Vastenmandement van den van het Doorluchtig Episcopaat 1 Het genootschap Stillen Omgang Over Fascisme en Nationaal-Socialisme I De jaarvergadering Pastoor E. Beumer 4* Plotseling overleden Zaligheid in den Heer Gevaren De totale Staat Bestaande grieven BENOEMINGEN In het bisdom Haarlem RETRAITES VOOR DAMES Kerk en Staat Sterke katholieke invloed door eenheid Fascisme en Nationaal- Socialisme In het „Klooster v.d. H. Geest” te Uden MAANDAG 12 FEBRUARI GEOPENDvAM 10 UM.-5nH. EN iwnÖnj-i-I0nj-v SLUITING ZONDAG 18 FEBR 5 UNJ1. Meisjes uit Boxtel en Liempde. 3—6 Maart 21—34 April Juni j’ uit ▼an „Ubertas”. A IIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIimilllllllllllllimilllllllllHIIIIIIIIIHHIIIIIIIIimillHIIIIIIIHHHIIMIMHHIII Met alle kracht wekken WIJ de geloovi gen op, heden meer dan ooit, de eigen ge- Ook geen afzonderlijke katho lieke fascistische of nationaal- socialistische beweging mate in i en 25—28 Mei 28—31 Mei 9—12 Maart 13—15 Maart 17—20 Maart 24—37 Maart 28—31 Maart 2—8 April 14—17 April liefde, op eerbied voor uw overheden vertrouwen op Ood, onzen Vader In hemel, die alles ten goede leidt. Dames deft, en gegoeden stand. Gereserveerd. 1) Ene. „Immortale Dei”. 3) Ene. „Immor tale Del”. 3) Ene. „Ubertas". 4) De lib. arb. L 1. cap. S No. 15. 5) Ene. „Ubertas”. S) Ene. millllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUIIIIIIIIIIIIIII|||||||||||||||||TO^ ||||||H|||| t J. H. O. JANSEN, Aartsbisschop van Utrecht. dit Ons gezamenlijk herderlijk in alle tot Onze Kerkprovincie behoorende kerken, alsmede in de kapel len, waarover een rector is aangesteld, op Zondag Quinquagesima onder alle vastge stelde H.H. Missen op de gebruikelijke wijze worden afgekondigd. Wij weten zeer goed, dat allerlei grieven worden ingébracht tegen de bestaande in richting van den Staat, tegen de verschil lende partijen, en ook tegen de katholieke Staatspartij. Het is ons niet onbekend, dat ook vele goedgezlnden doortastende maat regelen vragen ter vernieuwing van onze geheele samenleving. De bestaande politieke instellingen zijn geenszins onveranderlijk voor de eeuwen vastgelegd. Ook is het verre van Ons te beweren, dat niet op menig ter rein ontzaglijk veel te verbeteren en te ver nieuwen valt. Een valsch begrip van vrij heid heeft tot losbandigheid gevoerd door zelfs aan de meest veroordeelenswaardige meenlngen en opvattingen rechten toe te kennen. Het gezag in geheel de samenle ving, met het huisgezin te beginnen, is ondermijnd en verzwakt; de maatschappij En zal schrijven De Bisschoppen mogen en zullen voorts niet dulden, dat personen, die functies be- kleeden, welke meer direct aan hun rechts macht onderworpen zijn, of als vertegen woordigers der katholieke actie kunnen be schouwd worden, ijveren voor het fascisme of het nationaal-socialisme of zich bij een van die groepeeringen aansluiten. Zoowel die aansluiting als die actie verbieden Wij daarom aan onze priesters en geestelijke personen, aanbeden van kerk- en armbe sturen, aan leiders van katholieke organi saties of katholieke instellingen, alsook aan al degenen, die in ons katholiek onderwijs werkzaam zijn, voor zoover aan de bis schoppelijke rechtsmacht onderworpen. leden daarna Is vergeten en gesmaad, gevolg van laksheid, onwetendheid en onverschilligheid bU het grootste deel van onze Inwoners. Laten zij daarover nadenken in den stillen nacht van den omgang en daaruit voor zich- zelven dc conclusies en consequenties trekken van een herleefd, verinnigd en vuriger gewor den geloof. Door de afgekeerdheid en door de brutale zonden wordt God in deze stad, waar hij het Mirakel wrochtte, opnieuw gegeeseld, met door nen gekroond en gekruisigd en daarom alsook voor de fouten van het verleden hebben wjj boete te doen. Door ons gebed zal het Eucharistisch leven tot nieuwen bloei worden gebracht en zal God door en In ons krachtiger werkzaam zijn. Het is onze plicht, de plicht van elk geslacht van katholieken het program te ontwikkelen dat Christus nu 1900 jaar geleden gegeven heeft, het program, dat hij bij en in ons is om het leven van de wereld te verzekeren. Wij moeten het leven der wereld behouden; daarom dragen we de verantwoordelijkheid, welke door onze uitverkiezing op onze schouders is gelegd. Wij moeten het leven verheerlijken en ont wikkelen in daden door de bezieling 'van Chris tus in ons te ontvangen en verder uit te geven. Wij moeten flem volgen, niet naar eigen zin, maar langs den weg. dien HU aangeeft, langs den weg der onthechting en der zelfverlooche ning. De viering van het Mirakelfeest en van deel nemen aan den Stillen Omgang zal in ons van zelf het verlangen naar de veelvuldige H. Com munie doen ontstaan en in anderen dit verlan gen opwekken. De jeugd moet begeesterd worden met het Ideaal voor Christus te leven en alles voor Hem te doen; in het huisgezin moet daarom de geest van offervaardigheid heerschen. Door samenwerking In Christus moet gered worden wat verloren la; door ons één te voelen met Paps en Bisschoppen moeten we als leeken- apostelen daaraan medewerken. Van dit jaar zal de Intentie zUn: Dat de een heid der katholieken moge bewaard blUven en beter dan welke andere intentie ook is deze waard gepropageerd en uitgegalmd te worden. levensbeschouwing op de oplossing die vragen in groot gevaar brengt. rig<verlangde welzijn van ons noodig, dat onze stem rechten heeft. Deze rechten bestaan van nature, ook zonder den Staat. De Staat schept ze niet en zij zijn ook geen louter uitvloeisel van het staatsdoel of het na tionaal belang, maar hangen samen met de persoonlijke bestemming van den mensch. Omdat die persoonlijke rechten derhalve elke staatsordening voorafgaan, heeft de Staat ze te eerbiedigen, ook al moeten zij geordend worden, d.w.z. in even wicht gebracht met de rechten van ande ren. Zeer zeker zijn dit persoonlijk belang en de vrijheid, die het vereischt, onderge schikt aan het algemeen belang, maar zij gaan daarin niet op. Want het algemeen belang kan ten slotte niets anders zijn dan het geordende welzijn van allen en niet iets, dat boven en buiten de persoonlijke belangen omgaat, zooals bijv, de ontwik keling van het ras of de natie zonder meer, de grootheid en de macht van den Staat als zoodanig. „De openbare macht is inge steld voor het nut van hen, die geregeerd worden.” 5) De Aartsbisschop en de Bisschoppen van Nederland Vooreerst bedenke men, dat die stroomin- gen bij ons, ook al zouden zij nu nog niet het verderfelijk beginsel van het staats- absolutisme aanvaarden, vroeg of laat zeer zeker onder den invloed van deze staats- of natievergoding zullen geraken. De groote gedachtenstroomlngen toch In het wereld gebeuren beïnvloeden elkaar meestal op onweerstaanbare wijze en daarbij gaat men er zoo gemakkelijk toe over, volledig de denkbeelden te aanvaarden van degenen, die op sommige punten wellicht wensche- lijke verbeteringen vermochten tot stand te brengen. Vervolgens vergete men niet, dat de lei ders eener felle beweging niet altijd de eigenlijke leiders blijven, maar zelf meer malen geleid en gestuwd worden door an deren, die de volle consequenties der theo rieën, waarop de beweging steunt, In prac- tijk willen brengen. Een zekere gematigd heid bij de hoofdleiding is dus niet de min ste waarborg voor de toekomstige ontwik keling eener beweging. En al verklaren dan ook sommige leiders in ons land, dat zij niet staan op het standpunt van den „to talen staat”, zulks vermindert geenszins het gevaarlijk karakter der beweging. Nie mand kan zeggen, tot hoever de consequen ties der verkeerde theorieën zullen worden doorgevoerd, als de beweging eenmaal heeft gezegevierd. Bovendien is het meer dan waarschijn lijk, dat elk fascisme en nationaal-socialis me in Nederland op den duur zal beheerscht worden door een groep personen, die In meerderheid onze Wereldbeschouwing alet deelen. Het legt een schier onbeperkte macht in handen van enkele menschen, die geen waarborg bieden noch kunnen bie den, dat met de rechtvaardige eischen van het katholiek beginsel ten volle rekening wordt gehouden; het stelt direct of indi rect alles in de waagschaal, wat onze Va deren door harden strijd, dank zij hun onverwoestbaar geloof en hun nooit ver moeiden ijver onder Gods zichtbaren zegen hebben bereikt. De positie van ons katho liek onderwijs, van onze pers en onze or ganisaties, de vrijheid voor onze katho lieke aetia, het werk onzer kloosterorden en vele andere vormen van godsdienstig en kerkelijk leven, dat alles, na eeuwen van verdrukking verworven, wordt ons door vele volken benijd, en werd reeds meerma len door Z. H. den Paus zelf met voldoe ning'aan andere landen ten voorbeeld ge steld. e Welnu dat alles kan niet blijven bestaan zonder den waarborg van de vrije burger lijke rechten der onderdanen, zonder aan vaarding van een gezonde zelfstandigheid van lichamen en individuen. Wanneer in een land met gemengde bevolking als het onze, een ongecontroleerde macht alles be stuurt met miskenning van alle ander recht, kan volstrekt niemand voorzien, I waarheen dit, wellicht ook tegen de bedoe ling der leiders zelve in, voeren kan en hoe veel goeds, zelfs bij een kortstondig bestuur, wijzen mee samenhangen. En al moge het dan waar zijn, dat de fascistische en de nationaal-socialistische partijen in ons land zich niet onomwonden voor den „to talen staat” uitspreken, toch moeten Wij wijzen op meerdere groote gevaren, welke van die partijen te duchten zijn. lederen te versterken en onafgebroken werkzaam te zijn voor het herstel der maatschappij in Christus, dat ons allen zoozeer ter harte gaat. Moge op die wijze het Rijk Oods spoedig komen. Laat vooral in dezen H. Vastentijd uw dringende gebeden en uw verstervingen van den hemel verkrijgen, dat Ood de zwaar beproefde wereld genadig zij en dat door zijn barmhartigheid vrede en welvaart onder ons wederkeeren. Waakt en bidt! Bidt in het bijzonder veel voor de H. Kerk en voor haar Opperpries ter, Z. H. den Paus, zoowel als voor uw overige geestelijke herders. Bidt ook voor ons dierbaar vaderland, voor onze geëer biedigde en beminde Koningin, voor alle andere bestuurders van het land, opdat Gods wijsheid en kracht hen mag bijstaan bij hun moeilijke taak. Allerdringendst sporen Wij u aan, u toe te leggen op alge meen onderling en offervaardig hulpbetoon om Christus’ wille, op ernst en eenvoud van leven, op reine zeden en onderlinge en den Datgene nu, wat men wel den „totalen slaat” noemt, is, in zijn strenge beteekenis, met deze beginselen in volslagen tegenstel ling. Zeker is dg behartiging van het goed begrepen nationaal welzijn iets grootsch en verhevens; het is daarom roeping en plicht van alle burgers daaraan mede te werken. Ook mag niemand zoo eenzijdig zijn per soonlijk belang nastreven, dat het even wicht van het geheel, dus het welzijn der anderen, in gevaar komt. Veeleer zijn wij als vaderlanders en als sociale wezens be stemd en geroepen om, in samenwerking met onze medeburgers van alle klassen en standen, het onze bij te dragen tot den bloei van het geheel, het walzijn van allen. Maar dit welzijn van allen is het welzijn van vrije persoonlijkheden met eigen be stemming. Het zou niet bevorderd, maar vernietigd worden, als men den Staat ging beschouwen als eenige bron van recht, mo raal en vrijheid. Het wordt vernietigd door eik stelsel van staats- of natievergoding, door elke geheel ongebonden dictatuur. Het geordende welzijn van allen is immers alleen gewaarborgd bij erkenning var 's menschen persoonlijke zelfstandigheid binnen de grenzen der sociale orde. Daar om heeft de Kerk in haar leer steeds den besten grondslag geboden voor het bestaan van juiste maatschappelijke verhoudingen. „Terwijl op deze wijze zegt Paus Leo de deur voor dwingelandij wordt gesloten, wordt aan de overheid geen onbeperkte macht gegeven; ongeschonden erkend blij ven de rechten der vrije burgers.” 6) Wat hu de bijzondere verhoudingen in ons land betreft, is het bij de vage theo rieën, die verkondigd worden, moeilijk be slissend uit te maken, in hoever verschil lende fascistische of nationaal-socialistlsche stroomingen te onzent dezen „totalen staat” aanvaarden. Nochtans zijn de bisschoppen, als herders der zielen en bewakers van het hun toevertrouwde heil der geloovigen, ver plicht ook ten opzichte van hetgeen hier te lande geschiedt, hun standpunt te be palen. Want al vallen politieke vraagstuk ken op zich beschouwd buiten de bevoegd heid der kerkelijke overheden, de Kerk heeft niettemin den plicht te waken voor de geestelijke belangen, die er op velerlei Zondagavond om even zes uur is pastoor E. Beumer van de Sint Vitusparochie te Bussum plotseling overleden. ZUneerw. leed al eenigen tUd aan hevige hartkrampen en had de laatste dagen de H. Mis niet meer gelezen. Te 6 uur kreeg hU plotseling weer een nevlgen aanval. Dr. Daelmans werd onmiddellük Gewaarschuwd, terwUl kapelaan J. A. Schinkel, d e de Jongelingen-congregatie leidde, toesnelde om het H. Oliesel toe te die nen. Dr. Daelmans kon slechts den dood con- stateeren. Het droevig nieuws verspreidde zich snel door de parochie en veroorzaakte groote ontsteltenis, terwijl vóór het begin van het Lof te 7 uur kape’aan W. Mentink de parochianen op de hoogte stelde en het Lof verving door het bidden van dev H Kruisweg voor de overle denen. Pastoor Egb. Beumer werd 4 December 1878 te Uithoorn geboren en na eerst in het bis dom Haarlem en later in het aartsbisdom het seminarie te hebben gevolgd op 15 Augustus 1901 priester gew^d Achtereenvolgens was nU kapelaan te Ankeveen te Enschede, rector van Harreveld te Avereest, pastoor te Kampen en werd op 18 Maart 1921 pastoor benoemd van de St. Vitusparochie te Bussum. De overledene was een groot vriend der armen, stond bekend om zUn groote milddadigheid, zUn liefde voor de kunst, die zich uttte door zUn zorg voor oe versiering der kerk die hij verrukte met kost bare paramenten en zUn liefde voor de missie, die hem net Bint Olavhuls deed stichten en onderhouden. Ook heeft hl’ geUverd voor de uitbreiding der katholieke scholen in zUn parochie. t P. A. W. HOPMANS. Bisschop van Breda. t A. F. DIEPEN, Bisschop van ’s-Hertogenbosch. t J. D. J. AEN GENENT, Bisschqp van Haarlem. t Dr. J. H. G. LEMMENS, Bisschop van Roermond. Meisjes. KJ.V.’ers uit het district Nijmegen ea. districten Meisjes uit Groot Veldhoven. Leden v/d St. Anna Congregatie te NUmegen. Gehuwde dames v/d Middenstand. 912 Juni Ongeh. dames v/d Middenstand. 1518 Juni Meisjes. 18—22 Juni 26—30 Juni 17—30 Febr. 24—37 Febr. Meisjes. Meisjes uit Bakel, Milheeze en Brouwhuis Gegeven te Utrecht, op het feest O. L. Vrouw Lichtmis, 2 Februari 1934. Meisjes. Huismoeders. Meisjes Verloofden. Gereserveerd. Dames OnderwUzeressen ea. dames (Goede Week retr.l 0 Zesdaagsche retraite voor Dames. Ongehuwde leden van den t,<d Boerinnenbond ea. Zelatricen v/d Retraite-pennlng en v/h Apostolaat des Gebeds. 28 April1 Mei Meisjes uit St. Ooedenrode ea. 12—15 Mei 19—22 Mei In deze gewichtige en beweeglijke tijden hoort men dagelijks vraagstukken op werpen van maatschappelijken en staat kundigen aard. Nieuwe leerstellingen, op dit terrein verkondigd en elders ook reeds in practijk gebracht, hebben vat gekregen op breede groepen der bevolking en heel in •t bijzonder op het jongere geslacht. Klaar blijkelijk is een nieuwe orde aan het groeien, die onder menig opzicht valt toe te juichen, daar zij een verlossing beteekent uit individualisme én materialisme, maar Ons ook zorgen baart, wijl zij dreigt in andere dwalingen verstrikt te geraken. De eenheid der katholieken is innig verbonden met de werkzaamheid van Christus in ons door de H. Eucharistie. De Stille Omgang is een credo, een rhytmisch credo, een ook aan anderen doorgegeven Credo in de H. Eucharistie, die voor ons allen moet zjjn de centrale kracht van liefde, van be geestering. Eenheid is het middel om te geraken tot het doel: de uitwerking van Christus' program op aarde. Die eenheid gaat verloren door laksheid, eigen zinnigheid, onverschilligheid en gebrek aan of ferzin, maar zU wordt bevorderd door een be wust katholiek leven in aanhankelijkheid met de kerkelUke overheid. WU kennen onzen rijkdom niet en omdat wU dezen niet kennen zUn wij te kwistig geworden en dreigt er door die kwistigheid veel verloren te gaan dat met ontzaglUke moeite is verzameld en verworven. De aanhankelijkheid met het kerkelUk gezag heeft ons, de geschiedenis’ der laatste 80 jaren is er om dit te bewUzen, niet anders dan goeds in den schoot geworpen. Al zouden we het alleen uit dankbaarheid daarom doen, t ware wel gedaan. (Applaus?. Mgr. dr. G. C. v. Noort sprak dan nog een enkel woord ter onderstreping van hetgeen door pastoor Filbry was gezegd. Laat de Stille Om gang zUn eigen karakter bewaren. Hoe talrUker de duizenden opkomen, hoe ordehjker moet de omgang verloopen. Het moet zUn en blUven een stille bede, die juist door zUn ingetogenheid in drukwekkend is. Na den vorigen oproep van het Episcopaat om de eenheid te bewaren, heeft t gros der katho lieken zich kranig gehouden, maar betreurens- waardlg is het toch, dat er hier en daar toch gevonden werden die eigen partijtjes opricht ten naast n dus tegenover de één groote ka tholieke phalanx. Laat men dat nalaten en ook niet zUn Room- sche beginselen wegwerpen om achter een be weging aan te gaan, die veel gevaar in zich bergt voor ons vaderland. De Vastenbrief hebben allen gehoord, maar laten zU hem nog eens kalm overlezen en dé klare argumentatie ervan in zich opnemen. Op de katholieke eenheid voortbouwen is de eenige waarborg om de vrijheden die wU ons verworven hebben te behouden en te vergrooten. Moge God het inzicht geven aan alle katho lieken van Nederland, dat het bewaren der een heid strekt tot heil van het vaderland en van de kerk. Onder leiding van pater dr. J. Wessels 8J., voerden de leerlingen van het St. Ignatlus-col- lege, die ook voor de rede van pastoor Filbry reeds van hun kunnen hadden doen blUken, enkele schoone, zeer melodieuze liederen uit. Wij bedoelen de stelsels, die men met de namen fascisme en nationaal-socialisme pleegt aan te duiden en ten opzichte waar van het zekej-ftiet overbodig is het woord van paus Leo XIII te herhalen: „Wij ach ten het van het grootste gewicht, de nieuwe meenmgen omtrent den Staat met de chris telijke leer te vergelijken.”!) Niet dat de Katholieke Kerk voorkeur zou hebben voor den een of anderen staats- of bestuursvorm; zij staat ook niet een bijzondere politiek voor, een bepaald staat kundig stelsel. Maar wel verlangt zij van lederen bestuursvorm, dat deze niet geleid wordt door beginselen, die de rechten, door God aan de Kerk geschonken, en de na tuurlijke rechten van lederen mensch in gevaar brengen. Het is daarom haar eisch, dat zij haar verheven taak in volle vrij heid kan blijven vervullen; en tevens dat ieder staatkundig stelsel, wil het door de Kerk aanvaard worden, rekening houdt met de «ischen jran het ware menschelijk geluk, zooals die in de katholieke leer lig gen opgesloten. „God heeft,” zooals Paus Leo XIII in zijn Encycliek „Immortale Dei” zegt, „de zorg voor het menschelijk geslacht aan twee machten toevertrouwd, de geestelijke en de wereldlijke macht, waarvan de eene over de goddelijke, de andere over de mensche- hjke dingen is gesteld.” Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft be noemd tot Pastoor te Amsterdam (O. L. Vr. v. A. Bijstand) den Weleerw. Heer H. J. M. M. Alink, en heeft belast met de zielzorg voor het R. K. Marinepersoneel te Den Helder: den Weleerw. Heer H. J. Bangert, thans Kapelaan te Amsterdam (O. L. Vr. O. O.). Het Gezelschap van den Stillen Omgang heeft, zooals te doen gebruikelük enkele weken voor het houden van den Omgang in Amsterdam, ditmaal in Bellevue" zUn jaarvergadering ge houden. De vergadering, welke onder leiding stond van den vlce-voorzltter, den heer L. A. P. 7J. v. d. Broeke was druk bezocht. ZU werd o.a. bijge woond door Mgr. dr. G. C. van Noort, deken van Amsterdam en moderator van het gezel schap. In zUn openingswoord heette de voorzitter de afgevaardigden uit den lande vooral welkom, memoreerde de onderscheiding, welke den mo derator in het afgeloopen jaar te beurt viel en wUdde heel dankbare woorden aan pastoor Stolk. wiens Catharinakerk, thans gesloten, eens de eerste was, waar 's nachts voor de ommegangers een H. Mis met uitstelling van het Allerheilig ste werd opgedragen. Nadat de secrateris, de heer Taken en na mens den penningmeester, den heer Kristen, die wegens ziekte verhinderd was de heer Eisen- burg Jr. de Jaarverslagen had voorgelezen, was het woord aan pastoor F. Filbry van de Vredqs- kerk. die aangezocht was een opwekking tot de vergadering te richten. Dit is, zoo zeide spr„ eigenlijk niet noodig, maar het kan goed zUn over de hoofden van de vergaderden heen propaganda te maken voor de huldebetooging aan Christus Koning, die de Stille Omgang Is. WU zUn hier geen noodlUdende zoekers naar een beter heden en een schoone toekomst, want wU zUn hier de rUk-begenadigde katholieken. Met een beroep op de historie kunnen alle mannen van stad en land, van eiken stand en van alle jaren worden opgeroepen om de schoone traditie te handhaven en bezield verder te dra gen. De Jongeren moeten weten waar het om gaat, ze moeten kennen de geschiedenis van wat er gebeurde in 1345. Ze moeten weten dat bewezen staat dat God hier in Amsterdam, hier in ons eigen vaderland wonderbare dingen gewrocht heeft. ZU dienen ook te weten dat ons Roomsch ver- Wij kunnen dan ook niet beter doen, dan in eigen één en onverbreekbaar verband voor de verwerkelijking van die eischen ar beiden. Een behoorlijke verwezenlijking daarvan zal nooit zonder een sterken ka tholieken invloed tot stand kunnen komen. Doch sterk is onze invloed, gelijk in het verleden, zoo ook in de toekomst, alléén, wanneer hij zich door een machtige een heidsorganisatie daadwerkelijk kan doen gelden. Zonder die eenheid zullen verreweg het meerendeel onzer wenschen en strevin gen onvervuld blijven. Herhaaldelijk reeds hebben Wij daarom de geloovigen aange spoord, om ook In het staatkundige één te blijven, overtuigd, dat alleen door het be waren der eenheid onzq heilige rechten en vrijheden voldoende gewaarborgd zijn. Het ligt niet op den weg van uw ker kelijke Overheden de politieke verdiensten van een partij als zoodanig te beoordeelen. Ook pleegt de Kerk de geloovigen niet zon der meer tot een bepaalde staatkundige organisatie te verplichten. Al wat WU doen is, in naam der groote geestelijke belangen, die bij deze vragen betrokken zUn, en met het oog op de historische verhoudingen en den tegenwoordigen toestand in ons land, u op te wekken en te blUven opwekken tot hechte eenheid ook op staatkundig gebied. WU waarschuwen u daarom tegen de on- vermUdelUke gevaren zoowel van het ver breken der katholieke eenheid als van het rich groepeeren tot neutrale bonden en Met nadruk willen WU hier aan toevoe gen, dat dezelfde waarschuwing geldt ook voor die katholieken, die zonder zich bij de fascistische of de nationaal-soclalisti- sche partijen aan te sluiten, onder hun ge- loofsgenooten een eigen, zelfstandige bewe ging In het leven willen roepen, welke de Ideeën en gevoelens dezer partijen aan kweekt. Ook zU staan schuldig aan het verbreken der katholieke eenheid. Zulk een beweging Immers groeit op den duur uit tot een nieuwe partU of sluit zich aan bU een bestaande fascistische of nationaal- socialistlsche partU. omdat zU anders geen Invloed kan uitoefenen. De hooge ernst van deze zaken wettigt ten volle het optreden van uw kerkelUke Overheden, die hun plicht als herders der zielen zouden verwaarloozen, wanneer zij het een en het ander vrUelUk zijn gang lieten gaan. Wie ondanks dit Ons waar schuwend woord meenen hun eigen inzich ten te moeten doordrijven, mogen weten, dat zU een zware verantwoordelUkheld op zich laden en dat zU zich tegenover God en hun geweten hebben te verantwoorden over hun kortzichtige roekeloosheid. aan de hun toevertrouwde Geestelijkheid en Geloovigen is nog niet losgemaakt van de verderfe- lUke stelsels, die haar gedurende de laat ste eeuwen vrijwel onbeperkt hebben be ïnvloed; een verfoeilUk egoïsme op het terrein van het economisch leven heeft vaak tot ergerlUke misstanden geleid. z WU begroeten daarom met groote vreug de de opleving van betere gevoelens en den heiligen Uver, waarmede velen onzer on vervaard. den strUd aanbinden tegen ern stige misbruiken. Maar toch moeten We er op wUzen en zU, die zoo gemakkelUk den arbeid der politieke partUen becritl- seeren, mogen dit bUzonder bedenken dat .vele der bestaande problemen Inter nationaal zUn en niet kunnen worden op gelost door het bestuur van een bepaald land alléén. Bovendien beteekent de her nieuwing van een door liberalisme en so- sialisme ontkerstende maatschappU de wording van een nieuw tijdvak der geschie denis, dat evenmin plotseling kan door werken als In vroeger eeuwen het chris tendom de heidensche samenleving Ineens hervormd heeft. Maar het zou ons van kwaad tot erger voeren, als wU uit onge duld de oplossing van die problemen prac- tlsch In handen gingen leggen van leiders en leeraren, die van onze opvattingen zeer ver afstaan; als wU, ten uiterste critisch tegenover de onzen en In dezelfde i oncritisch tegenover buitenstaanders, blind vertrouwen op hun goed willen kunnen, In gevaar brachten, alwat reeds is veroverd en tevens een onmisbare voor waarde is voor verderen vooruitgang. Bovendien, B. G., begrijpt toch wel: het goede, dat die partUen naast vele voor ons gevaarlUke en onaanvaardbare stellingen, als Iets nieuws en als een bevrUdlng aan- prijzen, Is in werkelUkheid niets anders dan een uitvloeisel van onze katholieke staats- en maatschappUleer, ja niet zelden een sinds jaar en dag door ons gestelde eisch. belemmerd of zelfs voor goed vernietigd kan worden. DaarbU komt nog dit: iedereen beseft, dat deze gewichtige tijden een omkeer brengen in het maa^schappelUk denken en .doen. VerblUdend is het, dat men zich be gint af te wenden van het individualisme, liberalisme, en socialisme. Maar het samen- sfe^ van economische en sociale vraagstuk- kerrHiat hierbU Is betrokken, kan onmoge- lUk worden losgemaakt van de chrlstelUke levensleer; het natuurlUk en het bovenna- tuurlUk welzUn grijpen ineen. Daarom mogen we geen staatkundig stel sel voorstaan, dat den invloed -der katho lieke van Voor het volk is hpiKnoodig, dat onze stem luide wordt vernomen en dat ons katholiek volks deel daadwerkelUk den Invloed vermag uit te oefenen, dien het uitoefenen kan, als het vast aaneen blUft gesloten. Dit is niet een speciaal katholiek belang, maar het natio nale belang van geheel ons volk. Wie dan ook moedwillig de eenheid verbreekt, wie streeft naar het groot en machtig maken van een fascistische of een nationaal- socialistlsche partU, hoe dan ook gericht, wie zich bU die partU aansluit of haar pro pageert, is zich zUn heiligen plicht jegens het waarachtig volksbelang niet voldoende bewust. Twee machten derhalve, de Kerk en de Staat, hebben beide, ofschoon onder ver schillend opzicht, te maken met het men- schelUk geluk. Het is dus zonder meer dul- delUk, dat, zoo leert dezelfde Paus „de burgerlijke maatschappU, ten algemee- nen nutte ingesteld, bU het behartigen der welvaart van het gemeenebest zoodanig voor haar burgers moet zorgen, dat zU niet alleen niets in den weg legt aan het be reiken en verkrUgen van dat hoogste en onveranderlUke goed, maar dat zij dit ook op alle mogelUke wijzen bevordert.” 2) Het natuurlUk welzUn toch is aan het bovennatuurlUke ondergeschikt en daarom zUn het doel van den Staat en dat van de Kerk, ook al kunnen zij afzonderUjk be schouwd worden, in- werkehjkheid geens zins geheel van elkaar los te maken. Want al heeft leder zUn eigen onafhankehjk ter rein, eenerzUds heeft het hooger leven voor BUn normale ontwikkeling de aardsche hulpmiddelen noodig, anderzUds wordt de opvatting van het natuurlUk welzUn zelf verhelderd en op allerlei wUzen beïnvloed door de chrlstelUke leer omtrent het volle en eeuwig geluk van den mensch. Het is derhalve volkomen begrijpelijk, dat de Kerk het recht en den plicht heeft, bepaalde maatschappelUke en staatkundige stelsels aan haar beginselen te toetsen. Deze algemeene beginselen nu zijn ons herhaaldelijk In de pauselyke encyclieken voorgehouden. Vóór alles is het een onvoorwaardelUke eisch, dat de bovennatuurlUke werkzaam heid der Kerk zelve volkomen vrij en vei lig is en dat de Kerk het zedeUjk leven der geloovigen en alles, wat voor het geestelUk heil noodig is, zooals het huwelUks- en gezinsleven en de opvoeding der Jeugd, naar christelUk beginsel in volle vrijheid kan regelen. Hieruit volgt, dat de Kerk de vrijheden moet opeischen, die strekken tot bevordering van die doeleinden, zooals de bUzondere school, de confessioneele or ganisaties, een vrUe katholieke pers en allerlei vormen van openbaar kerkelUk leven. Wanneer de Kerk dien eisch stelt, doet zU dit niet alleen .om haar eigen rechten te waarborgen, maar óók voor het ware geluk van lederen mensch, waartoe o.a. behoort de welbegrepen vrUheid der zelf standige persoonlUkheid. De Kerk was, zoo als Paus Leo verklaart 3), steeds de meest krachtige beschermster van de ware bur- gerlUke en staatkundige vrijheid, omdat zU de leer verdedigt, dat de overheden geens zins willekeurig en naar welbehagen kun nen bevelen, doch alle menschelUke wet geving haar oorsprong moet vinden in het natuurrecht en de eeuwige wet Gods. „Er wordt, aldus St. Augustinus, in de tijdelyke wet niets rechtvaardigs en wettigs gevonden, of de menschen hebben het uit deze eeuwige wet afgeleid.” 4). De rede nu leert en de openbaring be vestigt het dat de mensch persoonlijke

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 19