DE EISCH VAN DUITSCHLAND
TOT HERBEWAPENING
Werkloosheid
Nederland
ANTWOORD AAN PARIJS
GEPUBLICEERD
in
HET DIEPTEPUNT
VOORBIJ?
MAANDAG 5 FEBRUARI
Arbeid voor steun
DE INTERNATIONALE LUCHTVAARTCONFERENTIE
Duitsehe vragen aan Frankrijk
I
VOEDSELVERGIFTIGING
e.
It
Een Radio-aardcontact
in
MANNELIJK PERSONEEL
Twee belangrijke geschillen
Privaat-docent universiteit
Geheime jeneverstokerij
f?
Bijna misdadige bemoeiingen
ld
AMSTERDAM—LIVERPOOL?
De Minister van Sociale Zaken
Doortrekking luchtljjn-Hull
De
Het ergste voorbij?
DE LAST VAN HET IJS
Wat te doen?
K
Het Duitsehe standpunt
Buitenlandsche Kerkelijke
Leeningen
DREIGEND CONFLICT IN DE
K-LEEDINGINDUSTRIE
□e
us
in.
et
4
Oordeel van den voorzitter der
R.K. Werkgeversvereniging
SMOKKELHANDEL AAN
DE GRENS
„reddende” N.S.B.
„Fransche voorstellen
onbevredigend”
„Onze eischen blijven ver beneden
een volledige doorvoering der
gelijkberechtiging**
heeft eenige -belangrijke cyfers
en gegevens verstrekt
over dit vraagstuk
Contra-prestatie van werkloozen
blijkt een bruikbaar systeem
3
i.
2.
3.
4.
▼er-
5.
over-
7.
8.
9-
UKXOlMt
n
Om
een
9
voor
1
l
an
|é-
BERLIJN, 3 Febr. Door het Deutsche
Nachrichtenbuero wordt een uittreksel ge
publiceerd van het antwoord der Dultsche
regeering van 19 Januari jl op het Fran-
sche memorandum van 1 Januari 1934. WH
ontleenen hieraan het volgende:
Minister-president Oöring in gezelschap van de gedelegeerden naar de
7de internationale Luchtvaartconferentie te Berlin
n
r
n
t.
e
s
Naar de meenlng Sur
In belde kwesties vanzei
geling tot stand komen?
1929:
1930:
1931:
19S3:
1933:
48 mlllloen moet
het feit, dat over
exorbitante stijging veroorzaakt wordt. De RUks-
dienst is bezig In nauw contact met de gemeente
besturen om de normale en bedoelde werking
der steunregeling te bevorderen en misstanden
op te ruimen."
ra
dst
m-
sn,
r-
lat
H
nt
n
o
>k het constateeren
moeilijk en op dit
dan elders, een on-
werkloos
In pet.
8.0
7.0
13.6
34.8
263
en
7e
ils
at
1C-
iat
Id-
standen kunnen on-
van groot belang Is
werkloosheid wenscht
pet.
1.5
2.8
43
83
5.7
onder -
vervan-
ze
et
er
'Is
te
at
m,
la
iet
en
or
segd
arts
eed*
ier-
agst
loek
loos
heids pet
8.5
7.9
151
283
28.1
bo-
een
uz»
af
ko
ten
ï«s-
i te
Uit
end
lel-
nde
ten
KT
en
let
tel
er
■f-
et
iet
ch
Jk
at,
ti
en
Deze allen worden gedrukt niet alleen door
de flnancleele gevolgen der werkloosheid, maar
evenzeer door het moreele gevolg van bet feit,
dat men niet werken kan en geen perspectie
ven ziet. Ik voor mij sla deaen moreelen nood
even hoog aan als den flnancieelen en Ik zie
met groote Ingenomenheid, dat In allerlei krin
gen tal van organisaties zich inspannen om In
dezen moreelen nood leniging te brengen. Dit
geldt zoowel met betrekking tot de Jeugd als
voor de volwassenen.
Verder merkt de minister op. dat, naar t schUnt,
wjj het dieptepunt der werkloosheid ongeveer
hebben bereikt. Z.Ex. maakt dit op uit het feit,
dat de stijging 1932—1983 in geen vergelijking
staat tot de stijging 1931—1932.
In dit verband wees de Minister nog op ver
schillende uitlatingen Inzake de werkloosheid
en haar bestrijding, gedaan door Ir. Musaert.
„Ik heb deze uitlatingen van de N.8.B. met
klimmende verbazing gelezen. Niet omdat men
In die kringen den toestand op een bepaalde
wijze teekent. maar omdat men den Indruk wekt
in staat te zullen zijn binnenkort den geesel
der werkloosheid voor jong en oud weg te ne
men. doch zonder dat men concreet de mid
delen aangeeft, die men gebruiken zal. Wie ons
volk liefheeft en over een middel beschikt om
dit uit den nood der werkloosheid te verlossen,
doet weinig minder dan een misdaad door dat
middel niet concreet aan te geven. Ik voor mjj
meen, dat de belofte tot opheffing van den
nood door geen verantwoordelijk man kan wor
den gegeven en door niemand, die nadenkt,
kan worden geloofd. Wfj zijn niet alleen aan
nationale, maar ook en vooral aan internatio
nale omstandigheden gebonden.”
Uit het voorgaande blijkt, dat de hoofd
punten. waarop de inzichten der belde re-
geeringéB ta^al
nog verschilled
kwestie der 1
sterkte en van
waarop *t toet
Een redacteur van het Nederlandsch Corres-
pondentleburgau heeft dezer dagen een onder
houd gehad met den Minister van Sociale Za
ken. prof. dr. J. R. Slotemaker de Bruine en
den Minister verzocht eenlge gegevens te mogen
ontvangen in verband met den huldigen stand
der werkloosheid In ons land en de perspectie
ven, welke de Minister voor de oplossing van
dit probleem zag
De Minister merkte op, dat het niet gemak-
kelljk was om de vraag naar den stand der
werkloosheid te beantwoorden, omdat men niet
de beschikking heeft over volledige statistieken.
De meest verscheidene ti
der werkl<x»held vallen ei
de vraag, wat men onder
te verstaan.
Om dezelfde reden Is
van werkloosheid bjjzondi
gebied komt, gemakkeiykj
zuivere opgave voor.
„Beteekent dit dus. Excellentie, dat er op de
vraag naar den omvang van de werkloosheid
geen antwoord gegeven kan worden?"
„Neen, er is zeer goed een antwoord op uw
vraag te geven, mits men het zoekt langs dezen
weg, dat men de gegevens over dezelfde materie
uit verschillende Jaren met elkander vergelijkt.
Kr zit dan misschien In elk dier gegevens een
onzeker element, maar de onderlinge verhou
ding van ai deze gegevens kan toch worden
vastgesteld en daaruit kan worden afgeleid een
antwoord op de vraag naar den loop der werk-
Rijkscommlezen hebben een inval gedaan tn
een herberg te Hedel. Het vermoeden, dat er
clandestien jenever gestookt werd, bleek juist
te zijn. Een volledige distllleer-inrtchtlng werd
gevonden. Proces-verbaal is opgemaakt.
twee dagen per week werkloos
Het beeld.
Trustee hiertoe haar toestemming beeft
leend
b. Alle crediteuren moeten op denzelfden voet
worden behandeld als obllgatiehouders der on
derhavige leeping.
c. Elk half jaar moet 'n balans en verlies- en
winstrekening aan de Trustee worden
gelegd.
Aantal
leden
der kassen
383 701
419 722
482 740
571031
803.881
;e het otitwapenlngsprobleem
k gevormd worden door de
eaekenlng van de troepen
dé kwestite van het tijdstip,
or^stlge Dultsche leger van
?eAen zal worden voorzien.
Duitse he regeering zal
t een bevredigende re-
Indien men met de
hierbij in aanmerking komende gezichtspunten
op zakelijke, rechtvaardige, moreele wijze en
zonder vooringenomenheid rekening houdt
Frankrijk kan niet ontkennen, dat de Dultsche
eischen ver achterblijven by die, welke gesteld
zouden moeten worden voor een werkelijk vol
ledige doorvoering der gelljkberechtigdheld. Af-
Met deze werkelijkheid
oogen is er geen andere uitweg
mogelijk dan de ontwapeningsmaat-
„Wat ons bij de bestrijding der werkloosheid
te doen staat, is drieërleiin de eerste plaste
moet ernstig worden gewaakt tegen verdere
belemmeringen van ons bedrijfsleven. Dit Is
thans soo breekbaar, dat het uiterst voorzichtig
behandeld moet worden. Het is een volksbe
lang en voornamelijk een arbeidersbelang, dat
de werkgelegenheid, die er nog is. blijft bestaan
Ten tweede sal de werk ven aiming de volle
aandacht der Regeering moeten hebben. Dat
dit Inderdaad het geval is. heeft het Kabinet
nog seer onlangs uitgesproken tn de Memorie
van Antwoord nopens Hoofdstuk I der RUks-
begrootlng. gericht aan de Eerste Kamer.
Ik ben overtuigd, dat. wanneer een beroep
gedaan sal worden op onse arbeiders, om dese
werkverruiming ook financieel mogelijk te
maken, dit beroep niet tevergeefsch zal sljn Ik
ben daarvan overtuigd, osndat de verantwoor
delijke leiders zich volkomen bewust zijn van
de economische en moreele belangen, welke hier
op het spel staan.
Ten derde sal werkverschaffing uitkomst
moeten brengen. Zooveel mogelyk geef ik daar
aan mijn aandacht, alweder omdat de moreele
schade van de crisis voor de individuen en
hun gezinnen daardoor wordt verkleind. Men
mag zich echter niet ontveinzen, dat dese
werkverschaffing slechts een hulpmiddel ie en
dat een werkelijke vermindering van het leger
der werkloozen slechts kan worden verkregen
door uitbreiding van een reèele en normale
werkgelegenheid.'*
Thans is de toestand reeds zoo, dat In een
ongunstige week meer dan 40 pet. werkloos Is:
In de gunstigste week is dit toch nog altijd
een vierde deel.
wijzing van de Dultsche voorstellen sou slechts
beteekenen, dat men Duitschlands recht op ge
lijkheid In werkelijkheid niet erkennen wil. De
Duitsehe regeering hoppt daarom dat de Fran
sche regeering het Dultsche standpunt zal we
ten te billijken. Dat en In welken geest Duitsch
land tot Internationale samenwerking bereid is,
blijkt uit zijn aanbod tot het sluiten van nlet-
aanvalsverdragen.
nagenoeg alle wegen In Zuld-Oost Brabant
des nachts en ook een groot gedeelte van
den dag met barricaden versperd. Het is daar
door soo good als ónmogelijk geworden vee
over de grens te smokkelen. Het gewone ver
keer ondervindt echter van deaen maatregel
veel hinder.
Het onderzoek naar het gemeentelijk vlieg
veld te Speke bjj Liverpool en de besprekingen
tusschen Llverpoolsche gemeenteraadsleden en
vertegenwoordigers van de KLM hebben n^ar
naar Reuter uit Londen seint, het resultaat op
geleverd. dat een voorstel sal worden gedaan
om de luchtlijn AmsterdamHuil door te trek
ken tot Liverpool.
looskeld.”
„Over deze gegevens sal Ik U het een en an
der mededeelen. Ik wil daarbij echter opmer
ken. dat ik U minder cijfers sal geven dan ik
in werkelijkheid ter beschikking heb."
Over den loop der werkloosheid in ds laatste
vijf Jaar heeft de Minister enkele gegevens ver
strekt, ontleend aan de Industrieels Ongevallen
wet en aan de Invaliditeitswet.
„Vit dese gegevens blijkt, dat In 1931 zich *n
zekere teruggang openbaart, een teruggang, wel
ks In 1932 en voor wat betreft de Invalldltelts-
De rUksbemiddelaar Prof. Aaibarse heeft da
partijen, betrokken by het dreigend conflict In
de maatkioodlnglndueSrie, opgeroepen tot een
bespreking op Donderdag 8 Februari <X> bSt ito-
partemen» van Sociale ankan
Te Thora <L.) hebben zich bij drie kinderen
van den caféhouder Keyers vergiftigingsver
schijnselen voorgedaan tengevolge van het ge
bruik van kaas. De kinderen zijn er erg aan
toe.
De Dultsche regeering begroet het. dat de
Fransche regeering op de ultnoodlglng tot on-
mlddeliyke diplomatieke onderhandelingen tus
schen belde regeeringen over de hangende pro
blemen Is Ingegaan en dat zij in de belangrijk
ste acute kwestie, de ontwapenlngskwestle. uit
voerig haar houding heeft bepaald tegenover
de desbetreffende Dultsche verklaringen en haar
eigen gezichtspunten in deze kwestie uiteenzet
De Dultsche regeering heeft het Fransche
memorandum bestudeerd naar het gezichtspunt
of en welke mogelijkheden volgens dit docu
ment thans aanwezig schijnen voor de ver
wezenlijking van de gedachte der algemeene
ontwapening.
Vervolgens wordt nagegaan, hoe de toestand
zou zijn. wanneer het tot een conventie kwam
op grond der In t Fransche memorandum ver
vatte plannen.
Op het gewichtige punt van het oorlogsmate
riaal zou de ontwapening verscheidene jaren
worden uitgesteld. Duitschland zou in dien tijd
beperkt blijven tot de volstrekt ontoereikende
«apensoorten van Versailles en bovendien de
Rijksweer moeten reorgantseeren Hoe is de om
vorming van een leger echter practlsch moge
lijk, wanneer het niet de beschikking heeft over
het daarvoor noodzakelyke materiaal. Hoe kan
een dergelijke reorganisatie van de Rijksweer
ook maar eenlgermate de Dultsche veiligheid
waarborgen?
De waarde der door Frankrijk reeds voor de
eerste periode toegezegde vermindering zijner
effectieven kan eerst dan beoordeeld worden,
wanneer vaststaat wat met de Fransche over-
zeesche troepen zal geschieden, welke zoo ge-
tnakkelljk gebruikt kunnen worden ter aanvul
ling van de troepen In het moederland.
Met betrekking tot de luchtmacht zou men
moeten overwegen, of niet volgens de door net
Fransche aidemémoire voorgestelde verminde-
rlngsmethode het belangrijke beginsel wordt
opgegeven, dat alle luchtvloten tot een onderling
gelijk niveau moeten worden gebracht. Maar
ook afgezien hiervan vraagt Duitschland zich
af, of het gedurende de eerste phase der con
ventie er tn moet berusten; dat het geen en
kele militaire luchtvaart bezit. Indien deze vraag
volgens bet Fransche plan bevestigend moet
worden beantwoord, zou de voorgestelde ver
mindering der luchtvaart van de andere staten
practlsch niets veranderen aan de volkomen
weerloosheid van Duitschland In de lucht.
Moeten de uiteenzettingen van het aide-
memoire over de controle misschien zoo ver
staan worden, dat het geheele regiem van de
tweede periode geheel afhankelijk zou moeten
worden gesteld van de ervaringen, gedurende
dë eerste periode opgedaan?
Wanneer dat de bedoeling zou zijn, dan zou
de doorvoering van de algemeene ontwapening
ook In deze tweede periode bezwaard worden
met een gevaarlijken factor van onzekerheid.
In de steden is het verkrijgen van een goede
..aarde” voor ons radiotoestel In den regel al
heel eenvoudig: een verbinding met de water
leiding is daartoe mees al voldoende.
Bewoners van den beganen grond zoeken 7
vaak in een metalen buis, welke tot aan het
grondwater in den bodem gedreven wordt.
Woont men echter In een droge streek bijv,
op zandgrond dan Is het bereiken van t
grondwater vaak uiterst bezwaarlijk.
Een oplossing van dit probleem kan 1 ons
ter recentie gezonden ..aardcontact” zijn: een
hier en daar geperforeerde metalen pen. gevuld
met een sterk hygroecoptsch metaal zout. Dit
zout trekt dus vocht aan en loet bovendien ge-
makkeltjk tn water op. Het aldus opgeloste zout
drli<t door de gaten den bodem In en zorgt vo r
een overgang van aardcontact naar aarde met
een zeer lagen waterstand.
Hoewel ons de prijs voor dit Elfre-aardcon-
tact wel wat hoog voorkomt, meenen we. dat
degenen, die last ondervinden van een te drogen
bodem, eens een proef met deze nieuwe vin
ding moeten nemen. 1 Kan uitkomst brengen
H. 8.
Bij beschikking van den Minister van On
derwijs. Kunsten en Wetenschappen, Is dr.
J. Jongbloed te Utrecht, tot wederopeeggens.
toegelaten als privast-docent in de faculteit der
geneeskunde aan de Rijksuniversiteit te Utrecht,
om onderwijs te geven In de aèro-physlologie
wet ook in 1933, zich heeft voortgezet. Het ver
minderde loonbedrag moet men bezien in ver
band met twee factoren. In de eerste plaats
speelt de loonsverlaging hier een belangrijke rol
bjj diegenen, die nog werken, terwijl daarbij
komt de werkloosheid. Deze cijfers geven yeen
algemeenen indruk van de ernstige crisis, welke
zich sinds 1931 aan het ontwikkelen is."
Uit het jongste staatje van den dienst der
werkloosheidsverzekering en arbeidsbemiddeling
blijkt, dat op 13 Januari in totaal 411364 per
sonen als werkzoekenden waren Ingeschreven.
Echter moet niet uit het oog worden verloren,
dat deze werkzoekenden niet allen werkloos zijn
Het aantal werkloozen wordt echter ook ver
meld en dit bedroeg op 13 Januari 387.406.
Het tweede belangrijke gegeven, dat men uit
den staat van dienst kan opmaken is het voor
komen der werkloosheid bjj de gesubsidieerde
werkloozenkassen. Hier heeft men eindelijk dus
een mln of meer compleet beeld gegeven en
daarom kunnen de hier geproduceerde cijfers 'n
uitstekend beeld geven van den loop der werk
loosheid. Echter moet hier alweer een opmer
king gemaakt worden, namelijk deze, dat slechts
een deel der arbeiders tegen werkloosheid ver-
rzekerd Is.
Naar een ruwe schatting heeft de Minister
berekend, dat het deel der arbeiders, dat tegen
werkloosheid is verzekerd, varieert van een
derde tot een vierde van het totaal aantal ar
beiders.
De Dultsche voorstellen zijn niet gebaseerd
op een laten varen der ontwapenlngsgedachte.
ter bereiking van een Dultsche herbewapening
De Dultsche regeering is nog altijd van mee-
hun bewapeningen in de te Versailles voorziene
mate zullen verminderen. Deze ondubbelzinnige
verklaring geeft de Dultsche regeering het recht,
elke verdachtmaking, als sou ztj een herbewa-
penlngspolltlek voeren, met de grootste beslist
heid van de hand te wijzen.
Het is niet de bedoeling der Dultsche regee
ring ontwapenlngsmaatregelen ter zijde te
schuiven, waarover overeenstemming binnen
kort mogelUk schijnt. Maar dergelüke bewape-
ningsvermlnderlngen sullen toch in geen geval
voldoende zijn, om de gelijkgerechtigdheid van
Duitschland te verwezenlijken.
Wanneer men zich de hoofdpunten van
het Fransche plan en de gevolgen daarvan
realiseert, rijst er eenlge twijfel of langs
dezen weg een regeling van het ontwape-
nlngsvraagstuk gevonden kan worden, wel
ke werkelijk in overeenstemming zou zijn
met de rechtvaardigheid en den vrede zou
dienen.
De Dultsche regeering ziet geen enkele
verandering in den stand van zaken als toen
het zich wegens de volledige mislukking van
de methode te Genève tot uittreden uit den
Volkenbond en het verlaten der ontwape
ningsconferentie besloot en op een wezen
lijk nieuw voorstel aandrang.
Voorts zal men bjj zijn beschouwingen niet
uit het oog mogen verliezen, dat de verzekerde
arbeiders In den regel een zekere elite vormen,
zoodat de toestand over het geheele aantal Iets
ongunstiger zal zUn dan men uit de cljfera be
treffende de georganlseerden zou opmaken.
Wanneer men dit bedenkt, zal de volgende lijst
van beteekenls zijn.
Voor de derde maal In deaen winter be
lemmert de vorst de scheepvaart op het IJ-
selmeer. De Noord-Oosterstorm heeft het Ijs uit
den Lemsterhoek naar de Noord- Hoilandscha
kust gedreven en daarbij heeft zich thans weer
jong Us gevoegd, soodat het Ijsselmeer ten
Noorden van Enkhuizen reeds geheel met lis
bedekt is. De vaart Enhvlaen-Stavoren Ia voor
zeilschepen gestremd. Stoomschepen hebben nog
geen hinder van het Ua. terwijl de motorkllppers
zich er eveneens nog wwl doorheenslaan. In de
richting van Amsterdam is alles nog open water.
Het ligt voor de hand, dat de vooropgezette
gelijkheid van contrAle in de praktijk tot moei
lijkheden aanleiding geven zal, aangezien zU op
ongelljk bewapende landen moet worden toege
past. Zelfs wanneer dit gevaar voorkomen sou
kunnen worden, blijft voor Duitschland de
vraag beslissend of zUn dlscrlmlneerlng nog
met een rU van Jaren sal moeten worden ver
lengd. Voor zulk een In strijd met de eer en
veiligheid van Duitschland zijnde ongelijkheid
kan moeilijk een steekhoudend argument door
de andere mogendheden worden aangevoerd.
De bewering van het Fransche aide-memoire,
dat de gelljkberechtigdheld van Duitschland
betreffende bet materiaal overeenkomstig de
verklaring van 11 December 1933 vooraf moet
worden gegaan doo. een reorganisatie van <1e
Rijksweer, vindt noch In deze verklaring, noch
in andere feiten en afspraken eenlgen steun.
Duitschland kan ook niet inzien, hoe het
Dultsche voorstel zou moeten leiden tot een
hervatting van den bewapeningswedloop. Het is
Duitschland uitsluitend te doen om een verde-
digingsleger, dat in de verste verte geen be
dreiging vormen kan voor welk ander land dbk.
Bovendien Is de strekking van het Dultsche
voorstel, voor alle staten bepaalde ontwape-
nlngsgrenzen bij verdrag vast te leggen, zoodat
de mogelijkheid van een bewapeningswedloop
reeds op voorhand buitengesloten sou worden.
Evenmin kan de Dultsche regeering verwe
ten worden, dat het cijfer van 300.000 man voor
het Dultsche verdedlglngsleger te hoog zlju
zijn.
Dit cijfer toch vormt het minimum dat
Duitschland onder de tegenwoordige omstan
digheden, gezien zijn lange geografische gren
zen, voor zijn veiligheid noodlg heeft. Men
mag daartoe niet uit het oog verliezen de cij
fers der zwaarbewapende buren van 'Duitsch
land, die sinds het einde van den oorlog met
behulp van den algemeenen dienstplicht de voor
militairen dienst in aanmerking komende
jeugd hebben onderworpen aan een militaire
opvoeding en zoodoende tot een machtige re
serve hebben gemaakt.
Alleen In Frankrijk reeds bedraagt het aan
tal dezer reserve ongeveer 5 mlllloen. De poli
tieke organisaties in Duitschland kan men niet
op een Hjn stellen met de militaire reserves van
andere landen.
Overigens heeft de Duitsehe regeering zich
bereid verklaard, het niet militaire karakter
dezer organisaties aan de voorgenomen interna
tionale contröle te onderwerpen, indien de an
dere mogendheden de bjj haar bestaande soort
gelijke organisaties eveneens daarin betrekken.
Betreffende de politiemacht zal het niet
moeilijk zjjn tot overeenstemming te geraken
Tenslotte moet men by de beoordeel!ng van
het cijfer van 300.000 man In aanmerking ne
men, dat het hier gaat om soldaten met kor
ten diensttijd, terwyi de Rijksweer uit be
roepssoldaten met 12-Jartgen diensttyd bestaat.
Frankrtjk heeft steeds zelf toegegeven, dat
de militaire waarde van soldaten met een kor
ten diensttijd geringer is dan die van beroeps
soldaten.
De Dultsche regeering betreurt het levendig,
dat de Fransche niet zulk een v
uitgangspunt genomen heeft in haar
tandum.
voorstel tot
tnemo-
Geheel Gedeelte!. Werk-
werkloos
In
Men kan dus vaststellen, dat de toestand
ernstiger Is dan uit deze cijfers blijkt. Het gaat
hier niet alleen om de loonarbeiders, waarop
deze cijfers betrekking hebben, maar daarnaast
moet men denken aan de z«. zelfstandigen, de
middenstanders, de technici en zeker niet te
vergeten de InteUectueelen.
In verband met den steeds toenemenden
smokkelhandel tn vee van Nederland naar
Belgié zijn ean de Belgische zijde van de grene
Zoos Is gemeld, zyn de Philipsfabrteken er
toe overgegaan, mannelijke werkkrachten aan
te stellen ter vervanging van vrouwelijk per
soneel, hoewel van die laatste nog n-emand
ontslagen is.
De „Volkskrant” heeft over deze zaak het
oordeel gevraagd van den voorzitter der R. K.
Werkgeversvereniging, mr. M. P L. Bteen-
berghe
Wy ontleenen er het volgende aan:
„In de eerste plaats ia dit een kwestie van
techniek rts de man voor het werk geschikt?)
en van flnancleele mogelijkheid. Uit t eerste
volgt, dat de meening. dat alle melsjesarbeid
door mannenarbeid vervangen zou kunnen wor
den, een utopie is. Wat het tweede betreft, ver-
keeren de Phllipsfabrleken In de gelukkige om
standigheid. dat haar bedrijf thans weer in
opgaande lijn gaat en dat met het aannemen
van nieuwe mannelijke krachten re*ds aan
stonds een compensatie gevonden kon worden
door de besparing van de anders te maken
vervoerkosten voor de meisjes buiten Eind
hoven.
Voor tal van andere bedryven zou momenteel
een verzwaring van flnancleele lasten, welke
de tewerkstelling van mannen mede zou bren
gen. ondraaglijk zijn. Zou men In die gevallen
daartoe toch overgaan, dan loopt men een ri
sico. dat het bedrijf niet kan worden voord
gezet. hetgeen vergrootlng van de werkloosheid
der mannelijke arbeiders tengevolge moet heb
ben.”
regelen, waarover momenteel over
eenstemming mogelijk is, vast te
leggen en voor het overige de be
wapeningen der zwaar bewapende
staten voor den duur der eerste con
ventie tot op het tegenwoordige peil
te beperken en de gelijkgerechtigd
heid van Duitschland door een
zekere mate van aanpassing zijner
bewapening aan het bewapenings-
niveau der anderen te verwezen
lijken.
Dit beteekent dus. dat wy waarschijnlijk op
de basis ven de nu geworden toestanden onze
maatregelen zullen kunnen nemen.
Voor 1934 heeft de Regeering voor werkver
schaffing en steunverleening 46 mlllloen be
schikbaar gesteld, hoewel er naar raming In
1933 voor deze doeleinden 75 mlllloen Is be
steed. Het bedrag voor 1934 Is ontleend aan
de werkeiyke uigaven van 1932. op 12 Deo.
J.l. heeft Z.Ex. reeds In de Kamer medegedeeld,
dat deze teruggang van 75 op
gezien worden In verband nvft
1931 nog maar 13 mill, was feesteed Z Ex. wist
toen nog niet, wat hy nu wglet. n.l. dat de stij
ging der werkloosheid over deze drie Jaren on
evenredig veel kleiner is dan de stijging van
de uitgegeven bedragen z
Dit blijkt uit het volgende:
1931 13 mlllloen 15 1 (percentage werkloosh.)
1933 46 mlllloen 26 9 i
1933 75 mlllloen 281
In de jaren 1931—1933 la de werkloosheid ver
dubbeld. maar zUn de steunbedragen bijna ver
zesvoudigd"
..Kunt u voor deze eigenaardige ontwikke
ling bijzondere redenen aangeven
„In de Kamer heb ik reeds op die vraag Be
antwoord door te wijzen op allerlei factoren,
welke hier samenwerken, o.», de wijze van uit
breiding van het begrip crisiswerkloosheid onder
de bouwvakarbeiders Echter kunnen deze fac
toren de geheele verklaring niet leveren. De
bouwvakarbeiders b.v zijn eerst in October 1932
In de steunregeling opgenomen.
By de uitvoering der steunregeling moet dus
van allerlei zijn vóórgekomen, waardoor dese
Tegelijk met het memorandum heeft de Dult
sche regeering de volgende vragen aan de
Franschen gericht:
Tot welk peil zullen de gezamenlijke Fran
sche effectieven In moederland en koloniën
worden verminderd?
Op welke wijze zal bjj de in het Fransche
aide mémolre voorgestelde regeling rekening
gehouden worden met de overzeesche troe
pen en de geoefende reserve van Frankryk?
Is Frankrijk bereid, voor het geval dat de
omzetting van het leger in een verdedl-
gtngsleger met korter diensttijd niet gelij
kelijk zou gelden voor het leger in het va
derland en voor de troepen In het koloniaal
gebied, een verplichting te aanvaarden, om
de overzeesche troepen noch In oorloge-,
noch in vredestijd in het moederland te
statlonneeren of te bezigen?
Wat zal er met het geschut der mobiele
landartillerte van een kaliber boven 15 c.M.
gebeuren? Zal het vernietigd worden? Zal
er In de toekomst met dergeiyk geschut nog
geoefend mogen worden?
Welke maximum-tonnage zal voor tanks
worden vastgesteld en wat zal er geschie
den met de tanks, die dit maximum over
schrijden?
Denkt de Fransche regeering aan een voor
alle landen geldende beperking van het
aantal van enkele wapensoorten, met in
begrip van de bestaande voorraden? Welke
wapensoorten heeft het op het oog?
Met welk materiaal zullen de Fransche
troepen, die bulten de unificatie van het
leger vallen, worden uitgerust?
Binnen welken termijn zou de verminde
ring der in dienst zijnde vliegtuigen met
50 worden doorgevoerd? Zal de afschaf
fing der uit te schakelen vliegtuigen door
vernieling geschieden of op welke andere
wijze?
Waartoe zal de contröle der burgerlijke
luchtvaart en der vliegtuig-fabricage zich
uitstrekken, welke contröle volgens het
Fransche voorstel de voor^barde moet zyn
voor de vermindering der in actieven dienst
staande militaire vliegtuigen?
10. Zal de algemeene afschaffing der militaire
luchtvaart tn de conventie voor een be
paald tUdstlp definitief worden vastgelegd en
voor welk tijdstip?
11. Zal het verbod van bemmenwerpen. het
welk de Fransche regeering bereid is te
aanvaarden, algemeen en absoluut zyn, of
aan welke beperkingen zal het onderworpen
zijn?
12. Moeten de uiteenzettingen van bet Fran
sche memorandum over de contröle van het
oorlogsmateriaal zoo opgevat worden, dat
Frankryk voor zich slechts bereid is tot
aanneming van een contröle op fabricage
en invoer, of zal deae contröle zich ook uit
strekken tot de In gebruik zijnde of opge
slagen liggende materiaal voorraden?
13. Welk standpunt neemt de Fransehe regee
ring in ten aanzien van de bewapeningen
ter zee?
Het sinds korten tijd te Alphen a. d. Rijn
Ingevoerde systeem om van werkloozen voor
den hun verstrekten steun een contra-presta
tie te eischen. blijkt thans ook in andere *8-
meenten van het land navolging te vinden.
Naar wy vernemen, komen bij het gemeen
tebestuur schier dagelijks aanvragen in van
andere gemeenten met het verzoek om Inlich
tingen, op welke wijze het systeem hier wordt
toegepast.
Tot dusver werden ongeveer vijftig van der-
geiyke aanvragen ontvangen en het mag wel
als vaststaand worden aangenomen, dat deze
belangstellende gemeentebesturen zich ook weer
tot den Minister van Sociale Zaken wenden
met het verzoek ook In hun gemeenten tot
dit systeem van contra-prestatie te mogen over
gaan.
Evenals in Boskoop, waar, zooals men weet,
de heer Colyn tydens zijn bewind de contra
prestatie voor het eerst heeft Ingevoerd, werkt
ook hier het systeem tot dusver uitstekend.
De gesteunde personen verrichten ten be
hoeve van de gemeente werkzaamheden tegen
een vergoeding van 35 cent, gedurende een
zoodanig aantal uren, dat wekelijks een som.
gelijk aan het bedrag der ondersteuningen aan
hen kan worden ultbetaald als beloonlng voor
gedanen arbeid. Indien niet alle steuntrekken-
den tegelyk kunnen worden tewerk gesteld,
wordt zooveel mogelyk een zgn. rouleerings-
systeem toegpast. zoodat dan de werkloozen
om beurten by groepen worden opgeroepen.
Gedurende de dagen, dat 8e*” «rbeld wordt
verricht, moet op de gebruikelijke wijze worden
gestempeld, terwijl ook overigens alle bepa
lingen. welke thans voor steuntrekkenden gel
den. van kracht blijven.
Op deze wyze Is het mogelyk gebleken wer
ken uit te voeren, waaraan anders met het oog
op de tijdsomstandigheden zeker niet zou kun
nen worden gedacht.
Zoo Is In deze gemeente de verbetering van
den verbindingsweg met Aarlanderveen. waar
mee men nu gestadig vordert, het eerste resul
taat vso deze tewerkstelling, welke trouwens
ook op den stand van de werkloosheid een
gunstlgen Invloed blijkt uit te oefenen.
Dezer daeen was het aantal werkloozen in
deze gemeente met 150 af genomen. Hoewel
de voornaamste oorzaak daarvan moest wor
den gezocht In het Invallen van de dool, waar
door weer werkgelegenheid in de bouwmate
rialen branche ontstond, Is toch ook gebleken,
dat de vereischte contra-prestatie op deze be
duidende afname van Invloed is geweest.
Naar ons ter oore kwam. Is het nJ. ook in
Boskoop reeds herhaaldeiyk voorgekomen, dat
steuntrekkenden. die werden opgeroepen, voor
het verrichten der vereischte contra-prestatie,
plotseling werk bleken te hebben gevonden.
Dit verschijnsel nu blijkt zich ook reeni in deze
gemeente te openbaren al zal dan de toekimst
tnoet«n leeren of een en ander stand houdt.
De Maatschappy voor trust, en admlnlstratle-
zaken deelt mede, dat In de op 31 Januari ge
houden vergadering van obllgatiehouders van 7
pet. Ie Hyp. 10-jarige obllgatieleenlng, groot
t 170.000.ten laste van het R.K. Parochiaal
Kerkbestuur „Bankt Johann’’ te Saarbruecken
iSaargebiedi Anno 1927 het onderstaande voor
stel werd goedgekeurd:
Vermlnder.ng der aflossingen per 1 October
1934 en per 1 October 1935 met f 2000.waar
door deze van f 15.000.op t 13.000.op deze
vervaldata worden gebracht De achterstallige
aflossingen moeten ulterlyk 1 October 1936 wor
den ingehaald.
Als voorwaarde voor deze regeling geldt, dat
alle crediteuren op denzelfden voet zullen wor
den behandeld als obllgatiehouders der onder
havige leening.
Tevens geldt als voorwaarde, dat elk half jaar
een balans en verlies, en winstrekening aan de
Trustee moet worden overgelegd.
^treffende de 6J4 pet. Ie Hyp. 19-jarige
obllgatle-leening. groot f 150 000— ten laste der
Congregatie der Eerw. Zusters van O. L. Vrouw
van Slon te Antwerpen, anno 1929, deelt de Mij.
mede, dat in de op 31 Januari gehouden ver
gadering van obllgatiehouders de volgende be
sluiten werden goedgekeurd:
1. Verlaging der rente tot 6 pet per jaar. In
gaande met de coupon per 1 Mei 1934 voor 5
jSMr. dus tot en met de coupon per 1 Mei 1939
2. Uitstel der aflossingen voor de Jaren 1934
tot en met 1938, terwijl de leening vanaf 1 Mei
1939 zal worden afgelost volgens het
staande aflossingsplan, dat dient ter
ging van het thans bestaande:
per 1 Mei 1939 f 10.000.—: per 1 Mei 1340-
1942 f 12.000 per jaar; per 1 Mei 1943 f 14.000.—
psr jaar. per 1 Mei 1944-1945 f 15.000 per Jaar;
per 1 Mei 1946-1947 f 17.000.— per Jaar; per
1 Mei 1948 f 20.000.—.
3. Ooed te keuren, dat het effectendepot
dienend tot zekerheid der couponbetalingen.
vervangen wordt door een garantie van de Bank
..Credit Anversols” te Antwerpen, welke garan
tie steeds de tegenwaarde moet hebben van de
eerstvolgende te betalen halfJaariyksche coupon
Voor bovenstaande regeling gelden de volgen,
de voorwaarden:
a. Uitbreidingen of vernieuwingen van ge
bouwen mogen alleen plaats hebben Indien de
totaal cijfer te verkrijgen heeft de
dienst berekend, dat de short timers gemiddeld
i waren.
dat dit steetje geeft, Is inderdaad
schrikwekkend, temeer, wanneer men bedenkt,
sooals de Mln. reeds opmerkte, dat dem cijfers
voor den geheelen arbeidenden stand neg Iets
ongnnstiger sUn. WJJ kunnen dus zoggen, <tet n
derde deel van onse arbeiders werkloos ia Bo
vendien U dit nog maar een gemiddelde. Er zyn
tilden In het jaar waarin die toestand nog veel
ernstiger is.