St. Sylvester De Wijzen uit het Oosten r. Wenschen I s io WIE WAREN ZIJ? Vaarwel 1933! En een hartelijk welkom tot het nieuwe jaar. Dat je het slechte voorbeeld maar niet mag volgen! Lach je? of is hei een grijnslach? g i. X FOLKLORE DRIEKONINGEN (tedders van een tempel u. t >elen, i Folklore op het feest van dezen heiligen Paus Aanbieding der geschenken (Geertgen tot Sint Jans) Legenden over hun aantal, hun rang en hun nationaliteit ïlen Op het feest van Driekoningen (Com, Troost) V oorspellingen 10 5T 7^ -t i w w o >1 er 193. th. voorn. I :i. I E afj ook Wij i i temeester. iris. nen Tan olbestuur muteerde en Wet- tot het aan de 920 ge- Nederland vraagt welvaart weer Rusland vraagt den Lieven Heer. Toch kregen w'in geen enkel jaar Zooveel wenschen by elkaar. Amerika vraagt vliegensvlug Een gezonden dollar terug. t Is gebruik op Nieuwjaarsdag Dat men heel wat wenschen mag- Dakloozen een goede woon Konlngen, als t kan, een troon. schoolbe- n by Ge- Alkmaar Rapd dier December besluit: dier wet. Augustus □rnoemd, emeester arts Alkmaar aad dier Desem end be- ieenen; oe lende >U sup- en van hooibe- t»U Ge it K- Ieder volk en ieder land Vraagt een helpende hand. t Schoone land van de Spanjolen Vraagt om minder rooversholen. En' het allerverste Oosten Zou ik graag met vrede troosten. Den Japanners wat meer land Den Chinees wat minder brand, En vooral wat meer verstand Den Mongool, den Thibetaan Die met Sovjet-Rusland gaan, Den Semiet een pled k terre Sommige chrlst'nen minder air. Wie dé wereld overziet Kent hét eind der wenschen niet. Ieder volk de verdiende regeerlng lederen zondaar een bekeering. ret, als- us 1933, en Wet- tot het :t aan de -1920 ge- 933 van h" voor nde gei ntrekken staande ing van erleenen; vloeiende by sup- noemd, •ster. L van het ■ring van rzoekende verstrek- a beheer sanschaf- ilpmidde- tempel an 836 Kinderen, in deze maand geborer goedgeefsch en zyn buitengewóón Maar u behoeft dit alles niet te doen het ook nieten hebben deze merktq bygeloovlgheldjes alleen vertélt om eens ten zien, welke vryheden de profeten manakken zich omstreeks Nieuwjaar durfden veroorloven. Toen de zalige Helena, die vrome vorstin, het kruis van ons heil had gevonden, sierg£ zy de heilige plaatsen met voorstellingen, die door een ieder werden vereerd. Te Bethlehem liet zy den grooten tempel bouwen ter eere van de Moe» der van God, en aan den Oostkant tegen den buitenmuur een mozaïek aanbrengen, die de ge boorte van Christus weergaf, waarbil de Moeder Gods het levenbrengend kind tegen haar hart drukt, en de wijzen het aanbidden. Terwyi de goddelooze Perzen alle steden van het Romein- sche ryk van Syrië verwoestten. Jeruzalem m brand staken, en den Patriarch Zacharias ge vangen namen, zagen zy by hun aankomst te Bethlehem met groote verbazing de afbeelding der Perzische Wyaen, astronomen, hun landge- nooten. Uit diepen eerbied voor hun voorvaders hen vereerend, alsof zy nog in leven waren, spaarden zy den tempel. De tempel nu bestaat nog op dezen dag. Aldus luidt het authentieke verhaal van deze merkwaardige geschiedenis, die dus niet te ver- wyzen is naar het rtjk der fabelen, maar die geregistreerde geschiedenis is. In dit afles kan men echter een verklaring vinden van de buitengewone populariteit, die de drie wyzen genieten en in den loop der eeuwen steeds hebben genoten. In de Middeleeuwen b.v. werden op Driekoningen of daaromtrent spelen opgevoerd in de kerken, welke groote belang stelling trokken en daaruit ontstonden weer allerlei volksgebruiken als b.v. het kiezen van een konlng op dien dag en het uitdeelen van koek om de vorsteiyke vrijgevigheid te demon- streeren. Deze koningskeuze had plaats zoowel In de middeleeuwsche gilden als in de mlddel- eeuwsche huisgezinnen en van de vrygevigheid des konlng werd verwacht, dat men voldoende eten en drinken (jenever met suiker of wynï zou krygen. Deze vrygevigheid strekte zich zelfs uit tot kleedingssuldten. Ook omtrent Christus zelf zyn vele volksver halen gedicht. Er bestaan talryke legenden van profanen aard natuurhjk: waarin Chris tus de rol vervult van een volkskoning. In de Dultsche literatuur wordt Hy zelfs een Duitsche .volkskoning genoemd en soms ook wel een krygsheld, stammend uit een oud adeliyk Duitsch geslacht. En zoo dicht de volksfantasie maar verder. Rekening houdend met de snelheid waarmede de drie wyzen naar Bethlehem waren gekomen. Concludeerde men eenvoudig, dat zy het snelste vervoermiddel ter hulp hadden ge roepen. Dit vervoermiddel was de dromedaris en daarom is dit snelle woestyndier steeds een trouwe gezel der Wyzen op alle afbeeldingen, die van hen bestaan. Men behoeft zich intusschen niet te ver bazen over de vele legenden, die omtrent de drie konlngen in omloop zyn. Het is duldeiyk, dat de volksfantasie op in minst de Wyzen tot'konin- gen verhef, al was het alleen omdat hierin wordt uitgedrukt, hoe de Christus de Konlng der Konlngen is en door de grootsten der aarde werd aanbeden. Maart heeft dus heel wat op zyn geweten. April lykt weer gunstiger. Dit is de maand, waarin men timmert, plant, zaait, koopt en ver koopt, terwyi de kinderen, die in Met geboren worden, veel aanleg hebben voor teekenen en scherpzinnig zyn, doch van den anderen kant slechte betalers. Gelukkig echter het kind, dat In Juni ter wereld komt: het zal-een be stendig geluk beleven. Het heeft een normaal versthnd en een zeer byzonder geheugen, licht vaardig is het absoluut niet, rechtschapen echter des te meer. Het eenige gebrek echter dat het aankleeft, bestaat in een onbedwingbaren lust tot boemelen. En verder vertelt de almanak ongeloofwaar digheden omtrent vogels door b.v. te beweren, dat de blinde menschen aan het roepen van den koekoek kunnen uitmaken, hoe duur de rogge dat jaar zal worden. De profeet in den vorm van een koekoek dus. Maar in den tyd der al manakken waren er toch ook menschen, die de ze koekoekmacht in twyfel trokken. Zoo lazen we ergens, dat een ernstig man zich boos ge maakt had over den koekoek-profeet, want, zoo redeneerde hy. een koekoek, die zelfs niet In staat is zyn eigen eieren uit te'broeden, zal toch zeker niet knap genoeg zyti om voorspellingen te doen. Deze koekoek hoort dus thuis in de maand Juni. Juli heeft weer andere eigenschappen. In dezee maanden mag men vooraj geen nieuwe kleeren aantrekken, wanttdan-loopen zy kans zeer spoedig te versiyten eh aan Augustus wor den weer invloeden op kjnderenX toegeschreven. worden ni rzellig. natuuriyk weer samen met het doen van voorspellingen, waar, by men schynt te rekenen op de tusschenkomst van den Hei lige. De heele grap bestaat hierin, dat men eén lepel ge smolten lood in een emmer water gooit, waarna het lood fantastische vormen aanneemt wegens de snelle afkoeling, uit welke vormen men de toekomst tracht te vóórspellen. Wie deze onschuldige grap wil ui'halen zal goed doen te bedenken, dat gesmolten lood, dat met water in contact gebracht wordt, soms gevaarlyk naar alle kan ten kan uitspatten. De „voorspelling” met de ap pels is bekend. Een Jong meis je dat bemint of spoedig hoopt te beminnen, wil gaarne weten, wie de uitverkorene of de min naar zyn zal. Wat doet zy? Zy snydt een letter in eenige appels en legt deze appels on der haar hoofdkussen. Zoodra het licht uit is. grypt zy een appel en gaat na, of zy een jongeman kent, die den naam draagt, welke begint met de gekozen letter. En wat de Sylvesterpotjes betreft, gaat men als volgt te werk. Ben familielid wordt geblind doekt en moet uit enkele potjes kiezen, gevuld met zand, melk, water. Ieder van deze drie materies heeft haar eigenaardigheden en is het symbool van geluk of ongeluk. Maar Inplaats van deze potjes gebruikt men ook wel andere voorwerpen, die men geblinddoekt moet zoeken. Men kan op die manier tot in het oneindige varieeren en al deze dingen, die men een ver wantschap aan bygeloof weliswaar niet kan ontzagen. zyn toch in den grond zoo on schuldig. dat men er moeliyk bezwaar tegen kan maken. We doen het dan ook niet, mits men maar geen waarde hecht aan die orakels en ze bëschouwen wil als naieve gezelschaps spelletjes of iets van dien aard. adviezen. Over Maart heette het. dat het van ouds in de sterren te zien was of het een goed Jaar zou worden of niet, en dit hing af van het goede of slechte weer op den dag van „Maria Verkondi ging”. Was het dan slecht weer, dan blééf het slecht weer gedurende het geheele jaar; was het goed weer, dan kon men gerust zyn, want dan was goed weer het heele Jaar gegarandeerd. Dat men aan dezen dag zulke wonderlijke in vloeden toeschreef, klinkt niet zoo heel vreemd, als men weet, dat volgens de profeten van den almanak op dien dag de wereld geschapen was. Het merkwaardige is, dat op dien dag ook Adam en Eva het levenslicht aanschouwden en in de maand Maart zou ook Christus in den schoot van Maria ontvangen zyn. Ook had in Maart de moord van Caïn op Abel plaats, en daar bleef het niet by, want Abraham heeft ook in Maart zijn zoon Isaac willen slachtofferen. nafscheidelyk is4 de naam van den f I Heiligen Sylvester verbonden aan Oude- jaaravond. Niet-Katholieken spreken van Bylvester-avond en denken daarby voorname- lyk aan de folkloristische beteekenis van dezen dag, waaraan Inderdaad veel folklore vast zit. Voor ons echter heeft Oude-Jaar lyk waarde omdat het de dag is snydenis des Heeren en de laatste het jaar. die ons alle gelegenheid onze gedragingen van het Verloopen Jaar kleur, die mirre offerde. Hoewel het Evangelie nergens spreekt van een-„zwarten” Konlng, ge looft het volk nochtans, dat een der wyzen een zwarte was, hetgeen mogeiyk doch niet zeker is. Evenmin weet men met zekerheid, hoeveel wy zen naar Bethlehem gekomen zyn. De H. Chry- sostomus spreekt van sterrekundlgen uit Perzie en het land der Meden en de profeet Isaias. sprekend over de vlakten van Palestina, voor spelt, dat een menigte kameelen en dromeda rissen uit Madian en Epha het land zullen be dekken en velen zullen opgaan om den Mes sias te aanbidden. David spreekt van Konlngen uit Arabië en Saba. Latere Kerkvaders hebben vermoed, dat de wyzen kwamen uit Perzië en Chadea of Mesopotamië, doch dit zyn ver onderstellingen, en zekerheid hebben we niet. Wel is het verhaal merkwaardig omtrent de Perzen, die in de zevende eeuw na Christus Constantlnopel veroverden en op den tempel, door de H. Helena gebouwd, met groote verba zing mozaïeken ontwaarden, waarin zy zich zelf terug zagen. Het waren wijzen, die in gebogen houding stonden en een kind op den moeder schoot gezeten, aanbaden. De feerzen. die aan- vankeiyk het voornemen hadden den tempel te verwoesten, lieten hun plannen varen en zoo werden de .Drie Konlngen” de redders van den tempel,-want een beeltenis van Perzische wyzen op een gebouw, zelfs een christeiyken tempel, was een absolute beveiliging tegen aanvallen van Perzische zyde. Toen de wyzen dan naar hun land terugge keerd waren, bewaarden zy de herinnering aan Bethlehem hun leven lang in hun hart. Heilige verhalen weten te vertellen, dat de wyzen nog in leven waren, toep Jaren na den dood van Maar als ik op dezen dag Aan de lezers zeggen mag i Wat ik t liefst gebeuren zag Wel, dan zou ik willen vragen S Dat vandaag in alle dagen Iedereen tot aan zyn dood Zorgen kan voor 't daaglyksch brood. Dit ’s de laatste wensch van .'t Jaar J Hierby laat ik het dan maas.... sterrenkykers de maand Januari by uitstek, een meening, die onze architecten en aannemers met vervullen, al was het alleen omdat geen Th» zooveel kans op vriesweer geeft als juist Ji art. Maar de voorspellers bedoelden dan elgeniyk iets anders en wel dit: een huis, ge bouwd in Januari, dus temidden van de strub- bellhgen met vorst en hard weer, garandeert een gelukkig leven voor hen, die bet bewonen. ten tk precies te vertellen, wat u in de eerstvol gende maanden te wachten stond, en geen ster veling, die zich ergerde aan het feit, dat de uitspraak van den een lynrecht in tegenspraak was met de meening van den ander, die toch ook in de sterren gekeken had. Zoo nauw nam men het dus niet. Het waren voornamelijk de maanden, die op hun kwalitei ten onderzocht werden. Zoo noemden sommige bouwmaand Sggdaagsche zou and Een andere meening uit den almanak was, dat de kinderen, in Januari of daaromtrent ge boren. uitgelezen talenten wa- ren, echter byzonder ingesteld op geld verdienen, alsmede het verwerven van een eervolle po sitie. Maar Ffbruart schijnt toch nog machtiger te zyn in het oog der profeten, want wat In Februari gezaaid werd, bleef groen tot in lengte van dagen. En als het op 22 Januari niet vriest, dan zal het daarna óók niet meer vriezen. Het séheen vroeger heel gevaarlyk te zyn in Februari medicijnen te slik ken, op straffe van nog erger zfek te worden. Men had dus, wilde men de profeten geloo- ven, te kiezen tusschen ster ven en.... sterven, als het een beetje den verkeerden kant uit wilde gaan. Hoe ongevaariyk de voor spellingen op zich zelf ook wa ren, bedenkeiyker waren de de profeten ten beste gaven. een Kerststal is compleet zonder de drie Konlngen, die Christus aanbidden in den V_J glorievollen sterrennacht. Zy zyn het die den Oosterschen glans in onze huiskamers bren gen en die aan de winterkou van Kerstmis den zonnebrand van het Oosten toevoegen. Ieder kind kan de namen noemen van Melchior. Balthasar en Caspar en toch zyn deze namen niet te vinden in het Evangelie, dat spreekt van „wyzen uit het Oosten”, die den nieuwen Ko nlng der Joden kwamen aanbidden en hem ge schenken kwamen brengen. Het vertelt, hoe zy in hun slaap door een engel werden vermaand om een anderen w€g naar hun land terug te kleaen, daar Herodes het Kind zocht te dooden. Eeuwen later zou men pas hebben uitgemaakt, dat de wijzen, ten getale van drie waren geko men en een eermedw aardig schrijver teekent hen als volgt: De eerste was Melchior, de Semiet, een grtjs- aard met langen baard, die het Kindje goud aanbood. De tweede was Caspar, de Chasmiet. eën Jonge num zonder baard, die wierook gaf en de derde was Balthasar, donker van gelaats- voorname- voor de Be- dag van geeft over na te denken en voor ons nieuwe jaar betere plannen te maken. By-deze overwegingen kan het geen kwaad te denken aan het voo?beeldige leven van den H. Sylvester.'die weliswaar het laatst van de Heiligen des jaars aan de beurt komt, maar die niettemin een der eersten is, die voor na volging in aanmerking komt. Sint Sylvester was een voorbeeld van den ryken en verwenden jongen, die de invloeden van zyn omgeving wist te neutraliseren en een volkomen overwinning op zich zelf wist te be halen. Hy- leefde ten tyde der eerste Chris tenen en zyn ouders waren rtjke Patriciërs. Maar zyn moeder, die een vrome vrouw was, onderwees haar JoKgen in de betrekkelijkheid der aardsche dingen en de eeuwige waarden van het geesteiyk leven. De priester Cyrinus voltooide zyn opvoeding en maakte hem tot priester en sindsdien werkte Sylvester yverig aan de vrymaklng der Kerk, die in dien tyd der martelaren hevig en bloeddorstig achter volgd werd. Het duurde dan ook niet lang of de yverige priester werd aangeklaagd wegens „ontrouw aan de Romeinsche góden”. Tydens het verhoor waaraan hy onderworpen werd, verdedigde hy met vuur zyn geloof en de rech ter wond zich hierover dermate op, dat hy, aan tafel zittend, een vischgraat inslikte en dreigde te stikken. Sylvester echter bood hem de helpende hand, bad om zijn behoud en tot aller verbazing overkwam den rechter geen enkel onheil. De rechter liet den aangeklaagde vrij. Eenigen tyd later, na het overiyden van Paus Melchlades, werd Sylvester tot Paus ver heven. Spoedig kwam de nieuwe Paus in contact met Constantyn den Grooten, die na zyn be roemde overwinning, die hem de gelofte van de bekeering had tngegeven. talmde met de uit voering van die gelofte. Hy bleef een helden en tydens een ziekte, voor welker genezing zyn dokter een bad in het bloed van jonge maagden had aanbevolen, stond hy op het punt dit medische advies op te volgen. Toen Paus |ByIvester hiervan hoorde het hy Constantyn weten, dat hy een beter bad voor hem wist, ’het eenige bad, dat hem heil kon brengen. h.l. het H. Doopsel. Constantyn begreep en gaf toe. Vele wonderdaden zyn over Sint Sylvester bekend. Een van de meest bekende is de vol gende. In dien tyd werd Rome geteisterd door een monster, welks bloeddorst wel eenigszins overdreven werd, maar dat toch zooveel slacht offers maakte, dat de Romeinen niet op het Forum durfden verschijnen, waar het ondier een schuilplaats had gevonden. Men riep de hulp in van den Paus, die onmiddellijk naar bet Fo rum ging, zonder den minsten angst te toonen. Zyn gebed gaf de menigte kracht en vertrou wen en het monster werd aangevallen en ge dood. Wanneer men Sylvester een éervollen by- naam zou willen geven, dan zou men hem den ..kerkenbouwer” kunnen noemen. Talryke kerken liet hy oprichten en versleren, zoodat op hem van toepassing is: „Hy heeft den luis ter van uw Huls bemind”. Van 314335 regeerde deze Heilige Paus over de Kerk, steeds bet gebed aanbevelend als het groote wapen ter beveiliging der ziel en ter bestrijding van de vijanden des geloofs. Hy was in waarheid de Paus van het gebed en heeft door zyn gebed herhaaldeiyk de juistheid van ■fcyn opvatting op wonderbaariyke wyze bewe zen. Als gezegd, het verdient aanbeveling dezen vromen heilige ten voorbeeld te nemen en men kan daarvan meer nut en voldoening hebben dan van de overweging, dat aan Sylvester- avond nog andere dingen vast zitten, al be hoeven we die andere dingen allerminst te ver- waarloozen, voor zoover zy niet met Sylves ter’s voorbeeld In radicale tegenspraak zyn. Er zyn oudejaars-genoegens. die even met dennaam vap Sylvester samenhangen, maar Verder gaat de overeenkomst ook niet en dat is het folkloristisch leuren met de z.g. Sylves- terpotjes. en het zg. Sylvester-orakel. Dit hangt e terugblik over het afgeloopen jaar en J de wenschen voor het komende jaar, heb ben in vroegere tytfen aanleiding gege ven tot het doen van „voorspellingen”, die voor nameiyk in de oude almanakken werden gepu bliceerd. We zullen aan dezé voorspellingen niet veel waarde hechten en dit deden ook onze voorouders niet. In j^un argeloosheid meenden vele menschen weliswaar, dat er een kern van waarachtigheid Inzat, maar dit hebben we te beschouwen als een uitvloeisel van hun geloot in de voorzienigheid, een geloof, dat de voor zienigheid met grootere» zorgen belastte dan men redeiykerwys van de hemelsche bemoeiingen zou mogen verwachten. Zoo was dus een volks geloof in alle oprechtheid en naïveteit ontstaan uit het zuiverste geloof. De „sterrenkykers”, die een paar eeuwen ge- Chrlstus Sint Thomas In hun land kwam om er het christendom te prediken. Sint Thomas doopte hen en toen zy gestorven v.-aren, werd hun stoffeiyk oerschot van Perzië naar Con stantlnopel overgebracht, waar zy in den tem pel, hierboven geneomd, begraven werden, waar na hun beeltenis op den voorgevel werd aan gebracht. De rol, welke de ster heeft gespeeld, heeft eveneens tot talrtjke veronderstellingen aanlei ding gegeven, al naar gelang men uitging van een gewoon dan wel een wonderbaariyk na- tuurverschynsel. Maar hierin zullen wy ons dit maal niet verdiepen. Daartoe zai later nog wei eens gelegenheid bestaan. Het verhaal van de redding van de is opgeteekend in de kerkvergadering te Jeruzalem en luidt letteriyk als volgt: r - f

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 31