ONS BIzA^D
Het schandaal
Bayonne
van
I
I
Londen viert Nieuwjaar
de Fog
Het nieuws van heden
m
EEN VERKEERSTELLING
ROOSEVELT’S PROGRAM
NA SIMON’S BEZOEK
AAN ROME
DE BAROMETER
„De Pechvogel”
VEREEN!GDE KATHOLIEKE PERS
STAVISKY IN ZEE
GESPRONGEN?
De
ROOSEVELT’S REDE
Ook de Fed. Ree. Banken
werken mee
t
Melkstaking te Chicago
18.000 boeren er by betrokken
AMERIKA'S GROOTSTE ONDERZEEBOOT
Spanje en het Vaticaan
Allahabad gepasseerd
Pita Romero tot gezant benoemd
Hyde Park Corner slaat
het record
De ontwapeningskwestie op den
voorgrond. De z.g. halveering
der Fransche luchtvloot
Interpellaties in de
Kamer
Het Congres bight bereid den
president zjjn steun
te verleunen
Regeeringatroepen veroveren
Yenping
Reconstructie van het
Kabinet?
DIT NUMMER BESTAAT UIT
TWAALF BLADZIJDEN
JOH. LAUWERS
PAYGLOP 3
ALKMAAR
/“I
MAANDAG 8 JANUARI 1934
DE SCHEEPSBRAND OP DE „J. P. COEN”
Dinsdag nog niet te
Amsterdam
Opstand in Foekien mis
lukt?
Het Ween
Het drukste verkeer verplaatst zich
van de'City naar het Westen
Ps voor kort van stapel geloopen grootste onderzeeboot der Amerikaansche
Marine ^Cachalot" tijdens een proeftocht
ADVERTENTIEPRIJZEN
Per Igssen regel 20g, ingez. med. 40c.
p. regel; idem op pag één 55 c. p. regel
Bij contract sterk verlaagde prijzen
Voor de kleine annonces Omroepers
zie de rubriek - Telefoonnummer 433
echtgenoote van den oplichter
Stavisky met de noorderzon
uit Parys vertrokken
De „Postjager” werd thans weer
te Calcutta opgehouden wegens
een motordefect
B
=5
nnl«
5
de
Bedrijfsleider der Nelaon-mjj. gearresteerd.
ft.
(Van onzen correspondent)
Tariefsverlagingen bij de RUkstekfoon.
De heer Alb. Killer 25 jaar journalist.
•i
Roofoverval te Om.
kringen
interpellatie-aanvragen
o
voertuigen in
Het Persbureau Vaz Dlaz meldt:
ontwapenlngsconventie. Een dergelijke opv
is foutief; immers het spreekt vanzelf.
T
in
Daders van inbraak in goudsmidswinkel te Gin-
niken gearresteerd.
Plan voor den bouw van een viaduct op berucht
kruispunt te Laren.
Stand op Maandag 1 uur nw: 75*
Vorige stand; 784
Na het bezoek van Simon aan Rome. De «<-
halveering der Fransche. luchtvloot.
resultaten tan de bovengrondsche verkeers
tellingen kinderspel.
Un
ing
Aandeelen der Hall. Stoombootmjj. moeten tot
nihil worden teruggebracht.
Een Poolsee in eigen land.
Auto te water bjj Pannerdén; twee dooden te
bettpuren.
Te Naarden zjjn twee kinderen, broertjes, door
het Us gezakt en verdronken.
Wethouder van Hoogkarpsel en gemeente-ont-
vanger gearresteerd, verdacht van fraude.
DE BRAND IN HET VOORRL’IM VAN DE
,JAN PIETERZOON COEN”.
Het schandaal van Bayonne. Zal het Fransche
Ministerie aftreden? Burgemeester van Bayonne
gearresteerd.
iog-
r te
te
rse
an
sei
t
1
tevergeefsch
aan
De verhoogde tabaksaccijns sal 1 Maart in wer
king treden.
De opstand in Foekien schijnt te mislukken.
Tsjang-Kai-Sjek verovert de stad Yen Ping.
Scheer met ten en Tondeuses
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
re
de
hU
it-
iet
frw.
ni-
ten-
van
oli-
po-
«n,
des
in
Adres van den A. N. W. B. aan den Minister
van Financiën over de gevaren voor automo
bilisten langs de grens.
De Amsterdamschc brandweer in actie tijdens den brand, welke Zaterdag op de
J. P. Coen gewoed heeft
ZEVEN EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 76
Het Studiecomité Snelpost Nederland— Indlë
heeft van de bemanning van den ,-Postjager*'
bericht ontvangen, dat de starter van den mo
tor gedeeltelijk vernieuwd ia en s|j te 3.16 uur
(G. M- T.) van Oalcutta is vertrokken. De
J*ostjager li te 543 air (G. M. T-1 te Alla
habad aangekomen en te 6-45 uur (G. M. T-)
weer van Allahabad vertrokken.
Door nieuwe pech werd de ..Postjager" te Cal
cutta or^^iouden, doch het vliegtuig zet thans
zjjn tocht weer voort.
Moord te Vanel (N Br.).
De jaarvergadering van den Engelschen Bond
van Onderwijzeressen heeft met grooten bijval
een resolutie aangenomen, waarin verklaard
wordt, dat de in het Verdrag van Versailles be
paalde ontwapening van Engeland terstond moet
worden uitgevoerd.
Verder wordt in de resolutie verlangd, dat de
Engelsche regeertng de wereld zal voorgaan In
het afschaffen van de particuliere wapenfabri-
cage.
Franklin D- Roosevelt, de President er
Ver. Staten, tijdens zijn groote rede op
het banket der Wilson-stichting te
Washington
ROME, 6 Jan. «Reuter) Vóór zijn vertrek
uit Rome bracht Sir John Simon den Franschen
ambassadeur op de hoogte van hetgeen hjj met
Mussolini had besproken. Elespver toont men in
Fransche kringen in Rome rekere voldoening
Zjj brengen h’ de aan den geest van verzoening
dien Mussolini heeft getoond door het voorstel
te aanvaarden tot uitstel van een bestudeerlng
van de hervorming van den Volkenbond tol
nadat de ontwapeningsonderhandelingen resul
taten zullen hebben opgeleverd.
CHICAGO, 6 Jan. Achttienduizend melk
boeren uit de omgeving van Chicago, die .ge
zamenlijk de melkvoorzlening van deze stad
verzorgenjiebben na het mislukken van hun on-
derhandellngen met de organisatie, die alle met
de melkdistributle belaste instanties omvat, be
sloten heden in staking te gaan. De leiders der
melkboeren hebben machtiging de staking af te
gelasten, indien heden nog overeenstemming kon
worden bereikt. Het conflict vindt zijn oorzaak
in een poging der melk-dlstribuanten de melk
prijzen te verlagen om te kunnen concurreeren
met de ongeorganiseerde firma’s, die hun melk
tegen lagere prijzen op de markt «brengen.
Van andere rijde is Intusschen levering van
een voldoende hoeveelheid melk‘aan de stad
toegezegd.
LONDEN 6 Jan. Hedenavond te 19 uur Is Sir
John Simon van zijn reis naar Rome te Lon
den teruggekeerd.
Gedurende zijn oponthoud te Parijs, dat twee
uur duurde heeft hij geen contact gehad met
leden der regeerlng.
Aan eenlge vertegenwoordigers der pers ver
klaarde Sir Simon na zijn aankomst op bet
Victoria-station te Londen:
„Ik hoop en Ik geloof, dat de besprekingen
waaraan Ik te Parijs en Rome heb deelgenomen,
nuttig zullen blijken voor een Europeesch ac-
coord, hetwelk de wezenlijke voorwaarde Is
voor de veiligheid en den vrede van ons allen.”
John Simon zeide, dat hij momenteel niets
kon toevoegen aan de verklaringen, die hij voor
z|jn vertrek uit Rome had afgelegd.
PARIJS, 7 Jan. De Matlh meldt, dat mi
nister-president Chautempe den minister
van Koloniën heeft verzocht ontslag te
vragen. Deze heeft het verzoek evenwel van
de hand gewezen. Chautempe heeft hierop
het aftreden van het geheele kabinet in
overweging genomen. Dit zou Maandag as.
«plaats vinden.
Naar het blad voorts meldt, Is te ver
wachten dat de president der Republiek. Le
brun. de ontslagaanvrage van het kabinet
zal aanvaarden en Chautempe zal opdragen
het kabinet te reconstrueeren. Dit gerecon
strueerde kabinet zou zich dan Dinsdag aan
de Kamer voorstellen. Chautempe zal trach
ten zich van de medewerking van Herrlot
te verzekeren.
NANKING, 6 Jan. (Reuter). De opetand
Foekien tegen de nationale regeertng schijnt
volgens de hier binnenkomende berichten een
échec te hebben geleden.
Tsjang-Kai-SJek. de commandant der
geerlngstroepen heeft een telegram aan
regeerlng te Nanking gezonden, waarin
mededeelt, dat zijn troepen de stad Yenping
85 K.M. ten tf.-Oosten van Foe-tsjou gelegen,
veroverd hebben, en de opstandelingen, die
de stad oeset hadden, ontwapend hebben. Ook
hun aanvoerder hebben zij gevangen genomen.
Het telegram meldt verder, dat de stad be
den werd ingenomen na een gevecht van der
tig uur.
De verovering van Yenping opent voor de
regeerlngstioepen den weg naar Foe-tsjou.
PARIJS, 6 Jan. Het officleuse Havas-
agentschap deelt mede:
Volgens te Parijs or..angen berichten schijnt
men in sommige bultenlandsche kringen een
eenzijdig, onvoorwaardelijk karakter toe te ken
nen aan de Fransche voorstellen, welke In het
memorandum aan Hitler zijn vervat en die be
trekking hebben op de onmlddellijke opheffing
van de helft der Fransche militaire luchtvaart
in geval van de onderteekening eener algemeene
.vatting
dat
Frankrijk alleen tot zulk een opheffing zal over
gaan als alle landen met een groote luchtvaart
tot een gelijke vermindering besluiten.
Volgens den diplomatieken medewerker ven
de „Daily Telegraph” zou aan het voorstel van
Frankrijk, om de Fransche luchtstrydkgachten
tot op de helft te verminderen, de voorwaarde
verbonden zijn, dat de uit den actleven dienst
genomen machines beschikbaar blijven als re
serve
Verder wordt In het Fransche plan de z.g
proefperiode niet geëlimineerd, doch verzacht
tot drie jaar.
BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR
Tghfoon Adminiitratia 433, Redactie 633
ABONNEMENTSPRIJS.
Per kwartaal voor Alkmaar f 2.—
Voor buiten Alkmaar f 2 85
M«t geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger
Dagblad uitgegeven door de
N.V. Drukkerij De Spaarnestad - Haarlem
Intusschen vormt het schandaal van Bayon
ne nog steeds het gesprek van den dag In ge
heel Frankrijk. Ook in parlementaire
staat de affaire In het middelpunt der belang
stelling.
De controleerende ambtenaar van de „Crédit
Municipal” moet overigens een willoos werk
tuig zijn geweest in de handen van TlsBler, die
omgekeerd zijn bedriegerijen zoo lang heeft kun
nen bedrijven, doordat de controleerende amb
tenaar voor een eerlijk man doorging.
Het schijnt, dat dé vlucht van de „Poet-
Jager” van Batavia naar Amsterdam nlet^oo’n
vlot verloop heeft, als Iedereen en zeker het
Studie Comité Snelpost NederlanIndlë, had
gehoopt.
Kort na het vertrek van het vliegveld van
Tjililitan moesten Geyssendorfer en Luitenant
Asjes met hun vliegtuig terugkeeren wegens
een lekke benzineleiding. Het vertrek naar
Nederland, dat reeds verlaat was. werd tenge
volge daarvan opnieuw drie uren vertraagd
Zaterdag te 10.15 uur Greenwlchtljd is de
„Poetjager” te Rangoon aangekomen. Vandaar
vertrok het toestel Zaterdagavond te 20 36 uur
Greenwlchtljd en arriveerde Zondag te 0.41 uur
Greenwlchtljd te Calcutta. De „Postjager’
heeft dus te Rangoon een oponthoud gehad
van tien uren en 21 minuten, hetgeen zeer
waarschijnlijk in verband staat met het feit,
dat het vliegveld te Calcutta niet geschikt is
voor nachtlandingen.
Zondag vernamen wij, dat de „Postjager”
voorloopig te Calcutta wordt opgehouden we
gens motordefect. De starter van een der mo
toren zou namelijk onklaar geraakt zijn, waar
van een oponthoud te Calcutta van tenminste
vierentwintig uren het gevolg zou zijn.
wy hebben ons in verband hiermede tot het
Studie Comité Snelpost NederlandIndlë ge
wend. met het verzoek om Inlichtingen. Het
Comité bevestigde ons bericht en deelde ons
mede, telegrafisch bericht te hebben onvangen,
dat een der starters gebroken was. Getracht
zal worden, de reparatie te Calcutta te doen
geschieden en gehoopt werd, dat dit Zondag
nog zou kunnen’gebeuren.
Tot Zondagavond zeven uur was echter nog
geen startbericht uit Calcutta ontvangen.
Het staat in verband hiermede vast, dat het
toestel Maandag zeker niet en waarschijnlijk
ook Dinsdag nog niet te Amsterdam sal aan
komen.
WASHINGTON. 6 Jan. De eerste week van
de zittingen van het Congres is zeer gerust
stellend voor president Roosevelt verloopen.
Beide hulzen toonen den ernstlgen wil tot po
sitieve medewerking; stj zijn blijkbaar bereid
den President ook verder een onbeperkte vol
macht toe te staan en hem de middelen voor
de uitvoering van zijn groot programma te ver-
leenen.
Gelijkertijd verluidt dat de directies der Fede
ral Reserve Banken bereid zijn Roosevelt’s pro
gram te steunen en hem al het in de banken
berustende goud af te leveren, opdat bij een
éventueele devaluatie van den dollar de winst
ten goede komt van de schatkist en niet van
de banken.
Op het gebied der bultenlandsche politiek
wordt, naar gemeld, slechts gestreefd naar over
eenstemming in economische vragen. Overigens
verkeert het plan tot regeling van den buiten-
landschen handel nog in het stadium van over
weging. De prlncinteele gedachten zijn daarbij
de bescherming dér industrieën, die de bescher
ming Inderdaad waard zijn en het streven, te
komen tot preferentieels «tarieven en invoercon
tingenten. om de landbouw-overproductie van
de Vereenlgde Staten weg te werken.
Inzake de ontwapening is men hier gereser
veerd. Men Is geneigd Simon en Mussolini de
voorbesprekingen verder te laten voeren, zonder
aan te dringen op een spoedige vaststelling van
den datum voor een algemeene conferentie, te
meer, waar de laatste berichten uit Rome opti
mistisch klinken en men weder hoop heeft op
overeenstemming tusschen Frankrijk en Dultsch-
land.
PARIJS, 6 Jan. De echtgenoote van den op
lichter Stavisky, die sedert acht dagen in een
eerste-klas hotel te Parijs heeft gewoond, Is
sedert vanmorgen vroeg met haar kinderen ver
dwenen. De hoteldlrectie verklaarde, dat zij
eerst door de In de vertrekken van Mevr Sta
visky verrichte huiszoeking er achter was ge
komen. dat men de vrouw van Stavisky gast
vrijheid had verleend. Zij had zich in het vreem-
dellngenboek laten inschrijven als mevr. Simon.
Het aantal Interpellatie-aanvragen stijgt
voortdurend. In de eerstvolgende dagen zal de
Kamer te beslissen hebben over het vaststellen
van. een tijdstip voor de debatten betreffende
deze interpellaties.
VERWACHTING: Meeat
matige Zuid-Westelijke tot Westelijken
wind, zwaar bewolkt of betrokken, mo-
gelijk enkele regen- of hagelbuien, iets
kouder des nachts.
Hoogste stand: 773.1 te München.
Laagste stand: 726.5 te Inge.
Zon op 8.1# - onder 4.03 - Licht op 4.33
Laatste kwartier 9M nam.
^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiinii
PARIJS. 6 Jan. De nasporlngen naar den
Rus Stavisky zijn tot nog tevergeefsch ge
bleven. Hier wordt sterk getwijfeld aan de
juistheid van het bericht uit Londen, volgens
hetwelk tn de nabijheid van de Kaap-Verdi-
sche eilanden een passagier van het sa. „Al-
phera” zou zijn over boord gesprongen en het
hier Stavisky zou betreffen.
Te Bayonne is het onderzoek in vollen gang
Tlssier tracht thans de schuld te schuiven op
den maire van Bayonne. Garat, Hy beweert,
dat alle ilnanclee’e operaties zijn verricht met
toestemming van Garat. De maire echter wijst
alle beschuldigingen verontwaardigd af.
De geruchten Inzake het aftreden van Da-
limier blijven de ronde doen. De „Echo de
Paris” beweert, dat Chautempe bij de beant
woording der interpellaties vrijheid van han
delen wil hebben en daarom er by Dall-
mler er op heeft aangedrongen, dat deze zijn
aftreden zou bespoedigen.
Vandaag zijn ook huiszoekingen verricht tn
de woning en de kantoren van Dubarry. direc
teur van de Vo’onté. Men veronderstelt n_i.
dat hij betrekkingen met Stavisky heeft on
derhouden.
MADRID. 6 Jan. (V. D.) Pita Romero, die
tot dusverre minister van Bultenlandsche Za
ken was. is benoemd tot ambassadeur van
Spanje bij het Vaticaan- Het ministerie van
Bultenlandsche Zaken wordt voorloopig door
minister-president Lerroux waargenomen.
veel moei lijker te ontwarren dan thans.
Londensche verkeer was ’n goede dertig jaren
geleden nog een der wonderen van Europa;
met uitzondering van Parijs was er niet één
continentale stad die iets presteeren kon dat
ér ook maar in de verste verte op leek, en
vreemdelingen keken zich op de Bank en op de
London Bridge de oogen uit naar een schouw
spel, dat nog nergens op de aarde zijn weer
ga vond.
Maar sinds het begin onzer eeuw is ar alom
ter wereld veel veranderd. De groote wonderen,
de Inderdaad onvargelijkelijke Wonderen, van
het Londensche verkeer, moeten gezocht wor
den onder, niet boven den grond. Vergeleken
LISSABON, 8 Januari Een Portugeesch
radio-station heeft een rapport ontvangen van
het Nederlandsche stoomschip „Alphezat”.
Hierin wordt medegedeeld, dat een passagier
gisteravond om 7 uur met een reddingsboei in
sec is gesprongen op 8 mijl afstand vaq, Santa
Crus op Tenerlffe. Men acht het mogelijk dat
men te doen heeft met den gentleman-opllchter
Stavisky, den hoofdpersoon uit het Bayonne-
schandaal.
Uit een te Bayonne Ingesteld onderzoek Is
gebleken dat de kasbons, die zijn uitgegeven
over kleinere bedragen, volledig door contanten
gedekt zijn.
Londen, 5 Januari
Isteravond zijn de resultaten van de jongste
Londensche verkeerstelling bekend ge
maakt. X Was een voortreffelijk gekozen
om over verkeer te philosopheeren.
want dit was zoowat het eenlge wat men ermee
doen kon.
Er waren gisteren verkeersmiddelen op wegen
en straten, maar noemenswaardig „verkeeren"
deden zij niet. Want het nieuwe Jaar ving voor
Engeland aan met een Jog”, zoo ondoordring
baar en zoo volhardend als wij er sinds een
lange reeks van jaren geen gekend hadden, en
Londen was er. zooals gewooniyk. het ergst aan
toe. Op de pleinen en kruispunten werd aan het
traag-voortkruipend verkeer een weg gebaand
door mannen met toortsen, die meer bij droegen
tot de schilderachtigheid van het tóoneel dan
tot de voorspoedige afwikkeling der zaken. De
voorsteden waren, nu alle verkeersmiddelen, met
uitzondering van de ondergrondsche treinen,
het loodje erbij moesten leggen, onbereikbaar
ver van de stadscentra verwijderd. Het veiligste
ofschoon niet volstrekt veilige middel van
voortbeweging waren orü£ menschelljke beenen,
maar honderdduizenden wonen op tien, vijftien
^bijlen van de plaats waar zij werken, en zou
den, hun weg zoekend door mist en duisternis,
eerst tegen den ochtend thuisgekomen zijn.
Niet minder dan zeven wandelaars zjjn te wa
ter geraakt en verdronken. Afgezien van de
Theems, het Great Junction Canal-en in het
Noorden de rivier de Lea, heeft Londen zeer
weinig door water begrensde straten; men hui
vert dan ook wanneer men denkt aan de ge
volgen, die zulk een ondoordringbare nevel zou
hebben in de door grachten doorsneden steden
van ons eigen land.
Op dezen dag van algemeene verkeersstrem
ming hebben de Londensche autoriteiten den
gelukkigen inval gehad verkeerscijfers bekend
te maken.
De telling, waarvan deze de vrucht zijn, werd
gehouden op 11 Juli 1933. Het is meestal om
trent dezen tijd van het jaar. dat de tellingen
plaats hebben. De .jSeason” verkeert dan in
haar nadagen, soodat de groote drukte der len
temaanden achter den rug iarwonder dat even
wel de betrekkelijke stut# der zomermaanden
reeds is Ingetreden. Men houdt het er dus voor,
dat de cijfers van midden-Juli ten naastenbij - - -
een gemiddelde zijn voor het geheele jaar: aan- bÜ de hierop betrekking hebbende cijfers zijn de
merkelijk lager dan die, welke bij tellingen in
Mei of December, doch hooger dan die welke
in de stille maanden Augustus en Januari op
geleverd zouden worden.
Vergelijken wij de tellingen met die van voor
gaande jaren. dan valt 1 ons op. dat het zwaar
tepunt van het Londensche verkeer zich voort
durend meer verplaatst van de City naar het
Westen. In beschrijvingen van niet meer dan
dertig jaren geleden kan men lezen, dat de
.Rank”, het plein dat ingesloten wordt door de
Beurs, de Bank of England en het Mansion
House, het drukste plein, en de naburige Lon-
don-bridge de drukste brug ter wereld was. Op
de jongste verkeerslijst neemt de Bank, met
35.784 voertuigen (minder dan 1 per sec.) eerst
de twaalfde plaats in, terwijl de Blackfriar’s
bridge, die ruim een mijl westelijker ligt dan
London-bridge, deze met 41.740
verkeer-rijkheid ver overtreft.
De tellingen zijn gehouden geworden op acht-
en-negentig belangrijke punten; met uitzonde
ring van Blackfriar’s bridge liggen de elf druk
ste daarvan alle in het West End.
Het drukste punt van Londen ligt ver bul
ten de City. Het is Hyde Park Corner, dat in
het geheel geen „hoek” is. doch een zeer ruim
plein, waarop de groote straten Piccadilly en
Knightsbridge uitkomen. Op 11 Juli zijn hier in
twaalf uren tijds 81.857 voertuigen geteld ge
worden, tegen 69.011 bij de telling van 1931.
Het is mogeljjk dat door deze zeer sterke toe
name dit plein thans het drukste punt der we
reld geworden is, ofschoon wij de cijfers van
andere steden zouden moeten kennen om dit met
stelligheid te beweren. Eenlge jaren geleden
toen Parijs en New York hun gegevens onge
veer gelijktijdig met Londen bekend maakten,
spande de rue de Rivoli de kroon. Fifth Avenue
kwam op de tweede plaats en Hyde Park Corner
op de derde.
Van de 81.857 voertuigen, welke op den dag
der telling van Londens drukste plein gebruik
maakten, waren er 71.806 die „motorisch’’ voort
bewogen werden. Het aantal door paarden ge
trokken verkeersmiddelen bedroeg 1282, en het
aantal rijwielen 7870. Dit laatste cijfer is veel
hooger dan men algemeen verwacht had. Het
Bij informatie bjj de eigenaars van de ..Alphe-
rat" te Rotterdam werd medegedeeld, dat het
schip op 13 December Rotterdam verliet, om
zonder tusschenhavens naar Montevideo te va
ren. Als eenlge passagiers was slechts een
Oostenrijksch echtpaar aan boord. De reeders
achten het bericht daarom fantastisch, tenzij
Stavisky als verstekeling aan boord heeft weten
te komen. Van den kapitein van de ..Alpheraff’
hadden de reeders geen mededeeltng ontvangen.
(United Press)
Londensche verkeer Is van nogal zwaar kaliber,
en het bescheiden rijwiel verzinkt te midden
van de logge omnibussen zoozeer in het niet,
dat men het ternauwernood opmerkt.
Trafalgar square neemt de tweede en Marble
Arch voor het eerst sinds verkeerstellingen
gehouden worden de derde plaats op de lijst
in. Twee jaren geleden stond laatstgenoemd
plein, dat zijn naam ontleent aan de fraaie,
doch doellooze marmeren poort tegenover den
Ingang van Hyde Park, nog slechte op de vijf
de plaats. Het aantal voertuigen is In twee ja
ren tijds toegenomen van 38.129 tot 52.197
een vermeerdering van 35 procent, en het is
niet onmogelijk dat dit plein in den loop der
jaren het drukste verkeerscentrum van Lon
den zal worden.
Tot na den oorlog was het *t uiteinde van
het Londensche West End. Het laatste stuk van
Oxfordstreet, dat er op uitmondde, was „un
fashionable”; de Bayswater road en de voor
name Parklane, welke er eveneens op uitkwa
men, waren de stille woonstraten der aristo
cratie. In de laatste tien jaren zijn de mees
te patriciërshuizen van Parklane gesloopt ge
worden om plaats te maken voor groote ho
tels en geweldige flatgebouwen; de oude, on
aanzienlijke hulzen van dit deel van Oxford-
street zijn vervangen door groote magazijnen
en restaurants, en aan het plein zelf zijn druk
bezochte bioscopen en koffiehuizen verrezen.
Wat eens het einde was van het Londensche
West End. is thans op weg er het centrum van
te worden.
Wij zien dat over *t algemeen de breedste
straten en de ruimste pleinen en kruispunten
het snelst-toenemend verkeer hebben, trrwyi
daarentegen In de oudere en enger-gebouwde
wijken de cijfers in den loop der jaren slechte
langzaam gestegen en In sommige gevallen
zelfs gedaald zijn. Hyde Park Corner la twee
maal zoo druk als een goede twintig jaar ge
leden; daarentegen u in de centra van de City
of London de omvang van het verkeer sinds
1912 met niet meer dan tien procent toege-
nemen.
Oude Londenaars, met een zeer duidelijke
herinnering aan den pre-benzinetyd. beweren,
dat ce City in hun jonge dagen drukker was
dan thans. Waarschyniyk is dit tol op zekere
hoogte juist. De met paarden bespannen cabs,
ransoms en. bussen namen veel meer ruimte in
besteg dan de hedendaagsche automobielen en
autobussen; ook bewogen zij zich veel lang
zamer voort, en „traffic blocks” of verkeers
stremmingen waren in het begin dezer eeuw
Het