D
F
Twee optimisten
Uit het ijs verlost
M
F;
s
Pijn lijden is overbodig,
AKKERTJE" hebt U noodig
iT huöt yaiUG
Hoest en Verkoudheid
worden spoedig onderdrukt door keel en
borst met Vicks VapoRub m te wrijven.
1^-Deze verdampende zalf
V*CKS
I v VasoRub
RADLO-PROGRAMMA
Vi
p
F<
J
IN HET HART VAN LONDEN
9
VRIJDAG/22 DECEMBER
Drie dagen
Musici en artisten uit
bioscopen
1
Op zoek naar werk
Coördinatie van verkeer
Invoer van eieren
R
u
Financiën der kerken
SCHIP OMHOOG GERAAKT
i
Kerst-retraite
Het verkeerswezen
Ri
De reisroute
Hl
SI
Alom tekorten
Een doode
Kerkbesturen dienen advies eener
commissie te vragen
Nieuwe hulptroepen
gevraagd
Verhoogde tabaks
accijns
Zeeschepen in aan
varing
Eieren-import-centrale aangewezen
als monopoliehoudster
De heer Reitsma over het
Verkeersfonds
Geen vrees voor Nederlandsch
kapitaal in de sigaretten
industrie
ONEENIGHEID ONDER
ERFGOOIERS
2
b
F
I
Het standpunt der Spoor
wegen
V 1
Door beklemmende benauwdheid leken
40 treden 40 K.M.
Na by na drie weken van ellende,
kou en kommer, kwam de
Trois Frères” vrii
Ijsbeer bracht redding
Het recht van de sterkste
Met vijftig gulden op zak naar
N ed er land sch-I nd ië
Zaterdag 23 Dec. 1933
4
St.
CTelef. Whitehall 8641
^Tele^r. Heartowest. London
(Ingezonden Mededeeling)
i
de
van
V
en
het in
1
orkest
8.00
F
l
cArfartinsstreet, hoek Leicester
Square, W. C- 2
Naar aanleiding van een daartoe tot Ons ge
richt verzoek hebben Wij onze medewerking
verleend bij de vorming van eene commissie,
welke tot taak zal hebben. Ons van voorlich
ting en advies te dienen bij het zoeken naar
De groeiende tekorten. by de spoorwegen, de
nood bij de/binnenscheepvaart, de steeds meer
kapitaal eischende bruggen- en wegenaanleg.
ver
te stellen
8 20
9 05
VoortsX Is bei
sn priJsXjM*
LUXEMBURG. 11»! M. 7.60 Fransche
8.30 Causerie
9.20 Orkest concert
1130 Dansmuziek.
Omtrent de aanvaring op de Maas by Rot
terdam tusschen de ..Drechtdljk" van de Holl -
Amerika Lijn en de „Delio”, waarvan de maat-
door den mist in aanvaring rfiet het aan boel
schappij nog niet bekend Is, vernemen wij na-
Bl<
Bh
Ro
Ee
2K
24
3 1
2 f
Rol
Frt
Ma
Ca:
Do
Bat
3
Gel
I
Ge
Ge
Ge
Ge
ïo
Ge
Ge
Ge
le
R
H
SP
PARIJS (Radio), 1725 M. 8.06 Gra-
motoonmuzlek 13.20 Gnunofoonmu-
zlek 7.06 Gramofoonmuzlek 7.40
Gramofoonmuzlek 8 20 Gevarieerd pro
gramma.
„St. Bavo” bevat de volgende mededeeling
van Z.H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent over de
instelling van een commissie tot regeling van
het kerkdijk credlet in het Bisdom van Haar
lem.
dat is de durf.
Durft bijvoorbeeld, om
eens iets te noemen
Weest wijzer I I Rijdt veilig*
Blijft de crisis aanhouden, dan is er slechts
één oplossing: krachtig ingrijpen door de Tle-
geering om de verkeersverhoudingen volgens
economische begrippen te regelen, d.w.z. door
de verkeersluxe te doen verdwijnen, de tering
naar de nering te zetten en het verkeersappa-
raat terug te brengen tot de allernoodzakelijk
ste afmetingen.
eene oplossing van de finahcieele moeilijkheden,
waarin eenlge Kerkbesturen van ons Bisdom
wegens de moeilijke tijdsomstandigheden zijn
geraakt.
Aan de Kerkbesturen deelen Wij dientenge
volge mede, dat door Ons geen maatregelen
tot reorganisatie van hunne financiën meer
zullen worden In overweging genomen, wan
neer daaromtrent niet is ingewonnen het advies
van bovenaangekondigde commissie.
kunnen worden gevonden, welke de belangen
van alle hierin betrokkenen (Kerkbesturen,
crediteuren en emittenten van leenlngen), zoo
veel mogelijk waarborgt en behartigt.
Aan het vraagstuk van het invoerrecht op
sigaretten zal ernstige aandacht worden ge
schonken, wanneer binnenkort de technische
herziening van het tarief van Invoerrechten
door de regeering ter hand zal worden ge
nomen.
s i
5 I
5 I
5 I
5 1
5 1
1 I
a
mi
On
uil
avond; orkestconcert
8 40 Vocaal concert
10 60 Cabaret
Met het uiteindelijk doel: een betrekking te
vinden, zullen twee te Bussum woonachtige
jongemenschen van goeden huize, elk met
slechts ƒ25.op zak. welk geld echter niet
aangesproken mag worden om moeilijkheden
aan de grenzen te vermijden, te voet een reis
.ondernemen van ongeveer 35.000 kilometer, een
reis, die In Nederlandsch-Indlë haar einde moet
vinden.
De kwestie van het ontslag aan musici en
artisten uit de bioscopen zal Woensdag 27 de
zer aan de orde komen in een buitengewone
vergadering van den Nederlandschen Bioscoop
bond.
Van regeeringsbemiddeling in deze aangele
genheid is tot nu toe nog niets vernomen.
„Als Ik begon te hoesten duurde het wel
een kwartier voor ik tot bedaren kwam. Ik
was zoo vermoeid en afgemat, dat Ik niet
heen of weer kon. Toen ik echter met
Abdijsiroop begon, ging ik met den dag
vooruit en na het gebruik van een flesch
ben ik weer geheel de oude geworden in
4 dagen tijd. Ik klim bij ons de trap op
van 40 treden zonder hoest of benauwdheid.
Voor mijn zoontje, voor wien ik verschil
lende middelen heb gebruikt zonder succes,
heb ik altijd een flesch Abdijsiroop In huis,
welke hem direct helpt.” Zoo schrijft ons
de heer D. D. v. E. te A., wiens origlneele
brief voor iedereen ter inzage ligt.
Akker’s Abdijsiroop bevrijdt de adem
halingsorganen van slijm en andere ziekte
verwekkende stoffen. Abdijsiroop verruimt
de ademhaling, verdrijft benauwdheden,
heelt de aangedane en ontstoken plekken.
Onovertroffen bij Hoest, Bronchitis. In
fluenza, Asthma. Alom verkrijgbaar. Thans
per flesch 1.1.50 en 2.75. Vraagt
voor gebruik buitenshuis Abdijsiroop-Bon-
bons („gestolde” Abdijsiroop) even genees
krachtig! 35 en 60 ct. per doos. Adv.
a~\Jat het verschil tusschen
>r d\ Eleren-import-centrale
haalwöiópolle-producten zal mogen koopen
en verkoppen, of voor het geval zij die produc
ten in commissie neemt, het door haar te be
dingen commissieloon zal bedragen:
1. voor eenden- en kippeneieren in schaal 60
cents per 100 stuks;
2. voor niet meer in schaal aanwezige be-
standdeelen van vogeleieren 15 cents per K.G-
bruto.
Zjj verdedigde een verhoogde autobelastlng en
de instelling van een Verkeersfonds. Sedert
hoorde men hiervan heel weinig tot plotseling
5 December Jl. een wetsontwerp verscheen.
De Minister van Economische Zaken heeft
aangewezen als monopoliehoudster, aan wie uit
sluitend is toegekend de invoer van eenden- en
kippeneieren in schaal en van niet meer in
schaal aanwezige bestanddeelen van vogel
eieren, bewerkt of onbewerkt, verwerkt of on
verwerkt: de stichting „Eleren-lmport-cen-
gevestigd te Apeldoorn.
Tenslotte betoogt spreker, dat men
tot coördinatie van verkeersmidde
len zal moeten komen, omdat van
vrije concurrentie een grenzelooze
verspilling van nationaal kapitaal het
gevolg zal zijn.
der, dat dit geschiedde ter hoogte
Waalhaven
De „Drechtdljk” was binnenkomend en kwam
24 op stroom liggende ss. „Delio”.
De belde schepen werden beschadigd. De
..Drechtdljk' Is opgestoomd naar de Rijnha
ven.
Voor zoover thans bekend is, heeft deze aan
varing aan een der opvarenden van de „Delio”
het leven gekost. Omtrent het aantal gewon
den is nog niets bekend.
De havenpolitie heeft de zaak in onderzoek.
Omtrent de schade aan de schepen is nog
niets bekend.
De gedoode is de 47-jarlge R. A. Schick, af
komstig uit Hamburg.
Voor de Kerst-retraite in het retraitehuis
..Loyola”, Vught, van 2326 December, zijn nog
eenlge plaatsen onbezet.
Die regeling, die het cadeaustelsel en den
verkoop beneden den banderolleprljs toelaat,
maakt het immers mogelijk verkoopvoorwaar
den m het leven te roepen, die den feitelljken
prijs der sigaretten nog belangrijk beneden den
laagst vastgestelden banderolleprljs doen da
len. De regeling van het ontwerp maakt aan
deze mogelijkheid een einde en de minister
heeft alle reden om aan te nemen, dat dit
voordeel tegen het nadeel van den verhoogden
accijns ruimschoots zal opwegen. Of het daar
naast, mede In het belang van 's rijks schat
kist, gewenscht zal zijn een minimum bande
rol, hooger dan de tegenwoordige, in te voe
ren, zal de minister gaarne overwegen, wan
neer hij zich zal zetten aan het ontwerpen
der wijzigingen, die, wanneer het ontwerp tot
wet zal -worden verheven, in den algemeenen
maatregel van bestuur tot uitvoering der
Tabakswet zullen moeten worden aangebracht.
HIJ heeft reeds aan de commissie van deskun
digen voor den tabaksaccijns verzocht, hem om
trent deze aangelegenheid van voorlichting te
dienen.
de noodgedwongen verwaarloozing der tertiaire
wegen, de subsidlën bij de luchtvaart, wyzen
er op. dat een toestand is ontstaan, welke niet
langer bestendigd kan blijven.
Vandaar dat in den laatsten tyd maatregelen
aangekondlgd worden, die de bedoeling hebben
regelend In te grijpen In den chaos. Wijl men
daardoor tot een restrictie der vervoermiddelen
sou komen en tot een besparing op de uitgaven,
welke het verkeer elscht.
De commissie is samengesteld uit de volgende
ledenMgr. Th. Bekkers, Rector Bijdorp, Voor
schoten; Th. Pichot. secretaris van het Bis
dom Haarlem; J. A. Schippers, dir. Ned. Landb.
Bank. Amsterdammr. Th. Westerwoudt, dir.
Spasme Bank. Haarlem.
Voor hen, die haar advies wenschen In te
winnen, is,.het adres van de commissie: Mgr.
Th. ekkers, Rector Bijdorp, Voorschoten.
oc
ui
ui
M
at
werkt als een ouderwetsch
t papmiddel en tevens als een
modern mhaleertoestel.
De Minister van Economische Zaken heeft
bovengenoemde stichting aangewezen als crisis
organisatie.
Uit de statuten der centrale blijkt dat het
doel ia: nfa medewerking te verleenen aan de
uitvoering van de Landbouwcrisiswet 1033 en
de regeeringsmaatregelen tot uitvoering daar
van. in bet bijzonder die ten aanzien van
eieren; 2. het uitoefenen van een monopolie
van eieren, voor zoover die daartoe zijn aan
gewezen.
Volgens het huishoudelijk reglement worden
door den Minister uit het bestuur twee leden
benoemd, die met een voorzitter het dageiyk-
sche bestuur vormen. De directeur der centrale
is bevoegd handelsdaden in den zin van het
crisis-monepollebeslult 1933 te verrichten. Han-
delsdaded kunnen slechte worden aangegaan
met door het bestuur erkende contractanten of
met producenten van monopolie-producten.
Het Belgische motortankschlp .Motocarline",
geladen met benzine en bestemd voor Antwer
pen, hetwelk sedert Maandag In den Bleze-
lingschenham te Hansweert voor anker lag. is
Woensdagmorgen omstreeks half zeven bij het
rondzwaaien omhoog geraakt en blijven zitten.
Het schip zit met het achterschip omhoog en
zeer gevaarlijk.
Tijdens dikken mist is het van Huil komen
de Engelsche stoomschip „Otto”'Woensdag
avond op de Westerschelde bij Terneuzen nabij
Noordennol omhooggevaren. De sleepbooten
..Simson” en „Goliath” zijn er hedenmorgen
half vier In geslaagd* de „Otto” in diep water
te brengen, waarna het schip zijn reis naar
Antwerpen heeft voortgezet.
Spreker wijst er op, dat de spoorwegen een
steun uit een verhoogde autobelastlng niet be-
geeren. De spoorwegen stellen zich op het
standpunt: Laat iedere verkeerssoort zijn eigen
lasten betalen. Dan wordt de concurrentie eer
lijk en krijgt men een natuurlijke selectie. De
economisch gezonde verkeersmiddelen blijven
over; de andere sterven geleidelijk af Dit komt
in het Wetsontwerp niet tot uitdrukking. De
Minister wil het* tekort van den een uit het,
niettegenstaande de verhoogde belasting be
staande. tekort van den ander laten betalen.
Jammer is ook. dat de Minister het Wets
ontwerp tot wijziging der Wet Openbare Ver
voermiddelen. wil laten rusten.
Minister Reymer heeft dit jaar een nieuwe
wijziging der wet ingediend, waarmede bedoeld
werd de uitwassen In het regelmatige vrachi-
autdvervoer tegen te gaan.
Tot nog toe heeft de nieuw opgetreden Minis
ter dit Wetsontwerp laten liggen. Hoewel het
niet afdoende was om het vrachtautovervoer
binnen economische perken te houden, is het
toch jammer, dat daardoor de eerste stap tot
coördinatie nier gedaan werd
Donderdagavond omstreeks twaalf uur zijn
op de rivier de Maas te Rotterdam twee zee
schepen met elkaar in botsing gekomen. Het
waren de „Drechterdjjk" van de HOL. en de
..Delia". Verscheidene opvarenden van deze
schepen werden hierbij gewond.
Nadere bijzonderheden ontbreken nog.
LANGENBURG, 472 M. 11.30 Om
roeporkest o. 1. v. Ferdinand Drost 13 66
Gramotoonmuzlek 3.30 Vesperconcert
3.20 Gramotoonmuzlek 4.06 Kamermuz.
1.05 Gramotoonmuz. 10.20 Orkest
van den West-Dultachen omroep‘o. 1. v.
KUhn 11.30 .La Travlata” van Verdl.
Dat bij de sigarettenindustrie belangen zijn
betrokken, waarmede de regeering moet reke
nen, onderschrijft de minister ten volle, De
vrees, dat het gevaar voor het In dien tak van
nijverheid belegde Nederlandsche kapitaal zal
worden vergroot ten gevolge van de verzwa
ring van den accijns, kan de minister niet dee
len. Indien het juist is, dat groote bultenland-
sche concerns in staat zijn door belangrijke
prijsverlaging van sigaretten andere fabrika
ten te verdringen, dan Is dit gevaar bij de be
staande accijnsregeling evenzeer aanwezig.
De vraag of boven het heffen van een accijns
op tabaksartikelen niet de voorkeur moet wor
den gegeven aan een Invoerrecht op ruwe
tabak, heeft bij herhaling een punt van onder
zoek uitgemaakt. De bezwaren daartegen ble
ken overwegend. Bij de thee gelden de bezwa
ren, die tegen het heffen van een Invoerrecht
op tabak zich verzetten, niet. Voor de koffie
ligt de zaak nog weder anders. Of de voorge
nomen belastingheffing op dit artikel zal moe
ten geschieden In den vorm van een accijns
of van een Invoerrecht, Is nog In onderzoek.
Een beslissing te dezer zake zal, naar de mi
nister vertrouwt, thans binnenkort kunnen
worden genomen.
BRUSSEL. 509 M. 12 20 Orkest o. 1.
Franz Andre 1.30 Vervolg concert
- 6.35 Gramotoonmuzlek 6.50 Vlool-
VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VERWIJZEN WIJ NAAR DEN
KATHOLIEKEN RADIÓOIDS
BERLIJN. 419 M. 7 26 Programma van
Hamburg.
HAMRVRG, 372 M- 10.50 Kleine om
roeporkest o. 1. v. Eugen Wllcken 11.40
Vervolg concert 12.40 Populaire muziek
1.55 Oramofoonmuziek 7.25 Vroo-
lijk programma 9.50 Dansmuziek door
het kleine Noragorkest o 1. v. Gerhard
Maasz 11.20 Dansmuziek.
In het Gooi wonen de Erfgooiers, stoere ke
rels, boeren met een boeren-voorgeslacht tot In
de eerste dagen van onze jaartelling. Die harde,
stugge werkers zijn vereenigd in ..Stad en Lan
de van Gooiland” en gesplitst in scharenden en
niet -scharenden.
Volgens een reglement hebben de scharenden
het recht van .gebruik en genot” der weide
gronden.
Hei is er den leden nu om te doen tot de
scharenden gerekend te worden, zij krijgen dan
een S achter hun naam.
Het reglement van 1928 maakte het mogelijk,
dat een erfgooier die bakker was en daarnaast
het boerenbedrijf beoefende een S kreeg.
In de vergadering van 22 April 1933 stelde
de meerderheid van het bestuur voor, dit regle
ment te wijzigen. Daardoor zou alleen iemand,
die werkelijk voor zijn hoofdbestaan hét boe
renbedrijf beoefende, scharende kunnen worden.
De invloed van gemengde bedrijven zou daar
door beknot, worden en de werkelijke boer zou
niet langer in de knel gedrukt worden.
De algemeene vergadering werd bezocht door
2500 leden en dezen verwierpen de reglements
wijziging met groote meerderheid van stemmen.
Zij achtten de verscherpte voorwaarden on
juist en gaven hun vreej te kennen, dat scha
renden hun kwaliteit zouden verliezen.
Men kon het niet eens worden, waardoor men
het hoogerop zocht. Woensdag kregen de vóór-
en tegenstanders gelegenheid voor Gedeputeer
de Staten van Noord-Holland hun belangen
uiteen te zetten.
De tegenstanders van het nieuwe reglement
merkten op, dat de nieuwe regeling de groote
boeren rijker en de kleine boeren armer maakt,
„Niemand kan er van de boerderij alleen ko
men” riep men uit, „negentig pCt is in deze da
gen nevenbedrijf”.
Het bestuur zelde, dat het niet In de bedoe
ling ligt scharende leden af te voeren, als het
nieuwe reglement er is.
De voorzitter zette de kern van de zaak uit
een, door zijn opmerking „Vroeger kon een bak
ker. die ook boer was. scharende worden. Vol
gens het nieuwe reglement kan alleen een boer
scharende worden."
Naast zijn boerenbedrijf mag hjj gerust een
nevenbedrijf hebben, maar hij moet boer voor
op zijn.
Nadat tot uitdrukking was gekomen dat al
leen de groote boeren belang hadden bij de wij
ziging. werd het reglement artikelsgewijze be
handeld.
Er zal een modus gevonden worden om de
scharenden volgens het oude reglement te be
schermen
Ged. Staten zullen daarover nader beslissen.
Nijverheid in
Terminus een lezing over het
keerswezen en
Verkeersfonds.
De door Ons zeer gewaardeerde medewer
king, welke Wij In dezen van de zijde der
emittenten hebben mogen ondervinden, wek
ken bij Ons de verwachting, dat voor boven
vermelde moeilijkheden eene oplossing zal
Unieke figging in bet midden van West-End,
vlak by de belangrykste straten, kantoren,
winkels en theaters. En toch een r t g hotel,
daar het drukke verkeer het niet passeert.
Prachtige moderne kamers, warm en koud str
water, centr. verw. In elke kamer telefoon en
desgewenscht radio. Men spreekt Hollandsch.
Fransch en Daitsch Leiding m kothc.ieke
banden. Mr. Jenny inwonend directeur
Logies~ontbijt slechts to sh. 6 d.
We halen nu den Kerstboom, t
boompje oj ‘n tak alreeds naar huis.
De lucht doet ons goed. We snuiven
den dennengeur gretig op. We zoeken
wat tooi en kaarsjes. We doen *f voor
onze kinderen; we doen het voor ons
zelf- Zijn we niet allemaal kinderen
in den Kersttijd? In den salon, in de
eenvoudige huiskamer, in de hut is
't symbool van Kerstmis welkom.
Vooral de Kerststal met de heilige
groep. Drie dagen feestwelk een
periode voor huiselijke pret- Er is nu
veel af te doen maar we werken graag
eens zoo hard met het verschiet dier
drie dagen. We weten zelf dat we toch
niet zullen stilzitten. Er valt nog zoo
veel af te doen voor 'n voorzitter,
voor ’n secretaris, voor ’n organisatie-
mensch, voor ’n sociaal werker. Maar
toch, die drie dagen lokken. Huiselijke
gezelligheid voorspellen ze ons. Kerst
feest is een feest vol kerkelijke wij
ding. een feest voor het gezin tevens.
recital 7.20 Oramofoonmuziek
Radio-or keet o. 1. v. Franz André
Vervolg concert 9.35 Operette van Ot
tenbach.
De heer S. A. Reitsma, oud-hoofd-
ambtenaar der S. S. en Tramwegen
in Ned.-Indië,, thans hoofdredac
teur van het tijdschrift Spoor- en
Tramwegen", hield voor de afd.
Utrecht van de Maatschappij van
Handel en Nijverheid in Hotel
KALIN9BORG. 1153 M. 11.30 Strijk
orkest van restaurant „Wlvex" 1.50 Gra-
motoonmuziek 2.20 Mogens Hansen's
prkest 7.20 Omroeporkest o. 1. v. Launy
Gröndahl 8.40 Deensche muziek door
het omroeporkest o. 1. v. Launy Grön
dahl 9.25 Duetten 10.20 Dansmuziek.
Spreker geeft een korte uiteenzetting van de
positie der Nederlandsche Spoorwegen, die in
1920 omgezet werd In een z.g. gemengd bedrijf,
hetgeen beteekende particuliere exploitatie
getemperd door de elschen van het openbaar
belang voor staatsrekening. Daardoor is de
Staat verplicht de exploitatieverliezen voor zijn
rekening te nemen. Deze bedroegen in 1932
17315.000 en worden voor 1933 op 30 000 000
geraamd. In dit tekort zijn alle uitgaven be
grepen. zoowel die van den weg als van het
materiaal en van de exploitatie.
BU de scheepvaart Is de zaak ander». De ge
bruikers van een vaarweg behoeven sedert 1900
niet meer te betalen. De kosten drukken op de
schatkist.
Spreker gaf vervolgens een uiteenzetting van
de wegenfonds-begroeting 1932 en kwam tot de
conclusie, dat In de eerste 25 Jaren door den
belastingbetaler zeker een bedrag van ƒ50 000 000
moet worden uitgegeven om het wegennet op
nog niet afdoende wijze voor het autoverkeer
In te richten.
Ook bij het luchtverkeer is jaarlijks een te-
kort.
Zoo zien we. dat alle verkeersbedrijven nood
lijdend zijn. Aan belastingen zal daarvoor jaar
lijks aeker 100.000.006 opgebracht moeten wor-
<Sen>
Dit gaat niet langer, de Staatscommissie-
Welter wees daar in 1932 in haar Rapport op.
BAVENTRY, 1554 M, 1330 The Wes
tern Studlo-orkest o 1. v. Frank Thomas
1.35 Commodore O rand-orkest o. 1. v.
Joseph Muscant 2.35 Gramofoonmu-
ziek 3 20 Orgelconcert 3.50
dansorkeot o. 1. v. Henry Hall 10.55
Ambrose en zijn cluborkest.
PARIJS (Eifel). 1446 M. 7.50 Radio-
tooneel 8.50 Kerstmuzlek.
Aan de Memorie van Antwoord van de
Eerste Kamer betreffende verhooging van den
accijns op tabak wordt het volgende ontleend:
De minister gelooft niet, dat de verhooging
der belasting op de bewerkte tabak tot een zoo
danige vermindering der ‘Taag naar dit artikel
zal leiden, dat een toeneming der werkloosheid
daarvan het gevélg zal zijn.
De In het ontwerp opgenomen bepalingen
betreffende het geven van geschenken hebben
niet de strekking van een incldenteele regeling
van het cadeaustelsel. Zij vormen slechte een
onmisbaar element van het verbod van ver
koop beneden den banderolleprijs.
HILVERSUM. 296 M. VARA 8.00
Orgelspel door Joban Jong 8.30 Gramo-
foonmuzlek VPRO 10.00 Morgenwijding
VARA 10.15 Uitzending voor de arbei
ders In de continubedrijven 13.00 Vara-'
1. v. Hugo de Groot 3.00
Rustpoos voor het verzorgen van den zen
der 3.15 Platen dezer maand 3.00
Varaklnderkoor o. 1. v. I^lda Hulacber
3.30 De ouwe beer Brult heelt ons weer
plaatjes geleend 4 15 Urgentleprogram
van de S.D.A.P. en N.V.V. door W v. d.
Sluis 4.90 De Frlereflulters o. I v. Jan
van der Horst 6 30 Orgelspel door
Steyn 6.50 Overgang naar den versterk
ten zender 6.00 Volksliederen o. 1. v.
Plet Trggers 6.40 A. M. de Jong: Letter
kundig overzicht 7.00 Vara-orkest o.
1. v. Hugo de Groot 7 45 The Singing
Sinners 8 00 SOS-berlcbten: berichten
daarna van het Persbureau Vaz Dlaa en
Vara-Varl» 8.15 Vara-orkest o. 1. v.
Hugo de Groot 9 00 The Singing Sin
ners. 2 9 15 Vara-orkest o. 1. v. Hugo
de Groot 950 Toespraak door A. Brede-
wold 10.00 Meyer Hamel's nieuwste
revue: „Dat doet de deur dicht”: uitzen
ding uit het theater Carré te Amsterdam
11.30 Gramotoonmuzlek.
Onze route1* gaat over België, Frankrijk en
Zwitserland naar Zuld-Italië. Vandaar zullen
we trachten over te steken naar Smyrna vla
Griekenland als werkend passagier np een of
andere boot. Hierdoor loopen we den Balkan en
het grootste deel van Turkije mis. die In dezen
tijd van het .laar zeer veel moeilijkheden zou
den leveren.
Van Smyrna gaat de route langs Aleppo,
waarna we Irak via de nieuwe oliepljpleldlng
zullen trachten te bereiken. Verder langs den
Perzlschen Golf, door Brltech Voor- en Achter-
Indlë naar Nederlandsch Oost-Indië
Hoe lang de reis zal duren, weten wij niet
Worden wij In Zwitserland uitgenoodigd een
weekje te wintersporten of kunnen we door een
omweg van een paar dagen iets heel bijzonders
zien of meemaken, dan coen we dat natuurlijk.
Op een tocht van plm. 35.000 K.M. spelen
eenlge maanden meer of minder geen rol.
Met Engelsch, Fransch en Duitech zijn wij
O. K. bij alle Europeanen en een beetje Arabisch
is in studie. Over Hlndoesch maken wy ons
voorloopig nog niet ongerust en in de Straits
kunnen wy met ons Malelsch terecht. Het talen
probleem Is dus cok opgeloet
En nu op relsl
geopend.
Maar de middenstand lydt onder de crisis
Het Socialisme nu. zal aan Alle crisis voor
goed een einde maken. Productie en distri
butie zullen onfeilbaar geregeld worden. De
middenstand zal steeds het profyt genieten
▼an een koopkrachtige arbeidersgroep.
Niet alleen aan de crisis, maar ook aan de
„groot-kapltalistlsche concurrentie”, zal het
Socialisme een einde maken. En zoo zal
het staat er heuachl de middenstand ,4n zyn
bezit bevestigd worden”.
Is het niet schoon?
Slechte dringt zich de vraag op. hoe dit
alles vereenlgbaar is met de „socialisatie”,
met een .jatloneele distributie”, met het tegen
gaan van alle „verspilling", waarover men tot
dusver In de socialistische litteratuur zooveel
moois kon lezen.
Méér zullen wy er maar niet van zeggen.
Wy vermoeden, dat men in de kringen van
den middenstand wel niet veel geloof zal
hechten aan de socialistische belofte, dat het
crisisgevaar voorgoed zal bezworen worden;
dat men over heel de wereld alles zóó zal kun
nen regelen, dat er nooit meer onevenwichtig
heden zullen ontstaan.
Intusschen biykt ook uit dit artikel in „De
Sociaal-Democraat”, dat de Sociaal-democra-
tle zich In een niet te benyden positie be
vindt.
zy ziet naar nieuwe hulptroepen uit, die zy
zelfs „bevestiging in hun bezit” behoort.
Marx heeft wel nooit kunnen denken, dat
zijn volgelingen zóó opportunistisch zouden
worden.”
Het ondernemende tweetal, dat een koloniale
opleiding heeft gehad en het meer dan beu is
geworden, dat het geen kans ziet, in ons land
behooriyk aan den slag te komen, neemt de
zaak volkomen ernstig op en denkt er niet aan,
den weg op te gaan van andere globetrotters,
die, na weken en maanden met hun „grootsche
plannen” gecolporteerd te hebben, het niet veel
verder brachten dan de landsgrenzen en weer
stilletjes naar moeders pappot terugkeerden.
Een van deze jongemannen heeft dezen zomer
reeds een voetreis gemaakt en vertelt daar bet
volgende van.
Na myn ervaringen van dezen zomer durf ik
het gerust aan, zoo vertelt hy. Ik had weer eens
geen werk, pakte myn rugtasch en trok er zon
der geld op uit. bezocht mederydend met auto's,
Denemarken, Zweden en Noorwegen. Ik at by
wildvreemde menschen. die het grappig vonden
weer eens iets anders te hooren. Daar ik de taal
niet sprak, kwam Ik uitsluitend by meer Intel-
lectueelen terecht, die zich Interesseerden voor
verhalen over Indische cultures, ontginningen
en toestanden in landen, waar zy niet geweest
wytn. Uit foto’s en papieren konden ze direct
opmaken, uit wat voor milieu je kwam en had
je dan eenmaal het vertrouwen gewonnen, dan
was je klaar.
Zoolang je Je als een gentleman gedraagt, zal
je als zoodanig behandeld worden.
Overal probeerde Ik werk te krygen. maar de
paar baantjes, die ik gehad heb. waren van
korten duur; de politie is niet bepaalo gesteld
op buitenlandsche werkkrachten! Tal van inte
ressante bëdryven en Industrieën echter bezich
tigde Ik onderweg; ik leerde en zag n.eer van
land, volk en industrie In één week, dan een
gewoon toerist In maanden.
Myn maag heeft ook wel eens gerammeld
onderweg, doch ook dat had zyn voordeelen; Ik
kon dan de my aangeboden maaltijden meer
eer aandoen. Een Hollander slaat op dat punt
een slecht figuur tegenover de Noordeiyke vol
ken. Tegen dat wy alleen nog maar naar koffie,
eep lekkere fauteuil en een goede sigaar ver
langen, beginnen zy pas werkeiyk eetlust te
toonen.
In Holland terug, besloot ik een tocht naar
Indlë te maken en kreeg talryke aanbiedingen
van enthousiastelingen, die mee wilden. Eén
gaat er mee, die eveneens een koloniale oplei
ding heeft gehad. Samen hebben wy alles voor
bereid; tel van menschen gaven ons Introduc
ties voor kennissen op onze route, waar wy
kunnen logee ren. Industrieelen verschaften ze
voor groote bedrijven overal en voor groote
cultuurmaatschappyen in Indiè kregen wy
eveneens aanbevelingsbrieven. Ook werden wy
by het aanschaffen van onze uitrusting gehol»
pen door menschen, die voor ons plan voelden,
na gehoord te hebben, hoe wy het rillen ver
wezenlijken en hoe wy ertoe gekomen zijn.
De Sociaal-Democratische Arbeidsparty wil
nu ook den middenstand trachten te winnen
•chrijft „De Standaard’.
„Erkend wordt In een der partyorganen, dat
de Marxistische voorspellingen omtrent den
ondergang van den middenstand niet zyn ult-
gekomen. Het klein bedrijf heeft zich gehand
haafd. Zelfs heeft de groot-Industrie voor
nieuwe kleine bedrijven bestaansmogelykheden
MILAAN. 331 M. Kamermuziek
7.00 Gramotoonmuzlek 7.20 Gramofoon-
muzlek 8.00 Eliser d' amore opera van
Dinzetti.
ROME, 441 M. 4.20 Orkestmuziek o.
1. v. Defauw 6.50 Gramofoonmnzlek
7.20 Gramotoonmuzlek 8.00 Gramo
toonmuzlek 9.05 Concert.
WEENEN, 517 M. 6.20 Omroeporkest
7.30 Luisterspel 0.50 Bar muziek
WARSCHAU, 1411 M. 7.50 Kerstpro-
gramma 8.00 Vocaal concert 0.05
Pianorecital 0.50 Kerstliederen
10.25 Gramotoonmuzlek.
IlEROMt NHTER. 460 M. 6.40 Gramo-
foonmuzlek 7.50 Omroeporkest 935
Dansmuziek.
HUIZEN, 1875 M. KRO 8.00 Mor-
genconcert 10.00 Gramofoonmuziek
11.30 Godsdienstig halfuurtje door pastoor
L H. Perquln 12.00 Politieberichten
12.15 Kro-sextet o. 1. v. Plet Lustenhou-
der 2.00 Halfuurtje voor de rltpere Jeugd
2 30 Klnderuurtje 4 00 Rustpoos
voor het vervolgen van den zender 4.15
Gramotoonmuzlek 4.30 Cursus 5 00
Gramotoonmuzlek - 6.16 SportpraatJe
door S. P. J. Borsten 5 30 Kro-Boys o.
1. v. Plet Lustenhouwer 6.20 Journa
listiek weekoverzicht 6.40' Kro-Qpys o.
I. v. Plet Lustenhouwer 7 00 Politiebe
richten 7.15 Causerie 7.36 Kro-boys
8.00 Gramotoonmuzlek en cabaret-
programma 8.30 Vaz. Dlas 8.35 Kro-
orkest o 1. v. Marlnus van 't Woud 9.00
Russische Zlgeunerkapel o. 1. v. Jolkonsky
9.15 Mlcrotoonvertelsel 9.30 Kro-
orkest o 1. v Marlnus van 't Woud 9 50
De Russische Zlgeunerkanel 10.05 Gra-
motoonmuzlek - 10.10 Kro-orkest o. 1. v.
Marlnus v. t Woud 10.30 Vaz Dlaa
10.35 Kro-orkest o. 1. v. Marlnus van X
Woud 10.50 Russische Zlgeunerkspej
II. 00 Gramotoonmuzlek.
Donderdagochtend vertrok van steiger 2 van
de De Ruyterkade te Amsterdam de „Ijsbeer',
de Ijsbreker van de Vereenlgtng voor Algemee
ne Scheepvaartbelangen. geassisteerd door d»
Ijsbrekers ..Havenpolitie I” en .Droogdok X”.
Aan boord bevonden zich verschillende autori
teiten op scheepvaartkundig gebied, ox ha
venmeester W. N. v. d. Poll. Doel van den
tocht was de bevrijding van het schip „Trois
Frères”, dat in het ijs enkele kilometers bul
ten de Oranjesluizen In het IJselmeer was
vastgevroren De „Ijsbeer" zou laten zien,
waartoe zy In staat -was. Verschillenden der
aanwezigen twyfeiden er aan, of het schip in
staat zou zyn, het zware Us. dat zich In het
Buiten IJ heeft opgestapeld, te doorbreken.
Toen de ysbrekers in de Oranjesluizen waren
geschut, lag voor ons het ontzaglijke Usveld
van het IJselmeer. dat aan den gezichtseinder
met den zwaren mist samensmolt Even buiten
de Oranjesluizen had het eerste samentreffen
met het Us plaats. Met doffe schokken drong
zich de ysbreker. geflankeerd door de „Droog
dok X" en de „Havenpolitie I" door het Us.
De capaciteit die de trillende, stampende
machine ontwikkelt bedraagt 540 PK. De
schroef wordt electrisch aangedreven, zeven
glimmende cylinders bewegen zich op en neer.
Het kleine, uiterst zindeiyke. glanzend gepoet
ste machineruim Is van zwaar gedreun ver
vuld. Praten is hier onmoge'yk. Zwygend wijst
men ons verschillende onderdeelen aan On
der het schip barst met doffe knallen het 11»
In stukken.
Een eenvoudige motorbotter inspireerde den
ontwerper tot het bouwen van de „Ijsbeer”.
De botter was zwaar belast met ballast gevuld,
schoof zich met den voorsteven op het Ijs. dat
door het gewicht brak en baande zich een
weg. Naar hetzelfde grondprincipe werd de
„Ijsbeer" gebouwd. De voorplecht schuift zich
op het Ijs. totdat het onder het middenschip
in brokken breekt, die door de schroef ver
malen worden.
Langzaam tornde de „Ijsbeer" zich tegen
het ys op. De nieuwsgierigen op de sluizen
staarden ons na, terwijl enkelen zich met fiet
sen op het ys waagden, en ons byna gedu
rende den geheelen tocht vergezelden.
Om kwart voor eenën, na een moeizame wor
steling kwam als een donkere vlek de „Trol»
Frères” In het zicht. Slechts enkele duizenden
meters scheidden ons nog van het benarde
schip en om kwart voor drie gelukte het dit
te bereiken. Achter ons lag een diepe geul m
het Ijs getrokken. Het moeiiykste deel van den
tocht was volbracht.
Drie korte stooten huilden over het water.
Een driewerf hoera. De .JJsbeer” had bewe
zen een boot te zyn, die tegen het zwaarste
bestand De tocht was geslaagd, ondanks
alle moeilijkheden, ondanks het «ware grond
ijs en den lagen waterstand, waardoor het
schip zich op sommige plaatsen door de mod
der moest «ringen.
Aan boord van de „Trois Frères". een scheep
je van 140 ton bevonden zich een zeventig
jarige vrouw drie zoons en de schipper. Tra
nen van ontroering sprongen In de oogen van
de oude vrouw. In kcyten tyd was de „Trois
Frères” op sleep gebracht en In betrekkelük
snel temjx» werd de teruggang aanvaard. BUn»
drie weken lag het schip Ingevroren.
was niet aan boord. Met gesmolten Ijs werd
koffie gezet. Voedsel werd van den wal ge
haald. Drie weken van koude en ontbering.
Maar op het gelaat van den schipper,
vrouw en zoons lag een trotsche trek van on-
verzetteiykheld en tegeiyk van dankbaarheid.
„Wy waren op weg van Amsterdam naar
Groningen,” zoo vertelde de schippersvrouw.
„By Elburg beseften wy, dat we moesten om-
keeren. Wy voeren Marken voorby. In
avond waren myn man en zoons dood-
doodmoe. Ze konden niet meer. Toen gooide®
wy het anker uit. Des nachts vroor het U»
vast en wy konden niet meer loskomen."