D
Twee optimisten
Uit het ijs verlost
n
Pijn lijden is overbodig,
"AKKERTJE" hebt U noodig
Hoest en Verkoudheid
wordea spoedig onderdrukt door keel en
borst met Vlcks VapoRub u> te wrijven.
Deze verdampende zalf
werkt ale een ouderwetach
papmiddel en tevens als een
modern inhaleertoestal.
VICKS
IN HET HART VAN LONDEN
RUDT V5IL1G
RADIOPROGRAMMA
VRIJDAG 22 DECEMBER
Musici en artisten uit
bioscopen
G
Op zoek naar werk
Invoer van eieren
Financiën der kerken
Usbeer bracht redding
Het verkeerswezen
SCHIP OMHOOG GERAAKT
Verhoogde tabaks
accijns
Nieuwe hulptroepen
gevraagd
Zeeschepen in aan-
varing
ONEENIGHEID ONDER
ERFGOOIERS
Door beklemmende benauwdheid leken
40 treden 40 K.M.
-^1 w VapoRub
Zaterdag 23 Dec. 1933
Sr.
CTelcf. Whitehall 8641
<TeleSt'. Heartowest. London
t
(Ingezonden Mededeeling)
Coördinatie van verkeer
Kerat-retraite
e reieroute
en
het in
Alom tekorten
3.00
Een doode
Dansmuziek.
F
Kerkbesturen dienen advies eener
commissie te vragen
cAfartinsstreet, hoek Leicester
Square. W. C. 2
De heer Reitsma over het
Ver keers fonds
Geen vrees voor Nederlandsch
kapitaal in de sigaretten
industrie
Met vyftig gulden op zak naar
N ederlandsch-Indië
Voorts is bepaald dat het verschil tuaechen
den prijs, waarvoor de pieren-import-centrale
haar monopolie-producten tal mogen koopen
en verkoopen, of voor het geval zy die produc
ten In commissie neemt, het door haar te be
dingen commissieloon zal bedragen:
1. voor eenden- en kippeneieren tn schaal 60
cents per 100 stuks;
X voor niet meer in schaal aanwezige be-
standdeelen van vogeleieren 15 cents per KO
bruto.
,jBt. Bavo" bevat de volgende mededeeling
van Z.H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent over de
instelling van een commissie tot regeling van
het kerkeiyk credlet In het Bisdom van Haar
lem.
Eier^n-import-centrale aangewezen
als monopoliehoadster
509 M. 13 20 Orkest o. 1.
concert
Vlool-
Omtrent de aanvaring op de Maas by Rot
terdam tusschen de „Drechtdyk” van de HoU-
Amerika Lijn en de „Dello”. waarvan de rnaat-
door den mist In aanvaring met het aan boel
schappij nog niet bekend is, vernemen wij na-
Et
dooi
ken.
ta
dat
ke 1
te 1
ever
den.
11
no
het
ove
krol
de
bed
V
1> ee
and
Zal:
wen
zitti
tuss
and
kun
tot
dier
wek
Kar
den
Kar
Zc
«pra
cd
Qt
UJ
UJ
W
(K
UI
De
van
lang
conc
en c
nam
dat
duur
Er
aan
gave:
Maai
IndU
schil
den
locot
door
onde
regie
druk
bren
ken.
aan
de t
Ijver
Indli
van
scha
buit
heef
hoor
een
het
func
He
Beha
went
IJsse
B
col lei
sails
onve
Ged«
waai
P*
doen
bepl<
werk
Ml
PSfCi
kei i
WOOI
H
werl
nlst
derl
bev<
W.
d
den
bebl
men
koo]
aas
Unk
king
goel
wier
stele
M
had
van
voer
ge re
conc
Aan de Kerkbesturen deelen Wy dientenge
volge mede, dat door Ons geen maatregelen
tot reorganisatie van hunne financiën meer
zullen worden In overweging genomen, wan
neer daaromtrent niet is ingewonnen bet advies
van bovenaangekondlgde commissie.
Zy verdedigde een verhoogde autobelasting en
de instelling van een Verkeersfonds. Sedert
hoorde men hiervan heel weinig tot plotseling
5 December jl. een wetsontwerp verscheen.
kunnen worden gevonden, -welke de belangen
van alle hierin betrokkenen (Kerkbesturen,
crediteuren en emlttenten van leenlngen), zoo
veel mogeiyk waarborgt en behartigt.
Het standpunt der Spoor
wegen
Dat by de sigarettenindustrie belangen zyn
betrokken, waarmede de regeerlng moet reke
nen, onderachryft de minister ten volle, De
vrees, dat het gevaar voor het in dien tak van
nijverheid belegde Nederlandsche kapitaal zal
worden vergroot ten gevolge van de verzwa
ring van den accyns, kan de minister niet dee
len. Indien het juist is, dat groote bultenland-
sche concerns in staat zyn door belangryke
prijsverlaging van sigaretten andere fabrika
ten te verdringen, dan is dit gevaar by de be
staande accijnsregeling evenzeer aanwezig.
Naar aanleiding van een daartoe tot Ons ge
richt verzoek hebben Wy onze medewerking
verleend by de vorming van eene commissie,
welke tot taak zal hebben. Ons van voorlich
ting en advies te dienen by het zoeken naar
eene oplossing van de flnancleele moeilijkheden,
waarin eenlge Kerkbesturen van ons Bisdom
wegens de moeiiyke tijdsomstandigheden zyn
geraakt.
De commissie is samengesteld uit de volgende
leden: Mgr. Th. Bekkers, Rector Bydorp, Voor
schoten; Th. Plchot, secretaris van het Bis
dom Haarlem; J. A. Schippers, dir. Ned. Landb.
Bank, Amsterdam; mr. Th. Westerwoudt, dir.
Spaarne Bank. Haarlem.
Voor hen, die haar advies wenschen In te
winnen, is het adres van de commissie: Mgr.
Th. lekkers, Rector Bydorp, Voorschoten.
De groeiende tekorten by de spoorwegen, de
nood by de binnenscheepvaart, de steeds meer
kapitaal eiachende bruggen- en wegenaanleg,
de noodgedwongen verwaarloozing der tertiaire
wegen, de subsidiën by de luchtvaart, wyzen
er op. dat een toestand is ontstaan, welke niet
langer bestendigd kan blyven.
vandaar dat In den laatsten tyd maatregelen
aangekcmdlgd worden, die de bedoeling hebben
regelend in te grijpen in den chaos- Wijl men
daardoor tot een restrictie der vervoermiddelen
zou komen en tot een besparing op de uitgaven,
welke het verkeer eischt.
BEROMTNBTElt. 460 M. 6.40 Gramo-
foonmuztek 730 Omroeporkest 9.35
De Minister van Economische Zaken heeft
bovengenoemde stichting aangewezen als crisis
organisatie.
Na by na drie weken van ellende,
kou en kommer, kwam de
..Trois Frères” vrii
Met het uiteindelijk doel: een betrekking te
vinden, zullen twee te Bussum woonachtige
jongemenschen van goeden huize, elk met
slechts 25.op zak, welk geld echter niet
aangesproken mag worden om moeilijkheden
aan de grenzen te vermyden, te voet een reis
ondernemen van ongeveer 35.000 kilometer, een
reis, die in Nederlandsch-Indië haar einde moet
vinden
Donderdagavond omstreeks twaalf uur zyn
op de rivier de Maas te Rotterdam twee zee
schepen met elkaar In botsing gekomen. Het
waren de „Drechterdyk" van de H.OL. en de
„Delta”. Verscheidene opvarenden van deze
schepen werden hlerby gewond.
Nadere byzonderheden ontbreken nog.
De Minister van Economische Zaken heeft
aangewezen als monopollehoudster. aan wie uit
sluitend is toegekend de Invoer van eenden- en
kippeneieren in schaal en van niet meer in
schaal aanwezige bestanddeelen van vogel
eieren, bewerkt of onbewerkt, verwerkt of on
verwerkt: de stichting „Eleren-import -cen
tra le”, gevestigd te Apeldoorn.
BUJft de crisis aanhouden, dan is er slechts
één oplossing: krachtig ingrijpen door de Re-
geering om de verkeersverhoudingen volgens
economische begrippen te regelen, d wz door
de verkeersluxe te doen verdwijnen, de tering
naar de nering te zetten en het verkeersappa-
raat terug te brengen tot de allernoodzakelijk
ste afmetingen.
De kwestie van het ontslag aan musici en
artisten uit de bioscopen zal Woensdag 27 de
zer aan de orde komen in een buitengewone
vergadering van den Nederlandschen Bioscoop
bond.
Van regeeringsbemlddeling In deze aangele
genheid Is tot nu toe nog niets vernomen.
Tenslotte betoogt spreker, dat men
tot coördinatie van verkeersmidde
len zal moeten komen, omdat van
vrije concurrentie een grenzeloos*
verspilling van nationaal kapitaal het
gevolg zal zijn.
Aan de Memorie van Antwoord van de
Eerste Kamer betreffende verhooglng van den
accijns op tabak wordt het volgende ontleend:
Voor de Kerst-retralte In het retraitehuis
.Loyola”, Vught, van 2326 December, zyn nog
eenlge plaatsen onbezet.
Aan het vraagstuk van het Invoerrecht op
sigaretten zal ernstige aandacht worden ge
schonken, wanneer binnenkort de technische
herziening van het tarief van Invoerrechten
door de regeerlng ter hand zal worden ge
nomen.
Het Belgische motortankschlp „Motocarllne”,
geladen met benzine en bestemd voor Antwer
pen, hetwelk sedert Maandag in den Bieze-
Ungschenham te Hansweert voor anker lag, Is
Woensdagmorgen omstreeks half zeven by het
rondzwaaien omhoog geraakt en blyven zitten.
Het schip zit met het achterschip omhoog en
zeer gevaariyk.
Tydens dikken mist is het van Huil komen
de Engelse he stoomschip „Otto” Woensdag
avond op de Westerachelde by Temeuzen naby
Noordennol omhooggevaren. De sleepbooten
„Slmson” en „Goliath” zyn er hedenmorgen
half vier In geslaagd de „Otto" in diep water
te brengen, waarna het schip zyn reis naar
Antwerpen heeft voortgezet.
Uit de statuten der centrale biykt dat het
doel is: 1. medewerking te verleenen aan de
Uitvoering van de Landbouwcrisiswet 1933 en
<de regeeringsmaatregelen tot uitvoering daar
van, In het byzonder die ten aanzien van
eieren; 2. het uitoefenen van een monopolie
van eieren, voor zoover die daartoe zyn aan
gewezen.
Volgens het hutehoudeiyk reglement worden
door den Minister uit het bestuur twee leden
benoemd, die met een voorzitter het dageiyk-
sche bestuur vormen. De directeur der centrale
te bevoegd handetedaden in den zin van het
crtete-monopollebesluit 1933 te verrichten. Han
detedaden kunnen slechts worden aangegaan
met door het bestuur erkende contractanten of
met producenten van monopolie-producten.
„Als Ik begon te hoesten duurde het wel
een kwartier voor ik tot bedaren kwam. Ik
was zoo vermoeid en afgemat, dat ik niet
heen of weer kon. Toen ik echter met
Abdijsiroop begon, ging ik met den dag
vooruit en na het gebruik van een flesch
ben Ik weer geheel de oude geworden in
4 dagen tijd. Ik klim bij ons de trap op
van 40 treden zonder hoest of benauwdheid.
Voor mijn zoontje, voor wien ik verschil
lende middelen heb gebruikt zonder succes,
heb Ik altijd een flesch Abdijsiroop in huis,
welke hem direct helpt.” Zoo schrijft ons
de heer D. D. v. E. te A„ wiens origlneele
brief voor iedereen ter inzage ligt.
Akker’s Abdijsiroop bevrijdt de adem
halingsorganen van slijm en andere ziekte
verwekkende stoffen. Abdijsiroop verruimt
de ademhaling, verdrijft benauwdheden,
heelt de aangedane en ontstoken plekken.
Onovertroffen bij Hoest, Bronchitis, In
fluenza, Asthma. Alom verkrijgbaar. Thans
per flesch 1.1.50 en 2.75. Vraagt
voor gebruik buitenshuis Abdljslroop-Bon-
bons („gestolde” Abdijsiroop) even genees
krachtig! 35 en 60 ct. per doos. Adv.
Spreker geeft een korte uiteenzetting van de
positie der Nederlandsche Spoorwegen, die in
1920 omgezet werd in een z.g. gemengd bedryf,
hetgeen beteekende particuliere exploitatie
getemperd door de etechen van het openbaar
Die regeling, die het cadeaustelsel en den
verkoop beneden den banderolleprys toelaat,
maakt het Immers mogeiyk verkoopvoorwaar
den in het leven te roepen, die den felteiyken
prys der sigaretten nog belangryk beneden den
laagst vastgestelden banderolleprys doen da
len. De regeling van het ontwerp maakt aan
deze mogeiykheid een einde en de minister
heeft alle reden om aan te nemen, dat dit
voordeel tegen het nadeel van den verhoogden
accyns ruimschoots zal opwegen. Of het daar
naast. mede in het belang van 's rijks schat
kist, gewenscht zal zyn een minimum bande
rol, hooger dan de tegenwoordige, In te voe
ren, zal de minister gaarne overwegen, wan
neer hy zich zal zetten aan het ontwerpen
der wyziglngen, die, wanneer het ontwerp tot
wet zal worden verheven, in den algemeenen
maatregel van bestuur tot uitvoering der
Tabakswet zullen moeten worden aangebracht.
Hy heeft reeds aan de commissie van deskun
digen voor den tabaksaccyns verzocht, hem om
trent deze aangelegenheid van voorlichting te
dienen.
Spreker wijst er op, dat de spoorwegen een
steun uit een verhoogde autobelasting niet be-
geeren. De spoorwegen stellen zich op het
standpunt. Laat Iedere verkeerssoort zyn eigen
lasten betalen. Dan wordt de concurrentie eer
lijk en krygt men een natuuriyke selectie. De
economisch gezonde verkeersmiddelen blyven
over; de andere sterven geleldelyk af. Dit komt
tn het Wetsontwerp niet tot uitdrukking. De
Minister wil het tekort van den een uit het.
niettegenstaande de verhoogde belasting be
staande. tekort van den ander laten betalen.
Jammer te ook. dat de Minister het Wets
ontwerp tot wyzlglng der Wet Openbare Ver
voermiddelen. wil laten rusten.
Minister Reymer heeft dit Jaar een nieuwe
wyzlging der wet ingediend, waarmede bedoeld
werd de uitwassen In het regelmatige vracht-
autovervoer tegen te gaan.
Tot nog toe heeft de nieuw opgetreden Minis
ter dit Wetsontwerp laten liggen. Hoewel het
niet afdoende was om het vrachtautovervoer
binnen economische perken te houden, te het
toch jammer, dat daardoor de eerste stap tot
coördinatie niet gedaan werd
De vraag of boven het heffen van een accyns
op tabaksartikelen niet de voorkeur moet wor
den gegeven aan een invoerrecht op ruwe
tabak, heeft by herhaling een punt van onder
zoek uitgemaakt. De bezwaren daartegen ble
ken overwegend. By de thee gelden de bezwa
ren, die tegen het heffen van een Invoerrecht
op tabak zich verzetten, niet. Voor de koffie
ligt de zaak nog weder anders. Of de voorge
nomen belastingheffing op dit artikel zal moe
ten geschieden In den vorm van een accyns
of van een Invoerrecht, te nog In ondersoek.
Een beslissing te dezer zake zal. naar de mi
nister vertrouwt, thans binnenkort kunnen
warden genoegen.
De door Ons zeer gewaardeerde medewer
king. welke wy in dezen van de zyde der
emlttenten hebben mogen ondervinden, wek
ken by Ons de verwachting, dat voor boven
vermelde moeliykheden eene oplossing zal
Onze route gaat over België. Frantryk en
Zwitserland naar Zuid-Italië. Vandaar zullen
we trachten over te steken naar Smyrna vla
Griekenland als werkend passagier op een of
andere boot. Hierdoor loopen we den Balkan en
het grootste deel van Turkye mis. die in dezen
tyd van het jaar zeer veel moetiykheden zou
den leveren.
Van Smyrna gaat de route langs Aleppo,
waarna we Irak vla de nieuwe ollepypleldlng
zullen trachten te bereiken. Verder langs den
Perzlschen Golf, door Brltsch Voor- en Achter-
Indlë naar Nederlandsch Oost-IndlS
Hoe lang de reis zal duren, weten wy niet
Worden wy In Zwitserland ultgenoodlgd een
weekje te wintersporten of kunnen we door een
omweg van een paar dagen Iets heel bijzonders
zien of meemaken, dan coen we dat natuuriyk.
Op een tocht van pl m. 35.000 K.M. spelen
eenlge maanden meer of minder peen rol.
Met Engelsch, Fransch en Dultach zyn wy
O. K. by alle Europeanen en een beetje Arabisch
te In studie. Over Hlndoesch maken wy ons
voorlooplg nog niet ongerust en in de Straits
kunnen wy met ons Maletech terecht. Het talen
probleem te dus ook cpgeloet.
En nu op reis!
In
ben
»eg<
dein
ten.
Het ondernemende tweetal, dat een koloniale
opleiding heeft gehad en het meer dan beu is
geworden, dat het geen kans ziet, in ons land
behooriyk aan den slag te komen, neemt de
zaak volkomen ernstig op en denkt er niet aan,
den weg op te gaan van andere globetrotters,
die, na weken en maanden met bun .grootsche
plannen” gecolporteerd te hebben, het niet veel
verder brachten dan de landsgrenzen en weer
stilletjes naar moeder's pappot terugkeerden.
Een van deze Jongemannen heeft dezen zomer
reeds een voetreis gemaakt en vertelt daar bet
volgende van.
Na myn ervaringen van dezen zomer durf ik
het gerust aan, zoo vertelt hy. Ik had weer eens
geen werk, pekte myn rugtasch en trok er zon
der geld op uit. bezocht mederydend met auto’s
Denemarken, Zweden en Noorwegen. Ik at by
wildvreemde menschen. die het grappig vonden
weer eens Iets anders te hooren. DaAr Ik de taal
niet sprak, kwam Ik uitsluitend by meer Intel-
lectueelen terecht, die zich Interesseerden voor
verhalen over Indische cultures, ontginningen
en toestanden in landen, waar zy niet geweest
waren. Uit foto’s en papieren konden ze direct
opmaken, uit wat voor milieu je kwam en had
je dan eenmaal het vertrouwen gewonnen, dan
was je klaar.
Zoolang je je als een gentleman gedraagt, zal
je als zoodanig behandeld worden.
Overal probeerde Ik werk te krygen. maar de
paar baantjes, die ik gehad hfb. waren van
korten duur; de politie te niet bepaald gesteld
op buitenlandsche werkkrachten I Tal van Inte-’
ressante bedreven en industrieën echter bezich
tigde ik onderweg; ik leerde en zag meer van
land, volk en industrie in één week, dan een
gewoon toerist in maanden.
Myn maag heeft ook wel eens gerammeld
onderweg, doch ook dat had zyn voordeelen; ik
kon dan de mjj aangeboden maaltijden meeP
ecg aandoen. Een Hollander slaat op dat punt
een slecht figuur tegenover de Noordelyke vol
ken. Tegen dat wy alleen nog maar naar koffie,
een lekkere fauteuil en een goede sigaar ver
langen, beginnen zy pas werke'Uk eetlust te
toonen
In Holland terug, besloot ik een tocht naar
Indië te maken en kreeg talryke aanbiedingen
van enthousiastelingen, die mee wilden. Eén
gaat er mee, die eveneens een koloniale oplei
ding heeft gehad. Samen hebben wy alles voor
bereid; tal van menschen gaven ons Introduc
ties voor kennissen op onze route, waar wy
kunnen logeeren. Industrieelen verschaften ze
voor groote bedryven overtd en voor groote
eultuurmaatschappyen in Indië kregen wy
eveneens aanbevelingsbrieven. Ook werden wy
by het aanschaffen van onze uitrusting gehol
pen door menschen, die voor ons plan voelden,
na gehoord te hebben, hoe wy het willen ver
wezenlijken en hoe wy ertoe gekomen zyn.
D.daf Is de durf.
Durft u bijvoorbeeld, om
eens iets te noemen
Weest wijzer I I Rijdt veilig!
Nijverheid in
Terminus een lezing over het ver
keerswezen en het in te stellen
Verkeersfonds.
Het recht van de sterkste
BRUSSEIs, «Mn» iv>. - ixzivi vi
Franz André 1.30 Vervolg
- 6.35 Oramofoonmuzlek 6.50
VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VERWIJZEN WIJ NAAR DEN
KATHOLIEKEN RADIOO1DS
BEKLIJN, 419 M. 7JU Programma van
Hamburg.
HAMBI RO, 372 M. 1050 Kleine om
roeporkest o. 1. v. Eugen Wllcken 11.40
Vervolg concert 13.40 Populaire muziek
1.55 Oramofoonmuzlek 7.35 Vroo-
lljk programma 950 Dansmuziek door
bet kleine Noragorkest o 1. v. Gerhard
Maaaz 11.30 Dansmuziek.
In het Gooi wonen de Erfgooiers, stoere ke
rels, boeren met een boeren-voorgesiacht tot in
de eerste dagen van onze jaartelling. Die harde,
stugge werkers zyn vereenlgd tn „Stad en Lan
de van Gooiland”' cn gesplitst in scharenden en
niet -scharenden.
Volgens een reglement hebben de scharenden
het recht van „gebruik en genot” der weide
gronden.
Hes Is er den leden nu om te doen tot de
scharenden gerekend te worden, zy krygen dan
een 8 achter hun naam.
Het reglement van 1928 maakte het mogelyk
dat een erfgooler die bakker was en daarnaast
het boerenbedryf beoefende een S kreeg.
In de vergadering van 22 April 1933 stelde
de meerderheid van het bestuur voor, dit regle
ment te wyzlgen. Daardoor zou alleen iemand,
die werkeiyk voor zyn hoofdbestaan het boe
renbedryf beoefende, scharende kunnen worden.
De invloed van gemengde bedryven sou daar
door beknot worden en de werkeiyke boer zou
niet langer in de knel gedrukt worden.
De algemeene vergadering werd bezocht door
2500 leden en dezen verwierpen de reglements-
wyziging met groote meerderheid van stemmen.
Zy achtten de verscherpte voorwaarden on
juist en gaven hun vrees te kennen, dat scha
renden hun kwaliteit zouden verliezen.
Men kon het niet eens worden, waardoor men
het hoogerop zocht. Woensdag kregen de vóór-
en tegenstanders gelegenheid voor Gedeputeer
de Staten van Noord-Holland hun be>angen
uiteen te zetten.
De tegenstanders van het nieuwe reglement
merkten op, dat de nieuwe regeling de groote
boeren ryker en de kleine boeren armer maakt
„Niemand kan er van de boerdery alleen ko
men” riep men uit. „negentig pCt. te in deze da
gen nevenbedryf”.
Het bestuur zelde. dat het niet In de bedoe
ling ligt scharende leden af te voeren, als het
nieuwe reglement er Is.
De voorzitter zette de kern van de zaak uit
een, door zyn opmerking „Vroeger kon een bak
ker, die ook boer was. scharende worden. Vol
gens het nieuwe reglement kan alleen een boer
scharende worden.”
Naast zyn boerenbedryf mag hy gerust een
nevenbedryf hebben, maar hy moet boer voor
op zyn.
Nadat tot uitdrukking was gekomen dat al
leen de groote boeren belang hadden by de wy
zlging, werd het reglement artiketegewyze be
handeld.
Er zal een modus gevonden worden ojn de
scharenden volgens het oude reglement te be
schermen
Ged. Staten zullen daarover nader beslissen
De heer S. A- Reitsma, oud-hoofd-
ambtenaar der S. S. en Tramwegen
in Ned.-Indië,, thans hoofdredac
teur van het tijdschrift „Spoor- en
Tramwegen”, hield voor de afd.
Utrecht van de Maatschappij van
Handel en Nijverheid in Hotel
recital 7.20 Gramofoonmuziek 8.20
Radio-orkest o. 1. Franz André 9 05
Vervolg concert 9.35 Operette van Of
fenbach.
We halen nu den Kerstboom, t-
boompje of ’n tak alreeds naar huis.
De lucht doet ons goed. We snuiven
den dennengeur gretig op. We zoeken
wat tooi en kaarsjes. We doen 't voor
onze kinderen; we doen het voor ons
zelf. Zijn we niet allemaal kinderen
in den Kersttijd? In den salon, in de
eenvoudige huiskamer, in de hut is
’t symbool van Kerstmis welkom.
Vooral de Kerststal met de heilige
groep. Drie dagen feest.... welk een
periode voor huiselijke pret- Er is nu
peel af te doen maar we werken graag
eens zoo hard met het verschiet dier
drie dagen. We weten zelf dat we toch
niet zullen stilzitten. Er valt nog zoo
veel af te doen voor ’n voorzitter,
voor ’n secretaris, voor 'n organisatie-
mensch, voor 'n sociaal werker. Maar
toch, die drie dagen lokken. Huiselijke
gezelligheid voorspellen ze ons. Kerst
feest is een feest vol kerkeltjke wij
ding, een feest voor het gezin tevens.
LUXEMBl'ZO. 1191 M. 750 Fransche
avond: orkeatconcert 8 30 Causerie
8 40 Vocaal concert 9 20 Orkeatconcert
1050 Cabaret 11.30 Dansmuziek.
De Sociaal-Democratische Arbeidsparty wil
nu ook den middenstand trachten te winnen,
schryft „De Standaard”.
„Erkend wordt in een der partUorganen, dat
de Marxistische voorspellingen omtrent den
ondergang van den middenstand niet zyn uit-
ROME, 441 M. 4.20 Orkestmuziek o.
1. v. Defauw 6.50 Gramofoonmuzlek
7.20 Gramofoonmuziek 8.00 Oramo-
foonmuziek 9 05 Concert.
WE ENEN, 517 M. 6.20 Omroeporkest
7.30 Luisterspel 9.50 Barmuziek.
WAMCHAÜ, 1411 M. 7.50 Kernpro
gramma 8.00 Vocaal concert 9.05
Pianorecital 9.50 Kerstliederen
10.25 Oramofoonmusiek.
belang voor staatsrekening. Daardoor is de
Staat verplicht de exploitatieverliezen voor zijn
rekening te nemen. Deze bedroegen In 1932
17315.000 en worden voor 1933 op 30 000 000
geraamd. In dit tekort zyn alle uitgaven be
grepen. zoowel die van den weg als van het
materiaal en van de exploitatie.
By de scheepvaart te de zaak anders. De ge
bruikers van een vaarweg behoeven sedert 1900
niet meer te betalen. De kosten drukken op de
schatkist.
Spreker gaf vervolgens een ulteensettlng van
de wegenfonds-begrootlng 1932 en kwam tot de
conclusie, dat In de eerste 25 jaren door den
belastingbetaler zeker een bedrag van ƒ50 000 000
moet worden uitgegeven om het wegennet op
nog niet afdoende wyze voor het autoverkeer
in te richten.
Ook by het luchtverkeer te jaariyks een te
kort.
Zoo sten we. dat alle verkeersbedryven nood
lijdend zyn Aan belastingen zal daarvoor Jaar
lijks zeker 100.000.000 opgebracht moeten wor
den.
Dit gaat niet langer, de Staatscommissie-
Welter wees daar in 1933 In haar Rapport op.
der. dat dit geschiedde ter hoogte
Waalhaven
De „Drechtdyk” was binnenkomend en kwam
24 op stroom liggende sa. „Dello”.
De belde schepen werden beschadigd. De
„Drechtdyk” te opgestoomd naar de Rynha-
ven.
Voor soover thans bekend te, heeft deze aan
varing aan een der opvarenden van de „D«llo”
het leven gekost. Omtrent het aantal gewon
den te nog niets bekend.
De havenpolitie heeft de zaak In onderzoek.
Omtrent de schade aan de schepen la nog
niets bekend
De gedoode is de 47-Jarlge R. A. Schick, af
komstig uit Hamburg.
HILVERSVM. 296 M. VARA 8.00
Orgelspel door Johan Jong 8.30 Gramo-
foonmuzlek VPRO 10.00 Morgenwijding
VARA 10.15 Uitzending voor de arbei
ders in de continubedrijven 12.00 Vara-
orkest o. 1. v. Hugo de Groot 2.00
Rustpoos voor het verzorgen van den zen
der 3.15 Platen dezer maand 3.00
Varaklnderkoor o. 1. v. Lelda Hulacher
3 30 De ouwe heer Smit heelt ons weer
plaatjes geleend 4 15 Urgentleprogram
van de S.DA.P. en N.V.V. door W. v. d.
Sluis 430 De Frlerellulters o. 1. v. Jan
van der Horst 5.30 Orgelspel door
Steyn 550 Overgang naar den versterk
ten zender 6.00 Volksliederen o. 1. v.
Plet Tlggers 6 40 A. M de Jong: Letter,
kundig overzicht 7.00 Vara-orkest o.
1. v. Hugo de Groot 7 45 The Singing
Slnnera 8.00 SOS-berlchten: berichten
daarna van het Perabureau Vaz Dlas en
Vara-Varla 8.15 Vara-orkest o. 1. v.
Hugo de Groot 9.00 The Singing Sln
nera. 3 9.15 Vara-orkest o. 1. Hugo
de Groot 9.50 Toespraak door A. Brede-
wold 10.00 Meyer Hamels nieuwste
revue: „Dat doet de deur dicht”: uitzen
ding uit het theater Carré te Amsterdam
11.30 Oramotoonmuzlek.
KALUNDBOBG, 1153 M. 1130 Strijk
orkest van restaurant „Wlvex” 1.50 Gra-
mofoonmuzlek 2.20 Mogens Hansen's
orkest 7.30 Omroeporkest o. 1. v. Launy
Gröndahl 8.40 Deensche muziek door
het omroeporkest o. 1. v. Launy Grön-
dabl 9 25 Duetten 10.30 Dansmuziek.
LANGENBERG, 472 M. 11.20 Om
roeporkest o I. v. Ferdinand Drost 13.55
Gramoloonmuzlek -3.20 Veaperooncert
3.20 Gramofoonmuziek 4.05 Kamermus.
1.05 Gramoloonmuz. 10.30 Orkest
van den Weet-Dultschen omroep o. 1. v.
KUhn 11.30 ,Xa Travlata” van Verdl.
DAVENTRY, 1534 M. 1330 The Wes
tern Studlo-orkest o. 1. V. Frank Thomas
1.35 Commodore Grand-orkeet o. 1. v.
Joseph Muscant 335 Gramofoonmu
ziek 3 30 Orgelconcert 3.50 B.B.C.-
dansorkeet o. 1. v. Henry Hall 1035
Ambrose en zijn cluborkeat.
PARIJS (Elfel), 1446 M. 750 Radlo-
tooneel 850 Kerstmuzlek.
PARIJS (Radio), 1728 M. 8.06 Gra-
mofoonmuzlek 13.30 Gnunofoonmu-
zlek 7.05 Gramofoonmuziek 7.40
Gramofoonmuziek 8 20 Gevarieerd pro-
gramma.
MILAAN. 331 M. 4.30 Kamermuziek
7.00 Gramofoonmuziek 7.20 Gramofoon
muziek 8.00 Ellser d’ amore opera van
Dlnzettl.
Donderdagochtend vertrok v. i reiger 2 van
de De Ruyterkade te Amsterdam de „Ijsbeer’,
de Ijsbreker van de Vereeniging voor Algemee
ne Scheepvaartbelangen, geassisteerd door de
Ijsbrekers „Havenpolitie I” en „Droogdok X’.
Aan boord bevonden zich verschillende autori
teiten op scheepvaartkundig gebied, oa. ha
venmeester W. N. v. d. Poll. Doel van dea
tocht was de bevryding van het schip „Trois
Frères”, dat In het Ijs enkele kilometers bui
ten de Oranjesluizen In het IJselmeer was
vastgevroren De „Ijsbeer” zou laten zien,
waartoe zy in staat was. Verschillenden der
aanwezigen twyfelden er aan. of het schip in
staat zou zyn, het zware Ijs, dat zich in bet
Buiten IJ heeft opgestapeld, te doorbreken.
Toen de ysbrekers In de Oranjesluizen waren
geschut lag voor ons het ontzaglijke Ijsveld
van het IJselmeer. dat aan den gezichtseinder
met den zwaren mist samensmolt. Even buiten
de Oranjes’uizen had het eerste samentreffen
met het lis plaats. Met doffe schokken dröc;
zich de ijsbreker, geflankeerd door de ..Droog
dok X” en de „Havenpolitie I” door het ijs.
De capaciteit die de trillende, stampende
machine ontwikkelt bedraagt 540 PK. De
schroef wordt electrisch aangedreven, zeven
glimmende cylinders bewegen zich op en neer.
Het kleine, uiterst zlndeiyke. glanzend gepoet
ste machlneruim Is van zwaar gedreun ver
vuld. Praten te hier onmoge'yk. Zwygend wl)<
men ons verschillenie onderdeelen aan. On
der het schip barst met doffe knallen het
in stukken.
Een eenvoudige molorbotter inspireerde den
ontwerper tot het bouwen van de „Ijsbeer”
De botter was zwaar belast met ballast gevuld,
schoof zich met den voorsteven op het ijs. dat
door het gezicht brak en baande zich een
weg. Naar hetzelfde grondprincipe werd (te
„Ijsbeer” gebouwd. De voorplecht schuift rich
op het Ijs. totdat het onder het middenschip
In brokken breekt, die door de schroef ver
malen worden.
Langzaam tornde de „Ijsbeer” zich tegen
het ys op. De nieuwsgierigen op de sluizen
staarden ons na, terwyi enkelen zich met Uel
sen op het ys waagden, en ons byna gedu
rende den geheelen tocht vergezelden.
Om kwart voor eenen, na een moeizame wor
steling kwam als een donkere vlek de Trois
Frères” In het zicht. Slechts enkele duizenden
meters scheidden ons nog van het benarde
schip en om kwart voor drie gelukte het
te bereiken. Achter ons lag een diepe geul '5
het Ijs getrokken. Het moeliykste deel van den
tocht was volbracht.
Drie korte stooten huilden over het water.
Een driewerf hoera. De „Usbeer” had bewe
zen een boot te zyn, die tegen het zwaarste
bestand 5. De tocht was geslaagd, ondanks
alle moeilijkheden, qndanks het zware grond-
ys en den lagen waterstand, waardoor 1™
schip zlcji op sommige plaatsen door de mod
der moest «ringen.
Aan boord van de „Trois Frères”. een scheep
je van 140 ton bevonden zich een zeventig
jarige vrouw drie zoons en de schipper. Tra
nen van ontroering sprongen In de °°gen 7*?
de oude vreuw. In korten tyd was de
Frères” op s’eep gebracht en In betrekkelU*
snel tempo werd de teruggang aanvaard. Bijna
drie weken lag net schip ingevroren. Water
was niet aan boord. Met gesmolten 0» *wa
koffie gezet. Voedsel werd van den wal g*”
haald. Drie weken van koude en onlber“?f
Maar op het gelaat van den schipper, rijn
vrouw en zoons lag een trotsche trek van on-
verzetteiykheld en tegeiyk van dankbaarbrift
„wy waren op weg van Amsterdam n*“
Groningen,’ zoo vertelde de schlppersvrou»-
„By Elburg beseften wy. dat we moesten o®"
keeren. wy voeren Marken voorby. In
avond waren myn man en zoons dood-
doodmoe. Zc konden niet meer. Toen
wy het anker uit. Dea nachts vroor h«< w
vast en wy konden niet meer loskomen.
De minister gelooft niet, dat de verhooglng
der belasting op de bewerkte tabak tot een zoo
danige vermindering der "raag naar dit artikel
zal lelden, dat een toeneming der werkloosheid
daarvan het gevolg zal zyn.
De in het ontwerp opgenomen bepalingen
betreffende het geven van geschenken hebben
niet de strekking van een incldenteele regeling
van het cadeaustelsel. Zy vormen slechts een
onmisbaar element van het verbod van ver
koop beneden den banderolleprys.
HUIZEN, 1875 M. KRO 8.00 Mor-
genconcert 10.00 Gramofoonmuziek
11.30 Godsdienstig halfuurtje door pastoor
L H. Perquln 13.00 Politieberichten
13.15 Kro-sextet o. 1. v. Plet Lustenhou-
der 3 00 Halfuurtje voor de r«pere Jeugd
3 30 Klnderuurtje 4 00 Rustpoos
voor het verzorgen van den zender 4.15
Gramofoonmuziek 430 Cursus 5.00
Gramofoonmuziek 5.15 Sportpraatje
door 8 P. J. Borsten 5.30 Kro-Boys o.
I. v. Plet Lustenhouwer 6.30 Journa
listiek weekoverzicht 6.40 Kro-Boys o.
1. v Plet Lustenhouwer 7.00 Politiebe
richten 7.15 Causerie 735 Kro-boys
8.00 Gramofoonmuziek en cebaret-
programma 8.30 Vaz Dlas 8.35 Kro-
orkest o. 1. v. Marlnus van ’t Woud 9.00
Rusalsche Zlgeunerkapel o. 1. V. Jolkonsky
9.15 Microfoon vertelsel 9.30 Kro-
orkest o. 1. v. Marlnus van 't Woud 9.50
De Russische Zlgeunerkapel 10.05 Gra
mofoonmuziek 10.10 Kro-orkeet o. 1- v.
Marlnus v. t Woud 10.30 Vaz Dlas
10 35 Kro-orkest o. 1. v. Marlnus v«n t
Woud 10 50 Russischs Zlgeunerkapel
II. 00 Gramofoonmuziek.
geopend.
Maar de middenstand lydt onder de crisis.
Het Socialisme nu, zal aan Alle crisis voor
goed een einde maken. Productie en distri
butie zullen onfeilbaar geregeld worden. De
middenstand zal steeds het profyt genieten
Van een koopkrachtige arbeidersgroep.
Niet alleen aan de crisis, maar ook aan de
„groot-kapitalistische concurrentie", zal het
Socialisme een einde maken. En zoo zal
het staat er heusch! de middenstand ,Jn zyn
bezit bevestigd worden”.
Is het niet schoon?
Slechts dringt zich de vraag op, hoe dit
alles vereenlgbaar la met de „socialisatie
met een „ratloneele distributie”, met het tegen
gaan van alle „verapilllng”. waarover men tot
dusver in de socialistische litteratuur zooveel
■nools kon lezen.
Méér zullen wy er maar niet van zeggen.
Wy vermoeden, dat men In de kringen van
den middenstand wel niet veel geloof zal
hechten aan de socialistische belofte, dat het
crisisgevaar voorgoed zal bezworen worden;
dat men over heel de wereld alles zóó zal kun
nen regelen, dat er nooit meer onevenwichtig
heden zullen ontstaan.
Intusschen blijkt ook uit dit artikel In „De
Sociaal-Democraat”. dat de Soclaal-democra-
tle zich In een niet te benyden positie be
vindt.
zy ziet naar nieuwe hulptroepen uit. die zy
zelfs „bevestiging In hun bezit" behoort.
Marx heeft wel nooit kunnen denken, dat
zyn volgelingen zóó opportunistisch zouden
worden."
gekomen. Het klein bedrijf heeft ilch gehand
haafd. Zelfs heeft de groot-industrle voor
nieuwe kleine bedrijven bestaansmogelijkheden
Unieke ligging tn bet midden van Weft-End,
vlak by de belangrijkste straten, kantoren,
winkels, en theaters. En toch een rustig hotel,
daar bet drukke verkeer bet niet passeert.
Prachtige moderne kamers, warm en koud str.
water, centr. verw. In elke kamer telefoon en
desgewenscht radio. Men spreekt Hollandsch,
Fransch en Duitscb. Leiding in kathodeke
banden. Mr. Jenny inwonend directeur.
Logies-ontbyt slechts ro sb. 6 d.