Een Poolzee in eigen land
Mm tefaijft onó;
AMSTERDAM-KAMPEN
IN 34 UUR
I
r
Muziek in de fabriek
Mooi werk van „IJsbeer”
HOLL. STOOMBOOT MU.
IT
I
Op de ,JJaaeT*
De kwestie „Spoorbont”
BENOEMINGEN
In het bisdom Den Bosch
In open water
GELDEN VERDUISTERD?
Ambtenaar aangehouden
TOESLAG VOOR ROGGE
f
BOOT IN HET IJS
Vier varkens in beslag genomen
Het moorddrama te
Haelen
VOOR WAARDELIJK VRIJ
ALB. KILLER
Viering
AANDEELEN PHILIPS
Op de Parjjsche Beurs
Woratelend met het ya
C.R.C. en runderpnjxen
Valsch geld in het Westland
MAANDAG 8 JANUARI
Aandeelen moeten tot nihil worden
teniggebracht
Berucht smokkelaar
aangehouden
Af et den yabreker door, het dicht
gevroren IJ celmeet
Wederwaardigheden in
de daictemie
NAASTING DER SPOORLIJN
DEVENTER—OMMEN
DOOR TREIN GEGREPEN
EN GEDOOD
VALSCHE STEMPELS VOOR
VLEESCHKEUR1NG
MGR. AENGENENT EN DE
SPORT
SCHIP AAN DEN GROND
GELOOPEN
Poging tot doodalag op twee agen
ten der M aactrichtcche
motorbrigade
Ijsbreker ter hulpverleening
vertrokken
Ook de tweede advocaat legt de
verdediging neer
van zün zilveren journa-
liatenjubileum
De K. R. O. heeft plannen om den
monotonen fabriekaarbeid
dragelyker te maken
--)
„De IJabeer”
te
De meening van A. B. K.
der
i
lii
der
tors Drukken) uit Sloterdük.
motelijk een weg vrü te hebben over het Uael- De Vebreker .Daniël Goedkoop” in actie,
meer.
gezien vanaf de JJeer
ed
i
een
Jl
hst
vaartmaatachappüen.
held gesteld.
te
(Slot volgt)
het
t
I' .-U.
heeft althans een gulden In beslag genomen,
die valsch bleek te zün HU was slecht nage
maakt; het randschrift ontbrak geheel, terwUl
de kleur van het geldstuk lichter was dan die.
van een gave gulden.
In het Westland schUnt momenteel valsch
geld in omloop te zün. De politie te Naaldwijk
den laatsten „Notenkraker” stond onder
„Nleuwjaarswenschen" een sinspeling op
Westerman, In verband met de _Spoor-
Van de sUde van de Roterdamsche Bank-
vereenig'ng wordt ons bevestigd, dat binnen
Door den mist en krachtigen wind kon de
Urker üavlet Schokland niet verlaten om de
post over te brengen.
Gevolg van dele vermindering van het ka
pitaal en de afschrijving op verlies aal zün, dat
de uitgegeven aandeelen tot nihil worden te
ruggebracht.
Voorts ligt het bü deae organisatie in de be-
verdulsterd. Het ondersoek door de justitie
In vollen gang.
geen
re-
rouw
eds
tite
liet
de
>ok
Reeds Woensdagmorgen had het sa. JJeael"
met een groote lading stukgoederen aan boord,
een
kn om achter den Ijsbreker ,JJa-
>p" aan zich een weg door de Ma
nen en Kampen en Zwolle te be
was echter na oen dag lang wor-
Zaterdagmorgen te omstreeks kwart voor negen
Is op den spoordijk tuaschen Ruurlo en Borculo
de heer A ten Harkel. die hardhooreod ia, door
den trein van de locaalspoorweg MaatechappU
Enschede—Doettochem gegrepen en gedood.
De ministers van Waterstaat en Financiën
hebben aan de directie der OverUaelache locaal
spoorweg Mpü DeventerOmmen het volgend
schrijven gericht:
„WU sten ons verplicht u mede te doelen, dat
het In het voornemen der regeerlng ligt, naas
ting, op grond van art. 40 der Spoorwegwet,
tegen 1 Januari 1935 te bevorderen van den
spoorweg Deventer via Raalte naar Ommen”.
Dit sal wel neerkamen op opheffing van de
HJn. Tegen plannen In dien geest is nog seer
onlangs door verschillende gemeentebesturen
geprotesteerd.
bracht of wordt reeds gramophoonmuzlek
gevenf
>heer
1 at-
Naar wü vernemen aal Mr. Paul Tripels, ad
vocaat en procureur te Roermond, die nadat de
aanvankelijk door van R. gekoaen verdediger
Mr. F. J M. Nederveen de verdediging had neer
gelegd, als verdediger aan verdachte van R.
werd toegevoegd, sich MJ de aanstaande behan
deling van het moorddrama voor de Roermond-
ache Rechtbank ml laten vervangen door Mr
René Höppener, advocaat en procureur te Roer
mond.
te-
rien-
nog
vooi
ben-
ngen
llera,
den
Ting
dien
lan
sren
ver-
ilng
Op het kantoor der Registratie en Domeinen
te Oosterhout te voorlooplg geschorst de ambte
naar K Vermoed wordt, dat hü geiden heeft
te
dsn heelen nacht voortgeset, en wü begeven
ons tor ruste op oen van de banken in de
warme kajuit.
na ruim een maand gedwongen stilliggen.
poging r
nlel Ooec
vlakte te
reiken. M
stelen niet verder gekomen dan tot vóór Mar-
ken. had den nacht te midden van sneeuw en
Us doorgebracht en was den volgenden mor
gen na een nieuwe vergeefsche poging weer
naar Amsterdam teruggekoerd, waarbü men
tot de verrassende ontdekking was gekomen
dat men den weg. dien men ach in elf uur
hard werken gebaand had. in twee uur kou
afleggen Doch terstond werd, met zwaarder
materiaal, een nieuwe poging voorbereid.
Stipt op den afgesproken tijd doorkllefde de
i.TJseer'. met ons als eenlgen passé gier naast
oen groote vracht aan boord, de rustige golven
van het binnen-IJ.
Vanaf het dek sagen we de lichten van de
stad en de haven voorbijglijden, teen heldere
nacht, een zachte temperatuur.
Niets was er dat aan vorst at Us herinnerde
BU de Oranjesluizen wachten: na een half
uur komt de nieuwe ridder, die het voor de
jonkvrouwe JJaael” opnemen aal. met groot
geraas opdagen, het Is de JJsbeer”, de te
kende ijsbreker van de Vereenlgde Scbeep-
valt niet meer te alen. Daarna voorlooplg ook
niet, aoodat men vermoedt dat de Urkers bun
vuur niet hebben aangestoken, omdat ze den
ken dat er toch geen schepen langs komen.
Naar wU vernemen, aal Z. H. Exc. Mgr J. D
J. Aengenent op 14 Jan. aa. de bondswedstrijden
van den Dtocesanen Haarlemschen Gymnastiek -
bond te Zoeterwoude gedeeltelijk büwonen.
te die aan de aandeelhouders tegen Intrekking
O.
van 8 Dec. J.I.:
..N V V.-vergadering 8
„In de vergadering van Hoofdbesturen dor hg
hot NVV aangesloten organisaties van g Nov.
la besloten, dat communistische leden van mo-
derne^bonden geen bestuursfunctie tn 'n bestuur.
Mogsn Z1! on" B "ten. hoe de houding
van het H B op die vergadering Is geweest’ Rn
^^rosn - niet over die vorgade-
sommlge „inkschen”. om. ..met dê hand~öp dè
portemonnale" (waarom altijd bg tegenstanders
7,l_n<1?rw“rdl4* motieven veronderstellen 1) met
.roes. De la
8: Is t* ook
besluit das
ken? Maar nog
^~i-»- -
Dus wordt er op het kompas
verder gevaren, onder een prach
tig helderen sterrenhemel. De „Ijs
beer” beschikt over een krachtig
zoeklicht, dat thans zijn lichtbtmdel
over de ijsvlakte werpt, maar toch
geeft bet ij» breken bü nacht heel
wat moeite. Ook neemt de weer
stand van bet ps weer toe. Niette
min wordt besloten den nacht door
te varen. Te acht uur wordt lang-
samerhand, voorwaarts aan be
hoord, het vuur van Urk zichtbaar:
we zün dus toch nog een eind op
geschoten.
Vanuit de stuurhut van de „IJsaer’volgen
we eenlgen tUd de bewegingen: aan alle kan
ten duisternis, met daarboven de stille sterren.
Voor ons de silhouet van de ..IJsbeer". met
daarvoor een groote lichtvlek van de echMn-
werper waarmee hM den weg verkent. Dan
gaan plotseling het Is ongeveer negen uur
op den Usbreker alle lichten uit. Groote te
De door de Crisis Rundvee Centrale met be-
stemmlng voor de slachtbank, ook In Friesland
nog steeds belangrijke hoeveelheden opge
kochte runderen blüken voor seerveten In die
provincie gevestigde veehouders niet, te versma
den pleisters te sUn op de gapende* en vreeee-
IMk schrijnende wonden, welke hun door de
financieel-economische crisis toerebracht sUn.
Zulks Ie b.v. af te lelden uit de verklaring
van geloofwaardige deskundigen, dst over de
prUaen, waarop de leden der C. R O. de door
hen op de Xzigute en vorige Bneeher en beeu-
der ver-
of eteun-
maken op
Insender vergist sich: ook de Spoorwezen
«l)n genoodzaakt hun msdedeellngen per adver
tentie bekend te maken, in de kolommen van ons
blad hoeft Inaender herhaaldelijk dorgeiUke an
nonces kunnen opmerken. Alleen laten de ra
dacties een advertentie In het belang van het
publiek ooms vergeseld gaan van een nieuws
bericht. Redactie.
RUechrtft: Zulke vergaderingen sun huiahow-
delUk Ons Hl publiceert mede daarom dus als
regel niets Ui De Bode ever deae N V V.-versa
deringen Toch beechouwen wU deae N V V -ver
gaderingen niet meer aoo vertrouwelUk. dat we R.
een antwoord op aljn vraag willen geven Ons
R B. sprak ea stemde tegen dit voorstel- O)
Van deae staauaUng dient nota genomen De
Regeerlng mag in doaen wel dubbel werkaaam
—3"^. Pt1-h*t. Opsnbaar Onder-
wijs als het Hoofdbestuur van den Bond In com
munistische richting koerst 1
Vetgedrukte vaa O.
Zoo worstelen we rodrt van half tien tot
na twaalven. Tegen den middag wordt aan
den horizon een donkere atreep zichtbaar, en
de blijde mare gaat: we komen In open water.
Kn om half twee zjjn we er; een groote open
wak. het water aoo glad als een vQver In het
Vondelpark op Zondag De .JJssel” plant hier
de Nederlandsche driekleur op het us. om op
de terugreis de plaats terug te vinden waar
het gemaakte slop in het wak uitmondt Dan
komen we even een goed eind vooruit we
sUn nu ongeveer vUftlen KM beoosten Mar
ken. maar om twee uur steekt het .Beertje
den neus weer tn het Us. In den middag komen
we sneller vooruit dan 's morgens: het Us is
niet aoo dik en brozer Nu en dan komen we
nog open plekken tegen, waar we dankbaar
aoo lang mogeUjk gebruik van maken. Op een
gegeven moment geeft de .JJaael” een 1 ge korte
stooten op de stoomfluit: ae is vastgeloopen.
De ..Ijsbeer” komt achteruit, een tros wordt
uitgeworpen, dan weer vooruit ende tros
knapt af- Een nieuwe tros, dan lukt het. We
vorderen nu flink en na de eerste ontgooche
ling blUkt de „Ijsbeer" toch wel een ..toffe
schuit". Reeds turen we den horizon af naar
In de „R. K. Werkgever” schrijft H. F. het
volgende:
Als een niet voor tegenspraak vatbare stelling
mag wel worden geponeerd, dat de Katholieke
Radio-Omroep al het mogeUjke doet cm sUn
eigen en nog vele andere luisteraars te gerieven,
het leven te verrUken. te verfraaien en te ver
aangenamen.
Dat de leiding der K R.O. bU het vervullen
van haar taak niet stil zit, Tnaar steeds krach
tig vcortwerkt en op nieuwe methoden zint om
de uitvoering van haar taak aan te vullen en
uit te breiden moge wel blüken uit bet vol
gende.
In de laatstgehouden bestuursvergadering der
K R O -Stichting werd een plan besproken om
ten behoeve van arbeiders en arbeidsters spe
ciale muziek te gaan ultaenden en wel In het
bUzonder op een tüdstip, waarop een nieuwe
prikkel de werkers In de fabrieken moet heen-
zetten over het doode punt, dat door de mono
tonie van veler arbeid dreigt te ontstaan.
Om tot dit doel te geraken is echter de mede
werking noodlg van de werkgevers In de ver
schillende fabrieken en juist daarom scht de
K RO. het niet verstandig om tot de£e spectole
muziekultzendlng over te gaan zonder tevoren
het oordeel dier werkgevers zooveel mogelUk te
hebben ingewonnen.
Uit de practük van een zeer groot bedrüf werd
reeds een stem vernomen, dat muziek .rondom
het doode punt” een buitengewone goede uit
werking heeft en dat' hierdoor niet alleen een
welkome afleiding voor de arbeiders en arbeld-
- ster» wordt geschapen, maar tevens een gun-
stige Invloed op de productiecapaciteit valt te
onderkennen.
BU de werkgevers zal een enquête worden in-
i gesteld over de volgende vraagpunten:
1. ZUt gü bereid uw medewerking eraan te
verleenen. wanneer door middel van de radio
tüdens de arbeidsuren muziek In fabrieken en
werkplaatsen wordt uitgezonden?
3. Zoo ja, welke muziek wordt dan het doel
matigst geacht (marschmuzlek. opera- of ope
rettemuziek, filmschlagers etc»?
3. Welke tjjd acht U voor uitzending de meest
geschikte?
4. Hoe lang zal van de uitzending gebruik
worden gemaakt (tuaschen 30 en 50 minuten)?
5. Wordt reeds nu een gedeelte van het pro
gramma in de werkplaatsen ten gehoore ge
bracht of wordt reeds gramophoonmuzlek ge
in bet Us vast. De boot was Vrijdagmorgen uit
Lemmer vertrokken.
Volgens ontvangen mededeelingen te de Ijs
breker .JJsbeer” uit Kampen vertrokken, om
assistentie te verleenen en te trachten haar
naar Amsterdam te brengen..
eenlge dagen de gewone aandeelen der N V.
Gemeenscha ppelUk Bezit van aandeelen Phi
lips’ Gloeilampenfabrieken tot den offlcleelen
handel op de marchè k terme te Parijs zullen
worden toegelaten.
De aanvrage tot deae toelating te geschied
naar aanleiding van een te deaer sake door de
Chambre Syndicale des Agente de Change te
Partje genomen initiatief.
■r wordt de aandacht op gevestigd, dat tn
verband met deae toelating tot de noteertag.
geen nieuwe aandeelen door de vennootechap
worden uitgegeven.
Op een vraag van den heer Weltkamp betref
fende den geldigheidsduur van den bü mlnla-
terleele beschikking vastgestelden toeslag op
rogge, oogst 1933 heeft minister Verschuur ge
antwoord. dat de toeslag op rogge, welke is vast
gesteld bü beschikking van 7 December 1933 en
niet in de Intusechen reeds Ingetrokken beschik
king van 3 October 1933 sal gelden over den
geheelen oogst 1933.
Op twee KM. afstand ten Zuld-Westen van
Urk zit de boot van de HollandFriesland LUn
Te Lanaeken (B.) is door de Belgische mare
chaussee de beruchte smokkelaar B. aan
gehouden, die op Oudejaarsdag met zün auto
op twee agenten der Maastrlchtsche Motorbri
gade Inreed en hen trachtte omver te rijden,
waardoor zü verwondingen opliepen
B. was niet in het bezit van geldige papie
ren en gewapend met een revolver met aes
scherpe patronen.
B. Is gevankelük naar de gevangenis te Ton
geren overgebracht.
„Vrijdagochtend om vijf uur aan
de de Ruyterkade, steiger zes.” Al
dus de afspraak, die wjj gemaakt
hadden, nadat we van de directie
van de firma Koppe en Verschurw
te Amsterdam toestemming hadden
verkregen om den hernieuwden
aanval op het IJsebnoer-ps van na-
hü te volden. Ea wü waren natmar-
lük.
In
de
mr.
hout”-affalre.
Wat ik sedert dien, aldus schrUft A. B.
K (leerekoper) thans In „Het Volk” omtrent
deze zaak gelezen en vernomen heb. geeft aan
leiding tot de onderstelling, dat de .JBpoor-
hout"-zaak volkomen in orde te, en dat men
hier te doen heeft met laster van belangheb
benden. die in strijd met het publieke belang
slechte hun eigen gewin beoogen. Het grapje
was dus misplaatst.
Deze rechtstelling geef ik uit eigen aandrift.
Niemand heeft haar van mU gevraagd, laat
staan gevorderd. Maar ik wenach aan het
hanteeren van het modewapen. den laster, geen
deel te hebben. Het Kamer-debat. dat een
onjulsten Indruk achterliet had mü misleid.
De JJsbeer” te een up-to-date Usbreker. mot
oen veertien-cylinder Dieselmotor en geheel
electrtech uitgerust. De motor ontwikkelt een
kracht van 550 PK., waarvan 100 P K. voor de
opwekking van electriclteit en 450 PK. voor
do voortstuwing warden aangewend. Do dub
bele stalen boeg te aoo geconstrueerd, dat hot
schip voortdurend met den neus op 1 Us glUdt
on dat dan door sUn gewicht tot bantan
brengt-
Na bet schutten, in het bultan-U. komt het
«s al spoedig In zicht, eerst enkele schotsen,
maar weldra vormt bet een aangealoten vlakte
die aan weerszijden zich In ds duisternis ver
beet. Hoffelük laat de .JJsbeer” de JJaael”
Naar wü vernemen, Ie de tteaer dagen als ver
dacht van verduistering gearresteerde directeur
van een houthandel te Den Haag, de boer J. D.,
Zaterdagochtend, na verboor door den rechter
commissaris mr. Wery, voorwaardelük in vrU-
Met rukken en stooten. wenden en draaien
wordt het Us opengebroken: eerst achteruit,
dan volle kracht vóóruit, waarbü man een
eind in bet Us doorglüdt. dat met dof ge
kraak openbarst, totdat de weerstand te groot
wordt en de boeg op bet Us vastloopt- Dan
begint bet spelletje weer van voren af asm.
Met lederen ruk vordert de Usbreker honderd
k tweehonderd meter. Het gaat niet sneL maar
bet gaat.
langstelling bü de bemanning van de JJaael”.
die naderbü stoomt om aoo noodlg hulp te
verleenen. Dat te echter niet noodlg; na een
kwartier gaan de lichten weer aan. het was
een defect aan de leiding, maar het duurt nog
wol een half uur voor men aan boord van
het voorste schip aoover is. dat het den storm
loop op het Us kan hervatten. Die wordt dan
OP
het einde veel gunstiger dan tn het begin van
dien jaarkring geweest is.
Wanneer dis prijsstUglng, dank sU den reu-
zenaftrek der C. R. C„ In de toekomst eenlgs-
zlns. stabiel blUkt te zün. dan behoeft aan een
bevrüdlng van het Friese he veehoudersbedru t
uit het financleel-economiach moeras niet ge
wanhoopt te worden.
Zooels ook In de deaer dagen te Leeuwarden
gehouden vergadering van den .Kond van
Coöperatieve Zuivelfabrieken In Friesland” door
den voorzitter in diens openingsrede te beluls-,
teren gegeven werd, mogen de door de regeerlng
voor de leniging van noodtoestand
armde veehouders genomen crisis
maatregelen terecht aanspraak
waardeering.
Blükens dese deskundige verklaring kan rede-
lükerwüs moeilUk ontkend worden, dat wan
neer eerlang het veehoudersbedrUf voor de
pacht- en hypotheekboeren weer .Joooend
mocht worden, zulks voor een belangrijk deel
aan Z. Exc. Verschuur te danken aal zün.
De heer J. B Vreters sprak tüdens de recep
tie een kort woord van hulde en seide o-a. dat
dit geval vil een seer büaonder was. daar er
van 'n gestadigden groei geen sprake was, maar
dat de heer KAller van atonde af aan een „lei
der" was geweest en dit 35 jaar heeft voortgeset.
„Hiernaast komen ook gelukwenschen toe aan
mevr. KAller, die self ook jornallsten-nelgln-
gen heeft en zoodoende steeds een steun Is ge
weest voor haar man.**
Spr. eindigde met de hoqp, dat de heer KAl
ler nog vele jaren zün werk zal mogen voortaet-
ten, hierin bugestaan door zün vrouw.
De Ned. RK. Journalisten Vereenlging sond
den jubilaris een pracht fruitmand.
Onder de vele brieven en telegrammen wa
ren er van Mgr. Gooaeena uit Tilburg; directie
en redactie van ..Onze Courant” uit Hoorn; de
heeren v. d Broeke, Speet en Stolwük van de
redactie VK.P; den heer Th. Schaepman. poli
tiek hoofd-redacteur van „Het Centrum" en lid
van de Tweede Kamer; Prof. Roels; den heer
Hendriks namena „de Nieuwe Eeuw”; den heer
Laudy; den heer Tersteegh, namena de ^Am-
sterdamache Pers”; den heer W. van Sonsbeeck.
burgemeester van Breda; dr. Wltlock namena de
directie van de ..Maasbode”, den hoogeerw. pater
Vincke. namens de peters van het H. Hart; den
hoogeerw. pater Rudolf use; den heer Weterings,
directeur—boofd-redacteur van N.V. Drukkerij
,J> Spawnestad"; de eerwaarde Priorin der
Z H Exc. de Blaar hop van *S Hertogenboech
heeft benoemd: tot Deken van het Dekenaat
NUmegen den Zeereerw. Heer J. L. van Mulu-
kom. Pastoor der parochie van St. Anna te
NUmegen; tot Deken van het Dekenaat
Ubbergen den Zeereerw. heer P. O. van
pastoor te Beek-Ubbergen en tot pastoor
Rosmalen (Mallakamp) den Weleerw heer
W. A. M. Schoenmakers, kapelaan aldaar.
gratis naar station Utrecht te
diverss Beurtvaartdlensten er
_>n onderhouden Wat wU men
elgenlük mat hst verzoek der Spoorwegen, om vrü-
held van tarief vaststelling? Wordt het niet rijd
eindelijk eans het groote publiek te doen inalen.
dat men met behulp van onze belastingen een
bedrüf kunstmatig op de baan wil houden? Dit
- aJ< een en an(ler tüdelüken
aard waal Geen aanmerkingen zouden er zelfs ge
maakt worden. Indien ds tekorten alleen beston
den. ten gevolge van ds fout van verkeerde af-
schrijvtng van materiaal, hetwelk jaarlüks nog
eenlge mllUoensn kost. Ik vraag mü achter af:
zou de regeerlng particuliere inateliingan subsidie
blUven verleenen. Indian men wist, dat daaraan
In hun huidige» vorm, geen behoefte meer be
stond? Zou onze Volksvertegenwoordiging 1st* der-
gelUka goedkeuren
Ia het niet een grove onbillijkheid, op eene
dergelüke manier de gemeenschap te balasten?
la het niet hoogst onrechtvaardig van regeeringa-
wege. dat men zelfs niet alleen de gemeenschap
belast, doch nog speciaal een bepaalde groep van
Nederlanders, welke met hunna bedreven in een
behoefte vooralen, welke de Spoorwegen hebben
bewenen, niet te kunnen ondervangen
Ik geloof dat weinigen zouden proteateeren, In
dian de wegenbelasting nare billijkheid verhoogd
werd, om het wegenplan sneller ten uttvoer
brengen, ook al teneinde de werkloosheid te be
strijden Doch ten behoeve der Spoorwegen zware
Urten op te leggen aan hen. die het minst be
lang bü <Ut onderwals beheerde bedrüf hebben,
la onrechtvaardig Hier Is myns Inalens voor de
BK Staatspartij een teak weggelegd. Ware aoo-
vele Katholieken roepen om faaciame. vooral in
onee kringen kan men ook tn die aangelegenheid
weer eens toonen. dat een goede volksvertegen
woordiging niet, ten gevolge van een lijdelijk op-
brulaend gevoel van ontevredenheid, mag ophou
den te heetten
Indien dit verkeerafonds tot stand aou komen,
sal zulks onbetwUfeld de gelederen der faecisten
weder versterken
Om nu even te spreken over het pereonenver-
voer. ik geeft toe dat do Inetelllng van eg wilde
diensten niet kan worden toegeetaan Hierbü wil
Ik wel opmerken dat ook onze Bond het tot stand
brengen van dergelüke diensten door Autobus- en
Tour!ngcarondernemers veroordeelt en In de toe
komst self zal bestrijden
Hier Ie oen leemte In de Wet. waarin moet wor
den vooralen.
Laat men echter niet vergeten, dat de bonafide
ondernemers sich hiermede niet inlaten
Ware de Minister In aUn Memorie van Toelich
ting bü de voorstellen tot wüslglng van do Wrt
op de openbare vervoermiddelen nare voren brengt
do «uepetan. welke zoet autnhnmsrf wuHteB asder-
bouden tuaschen Amsterdam en Rotterdam. T
misschien wol raadaaam het publiek In te
ten. welke omstandigheden tot Instelling van deae
diensten aanleiding gaven.
Laat Ik ml) niet mengen in do kwestie, of het
wel raadzaam Is gewegst, conceesle-aanvragen
door Autobusondernemers voor hot tot stand
brengen van een dergetüken dienst, te weigeren,
wegens het vernet der Spoorwegen, doch laat Ik
hier even nadrukkelük bestrijden do rtwenlng dat
de Instelling van deae onrechtmatige diensten
souden zün uitgegaan van de Tourtngcarbedrüven
Wie heeft bier den grooten stoot gegeven? Arei
wie la het ontstaan te danken? Bnkel en alleen
aan de gemeente Rotterdam I
De gemeente Rotterdam, welke op een gegeven
moment alle concessies aan Autobuaondernemln-
gen voor het stadsverkeer Introk en een eigen
busbedrijf stichtte Ik vraag mü af: Ware moes
ten deae bedrijven blUven? Waar hot groote wa
genpark? ware al het personeel? Waar al bet
kapitaal hierin gestoken? Hadden done onderne-
mere geen beetaanarechten?
Welnu, teneinde hun materiaal productief te
maken en els middel ven verast, gingen slj over
tot het tot Stand brengen van geregelde vetbin-
dlngen. Toen men do ondervinding opdeed, dat
sulks neer loonend waa. volgden meerderen hun
▼oortMMld
Waa bet toen niet aaaka geweest direct In te
grijpen om erger te voorkomen? Moet nu door
eene regeling, welke ten gevolge daarvan noodlg
is ook het bonafide bedrijf beknot worden of Bit
ten hier ook «eer de Spoorwegen achter, welke
aoo gaarne naar elk middel grijpen, om de schuld
van tekorten on anderen te schuiven?
Noen, het aal gaan met de Spoorwegen, aooala
bet met de trekschuit, de diligence ene. la gegaan.
Vooruitgang houdt men niet tegen net aoomln
sla men het vroeger maakt, door de klok terug
te aetten
Om een julsten kük op dergelüke gewichtige
naken te krijgen, dient men van verschillende rij
den de meenlngen te kennen
Ik deel U nog mode, dat Ik de volle verant
woording draag voor hetgeen Ik hier heb neer-
geechreven
Inmiddels dank Ik D voor de verleende plaats
ruimte.
Hdogaehtend.
N. J. M BRtTOMAN.
Voorzitter van den Nedert. Bond
van Tourlngcarondernetner»
doellng, «en aantal rtatantbewüzen te ereteren.
1 van
hun aandeelen zullen worden afgegeven.
Met belangstelling volgde Ik geregeld de ver-
aonlllende artikelen over do voorstellen tot wU-
Zigtag Ore wet op da openbare vervoermiddelen
Spoorwegen ea autocara.
D» leider van ogiae pool-expeditie, de heer
De Rouw, beproeft een nieuw middel oen de
VAArt to beepoedigen. Vgf korte stooten op
da stoomfluit beduiden de .JJaael" om naderbü
te komen; trneeen worden overgeworpen an da
twee schepen vlak op elkaar gekoppeld- De
bedoeling te dat aoo de .JJeeel” de Keer”
vzn achteren kan opduwen, en door de ver
eende krachten van de twee schepen
tempo versneld wordt. Maar ook dat biükt
•een succes: de twee booten blUven niet In
elkanders verlengde liggen: de korte ..Ijsbeer”
komt dwars vóór de „IJseel” te liggen, aoodat
dree laatste toch sün kracht niet kan aan
wenden Dan worden de schepen maar weer
losgekoppeld en het -Beertje” moet het alleen
irooeeren.
Het onder Nederlandsche vlag varende ma
„Zuidland” van de Agenoe Maritime Hartlgh te
Antwerpen is tn het vaarwater van Everingen
aan den grond geloopen. Het schip zit seer
ixxw. aoodat het vlot maken moellük gaat.
Men Ie bezig de tanks leeg te pompen. terwUl
sleepbootasslstentle aanwezig Is.
Zee weken lang reeds heeft de scheepvaart
•ver bet Uselmeer tengevolge van den ijs
gang stü gelegen, en met ongeduld wachten
handel en expediteurs op den tüd dat de goed-
koope vervoersweg van Amsterdam met bet
Noorden des lands weer vrtj zal zün. Honder
den tonnen liggen aan de kaden van Amster
dams havens te wachten en het ta van het
hoogste belang, den dienst aoo spoedig moge-
lük te hervatten. De vaart binnendoor, over
de rivieren, is ook gestremd door den abnor
maal lagen waterstand, die juist thans bU-
■onder ongelegen komt. Daarom is er den
scheepvaart allee aan gelegen, om aoo spoedig
Zaterdag vierde de heer Alb KAller te Utrecht
onder zeer groote belangstelling sün zilveren
journalisten-jubileum De heer KAller is mo
menteel nog steeds werkzaam als redacteur van
de geïllustreerde bladen der Uitgevers MU.
„Neertandia”.
Zün er wel eens jubilea, die in het tempo van
den tüd te loor gaan, met dit jubileum was dit
niet bet geval. Van alle deelen des lands stroom
den de felicitaties binnen; terwijl de kamer van
des heeren KAUer's huis een weelde van bloemen
bergden.
Des morgens droeg de aeereerw. pater A. Mul
ders in de 8t. Aloysiuskerk een H Mis op tot
Intentie van den jubilaris In NUmegen droeg
Rector Bchröder oud huisvriend eveneens een
H. Mis tot intentie van den jubilaris op. Fater
Rorenulder B.J. berichtte, dat NU dien dag de
H Mis tot intentie van sün vriend, den jubilaris,
zou opdragen in Tilburg, terwUl Majoor Huys,
aalmoezenier, vanuit Breda hetzelfde berichtte.
Den geheelen dag door liep men af en aan
om den heer KAller geluk te wenachen. y
Onder de zeer vele belangstellenden mMffn
wü os. op: den heer v. d. Mark mede-dtrectour.
die namens directie en commissarissen een fraai
bloemstuk sanbood. den heer J. J. Vtnkesteyn.
lid hoofdredactie Utr. Courant; den heer J. B
Vesters namens de Ned.' RK. Journalisten Ver
een fglng, den heer O. Hol. hoofd-redacteur van
„Het Oentnun”; den heer M v. d. Biggelaar
en den heer J van Term lid van de hoofd-re-
dactie der Utr. Courant, dis ook in de kerk aan-
wezig waA.
Hierna werd de winst- en verllearekenlng
goedgekeurd met algcmeene stemmen.
De voorgestelde wUzlging der statuten en ver
andering van het kapitaal werden daarna tn
stemming gebracht en aangenomen met alge-
meene stemmen.
warder markten gekochte runderen geschat
werden, de eigenaars dier zg. „regeerings-
koeien" best tevreden waren. EB wel nog des
te beter wegens het feit, dat tegenwoordig
meer zg. „regeeringsvee" dan eenlgen tüd ge
leden in klasse A geplaatst wordt.
Wanneer er geen tarra gekort wordt, bestaat
er n.L tuaschen de door de C. R C. resp in
de klassen A en B geplaatste koeten van 600
K.G. een prijsverschil van f 30.
De enorme „regeerlngskoeien”-aftrek
C. R. C. heeft bovendien egn gunstlgen invloed
uitgeoefend op de prijzen van het in den
zg. „vrijen handel” tüdens ds laatste weken op
de Leeuwarder en Bneeker markten te koop
aangeboden rundvee. Zulks is af te leiden uit
het feit, dat de prijsen van de vette, maar ook
van de melk- en kalvekoelen in den laatsten
tüd varieeren tuaschen f 100 en f 300; terwUl de
prijsnoteerlng der beste kwaliteit „pinken” t 135
bedraagt.
Vólgens de verklaring van deskundigen, zün
in verhouding tot de huidige prijzen der zuivel
producten, de melk- en kalvekoelen thans veel
te duur.
In tegenstelling wellicht met die opinie, kan
redelükerwüs niet in twüfel getrokken worden,
dat de eerlang betreffende 1933 gepubliceerde
jaarverslagen over de prijzen van alle op de
Leeuwarder en Bneeker markten aangevoerde
rundveesoorten, seer veel schommelingen
zien zullen geven en haar prijsnoteerlng
Vrijdag heeft de dienst van liet abattoir te
Rotterdam een viertal varkens aangehouden
die bleken voorsten te zün van valsche ksu-
ringastempels der gemeente Horst (L.)
De Centrale Recherche stelde een nader on
derzoek in, waarbü bleek dat de varkens den
dag tevoren door L. S. te Zwündrecht op laat
van den slager J. van het H. te Dordrecht wa
ren gehaald bü den slager T. te Bletterswük
(Limb.)
Aanvankelük verklaarde hü dat hü de var
kens van een onbekende had overgenomen tn
een straat in Eindhoven Later verklaarde hü.
dat van het H. hem gezegd had dat, wanneer
men hem vroeg, waar de vA-kens vandaan kwa
men, hü dit moest vertellen.
De vier varkens warm bestemd voor «en broer
van Van het H. in Rotterdam. Zü zün in be
slag genomen. Een onderzoek In deze zaak la
in handen gesteld van den Officier van Justi
tie te Roermond.
De „IJseel" intusschen beeft het rustig. Tel
kens als de „Ijsbeer" den weg een paar hon
derd meter heeft vrijgemaakt, trekt zü
eind op. om dan stil te blUven liggen tot het
wéér zoover is. Het is prachtig weer: ieder
wolkje is van de lucht verdwenen, de Januari-
aon doet aoo goed haar best als men maar van
een Januarizon verwachten kan: de grauwe,
onafzienbare üsvlakte schittert in het licht,
groote zwermen meeuwen brengen wat bewe
ging in het landschep, en wü..-. zegenen in
stilte bet lot, dat ons op de gedachte bracht
dezen tocht mee te maken De bemanning
maakt uitstapjes op het Us we fotografee-
ren elkander in een Noordpoolomgevlng. een
fantasierijk man zoekt den horizon af naar Us-
beren en walvisschen. Alleen de pelzen van
üsberenvel ontbreken, en zouden ook over
bodige weelde sün. Heeft men koude voeten
gekregen, dan kan men terecht in de warme
kajuit van de „Useel”. waar de gramofoon
speelt en zeemansverhalen verteld worden.
vóórgaan; wü volgen hei'stop dat de JJanUH" ikr^n TÓ6r dulfternl‘
eergisteren gebroken heeft, een zwart spoor “■-*-*
in de grauwe vlakte. Even links daarvan
een leeken-ultdrukklng. ik moet zeggen: aan
bakboord loopt nog een spoor; dat is de
geul die de „Ijsbeer" destijds gemaakt heeft
toen hü de „Trots Fréres" uit haar netelige
positie in het Us vóór Pampus bevrijdde.
Het eerste uur verloopt alles vlot Wü ko
men ln de oude gleuf goed vooruit. Het schip
schuurt langs den Uswsnd. die hier en daar
afbrokkelt, eenlge honderden meters achter
ons zien wü de lichten van de .JJsbeer”. In
tusechen breekt de dag aan. en juist als het
heelemaal licht geworden la. te kwart vóór
acht, komen we aan het eind van onze baan,
het punt waar de vorige poging is opgegeven.
Stoppen langzaam achteruit bet woord
is nu aan de JJsbeer”. die in een bocht om
de „Ussel" heen schuift om de leiding te
nemen. Dan gaat hst langzaam verder; wroe
tend den neus nu sens links, dan weer rechts
wendend baant ds Usbreker zich een weg door
de grijze, effen vlakte. Op ds brug van de
„Ussel” slaat de étaLmajor met krttiachen
blik de verrichtingen gade Het biükt dat men
sich wel een wat al te groote voorstelling
vzn de mogelükheden van den Usbreker ge
vormd bad Ben kilometervreter, die Us van
een meter dikte als koek kan verwerken, die
het vltesje van ongeveer 30 c M dat het Usel-
meer bedekt, als papier aou openscheuren, aoo
had men sich den nieuwen helper blükbaar
rocrgasteld. Nu biükt dat ook deae breker
moeite heeft, blüft de teleurstelling niet uit.
Ds stoker van de JJssel had zich bezorgd
gemaakt dat hü ds JJsbeer", voortstormend
op zün veroveringstocht in het rük van den
IJsgod. niet sou kunnen bUhouden. en had
sen extra schepje kolen op de vuren gegooid
Nu biükt dat bet ln letterlüken sin .roo’n
«aart niet loopt", komt hü ln het Zwolsch zün
hart luchten op de brug: JZ» kun'n wel naar
huua gaon. Veur de Oraanjesluuzen had is
praoto genoeg, maor hier maok-Ue niks
Tte Amsterdam hebben de aandeelhouders ver
gaderd der N. V. Hollandsch Eigendom van
aandeelen Hollandache Stoomboot Maatachap-
Pü ter behandeling van de reeds gepubliceerde
voorstellen tot wUzlging van het Maatachappe-
lük Kapitaal.
Na enkele opmerkingen werden de voorstellen
met algemeene stemmen goedgekeurd.
Vervolgens werd gehouden de buitengewone
algemeene vergadering van aandeelhouders van
de Hollandse he Stoomboot Maatschappü Hier
werden 158 stemmen uitgebracht.
Door den voorzitter, den heer J. F. v. Hen
gel, directeur der Stoomv. Mü. .Jfederland”,
werd een uiteenzetting gegeven van den toe
stand der Maatschappü
Om de gedachte reorganisatie tot werkelük-
held te kunnen brengen is het noodlg. dat het
kapitaal der vennootschap wordt verminderd en
wel ln de eerste plaats met een bedrag gelük
aan het geplaatst kapitaal of ƒ3 135 000.—. Het
daarvoor vrijkomend bedrag zal dan moeten
worden aangewend tot afschrijving op verlies
Voorts kan het kapitaal, dat thans groot is
9 035.000.warden verminderd, zóodat het
kapitaal der vennootschap na reorganisatie zal
bedragen 5.000.000.—.
■taan dar Spoorwegen een nationaal belang la.
•tellen, zien de saken niet goed ln. De Bpoorwe-
------om ln de verkeera-
deanooda door het
OverDe bond van Nederlandtche
onderwifaert en het eommunUme.
oa niet aoo tang geleden proteeteerde De Bond
«te togen het voor ieder waarneembare, dat
rood Ie.
hierom, ór omdat hü nog niet ver genoeg naar
links geörttnteerd ta. verheet hü den laatsten
tüd nog al leden.
Dat hu de eztremlsten tav wille zün wU. moge
U*’" h.',t *ol«on<le Ingezondens In de Bode
Nov.”
het NVV aangeeMen organise
la besloten, dat oommunlrttaêhe
-
derebond mogen vervullen
Mogen wU van c-r
van het H B op die vergadering Is geweest? Bn
waarom ochrüft het NB niet over die vergade
ring In De Bode? Ia dat misschien een reden voor
-- -
portemonnale" (waarom altüd bü tegenstem
minderwaardige motlovew veronderstellen?)
Ün MU dunkt Kupera Do la
Bella. Noordhoft ens.. moeten big -
hun doel geweest met bovongenoei
<ie „linkerben” er maar uittrekt.....
eens: Hoe etentoea ease H.B-leSea?
en over bet voorstel tot instelling van bet z«.
Verkoerafonda, Het la niet namens het Bestuur
van den Nedertandschen Bond van Touringcar-
ondernemars. dat ik daarover wil schrijven, doch
ik doe zulks op aandringen van de Katholieke
leden ven f^nz-ep hond
Men vroeg mü: Welke houding sal de R. K.
blaatspartu ten opMcbte van de voorstellen tot
\cruung van dit Verkeerefonds aannemen? Is de
Katholieke pers ook niet te sensüdlg. wanneer
het hpoorwogbelangen betreft? Waarom publi
ceert men tn verschillende bladen extra berich
ten der Spoorwegen over goedkoops treinen bü
diverse gelegenheden? Hebben de Spoorwegen oen
etreep voor? Andere vervoerondernemlngen toch
aün genoodzaakt, die bekendmakingen per adver-
ten tie U doen
Bariet men de advertentiekolommen der Bisten,
dan vindt men aanbiedingen van nieuwe wagens,
annonces van tourlngcarondernsmlngen, van
transportondernemers, van benzfoe- en ollemaat-
echappüen ens. Van ds Spoorwegen echter nlota;
nunne bekendmakingen worden gratis ln de re-
dactlekolommen geplaatst
Ik wil gaarne aan hot tot mü gerichte veracek
voldoen en onae r.len’wyze betreffende de instel
ling van het Verkeersfonds aan de Katholieken ln
Nederland bekend maken
Op do eerste plaats erkennen wü. dat het be
staan dor Spoorwegen een nationaal belang ia.
Zü die- meenen bet zonder Spoorwegen te kunnen
etallarv eten r* snm temwv awe^AeS 4 m t
gen moeten ln stand bjl)ven
behoeften mode te vooralen,
brengen van geldeltjkei offers door de gemeen
schap zu moeten echter niet trachten behoeften
te scheppen, waar deae niet bestaan. BlUkt oen
bepaald traject overbodig te zUn. dan moet dit
traject verdarünen, doch niet doorgezet woeden.
Carmellteasen uit Hmond: directie Van Muns- a tort et a travers, desnoods met extra verlaagde
- tarieven. Onnoodig lükon mMns inziens de groote
koeten aan reclame, met alle mogelUk drukwer
ken. affiches, reclamebordenfilms en dergelüke.
Hiermede levert men selfa het bewijs, dat bü het
publiek minder behoefte bestaat, de Spoorwegen
in sün geheel en ln de huldigen vorm te laten
voortbestaan. Waarom la het noodlg een stel van
Ambtenaren aan te stellen, die als reizigers op
P»d gaan, om geselschappen die vervoerd moe
ten worden te bewegen op geselM-hapsksart of per
extra trein te relasn, wanneer blUkt dat het pu
bliek daarvan niet gediend Is.
Wat heeft het voor sin goederen per ATjO b.c.
vanuit Culemt-------
vervoeren. terwUl dl
geregelde verblndlngei
held van tertafvaatatelllng?
dat men met behulp van onae betastlr
bedrüf kunstmatig op de been wil houi
sou nog gaan, als een en ander van tudelUk**n
maakt worden. Indien de tekorten alleen besten
en
en
>or
te
te
el
et
in
•n
o-
kn
oo
da
e-
n.