Prikkeldraad
I
In vier dagen naar Indië
■♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦a
„Pelikaan” vestigt nieuw record
FH-AI5
UITVERKOCHT!
Volbracht
Handelspolitieke her-oriënteering
ub
HOTEL ATLANTA
cöTI
Om de sensatie?
Pracht prestatie
Zij moet en zal mogelijk zijn
BAK
iakj«
>reekf
rij
sr”
tDAM
Van de honderd aren waren
bemanning en vliegtuig er
vijfenzeventig in de
lucht
VRIJDAG 22 DECEMBER
Recht de leidraad
Onze mijnindustrie
Smirnoff
Eere wien eere toekomt
Audiëntie
HOE MEN NAAR 1NDIË VLIEGT
De geweldige prestatie van Smirnoff c.s. brengt de Indië-vluchten in *t brandpunt van belangstelling
BOEKT THANS VOOR HET
NIEUWJAARS-RÉVEILLON!
BRUSSEL
VOOR DE KERSTDAGEN
Co.
f-il
Ongunstige cyfers over November
j
I
I
i
Enthousiasme
Kranige prestatie
ts
tigen
raat
of
volgen
<ot«r-
Dr. J. A. M. VAN STAAT
FtaS
MM
FM-
KFFL
Omtrent het relaen per vliegtuig bestaan bij
het publiek nog de wonderlljkste voorstellingen
en vooral omtrent het reizen per KLM. naar
wen-
van
de bulten-Euro-
t heroriënteerlng
tleve handelsbalans hebben, maar niette
min kan dit feit door toepassing van de
clearlngwet toch altijd een veiligheidsklep
bieden voor het nakomen der betalingen.
•0 tot
SteUon
Idehei,
igteK
lem te
«ibhefc
Dus dit als kersverach opgediende schandaal
in het liberale blad dateert vanIS jaar
terug en de liberale afgevaardigde Marquet
heeft niets dan lof voor den tegenwoordigen
bewindsman. Minister Sap. dankt hem voor
zijn beleid en wijst het verre van zich, dat
zijn (der ministers) administratie niet in orde
zou zijn. En zoo voorts.
Wat voor doel heeft zulk een fallkante. om
niet harder woord te gebruiken, berichtgeving
van dën liberalen correspondent?
•igen-
»«i der
te nog
orden.
alm
I
1M* I
101ft
I wam I
pensioenen in het buitenland gevestigd hebben,
wordt door de den minister ter beschikking
staande gegevens niet bevestigd.
Wat betreft de berekening van de korting
over pensioenen, welke met een ag. „smarte-
geld" zijn verhoogd, laat de formuleering van
art. 3 van het ontwerp, naar het oordeel van
den minister, geen twijfel aangaande de juist
heid van de meenlng, dat het Bmartegeld ge
heel buiten beschouwing dient te blijven, zoo-
dat dit gedeelte van het pensioen, bjj vergelij
king van de pensioenen van vóór en na 1920,
niet voor correctie In aanmerking kan komen.
Tot zoover de correspondent.
En wat blijkt thans?
WU knippen uit de „Standaard** van Brussel
volgend verslag van de bedoelde Kamerzitting:
de stoere Pelikaan-plloten op deze vlucht ont
wikkelden. een verrassing. Gewoekerd werd
met
Men
zooals
meeuw"
heeft de bemanning
Aan de Memorie van Antwoord aan de Eer
ste Kamer Inzake de tijdelijke korting op de
Indische pensioenen wordt het volgende ont
leend:
Erkennend, dat het -recht*' de leidraad moet
zijn voor de handelingen van den wetgever,
vermag de minister nochtans niet in te zien,
dat door het ontwerp aan dit begrip geweld
zou worden aangedaan.
Deae cijfers wijzen opnieuw op eene verslech
tering van de positie onzer nationale mijnin
dustrie. Immers, de productie bleef ten aanzien
van dezelfde maand tn 1932, toen zjj 1.114 409.08
ton bedroeg, ruim 70.000 ton ten achter, het
aantal mijnwerkers, dat op 1 November van dit
jaar al gedaald was tot 33.139, daalde opnieuw
met 206 man, terwUl het gemiddeld aantal
werkdagen per mijn zich op ongeveer 22,25 da
gen per maand handhaafde.
Geen geweld aan dit begrip gedaan
Aneta-Vaz Dias meldt, dat volgens
bü de K.L.M. ontvangen telegram
de „Pelikaan” heden te 16.20 uur
plaatselijke tijd te Batavia is aange
komen. (Dit is 9.10 Amsterdam-
sebe tijd).
dat deze concessie b.v. ten koste van een
Argentijnsch contingen zou gaan maar
daar staat tegenover, dat onze handels-
balans met Argentinië voor ons dermate on -
gunstig is, dat zelfs Indien de rogge-export
zou wegvallen er nog een groote wanver
houding zou blijven bestaan.
Daarbij diene men wel te bedenken, dat
wanneer men
georganlseerden
gaat
en liberaal dagblad te Amsterdam pu
bliceerde Woensdagmorgen 1.1. een ietwat
sensationeel telegram, dat uittreksels be
vatte van het debat in de Belgische Kamer bij
de begrootlng van Openbare Werken. „Honderd
mlllloen Francs in het water.** stond er boven
het bericht, doch in de nabijheid stonden de
berichten over de pollUeschandalen zoodat ieder
moest vermoeden, dat er een nieuw schandaal
gaande was. De liberale afgevaardigde Marquet
zoo heette het klaagde namelijk ..Open
bare Werken" aan, dat er bij het bouwen van
de haven te Ostende 100 mlllloen verloren
waren gegaan. De katholieke afgevaardigden
protesteerden tegen deze woorden.
Dan schrijft de liberale correspondent verder:
De heer Marquet aelde:
Door vrijstelling van de pensioenen beneden
1000 's jaars zou het op den pensioenlast te
besparen bedrag niet kunnen worden bereikt
Bonder een onrede lijk zware aantasting van
de hoogere pensioenen.
De onderstelling, dat zich een vrij groot aan
tal gewezen Indische ambtenaren met hooge
en van Indlé kan men nog zeer vreemdsoortige
opmerkingen vernemen. Daarom heeft de KL.
M. het denkbeeld gehad eens een zeer nauw
keurige teekenlng te laten vervaardigen van
een Indlë-vaarder (Fokker F XVIII), waarvan
wjj hier de verklarende tekst geven. Wjj zien
hier de reizigers in de ruime kajuit, languit op
hun ligstoelen, of rechtop een boek lezend, of
uitkijkend. De gezagvoerder controleert zijn be
stek op de kaartentafel, de radlotelegraflst zit
aan het draadlooèe zend- en ontvangtration De
tweede vlieger is op wacht, de werktuigkundige
staat in zijn tweede functie, die van steward,
bij de provisiekast. Want onderweg worden
koude en warme dranken en een eenvoudige
maaltijd opgediend.
In het ruim voor en achter liggen de post
zakken opgestapeld. Overjassen hangen in een
kast achter het toilet. De koffers van de reizi
gers en bemanning zjjn in de kajuit onder en
achter de stoelen geplaatst
Zoo reist men snel en geriefelijk. Middags
komt men aan op het eindstation van de dag-
etappe, waar kamera in een behoorlijk hotel zijn
besproken en het avondeten wacht.
Z. H Exc. de Blsachop van Breda zal Zaterdag
deaer week en Zondag. Dinsdag, Woensdag en
Zaterdag der volgende week géén audiëntie ver-
leenen.
Teleurstellingen vergeten
Twee teleurstellingen kort na elkaar kreeg
onae luchtvloot in deze dagen te boeken. De
.Foatjager" met zooveel geestdrift begroet en
uitgeleide gedaan, faalde reeds den eersten dag.
de „Zilvermeeuw" gereed voor den start, om
de Kerstpoat te vervoeren naar ons Rjjk van
Overzee, bleek motorziek en te elfder ure moest
de plaatsvervanger worden Ingelascht. Zooveel
tegenslag Ineens had onze luchtvaart, welker
ontwikkeling stede aoo voorsgxjedlg was ge
weest tot dusver niet gekend.
Toen startte Maandag JJ, geheel onver
wachts, van het nachtduistere vliegveld Schip
hol de „Pelikaan” en sloeg de vlucht, die voor
de „Zilvermeeuw" niet bleek weggelegd. De .Fe
likaan” stond voor een zware taak. Ver weg in
Indlé wachtte men op de post uit het Moeder
land: onder de tropenzon, in de broel-warme
steden, op het land, in de cultures zag men met
spanning uit naar het nieuws van vrienden en
verwanten, dat lets van de blije kerststemming
aan den hulselljken aard, van onder bet ouder
lijk dak zou meebrengen. Het ging om kost
bare uren, het ging om dagen, noodlg om de
post tijdig voor het groote feest te verspreiden.
Voor de „Zilvermeeuw”, die een kruissnelheid
van 250 KM. per uur kon ontwikkelen, was
deze taak weggelegd. Nu moest „de Pelikaan"
met een kruissnelheid van nauwelijks 200 KM.
eenzelfde prestatie leveren.
De bemanning van „de Pelikaan” heeft het
stoute stukje volbracht. Smirnoff, Boer, van
Beukering en Grosfeld komt de eer toe. ZU
hebben door hun prachtige vlucht de teleur
stellingen van .Foatjager’* en „Zilvermeeuw”
doen vergeten.
Reeds de eerste dagen bleek het tempo, dat
De voor het door sommige leden gedeeld
standpunt van de professoren Aalberse en Kleln-
tjens aangevoerde gronden acht de minister
niet houdbaar, evenmin als de door eenlge an
dere leden aangehangen meenlng. dat art- 177
der grondwet zich tegen korting op pensioen
zou verzetten. De geschiedenis van dit artikel
wijst duidelijk uit, dat het op de gewone
Staatsschulden betrekking heeft.
I 1
Dat bjj de pensloenverhooglng in 1920 het
bestaan van moreele gronden voor deze verbe
ter (g van de, door de levensduurte In het ge
drang gekomen, positie van de gepenslonneer-
den van regee rings wege zou zijn ontkend, moet
de minister betwisten. De maatregel zelf bewijst
het tegendeelen doet juist uitkomen, dat de
Overheid tegenover haar gewezen dienaren niet
onder alle omstandigheden dezelfde verplich
tingen nakomt als tegenover de houders van
haar schuldbrieven. Van het aamleggen van
een nieuw criterium is thans in het geheel
geen sprake.
een
vllegcapaclteit, dag- en werkverdeellng
slaagde er in het etmaal-jiemlddelde,
dat voor de zooveel snellere „Zllver-
was opgemaakt, te evenaren. Rust
zich nauwelijks gegund.
Met bewonderenswaardlg doorzettingsvermogen
beeft zij een tempo gehandhaafd dat waarlijk
verbluffend mag heeten en toch zonder risico's
van welken aard ook, te aanvaarden.
In den recordtijd van precies vier etmalen
werden de af te leggen 14374 KM. genomen,
hedenmorgen kwam men na den reuzensprong
behouden op Indlschen bodem aan.
Hulde aan bet wakkere viermanschap, hulde
aan den stoeren vogel, de „Pelikaan”, die alle
natuurwetten met voeten heeft getreden of juis
ter geslagen, door even snel te vliegen als een
„Zilvermeeuw”.
Bravo .Felikaan”.
Wij meenen als conclusie dit te mo
gen vaststellen: noodzakelijk is een
her-oriënteering van onzen bultenland-
schen handel. De cijfers van in- en uitvoer
leeren, dat velerlei mogelijkheden zich op
dit terrein voordoen. In het kader onzer
nieuwe handelspolitiek die uitgaat van
het wederkeerigheidsbeginsel past een
uitbreiding van den export naar die landen,
welker handelsbalans t.o.v. ons land sterk
actief is. Dit zijn vooral de jonge agrarische
staten en met name de Zuld-Amerikaansche
republieken. Voor de uitbreiding van dit
handelsverkeer is ons land nog niet voldoen
de Ingericht. Op de bovenaangegeven wijze
kan daarin worden voorzien, terwijl men
tenslotte juist in de activiteit der handels
balans een effectief middel heeft om door
toepassing der clearlngwet het credietrisico
tot een minimum te beperken. Naar onze
overtuiging ligt hier voor onze Regeering
nog een terrein braak, dat nadere en in
tensieve exploratie verdient, welk werk
mede door het particulier initiatief behoort
te worden ter hand genomen.
relaties In jonge gebieden versterken
aanknoopen.
Wjj zouden er dan ook zeer vóór zijn,
onzen uitvoerhandel te richten op gebieden
als Zuid-Amerlka, de landen rondom de Mid-
dellandsche Zee (waar zeer veel belangstel
ling voor het Nederlandsche product be-
saat) en Oost- en Zuld-Oost-Europa.
Het is merkwaardig, dat de handelsza-
ken, welke hier gevestigd zijn en met die
'landen zaken doen, zich vrijwel uitsluitend
in Dultsche handen bevinden. Dit heeft
voor ons een buitengewoon groot nadeel,
omdat deze hulzen meest Dultsche produc
ten verkoopen en ook van onze scheepvaart
verbindingen een karig gebruik maken. In
den laatsten tijd is ook Engeland bijzonder
actief op dit gebied.
Zullen andere belangen zich
eventueel tegen een dergelijk
her-orlnteer1ngsp1an verzet
ten? Wij voor ons zijn overtuigd, dat zulks
In geenendeele het geval zal zijn. Neder-
landsch-Indië b.v. zal daarvan niet de min
ste schade ondervinden, omdat dit land tot
dusverre nimmer op bepaalde landen
georiënteerd is geweest. Men pro
duceerde marktproducten en wist veelal
zelf niet waar deze heengingen. Ook daar
is men reeds met een belangrijke verande
ring bezig.
Men weet, dat Nederland om tot een zoo
gunstig mogelijke scrlpsregellng met
Dultschland te komen aan dit land een
zekeren extra-export van rogge naar Neder-
terwjjl' daarnevens de andere landen hun land toestond. Het is zeer goed moge lijk,
Smirnoff en Boer, de belde bestuurders van
de .Felikaan”, hebben, bijgestaan door den
Mecanicien Grosfeld en den radlotelegraflst
Beukering. met het volbrengen van deze vlucht
•en recordvlucht gemaakt. Op Maandag 18
December, des morgens te half 5. zijn zij met
de .Pelikaan" van Schiphol vertrokken- Vrijdag
ochtend te 9 32 uur Amsterd. Tijd zijn zjj be
houden te Batavia geland. De totale vlucht is
derhalve gemaakt in 101 uur en 2 minuten.
Deze prestatie dwingt te meer eerbied af.
daar de vlucht geschiedde met een gewoon
verkeersvliegtuig van de K. L. M zoodat de
vlugge overtocht niet in de eerste plaats is te
danken aan de snelheid van het vliegtuig, doch
Ban de wilskracht en het doorzettingsvermogen
van de bemanning, die op zoo schitterende
*ljze de opdracht, welke zij van de directie van
de K. L. M. beeft ontvangen, heeft uitgevoerd.
Dit blijkt ook uit de vlieguren, welke gemaakt
«ün. Door onduidelijkheid wat de Ujdaangifte
betreft, in eenlge telegrammen en het ontbre
ken van het juiste tijdstip van vertrek uit Cal
cutta. kan nog niet nauwkeurig worden nage
gaan, hoeveel vlieguren gemaakt zijn. Volgens
•en globale berekening echter wijkt dit aantal
een
del
Regeering
men altijd
gen moet
nimmer aan
dat men niet van B
n het licht van de In een vorig artikel
gegeven cijfers is ook een her-oriëntee
ring van den Nederlandschen u 11 v o e r-
handel naar onze meenlng dringend gebo
den. wij bedoelen hiermede een b r e e-
dere spreiding van den uitvoer
üver een grooter aantal landen.
Zooals bekend is de Nederlandsche ult-
’t*! in hoofdzaak gebaseerd op de ons
Onringende landen. Wel bijna van onzen
üitvoer gaat naar de vier nabuurstaten,
*tlke cijfers in de laatste jaren practiach
geen verandering hebben ondergaan. Wij
ineenen, dat dit laatste zeer te betreuren
to- Het is toch onmlskenbiar, dat het we-
feldcentrum bezig is zich te verplaatsen.
Bevond zich dit, om met- zeeën te spreken,
in de laatste decennia zeker rondom den
Atlantlschen Oceaan, er zijn alle aanwijzin
gen, dat dit zich wellicht reeds spoedig naar
den Stillen Oceaan zal verplaatsen.
Voor de positie van Nederland is dit van
buitengewoon groote beteekenis. Tot dus-
**rre hadden wij een zeer gunstige plaats,
etanneer het wereldcentrum zich echter
Remplaatsen zou, is het daarmede afgeloo-
Pen.
De heer Marquet (Lib.) dankt den
minister voor alles wat hij reeds ten voor-
deele van de kuststreek heeft gedaan se
dert hij aan openbare werken is Maar hij
heeft ernstige opmerkingen te maken in
verband met de visscherhaven en de
vlachmljn te Ostende. Die werken hebben
meer dan 100 mlllloen gekost. De stad
Ostende kan ze niet overnemen. Er werd
een onderzoek gedaan. En daar waar men
cement had moeten vinden heeft men
klei aangetroffen. Deze werken dagteeke-
nen van over 13 jaar, dus is de minister,
noch zijn voorganger er aansprakelijk
voor.
De heer Marquet spreekt dan zeer on
gelukkige woorden uit. Hjj zegt dat ar in
openbare werken veel is gekonkelfoesd.
De heer Sap minister, protesteert
krachtdadig Dat kan ik niet laten
zeggen!
De heer Marquet. Ik spreek niet van
uwe administratie- Ik neem aan dat uwe
ambtenaren, ook onder uw voorganger
boven alle verdenking staan; maar ik be
doel vroeger. En men ziet wat er thans
bij de politie gebeurt
(Geweldig protest op de meeste banken)
De heer Sap. minister: Uwe taal is on
duldbaar. Ik protesteer met de uiterste
krachtdadigheid. Morgen zullen misschien
in het land die verdachtmakingen wortel
schieten- Dat mag niet en ik verdedig mijn
ambtenaren tegen alle ongewettigde ver
dachtmakingen. (Zeer wel! op vele ban
ken. Noem feiten).
De heer Marquet weidt verder uit over
de gebrekkigheden van de visschershaven
en de vlschmljn en hoopt dat de minister
zal zorgen dat die netelige kwestie tot een
ieders voldoening zal geregeld worden.
„Wacht U maar. Ik zal U een kleine
geschiedenis vertellen. Toen ik laatst met
den ambtenaar van het departement van
verkeerswezen over de schandalen sprak,
die zich in het departement voordoen,
aelde deze: „Zoo. komen er bij ons óók
schandalen voor? Ik dacht dat dat alleen
in het departement van openbare werken
bet geval was
Deze woorden van den liberalen afge
vaardigde wekten op de katholieke banken
een storm van protest De minister van
Openbare Werken, de heer Sap. sprong
rood van woede en verontwaardiging
overeind en riep den spreker toe: „BU-
aonderheden alstublieft. GU werpt een
verdenking op het ambtenarencorps; dat
is ontoelaatbaar." De heer Marquet
wachtte rustig tot de verontwaardiging
der katholieke afgevaardigden eenlgszlns
was gezakt en zei toen: „Indien ik veer
tien dagen geleden had gezegd, dat de
commissarissen van politie omkoopbaar
waren, sou men mij óók uitgejouwd heb
ben De minister windt zich op. omdat ik
zeg dat er te Ostende 100 mlllloen francs
in het water zijn gegooid, maar als hjj in
mijn plaats was. zou hU precies spreken
als ik. De haven en de aluinen zijn ge
bouwd dbor onkundigen of door gauw
dieven OU kunt kiezen, meneer de mi
nister I"
bet systeem van
r u 11 h a n-
toepassen, wat onie
toch feiteljjk doet,
in een wikken en we-
vervallen, daar men
A iets kan geven,
moet afne
men. Op het oogenbllk heerscht er groote
beweeglijkheid In de Internationale rullhan-
delspobtlek. Tenslotte moet men altijd k>e-
denken, dat Indien wij bet niet doen, an
dere Europeesche landen zich van het ver
keer bulten Europa meester maken.
Gegeven echter de theoretische
schelijkheid van een uitbreiding
het handelsverkeer na^i
peesche landen die ei
van het Nederlandsche handelsverkeer zou
noodzakelijk maken dan blijft toch de
groote practlsche moeilijkheid, dat aan uit
breiding van bet handelsverkeer met deze
jonge landen velerlei risico’s zijn verbon
den. In het algemeen zal dit slechts dan
zonder groote teleurstelling kunnen ver-
loopen, wanneer men een vertegenwoordiger
ter plaatse heeft, die daar een aantal Ne
derlandsche hulzen vertegenwoordigt. Dit
Met een buitengewoon doorzettingsvermogen
hebben de belde bestuurders van de .Felikaan,"
8e heeren Smirnoff en Boer, om de Kerstpost
alt Nederland, die oorspronkelUk met de „Zil
vermeeuw” zou worden vervoerd waarbij la
ter de post van den .Fostjager" onderweg nog
werd Ipgepikt In versnelde vlucht naar Indlé
te brengen, hun taak voltracht. Maandagoch
tend vroeg uit Amsterdam vertrokken, bevon
den de beide vliegers zich reeds hedenmorgen
boven Nederjpndsch-Indlé en hebben zU dus
h> ruim vier etmalen den afstand van ongeveer
J4000 K.M. afgelegd
Volgens de bU de K. L M. ontvangen tele
grammen is de .Felikaan" Donderdagmiddag
1330 uur Amsterd. TUd te Bangkok aangeko
men. Te 17.50 uur A. T. vertruk de „Pelikaan”
naar Alorstar, waar het toestel te kwart over 11
Donderdagavond A. T. arriveerde. Vijf minuten
na middernacht A. T. startte de „Pelkaan” en
arriveerde te half zes hedenmorgen te Singa
pore. Twintig minuten later vertrok het toestel
veer voor de laatste étappe naar Nederlandsch-
todlé. Te kwart over zes hedenmorgen A. T.
letten Smirnoff en Soer de .Felikaan" op het
vliegveld In Palembang neer en reeds te 8.38
sur stegen zjj weer op, voor de vlucht naar
Batavia, waarmede de Kerstvlucht tal zijn vol
bracht.
niet van het normale aantal, dat op de lucht-
Ujn naar Nederlandsch-Indlé wordt gevlogen,
af. Het aantal vlieguren zal zeer waarschijnlijk
ruim 74 hebben bedragen bjj een gemiddelde
van 75 vlieguren per vlucht. Het blUkt dus, dat
de bemanning, sinds het vertrek uit Amsterdam
van de ruim 100 uren ongeveer 75 uur In de
lucht is geweest.
Tot dusver werd een postvlucht naar Neder-
landsch-Indlé nog niet In zoo korten tijd vol
bracht. Het record was tot dusver zeven dagen.
systeem volgen de midden-Europeesche
landen ook ten onzent en naar wij meenen
te weten met groot succes. Veelal zijn die
vertegenwoordigers tevens onofficieels re-
geerlngspersonep en dat hebben wij ook
zeker noodlg.
Onze handelsvertegenwoordlging in het
buitenland Is zeer miniem en de consulaire
ambtenaren hebben het veel te druk met
de behartiging van de belangen van ter
plaatse wonende Nederlanders en de hun
verder opgedragen werkzaamheden.
De gezantschappen hebben een geheel
ander werkterrein. Een dergelijke
uitbreiding van den export zou
dan ook zeer gestimuleerd kun
nen worden door handelsverte-
genwoordlgers naar deze lan
den te zenden.
Wij zien deze menschen niet uitsluitend
werkzaam als handelswaarnemers, maar
zouden hun een meer actieve taak willen
toebedeelen in den geest van de Oost-Euro-
peesche handelsvertegenwoordigingen.
Deze hebben naast het weergeven van
toestanden het totstandbrengen van trans
acties tot taak. Het zijn dus eigenlijk een
soort agenten. Bij het tot stand komen van
dergelijke transacties verkeeren wjj in zoo
verre in een gunstige positie, dat de han
delsbalans met die landen altijd in ons na
deel is uitgevallen.
Nu geven wij onmiddellijk toe en het is
goed dit nog eens te onderstrepen, daar dit
door anderen wel eens vergeten wordt
dat jonge agrarische landen altijd een ac-
Europa is als het ware een stervend
werelddeel en wanneer wij ons blijven be
perken tot den Europeeschen handel zoo
zullen wij met dit werelddeel van het
wereldtooneel verdwijnen.
De geschiedenis heeft daarvan voorbeel
den te over geleverd. Uiteraard zullen wij
bij een verplaatsing van het wereldcentrum
als gevolg van onze ligging nimmer meer
een zoo gunstige positie verlcrijgen, maar
wij kunnen ons zeer versterken door reeds
thans zoo veel mogelijk contact te zoeken
met die landen, die in de toekomst in een
gunstige positie zullen gaan verkeeren.
Temeer achten wij zulks voor ons land
noodzakelijk, omdat Nederland wat betreft
de ontwikkeling van zijn internationalen
handel een merkwaardige uitzondering
maakt op de andere Europeesche staten.
Deze laatste hebben zich in toenemende
mate voor den bulten-Europeeschen han
del geïnteresseerd.
Dat Nederland dit zoo weinig deed, ligt
ons inziens behalve in onzen landaard
ook in de groote welvaart, welke wij na den
wereldoorlog mochten genoeten.
Het steunen op de vier nabuurstaten lijkt
ons niet slechts voor de toekomst, maar ook
voor het heden zeer bezwaarlijk. Het land
immers wordt er veel kwetsbaarder door.
Blijkens de zoo Juist verschenen officieele
cijfers bedroeg de totale netto productie der
gezamenlijke steenkolenmijnen over November:
1.047.110.459 ton steenkolen.
Het aantal werkdagen, waarop het bedrijf
gedurende de maand November regelmatig
werd uitgeoefend bedroeg op de onderschei
dene Staatsmijnen 25 (Stm. Wilhelmina 23),
Domanlale Mijn 23. Mijnen Laura en Vereenl-
glng 19. Oranje Nassau Mijnen I en II 19,
Oranje Nassau Mijnen III en IV 20 Mijnen
Wlllem-Sophia 21.
Het totaal aantal arbeiders bedroeg op 1
December: ondergronds 22.242 en bovengronds
10.711, totaal 32 953 man.
De K. L. M.-dlrectie in Den Haag heeft he
denochtend getelefoneerd met de bemanning van
de .Felikaan", die haar mededeelde, dat zU zich
wel gevoelde. Alleen had men behoefte om wat
te slapen.
Nog deelde de directie ons mede, dat de ont
vangst van de „Pelikaan” te Batavia buitenge
woon enthousiast is geweest.
Ten teeken van vreugde over den aankotnst
Batavia na zoo buitengewoon snelle reis van
de .Felikaan" was heden aan het Hoofdgebouw
der K. L. M aan den Hofvijver te 's-Graven-
hage het „Orange blange bleu" uitgestoken.
Van de directie der K. L. M. vernamen wU.
dat terwijl de reis werd volbracht in 4 etmalen.
4 uur 40 minuten (dit is 100.40 minuten) de
eigenlijke vUegtljd heeft bedragen 74.43.
De aankomst te Batavia geschiedde 55 minu
ten eerder dan was voorzien In bet reisschema
van de „Zilvermeeuw", terwijl bovendien de
„Pelikaan" 130 uur later van Schiphol was ver
trokken.
Sm
9