H De winter het land l Nederlands grootste vliegtuig Auto in het kanaal V erkeersf onds is in leed wut eiken da^ BIJ FOKKER IN AANBOUW RADIATOR-IJSIS HEEL DUUR WOENSDAG 27 DECEMBER NA DEN SNEEUWSTORM Onjuiste opzet Technische bijzonderheden K.L.M. wereldbedrijf CRISISMAATREGELEN Misdienaar in brand De belangen der groote gezinnen BENOEMINGEN In het Aartsbisdom Spoorwegbouwbedrijf Op den goeden weg UITGEWEKEN IN EEN BOCHT er tegen voortzetten GEI Di De spoorlijn KampenHattem PATER KRUGERS O.P. f Weer jjspret Stijgend passagiersvervoer KAPITEIN H. LEROUX STOOMVAARTLIJNEN Machineschade De stuw te Grave gesloten IJzel op de voorruit PI Sneeuw en mist ft K. MIDDENSTANDSBOND In het bisdom Haarlem Laat uw motor niet bevriezen! Onbevriesbaar koelwater Ook Den Haag eischt betrouwbaar heid zyner ambtenaren Byzonder gevaarlijk is een sneeuw dek, dat eenigen tijd by vriezend weer ligt Een ernstig verlies voor de Dominicaner provincie Motorfietsongeb'k met doodelijken afloop Wielrijder door slippende auto gegrepen Moeilijke landing op Schiphol De F. 36, geconstrueerd volgens de hoogste eischen van snelheid en comfort, brengt onze luchtvaart weer dich ter by het ideaal: Gevaar kon tydig bezworen worden - Twee dames konden zich niet meer bevrijden en verdronken Dikke olie en leege accu’s IJzel op de voorruit 8 "v" kan peren 1 Het Alkmaarsche meer la overal betrouwbaar en heeft goed Ijs. De pontveren in de Maas te Boxmeer, Vler- lingsbeek. Cuyck, Katwijk en Mook zyn weder om in de vaart gebracht. De stuw is weer ge sloten. Indlë te Amst. te Amst. te Amst. van den heer Plesman gehouden werd in de cantlne de' fabriek, werden de journalisten naar de groote montage-loods geleld, welke met een gansche „verzameling” constructies van kleiner formaat legervllegtu'genl het enorme in aanbouw zijnde vliegwonder, dat waarschijnlijk In het voorjaar van 1934 gereed zal zijn, her bergt. dat is. Wanneer de auto radiator bevat Water: 9 deelen BU brem bun 5 De idirt bet I Dit drie pleg betal Alt T 6 pet Gev B. L< en Neder «en- Paaf, Md. Hotel- -St. J eerstv te uw al-of Voor dat door belast dat hate lattin drjjtsl dat finan als e: dat aware berin berge den i dat ruimt ting dat ten 1 en k dat lende telde Perse ben t Vei tend tboeij Ge< uur. i OpM Bemli dager De mede Grc merli' schild kers, kers 1 teekei 1 stra tn-lcc Grc bank' triciei car ra makcj 14 loe nach. sche Khave teurs, óen, 6 roorsu verkli: I zanc Grcx lenma plakke bosjes: bot leb Grc> Iers. 1 Grot meute beeidh Grot boeren Grot kelbed Gra Kers, knechl Ove: tiers, 1 diende rietbe, naar. der, Ged baksir Je ui K ber Gep Vroi juffroi 1 cost O geef trac A ran beer Vtrt J. HV (jent «tnu Vtre J. Assu en b pre eiger lil I vo ftek: frun den glacl *inv bet t fcuni Op den hoek van KoninginnewegSumatra- laan te Hilversum is Zondagavond een auto ge slipt. waardoor de wielrijder J. de V. werd ge grepen. V. liep een hersenschudding op en moest naar het Diaconessenziekenhuls aldaar worden vervoerd. Vrijdagmiddag om ongeveer vijf uur wilde het „De Valk” uit Londen op het r dring evenwel een alle hulpmiddelen In den morgen van de Vigilie van Kerstmis is de Weleerw. Pater Chrlstophorus Krugers, ka pelaan der H. Hart-kerk Kraayenhoflaan te Nij megen, overleden. Z. H. Exc. de Aartsbisschop van Utrecht heeft met ingang van 27 December onder de bestaan de parochie van den H Pancratlus te Haaks bergen een nieuwe parochie opgericht onder de bescherming van de H. H. Bonlfaclus en Gezel len en benoemd tot pastoor aldaar denzeer- eerw. heer J. Brandsma: heeft voorts benoemd tot kapelaan te Arnhem (O. L. Vrouw Onbe vlekt Ontvangen) den weleerw. heer J. H. On land. Pater Krugers werd 5 Nov. 1873 te ’s-Herto- genbosch geboren, maakte zijn humaniora op hetaSr. Dominicuscollege te Nijmegen, trad 14 Sejx. 1891 te Hulssen in de Orde der Predik- heeren en werd 20 Maart 1898 te Utrecht pries ter gewijd. Nadat hij zich in Engeland op zijn toekomstige taak had voorbereid, werd hij be noemd tot iceraar aan het 8t. Dominlcus-colle- ge te Nijmegen, waaraan hij tot 1912 verbonden blfef. Hij was daarna in verschillende parochies der Orde werkzaam en werd in 1925 benoemd tot assistent in de H. Hartparochie te Nij megen. Pater C. Krugers is de vijfde priester die In enkele maanden aan de Hollandsche Domini- Spiritus: Water: 1 deel 9 deelen 2 deelen8 deelen 3 deelen7 deelen 4 deelen8 deelen de helft de helft Wanneer de auto- radlator bevat Or. Celsius 2 5% -.14 ..20 Het blijkt nu inderdaad, dat het den leden van den Aannemersbond ernst is om uitvoering te geven aan het genomen besluit, niet meer in te schrijven op de aanbestedingen door de Spoorwegen te houden voor de groote werken om Amsterdam. Toen Vrijdagmiddag de aanbe steding gehouden^Jgd jn zake het maken van den onderbouw voor drie overbruggingen voor dubbel spoor en verdere bijkomende werken na bij de voormalige Ooeterdokslulzen te Amster dam, waarvan de kosten geraamd waren op f 790.000, bleek dat slechts één biljet wgs Inge leverd en wel door het Spoorwegbouwbedrijf te Utrecht voor f 719.000. Hoewel in de zaal ongeveer een zestigtal aan nemers aanwezig was, had dus geen van allen ingeschreven. De strijd in de bouwwereld tegen het Spoor wegbouwbedrijf duurt dus onverminderd voort. „Wij zijn bezig een wereldbedrijf op te bou wen. Wij zullen niet rusten voor wij er in geslaagd zijn een regelmatigen, comfortabelen, goedkoopen en snellen vllegdienst te verwezen lijken. Zonder twijfel zullen dan alle toestellen, ook op de lange en langste routes volgeboekt warden." Het maandblad „De R. K. Staatspartij” ver- Uaart uit de allerbeste bron de medeellng te kunnen putten, dat over de gehééle lijn van de criaissteunmaatregelen door de Regeering een onderzoek wordt Ingesteld naar de vraag, op welke wijze aan de groote gezinnen en de cate gorieën van de minst kspitaal-kracht'gen tege moetkomende maatregelen worden getroffen. Dezer dagen vergaderde het hoofdbestuur van den R. K. Middenstandsbond in het bisdom Haarlem onder voorzitterschap van den heer C. J. G- Struycken te 'a-Oravenhage. Van den Minister van Justitie was bericht e ontvangen van de verleenlng der Koninklijke goedkeuring op de nieuwe statuten van den Bond, per 13 November JJ., zoodat de nieuwe Bondssta tuten met ingang van dien datum in 'werking zijn getreden. Waar de Vereenlglng van Nederlandsche Ge meenten doorgaat de aangesloten gemeentebe sturen op te wekken tot gecomblneerden inkoop van diverse artikelen, ten schade van den mid denstand in de aangesloten gemeenten, zal aan den N.RKM. worden verzocht hiertegen op doelmatige wijze stelling te kiezen. Stappen sullen worden gedaan om te bevor deren, dat de steun aan den tuinbouw niet alleen aan bepaalde crediteuren der tuinders ten goede komt, doch ook aan de jnlndenstan- den-leveranciers der tuinder* In de stilte van den morgen verheft zich het besneeuwde Christusbeeld in de Beiersche bergen monlsche ontwikkeling daarvan in den weg. Wel staat onomstootelljk vast, dat voor post en passagiersvervoer snelheid een gebiedende eisch is. Beschouwt men in verband daarmede het traject AmsterdamBatavia, dan komt net er niet zoozeer op aan te weten, wat de uur- snelheid is op dit traject; van belang is de gemiddelde snelheid per 24 uur, alsook de ge middelde snelheid, die op dat traject worden volgehouden. Op volmaakt ongezochte wijze is dat probleem de laatste dagen gedemonstreerd door de ..Pe likaan" met welke machine Bmirnoff en Boer het bewijs geleverd hebben, dat in den meest ongunstigen tijd van het Jaar Indië binnen vijf dagen van Nederland uit kan worden be reikt. Men zal in de toekomst op de lange trajecten eenige officieren aan boord moeten hebben, die elkaar kunnen aflossen. Een gebiedende eisch voor een goede functlonneering van den dienst is daarbij dat zij de beschikking hebben over een béhoorlijke ruimte; met den bouw van de F. XXXVI is daarmede dan ook rekening ge houden. Er is in dit toestel zelfs gelegenheid om een steward mede te nemen. canen-provincie wordt ontnomen, van wie de eerste was zijn broer Pater Bertrandus K'ugers. missionaris op Curacao, die daar 8 Oct. IJ. overleed. De dood van Pater Krugers is een ernstig verlies voor zijn Orde-provincie en de H. Hart parochie te Nijmegen. HIJ was een vroom reli gieus, een priester naar Gods hart, een stich tend voorbeeld voor zijn medebroeders om zijn innige godsvrucht, stipte plichtsbetrachting en vurigen apostollschen ijver. Wat hij in de volk rijke parochie van del Kraayenhoflaan met haar vele nooden heeft gewerkt en gezwoegd, is ten slotte alleen aan God bekend, maar ook zij die hem van nabij kenden, bijzonder de parochia nen, staan op om hem te prijzen en diep te treuren om zijn te vroegen dood. Apostolische zorgen deden hem zichzelf ver geten en midden in zijn werk sterven. R. I. P. In den ouderdom vap 79 Jaar is te ’sGraven- hage overleden de heer H. C. T. P. Leroux gep. kapitein der inf. O.IX. De ter aardebestelhng van het stoffelijk overschot zal plaats hebben op Vrijdag as. op de R. K. Begraafplaats aan de Kerkhoflaan. De uitvaartdiensten zullen gehou den worden in de R. Kv kerk aan de Eland straat. waarna de stoet om half twaalf op de begraafplaats zal aankomen. De heer J. Trip uit Groningen, die Zaterdag nacht omstreeks vijf uur met zijn auto op weg was van Groningen naar Coevorden, is tenge volge van de gladheid van den weg geslipt en op slag gedood. Het slachtoffer was 30 jaar oud en gehuwd. MIJ. OCEAAN POLYPHEMUS. 23 Dec. van Amst. te Batavia. ROTTERDAM8CHE LI.OYD BUITENZORG, 24 Dec. van Java te R'dam. BUT AR, uitreis, pass 25 Dec. Oueasant. MIJ. NEDERLAND POELAU BRAS, uitreis, pass. 3 Dec. Vllsslngen van Antwerpen. VER. NEDERL. HCHEEPV. MIJ. HOLLANDO.-AZIË LIJN WAAI.KERK, uitreis, pass. 23 Dec. Perlm. MEERKERK, thuisreis. 24 Dec. van Port Bald HALCYON LIJN STAD HAARLEM, arr 23 Dcc te R'dam. FLENSBURG, arr. 23 Dec. te R'dam. DIVEg.SE SCHEPEN ALDEBARAN, 22 Dec. van Ban Lorenzo te Ro sario. Het zou in dit bestek te ver voeren, van dit prachtige toestel, dat in voltooiden staat onge veer 2% ton kost, een volledige technische be schrijving te geven; wij volstaan derhalve met eenige algemeene bijzonderheden. Leeg weegt de machine bijna 10.000 K.G.; aan nuttigen last kan 6400 K.G. vervoerd wor den. De bagageruimen hebben een gezamen- HJken inhoud van ongeveer 10 M3. Bij gebruik op de Europeesche lijnen kunnen 32 passagiers worden vervoerd; op de Indië-lijn kan het toe stel 16 passagiers, die leder over een slaapplaats beschikken, meenemen. De cabine is in vier afdeellngen Ingedeeld, elk plaats biedend aan acht passagiers. Achter de cabine bevinden zich de vestiaire en twee toi letten. Het landingsgestel, dat uit twee helften be staat, is niet Intrekbaar zooals bij de „Zilver meeuw”. Een dergelijke constructie zou bij deze zware machine, die in haar bouw geheel af wijkt van de F. XX, op technische moeilijk heden gestuit zijn. De F. XXXVI stijgt naar 1000 Meter in 4.3 minuut, naar 2000 Meter in 9.9 minuut en naar 3000 Meter in 18 minuten. De maximum bereik bare hoogte ligt op ongeveer 5000 Meter. Met het enorme maximum gewicht van 16.200 K.G. wordt een maximum-snelheid van ongeveer 225 K.M. per uur verwacht. In geval een der vier motoren zou stoppen, kan de F. XXXVI met zijn volle gewicht op drie motoren een hoogte van 3000 Meter handhaven. De actle-radlus be draagt 1600 K.M. Met een bezichtiging van de werkplaatsen, waar de vleugels gebouwd worden, werd het bezoek besloten. Waarschijnlijk tengevolge van de gladheid van den weg is een auto, bestuurd door den heer De Jong, komende uit de richting Sluis kil, tusschen deze plaats en Temeuzen in het kanaal van Temeuzen gereden. De bestuurder wist zich uit den auto te wer ken en kon door voorbijgangers op den wal worden getrokken. De echtgenoote van den heer De Jong en een tweede passagier mej. M. Leunls, wisten zich echter niet meer te bevrij den en zijn verdronken. Hedenochtend om zes uur konden de beide lijken worden geborgen. gaat dikwijls samen met een gevaarlijk glad den weg. Hoe men slippen voorkomt, c.q her stelt. hebben wjj onlangs beschreven; een be ijzelde voorruit is tegenwoordig ook te voor komen. men kan beginnen met de motorkap op een kier te zetten (een driedubbel gevouwen stuk binnenband ertusschen) waardoor de warme lucht langs het glas strijkt. Deze op lossing is niet afdoende, evenmin als het in wrijven van de voorruit met keukenzout of glycerine Het beste is om een der voorruit- verwarmers te monteeren. welke tegenwoor dig in prima uitvoeringen in den handel ge bracht worden. tegen vorstschade wil beschermen, kan vol staan met een hoeveelheid brandspiritus of glycerine door het water te vermengen. Gly cerine heeft de onaangename eigenschap van „door te zweeten". Op allerlei plaatsen, waar tevoren geen lekkage zichtbaar was. ziet men de verdunde glycerine doorsiepelen. Kleine ver borgen lekkages wprden zichtbaar^ (wat men al naar zijn smaak een voor- of een nadeel kan noemen). Brandspiritus mist deze eigen schap. maar verdampt vrij snjJ^ zoodat men de concentratie geregeld moet controleeren. wat evenwel met een handigen areometer (die tegenwoordig niet duur meer zijn) geen moei lijk werk is. Doch wélk anti-vrlesmiddel men ook gebruikt, steeds moet men erk absoluut zeker van zijn, dat het zuiver en zuurvrij is. De on derstaande tabel geeft aan. in welke hoeveel heid de glycerine of brandspiritus door het koelwater gemengd moet worden om voldoen de zekerheid te bieden. Tusschen deze twee uitersten moet echter een weg worden gevonden, die voor het eene middel van vervoer anders zal moeten zijn, dan voor het andere en zelfs nog verschillen kan, naar mate het betreft reizigers of goederenvervoer. Van dit alles, dus van wat men verstaat onder een wel omlijnde verkeerspolltiek, is in het ont werp verkeersfonds niets te vinden. Een politiek, die rekening houdt met de snelle ontwikkeling der transportmiddelen, los van de tijdelijke nadeelen, die het vervoer in het algemeen ondervindt van de ekonomische krlsis. In het ontwerp wet openbare vervoermiddelen werd een schrede in die richting gezet door de invoering van een vergunningsstelsel voor het epenbaar goederenvervoer, centraal geregeld. Dat was onvoldoende en eenzijdig, maar thans wordt de moeilijkheid van de welbewuste ver- keerspolltlek geheel vermeden; men zal er later wel eens mee komen, als er eerst maar een verkeersfonds is. Dat is geen opzet, die te aanvaarden is. en de minister toont wel heel weinig inzicht te hebben, als hij daarbij uitgaat van de gedachte, dat de volksvertegenwoordiging dit wel goed keuren zal. Wij kunnen ook niet inzien, dat er van het Verkeersfonds, zooals hij schrijft, kracht zal uitgaan voor de geheele regeling van het verkeer, daar de richting nog gezocht moet worden en het daarbij wel eens zou kunnen blijken, dat het auto- en rijwlelverkeer reeds veel te zwaar belast is om ekonomisch te run nen werken. Een verkeerspolltiek kan niet ge voerd worden door heffing alléén, zooals ge dacht wordt (want op een andere wijze kunnen we het niet opvatten, als de Minister schrijft, dat naar zijn oordeel reeds aan eenige bezwaren der ongebreidelde concurrentie, welke de be staande middelen van vervoer te water en over de rails van het motorvervocr ondervinden, zal worden tegemoetgekomen door hoogere heffin gen, welke in het bijzonder het zware verkeer willen treffen). Dat is een ondeugdelijke opzet, waarop nooit een goede verkeerspolltiek is op te bouwen en daarom zijn we zeer benieuwd naar het lot van dit onrijpe wetsontwerp tot instelling van een verkeersfonds. B. en W. van ’s-Gravenhage hebben voed stellen bij den raad ingediend tot wijzigingen van de personeelsreglementen, inhouder.de het vastleggen van verplichtingen, die geacht moe ten worden, zoo zeggen B. en W., reeds te be staan. Een ambtenaar, die op een bepaalde plaats niet betrouwbaar is, kan door B en W. niet worden gehandhaafd. Iedere overheid moet op haar ambtenaren kunnen vertrouwen Om dat dit niet door alle kringen wordt begrepen, achten B. en W. het noodzakelijk, dat het dui delijk in de reglementen wor^t vastgelegd. Als die betrouwbaarheid by een ambtenaar ont breekt. dan Is hij ongeschikt voor den gemeen tedienst en moet hij deswege wordten ontslagen. Losse sneeuw op den weg is niet direct ge vaarlijk; wanneer men een beetje voorzichtig rijdt gebeurt er niets, in het bijzonder omdat in ons land geen hellingen van beteekenls voorkomen. Zoodra er heel veel sneeuw ligt, doet men goed door kettingen <gn de wielen te slaan. Bijzonder gevaarlijk is echter ’n sneeuw dek. dat eenigen tijd bij vriezend weer ligt. De sporen van vorige auto’s leiden dan al heel gemakkelijk een flinke slippartij in. Overigens kan sneeuw zeer hinderlijk zUn in den avond; een goede mistlamp is dan een uitkomst. Te gen het euvel van mist zijn in de laatste jaren verschillende bruikbare hulpmiddelen aan de markt gekomen; behave de speciale mistlan- taams werken ook gekleurde z (geelachlge) gloeilampjes redelijk goed: deze worden in de normale lantaarns gezet. Van overwegend be lang Is het om nimmer de gewone koplampen te gebruiken; het felle licht daarvan wordt door het mistgordijn teruggekaatst en maakt elk uitzicht ónmogelijk. Ziedaar nog een tweetal wintersche auto- kwalen. Vele auto's moeten in den winter met een dunnere olie gesmeerd worden dan gedu rende den zomer. In dit bestek kunnen wij daar niet nader op Ingaan, de A. N. W B - Toeristenbond voor Nederland is gaarne bereid over al deze moeilijkheden nadere inlichtingen te verstrekken (p. a. Parkstraat 1820. Den Haag>. De accumulator (batterij) Is het stief kind in de auto, veelal is dit onmisbare onder deel zoo goed opgeborgen, dat er nimmer naar omgezien wordt. Maandenlang Ujdt de accu dorst of krijgt hij te weinig voedsel (lading) en wanneer deze ondervoeding en verwaarloozlng tenslotte tot een vroegtijdlgen ouderdom en dood voeren, krijgt de misdeelde nog allerlei verwenschingen te hooren Wanneer men af en toe ((bv. elke 14 dagen) eens een beetje gedistilleerd water (nimmer leidingwater!bij vulde en den ladingstoestand liet controleeren. zou het euvel van niet starten bijna zeker voor komen kunnen worden. En tenslotte bedenke men. dat Overvoeding ook voor accu’s heel slecht is. Het kleine beetje moeltq wordt ruimschoots beloond door een ijverigen staat van dienst; accustaktngen zijn daarentegen te recht berucht: de wagen moet worden aange sleept, soms probeert een (onhandige) rijder het eerst met den slinger, wat hem een ge broken pols kan kosten (bij het slingeren den duim steeds aan dezelfde zijde van het hand vat houden als 41e vingen). Denkt u niet, dat een radlatorhoes hoe nuttig overigens ook afdoende is. Deze kan immers alleen maar de aanwezige warmte soo goed mogelijk vasthouden, maar eenmaal komt het oogenbllk. dat de temperatuur onder 0 zakt en dan is het gedaan met de dunne ko- lamellen in uw radiator. Dan zet de watermassa in het koelsysteem (dus ook om de kostbare cylinders) uit en zelfs de dikke gietijzeren wand is daartegen niet bestand. Daarom moet iedere automobilist, die niet over een verwarmde garage beschikt en niet telkens het water wil aftappen, een anti-vrles- mengsel in zjjn radiator doen. Verschillende preparaten zijn daarvoor in den handel; wie afdoend, goedkoop en eenvoudig zijn motor Zondagmiddag omstreeks drie uur is op de Logt bij Veldhoven een ernstig motorfietsonge luk gebeurd, waarbij de ongeveer 25-jarlge on gehuwde timmerman J. Matthijssen uit Alphen en Rlel ernstig werd gewond en in het zieken huis aan de gevolgen zijner verwondingen is overleden. HU was met zUn zuster, die per rijwiel naast hem reed, op weg naar familie te Eindhoven. In een bocht moest hU ultwUken voor een sinaasappelenkar en door het slinge ren van het motorrijwiel kwam zijn zuster te vallen. MatthUssen verloor toen de macht over het stuur, kwam in een Sloot terecht en vloog vervolgens tegen een telefoonpaal. Deerlijk ge wond werd de man opgenomen en nadat een geneesheer en een priester hulp hadden ver leend, jwerd hU per ziekenauto van den G GD. te Eindhoven naar het St. Josephszlekenhuis vervoerd. Daar is hij in den loop van den mid dag overleden. Mej. M. kreeg "n ernstige hoofd wonde en is naar haar woning overgebracht. KLM.-toestel vliegveld Schiphol landen. Er vrij dichte mist. Ondanks t. was het zicht zeer - ook in eenigszins schuinen stand op den grond, waardoor een der vleugels den grond raakte. Ge lukkig sloeg het vliegtuig niet over den kop en verliep het verdere gedeelte van de landing vlot. De inzittende passagiers, een zevental, bekwa men geen letsel, evenmin de bestuurder, de KL.M.-plloot Hondong. Het toestel werd evenwel ernstig beschadigd. Nóg kan de KXM. het subsidie, dat de re geering haar verstrekt, niet ontberen, doch het oogenbllk, dat zU dat niet meer noodig zal hebben, nadert al hard. Reeds thans boekt z(j, in passagier-kilometers over de geheele route berekend. 2% passagier per vlucht. Zóó heeft de „Oehoe” op haar laatste reis bU gebrek aan plaatsruimte niet minder dan 60.000 passagier- kilometer moeten afwUzen. Van de totale capa citeit van 65000 passagier-kllometer waren 63 500 passagier-kilometer geboekt. De heer Plesman deelde voorts mede, dat de K.LM. een cursus voor trajectlnspecteurs heeft ingesteld; reeds in Juni van het volgend jaar hoopt men over de geheele route naar Indië een aantal traect- inspecteurs aan te stellen, die er voor zullen zorgen dat zU de toestellen als *t ware volduwvn Ook aan het vraagstuk van het comfort voor de passagiers in de vliegtuigen en op de landings plaatsen zal voortdurend aandacht worden ge schonken; de cabine van de „F. XXXVI”, die zoo goed als gerulschlooe zal zijn, is daar een voorbeeld van. Er wordt hard gewerkt aan de verwezenlijking van de idee: een 24-uurs dienst voor ix>st- en passagiersvervoer, net als by de mailschepen, echter met dat verschil, dat het vliegtuig meer malen zal „aanleggen” om by te laden. Maar tusschen die aanlegplaatsen zullen dan afstan den liggen van 1200 kilometer! Het was vervolgens Ir. B. Stephan, directeur van de Fokkerfabriek, die, alvorens het gezel schap, waartoe ook de heer Smits, chef van de afdeellng propaganda dezer onderneming behoorde, naar de F. XXXVI te lelden, de aan dacht vroeg voor een korte inleiding. HU deed daarby uitkomen, dat by den bouw van deze machine getracht is. te voldoen aan twee zeer ulteenloopende eischen; snelheid en comfort voor de passagiers. Men moet dan wel, teneinde den passagiers een behooriyk comfort te waarborgen, een grooten romp construeeren. Wil men dan aan de snelheid niet te kort doen, dan staan er twee wegen open: weerstandsverminderlng of op voering van het motorvermogen. Het laatste is een kostbare geschiedenis; by de F. XXXVI beeft men dan ook zyn toevlucht genomen fot de eerste methode door de rompvormlng zoo gunstig mogeiyk te maken. De oude vierkante romp beeft by de F. XXXVI plaats gemaakt voor een ronde constructie, welk type ook is toegepast bU de F XX en toegepast zal worden by de F. XXII. Het principe van comfort en snelheid is dus bereikt door de constructie van een rompvorm, welke uiterst gunstig is uit een dynamisch oogpunt. Na dit „college", dat, evenals de uiteenzetting BINNENLANDSCHE HAVENS IJ MUI DEN aangekomen 23 Dec.: Zuid-Bcijer- land, Londen; Deneb, m^.. idem; Marb. s. Harnngen. 24 Dec.: Tlieano, s. Fowey; Daisy, s. LyseKil; Kwiek, m.s., Danzig naar Utrecht; btuy- vesant. s. W.-Indië; Llngestroom, s. Londen; riore. s, Bremen; Rijnstroom. 8. Huil. 25 Dec.: Benne- kom, s. Hamourg; Sheaffleid. 8, Newcastle (voor Velsen); Deucalion, s, W.-Indië; Brunla. s. Oslo; Colombia, m.s.. Hamburg; Vllestroom. s, Leith; Loke. 8, Hernosand; Clonlara. s. Swansea; Polgien. s. idem; Brltta. m.s.. Constanza; Osrlc. s. Suuds- wali (voor Zaandam); Nereus, s, Kopenhagen 26 Dec.: Ajax, 8. Spanje; Blri, s. Frederikstad; Oceaan, ma., Truro; Oberon, s. Hamburg; Thorn- lea, ma.. W.-Afrika; Gorecht, ma.. Bow Creek; The Sultan, s, Swansea; Apolllnaris VI, ma.» Ant werpen (voor Wormerveer). Vertrokken 23 Dec.: Possehl, 8, Stockholm; Ros tock. s. Nordenham; Circe, s. Calais; Stella, s. Mlddl. Zee; Neumark, s. Hamburg; David Living stone. s. Idem; Pollux (Dultache), s, R'dam: Am stel 12. ma., Antwerpen; Treat, s. Emden; Mersey. 8, Goole. 24 Dec.: Reggestroom, s. W.-Afrika. 25 Dec.: Zeemeeuw, ma., Faxe; Ganymedes, s. Hamburg. 26 Dec.: Nleuwendam, ma.. Ham burg. AMSTERDAM aangekomen 23 Dec.Deneb. Lon den. cement, Kattenburgervaart, Salomon's Kust- vaartbedrtff. 24 Dec.: Mars. Harlingen, aard appelen, Levantkade, Verg. Cargadoorekantoor; Teanho, Fowey, stukgoed en klei. J. P. Coenhaven. idem; Daisy. Lysekil. kelen. Houthaven, idem; Zuid-Beijerland. Londen, ledig. Zoutkeetsgracht, A be ca; Stuyvesant, W.-Indië. stukgoed. Surin^me- kade, Vrachtmail; Lingestroom, Londen, stukgoed. Handelskade. Holl. Stoomb. Mij.; Flora. Antwerpen, stukgoed. De Ruyterkade, Van Es van Om meren; Rijnstroom. Huil, stukgoed. Handelskade. Holl. Stoomb. Mij. 25 Dec.: Bennekom. Ham burg. stukgoed. Surinamekade. Vrachtmail; Deu calion, W.-Indië. stukgoed. Surinamekade. idem; Brunla. Oslo, stukgoed. Handelskade. Verg. Car- gadoorskantoor; Colombia. Hamburg, stukgoed, surinamekade. Vrachtmail; Vlièstroom. Leith,, stukgoed en steenkolen. Handelskade, Holl. Stoom boot MM Loke. Hernosand. stukgoed. Zeeburger- kade. Verg. Cargadoorekantoor; Clonlara, Swansea, steenkolen. Ertskade, Furness; Polgien. Swansea, steenkolen. Hoofdkanaal Oost. Ned. Bevr.kantoor; Brltta, Constanza, petroleum en benzine. Petro leumhaven. Van Es van Ommeren. 26 Dec.: Nereus, Kopenhagen, stukgoed. Levantkade, Verg. Cargadoorekantoor: Aiax, Spanje, stukgoed, Le vantkade, idem; Blri, Frederikstad, stukgoed. Han delskade. idem; Oberon, Hamburg, stukgoed. Su- matrakade. Idem; Thornlea, W -Afrika, stukgoed. Javakade. Wambereie Zn.; Gorecht. Bow Creek, gasaarde. Rietlanden. Ketjen;. The Sultan, Swan sea. steenkolen. Rietlanden. Ruys Co. KON. NED. STOOMBOOT MIJ. MARS. 24 Dec. van Harlingen te Amst. STUYVESANT. 24 Dec. van W -7 BENNEKOM, 25 Dec. van Hamburg DEUCALION, 25 Dec. van W -Indië COLOMBIA, 25 Dec. van Hamburg te Amst. NEREUS. 26 Dec van Kopenhagen te Amst. AJAX. 26 Dec. van Spanje te Amst. OBERON. 26 Dec. van Hamburg te Amst. GANYMEDES. 25 Dec. van Amst. n. Hamburg. CLIO, R’dam •n. Mlddl. Zee, pass. 25 Dec. Oues- sant. KON. HOLL. LLOYD AMSTELLAND, Amst. n. Curasao, pass. 25 Dec. Ouessant JpRANIA. uitreis. 25 Dec. van Lissabon. FLANDRIA, thuisreis, 28 Dec. te Southampton verwacht. ZEELANDIA, 24 Dec. van Amst. te B.-Aires. HOLLANDWF.8T>AFRIKA LIJN REGGESTROOM, uitreis, pass. 25 Dec. Dunge ness. HOLLANDAMERIKA LIJN BOSCHDIJK,«R’dam n. New-York, pass. 25 Dec. Lizard. STATENDAM, 23 Dec. van New-York n. Zuld- Amerlka. MAKASSAR, 26 Dec. (Aneta). Het Fransche patrouillevaartuig „Aldebaran” is met ma chinepech de haven van Makassar binnenge vallen. Het verblijf te Makassar zal circa 14 dagen duren. Tydens de jongste vorstperiode hebt u mis schien reeds gedacht dat het winter was, maar u hebt u vergist, nu pas is die winter begonnen! wy zyn ervan overtuigd, dat u niet tot heden gewacht hebt met het koopen van een kachel, een wollen shawl of een paar schaatsen, maar misschien hebt u wél ver geten de noodige maatregelen voor uw auto te nemen- Als dat zoo is. dan komen wy nu net op den goeden tyd, aldus schryft ons de A. N. W. B.-Toeristenbond voor Nederland Ofschoon allerlei noteeringen in de laatste jaren geweldig gezakt zyn, schommelt de prijs van ..radiator-Us” nog altyd tusschen de 50 en 500 gulden. Lis heeft allerlei kwaliteiten (de keuringsdienst kan erover meepraten!) het is.... nu ja. dat weet u allemaal wel. IJs in een waterleiding is altyd onaangenaam en dik-, wyis duur maar ijs in de automobiql-water- leidingen is meestal onbetaalbaar- ALDERAMIN, 33 Dec. van Bahia Blanca naar R'dam □ELFSHAVKN. n. Bremen, was 33 Dec. 400 mil* len W. van Lizard. FRIESLAND. 33 Dec. van de Tyne n. Kopea- h*a®n «x JONGE JACOBUS. R'dam n. Bpezla. pass. 24 Dec. Dungmess. BATAVIER II. 34 Dec. van R'dam te Graves- •nd. LEEGHWATER, R'dam n. B.-Aires, pass. 34 Dec. Dungeness. NIEUWLAND, 35 Dec. van R'dam te Grange mouth. ZEELAND. 23 Dec. van Blyth n. Antwerpen- AUGUSTA L., 23 Dec. van Otterbacken n Velsen. ROC8TON, 30 Dec. van Huelva n. Amst. BELGIEN. 23 Dec van Gdynia n Amat. DUISBURG. R’dam n Japan. 23 Dec. van St>«- HAMLET, 38 Dec. van Batoum te Amst. ïer wacht. Met ingang van 1 Januari as. wordt de ex ploitatie van de spoorlijn KampenHattem gestaakt. Dan' Is de motor vei lig tot een vorst van: Gr. Gr. Celsius Fahrenh- 4* 8 1«% ..13 24% ..18 33 ..23 41 Dan is de motor vei lig tot een vorst van: Gr. Fahrenh 4 10 17 35 36 VrUdagmorgen, tydens de H. Mis in de ka pel der Eerw. Broeders, aan de Vughtstraat te Roosendaal, ontstond een begin van brand, dat dank zU het kordaat op-reden van broeder La dislaus. onmlddeliyk kon worden gestuit. Door dat een der misdienaars gebogen stond over een brandende kaars, geraakte zyn superplie in brand, waarby de vlammen zoo snel zich voortplantte, dat de knaap een brandende fak kel dreigde te worden en zyn haren reeds schroeiden. Gelukkig wist genoemde broeder spoedig de vlammen te dooven en aldus erger te voorko men, zoodat de knaap er nu met den schrik en geschroeide haren af kwam. r -r an het door minister Reymer op 25 April 33 ingediende wetsontwerp tot wyzlging van de Wet Openbare Vervoermiddelen kon niet gezegd worden, dat het de meest gewenschte en logische oplossing bracht van het in het middelpunt der belangstelling staande verkeers- vraagstuk. In dat wetsontwerp werd echter tenminste een poging zU het naar onze mee- ning een onvoldoende poging gedaan om eenige ordening te brengen in het verkeer over den weg en de rails, dus voor auto’s en spoor-' wegen. Een groote fout was het. dat men meende, daarmee kant en klaar te zyn; over het verkeer over het water en door de lucht, dat voor wat de vervoerd wordende hoeveelheden aangaat zeker zoo groot is, werd immers niet gesproken. Een regeling werd zelfs niet in uitzicht gesteld. Men had hier dus te maken met dat deel van het verkeer, dat het grootste aandeel had in het relzigersvervoer, want nog altyd is het goederenvervoer over het water het grootste en ofschoon men dat vervoer toch ook regelen moet, werd ongeveer 70 procent daarvan onge moeid gelaten. Indien men het verkeer als een geheel wil zien, was dat dus een kardinale fout in dien opzet. Deze kon hersteld zyn, door het wetsontwerp dat er voor in de plaats kwam, maar nu is het een feit, dat Minister Kalff met zyn verkeers fonds wel schryft over dat geheel, maar niets doet. HU komt met een belastingwet, waarby de auto's en de rUwielen een groot aantal milll- oenen meer moeten opbrengen en zal later, als het geld er is. wel eens naar dat verkeer gaan zien, om het te regelen. Deze opzet deugt heelemaal niet en is nog méér mis dan de vorige. We begrijpen volkomen de moellUkheden, verbondan aan een goede ordening van het vervoer, want juiste gegevens sïecËÊTÏet toestel kwam dan|van a* vei scliinendé vervoeren. stAUstlscH vö- werkt, zUn er niet in ons land. Men spreekt over en ziet wej het vervoer over den weg. maar Juiste gegevens van den omgang, zoowel van goederen als reizigers, heeft men niet. Men zal dus moeten beginnen met een stelsel uit te denken, dat niet steunt op vervoercUfers, maar dat toch logisch is opgebouwd. Er zyn verschillende stelsels denkbaar, gelegen tussches twee uitersten. et eene uiterste is. dat er zou komen volkomen vryheid van verkeer binnen perken door de Overheid gesteld in het algemeen belang. HierbU denken we aan be paalde eischen aan de voertuigen te stellen, aan bepalingen waaraan de ondernemingen moeten voldoen en ten slotte regeling ten behoeve van het personeel, voor zoover het betreft physieke geschiktheid, kennis en arbeldstüd. Daartegenover staat als ander uiterste, alle vervoermiddelen in één hand, zooals we dat reeds aantreffen bU de spoorwegen, dus een staatsautobedrUL naast de Nederlandsche spoorwegen en naast een staatsbinnenschippery en staatsluchtdienst. We geven toe, dat het practisch niet goed uitvoerbaar zou zyn, stroef zou werken en zeker niet zou mogen worden aangemerkt als het ekonomisch meest voor- deelige vervoer. Het is hier ook slechts aan gegeven als een uiterste. Glycerine: 1 deel 2 deelen8 deelen 3 deelen..7 deelen 4 deelen8 deelen de helft de helft Aldus de beer A. Plesman, directeur der Konlnkiyke Luchtvaart Maatschappij, tydens een bezoek, dat een aantal journalisten ge bracht heeft aan de N.V. Nederlandsche VI: eg- tuigenfabriek Fokker te Amsterdam, ter be zichtiging onder leiding van directeur Ir. B. Stephan van de daar In aanbouw zUnde Fokker F. XXXVI, die de grootste machine wordt, welke ooit in Nederland is gebouwd en bestemd is voor den dienst op Indië van j)e KX.M. De heer Plesman vestigde In de eerste plaats de aandacht op de verscheidenheid van meenin- gen en ideeën, welke door deskundigen en ook door leeken! ten, beste is gegeven met betrekking tot de ontwikkeling van de lucht vaart in het algemeen. Tegenover dit alles stelde hy zUn eigen door de ervaring gerypte meenlng; x nJ. dat men moet probeeren het luchtverkeer in zyn geheel „op te werken”, in den vorm dus van een gemengd verkeer. In. dit verband wees hy er op, dat het vrachtvervoer door de lucht nog van weinig beteekenls is. Vrachtvervoer over kleine afstanden kan reeds vruchtdragend zyn. - j-Aj.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 10