De strijkstok
Het oordeel
deskundigen
van
Bij Schrale Lippen Pürol
Wat brengt het verkeersfonds?
Fraude te Wijchen
TER ORIËNTATIE
POSTZAK VERDWENEN
Vier communisten
doodgeschoten
T
I
I
ZATERDAG 3 FEBRUARI
van
x
Het wegenfonds in
De Bedrjjfaautohoudera
gevaar
Ambtenaar aangehouden
Het Verkeerafonda
Geen audiëntie
Belaatingverhooging
Steun aan de tuinders
het
Prijzen van haring
De
dwijnen
De zeeviaacherjj in Januari
HET STUCADOORSBEDRIJF
BOKSEN
de Bataafache
Een nieuwe landelijk contract
Tribune ingestort
Dr. L. O. Kortenhorst
De toealag over 1933 wordt niet
onbelangrijk verhoogd
Secretarie der Gemeente
aangehouden
Het fonda beoogt financiering
weg- en railverkeer uit
één potje
De bezoldigingsherziening in
Indië
Sara Scuderi als „Tosca”
geschilderd
ARNHEMSCHE BURGER
WACHT
ROODE DUIVELS—
ZWALUWEN
De Amerikaansche kampioen
schappen
SchmelingPaolino
I
Poolsche inzending op de
Jaarbeurs
Mfcchinisten-examen
Gevlucht op weg naar
politiebureau
R.K. Werkgever a
„Stormer” zal ver-
Veilig verkeer
Naar Alexandria
Wegen en werkloosheid
Academische Examens
Geen fascisten er by
Inspectietocht voor
Het elfta^ der Belgen
De Kon. Automobiel Club
Wat de voorzitter wil.
Ed. Bergama
i
V
S]
vangen
een
Edo Bergsma, voorzitter van den AJi.W3.
der
alle
BadJou
in
Naar wy vernemen heeft de regeering het
voornemen, met het oog op de uiterst moeliyke
omstandigheden waarin de tuinbouw verkeert,
den toeslag over 1933. waarvoor een bedrag van
5 000.000.uit de schatkist beschikbaar was
gesteld, nog met een niet onbelangrijk bedrag
te verhoogen.
Hiervan mag worden verwacht, dat de over-
gang tot den nieuwen oogst voor tulnbedrljven
er belangrijk door zal worden verlicht.
J willen vasthouden aan de gedachte van
bestemmlngsbelasting en dus aan het We-
jnds. maar overigens niet principieel stel-
nemen tegen maatregelen tot schraging
's Rijks schatkist, mits deze niet naar onze
uiging averechts zullen werken en mits zl^
on „rechtsgevoel” niet In strijd zijn.
er werden wij zeer nieuwsgierig, doch de
Edo Bergsma glimlachte eens.
r moeten, meende hij. nog een paar dingen
vergadering te zeggen overblijven, die nog
in alle couranten hebben gestaan.”
H. Exc. de Biaschop van Haarlem zal de
nde week alléén Donderdag en Zaterdag
intle verleenen.
de
ia
de
n,
et
at
it
is
n.
ut'
■M
>b
De heer P. E. Peaux, die destijds een krach
tige actie heeft gevoerd voor de totstandko
ming van het Wegenfonds, zeide ons, toen wij
een
te
BATAVIA. 2 Febr. (Aneta) Naar uit Vdks-
raadkrlngen wordt vernomen, zal voor de be
handeling van het Herziene Bezoldigingsbesluit
Burgerlijke Landsdienaren, een motie van ojde
worden voorgesteld, welke beoogt dit Herziene Be
zoldigingsbesluit niet in te voeren alvoren nader
overleg heeft plaats gehad over een nadere Her
ziening en In afwachting daarvan hoogstens 25
pet. korting In te voeren.
De Fransche tennlsploeg, die zal uitkomen
op de Amerikaansche tenniskampioenschappen
op overdekte banen is als volgt samengesteld:
Borotra, Bouasua, Merlin en Feretl
Volgens de mededeeling van den manager
van Max Schmeling zal de Duitsche zwaarge
wicht ex-wereldkampioen op 8 April aa. te Bar
celona tegen Paollnl uitkomen.
Het contract voor dit gevecht ia reeds getee-
kend. Op 13 Februari bokst Schmeling dus te
gen Harnas te Philadelphia en daarna vertrekt
de Dultacher weer naar Europa. Een wedstrijd
tegen Max Baer vindt geen doorgang.
Aan dat wegenplan hebben we inder
daad een aantal uitstekende wegen te dan
ken, en weinig belastingen ujjn ooit met
■oo weinig tegenzin ontvangen als de we
genbelasting. Zij had alle voordeelen van
een bestemmingsheffing: degenen, die haar
betaalden wisten, dat het geld gebruikt
werd voor een doel, dat hun na aan het
hart lag.
De omzet aan den Rijksvischafslag te IJmul-
den bedroeg over de maand Januari 1934 In
totaal 847.12929 tegen 575.003,70 In dezelfde
maand van het vorige Jaar.
De door den minister van Economische Zaken
Ingestelde Commissie voor de prijszetting, heeft
voor het tijdvak 510 Februari 1934 de volgende
prijzen vastgesteld van in de Stichting gebrach
te haring: Volle haring f 9.20f 9.50 en steur -
haring f 7.75f 8.15 per kantje.
Belangrijk is nog het feit, dat de wegenbe
lasting wordt omgedoopt in .jnotorr ij tuigen be
lasting" en bij die gelegenheid aanmerkelijk
verhoogd wordt: ongeveer met één derde der
thans geldende tarieven. Als nieuwigheid zal
het hebben van een duo-zit op een motor spe
ciaal belast worden met vijf gulden. De rijwlel-
belastlng wordt op drie gulden gebracht.
Een dergeljjke bekostiging van alle ver
keer uit één potje komt natuurlijk hierop
neer, dat het spoor- en tramverkeer, dat
jaarlijks enorme passiefposten op de wa-
terstaatsbegrootlng brengt, alsmede de bur
gerlijke luchtvaart, die ook nog niet ren
dabel is, bekostigd worden met geld, dat
tot nu toe werd besteed aan wegenaanleg
en wegenverbetering. Het tempo van uit
voering van bet wegenplan zal dus aanmer
kelijk vertraagd worden.
Naar wij vernemen vervaardigt Antoon van
Welle een geschilderd portret van Sara Scu
deri In haar rol van Tosca.
Het secretariaat van de Jaarbeurs deelt ons
mede, dat Polen met een nationale sectie aan
de in Maart te houden jaarbeurs zal deelnemen.
De groep zal bestaan uit 30 Poolsche firma’s.
De Ned. Stukadoorspatroonsbond en de Ned.
R. K. bond van Stukadoorspatroons „St. An-
tonlus” hebben aan de gezellenorganisaties be
richt, dat zij bereid zijn een landelijk collectief
contract af te sluiten, o.m. op de volgende
voorwaarden
Artikel 30, waarin staat, dat In woning- en
scholenbouw als regel in tarief gewerkt zal
worden, wordt onder geen voorwaarde gehand
haafd, maar zal moeten luiden als in vorige
contracten: „Ook kan In aagenomen werk ge
arbeid worden”. (Amsterdam, Den Haag en
wellicht meer plaatsen zullen wel aangenomen
werk blijven geven).
Het reglement op het vacantlefonds zal tot
einde Juni geldig blijven. Daarna zal er slechts
één vacantlefonds zijn en er zal een commissie
\uit werkgevers en werknemers benoemd woe-
Aneta-Holland meldt:
Naar wy vernemen heeft de reis van tr de
ifsche Petroleum Mij.,
i doel de verschil
de Bataafache
DEN HAAG. 2 Februari. Geslaagd voor di
ploma B. Je heeren J. Baarn en L. J. Marico,
belden te Dordrecht. J. R. Pais te Terschelling,
M. de Haan te Rotterdam en J. Bllnderman
te Amsterdam.
Dr. L. O. KORTENHORST, algemeen secre
taris der Algem. RK Werkgeversvereniging:
,Jn industrieelen kring heeft men zich gaarne
aangesloten bij de critiek, In het Voorlooplg
Verslag van de Tweede Kamer op dit ontwerp
uitgeoefend. De grondfout is. dat men onder
Naar wij vernemen zal het Delftsche blad „De
Stormer”, aangediend als veertlendaagsch or
gaan van de R.K. Stormtroepen In Nederland,
binnen zeer korten tijd ophouden te verschij
nen. Alle abonnees van het blad ontvingen ter
kennismaking het maandschrift „De Nieuwe
Gemeenschap", hun toegezonden door een der
admlnlstratieleden van „De Stormer". Er schij
nen plannen te bestaan om „De Stormer” te
doen versmelten in dit maandschrift. Zooals
men weet, vond de beweging der RK Storm
troepen geen erkenning bij de R.K. Staats
partij. Daar zij uitsluitend binnen deze partij
wenschte te arbeiden verloor zij hiermede haar
bestaansgrond. Aan „De Stormer" was een
kerkeiyk censor geweigerd, oök „De Nieuwe Ge
meenschap" verschijnt bulten kerkelijke cen
suur.
Kok, directeur der Bataafse!
naar Oost- Indlë slecht^ten
lende etablissementen ian c
onze Oost te bezlchtlgCTi.
De reis Is bedoeld als een Inspectietocht van
het bedrijf der B.P.M.
De heer de Kok wordt In de tWeede helft
van Maart hier te lande terugverwacht. Hij aal
ook de terugtocht per vliegtuig maken.
Op last van den Officier van Justitie is te
Wijchen aangehouden J. K., gemeentesecretaris
en ambtenaar van den Burgerlijken Stand ter
plaatse. Hem wordt ten laste gelegd fraude ge
pleegd te hebben In zijn functie als ambte
naar van den Burgerlijken Stand, door hoogero
leges te vorderen voor de voltrekking van hu
welijken. dan bij verordening ia vastgesteld.
Deze fraude moet reeds gedurende een groot
aantal jaren gepleegd zijn. Bovendien bestaat
het vermoeden, dat ook met betrekking tot an
dere deelen van de gemeente-admlnlstratie on
regelmatigheden zijn gepleegd, waaraan hij
mede schuldig zou zijn.
In een Vrijdagmorgen gehouden spoedzitting
van den gemeenteraad is hem op zijn verzoek
eervol ontslag veneend als gemeentesecretaris
en ambtenaar van den Burgerlijken Stand M
Wijchen. Ruim veertig Jaren heeft bij beide
ambten waargenomen.
den, die zoo spoedig mogelijk een nieuwe rege
ling ontwerpt.
Er zal een loon en tariefsverlaging ingevoerd
worden van 6 pCt met uitzondering voor Gro
ningen. waar het loon 68 cent en Nijmegen,
waar het loon 63 cent per uur zal zijn. In
Leiden moet het opperlledenloon op 65 cent ge
bracht worden
Artikel 21 van het contract voor de bouwbe
drijven (veiligheidsklep) zal in de C.A.O. wor
den opgenomen.
Voor Amsterdam wordt het door de rbelders-
organisaties gemaakte voorbehoud ten opzichte
van de naleving door deze gehandhaafd en door
de besturen der werkgeversorganisaties ge
accepteerd.
Aan het contract wordt toegevoegd:
a. partijen te anderer zijde verbinden zich,
dat door hun leden alleen gewerkt zal worden
bij degenen, die door schriftelijke onderteeke-
nlng eener verklaring zich bereid verklaard
hebben de collectieve overeenkomst in al haar
onderdeelen na te leven.
b. Deze werkgevers zullen in een door partijen
paritetisch samengestelde commissie worden ge
registreerd, waarna deze als erkende wergevers
beschouwd sulen worden.
c. Voor bovengenoemd eerkennlng zullen al
leen die werkgevers aanmerking komen, die geen
tid zijn van een door rijk of gemeente gesub
sidieerde werkloozenkas.
d. Geen erkenning zal worden verleend aan
degenen, die geen verzekeringsplichtlg stuka
doors bedil) f uitoefenen in den zin der ongeval
lenwet.
Het contract wordt aangegaan voor den tijd
van 1 Jaar.
de uitga'
Jen, en
Op de wielerbaan te Budel is tengevolge van
den hevlgen storm, welke gewoed heeft, een
der tribunes ingestort. De materieels schaoe
bedraagt ongeveer 1000, welke niet door ver
zekering gedekt wordt.
verband met verzwaarden druk op het moto
risch vervoer, brengt het platteland terug in het
isolement. s'
..Bovendien/wj
dustrieën i
lijke maai
A, J. TEN HOPE, algemeen voorzitter van
den Bond van Bedryfsautohouders in Neder
land verklaart ons:
„De bewering, dat het motorisch verkeer aan
de Spoorwegen vrachten onttrekt, is niet bewe
zen; eerder is dit toe te schrijven aan de crisis.
Doch zelfs al zou het autoverkeer den Spoor
wegen vrachten ontnemen, dan staat daar te
genover, dat de vrachtauto aan de Spoorwegen
een hoeveelheid vracht toevoert, die in leder
geval de eventueel ontnomen vracht meer dan
compenseert."
De heer VAN WIJNGAARDEN VAN REES,
secretaris Verbond van Vereenigingen voor
Veilig Verkeer schrijft ons:
Het verkeer maakt een ernstige, fundamen-
teele crisis door, welke nog verscherpt wordt
door de tijdsomstandigheden. Het oude rall-
saneering van het spoorwegbedrijf een last
verkeer wordt tot beperkter omvang terugge
drongen door het vrije wegverkeer, dat groote
kansen bergt voor nog enormer ontwikkeling.
Het zal zaak zijn bij al wat in de toekomst
van overheidswege op verkeersgebied ge
schiedt. dezen onontkoombaren ontwikkelings
gang voor oogen te houden. In geen geval mag
hem naar zijn meening over dit ontwerp vroe
gen:
„Juist in dezen tijd van werkloosheid is een
vertraging van den wegenbouw ongewenscht.
De aanleg en verbetering van wegen zijn klas
sieke werkverschaffingsobjecten. Hoevele men-
schen vinden niet bij het wegverkeer hun be
staan. Dit wetsontwerp zal vermeerdering der
werkloosheid tengevolge hebben, ook doordat
de vrachtauto- en autobusondememingen den
terugslag van de verhoogde belasting zullen
ondervinden. Om niet te spreken van de on
dernemingen, die door *t uitblijven van nieu
we of verbeterde wegen indirect getroffen zul
len worden.”
Naar men weet, is in December van het vo
rige jaar een wetsontwerp Ingediend, dat de
Instelling beoogt van een Centraal Verkoers-
fonds. Maandagmiddag as. zal te 's Graven
have dit wetsontwerp in behandeling komen:
wel niet op het Binnenhof: doch In „Kunsten
en Wetenschappen", waar de drie kampioenen
voor bet wegverkeer: de A. N. W. B„ de
K. N. A. C. en de Bond van Bedrijfsautohouders
in Nederland hun bezwaren ertegen zullen ken-
baar maken
Ter oriëntatie van onze lezers laten wy hier
een kort overzicht van den Inhoud en de strek
king van het ontwerp volgen. De snelle toename
van het automoblelverkeer In ons land in de
jaren na den oorlog stelde al spoedig de alge-
heele onvoldoendheid van ons toenmalige we
gennet in het licht. De krachtige actie van de
drie bovengenoemde bonden heeft toen geleid
tot de instelling, in 1927, van een wegenfonds,
voornamelijk te vormen uit rijwiel- en wegen
belasting, waaruit de verbetering van ons we
gennet, belichaamd In het vijfjarenplan van
Minister Van de Vegte.
H Ms. torpedobootjagers Evertsen en Plet
Hein onder bevel van den kapUein-lultauant
ter zee K w. F. H Doorman en den luitenant
ter zee der 1ste klasse A. O. Vromans zyn
gisteren van Djibouti vertrokken met bestem
ming Alexandria.
POTSDAM, 2 Febr. Volgens een berieht
van het Deutsche Nachtrichten-Buero zijn vlet
communisten tijdens het overbrengen naar het
politiebureau-Potsdam op de ♦lucht geslagen
en door de hen achtervolgende agenten uit
noodweer doodgeschoten.
LEIDEN Bevorderd tot doctor In de wis- en
natuurkunde, op proefschrift getiteld: „Phyto-
chemisch onderzoek van het levende kruid van
Hyoscyamus Mutlcus L.”, de heer T. Potjewijd,
geboren te Amsterdam.
Geslaagd: Doe. ex. rechten, de dames M. H.
J. de Menthon Bake en C. Gelderman en de
heer J. F. Udo.
De postzakken worden volgens rijksvoorschrlft
In een kist In de nabijheid van den chauffeur
geborgen en afgesloten. Bij aankomst levert de
chauffeur ze af In een apart lokaaltje op het
station Woerden, vanwaar de nost dan verder
wordt verzonden.
Donderdagmiddag moeten In Montfoort drie
zakken zijn ingeladen. Toen men om zes uur
bij aankomst te Woerden de kist opende, wa
ren er slechts twee zakken aanwezig. De zak
met vijftienhonderd gulden mankeerde
De politie heeft onmlddeliyk een uitgebreid
onderzoek ingesteld, dat Vrijdagmiddag leidde
tot de arrestatie van een 37-jarig ambtenaar
der posterijen te Woerden.
Ongeveer op het tijdstip, dat de diefstal is
gepleegd werd de man In de buurt van het
station te Woerden gezien en voorts be
schikte hij dien avond plotseling over vrij veel
geld, waarmede hij schuld aan een meubel-
magazljn heeft afbetaald. HU ontkent echter
alle schuld.
Het levensgroots in hout gesneden crucifix,
dat boven het altaar is geplaatst in de
kapel van het nieuwe novicenhuis „Alverna"
der eer\o. broeders van Huybergen-
sitter zelf den heer ED. BERG8MA oud-bur-
gemeester van Enschede, voorzitter van den
A. N. W. B.
Er is veel belangstelling. WU bedoelen in-
tusschen geen fanfare-meeting op touw te zet
ten waar veel .geprotesteerd" word. Als oud
ste der voorzitters van de drie organiseerende
organisaties zal ik de vergadering lelden. Het
la geen bUeenkomst van de eersten de besten.
Er zijn de groote bonden, die bUna alle
weggebruikers omvatten. Alle klassen en groe
pen der bevolking zullen aanwezig zijn. Kamers
van Koophandel zijn vertegenwoordigd; werk-
geversvereenlgingen, Maatschappij van NUver-
heid en Handel, Blnnenvaartvereenigingen, land
bouworganisaties, tuinbouworganisaties enz. enz.
Vele gemeentebesturen, unie van chauffeurs,
enz. enz. doen mee. Oak van offlcleele zUde
ontbreekt de belangstelling niet.
De zaak is breed opgezet omdat het wets
ontwerp alle lagen der bevolking bedriegt. Dat
is Juist, wat wU willen aantoonen. De regee-
ring verwacht meer belastingopbrengst, en
meent uit het (erkeersfonds de verliezen der
Spoorwegen te kunnen dekken. Maar op ander
gebied zal zU den terugslag bemerken. Een
belasting op het verkeer, zal door heel het eco
nomisch' leven worden gevoeld. De automobiel
bedrijven natuurlijk allereerst, met alle annexe
beroepen, zooals garagepersoneel. benzlnehandel,
rubberhandel enz.
„De ondernemers van autobusdiensten wor
den ernstig bedreigd, en vooral op dit terrein
zou de werkloosheid toenemen. Werkloosheid
ook door minder wegenbouw. Door vertraagden
bruggenbouw komt of blijft een élite van werk
lieden op straat. Elk afzonderlijk bedrijf zal
op kosten worden gejaagd, doordat het tot een
duurder of minder efficient, minder soepel en
doeltreffend vervoer zijn toevlucht zal moeten
nemen.
„Dat is ook de reden, waarom voor ons con
gres zooveel belangstelling bestaat in land- en
tuinbouw- en in handels- en industrieele krin-
w gen. Een slechter onderhoud van wegen, en uit
bet nieuwe, waaraan de toekomst behoort, ge- stel van de verbetering der tertiaire wegen. In
remd worden door de lasten, waaronder het
oude tengevolge van het niet tijdig verzetten
der bakens, gebukt Kaal Het Verkeersfonds
houdt met deze realiteit niet voldoende
rekening. Mogen uit het wetsontwerp, dat ook
veel goeds bevat, de kwade elementen bijtijds
worden verwijderd.
Vandaar dat op de vergadering, welke Maan
dag in Den Haag zal plaats vinden, met weinig
vriendelijke tonen over het ontwerp van mi
nister Kalff gehoord zullen worden. In het
laatste nummer van „De Kampioen” wordt oa.
gezegd:
Tijdens de behandeling van de gemeente-
begrootlng In den Raad van Arnhem heeft de
heer Hermans (8. D. A. P.) de vrees geuit, dat
in de Amhemsche Burgerwacht fascistische
elementen zouden zijn geslopen.
O. m zou de voorzitter der Burgerwacht, mr.
J. Huges, in de plaatselijke pers van zijn inge
nomenheid met de huidige toestanden In
Dultschland hebben te kennen gegeven, terwijl
hij betreurd zou hebben, dat de fascistische
elementen op bevel van de regeerlng uit de
burgerwacht moesten worden verwijderd.
Door den burgemeester werd geantwoord dat
de heer Huges hem bij het aanvaarden van
zijn functie verzekerd had, volkomen achter
onze regeering te staan. Deed hjj dat niet, dan
had hij de functie van voorzitter der burger
wacht niet aanvaard.
Op grond van het bovengenoemde besluit
van de regeerlng stjn alle fascisten en natlo-
naal-soclallsten uit de burgerwacht verwijderd.
Ook In de toekomst zal er voor gewaakt wor
den. dat fascistische elementen In de Amhem
sche Burgerwacht worden opgenomen.
De vier communisten hadden getuigenis moe
ten afleggen over een moord op een meubel
maker, w*lke het werk zou zUn geweest van
een geheime communistische instantie. De meu
belmaker, een voormalig communistisch func
tionaris. zou nl. binnenkort als getuige optre
den tegen Thaelmann. terwijl hjj ook tegen
andere communisten verklaringen zou hebben
willen afleggen.
Wat beoogt thans het nieuwe wetsontwerp?
Het wil een verkeersfonds stichten, waaruit alle
kosten van het openbaar vervoer, voorzoover
die tot nog toe op de Waterstaatsbegrooting of
op die van het Wegenfonds pareerden, worden
bestreden
Het Wegenfonds zal opgaan in het Verkeers
fonds. Daarnaast zal dit zijn Inkomsten putten
.ojn. uit de ontvangsten van de spoorwegen, de
tramwegen, veerdiensten, waterwegen en havens
en van de burgerlijke luchtvaart. Evenals het
Wegenfonds zal het een telkenjare vast te stel
len uitkeerlng ontvangen uit 's Rijks middelen.
Uit het fonds zullen voldaan moeten worden:
iven voor de wegen, voor afkoop van tol-
i voor spoorwegen, tramwegen en de
overige hierboven genoemde verkeersorganen.
neel.
want de
1.053.000,
y y et is altijd, maar zeker In de gegeven
I I omstandigheden uitermate moeilijk, om
•A. -L het^fllen menschen naar den zin te ma
ken. De een is ontevreden, omdat er zooveel
moet worden opgebracht voor steun aan land
en tuinbouw, of omdat men zelf niet geholpen
kan worden, terwijl anderen, die weer stel steun
krijgen, klagen dat deze niet hoog genoeg is, of
omdat er, zooals men dat zegt, te veel van het
geld, dat voor steun bedoeld is. aan den strijk
stok blijft hangen, anders uitgedrukt, verdwijnt
tusschen wal en schip.
Er komt, zoo hoort men maar al te dikwijls
op vergaderingen, geld genoeg binnen, als
boer of de tuinder alles maar kreeg. Dat
echter niet het geval, want er moet voor
diensten te veel af, die kosten te veel.
Nu is bi) de Kamer ingediend de begroo-
ting tot vaststelling van de Inkomsten en uit
gaven van yhet-xLandbouwcrisisfonds, waarover
heel wat te zeggen zou zijn, maar welke in allen
geval deze goede zijde heeft, dat nu eens met
de cijfers kan worden aangetoond, dat het m
stryd Is met de waarheid, als er beweerd wVrdt,
dat er by de crisisdiensten zooveel aan den
strijkstok biyft hangen. Het tegendeel is waar,
want de crisisdiensten worden uitermate zuinig
beheerd, al kost de eene dienst wat meer dan
de andere.
De totale uitgaven van het landbouwcrisis
fonds. waaronder vallen 17 steundiensten, wor
den voor 1934 begroot volgens de recapitulatie
van inkomsten en uitgaven op het enorme be
drag van 188.570.333.75 gulden. Van dit bedrag
wordt voor personeel in totaal slechts uitgege
ven de in vergeiyklng met de ryksdlensten ab
normaal lage som van 2.488.510 gld.
Er is een afdeeling „algemeen beheer” voor
het landbouwcrisisfonds, waarin de verschillen
de crisisdiensten bijdragen. De personeel-ultga-
ven voor deze afdeeling, die we zouden kunnen
noemen „de centrale boekhouding", bedragen
35.700 gulden. Dat oe personeel-uitgaven op
nog by na 2.5 mlllioen staan, komt voort uit den
werkeiyk duren dienst van den steun aan con-
sumptle-aardappelen. Wil men dezen crisisdienst
goed laten functioneer en, dan is er scherpe con-
tróle noodlg en dat eischt een leger van perso-
Deze dienst is dan ook het kostbaarste,
personeel-uitgaven bedragen daar
terwyi in 1934 maar 2.5 mlllioen
steun wordt uitgekeerd, vermeerderd met 2.2
•mlllioen over den oogst 1933, of in totaal 4.7
mlllioen gulden.
Felteiyk zou men goed doen den crisisdienst
voor steun aan consumptie-aardappelen geheel
uit te schakelen, wfent dan spreekt het nog veel
duldeiyker, dat de crisisdiensten goedkoop wer-
ken. Voor de overblyvende 16 diensten zijn dan
de personeel-uitgaven slechts 1.435510 gld.
De tweede dienst, gps wel is waar niet duur
Is, maar waar de personeel-uitgaven toch eén
fatsoeniyk bedrag else hen. Is de crisiszulveloen-
trale, waar de personeel-uitgaven op 730.000
gulden komen. Dit is echter nog niet één pro
cent van de uitkeerlng aan den landbouw
krachtens de Crisls-Zulvelwet. welke voor 19?4
begroot is op 76 mlllioen. welke geheel asm de
zulvelproductie ten goede komen. Er rijn crisis
diensten die byna voor niets werken. Zoo zijn
de personeel-uitgaven om 3.6 mlllioen steun te
kunnen geven aan de verbouwers van fabrieks
aardappelen. oogst 1934, niet hooger dan 13.000
gulden. Ten behoeve van den steun van de
teelt en de bewerking van vlas ten bedrage van
ongeveer een half mlllioen over 1934, bedragen
ze maar 2500 gulden.
In het fonds voor steun aan de suikerbieten
teelt komt 18 mlllioen door heffing op suiker.
Hoeveel er aan steun zal worden uitgekeerd Is
nog niet te zeggen, maar de personeel-uitgaven
bedragen niet meer dan 21500 gulden. De steun
aan de kippen- en eendenhouderfj wordt begroot
op ongeveer 55 mlllioen gulden en de personeel-
uitgaven zl.‘n niet hooger dan 100.000 gulden.
- Zooals we reeds opmerkten, kost de eene
dienst wat meer aan personeel-uitgaven dan
de andere, maar als geheel blijkt thans uit de
begrootlng en uit de niet te weerspreken cijfers,
deze worden gecontroleerd door den crisis-
accountantdlenst dat deze uitgaven als men
de aardappeloentrale ultslult, nog lang niet één
procent beloopen.
We hopen, dat hiermede nu eens voorgoed
het fabeltje van den strykstok, waarmede zoo
veel propaganda is gemaakt en ontevredenheid
Is gewekt onder boeren en tuinders voorgoed
uit de wereld Is geholpen. Dit is dan tenminste»
een bate die verkregen is door de Indiening van
deze begrootlng. In plaats van blaam te leggen
op de regeering, zal men haar dan lof kunnen
brengen voor het werkelijk zeer zuinig beheer
van de crisisdiensten, krachtens de Landbouw
crisiswet 1933.
Aan het station te Woerden werd Donder
dagavond ontdekt, dat aan een zending uit
Montfoort een postzak ontbrak, waarin zich
o.m. een bedrag van ongeveer 1500 bevond.
De gestolen postzak bevatte het dien dag op
het bykantoor der posterijen te Montfoort ont
geld en eenige poststukken, bestemd
voor Inwoners te Woerden.
lederen avond wordt het geld per autobus
verzonden.
Het elftal der Roode Duivels voor den wed
strijd tegen het Zwaluwen-elftal op Woensdag
7 Februari, des avonds In het Heyssel Stadion
te Brussel, is als volgt samengesteld:
Doelman: Van de Weyer (Union St. Gllloise).
Achter: Pappaert (Union St. Gllloise), Smel-
linckx (Union St, Gllloise).
Midden: Voorhoof (Llersche Sportkring), Pee-
raer (Antwerp F.C Bourgeois (Football Club
Mechelen).
Voor: Saeys (Cercle Sportif, Brugge), Brichaut
(Standard Club. Luik), Capelle (Standard Club
Luik). Isenborgh (Beerschot), van den Eynde
(Beerschot).
Reserves: Badjou (Daring Club, Brussel),
Hamers (R.C. Mechelen), Hellemans (FC. Me
chelen). De Keizer (Llersche Sport Kring), van
Landeghem (Union St. Gllloise), Versyp (F.C.
Brugge),
„Terwyi alle verkeersdeskundigen. ook de
Spoorwegen, pleiten voor een stelsel, waarby
leder verkeer zyn eigen lasten moet dragen,
wil de Regeering met dit verkeersfonds alle In
komsten en uitgaven van de verschillende ver-
keerssoorten a. h. w. In één potje doen, hetgeen
dus het nadeel heeft, dat men niet meer kan
nagaan welke cijfers op elke soort afzonderiyk
betrekking hebben."
i het mom van coördinatie van het verkeer en
gaat leggen op de andere verkeersmiddelen,
fout is ook, dat men hier het karakter van de
I wegenbelasting gaat aantasten. Zy werd als
bestemmlngsbelasting, waarvan men htt nut
zichtbaar en tastbaar onder, zich kreeg, althans
met eenige animo opgebracht. Door thans de
opbrengst gedeeltelijk te bestemmen voor sa-
neering van de spoorwegen, brengt men het
heele Instituut van de bestemmlngsbelasting In
dlscrediet. Het goede psychologische effect zal.
als éénmaal zoo'n bestemmlngsbelasting van
aard veranderd is. voor goed weg zyn.
,Jk erken: coördlantle van het verkeer Is
noodlg. Als men dit door Instelling van een
Verkeersfonds bereiken wil, goed! Maar het
Wegenfonds, waarvoor men totnogtoe de belas
ting niet ongaarne betaalde, blijve daar los van
en behoude zyn autonomie.
Bovendien: het grootste deel van het spoor-
wegtekort blyft, ook ondanks dezen maatregel,
intact."
Ir. E. L. C SCHIFF en Mr. B FH BARON
VAN HARINJCMA THOE SLOOTEN, respecUe-
veiyk voorzitter en secretaris-penningmeester
van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel
Club zeiden ons:
„Dit ontwerp beschouwen vrij als een maat
regel van de grootste onrechtvaardigheid. Legde
de regeering een last van 9 mlllioen op het
motor- en rijwielverkeer met enkel het argu
ment: „het is crisis en de schatkist heeft dit
geld dringend noodlg,” dan zou men zich des
noods daarby kunnen neerleggen Maar het
gaat niet aan. de tekorten van de sjx>or- en
tramwegen-tekorten. die ten deele door
verkeerde bedrijfspolltlek ontstaan zijn
schuiven op den hals van het motorisch ver
keer. Men zou even goed, als straks de Dlesel-
electrische tractie van de Spoorwegen den afzet
der kolenmynen doet terugloopen. een recht
op stookolie kunnen leggen, om uit de opbrengst
daarvan een vergoeding aan de mynen te
geven!
„De regeering vergeet bovendien, dat er In
het autoverkeer veel meer kapitaal gestoken is
dan in de Spoorwegen.
„Daar komt by. dat de eigenlyke kwaal tóch
niet wordt weggenomen, zoolang niet het stand
punt zegeviert van die ingenieurs, die van mee
ning zyn, dat by een minder conservatieve be-
dryfspollUek van de Spoorwegen best weder een
winstgevend bedrijf te maken is.”
„En naast die onbiliykheld in het principe
staan dan nog onbillijkheden in de uitwerking
Zoo b.v., dat In de Commissie van Advies naast
een aantal ambtenaren wél een vertegenwoor
diger van de Spoorwegen, doch geen vertegen
woordiger van andere verkeersmiddelen zal zit
ting hebben. Zoo ook, dat deze commissie de
verkeersondernemingen die. op de Spoor
wagen na. In haar midden niet vertegenwoor
digd zyn dwingen kan, hare boeken open te
leggen."
len ook Nederlandsche in-
it door de voorgestelde wette-
den. Onze Nederlandsche. toch
yden doormakende Industrieën van
rijwielen en kleine motorfietsen en van auto-
mobielcarosserieën, zullen een zwaren klap
krijgen.
,De actie tegen het Verkeersfonds is Inder
daad meer dan een bobby van een bepaalde ca
tegorie belangstellenden.
„Wy zullen opbouwende critiek leveren, wy
willen aan de Regeering duidelyk maken, dat de
gestelde maatregelen haar niet zullen hel-
aan het benoodlgde geld, en dat de ophef-
van het Wegenfonds en verder voorgestelde
tregelen juist tot vermindering van Inkom-
moeten lelden en helaas tot bestendiging en
leerderlng van werkloosheid, en dus tot
leerdering van kosten ten laste van Over-
Wy zijn enkele vooraanstaande personen
over wezen en doel van de groote betooging te
Den Haag gaan spreken. Allereerst den voor-