Prikkeldraad I In vier dagen naar Indië ■♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦a „Pelikaan” vestigt nieuw record FH-AI5 UITVERKOCHT! Volbracht Handelspolitieke her-oriënteering ub HOTEL ATLANTA cöTI Om de sensatie? Pracht prestatie Zij moet en zal mogelijk zijn BAK iakj« >reekf rij sr” tDAM Van de honderd aren waren bemanning en vliegtuig er vijfenzeventig in de lucht VRIJDAG 22 DECEMBER Recht de leidraad Onze mijnindustrie Smirnoff Eere wien eere toekomt Audiëntie HOE MEN NAAR 1NDIË VLIEGT De geweldige prestatie van Smirnoff c.s. brengt de Indië-vluchten in *t brandpunt van belangstelling BOEKT THANS VOOR HET NIEUWJAARS-RÉVEILLON! BRUSSEL VOOR DE KERSTDAGEN Co. f-il Ongunstige cyfers over November j I I i Enthousiasme Kranige prestatie ts tigen raat of volgen <ot«r- Dr. J. A. M. VAN STAAT FtaS MM FM- KFFL Omtrent het relaen per vliegtuig bestaan bij het publiek nog de wonderlljkste voorstellingen en vooral omtrent het reizen per KLM. naar wen- van de bulten-Euro- t heroriënteerlng tleve handelsbalans hebben, maar niette min kan dit feit door toepassing van de clearlngwet toch altijd een veiligheidsklep bieden voor het nakomen der betalingen. •0 tot SteUon Idehei, igteK lem te «ibhefc Dus dit als kersverach opgediende schandaal in het liberale blad dateert vanIS jaar terug en de liberale afgevaardigde Marquet heeft niets dan lof voor den tegenwoordigen bewindsman. Minister Sap. dankt hem voor zijn beleid en wijst het verre van zich, dat zijn (der ministers) administratie niet in orde zou zijn. En zoo voorts. Wat voor doel heeft zulk een fallkante. om niet harder woord te gebruiken, berichtgeving van dën liberalen correspondent? •igen- »«i der te nog orden. alm I 1M* I 101ft I wam I pensioenen in het buitenland gevestigd hebben, wordt door de den minister ter beschikking staande gegevens niet bevestigd. Wat betreft de berekening van de korting over pensioenen, welke met een ag. „smarte- geld" zijn verhoogd, laat de formuleering van art. 3 van het ontwerp, naar het oordeel van den minister, geen twijfel aangaande de juist heid van de meenlng, dat het Bmartegeld ge heel buiten beschouwing dient te blijven, zoo- dat dit gedeelte van het pensioen, bjj vergelij king van de pensioenen van vóór en na 1920, niet voor correctie In aanmerking kan komen. Tot zoover de correspondent. En wat blijkt thans? WU knippen uit de „Standaard** van Brussel volgend verslag van de bedoelde Kamerzitting: de stoere Pelikaan-plloten op deze vlucht ont wikkelden. een verrassing. Gewoekerd werd met Men zooals meeuw" heeft de bemanning Aan de Memorie van Antwoord aan de Eer ste Kamer Inzake de tijdelijke korting op de Indische pensioenen wordt het volgende ont leend: Erkennend, dat het -recht*' de leidraad moet zijn voor de handelingen van den wetgever, vermag de minister nochtans niet in te zien, dat door het ontwerp aan dit begrip geweld zou worden aangedaan. Deae cijfers wijzen opnieuw op eene verslech tering van de positie onzer nationale mijnin dustrie. Immers, de productie bleef ten aanzien van dezelfde maand tn 1932, toen zjj 1.114 409.08 ton bedroeg, ruim 70.000 ton ten achter, het aantal mijnwerkers, dat op 1 November van dit jaar al gedaald was tot 33.139, daalde opnieuw met 206 man, terwUl het gemiddeld aantal werkdagen per mijn zich op ongeveer 22,25 da gen per maand handhaafde. Geen geweld aan dit begrip gedaan Aneta-Vaz Dias meldt, dat volgens bü de K.L.M. ontvangen telegram de „Pelikaan” heden te 16.20 uur plaatselijke tijd te Batavia is aange komen. (Dit is 9.10 Amsterdam- sebe tijd). dat deze concessie b.v. ten koste van een Argentijnsch contingen zou gaan maar daar staat tegenover, dat onze handels- balans met Argentinië voor ons dermate on - gunstig is, dat zelfs Indien de rogge-export zou wegvallen er nog een groote wanver houding zou blijven bestaan. Daarbij diene men wel te bedenken, dat wanneer men georganlseerden gaat en liberaal dagblad te Amsterdam pu bliceerde Woensdagmorgen 1.1. een ietwat sensationeel telegram, dat uittreksels be vatte van het debat in de Belgische Kamer bij de begrootlng van Openbare Werken. „Honderd mlllloen Francs in het water.** stond er boven het bericht, doch in de nabijheid stonden de berichten over de pollUeschandalen zoodat ieder moest vermoeden, dat er een nieuw schandaal gaande was. De liberale afgevaardigde Marquet zoo heette het klaagde namelijk ..Open bare Werken" aan, dat er bij het bouwen van de haven te Ostende 100 mlllloen verloren waren gegaan. De katholieke afgevaardigden protesteerden tegen deze woorden. Dan schrijft de liberale correspondent verder: De heer Marquet aelde: Door vrijstelling van de pensioenen beneden 1000 's jaars zou het op den pensioenlast te besparen bedrag niet kunnen worden bereikt Bonder een onrede lijk zware aantasting van de hoogere pensioenen. De onderstelling, dat zich een vrij groot aan tal gewezen Indische ambtenaren met hooge en van Indlé kan men nog zeer vreemdsoortige opmerkingen vernemen. Daarom heeft de KL. M. het denkbeeld gehad eens een zeer nauw keurige teekenlng te laten vervaardigen van een Indlë-vaarder (Fokker F XVIII), waarvan wjj hier de verklarende tekst geven. Wjj zien hier de reizigers in de ruime kajuit, languit op hun ligstoelen, of rechtop een boek lezend, of uitkijkend. De gezagvoerder controleert zijn be stek op de kaartentafel, de radlotelegraflst zit aan het draadlooèe zend- en ontvangtration De tweede vlieger is op wacht, de werktuigkundige staat in zijn tweede functie, die van steward, bij de provisiekast. Want onderweg worden koude en warme dranken en een eenvoudige maaltijd opgediend. In het ruim voor en achter liggen de post zakken opgestapeld. Overjassen hangen in een kast achter het toilet. De koffers van de reizi gers en bemanning zjjn in de kajuit onder en achter de stoelen geplaatst Zoo reist men snel en geriefelijk. Middags komt men aan op het eindstation van de dag- etappe, waar kamera in een behoorlijk hotel zijn besproken en het avondeten wacht. Z. H Exc. de Blsachop van Breda zal Zaterdag deaer week en Zondag. Dinsdag, Woensdag en Zaterdag der volgende week géén audiëntie ver- leenen. Teleurstellingen vergeten Twee teleurstellingen kort na elkaar kreeg onae luchtvloot in deze dagen te boeken. De .Foatjager" met zooveel geestdrift begroet en uitgeleide gedaan, faalde reeds den eersten dag. de „Zilvermeeuw" gereed voor den start, om de Kerstpoat te vervoeren naar ons Rjjk van Overzee, bleek motorziek en te elfder ure moest de plaatsvervanger worden Ingelascht. Zooveel tegenslag Ineens had onze luchtvaart, welker ontwikkeling stede aoo voorsgxjedlg was ge weest tot dusver niet gekend. Toen startte Maandag JJ, geheel onver wachts, van het nachtduistere vliegveld Schip hol de „Pelikaan” en sloeg de vlucht, die voor de „Zilvermeeuw" niet bleek weggelegd. De .Fe likaan” stond voor een zware taak. Ver weg in Indlé wachtte men op de post uit het Moeder land: onder de tropenzon, in de broel-warme steden, op het land, in de cultures zag men met spanning uit naar het nieuws van vrienden en verwanten, dat lets van de blije kerststemming aan den hulselljken aard, van onder bet ouder lijk dak zou meebrengen. Het ging om kost bare uren, het ging om dagen, noodlg om de post tijdig voor het groote feest te verspreiden. Voor de „Zilvermeeuw”, die een kruissnelheid van 250 KM. per uur kon ontwikkelen, was deze taak weggelegd. Nu moest „de Pelikaan" met een kruissnelheid van nauwelijks 200 KM. eenzelfde prestatie leveren. De bemanning van „de Pelikaan” heeft het stoute stukje volbracht. Smirnoff, Boer, van Beukering en Grosfeld komt de eer toe. ZU hebben door hun prachtige vlucht de teleur stellingen van .Foatjager’* en „Zilvermeeuw” doen vergeten. Reeds de eerste dagen bleek het tempo, dat De voor het door sommige leden gedeeld standpunt van de professoren Aalberse en Kleln- tjens aangevoerde gronden acht de minister niet houdbaar, evenmin als de door eenlge an dere leden aangehangen meenlng. dat art- 177 der grondwet zich tegen korting op pensioen zou verzetten. De geschiedenis van dit artikel wijst duidelijk uit, dat het op de gewone Staatsschulden betrekking heeft. I 1 Dat bjj de pensloenverhooglng in 1920 het bestaan van moreele gronden voor deze verbe ter (g van de, door de levensduurte In het ge drang gekomen, positie van de gepenslonneer- den van regee rings wege zou zijn ontkend, moet de minister betwisten. De maatregel zelf bewijst het tegendeelen doet juist uitkomen, dat de Overheid tegenover haar gewezen dienaren niet onder alle omstandigheden dezelfde verplich tingen nakomt als tegenover de houders van haar schuldbrieven. Van het aamleggen van een nieuw criterium is thans in het geheel geen sprake. een vllegcapaclteit, dag- en werkverdeellng slaagde er in het etmaal-jiemlddelde, dat voor de zooveel snellere „Zllver- was opgemaakt, te evenaren. Rust zich nauwelijks gegund. Met bewonderenswaardlg doorzettingsvermogen beeft zij een tempo gehandhaafd dat waarlijk verbluffend mag heeten en toch zonder risico's van welken aard ook, te aanvaarden. In den recordtijd van precies vier etmalen werden de af te leggen 14374 KM. genomen, hedenmorgen kwam men na den reuzensprong behouden op Indlschen bodem aan. Hulde aan bet wakkere viermanschap, hulde aan den stoeren vogel, de „Pelikaan”, die alle natuurwetten met voeten heeft getreden of juis ter geslagen, door even snel te vliegen als een „Zilvermeeuw”. Bravo .Felikaan”. Wij meenen als conclusie dit te mo gen vaststellen: noodzakelijk is een her-oriënteering van onzen bultenland- schen handel. De cijfers van in- en uitvoer leeren, dat velerlei mogelijkheden zich op dit terrein voordoen. In het kader onzer nieuwe handelspolitiek die uitgaat van het wederkeerigheidsbeginsel past een uitbreiding van den export naar die landen, welker handelsbalans t.o.v. ons land sterk actief is. Dit zijn vooral de jonge agrarische staten en met name de Zuld-Amerikaansche republieken. Voor de uitbreiding van dit handelsverkeer is ons land nog niet voldoen de Ingericht. Op de bovenaangegeven wijze kan daarin worden voorzien, terwijl men tenslotte juist in de activiteit der handels balans een effectief middel heeft om door toepassing der clearlngwet het credietrisico tot een minimum te beperken. Naar onze overtuiging ligt hier voor onze Regeering nog een terrein braak, dat nadere en in tensieve exploratie verdient, welk werk mede door het particulier initiatief behoort te worden ter hand genomen. relaties In jonge gebieden versterken aanknoopen. Wjj zouden er dan ook zeer vóór zijn, onzen uitvoerhandel te richten op gebieden als Zuid-Amerlka, de landen rondom de Mid- dellandsche Zee (waar zeer veel belangstel ling voor het Nederlandsche product be- saat) en Oost- en Zuld-Oost-Europa. Het is merkwaardig, dat de handelsza- ken, welke hier gevestigd zijn en met die 'landen zaken doen, zich vrijwel uitsluitend in Dultsche handen bevinden. Dit heeft voor ons een buitengewoon groot nadeel, omdat deze hulzen meest Dultsche produc ten verkoopen en ook van onze scheepvaart verbindingen een karig gebruik maken. In den laatsten tijd is ook Engeland bijzonder actief op dit gebied. Zullen andere belangen zich eventueel tegen een dergelijk her-orlnteer1ngsp1an verzet ten? Wij voor ons zijn overtuigd, dat zulks In geenendeele het geval zal zijn. Neder- landsch-Indië b.v. zal daarvan niet de min ste schade ondervinden, omdat dit land tot dusverre nimmer op bepaalde landen georiënteerd is geweest. Men pro duceerde marktproducten en wist veelal zelf niet waar deze heengingen. Ook daar is men reeds met een belangrijke verande ring bezig. Men weet, dat Nederland om tot een zoo gunstig mogelijke scrlpsregellng met Dultschland te komen aan dit land een zekeren extra-export van rogge naar Neder- terwjjl' daarnevens de andere landen hun land toestond. Het is zeer goed moge lijk, Smirnoff en Boer, de belde bestuurders van de .Felikaan”, hebben, bijgestaan door den Mecanicien Grosfeld en den radlotelegraflst Beukering. met het volbrengen van deze vlucht •en recordvlucht gemaakt. Op Maandag 18 December, des morgens te half 5. zijn zij met de .Pelikaan" van Schiphol vertrokken- Vrijdag ochtend te 9 32 uur Amsterd. Tijd zijn zjj be houden te Batavia geland. De totale vlucht is derhalve gemaakt in 101 uur en 2 minuten. Deze prestatie dwingt te meer eerbied af. daar de vlucht geschiedde met een gewoon verkeersvliegtuig van de K. L. M zoodat de vlugge overtocht niet in de eerste plaats is te danken aan de snelheid van het vliegtuig, doch Ban de wilskracht en het doorzettingsvermogen van de bemanning, die op zoo schitterende *ljze de opdracht, welke zij van de directie van de K. L. M. beeft ontvangen, heeft uitgevoerd. Dit blijkt ook uit de vlieguren, welke gemaakt «ün. Door onduidelijkheid wat de Ujdaangifte betreft, in eenlge telegrammen en het ontbre ken van het juiste tijdstip van vertrek uit Cal cutta. kan nog niet nauwkeurig worden nage gaan, hoeveel vlieguren gemaakt zijn. Volgens •en globale berekening echter wijkt dit aantal een del Regeering men altijd gen moet nimmer aan dat men niet van B n het licht van de In een vorig artikel gegeven cijfers is ook een her-oriëntee ring van den Nederlandschen u 11 v o e r- handel naar onze meenlng dringend gebo den. wij bedoelen hiermede een b r e e- dere spreiding van den uitvoer üver een grooter aantal landen. Zooals bekend is de Nederlandsche ult- ’t*! in hoofdzaak gebaseerd op de ons Onringende landen. Wel bijna van onzen üitvoer gaat naar de vier nabuurstaten, *tlke cijfers in de laatste jaren practiach geen verandering hebben ondergaan. Wij ineenen, dat dit laatste zeer te betreuren to- Het is toch onmlskenbiar, dat het we- feldcentrum bezig is zich te verplaatsen. Bevond zich dit, om met- zeeën te spreken, in de laatste decennia zeker rondom den Atlantlschen Oceaan, er zijn alle aanwijzin gen, dat dit zich wellicht reeds spoedig naar den Stillen Oceaan zal verplaatsen. Voor de positie van Nederland is dit van buitengewoon groote beteekenis. Tot dus- **rre hadden wij een zeer gunstige plaats, etanneer het wereldcentrum zich echter Remplaatsen zou, is het daarmede afgeloo- Pen. De heer Marquet (Lib.) dankt den minister voor alles wat hij reeds ten voor- deele van de kuststreek heeft gedaan se dert hij aan openbare werken is Maar hij heeft ernstige opmerkingen te maken in verband met de visscherhaven en de vlachmljn te Ostende. Die werken hebben meer dan 100 mlllloen gekost. De stad Ostende kan ze niet overnemen. Er werd een onderzoek gedaan. En daar waar men cement had moeten vinden heeft men klei aangetroffen. Deze werken dagteeke- nen van over 13 jaar, dus is de minister, noch zijn voorganger er aansprakelijk voor. De heer Marquet spreekt dan zeer on gelukkige woorden uit. Hjj zegt dat ar in openbare werken veel is gekonkelfoesd. De heer Sap minister, protesteert krachtdadig Dat kan ik niet laten zeggen! De heer Marquet. Ik spreek niet van uwe administratie- Ik neem aan dat uwe ambtenaren, ook onder uw voorganger boven alle verdenking staan; maar ik be doel vroeger. En men ziet wat er thans bij de politie gebeurt (Geweldig protest op de meeste banken) De heer Sap. minister: Uwe taal is on duldbaar. Ik protesteer met de uiterste krachtdadigheid. Morgen zullen misschien in het land die verdachtmakingen wortel schieten- Dat mag niet en ik verdedig mijn ambtenaren tegen alle ongewettigde ver dachtmakingen. (Zeer wel! op vele ban ken. Noem feiten). De heer Marquet weidt verder uit over de gebrekkigheden van de visschershaven en de vlschmljn en hoopt dat de minister zal zorgen dat die netelige kwestie tot een ieders voldoening zal geregeld worden. „Wacht U maar. Ik zal U een kleine geschiedenis vertellen. Toen ik laatst met den ambtenaar van het departement van verkeerswezen over de schandalen sprak, die zich in het departement voordoen, aelde deze: „Zoo. komen er bij ons óók schandalen voor? Ik dacht dat dat alleen in het departement van openbare werken bet geval was Deze woorden van den liberalen afge vaardigde wekten op de katholieke banken een storm van protest De minister van Openbare Werken, de heer Sap. sprong rood van woede en verontwaardiging overeind en riep den spreker toe: „BU- aonderheden alstublieft. GU werpt een verdenking op het ambtenarencorps; dat is ontoelaatbaar." De heer Marquet wachtte rustig tot de verontwaardiging der katholieke afgevaardigden eenlgszlns was gezakt en zei toen: „Indien ik veer tien dagen geleden had gezegd, dat de commissarissen van politie omkoopbaar waren, sou men mij óók uitgejouwd heb ben De minister windt zich op. omdat ik zeg dat er te Ostende 100 mlllloen francs in het water zijn gegooid, maar als hjj in mijn plaats was. zou hU precies spreken als ik. De haven en de aluinen zijn ge bouwd dbor onkundigen of door gauw dieven OU kunt kiezen, meneer de mi nister I" bet systeem van r u 11 h a n- toepassen, wat onie toch feiteljjk doet, in een wikken en we- vervallen, daar men A iets kan geven, moet afne men. Op het oogenbllk heerscht er groote beweeglijkheid In de Internationale rullhan- delspobtlek. Tenslotte moet men altijd k>e- denken, dat Indien wij bet niet doen, an dere Europeesche landen zich van het ver keer bulten Europa meester maken. Gegeven echter de theoretische schelijkheid van een uitbreiding het handelsverkeer na^i peesche landen die ei van het Nederlandsche handelsverkeer zou noodzakelijk maken dan blijft toch de groote practlsche moeilijkheid, dat aan uit breiding van bet handelsverkeer met deze jonge landen velerlei risico’s zijn verbon den. In het algemeen zal dit slechts dan zonder groote teleurstelling kunnen ver- loopen, wanneer men een vertegenwoordiger ter plaatse heeft, die daar een aantal Ne derlandsche hulzen vertegenwoordigt. Dit Met een buitengewoon doorzettingsvermogen hebben de belde bestuurders van de .Felikaan," 8e heeren Smirnoff en Boer, om de Kerstpost alt Nederland, die oorspronkelUk met de „Zil vermeeuw” zou worden vervoerd waarbij la ter de post van den .Fostjager" onderweg nog werd Ipgepikt In versnelde vlucht naar Indlé te brengen, hun taak voltracht. Maandagoch tend vroeg uit Amsterdam vertrokken, bevon den de beide vliegers zich reeds hedenmorgen boven Nederjpndsch-Indlé en hebben zU dus h> ruim vier etmalen den afstand van ongeveer J4000 K.M. afgelegd Volgens de bU de K. L M. ontvangen tele grammen is de .Felikaan" Donderdagmiddag 1330 uur Amsterd. TUd te Bangkok aangeko men. Te 17.50 uur A. T. vertruk de „Pelikaan” naar Alorstar, waar het toestel te kwart over 11 Donderdagavond A. T. arriveerde. Vijf minuten na middernacht A. T. startte de „Pelkaan” en arriveerde te half zes hedenmorgen te Singa pore. Twintig minuten later vertrok het toestel veer voor de laatste étappe naar Nederlandsch- todlé. Te kwart over zes hedenmorgen A. T. letten Smirnoff en Soer de .Felikaan" op het vliegveld In Palembang neer en reeds te 8.38 sur stegen zjj weer op, voor de vlucht naar Batavia, waarmede de Kerstvlucht tal zijn vol bracht. niet van het normale aantal, dat op de lucht- Ujn naar Nederlandsch-Indlé wordt gevlogen, af. Het aantal vlieguren zal zeer waarschijnlijk ruim 74 hebben bedragen bjj een gemiddelde van 75 vlieguren per vlucht. Het blUkt dus, dat de bemanning, sinds het vertrek uit Amsterdam van de ruim 100 uren ongeveer 75 uur In de lucht is geweest. Tot dusver werd een postvlucht naar Neder- landsch-Indlé nog niet In zoo korten tijd vol bracht. Het record was tot dusver zeven dagen. systeem volgen de midden-Europeesche landen ook ten onzent en naar wij meenen te weten met groot succes. Veelal zijn die vertegenwoordigers tevens onofficieels re- geerlngspersonep en dat hebben wij ook zeker noodlg. Onze handelsvertegenwoordlging in het buitenland Is zeer miniem en de consulaire ambtenaren hebben het veel te druk met de behartiging van de belangen van ter plaatse wonende Nederlanders en de hun verder opgedragen werkzaamheden. De gezantschappen hebben een geheel ander werkterrein. Een dergelijke uitbreiding van den export zou dan ook zeer gestimuleerd kun nen worden door handelsverte- genwoordlgers naar deze lan den te zenden. Wij zien deze menschen niet uitsluitend werkzaam als handelswaarnemers, maar zouden hun een meer actieve taak willen toebedeelen in den geest van de Oost-Euro- peesche handelsvertegenwoordigingen. Deze hebben naast het weergeven van toestanden het totstandbrengen van trans acties tot taak. Het zijn dus eigenlijk een soort agenten. Bij het tot stand komen van dergelijke transacties verkeeren wjj in zoo verre in een gunstige positie, dat de han delsbalans met die landen altijd in ons na deel is uitgevallen. Nu geven wij onmiddellijk toe en het is goed dit nog eens te onderstrepen, daar dit door anderen wel eens vergeten wordt dat jonge agrarische landen altijd een ac- Europa is als het ware een stervend werelddeel en wanneer wij ons blijven be perken tot den Europeeschen handel zoo zullen wij met dit werelddeel van het wereldtooneel verdwijnen. De geschiedenis heeft daarvan voorbeel den te over geleverd. Uiteraard zullen wij bij een verplaatsing van het wereldcentrum als gevolg van onze ligging nimmer meer een zoo gunstige positie verlcrijgen, maar wij kunnen ons zeer versterken door reeds thans zoo veel mogelijk contact te zoeken met die landen, die in de toekomst in een gunstige positie zullen gaan verkeeren. Temeer achten wij zulks voor ons land noodzakelijk, omdat Nederland wat betreft de ontwikkeling van zijn internationalen handel een merkwaardige uitzondering maakt op de andere Europeesche staten. Deze laatste hebben zich in toenemende mate voor den bulten-Europeeschen han del geïnteresseerd. Dat Nederland dit zoo weinig deed, ligt ons inziens behalve in onzen landaard ook in de groote welvaart, welke wij na den wereldoorlog mochten genoeten. Het steunen op de vier nabuurstaten lijkt ons niet slechts voor de toekomst, maar ook voor het heden zeer bezwaarlijk. Het land immers wordt er veel kwetsbaarder door. Blijkens de zoo Juist verschenen officieele cijfers bedroeg de totale netto productie der gezamenlijke steenkolenmijnen over November: 1.047.110.459 ton steenkolen. Het aantal werkdagen, waarop het bedrijf gedurende de maand November regelmatig werd uitgeoefend bedroeg op de onderschei dene Staatsmijnen 25 (Stm. Wilhelmina 23), Domanlale Mijn 23. Mijnen Laura en Vereenl- glng 19. Oranje Nassau Mijnen I en II 19, Oranje Nassau Mijnen III en IV 20 Mijnen Wlllem-Sophia 21. Het totaal aantal arbeiders bedroeg op 1 December: ondergronds 22.242 en bovengronds 10.711, totaal 32 953 man. De K. L. M.-dlrectie in Den Haag heeft he denochtend getelefoneerd met de bemanning van de .Felikaan", die haar mededeelde, dat zU zich wel gevoelde. Alleen had men behoefte om wat te slapen. Nog deelde de directie ons mede, dat de ont vangst van de „Pelikaan” te Batavia buitenge woon enthousiast is geweest. Ten teeken van vreugde over den aankotnst Batavia na zoo buitengewoon snelle reis van de .Felikaan" was heden aan het Hoofdgebouw der K. L. M aan den Hofvijver te 's-Graven- hage het „Orange blange bleu" uitgestoken. Van de directie der K. L. M. vernamen wU. dat terwijl de reis werd volbracht in 4 etmalen. 4 uur 40 minuten (dit is 100.40 minuten) de eigenlijke vUegtljd heeft bedragen 74.43. De aankomst te Batavia geschiedde 55 minu ten eerder dan was voorzien In bet reisschema van de „Zilvermeeuw", terwijl bovendien de „Pelikaan" 130 uur later van Schiphol was ver trokken. Sm 9

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 17