Wat is de waarde van uw auto
Prikkeldraad
De „Postjager”
Friesland» veeteelt in crisistijd
Onze steenkolen
DE KAASgXPORT
Muiterij in Indië
EEN MOEILIJK PROBLEEM
IF
lo.
teen
Onhoudbaar gebleken
H
VRIJDAG 5 JANUARI
De boterpri js moet lager
I
I
I
REGENT M. WIJTENBURG
De „Pelikaan”-vliegers
Ansjovis-merken
Bedriegelijke nabootsing
Een gesloten deur
KN
Controlemerken voor ansjovis
a
DE „ZILVERMEEUW”
PROF. DR. IR. KOOMANS
Caseïne
PATERS CAPUCIJNEN
Een studiehuis te Hees
N
DR. J. F. M. STERCK
75 Jaar
ik
;es
Spoorwegtekorten
C.
De afschrijving
JUBILEUM ALBERT KaLLER
Mr. M. A. M. Waszink
Belastingvermindering
n.
HIER
Vele voetangels en
klemmen!
Er is heel wat geduld en oefening noodig, om de grond
beginselen der ski-sport bij te brengen
Op de heenreis aan groot gevaar
ontsnapt
Berechting van de groep Inland-
sche ,,Meeloopers”
In het algemeen is men tevreden
over het werk der Crisis-
Zuivel-Centrale
De nieuwe regeling met Duitsch-
land heeft in de mijnstreken
groote teleurstelling gewekt
Op 15 Januari a.s. moet u het
weten in verband met de
aangifte voor de per
soneels belasting
1
F
N? A
RUK3T0EZICHT
■rij
u.v,
I*
Orchideeën voor de Koningin
aan boord
tfi!
Het vertrek uit Indië wegens moei
lijkheden voorloopig een
etmaal uitgesteld
/-SP ohdcb K
f-—‘1
RUKSTOEZICFiy
QZ/
I
Tot September van het vorig jaar
reeds een nadeelig verschil
van ruim 14l/2 millioen
Wie moet aangifte doen?
Heeft een operatie ondergaan
r
Hier zijn de drie waarborgen voor de
echte Aspirin het Bayer-kruis op elk
tablet, de oranje band óm de verpak
king, het oranje zakje van de 2-stuka
verpakking. Het zijn de
drie waarborgen om zeker
van pijn bevrijd te war- BPX
den, zonder schade aan
hart, maag en nieren.
Boter en margarine
Eet melkbrood
Auto*s buiten g<
daan.
het verbruik in Nederland grooter
3EI
iGf
En ofschoon u in het algemeen liever heele-
hetgeen een nadeelig verschil
van
'V
(64
17
4S
148
«8
174
Over de wfjze. waarop de Crisls-Zuivel-Cen-
trale in het algemeen haar taak vervult, mag
men zeker niet ontevreden zijn. Als alle crisis
diensten heeft zij in dezen moeilijken tijd een
buitengewoon aware en moeilijke taak. Slechts
sou men ge vrees kunnen uiten of zij door haar
ingrijpen de Nederlandsche veeteelt niet leidt
in banen, die al te zeer afwijken van den nor
malen gang van zaken, en of daardoor later een
terugkeer tot een vrijer bedrijfsleven op een
lager prijsniveau niet al te zeer bemoeilijkt zal
Worden.
De personeele belasting Is een „welstands-
belastlng," hieruit volgt, dat vrachtauto’s, zie-
trzaak
«r bat
lecht»
unnen
LSI
134
De mail voor den „Postjager” stijgt gestadig.
Batavia had om 11 uur van. 50 kilogram post
bijeen. Het meerendeel wordt eerst tn den loop
van den avond verwacht.
De oud-hoofdkantoor-chef van de P. T. T,
de heer J. van Brero, een bekend orchldeeën-
kweeker, schonk aan H. M. de Koningin een
verzameling orchideeën, welke de „Postjager"
meeneemt.
merk als boven af ge beeld, is voorzien, niet
aan de eontrole-voorschriften der vereeniging
is onderworpen en niet door de vereeniging of
den Rijksambtenaar is gecontroleerd.
Met name de boterprqs, die door de
netto-heffing van f 0.70 per K.G.
wel zeer wordt opgedreven, zou
volgens het inzicht ook van deskun
digen uit betrokken kringen wel
voor verlaging in aanmerking kun
nen komen, zoodat de totaalprijs
van f 1.60 tot b.v. f 1.30 per K.G.
verlaagd wordt.
toch thans den raad, om dit artikel wél door
te nemen. Een gewaarschuwd man telt voor
twee ènde fiscus is tóch duurder.Na
tuurlijk moogt u telken jare een zeker bedrag
aftrekken voor waardevermindering. Een be
paald percentage is daarvoor niet vast gesteld;
aldus schrijft ons de AU.W.B -Toeristenbond
voor Nederland. Wie een fonkelnleuwen auto
gekocht heeft, mag onmiddellijk, tenminste 10
en (globaal) ten hoogste 20 k 35 pct. van den
catalogusprijs aftrekken. Op een auto, welke
In aansluiting met w^ wU reeds meldden
omtrent de viering van den 75sten verjaardag
van dr. J, F. M. Sterck te Aerdenhout, kunnen
wij nog mededeelen, dat onder de schriftelijke
gelukwenschen was een schrijven van Z. H. Exc.
Mgr J. D. J. Aengenent. btsschop van Haarlem
Verder waren er brieven gekomen van de ver
eeniging „Heemschut’’, van „Amstelodamum”.
van pater Zey te Rome, van de Oudheidkamer
..Beverwijk’’, enz.
De receptie Woensdagmiddag was druk be
zocht. Onder de velen, die den heer Sterck kwa
men fellclteeren, waren de heer C. Maarschalk,
burgemeester van Haarlem; mr. J. N. J. E.
Heerkens Thljssen, lid van de Eerste Kamer der
Staten-Generaal, de hoogeerw. heeren L. A. A.
M. Westerwoudt en L. J. Bookmans, prof.
F. W. Hudlg, de heer J. D. Rutgers van der
Loeff en anderen.
Bij de onderteekening van het Nederlandsch-
Duitsche verdrag van 15 December 1933. rege
lende het goederenverkeer tusschen beide ge
noemde landen, is een overeenkomst getroffen
betreffende den steenkolen in- en uitvoer, wel
ke overeenkomst niet in het verdrag zelf is op
genomen.
De inhoud van deze overeenkomst komt op
hét volgende neer:
zet in Duitschland van de kolen, die mogen
worden Ingevoerd, geen moeilijkheden in den
weg te leggen.
Nederland heeft zich nog verplicht, het in
voerrecht op steenkolen niet te verhoogten.
Een andere wijze, waarop de Friesche veeteelt
zich in stand hoopt te houden, is de vermeer
derde productie van caseïne. Dit is de afge
scheiden caasstof uit de melk, die als grondstof
wordt gebruikt voor de fabricage van knoopen.
kunstboom. eboniet en dergelijke stoffen. Doch
ook deze ontwikkelingsmogelijkheid der zuivel
industrie is zeer beperkt en van weinig belang,
daar caseïneproductie alleen bij lage melkprij
zen loonend is.
Het nieuwe Jaar is nauwelijks een paar weken
oud of de schatkist vraagt uw aandacht voor
de personeele belasting. Men vraagt u om maar
even zonder slag of stoot in te vullen hoeveel
uw auto waard is. En als eenlge richtlijn daar
bij wordt u dan verteld, dat u een zoodanig be
drag moet opgeven als bij verkoop onder nor
male omstandigheden ter plaatse daartoe ge
schikt zou kunnen worden bedongen. U kunt er
niet mee volstaan, door te zeggen, dat de om
standigheden thans allerminst normaal zijn,
want, wanneer u niet weet hoeveel uw auto
waard is, dan weet de fiscus wel raad, want
dan vult hij het bedrag voor u in. De kosten
hiervan bedragen 10 pet. belastingverhooging.
Wanneer u de waarde te laag aangeeft, wordt
uw aanslag verhoogd met 10 pct. van het ver
schil tusschen uw schatting en de officieele
taxatie, terwijl het niet aangeven gestraft wordt
met verdubbeling der belasting.
Men bericht aan de „Bossche Courant”:
De „Pelikaan” maakte haar tweede étappe op
de heenreis. Het was nacht en de navigatie als
gevolg daarvan extra mfoeilljk. Soer stuurde,
terwijl Smirnoff een dutje deed. Opeens meent
de mecanicien onder zich een schurend geluld
te hooren. Hij vliegt naar de cockpit en doet
een ruk aan het hoogte-roer. zoodat de machine
een scherpe opwaartsche manoeuvre maakt.
Groote consternatie in de machine. Met zoek
lichten werd de bulk van het vliegtuig ge
ïnspecteerd en daarbij kwam men tot de ont
stellende ontdekking, dat er boomtakjes aan
het landingsgestel zaten. Men vreesde aan
vankelijk, dat dit beschadigd kon zijn, waardoor
de landing uiterst gevaarlijk zou worden. Een
nader onderzoek stelde de bemanning wat ge
rust, hoewel men zonder eenlge zekerheid
bleef. Men begrijpt onder welk een spanning
aan het einde van deze étappe werd geland.
Er deed zich gelukkig niets voor, maar het
was toch een dubbeltje op z’n kant.
Toen men op het vliegveld een onderzoek
kon instellen, bleken er denne-takjes aan het
landingsgestel te zitten. Men was dus over
een bosch gevlogen en wel zóó laag, dat het
een bloot toeval is dat men er heelhuids is
afgekomenl
verpakking papiermerken, die op de blikjes of
potjes worden geplakt en voor de groot-ver-
pakking blikken merken, die met ijzerdraad
om het vat worden vastgemaakt.
De waarborgmerken worden vanwege den
Inspecteur der VlsscherUen verstrekt aan de
Ansjovis-Controle-Vereeniging, die deze alléén
aan haar leden uitreikt.
Niet alle zouters en handelaren echter zijn
lid van de Vereeniging. Het is nu gebleken,
dat deze buitenstaanders op de verpakking
hunner visch ook merken aanbrengen, die bij
aandachtige beschouwing van de Rjjkswaar-
borgmerken verschillen, doch bij eersten oog
opslag daarop gelijken. Hierbij heeft kennelijk
I
Naar mert ons uit goéde bron mededeelt,
hebben de Paters Capucjjnen. tot nu toe voor
loopig gehuisvest in de Van Oldenbameveldt-
straat no. 42 te Nijmegen, een perceel aange
kocht in Hees, aan de Dorpstraat no. 49.
Genoemd perceel omvat een oud heerenhuls,
In eenvoudigen stijl opgetrokken, benevens een
groot stuk tuin.
Het is de bedoeling aldaar het studiehuis
voor de studenten, die aan de R.K. Universiteit
studeeren, in te richten.
Overste is Pater Benevenutus van Venray.
circa een jaar oud is. mag 30 i 40 pet. worden
afgeschreven, dit percentage is voor de vol
gende jaren ongeveer als volgt: na twee Jaren
aftrekken 30 8 40 pet., na drie Jaren 50 8 60
petna "Ier Jaren 70 8 80 pet. Een moeilijkheid
hierbij is dikwijls de korting, welke bij het aan
schaffen verleend wordt, terwijl voorts natuur
lijk van belang zijn het aantal afgelegde kilo
meters en het al dan niet courant zijn van den
Jaewusten wagen. Men ziet hieruit wel, dat er
heel wat bij komt kijken voor een goede aan
gifte. welke noch te hoog noch te laag is, de
Belastinginspectie passeert. Meer en meer ma
ken dan ook de leden van de groote verkeers-
vereenigingc gebruik van den speclalen belas
ting - taxa tledienst.
ais een ooncurreerend artikel. Tot en met 1932
was dan ook onze kaasexport in véél mindere
mate teruggeloopen dan onze boteruitvoer.
Anderzijds is kaas vooral in het buiten
land echter meer een luxe artikel dan boter,
en heeft het totaal-verbrulk daardoor een ster
ker neiging om terug te loopen. Dies is ook
hier de steun der regeering noodig. die gefi
nancierd wordt uit het overschot van de hef
fing op den binnenlandschen boter-verkoop.
Op tamelijk ingewikkelde wijze wordt de
netto-toeslag berekend, welke in evenredigheid
met het Wtgehalle 2.77 cent tot 7.48 cent per
K G. bedraagt Daarnaast zijn vele producten,
met medewerking van de Centrale, die hiervoor
een extra-vergoedlng uitkeert, tot een vrijwillige
productiebeperking gekomen. Zoo is de produc
tie van de veertig Friesche, bij de ,-Frico" aan
gesloten fabrieken, van 16 millloen kg, in 1930
teruggebracht tot 13,5 millloen k.g. in 1932.
Op deze wijze is het mogelijk geweest, op-
hooplng van een onverkoopbaren voorraad kaas
"ta de pakhuizen te voorkomen. Zelfs is men in
belanghebbende kringen van oordeel, dat de
buitenlandsche afzet van Hollandsche kaas nog
ware uit te breiden. Indien deze door een stel
selmatige propaganda gesteund werd. Ook zijn
proeven genomen met de productie van buiten
landsche kaassoorten als Emmenthaler e.d., doch
ook hiervoor is de goede tijd voorbij, hetgeen wel
blijkt uit het feit dat Zwitserland, dat zich
vroeger uitsluitend op kaasproductie speciali
seerde en zijn boter uit het buitenland betrok,
thans zijn eigen boter maakt, omdat de kaas
export niet loonend genoeg is.
Meer nog dan met boter is in het buitenland
het begrip .üollandsch” verbonden met het
begrip „kaas”, het product dat overigens veel
minder in Holland dan in Friesland geprodu
ceerd wordt. De geijkte opvatting dat kaas uit
Holland dient te komen is echter ook al -niet
veilig voor de tot de in het buitenland sterk
veld winnende strooming, om alles in eigen
land te maken, óók als dat veel moeilijker en
veel duurder is.
Naar we vernemen is regent M. W. A. Weten
burg van het kleln-semlnarle „Hageveld” te
Heemstede in de Marla-stichting te Haarlem
opgenomen voor het ondergaan van” een blinde-
darm-operatie.
De operatie is uitstekend geslaagd. De patiënt
is goed vooruitgaande en zal de Mariastlchting
over enkele dagen weer als hersteld kunnen
laten.
De binnenlandsche consumptie zou daardoor
belangrijk kunnen toenemen, zelfs zoo. dat de
betto-opbrengst van het Crisisbotermerk zou
kunnen stijgen. Het moet echter erkend wor
den, dat de groote nadeelen van deze rege
ling zouden neerkomen op de margarine-
industrie, die een groot deel van haar consu
menten aan de goedkoope natuurboter zou ver
liezen. Doch men voelt het in zuivelkringen als
een onbillijkheid dat koeien afgeslacht worden
Ten dienste van belanghebbenden bij de in-
zouterjj van en den handel in echte Nederland
sche Ansjovis werd in 1913 te Amsterdam op
gericht de Ansjovis-Controle-Vereeniging, wel
ker Statuten bij Koninklijk Besluit van 9 April
1913 No. 80 werden goedgekeurd.
Het doel van deze vereeniging was en is den
afnemers en gebruikers van Nederlandsche
ansjovis een afdoende waarborg te verstrekken
voor de echtheid van de door hen aangekochte
ansjovis. Daartoe wordt door de Vereeniging
en daartoe van Rijkswege aangewezen ambte
naren, een uitgebreide controle gehouden op de
handelingen van zouters, handelaren en veem-
houders volgens richtlijnen in de Statuten, het
Huishoudelijke Reglement en de door de re
geering in 1915 uitgevaardigde rjjksvoorschrif-
ten (vastgesteld op 14 April 1915) neergelegd.
Voor afnemers-gebrulkers is de waarborg zicht
baar in den vorm van een waarborgmerk, dat
op de vepakking der ansjovis is aangebracht, welker verpakking niet met het Rijkswaarborg-
Dit waarborg- en controlemerk is door den
Minister van Economische Zaken vastgesteld
volgens de modellen die daarvan ten De parte-
mente berusten. Deze modellen zijn voor klein
straffen varieerende
dagen, tot tien jaar.
Tegen een beklaagde elschte de fiscaal de zoo
Juist genoemde minimum straf, tégen twee be
klaagden elf maanden, en tegen de overigen één
tot tien jaar, allen met aftrek der preventieve
hechtenis en met ontslag uit den dienst. Van dit
laatste werd slechts voor vier beklaagden in het
requisitoir een uitzondering gemaakt.
Voorts werd tegen het meerendeel der beklaag
den ontzegging der bevoegdheid om bij de ge
wapende macht te dienen, geëlscnt.
De personeele belaktlng wordt geheven we
gens het hier te lande houden van een motor
rijtuig (auto, motorrijwiel). Onder „houder”
wordt in dit verband verstaan degeen. die krach
tens overeenkomst de beschikking heeft over
een motorrijtuig van een ander, onverschillig
of dit steeds hetzelfde is. Alléén, wanneer men
over een korter tijdvak dan 21 dagen de be
schikking over het motorrijtuig heeft, is men
geen houder in den zin der wet.
Toch is het niet altijd de houder zelf, die het
beschrijvingstal jet” onderteekent. Wanneer
deze namelijk inwonend is in het gezin, moet
het gezinshoofd de aangifte doen; In gevallen
van twijfel beslist de Inspecteur, aan wien „deze
eer” te beurt zal vallen.
In vroeger jaren was het heel eenvoudig om
het belastingbedrag te bepalen, toen toch was
er één uniform Rijkstarief (weliswaar met wis
selende opcenten). Sedert de nieuwe ftnancleele
verhouding tusschen Rijk en Gemeenten tot
stand is gekomen, zijn de gemeenten bevoegd
van het Rijkstarief af te wijken, van deze be
voegdheid 1. een zoodanig ruim gebruik ge
maakt, dat thans in de eene plaats voor het
zelfde motorrijtuig haast vijfmaal zooveel worot
betaald als elders. Een tarteven-overzicht kan
hier dus niet worden gegeven. Wie dienaan
gaande nadere inlichtingen mocht wenschen.
doet het beste zich te wenden tot den betref-
fenden inspecteur der Directe Belastingen (afd
Personeele belasting).
kenauto’s ei dergelijke voertuigen van deze
een auto uitsluitend of nagenoeg uitsluitend in
de uitoefening van bedrijf, wordt de belasting
tot de helft verminderd. Het is van belang te
bedenken, dat deze bepaling vroeger luidde:
uitsluitend of hoofdzakelijk; sindsdien is de
Inschrijving aanmerkelijk verscherpt, waaruit
volgt, dat het gebruik anders dan vc beroep
of bedrijf zéér bijkomstig moet zijn. Vaste re
gels zijn hiervoor niet gegeven, wanneer iemand
zijn auto gebruikt om daarmede naar zijn kan
toor en weder naar huls te rijden, dan geldt
dit niet voor de vermindering. In elk speciaal
geval beslist de inspecteur. De belasting wordt
tot een kwart verminderd voor auto’s, welke in
een verhuurbedrijf worden gebezigd, terwijl mo
torrijtuigen, welke uitsluitend gebezigd worden
in het bedrijf van of handelaar in motorrijtui
gen. vrijgesteld zijn, mits zij deel van den han
delsvoorraad uitmaken. Tenslotte noemen wij
nog de rijwielen met hulpmotor. waarvoor even-
eeens geen personeele belasting verschuldigd is.
Tot zoover de overeenkomst. Men mag wel
aannemen, aldus de „Limburger Koerier”, dat
de delegatie, die'namens onze Regeering de
onderhandelingen heeft gevoerd, sterk heeft aan
gedrongen op ietwat meer tegemoetkoming* van
Duitsche zijde. De Dultschers hielden echter op
dit punt het been stijf. Zij wilden onder geen
beding verder gaan. Ten gevolge van den slech
ten toestand op dé wereldmarkt heeft Duitsch
land reeds een aantal ontginningszetels buiten
bedrijf moeten stellen. De grens van de toelaat
bare beperking der kolenproductie is, naar de
meening van de Duitache regeering, reeds over
schreden. In die richting wil men geen stap
verder gaan.
Indien Nederland een betere regeling van de
kolenkwestie zou hebben gemaakt tot een ..con
ditio sine qua non”, dan zouden de onderhan
delingen zijn vastgeloopen.
Hier stond de Nederlandsche delegatie voor
een gesloten deur.
Intusschen is het resultaat voor onze mijn
industrie wel zeer teleurstellend. In de komen
de maanden zal Zuid-Limburg daarvan de ge
volgen ondervinden.
De overeenkomst geldt, evenals het verdrag,
tot eind 1934.
Zooals bekend hoopt de heer Albert Killer
te Utrecht Zaterdag 6 Januari ax. zijn zilve
ren journalisten-jubileum te herdenken.
Wij vernemen nog. dat het feest in intlemen
kring zal gevierd worden. De Jubilaris zal gaar
ne as. Zaterdagmiddag van 35 uur aan be
langstellenden gelegenheid geven te zijnen
huize, Pieter Saenredamstraat 23, tot het aan
bieden van gelukwenschen.
Zoo vonden we in een vakblad voor zuivel
bereiding voor eenige maanden een adverten
tie. waarin een firma in de Belersche Algau
een zuivelvakman zocht, die goed bekend is met
het maken vanEdammer en Goudakaas.
Dat de productie van deze kaassoorten daardoor
op een veel .Jiooger” peil gebracht wordt, kan
niet ontkend worden, doch of de kwaliteit van
deze hoogland-EdammertJes tegen de aloude
voort zal opwegen, lijkt ons toch te betwijfelen-
lUitsiwiian* vee»
taM. 70 «te.
Naar wij vernemen is in den toestand van
Oud-Minister Waszink, die gelijk takend, in
het ziekenhuis te Roermond Ik opgenomen,
nog steeds weinig verandering gekomen. Da
patiënt blijft voordurend aorg wekken.
GROOT-VERPAKKINGKleur: grijs met
groene letters, wapens en teekens voor Ver
pakking in heele, halve en kwart-ankers
ttesp. 28, 14 en 7 K.G. visch) rood met gele
letters, wapens en teekens voor verpakking
in tonnen (4 ankers).
A
Het is mogelijk ontheffing te verkrijgen voor
motorrijtuigen, welke gedurende het geheele
belastingjaar (dat aan Jiet kalenderjaar gelijk
is) niet worden gebruikt. Men moet hiervoor
toch aangifte doen en is verplicht vóór 15 Jan
aan den Inspecteur mede te deelen, dat men
zijn auto of motorrijwiel niet gebruikt. Het
voertuig moet dan gedeeltelijk gedemonteerd
worden (wielen afnemen), terwijl het in een
bepaalde bergplaats of garage moet blijven
staan. Verplaatsing is alleen toegestaan na
voorafgaand overleg met de belastinginspectie.
Het aantal „opgelegde” auto’s wordt ook in
verband met de tijdsomstandigheden en de
steeds stijgende belastingen, hoe langer hoe
grooter. Wie van deze ontheffing proftteeren
wil, moet er dus vlug bij zijnl
In dit verband lijkt het ons nuttig, aldus dé
A.N.W.B.-Toeristenbond ®or Nederland, om
nog even te wijzen op de wegenbelasting, welke,
zooals men weet, per jaar of per kwartaal vol
daan kan worden. (Helaas ontbreekt nog steeds
de mogelijkheid om per maand te betalen, in
welke lacune vooral in deze slechte tijden reeds
lang voorzien had moeten zijnl). Restitutie van
wegenbelasting kan men verkrijgen voor de nog
niet Ingegane kwartalen; op kwartaalkaarten
wordt dus nimmer iets terugbetaald. Zooals
men weet, moet de wegenbelasting steeds voor
uit voldaan worden, omdat tnetv zonder wegen-
belastingkaart niet rijden mag. Bij afschaffing
van den wagen kan* ontheffing van personeele
belasting verkregen worden voor de nog niet
ingetreden maanden, mits men in hetzelfde be
lastingjaar niet wederom een motorrijtuig ter
beschikking zal krijgen.
Dit laatste is echter slechts ten deele waar
De margarine-productie is in ons land sterk
gecentraliseerd, en daardoor is het mogelijk
dat in overleg met de regeering tot productie
beperking wordt overgegaan, zonder dat ter
stond formeel-dwlngende besluiten worden af-
gekondlgd. Dat margarine in feite niet vrij
Naar wij vernemen hoopt men met het onder
zoek van de motoren der „Zilvermeeuw” om
streeks het einde dezer maand gereed te zijn
De herstellingen geschieden in de werkplaatsen
op Waalhaven. Verwacht mag worden, dat de
„Zilvermeeuw” begin Februari weer in dienst
wordt genomen.
hi J ii
SOERABAJA. 4 Jan. (Aneta). De Zeekrijgs-
laad ving met de behandeling aan van de be
rechting van 82 Inheemsche muiters van de „De
Zeven Provinciën” niet behoorende tot de z.g.
hoofddaders.
De fiscaal nam heden requisitoir en elschte
van zes maanden en 20
De definitieve ontvangsten der Nederlandsche
Spoorwegen over de maand September 1933 be
droegen: .ni^l niet leest over belasting, zoo geven wij u
Reizigers 5.088.701.42; Bagage 120.172.49;
Post 260.000.—; Goederen 4.295.852.72; Lev.
dieren 68 991 40; Diversen 142.531.—. In to
taal f 9.976.249.03. In September 1932
t 11.704.738.83, hetgeen een nadeelig verschil
beteekent van 1.728.489.79.
De definitieve ontvangsten van Januari tot
«n met September 1932 bedroegen 107.026 079 80
tegen 92.393.539.84 in hetzelfde tijdvak
1933.
Een nadeelig verschil dus van 14.632.539.96.
Een ander middel, waardoor de Nederland
sche veeteelt een eind geholpen zou kunnen
worden, is een grooter verbruik van melkbrood
door de eigen bevolking. Met een doelmatige
propaganda zou hier nog wel- iets te bereiken
zijn, vooral wanneer het prijsverschil tusschen
water- en melkbrood, dat thans 1H cent per
400 gram bedraagt, door de bakkers werd te
ruggebracht op 1 cent. De kosten van levens
onderhoud worden door grooter melkbroodver-
bruik niet kunstmatig opgedreven, doch tegen
over de hoogere broodprijs staat de grootere
voedzaamheid van het brood: men krijgt waar
voor zijn geld. En, wat van groot belang is:
onze veeteelt, onze boerenstand wordt er door
geholpen in de uiterst moeilijke positie, waarin
zij zich thans bevindt.
In het bovenstaande gaven wij de vóórnaam
ste moeilijkheden waarvoor de Friesche Zuivel
bereiding zich thans geplaatst ziet. Zij vormen
niet alleen slechts een deel van de zorgen,
die den boer op het oogenblik het leven zuur
maken. En de boerenstand is lang niet de
eenlge categorie die het thans hard te verant
woorden heeft- In dezen tijd zien alle bevol
kingsgroepen naar de regeering ennaar
elkander, om steun in den strijd om het be
staan. Het kunnen van de regeering is zeer
beperkt, en zoo van die zijde hulp verleend
wordt, komt het onvermijdelijken toch hierop
neer.
KLE1N-VERPAKKINKleur: wit met
blauwe letters, wapens en teekens voor
verpakking van minder dan U anker visch.
Dr. Ir. N Koomans, die benoemd werd tot
tijdelijk buitengewoon hoogleeraar aan de Tech
nische Hoogeschool te Delft, om onderwijs te
geven de electrotechniek, is thans hoofd
ingenieur der telegrafie en telefonie, te Den
Haag.
Hjj werd vooral bekend door zijn verrichtingen
op het gebied van radio-telegrafle en telefonie.
Dat er “en radio-telefonische verbinding tot
stand kwam tusschen Nederland en Indië is
grootendeels zijn werk.
et is merkwaardig, zooals tegenwoordig
van sociaal-demócratische zijde bij
herhaling de nadruk wordt gelegd op
de „nationale eenheid” en de „nationale ge
dachte”.
„Het Volk” schreef dezer dagen in een hoofd
artikel, dat strijders voor nationale eenheid in
de sociaal-dêmocratie een krachtige bondge-
noote zouden kunnen vinden „ter verwezen
lijking van de nationale gedachte in haar
meest nobelen vorm.”
En in een ander artikel van hetzelfde blad
kon men lezen, dat, al is de socialistische ge
dachte dezelfde gebleven, de (socialistische)
beweging „ouder en wijzer” is geworden.
„In 1914” aldus de schrijver van dat
artikel ,4s zij op wreede wijze tot de erken
ning gekomen van de ontzaglijke kracht van
het nationaal gevoel."
In het Communistische Manifest schreven de
grondleggers van de socialistische theorie de
uitspraak neer: „de arbeiders hebben geen
vaderland."*
En nu beweert „Het Volk” wel, dat alleen een
oppervlakkig lezer van het „Manifest” daar
uit kan afleiden, dat de beteekenis van da
natie door bedoelde grondleggers werd tol
kend, en dat deze grondleggers zich slechts
hebben gekeerd tegen „de nationale afzonde
ring, tegen de onderlinge tegenstellingen, de
onderlinge vijandschap tusschen de volken.”
Maar wanneer de uitspraak slechts deze be
teekenis had gehad, waarom noemde de Fran-
sche partijgenoot Jaurès haar dan naar
Het Volk” zelf memoreert „een Jeugdige
onbezonnenheid, een oppervlakkige brutali
teit”?
Waarheid is, dat het socialisme ook op dit
punt fiasco heeft gemaakt.
Het internationalisme' van zijne grondleggers
en theoretici is even onhoudbaar gebleken, als
hun leer van den klassenstrijd, om van ver
dere vergissingen maar te zwijgen.
Zoowel over het een, als over het ander beeft
de ervaring haar vonnis gestreken.
En wanneer de redactie van „Het Volk” thans
schrijft, dat de socialistische beweging „den
overmoed, de illusies van de Jeugd” heeft ver
loren, dan is dit slechts een verbloemde er
kenning van het geleden échec en een totaal
mislukte poging om de gedwongen koersver
andering voor te stellen als een vrije daad, die
met de beginselen niets te maken beeft.
kan worden aangemaakt, blijkt duidelijk uit de
schaarschte die in de laatste maanden nu en
dan zich in de détallverkoop hebben voorge-
Intoseehen, al mag men hier en daar
probeeren onze kaassoorten binnen de
eigen landsgrenzen na te maken van
buitenlandsche concurrentie beeft onze
kaas veel minder te lijden dan onze boter.
De Duitsche steenkoleninvoer in Nederland
is vrij (ongeacht natuurlijk de kolenconventie,
die bij onderlinge overeenkomst tusschen de be
langhebbenden in de steenkolenmijnen en -in
dustrieën is geregeld).
Mocht Nederland tot contingenteering van
den steenkolen-invoer overgaan den zal aan
Duitschland worden toegestaan de invoer van
een hoeveelheid van 4300.000 ton. terwijl de
invoer van (Duitsche) bunkerkolen vrij zal
blijven.
Mocht
worden dan zal Duitschland door extra-contin
genten in de gelegenheid worden gesteld om
zijn aandeel in het verbruik, op de basis van
het verbruik in 1932. relatief te vergrooten.
De Nederlandsche Invoer in Duitschland blijft
bepaald op een hoeveelheid van 100.000 ton
per maand. Stijgt het verbruik in Duitschland
boven 8.000.000 ton per maand dan zal Neder
land een extra-lnvoercontlngent krijgen. De
overschrijding van de acht-millloen-ton-grens
wordt vastgesteld door een kolencommissaris.
Duitschland heeft zich verplicht aan den af-
de bedoeling voorgezeten het merk der' ver
eeniging na te bootsen. Behalve fust-merken,
worden door niet-leden ook merken voor klein
verpakking nagebootst. De Ansjovis-Controle-
Vereeniging waarschuwt er voor dat visch,
om de melkproductie te beperken, terwijl mar
garine vrij kan worden aangemaakt.
Waar we voor boter op de wereldmarkt .de
scherpe concurrentie ondervinden van andere
veeteelt landen Denemarken. Australië.
Nieuw-Zeeland bevinden we ons op de
wereldmarkt voor kaas, althans voor die soor
ten, waarin wij een wereldnaam hebben, in het
genot van een feitelijk monopolie. Wel wordt
door Australië en Nieuw-Zeeland in vrij groote
mate Cheddarkaas geproduceerd, doch deze
verschilt zoozeer in smaak van Hollandsche
kaassoorten, dat zij niet beschouwd kan worden
BANDOENG, 4 Jan. (Aneta). De
Postjager” heeft den geheelen mid
dag proef gevlogen. Eerst had men
last met den middenmoter, welk
euvel later werd hersteld. Een nieu
we moeilijkheid was gelegen in de
antenne. Op de uitreis heeft deze
meerdere malen moeilijkheden ver
oorzaakt, doordat zq bij groote
snelheid afknapte, zoodat de mar
conist genoodzaakt was telkenmale
een nieuwe antenne aan te brengen.
Radio-Holland gebruikte het ver
blijf >n Indië van den „Postjager”
om een nieuw type antenne asm te
brengen, waarbij gebruik werd ge
maakt van kogeltjes. Ook dit nieuwe
type antenne brak hedenmiddag,
zooals vanuit een ^bserveerenden
Curtis-jager werd opgemerkt, tel
kenmale af. De proefnemingen op
Andir werden ten 18 uur 30 Java-
tijd gestaakt en zullen morgen wor
den voortgezet.
Het vertrek van den „Postjager'* is
voorloopig een etmasJ uitgesteld.