D Twee optimisten Uit het ijs verlost n Pijn lijden is overbodig, "AKKERTJE" hebt U noodig Hoest en Verkoudheid wordea spoedig onderdrukt door keel en borst met Vlcks VapoRub u> te wrijven. Deze verdampende zalf werkt ale een ouderwetach papmiddel en tevens als een modern inhaleertoestal. VICKS IN HET HART VAN LONDEN RUDT V5IL1G RADIOPROGRAMMA VRIJDAG 22 DECEMBER Musici en artisten uit bioscopen G Op zoek naar werk Invoer van eieren Financiën der kerken Usbeer bracht redding Het verkeerswezen SCHIP OMHOOG GERAAKT Verhoogde tabaks accijns Nieuwe hulptroepen gevraagd Zeeschepen in aan- varing ONEENIGHEID ONDER ERFGOOIERS Door beklemmende benauwdheid leken 40 treden 40 K.M. -^1 w VapoRub Zaterdag 23 Dec. 1933 Sr. CTelcf. Whitehall 8641 <TeleSt'. Heartowest. London t (Ingezonden Mededeeling) Coördinatie van verkeer Kerat-retraite e reieroute en het in Alom tekorten 3.00 Een doode Dansmuziek. F Kerkbesturen dienen advies eener commissie te vragen cAfartinsstreet, hoek Leicester Square. W. C. 2 De heer Reitsma over het Ver keers fonds Geen vrees voor Nederlandsch kapitaal in de sigaretten industrie Met vyftig gulden op zak naar N ederlandsch-Indië Voorts is bepaald dat het verschil tuaechen den prijs, waarvoor de pieren-import-centrale haar monopolie-producten tal mogen koopen en verkoopen, of voor het geval zy die produc ten In commissie neemt, het door haar te be dingen commissieloon zal bedragen: 1. voor eenden- en kippeneieren tn schaal 60 cents per 100 stuks; X voor niet meer in schaal aanwezige be- standdeelen van vogeleieren 15 cents per KO bruto. ,jBt. Bavo" bevat de volgende mededeeling van Z.H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent over de instelling van een commissie tot regeling van het kerkeiyk credlet In het Bisdom van Haar lem. Eier^n-import-centrale aangewezen als monopoliehoadster 509 M. 13 20 Orkest o. 1. concert Vlool- Omtrent de aanvaring op de Maas by Rot terdam tusschen de „Drechtdyk” van de HoU- Amerika Lijn en de „Dello”. waarvan de rnaat- door den mist In aanvaring met het aan boel schappij nog niet bekend is, vernemen wij na- Et dooi ken. ta dat ke 1 te 1 ever den. 11 no het ove krol de bed V 1> ee and Zal: wen zitti tuss and kun tot dier wek Kar den Kar Zc «pra cd Qt UJ UJ W (K UI De van lang conc en c nam dat duur Er aan gave: Maai IndU schil den locot door onde regie druk bren ken. aan de t Ijver Indli van scha buit heef hoor een het func He Beha went IJsse B col lei sails onve Ged« waai P* doen bepl< werk Ml PSfCi kei i WOOI H werl nlst derl bev< W. d den bebl men koo] aas Unk king goel wier stele M had van voer ge re conc Aan de Kerkbesturen deelen Wy dientenge volge mede, dat door Ons geen maatregelen tot reorganisatie van hunne financiën meer zullen worden In overweging genomen, wan neer daaromtrent niet is ingewonnen bet advies van bovenaangekondlgde commissie. Zy verdedigde een verhoogde autobelasting en de instelling van een Verkeersfonds. Sedert hoorde men hiervan heel weinig tot plotseling 5 December jl. een wetsontwerp verscheen. kunnen worden gevonden, -welke de belangen van alle hierin betrokkenen (Kerkbesturen, crediteuren en emlttenten van leenlngen), zoo veel mogeiyk waarborgt en behartigt. Het standpunt der Spoor wegen Dat by de sigarettenindustrie belangen zyn betrokken, waarmede de regeerlng moet reke nen, onderachryft de minister ten volle, De vrees, dat het gevaar voor het in dien tak van nijverheid belegde Nederlandsche kapitaal zal worden vergroot ten gevolge van de verzwa ring van den accyns, kan de minister niet dee len. Indien het juist is, dat groote bultenland- sche concerns in staat zyn door belangryke prijsverlaging van sigaretten andere fabrika ten te verdringen, dan is dit gevaar by de be staande accijnsregeling evenzeer aanwezig. Naar aanleiding van een daartoe tot Ons ge richt verzoek hebben Wy onze medewerking verleend by de vorming van eene commissie, welke tot taak zal hebben. Ons van voorlich ting en advies te dienen by het zoeken naar eene oplossing van de flnancleele moeilijkheden, waarin eenlge Kerkbesturen van ons Bisdom wegens de moeiiyke tijdsomstandigheden zyn geraakt. De commissie is samengesteld uit de volgende leden: Mgr. Th. Bekkers, Rector Bydorp, Voor schoten; Th. Plchot, secretaris van het Bis dom Haarlem; J. A. Schippers, dir. Ned. Landb. Bank, Amsterdam; mr. Th. Westerwoudt, dir. Spaarne Bank. Haarlem. Voor hen, die haar advies wenschen In te winnen, is het adres van de commissie: Mgr. Th. lekkers, Rector Bydorp, Voorschoten. De groeiende tekorten by de spoorwegen, de nood by de binnenscheepvaart, de steeds meer kapitaal eiachende bruggen- en wegenaanleg, de noodgedwongen verwaarloozing der tertiaire wegen, de subsidiën by de luchtvaart, wyzen er op. dat een toestand is ontstaan, welke niet langer bestendigd kan blyven. vandaar dat In den laatsten tyd maatregelen aangekcmdlgd worden, die de bedoeling hebben regelend in te grijpen in den chaos- Wijl men daardoor tot een restrictie der vervoermiddelen zou komen en tot een besparing op de uitgaven, welke het verkeer eischt. BEROMTNBTElt. 460 M. 6.40 Gramo- foonmuztek 730 Omroeporkest 9.35 De Minister van Economische Zaken heeft bovengenoemde stichting aangewezen als crisis organisatie. Na by na drie weken van ellende, kou en kommer, kwam de ..Trois Frères” vrii Met het uiteindelijk doel: een betrekking te vinden, zullen twee te Bussum woonachtige jongemenschen van goeden huize, elk met slechts 25.op zak, welk geld echter niet aangesproken mag worden om moeilijkheden aan de grenzen te vermyden, te voet een reis ondernemen van ongeveer 35.000 kilometer, een reis, die in Nederlandsch-Indië haar einde moet vinden Donderdagavond omstreeks twaalf uur zyn op de rivier de Maas te Rotterdam twee zee schepen met elkaar In botsing gekomen. Het waren de „Drechterdyk" van de H.OL. en de „Delta”. Verscheidene opvarenden van deze schepen werden hlerby gewond. Nadere byzonderheden ontbreken nog. De Minister van Economische Zaken heeft aangewezen als monopollehoudster. aan wie uit sluitend is toegekend de Invoer van eenden- en kippeneieren in schaal en van niet meer in schaal aanwezige bestanddeelen van vogel eieren, bewerkt of onbewerkt, verwerkt of on verwerkt: de stichting „Eleren-import -cen tra le”, gevestigd te Apeldoorn. BUJft de crisis aanhouden, dan is er slechts één oplossing: krachtig ingrijpen door de Re- geering om de verkeersverhoudingen volgens economische begrippen te regelen, d wz door de verkeersluxe te doen verdwijnen, de tering naar de nering te zetten en het verkeersappa- raat terug te brengen tot de allernoodzakelijk ste afmetingen. De kwestie van het ontslag aan musici en artisten uit de bioscopen zal Woensdag 27 de zer aan de orde komen in een buitengewone vergadering van den Nederlandschen Bioscoop bond. Van regeeringsbemlddeling In deze aangele genheid Is tot nu toe nog niets vernomen. Tenslotte betoogt spreker, dat men tot coördinatie van verkeersmidde len zal moeten komen, omdat van vrije concurrentie een grenzeloos* verspilling van nationaal kapitaal het gevolg zal zijn. Aan de Memorie van Antwoord van de Eerste Kamer betreffende verhooglng van den accijns op tabak wordt het volgende ontleend: Voor de Kerst-retralte In het retraitehuis .Loyola”, Vught, van 2326 December, zyn nog eenlge plaatsen onbezet. Aan het vraagstuk van het Invoerrecht op sigaretten zal ernstige aandacht worden ge schonken, wanneer binnenkort de technische herziening van het tarief van Invoerrechten door de regeerlng ter hand zal worden ge nomen. Het Belgische motortankschlp „Motocarllne”, geladen met benzine en bestemd voor Antwer pen, hetwelk sedert Maandag in den Bieze- Ungschenham te Hansweert voor anker lag, Is Woensdagmorgen omstreeks half zeven by het rondzwaaien omhoog geraakt en blyven zitten. Het schip zit met het achterschip omhoog en zeer gevaariyk. Tydens dikken mist is het van Huil komen de Engelse he stoomschip „Otto” Woensdag avond op de Westerachelde by Temeuzen naby Noordennol omhooggevaren. De sleepbooten „Slmson” en „Goliath” zyn er hedenmorgen half vier In geslaagd de „Otto" in diep water te brengen, waarna het schip zyn reis naar Antwerpen heeft voortgezet. Uit de statuten der centrale biykt dat het doel is: 1. medewerking te verleenen aan de Uitvoering van de Landbouwcrisiswet 1933 en <de regeeringsmaatregelen tot uitvoering daar van, In het byzonder die ten aanzien van eieren; 2. het uitoefenen van een monopolie van eieren, voor zoover die daartoe zyn aan gewezen. Volgens het hutehoudeiyk reglement worden door den Minister uit het bestuur twee leden benoemd, die met een voorzitter het dageiyk- sche bestuur vormen. De directeur der centrale te bevoegd handetedaden in den zin van het crtete-monopollebesluit 1933 te verrichten. Han detedaden kunnen slechts worden aangegaan met door het bestuur erkende contractanten of met producenten van monopolie-producten. „Als Ik begon te hoesten duurde het wel een kwartier voor ik tot bedaren kwam. Ik was zoo vermoeid en afgemat, dat ik niet heen of weer kon. Toen ik echter met Abdijsiroop begon, ging ik met den dag vooruit en na het gebruik van een flesch ben Ik weer geheel de oude geworden in 4 dagen tijd. Ik klim bij ons de trap op van 40 treden zonder hoest of benauwdheid. Voor mijn zoontje, voor wien ik verschil lende middelen heb gebruikt zonder succes, heb Ik altijd een flesch Abdijsiroop in huis, welke hem direct helpt.” Zoo schrijft ons de heer D. D. v. E. te A„ wiens origlneele brief voor iedereen ter inzage ligt. Akker’s Abdijsiroop bevrijdt de adem halingsorganen van slijm en andere ziekte verwekkende stoffen. Abdijsiroop verruimt de ademhaling, verdrijft benauwdheden, heelt de aangedane en ontstoken plekken. Onovertroffen bij Hoest, Bronchitis, In fluenza, Asthma. Alom verkrijgbaar. Thans per flesch 1.1.50 en 2.75. Vraagt voor gebruik buitenshuis Abdljslroop-Bon- bons („gestolde” Abdijsiroop) even genees krachtig! 35 en 60 ct. per doos. Adv. Spreker geeft een korte uiteenzetting van de positie der Nederlandsche Spoorwegen, die in 1920 omgezet werd in een z.g. gemengd bedryf, hetgeen beteekende particuliere exploitatie getemperd door de etechen van het openbaar Die regeling, die het cadeaustelsel en den verkoop beneden den banderolleprys toelaat, maakt het Immers mogeiyk verkoopvoorwaar den in het leven te roepen, die den felteiyken prys der sigaretten nog belangryk beneden den laagst vastgestelden banderolleprys doen da len. De regeling van het ontwerp maakt aan deze mogeiykheid een einde en de minister heeft alle reden om aan te nemen, dat dit voordeel tegen het nadeel van den verhoogden accyns ruimschoots zal opwegen. Of het daar naast. mede in het belang van 's rijks schat kist, gewenscht zal zyn een minimum bande rol, hooger dan de tegenwoordige, In te voe ren, zal de minister gaarne overwegen, wan neer hy zich zal zetten aan het ontwerpen der wyziglngen, die, wanneer het ontwerp tot wet zal worden verheven, in den algemeenen maatregel van bestuur tot uitvoering der Tabakswet zullen moeten worden aangebracht. Hy heeft reeds aan de commissie van deskun digen voor den tabaksaccyns verzocht, hem om trent deze aangelegenheid van voorlichting te dienen. Spreker wijst er op, dat de spoorwegen een steun uit een verhoogde autobelasting niet be- geeren. De spoorwegen stellen zich op het standpunt. Laat Iedere verkeerssoort zyn eigen lasten betalen. Dan wordt de concurrentie eer lijk en krygt men een natuuriyke selectie. De economisch gezonde verkeersmiddelen blyven over; de andere sterven geleldelyk af. Dit komt tn het Wetsontwerp niet tot uitdrukking. De Minister wil het tekort van den een uit het. niettegenstaande de verhoogde belasting be staande. tekort van den ander laten betalen. Jammer te ook. dat de Minister het Wets ontwerp tot wyzlglng der Wet Openbare Ver voermiddelen. wil laten rusten. Minister Reymer heeft dit Jaar een nieuwe wyzlging der wet ingediend, waarmede bedoeld werd de uitwassen In het regelmatige vracht- autovervoer tegen te gaan. Tot nog toe heeft de nieuw opgetreden Minis ter dit Wetsontwerp laten liggen. Hoewel het niet afdoende was om het vrachtautovervoer binnen economische perken te houden, te het toch jammer, dat daardoor de eerste stap tot coördinatie niet gedaan werd De vraag of boven het heffen van een accyns op tabaksartikelen niet de voorkeur moet wor den gegeven aan een invoerrecht op ruwe tabak, heeft by herhaling een punt van onder zoek uitgemaakt. De bezwaren daartegen ble ken overwegend. By de thee gelden de bezwa ren, die tegen het heffen van een Invoerrecht op tabak zich verzetten, niet. Voor de koffie ligt de zaak nog weder anders. Of de voorge nomen belastingheffing op dit artikel zal moe ten geschieden In den vorm van een accyns of van een Invoerrecht, te nog In ondersoek. Een beslissing te dezer zake zal. naar de mi nister vertrouwt, thans binnenkort kunnen warden genoegen. De door Ons zeer gewaardeerde medewer king. welke wy in dezen van de zyde der emlttenten hebben mogen ondervinden, wek ken by Ons de verwachting, dat voor boven vermelde moeliykheden eene oplossing zal Onze route gaat over België. Frantryk en Zwitserland naar Zuid-Italië. Vandaar zullen we trachten over te steken naar Smyrna vla Griekenland als werkend passagier op een of andere boot. Hierdoor loopen we den Balkan en het grootste deel van Turkye mis. die in dezen tyd van het jaar zeer veel moetiykheden zou den leveren. Van Smyrna gaat de route langs Aleppo, waarna we Irak vla de nieuwe ollepypleldlng zullen trachten te bereiken. Verder langs den Perzlschen Golf, door Brltsch Voor- en Achter- Indlë naar Nederlandsch Oost-IndlS Hoe lang de reis zal duren, weten wy niet Worden wy In Zwitserland ultgenoodlgd een weekje te wintersporten of kunnen we door een omweg van een paar dagen Iets heel bijzonders zien of meemaken, dan coen we dat natuuriyk. Op een tocht van pl m. 35.000 K.M. spelen eenlge maanden meer of minder peen rol. Met Engelsch, Fransch en Dultach zyn wy O. K. by alle Europeanen en een beetje Arabisch te In studie. Over Hlndoesch maken wy ons voorlooplg nog niet ongerust en in de Straits kunnen wy met ons Maletech terecht. Het talen probleem te dus ook cpgeloet. En nu op reis! In ben »eg< dein ten. Het ondernemende tweetal, dat een koloniale opleiding heeft gehad en het meer dan beu is geworden, dat het geen kans ziet, in ons land behooriyk aan den slag te komen, neemt de zaak volkomen ernstig op en denkt er niet aan, den weg op te gaan van andere globetrotters, die, na weken en maanden met bun .grootsche plannen” gecolporteerd te hebben, het niet veel verder brachten dan de landsgrenzen en weer stilletjes naar moeder's pappot terugkeerden. Een van deze Jongemannen heeft dezen zomer reeds een voetreis gemaakt en vertelt daar bet volgende van. Na myn ervaringen van dezen zomer durf ik het gerust aan, zoo vertelt hy. Ik had weer eens geen werk, pekte myn rugtasch en trok er zon der geld op uit. bezocht mederydend met auto’s Denemarken, Zweden en Noorwegen. Ik at by wildvreemde menschen. die het grappig vonden weer eens Iets anders te hooren. DaAr Ik de taal niet sprak, kwam Ik uitsluitend by meer Intel- lectueelen terecht, die zich Interesseerden voor verhalen over Indische cultures, ontginningen en toestanden in landen, waar zy niet geweest waren. Uit foto’s en papieren konden ze direct opmaken, uit wat voor milieu je kwam en had je dan eenmaal het vertrouwen gewonnen, dan was je klaar. Zoolang je je als een gentleman gedraagt, zal je als zoodanig behandeld worden. Overal probeerde Ik werk te krygen. maar de paar baantjes, die ik gehad hfb. waren van korten duur; de politie te niet bepaald gesteld op buitenlandsche werkkrachten I Tal van Inte-’ ressante bedreven en industrieën echter bezich tigde ik onderweg; ik leerde en zag meer van land, volk en industrie in één week, dan een gewoon toerist in maanden. Myn maag heeft ook wel eens gerammeld onderweg, doch ook dat had zyn voordeelen; ik kon dan de mjj aangeboden maaltijden meeP ecg aandoen. Een Hollander slaat op dat punt een slecht figuur tegenover de Noordelyke vol ken. Tegen dat wy alleen nog maar naar koffie, een lekkere fauteuil en een goede sigaar ver langen, beginnen zy pas werke'Uk eetlust te toonen In Holland terug, besloot ik een tocht naar Indië te maken en kreeg talryke aanbiedingen van enthousiastelingen, die mee wilden. Eén gaat er mee, die eveneens een koloniale oplei ding heeft gehad. Samen hebben wy alles voor bereid; tal van menschen gaven ons Introduc ties voor kennissen op onze route, waar wy kunnen logeeren. Industrieelen verschaften ze voor groote bedryven overtd en voor groote eultuurmaatschappyen in Indië kregen wy eveneens aanbevelingsbrieven. Ook werden wy by het aanschaffen van onze uitrusting gehol pen door menschen, die voor ons plan voelden, na gehoord te hebben, hoe wy het willen ver wezenlijken en hoe wy ertoe gekomen zyn. D.daf Is de durf. Durft u bijvoorbeeld, om eens iets te noemen Weest wijzer I I Rijdt veilig! Nijverheid in Terminus een lezing over het ver keerswezen en het in te stellen Verkeersfonds. Het recht van de sterkste BRUSSEIs, «Mn» iv>. - ixzivi vi Franz André 1.30 Vervolg - 6.35 Oramofoonmuzlek 6.50 VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VERWIJZEN WIJ NAAR DEN KATHOLIEKEN RADIOO1DS BEKLIJN, 419 M. 7JU Programma van Hamburg. HAMBI RO, 372 M. 1050 Kleine om roeporkest o. 1. v. Eugen Wllcken 11.40 Vervolg concert 13.40 Populaire muziek 1.55 Oramofoonmuzlek 7.35 Vroo- lljk programma 950 Dansmuziek door bet kleine Noragorkest o 1. v. Gerhard Maaaz 11.30 Dansmuziek. In het Gooi wonen de Erfgooiers, stoere ke rels, boeren met een boeren-voorgesiacht tot in de eerste dagen van onze jaartelling. Die harde, stugge werkers zyn vereenlgd tn „Stad en Lan de van Gooiland”' cn gesplitst in scharenden en niet -scharenden. Volgens een reglement hebben de scharenden het recht van „gebruik en genot” der weide gronden. Hes Is er den leden nu om te doen tot de scharenden gerekend te worden, zy krygen dan een 8 achter hun naam. Het reglement van 1928 maakte het mogelyk dat een erfgooler die bakker was en daarnaast het boerenbedryf beoefende een S kreeg. In de vergadering van 22 April 1933 stelde de meerderheid van het bestuur voor, dit regle ment te wyzlgen. Daardoor zou alleen iemand, die werkeiyk voor zyn hoofdbestaan het boe renbedryf beoefende, scharende kunnen worden. De invloed van gemengde bedryven sou daar door beknot worden en de werkeiyke boer zou niet langer in de knel gedrukt worden. De algemeene vergadering werd bezocht door 2500 leden en dezen verwierpen de reglements- wyziging met groote meerderheid van stemmen. Zy achtten de verscherpte voorwaarden on juist en gaven hun vrees te kennen, dat scha renden hun kwaliteit zouden verliezen. Men kon het niet eens worden, waardoor men het hoogerop zocht. Woensdag kregen de vóór- en tegenstanders gelegenheid voor Gedeputeer de Staten van Noord-Holland hun be>angen uiteen te zetten. De tegenstanders van het nieuwe reglement merkten op, dat de nieuwe regeling de groote boeren ryker en de kleine boeren armer maakt „Niemand kan er van de boerdery alleen ko men” riep men uit. „negentig pCt. te in deze da gen nevenbedryf”. Het bestuur zelde. dat het niet In de bedoe ling ligt scharende leden af te voeren, als het nieuwe reglement er Is. De voorzitter zette de kern van de zaak uit een, door zyn opmerking „Vroeger kon een bak ker, die ook boer was. scharende worden. Vol gens het nieuwe reglement kan alleen een boer scharende worden.” Naast zyn boerenbedryf mag hy gerust een nevenbedryf hebben, maar hy moet boer voor op zyn. Nadat tot uitdrukking was gekomen dat al leen de groote boeren belang hadden by de wy zlging, werd het reglement artiketegewyze be handeld. Er zal een modus gevonden worden ojn de scharenden volgens het oude reglement te be schermen Ged. Staten zullen daarover nader beslissen De heer S. A- Reitsma, oud-hoofd- ambtenaar der S. S. en Tramwegen in Ned.-Indië,, thans hoofdredac teur van het tijdschrift „Spoor- en Tramwegen”, hield voor de afd. Utrecht van de Maatschappij van Handel en Nijverheid in Hotel recital 7.20 Gramofoonmuziek 8.20 Radio-orkest o. 1. Franz André 9 05 Vervolg concert 9.35 Operette van Of fenbach. We halen nu den Kerstboom, t- boompje of ’n tak alreeds naar huis. De lucht doet ons goed. We snuiven den dennengeur gretig op. We zoeken wat tooi en kaarsjes. We doen 't voor onze kinderen; we doen het voor ons zelf. Zijn we niet allemaal kinderen in den Kersttijd? In den salon, in de eenvoudige huiskamer, in de hut is ’t symbool van Kerstmis welkom. Vooral de Kerststal met de heilige groep. Drie dagen feest.... welk een periode voor huiselijke pret- Er is nu peel af te doen maar we werken graag eens zoo hard met het verschiet dier drie dagen. We weten zelf dat we toch niet zullen stilzitten. Er valt nog zoo veel af te doen voor ’n voorzitter, voor ’n secretaris, voor 'n organisatie- mensch, voor 'n sociaal werker. Maar toch, die drie dagen lokken. Huiselijke gezelligheid voorspellen ze ons. Kerst feest is een feest vol kerkeltjke wij ding, een feest voor het gezin tevens. LUXEMBl'ZO. 1191 M. 750 Fransche avond: orkeatconcert 8 30 Causerie 8 40 Vocaal concert 9 20 Orkeatconcert 1050 Cabaret 11.30 Dansmuziek. De Sociaal-Democratische Arbeidsparty wil nu ook den middenstand trachten te winnen, schryft „De Standaard”. „Erkend wordt in een der partUorganen, dat de Marxistische voorspellingen omtrent den ondergang van den middenstand niet zyn uit- ROME, 441 M. 4.20 Orkestmuziek o. 1. v. Defauw 6.50 Gramofoonmuzlek 7.20 Gramofoonmuziek 8.00 Oramo- foonmuziek 9 05 Concert. WE ENEN, 517 M. 6.20 Omroeporkest 7.30 Luisterspel 9.50 Barmuziek. WAMCHAÜ, 1411 M. 7.50 Kernpro gramma 8.00 Vocaal concert 9.05 Pianorecital 9.50 Kerstliederen 10.25 Oramofoonmusiek. belang voor staatsrekening. Daardoor is de Staat verplicht de exploitatieverliezen voor zijn rekening te nemen. Deze bedroegen In 1932 17315.000 en worden voor 1933 op 30 000 000 geraamd. In dit tekort zyn alle uitgaven be grepen. zoowel die van den weg als van het materiaal en van de exploitatie. By de scheepvaart te de zaak anders. De ge bruikers van een vaarweg behoeven sedert 1900 niet meer te betalen. De kosten drukken op de schatkist. Spreker gaf vervolgens een ulteensettlng van de wegenfonds-begrootlng 1932 en kwam tot de conclusie, dat In de eerste 25 jaren door den belastingbetaler zeker een bedrag van ƒ50 000 000 moet worden uitgegeven om het wegennet op nog niet afdoende wyze voor het autoverkeer in te richten. Ook by het luchtverkeer te jaariyks een te kort. Zoo sten we. dat alle verkeersbedryven nood lijdend zyn Aan belastingen zal daarvoor Jaar lijks zeker 100.000.000 opgebracht moeten wor den. Dit gaat niet langer, de Staatscommissie- Welter wees daar in 1933 In haar Rapport op. der. dat dit geschiedde ter hoogte Waalhaven De „Drechtdyk” was binnenkomend en kwam 24 op stroom liggende sa. „Dello”. De belde schepen werden beschadigd. De „Drechtdyk” te opgestoomd naar de Rynha- ven. Voor soover thans bekend te, heeft deze aan varing aan een der opvarenden van de „D«llo” het leven gekost. Omtrent het aantal gewon den te nog niets bekend. De havenpolitie heeft de zaak In onderzoek. Omtrent de schade aan de schepen la nog niets bekend De gedoode is de 47-Jarlge R. A. Schick, af komstig uit Hamburg. HILVERSVM. 296 M. VARA 8.00 Orgelspel door Johan Jong 8.30 Gramo- foonmuzlek VPRO 10.00 Morgenwijding VARA 10.15 Uitzending voor de arbei ders in de continubedrijven 12.00 Vara- orkest o. 1. v. Hugo de Groot 2.00 Rustpoos voor het verzorgen van den zen der 3.15 Platen dezer maand 3.00 Varaklnderkoor o. 1. v. Lelda Hulacher 3 30 De ouwe heer Smit heelt ons weer plaatjes geleend 4 15 Urgentleprogram van de S.DA.P. en N.V.V. door W. v. d. Sluis 430 De Frlerellulters o. 1. v. Jan van der Horst 5.30 Orgelspel door Steyn 550 Overgang naar den versterk ten zender 6.00 Volksliederen o. 1. v. Plet Tlggers 6 40 A. M de Jong: Letter, kundig overzicht 7.00 Vara-orkest o. 1. v. Hugo de Groot 7 45 The Singing Slnnera 8.00 SOS-berlchten: berichten daarna van het Perabureau Vaz Dlas en Vara-Varla 8.15 Vara-orkest o. 1. v. Hugo de Groot 9.00 The Singing Sln nera. 3 9.15 Vara-orkest o. 1. Hugo de Groot 9.50 Toespraak door A. Brede- wold 10.00 Meyer Hamels nieuwste revue: „Dat doet de deur dicht”: uitzen ding uit het theater Carré te Amsterdam 11.30 Oramotoonmuzlek. KALUNDBOBG, 1153 M. 1130 Strijk orkest van restaurant „Wlvex” 1.50 Gra- mofoonmuzlek 2.20 Mogens Hansen's orkest 7.30 Omroeporkest o. 1. v. Launy Gröndahl 8.40 Deensche muziek door het omroeporkest o. 1. v. Launy Grön- dabl 9 25 Duetten 10.30 Dansmuziek. LANGENBERG, 472 M. 11.20 Om roeporkest o I. v. Ferdinand Drost 13.55 Gramoloonmuzlek -3.20 Veaperooncert 3.20 Gramofoonmuziek 4.05 Kamermus. 1.05 Gramoloonmuz. 10.30 Orkest van den Weet-Dultschen omroep o. 1. v. KUhn 11.30 ,Xa Travlata” van Verdl. DAVENTRY, 1534 M. 1330 The Wes tern Studlo-orkest o. 1. V. Frank Thomas 1.35 Commodore Grand-orkeet o. 1. v. Joseph Muscant 335 Gramofoonmu ziek 3 30 Orgelconcert 3.50 B.B.C.- dansorkeet o. 1. v. Henry Hall 1035 Ambrose en zijn cluborkeat. PARIJS (Elfel), 1446 M. 750 Radlo- tooneel 850 Kerstmuzlek. PARIJS (Radio), 1728 M. 8.06 Gra- mofoonmuzlek 13.30 Gnunofoonmu- zlek 7.05 Gramofoonmuziek 7.40 Gramofoonmuziek 8 20 Gevarieerd pro- gramma. MILAAN. 331 M. 4.30 Kamermuziek 7.00 Gramofoonmuziek 7.20 Gramofoon muziek 8.00 Ellser d’ amore opera van Dlnzettl. Donderdagochtend vertrok v. i reiger 2 van de De Ruyterkade te Amsterdam de „Ijsbeer’, de Ijsbreker van de Vereeniging voor Algemee ne Scheepvaartbelangen, geassisteerd door de Ijsbrekers „Havenpolitie I” en „Droogdok X’. Aan boord bevonden zich verschillende autori teiten op scheepvaartkundig gebied, oa. ha venmeester W. N. v. d. Poll. Doel van dea tocht was de bevryding van het schip „Trois Frères”, dat In het Ijs enkele kilometers bui ten de Oranjesluizen In het IJselmeer was vastgevroren De „Ijsbeer” zou laten zien, waartoe zy in staat was. Verschillenden der aanwezigen twyfelden er aan. of het schip in staat zou zyn, het zware Ijs, dat zich in bet Buiten IJ heeft opgestapeld, te doorbreken. Toen de ysbrekers In de Oranjesluizen waren geschut lag voor ons het ontzaglijke Ijsveld van het IJselmeer. dat aan den gezichtseinder met den zwaren mist samensmolt. Even buiten de Oranjes’uizen had het eerste samentreffen met het lis plaats. Met doffe schokken dröc; zich de ijsbreker, geflankeerd door de ..Droog dok X” en de „Havenpolitie I” door het ijs. De capaciteit die de trillende, stampende machine ontwikkelt bedraagt 540 PK. De schroef wordt electrisch aangedreven, zeven glimmende cylinders bewegen zich op en neer. Het kleine, uiterst zlndeiyke. glanzend gepoet ste machlneruim Is van zwaar gedreun ver vuld. Praten te hier onmoge'yk. Zwygend wl)< men ons verschillenie onderdeelen aan. On der het schip barst met doffe knallen het in stukken. Een eenvoudige molorbotter inspireerde den ontwerper tot het bouwen van de „Ijsbeer” De botter was zwaar belast met ballast gevuld, schoof zich met den voorsteven op het ijs. dat door het gezicht brak en baande zich een weg. Naar hetzelfde grondprincipe werd (te „Ijsbeer” gebouwd. De voorplecht schuift rich op het Ijs. totdat het onder het middenschip In brokken breekt, die door de schroef ver malen worden. Langzaam tornde de „Ijsbeer” zich tegen het ys op. De nieuwsgierigen op de sluizen staarden ons na, terwyi enkelen zich met Uel sen op het ys waagden, en ons byna gedu rende den geheelen tocht vergezelden. Om kwart voor eenen, na een moeizame wor steling kwam als een donkere vlek de Trois Frères” In het zicht. Slechts enkele duizenden meters scheidden ons nog van het benarde schip en om kwart voor drie gelukte het te bereiken. Achter ons lag een diepe geul '5 het Ijs getrokken. Het moeliykste deel van den tocht was volbracht. Drie korte stooten huilden over het water. Een driewerf hoera. De „Usbeer” had bewe zen een boot te zyn, die tegen het zwaarste bestand 5. De tocht was geslaagd, ondanks alle moeilijkheden, qndanks het zware grond- ys en den lagen waterstand, waardoor 1™ schip zlcji op sommige plaatsen door de mod der moest «ringen. Aan boord van de „Trois Frères”. een scheep je van 140 ton bevonden zich een zeventig jarige vrouw drie zoons en de schipper. Tra nen van ontroering sprongen In de °°gen 7*? de oude vreuw. In korten tyd was de Frères” op s’eep gebracht en In betrekkelU* snel tempo werd de teruggang aanvaard. Bijna drie weken lag net schip ingevroren. Water was niet aan boord. Met gesmolten 0» *wa koffie gezet. Voedsel werd van den wal g*” haald. Drie weken van koude en onlber“?f Maar op het gelaat van den schipper, rijn vrouw en zoons lag een trotsche trek van on- verzetteiykheld en tegeiyk van dankbaarbrift „wy waren op weg van Amsterdam n*“ Groningen,’ zoo vertelde de schlppersvrou»- „By Elburg beseften wy. dat we moesten o®" keeren. wy voeren Marken voorby. In avond waren myn man en zoons dood- doodmoe. Zc konden niet meer. Toen wy het anker uit. Dea nachts vroor h«< w vast en wy konden niet meer loskomen. De minister gelooft niet, dat de verhooglng der belasting op de bewerkte tabak tot een zoo danige vermindering der "raag naar dit artikel zal lelden, dat een toeneming der werkloosheid daarvan het gevolg zal zyn. De in het ontwerp opgenomen bepalingen betreffende het geven van geschenken hebben niet de strekking van een incldenteele regeling van het cadeaustelsel. Zy vormen slechts een onmisbaar element van het verbod van ver koop beneden den banderolleprys. HUIZEN, 1875 M. KRO 8.00 Mor- genconcert 10.00 Gramofoonmuziek 11.30 Godsdienstig halfuurtje door pastoor L H. Perquln 13.00 Politieberichten 13.15 Kro-sextet o. 1. v. Plet Lustenhou- der 3 00 Halfuurtje voor de r«pere Jeugd 3 30 Klnderuurtje 4 00 Rustpoos voor het verzorgen van den zender 4.15 Gramofoonmuziek 430 Cursus 5.00 Gramofoonmuziek 5.15 Sportpraatje door 8 P. J. Borsten 5.30 Kro-Boys o. I. v. Plet Lustenhouwer 6.30 Journa listiek weekoverzicht 6.40 Kro-Boys o. 1. v Plet Lustenhouwer 7.00 Politiebe richten 7.15 Causerie 735 Kro-boys 8.00 Gramofoonmuziek en cebaret- programma 8.30 Vaz Dlas 8.35 Kro- orkest o. 1. v. Marlnus van ’t Woud 9.00 Rusalsche Zlgeunerkapel o. 1. V. Jolkonsky 9.15 Microfoon vertelsel 9.30 Kro- orkest o. 1. v. Marlnus van 't Woud 9.50 De Russische Zlgeunerkapel 10.05 Gra mofoonmuziek 10.10 Kro-orkeet o. 1- v. Marlnus v. t Woud 10.30 Vaz Dlas 10 35 Kro-orkest o. 1. v. Marlnus v«n t Woud 10 50 Russischs Zlgeunerkapel II. 00 Gramofoonmuziek. geopend. Maar de middenstand lydt onder de crisis. Het Socialisme nu, zal aan Alle crisis voor goed een einde maken. Productie en distri butie zullen onfeilbaar geregeld worden. De middenstand zal steeds het profyt genieten Van een koopkrachtige arbeidersgroep. Niet alleen aan de crisis, maar ook aan de „groot-kapitalistische concurrentie", zal het Socialisme een einde maken. En zoo zal het staat er heusch! de middenstand ,Jn zyn bezit bevestigd worden”. Is het niet schoon? Slechts dringt zich de vraag op, hoe dit alles vereenlgbaar la met de „socialisatie met een „ratloneele distributie”, met het tegen gaan van alle „verapilllng”. waarover men tot dusver in de socialistische litteratuur zooveel ■nools kon lezen. Méér zullen wy er maar niet van zeggen. Wy vermoeden, dat men In de kringen van den middenstand wel niet veel geloof zal hechten aan de socialistische belofte, dat het crisisgevaar voorgoed zal bezworen worden; dat men over heel de wereld alles zóó zal kun nen regelen, dat er nooit meer onevenwichtig heden zullen ontstaan. Intusschen blijkt ook uit dit artikel In „De Sociaal-Democraat”. dat de Soclaal-democra- tle zich In een niet te benyden positie be vindt. zy ziet naar nieuwe hulptroepen uit. die zy zelfs „bevestiging In hun bezit" behoort. Marx heeft wel nooit kunnen denken, dat zyn volgelingen zóó opportunistisch zouden worden." gekomen. Het klein bedrijf heeft ilch gehand haafd. Zelfs heeft de groot-industrle voor nieuwe kleine bedrijven bestaansmogelijkheden Unieke ligging tn bet midden van Weft-End, vlak by de belangrijkste straten, kantoren, winkels, en theaters. En toch een rustig hotel, daar bet drukke verkeer bet niet passeert. Prachtige moderne kamers, warm en koud str. water, centr. verw. In elke kamer telefoon en desgewenscht radio. Men spreekt Hollandsch, Fransch en Duitscb. Leiding in kathodeke banden. Mr. Jenny inwonend directeur. Logies-ontbyt slechts ro sb. 6 d.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 18