Kerstrede van den H. Vader
De spoorwegramp in Frankrijk
de Firth of Tay
De ramp
van
tl
I
Macia overleden
HET SCHANDAAL IN
BELGIE
KERSTBOODSCHAP VAN
ROOSEVELT
STORMNACHT VAN 978
Moord in een kerk
I
Gezellig op reis, en
plotseling
BIDDEN99
„BIDDEN EN NOG EENS'
WOENSDAG 27 DECEMBER
Driehonderd dooden in
de V.S.
Tydena de Kerstdagen
Z. H. Paus Pius XI
V ulkaan-uitbarstingen
Freiherr Von Richthofen
Geredden vertellen
Chautemps er doorheen
Twee nieuwe aanhoudingen
Kerst-amnestie in
Amerika
De opstand in Foekien
Protest tegen de arrestaties
voor
201 dooden
tland.
De seinen stonden op veilig
Sir John Simon op Capri
Gezelschap van Roehm?
Aartsbisschop der Armeniërs
neergestoken
Op 74-jarigen leeftyd. Plechtige
begrafenis
Herinnering aan de grootste spoor
wegramp der tyden
De financieele voorstellen
af gehandeld
Tot Senaatspresident by het
Gerechtshof benoemd
Paniek tijdens Nachtmis op
de Philippijnen
200 menschen in de
diepte
Foetsjau gebombardeerd
26 dooden
Nieuwe aanklacht tegen
O’Duffy
Hy houdt een pleidooi
naastenliefde
^e algemeene toestand laat zoo
vele tegenstellingen zien als
de geschiedenis nooit
gekend heeft”
Z.H. de Paus over de
sterilisatie
Een burgemeester redt een echt
paar van onder een vracht
bagage
ons
16 dooden en 100 ge-
Onze Romeinsche correspondent seint
Sri 33 December:
Onmiddellijk werden hulp-telefoon-
posten ingericht
schoonheden
God voor
LISSABON, 26 Dec. -President kolonel Fran
cesco Macia is Maandagochtend overleden Ma
cia, die 74 Jaar oud werd, was de eerste presi
dent van den nieuwen Catalaanschen staat On
langs onderging hij een bllndedarm-operatie.
Volgens een nader bericht nlt Sjanghai i(jn
bü het bombardement van Foetsjau 1006 men
schen gedood.
NEW-YORK. 26 Dec. (Reuter) De Kerst
dagen «ün °°k rijk aan ongelukken geweest in
de V. 0.; het totaal aantal dooden bedraagt 300.
Vandaag, Tweeden Kerstdag, werd New-York
bezocht door een sneeuwstorm, zooals men in
jaren niet meer meemaakte. Bij een zwaren
storm op het Michigan-meer zün twee sleepboo-
ten met 8 opvarenden vergaan. In het Midden
westen rijn velen «van kou omgekomen. De
meeste doodelijke ongelukken zijn echter te wij
ten aan het autoverkeer.
PARIJS, 26 Dec. (V. D.) Het aantel dooden
tengevolge van het spoorwegongeluk bjj Lagny
bedroeg hedenavond 201. In het ziekenhuis van
Lagny zijn 15 zwaargewonden overleden.
Toen in het dorp Tunauan In de Nachtmis de
lichten op het altaar plotseling werden ontsto
ken. meenden de geloovigen, dat een brand uit
brak. Er ontstond een paniek, allen drongen
naar de uitgangen. In het gedrang zijn zeven
personen om het leven gekomen.
im vergeten en ik ben
•f te schrijven waarin
natuur L„
rivier was op deze plaats eerder een
dan een stroom, en zij was zóó diep,
grootste zeeschepen er konden varen;
was
BERLIJN, 23 Dec. Naar de „Relchsanzel-
ger” meldt, is op voorstel van den Rijksraad,
de raadsheer bij bet Rjjksgerechtshof Freiherr
Von Richthofen benoemd tot senaatspresident
bü het Rüksgerechtshof.
Hjj heeft toen geen uitvoering aan zijn plan
kunnen geven door zijn arrestatie. De tekst van
de rede werd echter in een lersch blad gepu
bliceerd.
vertraging en bereikte eerst om 7.14 den zuide
lijken opgang van de brug. Weinig minuten
later alarmeerden drie vlsschers. die in de buurt
van het zuidelijk brughoofd bezigheden haddeq,
het signaalstation, dat zich in dit brughoofd
bevond. Zfj beweerden, dat zü gezien hadden,
hoe de trein de brug opreed, daarna hadden zjj
plotseling een helle vuurgloed waargenomen en
ondanks de woedende orkaan een ontzettend
gekraak gehoord.
hadden
i plaat»,
van de
(Van een bijzonderen correspondent).
Het Brusselsche parket is tot de aanhouding
overgegaan van een bediende aan het minis
terie van Arbeid en Nijverheid. Het betreft hier
oen genaamden Frans Willems, 40 jaar oud. ge
boortig van Aalst, en wonende te Brussel Wil
lems was belast met het onderzoek „commodo
en ln-commodo" betreffende de oprichting van
nljverheldsins ellingen. Wilden de aanvragers
een gunstig onthaal bekomen zoo gezego van
het ministerie op hun verzoek om zulke inrich
ting te bouwen dan wees Willems hun den weg:
olie en benzine bestellen bü de firma Pauwels,
waarvan Willems ten andere een agentschap
had
Willems is opgesloten en wordt In beschul
diging gesteld voor handel te onderscheidlngs-
teekens ook hü was daarmede gemoeid!
De voorzitter van het Catalaansche parle
ment, Jean Casanovas, heeft het presidentschap
der generaliteit Catalonlë op zich genomen en
zal overeenkomstig de grondwet het president
schap ad Interim waarnemen.
De kabinetsraad besloot, dat het stoffelijk
overschot van Macia ter aarde zal worden be
steld met bet eerbetoon, verschuldigd aan een
generaal-opperbevelhebber.
Binnen acht dagen zal het Catalaansche par
lement een nieuwen president kiezen In poli
tieke kringen spreekt men van de mogelijkheid,
dat de Spaansche ambassadeur te Brussel, Sal
vator Albert, opvolger van Macia zal worden.
i
MANILLA, 26 Dec. (Reuter Tengevolge van
een vulkanische uitbarsting gepaard aan een
springvloed tijdens de Kerstdagen op de Philip
pijnen zjjn 13 personen gedood en velen dakloos.
De materieele schade is zeer aanzienlijk. In de
provincie Sorsogon zijn vele hulzen vernield
door een uitbarsting van de vulcaan Bulusan.
Ook werden vele huizen meegesleurd door het
zwavelhoudende water, dat deze vulcaan uit
wierp.
TOKIO. 26 Dec. (V. D.) Uit Kagoshima wordt
geseind, dat vier personen zijn gedood, veertig
worden vermist, tien ernstig en twintig licht
gewond werden door een uitbarsting van den
vulkaan op het eiland Kuchinoerabe, 85 mijlen
ten zuiden van Kyushu. Tien huizen werden
onder de gloeiende asch bedolven.
De bevolking van het eiland bestaat uit 1800
zielen. Er is veel vee omgekomen. De bewoners
van het eiland vluchten naar de kust, waar zij
wachten op hulp, die met den grootsten spoed
uit Kyushu wordt gezonden.
ROME, 26 Dec. (VD.). Zondagochtend !s de
Brltsche minister van Bultenlandache Zaken,
Simon, met zijn echtgenoote te Oenua aange
komen. Vandaar werd hij door den kapttein-
vlieger Blseo naar Capri overgebracht.
Men neemt aan. dat Simon pas op 3 Januari
een onderhoud met Mussolini zal hebben.
Sir John Simon heeft zijn intrek genomen In
hetaelfde hotel, waar kapitein Roehm, de chef
van den Staf der 8.A., logeert.
PARUS. 26 Dec. Het .aantal personen, dat
bjj de spoorwegramp van Lagny om bet leven is
gekomen, is in den afgeloopen nacht met drie
vermeerderd en gestegen tot 199 Tal van
zwaargewonden verkeeren nog in levensgevaar.
Van de acht nog niet geïdentificeerde lijken zUn
6 herkend.
Besloten is, dat Woensdagochtend 9.45 uur in
t station, waar de slachtoffers liggen opgebaard,
een eenvoudige lijkdienst zal worden gehouden,
waarbij alleen de familie en enkele regeerings-
vertegenwoordigers aanwezig zullen zijn Minis
ter Paganon en de president van de betrokken
spoorwegmaatschappij zullen een rede houden.
Louis Rollin, de afgevaardigde voor Parijs,
heeft den minister van Justitie geïnterpelleerd
over het arbitraire en onwettige karakter van
de arrestatie van den stoker en den machinist
van den sneltrein ParijsStraatsburg. De Bond
van Spoorwegarbeiders heeft geprotesteerd te
gen de arrestatie en de hoop uitgesproken, dat
de beide arrestanten onmiddellijk in vrijheid
zullen worden gesteld.
DUBLIN, 23 Dec. Een nieuwe aanklacht is
tegen generaal O’Duffy ingebracht, en wel op
grond van een rede, die O’Duffy vóór zjjn laat
ste arrestatie had willen houden.
nado van ongehoorde kracht twee der gewel
digste schoren van 75 M. spanning, alsmede een
daarbij aansluitende schoor van 45 M. van de
pijlers af, en slingerde deze Dzermassa, welke
meer dgn 400 ton woog. In de diepte.
Eindelijk, na zes jaar, was de brug kant en
klaar. Haar lengte bedroeg 3155 M. Zjj behoorde
tot de geweldigste bouwwerken der toenmalige
wereld. De pijlers waren voor het meerendeel op
rotsen gefundeerd. Slechts in het midden waar
de stroom veel te diep was, moest men anders
te werk gaan. Op deze plek liet men koiossale
betonblokken zinken en baseerde daarop de pij
lers. Daar de brug zoo hoog gebouwd moest
worden, dat ook groote zeeschepen eronder door
konden varen, lag het gevaarte zelf 27 M. hoog
boven het water. De beide middelste pijlers, de
hoogsten, bereikten een hoogte van 56 M. De
totale kosten van dit enorme bouwwerk bedroe
gen niet minder dan drie-en-half mlllloen gul
den, ofschoon de brug zeer smal was. en er
slechts enkel spoor over liep.
In de kringen der Engelsche technici werd
gejubeld en de nieuwe brug werd als een weer
ga looze werktuigkundige prestatie oegroet.
Slechts één enkele stem verhief zich tegen de
zen lof: een der vooraanstaande bruggenbou
wers van Engeland. John Fowler, de bouwer
van de machtige, 7 K.M. lange brug over de
Firth of Forth, uitte in een blad een zeer scher
pe critlek over de nieuwe brug en beweerde, dat
zij niet lang weerstand zou kunnen bieden aan
de groote stormen en binnen korten tijd een
zware catastrophe zou veroorzaken Reeds na
een jaar zou hij gelijk krijgen. De brug over de
Firth of Tay werd de schouwplaats van de
grootste en huiveringwekkendste spoorwegramp,
welke ooit heeft plaats gegrepen.
Den 28ste n December 1879, 's namiddags om
vier uur, vertrok een geregelde personentrein,
met bijzonder veel passagiers, van Edinburgh
naar Dundee. Het was een Zondag en de trein
voerde in zijn zes wagons 200 menschen mee
Den geheelen dag al woedde er een zeer sterke
storm, welke in de namiddaguren tot een or
kaan van ongeloofelijke kracht aangroeide De
trein, die eigenlijk reeds om 7.15 te Dundee had
WASHINGTON, 26 Dec. (V. D.) Roosevelt
heeft ter gelegenheid van het Kerstfeest on
geveer 1500 gevangenen amnestie verleend.
Deze gevangenen zjjn in de oorlogsjaren ver
oordeeld wegens spionage, verraad, oppositie
tegen de deelneming der V. S. aan den oorlog
of wegens weigering zich voor den militairen
dienst te lateh inschrijven.
TOKIO. 26 Dec. (V. D.) Naar officieel gemeld
wordt, hebben vliegtuigen van de regeering te
Nanking Zondagmiddag Foochow Foetsjau in de
opstandige provincie Foekien gebombardeerd.
Vijf vliegtuigen verschenen boven de stad en
In tegenwoordigheid van twintig
Curie-Kardinalen, vele bisschoppen
en prelaten, onder wie Mgr. Dr.
Jan Olav Smit en Mgr. Dr. B. Eras,
heeft bet Heilig College hedenmid
dag in de Consistoriezaal zijn Kerst-
wenschen den H. Vader aangebo
den.
PARIJS. 26 Dec. Zelfs in Frankrijk, waar het
aantal ongelukken op de spoorwegen niet klein
is, is het aantal slachtoffers van de ramp bü
Lagny zonder precedent.
W(j laten hier een lijst volgen van spoorweg
rampen die in Frankrijk en zijn koloniën plaats
hebben gehad.
16 September 1932 bij Turenne in Algiers 61
dooden en 100 gewonden.
12 September 1917 bU Saint Mlchel de Mad-
rlenne. waar een trein met verlofgangers ver
ongelukte. Ongeveer honderd dooden. De cen
suur uit die dagen verhinderde publicatie.
37 Juli 1891 nabij Saint Mandé: 50 dooden
en 180 gewonden.
28 Juni 1864 viel nabij Richelieu een trein in
de rivier: 97 dooden en 383 gewonden.
De eerste ernstige spoorwegramp, waarbij de
PARIJS, 26 Dec. (V.D.). Maandag werd het
laatste slachtoffer onder de puinhoopen van den
trein, ParijsNancy, die bü Dagny is veronge
lukt, geborgen. In totaal werden op de plaats
van de ramp 195 dooden gevonden. Vüf en dertig
lüken zün zóó ernstig verminkt, dat zü tot dus
ver niet konden worden geïdentificeerd. Van de
ongeveer driehonderd gewonden, hebben hon
derd personen ernstige kwetsuren opgeloopen.
Velen van hen zullen er het leven niet afbren
gen.
Maandag is de situatie ter plaatse door auto
riteiten opgenomen om te trachten de oorzaak
van de ramp vast te stellen.
Volgens verklaringen van getuigen en vol
gens den machinist en den stoker zou het sig
naal van den trein voor Straatsburg op veilig
hebben gestaan, hetgeen dan het gevolg moet
zijn van het niet functionneeren der seinen
wegens den mist en de vorst. Een definitieve
conclusie is nog niet genomen. De signaalmasten
worden door ingenieurs gecontroleerd.
Uit het boekje, dat op iedere locomotief wordt
bügehouden en waarin büzonderheden betref
fende de reis worden genoteerd, stond als laat
ste mededeellng vermeld, dat de snelheid 102
6 103 K.M. bedroeg. Volgens de dienstregeling
moet de snelheid op dit baanvak van de lün
ParijsStraatsburg 110120 KM. bedragen. De
gemaakte snelheid was dus, in overeenstemming
met het minder gunstige zicht, verminderd.
Te Parijs is de opwinding in verband met het
spoorwegongeluk zeer groot. Er worden scherpe
verwüten gericht aan het adres van de Com
pagnie de l'Est, welke het traject, waarop het
ongeluk heeft plaats gehad, exploiteert. In
eenige bladen wordt de arrestatie geëischt van
den direceur der maatschappij. Verscheidene
parlements-afgevaardlgden hebben reeds Tnter-
pellaties aangekondigd.
De Compagnie heeft medegedeeld, dat haar
dokters op gezette tijden de gewonden, die in
de ziekenhuizen worden verpleegd, bezoeken
Geweldig waren de weerstanden, welke de
bü dezen bouw te overwinnen gaf. De
zeearm
dat de
daarbü
de «(rooming van het water buitengewoon
snel en krachtig. Daarenboven diende nog re-
PARIJS. 26 Dec. Omtrent de treinramp
bü Parüs werd door een der overlevenden, de
heer Mathieu die met zün vrouw en kinderen
in den trein naar Nancy was gezeten, het vol
gende verteld:
„Ik had plaats genomen in het vierde rijtuig.
WÜ waren zoowat twintig minuten uit Parijs.
Ik las mün krant en mijn vrouw voedde ons
jongste kind. Eensklaps kreeg ik den Indruk, dat
de trein uit de rails ging. Ik spreidde mün ar
men uit om mün vrouw en kind te beschermen.
Een vreeselük gekraak werd gevolgd door een
seconde van absolute stilte en dadelük daarop
verhieven zich de kreten en het gehuil der ge
wonden. Ik nam het kind tarcaaMn armen en
maakte, dat ik weg kwam, gevolgd door mün
vrouw.
Ik zou U niet precies kunnen zeggen hoe wü
$r In geslaagd «ün den wagon te verlaten. Een
feit blüft in mün hersens gegrift: „wü hebben
elkaar teruggevonden, gezond en wel op twee
honderd meter afstand van de plaats van het
onheil.”
Een bewoner van Nolsy-le-Sec. de heer Mar
tin, statlonsbeambte van Boblgny, gaf ons het
volgende verhaal van zün redding:
„Ik bevond mü in het derde rijtuig van den
verongelukten tretfiT Plotseling een helsch spec-
takel, een ontzettend gekraak, ik werd bedolven
onder een hoop bagage, zonder echter gewond
te worden. In doodsangst riep ik mün vrouw
toe: ,Ben je gewond?” Verschillende keeren
herhaalde ik mün vraag, maar mün vrouw
zoo kwam ik later te weten was evenals ik
geheel bedolven onder een berg bagage en, of
schoon ook zü geen kwetsuren opliep, kor» zü
mü niet antwoorden. Na eenige minuten, die
verschrikkelük lang duurden, begreep ik, dat
men trachtte ons uit onze vreeselüke positie te
bevrüden. Een man was met alle macht bezig
den wagon leeg te ruimen en riep ons toe. moed
te houden. Eindelük slaagde hü in zün pogingen.
Mün vrouw en ik vroegen dankbaar naar den
naam van onzen redder. Het was de heer Col-
lot, burgemeester van Dampierre les Jotnville.
Nooit zullen wü dezen n
voornemens hem een bi
ik zal trachten hem al mün dankbaarheid te
betuigen.”
Een van de eersten, die te hulp snelden, was
een Inwoner van het dorpje Pomponne, die het
volgende verhaal doet:
„Het was verschrikkelük zoo vertelde hü
met een stem, nog heesch van ontroering te
zien hoe de overlevenden als dol geworden
vluchtten, sommigen met bloedende gezichten,
anderen met gekneusde ledematen. Eerst snel
den eenige particuliere wagens te hulp, daarna
de gendarmerie van Lagny en van Chellee en
de brandweer uit de omstreken en tenslotte
eenige ambulances. Toen begon de moeilüke be-
vrüding van de gewonden.”
Een lultensmt-kolonel vertelt hoe hü een jon
getje, dat evenals hüzelf ongedeerd bleef, te
Parijs terugbracht bü zün vader, een spoorweg
beambte, wiens vrouw echter om het leven was
gekomen.
van aftroggelarü en van misbruik gemaakt te
hebben van zün ambt.
De andere arrestatie heeft niet direct iets te
maken met de zaak Pauwels.
De agent van polltie V. B. van Schaarbeek
is schatbewaarder van den sportkring van
Schaarbeek. Hü moest in kas hebben een som
van 25.000 fr. Toen het bestuur hem een som
metje vroeg van 3000 fr. om geschenkjes te koo-
pen voor de leden bü het Kerstfeest zocht V. B.
almaar uitvluchten. Tot hü klacht kwam in-
dlenen „tegen onbekenden”, die ’s nachts een
Inbraak ten zünent hadden gepleegd en het
kasgeld van den bond zouden hebben buitge
maakt. Men heeft V. B. heel eenvoudig gevan
gen gezet.
Dit is, inderdaad, een zeer op zich Self staand
feit. Maar dat is het niet meer als men weet
dat het heele schandaal van omkooperü en
.ollepotterü” te Schaarbeek ontslaan is. dat
Pauwels zün hoofdkwartier had te Schaarbeek
en dat de eerst aangehouden politle-commissa-
rls dene van Schaarbeek was!
Dit zeer slecht voorbeeld van hoogerhand
heeft voorzeker den agent beïnvloed
Het heet dat de commissaris van Diest Van
alle verdenking vrü is» Waar reeds zooveel com
missarissen in de gevangenis ..zuchten" loont
het voorzeker we! de moeite te vermelden dat de
commissaris van Diest van alle verdenking vrü
is. ofschoon zün dochter in deze stad het agent
schap Pauwels bestuurt!
De heer Pauwels is intusschen naar de gevan
genis van Leuven overgebracht om gehoord te
worden door den onderzoekenden magistraat
van Leuven inzake het politleschandaal in deze
stad.
PEKING, 36 Dec. (V. D.) Officieel wordt
medegedeeld, dat de Ctilneesche regeerlngstroe-
pen onder commando van generaal Cheng bü
Chlcho een overwinning op de opstandige troe
pen hebben behaald. De opstandelingen zün op
de vlucht geslagen en worden door de regee-
ringstroepen achtervolgd.
Door deze overwinning is het tienduizenden
Chlneesche vluchtelingen, die zich op Russisch
gebied bevinden, mogelük geworden terug te
keeren.
wierpen gedurende vüftlg minuten bommen.
Onder de bevolking ontstond een paniek. Het
aantal slachtoffers zou 26 bedragen.
WASHINGTON, 26 Dec. (V. D.) President
Roosevelt heeft Zondag in een Kerstboodschap
tot het Amerikaansche volk een pleidooi voor
naastenliefde gehouden.
Hü betuigde zün dankbaarheid aan de dui
kenden, die hem Kerstgroeten hebben gezonden.
„Voor mü en voor mün familie is bet de ge-
lukklgste Kerstmis. Steeds meer hebben de
woorden „Gü suit Uw naaste liefhebben als
Uaelve” een nieuwe beteekenls voor ons gekre
gen. Het is ons doel dit toe te passen in ons
dagelüksch leven. Moge de toepassing van dit
hooge Ideaal bü ons allen in de Jaren, die ko
men, toenemen
Toen de President en mevrouw Roosevelt bü
6en Kerstboom, welke was opgesteld nabü het
Waahlngton-monument, arriveerden, hadden
zich vele duizenden aldaar verzameld. Zü gaven
Persoonlijk speelgoed en andere giften aan kin
deren. Bü de Kerstviering op het Witte Huis
verklaarde Roosevelt: ,Jn gedachten zün wü-te
«amen met millioenen anderen, in ons eigen en
in andere landen en andere continenten in ge
lukkige en eerbiedige beleving van den geest van
Kerstmis.”
De treincatastrophe in Frankrük brengt ons
in herinnering wat W t. B. in „De Tüd” van
19 Juli 1930 schreef over de grootste spoorweg
ramp der tüden.
Wü laten hem hier aan het woord:
Op een zonnigen dag in Mei 1878 werd de
nieuwe spoorbrug over de Firth of Tay, in
Schotland, met groote feestelükheden geopend.
Zes jaar had de bouw van deze brug gevorderd
en de moeilükheden die zich daarbü opwierpen
waren enorm De uit neme ndste ingenieurs van
Engeland hebben eraan medegewerkt het
gold de overbrugging van den 3000 Meter broe
den mond van de Tay, om de spoorbaan van
Edinburgh naar Dundee in rechte lün door te
kunnen trekken.
PARIJS. 26 December (VD.) Zondagochtend
om drie uur is de buitengewone parlements-
zlttlng gesloten, nadat Kamer en Senéat de
voorstellen tot gezondmaking der financiën
definitief hadden afgehandeld. De financieele
wet sluit op een bedrag van 4.476 mlllloen
franken.
Het parlement zal op 9 Januari weer in ge
wone zitting bijeen komen.
i der»
eind*»
Nadat Z.Em. Kard. Granite di Belmonte de
wenschen had uitgesproken hield ZK de Paus
een toespraak, waarin Hü de gebeurtenissen
van het afgeloopen jaar herdacht. ZUne Heilig
heid herinnerde aan den rükdom der geeste-
het Jubeljaar en
Genaden. In het
PARIJS. 26 Dec. (Reuter). Volgens het
..Journal” is bü het onderzoek de juistheid ge
bleken van de verklaringen van den steker
en den machinist, die in verband met de Fran-
sche spoorwegramp gearresteerd werden.
De seinen zouden inderdaad op veilig hebben
gestaan.
De verdediger der arrestanten heeft daarom
reeds in vrüheldstelllng verzocht.
NEW YORK, 26 Dec. Leon Tourain de leider
ter Armeensche Kerk in de Vereenigde Staten
Canada en Zuid-Amerika, is Zondag tüdens den
kerkdienst door moordenaarshand gevallen.
^Artsbisschop Tourain schreed naar het altaar,
toen vier mannen uit een kerkbank te voor-
•chün traden. Een hunner stak met een gewel-
<Ü8 slagersmes eenige malen in op den geeste-
Wke. De mannen zün gearresteerd.
_,De moord moet om politieke redenen zijn ge-
pteeed.
bekende ontdekkingsreiziger Dumont d’Urville
het leven verloor, had plaats op 8 Maart 1842
verlofgangers) 32 dooden en 75 gewonden.
Verder kunnen worden genoemd de spoorweg-
ongevallen bü:
Batignolles in 1921:
wonden.
Sens in 1919: 23 dooden en 90 gewonden.
Rollebolse in 1918 (trein met Amerikaansche
verlofgangers) 3 2dooden en 75 gewonden.
Tarbes in 1922 32 dooden en 35 gewonden.
Acheres in 1926 20 dooden en 80 gewonden.
Saint Eller In 1933 37 dooden en 50 gewonden.
Saujon in 1910: 39 dooden en 59 gewonden.
Interessant zü nook de cüfers van het Mi
nisterie van Openbare Werken omtrent het
totaal aantal dooden per jaar tengevolge van
spoorwegongevallen, waaruit blükt, dat de ramp
bü Lagny meer slachtoffers veroorzaakte, dan
anders het geheele Jaar vallen.-met uitzondering
van de oorlogsjaren.
Bü spoorwegongevallen kwamen om: 1910 97;
1911 60; 1913 50; 1913 60; 1914 210; 1915 43;
1916 37; 1917 257; 1918 349; 1919 271; 1920 123;
1931 137; hetgeen met inbegri pvan de oorlogs
jaren een gemiddelde is van 153 dooden per jaar
kening te worden gehouden met het ruwe kli
maat, dat in alle seizoenen stormen van onge-
loofel’üke hevigheid met zich meebracht.
De plannen voor den brugbouw moesten alle
deze moeilükheden omvatten. Men moest niet
alleen zün berekeningen maken naar de lasten,
welke de brug zou hebben te dragen, maar ook
den aandrang der natuurkrachten becüferen.
Gedurende den bouw, waaraan van 1872 tot 1878
gewerkt Werd, woedden herhaaldelük orkanen
van zulk een hevigheid, dat per maand niet
meer dan vüf «es arbeidsdagen benut konden
worden, en tweemaal dreigde de storm den gan-
schen arbeid te vernielen. In den herfst van
1872 brak er een orkaan uit, welke een volle drie
weken duurde, en het werken aan de brug on-
mogelük maakte. Toen de brug reeds büna vol
tooid was, sleurde op 2 Februari 1877 een tor-
Maandagochtend om 10 uur verscheen presi
dent Lebrun in de pare de l'Est, o.a. verwel
komd door den Parjjschen politiechef Chiappe
De lüken der slachtoffers stonden opgebaard
in de .salie des bagages". Slechts eenige families
hebben de voorloopig !n gebruik genomen kisten
vervangen door eikenhouten.
Zwügend .schreed de president voort langs de
baren. Hü las de namen, met krijt of potlood
geschreven, op de kisten, namen ook van kin
deren van zeven en acht jaren.
Een diepe buiging maakte de president naar
het gedeelte, waar de onbekende slachtoffers
zün ondergebracht.
Verder bracht hü een bezoek aan het St. Louls-
ziekenhuls, waar hü bleef staan bü het stoffelük
ovAschot der ernstig gewonden, die zün over
leden, waarna hü een bezoek bracht aan de
verschillende gewonden, zich met eenige hun
ner enkele oogenbllkken onderhoudend. Lebrun
verzocht het personeel dank te brengen voor
hun toewüding.
lüke schoonheden van
dankte God voor deze
Jubeljaar is de Verlossing niet alleen herdacht,
in vele zielen werkzaam geweest. De
reeds met een Vaderlük
pelgrims,
zeide Züne Heiligheid
Wü eigenlük den Zegen
de
Blaar
H. Vader begroette
hart de toekomstige
„Hierna", aldus
schertsend, „zouden
kunnen geven, dien Gü verwacht, want
nieuwsgierigheid naar de zeer belangrüke rede
van den Paus, waarover de berichten ook Ons
liereikten, zal onbevredigd blüven.”
De H. Vader wilde echter toch over enkele
dingen spreken, omdat vele geloovigen en Her
ders niet uit nieuwsgierigheid, maar raad zoe
kend vragen, hoe zü over sommige kwesties
moeten denken.
,4n de eerste plaats", aldus zeide de Paus,
geldt dit, het woord is antipathiek, de sterili
satie, die een voorwerp van staatswetten ui-
maakt.
Omdat het onderwerp aoo antipathiek is,
verheugt het Ons een kort en helder antwoord
te kunnen geven.
Eerst van het jaar 1931 dateert de beslissing
van het Heilig Officie en van 1930 de Ency
cliek „pastl Connubil”, die eveneens hierover
een oordeel uitspreekt. Hierin vinden de ge
loovigen en Herders een duidelüke richtiün.
In de tweede plaats wilde de H. Vader den
huldigen algenjeenen toestand bespreken.
4>ze laat”, aldus Züne Heiligheid, „zoo
veelvuldige tegenstellingen, zulk een onrust en
vruchteloos zoeken zien als de geschiedenis
nooit gekend heeft. Over dit alles kunnen Wü
geen oordeel uitspreken. Slechts één woord
kunnen Wü zeggen, wanneer men vraagt, wat
zü, die bezorgd zün voor den vrede en het
welzün der wereld, kunnen doen: bidden en
nog eens bidden.”
Dat Is, wat Wü ook voortgaan te doen, de
Goddelüke goedheid smeekende om uitkomst
voor de raoelooze wereld.
Tenslotte gaf de H. Vader den Zegen en on
derhield zich nog eenige oogenbllkken met de
aanwezigen.
De signalist trachtte zich met het telegraaf
kantoor aan het noordelük brughoofd in ver
binding te stellen. Telephoon had men toen nog
niet. Het noordelük telegraafstation gaf echter
geen antwoord meer. De draden schünen ge
broken te zün. Een panische schrik greep de
aanwezigen aan. Zü verwittigden den *atiops-
chef van Tay, die zich terstond met een loco
motief op weg begaf. Binnen een kwartier was
hü ter plaatse. In weerwil van oen geweldigen
storm reden zü voorzichtig de brug op. Nauwe-
lüks hadden zü echter ’n kilometer ver gereden
en hadden den eersten mlddenpüler bereikt/
of de machinist remde zóó krachtig, dat de ma
chine büna uit de rails sprong. Hü had bü het
schünsel van de maan een ontzettenden. gapen
den afgrond ontdekt. Het middelste deel van de
brug bestond niet meer. De orkaan had drie
der middelste pülers, de sterksten, weggeslagen
en de trein was in de diepte gestort. De instor
ting moest onmiddellük vóór den overtocht van
den trein hebben plaats gegrepen, want de
baanwachter had een kwartier vóór de aan
komst van den trein de brug gepasseerd. De
machinist, die niets vermoedend over de brug
reed, moest plotseling den gapenden afgrond
bemerkt hebben, waarop hü toereed. Tever
geefs deed hü de remmen werken, de zwaar-
bevrachte trein, die niet meer tot staan ge
bracht kon worden, sprong in de leegte en stort
te in den stroom. Het eerste oogenblik dachten
de lieden, die zich op de hulplocomotief bevon
den, dat de trein aan de andere züde van de
brug stond, daar zü een rood licht meenden te
zien. Dit was echter niet het achterlicht van
den trein, doch een kustlicht. De trein zelf lag
in de diepte, met al zün personeel en al zün
reizigers. Niemand had zich kunnen redden.
Een uur later spoelden ongeveer vier mülen
verder stroomafwaarts, bü Broughly-Ferry,
eenige postzakken aan land, welke uit den post
wagen van den verongelukten trein afkomstig
waren.
Aan het bergingswerk viel voorloopig niet te
denken. De storm woedde met ongelooflüke
kracht. Dat er iemand van het personeel of van
de reizigers nog in leven zou zün, werd ónmo
gelijk geacht, en terecht daar Immers de ri
vier ter plaatse meer dan 70 M. diep was Des
nachts, toen de storm een weinig bedaarde, kon
men het wagen met een stoomboot de plaats
des onheils op te zoeken. Men zag, dat het ge
heele middenstuk van de brug over een lengte
móeten aankomen, leed door den storm sterke van 1000 M. met pülers en al weggeslagen was
vertraging en bereikte eerst om 7 14 den zulde- 1 Slechts eenige kolken in de rivier wezen de
plek aan. waar de trein met 200 menschen in
de diepte lag.
Het bergingswerk ging met groóte moeilük
heden gepaard en vorderde langzaam. De dui
ker, die naar beneden werd gezonden, kon tot
op 5 Januari slechts één lük bergen.
In drie weken tüds werden 30 lüken deels
gevonden, deels aan land gespoeld.