eieren
D
I
De kipi met de gouden
HET VERKEERSFONDS
I
ZATERDAG 20 JANUARI
Belastingaangifte
De Rallye Monte Carlo
Verbeterde controle
Ervaringen in den Ballfan
Financieel nadeel
KAS CRISIS-COMITE
R.K. HANDELSHOOGESCHOOL
De regeeringssubsidie
De overtocht over de Sawa
BIJ EEN HONDERDJARIGE
ERNSTIGE AUTOBOTS1NG
BRUTALE AANRANDING
WERKLOOSHEID IN INDIË
De strijd op de lampenmarkt
Herinneringen
MAJESTEITSSCHENNIS
Aan de gevolgen overleden
Tarief Indische invoerrechten
FRANC SIKORA
KUNST EN KENNIS
MUZIEKFEEST TE FLORENCE
Tentoonstelling by Kley kamp
EXPOSITIES IN DEN HAAG
Werk van A. Breetvelt
H. SIENCKIEWICZ
verboden
In de „voorloopige lijst” der
Nederlandsche Monumenten
Zeven zwssr- en vier licht
gewonden
SYMPATHIEKAARTEN VAN
GROTTAGLIE
tusschen Zuid-Limburgs
heuvelen
GRONINGSCHE MONU
MENTEN
VERSCHULDIGDE ZIEKTEWET-
PREMIE
De geringe voordeelen voor de
Spoorwegen worden opgeheven
door groote nadeelen voor
motor- en rijwiel
industrie
Een eeuw
„Vuur en Zwaard”
Van de Internationale Vereeniging
voor Hedendaagsche Muziek
Ambtsaanvaarding mr. Romme
Nagezien en in orde bevonden
1
ege
1
1
V
lak-
ver
en
Nielsen
cn
Oi
Knudage
van
is
baar wil
Er
O.
t
1
1
In het Staatsblad te afgekondigd de Wet van
29 December 1933. houdende wijziging van het
tarief van invoerrechten in Ned -Indië en be
stendiging voor 1934 van de tUdelUke oncenten
op het gewaagd tarief.
De 55-jarige heer B.. wonende te Heemskerk,
die in het begin dezer week op den Hoogen-
dorperweg aldaar, bU het plotseling oversteken
van den weg door een luxe auto, bestuurd door
den heer P. A. uit Alkmaar, werd aangereden,
te Vrijdagavond aan de gevolgen van de beko
men verwondingen overleden
KRAAK BTEEMANN
Secretaris van den Ned. Bond van
Autobuadleiwtondernemers.
tij
da
wi
ee
toe
ven
Wi
vc
di
te
nl
Si
m
re
in
de
T.
k«
sti
or
ri
di
VI
z<
D
sji
in
kt
*9
d<
be
hl
b
k
3
h
Z
li
k
ve:
zu
n
de
N<
we
V<
ap
tw
vo
lai
I
do
he
ko
ee:
lei
lei
We
sti
mi
n.:
t«
go
Ut
E
1
8
F
g
s
g
t
I
f<
d
K
la;
Ui’
be
wi
bil
wt
th
Hl
mi
be
mi
Over: Het Verkeersfonds.
Wij vragen haar naar haar herinneringen en
zij vertelt ons, moeilijk sprekend, maar met
levendigheid nog. hoe zij van haar geboorte af
geleefd heeft hier In de mijnstreek, tot vóór
vier jaren altijd te Spekholzerheide. Hoe zij haar
eerste H Communie had gedaan in de parochie
kerk te Kerkrade, het eerste jaar, nadat die ge
bouwd' was (De kerk is thans reeds van eer
biedwaardige grijsheid!) Zij noemt ons de na
men van haar communie-bruldjes: alles staat
haar nog levendig voor den geest.
Toen Donderdagavond eenige meirJes-leden
van den R. K. Boerinnenbond van een vergade
ring te Dongen huiswaarts keerden, werden zij
dóór een man achtervolgd. Nadat eenigen reeds
bij huis aangekomen waren, bleef tenslotte een
alleen over. Plotseling werd zij door den ach
tervolger aangegrepen en in een tuin geduwd.
Toen het meisje om hulp riep, ging de aanran
der op de vlucht en wist te ontkomen.
De politie stelt een uitgebreid onderzoek in.
Dit heeft echter tot nu toe nog geen resultaat
opgeleverd.
In den kunsthandel Kleykamp valt een be
langwekkende serie schilderijen en aquarellen
op. van den kunstschilder A. Breetvelt. Het zijn
hoofdzakelijk Indische figuren en voorwerpen
die hU tot onderwerp voor zijn penseel koos. HU
zoekt de vertolking zijner inspiratie in een zui
vere. harmonische weergave van het object Het
best is hjj daarin geslaagd in zijn aquarellen un
teekening-ln-zwart. Met bijzondere voorliefde
koos hU het menschelljk lichaam als gegeven,
daarbij veel aandacht schenkend aan de vol
making van de centrale figuur. Men mist daar
door in sommige doeken wel een* de rust, die,
een goed-opgezette achtergrond aan de hoofd-
partij kan geven. Temeer valt dit op. wanneer
men in doeken als „Waschvrouwen" (no.
deze compositorische verbreedlng wél en uitste
kend vindt toegepast. .Portret Baliër" is on
danks het witte fond, dat te koel aandoet, toch
een meesterstukje van visie en schildertechniek
geworden. Het best lijkt hU ons overigens <n
de eenvoudige vormgeving; enkele naaktstudles,
vooral de blanke. Ujden aan te geforceerde ex
pressie. DaarbU verloren deze doeken onnoodlg
aan karakter, door de aanwending van te zware,
bUna zouden wij zeggen: te vette tinten, waar
door sommige figuren meer op wassenbeelden
lijken dan op menschenflguren. Licht en kleur
vlbreeren daar niet in die eenheid van myste
rieuze beweging, waarin het rhythme onna
speurlijk overgaat tot ontroering bU den toe
schouwer. Dit zjjn ondergeschikte punten,
maar zij werken zeer fnuikend op de bewonder-
ring van het overige goede in dit werk, omdat
*U Juist een zóó teer onderwerp niet mogen
raken. Wie zich toelegt op naaktstudles. doe dit
weerbaar I
MEDAN. 19 Jan. (Aneta) Nabij Tandjong
Morawa botste een autobus, waarachUnlUk als
gevolg van slippen, tegen een Buick op.
behoorende aan den vertegenwoordiger
Goodyaer. den heer Rledhorst. Van de inzit
tenden van de autobus werden zeven personen
zwaar en vier licht gewond. Voor t leven van
drie der zwaargewonden wordt gevreesd.
Van haar elf kinderen vertelt zij, waarvan er
nog zes in leven zijn en waarvan de oudste ook
al 75 jaar teOud worden zit bij mij in de
familie!’'
En dan haar jongste herinneringen, van toen
eenige jaren terug hier in Bleljerheide de nieu
we kerk gewijd was. Toen zij den blsschop ge
zien had en den burgemeester, die haar hadden
toegeknikt, voorbijgaand onder het raam, waar
zij uren had zitten wachten.
Hoe zij zoo oud was geworden? Waarlijk niet
van een gemakkelUk leven. Tot haar vUf-en-
zeventigste jaar had zij op het land gew?rkt
met haar man. En daarna, inwonend bij haar
kinderen, meegeholpen in het huishouden. Op
haar vUf-en-tachtigste jaar zoo vertelt zij
had ze nog twee-en-twintig paar kousen ge
breid. Werken is zalig, en ze zou wel wéér wil
len beginnen. „Alleen een paar nieuwe beenen
en een stok, om de koeien voort te drijven,
mankeeren me.zoo zucht rij.
En wjj denken, als wU afscheid nemen, uit
geleide gedaan door het kleine „ur-enkelchen",
dat ons den weg naar de tram wijst:
„Wie spreekt daar van „zich doodwerken”?
Over de Sawa, de rivier, die Belgrado van
het overige land ten Noorden scheidt ligt geen
brug, of liever de brug te er wel, die Js pas
afgebouwd, maar er te nog geen weg er heen,
zoodat alle verkeer per stoom pont overgezet
moet worden. Om den aanlegsteiger te berei
ken moet men een 3 KM door moerasland
rijden. Dat gaat heel goed, zoolang de grond’
stuf bevroren te. maar nu juist de dool was in
gevallen, beteekende deze rit door het weeke
moeras met een zwaargeladen Rallyewagen
een onherroepelijk wegzinken in den weeken
bodem. Lang hield onze Ford het uit en sleep
te ons met alle bagage, schoppen, houweelen.
takels en wat al niet meer door den weeken
kleigrond heen, maar eindelük bleef hU dan
toch in den weeken bodem steken en zaktqg
de wielen in een oogenblik tot aan de tree
planken in den modder w’eg. Daar was geen
uitkomen meer aan. er moesten paardbn ge
haald worden om den wagen er uit te sleepen.
Met vereende paardekrachten van motor m
van dieren werd de Ford uit de modder ge
trokken. Toen begon een phantastlsche rit over
het kleimoeras door kuilen en door gaten, waar
bij wU alk oogenblik dachten, dat de wagen
zou omslaan. De inhoud van den wagen lag
Intusschen onderstboven door elkaar. Zoo on
geveer drie kilometer duurde dat rouwhrijden
door den weeken moerasgrond en toen ston
den we dan eindelijk aan den oever van de
Sawa met Belgrado aan den overkant. De Ford
had zich nu wel braaf door de modder Ineen
gewerkt. maar er was geen boot om ons over
te brengen. Die varen 's avonds niet meer en
te de hoofdstad van het Yougo-Slavteche rUk
van het noordelijke gedeelte van het land af
gesloten.
Hler^Xonoen slechts overreding en dienaren
helpen, de laatste het meest, begrepen wij en
met een roeibootje liet ik mU naar de overzijde
overzetten, waar de veerpont lag. De kapitein
van de schuit weigerde echter over te zetten;
daarenboven vertelde hU. dat het ook niet meer
ging, het vuur was uit en de machinist naar
huis. Na een ingrUpen van den dichtstbüzUn-
den Forddealer, die we hadden gewaarschuwd,
werd tenslotte de machinist gehaald, de ma
chine onder stoom gebracht en na een klein
uur voeren wij af naar den overkant.
Het heele geval van die extrapont. waarvoor
het vuur expres moest aange’.egd worden en
de machinist uit zUn huis gehaald, kostte 180
dinaren, dat wil zeggen 6 Hollandsche guldens.
Ook dat is Balkaneesch, dat is tenminste een
staaltje van Balkanprijzen.
Het Gerechtshof te 's-Gravenhage vernietig
de het vonnis in kort geding van den President
der Arrondissementsrechtbank te 's-Graven
hage van 25 April 1933 tegen den importeur
der Tungsram-radiolampen in Nederland. Het
Hof gaf een algemeen verbod ten aanzien
van radiolampen. Inbreuk makende op het
Nederlandsche octrooi No. 1654 der Patent Treu-
hand Gesellschaft te Berlijn welk octrooi be
treft de samenstelling van den stroomtoevoer-
draad en onder welk octrooi Philips licentle-
rechten bezit. Bü herhaling zal de importeur
der Tungsram-radiolamp in Nederland een be
drag van 10.per lamp als dwangsom heb
ben te betalen.
vervolging tegen hen wordt ingesteld.
De minister van financiën heeft echter
gemeend, nog voor éénmaal de gelegenheid
te moeten geven om, onder zoo weinig mo--
gelijk bezwarende omstandigheden, onjuiste
aangiften te verbeteren. Van allen, die in
het verleden onjuiste aangiften mochten
hebben gedaan en hun fout vóór 1 Maart
1934 herstellen door van de ontduiking
nNÈdedeeling te doen aan den Inspecteur,
zal niet meer worden gevorderd, dan de
enkelvoudige belasting over het belasting
jaar of de belastingjaren, waarvoor de aan
gifte onjuist is geweest. Daarbij zal niet
verder worden teruggegaan dan tot het be
lastingjaar 19311932. Heffing van verhoo-
ging blijft dus achterwege, terwijl straf
vervolging niet zal worden ingesteld. Dit
zal ook het geval zijn. Indien op het tijd
stip, waarop de mededeeling van de ont
duiking wordt gedaan, de Inspecteur de on
juistheid van de aangifte reeds vermoedde
ftf op het spoor mocht zijn gekomen en den
belastingplichtige tot het verstrekken van
inlichtingen of tot het geven van inzage
van boeken en bescheiden mocht hebben
uitgenoodigd en zelfs ook dan. Indien de
verbetering een aangifte van een overledene
zou betreffen, en de onjuistheid uit een in
te dienen successie-memorie aan het licht
zou komen. Men vestigt er echter nadruk
kelijk onze aandacht op, dat op deze gun
stige regeling geen aanspraak zal kunnen
maken
a. hij, tegen wien, blijkens door den In
specteur gedane schriftelijke mededeeling,
een navordering van belasting Joopende te;
b. hij, te wiens aanzien het openbA&r ml- 4
nlsterie is verwittigd, dat de aangifte op- 1
zettelijk onjuist of onvolledig is gedaan;
c. hl], die zich op of na 1 Maart 1934 aan
meldt; d. hij, die zich vóór dien datum
heeft aangemeld, doch zijn betrekking tot
den fiscus toch nog niet geheel in het reine
heeft gebracht.
Kan de belastingplichtige het bedrag van
de te weinig geheven belasting bezwaarlijk
dadelijk en ineens voldoen, dan kan hij in
overleg treden met den ontvanger, om ’t ver
schuldigde op eenigszins langen termijn
aan te zuiveren.
feld dezen groei in ernstige mate; zelfs bij een
optimistische schatting zal de terugslag allicht
toch zoodanig zUn. dat de groei teruggebracht
wordt van 5 i 6 tot b.v. 2 pCt. In dat geval
verliest de RUksschatkist. samen met die der
gemeenten, mathematisch zeker 2 3 van het
genoemde bedrag van ƒ344 4 mUlioen, dus
circa 244 mUlioen ZU wint dus met haar nieu
we wet geen 9 mUlioen, doch slechts 644 mU-
aangegeven door een jaartal, en overigens
door een eeuweijfer. gevolgd door A of B ter
aanduiding van de eerste of tweede helft eener
eeuw, of door a, b. c, d. om een der vieren-
deelen van de eeuw aan te wUzen.
Een chronologisch overzicht der voornaam
ste bouwwerken, een register van kunstenaars
en ambachtslieden. Ingedeeld volgens hun vak
ken. een van geslachte- en persoonsnamen en
een topografisch register besluiten het boek.
Zooals de titel aanduldt, draagt dit werk een
voorlooplg karakter.
De regeering van Polen heeft den roman
„Vuur en Zwaard” van H. Sienckiewicz. verbo
den. Dit bericht wekt eenige verwondering, om
dat Sienckiewicz, de schrijver om. van ..Quo
Vadte” door de Polen wordt vereerd ate een
groot nationaal letterkundige van wereld-be
treken!*.
ropeesche
menach.
De dame protesteerde tegen de uitlatingen
van den man, doch toen deze er mede voort
ging, riep zU een hoofdagent, die G. meenam
naar het politiebureau.
.BANDOENG, 19 Jan. (Aneta) G. te door
de politie voorlooplg aangehouden wegens ma
jesteitsschennis, gepleegd in een Chineeachen
toko, in bUzUn van eenige Chlneezen. een Eu-
dame en een Europeesch jong-
Mag ik even een kantteekenlng maken op
bet ingezonden stuk van den heer Brugman in
uw blad
Ik begrijp dat stuk niet goed, want het is mU
een oorzaak van groote blijdschap dat uw blad
in een redactioneel artikel krachtig stelling
heeft genomen tegen het verkeersfonds De argu
mentatie was zóó juut, dat ik dit stuk 15 Januari
In ons blad .De Autobuadlenst” hoop over te
nemen. Benig verwilt aan R K. bladen of partij
is dus m l. geheel misplaatst.
De heer Brugman maakt als htt de wilde rij
der IJ door het uitoefenen van een autobusdienst
zonder vergunning wil vergoelijken twee fouten.
Ten eerste ia die „wilde vaart” niet geopend
direct nadat in Rotterdam de locale autobua
dlenst-ondernemen waren verdreven door de ge
meentelijke tram-exploitatie
Daar liggen zeker een paar jaren tusschen.
In de tweede plaats worden die wilde diensten
niet uitgeoefend door vroegere Rotterdamache lo
cale sutobusdlenst-ondememers, die, omdat ze
verdwijnen moeten met hun materiaal, geen raad
wisten De dienst wordt ultgeoefend In hoofdzaak
door een mijnheer v. Z. die nimmer vroeger een
autobusdienst exploiteerde.
De vroegere locale ondernemers hebben, dank
zij de medewerking van den Ned. Bond van
Au tobusdlenstondememers. voor het meerendeel
een behoorlijke vergunning. o.a. de heer Meur,
die de bekende diensten naar Htlleeersberg en
Terhegge exploiteert Klein jan. die op Schie
dam rijdt enz. Er is slechts een ondernemer die
reeds een vergunnlne voor een Interlocale UJn
had zoo dwaas geweest om aan de wilde rilderii
even mede te doen. Begrijpelijkerwijze noem ik
geen namen.
Ten derde herinner ik mil niet, dat In al de
laren dat ik autobuszaken voor Ged Staten en
Raad van Staten heb behandeld, er ooit een aan
vraag AmsterdamRotterdam is geweest. Dat is
ml. dus niet het geval. Slechte hebben Oebr.
Robert te Apeldoorn eens getracht de Ujn Am
sterdamDen Haag te verkrijgen, hetwelk mis
lukte.
Het spreekt vanzelf, dat als men in het open
baar wil schrijven over autobussen, to urine™ ra,
of wilde diensten, men goed op de hoogte moe*
zUn. daar men anders zUn doel voorbU schiet.»
Niet dasrln ligt de kracht btl de bestrijding van'
het verkeersfonds. Die ligt alléén In de argu
mentatie als b.v. in uw dsstllds verschenen arti
kel gegeven
Het twaalfde Internationale muziekfeest der In
ternational Society for Contemporary Music tal
van 2 tot en met 7 April te Florence plaats
plaats vinden.
Er worden drie internationale concerten ge
geven, één voor orkest- en twee voor kamer
muziek ZU bevatten de volgende werken:
Voor orkest: Mouvement, symphonlque no. 3
van Arthur Honegger (Zwitserland), Concerto
per pianoforte (mano sinistra) ed orchestra van
Ravel (FankrUk), drie fragmenten voor zang on
orkest uit de opera „Wozzeck" van Alban Berg
(Oostenrijk), Rapsodia voor viool en orkest van
Bartók (Hongarije), Psalm voor sopraan en
orkest van Markevltch (Rusland) en Suite voor
orkest „Turkmenia" van Boris Schechter (Ver.
Staten).
Voor kamermuziek: suite voor trompet, saxo
foon basclarlnet en piano van Rud. Holzmann;
trio 'voor Heckelphon, alt en plano van Hinde
mith.
Joego-Slaviè: Vier liederen voor contra-alt tn
strükkwartet van Slavko Osterc
DenemarkenPiano-sonate van
Riteager.
OostenrUk: Strijkkwartet van Leopold Spin
ner; vUf liederen met pianobegeleiding van H.
E. Apostel.
Frankrijk: Kwartet voor fluit, hobo, clarinet
en piano van Jean Franccalx; strijkkwartet van
Henri Martelll.
Zweden: Stnfonietta voor strUkorkest
Lars Erik Larsson.
Engeland: Fantasie vdbr hobo, viool, alt en
cello van Benjamin Britten.
Hongarije: Trio voor plano, viool, cello van
Henrik Neugeboren.
Zwitserland: Cantate voor mezzo, fluit, hobo,
d'amore. luit, viola d'smore, viola da gamba en
cello van Richard Sturzenegger.
Tsjecho-SlowakUe: Toccata quasi una fanta
sia voor plano van Alois Haba. De Itallaansche
sectie geeft voorts een orkestconcert, onder lei
ding van Casella en een kamermuzlek-concert,
waarop werken gebracht worden van Alfano,
Castelnuovo Tedesco, Casella, Dalia plccola, Qo-
en in 1909 heeft ze haar gouden brui
loft gevierd."
Ineengedoken zat ze bij de kachel op haar
slaapkamer, die ze niet meer verlaat, de weduwe
Lejeune, die we ter gelegenheid van haar'aan
staanden honderdsten verjaardag eens hebben
opgezocht te BleUerheide. waar zU Inwoont bU
haar dochter, zelf reeds een bejaarde vrouw.
De vingers geklemd om haar rozenkrans, den
mond prevelend In onhoorbaar gebed, zoo trof
fen we !uar aan. Maar krachtig was nog de
handdruk, waarmee ze onze felicitatie In ont
vangst nam. ofschoon het lang duurde, voor we
haar onze wenschen en het doe! onzer komst
hadden duidelijk gemaakt: de oude vrouw te
wat hardhoorig. Ook het feit, dat de conversa
tie van één zUde in het Zuid-Limburgsch ge
voerd werd, strekte niet om he^ onderhoud te
vergemakkelUken.
Een moeilijk iets voor een nlet-geboren Lim
burger, dat taaltje; met den schoonzoon, die
ons open deed, hadden we het in het Duitsch
gejnrobeerd. maar toen we in plat-Kerkraadsch
ten antwoord hadden gekregen: Dat Hollandsch
versta ik niet zoo goed, hadden we ook deze po
gingen maar opgegeven.
Honderd jaren zUn haar gegeven geweest
twee geslachten heeft zU zien voorbUgaan. Wie
zal, als deze vrouw, het onbestendige van al
het aardsche, zoo uit eigen ervaring kennen?
Wel heeft zu zich altUd in een kleinen kring
bewogen: haar herinneringen beperken zich tot
haar naaste omgeving, maar zUn het ten slotte
niet die belevenissen, waarvan wU het meeste
leeren? Van hen, met wie zü vroeger omging,
te geen meer in leven; die haar omringen. zUn
veel jonger dan zU. en nu slUt zU haar dagen
in gesprek met God. van Wien zU niet
meer is, of sjoelend met haar zevenjarig achter
kleinkind, dat schooltje met haar speelt
daarbij zelf als onderwijzeres optreedt.
In een uitvoerig schrijven wUden de A.N.W.B..
de B.B.N. en de K.N.A.C. een beschouwing aan
de financieele zUde van' het wetsontwerp tot
instelling van een Verkeersfonds. Want dit
wetsontwerp te ei» niet alleen een van den Mi
nister van Waterstaat, maar ook een van den
-- er negen mlllioen
Aan een schrijven van mr. P. H. L. Lam
berts Hurrelbrinck ontleenen wU nog het vol
gende, wat een goed beeld geeft van de groote
moeilijkheden, de deelnemers aan de Rallye In
den Balkan hebben te overwinnen:
WU zUn dan den Balkan binnengereden en
ondze ondervindingen waren werkelUk echt
Balkaneesch. Het begon reeds aan de Hongaar-
sche grens waar enkele behulpzame soldaten
onze papl-ren afteekenden en ons daarna aan
het verstand ■brachten, dat wU nu nog eens 5
kilometer terug moesten rijden, om hun werk
door een booger en te laten controleeren Aan
de Ycego-Blavlsche grens precies hetzelfde, al
leen moesten wij daar 4 H K.M. van onze orute
afwUken en een soldaat in den wagen meene
men. die allergevaarlijkst gewapend was. Op
zichzelf echter was J>U een zeer welwillende
soldaat, die Duitsch sprak en alle kroegen )n
het dorpje afliep om zUn superieur te zoeken,
die zUn definitief stempel op onze papieren
moest drukken. Toen de man eindelUk gevon
den was en zun werk verricht had. lag Yoego-
Slavié voor ons open. De wegen waren over het
algemeen goed, maar zóó voi boerenwagens met
schrikachtige paarden, dat 'er aan ópschieten
niet te denken viel. Aan die brave Hongaar-
sche paardjes kan men deze schrikachtigheid
nu eenmaal niet kwalUk nemen. Een auto zien
zU nooit en hun voerman, gehuld In een langen
leeren. met schaapsvQKgevoerden en met rose
linten afgezetten jas. ligt getfoonljjk op 4jn
wagen te slapen, tenminste wanneer hU niet
zingt omdat hU dronken te.
Een aanrijding met zoon boerenkar koste
ons een onzer mistlampen. Door de schok werd
de voerman eerder dan anders wakker en toen
hU bemerkte, dat zUn paarden onheil gesticht
hadden, legde hU de zweep er over en reed
snel weg. WU hadden dien dag tot Mn Nis,
een 90 KM. van de BulgMrsche grens willen
doorrijden. mMr verder dan Belgrado zUn wij
niet gekomen. De oorzaak daarvan was ook
weer echt Balkaneesch.
Om het volgen, van de prestaties der 26 Ford-
rijders (waarvan 10 Nederteuidsche) gemakke
lUk te maken, heeft de Nederlandsche Ford-
automoble'fabriek een landkaart laten druk
ken met ■'en vel vlaggen (die uitgeknipt en om
een speld geplakt kunnen worden) met de
nummers der deelnemeis er op.
Op Maandag 29 Januari te 4 uur zal Mr.
C. P. M. Romme. lector In de sociale wetge
ving aan de R. K. Handelshoogeschool, Hooge-
school voor Economische en Sociale Weten
schappen. te Tilburg. zUn ambt aanvaarden
met een openbare les in het auditorium van
het Conservatorium van de R. K. Leergangen.
Bosscheweg 438.
erschenen is deel XI van de Voorloopige
LU»t der Nederlandsche Monumenten van
Geschiedenis en Kunst, betrefiende de
provincie Groningen. Dit deel, het laatste
van de „Voorloopige Lüst der Nederlandsche
Monumenten van Geschiedenis en Kunst", is
samengesteld door dr. M. D Ozinga, commies
bU het RUksbureau voor de Monumentenzorg
die daartoe in de jaren 1931 tot en met 1933
de provincie Groningen heeft bereisd. De
secretaris van de voormalige afdeellng A der
RUkscommissie voor de Monumentenzorg, dr.
E. J. Hasllnghuis, heeft' toezicht op de redactie
van den tekst gehouden.
De monumenten zUn In deze JUst gerang
schikt volgens de gemeenten. In welke zU voor
komen deze laatste zUn tn alphabetteche volg
orde geplMtst naar de schrijfwUze der woor-
denlUst van het Aardrijkskundig Genootschap.
Binnen elke gemeente geschiedt de vermelding
van de monumenten volgens deze indeellng
a) voorhistorische, Romelnsche en oud-Oer-
maansche monumenten; b) verdedigingswerken;
c) bruggen, sluizen, standbeelden en andere
gedenkteekenen. kruisen, pompen, grenssteenen.
enz.; d) wettelUke openbare gebouwen;
e) kerkelUke gebouwen; f) gebouwen van lief
dadigheid, wetenschap en kunst; g) particu
liere gebouwen; h) musea, particuliere ver
zamelingen, varia.
Aan de vermelding van de monumenten zUn
toegevoegd: een opsomming van hun voor
naamste onderdeelen. enkele historische ge
gevens. voor zoover die In voor de hand lig
gende literatuur werden gevonden en betrouw
baar geacht en een dateering, waar mogelUk,
Deze Pooteche schilder heeft een goed oog
voor de natuur der dingen, hU verwringt ze
niet en al te de opgave die hU er aan stelt
zeker niet de eenvoudigste. zU verdraagt In het
meerendeel van zUn werk de spanningen, waar
in hU zUn objecten stelt. In zUn aquarellen is
hU wat losser van streek, dan In de doeken;
de weerstand van het materiaal te hem daarin
op sommige momenten te sterk. Toch gelooven
wU, dat zUn kracht in de schilderijen ligt, doe
ken al* „Balalalka-speler”. het „Carnaval”-
meisje en de „Stikstof-fabrieken" bewijzen dit.
Zoodra hU zich teat verleiden om den trek naar
het allegorische te volgen, zooals in „Winter",
„Het LUden" en de „BUbellezer” wordt zijn werk
uitdrukkingloos en onbezield. HU heeft daarin
het conflict niet kunnen omspannen en tot ver
antwoording brengen. Uit het geëxposeerde ma
ken wU op. dat hU zich het best kan bepalen
bU den eigen inhoud van zUn onderwerp. In de
jxirtretten blijkt dit het sterkst bU een enkele
ervan te hU geslaagd in de vitale weergave van
een karakter, zooals in ..Zelfportret", „Archi
tect H" en het moederlUke „BU de Bron”. De
beeltenis van „Werkelooee”, „MUn Vader” en
„Z. Exc. W. B." hebben iets kouds. Iets clown
achtigs; opk in de naakststudles heeft hU dit
koele en al te strakke niet geheel overwonnen,
al vergoedt daar de compositie wel let*. BU ^en
scherper beperking van zUn talent, tot wat bin
nen zUn geestelUke macht ligt en een zuiverder
Instelling van zijn visie op elementaire onder
deelen. kan hU de opvlucht eenmMl maken,
waarvan het mysterie van licht en diepte, dat
hier en daar door zUn onderwerp heenbreekt.
de gegronde factoren duidelUk waarneembaar
maakt. v. O.
e Regeering heeft een uitstekenden
maatregel genomen, om onjuiste be-
lasting-aangifte te verbeteren. Naar
de N. R. Crt. n.l. vernam, deelde de minister
van financiën aan de inspecteurs der belas
tingen mede,'dat alle aanschrijvingen wor
den ingetrokken om een tegemoetkomende*
houding aan te nemen jegens personen, die
de belastingadministratie met de door hen
begane ontduikingen van inkomstenbelas
ting en van vermogensbelasting geheel uit
eigen beweging in kennis stellen. Dit kit
hierin, dat bij de uitvoering van de nieuwe
belastingen (b.v. omzetbelasting, belasting
naar het vermogen van instellingen van de
doode hand) gegevens ter kennis van de
belastlng-administratie komen, die dienst
baar worden gemaakt aan de contröle van
de aangiften voor de belastingen naar het
inkomen en vermogen. Deze contröle kan
voor hen, die in het verleden onjuiste aan
giften van hun Inkomen of vermogen heb
ben gedaan en die de tot nu toe geboden
gelegenheid om hun aangiften „vrijwillig"
te verbeteren, ongebruikt lieten voorbij
gaan, zeer ernstige gevolgen hebben. Niet
alleen zal bij ontdekking van de fraude de
te weinig geheven belasting met viervou
dige verhooging worden nagevorderd, maar
bovendien loopery zij de kans, dat eep straf-
Deze kaarten worden door de Official Ford
Dealers, Sub- en Service Dealers hier te lande
in hun étalages opgehangen. Ook aan alle Am
bachtscholen, Mlddelb. Techn. Scholen en Hoo-
gere Burgerscholen voor Jongens te een aantal
gezonden ter verdeellng onder de daarvoor in
aanmerking komende leerlingen, die de rijders
op hunne diverse routes willen „volgen."
Hoen gulden.
Maar ook dit te niet waar; in werkeUjkheld
zal de schatkist er vermoedelUk op achteruit
gaan. Immers, de auto brengt het RUk niet
alleen belasting op, maar geeft ook werk en de
fiets eveneens.
Naast de beroepschauffeurs en de personen,
werkzaam in garages, den auto-, banden- en
benzlne-handel en het carrosserie-, lak- »n
achildersbedrUf, de rUwielfabricage en -handel,
zUn nog vele groepen van personen aan te wU
zen, wier bestaan ten nauwste verbonden »s
aan het motorverkeer.
Ten ein ie onze berekeningen niet te inge
wikkeld te maken, beperken wU ons evenwel tot
die groepen, waarvan vrU nauwkeurige gege
vens bekend zUn, ten deele op grond van het
aantel aanwezige auto’s, ten deele uit de ge
gevens der betrokken organisaties. WU komen
dan tot het volgend aantal personen, wier ar
beid afhangt van het aantal aan het wegver
keer deelnemende motorrijtuigen en rUwie’.en.
chauffeurs van autobussen 6000; chaffeurs
van vrachtauto's 60.000; chauffeurs van huur
auto’s IO.G'iO; chaffeurs van jaarticulleren, be
stellers e.L 10.000, werkzaam in garages 15.000;
werkzaam in den handel, carrosseriebouw e.d.
30.000; werkzaam bU wegenbouw en bruggen
bouw 7000; diversen 7000 in totaal 135.000.
Het totale aantal belanghebbenden nadert
dus de 153.000.
De groei van dit aantal werknemers houdt
vanzelfsprekend gelUken tred met het rUwiel
en motorverkeer. BU een jMrlUkschen groei
van het aantal motorrUtulgen met 6 pet. geeft
dus het wegverkeer ieder jaar ojynleuw 6 pCt
van 180.000 of rond 9000 nieuwen arbeidskrach
ten werk; brengt de regeering door haar be
lemmerende mMtregelen dezen groei terug tot
2 pet., dan beteekent dit, dat 6000 werkioozen
de anders voor hen beschikbare betrekking niet
krugen en Mngewezen sullen zUn op den
„steun", hetgeen jaarlUks ongeveer 8S mll
lioen gulden zal koeten.
Hiermede zal de 9 mlllioen, welke extra ge-
heven worden, du* vrUwel geheel weer verlo
ren gaan; de schatkist zal uitelndelUk niets
gebaat blUken bU de verhooging harer heffin
gen! De vrees te zeker gewettigd, dat de regee
ring alsdan met nieuwe heffingen zal komrn.
Misschien zal men aanvoeren, dat bU den
evenbedoelden teruggang van het motorverkeer
het spoorwegvervoer zal stUgen (waardoor het
verlies zou dalen), doch dit kan slechts van
geringe beteekente zUn, omdat het motorver
keer nu eenmaal, uit hoofde van zUn speciaal
karakter, vervoer geschapen heeft, dat zeker
niet automatisch door het railtransport over
genomen kan worden.
Bovendien In bovenstaande berekening te
aangenomen, dat de groei toch nog U jx:t. zal
*Un. Het is echter bekend, dat de spoorwegen
een absoluten teruggang van het aantal mo-
rinl. Mallepiero, Mulé, Laborca,
Pizzetti.
De concerten vinden plaats in het Teatro Co-
munale te Florence het Palazzo Chlgi te Siena
en het Palazzo Vecchio te Florence. Bezoeken
aan de Uffici en Pittl, eenige teas en tuinfees
ten vullen het grogramma aan.
Inlichtingen zUn te verkrijgen bU het secreta
riaat der I. 8. F. C. M. te Londen E. C. 4, War
wick Square.
Op vragen van den heer Hlemstra in
met de voor het jaar 1934 van Regeer:
aan de gemeentebesturen gestelde v<
de voor het verkrijgen van subsidie In een ge
deelte der voor verzekerden in werkverschaffing
verschuldigde ziektewetpremle, heeft minister
Slotemaker de Bruine geantwoord, dat uitge
oefende aandrang niet in strUd kortit met de
bepalingen van de Ziektewet; de in die wet
aan den werkgever gegeven vrije keuze van het
verzekeringsorgaan blUft in het algemeen ge
handhaafd.
In verband evenwel met het ultzonderlUk ka
rakter der materie en met de regeling, getrof
fen met den Raad van Arbeid te 's-Gravenha
ge omtrent teruggave van voor verzekerden In
werkverschaffing te veel betaalde premién, heeft
de minister het wenschelUk geacht, om het ver-
leenen van subsidie door het RUk in de kosten
van werkverschaffingen te binden aan de voor
waarde van aansluiting voor de” ziekteverzeke
ring bU de ziekenkas van genoemden Raad van
Arbeid.
DMrmede wordt voor deze werkverschaffin
gen een wUae van verzekering verkregen, wel
ke. althans voorshands, het meest tn het be
lang der RUksfinanciën wordt geacht.
Wanneer gemeenten of andere corporaties,
welke werkverschaffingen uitvoeren, in verband
met contractueeJe verplichtingen, welke nog
loopen. zich voorlooplg niet kunnen Mnsluiten
bU de ziekenkas van den Raad van Arbeid te
's-Gravenhage, zal het subsidie in de kosten
der ziektepremie voorshands niet worden Inge
boet
torrijtuigen wenschen en dat deze maatregel
daarop gericht te (ook de Minister zegt in de
Toelichting van het wetsontwerp, dat dit van
invloed zal zUn op den omvang van het auto-
moblelverkeer)als dus inderdaad het motor
verkeer, In plaats van den vroegeren jMrlUk
schen groei van 6 pet., eens een stilstand in
groei zou vertoonen. zou dit volgens eenzelfde
berekening de schatkist per jaar 4 mlllioen
gulden kosten; zou een teruggang van 5 pet.
veroorzaakt worden, dan beteekent dit voor
de schatkist een nadeellg verschil van 15 mll
lioen gulden per jaar. vergelUken bU den toe
stand, zoosis deze zonder Verkeersfondswet zich
zou ontwikkelen!
Immers, in plaats van een vooruitgang In op
brengst van 4 mlllioen, boekt men dan een
achteruitgang van 3 mlllioen. nadeel dus 7
mUlioen; dc werkgelegenheid wordt ontnomen
aan 16.500 arbeiders, hetgeen de openbare kas
/16J4 mll'ioen kost; de extra opbrengst van
9 mlllioen, gebaseerd op het tegenwoordige
wegverkeer, wordt slechts f S% mlllioen. BUeen
genomen staat dus tegenover een extra-heffing
van ƒ8 >4 millioen een schadepost van ƒ2344
mlllioen, zoodat het nadeel 15 mlllioen be-
draagt.
Het Comité Sympathiebetuiging Bemanning
Post jager deelt mede:
Men zal zich herinneren, dat twee soorten
kaarten voor verzending naar Grotteglie be-
•chlkbaar zün gesteld:
a. kaarten, die in Indlê voorzien zouden
worden van een driehoekazegel en vla de lucht
mail teruggezonden zouden worden aan de af-
■enders (deze kaarten rijn teruggekomen met
den Postjager en hebben Intusschen den af-
sender reeds bereikt);
b. kaarten, die de Firma Pander en Zn.
•ou terugzenden. Indien daarvoor bU haar
ct. voor port zou zUn gestort.
Gehoopt wa*. dat ook deze kaarten categorie
b> als particuliere bagage van de bemanning
terug zouden komen met den Postjager, mMr
verschillende omriaodigheden hebben dat niet
goed mogelUk gemaakt
Dank de goede zorgen van den Rotter-
damsehen Lloyd sUn *U met een van haar
schepen en bloc aan de fa. Pander terugge-
Bonden.
De afzenders van deze soort kaarten moeten
dus nog even geduld oefenen De kaarten zUn
onderweg en sullen spoedig arrlveeren
Zoodra het schip Mn te. zal het pakket In
handen worden gegeven van de firma Pander,
die dan onmiddellUk met de terugzending ^uk
voor stuk aan de diverse afzenders zal «In
vangen. nadat ze van handteekentngen van de
bemanning van den Postjager rijn voorzien.
Het „Accountantskantoor M. F. Pieters”, dat
contröle van de administratie van het Crisis-
Comité verricht, te met deze controle over 1933
gereed gekomen en bericht thans het volgende:
De netto-ontvangsten bedroegen In 1933In
geld f 183 757.77 In bons (voor aankoop van
goederen) f 2000.totaal f 185.757.77. Hiervan
werd afgedragen aan het N. C. C. te Den Haag
f 12.282 48. bluft f 173 475.29.
In 1933 kwamen 5931 aanvragen om steun
binnen. Hiervan kwamen niet in Mnmerklng
982 aanvragen, aangezien in deze gevallen reeds
steun werd ontvangen of de aanvraag om steun
werd ingetrokken.
Op 31 December 1932 waren nog 451 aanvra
gen in behandeling.
Door de diverse commissies werden dus 4949
aanvragen aan een nader onderzoek onderwor
pen. waarna nog 2623 aanvragen werden afge
wezen.
In 1977 gevallen werd een gunstige beslissing
genomen. Op 31 December 1933 waren nog 349
aanvragen inbehandeling.
Gemiddeld werd per geval f 62 0Ö aan steun
uitbetMld.
Voorts werd nog in vele gevallen raad en
steun gegeven, ook al was die niet van gelde-
lUken aard
De onkosten bedroegen in 1933 f 8 564 be
staande uit kantoorhuur. verwarming, electrici-
telt, kantoorbehoeften, etc bUdragen aan de
gemeente Amsterdam in het salaris van eenige
extra ambtenaren van het BurgerlUk Armbe
stuur. drukwerk en f 1.075als tegemoetko
ming in de onkosten van diverse niet gesaneer
de hulpkrachten, vrijwillig werkzaam ten kan
tore van het Crisis Comité en van de sub-com-
missles.
Het totaal van de onkosten te ongeveer
414 pCt. van het totaal der ontvangen bUdra
gen.
Van de bedragen, die als voorschot werden
verstrekt, werd een gedeelte terugontvangen.
Men heeft er zich van overtuigd, dat de mid
delen, die op grond van de controle per ultimo
1933 aanwezig moesten zUn, ook werkelUk aan
wezig waren
Donderdagmiddag had de N.V. Ned. Ford
Automobiel Fabriek een telefoongesprek met den
heer J. A'. van Beeck Calkoen, sprekende uit
Umea. waar de Ford-ploeg v. Beeck Calkoen—
WeberDikker moet starten.
De condities waren op dat moment nog gunstig
in Zweden, maar het sneeuwde vrU zwaar. In
dien het niet lang doorsneeuwde, achtte de heer
van Beeck Calkoen echter zUn kansen om het
verelschte gemiddelde van 40 K.M. per uur te
halen nog vrü goed. Bleef de sneeuw aanhou
den, dan zou het wel zeer moellUk kunnen
worden.
De ploeg Nyenbandring de BoerWentLie-
senbergKrabbenbos meldt, dat het onmoge-
lUk bleek vanuit Oslo Kristiansand te bereiken
door sneeuw en U» Men te teruggekeerd naar
Oslo, doch ten Zuiden van Oslo ingesneeuwd.
Er was evenwel nog hoop er weer uit te komen
en Oslo te bereiken om van daaruit Zondag
middag te starten.
BATAVIA. 19 Jan. (Aneta) Pér ultimo
November 1933 waren bU de Arbeidsbeurzen
onder 3599 Europeanen. Per ultimo October jJ.
waren 15.795 arbeidzoekenden Ingeschreven,
waaronder 3488 Europeanen.
Minister van Financiën, die cr
gulden uit hoopt te ontvangen de schade,
welke de spoorwegen volgens hun eigen be
rekeningen van het wegverkeer ondervinden.
De vraag is dus: brengt deze wet bU even-
tueele aanneming werkelUk negen millioen gul
den meer in de openbare kas?
Wie de nieuwe voorgestelde tarieven naast
de oude legt en eenvoudig weg het aantal thans
belastingbetalende rUwlelen en motorrUtulgen
in aanmerking neemt, komt tot de conclusie,
dat ’«Ministers becUtering klopt; niettemin
leert een nadere beschouwing het tegenover
gestelde Allereerst wordt daarom nagegaan,
wat rUwiel en auto den staat thans jaarlUks
opbrengen Mn belastingen en rechten van den
meest ulteenloojjenden aard.
Uit een overzicht blUkt. dat het wegverkeer
met recht genoemd mag worden de kip welke
de gouden eieren legt; een optelling leert, dat
op opbrengst dezer gouden eieren bedraagt:
Invoerrechten 5.000.000; benzine-lnvoerrech-
ten ƒ29.000.000; Personeels belasting ƒ7.000.000:
rUwielbelastlng ƒ7.250.000; wegenbelasting
ƒ13500.000. overige belastingen ƒ4.500.000, in
totaal ƒ66.250.000.
Zonder de plannen der Regeering zou de
jMrlUksche opbrengst op dit moment dus ge-
•chat mogen worden op rond ƒ66.000 000
Aangenomen mag worden, dat. als er geen
belemmeringen aan de ontwikkeling van het
wegverkeer in den weg worden gelegd, de boven
genoemde opbrengst van 66 millioen gulden jaar
lUks zal stijgen met 5 A 6 pct., dus met 3>4 8
4 mlllioen gulden.
Nu komt de regeering met haar heffing van
negen mUlioen en verstoort daardoor ongetwU-