Vastenmandement van III den van Het genootschap Stillen Omgang het Doorluchtig Episcopaat Over Fascisme en Nationaal-Socialisme I r BRUARII954 De jaarvergadering MAANDAG 12 FEBRUARI Pastoor E. Beumer *f* Plotseling overleden Zaligheid in den Heer Gevaren - De totale Staat Bestaande grieven BENOEMINGEN In het bisdom Haarlem I RETRAITES VOOR DAMES Kerk en Staat BIBL- Ook geen afzonderlijke katho lieke fascistische of nationaal- socialistische beweging AMSTIROAM Fascisme en Nationaal- Socialisme Sterke katholieke invloed door eenheid SLUITING ZONDAG 18 FEBR 5 U.HH In het „Klooster v.d. H. Geest” te Uden a t I 9 21—24 April Juni en i I f vergadering te richten. it Met alle kracht wekken Wij de geloovi- liefde, op eerbied voor uw overheden vertrouwen op Ood, onzen Vader in hemel, die alles ten goede leidt. 9—12 Maart 13—15 Maart 17-20 Maart 24—27 Maart 28—31 Maart 2-8 April 14—17 April dit Ons gezamenlijk herderlijk in alle tot Onze Kerkprovincie Dames deft, en gegoeden stand. Gereserveerd. Meisjes. Meisjes uit Bakel, Milheeze en Brouwhuis. in t J. H. O. JANSEN, Aartsbisschop van Utrecht. Meisjes. K.J.V.'ers uit bet dlstriot Nijmegen e.a. districten Meisjes uit Groot Veldhoven. 1) Ene. „Immortale Dei". 3) Ene. „Immor- tale Dei". 3) Ene. ..Llbertas”. 4) De lib. arb. I. 1. cap. 6 No. 15. 5) Ene. „Libertas". Kneu gen op, heden meer dan ooit, de eigen ge- „Libert**". En zal schrijven behoorende kerken, alsmede in de kapel len, waarover een rector is aangesteld, op Zondag Quinquagesima onder alle vastge stelde H.H. Missen op de gebruikelijke wijze worden afgekondigd. De Bisschoppen mogen en sullen voorts niet dulden, dat personen, die functies be- kleeden, welke meer direct aan hun rechts macht onderworpen zijn, of als vertegen woordigers der katholieke actie kunnen be schouwd worden. Ijveren voor het fascisme of het nationaal-socialisme of zich bjj een van die groepeeringen aansluiten. Zoowel die aansluiting als die actie verbieden WIJ daarom aan onze priesters en geestelijke personen, aan leden van kerk- en armbe sturen, aan leiden van katholieke organi saties of katholieke instellingen, alsook aan al degenen, die in ons katholiek onderwijs werkzaam zijn, voor zoover aan de bis schoppelijke rechtsmacht onderworpen. 1,11,1,1111111IIIIIUIIlllllllllIlllllllHIUIIUIIUIIIIItlUIIIIHIIIIIIHIII»llliUlllllllllllhlllllllllllllllillUIUI»llll»IIIIHIIHMIIltUlilHMWHminMUimiïi»S leden daarna is vergeten en gesmaad, gevolg van laksheid, onwetendheid en onverschilligheid bij het grootste deel van onze Inwoners. Laten zij daarover nadenken In den stillen nacht van den omgang en daaruit voor zlch- zelven dc conclusies en consequenties trekken van een herleefd, verinnigd en vuriger gewor den geloof. Door de afgekeerdheld en door de brutale zonden wordt God in deze stad, waar hij het Mirakel wrochtte, opnieuw gegeeseld, met door nen gekroond en gekruisigd en daarom alsook voor de fouten van het verleden hebben wU boete te doen. Door ons gebed zal het Eucharistisch leven tot nieuwen bloei worden gebracht en zal God door en in ons krachtiger werkzaam zijn. Het Is onze plicht, de plicht van elk geslacht van katholieken het program te ontwikkelen dat Christus nu 1900 jaar geleden gegeven heeft, het program, dat hij bij en in ons is om het leven van de wereld te verzekeren. WU moeten het leven der wereld behouden; daarom dragen we de verantwoordelijkheid, welke door onze uitverkiezing op onze schouders is gelegd. WU moeten het leven verheerlUken en ont wikkelen in daden door de bezieling van Chris tus in ons te ontvangen en verder uit te geven. WU moeten Hem volgen, niet naar eigen zin. maar langs den weg, dien HU aangeeft, langs den weg der onthechting en der zelfverlooche ning. De viering van het Mlrakelfeest en van deel nemen aan den Stillen Omgang zal in ons van zelf het verlangen naar de veelvuldige H. Com munie doen ontstaan en in anderen dit verlan gen opwekken. De jeugd moet begeesterd worden met het ideaal voor Christus te leven en alles voor Hem te doen; in het huisgezin móet daarom de geest van offervaardigheid heerschen. Door samenwerking in Christus moet gered worden wat verloren is; door ons één te voelen met Paus en Bisschoppen moeten we als leeken- apostelen daaraan medewerken. Van dit jaar zal de intentie zUn: Dat de een heid der katholieken moge bewaard blUven en beter dan welke andere intentie ook is deze waard gepropageerd en uitgegalmd te worden. WU weten zeer goed, dat allerlei grieven worden ingebracht tegen de bestaande in richting van den Staat, tegen de verschil lende partUen, en ook tegen de katholieke Staatspartij. Het is ons niet onbekend, dat ook vele goedgezinden doortastende maat regelen vragen ter vernieuwing van onze geheele samenleving. De bestaande politieke instellingen zUn geenszins onveranderlijk voor de weuwen vastgelegd. Ook is het verre van Ons te beweren, dat niet op menig ter rein ontzaglUk veel te verbeteren en te ver nieuwen valt. Een valsch begrip van vrij heid heeft tot losbandigheid gevoerd door zelfs aan de meest veroordeelenswaardige meeningen en opvattingen rechten toe te kennen. Het gezag in geheel de samenle ving, met het huisgezin te beginnen, is ondermijnd en verzwakt; de maatschappU GEOPENDVAN I0uM.-5hh.EN MAN 8hM.-I0nj-L De Aartsbisschop en de Bisschoppen van Nederland Datgene nu, wat men wel den „totalen staat” noemt, is, in zyn strenge beteekenis, met deze beginselen In volslagen tegenstel ling. Zeker Is de behartiging van het goed begrepen nationaal welzUn iets grootsch en verhevens; het is daarom roeping en plicht van alle burgers daaraan mede te werken. Ook mag niemand zoo eenzUdig zün per- soonlijk belang nastreven, dat het even wicht van het geheel, dus het welzUn der anderen, in gevaar komt. Veeleer zUn wU als vaderlanders en als sociale wezens be stemd en geroepen om, In samenwerking met onze medeburgers van alle klassen en standen, het onze bij te dragen tot den bloei van het geheel, het welzUn van allen. Maar dit welzUn van allen is het welzUn van vrUe persoonlukheden met eigen be stemming. Het zou niet bevorderd, maar vernietigd worden, als men den Staat ging beschouwen als eenige bron van recht, mo raal en vrUheid. Het wordt vernietigd door elk stelsel van staats- of natievergoding, door elke geheel ongebonden dictatuur. Het geordende welzUn van allen is immers alleen gewaarborgd bij erkenning var ’s menschen persoonlUke zelfstandigheid binnen de grenzen der sociale orde. Daar om heeft de Kerk tn haar leer steeds den besten grondslag geboden voor het bestaan van juiste maatschappeUjke verhoudingen. „TerwUl op deze wUze zegt Paus Leo de deur voor dwingelandU wordt gesloten, wordt aan de overheid geen onbeperkte macht gegeven; ongeschonden erkend blU ven de rechten der vrije burgers.” 6) Wat nu de bUzondere verhoudingen in ons land betreft, is het bU de vage theo rieën, die verkondigd worden, moeilUk be slissend uit te maken, in hoever verschil lende fascistische of nationaal-socialistische stroomingen te onzent dezen „totalen staat” aanvaarden. Nochtans zUn de bisschoppen, als herders der zielen en bewakers van het hun toevertrouwde heil der geloovigen, ver plicht ook ten opzichte van hetgeen hier te lande geschiedt, hun standpunt te be palen. Want al vallen politieke vraagstuk ken op zich beschouwd buiten de bevoegd heid der kerkelUke overheden, de Kerk heeft niettemin den plicht te waken voor de geestelUke belangen, die er op velerlei In deze gewichtige en beweeghjke tijden hoort men dagelUks vraagstukken op werpen van maatschappelUken en staat kundigen aard. Nieuwe leerstellingen, op dit terrein verkondigd en elders ook reeds in practUk gebracht, hebben vat gekregen op breede groepen der bevolking en heel in 1 bUzonder op het jongere geslacht. Klaar- blUkelUk is een nieuwe orde aan het groeien, die onder menig opzicht valt toe te juichen, daar zU een verlossing beteekent uit Individualisme én materialisme, maar Ons ook zorgen baart, wUl zU dreigt in andere dwalingen verstrikt te geraken. t P. A. W. HOPMANS, Bisschop van Breda. t A. F. DIEPEN, Bisschop van 's-Hertogenbosch. t J. D. J. AENGENENT, Bisschop van Haarlem. t Dr. J. H. G. LEMMENS, Bisschop van Roermond. Meisjes. Huismoeders. Meisjes Verloofden. Gereserveerd. Dames OnderwUzeressen e.a. dames (Goede Week retr.) Zesdaagsche retraite voor Dames. Ongehuwde leden van den Boerinnenbond e.a. Zelatricen v/d Retraite-pennlng en v/h Apostolaat des Gebeds. 28 April1 Mei Meisjes uit St. Ooedenrode es. 12—15 Mei 19—22 Mei 25— 28 Mei 2831 Mei Leden v/d St. Anna Congregatie te Nijmegen. 47 Juni Gehuwde dames v/d Middenstand. 912 Juni Ongeh. dames v/d Middenstand. 1518 Juni Meisjes. 18—22 Juni 2630 Juni 1720 Febr. Meisjes uit Boxtel en Llempde. 24—27 Febr. - 3—6 Maart Vooreerst bedenke men, dat die stroomin gen bij ons, ook al zouden zij nu nog niet het verderfelijk beginsel van het staats- absolutisme aanvaarden, vroeg of laat zeer zeker onder den invloed van deze staats- of natievergoding zullen geraken. De groote gedachtenstroomingen toch in het Wereld gebeuren beïnvloeden elkaar meestal op onweerstaanbare wijze en daarbij gaat men er zoo gemakkelijk toe over, volledig de denkbeelden te aanvaarden van degenen, die op sommige punten wellicht wensche- Hjke verbeteringen vermochten tot stand te brengen. Vervolgens vergete men niet, dat de lei ders eener felle beweging niet altijd de eigenlijke leiders blijven, maar zelf meer malen geleld en gestuwd worden door an deren, die de volle consequenties der theo rieën, waarop de beweging steunt, In prac- tijk willen brengen. Een zekere gematigd heid bij de hoofdleiding is dus niet de min ste waarborg voor de toekomstige ontwik keling eener beweging. En al verklaren dan ook sommige leiders in ons land, dat zij niet staan op het standpunt van den „to talen staat”, zulks vermindert geenszins het gevaarlijk karakter der beweging. Nie mand kan zeggen, tot hoever de consequen ties der verkeerde theorieën zullen worden doorgevoerd, als de beweging eenmaal heeft gezegevierd. Bovendien is het meer dan waarschijn lijk, dat elk fascisme en nationaal-aocialls- me In Nederland op den duur zal beheerscht worden door een groep personen, die in meerderheid onze wereldbeschouwing niet deelen. Het legt een schier onbeperkte macht In handen van enkele menschen, die geen waarborg bieden noch kunnen bie den, dat met de rechtvaardige eischen van het katholiek beginsel ten volle rekening wordt gehouden; het stelt direct of indi rect alles in de waagschaal, wat onze Va deren door harden strijd, dank zij hun onverwoestbaar geloof en hun nooit ver moeiden ijver onder Gods zichtbaren zegen hebben bereikt. De positie van ons katho liek onderwijs, van onze pers en onze or ganisaties, de vrijheid voor onze katho lieke actie, het werk onzer kloosterorden en vele andere vormen van godsdienstig en kerkelijk leven, dat alles, na eeuwen van verdrukking verworven, wordt ons door vele volken benijd, en werd reeds meerma len door Z. H. den Paus zelf met voldoe ning aan andere landen ten voorbeeld ge steld. Welnu dat alles kan niet blijven bestaan zonder den waarborg van de vrije burger lijke rechten der onderdanen, zonder aan vaarding van een gezonde zelfstandigheid van lichamen en Individuen. Wanneer in een land met gemengde bevolking als het onze, een ongecontroleerde macht alles be stuurt met miskenning van alle ander recht, kan volstrekt niemand voorzien, waarheen dit, wellicht ook tegen de bedoe ling der leiders zelve in, voeren kan en hoe veel goeds, zelfs bij een kortstondig bestuur, Zondagavond om even zes uur is pastoor E. Beumer van de Sint Vitusparochie te Bussum plotseling overleden. ZIJ neer w. leed a! eenigen tijd aan hevige hartkrampen en had de laatste dagen de H. Mis niet meer gelezen. Te 6 uur kreeg hij plotseling weer een aevigen aanval. Dr. Daelmans werd onmiddelHjk Gewaarschuwd, terwijl kapelaan J. A. Schinkel, d e de jongeiingen-congregatla leidde, toesnelde om het H. Oliesel toe te die nen. Dr. Daelmans kon slechts den dood con- stateeren. Het droevig nieuws verspreidde zich snel door de parochie en veroorzaakte groote ontsteltenis, terwijl vóór het begin van het Lof te 7 uur xape'aan W. Mentink de parochianen op de hoogte stelde en het Lof verving door het bidden van dev H Kruisweg voor de overle denen. Pastoor Egb. Beumer werd 4 December 1878 te Uithoorn g’boren en na eerst in het bis dom Haarlem er. later in het aartsbisdom hst seminarie te hebten gevolgd op 15 Augustus 1901 priester gewijd Achtereenvolgens was nj kapelaan te Ankeveer te Enschede, rector van Harreveld te Aiereest pastoor te Kampen tn werd op 18 Maart 1921 pastoor benoemd van de St. Vitusparochie te Bussum. De overledene was een groot vriend der armen, stond bekend om zijn groote milddadigheid, zijn liefde voor de kunst, die zich uitte door zijn zorg voor ae versiering der kerk die hij verrijkte met kost bare paramen .en en zijn liefde voor de missie, die hem het Sint Olavhuis deed stichten en onderhouden. Ook heeft hl* geijverd voor de uitbreiding der katholieke scholen tn zijn parochie. Wij bedoelen de stelsels, die men met de namen fascisme en nationaal-sociaiisme pleegt aan te duiden en ten opzichte waar van het zeker niet overbodig is het woord van paus Leo XIII te herhalen: „Wij ach ten het van het grootste gewicht, de nieuwe meenmgen omtrent den Staat met de chris telijke leer te vergelijken.”1) Niet dat de Katholieke Kerk voorkeur zou hebben voor den een of anderen staats- ot bestuursvorm; zij staat ook niet een bijzondere politiek voor, een bepaald staat kundig stelsel. Maar wel verlangt zij van lederen bestuursvorm, dat deze niet geleid wordt door beginselen, die de rechten, door God aan de Kerk geschonken, en de na tuurlijke rechten van lederen mensch in gevaar brengen. Het is daarom haar eisch, dat zij haar verheven taak in volle vrij heid kan blijven vervullen; en tevens dat ieder staatkundig stelsel, wil het door de Kerk aanvaard worden, rekening houdt met de eischen van het ware menschelijk geluk, zooals die in de katholieke leer lig gen opgesloten. „Ood heeft,” zooals Paus Leo XIII in zijn Encycliek „Immortale Dei” zegt, „de zorg voor het menschelijk geslacht aan twee machten toe vertrouwd, de geestelijke en de wereldlijke macht, waarvan de eene over de goddelijke, de andere over de mensche- Ujke dingen is gesteld.” Z. H. Exc de Bisschop van Haarlem heeft be noemd tot Pastoor te Amsterdam (O. L. Vr. V. A. Bijstand) den Weleerw. Heer H. J. M. M. Allnk. en heeft belast met de zielzorg voor het R. K Marinepersoneel te Den Helder: den Weleerw. Heer H. J. Bangert. thans Kapelaan te Amsterdam (O. L. Vr. O. O.). rechten heeft. Deze rechten bestaan van nature, ook zonder den Staat. De Staat schept ze niet en zij zijn ook geen louter uitvloeisel van het staatsdoel of het na tionaal belang, maar hangen samen met de persoonlijke bestemming van den mensch. Omdat die persoonlijke rechten derhalve elke staatsordening voorafgaan, heeft de Staat ze te eerbiedigen, ook al moeten zij geordend worden, d wz. in even wicht gebracht met de rechten van ande ren. Zeer zeker zijn dit persoonlijk belang en de vrijheid, die het vereischt, onderge schikt aan het algemeen belang, maar zij gaan daarin niet op. Want het algemeen belang kan ten slotte niets anders zijn dan het geordende welzijn van allen en niet iets, dat boven en buiten de persoonlijke belangen omgaat, zooals bijv, de ontwik keling van het ras of de natie zonder meer, de grootheid en de macht van den Staat als zoodanig. „De openbare macht is Inge steld voor het nut van hen, die geregeerd worden.” 5) Wij kunnen dan ook niet beter doen, dan in eigen één en onverbreekbaar verband voor de verwerkelijking van die eischen ar beiden. Een behoorlijke verwezenlijking daarvan zal nooit zonder een sterken ka tholieken invloed tot stand kunnen komen. Doch sterk is onze invloed, gelijk in het verleden, zoo ook in de toekomst, alléén, wanneer hij zich door een machtige een heidsorganisatie daadwerkelijk kan doen gelden. Zonder die eenheid zullen verreweg het meerendeel onzer wenschen en strevin gen onvervuld blijven. Herhaaldelijk reeds hebben Wij daarom de geloovigen aange spoord, om ook in het staatkundige één te blijven, overtuigd, dat alleen door het be waren der eenheid onze heilige rechten en vrijheden voldoende gewaarborgd zijn. Het ligt niet op den weg van uw ker kelijke Overheden de politieke verdiensten van een partij als zoodanig te beoordeelen. Ook pleegt de Kerk de geloovigen niet zon der meer tot een bepaalde staatkundige organisatie te verplichten. Al wat Wij doen is, in naam der groote geestelijke belangen, die bij deze vragen betrokken zijn, en met het oog op de historische verhoudingen en den tegenwoordigen toestand in ons land, u op te wekken en te blijven opwekken tot hechte eenheid ook op staatkundig gebied. Wij waarschuwen u daarom tegen de on vermijdelijke gevaren zoowel van het ver breken der katholieke eenheid als van het zich groepeeren tot neutrale bonden en partijen. De eenheid der katholieken is innig verbonden met de werkzaamheid van Christus Ui ons door de H. Eucharistie. De Stille Omgang is ean credo, een rhytmlsch credo, een ook aan anderen doorgegeven Credo in de H. Eucharistie, die voor ons allen moet zijn de centrale kracht van liefde, van be geestering. Eenheid is het middel om te geraken tot het doel: de uitwerking van Christus' program op aarde. Die eenheid gaat verloren door laksheid, eigen zinnigheid, onverschilligheid en gebrek pan of ferzin, maar zij wordt bevorderd door een be wust katholiek leven in aanhankelijkheid met de kerkeljjke overheid. Wij kennen onzen rijkdom niet en omdat wij dezen niet kennen zijn wij te kwistig geworden en dreigt er door die kwistigheid veel verloren te gaan dat met ontzaglijke moeite is verzameld en verworven. De aanhankelijkheid met het kerkelijk gezag heeft ons, de geschiedenis der laatste 80 jaren is er om dit te bewijzen, niet anders dan goeds in den schoot geworpen. Al zouden we het alleen uit dankbaarheid daarom doen, 't ware wel gedaan. Applaus;. Mgr. dr. G. C. v. Noort sprak dan nog een enkel woord ter onderstreping van hetgeen door pastoor Filbry was gezegd. Laat de Stille Om gang zijn eigen karakter bewaren. Hoe talrijker de duizenden opkomen, hoe ordelijker moet de omgang verloopen. Het moet zijn en blijven een stille bede, die juist door zijn Ingetogenheid in drukwekkend is. Na den vorigen oproep van het Episcopaat om de eenheid te bewaren, heeft 't gros der katho lieken zich kranig gehouden, maar betreurens- waardig is het toch, dat er hier en daar toch gevonden werden die eigen partijtjes opricht ten naast n dus tegenover de één groote ka tholieke phalanx. Laat men dat nalaten en ook niet zijn Room- sche beginselen wegwerpen oin achter een be weging aan te gaan, die veel gevaar In zich bergt voor ons vaderland. De Vastenbrief hebben allen gehoord, maar laten zij hem nog eens kalm overlezen en de klare argumentatie ervan in zich opnemen. Op de katholieke eenheid voortbouwen is de eenige waarborg om de vrijheden die wij ons verworven hebben te behouden en te vergrooten. Moge God het Inzicht geven aan alle katho lieken van Nederland, dat het bewaren der een heid strekt tot heil van het vaderland en van de kerk. Onder leiding van pater dr. J. Wessels S.J., voerden de leerlingen van het St. Ignatlus-col- lege, die ook voor de rede van pastoor Filbry reeds van hun kunnen hadden doen blijken, enkele schoone, zeer melodieuze liederen uit. Twee machten derhalve, de Kerk en de Staat, hebben beide, ofschoon onder, ver schillend opzicht, te maken met het men schelijk geluk. Het is dus zonder meer dui delijk, dat, zoo leert dezelfde Paus „de burgerlijke maatschappij, ten algemee- nen nutte ingesteld, bij het behartigen der welvaart van het gemeenebest zoodanig voor haar burgers moet zorgen, dat zij niet alleen niets in den weg legt aan het be reiken en verkrijgen van dat hoogste onveranderlijke goed, maar dat zij dit ook op alle mogelijke wijzen bevordert.” 2) Het natuurlijk welzijn toch is aan het bovennatuurlijke ondergeschikt en daarom zijn het doel van den Staat en dat van de Kerk, ook al kunnen zij afzonderlijk be schouwd worden, In werkelijkheid geens zins geheel van elkaar los te maken. Want al heeft ieder zijn eigen onafhankelijk ter rein, eenerzijds heeft het hooger leven voor zijn normale ontwikkeling de aardsche hulpmiddelen noodig, anderzijds wordt de opvatting van het natuurlijk welzijn zelf verhelderd en op allerlei wijzen beïnvloed door de christelijke leer omtrent het volle en eeuwig geluk van den mensch. Het is derhalve volkomen begrijpelijk, dat de Kerk het recht en den plicht heeft, bepaalde maatschappelijke en staatkundige stelsels aan haar beginselen te toetsen. Deze algemeene beginselen nu zijn ons herhaaldelijk in de pauselijke encyclieken voorgehouden. Vóór alles is het een onvoorwaardelijke eisch, dat de bovennatuurljjke werkzaam heid der Kerk zelve volkomen vrij en vei lig is en dat de Kerk het zedelijk leven der geloovigen en alles, wat voor het geestelijk heil noodig is, zooals het huwelijks- en gezinsleven en de opvoeding der jeugd, naar christelijk beginsel in volle vrijheid kan regelen. Hieruit volgt, dat de Kerk de vrijheden moet opelschen, die strekken tot bevordering van die doeleinden, zooals de bijzondere school, de confessioneele or ganisaties, een vrije katholieke pers en allerlei vormen van openbaar kerkelijk leven. Wanneer de Kerk dien eisch stelt, doet zij dit niet alleen-om haar eigen rechten te waarborgen, maar óók voor het ware geluk van lederen mensch, waartoe o.a. behoort de welbegrepen vrijheid der zelf standige persoonlijkheid. De Kerk was, zoo als Paus Leo verklaart 3), steeds de meest krachtige beschermster van de ware bur gerlijke en staatkundige vrijheid, omdat zij de leer verdedigt, dat de overheden geens zins willekeurig en naar welbehagen kun nen bevelen, doch alle menschelljke wet geving haar oorsprong moet vinden in het natuurrecht en de eeuwige wet Gods. „Er wordt, aldus St. Augustinus, in de tijdelijke wet niets rechtvaardigs en wettigs gevonden, of de menschen hebben het uit deze eeuwige wet afgeleid.” 4). De rede nu leert en de openbaring be vestigt het dat de mensch persoonlijke Gegeven te Utrecht, op het feest van O. L. Vrouw Lichtmis, 2 Februari 1934. lederen te versterken en onafgebroken werkzaam te zijn voor het herstel der maatschappij in Christus, dat ons allen zoozeer ter harte gaat. Moge op die wijze het Rijk Gods spoedig komen. Laat vooral in dezen H. Vastentijd uw dringende gebeden en uw verstervingen van den hemel verkrijgen, dat God de zwaar beproefde wereld genadig zij en dat door zijn barmhartigheid vrede en welvaart onder ons wederkeeren. Waakt en bidt! Bidt in het bijzonder veel voor de H. Kerk en voor haar Opperpries ter, Z. H. den Paus, zoowel als voor uw overige geestelijke herders. Bidt ook voor ons dierbaar vaderland, voor onze geëer biedigde en beminde Koningin, voor alle andere bestuurders van het land, opdat Gods wijsheid en kracht hen mag bijstaan bij hun moeilijke taak. Allerdringendst sporen WU u aan, u toe te leggen op alge meen onderling en offervaardig hulpbetoon om Christus’ wille, op ernst en eenvoud van leven, op reine zeden en onderlinge en den Het Gezelschap van den Stillen Omgang heeft, zooals te doen gebruikelijk enkele weken voor het houden van den Omgang in Amsterdam, ditmaal in .Bellevue" zfjn jaarvergadering ge houden. De vergadering, welke onder leiding stond van den vice-voorzltter. den heer L. A. P. M. v. d. Broeke was druk bezocht. ZIJ werd os. bijge woond door Mgr. dr. G. C. van Noort, deken van Amsterdam en moderator van het gezel schap. In zijn openingswoord heette de voorzitter de afgevaardigden uit den lande vooral welkom, memoreerde de onderscheiding, welke den mo derator in het afgeloopen jaar te beurt viel en wjjdde heel dankbare woorden aan pastoor Stolk. wiens Catharinakerk, thans gesloten, eens de eerste was. waar 's nachts voor de ommegangers een H. Mis met uitstelling van het Allerheilig ste werd opgedragen. Nadat de secrateris, de heer Taken en na mens den penningmeester, den heer Kristen, die wegens ziekte verhinderd was de heer Eisen- burg Jr. de Jaarverslagen had voorgelezen, was het woord aan pastoor F. Filbry van de Vredes- kerk, die aangezocht was een opwekking tot de vergadering te richten. Dit is, zoo zelde spr., eigenlijk niet noodig, maar het kan goed zijn over de hoofden van de vergaderden heen propaganda te maken voor de huldebetooging aan Christus Koning, die de Stille Omgang is. Wij zijn hier geen noodlijdende zoekers naar een beter heden en een schoone toekomst, want wij zijn hier de rjjk-begenadlgde katholieken. Met een beroep op de historie kunnen alle mannen van stad en land, van eiken stand en van alle jaren worden opgeroepen om de schoone traditie te handhaven en bezield verder te dra gen. De jongeren moeten weten waar het om gaat, ze moeten kennen de geschiedenis van wat er gebeurde In 1345. Ze moeten weten dat bewezen staat dat God hier in Amsterdam, hier in ons eigen vaderland wonderbare dingen gewrocht heeft. ZU dienen ook te weten dat ons Roomsch ver is nog niet losgemaakt van de verderfe- lUke stelsels, die haar gedurende de laat ste eeuwen vrUwel onbeperkt hebben be ïnvloed; een verfoeilUk egoïsme op het terrein van het economisch leven heeft vaak tot ergerlUke misstanden geleid. WU begroeten daarom met groote vreug de de opleving van betere gevoelens en den heiligen Uver, waarmede velen onzer on vervaard den strUd aanbinden tegen ern stige misbruiken. Maar toch moeten We er op wUzen en zU. die zoo gemakkelUk den arbeid der politieke partUen becrlti- seeren, mogen dit bUzonder bedenken dat vele der bestaande problemen inter nationaal zUn en niet kunnen worden op gelost door het bestuur van een bepaald land alléén. Bovendien beteekent de her nieuwing van een door liberalisme en so- sialisme ontkerstende maatschappU de wording van een nieuw tUdvak der geschie denis, dat evenmin plotseling kan door werken als in vroeger eeuwen het chris tendom de heidensche samenleving ineens hervormd heeft. Maar het zou ons van kwaad tot erger voeren, als wU uit onge duld de oplossing van die problemen prac- tlsch in handen gingen leggen van leiders en leeraren, die van onze opvattingen zeer ver afstaan; als wij, ten uiterste critisch tegenover de onzen en in dezelfde mate oncritisch tegenover buitenstaanders, blind vertrouwen op hun goed willen kunnen, in gevaar brachten, alwat reeds is veroverd en tevens een onmisbare voor waarde is voor verderen vooruitgang. Bovendien, B. G., begrijpt toch wel: het goede, dat die partUen naast vele voor ons gevaarlUke en onaanvaardbare stellingen, als iets nieuws en als een bevrUding aan- prijzen, is in werkelUkheid niets anders dan een uitvloeisel van onze katholieke staats- en maatschappUleer, ja niet zelden een sinds jaar en dag door ons gestelde eisch. aan de hun toevertrouwde Geestelijkheid en Geloovigen Met nadruk willen WU hier aan toevoe gen, dat dezelfde waarschuwing geldt ook voor die katholieken, die zonder zich bU de fascistische of de nationaal-soclalisti- sche partUen aan te sluiten, onder hun ge- loofsgenooten een eigen, zelfstandige bewe ging in het leven willen roepen, welke de ideeën en gevoelens dezer partUen aan kweekt. Ook zU staan schuldig aan het4 verbreken der katholieke eenheid. Zulk een beweging immers groeit op den duur uit tot een nieuwe partU of sluit zich aan bij een bestaande fascistische of nationaal- socialistlsche partU. omdat zU anders geen invloed kan uitoefenen. De hooge ernst van deze zaken wettigt ten volle het optreden van uw kerkelUke Overheden, die hun plicht als herders der zielen zouden verwaarloozen, wanneer zU het een en het ander vrUelUk zUn gang Heten gaan. Wie ondanks dit Ons waar schuwend woord meenen hun eigen Inzich ten te moeten doordrUven, mogen weten, dat zU een zware’verantwoordelUkheid op zich laden en dat zU zich tegenover God en hun geweten hebben te verantwoorden over hun kortzichtige roekeloosheid. belemmerd of zelfs voor goed vernietigd kan worden. DaarbU komt nog dit: Iedereen beseft, dat deze gewichtige tUden een omkeer brengen in het maatschappelUk denken en doen. VerblUdend is het, dat men zich be gint af te wenden van het individualisme, liberalisme en socialisme. Maar het samen stel van economische en sociale vraagstuk ken, dat hierbU is betrokken, kan onmoge- lUk worden losgemaakt van de christelUke levensleer; het natuurlUk en het bovenna- tuurlUk welzUn grUpen ineen. Daarom mogen we geen staatkundig stel sel voorstaan, dat den invloed der katho lieke levensbeschouwing op de oplossing van die vragen in groot gevaar brengt. Voor het vurig verlangde welzUn van ons volk is het noodig, dat onze stem luide wordt vernomen en dat ons katholiek volks deel daadwerkelUk den Invloed vermag uit te oefenen, dien het uitoefenen kan, als het vast aaneen bluft gesloten. Dit is niet een speciaal katholiek belang, maar het natio nale belang van geheel ons volk. Wie dan ook moedwillig de eenheid verbreekt, wie streeft naar het groot en machtig maken van een fascistische of een natlonaal- socialistische partU, hoe dan ook gericht, wie zich bU die partU aansluit of haar pro pageert, is zich zUn heiligen plicht Jegens het waarachtig volksbelang niet voldoende bewust. wUzen mee samenhangen. En al moge het dan waar zUn, dat de fascistische en de nationaal-socialistische partUen in ons land zich niet onomwonden voor den „to talen staat” uitspreken, toch moeten WU wUzen op meerdere groote gevaren, welke van die partijen te duchten zUn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 5