Kerstrede van den H. Vader De spoorwegramp in Frankrijk de Firth of Tay De ramp van tl I Macia overleden HET SCHANDAAL IN BELGIE KERSTBOODSCHAP VAN ROOSEVELT STORMNACHT VAN 978 Moord in een kerk I Gezellig op reis, en plotseling BIDDEN99 „BIDDEN EN NOG EENS' WOENSDAG 27 DECEMBER Driehonderd dooden in de V.S. Tydena de Kerstdagen Z. H. Paus Pius XI V ulkaan-uitbarstingen Freiherr Von Richthofen Geredden vertellen Chautemps er doorheen Twee nieuwe aanhoudingen Kerst-amnestie in Amerika De opstand in Foekien Protest tegen de arrestaties voor 201 dooden tland. De seinen stonden op veilig Sir John Simon op Capri Gezelschap van Roehm? Aartsbisschop der Armeniërs neergestoken Op 74-jarigen leeftyd. Plechtige begrafenis Herinnering aan de grootste spoor wegramp der tyden De financieele voorstellen af gehandeld Tot Senaatspresident by het Gerechtshof benoemd Paniek tijdens Nachtmis op de Philippijnen 200 menschen in de diepte Foetsjau gebombardeerd 26 dooden Nieuwe aanklacht tegen O’Duffy Hy houdt een pleidooi naastenliefde ^e algemeene toestand laat zoo vele tegenstellingen zien als de geschiedenis nooit gekend heeft” Z.H. de Paus over de sterilisatie Een burgemeester redt een echt paar van onder een vracht bagage ons 16 dooden en 100 ge- Onze Romeinsche correspondent seint Sri 33 December: Onmiddellijk werden hulp-telefoon- posten ingericht schoonheden God voor LISSABON, 26 Dec. -President kolonel Fran cesco Macia is Maandagochtend overleden Ma cia, die 74 Jaar oud werd, was de eerste presi dent van den nieuwen Catalaanschen staat On langs onderging hij een bllndedarm-operatie. Volgens een nader bericht nlt Sjanghai i(jn bü het bombardement van Foetsjau 1006 men schen gedood. NEW-YORK. 26 Dec. (Reuter) De Kerst dagen «ün °°k rijk aan ongelukken geweest in de V. 0.; het totaal aantal dooden bedraagt 300. Vandaag, Tweeden Kerstdag, werd New-York bezocht door een sneeuwstorm, zooals men in jaren niet meer meemaakte. Bij een zwaren storm op het Michigan-meer zün twee sleepboo- ten met 8 opvarenden vergaan. In het Midden westen rijn velen «van kou omgekomen. De meeste doodelijke ongelukken zijn echter te wij ten aan het autoverkeer. PARIJS, 26 Dec. (V. D.) Het aantel dooden tengevolge van het spoorwegongeluk bjj Lagny bedroeg hedenavond 201. In het ziekenhuis van Lagny zijn 15 zwaargewonden overleden. Toen in het dorp Tunauan In de Nachtmis de lichten op het altaar plotseling werden ontsto ken. meenden de geloovigen, dat een brand uit brak. Er ontstond een paniek, allen drongen naar de uitgangen. In het gedrang zijn zeven personen om het leven gekomen. im vergeten en ik ben •f te schrijven waarin natuur L„ rivier was op deze plaats eerder een dan een stroom, en zij was zóó diep, grootste zeeschepen er konden varen; was BERLIJN, 23 Dec. Naar de „Relchsanzel- ger” meldt, is op voorstel van den Rijksraad, de raadsheer bij bet Rjjksgerechtshof Freiherr Von Richthofen benoemd tot senaatspresident bü het Rüksgerechtshof. Hjj heeft toen geen uitvoering aan zijn plan kunnen geven door zijn arrestatie. De tekst van de rede werd echter in een lersch blad gepu bliceerd. vertraging en bereikte eerst om 7.14 den zuide lijken opgang van de brug. Weinig minuten later alarmeerden drie vlsschers. die in de buurt van het zuidelijk brughoofd bezigheden haddeq, het signaalstation, dat zich in dit brughoofd bevond. Zfj beweerden, dat zü gezien hadden, hoe de trein de brug opreed, daarna hadden zjj plotseling een helle vuurgloed waargenomen en ondanks de woedende orkaan een ontzettend gekraak gehoord. hadden i plaat», van de (Van een bijzonderen correspondent). Het Brusselsche parket is tot de aanhouding overgegaan van een bediende aan het minis terie van Arbeid en Nijverheid. Het betreft hier oen genaamden Frans Willems, 40 jaar oud. ge boortig van Aalst, en wonende te Brussel Wil lems was belast met het onderzoek „commodo en ln-commodo" betreffende de oprichting van nljverheldsins ellingen. Wilden de aanvragers een gunstig onthaal bekomen zoo gezego van het ministerie op hun verzoek om zulke inrich ting te bouwen dan wees Willems hun den weg: olie en benzine bestellen bü de firma Pauwels, waarvan Willems ten andere een agentschap had Willems is opgesloten en wordt In beschul diging gesteld voor handel te onderscheidlngs- teekens ook hü was daarmede gemoeid! De voorzitter van het Catalaansche parle ment, Jean Casanovas, heeft het presidentschap der generaliteit Catalonlë op zich genomen en zal overeenkomstig de grondwet het president schap ad Interim waarnemen. De kabinetsraad besloot, dat het stoffelijk overschot van Macia ter aarde zal worden be steld met bet eerbetoon, verschuldigd aan een generaal-opperbevelhebber. Binnen acht dagen zal het Catalaansche par lement een nieuwen president kiezen In poli tieke kringen spreekt men van de mogelijkheid, dat de Spaansche ambassadeur te Brussel, Sal vator Albert, opvolger van Macia zal worden. i MANILLA, 26 Dec. (Reuter Tengevolge van een vulkanische uitbarsting gepaard aan een springvloed tijdens de Kerstdagen op de Philip pijnen zjjn 13 personen gedood en velen dakloos. De materieele schade is zeer aanzienlijk. In de provincie Sorsogon zijn vele hulzen vernield door een uitbarsting van de vulcaan Bulusan. Ook werden vele huizen meegesleurd door het zwavelhoudende water, dat deze vulcaan uit wierp. TOKIO. 26 Dec. (V. D.) Uit Kagoshima wordt geseind, dat vier personen zijn gedood, veertig worden vermist, tien ernstig en twintig licht gewond werden door een uitbarsting van den vulkaan op het eiland Kuchinoerabe, 85 mijlen ten zuiden van Kyushu. Tien huizen werden onder de gloeiende asch bedolven. De bevolking van het eiland bestaat uit 1800 zielen. Er is veel vee omgekomen. De bewoners van het eiland vluchten naar de kust, waar zij wachten op hulp, die met den grootsten spoed uit Kyushu wordt gezonden. ROME, 26 Dec. (VD.). Zondagochtend !s de Brltsche minister van Bultenlandache Zaken, Simon, met zijn echtgenoote te Oenua aange komen. Vandaar werd hij door den kapttein- vlieger Blseo naar Capri overgebracht. Men neemt aan. dat Simon pas op 3 Januari een onderhoud met Mussolini zal hebben. Sir John Simon heeft zijn intrek genomen In hetaelfde hotel, waar kapitein Roehm, de chef van den Staf der 8.A., logeert. PARUS. 26 Dec. Het .aantal personen, dat bjj de spoorwegramp van Lagny om bet leven is gekomen, is in den afgeloopen nacht met drie vermeerderd en gestegen tot 199 Tal van zwaargewonden verkeeren nog in levensgevaar. Van de acht nog niet geïdentificeerde lijken zUn 6 herkend. Besloten is, dat Woensdagochtend 9.45 uur in t station, waar de slachtoffers liggen opgebaard, een eenvoudige lijkdienst zal worden gehouden, waarbij alleen de familie en enkele regeerings- vertegenwoordigers aanwezig zullen zijn Minis ter Paganon en de president van de betrokken spoorwegmaatschappij zullen een rede houden. Louis Rollin, de afgevaardigde voor Parijs, heeft den minister van Justitie geïnterpelleerd over het arbitraire en onwettige karakter van de arrestatie van den stoker en den machinist van den sneltrein ParijsStraatsburg. De Bond van Spoorwegarbeiders heeft geprotesteerd te gen de arrestatie en de hoop uitgesproken, dat de beide arrestanten onmiddellijk in vrijheid zullen worden gesteld. DUBLIN, 23 Dec. Een nieuwe aanklacht is tegen generaal O’Duffy ingebracht, en wel op grond van een rede, die O’Duffy vóór zjjn laat ste arrestatie had willen houden. nado van ongehoorde kracht twee der gewel digste schoren van 75 M. spanning, alsmede een daarbij aansluitende schoor van 45 M. van de pijlers af, en slingerde deze Dzermassa, welke meer dgn 400 ton woog. In de diepte. Eindelijk, na zes jaar, was de brug kant en klaar. Haar lengte bedroeg 3155 M. Zjj behoorde tot de geweldigste bouwwerken der toenmalige wereld. De pijlers waren voor het meerendeel op rotsen gefundeerd. Slechts in het midden waar de stroom veel te diep was, moest men anders te werk gaan. Op deze plek liet men koiossale betonblokken zinken en baseerde daarop de pij lers. Daar de brug zoo hoog gebouwd moest worden, dat ook groote zeeschepen eronder door konden varen, lag het gevaarte zelf 27 M. hoog boven het water. De beide middelste pijlers, de hoogsten, bereikten een hoogte van 56 M. De totale kosten van dit enorme bouwwerk bedroe gen niet minder dan drie-en-half mlllloen gul den, ofschoon de brug zeer smal was. en er slechts enkel spoor over liep. In de kringen der Engelsche technici werd gejubeld en de nieuwe brug werd als een weer ga looze werktuigkundige prestatie oegroet. Slechts één enkele stem verhief zich tegen de zen lof: een der vooraanstaande bruggenbou wers van Engeland. John Fowler, de bouwer van de machtige, 7 K.M. lange brug over de Firth of Forth, uitte in een blad een zeer scher pe critlek over de nieuwe brug en beweerde, dat zij niet lang weerstand zou kunnen bieden aan de groote stormen en binnen korten tijd een zware catastrophe zou veroorzaken Reeds na een jaar zou hij gelijk krijgen. De brug over de Firth of Tay werd de schouwplaats van de grootste en huiveringwekkendste spoorwegramp, welke ooit heeft plaats gegrepen. Den 28ste n December 1879, 's namiddags om vier uur, vertrok een geregelde personentrein, met bijzonder veel passagiers, van Edinburgh naar Dundee. Het was een Zondag en de trein voerde in zijn zes wagons 200 menschen mee Den geheelen dag al woedde er een zeer sterke storm, welke in de namiddaguren tot een or kaan van ongeloofelijke kracht aangroeide De trein, die eigenlijk reeds om 7.15 te Dundee had WASHINGTON, 26 Dec. (V. D.) Roosevelt heeft ter gelegenheid van het Kerstfeest on geveer 1500 gevangenen amnestie verleend. Deze gevangenen zjjn in de oorlogsjaren ver oordeeld wegens spionage, verraad, oppositie tegen de deelneming der V. S. aan den oorlog of wegens weigering zich voor den militairen dienst te lateh inschrijven. TOKIO. 26 Dec. (V. D.) Naar officieel gemeld wordt, hebben vliegtuigen van de regeering te Nanking Zondagmiddag Foochow Foetsjau in de opstandige provincie Foekien gebombardeerd. Vijf vliegtuigen verschenen boven de stad en In tegenwoordigheid van twintig Curie-Kardinalen, vele bisschoppen en prelaten, onder wie Mgr. Dr. Jan Olav Smit en Mgr. Dr. B. Eras, heeft bet Heilig College hedenmid dag in de Consistoriezaal zijn Kerst- wenschen den H. Vader aangebo den. PARIJS. 26 Dec. Zelfs in Frankrijk, waar het aantal ongelukken op de spoorwegen niet klein is, is het aantal slachtoffers van de ramp bü Lagny zonder precedent. W(j laten hier een lijst volgen van spoorweg rampen die in Frankrijk en zijn koloniën plaats hebben gehad. 16 September 1932 bij Turenne in Algiers 61 dooden en 100 gewonden. 12 September 1917 bU Saint Mlchel de Mad- rlenne. waar een trein met verlofgangers ver ongelukte. Ongeveer honderd dooden. De cen suur uit die dagen verhinderde publicatie. 37 Juli 1891 nabij Saint Mandé: 50 dooden en 180 gewonden. 28 Juni 1864 viel nabij Richelieu een trein in de rivier: 97 dooden en 383 gewonden. De eerste ernstige spoorwegramp, waarbij de PARIJS, 26 Dec. (V.D.). Maandag werd het laatste slachtoffer onder de puinhoopen van den trein, ParijsNancy, die bü Dagny is veronge lukt, geborgen. In totaal werden op de plaats van de ramp 195 dooden gevonden. Vüf en dertig lüken zün zóó ernstig verminkt, dat zü tot dus ver niet konden worden geïdentificeerd. Van de ongeveer driehonderd gewonden, hebben hon derd personen ernstige kwetsuren opgeloopen. Velen van hen zullen er het leven niet afbren gen. Maandag is de situatie ter plaatse door auto riteiten opgenomen om te trachten de oorzaak van de ramp vast te stellen. Volgens verklaringen van getuigen en vol gens den machinist en den stoker zou het sig naal van den trein voor Straatsburg op veilig hebben gestaan, hetgeen dan het gevolg moet zijn van het niet functionneeren der seinen wegens den mist en de vorst. Een definitieve conclusie is nog niet genomen. De signaalmasten worden door ingenieurs gecontroleerd. Uit het boekje, dat op iedere locomotief wordt bügehouden en waarin büzonderheden betref fende de reis worden genoteerd, stond als laat ste mededeellng vermeld, dat de snelheid 102 6 103 K.M. bedroeg. Volgens de dienstregeling moet de snelheid op dit baanvak van de lün ParijsStraatsburg 110120 KM. bedragen. De gemaakte snelheid was dus, in overeenstemming met het minder gunstige zicht, verminderd. Te Parijs is de opwinding in verband met het spoorwegongeluk zeer groot. Er worden scherpe verwüten gericht aan het adres van de Com pagnie de l'Est, welke het traject, waarop het ongeluk heeft plaats gehad, exploiteert. In eenige bladen wordt de arrestatie geëischt van den direceur der maatschappij. Verscheidene parlements-afgevaardlgden hebben reeds Tnter- pellaties aangekondigd. De Compagnie heeft medegedeeld, dat haar dokters op gezette tijden de gewonden, die in de ziekenhuizen worden verpleegd, bezoeken Geweldig waren de weerstanden, welke de bü dezen bouw te overwinnen gaf. De zeearm dat de daarbü de «(rooming van het water buitengewoon snel en krachtig. Daarenboven diende nog re- PARIJS. 26 Dec. Omtrent de treinramp bü Parüs werd door een der overlevenden, de heer Mathieu die met zün vrouw en kinderen in den trein naar Nancy was gezeten, het vol gende verteld: „Ik had plaats genomen in het vierde rijtuig. WÜ waren zoowat twintig minuten uit Parijs. Ik las mün krant en mijn vrouw voedde ons jongste kind. Eensklaps kreeg ik den Indruk, dat de trein uit de rails ging. Ik spreidde mün ar men uit om mün vrouw en kind te beschermen. Een vreeselük gekraak werd gevolgd door een seconde van absolute stilte en dadelük daarop verhieven zich de kreten en het gehuil der ge wonden. Ik nam het kind tarcaaMn armen en maakte, dat ik weg kwam, gevolgd door mün vrouw. Ik zou U niet precies kunnen zeggen hoe wü $r In geslaagd «ün den wagon te verlaten. Een feit blüft in mün hersens gegrift: „wü hebben elkaar teruggevonden, gezond en wel op twee honderd meter afstand van de plaats van het onheil.” Een bewoner van Nolsy-le-Sec. de heer Mar tin, statlonsbeambte van Boblgny, gaf ons het volgende verhaal van zün redding: „Ik bevond mü in het derde rijtuig van den verongelukten tretfiT Plotseling een helsch spec- takel, een ontzettend gekraak, ik werd bedolven onder een hoop bagage, zonder echter gewond te worden. In doodsangst riep ik mün vrouw toe: ,Ben je gewond?” Verschillende keeren herhaalde ik mün vraag, maar mün vrouw zoo kwam ik later te weten was evenals ik geheel bedolven onder een berg bagage en, of schoon ook zü geen kwetsuren opliep, kor» zü mü niet antwoorden. Na eenige minuten, die verschrikkelük lang duurden, begreep ik, dat men trachtte ons uit onze vreeselüke positie te bevrüden. Een man was met alle macht bezig den wagon leeg te ruimen en riep ons toe. moed te houden. Eindelük slaagde hü in zün pogingen. Mün vrouw en ik vroegen dankbaar naar den naam van onzen redder. Het was de heer Col- lot, burgemeester van Dampierre les Jotnville. Nooit zullen wü dezen n voornemens hem een bi ik zal trachten hem al mün dankbaarheid te betuigen.” Een van de eersten, die te hulp snelden, was een Inwoner van het dorpje Pomponne, die het volgende verhaal doet: „Het was verschrikkelük zoo vertelde hü met een stem, nog heesch van ontroering te zien hoe de overlevenden als dol geworden vluchtten, sommigen met bloedende gezichten, anderen met gekneusde ledematen. Eerst snel den eenige particuliere wagens te hulp, daarna de gendarmerie van Lagny en van Chellee en de brandweer uit de omstreken en tenslotte eenige ambulances. Toen begon de moeilüke be- vrüding van de gewonden.” Een lultensmt-kolonel vertelt hoe hü een jon getje, dat evenals hüzelf ongedeerd bleef, te Parijs terugbracht bü zün vader, een spoorweg beambte, wiens vrouw echter om het leven was gekomen. van aftroggelarü en van misbruik gemaakt te hebben van zün ambt. De andere arrestatie heeft niet direct iets te maken met de zaak Pauwels. De agent van polltie V. B. van Schaarbeek is schatbewaarder van den sportkring van Schaarbeek. Hü moest in kas hebben een som van 25.000 fr. Toen het bestuur hem een som metje vroeg van 3000 fr. om geschenkjes te koo- pen voor de leden bü het Kerstfeest zocht V. B. almaar uitvluchten. Tot hü klacht kwam in- dlenen „tegen onbekenden”, die ’s nachts een Inbraak ten zünent hadden gepleegd en het kasgeld van den bond zouden hebben buitge maakt. Men heeft V. B. heel eenvoudig gevan gen gezet. Dit is, inderdaad, een zeer op zich Self staand feit. Maar dat is het niet meer als men weet dat het heele schandaal van omkooperü en .ollepotterü” te Schaarbeek ontslaan is. dat Pauwels zün hoofdkwartier had te Schaarbeek en dat de eerst aangehouden politle-commissa- rls dene van Schaarbeek was! Dit zeer slecht voorbeeld van hoogerhand heeft voorzeker den agent beïnvloed Het heet dat de commissaris van Diest Van alle verdenking vrü is» Waar reeds zooveel com missarissen in de gevangenis ..zuchten" loont het voorzeker we! de moeite te vermelden dat de commissaris van Diest van alle verdenking vrü is. ofschoon zün dochter in deze stad het agent schap Pauwels bestuurt! De heer Pauwels is intusschen naar de gevan genis van Leuven overgebracht om gehoord te worden door den onderzoekenden magistraat van Leuven inzake het politleschandaal in deze stad. PEKING, 36 Dec. (V. D.) Officieel wordt medegedeeld, dat de Ctilneesche regeerlngstroe- pen onder commando van generaal Cheng bü Chlcho een overwinning op de opstandige troe pen hebben behaald. De opstandelingen zün op de vlucht geslagen en worden door de regee- ringstroepen achtervolgd. Door deze overwinning is het tienduizenden Chlneesche vluchtelingen, die zich op Russisch gebied bevinden, mogelük geworden terug te keeren. wierpen gedurende vüftlg minuten bommen. Onder de bevolking ontstond een paniek. Het aantal slachtoffers zou 26 bedragen. WASHINGTON, 26 Dec. (V. D.) President Roosevelt heeft Zondag in een Kerstboodschap tot het Amerikaansche volk een pleidooi voor naastenliefde gehouden. Hü betuigde zün dankbaarheid aan de dui kenden, die hem Kerstgroeten hebben gezonden. „Voor mü en voor mün familie is bet de ge- lukklgste Kerstmis. Steeds meer hebben de woorden „Gü suit Uw naaste liefhebben als Uaelve” een nieuwe beteekenls voor ons gekre gen. Het is ons doel dit toe te passen in ons dagelüksch leven. Moge de toepassing van dit hooge Ideaal bü ons allen in de Jaren, die ko men, toenemen Toen de President en mevrouw Roosevelt bü 6en Kerstboom, welke was opgesteld nabü het Waahlngton-monument, arriveerden, hadden zich vele duizenden aldaar verzameld. Zü gaven Persoonlijk speelgoed en andere giften aan kin deren. Bü de Kerstviering op het Witte Huis verklaarde Roosevelt: ,Jn gedachten zün wü-te «amen met millioenen anderen, in ons eigen en in andere landen en andere continenten in ge lukkige en eerbiedige beleving van den geest van Kerstmis.” De treincatastrophe in Frankrük brengt ons in herinnering wat W t. B. in „De Tüd” van 19 Juli 1930 schreef over de grootste spoorweg ramp der tüden. Wü laten hem hier aan het woord: Op een zonnigen dag in Mei 1878 werd de nieuwe spoorbrug over de Firth of Tay, in Schotland, met groote feestelükheden geopend. Zes jaar had de bouw van deze brug gevorderd en de moeilükheden die zich daarbü opwierpen waren enorm De uit neme ndste ingenieurs van Engeland hebben eraan medegewerkt het gold de overbrugging van den 3000 Meter broe den mond van de Tay, om de spoorbaan van Edinburgh naar Dundee in rechte lün door te kunnen trekken. PARIJS. 26 December (VD.) Zondagochtend om drie uur is de buitengewone parlements- zlttlng gesloten, nadat Kamer en Senéat de voorstellen tot gezondmaking der financiën definitief hadden afgehandeld. De financieele wet sluit op een bedrag van 4.476 mlllloen franken. Het parlement zal op 9 Januari weer in ge wone zitting bijeen komen. i der» eind*» Nadat Z.Em. Kard. Granite di Belmonte de wenschen had uitgesproken hield ZK de Paus een toespraak, waarin Hü de gebeurtenissen van het afgeloopen jaar herdacht. ZUne Heilig heid herinnerde aan den rükdom der geeste- het Jubeljaar en Genaden. In het PARIJS. 26 Dec. (Reuter). Volgens het ..Journal” is bü het onderzoek de juistheid ge bleken van de verklaringen van den steker en den machinist, die in verband met de Fran- sche spoorwegramp gearresteerd werden. De seinen zouden inderdaad op veilig hebben gestaan. De verdediger der arrestanten heeft daarom reeds in vrüheldstelllng verzocht. NEW YORK, 26 Dec. Leon Tourain de leider ter Armeensche Kerk in de Vereenigde Staten Canada en Zuid-Amerika, is Zondag tüdens den kerkdienst door moordenaarshand gevallen. ^Artsbisschop Tourain schreed naar het altaar, toen vier mannen uit een kerkbank te voor- •chün traden. Een hunner stak met een gewel- <Ü8 slagersmes eenige malen in op den geeste- Wke. De mannen zün gearresteerd. _,De moord moet om politieke redenen zijn ge- pteeed. bekende ontdekkingsreiziger Dumont d’Urville het leven verloor, had plaats op 8 Maart 1842 verlofgangers) 32 dooden en 75 gewonden. Verder kunnen worden genoemd de spoorweg- ongevallen bü: Batignolles in 1921: wonden. Sens in 1919: 23 dooden en 90 gewonden. Rollebolse in 1918 (trein met Amerikaansche verlofgangers) 3 2dooden en 75 gewonden. Tarbes in 1922 32 dooden en 35 gewonden. Acheres in 1926 20 dooden en 80 gewonden. Saint Eller In 1933 37 dooden en 50 gewonden. Saujon in 1910: 39 dooden en 59 gewonden. Interessant zü nook de cüfers van het Mi nisterie van Openbare Werken omtrent het totaal aantal dooden per jaar tengevolge van spoorwegongevallen, waaruit blükt, dat de ramp bü Lagny meer slachtoffers veroorzaakte, dan anders het geheele Jaar vallen.-met uitzondering van de oorlogsjaren. Bü spoorwegongevallen kwamen om: 1910 97; 1911 60; 1913 50; 1913 60; 1914 210; 1915 43; 1916 37; 1917 257; 1918 349; 1919 271; 1920 123; 1931 137; hetgeen met inbegri pvan de oorlogs jaren een gemiddelde is van 153 dooden per jaar kening te worden gehouden met het ruwe kli maat, dat in alle seizoenen stormen van onge- loofel’üke hevigheid met zich meebracht. De plannen voor den brugbouw moesten alle deze moeilükheden omvatten. Men moest niet alleen zün berekeningen maken naar de lasten, welke de brug zou hebben te dragen, maar ook den aandrang der natuurkrachten becüferen. Gedurende den bouw, waaraan van 1872 tot 1878 gewerkt Werd, woedden herhaaldelük orkanen van zulk een hevigheid, dat per maand niet meer dan vüf «es arbeidsdagen benut konden worden, en tweemaal dreigde de storm den gan- schen arbeid te vernielen. In den herfst van 1872 brak er een orkaan uit, welke een volle drie weken duurde, en het werken aan de brug on- mogelük maakte. Toen de brug reeds büna vol tooid was, sleurde op 2 Februari 1877 een tor- Maandagochtend om 10 uur verscheen presi dent Lebrun in de pare de l'Est, o.a. verwel komd door den Parjjschen politiechef Chiappe De lüken der slachtoffers stonden opgebaard in de .salie des bagages". Slechts eenige families hebben de voorloopig !n gebruik genomen kisten vervangen door eikenhouten. Zwügend .schreed de president voort langs de baren. Hü las de namen, met krijt of potlood geschreven, op de kisten, namen ook van kin deren van zeven en acht jaren. Een diepe buiging maakte de president naar het gedeelte, waar de onbekende slachtoffers zün ondergebracht. Verder bracht hü een bezoek aan het St. Louls- ziekenhuls, waar hü bleef staan bü het stoffelük ovAschot der ernstig gewonden, die zün over leden, waarna hü een bezoek bracht aan de verschillende gewonden, zich met eenige hun ner enkele oogenbllkken onderhoudend. Lebrun verzocht het personeel dank te brengen voor hun toewüding. lüke schoonheden van dankte God voor deze Jubeljaar is de Verlossing niet alleen herdacht, in vele zielen werkzaam geweest. De reeds met een Vaderlük pelgrims, zeide Züne Heiligheid Wü eigenlük den Zegen de Blaar H. Vader begroette hart de toekomstige „Hierna", aldus schertsend, „zouden kunnen geven, dien Gü verwacht, want nieuwsgierigheid naar de zeer belangrüke rede van den Paus, waarover de berichten ook Ons liereikten, zal onbevredigd blüven.” De H. Vader wilde echter toch over enkele dingen spreken, omdat vele geloovigen en Her ders niet uit nieuwsgierigheid, maar raad zoe kend vragen, hoe zü over sommige kwesties moeten denken. ,4n de eerste plaats", aldus zeide de Paus, geldt dit, het woord is antipathiek, de sterili satie, die een voorwerp van staatswetten ui- maakt. Omdat het onderwerp aoo antipathiek is, verheugt het Ons een kort en helder antwoord te kunnen geven. Eerst van het jaar 1931 dateert de beslissing van het Heilig Officie en van 1930 de Ency cliek „pastl Connubil”, die eveneens hierover een oordeel uitspreekt. Hierin vinden de ge loovigen en Herders een duidelüke richtiün. In de tweede plaats wilde de H. Vader den huldigen algenjeenen toestand bespreken. 4>ze laat”, aldus Züne Heiligheid, „zoo veelvuldige tegenstellingen, zulk een onrust en vruchteloos zoeken zien als de geschiedenis nooit gekend heeft. Over dit alles kunnen Wü geen oordeel uitspreken. Slechts één woord kunnen Wü zeggen, wanneer men vraagt, wat zü, die bezorgd zün voor den vrede en het welzün der wereld, kunnen doen: bidden en nog eens bidden.” Dat Is, wat Wü ook voortgaan te doen, de Goddelüke goedheid smeekende om uitkomst voor de raoelooze wereld. Tenslotte gaf de H. Vader den Zegen en on derhield zich nog eenige oogenbllkken met de aanwezigen. De signalist trachtte zich met het telegraaf kantoor aan het noordelük brughoofd in ver binding te stellen. Telephoon had men toen nog niet. Het noordelük telegraafstation gaf echter geen antwoord meer. De draden schünen ge broken te zün. Een panische schrik greep de aanwezigen aan. Zü verwittigden den *atiops- chef van Tay, die zich terstond met een loco motief op weg begaf. Binnen een kwartier was hü ter plaatse. In weerwil van oen geweldigen storm reden zü voorzichtig de brug op. Nauwe- lüks hadden zü echter ’n kilometer ver gereden en hadden den eersten mlddenpüler bereikt/ of de machinist remde zóó krachtig, dat de ma chine büna uit de rails sprong. Hü had bü het schünsel van de maan een ontzettenden. gapen den afgrond ontdekt. Het middelste deel van de brug bestond niet meer. De orkaan had drie der middelste pülers, de sterksten, weggeslagen en de trein was in de diepte gestort. De instor ting moest onmiddellük vóór den overtocht van den trein hebben plaats gegrepen, want de baanwachter had een kwartier vóór de aan komst van den trein de brug gepasseerd. De machinist, die niets vermoedend over de brug reed, moest plotseling den gapenden afgrond bemerkt hebben, waarop hü toereed. Tever geefs deed hü de remmen werken, de zwaar- bevrachte trein, die niet meer tot staan ge bracht kon worden, sprong in de leegte en stort te in den stroom. Het eerste oogenblik dachten de lieden, die zich op de hulplocomotief bevon den, dat de trein aan de andere züde van de brug stond, daar zü een rood licht meenden te zien. Dit was echter niet het achterlicht van den trein, doch een kustlicht. De trein zelf lag in de diepte, met al zün personeel en al zün reizigers. Niemand had zich kunnen redden. Een uur later spoelden ongeveer vier mülen verder stroomafwaarts, bü Broughly-Ferry, eenige postzakken aan land, welke uit den post wagen van den verongelukten trein afkomstig waren. Aan het bergingswerk viel voorloopig niet te denken. De storm woedde met ongelooflüke kracht. Dat er iemand van het personeel of van de reizigers nog in leven zou zün, werd ónmo gelijk geacht, en terecht daar Immers de ri vier ter plaatse meer dan 70 M. diep was Des nachts, toen de storm een weinig bedaarde, kon men het wagen met een stoomboot de plaats des onheils op te zoeken. Men zag, dat het ge heele middenstuk van de brug over een lengte móeten aankomen, leed door den storm sterke van 1000 M. met pülers en al weggeslagen was vertraging en bereikte eerst om 7 14 den zulde- 1 Slechts eenige kolken in de rivier wezen de plek aan. waar de trein met 200 menschen in de diepte lag. Het bergingswerk ging met groóte moeilük heden gepaard en vorderde langzaam. De dui ker, die naar beneden werd gezonden, kon tot op 5 Januari slechts één lük bergen. In drie weken tüds werden 30 lüken deels gevonden, deels aan land gespoeld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 19