Eenheid in verkeerswezen Toestand Ned.-Indië van Smokkelarij langs de grens Tram en autobus in Waterland Bezuiniging noodig VOORSTEL TE BEPERKT CRTTIEK OP DEN G.-G. n DONDERDAG 18 JANUARI Wisselvallig verkeer Onbillijk De gouden standaard Doel beperkt Af zet Indische suiker De kwestie - De Kom Gouden standaard Tegen extremisme KRASSE STAALTJES Oordeelend over het adres van den dreven Hoe de douane optreedt H ond end ressuur Suikersmokkel Order Antonio Bilotti Tegen smokkelende werkloozen Hoe gesmokkeld wordt Suriname moet naar betere econo mische verhoudingen streven Aatobussen alleen zouden het per sonenvervoer niet kunnen verwerken Wetsontwerp wordt beschouwd als een poging het spoorwegtekort af te wentelen op het wegverkeer Dekking Spoorwegtekorten v°or ’5enSad'U>k:J4 i A.N.W.B., acht minister Oud de gekenschetste gevaren voor den gewonen toerist sterk over- Hooger belasting voor motor rij tuigen aan het buitenland £.2 tni PBOffft getep jkin-b- Een reproductie van de houtsnede, die de architect Jac P- van den Bosch heeft ver vaardigd als herinnering aan de geslaagde,pelikaan"-vlucht Nederland-Indie en terug- Tegen Godslastering verlaging ver andere meenlng Het traject Bezwaar tegen commissie vreemde Rentebetaling Alleen autobussen? 'A bU personen van wie bewezen is. dat zij smok kelen, voor een bepaalden tijd van steun wor den uitgesloten- Ik ben zeer tevreden over de prestaties van mUn ambtenaren, die allen van hoog tot laag het uiterste doen om de smokkelaars te grijpen en toch den gewonen reizigers zoo mln mogelUk overlast te veroorzaken. Voor zoover er ver beteringen kunnen worden aangebracht zal dit zoo spoedig mogelijk gebeuren. Daarbij Is het personeel er nog eens nadrukkeüjk op gewezen, met schieten uiterst voorzichtig te zijn. Ook de werkloosheid werkt de smokkelarij in de hand. Hoewel ik mjjn standpunt daarom trent nog niet definitief vastgesteld heb, ben ik voornemens met mijn ambtgenoot van So ciale Zaken in overleg te treden om de moge lijkheid te overwegen van een regeling, waar- aksr. John wijss de van op Aan het Voorloopig Verslag van de Twee de Kamer op de Indische begrootlng voor 1934 is het volgende ontleend; Aan het Voorloopig Verslag is het volgende ontleend: Ik wil. zoo vervolgde de minister, deze ge legenheid tevens aangrijpen om eens tot het publiek te zeggen, dat niet vergeten moet wor den, onder welke buitengewoon moeilijke om standigheden de kommlezen dikwijls hun werk moeten doen. Daarbij mag het publiek bU de beoordeeling van het optreden van de belas tingambtenaren ook wel eens bedenken, aan welke gevaren deze menschen doorloopend bloot staan. De electrische tram Toen eind 1932 de oude stoom- tramlynen die door Waterland lie pen, met financieelen steun van Rijk Provincie en Gemeenten, geëlectri- ficeerd werden, werd dit in de streek met blijdschap begroet. 3 In plaats daarvan bevat het ontwerp slechts een voorstel tot instelling van een ambtelijke commissie, die zich met het vraagstuk der co ördinatie zal bezighouden, en van wier onder zoekingen zal afhangen, welke maatregelen te zijner tijd genomen zullen worden. Gevraagd ’werd, of het gerucht waarheid be vat. dat de regeering voornemens is den afzet van Indische suiker in Nederland te bevorde ren door te trachten hier te lande den ver bouw van suikerbieten, bijv, door den daaraan verleenden steun, tegen te De exploitatie door de NZHTM was slechts mogelijk, omdat deze maatschappij op haar lijn AmsterdamZandvoort een hoogere snelheid had Ingevoerd en daartoe nieuw materieel had aangeschaft. De wagens, die tot dan toe op dit traject hadden gereden, geraakten daardoor overcompleet en konden thans op de nieuwe lijnen weder in gebruik gesteld worden. Voor het beperkte verkeer dat het rustieke Waterland met Amsterdam onderhoudt, waren de tram nog ruim voldoende. Zwaarder mate rieel zou er althans niet rendabel te maken zijn. De trams rijden nog met een snelheid van 45 K M en bieden per wagon plaats aan veertig personen. In een half uur of minder brengen zij de reizigers van hun dorp tot aan de oevers van het IJ. waar ze terstond in een motorboot kunnen stappen, die hem nabij het Stations plein aan wal brengt. Het belang dat een streek bjj een bepaald vervoermiddel heeft, is slecht gebrekkig in enkele cijfers uit te drukken. Zoo men deze ech ter wenscht: per dag worden gemiddeld over het heele jaar op de belde HJnen 2500 reizigers vervoerd; het daggemlddelde in den zomer van het vorig jaar was 3500: het maximum werd op een schoonen zomerdag bereikt met 9500. In de buurt van Tilburg heb ik nog een de monstratie meegemaakt van hondendreasuur. Daar ter plaatse heeft men eenlge honden af gericht om bjj den grensbewaklngsdienst te asslteeren. Het merkwaardige van deze dres suur is, dat de hnd den smokkelaar tot staan brengt, maar zich verder niet met hem inlaat, zoolang deze blijft staan. Maakt hjj echter een beweging om er vandoor te gaan, dan grijpt de hond onmiddellijk vast- Wanneer deze proeven met honden voldoen, zal aan dit systeem onge twijfeld uitbreiding worden gegeven. Het verkeer per electrische tram is dus voor Waterland van het hoogste belang niet alleen, doch onmisbaar vooral in de toe komst. wanneer, door de droogmaking van de Zuiderzee, de bevolking genoodzaakt zal zijn zich voor zijn bestaan minder op de zee. en meer op het land te orlënteeren, en alleen goe de en geregelde verkeersmiddelen de streek er voor kunnen behoeden, een doode uithoek te worden. Het streven van de regeering naar handha ving van den gouden standaard vond bjj vele leden onvoorwaardelijke instemming. Sommige leden daarentegen gevoelden voor een gematigde en beheerschte devaluatie van den gulden. ZU achtten daarin voor den han del een groot voordeel gelegen. Bovendien zul len naar hun meenlng Nederland en Indië op den duur daaraan toch niet kunnen ontkomen. Z|j achtten het beter thans vrUwilllg daartoe over te gaan, dan er later door de omstandig heden toe te worden gedwongen. Als aanvullend vervoer kan het busverkeer ook hier goede diensten bewijzen, erv-wy meenen dat de be volking het niet gaarne zou missen. Maar aan een onderneming die het geheele vervoer voor haar rekening heeft te nemen, moet men veel hoo gere eischen stellen, waaraan het buurtverkeer in deze streek niet zou kunnen voldoen. De teekenen daartoe waren zeer duidelUk. Een rood-wit-blauwe vlag met het woord ..Douane" in de witte vaan werd door den ambtenaar ge toond, terwUl er met een lamp gezwaaid werd. Hoe iemand kan beweren, dat hU deze teekenen niet opmerkt, is mij een raadsel, aldus de mi nister. Verscheidene leden oordeelden het onjuist, dat bU de Koloniale Staten een ontwerp-verordening tegen smalende Godslastering werd ingediend. Nav hun meenlng geeft de Surlnaamsche sa menleving tot het nemen van een dergelUken maatregel geen aanleiding. H. 1. hebben de Sta ten dan ook juist gehandeld met het ontwerp niet te aanvaarden. Verscheidende leden betreurde het zeer, dat het amendement van de Koloniale Staten, strek kend tot verdubbeling van het voor uitgaven, verband houdende met den crisistoestand uitge trokken bedrag, niet door de Regeering is aan vaard. De verlaging van het bedrag, gevoteerd voor de beschikbaarstelling van land ten behoeve van den kleinen landbouw, ontmoette bU verschei dene leden bezwaar. De voorgenomen korting op de pensioenen en wachtgelden ten laste van de Surlnaamsche be groeting ontmoette bU het meerendeel der le- Rüdt men dezen post zonder stoppen voorbij, dat lost de ambtenaar en schot In de lucht. Dit is voor een tweeden post, eenlge honderden me ters verder, het teeken, dat de wagen niet wil stoppen en hU dus de z. g. spUkerplanken uit moet leggen. Deze tweede post maakt eventueel van de vuurwapenen gebrulk.tVoor iemand, die voor de spUkerplaat stopt, bestaat echter geen gevaar. Wie over de plank heen rUdt. heeft de gevolgen aan zichzelf te wUten. Ik heb zelf de proef op de som genomen en den kommies op dracht gegeven een schot te lossen alsof het hier een auto betrof, welke niet wenschte te stoppen. Inderdaad zagen wU enkele honderden meters verder de douanen staan die de spUker planken op den weg gooiden. Wanneer wU de zen post hadden gepasseerd zonder te stoppen, zouden de kommlezen ongetwUfeld met hun karabUnen hebben geschoten. Wie als normaal toerist onze grenzen passeert, en behoorlUk acht geeft op den weg, kan zooiets echter niet over komen. Het is mUn overtuiging, dat slechts diegene gevaar loopt, die hetzU uit onverschilligheid, hetzU uit andere motieven, voor de tweede bar rière niet stopt.” Gememoreerd mag ook worden dat eerst het vorig Jaar, terstond na de opening van de elec- trische lijn, Edam zich als badplaats heeft kun nen ontwikkelen, daar eerst thans de mondaine bewoner van AmsterdamNoord, zonder zich een moeitevollen tocht te hoeven getroosten, koelte en verfrissching op heete zomerdagen kan gaan zoeken in Edam-les-bains. In verband met de omzetbelasting wees de minister op de ongegrondheid van het verwUt. dat men tot het Departement heeft gericht, als zouden wU een groote bestelling van eenlge honderdduizenden brievenhouders, benoodlgd voor het opbergen van de in de omzetbelasting voorgeschreven bestelorders, aan de buiten- landsche industrie hebben gegeven. Het feit is Juist, maar wU hadden ons er van te voren van verzekerd, dat de Nederlandsche industrie de ze order niet kon uitvoeren. De termUn van levering was zeer kort, en dit kon niet anders in verband met de inwerkingtreding der wet. maar er was geen enkele Nederlandsche fa briek, welke onze opdracht kon uitvoeren. Noodgedwongen hebben wU toen de order aan een bultenlandsche fabriek gegeven. De regeering wil een coördinatie van het ver keer bereiken met voorlichting door 'n, Centrale Commissie van Advies. Tegen de Instelling eener dergelUke commissie van advies met amb- teljjk karaker heeft de commissie echter zeer ernstige bezwaren. Ter aanvulling van haar vroeger weergege ven beschouwingen, welke de commissie leid den tot de conclusie dat het aanbeveling ver dient een Vervoerraad In te stellen, moge thans worden volstaan met mede te deelen, dat zjj zich In geen geval kan vereenlgen met een samenstelling, zooals de Minister zich die denkt. Opneming van een vertegenwoordiger der Nederlandsche Spoorwegen, zonder dat van de exploitanten van Dat niettegenstaande de pogingen, door Regeering aangewend om langs den weg gestadigen opbouw Suriname economisch hooger plan te brengen, de begrootlng van dit gebiedsdeel ook dit Jaar niet een bUzonder op wekkend beeld vertoont, had vele leden niet verwonderd. Immers in de eerste plaats is die opbouw een werk van Jaren, en in de tweede plaats wordt ook Suriname door de wereldcrisis ernstig getroffen. Dat in het geheel niets meer te bezuinigen zou zUn op de openbare diensten, betwijfelde een aantal leden. Meermalen hadden zU den indruk De commissie betreurt dan ook. dat als ge volg van den wenk van den Minister om het wetsontwerp tot wUziglng van de Wet Open bare Vervoermiddelen te laten rusten, het on derwerp van die wetsvoordracht voorloopig niet meer aan de orde zal zUn. De economische maatregelen, welke de re geering gedwongen was te nemen, geven als het ware een premie op het smokkelen. Afge zien van de fiscale zUde is er ook nog een moreele kant Om. zou Ik hierbU de aandacht willen vestigen op de smokkelarU door kinde ren. Het volgend geval is mU daaromtrent be kend geworden. Het vervoer van suiker, wan neer men althans niet aangehouden wordt bU het overschrUden van de grens, is vrU tot 1 kg. Deze hoeveelheid kan men dus zonder risico in de grensstreken vervoeren. Met Kerstmis zUn 500 kinderen uit een klein grensplaatsje in een winkeltje, even over de Belgische grens, leder een kg. suiker gaan halen. Zonder veel moeite kwamen deze kinderen over de grens en op deze wijze was 500 kg. suiker clandestien In gevoerd. Na aldus de hoofdindrukken van zUn reis te hebben samengevat, sprak de minister nog over het smokkelen zelf waarbu hU eenlge interes sante gevallen meedeelde, welke hem ter oore zUn gekomen. „Een groote categorie van smok kelaars brengt de smokkelwaar de grens over in takken, welke over den schouder gedragen wor- Enkele leden gaven in overweging, de rente betaling van de Staatsschuld stop te zetten of die althans belangrijk te beperken. Van andere zUde werd hiertegenover opge merkt. dat. indien deze weg werd betreden, èn Indië èn Nederland onmiddellUk hun cre- dletwaardlghetd zouden verliezen, terwUl het bovendien Indlë’s en Nederlands gemeenschap- pelUke plicht is. om. gelUk een eerlUk man dat doet, tot het laatste voor de nakoming van hun verplichtingen te strijden. den Na korten rijd zUn wU omgekeerd en zUn toen, komende uit België, de Nederlandsche grens gepasseerd. Op de normale wijze werd ons bU het grensstation gevraagd, of wU iets te de- clareeren hadden. Na ons ontkennend antwoord werden wU zonder eenlg verder oponthoud doorgelaten. Op den grooten weg stonden ech ter kommlezen die ons aanhielden. Wat het verkeer te water betreft, werd op gemerkt dat dit verkeer zich voor een zeer groot gedeelte beweegt langs rivieren en som mige kanalen, waarop krachtens Internationale verdragen de vaart te allen tüde vrü is. In den aanleg van enkele andere belangrijke kanalen heeft de betrokken streek een deel der kosten bUgedragen. Het schUnt daarom niet mogelUk het verkeer op dergelUke waterwegen in de toekomst zooals de Minister blUkbaar voor nemens is zonder meer en rechtstreeks door een verkeersbelasting te treffen. Doch ook een groot deel van het overige binnenscheepvaart- verkeer kan men moeilUk door een dergelUke belasting treffen, omdat voor het gebruik van de wateren, waarlangs dat zich voortbeweegt, reeds scheepvaartrechten en watertollen werden geheven. WU men tot het heffen van een al gemeen? verkeersbelasting op de binnenscheep vaart overgaan, dan zal het in leder geval noo dig zUn. de hier genoemde heffingen af te schaffen. Wanneer u mU vraagt, wat mUn Indruk is en van de mogelUkheid van gevaar voor den gewonen toerist, dan moet ik met den meea ten nadruk zeggen, dat de daarover gehoorde opmerkingen sterk overdreven zUn. Ik heb mU er nu zelf van overtuigd <*t er waar is van de praatjes betreffende het aanhouden en schieten op vreedzame reizigers. Met alle respect voor den A. N. W. B„ welks werk ik in het al gemeen boogelUk waardeer, heb ik toch den Indruk, dat deze Bond hier is afgegaan op in lichtingen, welke op mln of meer lichtvaardige wUze zUn verstrekt. BU Wernhout zijn wjj België binnen getre- Buitengewoon onbillUk achtten sommige le den het, het verkeer met rijwielen meer te laten betalen op grond van beweerde schade, die dit verkeer aan de bestaande vervoermiddelen zou aandoen. ZU ontkenden ten stelligste, dat het rUwielverkeer aan de bestaande vervoermiddelen een dergelUke schade zou toebrengen. Ook voor het verkeer met personenauto's en motorrijwielen achtten eenlge leden een belas- tingverhooging op grond van concurrentie met de spoorwegen onjuist. Verscheidene leden achtte de voorgestelde heffingen in het bUzonder voor de plaatselUke vervoerders, die in den laatsten tUd in vert>and met het kosteloos afhalen en bestellen van goederen, door de concurrentie van de spoor wegen. toch reeds veel van hun werk hebben verloren, te zwaar. AU kwamen speciaal op voor de belangen van onze havensteden- De vraag rijst of bet verkeer in zijn geheel niet door autobussen bediend zou kunnen wor den. WU meenen van niet. De smalle en slechte wegen, met water aan weerszUden. en de vaak mistige atmosfeer ma ken het autoverkeer hier moeilUk en gevaariUk. Maar ook al was dit niet zoo, dan zou het ver keer toch te groot zUn voor bussen alléén. Als we uitgaan van de hierboven genoemde ver- voercUfers, en een gemiddelde bezetting per rit aannemen van tien personen. wat voor een gemiddelde autobuaonderneming een gun stig cijfer genoemd mag worden, blUkt dat er per dag gemiddeld 250 autobusritten zouden moeten zUn. In den zomer zou dit getal na- tuurlUk belangrUk hooger zUn. En het vraag stuk van het „topverkeer” op bUzonder drukke dagen zomer-Zondagen e.a. zou met autobussen in het geheel niet op te lossen zUn. Trams kunnen door het aankoppelen van een of twee aanhangwagens hun toch reeds grootere capaciteit terstond verdubbelen of verdrievoudi gen. Maar 'n autobusonderneming zou voor en kele zéér drukke dagen afzonderHjke bussen in reserve moeten hebben, die het geheele ver dere Jaar nutteloos op stal zouden staan. Minister Oud heeft in een onderhoud met een der redacteuren van het Correspondentle-Bu- reau het een en ander mede te deelen over zUn bevindingen en over de indrukken, welke hU tij dens zUn inspectietocht langs de grens had op gedaan. ..Het spreekt vanzelf aldus begon de mi nister dat ik mU niet op het standpunt stel, dat er aan mUn dienst niets te verbeteren zou zün. Men heeft werkelUk op het departement van financiën de volmaaktheid nog niet bereikt en inderdaad heeft mUn reis mU stof opgele verd om verschillende punten nog eens nader te bestudeeren en wellicht, dat deze nadere overweging ertoe zal leiden, dat enkele verbete ringen worden uigcvuerd. Vóór ongeveer een week verscheen in een der groote bladen een „men schrijft ons", waarin de vervoermiddelen, die het verkeer tusschen Punnerend. Edam en de dorpen in Waterland onderling, en dat met de hoofdstad onderhou den, aan een „deskundige" bespreking werden onderworpen. De slotsom waartoe het artikeltje leidde, was, dat de belde tramdlensten Amster damPurmerend. die door de Noord- en Zuid- Hollandsche Tramweg MaatschappU worden on derhouden. ondoelmatig zUn gebleken en prac- tlsch een mislukking genoemd moeten worden. Afgezien van het feit, dat de „deskundige” schrijver zich aan enkele fellelUke onjuistheden te bulten ging, meenen wU toch de conclusie, waartoe hU geraakte, op zUn minst voorbarig te moeten noemen. Aan het Voorloopig Verslag der Tweede Ka mer over het wetsontwerp tot instelling van •en Verkeersfonds is het volgende ontleend: Kan de commissie zich vereenlgen met het Uitgangspunt van den Minister, dat ordening, coördinatie, van het verkeer noodig Is, het heeft haar teleurgesteld, dat het wetsontwerp de richting, waarin deze coördinatie moet worden gezocht, niet aangeeft ZU had gemeend bU ge legenheid van de indiening van dit wetsont werp een uiteenzetting te mogen verwachten van de wUze. waarop de Regeering in het ver keerswezen eenheid wil scheppen. Voorshands beschouwen dese leden het weta- «ntwerp hoofdsakeUJk als een poging om het •poorwegtekort geheel of gedeeltelijk af te wen telen op het wegverkeer. Zoolang de Regeering echter niet duidelUk aangeeft, op welke wUze zU een ordening In het verkeer wil bereiken, meenden deze leden hun medewerking aan een dergelUken maatregel niet of althans zeer be- kwaariUk te kunnen verieenen. Eenlge leden stelden de vraag, of het niet noodig is, het ambtelUk RUkstoezicht, alsmede het toezicht, dat door middel van de commis sarissen wordt uitgeoefend op de gesties der Nederlahdsche Spoorwegen, op andere leest te schoeien. Sommige leden konden zich niet vereenlgen met het vervangen van de wegenbelasting, wel ke het karakter van een bestemmingsbelastlng draagt, door een motorrütulgenbelasting, welke dat karakter mist. Verscheidene leden waren van meenlng. dat •r wel eenlge aanleiding is tot een verhooglng van de belasting op motorrijtuigen, speciaal op die, welke aan de moderne wegen zeer hooge eischen stellen door hun breedte en zwaarte. Aan de totstandkoming van een dergelUke ver hooglng zouden zU echter hun medewerking niet kunnen verieenen. zoolang niet vast staat, op welke wUze de coördinatie van het verkeer, en in het bUzonder de reorganisatie van de spoor wegen, zal worden bereikt. H.l. mag de belasting niet aan de ordening voorafgaan. Andere leden verklaarden ernstige bezwaren te hebben tegen de voorgestelde belastlngver- hooging. Vóórdat hiertoe mag worden overge gaan. zal naar hun meenlng eerst moeten vast staan, of bet autobedrijf dergelUke nieuwe las ten wel kan dragen. Enkele leden stelden de vraag, of er geen reden is. de heffing van een verhoogde belas ting op motorrUtulgen en rijwielen als een cri sismaatregel te beschouwen en haar dus een tUdelUk karakter te geven. Zegt de Regeering eenerzUds naar eenheid in het verkeerswezen te willen streven, ander- zUds wil zU voorloopig haar pogingen, om daartoe te geraken, beperken tot het rail- en wegverkeer. Het schUnt der commissie toe. dat een werkelUke eenheid op die wUze niet wel *e bereiken is; ook het water- en het lucht verkeer zal h l. in een coördinatie moeten wor den begrepen. Nederlandsche vertegenwoordigers andere vervoermiddelen, althans van het auto- bedrUf, een plaats In de Centrale Commissie zouden krijgen, zal naar haar meenlng aan dit college een zeer eenzijdig karakter geven. Ook tegen de ver strekkende bevoegdheden, welke de Regeering aan de op te richten Cen trale Commissie wil geven, werden ernstige be swaren ingebracht. Verscheidene leden achtten de Instelling van een Verkeersfonds geen noodzakelUke voor waarde voor het bereiken van een coördinatie in het verkeerswezen Mocht nu de instelling van een Verkeers fonds niet anders dan een administratieve maatregel zUn. dan zouden zU zich daarmede wel kunnen vereenlgen. ZU meenden echter, dat het doel van het wetsontwerp volstrekt niet is het nemen van een eenvoudlgen admlnlstra- tieven maatregel. Integendeel. zU nemen aan, dat het de bedoeling der Regeering is, haar ge heele beleid op verkeersgebied te latén beheer- schen door de financieele uitkomsten van de begrootlng van dit fonds. Tegen een dergeUJk systeem, dat voor de behartiging van aloude verkeersbelangen zeer IngrUpende gevolgen zal hebben, hadden deze leden ernstige bezwaren. Op die wUze worden immers, daar het even wicht in de begrootlng van het Verkeersfonds voor een groot deel zal afhangen van de resul taten der spoorwegexploitatle en de tekorten, die het RUk dientengevolge moet aanvullen, in de eerste plaats alle uitgaven voor andere vor men van verkeer vrijwel afhankelUk gemaakt Van de grootte der spoorwegtekorten. Op deze wUze krUgen de spoorwegen een overwegende beteekenls te midden der overige verkeersmiddelen, die niet gerechtvaardigd is- De firma H- Pander Zonen heeft, ter herinnering aan de eerste snelpostvlucht met den Pander-Postjager PH-OST, voor de leden van de bemanning bovenstaande plaquette laten vervaardigen, ontworpen en uitgevoerd door de N-V. Koninklijke Begeer- In het sollstenconcert. te geven door het KH.O.-Orkest oXv. Johan Gerritsen op Vrijdag- avond, 2« Januari, sal te 9 uur de pianist An tonio Bilotti uit Rome Mozart's c-moll concert (K.V. No. 491) uitvoeren. Antonio Bilotti is In het bezit van een achrü- ven, waarin ZU. de Paus hem zUn tevredenheid betuigt over een recital, dat deze pianist tnder- tUd in ZUn tegenwoordigheid heeft gegeven. Dat i» een Verkrijgbaar b(J apothekers en drogisten Naar het oordeel van sommige leden is het ook In Indië noodzakelUk. niet alleen op Unks- doch evenzeer op rechts-extremistlsche stroo- mlngen een wakend oog te houden. Gewezen werd in dit verband op het ontstaan van en kele kleine partijen op inheemsch-fasclstlschen grondslag. Sommige leden stelden de vraag of een sub sidie van f 12000 aan het telegraafagentschap Aneta in den tegenwoordlgen tUd niet te hoog moet worden geacht. Ook werd betwUfeld, of aan dit subsidie nog wel in zUn vollen om vang behoefte bluft bestaan, nu de regeering een eigen persdienst heeft Ingesteld. De wijse waarop de trams rijden zou mlsschlenpiH nog wel verbeterd kunnen worden. BU ettelUke hooge bruggen In het traject maakt de tram een beweging waarbij een Volendammer zich in zUn boot op de golven van de Zuiderzee sou kunnen wanen; een enkele scherpe bocht, met élan genomen, zal wellicht een Waterlandsch boerinneke op de knieën van haar buurman terecht doen komen. Maar nog afgezien van het feit, dat bU de streek en haar bevolking eenlge romantiek niet misplaatst is, moet men bedenken dat men voor een verkeer van beperk ten omvang nu eenmaal niet het duurste ma teriaal en speclaal-gebouwde tramwegen kan gebruiken. Verscheidene leden gaven als hun oordeel te kennen, dat de bUzondere hevigheid, welke de crisis in Indië kenmerkt, een gevolg is van de onjuiste economische politiek, -welke met be trekking tot dat land sedert jaren is gevoerd. Een aantal leden meende tot groote voor zichtigheid met betrekking tot de rUstpolltiek te moeten manen, opdat niet door het Ingrij pen van de regeering de rijstbouw in sommige deelen van het land een te groote uitbreiding onderga, met alle kwade gevolgen van dien. Met klem werd er op aangedrongen, dat de regeering alsnog haar volle medewerking zal leenen aan de kolonlsatieproefnemlngen. in het bUzonder voor die op Nleuw-Ouinea. Andere leden meenden, dat voor de afwijzende houding, welke de regeering ten deze heeft aangenomen, alle reden bestaat. Sommige leden gaven als hun oordeel te ken nen. dat de Gouv. Gen., van wiens bekwaamheid in vroegere functies voldoende is gebleken en wiens goede wil boven verdenking staat, niet een zoodanige krachtige leiding geeft als in het bUzonder In de tegenwoordige omstandighe den geboden is. Ook meenden deze leden, dat de Landvoogd nu en dan blUk geeft, vreemd tegenover de politieke verhoudingen, vooral tegenover de In dische bewegingen en stroomingen, te staan. Intusschen erkenden zU gaame, dat de Gouv. Gen. krachtig het gezag handhaaft. In dat op zicht stellen zU in hem het volste Vertrouwen. van i gaan. Sommige leden gaven in dit verband als hun meenlng te kennen, dat aan den hlerbedoelden steun geheel een eind behoort te worden ge maakt. ZU achtten het een economisch mon strum. dat de Nederlandsche suikerfabrieken dank zU den regeeringssteun, een winstgevend bestaan hebben. terwUl op Java 2% millioen ton suiker onverkoopbaar ligt. den. nu de Kamer de Regeering eenmaal is gevolgd in haar voorstel tot het toepassen van korting op de Indische pensioenen, weinig te genstand meer. Sommige leden gaven als hun meenlng te kennen, dat ook na het desbetreffende rapport van den vorigen Gouverneur in zake de ongere geldheden. welke zich op 7 Febr. 1933 te Para maribo hebben voorgedaan, nog menig punt on opgehelderd blUft. Wat betreft de maatregelen, door het bestuur genomen ten aanzien van den volksleider de Kom, betwUfelden zU of de be teekenls van diens persoon en werkzaamheid zóó hoog moest worden aangeslagen, dat er re den was hem steeds door eenlge politiediena ren te doen volgen. terwUl zU het onjuist acht ten, dat hem het spreken over een historisch onderwerp op openbare vergadering, werd ver boden. Wat de onderdrukking van de ongere geldheden zelf betreft waren de leden, hier aan het woord, ook na kennisneming van het genoemde rapport van den Gouverneur, er niet van overtuigd, dat men de orde niet had kun nen herstellen zonder op de menigte te vuren; vooral niet. wUl vaststaat, dat de manifestanten uie de vrUlatlng van de Kom elschten, ongewa pend waren. De huldiging van de politie op den dag na de onderdrukking der troebelen, had om deze reden op hen een pünlUken Indruk gé» maakt. Zger vele leden beschouwden den financiee len toestand van Indië, al gaat het naar de meenlng van het meerendeel hunner te te spreken van een naderende insolventie, als hoogst ernstig. Verscheidene andere leden meenden, dat 's ministers kUk op den toestand te somber is. Den elsch. dien de minister stelt, dat in 1935 een budget moet worden bereikt, dat geen toe neming van schuld meer vertoont en dat als einddoel moet worden beschouwd, een uitga venbudget van f 300 millioen of zooveel minder als met het bedrag aan inkomsten zal blUken overeen te stemmen, aan welk bedrag dan dient te worden vastgehouden tot het gelukt is den schuldenlast merkbaar te verlichten, achtten zU onredeUjk en onuitvoerbaar Het voldoen aan dien elsch zou een totale ontwrichting van de Landhuishouding met zich brengen, waaraan zU hun medewerking niet zouden kun nen verieenen. Naar hun meenlng behoort voors hands met een budget, dat geen toeneming van schuld vertoont, genoegen te worden geno men. Naar het oordeel van sommige leden zUn de salarissen van de Europeesche ambtenaren in Indië in het algemeen veel te hoog. Eenlge leden vroegen of het niet mogelUk zou zUn de geheele immigratie van Oosterlingen tUdelUk stop te zetten. gekregen, dat in het gebiedsdeel tal van zaken op te grooten voet zUn opgezet. In het bUzonder wezen zU in dit verband op het bestuursapparaat en op het onderwus. Naar hun meenlng zou een versobering op deze terreinen gepaard aan zoo krachtig mogehjke bevordering van de totstandkoming van betere economische verhoudingen, het meest In het belang van Suriname zUn. Sommige leden stelden nog de vraag, of. nu ten behoeve van de economische ontwikkeling van bet gewest niet langer wordt geleend, het oogenbllk niet is gekomen, de schuld van Su riname aan het Moederland te annuleeren of althans te bepalen, dat daarvan niet langer rente verschuldigd zal zUn. Gevraagd werd, of de Minister voornemens is de kolonisatie van Javanen, welke naar men meende als geslaagd kon worden beschouwd, krachtig te bevorderen. Sommige leden meenden te moeten betwUfe- len, of bU de in de laatste Jaren gevoerde on- derwUspolitiek voldoende rekening is gehouden met het feit van de financieele gelUkstelllng van het openbaar en het bUzonder onderwUs. BU verscheidene leden bestond ernstig bezwaar tégen het voornemen tot opheffing van de tweede predlkantsplaats te Paramaribo en tot afvoering van de begroeting van de bezoldigin gen van een R. K. geesteUjke van den tweeden rang en van een godsdlenstleeraar van de Evan gelische Broedergemeente. Bezwaar werd gemaakt tegen de belangrijke vermindering van het subsidie aan de melaat- schen-lnrichtlng St. Gerardus Majella. Verscheiden leden gaven uiting aan hun leed wezen over het feit, dat de Regeering afwUzend meent te moeten blUven staan tegenover de invoering in Suriname van het instituut der voorwaardelUke veroordeellng. den en ongeveer 20 k 30 K. G. goederen kun nen bévatten. Op bepaalde tUden trekken de smokkelaars er op uit, met de leege zakken over den rug en wandelen zoo in volle openbaarheid België binnen. Geen kommies, die hen kan aan houden. Toen wU op een avond per auto langs de grens reden, zei een der mU vergezellende hoofdambtenaren: KUk, we treffen het, de smokkelaars rukken juist uit! En Inderdaad sa gen wU de mannen in troepen over de grens trekken. De moellUkheden komen echter pas bU den terugkeer. Dan gaan zU langs allerlei onbekende paadjes, krulpen door greppels, ver schuilen zich achter boechjes en trachten op allerlei manieren de belastingambtenaren te verschalken; zU worden daarbU geholpen door de merkwaardige bochten en kronkelingen van onze grens. BU Kerkrade doet zich bU voorbeeld de situatie voor, dat de weg Duitsch grondge bied is, terwUl de hulzen, welke aan dien weg staan Nederlandsch zUn. Men voelt zelf, dat bU dergelUke wonderhjke toestanden, de smok kelarU zeer moeilUk te bestrUden is. Voor de Dultschers is dit probleem niet zoo moeilijk, daar zU de beschikking hebben over veel perso neel, waarbU zU de S.S. en 8.A. mannen heb ben Ingeschakeld. WU hebben echter absoluut niet voldoende personeel om dese wegen gron dig af te zetten en er op die wUze voor te zor gen, dat daarlangs niets passeert. - d

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 13