Kerstrede van den H. Vader
De spoorwegramp in Frankrijk
de Firth of .Tay
De ramp
van
4
Gezellig op reis, en
Macia overleden
plotseling
HET SCHANDAAL IN
BELGIE
KERSTBOODSCHAP VAN
ROOSEVELT
STORMNACHT VAN ’78
Moord in een kerk
BIDDEN”
„BIDDEN EN NOG EENS
WOENSDAG 27 DECEMBER
Driehonderd dooden in
de
Tydens de Kerstdagen
Z. H. Paus Pius XI
Freiherr Von Richthofen
Geredden vertellen
Chautemps er doorheen
Twee nieuwe aanhoudingen
Kerst-amnestie in
Amerika
De opstand in Foekien
Protest tegen de arrestaties
voor
201 dooden
and.
De seinen stonden op veilig
Sir John Simon op Capri
Gezelschap van Roehm?
Armeniërs
neergestoken
Z-H- de Pads over de
sterilisatie
Op 74-jarigen leeftyd. Plechtige
begrafenis
Herinnering aan de grootste spoor
wegramp der tyden
200 menschen in de
diepte
Tot Senaatspresident by het
Gerechtshof benoemd
Foetsjau gebombardeerd
26 dooden
Paniek tydens Nachtmis op
de Philippynen
Een burgemeester redt een echt
paar van onder een vracht
bagage
De financieele voorstellen
af gehandeld
Aartsbisschop der
Hy houdt een pleidooi
naastenliefde
V ulkaan-uitbar stingen
1
J)s algemeens toestand laat zoo
vele tegenstellingen zien als
de geschiedenis nooit
gekend heeft”
Nieuwe aanklacht tegen
O’Duffy
F
5
I
goM
Ontniddellyk werden hulp-telefoon-
posten ingericht
LISSABON, 38 Dec. President kolonel Fran
cesco Macia is Maandagochtend overleden Ma
cia, die 74 jaar oud werd, was de eerste presi
dent van den nieuwen Catalaanschen staat On
langs onderging hij een blindedarm -operatie.
den
inde
PARUS, 36 Dec. (V. D.) Het aantal dooden
tengevolge van het Spoorwegongeluk bij Lagny
bedroeg hedenavond 201. In het ziekenhuis van
Lagny zijn 15 zwaargewonden overleden.
■ddw
Maata
an da
Volgen* een nader berieht alt Sjanghai *Un
bU het bombardement van Foetejaa I860 men-
schen gedood.
en
het
(Van een bijzonderen correspondent).
Het Brusselsche parket Is tot dé aanhouding
overgegaan van een bediende aan het minte-
BERLIJN. 23 Dec. Naar de .Reichsanzel-
ger" meldt, is op voorstel van den Rijksraad,
de raadsheer bij het Rüksgerechtahof Freiherr
Von Richthofen benoemd tot senaatspresident
bjj bet Rjjksgerechtshof.
i
HU beeft toen geen uitvoering aan zijn plan
kunnen geven door zijn arrestatie. De tekst van
de rede werd echter in een lersch blad gepu
bliceerd.
NEW-YORK. 36 Dec. (Reuter) De Kerst
dagen zyn ook rijk aan ongelukken geweest In
de V. 8; het totaal aantal dooden bedraagt 300.
Vandaag. Tweeden Kerstdag, werd New-York
bezocht door een sneeuwstorm, zooals men in
jaren niet meer meemaakte. BU een swaren
storm op het Michigan-meer zyn twee sleepboo-
ten met 8 opvarenden vergaan. In het Midden
westen rijn velen van kou omgekomen. De
meeste doodelUke ongelukken zyn echter te wij
ten aan het autoverkeer.
3
De voorzitter van het Catalaansche parle
ment, Jean Casanovas, beeft bet presidentschap
der generaliteit Catalonlë op zich genomén en
zal overeenkomstig de grondwet het president
schap ad interim waarnemen.
De kabinetsraad besloot, dat bet stoffelijk
overschot van Macia ter aarde zal worden be
steld met bet eerbetoon, verschuldigd aan een
generaal-opperbevelhebber.
Binnen acht dagen zal het Catalaansche par
lement een nieuwen president kiezen In poli
tieke kringen spreekt men van de mogclUkheid,
dat de Spaansche ambassadeur te Brussel. Sal
vator Albert, opvolger van Macia zal worden.
MANILLA, 36 Dec. (Reuter Tengevolge van
een vulkanische uitbarsting gepaard aan een
springvloed tUdens de Kerstdagen op de Phllip-
pUnen zyn 13 personen gedood en velen dakloos.
De materieele schade Is zeer aanzienlyk. In de
provincie Sorzogon zUn vele hulaen vernield
door een uitbarsting van de vulcaan Bulusan.
Ook werdén vele hulzen meegesleurd door het
zwavelhoudende water, dat deze vulcaan utt-
wierp.
Toen tn het dorp Tunauan In de Nachtmis de
lichten op het altaar plotseling werden ontsto
ken, meenden de geloovlgen, dat een brand uit
brak. Er ontstond een paniek, allen drongen
naar de uitgangen. In het gedrang zUn zeven
personen om het leven gekomen.
ziekenhuis, waar hy bleef staaii by het stoffelUk
overschot der ernstig gewonden, dje zUn over
leden. waarna hy een bezoek bracht aan de
verschillende gewonden, zich met eenlge hun
ner enkele oogenbllkken onderhoudend. Lebrun
verzocht het personeel dank te brengen voor
hun toewUding.
0X0^
terie van Arbeid en NUverheid. Het betreft hier
den genaamden Frans Willems, 40 jaar oud. ge
boortig van Aalst, en wonende te Brussel. Wil
lems was belast met het onderzoek ..commode
en in-commodo" betreffende de oprichting van
nyverheidsins.elllngen. Wilden de aanvragers
een gunstig onthaal bekomen zoo gezegd van
het ministerie op hun verzoek om zulke inrich
ting te bouwen dan wees Willems hun den weg:
olie en benzine bestellen by de firma Pauwels.
waarvan Willems ten andere een agentschap
had.
Willems is opgesloten en wordt in beschul
diging gesteld voor handel in onderscheidings-
teekens ook hy was daarmede gemoeid!
PARIJS. 26 Dec. (V.D.). Maandag werd het
laatste slachtoffer onder de pulnhoopen van den
trein, ParijsNancy, die by Dagny is veronge
lukt, geborgen. In totaal werden op de plaats
van de ramp 195 dooden gevonden. VUf en dertig
lUken zUn zóó ernstig verminkt, dat zU tot dus
ver niet konden worden geïdentificeerd. Van de
ongeveer driehonderd gewonden, hebben hon
derd personen ernstige kwetsuren opgeloepen
Velen van hen zullen er het leven niet afbren
gen.
Maandag is de situatie ter plaatse door auto
riteiten opgenomen om te trachten de oorzaak
van de ramp vast te stéllen.
Volgens verklaringen van getuigen en vol
gens den machinist en den stoker zou het sig
naal van den trein voor Straatsburg op veilig
hebben gestaan, hetgeen dan het gevolg moet
zUn van het niet functkmneeren der seinen
wegens den mist en de vorst. Een definitieve
conclusie is nog niet genomen. De signaalmasten
worden doen- ingenieurs gecontroleerd.
Uit het boekje, dat op Iedere locomotief wordt
bUgehouden en waarin bijzonderheden betref
fende de reis worden genoteerd, stond als laat
ste mededeellng vermeld, dat de snelheid 102
A 103 KM. bedroeg. Volgens de dienstregeling
moet de snelheid' op dit baanvak van de jyn
ParUsStraatsburg 110120 K M. bedragen.'De
gemaakte snelheid was dus. in overeenstemming
met het minder gunstige zicht, verminderd.
Te ParUs Is de opwinding in verband met het
spoorwegongeluk zeer groot. Er worden scherpe
verwijten gericht aan het adres van, de Com
pagnie de lEst, welke het traject, waarop het
ongeluk heeft plaats gehad, exploiteert. In
eenlge bladen wordt de arrestatie geëischt van
den dlreceur der maatschappU- Verscheidene
parlements-aftfbvaardlgden hebben reeds inter
pellaties aangekondigd.
De Compagnie heeft medegedeeld.- dat haar
dokters op gezette tijden de gewonden, die in
de ziekenhuizen worden verpleegd, bezoeken
TOKIO. 26 Dec. (V. D.) Naar officieel gemeld
wordt, hebben vliegtuigen van de regeering te
Nanking Zondagmiddag Foochow Foetsjau in de
opstandige provincie Foekien gebombardeerd.
VUf vliegtuigen verschenen boven de stad en
van aftroggelarU en van misbruik gemaakt te
hebben van zyn ambt.
I> andere arrestatie heeft niet direct iets te
maken met de zaak Pauwels.
De agent van politie V. B. van Schaarbeek
is schatbewaarder van den sportkring van
Schaarbeek. HU moest In kas hebben een som
van 25.000 fr. Toen het bestuur hem een som
metje vroeg van 3000 fr. om geschenkjes te koo-
pen voor de leden bU het Kerstfeest zocht V. B’
almaar uitvluchten. Tot hU klacht kwam in-
dlenen „tegen onbekenden", die 's nachts een
inbraak ten zUnent hadden gepleegd en het
kasgeld van den bond zouden hebben buitge
maakt. Men heeft V B. heel eenvoudig gevan
gen gezet.
Dit is. inderdaad, een zeer op zich zelf slaand
feit. Maar dat is het niet meer als men weet
dat het heele schandaal van omkoopery en
.ollepotterU” te Schaarbeek ontslaan is. dat
Pauwels zijn hoofdkwartler had te Schaarbeek
en dat de eerst aangehouden polltle-commissa-
ris deze van Schaarbeek was!
Dit zeer slecht voorbeeld van hoogerhand
heeft voorzeker den agent beïnvloed
Het heet dat de commissaris van Diest van
alle verdenking vry is. Waar reeds zooveel com
missarissen in de gevangenis ..zuchten" loont
het voorzeker we! de moeite te vermelden dat de
commissaris van Diest van alle verdenking vrU
is. ofschoon zjjn dochter In deze stad bet agent
schap Pauwels bestuurt!
De heer Pauwels is intusschen naar de gevan
genis van Leuven overgebracht om gehoord te
worden door den onderzoekenden magistraat
van Leuven inzake het poUtieschandaal in deze
stad.
WASHINGTON, 26 Dec. (V. D) Roosevelt
heeft ter gelegenheid van het Kerstfeest on
geveer 1500 gevangenen amnestie verleend.
Deze gevangenen zyn in de oorlogsjaren ver
oordeeld wegens spionage, verraad, oppositie
tegen de deelneming der V 8. aan den oorlog
of wegens weigering zich voor den militairen
dienst te laten inschrUven.
ROME, 26 Dec. (V.D.). Zondagochtend is de
Britache minister van Buiten land Zaken.
Simon, met rijn echtgenoot* te Gemis aange
komen. Vandaar werd hu door den kapiteln-
vlleger Biseo naar Capri overgebracht.
Men neemt aan, dat Simon pas op 3 Januari
een onderhoud met Mussolini zal hebben.
Sir John Simon heeft zUn Intrek genomen in
hetzelfde hotel, waar kapitein Roehm, de chef
vaa den Staf der S.A., logeert.
PARIJS, 26 Dec. Zelfs in Frankrijk, waar het
aantal ongelukken op de spoorwegen niet klein
is, is het aantal slachtoffers van de ramp bü
Lagny zonder precedent.
WU laten hier een Ijjat volgen van spoorweg
rampen die in FrankrUk en zUn koloniën plaats
hebben gehad.
16 September 1932 bU Turenne in Algiers 61
dooden en 100 gewonden.
13 September 1917 bU Saint Michel de Mau-
rlenne. waar een trein met verlofgangers ver
ongelukte. Ongeveer honderd dooden. De cen
suur uit die dagen verhinderde publicatie.
27 Juli 1891 nabU Saint Mandé: 50 dooden
en 180 gewonden.
28 Juni 1864 viel naby Richelieu een trein tn
de rivier: 97 dooden en 383 gewonden.
De eerste ernstige spoorwegramp, waarby de
Maandagochtend om 10 uur verscheen presi
dent Lebrun in de Gare de l’Est. o.a. verwel
komd door den Parjjschen politiechef Chiappe
De UJken der slachtoffers stonden opgebaard
in de .salie des bagages". Slechts eenige families
hebben de voorloopig in gebruik genomen kisten
vervangen door eikenhouten.
Zwügend schreed de president voort langs de
baren. HU las de namen, met krijt of potlood
geschreven, op de kisten, namen dok van kin
deren van zeven en ach» jaren.
Een diepe buiging maakte de president naar
het gedeelte, waar de onbekende slachtoffers
zUn ondergebracht.
Verder bracht hU een bezoek aan het St. Louls-
wierpen gedurende vUftlg minuten bommen.
Onder de bevolking ontstond een paniek. Het
aantal slachtoffers zou 36 bedragen.
TOKIO. 36 Dec. (V. D.) Uit Kagoshima wordt
geseind, dat vier personen zUn gedood, veertig
worden vermist, tien ernstig en twintig licht
gewond werden door een uitbarsting van den
vulkaan op het eiland Kuchlnoerabe, 85 mylen
ten zuiden van Kyushu. Tien huizen werden
onder de gloeiende asch bedolven.
De bevolking van bet eiland bestaat uit 1800
zielen. Er is veel vee omgekomen. De bewoners
van het eiland vluchten naar de kust, waar zU
wachten op hulp, die met den grootsten spoed
uit Kyushu wordt gezonden.
nado van ongehoorde kracht twee der gewel
digste schoren van 75 M. spanning; alsmede een
daarbU aansluitende schoor van 45 M. van de
pUlers af, en slingerde deze yzermassa, welke
meer dan 400 ton woog, in de diepte.
ElndelUk. na zes jaar. was de brug kant en
klaar Haar lengte bedroeg 3155 M. ZU behoorde
tot de geweldigste bouwwerken der toenmalige
wereld. De pijlers waren voor het meerendeel op
rotsen gefundeerd. Slechts in het midden, waar
de stroom veel te diep was, moest men anders
te werk gaan. Op deze plek liet men koiossale
betonblokken zinken en baseerde daarop de pU
lers. Daar de brug zoo hoog gebouwd moest
worden, dat ook groote zeeschepen eronder door
konden varen, lag bet gevaarte zelf 27 M. hoog
boven het water. De beide middelste pülers, de
hoogsten, bereikten een hoogte van 56 M. De
totale kosten van dit enorme bouwwerk bedroe
gen niet minder dan drie-en-half mlllioen gul
den, ofschoon de brug zeer smal was, en er
slechts enkel spoor over liep.
In de kringen der Engelsche technici werd
gejubeld en de nieuwe brug werd als eerj weer
ga looze werktuigkundige prestatie begroet.
Slechts één enkele stem verhief zich teg^n de
zen lofeen der vooraanstaande bruggenbou
wers van Engeland, John Fowler, de bouwer
van de machtige, 7 KM. lange brug over de
Firth of Forth, ultte in een blad een zeer scher
pe crlliek over de nieuwe brug en beweerde, dat
zij niet lang weerstand zou kunnen bieden aan
de groote stormen en binnen korten tyd een
zware catastrophe zou veroorzaken. Reeds na
een jaar zou hU gelUk krijgen. De brug over de
Flrth of Tay werd de schouwplaats van de
grootste en huiveringwekkendste spoorwegramp,
welke ooit heeft plaats gegrepen.
Den 28sten December 1879. s namiddags om
vier uur, vertrok een geregelde personentrein,
met bUzonder veel passagiers, van Edinburgh
naar Dundee. Het was een Zondag en de trein
voerde in zUn zes wagons 200 menschen mee
Den geheelen dag al woedde er een zeer sterke
storm, welke in de namiddaguren tot een or
kaan van ongeloofeWke kracht aangroeide. De
trein, die eigenlijk reeds om 7.15 te Dundee had
moeten aankomen, leed door den storm sterke
vertraging en bereikte eerst om 7.14 den zulde-
lUken opgang van de brug. Weinig minuten
later alarmeerden drie visschers. die in de buurt
van het zuidelijk brughoofd bezigheden hadden,
het signaalstatlon. dat zich in dit brughoofd
bevond. ZU beweerden, dat zU gezien hadden,
hoe de trein de brug opreed, daarna hadden zU
plotseling een helle vuurgloed waargenomen en
ondanks de woedende orkaan een ontzettend
gekraak gehoord.
De signalist trachtte zich met het telegraaf
kantoor aan het noordeiyk brughoofd tn ver
binding te stellen. Telephoon had men toen nog
niet. Hej noordelijk telegraafstation gaf echter
geen antwoord meer. De draden schUnen ge
broken te zjjn. Een panische schrik greep de
aanwezigen aan. ZU verwittigden den stations
chef van Tay, die zich terstond met een loco
motief op weg begaf. Blnnen_gen kwartier was
hU ter plaatse. In weerwil van den geweldigen
storm reden zy voorzichtig de brug op. Nauwe-
lUks hadden zU echter 'n kilometer ver gereden
en hadden den eersten mlddenpUler bereikt,
of de machinist remde zóó krachtig, dat de ma
chine t>Una4uit de rails sprong. HU had bU het
schUnsel van de maan een ontzettenden. gapen
den afgrond ontdekt. Het middelste deel van de
brug bestond niet meer. De orkaan had drie
der middelste pUlers, de sterksten, weggeslagen
en de trein was in de diepte gestort. De instor
ting moest onmlddellUk vóór den overtocht van
den trein hebben plaats gegrepen, want de
baanwachter had een kwartier vóór de aan
komst van den trein de brug gepasseerd. De
machinist, die niets vermoedend over de brug
reed, moest plotseling den gapenden afgrond
bemerkt hebben, waarop hU toereed. Tever
geefs deed hU de remmen werken, de zwaar-
bevrachte trein, die niet meer tot staan ge
bracht kon worden, sprong in de leegte en stort
te in den stroom. Het eerste oogenbllk dachten
de lieden, die zich op de hulplocomotief bevon
den, dat de trein aan de andere zijde van de
brug stond, daar zU een rood licht meenden te
zien. Dit was echter niet het achterlicht van
den trein, doch een kustlicht. De trein zelf lag
in de diepte, met al zijn personeel en al zUn
reizigers. Niemand had zich kunnen redden.
Een uur later spoelden ongeveer vier muien
verder stroomafwaarts, bU Broughly-Ferry,
eenlge postzakken aan land, welke uit den post
wagen van den verongelukten trein afkomstig
waren.
Aan het bergingswerk viel voorloopig niet te
denken. De storm woedde met ongelooflUke
kracht. Dat er iemand van het personeel of van
de reizigers nog in leven zou zyn. werd ónmo
gelijk geacht, en terecht daar Immers de ri
vier ter plaatse meer dan 70 M. diep was. Des
nachts, toen de storm een weinig bedaarde, kon
men het wagen met een stoomboot de plaats
des onheils op te zoeken. Men zag. dat bet ge-
heele middenstuk van de brug over een lengte
van 1000 M. met pUlers en al weggeslagen waa
Slechts eenige kolken In de rivier wezen de
plek aan. waar de trein met 200 menschen in
de diepte lag.
Het bergingswerk ging met groote moeilijk
heden gepaard en vorderde langzaam. De dui
ker, die naar beneden werd gezonden, kon tot
op 5 Januari slechts één Ujk bergen.
In drie weken tUds werden 30 lijken deels
gevonden, deels aan land gespoeld.
PEKING 36 Dec. (V. D) Officieel wordt
medegedeeld, dat de Chineesche regeertngstroe
pen onder commando van generaal Cheng bU
Chlcho een overwinning op de opstandige troe
pen hebben behaald. De opstandelingen zijn op
de vlucht geslagen en worden door de regee-
ringstroepen achtervolgd.
Door deze overwinning is het tienduizenden
Chineesche vluchtelingen, die zich op Russisch
gebied bevinden. mogelUk geworden terug te
keeren.
PARIJS. 26 December (V D.) Zondagochtend
om drie uur is de .buitengewone parlements-
zitting gesloten, nadat Kamer en Senaat de
voorstellen tot gezondmaking der financiën
definitief hadden afgehandeid De financieele
wet sluit op een bedrag van 4.476 mlllioen
franken.
Het parlement zal op 9 Januari weer in ge
wone zitting byeen komen.
i werkzaam geweest. De
reeds met een Vaderiyk
pelgrims.
lelde ZUne Heiligheid
Wy elgeniyk den Zegen
PARIJS, 26 Dec. Het aantal personen, dat
by de spoorwegramp van Lagny om het leven is
gekomen, is in den afgeloopen nacht met drie
vermeerderd en gestegen tot 199 Tal van
zwaargewonden verkeeren nog In levensgevaar.
Van de acht nog niet geïdentificeerde lUken zyn
6 herkend.
Besloten is, dat Woensdagochtend 9.45 uur in
t station, waar de slachtoffers liggen opgebaard,
een eenvoudige lUkdienst zal worden gehouden.
waarbU alleen de familie en enkele regeerings-
vertegenwoordigers aanwsslg zullen zyn Minis
ter Paganon en de president van de betrokken
spoorwegmaatschappU zullen een rede houden.
Louis Rollin, de afgevaardigde voor Parijs,
heeft den minister van Justitie geïnterpelleerd
over bet arbitraire en onwettige jprakter van
de arrestatie van den stoker en den machinist
van den sneltrein ParijsStraatsburg De Bond
van Spoorwegarbeiders heeft geprotesteerd te
gen de arrestatie en de hoop uitgesproken, dat
de belde arrestanten onmlddellUk tn vrUheid
zullen worden gesteld.
het Jubeljaar
Genaden. In
WASHINGTON, 36 Dec. (V. D.) President
Rooaevelt heeft Zondag in een Kerstboodschap
tot bet Amerikaansche volk een pleidooi voor
naastenliefde gehouden.
Hij betuigde zyn dankbaarheid aan de dui
kenden, die hem Kerstgroeten hebben gezonden.
..Voor my en voor myn familie is het de ge
lukkigste Kerstmis. Steeds meer hebben de
voorden „Gy zult Uw naaste liefhebben als
Uaelve" een nieuwe beteekenls voor ons gekre
ten Het is ons doel dit toe te passen in ons
dzgelyksch leven. Moge de toepassing van dit
hooge Ideaal bU ons allen in de Jaren, die ko-
ibëti. toenemen
Toen de President en mevrouw Rooaevelt bU
den Kerstboom, welke was opgesteld naby het
Washlngton-monument. arriveerden, hadden
Vch vele duizenden aldaar verzameld. Zij gaven
Persooniyk speelgoed en andere giften aan kin
deren. By de Kerstviering op het Witte Huis
Verklaarde Roosevelt: ,Jn gedachten zjjn wU te
“men met millioenen anderen, in ons eigen en
ta andere landen en andere continenten in ge-
“kklge en eerbiedige beleving van den geest van
Keratmls."
YORK, 26 Dec. Leon Tourain de leider
Jw Armeensche Kerk in de Vereenlgde Staten
en Zuld-Amerika, is Zondag tydens den
kerkdienst door moordenaarshand gevallen.
“rWbisschop Tourain schreed naar het altaar,
~*n vier mannen uit een kerkbank te voor-
*hUn traden. Een hunner stak met een gewel-
®8 slagersmes eenlge malen in op den geeste-
‘vke. De mannen zyn gearresteerd.
„f3* ■“oord moet om politieke redenen zijn ge-
“ëegd.
PARIJS, 26 Dec. (Reuter). Volgens het
.Journal" is lyX-het onderzoek de juistheid ge
bleken van de verklaringen van den stoker
en den machinist, die in verband met de Pran-
sche spoorwegramp gearresteerd werden.
De seinen zouden inderdaad op veilig hebben
gestaan.
De verdediger der arrestanten heeft daarom
reeds tn vrijheidstelling verzocht.
PARIJS. 26 Dec. Omtrent de treinramp
by Parys werd door een der overlevenden, de
beer Mathieu die met zyn vrouw en kinderen
in den trein naar Nancy was gezeten, het vol
gende verteld:
„Ik had plaats genomen in het vierde rijtuig.
WU waren zoowat twintig minuten uit Parijs.
Ik las mijn krant en mUn vrouw voedde ons
Jongste kind. Eensklaps kreeg ik den indruk, dat
de trein uit de rails ging. Ik spreidde mijn ar-
men uit om myn vrouw en kind te beschermen.
Een yreeselUk gekraak werd gevolgd door een
seconde van absolute stilte en dadelUk daarop
verhieven zich de kreten en het gehuil der ge
wonden. Ik nam het kind In mijn armen en
maakte, dat ik weg kwam, gevolgd door myn
vrouw.
Ik zou U niet precies kunnen zeggen hoe wU
er in geslaatfd zyn den wagon te verlaten. Een
feit biyft in myn hersens gegrift: „WU hebben
elkaar teruggevonden, gezond en wel op twee
honderd meter afstand van de plaats van het
onheil."
Een bewoner van Nolsy-le-Sec. de heer Mar
tin, stationsbeambte van Bobigny, gaf ons het
volgende verhaal van zyn redding:
..Ik bevond my in het derde rytulg van den
verongelukten trein. Plotseling een helsch spec-
takel, een ontzettend gekraak. Ik werd bedolven
onder een hoop bagage, zonder echter gewond
te worden. In doodsangst riep ik myn vrouw
toe: ..Ben je gewond?" Verschillende keeren
herhaalde ik mün vraag, maar mUn vrouw
zoo kwam ik later te weten was evenals ik
geheel bedolven onder een berg bagage en, of
schoon ook zy geen kwetsuren opliep, kon zU
my niet antwoorden. Na eenige minuten, die
verschrikkelyk lang duurden, begreep ik, dat
men trachtte ons uit onze vreeselyke positie te
bevrijden. Een man was met alle macht bezig
den wagon leeg te ruimen en riep ons toe. moed
te houden. Eindeiyk slaagde hy in zyn pogingen.
MUn vrouw en ik vroegen dankbaar naar den
naam van onzen redder. Het was de heer Col-
lot, burgemeester van Damplerre les Joinville.
Nooit zullen wy dezen naam vergeten en ik ben
voornemens hem een brief te schrijven waarin
ik zal trachten hem al myn dankbaarheid ta
betuigen."
Een van de eersten, die te hulp snelden, was
een Inwoner van het dorpje Pomponne, die het
volgende verhaal doet:
„Het was verschrikkelyk zoo vertelde hu
met een stem, nog heesch van ontroering te
zien hoe de overlevenden als dol geworden
vluchtten, sommigen met bloedende gezichten,
anderen met gekneusde ledematen. Eerst snel
den eenige particuliere wagens te hulp, daarna
de gendarmerie van Lagny en van Chelles en
de brandweer uit de omstreken en tenslotte
eenige ambulances. Toen begon de moeiiyke be-
vrijding van de gewonden."
Een luitehant-kolonel vertelt hoe hy een jon
getje. dat evenals hyzelf ongedeerd bleef, te
Parijs terugbracht bü zyn vader, een spoorweg
beambte, wiens vrouw echter o«n het leven waa
gekomen.
In tegenwoordigheid van twintig
Ctrie-Kardinalen, vele bisschoppen
en prelaten, onder wie Mgr. Dr.
Jan Olav Smit en Mgr. Dr. B. Eras,
Beeft bet Heilig College hedenmid
dag in de Consistoriezaal zyn Kerst-
wenschen den H. Vader aangebo-
Nsdst Z-Em. Kard. Granlto di Belmonte de
ssnachen had uitgesproken hield Z H. de Paus
een toespraak, waarin HU de gebeurtenissen
nn bet afgeloopen jaar herdacht. Zyne Heilig
heid herinnerde aan den rykdotn der geeste
lijke schoonheden van
dankte God voor deze
Jubeljaar Is de Verlossing niet alleen herdacht,
naar in vele zielen
H. Vader begretette
bart de toekomstige
„Hierna", aldus
Kbertsend. „zouden
kunnen geven, dien GU verwacht, want de
nleuwsgiengheld naar de zeer belangryke rede
nn den Paus, waarover de berichten ook Ons
bereikten, zal onbevredigd biyven."
De H. Vader wilde echter toch -over enkele
dingen spreken, omdat vele geloovlgen en Her
ders niet uit nieuwsgierigheid, maar raad zoe
kend vragen, hoe zy over sommige kwesties
EnoH-rn denken.
Jn de eerste plaats", aldus zeide de Paus,
geldt dit, het woord is antipathiek, de sterili
satie, die een voorwerp van staatswetten ui-
maakt.
Omdat het onderwerp aoo antipathiek is,
verheugt het Ons een kort en helder antwoord
te kunnen geven.
Eerst van het jaar 1931 dateert de beslissing
van bet Heilig Officie en van 1930 de Ency
cliek „Casti Connubil", die eveneens hierover
«en oordeel uitspreekt. Hierin vinden de ge-
ioovigen en Herders een duidelyke richtlUn.
In de tweede plaats wilde de H. Vader den
huldigen algemeenen toestand bespreken.
„Deze laat", aldus ZUne Heiligheid, ,soo
veelvuldige tegenstellingen, zulk een onrust en
vruchteloos zoeken zien als de geschiedenis
nooit gekend Beeft. Over dit alles kunnen Wy
geen oordeel uitspreken. Slechts één woord
kunnen WU zeggen, wanneer men vraagt, wat
die bezorgd zyn voor den vrede ea het
velzyn der wereld, kunnen doen: bidden en
nog eens bidden.”
Dat is, wat WU ook voortgaan te doen, de
Goddelyke goedheid smeekende om uitkomst
voor de radelooze wereld.
Tenslotte gaf de H. Vader den Zegen en on
derhield zich nog eenige oogenbllkken met de
aanwezigen.
bekende ontdekkingsreiziger Dumont d’Urville
het leven verloor, had plaats op 8 Maart 1843
verlofgangers) 82 dooden en 75 gewonden.
Verder kunnen worden genoemd de spoorweg-
ongevallen by
Batignolles in 1921: 16 dooden en 100 ge
wonden.
Sens in 1919: 23 dooden en 90 gewonden.
Rollebolse in 1918 (trein met Amerikaansche
verlofgangers) 3 2dooden en 75 gewonden.
Tarbes in 1922: 32 dooden en 35 gewonden.
Acheres in 1926 20 dooden en 80 gewonden.
Saint Elier in 1933: 37 dooden en 50 gewonden,
Saujon in 1910: 39 dooden en 59 gewonden.
Interessant zy nook de cUfers van het Mi
nisterie van Openbare Werken omtrent het
totaal aantal dooden per Jaar tengevolge van
spoorwegongevaUen. waaruit biykt, dat de ramp
by Lagny meer slachtoffers veroorzaakte, dan
anders het geheele Jaar vallen, met uitzondering
van de oorlogsjaren.
By spoorwegongevaUen kwamen om: 1910 97;
1911 60; 1912 50; 1913 60; 1914 210; 1915 43-
1916 37; 1917 257; 1918 349; 1919 271; 1920 122;
1921 137; hetgeen met inbegri pvan de oorlogs
jaren een gemiddelde te van 153 dooden per jaar.
Onae Romelnsche correspondent seint ons
jrt 23 December:
DUBLIN, 23 Dec. Een nieuwe aanklacht is
tegen generaal O’Duffy ingébracht, en we! op
grond van een rede, die O’Duffy vóór zUn laat
ste arrestatie had willen houden.
De treincatastrophe in FrankrUk brengt ons
in herinnering wat W. t. B. in ..De TUd" van
19 Juli 1930 schreef over de grootste spoorweg
ramp der tyden.
WU laten hem hier aan het woord:
Op een zonnigen dag in Mei 1878 werd de
nieuwe spoorbrug over de Firth al Tay, in
Schotland, met groote feestelykheden geopend.
Zes jaar had de bouw van deze brug gevorderd
en <te moeilykheden die zich daarbU opwierpen
waren enorm. De uitnemendste ingenieurs van
Engeland hebben eraan medegewerkt het
gold de overbrugging van den 3000 Meter bree-
den mond van de Tay, om de spoorbaan van
Edinburgh naar Dundee in rechte Ujn door te
kunnen trekken.
Geweldig waren de weerstanden, welke de
natuur bü dezen bouw te overwinnen gaf. De
rivier was op deze plaats ereder een zeearm
dan een stroom, en zy was zóó diep, dat de
grootste zeeschepen er konden varen, daarbU
was de strooming van het water buitengewoon
snel en krachtig. Daarenboven diende nog re
kening te worden gehouden met het ruwe kli
maat, dat in alle seizoenen stormen van onge-
loofelUke hevigheid met zich meebracht.
De plannen voor den brugbouw moesten alle
deze moeilykheden omvatten. Men moest niet
alleen zyn berekeningen maken naar de lasten,
welke de brug zou hebben te dragen, maar ook
den aandrang der natuurkrachten becüferen.
Gedurende den bouw, waaraan van 1872 tol 1878
gewerkt werd, woedden herbaaldelyk orkanen
van zulk een hevigheid, dat per maand niet
meer dan vUf A «es arbeidsdagen benut konden
worden, en tweemaal dreigde de storm den gan-
schen arbeid te vernielen. In den herfst van
1872 brak er een orkaan uit, welke een volle drie
weken duurde, en het werken aan de brug on-
mogeiyk maakte. Toen de brug reeds byna vol
tooid was, sleurde op 2 Februari 1877 een tor-