D F Twee optimisten Uit het ijs verlost M F; s Pijn lijden is overbodig, AKKERTJE" hebt U noodig iT huöt yaiUG Hoest en Verkoudheid worden spoedig onderdrukt door keel en borst met Vicks VapoRub m te wrijven. 1^-Deze verdampende zalf V*CKS I v VasoRub RADLO-PROGRAMMA Vi p F< J IN HET HART VAN LONDEN 9 VRIJDAG/22 DECEMBER Drie dagen Musici en artisten uit bioscopen 1 Op zoek naar werk Coördinatie van verkeer Invoer van eieren R u Financiën der kerken SCHIP OMHOOG GERAAKT i Kerst-retraite Het verkeerswezen Ri De reisroute Hl SI Alom tekorten Een doode Kerkbesturen dienen advies eener commissie te vragen Nieuwe hulptroepen gevraagd Verhoogde tabaks accijns Zeeschepen in aan varing Eieren-import-centrale aangewezen als monopoliehoudster De heer Reitsma over het Verkeersfonds Geen vrees voor Nederlandsch kapitaal in de sigaretten industrie ONEENIGHEID ONDER ERFGOOIERS 2 b F I Het standpunt der Spoor wegen V 1 Door beklemmende benauwdheid leken 40 treden 40 K.M. Na by na drie weken van ellende, kou en kommer, kwam de Trois Frères” vrii Ijsbeer bracht redding Het recht van de sterkste Met vijftig gulden op zak naar N ed er land sch-I nd ië Zaterdag 23 Dec. 1933 4 St. CTelef. Whitehall 8641 ^Tele^r. Heartowest. London (Ingezonden Mededeeling) i de van V en het in 1 orkest 8.00 F l cArfartinsstreet, hoek Leicester Square, W. C- 2 Naar aanleiding van een daartoe tot Ons ge richt verzoek hebben Wij onze medewerking verleend bij de vorming van eene commissie, welke tot taak zal hebben. Ons van voorlich ting en advies te dienen bij het zoeken naar De groeiende tekorten. by de spoorwegen, de nood bij de/binnenscheepvaart, de steeds meer kapitaal eischende bruggen- en wegenaanleg. ver te stellen 8 20 9 05 VoortsX Is bei sn priJsXjM* LUXEMBURG. 11»! M. 7.60 Fransche 8.30 Causerie 9.20 Orkest concert 1130 Dansmuziek. Omtrent de aanvaring op de Maas by Rot terdam tusschen de ..Drechtdljk" van de Holl - Amerika Lijn en de „Delio”, waarvan de maat- door den mist in aanvaring rfiet het aan boel schappij nog niet bekend Is, vernemen wij na- Bl< Bh Ro Ee 2K 24 3 1 2 f Rol Frt Ma Ca: Do Bat 3 Gel I Ge Ge Ge Ge ïo Ge Ge Ge le R H SP PARIJS (Radio), 1725 M. 8.06 Gra- motoonmuzlek 13.20 Gnunofoonmu- zlek 7.06 Gramofoonmuzlek 7.40 Gramofoonmuzlek 8 20 Gevarieerd pro gramma. „St. Bavo” bevat de volgende mededeeling van Z.H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent over de instelling van een commissie tot regeling van het kerkdijk credlet in het Bisdom van Haar lem. dat is de durf. Durft bijvoorbeeld, om eens iets te noemen Weest wijzer I I Rijdt veilig* Blijft de crisis aanhouden, dan is er slechts één oplossing: krachtig ingrijpen door de Tle- geering om de verkeersverhoudingen volgens economische begrippen te regelen, d.w.z. door de verkeersluxe te doen verdwijnen, de tering naar de nering te zetten en het verkeersappa- raat terug te brengen tot de allernoodzakelijk ste afmetingen. eene oplossing van de finahcieele moeilijkheden, waarin eenlge Kerkbesturen van ons Bisdom wegens de moeilijke tijdsomstandigheden zijn geraakt. Aan de Kerkbesturen deelen Wij dientenge volge mede, dat door Ons geen maatregelen tot reorganisatie van hunne financiën meer zullen worden In overweging genomen, wan neer daaromtrent niet is ingewonnen het advies van bovenaangekondigde commissie. kunnen worden gevonden, welke de belangen van alle hierin betrokkenen (Kerkbesturen, crediteuren en emittenten van leenlngen), zoo veel mogelijk waarborgt en behartigt. Aan het vraagstuk van het invoerrecht op sigaretten zal ernstige aandacht worden ge schonken, wanneer binnenkort de technische herziening van het tarief van Invoerrechten door de regeering ter hand zal worden ge nomen. s i 5 I 5 I 5 I 5 1 5 1 1 I a mi On uil avond; orkestconcert 8 40 Vocaal concert 10 60 Cabaret Met het uiteindelijk doel: een betrekking te vinden, zullen twee te Bussum woonachtige jongemenschen van goeden huize, elk met slechts ƒ25.op zak. welk geld echter niet aangesproken mag worden om moeilijkheden aan de grenzen te vermijden, te voet een reis .ondernemen van ongeveer 35.000 kilometer, een reis, die In Nederlandsch-Indlë haar einde moet vinden. De kwestie van het ontslag aan musici en artisten uit de bioscopen zal Woensdag 27 de zer aan de orde komen in een buitengewone vergadering van den Nederlandschen Bioscoop bond. Van regeeringsbemiddeling in deze aangele genheid is tot nu toe nog niets vernomen. „Als Ik begon te hoesten duurde het wel een kwartier voor ik tot bedaren kwam. Ik was zoo vermoeid en afgemat, dat Ik niet heen of weer kon. Toen ik echter met Abdijsiroop begon, ging ik met den dag vooruit en na het gebruik van een flesch ben ik weer geheel de oude geworden in 4 dagen tijd. Ik klim bij ons de trap op van 40 treden zonder hoest of benauwdheid. Voor mijn zoontje, voor wien ik verschil lende middelen heb gebruikt zonder succes, heb ik altijd een flesch Abdijsiroop In huis, welke hem direct helpt.” Zoo schrijft ons de heer D. D. v. E. te A., wiens origlneele brief voor iedereen ter inzage ligt. Akker’s Abdijsiroop bevrijdt de adem halingsorganen van slijm en andere ziekte verwekkende stoffen. Abdijsiroop verruimt de ademhaling, verdrijft benauwdheden, heelt de aangedane en ontstoken plekken. Onovertroffen bij Hoest, Bronchitis. In fluenza, Asthma. Alom verkrijgbaar. Thans per flesch 1.1.50 en 2.75. Vraagt voor gebruik buitenshuis Abdijsiroop-Bon- bons („gestolde” Abdijsiroop) even genees krachtig! 35 en 60 ct. per doos. Adv. a~\Jat het verschil tusschen >r d\ Eleren-import-centrale haalwöiópolle-producten zal mogen koopen en verkoppen, of voor het geval zij die produc ten in commissie neemt, het door haar te be dingen commissieloon zal bedragen: 1. voor eenden- en kippeneieren in schaal 60 cents per 100 stuks; 2. voor niet meer in schaal aanwezige be- standdeelen van vogeleieren 15 cents per K.G- bruto. Zjj verdedigde een verhoogde autobelastlng en de instelling van een Verkeersfonds. Sedert hoorde men hiervan heel weinig tot plotseling 5 December Jl. een wetsontwerp verscheen. De Minister van Economische Zaken heeft aangewezen als monopoliehoudster, aan wie uit sluitend is toegekend de invoer van eenden- en kippeneieren in schaal en van niet meer in schaal aanwezige bestanddeelen van vogel eieren, bewerkt of onbewerkt, verwerkt of on verwerkt: de stichting „Eleren-lmport-cen- gevestigd te Apeldoorn. Tenslotte betoogt spreker, dat men tot coördinatie van verkeersmidde len zal moeten komen, omdat van vrije concurrentie een grenzelooze verspilling van nationaal kapitaal het gevolg zal zijn. der, dat dit geschiedde ter hoogte Waalhaven De „Drechtdljk” was binnenkomend en kwam 24 op stroom liggende ss. „Delio”. De belde schepen werden beschadigd. De ..Drechtdljk' Is opgestoomd naar de Rijnha ven. Voor zoover thans bekend is, heeft deze aan varing aan een der opvarenden van de „Delio” het leven gekost. Omtrent het aantal gewon den is nog niets bekend. De havenpolitie heeft de zaak in onderzoek. Omtrent de schade aan de schepen is nog niets bekend. De gedoode is de 47-jarlge R. A. Schick, af komstig uit Hamburg. Voor de Kerst-retraite in het retraitehuis ..Loyola”, Vught, van 2326 December, zijn nog eenlge plaatsen onbezet. Die regeling, die het cadeaustelsel en den verkoop beneden den banderolleprljs toelaat, maakt het immers mogelijk verkoopvoorwaar den m het leven te roepen, die den feitelljken prijs der sigaretten nog belangrijk beneden den laagst vastgestelden banderolleprljs doen da len. De regeling van het ontwerp maakt aan deze mogelijkheid een einde en de minister heeft alle reden om aan te nemen, dat dit voordeel tegen het nadeel van den verhoogden accijns ruimschoots zal opwegen. Of het daar naast, mede In het belang van 's rijks schat kist, gewenscht zal zijn een minimum bande rol, hooger dan de tegenwoordige, in te voe ren, zal de minister gaarne overwegen, wan neer hij zich zal zetten aan het ontwerpen der wijzigingen, die, wanneer het ontwerp tot wet zal -worden verheven, in den algemeenen maatregel van bestuur tot uitvoering der Tabakswet zullen moeten worden aangebracht. HIJ heeft reeds aan de commissie van deskun digen voor den tabaksaccijns verzocht, hem om trent deze aangelegenheid van voorlichting te dienen. de noodgedwongen verwaarloozing der tertiaire wegen, de subsidlën bij de luchtvaart, wyzen er op. dat een toestand is ontstaan, welke niet langer bestendigd kan blijven. Vandaar dat in den laatsten tyd maatregelen aangekondlgd worden, die de bedoeling hebben regelend In te grijpen In den chaos. Wijl men daardoor tot een restrictie der vervoermiddelen sou komen en tot een besparing op de uitgaven, welke het verkeer elscht. De commissie is samengesteld uit de volgende ledenMgr. Th. Bekkers, Rector Bijdorp, Voor schoten; Th. Pichot. secretaris van het Bis dom Haarlem; J. A. Schippers, dir. Ned. Landb. Bank. Amsterdammr. Th. Westerwoudt, dir. Spasme Bank. Haarlem. Voor hen, die haar advies wenschen In te winnen, is,.het adres van de commissie: Mgr. Th. ekkers, Rector Bijdorp, Voorschoten. oc ui ui M at werkt als een ouderwetsch t papmiddel en tevens als een modern mhaleertoestel. De Minister van Economische Zaken heeft bovengenoemde stichting aangewezen als crisis organisatie. Uit de statuten der centrale blijkt dat het doel ia: nfa medewerking te verleenen aan de uitvoering van de Landbouwcrisiswet 1033 en de regeeringsmaatregelen tot uitvoering daar van. in bet bijzonder die ten aanzien van eieren; 2. het uitoefenen van een monopolie van eieren, voor zoover die daartoe zijn aan gewezen. Volgens het huishoudelijk reglement worden door den Minister uit het bestuur twee leden benoemd, die met een voorzitter het dageiyk- sche bestuur vormen. De directeur der centrale is bevoegd handelsdaden in den zin van het crisis-monepollebeslult 1933 te verrichten. Han- delsdaded kunnen slechte worden aangegaan met door het bestuur erkende contractanten of met producenten van monopolie-producten. Het Belgische motortankschlp .Motocarline", geladen met benzine en bestemd voor Antwer pen, hetwelk sedert Maandag In den Bleze- lingschenham te Hansweert voor anker lag. is Woensdagmorgen omstreeks half zeven bij het rondzwaaien omhoog geraakt en blijven zitten. Het schip zit met het achterschip omhoog en zeer gevaarlijk. Tijdens dikken mist is het van Huil komen de Engelsche stoomschip „Otto”'Woensdag avond op de Westerschelde bij Terneuzen nabij Noordennol omhooggevaren. De sleepbooten ..Simson” en „Goliath” zijn er hedenmorgen half vier In geslaagd* de „Otto” in diep water te brengen, waarna het schip zijn reis naar Antwerpen heeft voortgezet. Spreker wijst er op, dat de spoorwegen een steun uit een verhoogde autobelastlng niet be- geeren. De spoorwegen stellen zich op het standpunt: Laat iedere verkeerssoort zijn eigen lasten betalen. Dan wordt de concurrentie eer lijk en krijgt men een natuurlijke selectie. De economisch gezonde verkeersmiddelen blijven over; de andere sterven geleidelijk af Dit komt in het Wetsontwerp niet tot uitdrukking. De Minister wil het* tekort van den een uit het, niettegenstaande de verhoogde belasting be staande. tekort van den ander laten betalen. Jammer is ook. dat de Minister het Wets ontwerp tot wijziging der Wet Openbare Ver voermiddelen. wil laten rusten. Minister Reymer heeft dit jaar een nieuwe wijziging der wet ingediend, waarmede bedoeld werd de uitwassen In het regelmatige vrachi- autdvervoer tegen te gaan. Tot nog toe heeft de nieuw opgetreden Minis ter dit Wetsontwerp laten liggen. Hoewel het niet afdoende was om het vrachtautovervoer binnen economische perken te houden, is het toch jammer, dat daardoor de eerste stap tot coördinatie nier gedaan werd Donderdagavond omstreeks twaalf uur zijn op de rivier de Maas te Rotterdam twee zee schepen met elkaar in botsing gekomen. Het waren de „Drechterdjjk" van de HOL. en de ..Delia". Verscheidene opvarenden van deze schepen werden hierbij gewond. Nadere bijzonderheden ontbreken nog. LANGENBURG, 472 M. 11.30 Om roeporkest o. 1. v. Ferdinand Drost 13 66 Gramotoonmuzlek 3.30 Vesperconcert 3.20 Gramotoonmuzlek 4.06 Kamermuz. 1.05 Gramotoonmuz. 10.20 Orkest van den West-Dultachen omroep‘o. 1. v. KUhn 11.30 .La Travlata” van Verdl. Dat bij de sigarettenindustrie belangen zijn betrokken, waarmede de regeering moet reke nen, onderschrijft de minister ten volle, De vrees, dat het gevaar voor het In dien tak van nijverheid belegde Nederlandsche kapitaal zal worden vergroot ten gevolge van de verzwa ring van den accijns, kan de minister niet dee len. Indien het juist is, dat groote bultenland- sche concerns in staat zijn door belangrijke prijsverlaging van sigaretten andere fabrika ten te verdringen, dan Is dit gevaar bij de be staande accijnsregeling evenzeer aanwezig. De vraag of boven het heffen van een accijns op tabaksartikelen niet de voorkeur moet wor den gegeven aan een Invoerrecht op ruwe tabak, heeft bij herhaling een punt van onder zoek uitgemaakt. De bezwaren daartegen ble ken overwegend. Bij de thee gelden de bezwa ren, die tegen het heffen van een Invoerrecht op tabak zich verzetten, niet. Voor de koffie ligt de zaak nog weder anders. Of de voorge nomen belastingheffing op dit artikel zal moe ten geschieden In den vorm van een accijns of van een Invoerrecht, Is nog In onderzoek. Een beslissing te dezer zake zal, naar de mi nister vertrouwt, thans binnenkort kunnen worden genomen. BRUSSEL. 509 M. 12 20 Orkest o. 1. Franz Andre 1.30 Vervolg concert - 6.35 Gramotoonmuzlek 6.50 Vlool- VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VERWIJZEN WIJ NAAR DEN KATHOLIEKEN RADIÓOIDS BERLIJN. 419 M. 7 26 Programma van Hamburg. HAMRVRG, 372 M- 10.50 Kleine om roeporkest o. 1. v. Eugen Wllcken 11.40 Vervolg concert 12.40 Populaire muziek 1.55 Oramofoonmuziek 7.25 Vroo- lijk programma 9.50 Dansmuziek door het kleine Noragorkest o 1. v. Gerhard Maasz 11.20 Dansmuziek. In het Gooi wonen de Erfgooiers, stoere ke rels, boeren met een boeren-voorgeslacht tot In de eerste dagen van onze jaartelling. Die harde, stugge werkers zijn vereenigd in ..Stad en Lan de van Gooiland” en gesplitst in scharenden en niet -scharenden. Volgens een reglement hebben de scharenden het recht van .gebruik en genot” der weide gronden. Hei is er den leden nu om te doen tot de scharenden gerekend te worden, zij krijgen dan een S achter hun naam. Het reglement van 1928 maakte het mogelijk, dat een erfgooier die bakker was en daarnaast het boerenbedrijf beoefende een S kreeg. In de vergadering van 22 April 1933 stelde de meerderheid van het bestuur voor, dit regle ment te wijzigen. Daardoor zou alleen iemand, die werkelijk voor zijn hoofdbestaan hét boe renbedrijf beoefende, scharende kunnen worden. De invloed van gemengde bedrijven zou daar door beknot, worden en de werkelijke boer zou niet langer in de knel gedrukt worden. De algemeene vergadering werd bezocht door 2500 leden en dezen verwierpen de reglements wijziging met groote meerderheid van stemmen. Zij achtten de verscherpte voorwaarden on juist en gaven hun vreej te kennen, dat scha renden hun kwaliteit zouden verliezen. Men kon het niet eens worden, waardoor men het hoogerop zocht. Woensdag kregen de vóór- en tegenstanders gelegenheid voor Gedeputeer de Staten van Noord-Holland hun belangen uiteen te zetten. De tegenstanders van het nieuwe reglement merkten op, dat de nieuwe regeling de groote boeren rijker en de kleine boeren armer maakt, „Niemand kan er van de boerderij alleen ko men” riep men uit, „negentig pCt is in deze da gen nevenbedrijf”. Het bestuur zelde, dat het niet In de bedoe ling ligt scharende leden af te voeren, als het nieuwe reglement er is. De voorzitter zette de kern van de zaak uit een, door zijn opmerking „Vroeger kon een bak ker. die ook boer was. scharende worden. Vol gens het nieuwe reglement kan alleen een boer scharende worden." Naast zijn boerenbedrijf mag hjj gerust een nevenbedrijf hebben, maar hij moet boer voor op zijn. Nadat tot uitdrukking was gekomen dat al leen de groote boeren belang hadden bij de wij ziging. werd het reglement artikelsgewijze be handeld. Er zal een modus gevonden worden om de scharenden volgens het oude reglement te be schermen Ged. Staten zullen daarover nader beslissen. Nijverheid in Terminus een lezing over het keerswezen en Verkeersfonds. De door Ons zeer gewaardeerde medewer king, welke Wij In dezen van de zijde der emittenten hebben mogen ondervinden, wek ken bij Ons de verwachting, dat voor boven vermelde moeilijkheden eene oplossing zal Unieke figging in bet midden van West-End, vlak by de belangrykste straten, kantoren, winkels en theaters. En toch een r t g hotel, daar het drukke verkeer het niet passeert. Prachtige moderne kamers, warm en koud str water, centr. verw. In elke kamer telefoon en desgewenscht radio. Men spreekt Hollandsch. Fransch en Daitsch Leiding m kothc.ieke banden. Mr. Jenny inwonend directeur Logies~ontbijt slechts to sh. 6 d. We halen nu den Kerstboom, t boompje oj ‘n tak alreeds naar huis. De lucht doet ons goed. We snuiven den dennengeur gretig op. We zoeken wat tooi en kaarsjes. We doen *f voor onze kinderen; we doen het voor ons zelf- Zijn we niet allemaal kinderen in den Kersttijd? In den salon, in de eenvoudige huiskamer, in de hut is 't symbool van Kerstmis welkom. Vooral de Kerststal met de heilige groep. Drie dagen feestwelk een periode voor huiselijke pret- Er is nu veel af te doen maar we werken graag eens zoo hard met het verschiet dier drie dagen. We weten zelf dat we toch niet zullen stilzitten. Er valt nog zoo veel af te doen voor 'n voorzitter, voor ’n secretaris, voor ’n organisatie- mensch, voor ’n sociaal werker. Maar toch, die drie dagen lokken. Huiselijke gezelligheid voorspellen ze ons. Kerst feest is een feest vol kerkelijke wij ding. een feest voor het gezin tevens. recital 7.20 Oramofoonmuziek Radio-or keet o. 1. v. Franz André Vervolg concert 9.35 Operette van Ot tenbach. De heer S. A. Reitsma, oud-hoofd- ambtenaar der S. S. en Tramwegen in Ned.-Indië,, thans hoofdredac teur van het tijdschrift Spoor- en Tramwegen", hield voor de afd. Utrecht van de Maatschappij van Handel en Nijverheid in Hotel KALIN9BORG. 1153 M. 11.30 Strijk orkest van restaurant „Wlvex" 1.50 Gra- motoonmuziek 2.20 Mogens Hansen's prkest 7.20 Omroeporkest o. 1. v. Launy Gröndahl 8.40 Deensche muziek door het omroeporkest o. 1. v. Launy Grön dahl 9.25 Duetten 10.20 Dansmuziek. Spreker geeft een korte uiteenzetting van de positie der Nederlandsche Spoorwegen, die in 1920 omgezet werd In een z.g. gemengd bedrijf, hetgeen beteekende particuliere exploitatie getemperd door de elschen van het openbaar belang voor staatsrekening. Daardoor is de Staat verplicht de exploitatieverliezen voor zijn rekening te nemen. Deze bedroegen in 1932 17315.000 en worden voor 1933 op 30 000 000 geraamd. In dit tekort zijn alle uitgaven be grepen. zoowel die van den weg als van het materiaal en van de exploitatie. BU de scheepvaart Is de zaak ander». De ge bruikers van een vaarweg behoeven sedert 1900 niet meer te betalen. De kosten drukken op de schatkist. Spreker gaf vervolgens een uiteenzetting van de wegenfonds-begroeting 1932 en kwam tot de conclusie, dat In de eerste 25 Jaren door den belastingbetaler zeker een bedrag van ƒ50 000 000 moet worden uitgegeven om het wegennet op nog niet afdoende wijze voor het autoverkeer In te richten. Ook bij het luchtverkeer is jaarlijks een te- kort. Zoo zien we. dat alle verkeersbedrijven nood lijdend zijn. Aan belastingen zal daarvoor jaar lijks aeker 100.000.006 opgebracht moeten wor- <Sen> Dit gaat niet langer, de Staatscommissie- Welter wees daar in 1932 in haar Rapport op. BAVENTRY, 1554 M, 1330 The Wes tern Studlo-orkest o 1. v. Frank Thomas 1.35 Commodore O rand-orkest o. 1. v. Joseph Muscant 2.35 Gramofoonmu- ziek 3 20 Orgelconcert 3.50 dansorkeot o. 1. v. Henry Hall 10.55 Ambrose en zijn cluborkest. PARIJS (Eifel). 1446 M. 7.50 Radio- tooneel 8.50 Kerstmuzlek. Aan de Memorie van Antwoord van de Eerste Kamer betreffende verhooging van den accijns op tabak wordt het volgende ontleend: De minister gelooft niet, dat de verhooging der belasting op de bewerkte tabak tot een zoo danige vermindering der ‘Taag naar dit artikel zal leiden, dat een toeneming der werkloosheid daarvan het gevélg zal zijn. De In het ontwerp opgenomen bepalingen betreffende het geven van geschenken hebben niet de strekking van een incldenteele regeling van het cadeaustelsel. Zij vormen slechte een onmisbaar element van het verbod van ver koop beneden den banderolleprijs. HILVERSUM. 296 M. VARA 8.00 Orgelspel door Joban Jong 8.30 Gramo- foonmuzlek VPRO 10.00 Morgenwijding VARA 10.15 Uitzending voor de arbei ders In de continubedrijven 13.00 Vara-' 1. v. Hugo de Groot 3.00 Rustpoos voor het verzorgen van den zen der 3.15 Platen dezer maand 3.00 Varaklnderkoor o. 1. v. I^lda Hulacber 3.30 De ouwe beer Brult heelt ons weer plaatjes geleend 4 15 Urgentleprogram van de S.D.A.P. en N.V.V. door W v. d. Sluis 4.90 De Frlereflulters o. I v. Jan van der Horst 6 30 Orgelspel door Steyn 6.50 Overgang naar den versterk ten zender 6.00 Volksliederen o. 1. v. Plet Trggers 6.40 A. M. de Jong: Letter kundig overzicht 7.00 Vara-orkest o. 1. v. Hugo de Groot 7 45 The Singing Sinners 8 00 SOS-berlcbten: berichten daarna van het Persbureau Vaz Dlaa en Vara-Varl» 8.15 Vara-orkest o. 1. v. Hugo de Groot 9 00 The Singing Sin ners. 2 9 15 Vara-orkest o. 1. v. Hugo de Groot 950 Toespraak door A. Brede- wold 10.00 Meyer Hamel's nieuwste revue: „Dat doet de deur dicht”: uitzen ding uit het theater Carré te Amsterdam 11.30 Gramotoonmuzlek. Onze route1* gaat over België, Frankrijk en Zwitserland naar Zuld-Italië. Vandaar zullen we trachten over te steken naar Smyrna vla Griekenland als werkend passagier np een of andere boot. Hierdoor loopen we den Balkan en het grootste deel van Turkije mis. die In dezen tijd van het .laar zeer veel moeilijkheden zou den leveren. Van Smyrna gaat de route langs Aleppo, waarna we Irak via de nieuwe oliepljpleldlng zullen trachten te bereiken. Verder langs den Perzlschen Golf, door Brltech Voor- en Achter- Indlë naar Nederlandsch Oost-Indië Hoe lang de reis zal duren, weten wij niet Worden wij In Zwitserland uitgenoodigd een weekje te wintersporten of kunnen we door een omweg van een paar dagen iets heel bijzonders zien of meemaken, dan coen we dat natuurlijk. Op een tocht van plm. 35.000 K.M. spelen eenlge maanden meer of minder geen rol. Met Engelsch, Fransch en Duitech zijn wij O. K. bij alle Europeanen en een beetje Arabisch is in studie. Over Hlndoesch maken wy ons voorloopig nog niet ongerust en in de Straits kunnen wy met ons Malelsch terecht. Het talen probleem Is dus cok opgeloet En nu op relsl geopend. Maar de middenstand lydt onder de crisis Het Socialisme nu. zal aan Alle crisis voor goed een einde maken. Productie en distri butie zullen onfeilbaar geregeld worden. De middenstand zal steeds het profyt genieten ▼an een koopkrachtige arbeidersgroep. Niet alleen aan de crisis, maar ook aan de „groot-kapltalistlsche concurrentie”, zal het Socialisme een einde maken. En zoo zal het staat er heuachl de middenstand ,4n zyn bezit bevestigd worden”. Is het niet schoon? Slechte dringt zich de vraag op. hoe dit alles vereenlgbaar is met de „socialisatie”, met een .jatloneele distributie”, met het tegen gaan van alle „verspilling", waarover men tot dusver In de socialistische litteratuur zooveel moois kon lezen. Méér zullen wy er maar niet van zeggen. Wy vermoeden, dat men in de kringen van den middenstand wel niet veel geloof zal hechten aan de socialistische belofte, dat het crisisgevaar voorgoed zal bezworen worden; dat men over heel de wereld alles zóó zal kun nen regelen, dat er nooit meer onevenwichtig heden zullen ontstaan. Intusschen biykt ook uit dit artikel in „De Sociaal-Democraat”, dat de Sociaal-democra- tle zich In een niet te benyden positie be vindt. zy ziet naar nieuwe hulptroepen uit, die zy zelfs „bevestiging in hun bezit” behoort. Marx heeft wel nooit kunnen denken, dat zijn volgelingen zóó opportunistisch zouden worden.” Het ondernemende tweetal, dat een koloniale opleiding heeft gehad en het meer dan beu is geworden, dat het geen kans ziet, in ons land behooriyk aan den slag te komen, neemt de zaak volkomen ernstig op en denkt er niet aan, den weg op te gaan van andere globetrotters, die, na weken en maanden met hun „grootsche plannen” gecolporteerd te hebben, het niet veel verder brachten dan de landsgrenzen en weer stilletjes naar moeders pappot terugkeerden. Een van deze jongemannen heeft dezen zomer reeds een voetreis gemaakt en vertelt daar bet volgende van. Na myn ervaringen van dezen zomer durf ik het gerust aan, zoo vertelt hy. Ik had weer eens geen werk, pakte myn rugtasch en trok er zon der geld op uit. bezocht mederydend met auto's, Denemarken, Zweden en Noorwegen. Ik at by wildvreemde menschen. die het grappig vonden weer eens iets anders te hooren. Daar ik de taal niet sprak, kwam Ik uitsluitend by meer Intel- lectueelen terecht, die zich Interesseerden voor verhalen over Indische cultures, ontginningen en toestanden in landen, waar zy niet geweest wytn. Uit foto’s en papieren konden ze direct opmaken, uit wat voor milieu je kwam en had je dan eenmaal het vertrouwen gewonnen, dan was je klaar. Zoolang je Je als een gentleman gedraagt, zal je als zoodanig behandeld worden. Overal probeerde Ik werk te krygen. maar de paar baantjes, die ik gehad heb. waren van korten duur; de politie is niet bepaalo gesteld op buitenlandsche werkkrachten! Tal van inte ressante bëdryven en Industrieën echter bezich tigde Ik onderweg; ik leerde en zag n.eer van land, volk en industrie In één week, dan een gewoon toerist In maanden. Myn maag heeft ook wel eens gerammeld onderweg, doch ook dat had zyn voordeelen; Ik kon dan de my aangeboden maaltijden meer eer aandoen. Een Hollander slaat op dat punt een slecht figuur tegenover de Noordeiyke vol ken. Tegen dat wy alleen nog maar naar koffie, eep lekkere fauteuil en een goede sigaar ver langen, beginnen zy pas werkeiyk eetlust te toonen. In Holland terug, besloot ik een tocht naar Indlë te maken en kreeg talryke aanbiedingen van enthousiastelingen, die mee wilden. Eén gaat er mee, die eveneens een koloniale oplei ding heeft gehad. Samen hebben wy alles voor bereid; tel van menschen gaven ons Introduc ties voor kennissen op onze route, waar wy kunnen logee ren. Industrieelen verschaften ze voor groote bedrijven overal en voor groote cultuurmaatschappyen in Indiè kregen wy eveneens aanbevelingsbrieven. Ook werden wy by het aanschaffen van onze uitrusting gehol» pen door menschen, die voor ons plan voelden, na gehoord te hebben, hoe wy het rillen ver wezenlijken en hoe wy ertoe gekomen zijn. De Sociaal-Democratische Arbeidsparty wil nu ook den middenstand trachten te winnen •chrijft „De Standaard’. „Erkend wordt In een der partyorganen, dat de Marxistische voorspellingen omtrent den ondergang van den middenstand niet zyn ult- gekomen. Het klein bedrijf heeft zich gehand haafd. Zelfs heeft de groot-Industrie voor nieuwe kleine bedrijven bestaansmogelykheden MILAAN. 331 M. Kamermuziek 7.00 Gramotoonmuzlek 7.20 Gramofoon- muzlek 8.00 Eliser d' amore opera van Dinzetti. ROME, 441 M. 4.20 Orkestmuziek o. 1. v. Defauw 6.50 Gramofoonmnzlek 7.20 Gramotoonmuzlek 8.00 Gramo toonmuzlek 9.05 Concert. WEENEN, 517 M. 6.20 Omroeporkest 7.30 Luisterspel 0.50 Bar muziek WARSCHAU, 1411 M. 7.50 Kerstpro- gramma 8.00 Vocaal concert 0.05 Pianorecital 0.50 Kerstliederen 10.25 Gramotoonmuzlek. IlEROMt NHTER. 460 M. 6.40 Gramo- foonmuzlek 7.50 Omroeporkest 935 Dansmuziek. HUIZEN, 1875 M. KRO 8.00 Mor- genconcert 10.00 Gramofoonmuziek 11.30 Godsdienstig halfuurtje door pastoor L H. Perquln 12.00 Politieberichten 12.15 Kro-sextet o. 1. v. Plet Lustenhou- der 2.00 Halfuurtje voor de rltpere Jeugd 2 30 Klnderuurtje 4 00 Rustpoos voor het vervolgen van den zender 4.15 Gramotoonmuzlek 4.30 Cursus 5 00 Gramotoonmuzlek - 6.16 SportpraatJe door S. P. J. Borsten 5 30 Kro-Boys o. 1. v. Plet Lustenhouwer 6.20 Journa listiek weekoverzicht 6.40' Kro-Qpys o. I. v. Plet Lustenhouwer 7 00 Politiebe richten 7.15 Causerie 7.36 Kro-boys 8.00 Gramotoonmuzlek en cabaret- programma 8.30 Vaz. Dlas 8.35 Kro- orkest o 1. v. Marlnus van 't Woud 9.00 Russische Zlgeunerkapel o. 1. v. Jolkonsky 9.15 Mlcrotoonvertelsel 9.30 Kro- orkest o 1. v Marlnus van 't Woud 9 50 De Russische Zlgeunerkanel 10.05 Gra- motoonmuzlek - 10.10 Kro-orkest o. 1. v. Marlnus v. t Woud 10.30 Vaz Dlaa 10.35 Kro-orkest o. 1. v. Marlnus van X Woud 10.50 Russische Zlgeunerkspej II. 00 Gramotoonmuzlek. Donderdagochtend vertrok van steiger 2 van de De Ruyterkade te Amsterdam de „Ijsbeer', de Ijsbreker van de Vereenlgtng voor Algemee ne Scheepvaartbelangen. geassisteerd door d» Ijsbrekers ..Havenpolitie I” en .Droogdok X”. Aan boord bevonden zich verschillende autori teiten op scheepvaartkundig gebied, ox ha venmeester W. N. v. d. Poll. Doel van den tocht was de bevrijding van het schip „Trois Frères”, dat in het ijs enkele kilometers bul ten de Oranjesluizen In het IJselmeer was vastgevroren De „Ijsbeer" zou laten zien, waartoe zy In staat -was. Verschillenden der aanwezigen twyfeiden er aan, of het schip in staat zou zyn, het zware Us. dat zich In het Buiten IJ heeft opgestapeld, te doorbreken. Toen de ysbrekers in de Oranjesluizen waren geschut, lag voor ons het ontzaglijke Usveld van het IJselmeer. dat aan den gezichtseinder met den zwaren mist samensmolt Even buiten de Oranjesluizen had het eerste samentreffen met het Us plaats. Met doffe schokken drong zich de ysbreker. geflankeerd door de „Droog dok X" en de „Havenpolitie I" door het Us. De capaciteit die de trillende, stampende machine ontwikkelt bedraagt 540 PK. De schroef wordt electrisch aangedreven, zeven glimmende cylinders bewegen zich op en neer. Het kleine, uiterst zindeiyke. glanzend gepoet ste machineruim Is van zwaar gedreun ver vuld. Praten is hier onmoge'yk. Zwygend wijst men ons verschillende onderdeelen aan On der het schip barst met doffe knallen het 11» In stukken. Een eenvoudige motorbotter inspireerde den ontwerper tot het bouwen van de „Ijsbeer”. De botter was zwaar belast met ballast gevuld, schoof zich met den voorsteven op het Ijs. dat door het gewicht brak en baande zich een weg. Naar hetzelfde grondprincipe werd de „Ijsbeer" gebouwd. De voorplecht schuift zich op het Ijs. totdat het onder het middenschip in brokken breekt, die door de schroef ver malen worden. Langzaam tornde de „Ijsbeer" zich tegen het ys op. De nieuwsgierigen op de sluizen staarden ons na, terwijl enkelen zich met fiet sen op het ys waagden, en ons byna gedu rende den geheelen tocht vergezelden. Om kwart voor eenën, na een moeizame wor steling kwam als een donkere vlek de „Trol» Frères” In het zicht. Slechts enkele duizenden meters scheidden ons nog van het benarde schip en om kwart voor drie gelukte het dit te bereiken. Achter ons lag een diepe geul m het Ijs getrokken. Het moeiiykste deel van den tocht was volbracht. Drie korte stooten huilden over het water. Een driewerf hoera. De .JJsbeer” had bewe zen een boot te zyn, die tegen het zwaarste bestand De tocht was geslaagd, ondanks alle moeilijkheden, ondanks het «ware grond ijs en den lagen waterstand, waardoor het schip zich op sommige plaatsen door de mod der moest «ringen. Aan boord van de „Trois Frères". een scheep je van 140 ton bevonden zich een zeventig jarige vrouw drie zoons en de schipper. Tra nen van ontroering sprongen In de oogen van de oude vrouw. In kcyten tyd was de „Trois Frères” op sleep gebracht en In betrekkelük snel temjx» werd de teruggang aanvaard. BUn» drie weken lag het schip Ingevroren. was niet aan boord. Met gesmolten Ijs werd koffie gezet. Voedsel werd van den wal ge haald. Drie weken van koude en ontbering. Maar op het gelaat van den schipper, vrouw en zoons lag een trotsche trek van on- verzetteiykheld en tegeiyk van dankbaarheid. „Wy waren op weg van Amsterdam naar Groningen,” zoo vertelde de schippersvrouw. „By Elburg beseften wy, dat we moesten om- keeren. Wy voeren Marken voorby. In avond waren myn man en zoons dood- doodmoe. Ze konden niet meer. Toen gooide® wy het anker uit. Des nachts vroor het U» vast en wy konden niet meer loskomen."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 6