E
dapige wijze, dat de verliezen van de gemeen
schap op het verkeer, als een geheel gezien, ge
ringer worden.
I
Verkeersfonds
Prins Hendrik
Het jubileum
van
Roofoverval te
Overschie
Goederenwagens
ontspoord
i
i
HET CADEAUSTELSEL
BIJ HET ROODE KRUIS
MAANDAG 18 DECEMBER
De a.s. Kerstdrukte
KONING BORIS IN BELGRADO
Averechtsch begin
De Indische tarieven
aangebracht
Oorzaak onbekend
Zaterdag 23 December
gegrepen
Tweede Kerstdag
Industrie niet gebaat
LICHT AANGEVAREN
binnen-zijwand opengescheurd
BENOEMINGEN
101-Jarige overleden
In het Bisdom Haarlem
Feestelijk gehuldigd
Niettegenstaande het vele dryfq*
Koninklijke onderscheidingen
De Prins dankt
HET IJS IN DE MAAS
Slachtoffer ernstig
gewond
Waardeering in klin
kende mant
De „Zilvermeeuw** niet
naar Indië
Hernieuwde aandrang der drie
Middenstandsbonden tot
wettel ke regeling
De materieele schade is vrij aan-
zienlijk. Gelukkig geen per
soonlijke ongelukken
GEWOON VERKEER IN HET
NOORDZEE KAN AAL
Eenige wijzigingen
Vyf en twintig jaar van krachtig
leiden en hartelijk meeleven
met deze nuttige
vereeniging
Er zullen Zaterdag 23 en Dinsdag
26 dezer een aantal extra-
treinen rijden
De „Pelikaan" neemt de post over
De daders, twee jongemannen,
een moeilijke achtervolging
na
Zaterdagavond
te
een
’P
haar wèl en
r
het
druk
Z H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft
opgericht een nieuwe parochie te Schiebroek,
onder den titel van H. Apostel Paulus en be
noemd tot eersten pastoor van die parochie den
weleerw. heer A. Bekkering.
gracht te ’s-Oravenhage het personeel van het
Roode Kruis een souvenir aangeboden. De hee-
ren ontvingen een dasspeld met gekroonde H.,
de dames een broche, eveneens met gekroonde H.
ver-
zoo-
van
hebben
Indus trlee ie
Da
D-
Z. K. H. de Prins heeft Zaterdagochtend, ter
gelegenheid van zijn zilveren jubileum, in het
gebouw van bet Hoofdbestuur aan de Prlncesse-
dle
ver-
I intusschen wordt al jaren zoo doorgegaan en
I
d
Aan de Memorie van Antwoord aan de Twee
de Kamer in zake Ijet wetsontwerp tot wijzi
ging van het tarief van Invoerrechten in Ned.-
Indiê en bestendiging voor tiet Jaar 1934 van
de lijdelijke opcenten op het gewijzigd tarief
wordt het volgende ontleend.
slachtoffer ook reeds opgewacht, doch toen wa
ren de omstandigheden minder gunstig.
Le Large is verbonden door den politie-dokter
van Overschie, Dr. Donkersloot, en daarna naar
zijn huis vervoerd. Dr. Donkersloot stond niet
toe, dat hij verhoord werd, daar zijn toestand
ernstig is. Hjj heeft zware hoofdwonden opge-
loopen.
r zullen maatregelen in het leven moeten
«Orden geroepen, die ten doel hebben de
coördinatie van verkeersmiddelen op zóó-
Te Santpoort is in den hoogen ouderdom van
101 jaar overleden de wed Elisabeth Peters,
oudste inwoonster der gemeente Velsen.
In Juni van het vorige jaar heeft zy onder
groote belangstelling haar lOOsten geboortedag
gevierd. De oude dame heeft bij die gelegen
heid nog enkele woorden voor de geluidsfilm
gesproken.
in hetzelfde gebouw een ge-
lunch gehouden, waarbij de
Prins mede aanzat.
Des namiddags was er een druk bezochte re
ceptie in het gebouw van het Hoofdbestuur van
het Roode Kruis te Den Haag en des avonds
een diner, gevolgd door een feestelijks bijeen
komst, beide in hötel Wittebrug.
Daar het slachtoffer, toen de daders hem
sloegen, de handen boven het hoofd hield, zijn
zijn armen ernstig gewond. De ongelukkige wordt
thuis verpleegd, doch kan nog steeds niet wor
den gehoord, daar zijn toestand ernstig is.
De verdachten hebben beiden bekend en ne
men een zeer onverschillige houding aan.
Zondagmiddag omstreeks één uur heeft ondel
Zsrjjndrecht een ontsporing plaats gehad van
een tiental wagens van een goederentrein. Ver
moedelijk door een verkeerden wisselstand zijn
n.l. onder de buurtschap Pieterman twee wagons
van een goederentrein komende van Zwjjn-
lllMlllt,-uit <18 runs geluopekL De MMdWW'gutde—
renwagens reden tegen de twee wagons, die
dwars over de rails kwamen te staan, waardoor
ook deze wagens ontspoorden. Persoonlijke on
gelukken kwamen hierbij niet voor. De mate
rieele schade is vrij aanzienlijk en van sommige
goederenwagens is niet veel meer over. Men
probeerde zoo spoedig mogelyk de rails vrij te
maken, maar X mocht in den loop van den dag
niet gelukken den chaos op te ruimen. Het ver
keer DordrechtRotterdam moest dan ook over
één Hjn worden geleid. De spoorrails ter plaatse
zijn vernield.
Ter gelegenheid van het bezoek der Bulgaarsche Koninklijke Familie aan Belgrado
werd in Petrovoitsch een jacht georganiseerd- Vl.n-r. Koning Alexander van Joego
slavië, Koningin Giovanna, KoninginMarie en Koning Boris
Het Hoofdbestuur van de Vereeniging „De
Princevlag” besloot in zijn vergadering van
Vrijdag steun te verleenen aan het door de
Kon. Vereeniging Oranjebond geopperde denk
beeld, om heden op den receptiedag van Z. K
H. Prins Hendrik, ter gelegenheid van diens 25
jarig voorzitterschap van het Ned. Roode Kruis,
een postwisseltje aan het Roode Kruis te zen
den, gefrankeerd met een Uefdadlgheidspost-
zegel als teeken van belangstelling in dit bij
zonder jubileum van Z. K. H.
worden verzocht insgelijks te
tegen deze coördinatie van verschillende ver
keersmiddelen, welke in zich niets anders is, dan
de vestiging van het tot heden niet bestaande
monopolie voor de spoorwegen. Dit ontwerp van
wet geeft den spoorwegen een bevoorrechte po
sitie in het verkeer en ondermijnt daardoor het
verkeer In zijn geheel.
Naar wjj vernemen telen de Nederlandsche
Spoorwegen ojr op Zaterdag 23 en Dinsdag 26
December a.s. in verband met de Kerstdrukte
een aantal extra sneltreinen rjjden.
regelen en
vaststellen,
voor het
-
Aan de receptie, die Z. K. H. de Prins Zater
dagmiddag hield in het gebouw van het hoofd
bestuur van het Nederl. Roode Kruis, ter ge
legenheid van zijn zilveren jubileum als voor
zitter dier vereeniging, ging vooraf een korte
samenkomst van den Prins met hoofdbestuurs-
en oud-hoofdbestuursleden.
De receptie was om. bezocht door: jhr. A. O.
Sickinghe, kamerheer der Koningin, die H. M. s
gelukwenschen kwam overbrengen aan den Prins
als voorzitter van het Roode Kruis en aan het
hoofdbestuur. Jhr. Sickinghe overhandigde daar
bij tevens, namens de Koningin en de Prinses,
een geschenk aan Z. K. H. in deze functie (zil
veren bladen). Namens de Konlngin-Moeder is
een bloemstuk aangeboden.
Voorts verscheen een groot aantal civiele en
militaire autoriteiten, vertegenwoordigers van
legaties, oud-ministers, Eerste en Tweede Ka
merleden, personen uit kunstenaarskringen.
In den loop van den middag verscheen mi
nister Deckers op de receptie. Hij bood namens
de regeering den Prins aan de regeeringsme-
daille van het Ned. Roode Kruis, in een speciale
uitvoering met brillanten. Het hoofdbestuur bood
een klein model van deze medaille aan.
Opgemerkt werden nog om. mr. Fock, oud-
gouverneur-generaai van Ned.-Indlë; jhr. mr.
Beelaerts van Blokland, vice-president van den
Raad van State; Ch. Welter, oud-vice-president
van den Raad van Ned.-Indië; dr. W. de Vlugt,
burgemeester van Amsterdam; staatsraden en
tallooze andere hooggeplaatste personen en de
putaties van vereenigingen.
Nog Werd den Prins aangeboden: door den
kunstschilder Willy Sluyter een portret van den
Prins; door den beeldhouwer Aug. Falise het
afgietsel van een borstbeeld van den Prins; door
de Ver. „Het Oranjebruis” een door Mastenbroek
vervaardigde crayonteekening; door de Vogefa.
een verzameling officlersdassen.
Verder kwam een groot aantal bloemstukken
binnen.
Het Flnsch ss. „Atlanten". dat op weg was
van Temeuzen naar Gent, is tengevolge van
een defect aan de stuurketting bij het passee-
ren van de Hoeksche Brug bij Temeuzen. in
aanvaring gekomen met den lichter „Teja” van
de Nederlandsche Transport Maatschappij te
Rotterdam.
De binnenzjjwand van de „Teja” is hierbij
opengescheurd. De .Atlanten” heeft haar reis
voortgezet. De „Teja” blijft te Temeuzen om
gerepareerd te worden.
en diep gevoelde woorden van den eersten onder
voorzitter, jhr- Röell en van het oudste lid in
dienstjaren van het dagelljksch bestuur, prof-
Koolemans Beljnen.
Dat zoo veelzijdige arbeid verricht is kunnen
worden, dankte de jubilaris mede aan de
hoofd-comité-leden, hoofdbestuursleden en da-
gelyksch bestuursleden benevens aan de mili
taire commissarissen, die het leeuwenaandeel
van de werkzaamheden op zich genomen heb
ben en waarvoor hun harteljjk dank werd ge
bracht.
In dit verband noemde de jubilaris met veel
waardeering enkele namen van hen. die Z. K.
H. op zoo uitstekende wijze ter zijde hadden
gestaan.
Spr- eindigde met de uitdrukkelijke verkla
ring. dat hij zijn beste krachten zal blijven
geven voor de belangen van het Nederlandsche
Roode Kruis, waarbij Z. K H op aller mede
werking hoopt te mogen blijven rekenen.
Allereerst vestigt men de aandacht op
treinen, welke reeds in de reisgidsen zijn
meld.
Vooral wordt'gewezen op die treinen, welke
loopen op uren dat normaal geen trein voor die
richting is ingelegd. Het publiek zal goed doen,
den reisgids in deze te raadplegen. Gemakshalve
geeft men ons de volgende treinen echter nog
eens apart op, te weten:
gebeurt er ook nu niets.
Het autoverkeer kan zichzelf bedruipen, beeft
geen tekorten, door de gemeenschap op te bren
gen, bet kan zelfs enorme bedragen opbrengen.
terwijl het zich steeds ontwikkelt. Dit verkeer
is in zich dus gezond. Het railverkeer niet. In-
Plaats van nu eerst het ruilverkeer te reorgani
seren, waarbij bet uiterste wordt gedaan om
bet tekort zoo klein mogelijk te maken en toch
<ie gemeenschap te dienen, gaat men het gezon
de verkeer maar vast bloed aftappen, zonder dat
ingegrepen wordt in het zieke verkeer.
Dit zou voor alles noodig zijn geweest, dan
hadden we gekregen een logischen opbouw van
het verkeer tot één geheel, samengesteld uit ge
kende bedrijven.
Desnoods had men dan ook het verkeer langs
weg gelijktijdig kunnen verbeteren door
strenger eischen te stellen en grootere aanspra
kelijkheid op te leggen.
Niets van dit alles is geschied; alles is ver
schoven naar later, als eerst het potje er maar
is. waaruit de spoorwegen het geld, dat de con
currenten verdienen, putten kunnen. Bij de kap
1» begonnen; dat is en blijft ons bezwaar bij
d«en opzet. Misschien had de regeering al deze
hisatregelen gelijktijdig kunnen treffen, maar
hu dat is nagelaten, blijven wjj bezwaar maken
De afdeelingen
handelen.
Daarna werd
meenscha ppeljj ke
Het slot zal moeten zijn, dat ieder verkeer niet
langer afzonderlijk gefinancierd wordt, maar in
bet ryksbudget uitdrukking vindt van een een
heid, die door samenwerking een goed resultaat
oplevert. We betwijfelen, of op de wijze, als
waarop de regeering nu handelt, een goede
samenwerking tot stand zal kunnen komen.
In de rentabiliteit van de waterwegen heeft
men geen inzicht, maar daar zijn volgens den
minister zooveel moeilijkheden aan verbonden. \De
dat men dit vraagstuk later.wel eens zal pogen
op te lossen, wat niet wegneemt, dat hij alle
vervoer te water toch maar (zopder dat hjj weet,
staar dit toe leiden moet) onder het verkeers-
londs brengt.
Veel erger is het nog met de spoorwegen. De
regeering schrijft dat aan de spoorwegen het
bestaande monopolie van het vervoeren van rei
zigers en goederen in feite door den motor ont-
nonfen is.
Om te beginnen; we kennen dit monopolie
niet. Men dacht er toch vroeger ook niet aan
om dit toe te kennen aan de diligence en de
trekschuit, waaraan het dan door den spoorweg
zou zijn ontnomen. Vandaar dat het naar onze
meenlng niet juist is, het motorveekeer de schuld
te geven van de tekorten bij de spoor- en tram
wegen. want als deze de verkeersontwikkeling
gevolgd hadden, zouden ze er nu heel anders
voorstaan. Dat is niet, of in alle geval niet in
voldoende mate, geschied.
Niemand za] willen beweren, dat thans reeds
het einde van de spoorwegperiode daar is, om
dat de auto zooveel gemakken biedt, maar wél.
dat het einde er is van het tegenwoordig nog
steeds gevolgde spoorwegbeleid. Het spoorweg
verkeer in zjjn tegenwoordigen vorm is niet
meer te handhaven. Een groot deel van het rail
verkeer is blijvend door het verkeer langs den
weg met motorkracht ovargenomen. Iedere po
ging om door de «tot een natuurlijke ontwikke
ling en overgang tegen te houden, moet uitloo-
pen op financieele en economische nadeelen
voor de gemeenschap.
Nu schrijft de minister wel, dat zijn beschou
wing over de onmogelijkheid van overneming
van het geheele railverkeer door het wegverkeer
niet insluit, dat de spoorweg in den tegenwoor-
digen omvang moet worden gehandhaafd, maar
De Maas had zich Zondag ook vastgezet aan
de Stuwbrug. Alleen voor het stadje Grave is
nog open water met veel dryfys.
In Cuyck en Katwijk wandelt men in groep
jes van ongeveer twintig personen over de ri
vier
gaan
voor
belang
de te-
Ofschoon er in 1 Noord zeekanaal veel drijf
ijs ligt, ondervindt het groote scheepvaartver
keer weinig hinder.
Het pontverkeer te Velsen geschiedt op nor
male wijze. Naast de steigers van de oude ket-
tingponten ligt een sleepboot van den Water
staat. en een reserve-pont, die met haar schroe
ven het water vóór den aanlegsteiger vrij van
Ijs houden.
de memorie van antwoord op de begrooting
I van het Wegenfonds, schrijft minister Kalft,
■fr dal| foj voorbereiding van de Wet tot instel
ling van een Verkeersfonds meer tijd heeft ge
vorderd, dan aanvankelijk verwacht werd. Het is
mogelijk, dat men aan het departement over
stelpt is met werk, alhoewel men er niets van
merkt, want anders kunnen we ons niet voor
stellen, dat dit ontwerp maanden van voorbe
reiding eischte. Het bestaat uit een opgave van
fonds-inkomsten en -uitgaven, een wijziging
van de motorrijtuigenbelasting en verder uit de
wijzigingen, die in enkele wetten moeten worden
aangebracht. Het leeuwenaandeel in het werk is
verricht door het departement van financiën en
daar heeft men" geloond heel snel te Kunnen
werken. De memorie van toelichting is ook geen
bewerkelijk en veel studie eischend staatsstuk;
deze toch is een vrije weergave van de beschou
wingen over het fonds in het rapport van de
commissie-Welter
We zullen ons verder over de vraag, of
wetsontwerp te laat is Ingediend, niet
maken; naar onze meenlng is het te vroeg
gekomen en onvoldragen.
De opzet is. dat de regeering het verkeer als
een geheel wenscht te bezien. Alle verkeer wordt
er in ondergebracht, wat op zichzelf Juist is en
onzerzijds geen bestrijding zou ondervinden
mits men dan het verkeer over het water, over
het land en vooral langs de rails te voren
gereorganiseerd had. Uit deze deelen moet toch
het huis worden opgetrokken en als die onder
deden goed zjjn, zoodanig dat ze elkaar aanvul
len en één geheel kunnen vormen, dan moet het
fonds als sluitsteen er boven komen. Nu heeft
de regeering juist andersom gewerkt. Zij komt
met de kap, het verkeersfonds en als dat er is,
dan zal zij het verkeer zelf wel eens
er
Z K. H. de Prins heeft Zaterdagavond als
voorzitter van het Ned. Roode Kruis den feest
avond bijgewoond, die voor het gansche per
soneel van het Roode Kruis gehouden is in
hotel Wittebrug te 's Gravenhage.. Ook Prinses
Juliana was tegenwoordig. Voorts waren om.
aanwezig de minister van Defensie, dr. Deckers,
de burgemeester van Den Haag, Jhr. mr. dr.
Bosch v. Rosenthal, en vele burgemeesters uit
het land.
De avond begon met het ten gehoore brengen
van het Wilhelmus en den Roode Kruis-marsch
De heer en mevr. Clinge Doorenbos werk
ten med^aterwljl een ballet werd opgevoerd uit
Bouwmeesteres revue 1934. Ook werd een film
vertoond, voorstellende verschillende episodes
uit het bestaan van liet Ned. Roode Kruis. De
aanwezigen hadden gelegenheid tot dansen.
Z. K. H. de Prins der Nederlanden dankte
hierna voor de hem gebrachte hulde en voor
het geschenk, een fraai ameublement, hetgeen
de jubilaris overdroeg aan het hoofdbestuur van
het Nederlandsche Roode Kruis, ter plaatsing
in de kleine vergaderzaal van het gebouw,
waarin het dagelljksch bestuur éénmaal per
week onder zijn leiding bijeen komt.
De Prins toonde zich zeer ingenomen met dit
geschenk.
Spr. zeide getroffen te zijn door de harteliJke
allerhande bepalingen
Dit is vooral van
spoorwegvervoer, waar
korten zijn, die nu door andere concurreerende
bedrijven zullen moeten worden gedekt.
De redeneering schijnt te zijn geweest: eerst
het geld, dan zuilen we later wel eens zien of
er veranderingen noodig zijn. Men voelt dadelijk
dat dit niet de goede manier van bouwen is; ons
valt zooiets zeer tegen van een departement,
vaar zooveel ingenieurs werkzaam zijn! Als men
bet zoover brengen kon dat het tekort wegge
werkt was, dan ligt het voor de hand, dat het
vervoer. X welk niet meer economisch is, toch
gehandhaafd blijft.
Omtrent de ontsporing van den goederentrein
vernemen wjj nader, dat deze is geschied op een
wissel, welke verbinding vormt tusschen het
hoofdspoor en een z.g. inhaalspoor. nabij den
post Oud-Zwljndrecht. De goederentrein, welke
op weg was van Dordrecht naar Rotterdam
moest op dat inhaalspoor wachten, totdat een
personentrein gepasseerd was. De oorzaak van
de ontsporing is nog geheel onbekend. Het feit,
dat reeds twintig wagons den wissel hadden
gepasseerd, voordat de ontsporing plaats greep,
bewijst wel. dat er aan een verkeerden wissel
stand. waarvan aanvankelijk sprake was, niet
moet worden gedacht. Een aantal goederenwa
gens is ernstig beschadigd. Van sommige zjjn
de bakken van de onderstellen losgeraakt en
gedeeltelijk ingedrukt. Een olietank wagen,
welke in den trein liep, kwam er goed af. Over
het algemeen liepen ook de vervoerde goederen
weinig schade op. Enkele der ontspoorde wagons
waren geladen met gedroogde pulp.
De opruimingswerkzaamheden waren in den
laten avond nog in vollen gang.
De „Zilvermeeuw” die in den
nacht van Zondag op Maandag naar
Indië zou vertrekken voor een spe
ciale Kerstvlucht, heeft wegens een
defect aan den tnidden-motor niet
kunnen starten. In plaats daarvan is
de „Pelikaan”, met dezelfde be
manning en lading naar Indië ver
trokken.
bescherming van de inheemsche industrie tegen
doodende buitenlandse he concurrentie, zij de
verzekering gegeven, dat de Indische regeering
te dier zake het noodige zal verrichten
Het zoeken van een oplossing in de richting
van de vorming eener tolunie tusschen Neder
land en de overzeesche deelen van het Rijk,
waarop sommige leden aandringen, stuit in elk
geval voorshands af op bestaande internationale
verdragen, terwjji overigens niet uit het oog
moet worden verloren, dat Indië slechts in zeer
beperkte mate voor zijn producten afzet kan
vinden op de Nederlandsche markt.
De „Commissie van Advies nopens economi
sche samenwerking tusschen Nederland en
Ned.-Indië” zal haar gevoelen binnenkort aan
de regeering bekend maken.
Bjj Nota van Wijzigingen wordt een veran
dering aangebracht, strekkend om voor de per
vries- of koelkamer aangevoerde kaas geen
booger dan het thans geldend recht van 12 pet
te heffen.
Vindt de minister geen aanleiding tot een
verlaging van het voorgesteld recht op fles-
schenbier te besluiten, hij is bereid aan het ook
in den Volksraad reeds tot uiting gekomen
langen nopens een lager recht op stout in
ver tegemoet te komen, dat hjj bl) Nota
Wijzigingen dit recht alsnog van 17 iot 13
per HL. heeft terug&ebracht.
Voorts wordt, ter tegemoetkoming aan
door Nederlandsche belanghebbenden voortge
bracht bezwaar, de voor natte verfwaren opge
nomen gewichtsgrens van 35 K G bruto tot 30
K G. teruggebracht, terwijl wijders, ter voldoe
ning aan een nog van Indische zijde ontvangen
verzoek, de door de hoedenindustrie «gebezigde,
z.g. hoedstumpen niet door het recht van«0
pet. zullen worden getroffen.
In aanmerkli.g nemende, dat spijkers en
draadnagels en bouten eensdeels behooren tot
de artikelen, die als verbrulksgoederen kunnen
worden beschouwd en anderdeels in wezen niet
verschillen van de fabrikaten, die elders in het
tarief aan een invoerrecht zijn onderworpen,
ziet de minister bjj nadere overweging geen re
den tot handhaving van de vrijstellingen. Bij
Nota van Wijzigingen wordt daarom voor die
artikelen een alleszins redelijk te achten recht
van 6 pet. voorgesteld.
Omtrent den roofoverval te Overschie verne
men wij nader dat Zondagmorgen omstreeks
half twaalf de Officier van Justitie bjj de Arron
dissementsrechtbank te Rotterdam zich naar den
burgemeester en den inspecteur van politie te
Overschie heeft begeven om den overval te re-
construeeren. Ter plaatse werd nog een boks
beugel met punten gevonden, welke door één
der daders was weggewórpen. Het bleek, dat de
dikke knuppel speciaal voor dezen overval was
bjj gewerkt,
het
Ter gelegenheid van zijn zilveren jubileum
als voorzitter van het Ned. Roode Kruis heeft
Z. K. H. Prins Hendrik medegedeeld, dat H. M.
de Koningin benoemd had: generaal jhr. J. A.
Röell, eerste onder-voorzltter, tot ridder in den
Ned. Leeuw; mr. W. J. baron v. Lynden, pen
ningmeester, tot ridder in den Ned. Leeuw; den
heer De Kanter. hoofdbestuurslid, tot ridder In
de orde van Oranje-Nassau. Aan den heer A.
A. van Kampen, sinds 1915 concierge van het
gebouw op de Princessegracht, is de zilveren
medaille in de Oranje-Nassau-orde toegekend.
te kwart voor elf heeft
Overschie een roofoverval plaats gehad, waarbij
het slachtoffer ernstig is gewond.
De 58-jarige Le Large, die te Rotterdam een
loterljkantoor houdt, keerde in den avond als
naar gewoonte per fiets terug naar zjjn woning
aan de Schans te Overschie. Toen h;j op het
donkere weggetje tegenover de Rotterdamsche
tol langs de Schie reed, sprongen uit het duister
twee mannen te voorschijn. Eén van hen sloeg
Le Large met een grooten knuppel eenige ma
len op het hoofd, terwijl de ander hem vast
hield. Le Large had een tasch met geld bij zich,
hetgeen de aanvallers moeten hebben geweten
Door het hulpgeroep van den aangevallene werd
de 22-jarige A. van der Ende, «tonende te Schie
dam, op het gevecht opmerkzaam gemaakt. Bjj
zjjn nadering vluchtten de roovers. Le Large
kon den nieuwaangekomene nog mededeelen.
dat zjjn belagers op één fiets waren weggere
den. Daarna raakte hij buiten bewustzijn. Van
der Ende stelde een vervolging in en bij de
hulpbrug in den nieuwen rijksweg zag hjj de
daders zeventig meter voor zich rijden. Hij
haalde hen in en reed dwars tegen hun rijwiel,
waardoor zij kwamen te vallen. Zij stonden
echter onmiddellijk weer op om er opnieuw
vandoor te gaan. Dit herhaalde zich eenige ma
len, totdat Van der Ende assistentie kreeg van
eenige personen, die bezig waren by een auto,
waarmede eenige uren vroeger een ongeval had
plaats gehad. Deze slaagden er .in. de vluchte
lingen te grijpen en aan inmiddels gealarmeer
de politie van Overschie over te leveren. De
daders werden naar het politiebureau overge
bracht. Zij bleken te zijn de 19-jarige meubel
maker J. B. te Rotterdam en de 2O-jarige los
werkman B. P„ eveneens te Rotterdam. De eer
ste heeft reeds een volledige bekentenis afge
legd. Veertien dagen geleden hadden zjj het
Ter gelegenheid van de 25-jarige werkzaam
heid van Z. K. H. den Prins der Nederlanden
als voorzitter van het hoofdbestuur van de
vereeniging .Het Nederlandsche Roode Kruis”
is Zaterdagmiddag 12 uur in X gebouw van den
Dierentuin een druk bezochte bijeenkomst van
hoofdbesb^Ursleden. afdeelingsbestuurders en
leden dier vereeniging gehouden, welke 'doot
Z. K. H. werd bijgewoond.
Lultenant-generaal b. d. jhr. J. H. Röell.
eerste ondervoorzitter van het Ned. Roode
Kruis, sprak eerst den Prins toe en wees er op,
van hoe groote waarde het voor eene vereeni
ging is wanneer de hoogsten uit den Lande
daadwerkelyk belangstellen In haar wèl en
wee.
Spreker vestigde de aandacht op de zeer
groote plaats, die Z. K. H. Prins Hendrik niet
enkel in zjjn hoedanigheid van voorzitter, doch
van echt Roode Kruisman in de harten van
alle leden en vrienden van het Roode Kruis In
binnen- en buitenland Inneemt. Dit is te dan
ken aan de niet enkel waardige, doch ook zoo
bijzonder Innemende wijze, waarop deze zjjn
taak vervult, geen onderscheid makende tus
schen verschillende personen of zij hoog ge
plaatst zyn dan wel een nederige rol in het
maatschappelijk leven vervullen; daarbij steeds
bereid datgene uit te voeren, wat in het belang
van het Roode Kruis dient verricht te worden-
Uit naam van allen die het Roode Kruis
dienen, dan wel gediend hebben zeide spr. Z-
K. H. harteljjk dank voor alles in den loop
der achter ons liggende 25 jaren verricht, niet
enkel voor het Roode Kruis, doch ook aan de
talloos vele andere vereenigingen in den lande,
waarnaar de hooge belangstelling van den Prins
uitgaat.
Aan het slot van zjjn toespraak noodlgde spr.
alle aanwezigen uit een driewerf hoera uit te
brengen op den jubileerenden voorzitter.
Vervolgens hield prof. G- J- W. Koolemans
Bejjnen een toespraak, waarin hjj gaarne ge
tuigde van de hartelijke, nooit vermoeide be-
Sneltrein 114 Groningen V. 12.55, Zwolle V.
14.26 naar den Haag en Rotterdam, met aan
sluiting te Amersfoort naar Amsterdam. Snel
trein 121 Amsterdam V. 15.01, Amersfoort V.
16.01 naar Nunspeet, Zwolle, Meppel, Hooge-
veen. Assen en Groningen, te Amersfoort aan
sluiting overnemende van en gevende op snel
trein 163 Den Haag S 8. V. 14.19, Rotterdam
Maas V. 14.25, naar richting Apeldoorn. Hen
gelo. welke trein extra naar .Enschede A. 18.09
wordt doorgevoerd. Verder de snelle extra ver
bindingen van Rotterdam DJ". V. 14.46 en V.
16.15 per trein 21 en 3061 naar Zeeland en snel
trein 253 van Amsterdam W P. V. 13.55 naar
Arnhem en Nymëgen en sneltrein 255 van Am
sterdam W.P. V. 15.12, den Haag S S. V. 14.37
en Rotterdam Maas V. 14.43 naar Arnhem. Snel
trein 86 Maastricht V. 12.42 naar Amsterdam
W.P. Sneltrein 169 den Haag S S. V. 14 57. Rot
terdam Maas V. 15 02 over Utrecht naar Deven
ter zal extra doorgevoerd worden naar Almelo
(A. 17.50).
Bovendien worden de volgende extra verbin
dingen gemaakt niet in den reisgids voorkomen
de:
Amsterdam V. 15.42, Apeldoorn A. 16.53. stopt
niet onderweg; voortrein 307 Utrecht V. 1332
gaat via 's Bosch. Tilburg, Breda. Roosendaal
door naar Antwerpen.
handelspolitieken aard, ten einde in het byzon-
der de belangen van de Nederlandsche nyver-
heid te ontzien. Voor zoover dit mogeiyk was
zonder in conflict te komen met het met het
ontwerp beoogde doel, heeft de minister met
bezwaren van het bedryfsleven eenigermate
rekening kunnen houden, zooals uit een Nota
van Wyzigingen biykt.
Den leden, die uitzien naar maatregelen tot
Doorgaande sneltrein ZeelandGroote cen
tra. Vlissingen V. 18.42. Middelburg V. 18.52,
Goes V. 19.11, Kruinlngenlerseke V. 19.25,
Bergen op Zoom V. 19.48, Rotterdam D.P. A.
20.50, den Haag H.SM. A. 21.17, Haarlem A.
21.52, Amsterdam C.S. A. 22.11 (stopt niet tus
schen Bergen op Zoom en Rotterdam DP.) en
op dienzelfden avond.
Twenteden HaagRotterdam over Utrecht
zonder overstappenAlmelo V. 20 29, Deventer
V. 21.08. Apeldoorn V. 2126 Amersfoort A. 22.03
(aansluiting met overstappen op extra trein
naar Amsterdam CS., Utrecht A. 22.29, Woer
den .A.-. 2250. Gouda A. 23.06, den Haag SB. A.
2133. Rotterdam Maas A. 23.36.
Verder een groot aantal voor- en volgtreinen,
welke het publiek op de betrokken stations van
zelf zal opmerken.
Op Maandag 25 December, Eerste Kerstdag,
laten de N. S. vier goedkoope treinen 2e en 3e
kl. loopen en wel:
van Zeeland en Westbrabant naar Rotter
dam. Den Haag, Haarlem en Amsterdam; van
Gelderland naar Den Haag of Amsterdam; van
Noordbrabant naar Amsterdam of Den Haag en
van Noord-Holland naar Amsterdam, Den Haag
Rotterdam.
De verkoop der goedkoope treinkaartjes aan
de vertrekstations en hierby betrokken reis
bureaus is reeds geopend; strooibiljetten met
pryaen en dienstregelingen kosteloos verkryg-
baar aldaar.
De besturen der drie Nederl. Middenstandsbon
den hebbervdezer dagen den Minister van Econo
mische Zaken nogmaals gewezen op de zoo
noodzakeiyke wettelyke regeling van het ca
deaustelsel, waartegen gedurende den laatsten
tijd van de zjjde van bepaalde productengroe-
pen oppositie wordt gevoerd. In het adres wordt
dan ook byzonder de nadruk gelegd op eenige
argumenten, welke in hoofdzaak het industrieel
belang raken.
Deze conclusies zjjn de volgende:
le. Het cadeaustelsel bevordert den Import
van groote hoeveelheden gebrulks- en luxe ar
tikelen
2e. Het cadeaustelsel biedt geen waarborg
voor den opbouw van een goed gefundeerde bln-
nenlandsche Industrie.
Integendeel: men moet zich daarbij inrichten
op groote, onregelmatig binnenkomende orders,
welke tot den laagst mogelyken prys geplaatst
worden, waarbij alleen dan NederJandsch fabri
kaat wordt genomen, zoolang het niet duurder
is dan de goedkoopste industrielanden het ar
tikel kunnen leveren.
3e. Het cadeaustelsel schept onrust en onze
kerheid In den handel en bedreigt het voortbe
staan van degenen, die de voor het cadeaustel
sel in aanmerking komende artikelen, voor den
normalen handel importeeren en van hen, die
het verkoopen.
4e. Het cadeaustelsel biedt het flliaal-wlnkel-
bedryf groote en eenzydige voordeelen in den
concurrentiestrijd met de zelfstandige winke
liers.
5e. Het cadeaustelsel introduceert in den
handel, in den vorm van bonnen, die het recht
geven tot deelname aan prijsvragen van aller
lei aard, velerlei praktyken, die zeer na staan
aan loterijen en niet berusten op een bevredi
ging van normale behoeften aan de betreffende
artikelen, doch gebaseerd zjjn op andere motie
ven.
6e. Het cadeaustelsel bevordert het gebruik
van veel minderwaardige artikelen, welkeT loo-
nende vervaardiging alleen mogeiyk is door fa
bricatie en afwerking in zeer groote hoeveelhe
den en in uniforme uitvoering, waarby handen
arbeid en menscheiyke arbeid in het algemeen
tot een minimum beperkt worden, waardoor
meer werkloosheid ontstaat dan op eenige. an
dere wyze door toepassing van het cadeaustel
sel kan worden gecompenseerd.
De drie Nederl. Middenstandsbonden er
aan herinnerende, dat de georganiseerde ver
bruikers en kleinhandelaren zich herhaaldeiyk
tegen het cadeaustelsel hebben uitgesproken,
terwyi ook belangryke industrleele groepen
daarvan afkeerig zyn wenschen er by den
Minister met klem op aan te dringen geen ge
volg te geven aan andersluidende adviezen en
zoo spoedig mogelyk een wetsontwerp tot be
teugeling van het cadeaustelsel by de Staten-
Generaal te willen indienen.
zy stellen zich voor binnenkort terug te ko
men op het dezer dagen aan den Minister uit
gebrachte advies van den Nyverheidsraad. waar
mede zy zich zooals uit het vorenstaande
valt af te leiden niet kunnen vereenlgen.
Dl verband met hot sulver fiscaal oogiiieik
van het wetsontwerp was het niet aanbevelens-
waardig bO de opstelling van de nieuwe tarie
ven plaats in te ruimen aan overwegingen van
langstelling, ja meer dan dat. van het vader-
lyk gevoel dat de Prins steeds aan den dag
heeft gelegd voor het Roode Kruis.
Nooit werd dan ook tevergeefs een beroep
op zyn hulp gedaan, altyd stond Z. K. H. be
reid het doel te helpen verwezenlyken.
De gevolgen hiervan zyn dan ook niet uit
gebleven en het feit dat het Nederlandsche
Roode Kruis zyn werkingssfeer steeds meer uit-
breidt, steeds wakkerder en levendiger wordt,
is zeker in niet geringe mate te danken aan
het geluk dat zy gedurende de laatste 25 jaren
gehad heeft Prins Hendrik als voorzitter te
mogen bezitten.
Vervolgens bood spr- onder harbeiijke be
woordingen het geschenk der Vereeniging aan
om te eindigen met de beste wenschen voor
den jubilaris en diens werkzaamheid In de toe
komst.