ONS BLAD Spoorwegcatastrophe brengt Frankrijk f— in rouw Trein Nancy versplinterd naar Bijna tweehonderd dooden 1 L aal Het nieuws van heden VREDE in Ongeveer driehonderd gewonden DE BAROMETER K r De stalen trein naar Straatsburg reed op den voor hem uitrijdenden houten trein naar Nancy De „doodentrein” j K f ds NG :e en J&k k;,a» Vreeselyke aanblik (Nadruk verboden) Het „Roode Kruit” ter plaatse Twee arrestaties 3Y J o ale 4t r— TURKIJE EN JAPAN DIT NUMMER BESTAAT UIT VEERTIEN BLADZIJDEN 4 WOENSDAG 27 DECEMBER 1933 ZEVEN EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 67 1 f 2— 12.85 goïHuitrebrd Zondagsblad f 0.60 hooger Dagblad uitgegeven door de N.V. Drukkerij Da Spaarnestad - Haarlem - T I f ss n z. L BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR fcWoon Administratie 433, Redactie 633 ABONNEMENTSPRIJS, kwartaal voor Alkmaar Voor buiten Alkmaar JOH. LAUWERS PAYGLOP 3 ALKMAAR Fototasschen zeer goedkoop ADVERTENTIEPRIJZEN Per lossen regel 20c., ingez. med. 40c. p. regel; idem op pag. één 55 c. p. regel Bij contract sterk verlaagde prijzen Voor de kleine annonces Omroepers zie de rubriek - Telefoonnummer 433 Het Weeriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiuiii^ VerwachUng: Met een geweldig gekraak vlogen de Wagons in en over elkaar; de rijtuigen Van de „35” bleven meerendeel* intact, doch ontspoorden. DE DROEVE ARBEID Reddingtbrigade» aan het zoeken naar slachtoffers NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD J - ^***4Sl naar KERSTREDE VAN Z. H. DEN PAUS. tijdena kerk- Duizenden dak- President Maria overleden. Roofoverval te Heeaeh. MARTIN BERDEN Brand op kampeerterrein te IJmuiden Kerstvergadering van de S-D.A.P. het den 4 ■Si,**' Pdllllljd*1 ,1t Terugreis van de „Pelikaan” aangevangen. I Auto door trein vermorzeld; twee dooden. MmVt -ft». De leider der Armeensche kerk dienst vermoord. asse 1 in n- ide- ;by- ng- van 3rf- orf- Stemming was er voor de dagen Van het hooge Kerstmisfeest. In de harten heerschte vreugde. Opwaarts ging men in den geest. Toen de radio de korte, Maar de droeve tijding bracht, Die de stilte overstemde Vóór dien zoo gewijden nacht. Treinramp.... dooden en gewonden. En het aantal was zóó groot. Dat wij beefden bij het denken Aan dit slagveld van den dood. Allen waren door de vreugde Van het Kerstfeest meegevoerd. Niemand dacht, dat bij dit glansfeest Ook de dood nog op hem loert. Kindermonden zongen glorie. Rein, in kinderziel, bewaard En men dacht alleen aan vrede. Vrede zij het op de aard’.... Zóó, in echte kerst feeststemming En van kerstmisvreugd bewust. Kwam de vréde., niet voor aardsche Maar tot eigen zielerust Overstroomingen in de V.S. loosen. 12 dooden. Twee Nederlanders door gasverstikking om het leven gekomen te Antwerpen. De stad Foetsjau in Foekien gebombardeerd. 1000 dooden? Voortgezet onderzoek in zake het stoken „bo ven de roode streep" op de „Rijnstroom". wint hout sten ners Motorfietsongeluk met doodelUken afloop bij Veldhoven. Ernstig auto-ongeluk bjj Almelo; vier dooden en één zwaargewonde. Hoogste stand op Woensdag 1 uur nun.: 74* Vorige stand: 7U niet n is iken, n de tus- dyk. leest hten Pater Chr. Kragen O-P- f Pater Magister Fulgentius Franke, oud-aasli- tent-generaal der palen Augustijnen, bediend. De nieuwe motor voor de „Postjager" in ItalH aangekomen. sets auer. ver- t de SS ong- hou- Kier- port, me- wx>. mej. mej. van mej. les); dnk. Pi slaat slaat ving -21, Ta- 21— id:>k mej. .laat etni- 'est; man Lis- mitt roe- Cap- itma en ihof -13, ai» Ss*’ Te Nancy verwekte het bericht van de cata strophe met den trein voor Nancy groote op winding en consternatie bij de vele families, die familieleden en kennissen met deaen trein uit Parijs souden ontvangen voor een bezoek gedurende de Kerstdagen. Op het station te -X 195 DOODEN GEBORGEN BIJ DE SPOOR WEGRAMP NABIJ PARIJS. BOVENDIEN ZIJN ER NOG ZWAARGEWONDEN OVER LEDEN. STOND HET SIGNAAL OP VEILIG? PARUS, 26 Dec. (V. D) Het aantal slacht offers van de’ spoorwegcatastrophe bij Lagny stijgt nog steeds doordat tal van ernstig ge wonden, die in de verschillende ziekenhuizen zjjn opgenomen, aan de gevolgen der verwon dingen overlijden. Het aantal gewonden be draagt bijna driehonderd. Direct na het bekend worden van de ramp werd uit Parjjs al het beschikbare reddlngs- materlaal naar de plaats des onheils gezonden, in het bijzonder ambulances van het Roode Kruis met geneesheeren en verplegend perso neel. Het reddingswerk giqg met groote moei lijkheden gepaard, daar de uit houten wagons bestaande trein naar Nancy, welke tot op de laatste plaats was bezet met Kerstrelzlgers. op enkele plaatsen in brand was geraakt en het tevens een zeer donkere, mistige avond was. Toen het gekraak van de op elkaar botsen de treinen had opgehouden, steeg van alle kanten een groot gejammer en gehuil op. De weinigen, die er goed waren afgekomen, liepen verbijsterd van schrik weg van de plaats van de ramp. Het personeel van den Straatsburg-treln trachtte zoo spoedig mogelijk hulp te krijgen. Overal verspreid lagen de koffers en kleedlng- stukken van reizigers. Betrekkelljk spoedig wa ren de eerste reddlngswagens uit Parijs reeds De eerste hulp aan de slachtoffers werd verleend uit Lagny. vanwaar onmiddellijk alle beschikbaar materiaal werd gezonden. Behalve ambulance-auto's werden ook particuliere Wa gens gerequlreerd om de slachtoffers te ver voeren. Het geheele spoorwegpersoneel van de Compagnie de l'Est. onder leiding van den directeur, werd ook dadelijk naar de plaats des onheils gedirigeerd. De gendarmerie uit Lagny. Meaux. Ebly en Chelle haastten zich naar het dorpje Pomponne om assistentie te verleenen en ordemaatregelen te treffen. IIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIUIli Met alle macht voortgezet. In de beneden-nilmte van het Oare de l’Est is een chapelle ardente Ingericht, waar de lijken, voordat zjj verder worden getrans porteerd, werden neergelegd. Hier ver scheen Zondagmorgen vroeg reeds de aarts bisschop van parijs, Z Em. Kardinaal Ver- dler. om zijn zegen aan de dooden te geven- Op den Tweeden Kerstdag werd er een rouwdienst gehouden, waarbij ook ver scheidene leden der regeerlng tegenwoordig waren. Twee oude menschen te Om_door gemaskerde bandieten overvallen. De machinist en de stoker van den trein Parijs—Straatsburg, de ,.35” zün gearresteerd Onmiddeliyk na de ramp begaven zich Justi- Üeele autoriteiten naar de plaats des onheils. om een onderzoek naar de oorzaak In te stellen De machinist, de «-jarige Marcel Daubigny en de stoker, de 31-jarige Henri Charpentier, belden afkomstig uit Parijs, werden aangetrof fen op de plaats van de ramp, belden niet we tend wat te doen, op ongeveer 20 Meter van elkaar zittend op stukken van banken van den verongelukten trein. Noch de machinist, noch de stoker konden eerst iets zeggen. Zü verklaarden later geen onveilige signalen te hebben gezien. De machinist verklaarde ..Wjj reden door twee veilige signalen, toen Ik PARUS, 27 Dc. In geheel Frankrjjk en ver daarbuiten is groote deernis gewekt en groote ontzetting veroorzaakt door de treinramp, welke aan den vooravond van de afgeloopen drie rust-dagen Zondag en de beide Kerst dagen in de nabijheid van de Fransche hoofdstad ia geschied. Waar schijnlijk zal bet aantal dooden omstreeks TWEEHONDERD, *t aantal ge wonden bijna driehonderd bedragen. Het waren menschen die mèt vele anderen Zaterdagavond te Parjjs in de treinen stapten, welke wie twij felde eraan? hen zouden brengen naar Nancy en Straatsburg, waar zjj waarschjjnljjk bjj familieleden de Kerstdagen wilden doorbrengen. ter plaatse. Ook de Parljsche brandweer was naar Lagny gekomen om hulp te verleenen. Tientallen gewonden moesten worden uitge zaagd. Het reddingswerk, dat den geheelen nacht by het licht van schijnwerpers en flam bouwen werd voortgezet, vorderde slechts lang zaam. Voortdurend reden ambulance-auto's heen en weer om de lijken en de gewonden Parijs te brengen. Geestelijken uit de omgeving stonden de stervenden BV In hun doodsstrijd. Het treinverkeer op de lijn ParijsLagny Is tengevolge van de catastrophe totaal versperd. wordt het opruimlngswerk plotseling het roode achterlicht van den trein voor Nancy zag. niet meer dan 20 Meter voor ons uit- Ik remde uit alle macht, doch op zoo een korten afstand kon niets ons meer tegen houden. Wü botsten met een hevig geweld op den anderen trein en vernielden tal van wa gens”. Zoowel de machinist als de stoker zijn 'be kwame spoorwegmenschen, met resp. 22 en 9 dienstjaren, die nimmer een ongeluk hadden gehad. Zondagmiddag zijn zij. nadat zy eerst in de gevangenis te Meauz waren opgesloten, op de plaats des onheils gehoord om de noodlge in lichtingen te verstrekken. Men neemt aan dat de voornaamste oorzaak van de catastrophe de mist Is. die Zaterdag avond zeer dik was en waardoor het trein verkeer veel vertraging ondervond- Het is niet bekend of de machinist en de stoker uit Parjjs wisten, dat de trein naar Nancy, anders dan gewoonljjk. slechts 5 minu ten vroeger was vertrokken. Hartverscheurende tooneelen speelden zich by de aankomst der slachtoffers te'Parijs af. Duizenden verdrongen zich om te Informeeren naar familieleden en kennissen. Om hafl twaalf reeds kwamen de eerste slachtoffers te ParVs aan- Naar alle zieken huizen werden de gewonden overgebracht: Saint Louis. Larlbolslere, Tenon, l'Hotel Dteu. VUIemln en Val de Grace. Herinneringen aan den oor logstijd doemden opHerkenningen voerden tot aandoénlijke tafereelen In het Noorden zwakke tot matigen Zuld- Oootelljke tot Oooteiykrn wind, In het Zuiden zwakke veranderlijke wind, neve lig tot betrokken of zwaar bewolkt, aan vankelijk nog wrJnig of geen neersla*, temperatuur om het vriespunt tot lichte vorst. Hoogste Barometerstand 770.9 <e Vardö. Laagste. Barometerstand 741-1 te Vest- maaoer. Zon op Kil - onder 3-51 - Licht op 4.21 31 December V. M. Beslissing betreffende het in’érteur van klein-seminarie in het Aartsbisdom. ISTANBOEL, 26 Doe. (VB.). Er te. naar Maandag werd bekena gemaakt, een Turksch- Japansche overeenkomst gesloten, welke de in voeren regelt. Kerstboodschap van Roosevelt, Pieidsoi voer naastenliefde. Vreeseiyk was de aanblik van de slachtoffers. Totaal verminkte lijken, onherkenbaar, werden bij tientallen onder de pulnhoopen weggehaaid en weggedragen-. Aan alle kanten werd om hulp geroepen door reizigers, die tusschen de overblijfselen van den trein waren bekneld geraakt. Tusschen koffers, pakjes, kleeding- stukken en andere voorwerpen, die uit de coupés en bagage-wagens gekomen waren, lagen stukken ledematen en andere overblijf selen van menscheiyke lichamen. Den geheelen nacht duurde het vreeseiyke opruimlngswerk voort en steeds nieuwe slachtoffers werden ontdekt. Korten tjjd na de ramp arriveerde ook de Minister van Openbare Werken. Paganon. op de plaats van de ramp om leiding te geven bij het opruimlngswerk. Een hulptreln bracht de dooden naar Parjjs. naar het Oare de l'Est en even voor zonsopgang kon men nagaan, dat niet meer dan mis schien nog een twaalftal lijken onder de puin- hoopen lagen. De gouverneur van Meaux ver klaarde toen: ..Er zUn bjjna tweehonderd naar ParVs gebracht." Nog ontzettender dan in den nacht was de aanblik der aangerichte vernieling by het aan breken van den dag. De ruïne te onbeschrynyk Niets dan scherven, stukken van portieren, uit elkaar gereten banken, enz. enz., een gewirwar van overblytselen van den trein. Verder ziet men hoeden, doordrenkt van bloed, boeken, doode eenden. die op den kersttafel hadden moeten pry ken De ramp is al* volgt gebeurd. De „55 Üe sneltrein ParjjsNancy, had de Gare de l’Est normaal avonds om 5.59 uur moeten verlaten. De groote stroom rei ziger* had het echter noodzakeljjk ge maakt, vele voortreinen in te leggen. De •neltrein kreeg aldus een vertraging van 85 minuten. De sneltrein naar Straats- burg, de „rapide 35”, die om 6.15 uur had moeten vertrekken, had een onge veer geljjke vertraging. Niemand kon échter nu reed* de catastrophe voorzien. Na 25 K.M. rjjden evenwel, op 2 K-M. van Lagny moest sneltrein „55 stop pen, daar de seinen op onveilig stonden. Hij moest een locaaltrein laten passee- ten. Het was toen 8 uur. Toen vijf mi nuten later de „55” zich weer langzaam in beweging zette, werd hij onder ont vettend lawaai verbrijzeld door sneltrein •.35", die met een uursnelheid van 1 10 K.M. op zijn voorganger inreed. Daar de „35” geheel uit metalen rij- *uigen was samengesteld en de „5^ uit oudere, houten wagons bestond, werd de Matste trein nagenoeg geheel versplin terd. De meeste slachtoffer* behoorden dan •ok tot de inzittenden van dezen trein. Voor zoover viel na te gaan, bevin- den zich onder de slachtoffers waar, schjjnljjk geen Nederlanders. Nancy verscheen als eerste mededeellng het bericht, dat de trein met vertraging van on- bepaalden duur zou arriveeren. Eenlge oogen- bllkken later maakte de radio de catastrophe bekend en veroorzaakte een paniekstemming in de stad- Tot de slachtoffers van de ramp behooren de heer Schlelter. afgevaardigde van het departement van de Maas. Joan Paul Morel, oud-onderstaatssecrelarte, Henri Rollin. Ka merlid en burgemeester van Saint Dlzler. de Senator Hubert Hachette. Van de byna drie honderd gewonden hebben ongeveer 150 ernstige kwetsuren opgeloopen. Het Kamerlid Poittevln heeft een been verloren- Men te nog steeds bezig te trachten, alle slachtoffers te identlfl- ceeren. De deelneming met de slachtoffers in binnen- en buitenland te zeer groot. De president der Republiek heeft direct zijn deelneming laten betuigen aan den Minister van Openbare Wer ken en heeft zijn sympathie met de familie leden der slachtoffers bekend laten maken. Het kerstfeest, dat hy Zondagmiddag aan een aan tal kinderen sou aanbieden, te uitgesteld tot 31 December. De buitenlandsche diplomatieke vertegen woordigers hebben byna allen reed* Zondag bjj den Minister van Buitenlandsche Zaken. Paul Bonoour. de deelneming van hun regee- rlngen betuigd. Het Belgische Roode Kruis zond een telegram van deelneming aan het Fransche Roode Kruis-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 15