DE EISCH VAN DUITSCHLAND TOT HERBEWAPENING Werkloosheid Nederland ANTWOORD AAN PARIJS GEPUBLICEERD in HET DIEPTEPUNT VOORBIJ? MAANDAG 5 FEBRUARI Arbeid voor steun DE INTERNATIONALE LUCHTVAARTCONFERENTIE Duitsehe vragen aan Frankrijk I VOEDSELVERGIFTIGING e. It Een Radio-aardcontact in MANNELIJK PERSONEEL Twee belangrijke geschillen Privaat-docent universiteit Geheime jeneverstokerij f? Bijna misdadige bemoeiingen ld AMSTERDAM—LIVERPOOL? De Minister van Sociale Zaken Doortrekking luchtljjn-Hull De Het ergste voorbij? DE LAST VAN HET IJS Wat te doen? K Het Duitsehe standpunt Buitenlandsche Kerkelijke Leeningen DREIGEND CONFLICT IN DE K-LEEDINGINDUSTRIE □e us in. et 4 Oordeel van den voorzitter der R.K. Werkgeversvereniging SMOKKELHANDEL AAN DE GRENS „reddende” N.S.B. „Fransche voorstellen onbevredigend” „Onze eischen blijven ver beneden een volledige doorvoering der gelijkberechtiging** heeft eenige -belangrijke cyfers en gegevens verstrekt over dit vraagstuk Contra-prestatie van werkloozen blijkt een bruikbaar systeem 3 i. 2. 3. 4. ▼er- 5. over- 7. 8. 9- UKXOlMt n Om een 9 voor 1 l an |é- BERLIJN, 3 Febr. Door het Deutsche Nachrichtenbuero wordt een uittreksel ge publiceerd van het antwoord der Dultsche regeering van 19 Januari jl op het Fran- sche memorandum van 1 Januari 1934. WH ontleenen hieraan het volgende: Minister-president Oöring in gezelschap van de gedelegeerden naar de 7de internationale Luchtvaartconferentie te Berlin n r n t. e s Naar de meenlng Sur In belde kwesties vanzei geling tot stand komen? 1929: 1930: 1931: 19S3: 1933: 48 mlllloen moet het feit, dat over exorbitante stijging veroorzaakt wordt. De RUks- dienst is bezig In nauw contact met de gemeente besturen om de normale en bedoelde werking der steunregeling te bevorderen en misstanden op te ruimen." ra dst m- sn, r- lat H nt n o >k het constateeren moeilijk en op dit dan elders, een on- werkloos In pet. 8.0 7.0 13.6 34.8 263 en 7e ils at 1C- iat Id- standen kunnen on- van groot belang Is werkloosheid wenscht pet. 1.5 2.8 43 83 5.7 onder - vervan- ze et er 'Is te at m, la iet en or segd arts eed* ier- agst loek loos heids pet 8.5 7.9 151 283 28.1 bo- een uz» af ko ten ï«s- i te Uit end lel- nde ten KT en let tel er ■f- et iet ch Jk at, ti en Deze allen worden gedrukt niet alleen door de flnancleele gevolgen der werkloosheid, maar evenzeer door het moreele gevolg van bet feit, dat men niet werken kan en geen perspectie ven ziet. Ik voor mij sla deaen moreelen nood even hoog aan als den flnancieelen en Ik zie met groote Ingenomenheid, dat In allerlei krin gen tal van organisaties zich inspannen om In dezen moreelen nood leniging te brengen. Dit geldt zoowel met betrekking tot de Jeugd als voor de volwassenen. Verder merkt de minister op. dat, naar t schUnt, wjj het dieptepunt der werkloosheid ongeveer hebben bereikt. Z.Ex. maakt dit op uit het feit, dat de stijging 1932—1983 in geen vergelijking staat tot de stijging 1931—1932. In dit verband wees de Minister nog op ver schillende uitlatingen Inzake de werkloosheid en haar bestrijding, gedaan door Ir. Musaert. „Ik heb deze uitlatingen van de N.8.B. met klimmende verbazing gelezen. Niet omdat men In die kringen den toestand op een bepaalde wijze teekent. maar omdat men den Indruk wekt in staat te zullen zijn binnenkort den geesel der werkloosheid voor jong en oud weg te ne men. doch zonder dat men concreet de mid delen aangeeft, die men gebruiken zal. Wie ons volk liefheeft en over een middel beschikt om dit uit den nood der werkloosheid te verlossen, doet weinig minder dan een misdaad door dat middel niet concreet aan te geven. Ik voor mjj meen, dat de belofte tot opheffing van den nood door geen verantwoordelijk man kan wor den gegeven en door niemand, die nadenkt, kan worden geloofd. Wfj zijn niet alleen aan nationale, maar ook en vooral aan internatio nale omstandigheden gebonden.” Uit het voorgaande blijkt, dat de hoofd punten. waarop de inzichten der belde re- geeringéB ta^al nog verschilled kwestie der 1 sterkte en van waarop *t toet Een redacteur van het Nederlandsch Corres- pondentleburgau heeft dezer dagen een onder houd gehad met den Minister van Sociale Za ken. prof. dr. J. R. Slotemaker de Bruine en den Minister verzocht eenlge gegevens te mogen ontvangen in verband met den huldigen stand der werkloosheid In ons land en de perspectie ven, welke de Minister voor de oplossing van dit probleem zag De Minister merkte op, dat het niet gemak- kelljk was om de vraag naar den stand der werkloosheid te beantwoorden, omdat men niet de beschikking heeft over volledige statistieken. De meest verscheidene ti der werkl<x»held vallen ei de vraag, wat men onder te verstaan. Om dezelfde reden Is van werkloosheid bjjzondi gebied komt, gemakkeiykj zuivere opgave voor. „Beteekent dit dus. Excellentie, dat er op de vraag naar den omvang van de werkloosheid geen antwoord gegeven kan worden?" „Neen, er is zeer goed een antwoord op uw vraag te geven, mits men het zoekt langs dezen weg, dat men de gegevens over dezelfde materie uit verschillende Jaren met elkander vergelijkt. Kr zit dan misschien In elk dier gegevens een onzeker element, maar de onderlinge verhou ding van ai deze gegevens kan toch worden vastgesteld en daaruit kan worden afgeleid een antwoord op de vraag naar den loop der werk- Rijkscommlezen hebben een inval gedaan tn een herberg te Hedel. Het vermoeden, dat er clandestien jenever gestookt werd, bleek juist te zijn. Een volledige distllleer-inrtchtlng werd gevonden. Proces-verbaal is opgemaakt. twee dagen per week werkloos Het beeld. Trustee hiertoe haar toestemming beeft leend b. Alle crediteuren moeten op denzelfden voet worden behandeld als obllgatiehouders der on derhavige leeping. c. Elk half jaar moet 'n balans en verlies- en winstrekening aan de Trustee worden gelegd. Aantal leden der kassen 383 701 419 722 482 740 571031 803.881 ;e het otitwapenlngsprobleem k gevormd worden door de eaekenlng van de troepen dé kwestite van het tijdstip, or^stlge Dultsche leger van ?eAen zal worden voorzien. Duitse he regeering zal t een bevredigende re- Indien men met de hierbij in aanmerking komende gezichtspunten op zakelijke, rechtvaardige, moreele wijze en zonder vooringenomenheid rekening houdt Frankrijk kan niet ontkennen, dat de Dultsche eischen ver achterblijven by die, welke gesteld zouden moeten worden voor een werkelijk vol ledige doorvoering der gelljkberechtigdheld. Af- Met deze werkelijkheid oogen is er geen andere uitweg mogelijk dan de ontwapeningsmaat- „Wat ons bij de bestrijding der werkloosheid te doen staat, is drieërleiin de eerste plaste moet ernstig worden gewaakt tegen verdere belemmeringen van ons bedrijfsleven. Dit Is thans soo breekbaar, dat het uiterst voorzichtig behandeld moet worden. Het is een volksbe lang en voornamelijk een arbeidersbelang, dat de werkgelegenheid, die er nog is. blijft bestaan Ten tweede sal de werk ven aiming de volle aandacht der Regeering moeten hebben. Dat dit Inderdaad het geval is. heeft het Kabinet nog seer onlangs uitgesproken tn de Memorie van Antwoord nopens Hoofdstuk I der RUks- begrootlng. gericht aan de Eerste Kamer. Ik ben overtuigd, dat. wanneer een beroep gedaan sal worden op onse arbeiders, om dese werkverruiming ook financieel mogelijk te maken, dit beroep niet tevergeefsch zal sljn Ik ben daarvan overtuigd, osndat de verantwoor delijke leiders zich volkomen bewust zijn van de economische en moreele belangen, welke hier op het spel staan. Ten derde sal werkverschaffing uitkomst moeten brengen. Zooveel mogelyk geef ik daar aan mijn aandacht, alweder omdat de moreele schade van de crisis voor de individuen en hun gezinnen daardoor wordt verkleind. Men mag zich echter niet ontveinzen, dat dese werkverschaffing slechts een hulpmiddel ie en dat een werkelijke vermindering van het leger der werkloozen slechts kan worden verkregen door uitbreiding van een reèele en normale werkgelegenheid.'* Thans is de toestand reeds zoo, dat In een ongunstige week meer dan 40 pet. werkloos Is: In de gunstigste week is dit toch nog altijd een vierde deel. wijzing van de Dultsche voorstellen sou slechts beteekenen, dat men Duitschlands recht op ge lijkheid In werkelijkheid niet erkennen wil. De Duitsehe regeering hoppt daarom dat de Fran sche regeering het Dultsche standpunt zal we ten te billijken. Dat en In welken geest Duitsch land tot Internationale samenwerking bereid is, blijkt uit zijn aanbod tot het sluiten van nlet- aanvalsverdragen. nagenoeg alle wegen In Zuld-Oost Brabant des nachts en ook een groot gedeelte van den dag met barricaden versperd. Het is daar door soo good als ónmogelijk geworden vee over de grens te smokkelen. Het gewone ver keer ondervindt echter van deaen maatregel veel hinder. Het onderzoek naar het gemeentelijk vlieg veld te Speke bjj Liverpool en de besprekingen tusschen Llverpoolsche gemeenteraadsleden en vertegenwoordigers van de KLM hebben n^ar naar Reuter uit Londen seint, het resultaat op geleverd. dat een voorstel sal worden gedaan om de luchtlijn AmsterdamHuil door te trek ken tot Liverpool. looskeld.” „Over deze gegevens sal Ik U het een en an der mededeelen. Ik wil daarbij echter opmer ken. dat ik U minder cijfers sal geven dan ik in werkelijkheid ter beschikking heb." Over den loop der werkloosheid in ds laatste vijf Jaar heeft de Minister enkele gegevens ver strekt, ontleend aan de Industrieels Ongevallen wet en aan de Invaliditeitswet. „Vit dese gegevens blijkt, dat In 1931 zich *n zekere teruggang openbaart, een teruggang, wel ks In 1932 en voor wat betreft de Invalldltelts- De rUksbemiddelaar Prof. Aaibarse heeft da partijen, betrokken by het dreigend conflict In de maatkioodlnglndueSrie, opgeroepen tot een bespreking op Donderdag 8 Februari <X> bSt ito- partemen» van Sociale ankan Te Thora <L.) hebben zich bij drie kinderen van den caféhouder Keyers vergiftigingsver schijnselen voorgedaan tengevolge van het ge bruik van kaas. De kinderen zijn er erg aan toe. De Dultsche regeering begroet het. dat de Fransche regeering op de ultnoodlglng tot on- mlddeliyke diplomatieke onderhandelingen tus schen belde regeeringen over de hangende pro blemen Is Ingegaan en dat zij in de belangrijk ste acute kwestie, de ontwapenlngskwestle. uit voerig haar houding heeft bepaald tegenover de desbetreffende Dultsche verklaringen en haar eigen gezichtspunten in deze kwestie uiteenzet De Dultsche regeering heeft het Fransche memorandum bestudeerd naar het gezichtspunt of en welke mogelijkheden volgens dit docu ment thans aanwezig schijnen voor de ver wezenlijking van de gedachte der algemeene ontwapening. Vervolgens wordt nagegaan, hoe de toestand zou zijn. wanneer het tot een conventie kwam op grond der In t Fransche memorandum ver vatte plannen. Op het gewichtige punt van het oorlogsmate riaal zou de ontwapening verscheidene jaren worden uitgesteld. Duitschland zou in dien tijd beperkt blijven tot de volstrekt ontoereikende «apensoorten van Versailles en bovendien de Rijksweer moeten reorgantseeren Hoe is de om vorming van een leger echter practlsch moge lijk, wanneer het niet de beschikking heeft over het daarvoor noodzakelyke materiaal. Hoe kan een dergelijke reorganisatie van de Rijksweer ook maar eenlgermate de Dultsche veiligheid waarborgen? De waarde der door Frankrijk reeds voor de eerste periode toegezegde vermindering zijner effectieven kan eerst dan beoordeeld worden, wanneer vaststaat wat met de Fransche over- zeesche troepen zal geschieden, welke zoo ge- tnakkelljk gebruikt kunnen worden ter aanvul ling van de troepen In het moederland. Met betrekking tot de luchtmacht zou men moeten overwegen, of niet volgens de door net Fransche aidemémoire voorgestelde verminde- rlngsmethode het belangrijke beginsel wordt opgegeven, dat alle luchtvloten tot een onderling gelijk niveau moeten worden gebracht. Maar ook afgezien hiervan vraagt Duitschland zich af, of het gedurende de eerste phase der con ventie er tn moet berusten; dat het geen en kele militaire luchtvaart bezit. Indien deze vraag volgens bet Fransche plan bevestigend moet worden beantwoord, zou de voorgestelde ver mindering der luchtvaart van de andere staten practlsch niets veranderen aan de volkomen weerloosheid van Duitschland In de lucht. Moeten de uiteenzettingen van het aide- memoire over de controle misschien zoo ver staan worden, dat het geheele regiem van de tweede periode geheel afhankelijk zou moeten worden gesteld van de ervaringen, gedurende dë eerste periode opgedaan? Wanneer dat de bedoeling zou zijn, dan zou de doorvoering van de algemeene ontwapening ook In deze tweede periode bezwaard worden met een gevaarlijken factor van onzekerheid. In de steden is het verkrijgen van een goede ..aarde” voor ons radiotoestel In den regel al heel eenvoudig: een verbinding met de water leiding is daartoe mees al voldoende. Bewoners van den beganen grond zoeken 7 vaak in een metalen buis, welke tot aan het grondwater in den bodem gedreven wordt. Woont men echter In een droge streek bijv, op zandgrond dan Is het bereiken van t grondwater vaak uiterst bezwaarlijk. Een oplossing van dit probleem kan 1 ons ter recentie gezonden ..aardcontact” zijn: een hier en daar geperforeerde metalen pen. gevuld met een sterk hygroecoptsch metaal zout. Dit zout trekt dus vocht aan en loet bovendien ge- makkeltjk tn water op. Het aldus opgeloste zout drli<t door de gaten den bodem In en zorgt vo r een overgang van aardcontact naar aarde met een zeer lagen waterstand. Hoewel ons de prijs voor dit Elfre-aardcon- tact wel wat hoog voorkomt, meenen we. dat degenen, die last ondervinden van een te drogen bodem, eens een proef met deze nieuwe vin ding moeten nemen. 1 Kan uitkomst brengen H. 8. Bij beschikking van den Minister van On derwijs. Kunsten en Wetenschappen, Is dr. J. Jongbloed te Utrecht, tot wederopeeggens. toegelaten als privast-docent in de faculteit der geneeskunde aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, om onderwijs te geven In de aèro-physlologie wet ook in 1933, zich heeft voortgezet. Het ver minderde loonbedrag moet men bezien in ver band met twee factoren. In de eerste plaats speelt de loonsverlaging hier een belangrijke rol bjj diegenen, die nog werken, terwijl daarbij komt de werkloosheid. Deze cijfers geven yeen algemeenen indruk van de ernstige crisis, welke zich sinds 1931 aan het ontwikkelen is." Uit het jongste staatje van den dienst der werkloosheidsverzekering en arbeidsbemiddeling blijkt, dat op 13 Januari in totaal 411364 per sonen als werkzoekenden waren Ingeschreven. Echter moet niet uit het oog worden verloren, dat deze werkzoekenden niet allen werkloos zijn Het aantal werkloozen wordt echter ook ver meld en dit bedroeg op 13 Januari 387.406. Het tweede belangrijke gegeven, dat men uit den staat van dienst kan opmaken is het voor komen der werkloosheid bjj de gesubsidieerde werkloozenkassen. Hier heeft men eindelijk dus een mln of meer compleet beeld gegeven en daarom kunnen de hier geproduceerde cijfers 'n uitstekend beeld geven van den loop der werk loosheid. Echter moet hier alweer een opmer king gemaakt worden, namelijk deze, dat slechts een deel der arbeiders tegen werkloosheid ver- rzekerd Is. Naar een ruwe schatting heeft de Minister berekend, dat het deel der arbeiders, dat tegen werkloosheid is verzekerd, varieert van een derde tot een vierde van het totaal aantal ar beiders. De Dultsche voorstellen zijn niet gebaseerd op een laten varen der ontwapenlngsgedachte. ter bereiking van een Dultsche herbewapening De Dultsche regeering is nog altijd van mee- hun bewapeningen in de te Versailles voorziene mate zullen verminderen. Deze ondubbelzinnige verklaring geeft de Dultsche regeering het recht, elke verdachtmaking, als sou ztj een herbewa- penlngspolltlek voeren, met de grootste beslist heid van de hand te wijzen. Het is niet de bedoeling der Dultsche regee ring ontwapenlngsmaatregelen ter zijde te schuiven, waarover overeenstemming binnen kort mogelUk schijnt. Maar dergelüke bewape- ningsvermlnderlngen sullen toch in geen geval voldoende zijn, om de gelijkgerechtigdheid van Duitschland te verwezenlijken. Wanneer men zich de hoofdpunten van het Fransche plan en de gevolgen daarvan realiseert, rijst er eenlge twijfel of langs dezen weg een regeling van het ontwape- nlngsvraagstuk gevonden kan worden, wel ke werkelijk in overeenstemming zou zijn met de rechtvaardigheid en den vrede zou dienen. De Dultsche regeering ziet geen enkele verandering in den stand van zaken als toen het zich wegens de volledige mislukking van de methode te Genève tot uittreden uit den Volkenbond en het verlaten der ontwape ningsconferentie besloot en op een wezen lijk nieuw voorstel aandrang. Voorts zal men bjj zijn beschouwingen niet uit het oog mogen verliezen, dat de verzekerde arbeiders In den regel een zekere elite vormen, zoodat de toestand over het geheele aantal Iets ongunstiger zal zUn dan men uit de cljfera be treffende de georganlseerden zou opmaken. Wanneer men dit bedenkt, zal de volgende lijst van beteekenls zijn. Voor de derde maal In deaen winter be lemmert de vorst de scheepvaart op het IJ- selmeer. De Noord-Oosterstorm heeft het Ijs uit den Lemsterhoek naar de Noord- Hoilandscha kust gedreven en daarbij heeft zich thans weer jong Us gevoegd, soodat het Ijsselmeer ten Noorden van Enkhuizen reeds geheel met lis bedekt is. De vaart Enhvlaen-Stavoren Ia voor zeilschepen gestremd. Stoomschepen hebben nog geen hinder van het Ua. terwijl de motorkllppers zich er eveneens nog wwl doorheenslaan. In de richting van Amsterdam is alles nog open water. Het ligt voor de hand, dat de vooropgezette gelijkheid van contrAle in de praktijk tot moei lijkheden aanleiding geven zal, aangezien zU op ongelljk bewapende landen moet worden toege past. Zelfs wanneer dit gevaar voorkomen sou kunnen worden, blijft voor Duitschland de vraag beslissend of zUn dlscrlmlneerlng nog met een rU van Jaren sal moeten worden ver lengd. Voor zulk een In strijd met de eer en veiligheid van Duitschland zijnde ongelijkheid kan moeilijk een steekhoudend argument door de andere mogendheden worden aangevoerd. De bewering van het Fransche aide-memoire, dat de gelljkberechtigdheld van Duitschland betreffende bet materiaal overeenkomstig de verklaring van 11 December 1933 vooraf moet worden gegaan doo. een reorganisatie van <1e Rijksweer, vindt noch In deze verklaring, noch in andere feiten en afspraken eenlgen steun. Duitschland kan ook niet inzien, hoe het Dultsche voorstel zou moeten leiden tot een hervatting van den bewapeningswedloop. Het is Duitschland uitsluitend te doen om een verde- digingsleger, dat in de verste verte geen be dreiging vormen kan voor welk ander land dbk. Bovendien Is de strekking van het Dultsche voorstel, voor alle staten bepaalde ontwape- nlngsgrenzen bij verdrag vast te leggen, zoodat de mogelijkheid van een bewapeningswedloop reeds op voorhand buitengesloten sou worden. Evenmin kan de Dultsche regeering verwe ten worden, dat het cijfer van 300.000 man voor het Dultsche verdedlglngsleger te hoog zlju zijn. Dit cijfer toch vormt het minimum dat Duitschland onder de tegenwoordige omstan digheden, gezien zijn lange geografische gren zen, voor zijn veiligheid noodlg heeft. Men mag daartoe niet uit het oog verliezen de cij fers der zwaarbewapende buren van 'Duitsch land, die sinds het einde van den oorlog met behulp van den algemeenen dienstplicht de voor militairen dienst in aanmerking komende jeugd hebben onderworpen aan een militaire opvoeding en zoodoende tot een machtige re serve hebben gemaakt. Alleen In Frankrijk reeds bedraagt het aan tal dezer reserve ongeveer 5 mlllloen. De poli tieke organisaties in Duitschland kan men niet op een Hjn stellen met de militaire reserves van andere landen. Overigens heeft de Duitsehe regeering zich bereid verklaard, het niet militaire karakter dezer organisaties aan de voorgenomen interna tionale contröle te onderwerpen, indien de an dere mogendheden de bjj haar bestaande soort gelijke organisaties eveneens daarin betrekken. Betreffende de politiemacht zal het niet moeilijk zjjn tot overeenstemming te geraken Tenslotte moet men by de beoordeel!ng van het cijfer van 300.000 man In aanmerking ne men, dat het hier gaat om soldaten met kor ten diensttijd, terwyi de Rijksweer uit be roepssoldaten met 12-Jartgen diensttyd bestaat. Frankrtjk heeft steeds zelf toegegeven, dat de militaire waarde van soldaten met een kor ten diensttijd geringer is dan die van beroeps soldaten. De Dultsche regeering betreurt het levendig, dat de Fransche niet zulk een v uitgangspunt genomen heeft in haar tandum. voorstel tot tnemo- Geheel Gedeelte!. Werk- werkloos In Men kan dus vaststellen, dat de toestand ernstiger Is dan uit deze cijfers blijkt. Het gaat hier niet alleen om de loonarbeiders, waarop deze cijfers betrekking hebben, maar daarnaast moet men denken aan de z«. zelfstandigen, de middenstanders, de technici en zeker niet te vergeten de InteUectueelen. In verband met den steeds toenemenden smokkelhandel tn vee van Nederland naar Belgié zijn ean de Belgische zijde van de grene Zoos Is gemeld, zyn de Philipsfabrteken er toe overgegaan, mannelijke werkkrachten aan te stellen ter vervanging van vrouwelijk per soneel, hoewel van die laatste nog n-emand ontslagen is. De „Volkskrant” heeft over deze zaak het oordeel gevraagd van den voorzitter der R. K. Werkgeversvereniging, mr. M. P L. Bteen- berghe Wy ontleenen er het volgende aan: „In de eerste plaats ia dit een kwestie van techniek rts de man voor het werk geschikt?) en van flnancleele mogelijkheid. Uit t eerste volgt, dat de meening. dat alle melsjesarbeid door mannenarbeid vervangen zou kunnen wor den, een utopie is. Wat het tweede betreft, ver- keeren de Phllipsfabrleken In de gelukkige om standigheid. dat haar bedrijf thans weer in opgaande lijn gaat en dat met het aannemen van nieuwe mannelijke krachten re*ds aan stonds een compensatie gevonden kon worden door de besparing van de anders te maken vervoerkosten voor de meisjes buiten Eind hoven. Voor tal van andere bedryven zou momenteel een verzwaring van flnancleele lasten, welke de tewerkstelling van mannen mede zou bren gen. ondraaglijk zijn. Zou men In die gevallen daartoe toch overgaan, dan loopt men een ri sico. dat het bedrijf niet kan worden voord gezet. hetgeen vergrootlng van de werkloosheid der mannelijke arbeiders tengevolge moet heb ben.” regelen, waarover momenteel over eenstemming mogelijk is, vast te leggen en voor het overige de be wapeningen der zwaar bewapende staten voor den duur der eerste con ventie tot op het tegenwoordige peil te beperken en de gelijkgerechtigd heid van Duitschland door een zekere mate van aanpassing zijner bewapening aan het bewapenings- niveau der anderen te verwezen lijken. Dit beteekent dus. dat wy waarschijnlijk op de basis ven de nu geworden toestanden onze maatregelen zullen kunnen nemen. Voor 1934 heeft de Regeering voor werkver schaffing en steunverleening 46 mlllloen be schikbaar gesteld, hoewel er naar raming In 1933 voor deze doeleinden 75 mlllloen Is be steed. Het bedrag voor 1934 Is ontleend aan de werkeiyke uigaven van 1932. op 12 Deo. J.l. heeft Z.Ex. reeds In de Kamer medegedeeld, dat deze teruggang van 75 op gezien worden In verband nvft 1931 nog maar 13 mill, was feesteed Z Ex. wist toen nog niet, wat hy nu wglet. n.l. dat de stij ging der werkloosheid over deze drie Jaren on evenredig veel kleiner is dan de stijging van de uitgegeven bedragen z Dit blijkt uit het volgende: 1931 13 mlllloen 15 1 (percentage werkloosh.) 1933 46 mlllloen 26 9 i 1933 75 mlllloen 281 In de jaren 1931—1933 la de werkloosheid ver dubbeld. maar zUn de steunbedragen bijna ver zesvoudigd" ..Kunt u voor deze eigenaardige ontwikke ling bijzondere redenen aangeven „In de Kamer heb ik reeds op die vraag Be antwoord door te wijzen op allerlei factoren, welke hier samenwerken, o.», de wijze van uit breiding van het begrip crisiswerkloosheid onder de bouwvakarbeiders Echter kunnen deze fac toren de geheele verklaring niet leveren. De bouwvakarbeiders b.v zijn eerst in October 1932 In de steunregeling opgenomen. By de uitvoering der steunregeling moet dus van allerlei zijn vóórgekomen, waardoor dese Tegelijk met het memorandum heeft de Dult sche regeering de volgende vragen aan de Franschen gericht: Tot welk peil zullen de gezamenlijke Fran sche effectieven In moederland en koloniën worden verminderd? Op welke wijze zal bjj de in het Fransche aide mémolre voorgestelde regeling rekening gehouden worden met de overzeesche troe pen en de geoefende reserve van Frankryk? Is Frankrijk bereid, voor het geval dat de omzetting van het leger in een verdedl- gtngsleger met korter diensttijd niet gelij kelijk zou gelden voor het leger in het va derland en voor de troepen In het koloniaal gebied, een verplichting te aanvaarden, om de overzeesche troepen noch In oorloge-, noch in vredestijd in het moederland te statlonneeren of te bezigen? Wat zal er met het geschut der mobiele landartillerte van een kaliber boven 15 c.M. gebeuren? Zal het vernietigd worden? Zal er In de toekomst met dergeiyk geschut nog geoefend mogen worden? Welke maximum-tonnage zal voor tanks worden vastgesteld en wat zal er geschie den met de tanks, die dit maximum over schrijden? Denkt de Fransche regeering aan een voor alle landen geldende beperking van het aantal van enkele wapensoorten, met in begrip van de bestaande voorraden? Welke wapensoorten heeft het op het oog? Met welk materiaal zullen de Fransche troepen, die bulten de unificatie van het leger vallen, worden uitgerust? Binnen welken termijn zou de verminde ring der in dienst zijnde vliegtuigen met 50 worden doorgevoerd? Zal de afschaf fing der uit te schakelen vliegtuigen door vernieling geschieden of op welke andere wijze? Waartoe zal de contröle der burgerlijke luchtvaart en der vliegtuig-fabricage zich uitstrekken, welke contröle volgens het Fransche voorstel de voor^barde moet zyn voor de vermindering der in actieven dienst staande militaire vliegtuigen? 10. Zal de algemeene afschaffing der militaire luchtvaart tn de conventie voor een be paald tUdstlp definitief worden vastgelegd en voor welk tijdstip? 11. Zal het verbod van bemmenwerpen. het welk de Fransche regeering bereid is te aanvaarden, algemeen en absoluut zyn, of aan welke beperkingen zal het onderworpen zijn? 12. Moeten de uiteenzettingen van bet Fran sche memorandum over de contröle van het oorlogsmateriaal zoo opgevat worden, dat Frankryk voor zich slechts bereid is tot aanneming van een contröle op fabricage en invoer, of zal deae contröle zich ook uit strekken tot de In gebruik zijnde of opge slagen liggende materiaal voorraden? 13. Welk standpunt neemt de Fransehe regee ring in ten aanzien van de bewapeningen ter zee? Het sinds korten tijd te Alphen a. d. Rijn Ingevoerde systeem om van werkloozen voor den hun verstrekten steun een contra-presta tie te eischen. blijkt thans ook in andere *8- meenten van het land navolging te vinden. Naar wy vernemen, komen bij het gemeen tebestuur schier dagelijks aanvragen in van andere gemeenten met het verzoek om Inlich tingen, op welke wijze het systeem hier wordt toegepast. Tot dusver werden ongeveer vijftig van der- geiyke aanvragen ontvangen en het mag wel als vaststaand worden aangenomen, dat deze belangstellende gemeentebesturen zich ook weer tot den Minister van Sociale Zaken wenden met het verzoek ook In hun gemeenten tot dit systeem van contra-prestatie te mogen over gaan. Evenals in Boskoop, waar, zooals men weet, de heer Colyn tydens zijn bewind de contra prestatie voor het eerst heeft Ingevoerd, werkt ook hier het systeem tot dusver uitstekend. De gesteunde personen verrichten ten be hoeve van de gemeente werkzaamheden tegen een vergoeding van 35 cent, gedurende een zoodanig aantal uren, dat wekelijks een som. gelijk aan het bedrag der ondersteuningen aan hen kan worden ultbetaald als beloonlng voor gedanen arbeid. Indien niet alle steuntrekken- den tegelyk kunnen worden tewerk gesteld, wordt zooveel mogelyk een zgn. rouleerings- systeem toegpast. zoodat dan de werkloozen om beurten by groepen worden opgeroepen. Gedurende de dagen, dat 8e*” «rbeld wordt verricht, moet op de gebruikelijke wijze worden gestempeld, terwijl ook overigens alle bepa lingen. welke thans voor steuntrekkenden gel den. van kracht blijven. Op deze wyze Is het mogelyk gebleken wer ken uit te voeren, waaraan anders met het oog op de tijdsomstandigheden zeker niet zou kun nen worden gedacht. Zoo Is In deze gemeente de verbetering van den verbindingsweg met Aarlanderveen. waar mee men nu gestadig vordert, het eerste resul taat vso deze tewerkstelling, welke trouwens ook op den stand van de werkloosheid een gunstlgen Invloed blijkt uit te oefenen. Dezer daeen was het aantal werkloozen in deze gemeente met 150 af genomen. Hoewel de voornaamste oorzaak daarvan moest wor den gezocht In het Invallen van de dool, waar door weer werkgelegenheid in de bouwmate rialen branche ontstond, Is toch ook gebleken, dat de vereischte contra-prestatie op deze be duidende afname van Invloed is geweest. Naar ons ter oore kwam. Is het nJ. ook in Boskoop reeds herhaaldeiyk voorgekomen, dat steuntrekkenden. die werden opgeroepen, voor het verrichten der vereischte contra-prestatie, plotseling werk bleken te hebben gevonden. Dit verschijnsel nu blijkt zich ook reeni in deze gemeente te openbaren al zal dan de toekimst tnoet«n leeren of een en ander stand houdt. De Maatschappy voor trust, en admlnlstratle- zaken deelt mede, dat In de op 31 Januari ge houden vergadering van obllgatiehouders van 7 pet. Ie Hyp. 10-jarige obllgatieleenlng, groot t 170.000.ten laste van het R.K. Parochiaal Kerkbestuur „Bankt Johann’’ te Saarbruecken iSaargebiedi Anno 1927 het onderstaande voor stel werd goedgekeurd: Vermlnder.ng der aflossingen per 1 October 1934 en per 1 October 1935 met f 2000.waar door deze van f 15.000.op t 13.000.op deze vervaldata worden gebracht De achterstallige aflossingen moeten ulterlyk 1 October 1936 wor den ingehaald. Als voorwaarde voor deze regeling geldt, dat alle crediteuren op denzelfden voet zullen wor den behandeld als obllgatiehouders der onder havige leening. Tevens geldt als voorwaarde, dat elk half jaar een balans en verlies, en winstrekening aan de Trustee moet worden overgelegd. ^treffende de 6J4 pet. Ie Hyp. 19-jarige obllgatle-leening. groot f 150 000— ten laste der Congregatie der Eerw. Zusters van O. L. Vrouw van Slon te Antwerpen, anno 1929, deelt de Mij. mede, dat in de op 31 Januari gehouden ver gadering van obllgatiehouders de volgende be sluiten werden goedgekeurd: 1. Verlaging der rente tot 6 pet per jaar. In gaande met de coupon per 1 Mei 1934 voor 5 jSMr. dus tot en met de coupon per 1 Mei 1939 2. Uitstel der aflossingen voor de Jaren 1934 tot en met 1938, terwijl de leening vanaf 1 Mei 1939 zal worden afgelost volgens het staande aflossingsplan, dat dient ter ging van het thans bestaande: per 1 Mei 1939 f 10.000.—: per 1 Mei 1340- 1942 f 12.000 per jaar; per 1 Mei 1943 f 14.000.— psr jaar. per 1 Mei 1944-1945 f 15.000 per Jaar; per 1 Mei 1946-1947 f 17.000.— per Jaar; per 1 Mei 1948 f 20.000.—. 3. Ooed te keuren, dat het effectendepot dienend tot zekerheid der couponbetalingen. vervangen wordt door een garantie van de Bank ..Credit Anversols” te Antwerpen, welke garan tie steeds de tegenwaarde moet hebben van de eerstvolgende te betalen halfJaariyksche coupon Voor bovenstaande regeling gelden de volgen, de voorwaarden: a. Uitbreidingen of vernieuwingen van ge bouwen mogen alleen plaats hebben Indien de totaal cijfer te verkrijgen heeft de dienst berekend, dat de short timers gemiddeld i waren. dat dit steetje geeft, Is inderdaad schrikwekkend, temeer, wanneer men bedenkt, sooals de Mln. reeds opmerkte, dat dem cijfers voor den geheelen arbeidenden stand neg Iets ongnnstiger sUn. WJJ kunnen dus zoggen, <tet n derde deel van onse arbeiders werkloos ia Bo vendien U dit nog maar een gemiddelde. Er zyn tilden In het jaar waarin die toestand nog veel ernstiger is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 7