Een Poolzee in eigen land Mm tefaijft onó; AMSTERDAM-KAMPEN IN 34 UUR I r Muziek in de fabriek Mooi werk van „IJsbeer” HOLL. STOOMBOOT MU. IT I Op de ,JJaaeT* De kwestie „Spoorbont” BENOEMINGEN In het bisdom Den Bosch In open water GELDEN VERDUISTERD? Ambtenaar aangehouden TOESLAG VOOR ROGGE f BOOT IN HET IJS Vier varkens in beslag genomen Het moorddrama te Haelen VOOR WAARDELIJK VRIJ ALB. KILLER Viering AANDEELEN PHILIPS Op de Parjjsche Beurs Woratelend met het ya C.R.C. en runderpnjxen Valsch geld in het Westland MAANDAG 8 JANUARI Aandeelen moeten tot nihil worden teniggebracht Berucht smokkelaar aangehouden Af et den yabreker door, het dicht gevroren IJ celmeet Wederwaardigheden in de daictemie NAASTING DER SPOORLIJN DEVENTER—OMMEN DOOR TREIN GEGREPEN EN GEDOOD VALSCHE STEMPELS VOOR VLEESCHKEUR1NG MGR. AENGENENT EN DE SPORT SCHIP AAN DEN GROND GELOOPEN Poging tot doodalag op twee agen ten der M aactrichtcche motorbrigade Ijsbreker ter hulpverleening vertrokken Ook de tweede advocaat legt de verdediging neer van zün zilveren journa- liatenjubileum De K. R. O. heeft plannen om den monotonen fabriekaarbeid dragelyker te maken --) „De IJabeer” te De meening van A. B. K. der i lii der tors Drukken) uit Sloterdük. motelijk een weg vrü te hebben over het Uael- De Vebreker .Daniël Goedkoop” in actie, meer. gezien vanaf de JJeer ed i een Jl hst vaartmaatachappüen. held gesteld. te (Slot volgt) het t I' .-U. heeft althans een gulden In beslag genomen, die valsch bleek te zün HU was slecht nage maakt; het randschrift ontbrak geheel, terwUl de kleur van het geldstuk lichter was dan die. van een gave gulden. In het Westland schUnt momenteel valsch geld in omloop te zün. De politie te Naaldwijk den laatsten „Notenkraker” stond onder „Nleuwjaarswenschen" een sinspeling op Westerman, In verband met de _Spoor- Van de sUde van de Roterdamsche Bank- vereenig'ng wordt ons bevestigd, dat binnen Door den mist en krachtigen wind kon de Urker üavlet Schokland niet verlaten om de post over te brengen. Gevolg van dele vermindering van het ka pitaal en de afschrijving op verlies aal zün, dat de uitgegeven aandeelen tot nihil worden te ruggebracht. Voorts ligt het bü deae organisatie in de be- verdulsterd. Het ondersoek door de justitie In vollen gang. geen re- rouw eds tite liet de >ok Reeds Woensdagmorgen had het sa. JJeael" met een groote lading stukgoederen aan boord, een kn om achter den Ijsbreker ,JJa- >p" aan zich een weg door de Ma nen en Kampen en Zwolle te be was echter na oen dag lang wor- Zaterdagmorgen te omstreeks kwart voor negen Is op den spoordijk tuaschen Ruurlo en Borculo de heer A ten Harkel. die hardhooreod ia, door den trein van de locaalspoorweg MaatechappU Enschede—Doettochem gegrepen en gedood. De ministers van Waterstaat en Financiën hebben aan de directie der OverUaelache locaal spoorweg Mpü DeventerOmmen het volgend schrijven gericht: „WU sten ons verplicht u mede te doelen, dat het In het voornemen der regeerlng ligt, naas ting, op grond van art. 40 der Spoorwegwet, tegen 1 Januari 1935 te bevorderen van den spoorweg Deventer via Raalte naar Ommen”. Dit sal wel neerkamen op opheffing van de HJn. Tegen plannen In dien geest is nog seer onlangs door verschillende gemeentebesturen geprotesteerd. bracht of wordt reeds gramophoonmuzlek gevenf >heer 1 at- Naar wü vernemen aal Mr. Paul Tripels, ad vocaat en procureur te Roermond, die nadat de aanvankelijk door van R. gekoaen verdediger Mr. F. J M. Nederveen de verdediging had neer gelegd, als verdediger aan verdachte van R. werd toegevoegd, sich MJ de aanstaande behan deling van het moorddrama voor de Roermond- ache Rechtbank ml laten vervangen door Mr René Höppener, advocaat en procureur te Roer mond. te- rien- nog vooi ben- ngen llera, den Ting dien lan sren ver- ilng Op het kantoor der Registratie en Domeinen te Oosterhout te voorlooplg geschorst de ambte naar K Vermoed wordt, dat hü geiden heeft te dsn heelen nacht voortgeset, en wü begeven ons tor ruste op oen van de banken in de warme kajuit. na ruim een maand gedwongen stilliggen. poging r nlel Ooec vlakte te reiken. M stelen niet verder gekomen dan tot vóór Mar- ken. had den nacht te midden van sneeuw en Us doorgebracht en was den volgenden mor gen na een nieuwe vergeefsche poging weer naar Amsterdam teruggekoerd, waarbü men tot de verrassende ontdekking was gekomen dat men den weg. dien men ach in elf uur hard werken gebaand had. in twee uur kou afleggen Doch terstond werd, met zwaarder materiaal, een nieuwe poging voorbereid. Stipt op den afgesproken tijd doorkllefde de i.TJseer'. met ons als eenlgen passé gier naast oen groote vracht aan boord, de rustige golven van het binnen-IJ. Vanaf het dek sagen we de lichten van de stad en de haven voorbijglijden, teen heldere nacht, een zachte temperatuur. Niets was er dat aan vorst at Us herinnerde BU de Oranjesluizen wachten: na een half uur komt de nieuwe ridder, die het voor de jonkvrouwe JJaael” opnemen aal. met groot geraas opdagen, het Is de JJsbeer”, de te kende ijsbreker van de Vereenlgde Scbeep- valt niet meer te alen. Daarna voorlooplg ook niet, aoodat men vermoedt dat de Urkers bun vuur niet hebben aangestoken, omdat ze den ken dat er toch geen schepen langs komen. Naar wU vernemen, aal Z. H. Exc. Mgr J. D J. Aengenent op 14 Jan. aa. de bondswedstrijden van den Dtocesanen Haarlemschen Gymnastiek - bond te Zoeterwoude gedeeltelijk büwonen. te die aan de aandeelhouders tegen Intrekking O. van 8 Dec. J.I.: ..N V V.-vergadering 8 „In de vergadering van Hoofdbesturen dor hg hot NVV aangesloten organisaties van g Nov. la besloten, dat communistische leden van mo- derne^bonden geen bestuursfunctie tn 'n bestuur. Mogsn Z1! on" B "ten. hoe de houding van het H B op die vergadering Is geweest’ Rn ^^rosn - niet over die vorgade- sommlge „inkschen”. om. ..met dê hand~öp dè portemonnale" (waarom altijd bg tegenstanders 7,l_n<1?rw“rdl4* motieven veronderstellen 1) met .roes. De la 8: Is t* ook besluit das ken? Maar nog ^~i-»- - Dus wordt er op het kompas verder gevaren, onder een prach tig helderen sterrenhemel. De „Ijs beer” beschikt over een krachtig zoeklicht, dat thans zijn lichtbtmdel over de ijsvlakte werpt, maar toch geeft bet ij» breken bü nacht heel wat moeite. Ook neemt de weer stand van bet ps weer toe. Niette min wordt besloten den nacht door te varen. Te acht uur wordt lang- samerhand, voorwaarts aan be hoord, het vuur van Urk zichtbaar: we zün dus toch nog een eind op geschoten. Vanuit de stuurhut van de „IJsaer’volgen we eenlgen tUd de bewegingen: aan alle kan ten duisternis, met daarboven de stille sterren. Voor ons de silhouet van de ..IJsbeer". met daarvoor een groote lichtvlek van de echMn- werper waarmee hM den weg verkent. Dan gaan plotseling het Is ongeveer negen uur op den Usbreker alle lichten uit. Groote te De door de Crisis Rundvee Centrale met be- stemmlng voor de slachtbank, ook In Friesland nog steeds belangrijke hoeveelheden opge kochte runderen blüken voor seerveten In die provincie gevestigde veehouders niet, te versma den pleisters te sUn op de gapende* en vreeee- IMk schrijnende wonden, welke hun door de financieel-economische crisis toerebracht sUn. Zulks Ie b.v. af te lelden uit de verklaring van geloofwaardige deskundigen, dst over de prUaen, waarop de leden der C. R O. de door hen op de Xzigute en vorige Bneeher en beeu- der ver- of eteun- maken op Insender vergist sich: ook de Spoorwezen «l)n genoodzaakt hun msdedeellngen per adver tentie bekend te maken, in de kolommen van ons blad hoeft Inaender herhaaldelijk dorgeiUke an nonces kunnen opmerken. Alleen laten de ra dacties een advertentie In het belang van het publiek ooms vergeseld gaan van een nieuws bericht. Redactie. RUechrtft: Zulke vergaderingen sun huiahow- delUk Ons Hl publiceert mede daarom dus als regel niets Ui De Bode ever deae N V V.-versa deringen Toch beechouwen wU deae N V V -ver gaderingen niet meer aoo vertrouwelUk. dat we R. een antwoord op aljn vraag willen geven Ons R B. sprak ea stemde tegen dit voorstel- O) Van deae staauaUng dient nota genomen De Regeerlng mag in doaen wel dubbel werkaaam —3"^. Pt1-h*t. Opsnbaar Onder- wijs als het Hoofdbestuur van den Bond In com munistische richting koerst 1 Vetgedrukte vaa O. Zoo worstelen we rodrt van half tien tot na twaalven. Tegen den middag wordt aan den horizon een donkere atreep zichtbaar, en de blijde mare gaat: we komen In open water. Kn om half twee zjjn we er; een groote open wak. het water aoo glad als een vQver In het Vondelpark op Zondag De .JJssel” plant hier de Nederlandsche driekleur op het us. om op de terugreis de plaats terug te vinden waar het gemaakte slop in het wak uitmondt Dan komen we even een goed eind vooruit we sUn nu ongeveer vUftlen KM beoosten Mar ken. maar om twee uur steekt het .Beertje den neus weer tn het Us. In den middag komen we sneller vooruit dan 's morgens: het Us is niet aoo dik en brozer Nu en dan komen we nog open plekken tegen, waar we dankbaar aoo lang mogeUjk gebruik van maken. Op een gegeven moment geeft de .JJaael” een 1 ge korte stooten op de stoomfluit: ae is vastgeloopen. De ..Ijsbeer” komt achteruit, een tros wordt uitgeworpen, dan weer vooruit ende tros knapt af- Een nieuwe tros, dan lukt het. We vorderen nu flink en na de eerste ontgooche ling blUkt de „Ijsbeer" toch wel een ..toffe schuit". Reeds turen we den horizon af naar In de „R. K. Werkgever” schrijft H. F. het volgende: Als een niet voor tegenspraak vatbare stelling mag wel worden geponeerd, dat de Katholieke Radio-Omroep al het mogeUjke doet cm sUn eigen en nog vele andere luisteraars te gerieven, het leven te verrUken. te verfraaien en te ver aangenamen. Dat de leiding der K R.O. bU het vervullen van haar taak niet stil zit, Tnaar steeds krach tig vcortwerkt en op nieuwe methoden zint om de uitvoering van haar taak aan te vullen en uit te breiden moge wel blüken uit bet vol gende. In de laatstgehouden bestuursvergadering der K R O -Stichting werd een plan besproken om ten behoeve van arbeiders en arbeidsters spe ciale muziek te gaan ultaenden en wel In het bUzonder op een tüdstip, waarop een nieuwe prikkel de werkers In de fabrieken moet heen- zetten over het doode punt, dat door de mono tonie van veler arbeid dreigt te ontstaan. Om tot dit doel te geraken is echter de mede werking noodlg van de werkgevers In de ver schillende fabrieken en juist daarom scht de K RO. het niet verstandig om tot de£e spectole muziekultzendlng over te gaan zonder tevoren het oordeel dier werkgevers zooveel mogelUk te hebben ingewonnen. Uit de practük van een zeer groot bedrüf werd reeds een stem vernomen, dat muziek .rondom het doode punt” een buitengewone goede uit werking heeft en dat' hierdoor niet alleen een welkome afleiding voor de arbeiders en arbeld- - ster» wordt geschapen, maar tevens een gun- stige Invloed op de productiecapaciteit valt te onderkennen. BU de werkgevers zal een enquête worden in- i gesteld over de volgende vraagpunten: 1. ZUt gü bereid uw medewerking eraan te verleenen. wanneer door middel van de radio tüdens de arbeidsuren muziek In fabrieken en werkplaatsen wordt uitgezonden? 3. Zoo ja, welke muziek wordt dan het doel matigst geacht (marschmuzlek. opera- of ope rettemuziek, filmschlagers etc»? 3. Welke tjjd acht U voor uitzending de meest geschikte? 4. Hoe lang zal van de uitzending gebruik worden gemaakt (tuaschen 30 en 50 minuten)? 5. Wordt reeds nu een gedeelte van het pro gramma in de werkplaatsen ten gehoore ge bracht of wordt reeds gramophoonmuzlek ge in bet Us vast. De boot was Vrijdagmorgen uit Lemmer vertrokken. Volgens ontvangen mededeelingen te de Ijs breker .JJsbeer” uit Kampen vertrokken, om assistentie te verleenen en te trachten haar naar Amsterdam te brengen.. eenlge dagen de gewone aandeelen der N V. Gemeenscha ppelUk Bezit van aandeelen Phi lips’ Gloeilampenfabrieken tot den offlcleelen handel op de marchè k terme te Parijs zullen worden toegelaten. De aanvrage tot deae toelating te geschied naar aanleiding van een te deaer sake door de Chambre Syndicale des Agente de Change te Partje genomen initiatief. ■r wordt de aandacht op gevestigd, dat tn verband met deae toelating tot de noteertag. geen nieuwe aandeelen door de vennootechap worden uitgegeven. Op een vraag van den heer Weltkamp betref fende den geldigheidsduur van den bü mlnla- terleele beschikking vastgestelden toeslag op rogge, oogst 1933 heeft minister Verschuur ge antwoord. dat de toeslag op rogge, welke is vast gesteld bü beschikking van 7 December 1933 en niet in de Intusechen reeds Ingetrokken beschik king van 3 October 1933 sal gelden over den geheelen oogst 1933. Op twee KM. afstand ten Zuld-Westen van Urk zit de boot van de HollandFriesland LUn Te Lanaeken (B.) is door de Belgische mare chaussee de beruchte smokkelaar B. aan gehouden, die op Oudejaarsdag met zün auto op twee agenten der Maastrlchtsche Motorbri gade Inreed en hen trachtte omver te rijden, waardoor zü verwondingen opliepen B. was niet in het bezit van geldige papie ren en gewapend met een revolver met aes scherpe patronen. B. Is gevankelük naar de gevangenis te Ton geren overgebracht. „Vrijdagochtend om vijf uur aan de de Ruyterkade, steiger zes.” Al dus de afspraak, die wjj gemaakt hadden, nadat we van de directie van de firma Koppe en Verschurw te Amsterdam toestemming hadden verkregen om den hernieuwden aanval op het IJsebnoer-ps van na- hü te volden. Ea wü waren natmar- lük. In de mr. hout”-affalre. Wat ik sedert dien, aldus schrUft A. B. K (leerekoper) thans In „Het Volk” omtrent deze zaak gelezen en vernomen heb. geeft aan leiding tot de onderstelling, dat de .JBpoor- hout"-zaak volkomen in orde te, en dat men hier te doen heeft met laster van belangheb benden. die in strijd met het publieke belang slechte hun eigen gewin beoogen. Het grapje was dus misplaatst. Deze rechtstelling geef ik uit eigen aandrift. Niemand heeft haar van mU gevraagd, laat staan gevorderd. Maar ik wenach aan het hanteeren van het modewapen. den laster, geen deel te hebben. Het Kamer-debat. dat een onjulsten Indruk achterliet had mü misleid. De JJsbeer” te een up-to-date Usbreker. mot oen veertien-cylinder Dieselmotor en geheel electrtech uitgerust. De motor ontwikkelt een kracht van 550 PK., waarvan 100 P K. voor de opwekking van electriclteit en 450 PK. voor do voortstuwing warden aangewend. Do dub bele stalen boeg te aoo geconstrueerd, dat hot schip voortdurend met den neus op 1 Us glUdt on dat dan door sUn gewicht tot bantan brengt- Na bet schutten, in het bultan-U. komt het «s al spoedig In zicht, eerst enkele schotsen, maar weldra vormt bet een aangealoten vlakte die aan weerszijden zich In ds duisternis ver beet. Hoffelük laat de .JJsbeer” de JJaael” Naar wü vernemen, Ie de tteaer dagen als ver dacht van verduistering gearresteerde directeur van een houthandel te Den Haag, de boer J. D., Zaterdagochtend, na verboor door den rechter commissaris mr. Wery, voorwaardelük in vrU- Met rukken en stooten. wenden en draaien wordt het Us opengebroken: eerst achteruit, dan volle kracht vóóruit, waarbü man een eind in bet Us doorglüdt. dat met dof ge kraak openbarst, totdat de weerstand te groot wordt en de boeg op bet Us vastloopt- Dan begint bet spelletje weer van voren af asm. Met lederen ruk vordert de Usbreker honderd k tweehonderd meter. Het gaat niet sneL maar bet gaat. langstelling bü de bemanning van de JJaael”. die naderbü stoomt om aoo noodlg hulp te verleenen. Dat te echter niet noodlg; na een kwartier gaan de lichten weer aan. het was een defect aan de leiding, maar het duurt nog wol een half uur voor men aan boord van het voorste schip aoover is. dat het den storm loop op het Us kan hervatten. Die wordt dan OP het einde veel gunstiger dan tn het begin van dien jaarkring geweest is. Wanneer dis prijsstUglng, dank sU den reu- zenaftrek der C. R. C„ In de toekomst eenlgs- zlns. stabiel blUkt te zün. dan behoeft aan een bevrüdlng van het Friese he veehoudersbedru t uit het financleel-economiach moeras niet ge wanhoopt te worden. Zooels ook In de deaer dagen te Leeuwarden gehouden vergadering van den .Kond van Coöperatieve Zuivelfabrieken In Friesland” door den voorzitter in diens openingsrede te beluls-, teren gegeven werd, mogen de door de regeerlng voor de leniging van noodtoestand armde veehouders genomen crisis maatregelen terecht aanspraak waardeering. Blükens dese deskundige verklaring kan rede- lükerwüs moeilUk ontkend worden, dat wan neer eerlang het veehoudersbedrUf voor de pacht- en hypotheekboeren weer .Joooend mocht worden, zulks voor een belangrijk deel aan Z. Exc. Verschuur te danken aal zün. De heer J. B Vreters sprak tüdens de recep tie een kort woord van hulde en seide o-a. dat dit geval vil een seer büaonder was. daar er van 'n gestadigden groei geen sprake was, maar dat de heer KAller van atonde af aan een „lei der" was geweest en dit 35 jaar heeft voortgeset. „Hiernaast komen ook gelukwenschen toe aan mevr. KAller, die self ook jornallsten-nelgln- gen heeft en zoodoende steeds een steun Is ge weest voor haar man.** Spr. eindigde met de hoqp, dat de heer KAl ler nog vele jaren zün werk zal mogen voortaet- ten, hierin bugestaan door zün vrouw. De Ned. RK. Journalisten Vereenlging sond den jubilaris een pracht fruitmand. Onder de vele brieven en telegrammen wa ren er van Mgr. Gooaeena uit Tilburg; directie en redactie van ..Onze Courant” uit Hoorn; de heeren v. d Broeke, Speet en Stolwük van de redactie VK.P; den heer Th. Schaepman. poli tiek hoofd-redacteur van „Het Centrum" en lid van de Tweede Kamer; Prof. Roels; den heer Hendriks namena „de Nieuwe Eeuw”; den heer Laudy; den heer Tersteegh, namena de ^Am- sterdamache Pers”; den heer W. van Sonsbeeck. burgemeester van Breda; dr. Wltlock namena de directie van de ..Maasbode”, den hoogeerw. pater Vincke. namens de peters van het H. Hart; den hoogeerw. pater Rudolf use; den heer Weterings, directeur—boofd-redacteur van N.V. Drukkerij ,J> Spawnestad"; de eerwaarde Priorin der Z H Exc. de Blaar hop van *S Hertogenboech heeft benoemd: tot Deken van het Dekenaat NUmegen den Zeereerw. Heer J. L. van Mulu- kom. Pastoor der parochie van St. Anna te NUmegen; tot Deken van het Dekenaat Ubbergen den Zeereerw. heer P. O. van pastoor te Beek-Ubbergen en tot pastoor Rosmalen (Mallakamp) den Weleerw heer W. A. M. Schoenmakers, kapelaan aldaar. gratis naar station Utrecht te diverss Beurtvaartdlensten er _>n onderhouden Wat wU men elgenlük mat hst verzoek der Spoorwegen, om vrü- held van tarief vaststelling? Wordt het niet rijd eindelijk eans het groote publiek te doen inalen. dat men met behulp van onze belastingen een bedrüf kunstmatig op de baan wil houden? Dit - aJ< een en an(ler tüdelüken aard waal Geen aanmerkingen zouden er zelfs ge maakt worden. Indien ds tekorten alleen beston den. ten gevolge van ds fout van verkeerde af- schrijvtng van materiaal, hetwelk jaarlüks nog eenlge mllUoensn kost. Ik vraag mü achter af: zou de regeerlng particuliere inateliingan subsidie blUven verleenen. Indian men wist, dat daaraan In hun huidige» vorm, geen behoefte meer be stond? Zou onze Volksvertegenwoordiging 1st* der- gelUka goedkeuren Ia het niet een grove onbillijkheid, op eene dergelüke manier de gemeenschap te balasten? la het niet hoogst onrechtvaardig van regeeringa- wege. dat men zelfs niet alleen de gemeenschap belast, doch nog speciaal een bepaalde groep van Nederlanders, welke met hunna bedreven in een behoefte vooralen, welke de Spoorwegen hebben bewenen, niet te kunnen ondervangen Ik geloof dat weinigen zouden proteateeren, In dian de wegenbelasting nare billijkheid verhoogd werd, om het wegenplan sneller ten uttvoer brengen, ook al teneinde de werkloosheid te be strijden Doch ten behoeve der Spoorwegen zware Urten op te leggen aan hen. die het minst be lang bü <Ut onderwals beheerde bedrüf hebben, la onrechtvaardig Hier Is myns Inalens voor de BK Staatspartij een teak weggelegd. Ware aoo- vele Katholieken roepen om faaciame. vooral in onee kringen kan men ook tn die aangelegenheid weer eens toonen. dat een goede volksvertegen woordiging niet, ten gevolge van een lijdelijk op- brulaend gevoel van ontevredenheid, mag ophou den te heetten Indien dit verkeerafonds tot stand aou komen, sal zulks onbetwUfeld de gelederen der faecisten weder versterken Om nu even te spreken over het pereonenver- voer. ik geeft toe dat do Inetelllng van eg wilde diensten niet kan worden toegeetaan Hierbü wil Ik wel opmerken dat ook onze Bond het tot stand brengen van dergelüke diensten door Autobus- en Tour!ngcarondernemers veroordeelt en In de toe komst self zal bestrijden Hier Ie oen leemte In de Wet. waarin moet wor den vooralen. Laat men echter niet vergeten, dat de bonafide ondernemers sich hiermede niet inlaten Ware de Minister In aUn Memorie van Toelich ting bü de voorstellen tot wüslglng van do Wrt op de openbare vervoermiddelen nare voren brengt do «uepetan. welke zoet autnhnmsrf wuHteB asder- bouden tuaschen Amsterdam en Rotterdam. T misschien wol raadaaam het publiek In te ten. welke omstandigheden tot Instelling van deae diensten aanleiding gaven. Laat Ik ml) niet mengen in do kwestie, of het wel raadzaam Is gewegst, conceesle-aanvragen door Autobusondernemers voor hot tot stand brengen van een dergetüken dienst, te weigeren, wegens het vernet der Spoorwegen, doch laat Ik hier even nadrukkelük bestrijden do rtwenlng dat de Instelling van deae onrechtmatige diensten souden zün uitgegaan van de Tourtngcarbedrüven Wie heeft bier den grooten stoot gegeven? Arei wie la het ontstaan te danken? Bnkel en alleen aan de gemeente Rotterdam I De gemeente Rotterdam, welke op een gegeven moment alle concessies aan Autobuaondernemln- gen voor het stadsverkeer Introk en een eigen busbedrijf stichtte Ik vraag mü af: Ware moes ten deae bedrijven blUven? Waar hot groote wa genpark? ware al het personeel? Waar al bet kapitaal hierin gestoken? Hadden done onderne- mere geen beetaanarechten? Welnu, teneinde hun materiaal productief te maken en els middel ven verast, gingen slj over tot het tot Stand brengen van geregelde vetbin- dlngen. Toen men do ondervinding opdeed, dat sulks neer loonend waa. volgden meerderen hun ▼oortMMld Waa bet toen niet aaaka geweest direct In te grijpen om erger te voorkomen? Moet nu door eene regeling, welke ten gevolge daarvan noodlg is ook het bonafide bedrijf beknot worden of Bit ten hier ook «eer de Spoorwegen achter, welke aoo gaarne naar elk middel grijpen, om de schuld van tekorten on anderen te schuiven? Noen, het aal gaan met de Spoorwegen, aooala bet met de trekschuit, de diligence ene. la gegaan. Vooruitgang houdt men niet tegen net aoomln sla men het vroeger maakt, door de klok terug te aetten Om een julsten kük op dergelüke gewichtige naken te krijgen, dient men van verschillende rij den de meenlngen te kennen Ik deel U nog mode, dat Ik de volle verant woording draag voor hetgeen Ik hier heb neer- geechreven Inmiddels dank Ik D voor de verleende plaats ruimte. Hdogaehtend. N. J. M BRtTOMAN. Voorzitter van den Nedert. Bond van Tourlngcarondernetner» doellng, «en aantal rtatantbewüzen te ereteren. 1 van hun aandeelen zullen worden afgegeven. Met belangstelling volgde Ik geregeld de ver- aonlllende artikelen over do voorstellen tot wU- Zigtag Ore wet op da openbare vervoermiddelen Spoorwegen ea autocara. D» leider van ogiae pool-expeditie, de heer De Rouw, beproeft een nieuw middel oen de VAArt to beepoedigen. Vgf korte stooten op da stoomfluit beduiden de .JJaael" om naderbü te komen; trneeen worden overgeworpen an da twee schepen vlak op elkaar gekoppeld- De bedoeling te dat aoo de .JJeeel” de Keer” vzn achteren kan opduwen, en door de ver eende krachten van de twee schepen tempo versneld wordt. Maar ook dat biükt •een succes: de twee booten blUven niet In elkanders verlengde liggen: de korte ..Ijsbeer” komt dwars vóór de „IJseel” te liggen, aoodat dree laatste toch sün kracht niet kan aan wenden Dan worden de schepen maar weer losgekoppeld en het -Beertje” moet het alleen irooeeren. Het onder Nederlandsche vlag varende ma „Zuidland” van de Agenoe Maritime Hartlgh te Antwerpen is tn het vaarwater van Everingen aan den grond geloopen. Het schip zit seer ixxw. aoodat het vlot maken moellük gaat. Men Ie bezig de tanks leeg te pompen. terwUl sleepbootasslstentle aanwezig Is. Zee weken lang reeds heeft de scheepvaart •ver bet Uselmeer tengevolge van den ijs gang stü gelegen, en met ongeduld wachten handel en expediteurs op den tüd dat de goed- koope vervoersweg van Amsterdam met bet Noorden des lands weer vrtj zal zün. Honder den tonnen liggen aan de kaden van Amster dams havens te wachten en het ta van het hoogste belang, den dienst aoo spoedig moge- lük te hervatten. De vaart binnendoor, over de rivieren, is ook gestremd door den abnor maal lagen waterstand, die juist thans bU- ■onder ongelegen komt. Daarom is er den scheepvaart allee aan gelegen, om aoo spoedig Zaterdag vierde de heer Alb KAller te Utrecht onder zeer groote belangstelling sün zilveren journalisten-jubileum De heer KAller is mo menteel nog steeds werkzaam als redacteur van de geïllustreerde bladen der Uitgevers MU. „Neertandia”. Zün er wel eens jubilea, die in het tempo van den tüd te loor gaan, met dit jubileum was dit niet bet geval. Van alle deelen des lands stroom den de felicitaties binnen; terwijl de kamer van des heeren KAUer's huis een weelde van bloemen bergden. Des morgens droeg de aeereerw. pater A. Mul ders in de 8t. Aloysiuskerk een H Mis op tot Intentie van den jubilaris In NUmegen droeg Rector Bchröder oud huisvriend eveneens een H. Mis tot intentie van den jubilaris op. Fater Rorenulder B.J. berichtte, dat NU dien dag de H Mis tot intentie van sün vriend, den jubilaris, zou opdragen in Tilburg, terwUl Majoor Huys, aalmoezenier, vanuit Breda hetzelfde berichtte. Den geheelen dag door liep men af en aan om den heer KAller geluk te wenachen. y Onder de zeer vele belangstellenden mMffn wü os. op: den heer v. d. Mark mede-dtrectour. die namens directie en commissarissen een fraai bloemstuk sanbood. den heer J. J. Vtnkesteyn. lid hoofdredactie Utr. Courant; den heer J. B Vesters namens de Ned.' RK. Journalisten Ver een fglng, den heer O. Hol. hoofd-redacteur van „Het Oentnun”; den heer M v. d. Biggelaar en den heer J van Term lid van de hoofd-re- dactie der Utr. Courant, dis ook in de kerk aan- wezig waA. Hierna werd de winst- en verllearekenlng goedgekeurd met algcmeene stemmen. De voorgestelde wUzlging der statuten en ver andering van het kapitaal werden daarna tn stemming gebracht en aangenomen met alge- meene stemmen. warder markten gekochte runderen geschat werden, de eigenaars dier zg. „regeerings- koeien" best tevreden waren. EB wel nog des te beter wegens het feit, dat tegenwoordig meer zg. „regeeringsvee" dan eenlgen tüd ge leden in klasse A geplaatst wordt. Wanneer er geen tarra gekort wordt, bestaat er n.L tuaschen de door de C. R C. resp in de klassen A en B geplaatste koeten van 600 K.G. een prijsverschil van f 30. De enorme „regeerlngskoeien”-aftrek C. R. C. heeft bovendien egn gunstlgen invloed uitgeoefend op de prijzen van het in den zg. „vrijen handel” tüdens ds laatste weken op de Leeuwarder en Bneeker markten te koop aangeboden rundvee. Zulks is af te leiden uit het feit, dat de prijsen van de vette, maar ook van de melk- en kalvekoelen in den laatsten tüd varieeren tuaschen f 100 en f 300; terwUl de prijsnoteerlng der beste kwaliteit „pinken” t 135 bedraagt. Vólgens de verklaring van deskundigen, zün in verhouding tot de huidige prijzen der zuivel producten, de melk- en kalvekoelen thans veel te duur. In tegenstelling wellicht met die opinie, kan redelükerwüs niet in twüfel getrokken worden, dat de eerlang betreffende 1933 gepubliceerde jaarverslagen over de prijzen van alle op de Leeuwarder en Bneeker markten aangevoerde rundveesoorten, seer veel schommelingen zien zullen geven en haar prijsnoteerlng Vrijdag heeft de dienst van liet abattoir te Rotterdam een viertal varkens aangehouden die bleken voorsten te zün van valsche ksu- ringastempels der gemeente Horst (L.) De Centrale Recherche stelde een nader on derzoek in, waarbü bleek dat de varkens den dag tevoren door L. S. te Zwündrecht op laat van den slager J. van het H. te Dordrecht wa ren gehaald bü den slager T. te Bletterswük (Limb.) Aanvankelük verklaarde hü dat hü de var kens van een onbekende had overgenomen tn een straat in Eindhoven Later verklaarde hü. dat van het H. hem gezegd had dat, wanneer men hem vroeg, waar de vA-kens vandaan kwa men, hü dit moest vertellen. De vier varkens warm bestemd voor «en broer van Van het H. in Rotterdam. Zü zün in be slag genomen. Een onderzoek In deze zaak la in handen gesteld van den Officier van Justi tie te Roermond. De „IJseel" intusschen beeft het rustig. Tel kens als de „Ijsbeer" den weg een paar hon derd meter heeft vrijgemaakt, trekt zü eind op. om dan stil te blUven liggen tot het wéér zoover is. Het is prachtig weer: ieder wolkje is van de lucht verdwenen, de Januari- aon doet aoo goed haar best als men maar van een Januarizon verwachten kan: de grauwe, onafzienbare üsvlakte schittert in het licht, groote zwermen meeuwen brengen wat bewe ging in het landschep, en wü..-. zegenen in stilte bet lot, dat ons op de gedachte bracht dezen tocht mee te maken De bemanning maakt uitstapjes op het Us we fotografee- ren elkander in een Noordpoolomgevlng. een fantasierijk man zoekt den horizon af naar Us- beren en walvisschen. Alleen de pelzen van üsberenvel ontbreken, en zouden ook over bodige weelde sün. Heeft men koude voeten gekregen, dan kan men terecht in de warme kajuit van de „Useel”. waar de gramofoon speelt en zeemansverhalen verteld worden. vóórgaan; wü volgen hei'stop dat de JJanUH" ikr^n TÓ6r dulfternl‘ eergisteren gebroken heeft, een zwart spoor “■-*-* in de grauwe vlakte. Even links daarvan een leeken-ultdrukklng. ik moet zeggen: aan bakboord loopt nog een spoor; dat is de geul die de „Ijsbeer" destijds gemaakt heeft toen hü de „Trots Fréres" uit haar netelige positie in het Us vóór Pampus bevrijdde. Het eerste uur verloopt alles vlot Wü ko men ln de oude gleuf goed vooruit. Het schip schuurt langs den Uswsnd. die hier en daar afbrokkelt, eenlge honderden meters achter ons zien wü de lichten van de .JJsbeer”. In tusechen breekt de dag aan. en juist als het heelemaal licht geworden la. te kwart vóór acht, komen we aan het eind van onze baan, het punt waar de vorige poging is opgegeven. Stoppen langzaam achteruit bet woord is nu aan de JJsbeer”. die in een bocht om de „Ussel" heen schuift om de leiding te nemen. Dan gaat hst langzaam verder; wroe tend den neus nu sens links, dan weer rechts wendend baant ds Usbreker zich een weg door de grijze, effen vlakte. Op ds brug van de „Ussel” slaat de étaLmajor met krttiachen blik de verrichtingen gade Het biükt dat men sich wel een wat al te groote voorstelling vzn de mogelükheden van den Usbreker ge vormd bad Ben kilometervreter, die Us van een meter dikte als koek kan verwerken, die het vltesje van ongeveer 30 c M dat het Usel- meer bedekt, als papier aou openscheuren, aoo had men sich den nieuwen helper blükbaar rocrgasteld. Nu biükt dat ook deae breker moeite heeft, blüft de teleurstelling niet uit. Ds stoker van de JJssel had zich bezorgd gemaakt dat hü ds JJsbeer", voortstormend op zün veroveringstocht in het rük van den IJsgod. niet sou kunnen bUhouden. en had sen extra schepje kolen op de vuren gegooid Nu biükt dat bet ln letterlüken sin .roo’n «aart niet loopt", komt hü ln het Zwolsch zün hart luchten op de brug: JZ» kun'n wel naar huua gaon. Veur de Oraanjesluuzen had is praoto genoeg, maor hier maok-Ue niks Tte Amsterdam hebben de aandeelhouders ver gaderd der N. V. Hollandsch Eigendom van aandeelen Hollandache Stoomboot Maatachap- Pü ter behandeling van de reeds gepubliceerde voorstellen tot wUzlging van het Maatachappe- lük Kapitaal. Na enkele opmerkingen werden de voorstellen met algemeene stemmen goedgekeurd. Vervolgens werd gehouden de buitengewone algemeene vergadering van aandeelhouders van de Hollandse he Stoomboot Maatschappü Hier werden 158 stemmen uitgebracht. Door den voorzitter, den heer J. F. v. Hen gel, directeur der Stoomv. Mü. .Jfederland”, werd een uiteenzetting gegeven van den toe stand der Maatschappü Om de gedachte reorganisatie tot werkelük- held te kunnen brengen is het noodlg. dat het kapitaal der vennootschap wordt verminderd en wel ln de eerste plaats met een bedrag gelük aan het geplaatst kapitaal of ƒ3 135 000.—. Het daarvoor vrijkomend bedrag zal dan moeten worden aangewend tot afschrijving op verlies Voorts kan het kapitaal, dat thans groot is 9 035.000.warden verminderd, zóodat het kapitaal der vennootschap na reorganisatie zal bedragen 5.000.000.—. ■taan dar Spoorwegen een nationaal belang la. •tellen, zien de saken niet goed ln. De Bpoorwe- ------om ln de verkeera- deanooda door het OverDe bond van Nederlandtche onderwifaert en het eommunUme. oa niet aoo tang geleden proteeteerde De Bond «te togen het voor ieder waarneembare, dat rood Ie. hierom, ór omdat hü nog niet ver genoeg naar links geörttnteerd ta. verheet hü den laatsten tüd nog al leden. Dat hu de eztremlsten tav wille zün wU. moge U*’" h.',t *ol«on<le Ingezondens In de Bode Nov.” het NVV aangeeMen organise la besloten, dat oommunlrttaêhe - derebond mogen vervullen Mogen wU van c-r van het H B op die vergadering Is geweest? Bn waarom ochrüft het NB niet over die vergade ring In De Bode? Ia dat misschien een reden voor -- - portemonnale" (waarom altüd bü tegenstem minderwaardige motlovew veronderstellen?) Ün MU dunkt Kupera Do la Bella. Noordhoft ens.. moeten big - hun doel geweest met bovongenoei <ie „linkerben” er maar uittrekt..... eens: Hoe etentoea ease H.B-leSea? en over bet voorstel tot instelling van bet z«. Verkoerafonda, Het la niet namens het Bestuur van den Nedertandschen Bond van Touringcar- ondernemars. dat ik daarover wil schrijven, doch ik doe zulks op aandringen van de Katholieke leden ven f^nz-ep hond Men vroeg mü: Welke houding sal de R. K. blaatspartu ten opMcbte van de voorstellen tot \cruung van dit Verkeerefonds aannemen? Is de Katholieke pers ook niet te sensüdlg. wanneer het hpoorwogbelangen betreft? Waarom publi ceert men tn verschillende bladen extra berich ten der Spoorwegen over goedkoops treinen bü diverse gelegenheden? Hebben de Spoorwegen oen etreep voor? Andere vervoerondernemlngen toch aün genoodzaakt, die bekendmakingen per adver- ten tie U doen Bariet men de advertentiekolommen der Bisten, dan vindt men aanbiedingen van nieuwe wagens, annonces van tourlngcarondernsmlngen, van transportondernemers, van benzfoe- en ollemaat- echappüen ens. Van ds Spoorwegen echter nlota; nunne bekendmakingen worden gratis ln de re- dactlekolommen geplaatst Ik wil gaarne aan hot tot mü gerichte veracek voldoen en onae r.len’wyze betreffende de instel ling van het Verkeersfonds aan de Katholieken ln Nederland bekend maken Op do eerste plaats erkennen wü. dat het be staan dor Spoorwegen een nationaal belang ia. Zü die- meenen bet zonder Spoorwegen te kunnen etallarv eten r* snm temwv awe^AeS 4 m t gen moeten ln stand bjl)ven behoeften mode te vooralen, brengen van geldeltjkei offers door de gemeen schap zu moeten echter niet trachten behoeften te scheppen, waar deae niet bestaan. BlUkt oen bepaald traject overbodig te zUn. dan moet dit traject verdarünen, doch niet doorgezet woeden. Carmellteasen uit Hmond: directie Van Muns- a tort et a travers, desnoods met extra verlaagde - tarieven. Onnoodig lükon mMns inziens de groote koeten aan reclame, met alle mogelUk drukwer ken. affiches, reclamebordenfilms en dergelüke. Hiermede levert men selfa het bewijs, dat bü het publiek minder behoefte bestaat, de Spoorwegen in sün geheel en ln de huldigen vorm te laten voortbestaan. Waarom la het noodlg een stel van Ambtenaren aan te stellen, die als reizigers op P»d gaan, om geselschappen die vervoerd moe ten worden te bewegen op geselM-hapsksart of per extra trein te relasn, wanneer blUkt dat het pu bliek daarvan niet gediend Is. Wat heeft het voor sin goederen per ATjO b.c. vanuit Culemt------- vervoeren. terwUl dl geregelde verblndlngei held van tertafvaatatelllng? dat men met behulp van onae betastlr bedrüf kunstmatig op de been wil houi sou nog gaan, als een en ander van tudelUk**n maakt worden. Indien de tekorten alleen besten en en >or te te el et in •n o- kn oo da e- n.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 3