Kerstfeest Oud-Engeland Waar Christus geboren^werd m I verkleedpartijen en H IND MASKERADES HET BETHLEHEM VAN TEGENWOORDIG KERSTMIS IN DE GEVANGENIS Drukke marktdagen De plaats waar Christus geboren werd In Duitschland De kerstklokken Pleinen worden in ware dennenbosschen omgetooverd Hoe versieren wij den kerstboom De traditioneele plum pudding De heilige grot wordt het geheele jaar door door pelgrims uit alle werelddeelen bezocht Oude gebruiken, die niet bij de sfeer van Kerstmis passen, zyn gelukkig verdwenen ill I 51 veJ-J‘den- {n b^d aHikel STILLE NACHT, HEILIGE NACHT ALS HET KERSTFEEST NADERT DE GROT TE BETHLEHEM i I 1W Illi) haafd tem ge- de een na den sche .Soester Gloria", een lllllllll deuren en ontvingen hun beloonlng In centen - Re- fgen- Kerstfeest eigenlijk reeds op den van Kerstmis of Kerstavond. wegens de herinnering aan den onschuldigen kindertijd en aan de moeder zóó diep in de har ten der gevangenen geworteld, dat ook voor den hardnekkigsten zondaar en misdadiger op 24 December de behoefte naar liefde met de over weldigende kracht van een oorspronkelijk na tuurgeweld losbreekt. niet vijandig staat tegenover het ’deel! Hoe vaak had bij zijn pree- kerk r te iea- Ne- eiden 3. en ei ten omo- lette- r der orten S. te -ends Het Is iets eigenaardigs zoo’n Kerstfeest In de gevangenis. De meest Intieme van alle familie feesten, door de Kerk met alle liefde omringd, Is hoogd irdoor t drie -jarl- aan 1 tof si telt >ans- aemd unde U op een i het itrfl- reeds ?gaan Dat sloeg in als een bliksemstraal op onze zielen. De indruk op de gevangenen was onbe schrijfelijk en Ik geloof dat er in dit uur, ver van de wereld, menig goed voornemen gemaakt Minderbroeders. ‘W? heeft den vorm van een bevat acht en veertig rood en gewoonte om de ziel van den ouden misdadi ger gevormd hkd, wist te smelten. Wanneer hij op den preekstoel stond, het edele fijn besneden gelaat omstraald door het heilig vuur zijner roeping en de lichtreflexen van de Kerstboomkaarsen om zijn Serafijnsch hoofd gleden, dan werd men herinnerd aan het beeld van den H. Pranclscus in het Museum van Keu len, die in hoogste extase de stigmata ontvangt Pater Elpidlus had zijn laatste preek geëindigd en verliet den preekstoel om door de Sacristie, die het schip der kerk en preekstoel verbindt, In de kerk terug te keeren. Toen zich de deur der sacristie opendè, ont ving ik een der diepste indrukken van mijn le ven. Voor Pater Elpidlus liepen drie in t wit ge- kleede meisjes van ongeveer 5, 7 en 9 Jaar met kransjes van witte rozen in het eenvoudig ge kapte haar. In de hand droeg ieder een bran dende kaars. En toen legde pater Elpidlus In eenvoudige woorden uit, dat deze drie ambtenarendochter tjes onze kinderen zouden vertegenwoordigen en zoo zouden wjj In zekeren zin voor onze kinde ren als getuigen de Katholieke doopgeloften van onze onschuldige jeugd vernieuwen altaar en kerk. Het is het prachtig geslaagde meesterwerk van een kunstenaar, die in dé ge vangenis den doodslag op zijn vrouw uit jaloezie met lange jaren boette. Zijn geheele treurig lot, zijn leed, zijn berouw en zijn liefde had de kun stenaar in het houten beeld gelegd en zijn ziel daardoor bevrijd van den zwaren last, die haar dreigde te vermorzelen. Ook de pilaren van het eenvoudige bankaltaar zijn met dennengroen omwonden, de muren, die anders een eenigszins nuchteren Indruk maken en om waardige beschildering smeeken, dragen dennen kransen en boven het altaar is de Kribbe zichtbaar, bestraald door de schitterende ster der belofte. In plaats van de ritueel voorgeschreven twee kaarsen voor de godsdienstoefening, schittert een zee van kaarslicht rond het altaar. Ook de biechtstoelen eveneens in barokstijl gehou den die ’s morgens wel door alle Katholieke bewoners van het huls benut waren, zijn in hun HrcIllieCtuUi JJJII Vil uuvi utiiiiciigiutii uagtitv- kend. De kerk is meer dan gevuld, want op Kerst avond wilde geen der gevangenen achterblijven, zelfs zij niet, die anders onder hoon en spot de vertroostingen van den godsdienst weigeren. bebouwen de de wijnbergen, de olijfboombos- taonder de aangewezen vrouwen, die dan haar rondgang deden, dankoffer voor de milde gaven, welke men haar schonk, gaven zjj haar weldoeners groene tak te om daarmee hun kamers te versleren, t Was om die reden, dat men den heiligen Tho mas den kamerheer van het Kerstfeest noem de. En het was zijn taak, de oudjes In de feest- Blen binnen te lelden. Na de oude vrouwtjes volgden de Jongens en meisjes met hetzelfde doel, maar zj) gingen wat vlugger dan de trippelende vrouwtjes te werk. Zij klopten en tierden en rumoerden aan alle As tor Dit Is Is, dat ook na de vrijlating in de moeilijke si tuatie van „weer In de wereld terug te moeten”, gehouden is. Ik heb het trommelvuur van den winter- en herfstslag In Champagne, den „nakenden dood” in Vlaanderen en den zenuwsloopenden slag bij Cambral meegemaakt. Ik heb in de hel van Ver dun gevochten en mijn zenuwen hebben mij nooit in den steek gelaten, maar toen wjj voor de onschuldige kinderen met bevende stemmen onder heete tranen de doopbeloften uit onze Jeugd hernieuwd hadden, toen konden mijn ze nuwen dat niet meer verdragen. Het Kerstfeest was ten einde. Wij keerden in onze cellen terug. Toen Pater Elpidlus dien ivond nog het lazaret bezocht, toen heb ik hem In boven geschreven woorden den Indruk ge schilderd, dien de vernieuwing der doopbeloften op mU gemaakt had. Toen kwam het avondeten, de lichten werden gedoofd en de cellen lagen in hét donker. Alleen de zachte schreden der wacht klonken op de gangen en knarsten op de pleinen. Van bulten scheen de volle maan door de ruiten en wierp als schaduw van het traliewerk kruisen op den vloer.... kruisen. Stil lag de gevangenis, maar ik geloof niet dat er veel inwoners dien nacht geslapen hebben. Een wereld van leed werd voor Gods troon om hoog gedragen.... OU daarbuiten, die bet schoone Kerstfeest met -elsche t van «ette- n t^a et ln- van wor- op Kerstmis maskeraden, schijnt „The geweest te dagen; Zoo zitten dan de strafgevangenen, ieder in zijn afgesloten „kerkstoel” d.wz in een aparte ruimte van waar uit hij wel het altaar kan zien, maar niet met zjjn buren in contact kan komen. Op dezen dag liep de Kerstmissie juist ten einde. De Franciscanerpater Elpidlus had ze geleld. Een schitterende predikant! Een wonderlijke man, deze missionaris en geheel-onthouderEen ’redenaar, die de menschen van hart tot hart toespreekt, die in zijn preek alle registers van gevoelens en stemmingen niet bet minst van den humor opentrekt en zoo bewijst, dat de Katho lieke godsdlerat leven, integende ken de kerk gedreund van een schaterend lachen, een zeldzaam verschijnsel in een straf gevangenis! Het was voor den ontwikkelden toeschouwer een genot na te gaan, hoe Pater Elpidlus met de eenvoudigste middelen den weg naar het ver stand van den doorsnee-mensch en den onge letterde zocht en vonden met welk een liefde hU de harde zoudenkorsten, die misdaad Een typisch, doch meer en meer verdwijnend Kerstgebruik is het stoken van een Kerstblok. Thans geschiedt bet vrijwel alleen nog in Dren te. Het Kerstblok was een stuk hout van bui tengewone afmetingen, dat in den haard ge brand werd. Wanneer het blok in den haard brandde, dan zaten de kinderen er rond om heen en zongen Kerstliederen. Hoe ou<j[ intus- schen deze gewoonte is. blijkt wel uit een „char ter” van 1264, waarin wordt vermeld. 'Bat de schepenen toestonden een blok hout van dorre boomen uit het bosch te halen en dat thuis te verbranden. I '11 ▼n Merry Old England werd het Kerstfeest I met buitengewoon veel luister gevierd. Overleveringen weten nog te verhalen van de pracht en heerlUkheid. de loyauteit en mild dadigheid die dan in de aloude burchten der edelen heerschte. Vóórdat deze in de versierde hallen hunner vaderen hun voorname gasten aan een rijkbezette tafel vereenlgden. waarop de met steekpalmen versierde zwijnskop (de vulever in het Noorden) met groeten ophef door het geheele dienstpersoneel werd opge diend. en terwijl de geliefkoosde schotel rond ging en de zalen van de vroolijke Kerstliederen weerklonken, placht de edelvrouw haar armen op de slotplaats te verzamelen, om. hetzij met eigen hand, of door haar slotbewaarder, gaven, giften en liefderijke woorden. vriendelijken troost en harteljjke Kerst- en Nieuwjaarswen- Kben aan de lijdenden en hulpbehoevenden uit te deelen. De koning, omgeven door zijn schitterend hof, troonde omstreeks Kerstmis in de groot hal van Westminster, en verschei dene dagen werd open tafel gehouden, niet al leen voor de hooggeborenen en rijken, maar ook voor duizenden en nogmaals duizenden uit het volk, die gelaafd en gevoed en verrukt tegelij kertijd over het gezicht huns gebiedeft, de han den dankbaar ten hemel hieven en voor zijn welzijn baden. Hoe geheel anders is het thans! Doch: andere tijden, andere zeden! n buiging woord bestond verbergen zijn eigen persoon en nabootsen van hou ding, gebaren en eigenaardigheden van ande ren. Martha wist precies, hoe zij den arm uit strekken en trappelen moest om voor haar vrien din, de oude Suze, door te gaan en Tho mas, de kamerdienaar van den Lord, had lang gestudeerd, hoe William, de huisknecht, het linkerbeen achter zich sleepte! Was het laatste geldstuk verdeeld, dan nam het heele gezel schap plaats aan de tafel en werd een aanval gedaan op het bier en de tabak en de nacht al drinkende, dansende en zingende, kortom in losbandigheid doórgebracht. n het dorpje Vil’ingen in het Zwarte Woud wordt nog een zeer oud Kerstgebruik in eere gehouden. In den Kerstnacht, klokslag twaalf uur, speelt het plaatselijke muziekkorps op het Marktplein een Kerstlied. Daarna weerklinkt de melodie van het koe-lied. waarmede vroeger het vee naar de weide werd gedreven. Ook thans geschiedt dit nog. Te Soest in Westfalen, een van de eerste Hanzesteden der Middeleeuwen, wordt sedert eeuwen op Kerstavond op den toren van de oude „Petrikirche” een blaasconcert gehouden. Om zeven uur 'S avonds zingen- op den toren scholieren van Soest, begeleid door bazuinen, het z.g. .Soester Gloria”, een oud Latfjnscn kerklied. Op deze melodie volgt een oud-Duitsch Kerklied .In de huizen om de oude kerk bran den dan reeds de kaarsen der Kerstboomen. Te middernacht trekken de ge'oovlgen naar de uit de veertiende eeuw dagteekenende kerk „Maria zur Wlese”, een gebouw in gothlschen stijl. Hier wordt door leden der gemeente een oud Kerststuk cpgevoerd. Laat ons echter zien, hoe het volk vroeger lijn Kerstfeest vierde. Ook in Engeland duurde bet, evenals oudtijds in Duitschland en in ons land, twaalf dagen. Voor den eersten feestdag plachten de arme lieden met een schotel rond te gaan en voor de huizen Kerstliederen (ca rols) te zingen. Om met meer zekerheid te sla gen, hadden zij het geloof verspreid, dat het een slecht voorteeken voor het geheele Ja^E was, ak iemand den schotel-zanger, zonder een gift alt te reiken, liet voorbijgaan. 8L Thomasdag (21 December) was in het dag voor de oude Als Onder de eigenaardige gebruiken van dien tijd mag de viering van het Kerstfeest door de dienstboden van het adellijk slot Astor bij Birmingham, niet onvermeld blijven. echt-Engelsch. Zoodra de tafel van den burchtheer was af- geloopen. werd er een andere in de dienstbo denhal aangericht. In het midden daarvan lag een stuk zwart brood, waarin twintig zilveren geldstukken van drie penningen (three pence) /AP de voorberge^ van den Eiffel ligt een dikke laag sneeuw. Als een donkerroode vuurbal is de zon ondergegaan en en kele moedwillige sterretjes hebben zich ondanks d* nog heerschende schemering aan den don deren mistenhemel gewaagd. Het is 24 December namiddag. De kapel der gevangenis baadt zich in een zee electrisch licht. De witte zuilenrijen aan de delde lengtezijden van' het heiligdom, die een- hxidlge rondbogen dragen, zijn met groene den- ®*nguirlandes versierd, die een prachtig effect ®*den op den witten ondergrond en met hun prikkelende boschlucht een heerlijk Kerst-aroma ’'rakelden. Links en rechte van het eenvoudig looker eiken bankaltaar prijken twee machtige ^rrstboomen, versierd met alle gekleurde ver- •***14. die geloovige liefde op Kerstavond ge leed houdt en met tallooze brandende waskaar-» beladen. t ^00r een donkerpaars gordijn tegen den ach- “r*»nd van het altaar bevindt zich een uit hout van ethlehem. deze als geboortegrond van Christus beroemde plaats In Palestina. ligt op 'n hoogte, ongeveer twee uur gaans ten Zuidoosten van Jeruzalem. Bethlehem was ook de geboorteplaats van David en is in dit opzicht ook belangrijk voor de Israëlieten. De stal, waarin Christus werd geboren was feitelijk niet binnen, doch even buiten de stad gelegen. De eer ste Christenen bouwden over de gewijde plek een kerk, welke door Keizer Adrianus werd verwoest. De H. Helena, moeder van ConstantUn, stichtte er opnieuw een schoon kerkgebouw, waarnaast zich tegenwoordig een klooster bevindt van de Orde der Minderbroeders. Deze kerk is van Grieksche bouworde ei kruis. De groote beuk marmeren zullen, waarop zich eigenlijk geen be paalde afdakklng bevindt, maar een lichte be timmering. Dit gedeelte der kerk wordt door de Armeniërs gebruikt, die. door een muur, van dfr Grieken, die het eigenlijke kruis en het koor n bezit hebben, worden afgescheiden. In 1 gedeel te, dat door de Grieken wordt gebruikt, staat een schitterend en kos.uaar altaar, hetwelk aan de drie Wijzen, die Christus kwamen aanbidden, Is toegewijd. Vóór het altaar is een ster van het schoonste marmer afgebeeld, juist onder de plaats aan het hemelgewelf, waar zij, door de koningen gevolgd, bleef stilstaan. Terzijde van het koor vindt men twee wenteltrappen van vijf tien treden, welke naar de onderaardsche kerk geleiden, welke kerk vlak onder het koor is ge legen. Deze uit het rotsgesteente gehouwen kerk is vrij onregelmatig gebouwd. Zij is ruim zeven en veertig voet lang, elf voet breed, negen voet hoog en aan de zijkanten met schitterend marmer overdekt. Doordat het daglicht slechte schaars het interieur der kerk kan belichten, wordt zij immer door twee en dertig zilveren lampen beschenen. Deze lampen zijn door ver schillende vorsten uit alle werelddeelen ten ge schenke gegeven en vertegenwoordigen een groote waarde. Achter in de grot, naar de Oos- telijke zijde, is de plaats waar de H. Maagd den Zaligmaker ter wereld bracht. Dit getuigt een Latijnsch opschrift, hetwelk in een plaat in de rots is gegrift. Het eigenlijke altaar bestaat uit een stuk marmer, aan één zijde aan den rots wand gehecht, waarvoor eveneens kostbare lampen onophoudelijk hun licht uitstralen. In de nabijheid van dit altaar, eenige passen ten Zui den ervan, bevindt zich de kribbe, die evenwel aanzienlijk lager ligt dan de vloer van de kerk. Men kan er komen door langs een der twee wenteltrappen af te dalen. Ook hier is het weer een marmerblok, dat de juiste plaats aanduidt, waar Christus werd neergelegd. Vóór deze in noten en muntstukken (pence). Tot de geliefde uitspanningen behoorden verkleedpartijen en In alle Kerstvermommingen Lord of misrule” de hoofdpersoon zijn. Zijn heerschappij duurde twaalf hij was het, die alle spelen en vermakelijkheden tijdens het Kerstfeest.regelde. In een zeldzaam boek .Anatomy of abuses”, uitgegeven in het jaar 1585.* vindt men een beschrijving van een dezer voorstellingen. Daaruit blijkt, dat de .Lord of misrule” door de jonge gasten in elke gemeente tot koning werd gekozen en gekroond en hoe hij door zijn jonge onderdanen, die op de potsler lijkste wijze waren toegetakeld en ver kleed. allerlei grappen en dolle streken liet uit voeren. Het moet een echt narrenfeest geweest zijn, waarin het volk echter groot genoegen schijnt geschept te hebben. In vele opzichten doet het denken aan de Saturnalia bij de Ro meinen en de Spurcalia bij de oude Duitschers, waartegen de bisschoppen zoo sterk ijverden. Bij het meerendeel der bevolking begon het vooravond Dan werd het Kerstblok of stokke (yule log) plechtig aan den haard gelegd en met een overblijfsel van dat van een vorig jaar aangestoken. 1 Is een bruik, dat men niet alleen in Bhgeland, maar ook in Frankrijk, waar het den naam had van .souche de Noël”, en in Duitschland aantrof. Ook in ons land kende men het hier en daar. Zoodra het avondeten was opgediend, flikker den de Kerstmiskaarsen (yule candles), ge woonlijk een geschenk der kaarsenverkoopers aan hun klanten, en wee hem. die de kaarsen snoot. cJ aan het vuur porde, voordat het maal afgeloopen was. Ook mocht niemand van tafel opstaan, voordat het dankgebed uitgesproken was. Een overtreding dezer regelen, alsmede een oneven Aantal gasten, golden als kwade voor- teekenen. Den dag vóór Kerstmis was men eertijds vij andig gezind jegens de vrouwen. Men geloofde namelijk, dat wariheer een vrouw, op den mor gen van dien dag. zich het eerst aan den drem pel der deur vertoonde, een groot ongeluk op komst was. Daarentegen was de voetstap van een man geheiligd en bracht zegen over het huis. staken; daarnaast stond een kruik olie, een pijp en tabak. De oudste huisbedienden namen hun plaats in boven aan de tafel, in hun hoedanig heid van geheime rechters, en de plechtigheid nam een aanvang. Onder leiding van den rent meester kwam het overige'dienstpersoneel, zoo wel mannelijk als vrouwelijk, ander in de hal, met een lang wit beddelaken over het hoofd en de schouders, niets anders vertoonend dan de rechterhand, die zij naar het brood uitstrekten. Het kwam nu voor het gerechtshof erop aan,’ te raden, wie de per soon in quaestie was. Slechts één naam mocht genoemd worden. Hadden de ouden djen gera den, dan werd de gesluierde stilzwijgend weg geleid. Hadden zjj het mis. dan trok de rent meester het omhulsel naar beneden en de niet geraden gelukkige werd met een three pence begiftigd, maakte een diepe voor de rechters en ging, zonder een te spreken, weg. De aardigheid natuurlijk in het zooveel mogelijk van Wanneer wij den Kerstboom elk jaar opnieuw versieren, is het gewenscht eenige variaties voor de versiering aan te brengen, b.v. kettingen ma ken van papier. Daarvoor behoeft men maar reepjes gekleurd papier te nemen, vooral van kleuren, welke goed bjjelkaar komen. Deze reepjes van ongeveer 10 c.M. lang, eenige centi meters breed, plakt men tot ringen, zoodat men den een door den ander heenhaalt; op deze wij ze verkrijgt men een ketting. Eten ander aardig voorwerp is de sneeuwbal. Deze is zeer eenvou dig te maken van twee ronde helften wit ka toen, welke aan elkaar worden genaaid, maar zóó. dat een klein gaatje openblljft, om den bal met watten op te vullen. Als dit geschied is, kan de bal worden dichtgenaaid en aanTIeTiul- tenzjjde met gom ingesmeerd. Vervolgens rolt men den bal door een laag gesnipperd mlco en laat hem dan drogen. Een ander betrekkelijk eenvoudig trucje is het maken van dwaallicht jes. Men neemt daarvoor wat groote roode pe pers, waarin men bovenaan een gat snijdt. Daar na holt men de pepers uit en maakt daar gaat jes in. b.v. in den vorm van een gezicht. Wan neer men de pepers in den boom hangt, dan vangen zjj al het licht op van de brandende kaarsjes, zoodat het juist is alsof er licht in brandt. druk wekkende plek brandt dag en nacht een godslamp en de wierook komt den bezoeker reeds bij het binnentreden der kerk tegemoet. De kerk en de heilige plaats der geboorte ztfn voor het overige rijk versierd met schilderijen en prachti ge beelden. Een schitterend orgel verhoogt de architectonische schoonheid der kerk. De heilige grot wordt geheel het jaar door, doch vooral omstreeks den Kersttijd, dpor een aanhoudende schare van vreemdelingen uit alle werelddeelen bezocht. De religieuzen van het naast bijzijnde klooster verrichten in de kerk den dienst en on derhouden haar tevens. Niettegenstaande zijn groote beteekenis voor het Christendom en de vele herinnerin gen uit den eersten Christentijd, is het stadje Bethlehem nog lang nadien een vrij onbeduidende plaats geweest. Nog voor on geveer 10 A 15 Jaar was de plaats vanuit Jeruza lem moeilijk bereikbaar. De wegen erheen laten vaak te yenschen over en de nauwe bochtige straatjes leenen zich allesbehalve voor het mo derne verkeer. De omgeving van Bethlehem is zeer vruchtbaar. Ten overvloede bewoners hier Schen. de weiden en akkers. Wanneer het felle zonlicht op het midden van den dag over de stoffige wegen en de krjjtachtig-witte hulzen vlamt, gelijkt de plaats als uitgestorven, doch des te fleuriger zijn de marktdagen, waarop de jonge vrouwen reeds vroeg in den morgen in de weer zijn en zich in haar bonte kleeren en witte mutsen door de steegjes spoeden. Het zijn hoofd- zakeluk olijven, amandelen en vijgen, welke de hoofdlnkëmsten van de bewoners uitmaken. Naast deze bron van inkomsten vindt men nog den verkoop van Oostersche kunstvoorwerpen, welke den vreemdeling bij het binnentrekken der stad reeds dadelijk worden voorgelegd. Groot en klein tracht zijn waar aan hem kwijt te ra ken. waarbij men vaak een zeldzaam groote wel bespraaktheid aan den dag legt. De bewoners van het Heilig Land ijebben jaren gekend van bittere armoede, voorar gedurende de oorlogs jaren, doch door deze armoede groeide de werk zaamheid, de drang naar arbeid onder hen. Men trachtte zjjn natuurproductle te vergroo- ten en al spoedig waren de winning van het pa relmoer uit de Roode Zee, het zwarte gesteente uit de Doode Zee. het cederhout van den Liba non een groote steun voor de instandhouding van handel en nijverheid. Schitterende kunst voorwerpen zooals vazen, kettingen, omlijstingen voor* rellquieën en souvenirs aan de heilige plaatsen worden thans sedert jaren in het be drijvig Bethlehem vervaardigd om te worden verkocht aan de vreemdelingen, waarna zij over de geheele wereld worden verspreid. Als een overblijfsel van den „goeden ouden tjjd" is de „Baron of the Beef” aan te merken, die jaarlijks in de koninklijke keuken te Wind sor wordt gebraden. X Is een prachtstuk vleesch, 127 tot 137 pond zwaar. Er zijn niet minder dan 124 uren noodig. om het te braden, wat geschiedt aan een spit, van een mechanisch perpetuum voorzien. Bekend is, hoe in vrijwel geheel Engeland, vooral te Londen, de gewoonte nog gehandhaafd wordt, om met Kerstmis den Christmas- of plumpudding te eten. In elfc huisgezin, hoog of laag, arm of rijk, is zij dan aanwezig. En dik wijls zendt men hem ten geschenke aan hen, die het zelf niet kunnen bekostigen. De aloude gebruiken, waarvan hiervoren gesproken werd, en die volgens onze opvattin gen, al heel weinig bij de sfeer van Kerstmis passen, behooren gelukkig evenwel reeds lang tot het verleden. i uwe dierbaren onder den stralenden boom in uw vreedzaam tehuis viert, gedenkt op dien heiligen avond met een kort gebed de gevangenen, die eenzaam, zonder hun dierbaren, met hun zelf verwijt, hun harde rechters, hun eigen geweten* alleen zijn. Op leder van hen heeft de straf "n andere uit werking. Wat den eene licht schijnt te dragen, lijkt den andere loodzwaar. Ete zijn menschen wien de Kerstnacht in de gevangenis langer dan een Jaar toeschijnt. Velen onder u, die met uw dierbaren het heer lijke Kerstfeest vieren, heeft wellicht een gunstig lot voor een Kerstfeest in de gevangenis be waard. Denkt op dien heiligen avond een kort oogen— blik aan die eenzamen in de cel en wanneer zij na uitgeboete straf weer in het leven komen, met goede voornemens, in het bewustzijn van voldane boete, overdenkt dan dat zij naar Chris tus* leer uw broeden zijn. Laat hen geen hard heid en hoon en spot gevoelen, maar helpt hen, opdat zij weer hun plaats kunnen Innemen in de maatschappij. Ook voor de familie een kort woord: Houdt uw betraften bloedverwant niet uw eigen onfeilbaarheid en onberispelijkheid voor oogen en bewijst hem geen koele correctheid. De vrijgelatene hégft Juist Uefde noodig. Dan zal het Kerstwoord In vervulling gaan* KÏriïlja rtJI^aan'aU^e^traditianeele gebruiken, waarvan er in ome dagen wel eenige zijn overgebleven. - ----jg v,,» Verser^ ae gebruiken, die al heel slecht waarvan er in onze dagen Gelukkig behooren thans ver’schülên- de gebruiken, die al heel slecht in de thuishoor en tot ^w^*»*i* u.r Ltn,cl WOT- den een aantal feestelijkheden die g vroeger in .Nferry Old Engeland” 5 werden gevierd, beschreven. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 9