E dapige wijze, dat de verliezen van de gemeen schap op het verkeer, als een geheel gezien, ge ringer worden. I Verkeersfonds Prins Hendrik Het jubileum van Roofoverval te Overschie Goederenwagens ontspoord i i HET CADEAUSTELSEL BIJ HET ROODE KRUIS MAANDAG 18 DECEMBER De a.s. Kerstdrukte KONING BORIS IN BELGRADO Averechtsch begin De Indische tarieven aangebracht Oorzaak onbekend Zaterdag 23 December gegrepen Tweede Kerstdag Industrie niet gebaat LICHT AANGEVAREN binnen-zijwand opengescheurd BENOEMINGEN 101-Jarige overleden In het Bisdom Haarlem Feestelijk gehuldigd Niettegenstaande het vele dryfq* Koninklijke onderscheidingen De Prins dankt HET IJS IN DE MAAS Slachtoffer ernstig gewond Waardeering in klin kende mant De „Zilvermeeuw** niet naar Indië Hernieuwde aandrang der drie Middenstandsbonden tot wettel ke regeling De materieele schade is vrij aan- zienlijk. Gelukkig geen per soonlijke ongelukken GEWOON VERKEER IN HET NOORDZEE KAN AAL Eenige wijzigingen Vyf en twintig jaar van krachtig leiden en hartelijk meeleven met deze nuttige vereeniging Er zullen Zaterdag 23 en Dinsdag 26 dezer een aantal extra- treinen rijden De „Pelikaan" neemt de post over De daders, twee jongemannen, een moeilijke achtervolging na Zaterdagavond te een ’P haar wèl en r het druk Z H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft opgericht een nieuwe parochie te Schiebroek, onder den titel van H. Apostel Paulus en be noemd tot eersten pastoor van die parochie den weleerw. heer A. Bekkering. gracht te ’s-Oravenhage het personeel van het Roode Kruis een souvenir aangeboden. De hee- ren ontvingen een dasspeld met gekroonde H., de dames een broche, eveneens met gekroonde H. ver- zoo- van hebben Indus trlee ie Da D- Z. K. H. de Prins heeft Zaterdagochtend, ter gelegenheid van zijn zilveren jubileum, in het gebouw van bet Hoofdbestuur aan de Prlncesse- dle ver- I intusschen wordt al jaren zoo doorgegaan en I d Aan de Memorie van Antwoord aan de Twee de Kamer in zake Ijet wetsontwerp tot wijzi ging van het tarief van Invoerrechten in Ned.- Indiê en bestendiging voor tiet Jaar 1934 van de lijdelijke opcenten op het gewijzigd tarief wordt het volgende ontleend. slachtoffer ook reeds opgewacht, doch toen wa ren de omstandigheden minder gunstig. Le Large is verbonden door den politie-dokter van Overschie, Dr. Donkersloot, en daarna naar zijn huis vervoerd. Dr. Donkersloot stond niet toe, dat hij verhoord werd, daar zijn toestand ernstig is. Hjj heeft zware hoofdwonden opge- loopen. r zullen maatregelen in het leven moeten «Orden geroepen, die ten doel hebben de coördinatie van verkeersmiddelen op zóó- Te Santpoort is in den hoogen ouderdom van 101 jaar overleden de wed Elisabeth Peters, oudste inwoonster der gemeente Velsen. In Juni van het vorige jaar heeft zy onder groote belangstelling haar lOOsten geboortedag gevierd. De oude dame heeft bij die gelegen heid nog enkele woorden voor de geluidsfilm gesproken. in hetzelfde gebouw een ge- lunch gehouden, waarbij de Prins mede aanzat. Des namiddags was er een druk bezochte re ceptie in het gebouw van het Hoofdbestuur van het Roode Kruis te Den Haag en des avonds een diner, gevolgd door een feestelijks bijeen komst, beide in hötel Wittebrug. Daar het slachtoffer, toen de daders hem sloegen, de handen boven het hoofd hield, zijn zijn armen ernstig gewond. De ongelukkige wordt thuis verpleegd, doch kan nog steeds niet wor den gehoord, daar zijn toestand ernstig is. De verdachten hebben beiden bekend en ne men een zeer onverschillige houding aan. Zondagmiddag omstreeks één uur heeft ondel Zsrjjndrecht een ontsporing plaats gehad van een tiental wagens van een goederentrein. Ver moedelijk door een verkeerden wisselstand zijn n.l. onder de buurtschap Pieterman twee wagons van een goederentrein komende van Zwjjn- lllMlllt,-uit <18 runs geluopekL De MMdWW'gutde— renwagens reden tegen de twee wagons, die dwars over de rails kwamen te staan, waardoor ook deze wagens ontspoorden. Persoonlijke on gelukken kwamen hierbij niet voor. De mate rieele schade is vrij aanzienlijk en van sommige goederenwagens is niet veel meer over. Men probeerde zoo spoedig mogelyk de rails vrij te maken, maar X mocht in den loop van den dag niet gelukken den chaos op te ruimen. Het ver keer DordrechtRotterdam moest dan ook over één Hjn worden geleid. De spoorrails ter plaatse zijn vernield. Ter gelegenheid van het bezoek der Bulgaarsche Koninklijke Familie aan Belgrado werd in Petrovoitsch een jacht georganiseerd- Vl.n-r. Koning Alexander van Joego slavië, Koningin Giovanna, KoninginMarie en Koning Boris Het Hoofdbestuur van de Vereeniging „De Princevlag” besloot in zijn vergadering van Vrijdag steun te verleenen aan het door de Kon. Vereeniging Oranjebond geopperde denk beeld, om heden op den receptiedag van Z. K H. Prins Hendrik, ter gelegenheid van diens 25 jarig voorzitterschap van het Ned. Roode Kruis, een postwisseltje aan het Roode Kruis te zen den, gefrankeerd met een Uefdadlgheidspost- zegel als teeken van belangstelling in dit bij zonder jubileum van Z. K. H. worden verzocht insgelijks te tegen deze coördinatie van verschillende ver keersmiddelen, welke in zich niets anders is, dan de vestiging van het tot heden niet bestaande monopolie voor de spoorwegen. Dit ontwerp van wet geeft den spoorwegen een bevoorrechte po sitie in het verkeer en ondermijnt daardoor het verkeer In zijn geheel. Naar wjj vernemen telen de Nederlandsche Spoorwegen ojr op Zaterdag 23 en Dinsdag 26 December a.s. in verband met de Kerstdrukte een aantal extra sneltreinen rjjden. regelen en vaststellen, voor het - Aan de receptie, die Z. K. H. de Prins Zater dagmiddag hield in het gebouw van het hoofd bestuur van het Nederl. Roode Kruis, ter ge legenheid van zijn zilveren jubileum als voor zitter dier vereeniging, ging vooraf een korte samenkomst van den Prins met hoofdbestuurs- en oud-hoofdbestuursleden. De receptie was om. bezocht door: jhr. A. O. Sickinghe, kamerheer der Koningin, die H. M. s gelukwenschen kwam overbrengen aan den Prins als voorzitter van het Roode Kruis en aan het hoofdbestuur. Jhr. Sickinghe overhandigde daar bij tevens, namens de Koningin en de Prinses, een geschenk aan Z. K. H. in deze functie (zil veren bladen). Namens de Konlngin-Moeder is een bloemstuk aangeboden. Voorts verscheen een groot aantal civiele en militaire autoriteiten, vertegenwoordigers van legaties, oud-ministers, Eerste en Tweede Ka merleden, personen uit kunstenaarskringen. In den loop van den middag verscheen mi nister Deckers op de receptie. Hij bood namens de regeering den Prins aan de regeeringsme- daille van het Ned. Roode Kruis, in een speciale uitvoering met brillanten. Het hoofdbestuur bood een klein model van deze medaille aan. Opgemerkt werden nog om. mr. Fock, oud- gouverneur-generaai van Ned.-Indlë; jhr. mr. Beelaerts van Blokland, vice-president van den Raad van State; Ch. Welter, oud-vice-president van den Raad van Ned.-Indië; dr. W. de Vlugt, burgemeester van Amsterdam; staatsraden en tallooze andere hooggeplaatste personen en de putaties van vereenigingen. Nog Werd den Prins aangeboden: door den kunstschilder Willy Sluyter een portret van den Prins; door den beeldhouwer Aug. Falise het afgietsel van een borstbeeld van den Prins; door de Ver. „Het Oranjebruis” een door Mastenbroek vervaardigde crayonteekening; door de Vogefa. een verzameling officlersdassen. Verder kwam een groot aantal bloemstukken binnen. Het Flnsch ss. „Atlanten". dat op weg was van Temeuzen naar Gent, is tengevolge van een defect aan de stuurketting bij het passee- ren van de Hoeksche Brug bij Temeuzen. in aanvaring gekomen met den lichter „Teja” van de Nederlandsche Transport Maatschappij te Rotterdam. De binnenzjjwand van de „Teja” is hierbij opengescheurd. De .Atlanten” heeft haar reis voortgezet. De „Teja” blijft te Temeuzen om gerepareerd te worden. en diep gevoelde woorden van den eersten onder voorzitter, jhr- Röell en van het oudste lid in dienstjaren van het dagelljksch bestuur, prof- Koolemans Beljnen. Dat zoo veelzijdige arbeid verricht is kunnen worden, dankte de jubilaris mede aan de hoofd-comité-leden, hoofdbestuursleden en da- gelyksch bestuursleden benevens aan de mili taire commissarissen, die het leeuwenaandeel van de werkzaamheden op zich genomen heb ben en waarvoor hun harteljjk dank werd ge bracht. In dit verband noemde de jubilaris met veel waardeering enkele namen van hen. die Z. K. H. op zoo uitstekende wijze ter zijde hadden gestaan. Spr- eindigde met de uitdrukkelijke verkla ring. dat hij zijn beste krachten zal blijven geven voor de belangen van het Nederlandsche Roode Kruis, waarbij Z. K H op aller mede werking hoopt te mogen blijven rekenen. Allereerst vestigt men de aandacht op treinen, welke reeds in de reisgidsen zijn meld. Vooral wordt'gewezen op die treinen, welke loopen op uren dat normaal geen trein voor die richting is ingelegd. Het publiek zal goed doen, den reisgids in deze te raadplegen. Gemakshalve geeft men ons de volgende treinen echter nog eens apart op, te weten: gebeurt er ook nu niets. Het autoverkeer kan zichzelf bedruipen, beeft geen tekorten, door de gemeenschap op te bren gen, bet kan zelfs enorme bedragen opbrengen. terwijl het zich steeds ontwikkelt. Dit verkeer is in zich dus gezond. Het railverkeer niet. In- Plaats van nu eerst het ruilverkeer te reorgani seren, waarbij bet uiterste wordt gedaan om bet tekort zoo klein mogelijk te maken en toch <ie gemeenschap te dienen, gaat men het gezon de verkeer maar vast bloed aftappen, zonder dat ingegrepen wordt in het zieke verkeer. Dit zou voor alles noodig zijn geweest, dan hadden we gekregen een logischen opbouw van het verkeer tot één geheel, samengesteld uit ge kende bedrijven. Desnoods had men dan ook het verkeer langs weg gelijktijdig kunnen verbeteren door strenger eischen te stellen en grootere aanspra kelijkheid op te leggen. Niets van dit alles is geschied; alles is ver schoven naar later, als eerst het potje er maar is. waaruit de spoorwegen het geld, dat de con currenten verdienen, putten kunnen. Bij de kap 1» begonnen; dat is en blijft ons bezwaar bij d«en opzet. Misschien had de regeering al deze hisatregelen gelijktijdig kunnen treffen, maar hu dat is nagelaten, blijven wjj bezwaar maken De afdeelingen handelen. Daarna werd meenscha ppeljj ke Het slot zal moeten zijn, dat ieder verkeer niet langer afzonderlijk gefinancierd wordt, maar in bet ryksbudget uitdrukking vindt van een een heid, die door samenwerking een goed resultaat oplevert. We betwijfelen, of op de wijze, als waarop de regeering nu handelt, een goede samenwerking tot stand zal kunnen komen. In de rentabiliteit van de waterwegen heeft men geen inzicht, maar daar zijn volgens den minister zooveel moeilijkheden aan verbonden. \De dat men dit vraagstuk later.wel eens zal pogen op te lossen, wat niet wegneemt, dat hij alle vervoer te water toch maar (zopder dat hjj weet, staar dit toe leiden moet) onder het verkeers- londs brengt. Veel erger is het nog met de spoorwegen. De regeering schrijft dat aan de spoorwegen het bestaande monopolie van het vervoeren van rei zigers en goederen in feite door den motor ont- nonfen is. Om te beginnen; we kennen dit monopolie niet. Men dacht er toch vroeger ook niet aan om dit toe te kennen aan de diligence en de trekschuit, waaraan het dan door den spoorweg zou zijn ontnomen. Vandaar dat het naar onze meenlng niet juist is, het motorveekeer de schuld te geven van de tekorten bij de spoor- en tram wegen. want als deze de verkeersontwikkeling gevolgd hadden, zouden ze er nu heel anders voorstaan. Dat is niet, of in alle geval niet in voldoende mate, geschied. Niemand za] willen beweren, dat thans reeds het einde van de spoorwegperiode daar is, om dat de auto zooveel gemakken biedt, maar wél. dat het einde er is van het tegenwoordig nog steeds gevolgde spoorwegbeleid. Het spoorweg verkeer in zjjn tegenwoordigen vorm is niet meer te handhaven. Een groot deel van het rail verkeer is blijvend door het verkeer langs den weg met motorkracht ovargenomen. Iedere po ging om door de «tot een natuurlijke ontwikke ling en overgang tegen te houden, moet uitloo- pen op financieele en economische nadeelen voor de gemeenschap. Nu schrijft de minister wel, dat zijn beschou wing over de onmogelijkheid van overneming van het geheele railverkeer door het wegverkeer niet insluit, dat de spoorweg in den tegenwoor- digen omvang moet worden gehandhaafd, maar De Maas had zich Zondag ook vastgezet aan de Stuwbrug. Alleen voor het stadje Grave is nog open water met veel dryfys. In Cuyck en Katwijk wandelt men in groep jes van ongeveer twintig personen over de ri vier gaan voor belang de te- Ofschoon er in 1 Noord zeekanaal veel drijf ijs ligt, ondervindt het groote scheepvaartver keer weinig hinder. Het pontverkeer te Velsen geschiedt op nor male wijze. Naast de steigers van de oude ket- tingponten ligt een sleepboot van den Water staat. en een reserve-pont, die met haar schroe ven het water vóór den aanlegsteiger vrij van Ijs houden. de memorie van antwoord op de begrooting I van het Wegenfonds, schrijft minister Kalft, ■fr dal| foj voorbereiding van de Wet tot instel ling van een Verkeersfonds meer tijd heeft ge vorderd, dan aanvankelijk verwacht werd. Het is mogelijk, dat men aan het departement over stelpt is met werk, alhoewel men er niets van merkt, want anders kunnen we ons niet voor stellen, dat dit ontwerp maanden van voorbe reiding eischte. Het bestaat uit een opgave van fonds-inkomsten en -uitgaven, een wijziging van de motorrijtuigenbelasting en verder uit de wijzigingen, die in enkele wetten moeten worden aangebracht. Het leeuwenaandeel in het werk is verricht door het departement van financiën en daar heeft men" geloond heel snel te Kunnen werken. De memorie van toelichting is ook geen bewerkelijk en veel studie eischend staatsstuk; deze toch is een vrije weergave van de beschou wingen over het fonds in het rapport van de commissie-Welter We zullen ons verder over de vraag, of wetsontwerp te laat is Ingediend, niet maken; naar onze meenlng is het te vroeg gekomen en onvoldragen. De opzet is. dat de regeering het verkeer als een geheel wenscht te bezien. Alle verkeer wordt er in ondergebracht, wat op zichzelf Juist is en onzerzijds geen bestrijding zou ondervinden mits men dan het verkeer over het water, over het land en vooral langs de rails te voren gereorganiseerd had. Uit deze deelen moet toch het huis worden opgetrokken en als die onder deden goed zjjn, zoodanig dat ze elkaar aanvul len en één geheel kunnen vormen, dan moet het fonds als sluitsteen er boven komen. Nu heeft de regeering juist andersom gewerkt. Zij komt met de kap, het verkeersfonds en als dat er is, dan zal zij het verkeer zelf wel eens er Z K. H. de Prins heeft Zaterdagavond als voorzitter van het Ned. Roode Kruis den feest avond bijgewoond, die voor het gansche per soneel van het Roode Kruis gehouden is in hotel Wittebrug te 's Gravenhage.. Ook Prinses Juliana was tegenwoordig. Voorts waren om. aanwezig de minister van Defensie, dr. Deckers, de burgemeester van Den Haag, Jhr. mr. dr. Bosch v. Rosenthal, en vele burgemeesters uit het land. De avond begon met het ten gehoore brengen van het Wilhelmus en den Roode Kruis-marsch De heer en mevr. Clinge Doorenbos werk ten med^aterwljl een ballet werd opgevoerd uit Bouwmeesteres revue 1934. Ook werd een film vertoond, voorstellende verschillende episodes uit het bestaan van liet Ned. Roode Kruis. De aanwezigen hadden gelegenheid tot dansen. Z. K. H. de Prins der Nederlanden dankte hierna voor de hem gebrachte hulde en voor het geschenk, een fraai ameublement, hetgeen de jubilaris overdroeg aan het hoofdbestuur van het Nederlandsche Roode Kruis, ter plaatsing in de kleine vergaderzaal van het gebouw, waarin het dagelljksch bestuur éénmaal per week onder zijn leiding bijeen komt. De Prins toonde zich zeer ingenomen met dit geschenk. Spr. zeide getroffen te zijn door de harteliJke allerhande bepalingen Dit is vooral van spoorwegvervoer, waar korten zijn, die nu door andere concurreerende bedrijven zullen moeten worden gedekt. De redeneering schijnt te zijn geweest: eerst het geld, dan zuilen we later wel eens zien of er veranderingen noodig zijn. Men voelt dadelijk dat dit niet de goede manier van bouwen is; ons valt zooiets zeer tegen van een departement, vaar zooveel ingenieurs werkzaam zijn! Als men bet zoover brengen kon dat het tekort wegge werkt was, dan ligt het voor de hand, dat het vervoer. X welk niet meer economisch is, toch gehandhaafd blijft. Omtrent de ontsporing van den goederentrein vernemen wjj nader, dat deze is geschied op een wissel, welke verbinding vormt tusschen het hoofdspoor en een z.g. inhaalspoor. nabij den post Oud-Zwljndrecht. De goederentrein, welke op weg was van Dordrecht naar Rotterdam moest op dat inhaalspoor wachten, totdat een personentrein gepasseerd was. De oorzaak van de ontsporing is nog geheel onbekend. Het feit, dat reeds twintig wagons den wissel hadden gepasseerd, voordat de ontsporing plaats greep, bewijst wel. dat er aan een verkeerden wissel stand. waarvan aanvankelijk sprake was, niet moet worden gedacht. Een aantal goederenwa gens is ernstig beschadigd. Van sommige zjjn de bakken van de onderstellen losgeraakt en gedeeltelijk ingedrukt. Een olietank wagen, welke in den trein liep, kwam er goed af. Over het algemeen liepen ook de vervoerde goederen weinig schade op. Enkele der ontspoorde wagons waren geladen met gedroogde pulp. De opruimingswerkzaamheden waren in den laten avond nog in vollen gang. De „Zilvermeeuw” die in den nacht van Zondag op Maandag naar Indië zou vertrekken voor een spe ciale Kerstvlucht, heeft wegens een defect aan den tnidden-motor niet kunnen starten. In plaats daarvan is de „Pelikaan”, met dezelfde be manning en lading naar Indië ver trokken. bescherming van de inheemsche industrie tegen doodende buitenlandse he concurrentie, zij de verzekering gegeven, dat de Indische regeering te dier zake het noodige zal verrichten Het zoeken van een oplossing in de richting van de vorming eener tolunie tusschen Neder land en de overzeesche deelen van het Rijk, waarop sommige leden aandringen, stuit in elk geval voorshands af op bestaande internationale verdragen, terwjji overigens niet uit het oog moet worden verloren, dat Indië slechts in zeer beperkte mate voor zijn producten afzet kan vinden op de Nederlandsche markt. De „Commissie van Advies nopens economi sche samenwerking tusschen Nederland en Ned.-Indië” zal haar gevoelen binnenkort aan de regeering bekend maken. Bjj Nota van Wijzigingen wordt een veran dering aangebracht, strekkend om voor de per vries- of koelkamer aangevoerde kaas geen booger dan het thans geldend recht van 12 pet te heffen. Vindt de minister geen aanleiding tot een verlaging van het voorgesteld recht op fles- schenbier te besluiten, hij is bereid aan het ook in den Volksraad reeds tot uiting gekomen langen nopens een lager recht op stout in ver tegemoet te komen, dat hjj bl) Nota Wijzigingen dit recht alsnog van 17 iot 13 per HL. heeft terug&ebracht. Voorts wordt, ter tegemoetkoming aan door Nederlandsche belanghebbenden voortge bracht bezwaar, de voor natte verfwaren opge nomen gewichtsgrens van 35 K G bruto tot 30 K G. teruggebracht, terwijl wijders, ter voldoe ning aan een nog van Indische zijde ontvangen verzoek, de door de hoedenindustrie «gebezigde, z.g. hoedstumpen niet door het recht van«0 pet. zullen worden getroffen. In aanmerkli.g nemende, dat spijkers en draadnagels en bouten eensdeels behooren tot de artikelen, die als verbrulksgoederen kunnen worden beschouwd en anderdeels in wezen niet verschillen van de fabrikaten, die elders in het tarief aan een invoerrecht zijn onderworpen, ziet de minister bjj nadere overweging geen re den tot handhaving van de vrijstellingen. Bij Nota van Wijzigingen wordt daarom voor die artikelen een alleszins redelijk te achten recht van 6 pet. voorgesteld. Omtrent den roofoverval te Overschie verne men wij nader dat Zondagmorgen omstreeks half twaalf de Officier van Justitie bjj de Arron dissementsrechtbank te Rotterdam zich naar den burgemeester en den inspecteur van politie te Overschie heeft begeven om den overval te re- construeeren. Ter plaatse werd nog een boks beugel met punten gevonden, welke door één der daders was weggewórpen. Het bleek, dat de dikke knuppel speciaal voor dezen overval was bjj gewerkt, het Ter gelegenheid van zijn zilveren jubileum als voorzitter van het Ned. Roode Kruis heeft Z. K. H. Prins Hendrik medegedeeld, dat H. M. de Koningin benoemd had: generaal jhr. J. A. Röell, eerste onder-voorzltter, tot ridder in den Ned. Leeuw; mr. W. J. baron v. Lynden, pen ningmeester, tot ridder in den Ned. Leeuw; den heer De Kanter. hoofdbestuurslid, tot ridder In de orde van Oranje-Nassau. Aan den heer A. A. van Kampen, sinds 1915 concierge van het gebouw op de Princessegracht, is de zilveren medaille in de Oranje-Nassau-orde toegekend. te kwart voor elf heeft Overschie een roofoverval plaats gehad, waarbij het slachtoffer ernstig is gewond. De 58-jarige Le Large, die te Rotterdam een loterljkantoor houdt, keerde in den avond als naar gewoonte per fiets terug naar zjjn woning aan de Schans te Overschie. Toen h;j op het donkere weggetje tegenover de Rotterdamsche tol langs de Schie reed, sprongen uit het duister twee mannen te voorschijn. Eén van hen sloeg Le Large met een grooten knuppel eenige ma len op het hoofd, terwijl de ander hem vast hield. Le Large had een tasch met geld bij zich, hetgeen de aanvallers moeten hebben geweten Door het hulpgeroep van den aangevallene werd de 22-jarige A. van der Ende, «tonende te Schie dam, op het gevecht opmerkzaam gemaakt. Bjj zjjn nadering vluchtten de roovers. Le Large kon den nieuwaangekomene nog mededeelen. dat zjjn belagers op één fiets waren weggere den. Daarna raakte hij buiten bewustzijn. Van der Ende stelde een vervolging in en bij de hulpbrug in den nieuwen rijksweg zag hjj de daders zeventig meter voor zich rijden. Hij haalde hen in en reed dwars tegen hun rijwiel, waardoor zij kwamen te vallen. Zij stonden echter onmiddellijk weer op om er opnieuw vandoor te gaan. Dit herhaalde zich eenige ma len, totdat Van der Ende assistentie kreeg van eenige personen, die bezig waren by een auto, waarmede eenige uren vroeger een ongeval had plaats gehad. Deze slaagden er .in. de vluchte lingen te grijpen en aan inmiddels gealarmeer de politie van Overschie over te leveren. De daders werden naar het politiebureau overge bracht. Zij bleken te zijn de 19-jarige meubel maker J. B. te Rotterdam en de 2O-jarige los werkman B. P„ eveneens te Rotterdam. De eer ste heeft reeds een volledige bekentenis afge legd. Veertien dagen geleden hadden zjj het Ter gelegenheid van de 25-jarige werkzaam heid van Z. K. H. den Prins der Nederlanden als voorzitter van het hoofdbestuur van de vereeniging .Het Nederlandsche Roode Kruis” is Zaterdagmiddag 12 uur in X gebouw van den Dierentuin een druk bezochte bijeenkomst van hoofdbesb^Ursleden. afdeelingsbestuurders en leden dier vereeniging gehouden, welke 'doot Z. K. H. werd bijgewoond. Lultenant-generaal b. d. jhr. J. H. Röell. eerste ondervoorzitter van het Ned. Roode Kruis, sprak eerst den Prins toe en wees er op, van hoe groote waarde het voor eene vereeni ging is wanneer de hoogsten uit den Lande daadwerkelyk belangstellen In haar wèl en wee. Spreker vestigde de aandacht op de zeer groote plaats, die Z. K. H. Prins Hendrik niet enkel in zjjn hoedanigheid van voorzitter, doch van echt Roode Kruisman in de harten van alle leden en vrienden van het Roode Kruis In binnen- en buitenland Inneemt. Dit is te dan ken aan de niet enkel waardige, doch ook zoo bijzonder Innemende wijze, waarop deze zjjn taak vervult, geen onderscheid makende tus schen verschillende personen of zij hoog ge plaatst zyn dan wel een nederige rol in het maatschappelijk leven vervullen; daarbij steeds bereid datgene uit te voeren, wat in het belang van het Roode Kruis dient verricht te worden- Uit naam van allen die het Roode Kruis dienen, dan wel gediend hebben zeide spr. Z- K. H. harteljjk dank voor alles in den loop der achter ons liggende 25 jaren verricht, niet enkel voor het Roode Kruis, doch ook aan de talloos vele andere vereenigingen in den lande, waarnaar de hooge belangstelling van den Prins uitgaat. Aan het slot van zjjn toespraak noodlgde spr. alle aanwezigen uit een driewerf hoera uit te brengen op den jubileerenden voorzitter. Vervolgens hield prof. G- J- W. Koolemans Bejjnen een toespraak, waarin hjj gaarne ge tuigde van de hartelijke, nooit vermoeide be- Sneltrein 114 Groningen V. 12.55, Zwolle V. 14.26 naar den Haag en Rotterdam, met aan sluiting te Amersfoort naar Amsterdam. Snel trein 121 Amsterdam V. 15.01, Amersfoort V. 16.01 naar Nunspeet, Zwolle, Meppel, Hooge- veen. Assen en Groningen, te Amersfoort aan sluiting overnemende van en gevende op snel trein 163 Den Haag S 8. V. 14.19, Rotterdam Maas V. 14.25, naar richting Apeldoorn. Hen gelo. welke trein extra naar .Enschede A. 18.09 wordt doorgevoerd. Verder de snelle extra ver bindingen van Rotterdam DJ". V. 14.46 en V. 16.15 per trein 21 en 3061 naar Zeeland en snel trein 253 van Amsterdam W P. V. 13.55 naar Arnhem en Nymëgen en sneltrein 255 van Am sterdam W.P. V. 15.12, den Haag S S. V. 14.37 en Rotterdam Maas V. 14.43 naar Arnhem. Snel trein 86 Maastricht V. 12.42 naar Amsterdam W.P. Sneltrein 169 den Haag S S. V. 14 57. Rot terdam Maas V. 15 02 over Utrecht naar Deven ter zal extra doorgevoerd worden naar Almelo (A. 17.50). Bovendien worden de volgende extra verbin dingen gemaakt niet in den reisgids voorkomen de: Amsterdam V. 15.42, Apeldoorn A. 16.53. stopt niet onderweg; voortrein 307 Utrecht V. 1332 gaat via 's Bosch. Tilburg, Breda. Roosendaal door naar Antwerpen. handelspolitieken aard, ten einde in het byzon- der de belangen van de Nederlandsche nyver- heid te ontzien. Voor zoover dit mogeiyk was zonder in conflict te komen met het met het ontwerp beoogde doel, heeft de minister met bezwaren van het bedryfsleven eenigermate rekening kunnen houden, zooals uit een Nota van Wyzigingen biykt. Den leden, die uitzien naar maatregelen tot Doorgaande sneltrein ZeelandGroote cen tra. Vlissingen V. 18.42. Middelburg V. 18.52, Goes V. 19.11, Kruinlngenlerseke V. 19.25, Bergen op Zoom V. 19.48, Rotterdam D.P. A. 20.50, den Haag H.SM. A. 21.17, Haarlem A. 21.52, Amsterdam C.S. A. 22.11 (stopt niet tus schen Bergen op Zoom en Rotterdam DP.) en op dienzelfden avond. Twenteden HaagRotterdam over Utrecht zonder overstappenAlmelo V. 20 29, Deventer V. 21.08. Apeldoorn V. 2126 Amersfoort A. 22.03 (aansluiting met overstappen op extra trein naar Amsterdam CS., Utrecht A. 22.29, Woer den .A.-. 2250. Gouda A. 23.06, den Haag SB. A. 2133. Rotterdam Maas A. 23.36. Verder een groot aantal voor- en volgtreinen, welke het publiek op de betrokken stations van zelf zal opmerken. Op Maandag 25 December, Eerste Kerstdag, laten de N. S. vier goedkoope treinen 2e en 3e kl. loopen en wel: van Zeeland en Westbrabant naar Rotter dam. Den Haag, Haarlem en Amsterdam; van Gelderland naar Den Haag of Amsterdam; van Noordbrabant naar Amsterdam of Den Haag en van Noord-Holland naar Amsterdam, Den Haag Rotterdam. De verkoop der goedkoope treinkaartjes aan de vertrekstations en hierby betrokken reis bureaus is reeds geopend; strooibiljetten met pryaen en dienstregelingen kosteloos verkryg- baar aldaar. De besturen der drie Nederl. Middenstandsbon den hebbervdezer dagen den Minister van Econo mische Zaken nogmaals gewezen op de zoo noodzakeiyke wettelyke regeling van het ca deaustelsel, waartegen gedurende den laatsten tijd van de zjjde van bepaalde productengroe- pen oppositie wordt gevoerd. In het adres wordt dan ook byzonder de nadruk gelegd op eenige argumenten, welke in hoofdzaak het industrieel belang raken. Deze conclusies zjjn de volgende: le. Het cadeaustelsel bevordert den Import van groote hoeveelheden gebrulks- en luxe ar tikelen 2e. Het cadeaustelsel biedt geen waarborg voor den opbouw van een goed gefundeerde bln- nenlandsche Industrie. Integendeel: men moet zich daarbij inrichten op groote, onregelmatig binnenkomende orders, welke tot den laagst mogelyken prys geplaatst worden, waarbij alleen dan NederJandsch fabri kaat wordt genomen, zoolang het niet duurder is dan de goedkoopste industrielanden het ar tikel kunnen leveren. 3e. Het cadeaustelsel schept onrust en onze kerheid In den handel en bedreigt het voortbe staan van degenen, die de voor het cadeaustel sel in aanmerking komende artikelen, voor den normalen handel importeeren en van hen, die het verkoopen. 4e. Het cadeaustelsel biedt het flliaal-wlnkel- bedryf groote en eenzydige voordeelen in den concurrentiestrijd met de zelfstandige winke liers. 5e. Het cadeaustelsel introduceert in den handel, in den vorm van bonnen, die het recht geven tot deelname aan prijsvragen van aller lei aard, velerlei praktyken, die zeer na staan aan loterijen en niet berusten op een bevredi ging van normale behoeften aan de betreffende artikelen, doch gebaseerd zjjn op andere motie ven. 6e. Het cadeaustelsel bevordert het gebruik van veel minderwaardige artikelen, welkeT loo- nende vervaardiging alleen mogeiyk is door fa bricatie en afwerking in zeer groote hoeveelhe den en in uniforme uitvoering, waarby handen arbeid en menscheiyke arbeid in het algemeen tot een minimum beperkt worden, waardoor meer werkloosheid ontstaat dan op eenige. an dere wyze door toepassing van het cadeaustel sel kan worden gecompenseerd. De drie Nederl. Middenstandsbonden er aan herinnerende, dat de georganiseerde ver bruikers en kleinhandelaren zich herhaaldeiyk tegen het cadeaustelsel hebben uitgesproken, terwyi ook belangryke industrleele groepen daarvan afkeerig zyn wenschen er by den Minister met klem op aan te dringen geen ge volg te geven aan andersluidende adviezen en zoo spoedig mogelyk een wetsontwerp tot be teugeling van het cadeaustelsel by de Staten- Generaal te willen indienen. zy stellen zich voor binnenkort terug te ko men op het dezer dagen aan den Minister uit gebrachte advies van den Nyverheidsraad. waar mede zy zich zooals uit het vorenstaande valt af te leiden niet kunnen vereenlgen. Dl verband met hot sulver fiscaal oogiiieik van het wetsontwerp was het niet aanbevelens- waardig bO de opstelling van de nieuwe tarie ven plaats in te ruimen aan overwegingen van langstelling, ja meer dan dat. van het vader- lyk gevoel dat de Prins steeds aan den dag heeft gelegd voor het Roode Kruis. Nooit werd dan ook tevergeefs een beroep op zyn hulp gedaan, altyd stond Z. K. H. be reid het doel te helpen verwezenlyken. De gevolgen hiervan zyn dan ook niet uit gebleven en het feit dat het Nederlandsche Roode Kruis zyn werkingssfeer steeds meer uit- breidt, steeds wakkerder en levendiger wordt, is zeker in niet geringe mate te danken aan het geluk dat zy gedurende de laatste 25 jaren gehad heeft Prins Hendrik als voorzitter te mogen bezitten. Vervolgens bood spr- onder harbeiijke be woordingen het geschenk der Vereeniging aan om te eindigen met de beste wenschen voor den jubilaris en diens werkzaamheid In de toe komst.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 17