Wat is de waarde van uw auto Prikkeldraad De „Postjager” Friesland» veeteelt in crisistijd Onze steenkolen DE KAASgXPORT Muiterij in Indië EEN MOEILIJK PROBLEEM IF lo. teen Onhoudbaar gebleken H VRIJDAG 5 JANUARI De boterpri js moet lager I I I REGENT M. WIJTENBURG De „Pelikaan”-vliegers Ansjovis-merken Bedriegelijke nabootsing Een gesloten deur KN Controlemerken voor ansjovis a DE „ZILVERMEEUW” PROF. DR. IR. KOOMANS Caseïne PATERS CAPUCIJNEN Een studiehuis te Hees N DR. J. F. M. STERCK 75 Jaar ik ;es Spoorwegtekorten C. De afschrijving JUBILEUM ALBERT KaLLER Mr. M. A. M. Waszink Belastingvermindering n. HIER Vele voetangels en klemmen! Er is heel wat geduld en oefening noodig, om de grond beginselen der ski-sport bij te brengen Op de heenreis aan groot gevaar ontsnapt Berechting van de groep Inland- sche ,,Meeloopers” In het algemeen is men tevreden over het werk der Crisis- Zuivel-Centrale De nieuwe regeling met Duitsch- land heeft in de mijnstreken groote teleurstelling gewekt Op 15 Januari a.s. moet u het weten in verband met de aangifte voor de per soneels belasting 1 F N? A RUK3T0EZICHT ■rij u.v, I* Orchideeën voor de Koningin aan boord tfi! Het vertrek uit Indië wegens moei lijkheden voorloopig een etmaal uitgesteld /-SP ohdcb K f-—‘1 RUKSTOEZICFiy QZ/ I Tot September van het vorig jaar reeds een nadeelig verschil van ruim 14l/2 millioen Wie moet aangifte doen? Heeft een operatie ondergaan r Hier zijn de drie waarborgen voor de echte Aspirin het Bayer-kruis op elk tablet, de oranje band óm de verpak king, het oranje zakje van de 2-stuka verpakking. Het zijn de drie waarborgen om zeker van pijn bevrijd te war- BPX den, zonder schade aan hart, maag en nieren. Boter en margarine Eet melkbrood Auto*s buiten g< daan. het verbruik in Nederland grooter 3EI iGf En ofschoon u in het algemeen liever heele- hetgeen een nadeelig verschil van 'V (64 17 4S 148 «8 174 Over de wfjze. waarop de Crisls-Zuivel-Cen- trale in het algemeen haar taak vervult, mag men zeker niet ontevreden zijn. Als alle crisis diensten heeft zij in dezen moeilijken tijd een buitengewoon aware en moeilijke taak. Slechts sou men ge vrees kunnen uiten of zij door haar ingrijpen de Nederlandsche veeteelt niet leidt in banen, die al te zeer afwijken van den nor malen gang van zaken, en of daardoor later een terugkeer tot een vrijer bedrijfsleven op een lager prijsniveau niet al te zeer bemoeilijkt zal Worden. De personeele belasting Is een „welstands- belastlng," hieruit volgt, dat vrachtauto’s, zie- trzaak «r bat lecht» unnen LSI 134 De mail voor den „Postjager” stijgt gestadig. Batavia had om 11 uur van. 50 kilogram post bijeen. Het meerendeel wordt eerst tn den loop van den avond verwacht. De oud-hoofdkantoor-chef van de P. T. T, de heer J. van Brero, een bekend orchldeeën- kweeker, schonk aan H. M. de Koningin een verzameling orchideeën, welke de „Postjager" meeneemt. merk als boven af ge beeld, is voorzien, niet aan de eontrole-voorschriften der vereeniging is onderworpen en niet door de vereeniging of den Rijksambtenaar is gecontroleerd. Met name de boterprqs, die door de netto-heffing van f 0.70 per K.G. wel zeer wordt opgedreven, zou volgens het inzicht ook van deskun digen uit betrokken kringen wel voor verlaging in aanmerking kun nen komen, zoodat de totaalprijs van f 1.60 tot b.v. f 1.30 per K.G. verlaagd wordt. toch thans den raad, om dit artikel wél door te nemen. Een gewaarschuwd man telt voor twee ènde fiscus is tóch duurder.Na tuurlijk moogt u telken jare een zeker bedrag aftrekken voor waardevermindering. Een be paald percentage is daarvoor niet vast gesteld; aldus schrijft ons de AU.W.B -Toeristenbond voor Nederland. Wie een fonkelnleuwen auto gekocht heeft, mag onmiddellijk, tenminste 10 en (globaal) ten hoogste 20 k 35 pct. van den catalogusprijs aftrekken. Op een auto, welke In aansluiting met w^ wU reeds meldden omtrent de viering van den 75sten verjaardag van dr. J, F. M. Sterck te Aerdenhout, kunnen wij nog mededeelen, dat onder de schriftelijke gelukwenschen was een schrijven van Z. H. Exc. Mgr J. D. J. Aengenent. btsschop van Haarlem Verder waren er brieven gekomen van de ver eeniging „Heemschut’’, van „Amstelodamum”. van pater Zey te Rome, van de Oudheidkamer ..Beverwijk’’, enz. De receptie Woensdagmiddag was druk be zocht. Onder de velen, die den heer Sterck kwa men fellclteeren, waren de heer C. Maarschalk, burgemeester van Haarlem; mr. J. N. J. E. Heerkens Thljssen, lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, de hoogeerw. heeren L. A. A. M. Westerwoudt en L. J. Bookmans, prof. F. W. Hudlg, de heer J. D. Rutgers van der Loeff en anderen. Bij de onderteekening van het Nederlandsch- Duitsche verdrag van 15 December 1933. rege lende het goederenverkeer tusschen beide ge noemde landen, is een overeenkomst getroffen betreffende den steenkolen in- en uitvoer, wel ke overeenkomst niet in het verdrag zelf is op genomen. De inhoud van deze overeenkomst komt op hét volgende neer: zet in Duitschland van de kolen, die mogen worden Ingevoerd, geen moeilijkheden in den weg te leggen. Nederland heeft zich nog verplicht, het in voerrecht op steenkolen niet te verhoogten. Een andere wijze, waarop de Friesche veeteelt zich in stand hoopt te houden, is de vermeer derde productie van caseïne. Dit is de afge scheiden caasstof uit de melk, die als grondstof wordt gebruikt voor de fabricage van knoopen. kunstboom. eboniet en dergelijke stoffen. Doch ook deze ontwikkelingsmogelijkheid der zuivel industrie is zeer beperkt en van weinig belang, daar caseïneproductie alleen bij lage melkprij zen loonend is. Het nieuwe Jaar is nauwelijks een paar weken oud of de schatkist vraagt uw aandacht voor de personeele belasting. Men vraagt u om maar even zonder slag of stoot in te vullen hoeveel uw auto waard is. En als eenlge richtlijn daar bij wordt u dan verteld, dat u een zoodanig be drag moet opgeven als bij verkoop onder nor male omstandigheden ter plaatse daartoe ge schikt zou kunnen worden bedongen. U kunt er niet mee volstaan, door te zeggen, dat de om standigheden thans allerminst normaal zijn, want, wanneer u niet weet hoeveel uw auto waard is, dan weet de fiscus wel raad, want dan vult hij het bedrag voor u in. De kosten hiervan bedragen 10 pet. belastingverhooging. Wanneer u de waarde te laag aangeeft, wordt uw aanslag verhoogd met 10 pct. van het ver schil tusschen uw schatting en de officieele taxatie, terwijl het niet aangeven gestraft wordt met verdubbeling der belasting. Men bericht aan de „Bossche Courant”: De „Pelikaan” maakte haar tweede étappe op de heenreis. Het was nacht en de navigatie als gevolg daarvan extra mfoeilljk. Soer stuurde, terwijl Smirnoff een dutje deed. Opeens meent de mecanicien onder zich een schurend geluld te hooren. Hij vliegt naar de cockpit en doet een ruk aan het hoogte-roer. zoodat de machine een scherpe opwaartsche manoeuvre maakt. Groote consternatie in de machine. Met zoek lichten werd de bulk van het vliegtuig ge ïnspecteerd en daarbij kwam men tot de ont stellende ontdekking, dat er boomtakjes aan het landingsgestel zaten. Men vreesde aan vankelijk, dat dit beschadigd kon zijn, waardoor de landing uiterst gevaarlijk zou worden. Een nader onderzoek stelde de bemanning wat ge rust, hoewel men zonder eenlge zekerheid bleef. Men begrijpt onder welk een spanning aan het einde van deze étappe werd geland. Er deed zich gelukkig niets voor, maar het was toch een dubbeltje op z’n kant. Toen men op het vliegveld een onderzoek kon instellen, bleken er denne-takjes aan het landingsgestel te zitten. Men was dus over een bosch gevlogen en wel zóó laag, dat het een bloot toeval is dat men er heelhuids is afgekomenl verpakking papiermerken, die op de blikjes of potjes worden geplakt en voor de groot-ver- pakking blikken merken, die met ijzerdraad om het vat worden vastgemaakt. De waarborgmerken worden vanwege den Inspecteur der VlsscherUen verstrekt aan de Ansjovis-Controle-Vereeniging, die deze alléén aan haar leden uitreikt. Niet alle zouters en handelaren echter zijn lid van de Vereeniging. Het is nu gebleken, dat deze buitenstaanders op de verpakking hunner visch ook merken aanbrengen, die bij aandachtige beschouwing van de Rjjkswaar- borgmerken verschillen, doch bij eersten oog opslag daarop gelijken. Hierbij heeft kennelijk I Naar mert ons uit goéde bron mededeelt, hebben de Paters Capucjjnen. tot nu toe voor loopig gehuisvest in de Van Oldenbameveldt- straat no. 42 te Nijmegen, een perceel aange kocht in Hees, aan de Dorpstraat no. 49. Genoemd perceel omvat een oud heerenhuls, In eenvoudigen stijl opgetrokken, benevens een groot stuk tuin. Het is de bedoeling aldaar het studiehuis voor de studenten, die aan de R.K. Universiteit studeeren, in te richten. Overste is Pater Benevenutus van Venray. circa een jaar oud is. mag 30 i 40 pet. worden afgeschreven, dit percentage is voor de vol gende jaren ongeveer als volgt: na twee Jaren aftrekken 30 8 40 pet., na drie Jaren 50 8 60 petna "Ier Jaren 70 8 80 pet. Een moeilijkheid hierbij is dikwijls de korting, welke bij het aan schaffen verleend wordt, terwijl voorts natuur lijk van belang zijn het aantal afgelegde kilo meters en het al dan niet courant zijn van den Jaewusten wagen. Men ziet hieruit wel, dat er heel wat bij komt kijken voor een goede aan gifte. welke noch te hoog noch te laag is, de Belastinginspectie passeert. Meer en meer ma ken dan ook de leden van de groote verkeers- vereenigingc gebruik van den speclalen belas ting - taxa tledienst. ais een ooncurreerend artikel. Tot en met 1932 was dan ook onze kaasexport in véél mindere mate teruggeloopen dan onze boteruitvoer. Anderzijds is kaas vooral in het buiten land echter meer een luxe artikel dan boter, en heeft het totaal-verbrulk daardoor een ster ker neiging om terug te loopen. Dies is ook hier de steun der regeering noodig. die gefi nancierd wordt uit het overschot van de hef fing op den binnenlandschen boter-verkoop. Op tamelijk ingewikkelde wijze wordt de netto-toeslag berekend, welke in evenredigheid met het Wtgehalle 2.77 cent tot 7.48 cent per K G. bedraagt Daarnaast zijn vele producten, met medewerking van de Centrale, die hiervoor een extra-vergoedlng uitkeert, tot een vrijwillige productiebeperking gekomen. Zoo is de produc tie van de veertig Friesche, bij de ,-Frico" aan gesloten fabrieken, van 16 millloen kg, in 1930 teruggebracht tot 13,5 millloen k.g. in 1932. Op deze wijze is het mogelijk geweest, op- hooplng van een onverkoopbaren voorraad kaas "ta de pakhuizen te voorkomen. Zelfs is men in belanghebbende kringen van oordeel, dat de buitenlandsche afzet van Hollandsche kaas nog ware uit te breiden. Indien deze door een stel selmatige propaganda gesteund werd. Ook zijn proeven genomen met de productie van buiten landsche kaassoorten als Emmenthaler e.d., doch ook hiervoor is de goede tijd voorbij, hetgeen wel blijkt uit het feit dat Zwitserland, dat zich vroeger uitsluitend op kaasproductie speciali seerde en zijn boter uit het buitenland betrok, thans zijn eigen boter maakt, omdat de kaas export niet loonend genoeg is. Meer nog dan met boter is in het buitenland het begrip .üollandsch” verbonden met het begrip „kaas”, het product dat overigens veel minder in Holland dan in Friesland geprodu ceerd wordt. De geijkte opvatting dat kaas uit Holland dient te komen is echter ook al -niet veilig voor de tot de in het buitenland sterk veld winnende strooming, om alles in eigen land te maken, óók als dat veel moeilijker en veel duurder is. Naar we vernemen is regent M. W. A. Weten burg van het kleln-semlnarle „Hageveld” te Heemstede in de Marla-stichting te Haarlem opgenomen voor het ondergaan van” een blinde- darm-operatie. De operatie is uitstekend geslaagd. De patiënt is goed vooruitgaande en zal de Mariastlchting over enkele dagen weer als hersteld kunnen laten. De binnenlandsche consumptie zou daardoor belangrijk kunnen toenemen, zelfs zoo. dat de betto-opbrengst van het Crisisbotermerk zou kunnen stijgen. Het moet echter erkend wor den, dat de groote nadeelen van deze rege ling zouden neerkomen op de margarine- industrie, die een groot deel van haar consu menten aan de goedkoope natuurboter zou ver liezen. Doch men voelt het in zuivelkringen als een onbillijkheid dat koeien afgeslacht worden Ten dienste van belanghebbenden bij de in- zouterjj van en den handel in echte Nederland sche Ansjovis werd in 1913 te Amsterdam op gericht de Ansjovis-Controle-Vereeniging, wel ker Statuten bij Koninklijk Besluit van 9 April 1913 No. 80 werden goedgekeurd. Het doel van deze vereeniging was en is den afnemers en gebruikers van Nederlandsche ansjovis een afdoende waarborg te verstrekken voor de echtheid van de door hen aangekochte ansjovis. Daartoe wordt door de Vereeniging en daartoe van Rijkswege aangewezen ambte naren, een uitgebreide controle gehouden op de handelingen van zouters, handelaren en veem- houders volgens richtlijnen in de Statuten, het Huishoudelijke Reglement en de door de re geering in 1915 uitgevaardigde rjjksvoorschrif- ten (vastgesteld op 14 April 1915) neergelegd. Voor afnemers-gebrulkers is de waarborg zicht baar in den vorm van een waarborgmerk, dat op de vepakking der ansjovis is aangebracht, welker verpakking niet met het Rijkswaarborg- Dit waarborg- en controlemerk is door den Minister van Economische Zaken vastgesteld volgens de modellen die daarvan ten De parte- mente berusten. Deze modellen zijn voor klein straffen varieerende dagen, tot tien jaar. Tegen een beklaagde elschte de fiscaal de zoo Juist genoemde minimum straf, tégen twee be klaagden elf maanden, en tegen de overigen één tot tien jaar, allen met aftrek der preventieve hechtenis en met ontslag uit den dienst. Van dit laatste werd slechts voor vier beklaagden in het requisitoir een uitzondering gemaakt. Voorts werd tegen het meerendeel der beklaag den ontzegging der bevoegdheid om bij de ge wapende macht te dienen, geëlscnt. De personeele belaktlng wordt geheven we gens het hier te lande houden van een motor rijtuig (auto, motorrijwiel). Onder „houder” wordt in dit verband verstaan degeen. die krach tens overeenkomst de beschikking heeft over een motorrijtuig van een ander, onverschillig of dit steeds hetzelfde is. Alléén, wanneer men over een korter tijdvak dan 21 dagen de be schikking over het motorrijtuig heeft, is men geen houder in den zin der wet. Toch is het niet altijd de houder zelf, die het beschrijvingstal jet” onderteekent. Wanneer deze namelijk inwonend is in het gezin, moet het gezinshoofd de aangifte doen; In gevallen van twijfel beslist de Inspecteur, aan wien „deze eer” te beurt zal vallen. In vroeger jaren was het heel eenvoudig om het belastingbedrag te bepalen, toen toch was er één uniform Rijkstarief (weliswaar met wis selende opcenten). Sedert de nieuwe ftnancleele verhouding tusschen Rijk en Gemeenten tot stand is gekomen, zijn de gemeenten bevoegd van het Rijkstarief af te wijken, van deze be voegdheid 1. een zoodanig ruim gebruik ge maakt, dat thans in de eene plaats voor het zelfde motorrijtuig haast vijfmaal zooveel worot betaald als elders. Een tarteven-overzicht kan hier dus niet worden gegeven. Wie dienaan gaande nadere inlichtingen mocht wenschen. doet het beste zich te wenden tot den betref- fenden inspecteur der Directe Belastingen (afd Personeele belasting). kenauto’s ei dergelijke voertuigen van deze een auto uitsluitend of nagenoeg uitsluitend in de uitoefening van bedrijf, wordt de belasting tot de helft verminderd. Het is van belang te bedenken, dat deze bepaling vroeger luidde: uitsluitend of hoofdzakelijk; sindsdien is de Inschrijving aanmerkelijk verscherpt, waaruit volgt, dat het gebruik anders dan vc beroep of bedrijf zéér bijkomstig moet zijn. Vaste re gels zijn hiervoor niet gegeven, wanneer iemand zijn auto gebruikt om daarmede naar zijn kan toor en weder naar huls te rijden, dan geldt dit niet voor de vermindering. In elk speciaal geval beslist de inspecteur. De belasting wordt tot een kwart verminderd voor auto’s, welke in een verhuurbedrijf worden gebezigd, terwijl mo torrijtuigen, welke uitsluitend gebezigd worden in het bedrijf van of handelaar in motorrijtui gen. vrijgesteld zijn, mits zij deel van den han delsvoorraad uitmaken. Tenslotte noemen wij nog de rijwielen met hulpmotor. waarvoor even- eeens geen personeele belasting verschuldigd is. Tot zoover de overeenkomst. Men mag wel aannemen, aldus de „Limburger Koerier”, dat de delegatie, die'namens onze Regeering de onderhandelingen heeft gevoerd, sterk heeft aan gedrongen op ietwat meer tegemoetkoming* van Duitsche zijde. De Dultschers hielden echter op dit punt het been stijf. Zij wilden onder geen beding verder gaan. Ten gevolge van den slech ten toestand op dé wereldmarkt heeft Duitsch land reeds een aantal ontginningszetels buiten bedrijf moeten stellen. De grens van de toelaat bare beperking der kolenproductie is, naar de meening van de Duitache regeering, reeds over schreden. In die richting wil men geen stap verder gaan. Indien Nederland een betere regeling van de kolenkwestie zou hebben gemaakt tot een ..con ditio sine qua non”, dan zouden de onderhan delingen zijn vastgeloopen. Hier stond de Nederlandsche delegatie voor een gesloten deur. Intusschen is het resultaat voor onze mijn industrie wel zeer teleurstellend. In de komen de maanden zal Zuid-Limburg daarvan de ge volgen ondervinden. De overeenkomst geldt, evenals het verdrag, tot eind 1934. Zooals bekend hoopt de heer Albert Killer te Utrecht Zaterdag 6 Januari ax. zijn zilve ren journalisten-jubileum te herdenken. Wij vernemen nog. dat het feest in intlemen kring zal gevierd worden. De Jubilaris zal gaar ne as. Zaterdagmiddag van 35 uur aan be langstellenden gelegenheid geven te zijnen huize, Pieter Saenredamstraat 23, tot het aan bieden van gelukwenschen. Zoo vonden we in een vakblad voor zuivel bereiding voor eenige maanden een adverten tie. waarin een firma in de Belersche Algau een zuivelvakman zocht, die goed bekend is met het maken vanEdammer en Goudakaas. Dat de productie van deze kaassoorten daardoor op een veel .Jiooger” peil gebracht wordt, kan niet ontkend worden, doch of de kwaliteit van deze hoogland-EdammertJes tegen de aloude voort zal opwegen, lijkt ons toch te betwijfelen- lUitsiwiian* vee» taM. 70 «te. Naar wij vernemen is in den toestand van Oud-Minister Waszink, die gelijk takend, in het ziekenhuis te Roermond Ik opgenomen, nog steeds weinig verandering gekomen. Da patiënt blijft voordurend aorg wekken. GROOT-VERPAKKINGKleur: grijs met groene letters, wapens en teekens voor Ver pakking in heele, halve en kwart-ankers ttesp. 28, 14 en 7 K.G. visch) rood met gele letters, wapens en teekens voor verpakking in tonnen (4 ankers). A Het is mogelijk ontheffing te verkrijgen voor motorrijtuigen, welke gedurende het geheele belastingjaar (dat aan Jiet kalenderjaar gelijk is) niet worden gebruikt. Men moet hiervoor toch aangifte doen en is verplicht vóór 15 Jan aan den Inspecteur mede te deelen, dat men zijn auto of motorrijwiel niet gebruikt. Het voertuig moet dan gedeeltelijk gedemonteerd worden (wielen afnemen), terwijl het in een bepaalde bergplaats of garage moet blijven staan. Verplaatsing is alleen toegestaan na voorafgaand overleg met de belastinginspectie. Het aantal „opgelegde” auto’s wordt ook in verband met de tijdsomstandigheden en de steeds stijgende belastingen, hoe langer hoe grooter. Wie van deze ontheffing proftteeren wil, moet er dus vlug bij zijnl In dit verband lijkt het ons nuttig, aldus dé A.N.W.B.-Toeristenbond ®or Nederland, om nog even te wijzen op de wegenbelasting, welke, zooals men weet, per jaar of per kwartaal vol daan kan worden. (Helaas ontbreekt nog steeds de mogelijkheid om per maand te betalen, in welke lacune vooral in deze slechte tijden reeds lang voorzien had moeten zijnl). Restitutie van wegenbelasting kan men verkrijgen voor de nog niet Ingegane kwartalen; op kwartaalkaarten wordt dus nimmer iets terugbetaald. Zooals men weet, moet de wegenbelasting steeds voor uit voldaan worden, omdat tnetv zonder wegen- belastingkaart niet rijden mag. Bij afschaffing van den wagen kan* ontheffing van personeele belasting verkregen worden voor de nog niet ingetreden maanden, mits men in hetzelfde be lastingjaar niet wederom een motorrijtuig ter beschikking zal krijgen. Dit laatste is echter slechts ten deele waar De margarine-productie is in ons land sterk gecentraliseerd, en daardoor is het mogelijk dat in overleg met de regeering tot productie beperking wordt overgegaan, zonder dat ter stond formeel-dwlngende besluiten worden af- gekondlgd. Dat margarine in feite niet vrij Naar wij vernemen hoopt men met het onder zoek van de motoren der „Zilvermeeuw” om streeks het einde dezer maand gereed te zijn De herstellingen geschieden in de werkplaatsen op Waalhaven. Verwacht mag worden, dat de „Zilvermeeuw” begin Februari weer in dienst wordt genomen. hi J ii SOERABAJA. 4 Jan. (Aneta). De Zeekrijgs- laad ving met de behandeling aan van de be rechting van 82 Inheemsche muiters van de „De Zeven Provinciën” niet behoorende tot de z.g. hoofddaders. De fiscaal nam heden requisitoir en elschte van zes maanden en 20 De definitieve ontvangsten der Nederlandsche Spoorwegen over de maand September 1933 be droegen: .ni^l niet leest over belasting, zoo geven wij u Reizigers 5.088.701.42; Bagage 120.172.49; Post 260.000.—; Goederen 4.295.852.72; Lev. dieren 68 991 40; Diversen 142.531.—. In to taal f 9.976.249.03. In September 1932 t 11.704.738.83, hetgeen een nadeelig verschil beteekent van 1.728.489.79. De definitieve ontvangsten van Januari tot «n met September 1932 bedroegen 107.026 079 80 tegen 92.393.539.84 in hetzelfde tijdvak 1933. Een nadeelig verschil dus van 14.632.539.96. Een ander middel, waardoor de Nederland sche veeteelt een eind geholpen zou kunnen worden, is een grooter verbruik van melkbrood door de eigen bevolking. Met een doelmatige propaganda zou hier nog wel- iets te bereiken zijn, vooral wanneer het prijsverschil tusschen water- en melkbrood, dat thans 1H cent per 400 gram bedraagt, door de bakkers werd te ruggebracht op 1 cent. De kosten van levens onderhoud worden door grooter melkbroodver- bruik niet kunstmatig opgedreven, doch tegen over de hoogere broodprijs staat de grootere voedzaamheid van het brood: men krijgt waar voor zijn geld. En, wat van groot belang is: onze veeteelt, onze boerenstand wordt er door geholpen in de uiterst moeilijke positie, waarin zij zich thans bevindt. In het bovenstaande gaven wij de vóórnaam ste moeilijkheden waarvoor de Friesche Zuivel bereiding zich thans geplaatst ziet. Zij vormen niet alleen slechts een deel van de zorgen, die den boer op het oogenblik het leven zuur maken. En de boerenstand is lang niet de eenlge categorie die het thans hard te verant woorden heeft- In dezen tijd zien alle bevol kingsgroepen naar de regeering ennaar elkander, om steun in den strijd om het be staan. Het kunnen van de regeering is zeer beperkt, en zoo van die zijde hulp verleend wordt, komt het onvermijdelijken toch hierop neer. KLE1N-VERPAKKINKleur: wit met blauwe letters, wapens en teekens voor verpakking van minder dan U anker visch. Dr. Ir. N Koomans, die benoemd werd tot tijdelijk buitengewoon hoogleeraar aan de Tech nische Hoogeschool te Delft, om onderwijs te geven de electrotechniek, is thans hoofd ingenieur der telegrafie en telefonie, te Den Haag. Hjj werd vooral bekend door zijn verrichtingen op het gebied van radio-telegrafle en telefonie. Dat er “en radio-telefonische verbinding tot stand kwam tusschen Nederland en Indië is grootendeels zijn werk. et is merkwaardig, zooals tegenwoordig van sociaal-demócratische zijde bij herhaling de nadruk wordt gelegd op de „nationale eenheid” en de „nationale ge dachte”. „Het Volk” schreef dezer dagen in een hoofd artikel, dat strijders voor nationale eenheid in de sociaal-dêmocratie een krachtige bondge- noote zouden kunnen vinden „ter verwezen lijking van de nationale gedachte in haar meest nobelen vorm.” En in een ander artikel van hetzelfde blad kon men lezen, dat, al is de socialistische ge dachte dezelfde gebleven, de (socialistische) beweging „ouder en wijzer” is geworden. „In 1914” aldus de schrijver van dat artikel ,4s zij op wreede wijze tot de erken ning gekomen van de ontzaglijke kracht van het nationaal gevoel." In het Communistische Manifest schreven de grondleggers van de socialistische theorie de uitspraak neer: „de arbeiders hebben geen vaderland."* En nu beweert „Het Volk” wel, dat alleen een oppervlakkig lezer van het „Manifest” daar uit kan afleiden, dat de beteekenis van da natie door bedoelde grondleggers werd tol kend, en dat deze grondleggers zich slechts hebben gekeerd tegen „de nationale afzonde ring, tegen de onderlinge tegenstellingen, de onderlinge vijandschap tusschen de volken.” Maar wanneer de uitspraak slechts deze be teekenis had gehad, waarom noemde de Fran- sche partijgenoot Jaurès haar dan naar Het Volk” zelf memoreert „een Jeugdige onbezonnenheid, een oppervlakkige brutali teit”? Waarheid is, dat het socialisme ook op dit punt fiasco heeft gemaakt. Het internationalisme' van zijne grondleggers en theoretici is even onhoudbaar gebleken, als hun leer van den klassenstrijd, om van ver dere vergissingen maar te zwijgen. Zoowel over het een, als over het ander beeft de ervaring haar vonnis gestreken. En wanneer de redactie van „Het Volk” thans schrijft, dat de socialistische beweging „den overmoed, de illusies van de Jeugd” heeft ver loren, dan is dit slechts een verbloemde er kenning van het geleden échec en een totaal mislukte poging om de gedwongen koersver andering voor te stellen als een vrije daad, die met de beginselen niets te maken beeft. kan worden aangemaakt, blijkt duidelijk uit de schaarschte die in de laatste maanden nu en dan zich in de détallverkoop hebben voorge- Intoseehen, al mag men hier en daar probeeren onze kaassoorten binnen de eigen landsgrenzen na te maken van buitenlandsche concurrentie beeft onze kaas veel minder te lijden dan onze boter. De Duitsche steenkoleninvoer in Nederland is vrij (ongeacht natuurlijk de kolenconventie, die bij onderlinge overeenkomst tusschen de be langhebbenden in de steenkolenmijnen en -in dustrieën is geregeld). Mocht Nederland tot contingenteering van den steenkolen-invoer overgaan den zal aan Duitschland worden toegestaan de invoer van een hoeveelheid van 4300.000 ton. terwijl de invoer van (Duitsche) bunkerkolen vrij zal blijven. Mocht worden dan zal Duitschland door extra-contin genten in de gelegenheid worden gesteld om zijn aandeel in het verbruik, op de basis van het verbruik in 1932. relatief te vergrooten. De Nederlandsche Invoer in Duitschland blijft bepaald op een hoeveelheid van 100.000 ton per maand. Stijgt het verbruik in Duitschland boven 8.000.000 ton per maand dan zal Neder land een extra-lnvoercontlngent krijgen. De overschrijding van de acht-millloen-ton-grens wordt vastgesteld door een kolencommissaris. Duitschland heeft zich verplicht aan den af- de bedoeling voorgezeten het merk der' ver eeniging na te bootsen. Behalve fust-merken, worden door niet-leden ook merken voor klein verpakking nagebootst. De Ansjovis-Controle- Vereeniging waarschuwt er voor dat visch, om de melkproductie te beperken, terwijl mar garine vrij kan worden aangemaakt. Waar we voor boter op de wereldmarkt .de scherpe concurrentie ondervinden van andere veeteelt landen Denemarken. Australië. Nieuw-Zeeland bevinden we ons op de wereldmarkt voor kaas, althans voor die soor ten, waarin wij een wereldnaam hebben, in het genot van een feitelijk monopolie. Wel wordt door Australië en Nieuw-Zeeland in vrij groote mate Cheddarkaas geproduceerd, doch deze verschilt zoozeer in smaak van Hollandsche kaassoorten, dat zij niet beschouwd kan worden BANDOENG, 4 Jan. (Aneta). De Postjager” heeft den geheelen mid dag proef gevlogen. Eerst had men last met den middenmoter, welk euvel later werd hersteld. Een nieu we moeilijkheid was gelegen in de antenne. Op de uitreis heeft deze meerdere malen moeilijkheden ver oorzaakt, doordat zq bij groote snelheid afknapte, zoodat de mar conist genoodzaakt was telkenmale een nieuwe antenne aan te brengen. Radio-Holland gebruikte het ver blijf >n Indië van den „Postjager” om een nieuw type antenne asm te brengen, waarbij gebruik werd ge maakt van kogeltjes. Ook dit nieuwe type antenne brak hedenmiddag, zooals vanuit een ^bserveerenden Curtis-jager werd opgemerkt, tel kenmale af. De proefnemingen op Andir werden ten 18 uur 30 Java- tijd gestaakt en zullen morgen wor den voortgezet. Het vertrek van den „Postjager'* is voorloopig een etmasJ uitgesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 5