ONS BIzA^D Het schandaal Bayonne van I I Londen viert Nieuwjaar de Fog Het nieuws van heden m EEN VERKEERSTELLING ROOSEVELT’S PROGRAM NA SIMON’S BEZOEK AAN ROME DE BAROMETER „De Pechvogel” VEREEN!GDE KATHOLIEKE PERS STAVISKY IN ZEE GESPRONGEN? De ROOSEVELT’S REDE Ook de Fed. Ree. Banken werken mee t Melkstaking te Chicago 18.000 boeren er by betrokken AMERIKA'S GROOTSTE ONDERZEEBOOT Spanje en het Vaticaan Allahabad gepasseerd Pita Romero tot gezant benoemd Hyde Park Corner slaat het record De ontwapeningskwestie op den voorgrond. De z.g. halveering der Fransche luchtvloot Interpellaties in de Kamer Het Congres bight bereid den president zjjn steun te verleunen Regeeringatroepen veroveren Yenping Reconstructie van het Kabinet? DIT NUMMER BESTAAT UIT TWAALF BLADZIJDEN JOH. LAUWERS PAYGLOP 3 ALKMAAR /“I MAANDAG 8 JANUARI 1934 DE SCHEEPSBRAND OP DE „J. P. COEN” Dinsdag nog niet te Amsterdam Opstand in Foekien mis lukt? Het Ween Het drukste verkeer verplaatst zich van de'City naar het Westen Ps voor kort van stapel geloopen grootste onderzeeboot der Amerikaansche Marine ^Cachalot" tijdens een proeftocht ADVERTENTIEPRIJZEN Per Igssen regel 20g, ingez. med. 40c. p. regel; idem op pag één 55 c. p. regel Bij contract sterk verlaagde prijzen Voor de kleine annonces Omroepers zie de rubriek - Telefoonnummer 433 echtgenoote van den oplichter Stavisky met de noorderzon uit Parys vertrokken De „Postjager” werd thans weer te Calcutta opgehouden wegens een motordefect B =5 nnl« 5 de Bedrijfsleider der Nelaon-mjj. gearresteerd. ft. (Van onzen correspondent) Tariefsverlagingen bij de RUkstekfoon. De heer Alb. Killer 25 jaar journalist. •i Roofoverval te Om. kringen interpellatie-aanvragen o voertuigen in Het Persbureau Vaz Dlaz meldt: ontwapenlngsconventie. Een dergelijke opv is foutief; immers het spreekt vanzelf. T in Daders van inbraak in goudsmidswinkel te Gin- niken gearresteerd. Plan voor den bouw van een viaduct op berucht kruispunt te Laren. Stand op Maandag 1 uur nw: 75* Vorige stand; 784 Na het bezoek van Simon aan Rome. De «<- halveering der Fransche. luchtvloot. resultaten tan de bovengrondsche verkeers tellingen kinderspel. Un ing Aandeelen der Hall. Stoombootmjj. moeten tot nihil worden teruggebracht. Een Poolsee in eigen land. Auto te water bjj Pannerdén; twee dooden te bettpuren. Te Naarden zjjn twee kinderen, broertjes, door het Us gezakt en verdronken. Wethouder van Hoogkarpsel en gemeente-ont- vanger gearresteerd, verdacht van fraude. DE BRAND IN HET VOORRL’IM VAN DE ,JAN PIETERZOON COEN”. Het schandaal van Bayonne. Zal het Fransche Ministerie aftreden? Burgemeester van Bayonne gearresteerd. iog- r te te rse an sei t 1 tevergeefsch aan De verhoogde tabaksaccijns sal 1 Maart in wer king treden. De opstand in Foekien schijnt te mislukken. Tsjang-Kai-Sjek verovert de stad Yen Ping. Scheer met ten en Tondeuses NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD re de hU it- iet frw. ni- ten- van oli- po- «n, des in Adres van den A. N. W. B. aan den Minister van Financiën over de gevaren voor automo bilisten langs de grens. De Amsterdamschc brandweer in actie tijdens den brand, welke Zaterdag op de J. P. Coen gewoed heeft ZEVEN EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 76 Het Studiecomité Snelpost Nederland— Indlë heeft van de bemanning van den ,-Postjager*' bericht ontvangen, dat de starter van den mo tor gedeeltelijk vernieuwd ia en s|j te 3.16 uur (G. M- T.) van Oalcutta is vertrokken. De J*ostjager li te 543 air (G. M. T-1 te Alla habad aangekomen en te 6-45 uur (G. M. T-) weer van Allahabad vertrokken. Door nieuwe pech werd de ..Postjager" te Cal cutta or^^iouden, doch het vliegtuig zet thans zjjn tocht weer voort. Moord te Vanel (N Br.). De jaarvergadering van den Engelschen Bond van Onderwijzeressen heeft met grooten bijval een resolutie aangenomen, waarin verklaard wordt, dat de in het Verdrag van Versailles be paalde ontwapening van Engeland terstond moet worden uitgevoerd. Verder wordt in de resolutie verlangd, dat de Engelsche regeertng de wereld zal voorgaan In het afschaffen van de particuliere wapenfabri- cage. Franklin D- Roosevelt, de President er Ver. Staten, tijdens zijn groote rede op het banket der Wilson-stichting te Washington ROME, 6 Jan. «Reuter) Vóór zijn vertrek uit Rome bracht Sir John Simon den Franschen ambassadeur op de hoogte van hetgeen hjj met Mussolini had besproken. Elespver toont men in Fransche kringen in Rome rekere voldoening Zjj brengen h’ de aan den geest van verzoening dien Mussolini heeft getoond door het voorstel te aanvaarden tot uitstel van een bestudeerlng van de hervorming van den Volkenbond tol nadat de ontwapeningsonderhandelingen resul taten zullen hebben opgeleverd. CHICAGO, 6 Jan. Achttienduizend melk boeren uit de omgeving van Chicago, die .ge zamenlijk de melkvoorzlening van deze stad verzorgenjiebben na het mislukken van hun on- derhandellngen met de organisatie, die alle met de melkdistributle belaste instanties omvat, be sloten heden in staking te gaan. De leiders der melkboeren hebben machtiging de staking af te gelasten, indien heden nog overeenstemming kon worden bereikt. Het conflict vindt zijn oorzaak in een poging der melk-dlstribuanten de melk prijzen te verlagen om te kunnen concurreeren met de ongeorganiseerde firma’s, die hun melk tegen lagere prijzen op de markt «brengen. Van andere rijde is Intusschen levering van een voldoende hoeveelheid melk‘aan de stad toegezegd. LONDEN 6 Jan. Hedenavond te 19 uur Is Sir John Simon van zijn reis naar Rome te Lon den teruggekeerd. Gedurende zijn oponthoud te Parijs, dat twee uur duurde heeft hij geen contact gehad met leden der regeerlng. Aan eenlge vertegenwoordigers der pers ver klaarde Sir Simon na zijn aankomst op bet Victoria-station te Londen: „Ik hoop en Ik geloof, dat de besprekingen waaraan Ik te Parijs en Rome heb deelgenomen, nuttig zullen blijken voor een Europeesch ac- coord, hetwelk de wezenlijke voorwaarde Is voor de veiligheid en den vrede van ons allen.” John Simon zeide, dat hij momenteel niets kon toevoegen aan de verklaringen, die hij voor z|jn vertrek uit Rome had afgelegd. PARIJS, 7 Jan. De Matlh meldt, dat mi nister-president Chautempe den minister van Koloniën heeft verzocht ontslag te vragen. Deze heeft het verzoek evenwel van de hand gewezen. Chautempe heeft hierop het aftreden van het geheele kabinet in overweging genomen. Dit zou Maandag as. «plaats vinden. Naar het blad voorts meldt, Is te ver wachten dat de president der Republiek. Le brun. de ontslagaanvrage van het kabinet zal aanvaarden en Chautempe zal opdragen het kabinet te reconstrueeren. Dit gerecon strueerde kabinet zou zich dan Dinsdag aan de Kamer voorstellen. Chautempe zal trach ten zich van de medewerking van Herrlot te verzekeren. NANKING, 6 Jan. (Reuter). De opetand Foekien tegen de nationale regeertng schijnt volgens de hier binnenkomende berichten een échec te hebben geleden. Tsjang-Kai-SJek. de commandant der geerlngstroepen heeft een telegram aan regeerlng te Nanking gezonden, waarin mededeelt, dat zijn troepen de stad Yenping 85 K.M. ten tf.-Oosten van Foe-tsjou gelegen, veroverd hebben, en de opstandelingen, die de stad oeset hadden, ontwapend hebben. Ook hun aanvoerder hebben zij gevangen genomen. Het telegram meldt verder, dat de stad be den werd ingenomen na een gevecht van der tig uur. De verovering van Yenping opent voor de regeerlngstioepen den weg naar Foe-tsjou. PARIJS, 6 Jan. Het officleuse Havas- agentschap deelt mede: Volgens te Parijs or..angen berichten schijnt men in sommige bultenlandsche kringen een eenzijdig, onvoorwaardelijk karakter toe te ken nen aan de Fransche voorstellen, welke In het memorandum aan Hitler zijn vervat en die be trekking hebben op de onmlddellijke opheffing van de helft der Fransche militaire luchtvaart in geval van de onderteekening eener algemeene .vatting dat Frankrijk alleen tot zulk een opheffing zal over gaan als alle landen met een groote luchtvaart tot een gelijke vermindering besluiten. Volgens den diplomatieken medewerker ven de „Daily Telegraph” zou aan het voorstel van Frankrijk, om de Fransche luchtstrydkgachten tot op de helft te verminderen, de voorwaarde verbonden zijn, dat de uit den actleven dienst genomen machines beschikbaar blijven als re serve Verder wordt In het Fransche plan de z.g proefperiode niet geëlimineerd, doch verzacht tot drie jaar. BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR Tghfoon Adminiitratia 433, Redactie 633 ABONNEMENTSPRIJS. Per kwartaal voor Alkmaar f 2.— Voor buiten Alkmaar f 2 85 M«t geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger Dagblad uitgegeven door de N.V. Drukkerij De Spaarnestad - Haarlem Intusschen vormt het schandaal van Bayon ne nog steeds het gesprek van den dag In ge heel Frankrijk. Ook in parlementaire staat de affaire In het middelpunt der belang stelling. De controleerende ambtenaar van de „Crédit Municipal” moet overigens een willoos werk tuig zijn geweest in de handen van TlsBler, die omgekeerd zijn bedriegerijen zoo lang heeft kun nen bedrijven, doordat de controleerende amb tenaar voor een eerlijk man doorging. Het schijnt, dat dé vlucht van de „Poet- Jager” van Batavia naar Amsterdam nlet^oo’n vlot verloop heeft, als Iedereen en zeker het Studie Comité Snelpost NederlanIndlë, had gehoopt. Kort na het vertrek van het vliegveld van Tjililitan moesten Geyssendorfer en Luitenant Asjes met hun vliegtuig terugkeeren wegens een lekke benzineleiding. Het vertrek naar Nederland, dat reeds verlaat was. werd tenge volge daarvan opnieuw drie uren vertraagd Zaterdag te 10.15 uur Greenwlchtljd is de „Poetjager” te Rangoon aangekomen. Vandaar vertrok het toestel Zaterdagavond te 20 36 uur Greenwlchtljd en arriveerde Zondag te 0.41 uur Greenwlchtljd te Calcutta. De „Postjager’ heeft dus te Rangoon een oponthoud gehad van tien uren en 21 minuten, hetgeen zeer waarschijnlijk in verband staat met het feit, dat het vliegveld te Calcutta niet geschikt is voor nachtlandingen. Zondag vernamen wij, dat de „Postjager” voorloopig te Calcutta wordt opgehouden we gens motordefect. De starter van een der mo toren zou namelijk onklaar geraakt zijn, waar van een oponthoud te Calcutta van tenminste vierentwintig uren het gevolg zou zijn. wy hebben ons in verband hiermede tot het Studie Comité Snelpost NederlandIndlë ge wend. met het verzoek om Inlichtingen. Het Comité bevestigde ons bericht en deelde ons mede, telegrafisch bericht te hebben onvangen, dat een der starters gebroken was. Getracht zal worden, de reparatie te Calcutta te doen geschieden en gehoopt werd, dat dit Zondag nog zou kunnen’gebeuren. Tot Zondagavond zeven uur was echter nog geen startbericht uit Calcutta ontvangen. Het staat in verband hiermede vast, dat het toestel Maandag zeker niet en waarschijnlijk ook Dinsdag nog niet te Amsterdam sal aan komen. WASHINGTON. 6 Jan. De eerste week van de zittingen van het Congres is zeer gerust stellend voor president Roosevelt verloopen. Beide hulzen toonen den ernstlgen wil tot po sitieve medewerking; stj zijn blijkbaar bereid den President ook verder een onbeperkte vol macht toe te staan en hem de middelen voor de uitvoering van zijn groot programma te ver- leenen. Gelijkertijd verluidt dat de directies der Fede ral Reserve Banken bereid zijn Roosevelt’s pro gram te steunen en hem al het in de banken berustende goud af te leveren, opdat bij een éventueele devaluatie van den dollar de winst ten goede komt van de schatkist en niet van de banken. Op het gebied der bultenlandsche politiek wordt, naar gemeld, slechts gestreefd naar over eenstemming in economische vragen. Overigens verkeert het plan tot regeling van den buiten- landschen handel nog in het stadium van over weging. De prlncinteele gedachten zijn daarbij de bescherming dér industrieën, die de bescher ming Inderdaad waard zijn en het streven, te komen tot preferentieels «tarieven en invoercon tingenten. om de landbouw-overproductie van de Vereenlgde Staten weg te werken. Inzake de ontwapening is men hier gereser veerd. Men Is geneigd Simon en Mussolini de voorbesprekingen verder te laten voeren, zonder aan te dringen op een spoedige vaststelling van den datum voor een algemeene conferentie, te meer, waar de laatste berichten uit Rome opti mistisch klinken en men weder hoop heeft op overeenstemming tusschen Frankrijk en Dultsch- land. PARIJS, 6 Jan. De echtgenoote van den op lichter Stavisky, die sedert acht dagen in een eerste-klas hotel te Parijs heeft gewoond, Is sedert vanmorgen vroeg met haar kinderen ver dwenen. De hoteldlrectie verklaarde, dat zij eerst door de In de vertrekken van Mevr Sta visky verrichte huiszoeking er achter was ge komen. dat men de vrouw van Stavisky gast vrijheid had verleend. Zij had zich in het vreem- dellngenboek laten inschrijven als mevr. Simon. Het aantal Interpellatie-aanvragen stijgt voortdurend. In de eerstvolgende dagen zal de Kamer te beslissen hebben over het vaststellen van. een tijdstip voor de debatten betreffende deze interpellaties. VERWACHTING: Meeat matige Zuid-Westelijke tot Westelijken wind, zwaar bewolkt of betrokken, mo- gelijk enkele regen- of hagelbuien, iets kouder des nachts. Hoogste stand: 773.1 te München. Laagste stand: 726.5 te Inge. Zon op 8.1# - onder 4.03 - Licht op 4.33 Laatste kwartier 9M nam. ^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiinii PARIJS. 6 Jan. De nasporlngen naar den Rus Stavisky zijn tot nog tevergeefsch ge bleven. Hier wordt sterk getwijfeld aan de juistheid van het bericht uit Londen, volgens hetwelk tn de nabijheid van de Kaap-Verdi- sche eilanden een passagier van het sa. „Al- phera” zou zijn over boord gesprongen en het hier Stavisky zou betreffen. Te Bayonne is het onderzoek in vollen gang Tlssier tracht thans de schuld te schuiven op den maire van Bayonne. Garat, Hy beweert, dat alle ilnanclee’e operaties zijn verricht met toestemming van Garat. De maire echter wijst alle beschuldigingen verontwaardigd af. De geruchten Inzake het aftreden van Da- limier blijven de ronde doen. De „Echo de Paris” beweert, dat Chautempe bij de beant woording der interpellaties vrijheid van han delen wil hebben en daarom er by Dall- mler er op heeft aangedrongen, dat deze zijn aftreden zou bespoedigen. Vandaag zijn ook huiszoekingen verricht tn de woning en de kantoren van Dubarry. direc teur van de Vo’onté. Men veronderstelt n_i. dat hij betrekkingen met Stavisky heeft on derhouden. MADRID. 6 Jan. (V. D.) Pita Romero, die tot dusverre minister van Bultenlandsche Za ken was. is benoemd tot ambassadeur van Spanje bij het Vaticaan- Het ministerie van Bultenlandsche Zaken wordt voorloopig door minister-president Lerroux waargenomen. veel moei lijker te ontwarren dan thans. Londensche verkeer was ’n goede dertig jaren geleden nog een der wonderen van Europa; met uitzondering van Parijs was er niet één continentale stad die iets presteeren kon dat ér ook maar in de verste verte op leek, en vreemdelingen keken zich op de Bank en op de London Bridge de oogen uit naar een schouw spel, dat nog nergens op de aarde zijn weer ga vond. Maar sinds het begin onzer eeuw is ar alom ter wereld veel veranderd. De groote wonderen, de Inderdaad onvargelijkelijke Wonderen, van het Londensche verkeer, moeten gezocht wor den onder, niet boven den grond. Vergeleken LISSABON, 8 Januari Een Portugeesch radio-station heeft een rapport ontvangen van het Nederlandsche stoomschip „Alphezat”. Hierin wordt medegedeeld, dat een passagier gisteravond om 7 uur met een reddingsboei in sec is gesprongen op 8 mijl afstand vaq, Santa Crus op Tenerlffe. Men acht het mogelijk dat men te doen heeft met den gentleman-opllchter Stavisky, den hoofdpersoon uit het Bayonne- schandaal. Uit een te Bayonne Ingesteld onderzoek Is gebleken dat de kasbons, die zijn uitgegeven over kleinere bedragen, volledig door contanten gedekt zijn. Londen, 5 Januari Isteravond zijn de resultaten van de jongste Londensche verkeerstelling bekend ge maakt. X Was een voortreffelijk gekozen om over verkeer te philosopheeren. want dit was zoowat het eenlge wat men ermee doen kon. Er waren gisteren verkeersmiddelen op wegen en straten, maar noemenswaardig „verkeeren" deden zij niet. Want het nieuwe Jaar ving voor Engeland aan met een Jog”, zoo ondoordring baar en zoo volhardend als wij er sinds een lange reeks van jaren geen gekend hadden, en Londen was er. zooals gewooniyk. het ergst aan toe. Op de pleinen en kruispunten werd aan het traag-voortkruipend verkeer een weg gebaand door mannen met toortsen, die meer bij droegen tot de schilderachtigheid van het tóoneel dan tot de voorspoedige afwikkeling der zaken. De voorsteden waren, nu alle verkeersmiddelen, met uitzondering van de ondergrondsche treinen, het loodje erbij moesten leggen, onbereikbaar ver van de stadscentra verwijderd. Het veiligste ofschoon niet volstrekt veilige middel van voortbeweging waren orü£ menschelljke beenen, maar honderdduizenden wonen op tien, vijftien ^bijlen van de plaats waar zij werken, en zou den, hun weg zoekend door mist en duisternis, eerst tegen den ochtend thuisgekomen zijn. Niet minder dan zeven wandelaars zjjn te wa ter geraakt en verdronken. Afgezien van de Theems, het Great Junction Canal-en in het Noorden de rivier de Lea, heeft Londen zeer weinig door water begrensde straten; men hui vert dan ook wanneer men denkt aan de ge volgen, die zulk een ondoordringbare nevel zou hebben in de door grachten doorsneden steden van ons eigen land. Op dezen dag van algemeene verkeersstrem ming hebben de Londensche autoriteiten den gelukkigen inval gehad verkeerscijfers bekend te maken. De telling, waarvan deze de vrucht zijn, werd gehouden op 11 Juli 1933. Het is meestal om trent dezen tijd van het jaar. dat de tellingen plaats hebben. De .jSeason” verkeert dan in haar nadagen, soodat de groote drukte der len temaanden achter den rug iarwonder dat even wel de betrekkelijke stut# der zomermaanden reeds is Ingetreden. Men houdt het er dus voor, dat de cijfers van midden-Juli ten naastenbij - - - een gemiddelde zijn voor het geheele jaar: aan- bÜ de hierop betrekking hebbende cijfers zijn de merkelijk lager dan die, welke bij tellingen in Mei of December, doch hooger dan die welke in de stille maanden Augustus en Januari op geleverd zouden worden. Vergelijken wij de tellingen met die van voor gaande jaren. dan valt 1 ons op. dat het zwaar tepunt van het Londensche verkeer zich voort durend meer verplaatst van de City naar het Westen. In beschrijvingen van niet meer dan dertig jaren geleden kan men lezen, dat de .Rank”, het plein dat ingesloten wordt door de Beurs, de Bank of England en het Mansion House, het drukste plein, en de naburige Lon- don-bridge de drukste brug ter wereld was. Op de jongste verkeerslijst neemt de Bank, met 35.784 voertuigen (minder dan 1 per sec.) eerst de twaalfde plaats in, terwijl de Blackfriar’s bridge, die ruim een mijl westelijker ligt dan London-bridge, deze met 41.740 verkeer-rijkheid ver overtreft. De tellingen zijn gehouden geworden op acht- en-negentig belangrijke punten; met uitzonde ring van Blackfriar’s bridge liggen de elf druk ste daarvan alle in het West End. Het drukste punt van Londen ligt ver bul ten de City. Het is Hyde Park Corner, dat in het geheel geen „hoek” is. doch een zeer ruim plein, waarop de groote straten Piccadilly en Knightsbridge uitkomen. Op 11 Juli zijn hier in twaalf uren tijds 81.857 voertuigen geteld ge worden, tegen 69.011 bij de telling van 1931. Het is mogeljjk dat door deze zeer sterke toe name dit plein thans het drukste punt der we reld geworden is, ofschoon wij de cijfers van andere steden zouden moeten kennen om dit met stelligheid te beweren. Eenlge jaren geleden toen Parijs en New York hun gegevens onge veer gelijktijdig met Londen bekend maakten, spande de rue de Rivoli de kroon. Fifth Avenue kwam op de tweede plaats en Hyde Park Corner op de derde. Van de 81.857 voertuigen, welke op den dag der telling van Londens drukste plein gebruik maakten, waren er 71.806 die „motorisch’’ voort bewogen werden. Het aantal door paarden ge trokken verkeersmiddelen bedroeg 1282, en het aantal rijwielen 7870. Dit laatste cijfer is veel hooger dan men algemeen verwacht had. Het Bij informatie bjj de eigenaars van de ..Alphe- rat" te Rotterdam werd medegedeeld, dat het schip op 13 December Rotterdam verliet, om zonder tusschenhavens naar Montevideo te va ren. Als eenlge passagiers was slechts een Oostenrijksch echtpaar aan boord. De reeders achten het bericht daarom fantastisch, tenzij Stavisky als verstekeling aan boord heeft weten te komen. Van den kapitein van de ..Alpheraff’ hadden de reeders geen mededeeltng ontvangen. (United Press) Londensche verkeer Is van nogal zwaar kaliber, en het bescheiden rijwiel verzinkt te midden van de logge omnibussen zoozeer in het niet, dat men het ternauwernood opmerkt. Trafalgar square neemt de tweede en Marble Arch voor het eerst sinds verkeerstellingen gehouden worden de derde plaats op de lijst in. Twee jaren geleden stond laatstgenoemd plein, dat zijn naam ontleent aan de fraaie, doch doellooze marmeren poort tegenover den Ingang van Hyde Park, nog slechte op de vijf de plaats. Het aantal voertuigen is In twee ja ren tijds toegenomen van 38.129 tot 52.197 een vermeerdering van 35 procent, en het is niet onmogelijk dat dit plein in den loop der jaren het drukste verkeerscentrum van Lon den zal worden. Tot na den oorlog was het *t uiteinde van het Londensche West End. Het laatste stuk van Oxfordstreet, dat er op uitmondde, was „un fashionable”; de Bayswater road en de voor name Parklane, welke er eveneens op uitkwa men, waren de stille woonstraten der aristo cratie. In de laatste tien jaren zijn de mees te patriciërshuizen van Parklane gesloopt ge worden om plaats te maken voor groote ho tels en geweldige flatgebouwen; de oude, on aanzienlijke hulzen van dit deel van Oxford- street zijn vervangen door groote magazijnen en restaurants, en aan het plein zelf zijn druk bezochte bioscopen en koffiehuizen verrezen. Wat eens het einde was van het Londensche West End. is thans op weg er het centrum van te worden. Wij zien dat over *t algemeen de breedste straten en de ruimste pleinen en kruispunten het snelst-toenemend verkeer hebben, trrwyi daarentegen In de oudere en enger-gebouwde wijken de cijfers in den loop der jaren slechte langzaam gestegen en In sommige gevallen zelfs gedaald zijn. Hyde Park Corner la twee maal zoo druk als een goede twintig jaar ge leden; daarentegen u in de centra van de City of London de omvang van het verkeer sinds 1912 met niet meer dan tien procent toege- nemen. Oude Londenaars, met een zeer duidelijke herinnering aan den pre-benzinetyd. beweren, dat ce City in hun jonge dagen drukker was dan thans. Waarschyniyk is dit tol op zekere hoogte juist. De met paarden bespannen cabs, ransoms en. bussen namen veel meer ruimte in besteg dan de hedendaagsche automobielen en autobussen; ook bewogen zij zich veel lang zamer voort, en „traffic blocks” of verkeers stremmingen waren in het begin dezer eeuw Het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 13