Groei van het bus Groningen van vervoer Een Bisschop a b b s a' Pandoe rrubriek f 35 ADVERTEER! U VERKOOPT MEER! VAN DE POL’S Electr. Bakkerij o c mm m m n s TWEE TEGENVALLERS Jan Knijf O.F.M. HET DAMSPEL n MARKTEN „Vooruit maar weer” TORPEDO GEBR. KAAL 1 B i s w O O 1 I 1 I B B i B B 9, Vfjk 'B,, 9 f B fll BB VRIJDAG 23 MAART 1934 r Regelmaat en comfort o 392 Bisschop zonder zetel Van vehikel tot ztroomlynbuz SS 18-33 te at Zwarte KANAALDIJK 20 ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo Langestraat Zwart had op de volgende combinatie kua- Driehoek Amzterdam-Alkmaar- Haarlem wordt door actieve combinatie bereden ”1 i' p; «r. Wie prijs stelt op een NETTEN’s Banketbakkerij, Appelsteeg 1 TELEFOON 147. HEBT U REEDS ONZE ROZIJNENBROODJES GEPROEFD? Lindenlaan 2 Telefoon 629 hun. De bekende BURG POPULAIR rijwielen Alleen verkrijgbaar bij: ALKMAAR - TEL 1493 va pj nn m i leerling-Vroed vrouw aan de Kweekschool voor Vroedvrouwen te Heerlen 37. 47-41, dan Stand na 44. 8-13 men In Vóór de benoeming Stand na 88. 38-34! Treurige toestanden Ju Met. wit O. J. B. van der Steen, swart 18-33 Misère Owverte Imperiale (praatje) vrouw; sch aan 8 Kans en vrouw, en aas; sch. 18 APRIL as. De oplossing van probleem no. 807 Ingezonden 8, r. vrouw, r. 10. r. 8. ilckmann 3de oplossing, de eerste slag hetzelfde. 11-18 38. 17-33 <33-29 opening, onregelmatig tegengespeeld) L 33-38 Zwart had hier 18-33 moeten spelen, met Kansrijk spel. 38. 38-30 33:33 17-31 47 met de voornaamste levens- den Gronlngschen Bls- Alles betreffende deze rubriek te s drtnont i en aan den Damredacteur van dit blad. Een partij uit den wedstrijd om bet kam pioenschap van Amsterdam. De bekende pro blemist Jan Metz, die met wit speelde, bewijst er In. dat problematiek en partijspel uitstekend samen kunnen gaan en dat men heel goed te gelijkertijd in belde specialiteiten kan uitblin ken. Wjj gaan zelfs nog verder en beweren, dat een zwak speler geen groot problemist kan zijn. Daarentegen is het wel mogelijk een groot meester in het practische spel te worden son- Het theoretische L beste antwoord. 30- 25 14-30 16-31 31- 38 Alle correspondentie deze rubriek betreffende, gelieve men te zenden aan P. Olgers, Haarl.weg 107, Amsterdam (West). 47-43 17:8 34:13 13-8 43-38 8-4 38-33 FATHER LEFEBER. St. Bonifacius-Mlsschlehuis Hoorn, postrek. 120937. U kunt ons ook helpen door geld te geven tegen rente zoolang u leeft. Na uw dood wordt het geld gebruikt voor arme studenten. 39-33 44-39 41:32 46-41 41-37 50-44 37-31 32:41 41-37 31-37 36 47 4»28 13- 18 8:7 14- 18 7- 11 31-36 3-8 8- 13 3- 8 11-16 13:23 4- 9 8-13 21-26 26:37 16-21 21-26 11-17 6-11 26:37 1-6 11-16 2de slag: D h. 7, h. 8, h. vrouw, h. aas. 3de slag: C h. heer, r. 7, h. 6, sch. heer. 4de slag: D h. boer, sch. 10. sch. boer. kl. aas 5de slag: D kl. boer, kl. 9, r. vrouw, kl. heer. 6de slag: B sch. 8, sch. aas, sch. vrouw, sch. 7. 7de slag: O kt 8. h. 10, kl. 7. r. aas. 8ste slag: B kL 10, sch. 9, h. 8. kl vrouw. 36-31 8-13 13:3 16-31 31-36 31-36 36-31 15-30 13:21 18-23 31:13 16- 21 26:27 21-36 6-11 11- 17 12- 18 17- 21 18- 22 21:12 13- 18 13-17 17-21 31-27 36:17 8-13 33:34 39-33 44-39 34-30 33:24 40:29 38-33 43-38 Stand na 28. 43-38 28:17 33-38 38:17 33-28 37- 33 33:41 41- 37 38- 33 46-40 42- 38 30-28 28:17 38-32 33-38 48-43 43- 38 33:31 38-33 23:13 34:13 38-33 40-341 37-31 31- 37 32- 28 34-30! 37-23! 23-18! 38:17 33- 38 28-24! 17. 18. 19. 30. 31. 22. 23 24. 25. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 68. 88. 51 53. 54. 66. 56. 57. M. 27. 38. 29. 30. 31. 32. 33. 34. 35. 36. 37. 38 39. 40. 41. 42. 43. 44. 47. 49. 50. Wit heeft het eindspel seer sterk behandeld nen spelen: 36. -16-21; 27. 31-37? 14-20! 28. 27:16, 18-23; 38. 29:7, 20:29; 30. 33:34, 2:11: 31. 16:7. 8-13! enz. Indien Wit (na 26. -,6-11-16, enz. 45. 38-331 17-31 Indien 46. -18-22; 46. 23-18! 23-27; 36-20, 14:25 48. 37-33. 13:22; 40. 32:12! groote winstkans. OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO fijn licht Boterkoekje SOORTEN: 18 cent per ons 20 cent per ons 20 cent per ons 26 cent per ons 18 cent pet ons 14 eent per ons PROBEERT ONDERSTAANDE BOTERALLERHANDE BOTERMOPPEN TIELSCHE SPRITS NOGAMOPPEN BOTERKRANS JE8 MOCCAGALETTES PROBLEEM No. 817 Inges. door den heer L. Groen te Harenkarspel. A heeft h. 6, 8 en boer. kL 7 en 10, r. 10, sch 7 en 8. B heeft h. 7 en 10; kl. 8 en vrouw; r. 7 en boer; sch. boer en vrouw. C heeft h. 9; kl. 9, boer en aas; 8. heer en aas D heeft h. vrouw, heer en aas; kl. heer; r. 8. en aas; sch. 10. Kjjkkaart r. heer; troef ruiten. A. speelt r. 10 De volgende variant kwam hier in aanmer king: 3. -17-23! A 28:17, 11:23 6. 41-37. 13-19. gevolgd door -19-23! enz. met uitste kend spel. Een door Jao Met* in krachtlgen stijl speelde partij. 25:14 32:41 30-25 14-10! Zwart geeft op. door den heer Ottenhof te Noordwykerhout te- 1ste slag: A 2de slag: D kl. boer, kl. 9, r. heer, kl. aas. 3de slag: B h. vrouw, h. aas, h. 7. h. 8. 4de slag: C h. heer, r. 7, h. 8, sch. heer. 5de slag: D h. boer, kl. vrouw, r. aas, sch. aas. 6de slag: B kl. 10, kl. heer. sch. vrouw, kl. 7. 7de slag: C ach. 9, b. 10, sch. 7, sch. boer. 8ste slag: B sch. 8, kl 8, h. 9, sch. 10. 3. 32-28 3. 37:28 -j->. at de wiekslag van den modernen tijd I veel sneller is dan die van den 'goeden ouden, dringt weer eens sterk tot ons door, als we in een autobus stappen) Want hoe dicht ligt de tijd niet achter ons, dat we langs 'e Heeren wegen hobbelden In ramme lende rookende vehikels op hooge pooten. waar aan men niet ten onrechte den naam van bus gegeven heeft. Ze werden bestuurd en soo noodig onderweg gerepareerd door den eige naar zelf, eenig firmant der onderneming. Van concessies, Rjjkstoezlcht en geregelde diensten was nog geen sprake: men ging te werk als vrijbuiters. Het vertrek van de standplaats was een soort wedstrijdwie het eerst op gang was, kreeg de passagiers! In Beverwyi is het zelfs gebeurd, dat bij het vertrek twee concur- reerende bussen In botsing kwamen, waarbij bet recht van den sterkste zegevierde. Een busreis van wat langer duur was een kwelling op zich: men werd naar alle kanten door elkaar geslingerd en zat In een steile stramme houding. Voor zijn beenen had men geen plaats en het was verregaand egoïsme, als men wat bagage bij zich had. s Zomers wss de temperatuur ondraaglijk heet en ’s winters onder nul. In enkele jaren tijds te dit alles veranderd. Thans vindt men op bepaalde plaatsen der stad parkeerterreinen voor alle mogelijke auto bussen. die u voeren naar de verste oorden der provincie: op borden Kan men de dienstrege lingen lezen. De wagens zelf worden bestuurd door cor recte chauffeurs in keurig uniform en beant woorden aan alle eischen van hygiene en com fort. OemakkelUke zitplaatsen en ruimte om sich vrij te bewegen. Zijn bagage bergt men in netten en tochtvrije ventilatie of goede ver warming zorgen voor een draaglijke tempera tuur in alle Jaargetijden. De tegenwoordige wagens liggen vast op den weg en de motoren rijn vrijwel geruischloos. (Alleen de Diesel was hier een stap terug In de oude richting!) Het duurde echter langen tijd eer de Gro ningers hun eigen bisschop wilden erkennen. Vooral van de zijde der kloosters kwam hevig verzet, omdat zij hun Inkomsten niet wilden missen ten gunste van het bisdom. Wie de kerkelijke toestanden der 18e eeuw een beetje kent, zal zich daarover geenszins verbazen. Jan Knijf kon eenvoudig geen bezit nemen van zijn zetel en moest tijdelijk optreden als wybls- schap van Frederik van Tautenborch. aarts bisschop van Utrecht. Hij wocnde tn diens zetel stad. In een der achterhuizen van de Roode Poort aan het Oudkerkhof. Als wijbisschop legde hij een bijzonderen ijver aan den dag. --- l'.''i 60. 61. 63. 63. 64. 65. Jan Geryt Knijf O-F.M-, bisschop van Gro ningen, naar een geschilderd portret, be waard in het Minder broederklooster te Weert. Eerst in 1567 kon hij zijn eigen zetel te Groningen bezetten. De toestanden waren er dieptreurig. De Hervorming vorderde snel en had reeds onuitroeibare wortels geschoten. De kloostertucht was verslapt. Een groot deel der geestelijkheid verwaarloosde haar plichten. De beeldenstorm van 1566 had Groningen geteis terd. Onder zulke omstandigheden begon Knijf zijn apostolischen arbeid. Hij was niet bijzonder welkom bij de bevolking. Wel omringde hij zich met uitmuntende kaplttelheeren, doch zijn werkdadigheid werd sterk belemmerd door de heerschende wantoestanden. In alle geestelijke zaken toonde hij zich zeer Ijverig. Jaarlijks deed hjj zijn visitatie. Ook voor het uiteriyk schoon der kerken maakte hy zich bijzonder ver dienstelijk. Hij deed wat hij kon om het ge loofsleven zijner diocesanen te versterken. He laas moest hjj hardnekkig strijden voor zijn episcopale rechten, o,, a. tegen de kloosters van Aduard en Wlttewiersum en tegen de regeeigng van Drenthe. Daar kwam nog bij. dat ook de stoffelijke omstandigheden zeer veel moeilijk heden baarden. Kort na zijn ambtsaanvaarding zag Knijf zijn bisdom geteisterd door de pest, verscheidene malen tijdens zijn achtjarig be stuur heerschten besmettelljke ziekten en over- stroomlngen. waaronder vooral de Allerheiligen vloed van 1570 zeer groote schade aanrichtte. De Tachtigjarige oorlog bracht vele ellenden mee. vermoeid, ontgoocheld, maar vol ver trouwen deed de bisschop zijn harden plicht, tot hjj op 1 October 1576 overleed als slacht offer van de pest. De Unie van Utrecht, ge sloten In 1579 maakte een einde aan de moge lijkheden. welke Knijf ontgon. Na zijn dood verdonkerde de laster zijn nagedachtenis. Aan gesteld door den vijand was hjj Immers ge haat bij de strijders voor de Nederlandse!» vrijheid! Eerst R. O. Bakhuizen van den Brink erkende de verdiensten der nieuwe bis schoppen van 1559. Daarna werd aan verschil lenden hunner recht gedaan. Thans stelde Pater fr Dalmatlus van Heel een daad van eerherstel voor zijn ordebroeder, wiens naam in onze vaderlandsche historie haar vaste plaats mag vinden bij de vele apostolische hel den der Contra-Reformatie. BUZIAU HEEFT GELIJK! Profiteer van deze buitengewone PAASCH-AANBIEDING. Moderne rultstoffen 22)4 cent. - Pant, kleedjes 40, 5 cent Interlock Heeren Pantal. 1.45, 80, 65 ct. Overhemd 1.50, 85 et- Fant. Sokken 57, 35. 12 cent. Matzjjden kous 95, 48 cent. Mat charmeuse Onderjurk 1 95. 1.30, 97 cent. Schorten 87 cent. ALKMAAR. 23 Maart. Kaasmarkt. Aanvoer 46 stapels. 70000 K.G. 43 fabr. kl. 23.00, 3 fabr. comm. 18 00. 1 boeren kl. 20.00. Handel matig. AVENHORN 20 Maart Coöp. Land- en Tuin bouw- en Marktver. Avenhorn en Omstreken B5O0 K.G. Roode kool 3.80—6.90, 5000 KG. Gele kool 3 806 20 per 100 K.G #700 K G. Uien groote maat 1.101.60. gewone maat 0 801.10 per 100 KG. 13000 stuks Bleten: groote 8.40 8 50 per 1000 stuks. 7000 KG. kleine 1 60 -2 50 per 100 K.G. 1000 K.G. Wortelen: Plakkee, verbe- erde 2 705 40 per 100 K G. BROEK OP LANGENDIJK. 23 Maart 40000 kilo Roode kool 1 70—5.60. 70000 kilo Gele kool 2 70— 580. 11000 kilo Deenache Witte kool 5 70—7.10. 3000 KG Uien: gele Uien 0 801.90. gele Drie lingen 0 80. 750 kilo Bleten 2 708 10 HAARLEMMERMEER Veemarkt. Gedurende de maand April a.s. zal te Hoofddorp op lederen Donderdag een weekmarkt worden gehouden. LEEUWARDEN. 23 Maart. Veemarkt. Aan gevoerd werden: 122 Enterstleren 65110. 90 Twenterstieren 110240 per stuk. 540 vette koeien 110185 per stuk, idem 3253 ct. per Kg.. 1175 melk- en kalfkoelen 110240 per stuk. 213 sche provincie gedurende drie jaren. In 1558 werd hij opgevolgd als Provinciaal door Pater Franclscus Dommelanus. In dit zelfde Jaar predikte hij te Groningen gedurende de Groote Vasten en hij kweet zich met zooveel succes van deze taak, dat kardinaal Granvelle en andere vooraanstaande personen hem voor droegen ter bekleeding van den nieuwen bis schopszetel te Groningen. Op 12 Mei 1559 ver scheen de bulle „Super unlversi orbls eccleslas” van Paulus IV. waarbij de nieuwe Nederland-'’ sche bisdommen werden opgericht.Men her innert zich uit de vaderlandsche geschiedenis, dat deze maatregel, waarbij de Nederlanden verdeeld werden In 3 aartsbisdommen en 15 bls- den der teerde Staten bij wijze van proef de concessie, het resultaat was verbluffend. Het eerste •eizoen vervoerde men 108.000 passagiers Het volgend Jaar werd de concessie verleend en ■naakten 147.000 passagiers gebruik van de Zandvoort-bus. In hetzelfde Jaar werd Stormvogels ook ex ploitant van het 'locaal vervoer over den Zee- •W. door overname van den dienst van Back- Bisdom Groningen Het bisdom Groningen was omschreven door de commissie, daartoe aangesteld, op 27 Juni 1560. Het omvatte In groote lijnen de provin cies Groningen en Drenthe, de eilanden Rot- tummeroog en Borchum. De abdij der Bemar- dijnen te Aduard werd bij het bisdom Ingelijfd, het Norbertljner klooster te Wlttewiersum werd opgeheven. Voorts werden aan het bisdom toe gewezen de inkomsten, die het Oostfriesche klooster te Esens uit de provincie Groningen betrok. speciaal ta dan driehoek tiiasrtwn probleem te hebben gecomponeerd. Zwart is thans In alle varianten vsriorwn. Dat dit nu weer niet wil zeggen, dat de parttl- speler de problematiek mag veronachtzamen, spreekt vanzelf, daar zelfs de sterkste positie spelen zonder grondige kennis van de combi natorische zijde van het spel, In geen tournom van beteekenls tets zou presteeren. Zoo niet, stelt U het dan niet uit, doch probeert ze nog heden. De prijs is slechts 35 ct. per stuk. Onze Boerenstoet met rozijnen 13 ct Behalve genoemde lijnen, ciaal door Stormvogels geëxploiteerd worden onderhoudt de combinatie nog de verbinding tusschen de hoofdstad en Zaanstreek en van uit Zaandam met Castricum aan Zee, West- zaan, t Kalf, Krommenie, alsook over eenigen tijd met Beverwijk en Wijk aan Zee. Met de HaarlemAlkmaar-bus komt men in de vriendelijke dorpen van Kennemerland, die de laatste jaren vrij veel vreemdelingen trek ken. De lieve strandplaatsjes Bakkum en Egmond, waar men vroeger slechts In een dagreis en In een hobbelend trammetjje komen kon, zijn nu leder uur van den dag te bereiken. Het Alkmaarsche stadstrammetje, het acht- en-twintigste wereldwonder, Is vervangen dock de snellere autobus. En langs de landelijke, vaak nog primitieve buitenwegen, snellen thans naar alle obrrien moderne stroom lijnbussen. Van het kleinste dorp naar de stad en van de stad naar onge schonden natuurschoon is nog maar een kwes tie van een kwartier en een kwartje. Aan de hand van het wegenplan wordt reeds gezocht naar nieuwe mogelijkheden. Zoodra bijv de nieuwe weg langs het Noordzeekanaal ge reed is, hoopt men te beginnen met een dienst van Amsterdam naar IJmulden. Dat by een geregeld en druk busvervoer niet alleen de ondernemers zelf welvaren, moge hieruit voldoende blijken. Indien 65. -3-8; 66. 30-24. 8-13; 67 28-23 12-17, 68. 23-18! 17-31; 88. 18-13, 21-27; 70. 33:21 31-37; 71. 34-201 l&r34; 71 4-15, 24-30 73 25:34. 37-41; 7A 15-47, 41-46; 75. 13-7, 46-23 76. 7-1. 23:45; 77. 31-171 wint. De N Z H.T. M. echter maakte bezwaar tegen 4ese lyn en eischte de concessie voor zich op. ®aar werd door Ged. Staten in het ongelijk lesteld. Ze ging In hooger beroep bij de Kroon. De uitspraak liet seer lang op zich wachten, ■laar op Dinsdagochtend 13 Maart werd de be- 4Usslng bekend, die ongetwijfeld een zware *!*g beteekende voor de Stormvogels, want voor het vervolg Is de dienst tusschen Haarlem en Zandvoort aan de tram toegewezen, die hler- •teor dus met den trein het monopolie voor de Hrbindlng met Zandvoort krijgt. Dat een ongeluk nooit alleen komt, werd ook hier aangetoond. Tegelijk met de concessie voor Zandvoort, •erd aan Stormvogels eveneens de vergunning ’oor den dienst Haarlem—Schiphol ontzegd, en toegewezen aan de firma Leo Kers uit Htomstede, Dezen dienst was men begonnen tegelijk met ®en van Zandvoort en ook hij werd aanstonds •Jb veel omstreden twistappel. Want vóór dien MJd reeds onderhield genoemde firma den dienst amsterdamZandvoort, en reed voor het groot- Bedeette over denaelfden weg als da hu» PROBLEEM No. 818. A heeft kl. 7, 10 en boer; r. 7, 8 en boer; h. 8; sch. 8. B heeft kl. 8 en 9; r. 9; h. 8, sch. 9 en boer. C heeft r. 10 en aas; h. boer 10. heer en aas. D heeft kL vrouwen aas; r. vrouw en heer; h 10 en heerleen. 7 en vrouw. Kijkkaajtdfl. heer; troef harten. A speelt h. 8. De'oplossing van probleem no. 806 Is: 1ste slag: A kl. 8. kl. heer, kl. vrouw, kl. 7. 2de slag: B sch. 9, sch. 10, sch. boer, sch. 8 3de slag: D. r. 9, r. 8, r. aas. sch. aas. 4de slag: B. h. aas, sch. heer, kl. 10. h. boer. 5de slag: D r. 10, r. 7, kl. 8, ach. vrouw. 6de slag: B h. vrouw, h. heer, h. 8, h. 7. 7de slag: C h. 10, r. heer, h. 6, kl. boer. 8ste slag: B r. boer, h. 9, sch. 7, r. vrouw. Pater LIEFHEBBER heeft zoetjesaan Father Lefeber verdrongen. Velen kennén mij alleen maar als Pater Liefhebber. „Hoe ben je toch aan dien naam gekomen?” wordt mi) zoo nu en dan gevraagd. Laat Ik in alle nederigheid en bescheidenheid bekennen, dat ik er de uitvinder niet van ben, dat die naam zelfs niet door een of anderen grapjas uitgevonden is, maar in alle onschuld Is ontstaan. Toen Ik In 1925 In de twee gewestelijke bladen, het Westfrlesch Dagblad te Hoorn en het Noord-Hollandsch Dagblad te Alkmaar, begon te schryven (de andere bladen volgden In 1926) schenen de menschen hier In het hooge Noorden het nogal te kwaad te hebben met de uitspraak van myn naam: de een maakte er Lleveber van, de ander Llefeber. weer een ander Llefebber, totdat men heel onschuldig en gewoon er LIEFHEBBER van maakte. Hoe gemakkelijk dit was, zal u de volgende anecdote verklaren: Op een goetfen dag zit er tusschen myn poet een briefkaart, waarby Ik verzocht werd In die en die plaats. In die en die straat, op dat en dat nummer te komen, want men heeft iets voor my opgespaard Die briefkaart was onderteekend met den naam LIEFHEBBER. Toen Ik die onderteekenlng las. dacht Ik niet anders dan met een grap te doen te hebben. En ofschoon Ik de gewoonte heb om over zulke ultnoodlglngen geen gras te laten groeien, was ik een beetje schuw van deze Invitatie. Benige weken later moest Ik In die gemeente zyn en, door nieuwsgierigheid gedrewn, fietste Ik eens door de aangegeven straat en tot mijn verwondering zag ik de deur van het bewuste nummer versierd met een keurig plaatje: LIEFHEBBER. Het was dus een gewone familie naam. Binnen twee seconden had Ik aangebeld en. nadat Ik den bewoners het grappige van het ge val verklaard had mocht ik gelukkig den spaar pot nog ontleden. Sinsdien heb Ik my zoon beetje een lid gevoeld van de eerbiedwaardige familie Liefhebber. Temeer omdat Ik een echte liefhebber ben van uw giften en gaven. Pro beert het maar eens. Jllnken 45—85 per stuk. 34 vette kalveren 2060 'per stuk. 927 nuchtere kalveren 24.50 per stuk, 348 vette schapen 925 per stuk. 35 welde schapen 817 per stuk. 325 vette varkens 3080 per stuk, idem 3035 ct. per Kg., 25 magere varkens 1540 per stuk, 172 kleine big gen 48 per stuk. 16 bokken én geiten, 18 paarden. Totaal aangevoerd 1429 stuks. Zuivel: Sleutelkaas 1624. Goudakaas 2427, Edammerkaas 2534. Aapyoer 9544 Kg. Mljnbo- ter 1.36. 1.35 en 1.33. Velllngboter 1.34 en 1.20. Aanvoer 5-3. 21-6, 2-12 vaten. Commissie 43. Eierenhandel. Aangevoerd werd 36000 Kg kipeleren. Prijs 2—3 per 100 stuks. Handelsprys 3742 ct. per Kg. Eendeieren 1500 Kg. Prijs 2.503 per 100 stuks. Handelsprys 3035 ct. Per Kg Pluimvee. Aangevoerd werden: 10 slachthanen 6090 ct.. 75 slachtkippen 0.501, 25 jonge ha nen 6080 ct. per stuk. Vereeniging van Zulvelmaatschappyen. Goud- sche kaas 20 plus 9.5010. Idem 40 plus 1415. idem volvet 1819. Edammer 20 plus 9.5010. Idem 40 plus 14—15 per 100 Kg Broodkaas 40 plus 1415. Stemming kalm. MAKKUM 21 Maart Vlsscherlj 380 tal ka- merharlng 1401 60. 160 tal komharlng 145. 40 tal drielingen 0.70—1 00 per tal van 300 stuks 100 pond kamerbot 13 50 per 100 pond. NOORD-SCHARWOUDE. 23 Maart. 3700 K.G Uien: Drielingen 0.80 Uien 0.901 00. grove Uien 1.70190. 1000 KG. Kroten 1.903.60 101000 K.G Roode kool 1 90- -6 70. idem doorschot 140 4.50. 47700 K.G D. Witte kool 5.707.50. idem doorschot 4.705.30 43600 K G Gele kool 3.90— 6 30. idem doorschot 3 804 70 Taaie gele kool T.00. WARMENHUIZEN 33 Maart. Gewone Uien 0 80 0.90, groote Uien 1.30—140. Gele kool 4 30 5.90. Idem II 3 4O--4 6O Roode kool 1.705.10. Idem n 1.10—4 40. Witte kool 6.50—7.60. idem II 5.60—6 70. Per 100 K G. ENKHUIZEN 32 Maart. Vlschberlcht 25 vaar tuigen met 1400 pond Z.N Bot 15 6518 66 per 100 pond. 1 komvlwcher met 18 tal komharlng 1.66 per tal Goede inlossingen ontvangen van mej. Helena J. Jansz, Admiralengracht. Amsterdam en de heeren J. Ris, Schaapmankade en D. v. d. Lin den, Rochdalestraat beiden te Alkmaar; F. v. d. Peet, C. Bakker en P. A. Keeman allen te Helloo; H. v. Baarsen, Zaanweg, Wormerveer; Simon Schuyt, Oosterwijkstraat. Beverwyk; J. Kamper t Veld, N. Nledorp; B. Luc Gooi, Mar- nlxstraat en G. Berghuis, Jacob Catskade te Amsterdam; J. G. Ottenhof. St. Bavo, Noord wykerhout T. Mink, Burgerbrug; L. Groen. Ha renkarspel; M. Tesselaar, Zomerdyk, Wognum; J. Groot, Vooruitstraat, Purmerend en Jb. Roods, Schermerhorn. dommen, zeer groot verzet uitlokte bij adel en de geesteiykheid. De personen nieuwbenoemde bisschoppen, waaronder Jan Geryt Knyf als bisschop van Groningen, wer den niet gespaard. Een ware lastercampagne brak los over hun hoofden. Jan Geryt Knijf werd omstreeks 1518 geboren te Utrecht als zoon van den burgemeester Geryt Knijf. die tot een oud en aanzienlyk magistratengeslacht van het Sticht behoorde. De moeder van den bisschop heette naar alle waarschyniykheid Wasman. Nadere gegevens over haar ontbreken nog. Jan had een zuster Anna, die op 18 October 1575 overleed in het Magdalenaklooster te Utrecht, hetwelk zj) ge durende 31 Jaren geregeerd had. zy ligt be graven In de Kloosterkerk. De latere bisschop van Groningen bezocht een der scholen In zyn vaderstad, wellicht de be roemde Hieronymletenschool onder leiding van Macropaedlus. Zekerheid bestaat hieromtrent niet. Wel is uit een der schotschriften te con- cludeeren, dat hij ook leerling Is geweest van de Kapittelschool te Deventer. HJJ voltooide zyn studies aan de Unlversitelt. te Leuven, en trad In de Orde der Minderbroeders. Het be richt van Coppens In diens ..Algemeen Over zicht der Kerkgeschiedenis van Noord-Neder- land”, dat Knyf later de Orde der Minder broeders zon hebben verlaten om Dominicaan te worden, Is onjuist. In 1539 ontmoeten wy Knyf tn het Minderbroederklooster te Kampen. HU kreeg daar n.l jurisdictie en trad met groot succes op als volksprediker, daarby vooral zich richtend tegen de nieuwe dwaalleer, die In den lande verspreid werd, zyn faam als redenaar was groot. In 1551 predikt hij te Antwerpen op verzoek der magistratuur tegen de ketterij. Op verzoek van den aartsbisschop van Bremen werd hU tusschen 1550 en 1555 belast met een byzondere zending naar Paus Julius III. die hem zeer minzaam ontving en onderscheidde met den eeretltél van ..algemeen prediker” (predlcator generalis). In 1552 kozen zijn mede broeders hem tot gardiaan van het kfinder- broedersklooster te ’s-Hertogenbosch. tn 1555 werd hem de leiding der Nederlandsche pro vincie toevertrouwd. Vermoedelljk bleef hü in Den Bosch wonen. Hy bestuurde de Nederland- GEHEEL COMPLEET MET naar Schiphol Deze had dan ook een vervoers- verbod voor het locaal verkeer op dat traject. Niettegenstaande dit, rendeerde de lyn zeer goed, want de belangstelling voor Schiphol Is z<^ groot, dat men het eerste seizoen niet min der dan 6300 passagiers vervoerde. Er bestond de prettigste samenwerking tus- seben bus- en luchtvaartmaatschappij, wat in derdaad een ver toekomstbeeld In praktyk was Toch zullen deze groote tegenvallers de ener gieke leiding der maatschappij niet ontmoedi gen, en onversaagd wordt weer aan nlejwe plannen gewerkt. Met Ingang van 1934 heeft men ook de ifln HaarlemSantpoort vla Bloemendaal van de Brockway overgenomen. Wel Is deze lyn mo menteel nog verre van rendabel, maar men houdt het oog gericht op de toekomst, die wer- keiyk goede perspectieven biedt, door de enorme uitbreiding van Santpoort. Geiyk daarmede heeft men ook den dienst AmsterdamHembrugZaandam overgenomeh, terwyi men binnenkort een dienst opent van Haarlem over Spaamdam. Assendelft, Koog a/d Zaan naar Zaandam, waartoe men reeds het lijntje naar Spaarndam heeft overgenomen. Behalve genoemde lijnen, die meer sdc- riiool zf/vr» M Zwart zal het witte centrum omsingelen en soo zyn grootere beweglngsvryheld In voordee, omaetten Deze tactiek is echter uiterst gevaar lijk. want Wits centrumstand Is zeer sterk- en uitstekend opgesteld om een aanval van den korten vleugel te steunen. In aanmerking kwam 12.-17-22; 13. 28:17 11:22, terwyi ook 12. -20-24; 13. 29:20, 15:34 tot ongeveer gelijk spel leidt. 13. 38-32 14. 43-38 15. 49-43 16. 36-31 17. 29-34. Wit Is vrywel' gedwongen zijn teveel schyven In het centrum op te lossen door een aanval op Zwarts langen vleugel. Kans op slagen heeft deze aanval niet en Wit zal dan ook eenlge moeilijkheden ondervinden om tot een geiykmatlge verdeellng te komen, doch süo ver vooruitgedrongen stelling waarborgt, bij cor recte voortzetting, een voordeellg eindspel 20:29 7-11 10-14 14-20 20:29 25:34 1:10 10-14 Op 8 Augustus 1561 verscheen de breve, waar by Jan Geryt Knijf officieel werd aangesteld als bisschop van Groningen. De pamflettisten uit >ljn tijd beschuldigden hem, dat hij te los van leven was en zich meer speciaal schuldig maakte aan ontucht, gulzigheid en gierigheid. Ook maakte men er hem een verwijt van, dat hy te kostbaar gekleed ging. Meermalen be klaagde hy zich In brieven aan zyn vriend Vlgllus over dezen lasterpraat, speciaal ver spreid door den vuilaardlgen pamfletschrijver Henrlcus Geldorplus. De stadsregeering van Groningen legde de meest gunstige getuigenis over hem af, en de koning, Philips n. toonde zich uiterst tevreden over zyn werkzaam heden. De blssschcpswydlng werd verricht op 5 Decem ber 1563 door kardinaal Granvelle, geassisteerd door Franclscus Sonnlus, bisschop van ’s Her- togenbosch en Peplnus de Rosa. wijbisschop van Mechelen. In de kapel van het St. Ellsa- bethgestlcht te Brussel. De wapenspreuk van den nieuwen bisschop luidde: „Confortare" (Wees sterk). Een maatschappy die alle perioden dezer ontwikkeling heeft doorloopen, Is wel de tegen woordige N.V. Stormvogels uit IJmulden. In December 1921 begonnen de twee ge broeders 8. en G. Schoone met de exploitatie van een Ford als autobus. Uit dit eene Fordje Is tn een tiental jaren gegroeid een der be kendste vervoermaatachappyen uit geheel Noord-Holland. Bovendien heeft deze eenlge maanden geleden een tg. driehoekscomblnatie aangegaan met twee andere maatschappyen, de N.V. Geelen en v. d. Berkhout en de N.V. Zaanland, die zich ten doel stelt geregelde en aansluitende verbindingen In geheel Noord- Holland, i - -- Amsterdam, Haarlem en. Alkmaar. Tezamen worden door deze combinatie nu geëxploiteerd een kleine twintig diensten, terwyi men ver schillende andere in voorbereiding heeft. Op deze twintig Ujnen loopen byna vyftig bussen bediend door ruim zestig man personeel. Altyd Maat een ruime reserve gereed, klaar om by elke stagnatie te asaisteeren. Het operatleterreln van het eerste busje was de mute IJmuldenHaarlem. Dag in dag uit was bet busje van 's morgens vroeg tot 's avonds laat Jn touw". Om de vyf kwartier vertrok bet beurtelings uit IJmulden en uit Haarlem. Bet mocht dan ook niet op een lang leven bogen, evenals z'n opvolger. De derde bus, een Renaultje zou beroemd worden. Op een dag verscheen in IJmulden een bus. die den naam droeg van „Blauw-Wlt”. Dit bracht de twee gebroeders, als volbloed IJrnul- denaars, op het denkbeeld hun nieuwe bus .Stormvogel" te doopen. Naar dezen wagen werd-n sindsdien alle bussen der gebroeders Schoone. betiteld met „Stormvogels Met taal dóórzetten wist men het bedrijf Maande te houden en zelfs gestadig uit te brei den. In 1928 werden de diensten Umulden— Beverwyk en BeverwijkHaarlem overge- nomen. Van toen af begon een onafgebroken vooruitgang. Materiaal en personeel werden voortdurend uitgebreid en de diensten werden Meeds geregelder en frequenter. Reeds toen begon men met uniforme bussen: 8Uwart motoren met vlotte carrosserieën, ge- schllderd In frisch geel. Hieraan heeft men tot beden toe met succes vastgehouden. Juist toen de vruchten van het eerste pio nierswerk geoogst konden worden, werd de oudste der twee broers ongeneesiyk riek. Vóór rijn dood was hjj nog In de gelegenheid de nieuwe garage aan de Kalverstraat in IJmui- den-Oott te aanschouwen. Diens weduwe. thans directrice der N.V. nam rijn plaats In. Eenlge jaren terug werd het bedrijf gerecr- isniseerd tot een Naamlooss Vennootschap. Administrateur werd toen de heer P. Visch- man. die zich al spoedig ontpopte als een ener- ïiek organisator, wiens fantasie de grondslag *erd van veel succesvolle plannen. Twee Jaar geleden vatte hy het plan op voor de lyn HaarlemZandvoort, die later een levensfactor der maatschappij ïou worden. Alle autoriteiten waren er toen tegen: alleen ïandvoort begunstigde het plan. Tegen vele Protesten en beroepen In. verleenden Gedepu- ■j—e nieuwe bisschoppen, benoemd na de J hiërarchale regeling, welke Philips II als heer der Nederlanden had getroffen In 1559, hebben In de geschiedschrijving van ons vaderland nog niet de plaats verworven, welke hun toekomt. Franclscus Sonnlus. bisschop van ’s-Hertogenbosch, Wilhelmus Lindanus. bis schop van Roermond, Cunerus Petri, bisschop van Leeuwarden, zyn in „de laatste jaren be studeerd en telkens bleek, dat hun naam ge zuiverd moest worden van smetten, door den laster veroorzaakt. Ook de bisschop van Gro ningen heeft gedeeld In het lot zyner ambts broeders. De nagedachtenis van Johannes Ge rardus Knyf O.F.M. bleef niet onaangetast door den invloed der vaak felle en hateiyke schotschriften, waarmede men de toenmalige kerkvorsten bestreed. Een ordesbroeder van Oronlngens bisschop. Pater fr. Dalmatlus van Heel O.FM. onderzocht de archieven, teneinde van Knyf een beeld te ontwerpen, dat nauw keuriger overeenstemt met de historische recht vaardigheid en werkeiykheid dan de vage re putatie. welke tot heden was overgebleven van 's mans leven en werk. De studie van Pater Van Heel verscheen In drie achtereenvolgende afleveringen van het .Archief van de Geschie denis van het bisdom Utrecht” (deel LVII, afl. 13) en vraagt de aandacht van allen, die be lang stellen In de kerkgeschiedenis van Neder land. wy willen hier byzonderheden van schop samenvatten. $$4’ Het Bchrifteiyk gedeelte van het TOELATINGSEXAMEN voor de plaatsing als op den met 1 September 1934 opnieuw beginnenden 3 jaariykeJchen cursus, zal plaats vinden op WOENSDAG 18 APRIL a.s. in het gebouw van de Kweekschool te Heerlen. Candidaten moeten den leeftijd hebben van 19 tot 26 Jaar. Gymnasium», H B. S- of Mulo-eindexamen kunnen vrij stelling van het schrlftel^k gedeelte geven. Men gelieve zich vóór 5 April schrlfteltyk op te geven bij den Geneesheer-Directeur onder inzending van het geboorte bewijs en een bewijs van goed zedel^k gedrag.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 17