De strijkstok Het oordeel deskundigen van Bij Schrale Lippen Pürol Wat brengt het verkeersfonds? Fraude te Wijchen TER ORIËNTATIE POSTZAK VERDWENEN Vier communisten doodgeschoten T I I ZATERDAG 3 FEBRUARI van x Het wegenfonds in De Bedrjjfaautohoudera gevaar Ambtenaar aangehouden Het Verkeerafonda Geen audiëntie Belaatingverhooging Steun aan de tuinders het Prijzen van haring De dwijnen De zeeviaacherjj in Januari HET STUCADOORSBEDRIJF BOKSEN de Bataafache Een nieuwe landelijk contract Tribune ingestort Dr. L. O. Kortenhorst De toealag over 1933 wordt niet onbelangrijk verhoogd Secretarie der Gemeente aangehouden Het fonda beoogt financiering weg- en railverkeer uit één potje De bezoldigingsherziening in Indië Sara Scuderi als „Tosca” geschilderd ARNHEMSCHE BURGER WACHT ROODE DUIVELS— ZWALUWEN De Amerikaansche kampioen schappen SchmelingPaolino I Poolsche inzending op de Jaarbeurs Mfcchinisten-examen Gevlucht op weg naar politiebureau R.K. Werkgever a „Stormer” zal ver- Veilig verkeer Naar Alexandria Wegen en werkloosheid Academische Examens Geen fascisten er by Inspectietocht voor Het elfta^ der Belgen De Kon. Automobiel Club Wat de voorzitter wil. Ed. Bergama i V S] vangen een Edo Bergsma, voorzitter van den AJi.W3. der alle BadJou in Naar wy vernemen heeft de regeering het voornemen, met het oog op de uiterst moeliyke omstandigheden waarin de tuinbouw verkeert, den toeslag over 1933. waarvoor een bedrag van 5 000.000.uit de schatkist beschikbaar was gesteld, nog met een niet onbelangrijk bedrag te verhoogen. Hiervan mag worden verwacht, dat de over- gang tot den nieuwen oogst voor tulnbedrljven er belangrijk door zal worden verlicht. J willen vasthouden aan de gedachte van bestemmlngsbelasting en dus aan het We- jnds. maar overigens niet principieel stel- nemen tegen maatregelen tot schraging 's Rijks schatkist, mits deze niet naar onze uiging averechts zullen werken en mits zl^ on „rechtsgevoel” niet In strijd zijn. er werden wij zeer nieuwsgierig, doch de Edo Bergsma glimlachte eens. r moeten, meende hij. nog een paar dingen vergadering te zeggen overblijven, die nog in alle couranten hebben gestaan.” H. Exc. de Biaschop van Haarlem zal de nde week alléén Donderdag en Zaterdag intle verleenen. de ia de n, et at it is n. ut' ■M >b De heer P. E. Peaux, die destijds een krach tige actie heeft gevoerd voor de totstandko ming van het Wegenfonds, zeide ons, toen wij een te BATAVIA. 2 Febr. (Aneta) Naar uit Vdks- raadkrlngen wordt vernomen, zal voor de be handeling van het Herziene Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Landsdienaren, een motie van ojde worden voorgesteld, welke beoogt dit Herziene Be zoldigingsbesluit niet in te voeren alvoren nader overleg heeft plaats gehad over een nadere Her ziening en In afwachting daarvan hoogstens 25 pet. korting In te voeren. De Fransche tennlsploeg, die zal uitkomen op de Amerikaansche tenniskampioenschappen op overdekte banen is als volgt samengesteld: Borotra, Bouasua, Merlin en Feretl Volgens de mededeeling van den manager van Max Schmeling zal de Duitsche zwaarge wicht ex-wereldkampioen op 8 April aa. te Bar celona tegen Paollnl uitkomen. Het contract voor dit gevecht ia reeds getee- kend. Op 13 Februari bokst Schmeling dus te gen Harnas te Philadelphia en daarna vertrekt de Dultacher weer naar Europa. Een wedstrijd tegen Max Baer vindt geen doorgang. Aan dat wegenplan hebben we inder daad een aantal uitstekende wegen te dan ken, en weinig belastingen ujjn ooit met ■oo weinig tegenzin ontvangen als de we genbelasting. Zij had alle voordeelen van een bestemmingsheffing: degenen, die haar betaalden wisten, dat het geld gebruikt werd voor een doel, dat hun na aan het hart lag. De omzet aan den Rijksvischafslag te IJmul- den bedroeg over de maand Januari 1934 In totaal 847.12929 tegen 575.003,70 In dezelfde maand van het vorige Jaar. De door den minister van Economische Zaken Ingestelde Commissie voor de prijszetting, heeft voor het tijdvak 510 Februari 1934 de volgende prijzen vastgesteld van in de Stichting gebrach te haring: Volle haring f 9.20f 9.50 en steur - haring f 7.75f 8.15 per kantje. Belangrijk is nog het feit, dat de wegenbe lasting wordt omgedoopt in .jnotorr ij tuigen be lasting" en bij die gelegenheid aanmerkelijk verhoogd wordt: ongeveer met één derde der thans geldende tarieven. Als nieuwigheid zal het hebben van een duo-zit op een motor spe ciaal belast worden met vijf gulden. De rijwlel- belastlng wordt op drie gulden gebracht. Een dergeljjke bekostiging van alle ver keer uit één potje komt natuurlijk hierop neer, dat het spoor- en tramverkeer, dat jaarlijks enorme passiefposten op de wa- terstaatsbegrootlng brengt, alsmede de bur gerlijke luchtvaart, die ook nog niet ren dabel is, bekostigd worden met geld, dat tot nu toe werd besteed aan wegenaanleg en wegenverbetering. Het tempo van uit voering van bet wegenplan zal dus aanmer kelijk vertraagd worden. Naar wij vernemen vervaardigt Antoon van Welle een geschilderd portret van Sara Scu deri In haar rol van Tosca. Het secretariaat van de Jaarbeurs deelt ons mede, dat Polen met een nationale sectie aan de in Maart te houden jaarbeurs zal deelnemen. De groep zal bestaan uit 30 Poolsche firma’s. De Ned. Stukadoorspatroonsbond en de Ned. R. K. bond van Stukadoorspatroons „St. An- tonlus” hebben aan de gezellenorganisaties be richt, dat zij bereid zijn een landelijk collectief contract af te sluiten, o.m. op de volgende voorwaarden Artikel 30, waarin staat, dat In woning- en scholenbouw als regel in tarief gewerkt zal worden, wordt onder geen voorwaarde gehand haafd, maar zal moeten luiden als in vorige contracten: „Ook kan In aagenomen werk ge arbeid worden”. (Amsterdam, Den Haag en wellicht meer plaatsen zullen wel aangenomen werk blijven geven). Het reglement op het vacantlefonds zal tot einde Juni geldig blijven. Daarna zal er slechts één vacantlefonds zijn en er zal een commissie \uit werkgevers en werknemers benoemd woe- Aneta-Holland meldt: Naar wy vernemen heeft de reis van tr de ifsche Petroleum Mij., i doel de verschil de Bataafache DEN HAAG. 2 Februari. Geslaagd voor di ploma B. Je heeren J. Baarn en L. J. Marico, belden te Dordrecht. J. R. Pais te Terschelling, M. de Haan te Rotterdam en J. Bllnderman te Amsterdam. Dr. L. O. KORTENHORST, algemeen secre taris der Algem. RK Werkgeversvereniging: ,Jn industrieelen kring heeft men zich gaarne aangesloten bij de critiek, In het Voorlooplg Verslag van de Tweede Kamer op dit ontwerp uitgeoefend. De grondfout is. dat men onder Naar wij vernemen zal het Delftsche blad „De Stormer”, aangediend als veertlendaagsch or gaan van de R.K. Stormtroepen In Nederland, binnen zeer korten tijd ophouden te verschij nen. Alle abonnees van het blad ontvingen ter kennismaking het maandschrift „De Nieuwe Gemeenschap", hun toegezonden door een der admlnlstratieleden van „De Stormer". Er schij nen plannen te bestaan om „De Stormer” te doen versmelten in dit maandschrift. Zooals men weet, vond de beweging der RK Storm troepen geen erkenning bij de R.K. Staats partij. Daar zij uitsluitend binnen deze partij wenschte te arbeiden verloor zij hiermede haar bestaansgrond. Aan „De Stormer" was een kerkeiyk censor geweigerd, oök „De Nieuwe Ge meenschap" verschijnt bulten kerkelijke cen suur. Kok, directeur der Bataafse! naar Oost- Indlë slecht^ten lende etablissementen ian c onze Oost te bezlchtlgCTi. De reis Is bedoeld als een Inspectietocht van het bedrijf der B.P.M. De heer de Kok wordt In de tWeede helft van Maart hier te lande terugverwacht. Hij aal ook de terugtocht per vliegtuig maken. Op last van den Officier van Justitie is te Wijchen aangehouden J. K., gemeentesecretaris en ambtenaar van den Burgerlijken Stand ter plaatse. Hem wordt ten laste gelegd fraude ge pleegd te hebben In zijn functie als ambte naar van den Burgerlijken Stand, door hoogero leges te vorderen voor de voltrekking van hu welijken. dan bij verordening ia vastgesteld. Deze fraude moet reeds gedurende een groot aantal jaren gepleegd zijn. Bovendien bestaat het vermoeden, dat ook met betrekking tot an dere deelen van de gemeente-admlnlstratie on regelmatigheden zijn gepleegd, waaraan hij mede schuldig zou zijn. In een Vrijdagmorgen gehouden spoedzitting van den gemeenteraad is hem op zijn verzoek eervol ontslag veneend als gemeentesecretaris en ambtenaar van den Burgerlijken Stand M Wijchen. Ruim veertig Jaren heeft bij beide ambten waargenomen. den, die zoo spoedig mogelijk een nieuwe rege ling ontwerpt. Er zal een loon en tariefsverlaging ingevoerd worden van 6 pCt met uitzondering voor Gro ningen. waar het loon 68 cent en Nijmegen, waar het loon 63 cent per uur zal zijn. In Leiden moet het opperlledenloon op 65 cent ge bracht worden Artikel 21 van het contract voor de bouwbe drijven (veiligheidsklep) zal in de C.A.O. wor den opgenomen. Voor Amsterdam wordt het door de rbelders- organisaties gemaakte voorbehoud ten opzichte van de naleving door deze gehandhaafd en door de besturen der werkgeversorganisaties ge accepteerd. Aan het contract wordt toegevoegd: a. partijen te anderer zijde verbinden zich, dat door hun leden alleen gewerkt zal worden bij degenen, die door schriftelijke onderteeke- nlng eener verklaring zich bereid verklaard hebben de collectieve overeenkomst in al haar onderdeelen na te leven. b. Deze werkgevers zullen in een door partijen paritetisch samengestelde commissie worden ge registreerd, waarna deze als erkende wergevers beschouwd sulen worden. c. Voor bovengenoemd eerkennlng zullen al leen die werkgevers aanmerking komen, die geen tid zijn van een door rijk of gemeente gesub sidieerde werkloozenkas. d. Geen erkenning zal worden verleend aan degenen, die geen verzekeringsplichtlg stuka doors bedil) f uitoefenen in den zin der ongeval lenwet. Het contract wordt aangegaan voor den tijd van 1 Jaar. de uitga' Jen, en Op de wielerbaan te Budel is tengevolge van den hevlgen storm, welke gewoed heeft, een der tribunes ingestort. De materieels schaoe bedraagt ongeveer 1000, welke niet door ver zekering gedekt wordt. verband met verzwaarden druk op het moto risch vervoer, brengt het platteland terug in het isolement. s' ..Bovendien/wj dustrieën i lijke maai A, J. TEN HOPE, algemeen voorzitter van den Bond van Bedryfsautohouders in Neder land verklaart ons: „De bewering, dat het motorisch verkeer aan de Spoorwegen vrachten onttrekt, is niet bewe zen; eerder is dit toe te schrijven aan de crisis. Doch zelfs al zou het autoverkeer den Spoor wegen vrachten ontnemen, dan staat daar te genover, dat de vrachtauto aan de Spoorwegen een hoeveelheid vracht toevoert, die in leder geval de eventueel ontnomen vracht meer dan compenseert." De heer VAN WIJNGAARDEN VAN REES, secretaris Verbond van Vereenigingen voor Veilig Verkeer schrijft ons: Het verkeer maakt een ernstige, fundamen- teele crisis door, welke nog verscherpt wordt door de tijdsomstandigheden. Het oude rall- saneering van het spoorwegbedrijf een last verkeer wordt tot beperkter omvang terugge drongen door het vrije wegverkeer, dat groote kansen bergt voor nog enormer ontwikkeling. Het zal zaak zijn bij al wat in de toekomst van overheidswege op verkeersgebied ge schiedt. dezen onontkoombaren ontwikkelings gang voor oogen te houden. In geen geval mag hem naar zijn meening over dit ontwerp vroe gen: „Juist in dezen tijd van werkloosheid is een vertraging van den wegenbouw ongewenscht. De aanleg en verbetering van wegen zijn klas sieke werkverschaffingsobjecten. Hoevele men- schen vinden niet bij het wegverkeer hun be staan. Dit wetsontwerp zal vermeerdering der werkloosheid tengevolge hebben, ook doordat de vrachtauto- en autobusondememingen den terugslag van de verhoogde belasting zullen ondervinden. Om niet te spreken van de on dernemingen, die door *t uitblijven van nieu we of verbeterde wegen indirect getroffen zul len worden.” Naar men weet, is in December van het vo rige jaar een wetsontwerp Ingediend, dat de Instelling beoogt van een Centraal Verkoers- fonds. Maandagmiddag as. zal te 's Graven have dit wetsontwerp in behandeling komen: wel niet op het Binnenhof: doch In „Kunsten en Wetenschappen", waar de drie kampioenen voor bet wegverkeer: de A. N. W. B„ de K. N. A. C. en de Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland hun bezwaren ertegen zullen ken- baar maken Ter oriëntatie van onze lezers laten wy hier een kort overzicht van den Inhoud en de strek king van het ontwerp volgen. De snelle toename van het automoblelverkeer In ons land in de jaren na den oorlog stelde al spoedig de alge- heele onvoldoendheid van ons toenmalige we gennet in het licht. De krachtige actie van de drie bovengenoemde bonden heeft toen geleid tot de instelling, in 1927, van een wegenfonds, voornamelijk te vormen uit rijwiel- en wegen belasting, waaruit de verbetering van ons we gennet, belichaamd In het vijfjarenplan van Minister Van de Vegte. H Ms. torpedobootjagers Evertsen en Plet Hein onder bevel van den kapUein-lultauant ter zee K w. F. H Doorman en den luitenant ter zee der 1ste klasse A. O. Vromans zyn gisteren van Djibouti vertrokken met bestem ming Alexandria. POTSDAM, 2 Febr. Volgens een berieht van het Deutsche Nachtrichten-Buero zijn vlet communisten tijdens het overbrengen naar het politiebureau-Potsdam op de ♦lucht geslagen en door de hen achtervolgende agenten uit noodweer doodgeschoten. LEIDEN Bevorderd tot doctor In de wis- en natuurkunde, op proefschrift getiteld: „Phyto- chemisch onderzoek van het levende kruid van Hyoscyamus Mutlcus L.”, de heer T. Potjewijd, geboren te Amsterdam. Geslaagd: Doe. ex. rechten, de dames M. H. J. de Menthon Bake en C. Gelderman en de heer J. F. Udo. De postzakken worden volgens rijksvoorschrlft In een kist In de nabijheid van den chauffeur geborgen en afgesloten. Bij aankomst levert de chauffeur ze af In een apart lokaaltje op het station Woerden, vanwaar de nost dan verder wordt verzonden. Donderdagmiddag moeten In Montfoort drie zakken zijn ingeladen. Toen men om zes uur bij aankomst te Woerden de kist opende, wa ren er slechts twee zakken aanwezig. De zak met vijftienhonderd gulden mankeerde De politie heeft onmlddeliyk een uitgebreid onderzoek ingesteld, dat Vrijdagmiddag leidde tot de arrestatie van een 37-jarig ambtenaar der posterijen te Woerden. Ongeveer op het tijdstip, dat de diefstal is gepleegd werd de man In de buurt van het station te Woerden gezien en voorts be schikte hij dien avond plotseling over vrij veel geld, waarmede hij schuld aan een meubel- magazljn heeft afbetaald. HU ontkent echter alle schuld. Het levensgroots in hout gesneden crucifix, dat boven het altaar is geplaatst in de kapel van het nieuwe novicenhuis „Alverna" der eer\o. broeders van Huybergen- sitter zelf den heer ED. BERG8MA oud-bur- gemeester van Enschede, voorzitter van den A. N. W. B. Er is veel belangstelling. WU bedoelen in- tusschen geen fanfare-meeting op touw te zet ten waar veel .geprotesteerd" word. Als oud ste der voorzitters van de drie organiseerende organisaties zal ik de vergadering lelden. Het la geen bUeenkomst van de eersten de besten. Er zijn de groote bonden, die bUna alle weggebruikers omvatten. Alle klassen en groe pen der bevolking zullen aanwezig zijn. Kamers van Koophandel zijn vertegenwoordigd; werk- geversvereenlgingen, Maatschappij van NUver- heid en Handel, Blnnenvaartvereenigingen, land bouworganisaties, tuinbouworganisaties enz. enz. Vele gemeentebesturen, unie van chauffeurs, enz. enz. doen mee. Oak van offlcleele zUde ontbreekt de belangstelling niet. De zaak is breed opgezet omdat het wets ontwerp alle lagen der bevolking bedriegt. Dat is Juist, wat wU willen aantoonen. De regee- ring verwacht meer belastingopbrengst, en meent uit het (erkeersfonds de verliezen der Spoorwegen te kunnen dekken. Maar op ander gebied zal zU den terugslag bemerken. Een belasting op het verkeer, zal door heel het eco nomisch' leven worden gevoeld. De automobiel bedrijven natuurlijk allereerst, met alle annexe beroepen, zooals garagepersoneel. benzlnehandel, rubberhandel enz. „De ondernemers van autobusdiensten wor den ernstig bedreigd, en vooral op dit terrein zou de werkloosheid toenemen. Werkloosheid ook door minder wegenbouw. Door vertraagden bruggenbouw komt of blijft een élite van werk lieden op straat. Elk afzonderlijk bedrijf zal op kosten worden gejaagd, doordat het tot een duurder of minder efficient, minder soepel en doeltreffend vervoer zijn toevlucht zal moeten nemen. „Dat is ook de reden, waarom voor ons con gres zooveel belangstelling bestaat in land- en tuinbouw- en in handels- en industrieele krin- w gen. Een slechter onderhoud van wegen, en uit bet nieuwe, waaraan de toekomst behoort, ge- stel van de verbetering der tertiaire wegen. In remd worden door de lasten, waaronder het oude tengevolge van het niet tijdig verzetten der bakens, gebukt Kaal Het Verkeersfonds houdt met deze realiteit niet voldoende rekening. Mogen uit het wetsontwerp, dat ook veel goeds bevat, de kwade elementen bijtijds worden verwijderd. Vandaar dat op de vergadering, welke Maan dag in Den Haag zal plaats vinden, met weinig vriendelijke tonen over het ontwerp van mi nister Kalff gehoord zullen worden. In het laatste nummer van „De Kampioen” wordt oa. gezegd: Tijdens de behandeling van de gemeente- begrootlng In den Raad van Arnhem heeft de heer Hermans (8. D. A. P.) de vrees geuit, dat in de Amhemsche Burgerwacht fascistische elementen zouden zijn geslopen. O. m zou de voorzitter der Burgerwacht, mr. J. Huges, in de plaatselijke pers van zijn inge nomenheid met de huidige toestanden In Dultschland hebben te kennen gegeven, terwijl hij betreurd zou hebben, dat de fascistische elementen op bevel van de regeerlng uit de burgerwacht moesten worden verwijderd. Door den burgemeester werd geantwoord dat de heer Huges hem bij het aanvaarden van zijn functie verzekerd had, volkomen achter onze regeering te staan. Deed hjj dat niet, dan had hij de functie van voorzitter der burger wacht niet aanvaard. Op grond van het bovengenoemde besluit van de regeerlng stjn alle fascisten en natlo- naal-soclallsten uit de burgerwacht verwijderd. Ook In de toekomst zal er voor gewaakt wor den. dat fascistische elementen In de Amhem sche Burgerwacht worden opgenomen. De vier communisten hadden getuigenis moe ten afleggen over een moord op een meubel maker, w*lke het werk zou zUn geweest van een geheime communistische instantie. De meu belmaker, een voormalig communistisch func tionaris. zou nl. binnenkort als getuige optre den tegen Thaelmann. terwijl hjj ook tegen andere communisten verklaringen zou hebben willen afleggen. Wat beoogt thans het nieuwe wetsontwerp? Het wil een verkeersfonds stichten, waaruit alle kosten van het openbaar vervoer, voorzoover die tot nog toe op de Waterstaatsbegrooting of op die van het Wegenfonds pareerden, worden bestreden Het Wegenfonds zal opgaan in het Verkeers fonds. Daarnaast zal dit zijn Inkomsten putten .ojn. uit de ontvangsten van de spoorwegen, de tramwegen, veerdiensten, waterwegen en havens en van de burgerlijke luchtvaart. Evenals het Wegenfonds zal het een telkenjare vast te stel len uitkeerlng ontvangen uit 's Rijks middelen. Uit het fonds zullen voldaan moeten worden: iven voor de wegen, voor afkoop van tol- i voor spoorwegen, tramwegen en de overige hierboven genoemde verkeersorganen. neel. want de 1.053.000, y y et is altijd, maar zeker In de gegeven I I omstandigheden uitermate moeilijk, om •A. -L het^fllen menschen naar den zin te ma ken. De een is ontevreden, omdat er zooveel moet worden opgebracht voor steun aan land en tuinbouw, of omdat men zelf niet geholpen kan worden, terwijl anderen, die weer stel steun krijgen, klagen dat deze niet hoog genoeg is, of omdat er, zooals men dat zegt, te veel van het geld, dat voor steun bedoeld is. aan den strijk stok blijft hangen, anders uitgedrukt, verdwijnt tusschen wal en schip. Er komt, zoo hoort men maar al te dikwijls op vergaderingen, geld genoeg binnen, als boer of de tuinder alles maar kreeg. Dat echter niet het geval, want er moet voor diensten te veel af, die kosten te veel. Nu is bi) de Kamer ingediend de begroo- ting tot vaststelling van de Inkomsten en uit gaven van yhet-xLandbouwcrisisfonds, waarover heel wat te zeggen zou zijn, maar welke in allen geval deze goede zijde heeft, dat nu eens met de cijfers kan worden aangetoond, dat het m stryd Is met de waarheid, als er beweerd wVrdt, dat er by de crisisdiensten zooveel aan den strijkstok biyft hangen. Het tegendeel is waar, want de crisisdiensten worden uitermate zuinig beheerd, al kost de eene dienst wat meer dan de andere. De totale uitgaven van het landbouwcrisis fonds. waaronder vallen 17 steundiensten, wor den voor 1934 begroot volgens de recapitulatie van inkomsten en uitgaven op het enorme be drag van 188.570.333.75 gulden. Van dit bedrag wordt voor personeel in totaal slechts uitgege ven de in vergeiyklng met de ryksdlensten ab normaal lage som van 2.488.510 gld. Er is een afdeeling „algemeen beheer” voor het landbouwcrisisfonds, waarin de verschillen de crisisdiensten bijdragen. De personeel-ultga- ven voor deze afdeeling, die we zouden kunnen noemen „de centrale boekhouding", bedragen 35.700 gulden. Dat oe personeel-uitgaven op nog by na 2.5 mlllioen staan, komt voort uit den werkeiyk duren dienst van den steun aan con- sumptle-aardappelen. Wil men dezen crisisdienst goed laten functioneer en, dan is er scherpe con- tróle noodlg en dat eischt een leger van perso- Deze dienst is dan ook het kostbaarste, personeel-uitgaven bedragen daar terwyi in 1934 maar 2.5 mlllioen steun wordt uitgekeerd, vermeerderd met 2.2 •mlllioen over den oogst 1933, of in totaal 4.7 mlllioen gulden. Felteiyk zou men goed doen den crisisdienst voor steun aan consumptie-aardappelen geheel uit te schakelen, wfent dan spreekt het nog veel duldeiyker, dat de crisisdiensten goedkoop wer- ken. Voor de overblyvende 16 diensten zijn dan de personeel-uitgaven slechts 1.435510 gld. De tweede dienst, gps wel is waar niet duur Is, maar waar de personeel-uitgaven toch eén fatsoeniyk bedrag else hen. Is de crisiszulveloen- trale, waar de personeel-uitgaven op 730.000 gulden komen. Dit is echter nog niet één pro cent van de uitkeerlng aan den landbouw krachtens de Crisls-Zulvelwet. welke voor 19?4 begroot is op 76 mlllioen. welke geheel asm de zulvelproductie ten goede komen. Er rijn crisis diensten die byna voor niets werken. Zoo zijn de personeel-uitgaven om 3.6 mlllioen steun te kunnen geven aan de verbouwers van fabrieks aardappelen. oogst 1934, niet hooger dan 13.000 gulden. Ten behoeve van den steun van de teelt en de bewerking van vlas ten bedrage van ongeveer een half mlllioen over 1934, bedragen ze maar 2500 gulden. In het fonds voor steun aan de suikerbieten teelt komt 18 mlllioen door heffing op suiker. Hoeveel er aan steun zal worden uitgekeerd Is nog niet te zeggen, maar de personeel-uitgaven bedragen niet meer dan 21500 gulden. De steun aan de kippen- en eendenhouderfj wordt begroot op ongeveer 55 mlllioen gulden en de personeel- uitgaven zl.‘n niet hooger dan 100.000 gulden. - Zooals we reeds opmerkten, kost de eene dienst wat meer aan personeel-uitgaven dan de andere, maar als geheel blijkt thans uit de begrootlng en uit de niet te weerspreken cijfers, deze worden gecontroleerd door den crisis- accountantdlenst dat deze uitgaven als men de aardappeloentrale ultslult, nog lang niet één procent beloopen. We hopen, dat hiermede nu eens voorgoed het fabeltje van den strykstok, waarmede zoo veel propaganda is gemaakt en ontevredenheid Is gewekt onder boeren en tuinders voorgoed uit de wereld Is geholpen. Dit is dan tenminste» een bate die verkregen is door de Indiening van deze begrootlng. In plaats van blaam te leggen op de regeering, zal men haar dan lof kunnen brengen voor het werkelijk zeer zuinig beheer van de crisisdiensten, krachtens de Landbouw crisiswet 1933. Aan het station te Woerden werd Donder dagavond ontdekt, dat aan een zending uit Montfoort een postzak ontbrak, waarin zich o.m. een bedrag van ongeveer 1500 bevond. De gestolen postzak bevatte het dien dag op het bykantoor der posterijen te Montfoort ont geld en eenige poststukken, bestemd voor Inwoners te Woerden. lederen avond wordt het geld per autobus verzonden. Het elftal der Roode Duivels voor den wed strijd tegen het Zwaluwen-elftal op Woensdag 7 Februari, des avonds In het Heyssel Stadion te Brussel, is als volgt samengesteld: Doelman: Van de Weyer (Union St. Gllloise). Achter: Pappaert (Union St. Gllloise), Smel- linckx (Union St, Gllloise). Midden: Voorhoof (Llersche Sportkring), Pee- raer (Antwerp F.C Bourgeois (Football Club Mechelen). Voor: Saeys (Cercle Sportif, Brugge), Brichaut (Standard Club. Luik), Capelle (Standard Club Luik). Isenborgh (Beerschot), van den Eynde (Beerschot). Reserves: Badjou (Daring Club, Brussel), Hamers (R.C. Mechelen), Hellemans (FC. Me chelen). De Keizer (Llersche Sport Kring), van Landeghem (Union St. Gllloise), Versyp (F.C. Brugge), „Terwyi alle verkeersdeskundigen. ook de Spoorwegen, pleiten voor een stelsel, waarby leder verkeer zyn eigen lasten moet dragen, wil de Regeering met dit verkeersfonds alle In komsten en uitgaven van de verschillende ver- keerssoorten a. h. w. In één potje doen, hetgeen dus het nadeel heeft, dat men niet meer kan nagaan welke cijfers op elke soort afzonderiyk betrekking hebben." i het mom van coördinatie van het verkeer en gaat leggen op de andere verkeersmiddelen, fout is ook, dat men hier het karakter van de I wegenbelasting gaat aantasten. Zy werd als bestemmlngsbelasting, waarvan men htt nut zichtbaar en tastbaar onder, zich kreeg, althans met eenige animo opgebracht. Door thans de opbrengst gedeeltelijk te bestemmen voor sa- neering van de spoorwegen, brengt men het heele Instituut van de bestemmlngsbelasting In dlscrediet. Het goede psychologische effect zal. als éénmaal zoo'n bestemmlngsbelasting van aard veranderd is. voor goed weg zyn. ,Jk erken: coördlantle van het verkeer Is noodlg. Als men dit door Instelling van een Verkeersfonds bereiken wil, goed! Maar het Wegenfonds, waarvoor men totnogtoe de belas ting niet ongaarne betaalde, blijve daar los van en behoude zyn autonomie. Bovendien: het grootste deel van het spoor- wegtekort blyft, ook ondanks dezen maatregel, intact." Ir. E. L. C SCHIFF en Mr. B FH BARON VAN HARINJCMA THOE SLOOTEN, respecUe- veiyk voorzitter en secretaris-penningmeester van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club zeiden ons: „Dit ontwerp beschouwen vrij als een maat regel van de grootste onrechtvaardigheid. Legde de regeering een last van 9 mlllioen op het motor- en rijwielverkeer met enkel het argu ment: „het is crisis en de schatkist heeft dit geld dringend noodlg,” dan zou men zich des noods daarby kunnen neerleggen Maar het gaat niet aan. de tekorten van de sjx>or- en tramwegen-tekorten. die ten deele door verkeerde bedrijfspolltlek ontstaan zijn schuiven op den hals van het motorisch ver keer. Men zou even goed, als straks de Dlesel- electrische tractie van de Spoorwegen den afzet der kolenmynen doet terugloopen. een recht op stookolie kunnen leggen, om uit de opbrengst daarvan een vergoeding aan de mynen te geven! „De regeering vergeet bovendien, dat er In het autoverkeer veel meer kapitaal gestoken is dan in de Spoorwegen. „Daar komt by. dat de eigenlyke kwaal tóch niet wordt weggenomen, zoolang niet het stand punt zegeviert van die ingenieurs, die van mee ning zyn, dat by een minder conservatieve be- dryfspollUek van de Spoorwegen best weder een winstgevend bedrijf te maken is.” „En naast die onbiliykheld in het principe staan dan nog onbillijkheden in de uitwerking Zoo b.v., dat In de Commissie van Advies naast een aantal ambtenaren wél een vertegenwoor diger van de Spoorwegen, doch geen vertegen woordiger van andere verkeersmiddelen zal zit ting hebben. Zoo ook, dat deze commissie de verkeersondernemingen die. op de Spoor wagen na. In haar midden niet vertegenwoor digd zyn dwingen kan, hare boeken open te leggen." len ook Nederlandsche in- it door de voorgestelde wette- den. Onze Nederlandsche. toch yden doormakende Industrieën van rijwielen en kleine motorfietsen en van auto- mobielcarosserieën, zullen een zwaren klap krijgen. ,De actie tegen het Verkeersfonds is Inder daad meer dan een bobby van een bepaalde ca tegorie belangstellenden. „Wy zullen opbouwende critiek leveren, wy willen aan de Regeering duidelyk maken, dat de gestelde maatregelen haar niet zullen hel- aan het benoodlgde geld, en dat de ophef- van het Wegenfonds en verder voorgestelde tregelen juist tot vermindering van Inkom- moeten lelden en helaas tot bestendiging en leerderlng van werkloosheid, en dus tot leerdering van kosten ten laste van Over- Wy zijn enkele vooraanstaande personen over wezen en doel van de groote betooging te Den Haag gaan spreken. Allereerst den voor-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 25