Kerstrede van den H. Vader De spoorwegramp in Frankrijk de Firth of .Tay De ramp van 4 Gezellig op reis, en Macia overleden plotseling HET SCHANDAAL IN BELGIE KERSTBOODSCHAP VAN ROOSEVELT STORMNACHT VAN ’78 Moord in een kerk BIDDEN” „BIDDEN EN NOG EENS WOENSDAG 27 DECEMBER Driehonderd dooden in de Tydens de Kerstdagen Z. H. Paus Pius XI Freiherr Von Richthofen Geredden vertellen Chautemps er doorheen Twee nieuwe aanhoudingen Kerst-amnestie in Amerika De opstand in Foekien Protest tegen de arrestaties voor 201 dooden and. De seinen stonden op veilig Sir John Simon op Capri Gezelschap van Roehm? Armeniërs neergestoken Z-H- de Pads over de sterilisatie Op 74-jarigen leeftyd. Plechtige begrafenis Herinnering aan de grootste spoor wegramp der tyden 200 menschen in de diepte Tot Senaatspresident by het Gerechtshof benoemd Foetsjau gebombardeerd 26 dooden Paniek tydens Nachtmis op de Philippynen Een burgemeester redt een echt paar van onder een vracht bagage De financieele voorstellen af gehandeld Aartsbisschop der Hy houdt een pleidooi naastenliefde V ulkaan-uitbar stingen 1 J)s algemeens toestand laat zoo vele tegenstellingen zien als de geschiedenis nooit gekend heeft” Nieuwe aanklacht tegen O’Duffy F 5 I goM Ontniddellyk werden hulp-telefoon- posten ingericht LISSABON, 38 Dec. President kolonel Fran cesco Macia is Maandagochtend overleden Ma cia, die 74 jaar oud werd, was de eerste presi dent van den nieuwen Catalaanschen staat On langs onderging hij een blindedarm -operatie. den inde PARUS, 36 Dec. (V. D.) Het aantal dooden tengevolge van het Spoorwegongeluk bij Lagny bedroeg hedenavond 201. In het ziekenhuis van Lagny zijn 15 zwaargewonden overleden. ■ddw Maata an da Volgen* een nader berieht alt Sjanghai *Un bU het bombardement van Foetejaa I860 men- schen gedood. en het (Van een bijzonderen correspondent). Het Brusselsche parket Is tot dé aanhouding overgegaan van een bediende aan het minte- BERLIJN. 23 Dec. Naar de .Reichsanzel- ger" meldt, is op voorstel van den Rijksraad, de raadsheer bij het Rüksgerechtahof Freiherr Von Richthofen benoemd tot senaatspresident bjj bet Rjjksgerechtshof. i HU beeft toen geen uitvoering aan zijn plan kunnen geven door zijn arrestatie. De tekst van de rede werd echter in een lersch blad gepu bliceerd. NEW-YORK. 36 Dec. (Reuter) De Kerst dagen zyn ook rijk aan ongelukken geweest In de V. 8; het totaal aantal dooden bedraagt 300. Vandaag. Tweeden Kerstdag, werd New-York bezocht door een sneeuwstorm, zooals men in jaren niet meer meemaakte. BU een swaren storm op het Michigan-meer zyn twee sleepboo- ten met 8 opvarenden vergaan. In het Midden westen rijn velen van kou omgekomen. De meeste doodelUke ongelukken zyn echter te wij ten aan het autoverkeer. 3 De voorzitter van het Catalaansche parle ment, Jean Casanovas, beeft bet presidentschap der generaliteit Catalonlë op zich genomén en zal overeenkomstig de grondwet het president schap ad interim waarnemen. De kabinetsraad besloot, dat bet stoffelijk overschot van Macia ter aarde zal worden be steld met bet eerbetoon, verschuldigd aan een generaal-opperbevelhebber. Binnen acht dagen zal het Catalaansche par lement een nieuwen president kiezen In poli tieke kringen spreekt men van de mogclUkheid, dat de Spaansche ambassadeur te Brussel. Sal vator Albert, opvolger van Macia zal worden. MANILLA, 36 Dec. (Reuter Tengevolge van een vulkanische uitbarsting gepaard aan een springvloed tUdens de Kerstdagen op de Phllip- pUnen zyn 13 personen gedood en velen dakloos. De materieele schade Is zeer aanzienlyk. In de provincie Sorzogon zUn vele hulaen vernield door een uitbarsting van de vulcaan Bulusan. Ook werdén vele hulzen meegesleurd door het zwavelhoudende water, dat deze vulcaan utt- wierp. Toen tn het dorp Tunauan In de Nachtmis de lichten op het altaar plotseling werden ontsto ken, meenden de geloovlgen, dat een brand uit brak. Er ontstond een paniek, allen drongen naar de uitgangen. In het gedrang zUn zeven personen om het leven gekomen. ziekenhuis, waar hy bleef staaii by het stoffelUk overschot der ernstig gewonden, dje zUn over leden. waarna hy een bezoek bracht aan de verschillende gewonden, zich met eenlge hun ner enkele oogenbllkken onderhoudend. Lebrun verzocht het personeel dank te brengen voor hun toewUding. 0X0^ terie van Arbeid en NUverheid. Het betreft hier den genaamden Frans Willems, 40 jaar oud. ge boortig van Aalst, en wonende te Brussel. Wil lems was belast met het onderzoek ..commode en in-commodo" betreffende de oprichting van nyverheidsins.elllngen. Wilden de aanvragers een gunstig onthaal bekomen zoo gezegd van het ministerie op hun verzoek om zulke inrich ting te bouwen dan wees Willems hun den weg: olie en benzine bestellen by de firma Pauwels. waarvan Willems ten andere een agentschap had. Willems is opgesloten en wordt in beschul diging gesteld voor handel in onderscheidings- teekens ook hy was daarmede gemoeid! PARIJS. 26 Dec. (V.D.). Maandag werd het laatste slachtoffer onder de pulnhoopen van den trein, ParijsNancy, die by Dagny is veronge lukt, geborgen. In totaal werden op de plaats van de ramp 195 dooden gevonden. VUf en dertig lUken zUn zóó ernstig verminkt, dat zU tot dus ver niet konden worden geïdentificeerd. Van de ongeveer driehonderd gewonden, hebben hon derd personen ernstige kwetsuren opgeloepen Velen van hen zullen er het leven niet afbren gen. Maandag is de situatie ter plaatse door auto riteiten opgenomen om te trachten de oorzaak van de ramp vast te stéllen. Volgens verklaringen van getuigen en vol gens den machinist en den stoker zou het sig naal van den trein voor Straatsburg op veilig hebben gestaan, hetgeen dan het gevolg moet zUn van het niet functkmneeren der seinen wegens den mist en de vorst. Een definitieve conclusie is nog niet genomen. De signaalmasten worden doen- ingenieurs gecontroleerd. Uit het boekje, dat op Iedere locomotief wordt bUgehouden en waarin bijzonderheden betref fende de reis worden genoteerd, stond als laat ste mededeellng vermeld, dat de snelheid 102 A 103 KM. bedroeg. Volgens de dienstregeling moet de snelheid' op dit baanvak van de jyn ParUsStraatsburg 110120 K M. bedragen.'De gemaakte snelheid was dus. in overeenstemming met het minder gunstige zicht, verminderd. Te ParUs Is de opwinding in verband met het spoorwegongeluk zeer groot. Er worden scherpe verwijten gericht aan het adres van, de Com pagnie de lEst, welke het traject, waarop het ongeluk heeft plaats gehad, exploiteert. In eenlge bladen wordt de arrestatie geëischt van den dlreceur der maatschappU- Verscheidene parlements-aftfbvaardlgden hebben reeds inter pellaties aangekondigd. De Compagnie heeft medegedeeld.- dat haar dokters op gezette tijden de gewonden, die in de ziekenhuizen worden verpleegd, bezoeken TOKIO. 26 Dec. (V. D.) Naar officieel gemeld wordt, hebben vliegtuigen van de regeering te Nanking Zondagmiddag Foochow Foetsjau in de opstandige provincie Foekien gebombardeerd. VUf vliegtuigen verschenen boven de stad en van aftroggelarU en van misbruik gemaakt te hebben van zyn ambt. I> andere arrestatie heeft niet direct iets te maken met de zaak Pauwels. De agent van politie V. B. van Schaarbeek is schatbewaarder van den sportkring van Schaarbeek. HU moest In kas hebben een som van 25.000 fr. Toen het bestuur hem een som metje vroeg van 3000 fr. om geschenkjes te koo- pen voor de leden bU het Kerstfeest zocht V. B’ almaar uitvluchten. Tot hU klacht kwam in- dlenen „tegen onbekenden", die 's nachts een inbraak ten zUnent hadden gepleegd en het kasgeld van den bond zouden hebben buitge maakt. Men heeft V B. heel eenvoudig gevan gen gezet. Dit is. inderdaad, een zeer op zich zelf slaand feit. Maar dat is het niet meer als men weet dat het heele schandaal van omkoopery en .ollepotterU” te Schaarbeek ontslaan is. dat Pauwels zijn hoofdkwartler had te Schaarbeek en dat de eerst aangehouden polltle-commissa- ris deze van Schaarbeek was! Dit zeer slecht voorbeeld van hoogerhand heeft voorzeker den agent beïnvloed Het heet dat de commissaris van Diest van alle verdenking vry is. Waar reeds zooveel com missarissen in de gevangenis ..zuchten" loont het voorzeker we! de moeite te vermelden dat de commissaris van Diest van alle verdenking vrU is. ofschoon zjjn dochter In deze stad bet agent schap Pauwels bestuurt! De heer Pauwels is intusschen naar de gevan genis van Leuven overgebracht om gehoord te worden door den onderzoekenden magistraat van Leuven inzake het poUtieschandaal in deze stad. WASHINGTON, 26 Dec. (V. D) Roosevelt heeft ter gelegenheid van het Kerstfeest on geveer 1500 gevangenen amnestie verleend. Deze gevangenen zyn in de oorlogsjaren ver oordeeld wegens spionage, verraad, oppositie tegen de deelneming der V 8. aan den oorlog of wegens weigering zich voor den militairen dienst te laten inschrUven. ROME, 26 Dec. (V.D.). Zondagochtend is de Britache minister van Buiten land Zaken. Simon, met rijn echtgenoot* te Gemis aange komen. Vandaar werd hu door den kapiteln- vlleger Biseo naar Capri overgebracht. Men neemt aan, dat Simon pas op 3 Januari een onderhoud met Mussolini zal hebben. Sir John Simon heeft zUn Intrek genomen in hetzelfde hotel, waar kapitein Roehm, de chef vaa den Staf der S.A., logeert. PARIJS, 26 Dec. Zelfs in Frankrijk, waar het aantal ongelukken op de spoorwegen niet klein is, is het aantal slachtoffers van de ramp bü Lagny zonder precedent. WU laten hier een Ijjat volgen van spoorweg rampen die in FrankrUk en zUn koloniën plaats hebben gehad. 16 September 1932 bU Turenne in Algiers 61 dooden en 100 gewonden. 13 September 1917 bU Saint Michel de Mau- rlenne. waar een trein met verlofgangers ver ongelukte. Ongeveer honderd dooden. De cen suur uit die dagen verhinderde publicatie. 27 Juli 1891 nabU Saint Mandé: 50 dooden en 180 gewonden. 28 Juni 1864 viel naby Richelieu een trein tn de rivier: 97 dooden en 383 gewonden. De eerste ernstige spoorwegramp, waarby de Maandagochtend om 10 uur verscheen presi dent Lebrun in de Gare de l’Est. o.a. verwel komd door den Parjjschen politiechef Chiappe De UJken der slachtoffers stonden opgebaard in de .salie des bagages". Slechts eenige families hebben de voorloopig in gebruik genomen kisten vervangen door eikenhouten. Zwügend schreed de president voort langs de baren. HU las de namen, met krijt of potlood geschreven, op de kisten, namen dok van kin deren van zeven en ach» jaren. Een diepe buiging maakte de president naar het gedeelte, waar de onbekende slachtoffers zUn ondergebracht. Verder bracht hU een bezoek aan het St. Louls- wierpen gedurende vUftlg minuten bommen. Onder de bevolking ontstond een paniek. Het aantal slachtoffers zou 36 bedragen. TOKIO. 36 Dec. (V. D.) Uit Kagoshima wordt geseind, dat vier personen zUn gedood, veertig worden vermist, tien ernstig en twintig licht gewond werden door een uitbarsting van den vulkaan op het eiland Kuchlnoerabe, 85 mylen ten zuiden van Kyushu. Tien huizen werden onder de gloeiende asch bedolven. De bevolking van bet eiland bestaat uit 1800 zielen. Er is veel vee omgekomen. De bewoners van het eiland vluchten naar de kust, waar zU wachten op hulp, die met den grootsten spoed uit Kyushu wordt gezonden. nado van ongehoorde kracht twee der gewel digste schoren van 75 M. spanning; alsmede een daarbU aansluitende schoor van 45 M. van de pUlers af, en slingerde deze yzermassa, welke meer dan 400 ton woog, in de diepte. ElndelUk. na zes jaar. was de brug kant en klaar Haar lengte bedroeg 3155 M. ZU behoorde tot de geweldigste bouwwerken der toenmalige wereld. De pijlers waren voor het meerendeel op rotsen gefundeerd. Slechts in het midden, waar de stroom veel te diep was, moest men anders te werk gaan. Op deze plek liet men koiossale betonblokken zinken en baseerde daarop de pU lers. Daar de brug zoo hoog gebouwd moest worden, dat ook groote zeeschepen eronder door konden varen, lag bet gevaarte zelf 27 M. hoog boven het water. De beide middelste pülers, de hoogsten, bereikten een hoogte van 56 M. De totale kosten van dit enorme bouwwerk bedroe gen niet minder dan drie-en-half mlllioen gul den, ofschoon de brug zeer smal was, en er slechts enkel spoor over liep. In de kringen der Engelsche technici werd gejubeld en de nieuwe brug werd als eerj weer ga looze werktuigkundige prestatie begroet. Slechts één enkele stem verhief zich teg^n de zen lofeen der vooraanstaande bruggenbou wers van Engeland, John Fowler, de bouwer van de machtige, 7 KM. lange brug over de Firth of Forth, ultte in een blad een zeer scher pe crlliek over de nieuwe brug en beweerde, dat zij niet lang weerstand zou kunnen bieden aan de groote stormen en binnen korten tyd een zware catastrophe zou veroorzaken. Reeds na een jaar zou hU gelUk krijgen. De brug over de Flrth of Tay werd de schouwplaats van de grootste en huiveringwekkendste spoorwegramp, welke ooit heeft plaats gegrepen. Den 28sten December 1879. s namiddags om vier uur, vertrok een geregelde personentrein, met bUzonder veel passagiers, van Edinburgh naar Dundee. Het was een Zondag en de trein voerde in zUn zes wagons 200 menschen mee Den geheelen dag al woedde er een zeer sterke storm, welke in de namiddaguren tot een or kaan van ongeloofeWke kracht aangroeide. De trein, die eigenlijk reeds om 7.15 te Dundee had moeten aankomen, leed door den storm sterke vertraging en bereikte eerst om 7.14 den zulde- lUken opgang van de brug. Weinig minuten later alarmeerden drie visschers. die in de buurt van het zuidelijk brughoofd bezigheden hadden, het signaalstatlon. dat zich in dit brughoofd bevond. ZU beweerden, dat zU gezien hadden, hoe de trein de brug opreed, daarna hadden zU plotseling een helle vuurgloed waargenomen en ondanks de woedende orkaan een ontzettend gekraak gehoord. De signalist trachtte zich met het telegraaf kantoor aan het noordeiyk brughoofd tn ver binding te stellen. Telephoon had men toen nog niet. Hej noordelijk telegraafstation gaf echter geen antwoord meer. De draden schUnen ge broken te zjjn. Een panische schrik greep de aanwezigen aan. ZU verwittigden den stations chef van Tay, die zich terstond met een loco motief op weg begaf. Blnnen_gen kwartier was hU ter plaatse. In weerwil van den geweldigen storm reden zy voorzichtig de brug op. Nauwe- lUks hadden zU echter 'n kilometer ver gereden en hadden den eersten mlddenpUler bereikt, of de machinist remde zóó krachtig, dat de ma chine t>Una4uit de rails sprong. HU had bU het schUnsel van de maan een ontzettenden. gapen den afgrond ontdekt. Het middelste deel van de brug bestond niet meer. De orkaan had drie der middelste pUlers, de sterksten, weggeslagen en de trein was in de diepte gestort. De instor ting moest onmlddellUk vóór den overtocht van den trein hebben plaats gegrepen, want de baanwachter had een kwartier vóór de aan komst van den trein de brug gepasseerd. De machinist, die niets vermoedend over de brug reed, moest plotseling den gapenden afgrond bemerkt hebben, waarop hU toereed. Tever geefs deed hU de remmen werken, de zwaar- bevrachte trein, die niet meer tot staan ge bracht kon worden, sprong in de leegte en stort te in den stroom. Het eerste oogenbllk dachten de lieden, die zich op de hulplocomotief bevon den, dat de trein aan de andere zijde van de brug stond, daar zU een rood licht meenden te zien. Dit was echter niet het achterlicht van den trein, doch een kustlicht. De trein zelf lag in de diepte, met al zijn personeel en al zUn reizigers. Niemand had zich kunnen redden. Een uur later spoelden ongeveer vier muien verder stroomafwaarts, bU Broughly-Ferry, eenlge postzakken aan land, welke uit den post wagen van den verongelukten trein afkomstig waren. Aan het bergingswerk viel voorloopig niet te denken. De storm woedde met ongelooflUke kracht. Dat er iemand van het personeel of van de reizigers nog in leven zou zyn. werd ónmo gelijk geacht, en terecht daar Immers de ri vier ter plaatse meer dan 70 M. diep was. Des nachts, toen de storm een weinig bedaarde, kon men het wagen met een stoomboot de plaats des onheils op te zoeken. Men zag. dat bet ge- heele middenstuk van de brug over een lengte van 1000 M. met pUlers en al weggeslagen waa Slechts eenige kolken In de rivier wezen de plek aan. waar de trein met 200 menschen in de diepte lag. Het bergingswerk ging met groote moeilijk heden gepaard en vorderde langzaam. De dui ker, die naar beneden werd gezonden, kon tot op 5 Januari slechts één Ujk bergen. In drie weken tUds werden 30 lijken deels gevonden, deels aan land gespoeld. PEKING 36 Dec. (V. D) Officieel wordt medegedeeld, dat de Chineesche regeertngstroe pen onder commando van generaal Cheng bU Chlcho een overwinning op de opstandige troe pen hebben behaald. De opstandelingen zijn op de vlucht geslagen en worden door de regee- ringstroepen achtervolgd. Door deze overwinning is het tienduizenden Chineesche vluchtelingen, die zich op Russisch gebied bevinden. mogelUk geworden terug te keeren. PARIJS. 26 December (V D.) Zondagochtend om drie uur is de .buitengewone parlements- zitting gesloten, nadat Kamer en Senaat de voorstellen tot gezondmaking der financiën definitief hadden afgehandeid De financieele wet sluit op een bedrag van 4.476 mlllioen franken. Het parlement zal op 9 Januari weer in ge wone zitting byeen komen. i werkzaam geweest. De reeds met een Vaderiyk pelgrims. lelde ZUne Heiligheid Wy elgeniyk den Zegen PARIJS, 26 Dec. Het aantal personen, dat by de spoorwegramp van Lagny om het leven is gekomen, is in den afgeloopen nacht met drie vermeerderd en gestegen tot 199 Tal van zwaargewonden verkeeren nog In levensgevaar. Van de acht nog niet geïdentificeerde lUken zyn 6 herkend. Besloten is, dat Woensdagochtend 9.45 uur in t station, waar de slachtoffers liggen opgebaard, een eenvoudige lUkdienst zal worden gehouden. waarbU alleen de familie en enkele regeerings- vertegenwoordigers aanwsslg zullen zyn Minis ter Paganon en de president van de betrokken spoorwegmaatschappU zullen een rede houden. Louis Rollin, de afgevaardigde voor Parijs, heeft den minister van Justitie geïnterpelleerd over bet arbitraire en onwettige jprakter van de arrestatie van den stoker en den machinist van den sneltrein ParijsStraatsburg De Bond van Spoorwegarbeiders heeft geprotesteerd te gen de arrestatie en de hoop uitgesproken, dat de belde arrestanten onmlddellUk tn vrUheid zullen worden gesteld. het Jubeljaar Genaden. In WASHINGTON, 36 Dec. (V. D.) President Rooaevelt heeft Zondag in een Kerstboodschap tot bet Amerikaansche volk een pleidooi voor naastenliefde gehouden. Hij betuigde zyn dankbaarheid aan de dui kenden, die hem Kerstgroeten hebben gezonden. ..Voor my en voor myn familie is het de ge lukkigste Kerstmis. Steeds meer hebben de voorden „Gy zult Uw naaste liefhebben als Uaelve" een nieuwe beteekenls voor ons gekre ten Het is ons doel dit toe te passen in ons dzgelyksch leven. Moge de toepassing van dit hooge Ideaal bU ons allen in de Jaren, die ko- ibëti. toenemen Toen de President en mevrouw Rooaevelt bU den Kerstboom, welke was opgesteld naby het Washlngton-monument. arriveerden, hadden Vch vele duizenden aldaar verzameld. Zij gaven Persooniyk speelgoed en andere giften aan kin deren. By de Kerstviering op het Witte Huis Verklaarde Roosevelt: ,Jn gedachten zjjn wU te “men met millioenen anderen, in ons eigen en ta andere landen en andere continenten in ge- “kklge en eerbiedige beleving van den geest van Keratmls." YORK, 26 Dec. Leon Tourain de leider Jw Armeensche Kerk in de Vereenlgde Staten en Zuld-Amerika, is Zondag tydens den kerkdienst door moordenaarshand gevallen. “rWbisschop Tourain schreed naar het altaar, ~*n vier mannen uit een kerkbank te voor- *hUn traden. Een hunner stak met een gewel- ®8 slagersmes eenlge malen in op den geeste- ‘vke. De mannen zyn gearresteerd. „f3* ■“oord moet om politieke redenen zijn ge- “ëegd. PARIJS, 26 Dec. (Reuter). Volgens het .Journal" is lyX-het onderzoek de juistheid ge bleken van de verklaringen van den stoker en den machinist, die in verband met de Pran- sche spoorwegramp gearresteerd werden. De seinen zouden inderdaad op veilig hebben gestaan. De verdediger der arrestanten heeft daarom reeds tn vrijheidstelling verzocht. PARIJS. 26 Dec. Omtrent de treinramp by Parys werd door een der overlevenden, de beer Mathieu die met zyn vrouw en kinderen in den trein naar Nancy was gezeten, het vol gende verteld: „Ik had plaats genomen in het vierde rijtuig. WU waren zoowat twintig minuten uit Parijs. Ik las mijn krant en mUn vrouw voedde ons Jongste kind. Eensklaps kreeg ik den indruk, dat de trein uit de rails ging. Ik spreidde mijn ar- men uit om myn vrouw en kind te beschermen. Een yreeselUk gekraak werd gevolgd door een seconde van absolute stilte en dadelUk daarop verhieven zich de kreten en het gehuil der ge wonden. Ik nam het kind In mijn armen en maakte, dat ik weg kwam, gevolgd door myn vrouw. Ik zou U niet precies kunnen zeggen hoe wU er in geslaatfd zyn den wagon te verlaten. Een feit biyft in myn hersens gegrift: „WU hebben elkaar teruggevonden, gezond en wel op twee honderd meter afstand van de plaats van het onheil." Een bewoner van Nolsy-le-Sec. de heer Mar tin, stationsbeambte van Bobigny, gaf ons het volgende verhaal van zyn redding: ..Ik bevond my in het derde rytulg van den verongelukten trein. Plotseling een helsch spec- takel, een ontzettend gekraak. Ik werd bedolven onder een hoop bagage, zonder echter gewond te worden. In doodsangst riep ik myn vrouw toe: ..Ben je gewond?" Verschillende keeren herhaalde ik mün vraag, maar mUn vrouw zoo kwam ik later te weten was evenals ik geheel bedolven onder een berg bagage en, of schoon ook zy geen kwetsuren opliep, kon zU my niet antwoorden. Na eenige minuten, die verschrikkelyk lang duurden, begreep ik, dat men trachtte ons uit onze vreeselyke positie te bevrijden. Een man was met alle macht bezig den wagon leeg te ruimen en riep ons toe. moed te houden. Eindeiyk slaagde hy in zyn pogingen. MUn vrouw en ik vroegen dankbaar naar den naam van onzen redder. Het was de heer Col- lot, burgemeester van Damplerre les Joinville. Nooit zullen wy dezen naam vergeten en ik ben voornemens hem een brief te schrijven waarin ik zal trachten hem al myn dankbaarheid ta betuigen." Een van de eersten, die te hulp snelden, was een Inwoner van het dorpje Pomponne, die het volgende verhaal doet: „Het was verschrikkelyk zoo vertelde hu met een stem, nog heesch van ontroering te zien hoe de overlevenden als dol geworden vluchtten, sommigen met bloedende gezichten, anderen met gekneusde ledematen. Eerst snel den eenige particuliere wagens te hulp, daarna de gendarmerie van Lagny en van Chelles en de brandweer uit de omstreken en tenslotte eenige ambulances. Toen begon de moeiiyke be- vrijding van de gewonden." Een luitehant-kolonel vertelt hoe hy een jon getje. dat evenals hyzelf ongedeerd bleef, te Parijs terugbracht bü zyn vader, een spoorweg beambte, wiens vrouw echter o«n het leven waa gekomen. In tegenwoordigheid van twintig Ctrie-Kardinalen, vele bisschoppen en prelaten, onder wie Mgr. Dr. Jan Olav Smit en Mgr. Dr. B. Eras, Beeft bet Heilig College hedenmid dag in de Consistoriezaal zyn Kerst- wenschen den H. Vader aangebo- Nsdst Z-Em. Kard. Granlto di Belmonte de ssnachen had uitgesproken hield Z H. de Paus een toespraak, waarin HU de gebeurtenissen nn bet afgeloopen jaar herdacht. Zyne Heilig heid herinnerde aan den rykdotn der geeste lijke schoonheden van dankte God voor deze Jubeljaar Is de Verlossing niet alleen herdacht, naar in vele zielen H. Vader begretette bart de toekomstige „Hierna", aldus Kbertsend. „zouden kunnen geven, dien GU verwacht, want de nleuwsgiengheld naar de zeer belangryke rede nn den Paus, waarover de berichten ook Ons bereikten, zal onbevredigd biyven." De H. Vader wilde echter toch -over enkele dingen spreken, omdat vele geloovlgen en Her ders niet uit nieuwsgierigheid, maar raad zoe kend vragen, hoe zy over sommige kwesties EnoH-rn denken. Jn de eerste plaats", aldus zeide de Paus, geldt dit, het woord is antipathiek, de sterili satie, die een voorwerp van staatswetten ui- maakt. Omdat het onderwerp aoo antipathiek is, verheugt het Ons een kort en helder antwoord te kunnen geven. Eerst van het jaar 1931 dateert de beslissing van bet Heilig Officie en van 1930 de Ency cliek „Casti Connubil", die eveneens hierover «en oordeel uitspreekt. Hierin vinden de ge- ioovigen en Herders een duidelyke richtlUn. In de tweede plaats wilde de H. Vader den huldigen algemeenen toestand bespreken. „Deze laat", aldus ZUne Heiligheid, ,soo veelvuldige tegenstellingen, zulk een onrust en vruchteloos zoeken zien als de geschiedenis nooit gekend Beeft. Over dit alles kunnen Wy geen oordeel uitspreken. Slechts één woord kunnen WU zeggen, wanneer men vraagt, wat die bezorgd zyn voor den vrede ea het velzyn der wereld, kunnen doen: bidden en nog eens bidden.” Dat is, wat WU ook voortgaan te doen, de Goddelyke goedheid smeekende om uitkomst voor de radelooze wereld. Tenslotte gaf de H. Vader den Zegen en on derhield zich nog eenige oogenbllkken met de aanwezigen. bekende ontdekkingsreiziger Dumont d’Urville het leven verloor, had plaats op 8 Maart 1843 verlofgangers) 82 dooden en 75 gewonden. Verder kunnen worden genoemd de spoorweg- ongevallen by Batignolles in 1921: 16 dooden en 100 ge wonden. Sens in 1919: 23 dooden en 90 gewonden. Rollebolse in 1918 (trein met Amerikaansche verlofgangers) 3 2dooden en 75 gewonden. Tarbes in 1922: 32 dooden en 35 gewonden. Acheres in 1926 20 dooden en 80 gewonden. Saint Elier in 1933: 37 dooden en 50 gewonden, Saujon in 1910: 39 dooden en 59 gewonden. Interessant zy nook de cUfers van het Mi nisterie van Openbare Werken omtrent het totaal aantal dooden per Jaar tengevolge van spoorwegongevaUen. waaruit biykt, dat de ramp by Lagny meer slachtoffers veroorzaakte, dan anders het geheele Jaar vallen, met uitzondering van de oorlogsjaren. By spoorwegongevaUen kwamen om: 1910 97; 1911 60; 1912 50; 1913 60; 1914 210; 1915 43- 1916 37; 1917 257; 1918 349; 1919 271; 1920 122; 1921 137; hetgeen met inbegri pvan de oorlogs jaren een gemiddelde te van 153 dooden per jaar. Onae Romelnsche correspondent seint ons jrt 23 December: DUBLIN, 23 Dec. Een nieuwe aanklacht is tegen generaal O’Duffy ingébracht, en we! op grond van een rede, die O’Duffy vóór zUn laat ste arrestatie had willen houden. De treincatastrophe in FrankrUk brengt ons in herinnering wat W. t. B. in ..De TUd" van 19 Juli 1930 schreef over de grootste spoorweg ramp der tyden. WU laten hem hier aan het woord: Op een zonnigen dag in Mei 1878 werd de nieuwe spoorbrug over de Firth al Tay, in Schotland, met groote feestelykheden geopend. Zes jaar had de bouw van deze brug gevorderd en <te moeilykheden die zich daarbU opwierpen waren enorm. De uitnemendste ingenieurs van Engeland hebben eraan medegewerkt het gold de overbrugging van den 3000 Meter bree- den mond van de Tay, om de spoorbaan van Edinburgh naar Dundee in rechte Ujn door te kunnen trekken. Geweldig waren de weerstanden, welke de natuur bü dezen bouw te overwinnen gaf. De rivier was op deze plaats ereder een zeearm dan een stroom, en zy was zóó diep, dat de grootste zeeschepen er konden varen, daarbU was de strooming van het water buitengewoon snel en krachtig. Daarenboven diende nog re kening te worden gehouden met het ruwe kli maat, dat in alle seizoenen stormen van onge- loofelUke hevigheid met zich meebracht. De plannen voor den brugbouw moesten alle deze moeilykheden omvatten. Men moest niet alleen zyn berekeningen maken naar de lasten, welke de brug zou hebben te dragen, maar ook den aandrang der natuurkrachten becüferen. Gedurende den bouw, waaraan van 1872 tol 1878 gewerkt werd, woedden herbaaldelyk orkanen van zulk een hevigheid, dat per maand niet meer dan vUf A «es arbeidsdagen benut konden worden, en tweemaal dreigde de storm den gan- schen arbeid te vernielen. In den herfst van 1872 brak er een orkaan uit, welke een volle drie weken duurde, en het werken aan de brug on- mogeiyk maakte. Toen de brug reeds byna vol tooid was, sleurde op 2 Februari 1877 een tor-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 5