Prikkeldraad H I Wat is de waarde van uw auto 0 Frieslands veeteelt in crisistijd Opze steenkolen ii DE KAASEXPORT TREINEN IN DEN MIST EEN MOEILIJK PROBLEEM AANVARING OP DEN WATERWEG fl RECRUTEN POOR DE WINTERSPORT Onhoudbaar gebleken De boterpri js moet lager Eet melkbrood REGENT M. W1JTENBURG Heeft een operatie ondergaan Ans jovis-merken Bedriegelijke nabootsing Sf I Een gesloten deur Mr. M. A. M. Waszink De toestand onveranderd Controlemerken voor ansjovis Duitsëh stoomschip zinkende De „Pelikaan”-vliegers Op de heenreis aan groot gevaar Caseïne Het vertrek van den Orchideeën DE „ZILVERMEEUW” Auto’s buiten gebruik I PROF. DR. IR. KOOMANS Spoorwegtekorten PATERS CAPUCIJNEN Een studiebeurs te Hees JUBILEUM ALBERT KaLLER Belastingvermindering DONDERDAG 4 JANUARI Vele voetangels en klemmen! Betonstortingen nog steeds stopgezet De nieuwe regeling met Duitsch land heeft in de mijnstreken groots teleurstelling gewekt Op IS Januari a.s. moet u het weten in verband met de aangifte voor de per soneele belasting Achttien wagons uit de rails N9 RUK5 TOEZICHT/ KONINGIN EN PRINSES IN ZWITSERLAND DE WAALBRUGWERKEN TE NIJMEGEN N? RUK5T0EZICHT Wie moet aangifte doen? Er is heel wat geduld en oefening noodig, om de grond beginselen der ski-sport bij te brengen In het algemeen is men tevreden over het werk der Crisis- Zuivel-Centrale „Post jager” Ernstige botsing tusschen een rijdenden en stilstaanden goederentrein bij W interswijh 1? Begin Februari weer in dienst Tot September van het vorig jaar reeds een nadeelig verschil van ruim Z#1/! millioen Boter en margarine voor de Koningin aan boord De afschrijving 4 sal mar- ijs- daan. voor I brutali- OMOM I te ontsnapt ,-O.Z BC [l e 2.-B Hedennacht om ongeveer half drie heeft op het station Didam een botsing plaats gehad tusschen twee goederentreinen. Duitschland heeft zich verplicht aan den af zet in Duitschland van de kolen, die mogen de met KLEIN-VERPAKKINGKleur: wit en blau we letters, wapens en teekens voor verpak king van minder dan anker.visch. tot pad Bij de onderteekening van het Nederlandsch- Dultsche verdrag van 15 December 1933. rege lende het goederenverkeer tusschen beide ge noemde landen, te èen overeenkomst getroffen betreffende den steenkolen in- en uitvoer, wel ke overeenkomst niet in het verdrag zelf is op genomen. De inhoud van deze overeenkomst komt op het volgende neer: kan worden aangemaakt, blijkt duidelijk uit de schaarschte die in de laatste maanden dan zich in de détallverkoop hebben nu en voor ge- De personeele belasting te een „welstands- belaating,' hieruit volgt, dat vrachtauto’s, zie- circa een jaar oud is. mag 30 a 40 pct. worden afgeschreven; dit percentage te voor de vol gende jaren ongeveer als volgt: na twee jaren aftrekken 30 ii 40 pet., na drie Jaren 50 i 60 pet., na vier jaren 70 i 80 pet. Een moeilijkheid hierbij te dikwijls de korting, welke bij het aan schaffen verleend wordt, terwijl voorts natuur lijk van belang zijn het aantal afgelegde kilo meters en het al dan niet courant zijn van den bewusten wagen. Men ziet hieruit wel. dat er heel wat bij komt kijken voor een goede aan gifte. welke noch te hoog noch te laag te, de Belastinginspectie passeert. Meer en meer ma ken dan ook de leden van de groote verkeers- vereenlginge.i gebruik van den specialen belas- tlng-taxatiedlenst. De mail voor den „Postjager" stijgt gestadig. Batavia had om 11 uur v.m. 50 kilogram post bijeen Het meerendeel wordt eerst in den Joop van den avond verwacht. De oud-hoofdkantoor-chef van de P. T. T., de heer J. van Brero, een bekend orchldeeën- kweeker, schonk aan H. M. de Koningin een verzameling orchideeën, welke d«> „Postjager” meeneemt. ®ds om >per aan tart sen i ■x 116» A o. eer- ardt ken >xel de- er- ter, de die oot ia- 5? M. m- in- L De personeele belasting wordt geheven we gens het hier te lande houden van een motor rijtuig (auto, matorrjjwfel)Onder „houder” wordt in dit verba: tens overeen! een n of dit ovj Over de wijze, waarop de Crteis-Zuivel-Cen- trale in het algemeen haar taak vervult, mag men zeker niet ontevreden zijn» Als alle crisis diensten beeft zjj in dezen moeilijken tijd een buitengewoon zware en njoeiliJke taak. Slechts zou men de vrees kunnen uiten of zij door haar ingrijpen de Nederlandsche veeteelt niet leidt in banen, die al te zeer afwijken van den nor malen gang van zaken, en of daardoor later een terugkeer tot een vrijer bedrijfsleven op een lager prijsniveau niet al te zeer bemoeilijkt zal worden. sovwr o, ujupcuo on pakking in heele, halve tresp. 28. 14 en 7 KG. visch) rood met gele worden ingevoerd, geen moeilijkheden 'in den weg te leggen. Nederland heeft zich nog verplicht, het in voerrecht op steenkolen niet te verhoogen. Naar men ons uit goede *ron mededeelt, hebben de Paters CapuciJnen, tot nu toe voor- looplg gehuisvest in de Van Olden bameveldt- straat no. 43 te Nijmegen, een perceel aange kocht in Hees, aan de Dorpstraat no. 49. Genoemd perceel omvat een oud heerenhuis. in eenvoudlgen stijl opgetrokken, benevens een groot stuk tuin. Het te de bedoeling aldaar het studiehuis voor de studenten, die aan de R.K. Unlverslteit studeeren. in te richten. Overste ia Pater Benevenutua van Venray. Een andere wijze, waarop de Friesche veeteelt zich in stand hoopt te houden, te de vermeer derde productie van caseïne. Dit te de afge scheiden kaasstof uit de melk, die als grondstof wordt gebruikt voor de fabricage van knoopen, kunstboom eboniet en dergelijke stoffen. Doch ook deze ontwikkelingsmogelijkheid der zuivel industrie te zeer beperkt en van weinig belang, daar caseïneproductie alleen bij lage melkprij zen loonend te. in vrij groote doch deze verschilt zoozeer in smaak van de Hollandsche kaassoorten, dat zij niet beschouwd kan worden als een ooncurreerend artikel. Tot en met 1932 was dan ook onze kaasexport in véél mindere mate teruggeloopen dan onze boterultvoer. Anderzijds is kaas vooral in het buiten land echter meer een luxe artikel dan boter/ en heeft het totaal-verbruik daardoor een ster ker neiging om terug te kopen Dies te ook hier de steun der regeering noodig. die gefi nancierd wordt uit het overschot van de hef fing op den binnenlandschen boter-verkoop. Op tamelijk Ingewikkelde wijze wordt de netto-toeslag berekend, welke in evenredigheid met het vetgehalte 2.77 cent tot 7.48 cent per K G. bedraagt Daarnaast zijn vele producten, met medewerking van de Centrale, die hiervoor een extra-vergoeding uitkeert, tot een vrijwillige productiebeperking gekomen. Zoo te de produc tie van de veertig Friesche. bij de ..Frico" aan gesloten fabrieken, van 16 millioen k«„ in 1930 De Mrmenlandsche consumptie zou daardoor belangrijk kunnen toeneipen. zelfs zoo. dat de netto-opbrengst van het Crtetebotermerk zou kunnen stijgen. Het moet echter erkend wor den, dat de groote nadeelen van deze rege ling zouden neerkomen op de margarine- Industrie, die een groot deel van baar consu menten aan de goedkoope natuurboter zou ver- Hezen. Doch men voelt het in zuivelkringen als een onbillijkheid, dat koeien afgeslacht worden Waar we voor boter op de wereldmarkt de scherpe concurrentie ondervinden van andere veeteeltlanden Denemarken. Australië. Nieuw-Zeeland bevinden we ons op de wereldmarkt voor kaas, althans voor die soor ten, waarin wij een wereldnaam hebben, in het genot van een feiteiyk monopolie. Wel wordt door Australië en Nieuw-Z^and mate Cheddarkaas geproduceerd. Koningin Wilhelmina en Prinses Juliana zijn hedenmorgen vroeg te Bazel aangekomen. Zij zijn onmiddcllijk doorgereisd. Meer nog dan met boter te in het buitenland het begrip „Hollandsch” verbonden met het begrip „kaas”, het product dat overigens veel minder in Holland dan in Friesland geprodu ceerd wordt. De geijkte opvatting dat kaas uit Holland dient te komen te echter ook al niet veilig voor de tot de in het buitenland sterk veld winnende strooming, om alles in eigen land te maken, óók als dat veel moeiUJker en veel duurder is. Dg uitgaande Engelsche bananenboot „Cha- gres” te voor den Waterweg bij Hoek van Hol land in aanvaring gekomen met het Dultsche stoomschip ..Ceres.’' Laatstgenoemd schip geeft noodseinen en is waarschijnlijk zinkende. De reddingsboot en sleepboot zijn uitgevaren. Er te dikke mist. Ten dienste van belanghebbenden bij de in- zouterü van en den handel in echte Nederland sche Ansjovis werd In 1913 te Amsterdam op gericht de Ansjovte-Controle-Vereeniglng, wel ker Statuten bjj Koninklijk Besluit van 9 April 1913 No. 80 werden goedgekeurd. Het doel van deze vereeniging was en te den afnemers en gebruikers van Nederlandsche ansjovis een afdoende waarborg te verstrekken .voor de echtheid van de door hen aangekochte ansjovis. Daartoe wordt door de Vereeniging en daartoe van Rijkswege aangewezen ambte naren. een uitgebreide controle gehouden op de handelingen van zouters, handelaren en veem- houders volgens richtlijnen in de Statuten, het Huishoudelijke Reglement en de door de re geering in 1915 uitgevaardigde -rijksvoorschrif- ten (vastgesteld- op 14 April 1915) neergelegd. 1 Voor afnemers-gebrulkers is de waarborg zicht baar in den vorm van een waarborgmerk. dat op de vepakklngder ansjovis te aangebracht. Dit waarborg- en controlemerk te door den Minister van Economische Zaken vastgesteld 1 volgens de modellen die daarvan ten Departe- 1 mente berusten. Deze modellen zijn voor klein verpakking papiermerken, die op de blikjes of 1 potjes worden geplakt en voor de groot-ver- pakking blikken merken, die met ijzerdraad om het vat worden vastgemaakt. De waarborgmerken worden vanwege den Inspecteur der Vlsscherijen verstrekt aan de Ansjovis-Controle-Vereenlging, die deze alléén aan haar leden uitreikt. Niet alle zouters en handelaren echter zijn lid van de Vereeniging. Het te nu gebleken, dat deze buitenstaanders op de verpakking hunner visch ook merken aanbrengen, die bij aandachtige beschouwing van de Rijkswaar- borgmerken verschillen, doch bij eersten oog opslag daarop gelijken. Bjerbij heeft kennelijk het verbruik in Nederland grooter worden dan zal Duitschland door extra-contin- genten in de gelegenheid worden gesteld om zijn aandeel in het verbruik, op de baste vap het verbruik in 1932. relatief te vergrooten. De Nederlandsche Invoer in Duitschland blijft bepaald op een hoeveelheid van 100.000 ton per maand. Stijgt het verbruik in Duitschland boven 8 000 000 ton per maand dan zal Neder land een extra-invoercontlngent krijgen. De overschrijding van de acht-millioen-ton-grens Met name de boterprtja, die door de netto-heffing van f 0.70 per K..G. wel zeer wordt opgedreven, zou volgens het inzicht ook van deskun digen uit betrokken kringen wel voor verlaging in aanmerking kun nen komen, zoodat de totaalprijs van f 1.60 tot b.v. f 1.30 pér K.G. verlaagd wordt. om de melkproductie te beperken, terwijl garlne vrij kan worden aangemaakt. kenauto’s en dergelijke voertuigen van deze heffing vrijgesteld zijn. Voor het gebruik van een auto uitsluitend of nagenoeg uitsluitend in de uitoefening van bedrijf, wordt de belasting tot de helft verminderd. Het is van belang te bedenken, dat deze bepaling vroeger luidde: uitsluitend of hoofdzakelijk; sindsdien te de inschrijving aanmerkelijk verscherpt, waaruit volgt, dat het gebruik anders dan voc beroep of bedrijf rAér bijkomstig moet zijn. Vaste re gels zijn hiervoor niet gegeven, wanneer Iemand zijn auto gebruikt om daarmede naar zijn kan toor en weder naar huis te rijden, dan geldt dit niet voor de vermindering. In elk speciaal geval beslist de inspecteur. De belasting wordt tot een kwart verminderd voor auto’s, welke in een verhuurbedrijf worden gebezigd, terwijl mo torrijtuigen. welke uitsluitend gebezigd warden in het bedrijf van of handelaar in motorrijtui gen. vrijgesteld zijn, mits zij deel van den han delsvoorraad uitmaken. Tenslotte noemen wij nog de rijwielen met hulpmotor, waarvoor even- eeens geen personeele belasting verschuldigd te. En ofschoon u In het algemeen liever heele- maal niet leest over belasting, zoo geven wij u toch thans den raad, om dit artikel wél door te nemen. Een gewaarschuwd man telt voor twee én.... „de fiscus te tóch duurder." Na tuurlijk moogt u telken jarp een zeker bedrag aftrekken voor waardevermindering Een be paald percentage te daarvoor niet vastgesteld; aldus schrijft ons de A.N.W.B.-Toeristenbond voor Nederland. Wie een fonkelnieuwen auto gekocht heeft, mag onmiddellijk, tenminste 10 en (globaal) ten hoogste 20 4 25 pct. van den catalogusprijs aftrekken. Op een auto,-welke Tot zoover de overeenkomst. Men mag wel aannemen, aldus de „Limburger Koerier”, dat de delegatie, die namens onze Regeering de onderhandelingen heeft gevoerd, sterk heeft aan- fced rongen op Ietwat meer tegemoetkoming van Dultsche zijde. De Dultschers hielden echter op dit punt het been stijf. Zij wilden onder geen beding verder gaan. Ten gevolge van den slech ten toestand op de wereldmarkt heeft Duitsch land reeds een aantal ontginnlngszetels bulten bedrijf moeten stellen. De grens van de toelaat bare beperking der kolenproductie te. naar, de meening van de Dultsche regeering. reeds over schreden. In die richting wil men geen stap verder gaan. Indien Nederland een betere règeling van de kolenkwestie zou hebtfen gemaakt tot een „con ditio sine qua non”, dan zouden de onderhan delingen zijn vastgploopen. Hier stond de Nederlandsche delegatie een gesloten deur. Iptusschen te het resultaat voor onze mijn industrie wel zeer teleurstellend. In de komen de maanden zal Zuid-Llmburg daarvan de ge volgen ondervinden. De overeenkomst geldt, evenals het verdrag, tot eind 1934. Dat er een radio-telefonische verbinding stand kwam tusschen Nederland en Indië grootendeels zijn werk. De definitieve ontvangsten der Nederlandsche Spoorwegen over de maand September 1933 be- droegen: Reizigers f 5.088 70142; Bagage 120172.48; Fort 280.000.—; Goederen 4295.852.73; Lev. dieren f 6829140; Diversen 142531.—. In to taal f 9.976.249.03. In September 1932 11.704 738 82, hetgeen een nadeelig verschil beteekent van f 1.738.480 79. De definitieve ontvangsten van Januari tot en met September 1933 bedroegen f 107.036.079.80 tegen 93.393.539.84 in hetzelfde tijdvak van 1983. nadeelig verschil dus van 14.63353926. geven ingenieur Haag. Hl) werd vooral bekend door zijn verrichtingen op het gebied van radio-telegrafie en telefonie. Dat er een radio-telefonische verbinding tot stand kwam tusschen Nederland en Indië te Het is mogelijk ontheffing te verkrijgen voor motorrijtuigen, welke gedurende het geheele belastingjaar (dat aan het kalenderjaar gelijk te) niet worden gebruikt Men moet hiervoor toch aangifte doen en Is verplicht vóór 15 Jan. aan den inspecteur mede te deelen. dat men zijn auto of motorrijwiel niet gebruikt. Het voertuig moet dan gedeeltelijk gedemonteerd worden (krielen afnemen), terwijl het in een bepaalde bergplaats of garage moet blijven staan Verplaatsing te alleen toegestaan na voorafgaand ^verleg met de belastinginspectie. Het aantal „opgelegde" auto’s wordt ook In verband met de tijdsomstandigheden en de steeds stijgende belastingen, hoe langer hoe grooter. Wie van deze ontheffing proflteeren wil, moet er dus vlug bjj zijn! In dit verband lijkt het ons nuttig, aldus de A.N.W.B.-Toerlstenbond voor Nederland, om nog even te wijzen op de wegenbelasting, welke, zooals men weet, per jaar of per kwartaal vol daan kan worden. (Helaas ontbreekt nog steeds de mogelijkheid om per maand te betalen, In welke lacune vooral in deze slechte tijden reeds lang voorzien had moeten zijn!). Restitutie van wegenbelasting kan men verkrijgen voor de nog niet ingegane kwartalen; op kwartaalkaarten wordt dus nimmer Iets terugbetaald. Zooals men weet, moet de wegenbelasting steeds voor uit voldaan wlfëden. omdat men zonder wegen- belastingkaart niet rijden mag. Bij afschaffing van den wagen kan ontheffing van personeele belasting verkregen worden voor de nog niet Ingetreden maanden, mits men fn hetzelfde be lastingjaar niet wederom een motorrijtuig ter beschikking zal krijgen. B --- Naar wij vernemen hoopt men met het onder hoek va*i de motoren der „Zilvermeeuw” om streeks het einde dezer maand gereed te zjjn. De hertellingen geschieden In de.werkplaatsen op Waalhaven. Verwacht mag worden, dat de „Zilvermeeuw” begin Februari weer In dienst wordt genomen. Zooals bekend hoopt de heer Albert Killer të Utrecht Zaterdag 6 Januari as. zijn zilve- ren journalisten-jubtleiflh te herdenken. Wij vernemen nog. dat het feest In intiemen kring zal gevierd worden. De jubilaris zal gaar- ne as. Zaterdagmiddag van 3—5 uur aan be langstellenden gelegenheid geven te zijnen huize. Pieter Saenredamstjpat 23, tot het aan bieden van gelukwenschen. Dit laatste te echter slechts ten deele waar. De margarine-productie te in ons land sterk gecentraliseerd, en daardoor is het mogelijk dat in overleg met de regeering tot productie beperking wordt overgegaan, zonder dat ter stond formeel-dwingende besluiten worden af- gekondlgd. Dat margarine In feite niet vrfj Intusachen. al mag men hier en ^tear probeeren onze kaassoorten btatnen de eégen landagienaen na te maken van bnitenlandache concurrentie heeft onze kaas veel minder te lijden dan onze boter. Naar wij vernemen is in den toestand van Oud-Minister Waszink, die gelijk bekend. >n het ziekenhuis te Roermond te opgenomen, nog steeds weinig verandering gekomen. De patiënt blijft voordurend zorg wekken. Zoo vonden we in een vakblad voor zuivel bereiding voor eenlge maanden een adverten tie. waarin een firma in de Beiersche Algüu een zulvelvakman zocht, die goed bekend Is met het maken vanEdammer en Goudakaas- Dat de productie van deze kaassoorten daardoor op een veel ..hooger" peil gebracht wordt, kan niet ontkend worden, doch of de kwaliteit van deze hoogland-Edammertjes tegen de aloude soort zal opwegen, lijkt ons toch te betwijfelen. De Dultsche steenkoleninvoer in Nederland vrij (ongeacht natuurlijk de kolenconventie, die bij onderlinge overeenkomst tusschen de be langhebbenden In de steenkolenmijnen en -in dustrieën te geregeld). Mocht Nederland tot contlngenteerlng van den steenkolen-Invoer overgaan den zal aan Duitschland worden toegestaan de invoer van een hoeveelheid van 4200.000 ton. terwijl de invoer van (Dultsche) bunkerkolen vrij za! blijven. Mocht teruggebracht tot 135 millioen kg. in~1933. Op deze wijze te het mogelijk geweest, op- hooplng van een onverkoopbaren voorraad kaas tn de pakhuizen te voorkomen. Zelfs te men In belanghebbende kringen van oordeel, dat de buitenlandsche afzet van Hollandsche kaas nog ware uit te breiden. Indien deze door een stel selmatige propaganda gesteund werd. Ook zijn proeven genomen met de productie van buiten landsche kaassoorten als Enunenthaler e.d., doch ook hiervoor te de goede tijd voorbij, hetgeen wel blijkt uit het feit dat Zwitserland dat zich vroeger uitsluitend op kaasproductie speciali seerde en zijn boter uit het buitenland betrok, thans zijn eigen boter maakt, omdat de kaas export niet loonend genoeg te. Een ander middel, waardoor de Nederland sche veeteelt een eind geholpen zou kunnen worden, is een grooter verbruik van melkbrood door de eigen bevolking. Met een doelmatige propaganda zou hier nog wel iets te bereiken zijn, vooral wanneer het prijsverschil tusschen water- en melkbrood, dat thans 1J4 cent per 400 gram bedraagt, door de bakkers werd te ruggebracht op 1 cent. De kosten van levens onderhoud worden door grooter melkbroodver- bruik niet kunstmatig opgedreven, doch tegen over de hoogëre broodprijs staat de grootere voedzaamheid van het brood: men krijgt waar voor zjjn geld. En. wat van groot belang te: onze veeteelt, onze boerenstand wordt er door geholpen in "de uiterst moeilijke positie, waarin zij zich thans bevindt. In het bovenstaande gaven wij de voornaam ste moeilijkheden waarvoor de Friesche Zuivel bereiding zich thans geplaatst ziet. Zij vormen niet alleen slechts een deel van de zorgen, die den boef op het oogenblik het leven zuur maken. En de boerenstand te lang niet de eenlge categorie die het thans hard te verant woorden heeft- In dezen tijd zien alle bevol kingsgroepen naar de regeering ennaar elkander, om steun in den strijd om het be staan. Het kunnen vande regeering Is zeer beperkt, en zoo van die zijde hulp verleend wordt, komt bet onvermijdelljken toch hierop neer. Men bericht aan de „Bossche Courant”: De „Pelikaan" maakte haar tweede étappe op de heenreis. Het was nacht en de navigatie als gevolg daarvan extra moeilijk. Boer stuurde, terwijl Bmlimoff een dutje deed. Opeens meent de mecanicien onder zich een schurend geluid te hooren. HU vliegt naar de cockpit en doet een ruk aan het hoogteroer, zoodat de machine een scherpe opwaartsche manoeuvre maakt. Groote consternatie In de machine. Met zoek lichten werd de bulk van het vliegtuig ge ïnspecteerd en daarbij kwam men tot de ont stellende ontdekking, dat er boomtakjes aan het landingsgestel zaten. Men vreesde aan vankelijk. dat dit beschadigd kon zijn, waardoor de landing uiterst gevaarlijk zou worden. Een nader onderzoek stelde de bemanning wat ge rust. hoewel men zonder eenlge zekerheid bleef. Men begrijpt onder welk een spanning aan het einde van deze étappe werd geland. Er deed zich gelukkig niets voor, maar het was toch een dubbeltje op z’n kant, Toen men op het vliegveld een onderzoek kon instellen, bleken er denne-takjes aan het landingsgestel te zitten.* Men was dus over een bosch- gevlogen en wel zóó laag, dat het een bloot toeval is dat men er heelhuids is af gekomen! rjjwlel). rerstaan degeen. die krach- de beschikking heeft over ülg van een ander, onverschillig hetzelfde te. Alléén, wanneer men een korter tijdvak dan 31 dagen de be schikking over het motorrijtuig heeft, te men geen houder In den zin der wet. Toch te het niet altijd de houder zelf, die het „beschrijvingsbiljet” ondfrteekent. Wanneer deze namelijk Inwonend 4s in het gezin, moet het gezinshoofd de aangifte doen; in gevallen van twijfel beslist de Inspecteur, aan wien „deze eer” te beurt zal vallen. In vroeger jaren was het heel eenvoudig om het belastingbedrag te bepalen, toen toch was er één uniform Rijkstarief (weliswaar met wis selende opcenten). Sedert de nieuwe financleele verhouding tusschen .Rijk en Gemeenten tot stand te gekomen, zijn de gemeenten bevoegd van het Rükstarief af te wijken, van deze be voegdheid te een zoodanig ruim gebruik ge maakt, dat thans in de eene plaats voor het zelfde motorrijtuig haast vijfmaal zooveel wordt betaald als elders. Een tarieven-overzicht kan hier dus niet worden gegeven. Wie dienaan gaande nadere inlichtingen mocht wenschen doet het beste zich te wenden tot den betref- fenden Inspecteur der Directe Belastingen (afd. Personeele belasting). Het werk aan den pijlerbouw van de Waal brug ligt wat betreft het betonstorten en het metselwerk nog altijd stil. Sinds begin van December moest men dit werk vanwege de vorst (reeds stopzetten. En* volgens berichten van het meteorolcKlsch in*- stituut te De Bilt, dat no? vorst in uitzicht stelt, zal er vooreerst wel geen beton gestort worden. In de maand Januari van het vorig jaai* moest het werk eveneens opgeschort worden vanwege de vorst, zoodat er een achterstand in beton- en metselwerk bestaat van een kleine twee maanden, welke Stagnatie van arbeid de aannemer kon wijten aan force majeure. Aan pijler A aan den Lentschen kant te men nu wel weer begonnen met het aanbren gen van den stalen dam wand. De groote pijler aan Lentsche zijde moet vol gens bestek op 1 Maart a.s. klaar zijn. De twee de pijler aan den Nijme-gschen oever op 15 September 1934. De brug moet 1 Maart 1935 opgeleverd zijn. In den dikken mist te een goederentrein, ko mende uit de richting Winterswijk, naar schat ting met een vaart van ongeveer veertig K.M., op een stilstaanden goederentrein ingereden. 1 Een der wagons kantelde en 18 wagens vlogen door den hevïgen schok uit de rails. De materieele schade aan de locomotieven en de wagens is zeer groot, verschillende zijn let terlijk gekraakt of in elkaar geschoven. i De half versplinterde trein uit de richting i Winterswijk kwam dwars over de baan te staan, i welke bij net station Didam driedubbel spoor i heeft en versperde alle verkeer. Hedenmorgen om zes uur arriveerde het ber- gingsmateriaal van de Nederlandsche Spoor wegen en met behulp van een zwanen bok heeft men tot in den vroegen namiddag moe ten werken om de baan weer vrij te krijgen. Het personenvervoer ondervond gedurende dien tijd eenlge vertraging. Op de plaats des onheils moesten de treinen stoppen, de passa giers uitstappen, om hun reis met een verder staand treintje te kunnen vervolgen. Over de oorzaak kon' officieel nog niets wor den medegedeeld, daar er echter een zware mist hing, afgewisseld door motregen, zal het weer wel mede een rol gespeeld hebben bij de botsing. Gelukkig kwamen geen persoonlijke ongelukken voor. Het nieuwe Jaar te nauwelijks een paar weken oud of de schatkist vraagt uw aandacht voor de personeele belasting Men vraagt u om maar even zonder slag of stoot in te vullen hoeveel ,uw auto waard te. En als eenige richtlijn daar bij wordt u dan verteld, dat u een zoodanig be drag moet opgeven als bij verkoop onder nor male omstandigheden ter plaatse daartoe ge» schikt zou kunnen worden beddhgen. U kung^er niet mee volstaan, door te zeggen, dat de om standigheden thans allerminst normaal zijn, want, wanneer u niet weet hoeveel uw auto waard te, dan weet de fiscus wel raad, want dan vult hij het bedrag voor u in. De kosten hiervan bedragen 10 pet. belastingverhooging. Wanneer u de waarde te laag aangeeft, wordt uw aanslag verhoogd met 10 pct. van het ver schil tusschen uw schatting en de officieel* taxatie, terwijl het niet aangeven gestraft wordt met verdubbeling der belasting. Dr. ir. N. Koomans, die benoemd werd tot tijdelijk buitengewoon hoogleeraar aan de Tech nische Hoogeschool te Delft, om onderwijs te de electrotechnlek. te thans “hoof ri der telegrafie en telefonie, te Den de bedoeling voorgezeten het merk *der ver eeniging na te bootsen. Behalve fust-merken, worden door nlet-leden ook merken voor klein verpakking nagebootst. De Ansjovis-Controle- Vereenlging waarschuwt er voor dat visch, welker verpakkipg niet met het Rljkswaarborg- merk als boveAaf ge beeld, te voorzien, niet aan df controle-voorschrlften 'der vereeniging is onderworpen en niet door de vereeniging of den Rijksambtenaar te gecontroleerd. Naar we vernemen, te regent M. W. A. Wijten- burg van het klein-semlnarie „Hageveld" te Heemstede in de Maria-stlchting te Haarlem opgenomen voor het ondergaan van een bllnde- darm-operatie. De operatie te uitstekend geslaagd. De patiënt is goed vooruitgaande en zal de Mariastichting over enkele dagen weer als hersteld kunnen ver laten. et te merkwaardig, zooals tegenwoordig van aoclaal-democratteche zijde bij herhaling de nadruk wordt gelegd op de „nationale eenheid” en de „nationale ge dachte". „Het Volk” schreef dezer dagen In een hoofd artikel, dat strijders voor nationale eenheid in de sociaal-democratie een krachtige bondge noot® zouden kunnen vinden „ter verwezen lijking van de nationale gedachte in haar meesfc nobelen vorm." En in een ander artikel van hetzelfde blad kon men lezen, dat, al te de socialistische ge dachte dezelfde gebleven, de (socialistische) beweging „ouder en wijzer" te geworden. „In 1914" aldus de schrijver van dat artikel „te zij op wreede wijze tot de erken ning gekomen van de ontzaglijke kracht van het nationaal gevoel.” In het Communistische Manifest schreven de grondleggers van de socialistische theorie de uitspraak neer: „de arbeiders hebben geen vaderland." En nu beweert „Het Volk" wel, dat alleen een .oppervlakkig lezer van het „Manifest" daar uit kan afleiden, dat de beteekenis van da natie door bedoelde grondleggers werd ont kend, en dat deze grondleggers zich slechts hebben gekeerd tegen „de nationale afzonde ring, tegen de onderlinge tegenstellingen, de onderlinge vijandschap tusschen da volken." Maar wanneer de uitspraak slechts deze be teekenis had gehad, waarom noemde de Fran- sche partijgenoot Jaurès haar dan naar Het Volk” zelf memoreert „een Jeugdige onbezonnenheid, een oppervlakkige telt"? Waarheid te, dat het socialisme ook op dit punt fiasco heeft gemaakt. Het internationalisme 'van zijne grondleggers en theoretici te even onhoudbaar gebleken, als hun leer van den klassenstrijd, om van ver dere vergissingen maar te zwijgen. Zoowel over het een, als over het ander heeft de ervaring haar vonnis gestreken. En wpnneer de redactie van .Het Volk" thans schrijft, dat de socialistische beweging „den overmoed, de illusies van de jeugd" heeft ver loren, dan te dit slechts een verbloemde er kenning van het geleden échec en een totaal mislukte poging omde gedwongen koersver andering voor te stellen als een vrije daad, die met de beginselen niets te maken heeft GROOT-VERPAKKING: Kleur: grijs met groene letters, wapens en teekens voor ver- i en kwart-ankers wordt vastgesteld door een kolencommtesarte P letters, wapens en teekens voor verpakking in tonnen (4 ankers).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 17