Eenheid in verkeerswezen
Toestand
Ned.-Indië
van
Smokkelarij langs de grens
Tram en autobus
in Waterland
Bezuiniging noodig
VOORSTEL TE BEPERKT
CRTTIEK OP DEN G.-G.
n
DONDERDAG 18 JANUARI
Wisselvallig verkeer
Onbillijk
De gouden standaard
Doel beperkt
Af zet Indische suiker
De kwestie - De Kom
Gouden standaard
Tegen extremisme
KRASSE STAALTJES
Oordeelend over het adres van den
dreven
Hoe de douane optreedt
H ond end ressuur
Suikersmokkel
Order
Antonio Bilotti
Tegen smokkelende werkloozen
Hoe gesmokkeld wordt
Suriname moet naar betere econo
mische verhoudingen streven
Aatobussen alleen zouden het per
sonenvervoer niet kunnen
verwerken
Wetsontwerp wordt beschouwd als
een poging het spoorwegtekort
af te wentelen op het
wegverkeer
Dekking Spoorwegtekorten
v°or ’5enSad'U>k:J4 i
A.N.W.B., acht minister Oud
de gekenschetste gevaren
voor den gewonen
toerist sterk over-
Hooger belasting voor
motor rij tuigen
aan het buitenland
£.2
tni PBOffft getep jkin-b-
Een reproductie van de houtsnede, die de architect Jac P- van den Bosch heeft ver
vaardigd als herinnering aan de geslaagde,pelikaan"-vlucht Nederland-Indie en terug-
Tegen Godslastering
verlaging
ver
andere
meenlng
Het traject
Bezwaar tegen commissie
vreemde
Rentebetaling
Alleen autobussen?
'A
bU personen van wie bewezen is. dat zij smok
kelen, voor een bepaalden tijd van steun wor
den uitgesloten-
Ik ben zeer tevreden over de prestaties van
mUn ambtenaren, die allen van hoog tot laag
het uiterste doen om de smokkelaars te grijpen
en toch den gewonen reizigers zoo mln mogelUk
overlast te veroorzaken. Voor zoover er ver
beteringen kunnen worden aangebracht zal dit
zoo spoedig mogelijk gebeuren. Daarbij Is het
personeel er nog eens nadrukkeüjk op gewezen,
met schieten uiterst voorzichtig te zijn.
Ook de werkloosheid werkt de smokkelarij in
de hand. Hoewel ik mjjn standpunt daarom
trent nog niet definitief vastgesteld heb, ben
ik voornemens met mijn ambtgenoot van So
ciale Zaken in overleg te treden om de moge
lijkheid te overwegen van een regeling, waar-
aksr.
John
wijss
de
van
op
Aan het Voorloopig Verslag van de Twee
de Kamer op de Indische begrootlng voor 1934
is het volgende ontleend;
Aan het Voorloopig Verslag is het volgende
ontleend:
Ik wil. zoo vervolgde de minister, deze ge
legenheid tevens aangrijpen om eens tot het
publiek te zeggen, dat niet vergeten moet wor
den, onder welke buitengewoon moeilijke om
standigheden de kommlezen dikwijls hun werk
moeten doen. Daarbij mag het publiek bU de
beoordeeling van het optreden van de belas
tingambtenaren ook wel eens bedenken, aan
welke gevaren deze menschen doorloopend bloot
staan.
De electrische tram
Toen eind 1932 de oude stoom-
tramlynen die door Waterland lie
pen, met financieelen steun van Rijk
Provincie en Gemeenten, geëlectri-
ficeerd werden, werd dit in de streek
met blijdschap begroet.
3
In plaats daarvan bevat het ontwerp slechts
een voorstel tot instelling van een ambtelijke
commissie, die zich met het vraagstuk der co
ördinatie zal bezighouden, en van wier onder
zoekingen zal afhangen, welke maatregelen te
zijner tijd genomen zullen worden.
Gevraagd ’werd, of het gerucht waarheid be
vat. dat de regeering voornemens is den afzet
van Indische suiker in Nederland te bevorde
ren door te trachten hier te lande den ver
bouw van suikerbieten, bijv, door
den daaraan verleenden steun, tegen te
De exploitatie door de NZHTM was slechts
mogelijk, omdat deze maatschappij op haar lijn
AmsterdamZandvoort een hoogere snelheid
had Ingevoerd en daartoe nieuw materieel had
aangeschaft. De wagens, die tot dan toe op dit
traject hadden gereden, geraakten daardoor
overcompleet en konden thans op de nieuwe
lijnen weder in gebruik gesteld worden.
Voor het beperkte verkeer dat het rustieke
Waterland met Amsterdam onderhoudt, waren
de tram nog ruim voldoende. Zwaarder mate
rieel zou er althans niet rendabel te maken zijn.
De trams rijden nog met een snelheid van 45
K M en bieden per wagon plaats aan veertig
personen. In een half uur of minder brengen
zij de reizigers van hun dorp tot aan de oevers
van het IJ. waar ze terstond in een motorboot
kunnen stappen, die hem nabij het Stations
plein aan wal brengt.
Het belang dat een streek bjj een bepaald
vervoermiddel heeft, is slecht gebrekkig in
enkele cijfers uit te drukken. Zoo men deze ech
ter wenscht: per dag worden gemiddeld over het
heele jaar op de belde HJnen 2500 reizigers
vervoerd; het daggemlddelde in den zomer van
het vorig jaar was 3500: het maximum werd op
een schoonen zomerdag bereikt met 9500.
In de buurt van Tilburg heb ik nog een de
monstratie meegemaakt van hondendreasuur.
Daar ter plaatse heeft men eenlge honden af
gericht om bjj den grensbewaklngsdienst te
asslteeren. Het merkwaardige van deze dres
suur is, dat de hnd den smokkelaar tot staan
brengt, maar zich verder niet met hem inlaat,
zoolang deze blijft staan. Maakt hjj echter een
beweging om er vandoor te gaan, dan grijpt de
hond onmiddellijk vast- Wanneer deze proeven
met honden voldoen, zal aan dit systeem onge
twijfeld uitbreiding worden gegeven.
Het verkeer per electrische tram is dus
voor Waterland van het hoogste belang niet
alleen, doch onmisbaar vooral in de toe
komst. wanneer, door de droogmaking van de
Zuiderzee, de bevolking genoodzaakt zal zijn
zich voor zijn bestaan minder op de zee. en
meer op het land te orlënteeren, en alleen goe
de en geregelde verkeersmiddelen de streek er
voor kunnen behoeden, een doode uithoek te
worden.
Het streven van de regeering naar handha
ving van den gouden standaard vond bjj vele
leden onvoorwaardelijke instemming.
Sommige leden daarentegen gevoelden voor
een gematigde en beheerschte devaluatie van
den gulden. ZU achtten daarin voor den han
del een groot voordeel gelegen. Bovendien zul
len naar hun meenlng Nederland en Indië op
den duur daaraan toch niet kunnen ontkomen.
Z|j achtten het beter thans vrUwilllg daartoe
over te gaan, dan er later door de omstandig
heden toe te worden gedwongen.
Als aanvullend vervoer kan het
busverkeer ook hier goede diensten
bewijzen, erv-wy meenen dat de be
volking het niet gaarne zou missen.
Maar aan een onderneming die het
geheele vervoer voor haar rekening
heeft te nemen, moet men veel hoo
gere eischen stellen, waaraan het
buurtverkeer in deze streek niet zou
kunnen voldoen.
De teekenen daartoe waren zeer duidelUk. Een
rood-wit-blauwe vlag met het woord ..Douane"
in de witte vaan werd door den ambtenaar ge
toond, terwUl er met een lamp gezwaaid werd.
Hoe iemand kan beweren, dat hU deze teekenen
niet opmerkt, is mij een raadsel, aldus de mi
nister.
Verscheidene leden oordeelden het onjuist, dat
bU de Koloniale Staten een ontwerp-verordening
tegen smalende Godslastering werd ingediend.
Nav hun meenlng geeft de Surlnaamsche sa
menleving tot het nemen van een dergelUken
maatregel geen aanleiding. H. 1. hebben de Sta
ten dan ook juist gehandeld met het ontwerp
niet te aanvaarden.
Verscheidende leden betreurde het zeer, dat
het amendement van de Koloniale Staten, strek
kend tot verdubbeling van het voor uitgaven,
verband houdende met den crisistoestand uitge
trokken bedrag, niet door de Regeering is aan
vaard.
De verlaging van het bedrag, gevoteerd voor
de beschikbaarstelling van land ten behoeve van
den kleinen landbouw, ontmoette bU verschei
dene leden bezwaar.
De voorgenomen korting op de pensioenen en
wachtgelden ten laste van de Surlnaamsche be
groeting ontmoette bU het meerendeel der le-
Rüdt men dezen post zonder stoppen voorbij,
dat lost de ambtenaar en schot In de lucht. Dit
is voor een tweeden post, eenlge honderden me
ters verder, het teeken, dat de wagen niet wil
stoppen en hU dus de z. g. spUkerplanken uit
moet leggen. Deze tweede post maakt eventueel
van de vuurwapenen gebrulk.tVoor iemand, die
voor de spUkerplaat stopt, bestaat echter geen
gevaar. Wie over de plank heen rUdt. heeft de
gevolgen aan zichzelf te wUten. Ik heb zelf de
proef op de som genomen en den kommies op
dracht gegeven een schot te lossen alsof het
hier een auto betrof, welke niet wenschte te
stoppen. Inderdaad zagen wU enkele honderden
meters verder de douanen staan die de spUker
planken op den weg gooiden. Wanneer wU de
zen post hadden gepasseerd zonder te stoppen,
zouden de kommlezen ongetwUfeld met hun
karabUnen hebben geschoten. Wie als normaal
toerist onze grenzen passeert, en behoorlUk acht
geeft op den weg, kan zooiets echter niet over
komen.
Het is mUn overtuiging, dat slechts diegene
gevaar loopt, die hetzU uit onverschilligheid,
hetzU uit andere motieven, voor de tweede bar
rière niet stopt.”
Gememoreerd mag ook worden dat eerst het
vorig Jaar, terstond na de opening van de elec-
trische lijn, Edam zich als badplaats heeft kun
nen ontwikkelen, daar eerst thans de mondaine
bewoner van AmsterdamNoord, zonder zich
een moeitevollen tocht te hoeven getroosten,
koelte en verfrissching op heete zomerdagen
kan gaan zoeken in Edam-les-bains.
In verband met de omzetbelasting wees de
minister op de ongegrondheid van het verwUt.
dat men tot het Departement heeft gericht, als
zouden wU een groote bestelling van eenlge
honderdduizenden brievenhouders, benoodlgd
voor het opbergen van de in de omzetbelasting
voorgeschreven bestelorders, aan de buiten-
landsche industrie hebben gegeven. Het feit is
Juist, maar wU hadden ons er van te voren van
verzekerd, dat de Nederlandsche industrie de
ze order niet kon uitvoeren. De termUn van
levering was zeer kort, en dit kon niet anders
in verband met de inwerkingtreding der wet.
maar er was geen enkele Nederlandsche fa
briek, welke onze opdracht kon uitvoeren.
Noodgedwongen hebben wU toen de order aan
een bultenlandsche fabriek gegeven.
De regeering wil een coördinatie van het ver
keer bereiken met voorlichting door 'n, Centrale
Commissie van Advies. Tegen de Instelling
eener dergelUke commissie van advies met amb-
teljjk karaker heeft de commissie echter zeer
ernstige bezwaren.
Ter aanvulling van haar vroeger weergege
ven beschouwingen, welke de commissie leid
den tot de conclusie dat het aanbeveling ver
dient een Vervoerraad In te stellen, moge thans
worden volstaan met mede te deelen, dat zjj
zich In geen geval kan vereenlgen met een
samenstelling, zooals de Minister zich die
denkt. Opneming van een vertegenwoordiger
der Nederlandsche Spoorwegen, zonder dat
van de exploitanten van
Dat niettegenstaande de pogingen, door
Regeering aangewend om langs den weg
gestadigen opbouw Suriname economisch
hooger plan te brengen, de begrootlng van dit
gebiedsdeel ook dit Jaar niet een bUzonder op
wekkend beeld vertoont, had vele leden niet
verwonderd. Immers in de eerste plaats is die
opbouw een werk van Jaren, en in de tweede
plaats wordt ook Suriname door de wereldcrisis
ernstig getroffen.
Dat in het geheel niets meer te bezuinigen
zou zUn op de openbare diensten, betwijfelde een
aantal leden. Meermalen hadden zU den indruk
De commissie betreurt dan ook. dat als ge
volg van den wenk van den Minister om het
wetsontwerp tot wUziglng van de Wet Open
bare Vervoermiddelen te laten rusten, het on
derwerp van die wetsvoordracht voorloopig niet
meer aan de orde zal zUn.
De economische maatregelen, welke de re
geering gedwongen was te nemen, geven als
het ware een premie op het smokkelen. Afge
zien van de fiscale zUde is er ook nog een
moreele kant Om. zou Ik hierbU de aandacht
willen vestigen op de smokkelarU door kinde
ren. Het volgend geval is mU daaromtrent be
kend geworden. Het vervoer van suiker, wan
neer men althans niet aangehouden wordt bU
het overschrUden van de grens, is vrU tot 1 kg.
Deze hoeveelheid kan men dus zonder risico
in de grensstreken vervoeren. Met Kerstmis zUn
500 kinderen uit een klein grensplaatsje in een
winkeltje, even over de Belgische grens, leder
een kg. suiker gaan halen. Zonder veel moeite
kwamen deze kinderen over de grens en op
deze wijze was 500 kg. suiker clandestien In
gevoerd.
Na aldus de hoofdindrukken van zUn reis te
hebben samengevat, sprak de minister nog over
het smokkelen zelf waarbu hU eenlge interes
sante gevallen meedeelde, welke hem ter oore
zUn gekomen. „Een groote categorie van smok
kelaars brengt de smokkelwaar de grens over in
takken, welke over den schouder gedragen wor-
Enkele leden gaven in overweging, de rente
betaling van de Staatsschuld stop te zetten of
die althans belangrijk te beperken.
Van andere zUde werd hiertegenover opge
merkt. dat. indien deze weg werd betreden,
èn Indië èn Nederland onmiddellUk hun cre-
dletwaardlghetd zouden verliezen, terwUl het
bovendien Indlë’s en Nederlands gemeenschap-
pelUke plicht is. om. gelUk een eerlUk man dat
doet, tot het laatste voor de nakoming van
hun verplichtingen te strijden.
den Na korten rijd zUn wU omgekeerd en zUn
toen, komende uit België, de Nederlandsche
grens gepasseerd. Op de normale wijze werd ons
bU het grensstation gevraagd, of wU iets te de-
clareeren hadden. Na ons ontkennend antwoord
werden wU zonder eenlg verder oponthoud
doorgelaten. Op den grooten weg stonden ech
ter kommlezen die ons aanhielden.
Wat het verkeer te water betreft, werd op
gemerkt dat dit verkeer zich voor een zeer
groot gedeelte beweegt langs rivieren en som
mige kanalen, waarop krachtens Internationale
verdragen de vaart te allen tüde vrü is. In den
aanleg van enkele andere belangrijke kanalen
heeft de betrokken streek een deel der kosten
bUgedragen. Het schUnt daarom niet mogelUk
het verkeer op dergelUke waterwegen in de
toekomst zooals de Minister blUkbaar voor
nemens is zonder meer en rechtstreeks door
een verkeersbelasting te treffen. Doch ook een
groot deel van het overige binnenscheepvaart-
verkeer kan men moeilUk door een dergelUke
belasting treffen, omdat voor het gebruik van
de wateren, waarlangs dat zich voortbeweegt,
reeds scheepvaartrechten en watertollen werden
geheven. WU men tot het heffen van een al
gemeen? verkeersbelasting op de binnenscheep
vaart overgaan, dan zal het in leder geval noo
dig zUn. de hier genoemde heffingen af te
schaffen.
Wanneer u mU vraagt, wat mUn Indruk is
en van de mogelUkheid van gevaar voor den
gewonen toerist, dan moet ik met den meea
ten nadruk zeggen, dat de daarover gehoorde
opmerkingen sterk overdreven zUn. Ik
heb mU er nu zelf van overtuigd <*t er waar is
van de praatjes betreffende het aanhouden en
schieten op vreedzame reizigers. Met alle respect
voor den A. N. W. B„ welks werk ik in het al
gemeen boogelUk waardeer, heb ik toch den
Indruk, dat deze Bond hier is afgegaan op in
lichtingen, welke op mln of meer lichtvaardige
wUze zUn verstrekt.
BU Wernhout zijn wjj België binnen getre-
Buitengewoon onbillUk achtten sommige le
den het, het verkeer met rijwielen meer te laten
betalen op grond van beweerde schade, die dit
verkeer aan de bestaande vervoermiddelen zou
aandoen. ZU ontkenden ten stelligste, dat het
rUwielverkeer aan de bestaande vervoermiddelen
een dergelUke schade zou toebrengen.
Ook voor het verkeer met personenauto's en
motorrijwielen achtten eenlge leden een belas-
tingverhooging op grond van concurrentie met
de spoorwegen onjuist.
Verscheidene leden achtte de voorgestelde
heffingen in het bUzonder voor de plaatselUke
vervoerders, die in den laatsten tUd in vert>and
met het kosteloos afhalen en bestellen van
goederen, door de concurrentie van de spoor
wegen. toch reeds veel van hun werk hebben
verloren, te zwaar. AU kwamen speciaal op voor
de belangen van onze havensteden-
De vraag rijst of bet verkeer in zijn geheel
niet door autobussen bediend zou kunnen wor
den. WU meenen van niet.
De smalle en slechte wegen, met water aan
weerszUden. en de vaak mistige atmosfeer ma
ken het autoverkeer hier moeilUk en gevaariUk.
Maar ook al was dit niet zoo, dan zou het ver
keer toch te groot zUn voor bussen alléén. Als
we uitgaan van de hierboven genoemde ver-
voercUfers, en een gemiddelde bezetting per
rit aannemen van tien personen. wat voor
een gemiddelde autobuaonderneming een gun
stig cijfer genoemd mag worden, blUkt dat er
per dag gemiddeld 250 autobusritten zouden
moeten zUn. In den zomer zou dit getal na-
tuurlUk belangrUk hooger zUn. En het vraag
stuk van het „topverkeer” op bUzonder drukke
dagen zomer-Zondagen e.a. zou met
autobussen in het geheel niet op te lossen zUn.
Trams kunnen door het aankoppelen van een
of twee aanhangwagens hun toch reeds grootere
capaciteit terstond verdubbelen of verdrievoudi
gen. Maar 'n autobusonderneming zou voor en
kele zéér drukke dagen afzonderHjke bussen
in reserve moeten hebben, die het geheele ver
dere Jaar nutteloos op stal zouden staan.
Minister Oud heeft in een onderhoud met een
der redacteuren van het Correspondentle-Bu-
reau het een en ander mede te deelen over zUn
bevindingen en over de indrukken, welke hU tij
dens zUn inspectietocht langs de grens had op
gedaan.
..Het spreekt vanzelf aldus begon de mi
nister dat ik mU niet op het standpunt stel,
dat er aan mUn dienst niets te verbeteren zou
zün. Men heeft werkelUk op het departement
van financiën de volmaaktheid nog niet bereikt
en inderdaad heeft mUn reis mU stof opgele
verd om verschillende punten nog eens nader
te bestudeeren en wellicht, dat deze nadere
overweging ertoe zal leiden, dat enkele verbete
ringen worden uigcvuerd.
Vóór ongeveer een week verscheen in een der
groote bladen een „men schrijft ons", waarin
de vervoermiddelen, die het verkeer tusschen
Punnerend. Edam en de dorpen in Waterland
onderling, en dat met de hoofdstad onderhou
den, aan een „deskundige" bespreking werden
onderworpen. De slotsom waartoe het artikeltje
leidde, was, dat de belde tramdlensten Amster
damPurmerend. die door de Noord- en Zuid-
Hollandsche Tramweg MaatschappU worden on
derhouden. ondoelmatig zUn gebleken en prac-
tlsch een mislukking genoemd moeten worden.
Afgezien van het feit, dat de „deskundige”
schrijver zich aan enkele fellelUke onjuistheden
te bulten ging, meenen wU toch de conclusie,
waartoe hU geraakte, op zUn minst voorbarig
te moeten noemen.
Aan het Voorloopig Verslag der Tweede Ka
mer over het wetsontwerp tot instelling van
•en Verkeersfonds is het volgende ontleend:
Kan de commissie zich vereenlgen met het
Uitgangspunt van den Minister, dat ordening,
coördinatie, van het verkeer noodig Is, het heeft
haar teleurgesteld, dat het wetsontwerp de
richting, waarin deze coördinatie moet worden
gezocht, niet aangeeft ZU had gemeend bU ge
legenheid van de indiening van dit wetsont
werp een uiteenzetting te mogen verwachten
van de wUze. waarop de Regeering in het ver
keerswezen eenheid wil scheppen.
Voorshands beschouwen dese leden het weta-
«ntwerp hoofdsakeUJk als een poging om het
•poorwegtekort geheel of gedeeltelijk af te wen
telen op het wegverkeer. Zoolang de Regeering
echter niet duidelUk aangeeft, op welke wUze
zU een ordening In het verkeer wil bereiken,
meenden deze leden hun medewerking aan een
dergelUken maatregel niet of althans zeer be-
kwaariUk te kunnen verieenen.
Eenlge leden stelden de vraag, of het niet
noodig is, het ambtelUk RUkstoezicht, alsmede
het toezicht, dat door middel van de commis
sarissen wordt uitgeoefend op de gesties der
Nederlahdsche Spoorwegen, op andere leest te
schoeien.
Sommige leden konden zich niet vereenlgen
met het vervangen van de wegenbelasting, wel
ke het karakter van een bestemmingsbelastlng
draagt, door een motorrütulgenbelasting, welke
dat karakter mist.
Verscheidene leden waren van meenlng. dat
•r wel eenlge aanleiding is tot een verhooglng
van de belasting op motorrijtuigen, speciaal op
die, welke aan de moderne wegen zeer hooge
eischen stellen door hun breedte en zwaarte.
Aan de totstandkoming van een dergelUke ver
hooglng zouden zU echter hun medewerking niet
kunnen verieenen. zoolang niet vast staat, op
welke wUze de coördinatie van het verkeer, en
in het bUzonder de reorganisatie van de spoor
wegen, zal worden bereikt. H.l. mag de belasting
niet aan de ordening voorafgaan.
Andere leden verklaarden ernstige bezwaren
te hebben tegen de voorgestelde belastlngver-
hooging. Vóórdat hiertoe mag worden overge
gaan. zal naar hun meenlng eerst moeten vast
staan, of bet autobedrijf dergelUke nieuwe las
ten wel kan dragen.
Enkele leden stelden de vraag, of er geen
reden is. de heffing van een verhoogde belas
ting op motorrUtulgen en rijwielen als een cri
sismaatregel te beschouwen en haar dus een
tUdelUk karakter te geven.
Zegt de Regeering eenerzUds naar eenheid
in het verkeerswezen te willen streven, ander-
zUds wil zU voorloopig haar pogingen, om
daartoe te geraken, beperken tot het rail- en
wegverkeer. Het schUnt der commissie toe. dat
een werkelUke eenheid op die wUze niet wel
*e bereiken is; ook het water- en het lucht
verkeer zal h l. in een coördinatie moeten wor
den begrepen.
Nederlandsche
vertegenwoordigers
andere vervoermiddelen, althans van het auto-
bedrUf, een plaats In de Centrale Commissie
zouden krijgen, zal naar haar meenlng aan dit
college een zeer eenzijdig karakter geven.
Ook tegen de ver strekkende bevoegdheden,
welke de Regeering aan de op te richten Cen
trale Commissie wil geven, werden ernstige be
swaren ingebracht.
Verscheidene leden achtten de Instelling van
een Verkeersfonds geen noodzakelUke voor
waarde voor het bereiken van een coördinatie
in het verkeerswezen
Mocht nu de instelling van een Verkeers
fonds niet anders dan een administratieve
maatregel zUn. dan zouden zU zich daarmede
wel kunnen vereenlgen. ZU meenden echter,
dat het doel van het wetsontwerp volstrekt niet
is het nemen van een eenvoudlgen admlnlstra-
tieven maatregel. Integendeel. zU nemen aan,
dat het de bedoeling der Regeering is, haar ge
heele beleid op verkeersgebied te latén beheer-
schen door de financieele uitkomsten van de
begrootlng van dit fonds. Tegen een dergeUJk
systeem, dat voor de behartiging van aloude
verkeersbelangen zeer IngrUpende gevolgen zal
hebben, hadden deze leden ernstige bezwaren.
Op die wUze worden immers, daar het even
wicht in de begrootlng van het Verkeersfonds
voor een groot deel zal afhangen van de resul
taten der spoorwegexploitatle en de tekorten,
die het RUk dientengevolge moet aanvullen, in
de eerste plaats alle uitgaven voor andere vor
men van verkeer vrijwel afhankelUk gemaakt
Van de grootte der spoorwegtekorten.
Op deze wUze krUgen de spoorwegen een
overwegende beteekenls te midden der overige
verkeersmiddelen, die niet gerechtvaardigd is-
De firma H- Pander Zonen heeft, ter
herinnering aan de eerste snelpostvlucht
met den Pander-Postjager PH-OST, voor
de leden van de bemanning bovenstaande
plaquette laten vervaardigen, ontworpen en
uitgevoerd door de N-V. Koninklijke Begeer-
In het sollstenconcert. te geven door het
KH.O.-Orkest oXv. Johan Gerritsen op Vrijdag-
avond, 2« Januari, sal te 9 uur de pianist An
tonio Bilotti uit Rome Mozart's c-moll concert
(K.V. No. 491) uitvoeren.
Antonio Bilotti is In het bezit van een achrü-
ven, waarin ZU. de Paus hem zUn tevredenheid
betuigt over een recital, dat deze pianist tnder-
tUd in ZUn tegenwoordigheid heeft gegeven.
Dat i» een
Verkrijgbaar b(J apothekers en drogisten
Naar het oordeel van sommige leden is het
ook In Indië noodzakelUk. niet alleen op Unks-
doch evenzeer op rechts-extremistlsche stroo-
mlngen een wakend oog te houden. Gewezen
werd in dit verband op het ontstaan van en
kele kleine partijen op inheemsch-fasclstlschen
grondslag.
Sommige leden stelden de vraag of een sub
sidie van f 12000 aan het telegraafagentschap
Aneta in den tegenwoordlgen tUd niet te hoog
moet worden geacht. Ook werd betwUfeld, of
aan dit subsidie nog wel in zUn vollen om
vang behoefte bluft bestaan, nu de regeering
een eigen persdienst heeft Ingesteld.
De wijse waarop de trams rijden zou mlsschlenpiH
nog wel verbeterd kunnen worden. BU ettelUke
hooge bruggen In het traject maakt de tram
een beweging waarbij een Volendammer zich
in zUn boot op de golven van de Zuiderzee sou
kunnen wanen; een enkele scherpe bocht, met
élan genomen, zal wellicht een Waterlandsch
boerinneke op de knieën van haar buurman
terecht doen komen. Maar nog afgezien van
het feit, dat bU de streek en haar bevolking
eenlge romantiek niet misplaatst is, moet men
bedenken dat men voor een verkeer van beperk
ten omvang nu eenmaal niet het duurste ma
teriaal en speclaal-gebouwde tramwegen kan
gebruiken.
Verscheidene leden gaven als hun oordeel te
kennen, dat de bUzondere hevigheid, welke de
crisis in Indië kenmerkt, een gevolg is van de
onjuiste economische politiek, -welke met be
trekking tot dat land sedert jaren is gevoerd.
Een aantal leden meende tot groote voor
zichtigheid met betrekking tot de rUstpolltiek
te moeten manen, opdat niet door het Ingrij
pen van de regeering de rijstbouw in sommige
deelen van het land een te groote uitbreiding
onderga, met alle kwade gevolgen van dien.
Met klem werd er op aangedrongen, dat de
regeering alsnog haar volle medewerking zal
leenen aan de kolonlsatieproefnemlngen. in het
bUzonder voor die op Nleuw-Ouinea. Andere
leden meenden, dat voor de afwijzende houding,
welke de regeering ten deze heeft aangenomen,
alle reden bestaat.
Sommige leden gaven als hun oordeel te ken
nen. dat de Gouv. Gen., van wiens bekwaamheid
in vroegere functies voldoende is gebleken en
wiens goede wil boven verdenking staat, niet
een zoodanige krachtige leiding geeft als in
het bUzonder In de tegenwoordige omstandighe
den geboden is.
Ook meenden deze leden, dat de Landvoogd
nu en dan blUk geeft, vreemd tegenover de
politieke verhoudingen, vooral tegenover de In
dische bewegingen en stroomingen, te staan.
Intusschen erkenden zU gaame, dat de Gouv.
Gen. krachtig het gezag handhaaft. In dat op
zicht stellen zU in hem het volste Vertrouwen.
van i
gaan.
Sommige leden gaven in dit verband als hun
meenlng te kennen, dat aan den hlerbedoelden
steun geheel een eind behoort te worden ge
maakt. ZU achtten het een economisch mon
strum. dat de Nederlandsche suikerfabrieken
dank zU den regeeringssteun, een winstgevend
bestaan hebben. terwUl op Java 2% millioen
ton suiker onverkoopbaar ligt.
den. nu de Kamer de Regeering eenmaal is
gevolgd in haar voorstel tot het toepassen van
korting op de Indische pensioenen, weinig te
genstand meer.
Sommige leden gaven als hun meenlng te
kennen, dat ook na het desbetreffende rapport
van den vorigen Gouverneur in zake de ongere
geldheden. welke zich op 7 Febr. 1933 te Para
maribo hebben voorgedaan, nog menig punt on
opgehelderd blUft. Wat betreft de maatregelen,
door het bestuur genomen ten aanzien van den
volksleider de Kom, betwUfelden zU of de be
teekenls van diens persoon en werkzaamheid
zóó hoog moest worden aangeslagen, dat er re
den was hem steeds door eenlge politiediena
ren te doen volgen. terwUl zU het onjuist acht
ten, dat hem het spreken over een historisch
onderwerp op openbare vergadering, werd ver
boden. Wat de onderdrukking van de ongere
geldheden zelf betreft waren de leden, hier
aan het woord, ook na kennisneming van het
genoemde rapport van den Gouverneur, er niet
van overtuigd, dat men de orde niet had kun
nen herstellen zonder op de menigte te vuren;
vooral niet. wUl vaststaat, dat de manifestanten
uie de vrUlatlng van de Kom elschten, ongewa
pend waren. De huldiging van de politie op den
dag na de onderdrukking der troebelen, had om
deze reden op hen een pünlUken Indruk gé»
maakt.
Zger vele leden beschouwden den financiee
len toestand van Indië, al gaat het naar de
meenlng van het meerendeel hunner te
te spreken van een naderende insolventie, als
hoogst ernstig.
Verscheidene andere leden meenden, dat
's ministers kUk op den toestand te somber is.
Den elsch. dien de minister stelt, dat in 1935
een budget moet worden bereikt, dat geen toe
neming van schuld meer vertoont en dat als
einddoel moet worden beschouwd, een uitga
venbudget van f 300 millioen of zooveel minder
als met het bedrag aan inkomsten zal blUken
overeen te stemmen, aan welk bedrag dan dient
te worden vastgehouden tot het gelukt is den
schuldenlast merkbaar te verlichten, achtten
zU onredeUjk en onuitvoerbaar Het voldoen
aan dien elsch zou een totale ontwrichting
van de Landhuishouding met zich brengen,
waaraan zU hun medewerking niet zouden kun
nen verieenen. Naar hun meenlng behoort voors
hands met een budget, dat geen toeneming van
schuld vertoont, genoegen te worden geno
men.
Naar het oordeel van sommige leden zUn de
salarissen van de Europeesche ambtenaren in
Indië in het algemeen veel te hoog.
Eenlge leden vroegen of het niet mogelUk
zou zUn de geheele immigratie van
Oosterlingen tUdelUk stop te zetten.
gekregen, dat in het gebiedsdeel tal van zaken
op te grooten voet zUn opgezet. In het bUzonder
wezen zU in dit verband op het bestuursapparaat
en op het onderwus.
Naar hun meenlng zou een versobering op
deze terreinen gepaard aan zoo krachtig mogehjke
bevordering van de totstandkoming van betere
economische verhoudingen, het meest In het
belang van Suriname zUn.
Sommige leden stelden nog de vraag, of. nu
ten behoeve van de economische ontwikkeling
van bet gewest niet langer wordt geleend, het
oogenbllk niet is gekomen, de schuld van Su
riname aan het Moederland te annuleeren of
althans te bepalen, dat daarvan niet langer
rente verschuldigd zal zUn.
Gevraagd werd, of de Minister voornemens is
de kolonisatie van Javanen, welke naar men
meende als geslaagd kon worden beschouwd,
krachtig te bevorderen.
Sommige leden meenden te moeten betwUfe-
len, of bU de in de laatste Jaren gevoerde on-
derwUspolitiek voldoende rekening is gehouden
met het feit van de financieele gelUkstelllng
van het openbaar en het bUzonder onderwUs.
BU verscheidene leden bestond ernstig bezwaar
tégen het voornemen tot opheffing van de
tweede predlkantsplaats te Paramaribo en tot
afvoering van de begroeting van de bezoldigin
gen van een R. K. geesteUjke van den tweeden
rang en van een godsdlenstleeraar van de Evan
gelische Broedergemeente.
Bezwaar werd gemaakt tegen de belangrijke
vermindering van het subsidie aan de melaat-
schen-lnrichtlng St. Gerardus Majella.
Verscheiden leden gaven uiting aan hun leed
wezen over het feit, dat de Regeering afwUzend
meent te moeten blUven staan tegenover de
invoering in Suriname van het instituut der
voorwaardelUke veroordeellng.
den en ongeveer 20 k 30 K. G. goederen kun
nen bévatten. Op bepaalde tUden trekken de
smokkelaars er op uit, met de leege zakken over
den rug en wandelen zoo in volle openbaarheid
België binnen. Geen kommies, die hen kan aan
houden. Toen wU op een avond per auto langs
de grens reden, zei een der mU vergezellende
hoofdambtenaren: KUk, we treffen het, de
smokkelaars rukken juist uit! En Inderdaad sa
gen wU de mannen in troepen over de grens
trekken. De moellUkheden komen echter pas
bU den terugkeer. Dan gaan zU langs allerlei
onbekende paadjes, krulpen door greppels, ver
schuilen zich achter boechjes en trachten op
allerlei manieren de belastingambtenaren te
verschalken; zU worden daarbU geholpen door
de merkwaardige bochten en kronkelingen van
onze grens. BU Kerkrade doet zich bU voorbeeld
de situatie voor, dat de weg Duitsch grondge
bied is, terwUl de hulzen, welke aan dien weg
staan Nederlandsch zUn. Men voelt zelf, dat
bU dergelUke wonderhjke toestanden, de smok
kelarU zeer moeilUk te bestrUden is. Voor de
Dultschers is dit probleem niet zoo moeilijk,
daar zU de beschikking hebben over veel perso
neel, waarbU zU de S.S. en 8.A. mannen heb
ben Ingeschakeld. WU hebben echter absoluut
niet voldoende personeel om dese wegen gron
dig af te zetten en er op die wUze voor te zor
gen, dat daarlangs niets passeert.
- d