ONS BLAD
Spoorwegcatastrophe brengt Frankrijk
f—
in rouw
Trein
Nancy versplinterd
naar
Bijna tweehonderd dooden
1
L
aal
Het nieuws van heden
VREDE
in
Ongeveer driehonderd gewonden
DE BAROMETER
K
r
De stalen trein naar Straatsburg reed op
den voor hem uitrijdenden houten
trein naar Nancy
De „doodentrein”
j
K
f
ds
NG
:e
en
J&k
k;,a»
Vreeselyke aanblik
(Nadruk verboden)
Het „Roode Kruit” ter plaatse
Twee arrestaties
3Y
J
o
ale
4t
r—
TURKIJE EN JAPAN
DIT NUMMER BESTAAT UIT
VEERTIEN BLADZIJDEN
4
WOENSDAG 27 DECEMBER 1933
ZEVEN EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 67
1
f 2—
12.85
goïHuitrebrd Zondagsblad f 0.60 hooger
Dagblad uitgegeven door de
N.V. Drukkerij Da Spaarnestad - Haarlem
- T
I
f
ss
n
z.
L
BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR
fcWoon Administratie 433, Redactie 633
ABONNEMENTSPRIJS,
kwartaal voor Alkmaar
Voor buiten Alkmaar
JOH. LAUWERS
PAYGLOP 3
ALKMAAR
Fototasschen zeer goedkoop
ADVERTENTIEPRIJZEN
Per lossen regel 20c., ingez. med. 40c.
p. regel; idem op pag. één 55 c. p. regel
Bij contract sterk verlaagde prijzen
Voor de kleine annonces Omroepers
zie de rubriek - Telefoonnummer 433
Het Weeriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiuiii^
VerwachUng:
Met een geweldig gekraak vlogen de
Wagons in en over elkaar; de rijtuigen
Van de „35” bleven meerendeel* intact,
doch ontspoorden.
DE DROEVE ARBEID
Reddingtbrigade» aan het zoeken naar slachtoffers
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
J
-
^***4Sl
naar
KERSTREDE VAN Z. H. DEN PAUS.
tijdena kerk-
Duizenden dak-
President Maria overleden.
Roofoverval te Heeaeh.
MARTIN BERDEN
Brand op kampeerterrein te IJmuiden
Kerstvergadering van de S-D.A.P.
het
den
4
■Si,**'
Pdllllljd*1 ,1t
Terugreis van de „Pelikaan” aangevangen.
I
Auto door trein vermorzeld; twee dooden.
MmVt -ft».
De leider der Armeensche kerk
dienst vermoord.
asse
1 in
n-
ide-
;by-
ng-
van
3rf-
orf-
Stemming was er voor de dagen
Van het hooge Kerstmisfeest.
In de harten heerschte vreugde.
Opwaarts ging men in den geest.
Toen de radio de korte,
Maar de droeve tijding bracht,
Die de stilte overstemde
Vóór dien zoo gewijden nacht.
Treinramp.... dooden en gewonden.
En het aantal was zóó groot.
Dat wij beefden bij het denken
Aan dit slagveld van den dood.
Allen waren door de vreugde
Van het Kerstfeest meegevoerd.
Niemand dacht, dat bij dit glansfeest
Ook de dood nog op hem loert.
Kindermonden zongen glorie.
Rein, in kinderziel, bewaard
En men dacht alleen aan vrede.
Vrede zij het op de aard’....
Zóó, in echte kerst feeststemming
En van kerstmisvreugd bewust.
Kwam de vréde., niet voor aardsche
Maar tot eigen zielerust
Overstroomingen in de V.S.
loosen. 12 dooden.
Twee Nederlanders door gasverstikking om het
leven gekomen te Antwerpen.
De stad Foetsjau in Foekien gebombardeerd.
1000 dooden?
Voortgezet onderzoek in zake het stoken „bo
ven de roode streep" op de „Rijnstroom".
wint
hout
sten
ners
Motorfietsongeluk met doodelUken afloop bij
Veldhoven.
Ernstig auto-ongeluk bjj Almelo; vier dooden
en één zwaargewonde.
Hoogste stand op Woensdag 1 uur nun.: 74*
Vorige stand: 7U
niet
n is
iken,
n de
tus-
dyk.
leest
hten
Pater Chr. Kragen O-P- f
Pater Magister Fulgentius Franke, oud-aasli-
tent-generaal der palen Augustijnen, bediend.
De nieuwe motor voor de „Postjager" in ItalH
aangekomen.
sets
auer.
ver-
t de
SS
ong-
hou-
Kier-
port,
me-
wx>.
mej.
mej.
van
mej.
les);
dnk.
Pi
slaat
slaat
ving
-21,
Ta-
21—
id:>k
mej.
.laat
etni-
'est;
man
Lis-
mitt
roe-
Cap-
itma
en
ihof
-13,
ai»
Ss*’
Te Nancy verwekte het bericht van de cata
strophe met den trein voor Nancy groote op
winding en consternatie bij de vele families,
die familieleden en kennissen met deaen trein
uit Parijs souden ontvangen voor een bezoek
gedurende de Kerstdagen. Op het station te
-X
195 DOODEN GEBORGEN BIJ DE SPOOR
WEGRAMP NABIJ PARIJS. BOVENDIEN
ZIJN ER NOG ZWAARGEWONDEN OVER
LEDEN. STOND HET SIGNAAL OP VEILIG?
PARUS, 26 Dec. (V. D) Het aantal slacht
offers van de’ spoorwegcatastrophe bij Lagny
stijgt nog steeds doordat tal van ernstig ge
wonden, die in de verschillende ziekenhuizen
zjjn opgenomen, aan de gevolgen der verwon
dingen overlijden. Het aantal gewonden be
draagt bijna driehonderd.
Direct na het bekend worden van de ramp
werd uit Parjjs al het beschikbare reddlngs-
materlaal naar de plaats des onheils gezonden,
in het bijzonder ambulances van het Roode
Kruis met geneesheeren en verplegend perso
neel. Het reddingswerk giqg met groote moei
lijkheden gepaard, daar de uit houten wagons
bestaande trein naar Nancy, welke tot op de
laatste plaats was bezet met Kerstrelzlgers. op
enkele plaatsen in brand was geraakt en het
tevens een zeer donkere, mistige avond was.
Toen het gekraak van de op elkaar botsen
de treinen had opgehouden, steeg van alle
kanten een groot gejammer en gehuil op. De
weinigen, die er goed waren afgekomen, liepen
verbijsterd van schrik weg van de plaats van
de ramp.
Het personeel van den Straatsburg-treln
trachtte zoo spoedig mogelijk hulp te krijgen.
Overal verspreid lagen de koffers en kleedlng-
stukken van reizigers. Betrekkelljk spoedig wa
ren de eerste reddlngswagens uit Parijs reeds
De eerste hulp aan de slachtoffers werd
verleend uit Lagny. vanwaar onmiddellijk alle
beschikbaar materiaal werd gezonden. Behalve
ambulance-auto's werden ook particuliere Wa
gens gerequlreerd om de slachtoffers te ver
voeren. Het geheele spoorwegpersoneel van de
Compagnie de l'Est. onder leiding van den
directeur, werd ook dadelijk naar de plaats des
onheils gedirigeerd.
De gendarmerie uit Lagny. Meaux. Ebly en
Chelle haastten zich naar het dorpje Pomponne
om assistentie te verleenen en ordemaatregelen
te treffen.
IIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIUIli
Met alle macht
voortgezet.
In de beneden-nilmte van het Oare de
l’Est is een chapelle ardente Ingericht, waar
de lijken, voordat zjj verder worden getrans
porteerd, werden neergelegd. Hier ver
scheen Zondagmorgen vroeg reeds de aarts
bisschop van parijs, Z Em. Kardinaal Ver-
dler. om zijn zegen aan de dooden te geven-
Op den Tweeden Kerstdag werd er een
rouwdienst gehouden, waarbij ook ver
scheidene leden der regeerlng tegenwoordig
waren.
Twee oude menschen te Om_door gemaskerde
bandieten overvallen.
De machinist en de stoker van den trein
Parijs—Straatsburg, de ,.35” zün gearresteerd
Onmiddeliyk na de ramp begaven zich Justi-
Üeele autoriteiten naar de plaats des onheils.
om een onderzoek naar de oorzaak In te stellen
De machinist, de «-jarige Marcel Daubigny
en de stoker, de 31-jarige Henri Charpentier,
belden afkomstig uit Parijs, werden aangetrof
fen op de plaats van de ramp, belden niet we
tend wat te doen, op ongeveer 20 Meter van
elkaar zittend op stukken van banken van den
verongelukten trein.
Noch de machinist, noch de stoker konden
eerst iets zeggen.
Zü verklaarden later geen onveilige signalen
te hebben gezien. De machinist verklaarde
..Wjj reden door twee veilige signalen, toen Ik
PARUS, 27 Dc. In geheel Frankrjjk en ver daarbuiten is groote deernis
gewekt en groote ontzetting veroorzaakt door de treinramp, welke aan den
vooravond van de afgeloopen drie rust-dagen Zondag en de beide Kerst
dagen in de nabijheid van de Fransche hoofdstad ia geschied. Waar
schijnlijk zal bet aantal dooden omstreeks TWEEHONDERD, *t aantal ge
wonden bijna driehonderd bedragen. Het waren menschen die mèt vele
anderen Zaterdagavond te Parjjs in de treinen stapten, welke wie twij
felde eraan? hen zouden brengen naar Nancy en Straatsburg, waar zjj
waarschjjnljjk bjj familieleden de Kerstdagen wilden doorbrengen.
ter plaatse. Ook de Parljsche brandweer was
naar Lagny gekomen om hulp te verleenen.
Tientallen gewonden moesten worden uitge
zaagd. Het reddingswerk, dat den geheelen
nacht by het licht van schijnwerpers en flam
bouwen werd voortgezet, vorderde slechts lang
zaam. Voortdurend reden ambulance-auto's heen
en weer om de lijken en de gewonden
Parijs te brengen.
Geestelijken uit de omgeving stonden de
stervenden BV In hun doodsstrijd.
Het treinverkeer op de lijn ParijsLagny Is
tengevolge van de catastrophe totaal versperd.
wordt het opruimlngswerk
plotseling het roode achterlicht van den trein
voor Nancy zag. niet meer dan 20 Meter voor
ons uit- Ik remde uit alle macht, doch op zoo
een korten afstand kon niets ons meer tegen
houden. Wü botsten met een hevig geweld op
den anderen trein en vernielden tal van wa
gens”.
Zoowel de machinist als de stoker zijn 'be
kwame spoorwegmenschen, met resp. 22 en 9
dienstjaren, die nimmer een ongeluk hadden
gehad.
Zondagmiddag zijn zij. nadat zy eerst in de
gevangenis te Meauz waren opgesloten, op de
plaats des onheils gehoord om de noodlge in
lichtingen te verstrekken.
Men neemt aan dat de voornaamste oorzaak
van de catastrophe de mist Is. die Zaterdag
avond zeer dik was en waardoor het trein
verkeer veel vertraging ondervond-
Het is niet bekend of de machinist en de
stoker uit Parjjs wisten, dat de trein naar
Nancy, anders dan gewoonljjk. slechts 5 minu
ten vroeger was vertrokken.
Hartverscheurende tooneelen speelden zich
by de aankomst der slachtoffers te'Parijs af.
Duizenden verdrongen zich om te Informeeren
naar familieleden en kennissen.
Om hafl twaalf reeds kwamen de eerste
slachtoffers te ParVs aan- Naar alle zieken
huizen werden de gewonden overgebracht: Saint
Louis. Larlbolslere, Tenon, l'Hotel Dteu. VUIemln
en Val de Grace. Herinneringen aan den oor
logstijd doemden opHerkenningen voerden
tot aandoénlijke tafereelen
In het Noorden zwakke tot matigen Zuld-
Oootelljke tot Oooteiykrn wind, In het
Zuiden zwakke veranderlijke wind, neve
lig tot betrokken of zwaar bewolkt, aan
vankelijk nog wrJnig of geen neersla*,
temperatuur om het vriespunt tot lichte
vorst.
Hoogste Barometerstand 770.9 <e Vardö.
Laagste. Barometerstand 741-1 te Vest-
maaoer.
Zon op Kil - onder 3-51 - Licht op 4.21
31 December V. M.
Beslissing betreffende het in’érteur van
klein-seminarie in het Aartsbisdom.
ISTANBOEL, 26 Doe. (VB.). Er te. naar
Maandag werd bekena gemaakt, een Turksch-
Japansche overeenkomst gesloten, welke de in
voeren regelt.
Kerstboodschap van Roosevelt, Pieidsoi voer
naastenliefde.
Vreeseiyk was de aanblik van de slachtoffers.
Totaal verminkte lijken, onherkenbaar, werden
bij tientallen onder de pulnhoopen weggehaaid
en weggedragen-. Aan alle kanten werd om
hulp geroepen door reizigers, die tusschen
de overblijfselen van den trein waren bekneld
geraakt. Tusschen koffers, pakjes, kleeding-
stukken en andere voorwerpen, die uit de
coupés en bagage-wagens gekomen waren,
lagen stukken ledematen en andere overblijf
selen van menscheiyke lichamen. Den geheelen
nacht duurde het vreeseiyke opruimlngswerk
voort en steeds nieuwe slachtoffers werden
ontdekt.
Korten tjjd na de ramp arriveerde ook de
Minister van Openbare Werken. Paganon. op
de plaats van de ramp om leiding te geven bij
het opruimlngswerk.
Een hulptreln bracht de dooden naar Parjjs.
naar het Oare de l'Est en even voor zonsopgang
kon men nagaan, dat niet meer dan mis
schien nog een twaalftal lijken onder de puin-
hoopen lagen. De gouverneur van Meaux ver
klaarde toen: ..Er zUn bjjna tweehonderd naar
ParVs gebracht."
Nog ontzettender dan in den nacht was de
aanblik der aangerichte vernieling by het aan
breken van den dag. De ruïne te onbeschrynyk
Niets dan scherven, stukken van portieren, uit
elkaar gereten banken, enz. enz., een gewirwar
van overblytselen van den trein. Verder ziet
men hoeden, doordrenkt van bloed, boeken,
doode eenden. die op den kersttafel hadden
moeten pry ken
De ramp is al* volgt gebeurd. De „55
Üe sneltrein ParjjsNancy, had de Gare
de l’Est normaal avonds om 5.59 uur
moeten verlaten. De groote stroom rei
ziger* had het echter noodzakeljjk ge
maakt, vele voortreinen in te leggen. De
•neltrein kreeg aldus een vertraging van
85 minuten. De sneltrein naar Straats-
burg, de „rapide 35”, die om 6.15 uur
had moeten vertrekken, had een onge
veer geljjke vertraging. Niemand kon
échter nu reed* de catastrophe voorzien.
Na 25 K.M. rjjden evenwel, op 2 K-M.
van Lagny moest sneltrein „55 stop
pen, daar de seinen op onveilig stonden.
Hij moest een locaaltrein laten passee-
ten. Het was toen 8 uur. Toen vijf mi
nuten later de „55” zich weer langzaam
in beweging zette, werd hij onder ont
vettend lawaai verbrijzeld door sneltrein
•.35", die met een uursnelheid van 1 10
K.M. op zijn voorganger inreed.
Daar de „35” geheel uit metalen rij-
*uigen was samengesteld en de „5^ uit
oudere, houten wagons bestond, werd de
Matste trein nagenoeg geheel versplin
terd.
De meeste slachtoffer* behoorden dan
•ok tot de inzittenden van dezen trein.
Voor zoover viel na te gaan, bevin-
den zich onder de slachtoffers waar,
schjjnljjk geen Nederlanders.
Nancy verscheen als eerste mededeellng het
bericht, dat de trein met vertraging van on-
bepaalden duur zou arriveeren. Eenlge oogen-
bllkken later maakte de radio de catastrophe
bekend en veroorzaakte een paniekstemming
in de stad-
Tot de slachtoffers van de ramp behooren
de heer Schlelter. afgevaardigde van het
departement van de Maas. Joan Paul Morel,
oud-onderstaatssecrelarte, Henri Rollin. Ka
merlid en burgemeester van Saint Dlzler. de
Senator Hubert Hachette. Van de byna drie
honderd gewonden hebben ongeveer 150 ernstige
kwetsuren opgeloopen. Het Kamerlid Poittevln
heeft een been verloren- Men te nog steeds
bezig te trachten, alle slachtoffers te identlfl-
ceeren.
De deelneming met de slachtoffers in binnen-
en buitenland te zeer groot. De president der
Republiek heeft direct zijn deelneming laten
betuigen aan den Minister van Openbare Wer
ken en heeft zijn sympathie met de familie
leden der slachtoffers bekend laten maken. Het
kerstfeest, dat hy Zondagmiddag aan een aan
tal kinderen sou aanbieden, te uitgesteld tot
31 December.
De buitenlandsche diplomatieke vertegen
woordigers hebben byna allen reed* Zondag
bjj den Minister van Buitenlandsche Zaken.
Paul Bonoour. de deelneming van hun regee-
rlngen betuigd. Het Belgische Roode Kruis
zond een telegram van deelneming aan het
Fransche Roode Kruis-