eieren D I De kipi met de gouden HET VERKEERSFONDS I ZATERDAG 20 JANUARI Belastingaangifte De Rallye Monte Carlo Verbeterde controle Ervaringen in den Ballfan Financieel nadeel KAS CRISIS-COMITE R.K. HANDELSHOOGESCHOOL De regeeringssubsidie De overtocht over de Sawa BIJ EEN HONDERDJARIGE ERNSTIGE AUTOBOTS1NG BRUTALE AANRANDING WERKLOOSHEID IN INDIË De strijd op de lampenmarkt Herinneringen MAJESTEITSSCHENNIS Aan de gevolgen overleden Tarief Indische invoerrechten FRANC SIKORA KUNST EN KENNIS MUZIEKFEEST TE FLORENCE Tentoonstelling by Kley kamp EXPOSITIES IN DEN HAAG Werk van A. Breetvelt H. SIENCKIEWICZ verboden In de „voorloopige lijst” der Nederlandsche Monumenten Zeven zwssr- en vier licht gewonden SYMPATHIEKAARTEN VAN GROTTAGLIE tusschen Zuid-Limburgs heuvelen GRONINGSCHE MONU MENTEN VERSCHULDIGDE ZIEKTEWET- PREMIE De geringe voordeelen voor de Spoorwegen worden opgeheven door groote nadeelen voor motor- en rijwiel industrie Een eeuw „Vuur en Zwaard” Van de Internationale Vereeniging voor Hedendaagsche Muziek Ambtsaanvaarding mr. Romme Nagezien en in orde bevonden 1 ege 1 1 V lak- ver en Nielsen cn Oi Knudage van is baar wil Er O. t 1 1 In het Staatsblad te afgekondigd de Wet van 29 December 1933. houdende wijziging van het tarief van invoerrechten in Ned -Indië en be stendiging voor 1934 van de tUdelUke oncenten op het gewaagd tarief. De 55-jarige heer B.. wonende te Heemskerk, die in het begin dezer week op den Hoogen- dorperweg aldaar, bU het plotseling oversteken van den weg door een luxe auto, bestuurd door den heer P. A. uit Alkmaar, werd aangereden, te Vrijdagavond aan de gevolgen van de beko men verwondingen overleden KRAAK BTEEMANN Secretaris van den Ned. Bond van Autobuadleiwtondernemers. tij da wi ee toe ven Wi vc di te nl Si m re in de T. k« sti or ri di VI z< D sji in kt *9 d< be hl b k 3 h Z li k ve: zu n de N< we V< ap tw vo lai I do he ko ee: lei lei We sti mi n.: t« go Ut E 1 8 F g s g t I f< d K la; Ui’ be wi bil wt th Hl mi be mi Over: Het Verkeersfonds. Wij vragen haar naar haar herinneringen en zij vertelt ons, moeilijk sprekend, maar met levendigheid nog. hoe zij van haar geboorte af geleefd heeft hier In de mijnstreek, tot vóór vier jaren altijd te Spekholzerheide. Hoe zij haar eerste H Communie had gedaan in de parochie kerk te Kerkrade, het eerste jaar, nadat die ge bouwd' was (De kerk is thans reeds van eer biedwaardige grijsheid!) Zij noemt ons de na men van haar communie-bruldjes: alles staat haar nog levendig voor den geest. Toen Donderdagavond eenige meirJes-leden van den R. K. Boerinnenbond van een vergade ring te Dongen huiswaarts keerden, werden zij dóór een man achtervolgd. Nadat eenigen reeds bij huis aangekomen waren, bleef tenslotte een alleen over. Plotseling werd zij door den ach tervolger aangegrepen en in een tuin geduwd. Toen het meisje om hulp riep, ging de aanran der op de vlucht en wist te ontkomen. De politie stelt een uitgebreid onderzoek in. Dit heeft echter tot nu toe nog geen resultaat opgeleverd. In den kunsthandel Kleykamp valt een be langwekkende serie schilderijen en aquarellen op. van den kunstschilder A. Breetvelt. Het zijn hoofdzakelijk Indische figuren en voorwerpen die hU tot onderwerp voor zijn penseel koos. HU zoekt de vertolking zijner inspiratie in een zui vere. harmonische weergave van het object Het best is hjj daarin geslaagd in zijn aquarellen un teekening-ln-zwart. Met bijzondere voorliefde koos hU het menschelljk lichaam als gegeven, daarbij veel aandacht schenkend aan de vol making van de centrale figuur. Men mist daar door in sommige doeken wel een* de rust, die, een goed-opgezette achtergrond aan de hoofd- partij kan geven. Temeer valt dit op. wanneer men in doeken als „Waschvrouwen" (no. deze compositorische verbreedlng wél en uitste kend vindt toegepast. .Portret Baliër" is on danks het witte fond, dat te koel aandoet, toch een meesterstukje van visie en schildertechniek geworden. Het best lijkt hU ons overigens <n de eenvoudige vormgeving; enkele naaktstudles, vooral de blanke. Ujden aan te geforceerde ex pressie. DaarbU verloren deze doeken onnoodlg aan karakter, door de aanwending van te zware, bUna zouden wij zeggen: te vette tinten, waar door sommige figuren meer op wassenbeelden lijken dan op menschenflguren. Licht en kleur vlbreeren daar niet in die eenheid van myste rieuze beweging, waarin het rhythme onna speurlijk overgaat tot ontroering bU den toe schouwer. Dit zjjn ondergeschikte punten, maar zij werken zeer fnuikend op de bewonder- ring van het overige goede in dit werk, omdat *U Juist een zóó teer onderwerp niet mogen raken. Wie zich toelegt op naaktstudles. doe dit weerbaar I MEDAN. 19 Jan. (Aneta) Nabij Tandjong Morawa botste een autobus, waarachUnlUk als gevolg van slippen, tegen een Buick op. behoorende aan den vertegenwoordiger Goodyaer. den heer Rledhorst. Van de inzit tenden van de autobus werden zeven personen zwaar en vier licht gewond. Voor t leven van drie der zwaargewonden wordt gevreesd. Van haar elf kinderen vertelt zij, waarvan er nog zes in leven zijn en waarvan de oudste ook al 75 jaar teOud worden zit bij mij in de familie!’' En dan haar jongste herinneringen, van toen eenige jaren terug hier in Bleljerheide de nieu we kerk gewijd was. Toen zij den blsschop ge zien had en den burgemeester, die haar hadden toegeknikt, voorbijgaand onder het raam, waar zij uren had zitten wachten. Hoe zij zoo oud was geworden? Waarlijk niet van een gemakkelUk leven. Tot haar vUf-en- zeventigste jaar had zij op het land gew?rkt met haar man. En daarna, inwonend bij haar kinderen, meegeholpen in het huishouden. Op haar vUf-en-tachtigste jaar zoo vertelt zij had ze nog twee-en-twintig paar kousen ge breid. Werken is zalig, en ze zou wel wéér wil len beginnen. „Alleen een paar nieuwe beenen en een stok, om de koeien voort te drijven, mankeeren me.zoo zucht rij. En wjj denken, als wU afscheid nemen, uit geleide gedaan door het kleine „ur-enkelchen", dat ons den weg naar de tram wijst: „Wie spreekt daar van „zich doodwerken”? Over de Sawa, de rivier, die Belgrado van het overige land ten Noorden scheidt ligt geen brug, of liever de brug te er wel, die Js pas afgebouwd, maar er te nog geen weg er heen, zoodat alle verkeer per stoom pont overgezet moet worden. Om den aanlegsteiger te berei ken moet men een 3 KM door moerasland rijden. Dat gaat heel goed, zoolang de grond’ stuf bevroren te. maar nu juist de dool was in gevallen, beteekende deze rit door het weeke moeras met een zwaargeladen Rallyewagen een onherroepelijk wegzinken in den weeken bodem. Lang hield onze Ford het uit en sleep te ons met alle bagage, schoppen, houweelen. takels en wat al niet meer door den weeken kleigrond heen, maar eindelük bleef hU dan toch in den weeken bodem steken en zaktqg de wielen in een oogenblik tot aan de tree planken in den modder w’eg. Daar was geen uitkomen meer aan. er moesten paardbn ge haald worden om den wagen er uit te sleepen. Met vereende paardekrachten van motor m van dieren werd de Ford uit de modder ge trokken. Toen begon een phantastlsche rit over het kleimoeras door kuilen en door gaten, waar bij wU alk oogenblik dachten, dat de wagen zou omslaan. De inhoud van den wagen lag Intusschen onderstboven door elkaar. Zoo on geveer drie kilometer duurde dat rouwhrijden door den weeken moerasgrond en toen ston den we dan eindelijk aan den oever van de Sawa met Belgrado aan den overkant. De Ford had zich nu wel braaf door de modder Ineen gewerkt. maar er was geen boot om ons over te brengen. Die varen 's avonds niet meer en te de hoofdstad van het Yougo-Slavteche rUk van het noordelijke gedeelte van het land af gesloten. Hler^Xonoen slechts overreding en dienaren helpen, de laatste het meest, begrepen wij en met een roeibootje liet ik mU naar de overzijde overzetten, waar de veerpont lag. De kapitein van de schuit weigerde echter over te zetten; daarenboven vertelde hU. dat het ook niet meer ging, het vuur was uit en de machinist naar huis. Na een ingrUpen van den dichtstbüzUn- den Forddealer, die we hadden gewaarschuwd, werd tenslotte de machinist gehaald, de ma chine onder stoom gebracht en na een klein uur voeren wij af naar den overkant. Het heele geval van die extrapont. waarvoor het vuur expres moest aange’.egd worden en de machinist uit zUn huis gehaald, kostte 180 dinaren, dat wil zeggen 6 Hollandsche guldens. Ook dat is Balkaneesch, dat is tenminste een staaltje van Balkanprijzen. Het Gerechtshof te 's-Gravenhage vernietig de het vonnis in kort geding van den President der Arrondissementsrechtbank te 's-Graven hage van 25 April 1933 tegen den importeur der Tungsram-radiolampen in Nederland. Het Hof gaf een algemeen verbod ten aanzien van radiolampen. Inbreuk makende op het Nederlandsche octrooi No. 1654 der Patent Treu- hand Gesellschaft te Berlijn welk octrooi be treft de samenstelling van den stroomtoevoer- draad en onder welk octrooi Philips licentle- rechten bezit. Bü herhaling zal de importeur der Tungsram-radiolamp in Nederland een be drag van 10.per lamp als dwangsom heb ben te betalen. vervolging tegen hen wordt ingesteld. De minister van financiën heeft echter gemeend, nog voor éénmaal de gelegenheid te moeten geven om, onder zoo weinig mo-- gelijk bezwarende omstandigheden, onjuiste aangiften te verbeteren. Van allen, die in het verleden onjuiste aangiften mochten hebben gedaan en hun fout vóór 1 Maart 1934 herstellen door van de ontduiking nNÈdedeeling te doen aan den Inspecteur, zal niet meer worden gevorderd, dan de enkelvoudige belasting over het belasting jaar of de belastingjaren, waarvoor de aan gifte onjuist is geweest. Daarbij zal niet verder worden teruggegaan dan tot het be lastingjaar 19311932. Heffing van verhoo- ging blijft dus achterwege, terwijl straf vervolging niet zal worden ingesteld. Dit zal ook het geval zijn. Indien op het tijd stip, waarop de mededeeling van de ont duiking wordt gedaan, de Inspecteur de on juistheid van de aangifte reeds vermoedde ftf op het spoor mocht zijn gekomen en den belastingplichtige tot het verstrekken van inlichtingen of tot het geven van inzage van boeken en bescheiden mocht hebben uitgenoodigd en zelfs ook dan. Indien de verbetering een aangifte van een overledene zou betreffen, en de onjuistheid uit een in te dienen successie-memorie aan het licht zou komen. Men vestigt er echter nadruk kelijk onze aandacht op, dat op deze gun stige regeling geen aanspraak zal kunnen maken a. hij, tegen wien, blijkens door den In specteur gedane schriftelijke mededeeling, een navordering van belasting Joopende te; b. hij, te wiens aanzien het openbA&r ml- 4 nlsterie is verwittigd, dat de aangifte op- 1 zettelijk onjuist of onvolledig is gedaan; c. hl], die zich op of na 1 Maart 1934 aan meldt; d. hij, die zich vóór dien datum heeft aangemeld, doch zijn betrekking tot den fiscus toch nog niet geheel in het reine heeft gebracht. Kan de belastingplichtige het bedrag van de te weinig geheven belasting bezwaarlijk dadelijk en ineens voldoen, dan kan hij in overleg treden met den ontvanger, om ’t ver schuldigde op eenigszins langen termijn aan te zuiveren. feld dezen groei in ernstige mate; zelfs bij een optimistische schatting zal de terugslag allicht toch zoodanig zUn. dat de groei teruggebracht wordt van 5 i 6 tot b.v. 2 pCt. In dat geval verliest de RUksschatkist. samen met die der gemeenten, mathematisch zeker 2 3 van het genoemde bedrag van ƒ344 4 mUlioen, dus circa 244 mUlioen ZU wint dus met haar nieu we wet geen 9 mUlioen, doch slechts 644 mU- aangegeven door een jaartal, en overigens door een eeuweijfer. gevolgd door A of B ter aanduiding van de eerste of tweede helft eener eeuw, of door a, b. c, d. om een der vieren- deelen van de eeuw aan te wUzen. Een chronologisch overzicht der voornaam ste bouwwerken, een register van kunstenaars en ambachtslieden. Ingedeeld volgens hun vak ken. een van geslachte- en persoonsnamen en een topografisch register besluiten het boek. Zooals de titel aanduldt, draagt dit werk een voorlooplg karakter. De regeering van Polen heeft den roman „Vuur en Zwaard” van H. Sienckiewicz. verbo den. Dit bericht wekt eenige verwondering, om dat Sienckiewicz, de schrijver om. van ..Quo Vadte” door de Polen wordt vereerd ate een groot nationaal letterkundige van wereld-be treken!*. ropeesche menach. De dame protesteerde tegen de uitlatingen van den man, doch toen deze er mede voort ging, riep zU een hoofdagent, die G. meenam naar het politiebureau. .BANDOENG, 19 Jan. (Aneta) G. te door de politie voorlooplg aangehouden wegens ma jesteitsschennis, gepleegd in een Chineeachen toko, in bUzUn van eenige Chlneezen. een Eu- dame en een Europeesch jong- Mag ik even een kantteekenlng maken op bet ingezonden stuk van den heer Brugman in uw blad Ik begrijp dat stuk niet goed, want het is mU een oorzaak van groote blijdschap dat uw blad in een redactioneel artikel krachtig stelling heeft genomen tegen het verkeersfonds De argu mentatie was zóó juut, dat ik dit stuk 15 Januari In ons blad .De Autobuadlenst” hoop over te nemen. Benig verwilt aan R K. bladen of partij is dus m l. geheel misplaatst. De heer Brugman maakt als htt de wilde rij der IJ door het uitoefenen van een autobusdienst zonder vergunning wil vergoelijken twee fouten. Ten eerste ia die „wilde vaart” niet geopend direct nadat in Rotterdam de locale autobua dlenst-ondernemen waren verdreven door de ge meentelijke tram-exploitatie Daar liggen zeker een paar jaren tusschen. In de tweede plaats worden die wilde diensten niet uitgeoefend door vroegere Rotterdamache lo cale sutobusdlenst-ondememers, die, omdat ze verdwijnen moeten met hun materiaal, geen raad wisten De dienst wordt ultgeoefend In hoofdzaak door een mijnheer v. Z. die nimmer vroeger een autobusdienst exploiteerde. De vroegere locale ondernemers hebben, dank zij de medewerking van den Ned. Bond van Au tobusdlenstondememers. voor het meerendeel een behoorlijke vergunning. o.a. de heer Meur, die de bekende diensten naar Htlleeersberg en Terhegge exploiteert Klein jan. die op Schie dam rijdt enz. Er is slechts een ondernemer die reeds een vergunnlne voor een Interlocale UJn had zoo dwaas geweest om aan de wilde rilderii even mede te doen. Begrijpelijkerwijze noem ik geen namen. Ten derde herinner ik mil niet, dat In al de laren dat ik autobuszaken voor Ged Staten en Raad van Staten heb behandeld, er ooit een aan vraag AmsterdamRotterdam is geweest. Dat is ml. dus niet het geval. Slechte hebben Oebr. Robert te Apeldoorn eens getracht de Ujn Am sterdamDen Haag te verkrijgen, hetwelk mis lukte. Het spreekt vanzelf, dat als men in het open baar wil schrijven over autobussen, to urine™ ra, of wilde diensten, men goed op de hoogte moe* zUn. daar men anders zUn doel voorbU schiet.» Niet dasrln ligt de kracht btl de bestrijding van' het verkeersfonds. Die ligt alléén In de argu mentatie als b.v. in uw dsstllds verschenen arti kel gegeven Het twaalfde Internationale muziekfeest der In ternational Society for Contemporary Music tal van 2 tot en met 7 April te Florence plaats plaats vinden. Er worden drie internationale concerten ge geven, één voor orkest- en twee voor kamer muziek ZU bevatten de volgende werken: Voor orkest: Mouvement, symphonlque no. 3 van Arthur Honegger (Zwitserland), Concerto per pianoforte (mano sinistra) ed orchestra van Ravel (FankrUk), drie fragmenten voor zang on orkest uit de opera „Wozzeck" van Alban Berg (Oostenrijk), Rapsodia voor viool en orkest van Bartók (Hongarije), Psalm voor sopraan en orkest van Markevltch (Rusland) en Suite voor orkest „Turkmenia" van Boris Schechter (Ver. Staten). Voor kamermuziek: suite voor trompet, saxo foon basclarlnet en piano van Rud. Holzmann; trio 'voor Heckelphon, alt en plano van Hinde mith. Joego-Slaviè: Vier liederen voor contra-alt tn strükkwartet van Slavko Osterc DenemarkenPiano-sonate van Riteager. OostenrUk: Strijkkwartet van Leopold Spin ner; vUf liederen met pianobegeleiding van H. E. Apostel. Frankrijk: Kwartet voor fluit, hobo, clarinet en piano van Jean Franccalx; strijkkwartet van Henri Martelll. Zweden: Stnfonietta voor strUkorkest Lars Erik Larsson. Engeland: Fantasie vdbr hobo, viool, alt en cello van Benjamin Britten. Hongarije: Trio voor plano, viool, cello van Henrik Neugeboren. Zwitserland: Cantate voor mezzo, fluit, hobo, d'amore. luit, viola d'smore, viola da gamba en cello van Richard Sturzenegger. Tsjecho-SlowakUe: Toccata quasi una fanta sia voor plano van Alois Haba. De Itallaansche sectie geeft voorts een orkestconcert, onder lei ding van Casella en een kamermuzlek-concert, waarop werken gebracht worden van Alfano, Castelnuovo Tedesco, Casella, Dalia plccola, Qo- en in 1909 heeft ze haar gouden brui loft gevierd." Ineengedoken zat ze bij de kachel op haar slaapkamer, die ze niet meer verlaat, de weduwe Lejeune, die we ter gelegenheid van haar'aan staanden honderdsten verjaardag eens hebben opgezocht te BleUerheide. waar zU Inwoont bU haar dochter, zelf reeds een bejaarde vrouw. De vingers geklemd om haar rozenkrans, den mond prevelend In onhoorbaar gebed, zoo trof fen we !uar aan. Maar krachtig was nog de handdruk, waarmee ze onze felicitatie In ont vangst nam. ofschoon het lang duurde, voor we haar onze wenschen en het doe! onzer komst hadden duidelijk gemaakt: de oude vrouw te wat hardhoorig. Ook het feit, dat de conversa tie van één zUde in het Zuid-Limburgsch ge voerd werd, strekte niet om he^ onderhoud te vergemakkelUken. Een moeilijk iets voor een nlet-geboren Lim burger, dat taaltje; met den schoonzoon, die ons open deed, hadden we het in het Duitsch gejnrobeerd. maar toen we in plat-Kerkraadsch ten antwoord hadden gekregen: Dat Hollandsch versta ik niet zoo goed, hadden we ook deze po gingen maar opgegeven. Honderd jaren zUn haar gegeven geweest twee geslachten heeft zU zien voorbUgaan. Wie zal, als deze vrouw, het onbestendige van al het aardsche, zoo uit eigen ervaring kennen? Wel heeft zu zich altUd in een kleinen kring bewogen: haar herinneringen beperken zich tot haar naaste omgeving, maar zUn het ten slotte niet die belevenissen, waarvan wU het meeste leeren? Van hen, met wie zü vroeger omging, te geen meer in leven; die haar omringen. zUn veel jonger dan zU. en nu slUt zU haar dagen in gesprek met God. van Wien zU niet meer is, of sjoelend met haar zevenjarig achter kleinkind, dat schooltje met haar speelt daarbij zelf als onderwijzeres optreedt. In een uitvoerig schrijven wUden de A.N.W.B.. de B.B.N. en de K.N.A.C. een beschouwing aan de financieele zUde van' het wetsontwerp tot instelling van een Verkeersfonds. Want dit wetsontwerp te ei» niet alleen een van den Mi nister van Waterstaat, maar ook een van den -- er negen mlllioen Aan een schrijven van mr. P. H. L. Lam berts Hurrelbrinck ontleenen wU nog het vol gende, wat een goed beeld geeft van de groote moeilijkheden, de deelnemers aan de Rallye In den Balkan hebben te overwinnen: WU zUn dan den Balkan binnengereden en ondze ondervindingen waren werkelUk echt Balkaneesch. Het begon reeds aan de Hongaar- sche grens waar enkele behulpzame soldaten onze papl-ren afteekenden en ons daarna aan het verstand ■brachten, dat wU nu nog eens 5 kilometer terug moesten rijden, om hun werk door een booger en te laten controleeren Aan de Ycego-Blavlsche grens precies hetzelfde, al leen moesten wij daar 4 H K.M. van onze orute afwUken en een soldaat in den wagen meene men. die allergevaarlijkst gewapend was. Op zichzelf echter was J>U een zeer welwillende soldaat, die Duitsch sprak en alle kroegen )n het dorpje afliep om zUn superieur te zoeken, die zUn definitief stempel op onze papieren moest drukken. Toen de man eindelUk gevon den was en zun werk verricht had. lag Yoego- Slavié voor ons open. De wegen waren over het algemeen goed, maar zóó voi boerenwagens met schrikachtige paarden, dat 'er aan ópschieten niet te denken viel. Aan die brave Hongaar- sche paardjes kan men deze schrikachtigheid nu eenmaal niet kwalUk nemen. Een auto zien zU nooit en hun voerman, gehuld In een langen leeren. met schaapsvQKgevoerden en met rose linten afgezetten jas. ligt getfoonljjk op 4jn wagen te slapen, tenminste wanneer hU niet zingt omdat hU dronken te. Een aanrijding met zoon boerenkar koste ons een onzer mistlampen. Door de schok werd de voerman eerder dan anders wakker en toen hU bemerkte, dat zUn paarden onheil gesticht hadden, legde hU de zweep er over en reed snel weg. WU hadden dien dag tot Mn Nis, een 90 KM. van de BulgMrsche grens willen doorrijden. mMr verder dan Belgrado zUn wij niet gekomen. De oorzaak daarvan was ook weer echt Balkaneesch. Om het volgen, van de prestaties der 26 Ford- rijders (waarvan 10 Nederteuidsche) gemakke lUk te maken, heeft de Nederlandsche Ford- automoble'fabriek een landkaart laten druk ken met ■'en vel vlaggen (die uitgeknipt en om een speld geplakt kunnen worden) met de nummers der deelnemeis er op. Op Maandag 29 Januari te 4 uur zal Mr. C. P. M. Romme. lector In de sociale wetge ving aan de R. K. Handelshoogeschool, Hooge- school voor Economische en Sociale Weten schappen. te Tilburg. zUn ambt aanvaarden met een openbare les in het auditorium van het Conservatorium van de R. K. Leergangen. Bosscheweg 438. erschenen is deel XI van de Voorloopige LU»t der Nederlandsche Monumenten van Geschiedenis en Kunst, betrefiende de provincie Groningen. Dit deel, het laatste van de „Voorloopige Lüst der Nederlandsche Monumenten van Geschiedenis en Kunst", is samengesteld door dr. M. D Ozinga, commies bU het RUksbureau voor de Monumentenzorg die daartoe in de jaren 1931 tot en met 1933 de provincie Groningen heeft bereisd. De secretaris van de voormalige afdeellng A der RUkscommissie voor de Monumentenzorg, dr. E. J. Hasllnghuis, heeft' toezicht op de redactie van den tekst gehouden. De monumenten zUn In deze JUst gerang schikt volgens de gemeenten. In welke zU voor komen deze laatste zUn tn alphabetteche volg orde geplMtst naar de schrijfwUze der woor- denlUst van het Aardrijkskundig Genootschap. Binnen elke gemeente geschiedt de vermelding van de monumenten volgens deze indeellng a) voorhistorische, Romelnsche en oud-Oer- maansche monumenten; b) verdedigingswerken; c) bruggen, sluizen, standbeelden en andere gedenkteekenen. kruisen, pompen, grenssteenen. enz.; d) wettelUke openbare gebouwen; e) kerkelUke gebouwen; f) gebouwen van lief dadigheid, wetenschap en kunst; g) particu liere gebouwen; h) musea, particuliere ver zamelingen, varia. Aan de vermelding van de monumenten zUn toegevoegd: een opsomming van hun voor naamste onderdeelen. enkele historische ge gevens. voor zoover die In voor de hand lig gende literatuur werden gevonden en betrouw baar geacht en een dateering, waar mogelUk, Deze Pooteche schilder heeft een goed oog voor de natuur der dingen, hU verwringt ze niet en al te de opgave die hU er aan stelt zeker niet de eenvoudigste. zU verdraagt In het meerendeel van zUn werk de spanningen, waar in hU zUn objecten stelt. In zUn aquarellen is hU wat losser van streek, dan In de doeken; de weerstand van het materiaal te hem daarin op sommige momenten te sterk. Toch gelooven wU, dat zUn kracht in de schilderijen ligt, doe ken al* „Balalalka-speler”. het „Carnaval”- meisje en de „Stikstof-fabrieken" bewijzen dit. Zoodra hU zich teat verleiden om den trek naar het allegorische te volgen, zooals in „Winter", „Het LUden" en de „BUbellezer” wordt zijn werk uitdrukkingloos en onbezield. HU heeft daarin het conflict niet kunnen omspannen en tot ver antwoording brengen. Uit het geëxposeerde ma ken wU op. dat hU zich het best kan bepalen bU den eigen inhoud van zUn onderwerp. In de jxirtretten blijkt dit het sterkst bU een enkele ervan te hU geslaagd in de vitale weergave van een karakter, zooals in ..Zelfportret", „Archi tect H" en het moederlUke „BU de Bron”. De beeltenis van „Werkelooee”, „MUn Vader” en „Z. Exc. W. B." hebben iets kouds. Iets clown achtigs; opk in de naakststudles heeft hU dit koele en al te strakke niet geheel overwonnen, al vergoedt daar de compositie wel let*. BU ^en scherper beperking van zUn talent, tot wat bin nen zUn geestelUke macht ligt en een zuiverder Instelling van zijn visie op elementaire onder deelen. kan hU de opvlucht eenmMl maken, waarvan het mysterie van licht en diepte, dat hier en daar door zUn onderwerp heenbreekt. de gegronde factoren duidelUk waarneembaar maakt. v. O. e Regeering heeft een uitstekenden maatregel genomen, om onjuiste be- lasting-aangifte te verbeteren. Naar de N. R. Crt. n.l. vernam, deelde de minister van financiën aan de inspecteurs der belas tingen mede,'dat alle aanschrijvingen wor den ingetrokken om een tegemoetkomende* houding aan te nemen jegens personen, die de belastingadministratie met de door hen begane ontduikingen van inkomstenbelas ting en van vermogensbelasting geheel uit eigen beweging in kennis stellen. Dit kit hierin, dat bij de uitvoering van de nieuwe belastingen (b.v. omzetbelasting, belasting naar het vermogen van instellingen van de doode hand) gegevens ter kennis van de belastlng-administratie komen, die dienst baar worden gemaakt aan de contröle van de aangiften voor de belastingen naar het inkomen en vermogen. Deze contröle kan voor hen, die in het verleden onjuiste aan giften van hun Inkomen of vermogen heb ben gedaan en die de tot nu toe geboden gelegenheid om hun aangiften „vrijwillig" te verbeteren, ongebruikt lieten voorbij gaan, zeer ernstige gevolgen hebben. Niet alleen zal bij ontdekking van de fraude de te weinig geheven belasting met viervou dige verhooging worden nagevorderd, maar bovendien loopery zij de kans, dat eep straf- Deze kaarten worden door de Official Ford Dealers, Sub- en Service Dealers hier te lande in hun étalages opgehangen. Ook aan alle Am bachtscholen, Mlddelb. Techn. Scholen en Hoo- gere Burgerscholen voor Jongens te een aantal gezonden ter verdeellng onder de daarvoor in aanmerking komende leerlingen, die de rijders op hunne diverse routes willen „volgen." Hoen gulden. Maar ook dit te niet waar; in werkeUjkheld zal de schatkist er vermoedelUk op achteruit gaan. Immers, de auto brengt het RUk niet alleen belasting op, maar geeft ook werk en de fiets eveneens. Naast de beroepschauffeurs en de personen, werkzaam in garages, den auto-, banden- en benzlne-handel en het carrosserie-, lak- »n achildersbedrUf, de rUwielfabricage en -handel, zUn nog vele groepen van personen aan te wU zen, wier bestaan ten nauwste verbonden »s aan het motorverkeer. Ten ein ie onze berekeningen niet te inge wikkeld te maken, beperken wU ons evenwel tot die groepen, waarvan vrU nauwkeurige gege vens bekend zUn, ten deele op grond van het aantel aanwezige auto’s, ten deele uit de ge gevens der betrokken organisaties. WU komen dan tot het volgend aantal personen, wier ar beid afhangt van het aantal aan het wegver keer deelnemende motorrijtuigen en rUwie’.en. chauffeurs van autobussen 6000; chaffeurs van vrachtauto's 60.000; chauffeurs van huur auto’s IO.G'iO; chaffeurs van jaarticulleren, be stellers e.L 10.000, werkzaam in garages 15.000; werkzaam in den handel, carrosseriebouw e.d. 30.000; werkzaam bU wegenbouw en bruggen bouw 7000; diversen 7000 in totaal 135.000. Het totale aantal belanghebbenden nadert dus de 153.000. De groei van dit aantal werknemers houdt vanzelfsprekend gelUken tred met het rUwiel en motorverkeer. BU een jMrlUkschen groei van het aantal motorrUtulgen met 6 pet. geeft dus het wegverkeer ieder jaar ojynleuw 6 pCt van 180.000 of rond 9000 nieuwen arbeidskrach ten werk; brengt de regeering door haar be lemmerende mMtregelen dezen groei terug tot 2 pet., dan beteekent dit, dat 6000 werkioozen de anders voor hen beschikbare betrekking niet krugen en Mngewezen sullen zUn op den „steun", hetgeen jaarlUks ongeveer 8S mll lioen gulden zal koeten. Hiermede zal de 9 mlllioen, welke extra ge- heven worden, du* vrUwel geheel weer verlo ren gaan; de schatkist zal uitelndelUk niets gebaat blUken bU de verhooging harer heffin gen! De vrees te zeker gewettigd, dat de regee ring alsdan met nieuwe heffingen zal komrn. Misschien zal men aanvoeren, dat bU den evenbedoelden teruggang van het motorverkeer het spoorwegvervoer zal stUgen (waardoor het verlies zou dalen), doch dit kan slechts van geringe beteekente zUn, omdat het motorver keer nu eenmaal, uit hoofde van zUn speciaal karakter, vervoer geschapen heeft, dat zeker niet automatisch door het railtransport over genomen kan worden. Bovendien In bovenstaande berekening te aangenomen, dat de groei toch nog U jx:t. zal *Un. Het is echter bekend, dat de spoorwegen een absoluten teruggang van het aantal mo- rinl. Mallepiero, Mulé, Laborca, Pizzetti. De concerten vinden plaats in het Teatro Co- munale te Florence het Palazzo Chlgi te Siena en het Palazzo Vecchio te Florence. Bezoeken aan de Uffici en Pittl, eenige teas en tuinfees ten vullen het grogramma aan. Inlichtingen zUn te verkrijgen bU het secreta riaat der I. 8. F. C. M. te Londen E. C. 4, War wick Square. Op vragen van den heer Hlemstra in met de voor het jaar 1934 van Regeer: aan de gemeentebesturen gestelde v< de voor het verkrijgen van subsidie In een ge deelte der voor verzekerden in werkverschaffing verschuldigde ziektewetpremle, heeft minister Slotemaker de Bruine geantwoord, dat uitge oefende aandrang niet in strUd kortit met de bepalingen van de Ziektewet; de in die wet aan den werkgever gegeven vrije keuze van het verzekeringsorgaan blUft in het algemeen ge handhaafd. In verband evenwel met het ultzonderlUk ka rakter der materie en met de regeling, getrof fen met den Raad van Arbeid te 's-Gravenha ge omtrent teruggave van voor verzekerden In werkverschaffing te veel betaalde premién, heeft de minister het wenschelUk geacht, om het ver- leenen van subsidie door het RUk in de kosten van werkverschaffingen te binden aan de voor waarde van aansluiting voor de” ziekteverzeke ring bU de ziekenkas van genoemden Raad van Arbeid. DMrmede wordt voor deze werkverschaffin gen een wUae van verzekering verkregen, wel ke. althans voorshands, het meest tn het be lang der RUksfinanciën wordt geacht. Wanneer gemeenten of andere corporaties, welke werkverschaffingen uitvoeren, in verband met contractueeJe verplichtingen, welke nog loopen. zich voorlooplg niet kunnen Mnsluiten bU de ziekenkas van den Raad van Arbeid te 's-Gravenhage, zal het subsidie in de kosten der ziektepremie voorshands niet worden Inge boet torrijtuigen wenschen en dat deze maatregel daarop gericht te (ook de Minister zegt in de Toelichting van het wetsontwerp, dat dit van invloed zal zUn op den omvang van het auto- moblelverkeer)als dus inderdaad het motor verkeer, In plaats van den vroegeren jMrlUk schen groei van 6 pet., eens een stilstand in groei zou vertoonen. zou dit volgens eenzelfde berekening de schatkist per jaar 4 mlllioen gulden kosten; zou een teruggang van 5 pet. veroorzaakt worden, dan beteekent dit voor de schatkist een nadeellg verschil van 15 mll lioen gulden per jaar. vergelUken bU den toe stand, zoosis deze zonder Verkeersfondswet zich zou ontwikkelen! Immers, in plaats van een vooruitgang In op brengst van 4 mlllioen, boekt men dan een achteruitgang van 3 mlllioen. nadeel dus 7 mUlioen; dc werkgelegenheid wordt ontnomen aan 16.500 arbeiders, hetgeen de openbare kas /16J4 mll'ioen kost; de extra opbrengst van 9 mlllioen, gebaseerd op het tegenwoordige wegverkeer, wordt slechts f S% mlllioen. BUeen genomen staat dus tegenover een extra-heffing van ƒ8 >4 millioen een schadepost van ƒ2344 mlllioen, zoodat het nadeel 15 mlllioen be- draagt. Het Comité Sympathiebetuiging Bemanning Post jager deelt mede: Men zal zich herinneren, dat twee soorten kaarten voor verzending naar Grotteglie be- •chlkbaar zün gesteld: a. kaarten, die in Indlê voorzien zouden worden van een driehoekazegel en vla de lucht mail teruggezonden zouden worden aan de af- ■enders (deze kaarten rijn teruggekomen met den Postjager en hebben Intusschen den af- sender reeds bereikt); b. kaarten, die de Firma Pander en Zn. •ou terugzenden. Indien daarvoor bU haar ct. voor port zou zUn gestort. Gehoopt wa*. dat ook deze kaarten categorie b> als particuliere bagage van de bemanning terug zouden komen met den Postjager, mMr verschillende omriaodigheden hebben dat niet goed mogelUk gemaakt Dank de goede zorgen van den Rotter- damsehen Lloyd sUn *U met een van haar schepen en bloc aan de fa. Pander terugge- Bonden. De afzenders van deze soort kaarten moeten dus nog even geduld oefenen De kaarten zUn onderweg en sullen spoedig arrlveeren Zoodra het schip Mn te. zal het pakket In handen worden gegeven van de firma Pander, die dan onmiddellUk met de terugzending ^uk voor stuk aan de diverse afzenders zal «In vangen. nadat ze van handteekentngen van de bemanning van den Postjager rijn voorzien. Het „Accountantskantoor M. F. Pieters”, dat contröle van de administratie van het Crisis- Comité verricht, te met deze controle over 1933 gereed gekomen en bericht thans het volgende: De netto-ontvangsten bedroegen In 1933In geld f 183 757.77 In bons (voor aankoop van goederen) f 2000.totaal f 185.757.77. Hiervan werd afgedragen aan het N. C. C. te Den Haag f 12.282 48. bluft f 173 475.29. In 1933 kwamen 5931 aanvragen om steun binnen. Hiervan kwamen niet in Mnmerklng 982 aanvragen, aangezien in deze gevallen reeds steun werd ontvangen of de aanvraag om steun werd ingetrokken. Op 31 December 1932 waren nog 451 aanvra gen in behandeling. Door de diverse commissies werden dus 4949 aanvragen aan een nader onderzoek onderwor pen. waarna nog 2623 aanvragen werden afge wezen. In 1977 gevallen werd een gunstige beslissing genomen. Op 31 December 1933 waren nog 349 aanvragen inbehandeling. Gemiddeld werd per geval f 62 0Ö aan steun uitbetMld. Voorts werd nog in vele gevallen raad en steun gegeven, ook al was die niet van gelde- lUken aard De onkosten bedroegen in 1933 f 8 564 be staande uit kantoorhuur. verwarming, electrici- telt, kantoorbehoeften, etc bUdragen aan de gemeente Amsterdam in het salaris van eenige extra ambtenaren van het BurgerlUk Armbe stuur. drukwerk en f 1.075als tegemoetko ming in de onkosten van diverse niet gesaneer de hulpkrachten, vrijwillig werkzaam ten kan tore van het Crisis Comité en van de sub-com- missles. Het totaal van de onkosten te ongeveer 414 pCt. van het totaal der ontvangen bUdra gen. Van de bedragen, die als voorschot werden verstrekt, werd een gedeelte terugontvangen. Men heeft er zich van overtuigd, dat de mid delen, die op grond van de controle per ultimo 1933 aanwezig moesten zUn, ook werkelUk aan wezig waren Donderdagmiddag had de N.V. Ned. Ford Automobiel Fabriek een telefoongesprek met den heer J. A'. van Beeck Calkoen, sprekende uit Umea. waar de Ford-ploeg v. Beeck Calkoen— WeberDikker moet starten. De condities waren op dat moment nog gunstig in Zweden, maar het sneeuwde vrU zwaar. In dien het niet lang doorsneeuwde, achtte de heer van Beeck Calkoen echter zUn kansen om het verelschte gemiddelde van 40 K.M. per uur te halen nog vrü goed. Bleef de sneeuw aanhou den, dan zou het wel zeer moellUk kunnen worden. De ploeg Nyenbandring de BoerWentLie- senbergKrabbenbos meldt, dat het onmoge- lUk bleek vanuit Oslo Kristiansand te bereiken door sneeuw en U» Men te teruggekeerd naar Oslo, doch ten Zuiden van Oslo ingesneeuwd. Er was evenwel nog hoop er weer uit te komen en Oslo te bereiken om van daaruit Zondag middag te starten. BATAVIA. 19 Jan. (Aneta) Pér ultimo November 1933 waren bU de Arbeidsbeurzen onder 3599 Europeanen. Per ultimo October jJ. waren 15.795 arbeidzoekenden Ingeschreven, waaronder 3488 Europeanen. Minister van Financiën, die cr gulden uit hoopt te ontvangen de schade, welke de spoorwegen volgens hun eigen be rekeningen van het wegverkeer ondervinden. De vraag is dus: brengt deze wet bU even- tueele aanneming werkelUk negen millioen gul den meer in de openbare kas? Wie de nieuwe voorgestelde tarieven naast de oude legt en eenvoudig weg het aantal thans belastingbetalende rUwlelen en motorrUtulgen in aanmerking neemt, komt tot de conclusie, dat ’«Ministers becUtering klopt; niettemin leert een nadere beschouwing het tegenover gestelde Allereerst wordt daarom nagegaan, wat rUwiel en auto den staat thans jaarlUks opbrengen Mn belastingen en rechten van den meest ulteenloojjenden aard. Uit een overzicht blUkt. dat het wegverkeer met recht genoemd mag worden de kip welke de gouden eieren legt; een optelling leert, dat op opbrengst dezer gouden eieren bedraagt: Invoerrechten 5.000.000; benzine-lnvoerrech- ten ƒ29.000.000; Personeels belasting ƒ7.000.000: rUwielbelastlng ƒ7.250.000; wegenbelasting ƒ13500.000. overige belastingen ƒ4.500.000, in totaal ƒ66.250.000. Zonder de plannen der Regeering zou de jMrlUksche opbrengst op dit moment dus ge- •chat mogen worden op rond ƒ66.000 000 Aangenomen mag worden, dat. als er geen belemmeringen aan de ontwikkeling van het wegverkeer in den weg worden gelegd, de boven genoemde opbrengst van 66 millioen gulden jaar lUks zal stijgen met 5 A 6 pct., dus met 3>4 8 4 mlllioen gulden. Nu komt de regeering met haar heffing van negen mUlioen en verstoort daardoor ongetwU-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 22