echter bU de toepassing groote bezwa ren mede en blijkt voorshands niet noodig, in dien bjj toeneming van het eigen gewicht de belastinggrondslag eenlge progressie vertoont. Deze progressie is dan zoo gekozen, dat voor wagens met verschillend taadgewicht een betas ting zal worden betaald, welke, indien men de ze omslaat over eigen gewicht en gemiddelde lading, per 100 kilogram ongeveer dezelfde is. Bij het tot dusverre bestaande stelsel nam de ze eenheidsbetasting af naarmate het laadge- wlcht grooter werd. Ook de motorrijtuigen op twee wielen duozlt en met zijspan vragen meer van den dan alleen uit hun gewicht zou volgen, wordt daarom meer in overeenstemming geacht met de elschen. welke zij aan den weg doen stellen, indien zjj zwaarder dan voorheen den belast. Tot dusver werden tractoren en aanhang wagens door de toepassing der oude wet bevoordeeld tegenover vrachtauto's, terwijl juist de meeste ruimte op den weg vragen Ingediend is een wetsontwerp van een verkeersfonds. Aan de memorie van toelichting wordt volgende ontleend: Van overheidswege zal het verkeer moeten worden gezien als één geheel en zullen maatrege len van coördinatie van verschillende verkeers middelen in het leven moeten worden geroepen, zoodat de verliezen van de gemeenschap ge ringer worden, maar tevens waarborgen wor den gegeven, dat het vervoer tegen matigen prijs plaats vindt. In het Rljksbudget moet worden uitgedrukt, dat het verkeer een eenheid is en dat alleen in samenwerkl: Dit streven van een verkeersfonds, waarin de voorzienin gen worden getroffen ter versterking van het onderling verband der verkeersmiddelen te tand, te water en door de lucht. Komt dit fonds tot stand, dan zullen alle Rljksultgaven voor het verkeer over de spoorwegen, de tramwegen, de waterwegen, de landwegen en door de lucht ten taste van dit fonds komen, welke uitgaven dan vooreerst zullen moeten worden gedekt door de inkomsten, welke de verschillende ver- keeren aan het Rijk opbrengen. Wie vraagt, e« het einde der spoorwegpe- riode niet nadert en of niet met het railver keer moet werden afgerekend (met aanvaar ding van geweldige kapitaalvertteeen)Melle zich voor, welken invloed afschaffing van het railverkeer zon hebben op het wegverkeer. Van evei neming van het railverkeer door het weg verkeer kan geen sprake zijn. Nederland kan het In het algemeen belang niet zonder spoor weg stellen en de algemeene belastingbetaler Moet das, zoo noodig, de sommen opbrengen, noodig om, nadat alle andere bronnen sfjn nit- 8epnt, het spoorwegbedrijf in het leven te honden. De groote kracht, welke van het Verkeers fonds voor de geheele regeling van het verkeer zal uitgaan, zal onder leiding van den minister van Waterstaat en onder zijn verantwoordelijk heid moeten uitgaan van het werk, dat de cen trale commissie van advies zal verrichten. Het ligt in het voornemen, in deze commissie te be noemen de hoofdambtenaren van het ministerie van Waterstaat, die b|j de verzorging van het verkeer betrokken zijn en zich meer in het bij zonder bezig houden met het verkeer over" het water, over de landwegen, over de spoor- en tramwegen en door de lucht, een vertegenwoor diger van de directie der Nederlandsche Spoor wegen, een van den minister van financiën en een van het bedrijf der Posterijen. Telegrafie en Telefonie. Deze commissie zal zoo noodig verkeersonder nemingen moeten kunnen dwingen, haar in te lichten omtrent het beheer, de exploitatie en dé werking dier ondernemingen. Door de oprichting Van een Ver keersfonds, waartoe thans een wets ontwerp is ingediend, worden voor zieningen getroffen ter versterking van het onderling verband der ver keersmiddelen te land, te water en door de lucht BIJ alle maatregelen tnzake verkeer zal hij zich verder mede laten lelden door de flnan- cleele gevolgen voor de Rljksbegrooting. Nam men geen mgrijper.de maatregelen, dan zou het verkeer, aan het Rijk in 1934 koster 56.142.365, te kwijten uit den gewonen dienst, en 18.453.150 uit den kapitaaldienst. In de millioennota heeft de minister van financiën uiteengezet, dat in dezen toestand niet kan worden berust en dat de instelling van het verkeersfonds de gelegenheid moet bieden, de verkeerskoeten met 32a millioen te verminde ren. Een der middelen hiertoe is de genoemde hoogere heffing van de motorrijtuigenbelas ting (de vroegere wegenbelasting) en van de rljwielbeiasting ten bedrage van 9 millioen. Erkent men eenmaal de noodzakelijkheid *an den spoorweg in het algemeen belang, dan vloeit daaruit vanzelf voort eenlge gebonden heid van dien spoorweg in den vorm van ex- WoitaUepUcht, vervoersplicht en vereischte foedkeuring van tarieven, welke invloed oefe nen op de rentabiliteit der spoorwegen. Dit •lult volstrekt niet in. dat de spoorweg in den tegenwoordigen omvang moet worden gehand haafd. Als terugbrenging van het spoorwegbe- •teljf tot gerlngeren omvang noodig of toe laatbaar blijkt zonder het algemeen belang te *haden, zal men niet mogen schromen dit te van gebondenheid van den aan andere vervoermidde- *n worden opgelegd. Een zoo ingrijpende be- taoelenis zou hun rentabiliteit onnoodlg be nvloeden en een kostbare overheidsinmenging hi het leven roepen. De overheidsbemoeienis ““et zich zooveel mogelijk beperken tot wat °°odlg tg voor een veilig verkeer en zich dus bezig houden met regelingen ten aanzien van ■tenst- en rusttijden, van hoedanigheid van •haterlaal en keurig daarvan, enz. Het stoffelijk overschot van Prof. R. Ligten berg O.F.M., die Maandagmiddag plotseling is overleden in de pastorie van Mozes en Aaron te Amsterdam, is gistermorgen per auto over gebracht naar de R. K- H. B. S. te Lelden. Hier zullen Woensdagavond te Metten worden gezongen. Donderdagmorgen om tien uur volgt in het St. Willibrorduscollege te Katwijk aan den Rijn de plechtige uitvaartdienst, waarna be grafenis op het Kerkhof der Franciscanen aldaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 5