Prikkeldraad T I Rijksmiddelen in November f -1 i I W' 1 Roofoverval te Overschie Bondgenooten De „Zilvermeeuw” niet vertrokken «J I Goederenwagens ontspoord i I „PELIKAAN” VALT IN V MAANDAG 18 DECEMBER Waanzinnige wereld De a.®. Kerstdrukte Er wae Zondag geen bevroren plekje, dat niet benut werd! gegrepen Oorzaak onbekend Tweede Keretdag 1 X L1HTER AANGEVAREN BENOEMINGEN In het Bisdom Haarlem Niettegenstaande het vele drgfjjs KRAB GEEN PUISTJES OPEN Midden-motor defect Tragisch sterfgeval Nachtelijke drukte Hooge gatten - HET IJS IN DE MAAS De „Pelikaan” etart 101-Jarige overleden Slachtoffer ernstig gewond GEWOON VERKEER IN HEI NOORDZEEKANAAL PRINSES JULIANA NAAR HET LOO 1 iig Een gunstige maand H Er zullen Zaterdag 23 en Dingdag 26 deter een aantal extra- treinen ryden Getracht zal worden, toch een enelle I nd ië-vlucht te maken De materieele echode ie vry aan zienlijk. Gelukkig geen per- inpnlyke ongelukken De binnen-zywand opengeecheurd b! Vertraging. De dodere, twee jongemannen, na een moeilyke achtervolging Zaterdag 23 December Amersfoort te op waren om De den ten, dat 11 maan- Maandagnacht, halft twee... 2 De hoofdstad Is In diepe rust. middelen de raming werkt om het euvel te herstellen. De deuren van de groote Fokkerloods gaan weer dicht Dan komt plotseling, te ruim kwart over vier, de verrassing van den nacht! De bemanning zal aan boord van de „Peli kaan" een zwaardere taak hebben, dan het geval ware geweest indien zij met de „Zilvermeeuw” had kunnen vertrekken. WU laten het aan haar over, hoe zij die taak zal opknappen, maar ik verzoek u allen, dezen kranigen menschen, als zij over enkele minuten met de „Pelikaan" van hier vertrekken zullen, op krachtige wijze blijk te willen geven van uw sympathie Jegens hen! (Daverend applaus). Ofschoon er In t Noordzee kanaal veel drijf- Ijs ligt, ondervindt het groote scheepvaartver keer weinig hinder. Het pontverkeer te Velsen geschiedt op nor male wjjze. Naast de steigers van de oude ket- tlngponten ligt een sleepboot van den Water staat. en een reserve-pont. die met haar schroe ven het water vóór den aanlegsteiger vrü van Ijs houden. HKH Prinses Juliana zal deze week eenige dagen op Het Loo doorbrengen om evenals vo rige jaren met de leerlingen van den landbouw- hulshoudkunde-cursus te Uddel en met ouden van dagen en zieken uit die omgeving Kerst feest te vieren. heer hooge MIJ 10- AN W(j weten niet, wat die extra-militalre actie Engeland zal kosten, maar wèl weten wij, dat de hongerlijdende bevolking door die uitgaven niet wordt gevoed en dat de noodtoestand er bestendigd bü blijft. Waarom toch koopt Engeland voor het thans aan machtsvertoon bestede geld geen schip met graan, waarvan er overal elders te veel is en heeft het wèl tot heil van Cyprus groote som men over voor „krult en lood”, waarvan er in Engeland zelf zoo n tekort is, dat voor aanmaak daarvan de oorlogsbegrooting met acht millioen pond moet worden verhoogd? Waarom handelt men toch zoo krankzinnig, zullen de uitgevaste bewoners van Cyprus vra gen, die aan kogels en sabelhouwen heelemaal geen behoefte voelen, maar wel door honger tot wanhoopsdaden worden gedreven. Wij weten er geen antwoord op; het is alles verbijsterend! Men kan er zeker van zijn, dat indien bovengenoemde absurditeit aan de En gelsche autoriteiten onder de oogen wterd ge bracht, zij, in navolging van haar meeste col lega's, de handen zouden opheffen om te be zweren, dat het vraagstuk veel moeiljjker is dan men denkt; om na deze geijkte verontschuldiging voort te gaan met niets doen. Wat inderdaad minder ingewikkeld is.... Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft opgericht een nieuwe parochie te Schlebroek, onder den titel van H. Apostel Paulus en be noemd tot eersten pastoor van die parochie den weleerw. heer A. Bekkering. slachtoffer, toen de daders hem sloegen, de handen boven het hoofd hield, zijn zijn armen ernstig gewond. De ongelukkige wordt thuis verpleegd, doch kan nog steeds niet wor den gehoord, daar zjjn toestand ernstig is. De verdachten hebben beiden bekend en ne men een zeer onverschillige houding aan. Zondagmiddag omstreeks één uur heeft onder Zwfjndrecht een ontsporing plaats gehad van een tiental wagens van een goederentrein. Ver- moedelljk door een verkeerden wisselstand zijn nJ. onder de buurtschap Pieterman twee wagons van een goederentrein komende van Zwjjn- drecht, uit de rails geloopen. De andere goede renwagens reden tegen de twee wagons, die dwars over de rails kwamen te staan, waardoor ook deze wagens ontspoorden. Persoonlijke on gelukken kwamen hierbij niet voor. De mate- rieele schade Is vrij aanzienlijk en van sommige goederenwagens is niet veel meer over. Men probeerde zoo spoedig mogelijk de rails vrij te maken, maar t mocht in den loop van den dag niet gelukken den chaos op te ruimen. Het ver keer DordrechtRotterdam moest dan ook over één lijn worden geleld. De spoorrails ter plaatse zijn vernield. Naar wü vernemen laten de Nederlandsche Spoorwegen ox op Zaterdag 23 en Dinsdag Z6 December aa. In verband met de Kerstdrukte een aantal extra sneltreinen rijden. tegen de gelijkstelling en de bijzondere, niet |>et minst natuurlijk de katholieke school. Lag het aan hen en aan de partijen, of par tijtjes, die zU achter zich hebben, beide zouden zoo spoedig mogelUk verdwijnen, althans op geen erkenning en een dienovereenkomstige be handeling meer kunnen rekenen. En van de vrijheid der ouders kwam nog veel minder terecht, dan in den „goeden ouden tijd”, toen de palstaanders van het oppermachtig doctrinalr-Uberallsme hoogtij vierden. „Tengevolge van de reeds twee jaar aan houdende droogte heerscht op Cyprus een nij pend voedseltekort. In vele streken eten de boeren gras, wortelen en hout om zich voor den hongerdood te vrijwaren. Eens vruchtbare velden liggen' thans stoffig en droog onder den brandenden hemel. De planten zijn verdord. De boeren hebben geen georganiseerde hulp- verleening, waartoe zij zich kunnen richten. Op Cyprus bestaan geen weeshuizen of instel lingen van liefdadigheid. Bijna lederen avond worden op de wegen auto's en voetgangers door gewapende bandieten overvallen. De hoofdwegen worden thans bewaakt door'pa trouilles bereden politie en het detachement Engelsche troepen is uit Limassol gedirigeerd om soortgelijken dienst te verrichten op den w<eg van Lamada naar Nicosia''.... volgens de schatting van minister De Geer over een Jaar opleveren ƒ10.500000. En nu. na 11 maanden, is er reeds 14.500.000 op ontvangen! Daarnaast herstellen zich ook de gewone in voerrechten, zoodat na deze maand voor het eerst het evenredig deel der raming overschre den wordt. Tenslotte nog iets over de Accjtaixen. Vorige maal wezen wij op de enorme sommen, welke de sulker-consumenten moesten opbrengen. Ook nu .weer werd aan accijns plus opcenten ruim 6 4 millioen ontvangen. Het totaal over 11 maan den is geklommen tot ruim 57 millioen! Zet hiernaast de inkomstenbelasting met 54 millioen. dan bljjkt daaruit een wanverhouding tusschen directe en indirecte belasting. Waar de eerste In veel sterker mate met de draagkracht der belastingbetalers rekening kan houden dan de laatste, is iedere poging, om die verkeerde verhouding weer normaler te maken, toe te juithen. Wat speciaal de suiker betreft, verheugt ons bijzonder de toezegging, van Mi nister Oud om de extra opcenten na Juli 1934 toejuichingen haar Indiê- dlssementsrechtbank te Rotterdam zich naar den burgemeester en den Inspecteur van politie te Overschie heeft begeven om den overval te re- construeeren. Ter plaatse werd nog een boks beugel met punten gevonden, welke door één der daders was weggeworpen. Het bleek, dat de dikke knuppel speciaal voor dezen overval was bij gewerkt. Daar het Het Flnsche sa. „Atlanten”, dat op weg was van Temeuzen naar Gent, is tengevolge van een defect aan den stuurketting bij het passee- ren van de Hoeksche Brug bü Temeuzen. in aanvaring gekomen met den lichter „Teja" van de Nederlandsche Transport Maatschappij te Rotterdam. De blnnenzüwand van de „Teja” Is hierbij opengescheurd. De „Atlanten" heeft haar reis voortgezet. De „Teja” blijft te Temeuzen om gerepareerd te worden. intrekbaar landings-gestel als een oogenschUnUJk onhandelbaar gevaarte in grooten, gesloten hangar. Maar wjj zijn. Omtrent de ontsporing van den goederentrein vernemen wjj nader, dat deze is geschied op een wissel, welke verbinding vormt tusschen het hoofdspoor en een z.g. inhaalspoor nabij den poet Oud-Zwljndrecht. De goederentrein, welke op weg was van Dordrecht naar Rotterdam moest op dat inhaalspoor wachten, totdat een personentrein gepasseerd was. De oorzaak van de ontsporing is nog geheel onbekend. Het feit, dat reeds twintig wagons den wissel hadden gepasseerd, voordat de ontsporing plaats greep, bewijst wel. dat er aan een verkeerden wissel stand, waarvan aanvankelijk sprake was, niet moet worden gedacht. Een aantal goederenwa gens Is ernstig beschadigd. Van sommige zijn de bakken van de onderstellen losgeraakt en gedeeltelijk Ingedrukt. Een olletankwagen welke In den trein liep, kwam er goed af. Over het algemeen liepen ook de vervoerde goederen weinig schade op. Enkele der ontspoorde wagons waren geladen met gedroogde pulp. De opruimingswerkzaamheden waren in den laten avond nog in vollen gang. Te Santpoort is in den hoogen ouderdom van 101 Jaar overleden de wed Elisabeth Peters, oudste Inwoonster der gemeente Velsen. In Juni van het vorige jaar heeft zU onder groote belangstelling haar lOOsten geboortedag gevierd. De oude dame heeft bij die gelegen heid nog enkele woorden voor de geluidsfilm gesproken. Doorgaande sneltrein ZeelandGroote cen tra Vlisslngen V. 18.42. Middelburg V. 18.52. Goes V. 19.11, Kruinlngenlerseke V. 1925, Bergen op Zoom V. 19.48. Rotterdam D.P. A. 20.50, den Haag H.8 M. A. 21.17, Haarlem A. 21.52, Amsterdam CS. A. 22.11 (stopt niet tus schen Bergen op Zoom en Rotterdam D.P en op dienzelfden avond. Twenteden HaagRotterdam over Utrecht zonder overstappen: Almelo V. 20 29, Deventer V. 51.08, Apeldoorn V. 2126. Amersfoort A. 22.03 (aansluiting met overstappen op extra trein nay Amsterdam C3, Utrecht A. 22.29, Woer den A 22.50, Gouda A. 23.06, den Haag 8B. A. 23.33. Rotterdam Maas A. 2336. Verder een groot aantal voor- en volgtrefnen. welke het publiek op de betrokken stations van zelf zal opmerken. Op Maandag 25 December, Eerste Kerstdag, laten de N. S. vier goedkoope treinen 2e en 3e kl. loopen en wel: van Zeeland en Westbrabant naar Rotter dam, Den Haag, Haarlem en Amsterdam; van Gelderland naar Den Haag of Amsterdam; van Noordbrabant naar Amsterdam of Den Haag en van Noord-Holland naar Amsterdam, Den Haag Rotterdam. De verkoop der goedkoope treinkaartjes aan de vertrekstatlcms en hierbij betrokken reis bureaus is reeds geopend; strooibiljetten met prijzen en dienstregelingen kosteloos verkrijg baar aldaar. Er is de hooge offlcieele belangstelling door de aanwezigheid van den Minister van Binnen- landsche Zaken, Z. Exc. Mr. de Wilde, den direc- teur-generaal der PT.T, ir. Damme; wjj zien verder binnen de warme beschutting van het restaurant tal van andere belangstellenden, o.w. verscheidene dames. De chef der KLM. op Schiphol, de Thomson, is druk in de weer met het bezoek, waarvoor een afzonderlijke tafel is ge reserveerd. Nu en dan zien wU ook het vrien delijke gelaat van havenmeester Dellaert en van den chef van den technischen dienst op Waal haven, den heer Guillonard. Alleen de hoofdpersonen, de bemanning van de „Zilvermeeuw” en haar opperste chef, de heer Plesman, zijn zoo om en bij kwart voor twee nog onzichtbaar. De vlieghaven zelf ligt eenzaam onder een donkere wade verborgen, wachtend op wat er gebeuren gaat. Slechts hier en daar ziet men enkele lichten. Het kwik in den thermometer staat slechts weinig onder nul; het is volkomen windstil en het licht der sterren is door een zwart wolkenfloers aan het oog onttrokken. De belangstelling groeit naarmate bet uur van Inmiddels is bekend geworden dat het ver trek van de .Zilvermeeuw”, dat op drie uur was vastgesteld, ernstige vertraging ondervindt door het feit dat in den midden-motor een defect is geconstateerd. Met man en macht wordt ge- In den strfld tegen de gelijkstelling op onderwijsgebied zijn hoe zonderling het mo ge klinken de communisten en de anti-pa- plstlsche groepen bondgenooten. Geen bondgenooten In den gebrulkelljken zin des woords, die eenzelfde doel beoogen en door dezelfde drijfveren worden bewogen Zij zijn, zooals ook de antl-clericalen van di verse pluimage, bondgenooten in het louter ne gatieve. Hun argumenten zijn zeer verschillend en hun wenschen aangaande karakter en inrichting dér school niet minder. Maar hierin komen zij overeen, dat zij toorneh tegen de gelijkstelling niet alleen, maar ook te gen het bestaan zelf der bizondere school. Het bleek weer bü de behandeling van hoofd stuk VI der Rljksbegrootlng in de Tweede Ka mer. In de zitting van 12 dezer wees de communis tische afgevaardigde Wijnkoop de „zoogenaamde gelijkstelling" aan, als het „principe van de af braak” der openbare school. En hij liet daarop volgen, dat het openbaar onderwijs „de eenige grondslag voor goed onder wijs is." HU ging daarom hevig tegen Minister Mar chant te keer. Maar ook ds. Llngbeek en ds. Zandt niet rnalsch in hun oordeel! Eerstgenoemde quallflceerde de huidige on- derwUsregellng als „een Nederlandsche van het slechtste soort." Hij wilde een „nationale school", Ingericht op een wijze, die ons ettelijke tientallen van ja ren zou achteruit zetten. En ds. Zandt zag kans .Rome en de revolu tie” weer eens in één adem te noemen, op de antl-revolutlonnalren mitsgaders de coalitie af te geven en de stelling te verkondigen dat door het thans vigeerend stelsel „ongeloof en bijge loof' in hun onderwijs worden gesteund. Zoo vinden de heeren elkander in hun actie De heer Plesman dringt zich door de dichte menigte, die voor het restaurant op het platform samengepakt staat en, op de balustrade klim mend. deelt hü mede dat de „Zilvermeeuw” door het defect aan den middenmotor niet starten kan en dat de „Pelikaan” in de plaats van dit vliegtuig met dezelfde bemanning de Kerstvlucht aanvaarden zal, zulks In overleg met den Minister en den directeur-generaal der P.T.T. Getracht zal worden zeide hjj ook met de „Pelikaan” een snelle vlucht naar Indié te maken en de retourvlucht op den vastgestelden datum, 27 December, te doen plaats vinden. Noch de K.L.M noch de technische dienst, hebben eenige schuld aan dezen ernstigen te genvaller, aldus spr. In den middenmotor was ook vroeger al een storing ontdekt en we mogen blij riin 200 zeide hij dat het euvel van het oogenbllk nog In Amsterdam aan den dag is gekomen. Zaterdagmorgen krabde de 15-jarige zoon van de familie Van A„ wonende aan de Haven straat te Heemstede, een puistje stuk aan zijn lip. met het noodlottig gevolg, dat bloedver giftiging ontstond. Geneeskundige behandeling baatte niet. Zaterdagavond is het knaapje overleden. niet te continueeren. In het groote geheel is de opbrengst van den accijns op wjjn vrijwel onbeteekenend. Toch is uit het verloop van dit middel wel een behar- tlgenswaardig lesje te trekken. In April 1932 is de wjjnaccljns practlsch ge sproken met 50 pCt. verhoogd. De minister raamde de baten van deze ver- hooging op millioen. Inplaats echter van verhooging der baten, kwam over hoofdsom en opcenten een verlaging van bijna 1 millioen. Naast verminderd gebruik wegens de crisis, zal toch ook de nu al heel loonende fraude, oot- zaak zijn geweest van deze nlet-verwachte daling. Inplaats dus van verlichting voor de schat kist, bracht de accjjnsverhooglng een financieel nadeel en bovendien een geweldigen knak aan een eertijds bloelenden handel. Deze ervaring zal ongetwijfeld den minister nog wel eens in de gedachte komen, wanneer hl) zijn plannen voor andere acctjnsverhooglngen b.v. die op tabak, nader uitwerkt. De Maas had zich Zondag ook vastgezet aan de Stuwbrug. Alleen voor het stadje Grave is nog open water met veel drljfljs. In Cuyck en Katwijk wandelt men in groep jes van ongeveer twintig personen over de ri vier. een rantsoen, dat al klinkt het ietwat para doxaal de KX.M. overigens tot eer strekt. Dit zijn mede de uren van de piloten I. Smir noff en P. Soer, wien door hun superieuren in vol vertrouwen de verantwoordelijke taak is op gelegd om de vlucht van de „Zilvermeeuw" een eclatant succes te doen worden; dit zijn ook de uren van C. H. van Beukering en J. H. M. Gros- feld, die resp. als radiotelegraflst en mecanicien hun bekwaamheid voor 100 pet. in dienst zullen stellen van dit vliegevenement. En dies heerscht wjj zelden het reeds leven en bedrijvigheid op Schiphol en voltrekt zich in dezen matig kouden nacht het onge wekte gedoe, dat passend en onmisbaar is in het kader van een dergelijk Interessant gebeuren. vertrek nadert. In den hangar is men bezig de post in de „Zilvermeeuw" te laden; dertig zware zakken. Inmiddels is ook de heer Plesman ge arriveerd en dadelijk gaat zijn ultnoodlglng naar de hoogste autoriteiten onder de belang stellenden om met hem het trotsche vliegtuig aan een inspectie te onderwerpen. Voor de an dere aanwezigen blijft dit gebied voorloopig taboe. Te twee uur wordt de groote Fokkerloods, die de Zilvermeeuw herbergt, ook voor andere be langstellenden vrijgegeven en zU maken daar zoo'n ruim gebruik van, dat de heer 'ÏTiomson moeite heeft hen weer met een zacht lijntje weg te werken, opdat zU hen. die zich ambtshalve met de machine hebben bezig te houden, niet L. hun werk zullen hinderen. De hemel is inmiddels helder geworden. Te half drie concentreert zich de grootste drukte er zjjn zeker een paar honderd belang stellenden in de hal van het stationsgebouw, alsook In en bü het restaurant. WU zien o.m. nog den heer Wurfbaln, voorzitter van den Raad van Beheer der K.LM., Ir. Stephens, directeur der Fokker-fabrieken en nog andere persoon lijkheden. De heer v. <L Pol, chef van de expeditie van het Amsterdamsche postkantoor deelt ons mede, dat de „Zilvermeeuw” 31000 lichte poststukken meevoert. De bemanning van het vliegtuig laat zich thans ook zien en trekt uiteraard de be langstelling der aanwezigen. Geduldig wacht men het oogenbllk af, dat de „Zilvermeeuw” tot voor het restaurant zal wor den gereden; intusschen heeft de pers gelegen heid zich te verheugen over de mededeeling van den heer Plesman. dat er geen toespraken bU het vertrek zullen worden gehouden. Het geduld der wachtenden wordt wel op de proef gesteld.... Tegen 3 uur is de nachtverllchting van het vliegveld gedeeltelUk ontstoken; de verkeers toren laat een groote. lichtende X zien, welke het ruim betegelde platform schier daghelder verlicht. maar haar vlieghaven Schiphol schijnt een reprise te belo ven van hetgeen zich daar afspeelde in den nacht van 8 op 9 December, den nacht van den .Rostjager". Het décor: licht, leven en bedrijvigheid is on geveer hetzelfde, maar het stuk, dat wordt op gevoerd, is anders. Want dit is de nacht van de „Zilvermeeuw" en derhalve ook van de on derneming. voor welke deze nieuwe stoere Fok- ker-vogel de jongste aanwinst beteekent: de Kon. Luchtvaart MIJ. Nog staat hU. de F 20. met zjjn drie Wright- motoren van 600 700 PK elk en met zUn dood en den met vele anderen koude en slaap trotseerend, naar dit tot ver over de landsgrenzen bekende plekje Nederland gekomen om de „Zilvermeeuw” te zien trillen van leven en haar onder het geda ver van haar motoren te zien wegrazen in het nachtelijk duister voor haar Kerstvlucht naar Indié. Een incldenteele vlucht, welke misschien een recordvlucht zal worden, en daarom is het dat aan den inzet daarvan meer publiciteit en meer belangstelling mag worden toegekend dan aan de tot een bericht gerantsoeneerde vermelding van het vertrek der „gewone" postvliegtuigen; oen wU vorig jaar half December schre ven over den rUksmiddelenstaat van No vember, was dit overzicht geheel in mi neur gesteld. Even somber als de donkere dagen eoor Kerstmis toen waren, was óók onze visie op den toestand der rUksftnanciën. Het was alles donkerte, en naast heel weinig licht, véél diepe schaduw. Inderdaad leken toen de cUfers te vertellen dat óók bU ons naar het droeve voorbeeld van vele andere landen de flnancleele dé- bacle voor de deur stond. Had November 1932 niet millioen gulden minder opgebracht dan voorgangster in 1931? Was daarmede niet het nadeelig saldo ten opzichte van 1931 ver meerderd tot 42 millioen en het dégrès ten' op- aichte der raming' tot 16 H millioen gestegein? Dit jaar echter kan bet November-overzicht M ietwat opgewekter tóonaard gesteld zijn. Er is Juist als in de natuur, nu meer licht, minder grauwheid en somberheid. Dit vttschil ten goede komt natuurlUk op de eerste plaata voort uit de cijfers. Inplaats van een dégrès ten opzichte van het v^ionifgaande Jaar, gaf November 1933 de niet miaanzienlUke stijging van ruim 4 millioen te sten. Ten opzichte vap 1/12 der raming betee kent de November-ontvangst van 37 153.000 een acorès van niet minder dan 53 millioen. Zoo is nu niet enkel zooals reeds enkele maanden geleden dóór ons werd voorspeld het nadeelig saldo ten opzichte der raming voor elf twaalfden van het Jaar. niet boven 10 millioen gekomen, maar is er zelfs een kleine plus van ruim anderhalf millioen. m wat nog leta meer zegt, de vrU regel matige wijze, waarop in 3 maanden de achter mond op de raming werd Ingehaald en omgezet in een zU het nog klein, voordeellg saldo, rechtvaardigt de voorspelling, dat December hn grossen Ganzen geen ander beeld zal tóonen. Zoodat naar alle waarschijnlijkheid het fis cale ja-x 1933 niet minder zal opbrengen, dan minister de Geer in Augustus 1932 geraamd had. WaarbU dan nog opgemerkt mag worden, dat In dit jaar geen nieuwe middelen gecreëerd werden, welke nog met in de raming waren verwerkt. Er is echter ook nog een andere reden, bijna zouden wij schrijven een meer psychologische, waarom de huidige Novemberstaat optimisti scher stemt dan zyn voorganger in 1932. Men herinnere zich, dat midzomer van vorig jsar enkele economen en niet de eerste de besten verkondigden, dat wij het dal van de conjunctuurgolf gepasseerd waren. Juist In die zomermaanden zou de kern der economische de- pfessie ons land gepasseerd zijn. Weliswaar kon in feite misschien nog niemand een opleving in zijn zaken constateeren. maar de voorspelling der economische weerprofeten was een stimulans om de toekomst lichter in te Hen. ■- Toen kwam inplaats van de vei w ach te hausse in bet najaar de baisse. De bedrijvigheid ter beurze kwam tot staan, bet zakenleven bleef even ongeanimeerd en het vleugje van opleving ging teloor in nog grooter slapte in handel en bedrijf. Dit alles weerspiegelde zich zóó duide lijk óók in de ruksontvangsten. dat den insider nog meer dan den buitenstaander de vrees om het hart sloeg. Dit jaar is het echter anders gegaan: 1933 gaf geen schUn-herleving. die later bleek voos te zjjn. Men was nu langzamerhand in de stem ming gekomen, dat zelfs het ergste niet meer verbaasde. Deze mentaliteit leidde er toe. dat een niet verergeren van den toestand reeds als winst werd gevoeld. Een en ander gold vanzelf óók voor de tands- mlddelen. De eerste maanden van 1933 hadden ons gewoon gemaakt te rekenen op belangrUke nadeelige verschillen ten opzichte van vorig jaar en zelfs tan opzichte van de toch zoo voor zichtige ramingen. En wanneer nu de laatste maanden niet het sombere beeld vertoonden, dat we verwacht hadden, dan is dat op zichzelf reeds een reden voor gematigd optimisme. Omtrent den roofoverval te Overschie verne men wij nader dat Zondagmorgen omstreeks half twaalf de Officier van Justitie bU de Arron- Allereerst vestigt men de aandacht op die treinen, welke reeds in de reisgidsen zjjn ver meld. Vooral wordt gewezen op die treinen, welke loopen op uren dat normaal geen trein voor die richting is Ingelegd. Het publiek zal goed doen, den reisgids in deze te raadplegen. Gemakshalve geeft men ons de volgende treinen echter nog eens apart op, te weten: Sneltrein 114 Groningen V. 12.55, Zwolle V. 14.26 naar den Haag en Rotterdam, met aan sluiting te Amersfoort naar Amsterdam. Snel trein 121 Amsterdam V. 15.01, 16.01 naar Nunspeet, Zwolle. Meppel. Hooge- veen. Assen en Groningen, te Amersfoort aan sluiting overnemende van en gevende op snel trein 163 Den Haag 88 V. 14.19, Rotterdam Maas V. 14.25, naar richting Apeldoorn, Hen gelo, welke trein extra naar Enschede A. 18.09 wordt doorgevoerd. Verder de snelle extra ver bindingen van Rotterdam DJ, V. 14.46 en V. 16.15 per trein 21 en 3061 naar Zeeland en snel trein 253 van Amsterdam W P. V. 13.55 naar Arnhem en Nijmegen en sneltrein 255 van Am sterdam WP. V. 15.12, den Haag SB. V. 1437 en Rotterdam Maas V. 14.43 naar Arnhem. Snel trein 86 Maastricht V. 12.42 naar Amsterdam W.P. Sneltrein 169 den Haag 8JS. V. 14.57, Rot terdam Maas V. 15 02 over Utrecht naar Deven ter zal extra doorgevoerd worden naar Almelo (A. 1730). Bovendien worden de volgende extra verbin dingen gemaakt niet in den reisgids voorkomen de: Amsterdam V. 15.42, Apeldoorn A. 16.53, stopt niet onderweg; voortrein 307 Utrecht V. 1332 gaat via 's Bosch. Tilburg, Breda. Roosendaal door naar Antwerpen. Zaterdagavond te kwart voor elf beeft Overschie een roofoverval plaats gehad, waarbij het slachtoffer ernstig is gewond. De 58-jarige Le Large, die te Rotterdam een lotertjkantoor houdt, keerde in den avond als naar gewoonte per flets terug naar zUn woning aan de Schans te Overschie. Toen hu op het donkere weggetje tegenover de Rotterdamsche tol langs de Schie reed, sprongen uit het duister twee mannen te voorschUn. Eén van hen sloeg Le Large met een grooten knuppel eenige ma len op het hoofd, terwijl de ander hem vast-: hield. Le Large had een tasch met geld bU zich, hetgeen de aanvallers moeten hebben geweten Door het hulpgeroep van den aangevallene werd de 22-jarige A. van der Ende, wktnende te Schie dam, op het gevecht opmerkzaam gemaakt. BU zUn nadering vluchtten de roovers. Le Large kon den nieuwaangekomene nog mededeelen. dat zUn belagers op één flets waren weggere den. Daarna raakte hu buiten bewustzUn. Van der Ende stelde een vervolging In en bU de hulpbrug in den nieuwen rUksweg zag hU de daders zeventig meter voor zich rijden. HU haalde hen In en reed dwars tegen hun rijwiel, waardoor zU kwamen te vallen. ZU stonden echter onmiddelljjk weer op om er opnieuw vandoor te gaan. Dit herhaalde zfch eenige ma len, totdat Van der Ende assistentie kreeg van eenige personen, die bezig waren bU een auto, waarmede eenige uren vroeger een ongeval had plaats gehad. Deze slaagden er In. de vluchte lingen te grUpen en aan inmiddels gealarmeer de polltie van Overschie over te leveren. De daders werden naar het politiebureau overge bracht. ZU bleken te zUn de 19-jarige meubel maker J. B. te Rotterdam en de 20-jarige loa- werkman B. P„ eveneens te Rotterdam. De eer ste heeft reeds een volledige bekentenis afge legd. Veertien dagen geleden hadden zU het slachtoffer ook reeds opgewacht, doch toen wa ren de omstandigheden minder gunstig. Le Large Is verbonden door den polltie-dokter van Overschie. Dr. Donkersloot, en daarna naar zUn huis vervoerd. Dr. Donkersloot stond niet toe, dat hu verhoord werd, daar zUn toestand ernstig is. HU heeft zware hoofdwonden opge- loopen. TerwUl de heer Plesman spreekt zUn de voorbereidingen met de „ingevallen" machine reeds tot een goed einde gebracht. Verbluffend snel zijn de postzakken en de bagage der be- anning in de „Pelikaan" overgeladen en te half vUf is deze onder warme der honderden belangstellenden vlucht begonnen.... Goede reis en behouden terugkeer 1 e rubriek „Gemengd*’Nieuws", ongetwU- j 1 feld de meest populaire in iedere courant, staat nogal eens bloot aan sarcastische aanvallen van de zUde der Intellectueelen, die er boven meenen te staan. De Engelsche schrijver en filosoof Chesterton, die evenals zUn landgenoot Shaw graag in de contra-mine is, behoort evenwel tot de warmste verdedigers van dat journalistiek „gemengd voer”, omdat uit geen andere rubriek zooveel levenswijsheid, menschenkennis en wereldinzicht te putten is. Ook in deze paradoxale uitspraak zit onge twijfeld een kern van waarheid. WU moeten telkens weer aan die woorden van Chesterton denken bU bet afgrazen van dit nleuwsterreln. Zoo ook dézer dagen, toen een der ochtendbladen onder „Gemengd Nieuws" een bericht gaf over het onder Engelsch man daat staande Mlddellandsche-zee-eiland Cyprus, een bericht van den volgenden Inhoud: chreven hierboven, dat de posten van dezen staat geen abnormale spron gen vertoonden. Een enkele maal is het immers ook voorheen wel eens voorgekomen, dat een bepaalde maand gunstig afstak bU haar voorgangsters, maar dat vond dan z'n oorzaak dn een of ander bijzonder feit. Zooals b v. vrees Voor een aangekondigde belasting- o< accUns- verhooging, navorderingen of vervroegde aan slagen. Zóó is het echter in November niet geweest. Met een enkele uitzondering paraiseeren alle middelen met een normale opbrengst op de Novemberljjst. Dit ontslaat ons van de taak om de verschillende jxxsten stuk voor stuk te be handelen. Slechts een paar eischen een kor te kantteekening. Daar is allereerst de Inkomstenbelasting. Met buna ƒ5900300 maakt dit middel nog zoon ilecht figuur niet- Zoo ergens, dan moet hier toch de daling der inkomens tot uitdrukking tomen. Inderdaad is er een sprongsgewijze da ling merkbaar: in November 1931 droeg dit middel 11 millioen bü, in 1932 7>é millioen. en au nog geen 6 millioen. Maar daartegenover staat, dat de geraamde opbrengst over 11 maanden toch nog met 8 <nlllioen overschreden wordt en dat niets het vermoeden wettigt, dat op 31 December dit zccrès verminderd zal zün. t Kan natuurlUk zün. dat de minister wat heel krap geraamd had, maar ook is te geden ken, dat verreweg het grootste deel der ont vangen 54 millioen kwam van de aanslagen 1932 1933, d.wz gerekend naar de inkomsten van 1931. Het feit, dat de November-opbrengst nu. an derhalf millioen lager is dan vorig jaar, wijst w op. dat de nieuwe aanslagen over 1933 1934 belangrijk lager zullen zün, dan die van vorig jaar. Hoogst belangrijk voor onze schatkist zün de •“▼oerrechten. In totaal is hieroj m den ontvangen büna 85 millioen! Dat wü nu even boven de raming zün geko- ■nen. is voor een belangrük deel te danken aan de opcenten op deze invoerrechten. Deze op centen. vorig jaar „tUdelük" Ingesteld, zouden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 5