Groei van het bus
Groningen
van
vervoer
Een Bisschop
a b
b s a'
Pandoe rrubriek
f 35
ADVERTEER!
U VERKOOPT MEER!
VAN DE POL’S Electr. Bakkerij
o
c
mm m m
n s
TWEE TEGENVALLERS
Jan Knijf O.F.M.
HET DAMSPEL
n
MARKTEN
„Vooruit maar weer”
TORPEDO
GEBR. KAAL
1 B
i
s w O O
1
I 1 I B B
i B B 9,
Vfjk 'B,, 9 f
B fll BB
VRIJDAG 23 MAART 1934
r
Regelmaat en comfort
o
392
Bisschop zonder zetel
Van vehikel tot ztroomlynbuz
SS
18-33 te at Zwarte
KANAALDIJK 20
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
Langestraat
Zwart had op de volgende combinatie kua-
Driehoek Amzterdam-Alkmaar-
Haarlem wordt door actieve
combinatie bereden
”1
i'
p;
«r.
Wie prijs stelt op een
NETTEN’s Banketbakkerij, Appelsteeg 1
TELEFOON 147.
HEBT U REEDS ONZE ROZIJNENBROODJES GEPROEFD?
Lindenlaan 2 Telefoon 629
hun.
De bekende BURG POPULAIR rijwielen
Alleen verkrijgbaar bij:
ALKMAAR - TEL 1493
va pj nn
m i
leerling-Vroed vrouw aan de Kweekschool
voor Vroedvrouwen te Heerlen
37. 47-41, dan
Stand na 44.
8-13
men In
Vóór de benoeming
Stand na 88. 38-34!
Treurige toestanden
Ju Met. wit
O. J. B. van der Steen, swart
18-33
Misère Owverte Imperiale (praatje)
vrouw; sch
aan
8
Kans
en vrouw,
en aas; sch.
18 APRIL as.
De oplossing van probleem no. 807 Ingezonden
8, r. vrouw, r. 10. r. 8.
ilckmann
3de oplossing, de eerste slag hetzelfde.
11-18
38.
17-33
<33-29 opening, onregelmatig tegengespeeld)
L 33-38
Zwart had hier 18-33 moeten spelen, met
Kansrijk spel.
38. 38-30
33:33
17-31
47
met
de voornaamste levens-
den Gronlngschen Bls-
Alles betreffende deze rubriek te s drtnont i en
aan den Damredacteur van dit blad.
Een partij uit den wedstrijd om bet kam
pioenschap van Amsterdam. De bekende pro
blemist Jan Metz, die met wit speelde, bewijst
er In. dat problematiek en partijspel uitstekend
samen kunnen gaan en dat men heel goed te
gelijkertijd in belde specialiteiten kan uitblin
ken. Wjj gaan zelfs nog verder en beweren,
dat een zwak speler geen groot problemist kan
zijn. Daarentegen is het wel mogelijk een groot
meester in het practische spel te worden son-
Het theoretische L
beste antwoord.
30- 25
14-30
16-31
31- 38
Alle correspondentie deze rubriek betreffende,
gelieve men te zenden aan P. Olgers, Haarl.weg
107, Amsterdam (West).
47-43
17:8
34:13
13-8
43-38
8-4
38-33
FATHER LEFEBER.
St. Bonifacius-Mlsschlehuis
Hoorn, postrek. 120937.
U kunt ons ook helpen door geld te geven
tegen rente zoolang u leeft. Na uw dood wordt
het geld gebruikt voor arme studenten.
39-33
44-39
41:32
46-41
41-37
50-44
37-31
32:41
41-37
31-37
36 47
4»28
13- 18
8:7
14- 18
7- 11
31-36
3-8
8- 13
3- 8
11-16
13:23
4- 9
8-13
21-26
26:37
16-21
21-26
11-17
6-11
26:37
1-6
11-16
2de slag: D h. 7, h. 8, h. vrouw, h. aas.
3de slag: C h. heer, r. 7, h. 6, sch. heer.
4de slag: D h. boer, sch. 10. sch. boer. kl. aas
5de slag: D kl. boer, kl. 9, r. vrouw, kl. heer.
6de slag: B sch. 8, sch. aas, sch. vrouw, sch. 7.
7de slag: O kt 8. h. 10, kl. 7. r. aas.
8ste slag: B kL 10, sch. 9, h. 8. kl vrouw.
36-31
8-13
13:3
16-31
31-36
31-36
36-31
15-30
13:21
18-23
31:13
16- 21
26:27
21-36
6-11
11- 17
12- 18
17- 21
18- 22
21:12
13- 18
13-17
17-21
31-27
36:17
8-13
33:34
39-33
44-39
34-30
33:24
40:29
38-33
43-38
Stand na 28. 43-38
28:17
33-38
38:17
33-28
37- 33
33:41
41- 37
38- 33
46-40
42- 38
30-28
28:17
38-32
33-38
48-43
43- 38
33:31
38-33
23:13
34:13
38-33
40-341
37-31
31- 37
32- 28
34-30!
37-23!
23-18!
38:17
33- 38
28-24!
17.
18.
19.
30.
31.
22.
23
24.
25.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
68.
88.
51
53.
54.
66.
56.
57.
M.
27.
38.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38
39.
40.
41.
42.
43.
44.
47.
49.
50.
Wit heeft het eindspel seer sterk behandeld
nen spelen: 36. -16-21; 27. 31-37? 14-20!
28. 27:16, 18-23; 38. 29:7, 20:29; 30. 33:34, 2:11:
31. 16:7. 8-13! enz.
Indien Wit (na 26.
-,6-11-16, enz.
45. 38-331 17-31
Indien 46. -18-22; 46. 23-18! 23-27;
36-20, 14:25 48. 37-33. 13:22; 40. 32:12!
groote winstkans.
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
fijn licht Boterkoekje
SOORTEN:
18 cent per ons
20 cent per ons
20 cent per ons
26 cent per ons
18 cent pet ons
14 eent per ons
PROBEERT ONDERSTAANDE
BOTERALLERHANDE
BOTERMOPPEN
TIELSCHE SPRITS
NOGAMOPPEN
BOTERKRANS JE8
MOCCAGALETTES
PROBLEEM No. 817
Inges. door den heer L. Groen te Harenkarspel.
A heeft h. 6, 8 en boer. kL 7 en 10, r. 10, sch
7 en 8.
B heeft h. 7 en 10; kl. 8 en vrouw; r. 7 en
boer; sch. boer en vrouw.
C heeft h. 9; kl. 9, boer en aas;
8. heer en aas
D heeft h. vrouw, heer en aas; kl. heer; r. 8.
en aas; sch. 10.
Kjjkkaart r. heer; troef ruiten. A. speelt r. 10
De volgende variant kwam hier in aanmer
king: 3. -17-23! A 28:17, 11:23 6. 41-37.
13-19. gevolgd door -19-23! enz. met uitste
kend spel.
Een door Jao Met* in krachtlgen stijl
speelde partij.
25:14
32:41
30-25
14-10!
Zwart geeft op.
door den heer Ottenhof te Noordwykerhout te-
1ste slag: A
2de slag: D kl. boer, kl. 9, r. heer, kl. aas.
3de slag: B h. vrouw, h. aas, h. 7. h. 8.
4de slag: C h. heer, r. 7, h. 8, sch. heer.
5de slag: D h. boer, kl. vrouw, r. aas, sch. aas.
6de slag: B kl. 10, kl. heer. sch. vrouw, kl. 7.
7de slag: C ach. 9, b. 10, sch. 7, sch. boer.
8ste slag: B sch. 8, kl 8, h. 9, sch. 10.
3. 32-28
3. 37:28
-j->. at de wiekslag van den modernen tijd
I veel sneller is dan die van den 'goeden
ouden, dringt weer eens sterk tot ons
door, als we in een autobus stappen) Want
hoe dicht ligt de tijd niet achter ons, dat we
langs 'e Heeren wegen hobbelden In ramme
lende rookende vehikels op hooge pooten. waar
aan men niet ten onrechte den naam van bus
gegeven heeft. Ze werden bestuurd en soo
noodig onderweg gerepareerd door den eige
naar zelf, eenig firmant der onderneming. Van
concessies, Rjjkstoezlcht en geregelde diensten
was nog geen sprake: men ging te werk als
vrijbuiters. Het vertrek van de standplaats was
een soort wedstrijdwie het eerst op gang
was, kreeg de passagiers! In Beverwyi is het
zelfs gebeurd, dat bij het vertrek twee concur-
reerende bussen In botsing kwamen, waarbij
bet recht van den sterkste zegevierde.
Een busreis van wat langer duur was een
kwelling op zich: men werd naar alle kanten
door elkaar geslingerd en zat In een steile
stramme houding. Voor zijn beenen had men
geen plaats en het was verregaand egoïsme, als
men wat bagage bij zich had. s Zomers wss
de temperatuur ondraaglijk heet en ’s winters
onder nul. In enkele jaren tijds te dit alles
veranderd.
Thans vindt men op bepaalde plaatsen der
stad parkeerterreinen voor alle mogelijke auto
bussen. die u voeren naar de verste oorden der
provincie: op borden Kan men de dienstrege
lingen lezen.
De wagens zelf worden bestuurd door cor
recte chauffeurs in keurig uniform en beant
woorden aan alle eischen van hygiene en com
fort. OemakkelUke zitplaatsen en ruimte om
sich vrij te bewegen. Zijn bagage bergt men in
netten en tochtvrije ventilatie of goede ver
warming zorgen voor een draaglijke tempera
tuur in alle Jaargetijden. De tegenwoordige
wagens liggen vast op den weg en de motoren
rijn vrijwel geruischloos. (Alleen de Diesel
was hier een stap terug In de oude richting!)
Het duurde echter langen tijd eer de Gro
ningers hun eigen bisschop wilden erkennen.
Vooral van de zijde der kloosters kwam hevig
verzet, omdat zij hun Inkomsten niet wilden
missen ten gunste van het bisdom. Wie de
kerkelijke toestanden der 18e eeuw een beetje
kent, zal zich daarover geenszins verbazen. Jan
Knijf kon eenvoudig geen bezit nemen van zijn
zetel en moest tijdelijk optreden als wybls-
schap van Frederik van Tautenborch. aarts
bisschop van Utrecht. Hij wocnde tn diens zetel
stad. In een der achterhuizen van de Roode
Poort aan het Oudkerkhof. Als wijbisschop
legde hij een bijzonderen ijver aan den dag.
---
l'.''i
60.
61.
63.
63.
64.
65.
Jan Geryt Knijf O-F.M-, bisschop van Gro
ningen, naar een geschilderd portret, be
waard in het Minder broederklooster te
Weert.
Eerst in 1567 kon hij zijn eigen zetel te
Groningen bezetten. De toestanden waren er
dieptreurig. De Hervorming vorderde snel en
had reeds onuitroeibare wortels geschoten. De
kloostertucht was verslapt. Een groot deel der
geestelijkheid verwaarloosde haar plichten. De
beeldenstorm van 1566 had Groningen geteis
terd. Onder zulke omstandigheden begon Knijf
zijn apostolischen arbeid. Hij was niet bijzonder
welkom bij de bevolking. Wel omringde hij zich
met uitmuntende kaplttelheeren, doch zijn
werkdadigheid werd sterk belemmerd door de
heerschende wantoestanden. In alle geestelijke
zaken toonde hij zich zeer Ijverig. Jaarlijks deed
hjj zijn visitatie. Ook voor het uiteriyk schoon
der kerken maakte hy zich bijzonder ver
dienstelijk. Hij deed wat hij kon om het ge
loofsleven zijner diocesanen te versterken. He
laas moest hjj hardnekkig strijden voor zijn
episcopale rechten, o,, a. tegen de kloosters van
Aduard en Wlttewiersum en tegen de regeeigng
van Drenthe. Daar kwam nog bij. dat ook de
stoffelijke omstandigheden zeer veel moeilijk
heden baarden. Kort na zijn ambtsaanvaarding
zag Knijf zijn bisdom geteisterd door de pest,
verscheidene malen tijdens zijn achtjarig be
stuur heerschten besmettelljke ziekten en over-
stroomlngen. waaronder vooral de Allerheiligen
vloed van 1570 zeer groote schade aanrichtte.
De Tachtigjarige oorlog bracht vele ellenden
mee. vermoeid, ontgoocheld, maar vol ver
trouwen deed de bisschop zijn harden plicht,
tot hjj op 1 October 1576 overleed als slacht
offer van de pest. De Unie van Utrecht, ge
sloten In 1579 maakte een einde aan de moge
lijkheden. welke Knijf ontgon. Na zijn dood
verdonkerde de laster zijn nagedachtenis. Aan
gesteld door den vijand was hjj Immers ge
haat bij de strijders voor de Nederlandse!»
vrijheid! Eerst R. O. Bakhuizen van den
Brink erkende de verdiensten der nieuwe bis
schoppen van 1559. Daarna werd aan verschil
lenden hunner recht gedaan. Thans stelde
Pater fr Dalmatlus van Heel een daad van
eerherstel voor zijn ordebroeder, wiens naam
in onze vaderlandsche historie haar vaste
plaats mag vinden bij de vele apostolische hel
den der Contra-Reformatie.
BUZIAU HEEFT GELIJK! Profiteer van deze buitengewone
PAASCH-AANBIEDING.
Moderne rultstoffen 22)4 cent. - Pant, kleedjes 40, 5 cent
Interlock Heeren Pantal. 1.45, 80, 65 ct. Overhemd 1.50, 85 et-
Fant. Sokken 57, 35. 12 cent. Matzjjden kous 95, 48 cent.
Mat charmeuse Onderjurk 1 95. 1.30, 97 cent. Schorten 87 cent.
ALKMAAR. 23 Maart. Kaasmarkt. Aanvoer
46 stapels. 70000 K.G. 43 fabr. kl. 23.00, 3 fabr.
comm. 18 00. 1 boeren kl. 20.00. Handel matig.
AVENHORN 20 Maart Coöp. Land- en Tuin
bouw- en Marktver. Avenhorn en Omstreken
B5O0 K.G. Roode kool 3.80—6.90, 5000 KG. Gele
kool 3 806 20 per 100 K.G #700 K G. Uien
groote maat 1.101.60. gewone maat 0 801.10
per 100 KG. 13000 stuks Bleten: groote 8.40
8 50 per 1000 stuks. 7000 KG. kleine 1 60 -2 50
per 100 K.G. 1000 K.G. Wortelen: Plakkee, verbe-
erde 2 705 40 per 100 K G.
BROEK OP LANGENDIJK. 23 Maart 40000 kilo
Roode kool 1 70—5.60. 70000 kilo Gele kool 2 70—
580. 11000 kilo Deenache Witte kool 5 70—7.10.
3000 KG Uien: gele Uien 0 801.90. gele Drie
lingen 0 80. 750 kilo Bleten 2 708 10
HAARLEMMERMEER Veemarkt. Gedurende de
maand April a.s. zal te Hoofddorp op lederen
Donderdag een weekmarkt worden gehouden.
LEEUWARDEN. 23 Maart. Veemarkt. Aan
gevoerd werden: 122 Enterstleren 65110. 90
Twenterstieren 110240 per stuk. 540 vette
koeien 110185 per stuk, idem 3253 ct. per Kg..
1175 melk- en kalfkoelen 110240 per stuk. 213
sche provincie gedurende drie jaren. In 1558
werd hij opgevolgd als Provinciaal door Pater
Franclscus Dommelanus. In dit zelfde Jaar
predikte hij te Groningen gedurende de
Groote Vasten en hij kweet zich met zooveel
succes van deze taak, dat kardinaal Granvelle
en andere vooraanstaande personen hem voor
droegen ter bekleeding van den nieuwen bis
schopszetel te Groningen. Op 12 Mei 1559 ver
scheen de bulle „Super unlversi orbls eccleslas”
van Paulus IV. waarbij de nieuwe Nederland-'’
sche bisdommen werden opgericht.Men her
innert zich uit de vaderlandsche geschiedenis,
dat deze maatregel, waarbij de Nederlanden
verdeeld werden In 3 aartsbisdommen en 15 bls-
den
der
teerde Staten bij wijze van proef de concessie,
het resultaat was verbluffend. Het eerste
•eizoen vervoerde men 108.000 passagiers Het
volgend Jaar werd de concessie verleend en
■naakten 147.000 passagiers gebruik van de
Zandvoort-bus.
In hetzelfde Jaar werd Stormvogels ook ex
ploitant van het 'locaal vervoer over den Zee-
•W. door overname van den dienst van Back-
Bisdom Groningen
Het bisdom Groningen was omschreven door
de commissie, daartoe aangesteld, op 27 Juni
1560. Het omvatte In groote lijnen de provin
cies Groningen en Drenthe, de eilanden Rot-
tummeroog en Borchum. De abdij der Bemar-
dijnen te Aduard werd bij het bisdom Ingelijfd,
het Norbertljner klooster te Wlttewiersum werd
opgeheven. Voorts werden aan het bisdom toe
gewezen de inkomsten, die het Oostfriesche
klooster te Esens uit de provincie Groningen
betrok.
speciaal ta dan driehoek tiiasrtwn probleem te hebben gecomponeerd. Zwart is thans In alle varianten vsriorwn.
Dat dit nu weer niet wil zeggen, dat de parttl-
speler de problematiek mag veronachtzamen,
spreekt vanzelf, daar zelfs de sterkste positie
spelen zonder grondige kennis van de combi
natorische zijde van het spel, In geen tournom
van beteekenls tets zou presteeren.
Zoo niet, stelt U het dan niet uit, doch probeert ze nog heden.
De prijs is slechts 35 ct. per stuk. Onze Boerenstoet met rozijnen 13 ct
Behalve genoemde lijnen,
ciaal door Stormvogels geëxploiteerd worden
onderhoudt de combinatie nog de verbinding
tusschen de hoofdstad en Zaanstreek en van
uit Zaandam met Castricum aan Zee, West-
zaan, t Kalf, Krommenie, alsook over eenigen
tijd met Beverwijk en Wijk aan Zee.
Met de HaarlemAlkmaar-bus komt men in
de vriendelijke dorpen van Kennemerland, die
de laatste jaren vrij veel vreemdelingen trek
ken.
De lieve strandplaatsjes Bakkum en Egmond,
waar men vroeger slechts In een dagreis en In
een hobbelend trammetjje komen kon, zijn nu
leder uur van den dag te bereiken.
Het Alkmaarsche stadstrammetje, het acht-
en-twintigste wereldwonder, Is vervangen dock
de snellere autobus.
En langs de landelijke, vaak nog primitieve
buitenwegen, snellen thans naar alle obrrien
moderne stroom lijnbussen. Van het kleinste
dorp naar de stad en van de stad naar onge
schonden natuurschoon is nog maar een kwes
tie van een kwartier en een kwartje.
Aan de hand van het wegenplan wordt reeds
gezocht naar nieuwe mogelijkheden. Zoodra bijv
de nieuwe weg langs het Noordzeekanaal ge
reed is, hoopt men te beginnen met een dienst
van Amsterdam naar IJmulden.
Dat by een geregeld en druk busvervoer niet
alleen de ondernemers zelf welvaren, moge
hieruit voldoende blijken.
Indien 65. -3-8; 66. 30-24. 8-13; 67 28-23
12-17, 68. 23-18! 17-31; 88. 18-13, 21-27; 70. 33:21
31-37; 71. 34-201 l&r34; 71 4-15, 24-30 73 25:34.
37-41; 7A 15-47, 41-46; 75. 13-7, 46-23 76. 7-1.
23:45; 77. 31-171 wint.
De N Z H.T. M. echter maakte bezwaar tegen
4ese lyn en eischte de concessie voor zich op.
®aar werd door Ged. Staten in het ongelijk
lesteld.
Ze ging In hooger beroep bij de Kroon.
De uitspraak liet seer lang op zich wachten,
■laar op Dinsdagochtend 13 Maart werd de be-
4Usslng bekend, die ongetwijfeld een zware
*!*g beteekende voor de Stormvogels, want voor
het vervolg Is de dienst tusschen Haarlem en
Zandvoort aan de tram toegewezen, die hler-
•teor dus met den trein het monopolie voor de
Hrbindlng met Zandvoort krijgt.
Dat een ongeluk nooit alleen komt, werd ook
hier aangetoond.
Tegelijk met de concessie voor Zandvoort,
•erd aan Stormvogels eveneens de vergunning
’oor den dienst Haarlem—Schiphol ontzegd,
en toegewezen aan de firma Leo Kers uit
Htomstede,
Dezen dienst was men begonnen tegelijk met
®en van Zandvoort en ook hij werd aanstonds
•Jb veel omstreden twistappel. Want vóór dien
MJd reeds onderhield genoemde firma den dienst
amsterdamZandvoort, en reed voor het groot-
Bedeette over denaelfden weg als da hu»
PROBLEEM No. 818.
A heeft kl. 7, 10 en boer; r. 7, 8 en boer; h. 8;
sch. 8.
B heeft kl. 8 en 9; r. 9; h. 8,
sch. 9 en boer.
C heeft r. 10 en aas; h. boer
10. heer en aas.
D heeft kL vrouwen aas; r. vrouw en heer;
h 10 en heerleen. 7 en vrouw.
Kijkkaajtdfl. heer; troef harten. A speelt h. 8.
De'oplossing van probleem no. 806 Is:
1ste slag: A kl. 8. kl. heer, kl. vrouw, kl. 7.
2de slag: B sch. 9, sch. 10, sch. boer, sch. 8
3de slag: D. r. 9, r. 8, r. aas. sch. aas.
4de slag: B. h. aas, sch. heer, kl. 10. h. boer.
5de slag: D r. 10, r. 7, kl. 8, ach. vrouw.
6de slag: B h. vrouw, h. heer, h. 8, h. 7.
7de slag: C h. 10, r. heer, h. 6, kl. boer.
8ste slag: B r. boer, h. 9, sch. 7, r. vrouw.
Pater LIEFHEBBER heeft zoetjesaan Father
Lefeber verdrongen. Velen kennén mij alleen
maar als Pater Liefhebber.
„Hoe ben je toch aan dien naam gekomen?”
wordt mi) zoo nu en dan gevraagd.
Laat Ik in alle nederigheid en bescheidenheid
bekennen, dat ik er de uitvinder niet van ben,
dat die naam zelfs niet door een of anderen
grapjas uitgevonden is, maar in alle onschuld Is
ontstaan.
Toen Ik In 1925 In de twee gewestelijke
bladen, het Westfrlesch Dagblad te Hoorn en
het Noord-Hollandsch Dagblad te Alkmaar,
begon te schryven (de andere bladen volgden In
1926) schenen de menschen hier In het hooge
Noorden het nogal te kwaad te hebben met de
uitspraak van myn naam: de een maakte er
Lleveber van, de ander Llefeber. weer een ander
Llefebber, totdat men heel onschuldig en gewoon
er LIEFHEBBER van maakte. Hoe gemakkelijk
dit was, zal u de volgende anecdote verklaren:
Op een goetfen dag zit er tusschen myn poet
een briefkaart, waarby Ik verzocht werd In die
en die plaats. In die en die straat, op dat en
dat nummer te komen, want men heeft iets voor
my opgespaard Die briefkaart was onderteekend
met den naam LIEFHEBBER.
Toen Ik die onderteekenlng las. dacht Ik niet
anders dan met een grap te doen te hebben.
En ofschoon Ik de gewoonte heb om over zulke
ultnoodlglngen geen gras te laten groeien, was
ik een beetje schuw van deze Invitatie.
Benige weken later moest Ik In die gemeente
zyn en, door nieuwsgierigheid gedrewn, fietste
Ik eens door de aangegeven straat en tot mijn
verwondering zag ik de deur van het bewuste
nummer versierd met een keurig plaatje:
LIEFHEBBER. Het was dus een gewone familie
naam.
Binnen twee seconden had Ik aangebeld en.
nadat Ik den bewoners het grappige van het ge
val verklaard had mocht ik gelukkig den spaar
pot nog ontleden. Sinsdien heb Ik my zoon
beetje een lid gevoeld van de eerbiedwaardige
familie Liefhebber. Temeer omdat Ik een echte
liefhebber ben van uw giften en gaven. Pro
beert het maar eens.
Jllnken 45—85 per stuk. 34 vette kalveren 2060
'per stuk. 927 nuchtere kalveren 24.50 per
stuk, 348 vette schapen 925 per stuk. 35
welde schapen 817 per stuk. 325 vette varkens
3080 per stuk, idem 3035 ct. per Kg., 25
magere varkens 1540 per stuk, 172 kleine big
gen 48 per stuk. 16 bokken én geiten, 18
paarden. Totaal aangevoerd 1429 stuks.
Zuivel: Sleutelkaas 1624. Goudakaas 2427,
Edammerkaas 2534. Aapyoer 9544 Kg. Mljnbo-
ter 1.36. 1.35 en 1.33. Velllngboter 1.34 en 1.20.
Aanvoer 5-3. 21-6, 2-12 vaten. Commissie 43.
Eierenhandel. Aangevoerd werd 36000 Kg
kipeleren. Prijs 2—3 per 100 stuks. Handelsprys
3742 ct. per Kg. Eendeieren 1500 Kg. Prijs
2.503 per 100 stuks. Handelsprys 3035 ct.
Per Kg
Pluimvee. Aangevoerd werden: 10 slachthanen
6090 ct.. 75 slachtkippen 0.501, 25 jonge ha
nen 6080 ct. per stuk.
Vereeniging van Zulvelmaatschappyen. Goud-
sche kaas 20 plus 9.5010. Idem 40 plus 1415.
idem volvet 1819. Edammer 20 plus 9.5010.
Idem 40 plus 14—15 per 100 Kg Broodkaas 40
plus 1415. Stemming kalm.
MAKKUM 21 Maart Vlsscherlj 380 tal ka-
merharlng 1401 60. 160 tal komharlng 145. 40
tal drielingen 0.70—1 00 per tal van 300 stuks
100 pond kamerbot 13 50 per 100 pond.
NOORD-SCHARWOUDE. 23 Maart. 3700 K.G
Uien: Drielingen 0.80 Uien 0.901 00. grove Uien
1.70190. 1000 KG. Kroten 1.903.60 101000
K.G Roode kool 1 90- -6 70. idem doorschot 140
4.50. 47700 K.G D. Witte kool 5.707.50. idem
doorschot 4.705.30 43600 K G Gele kool 3.90—
6 30. idem doorschot 3 804 70 Taaie gele kool
T.00.
WARMENHUIZEN 33 Maart. Gewone Uien 0 80
0.90, groote Uien 1.30—140. Gele kool 4 30
5.90. Idem II 3 4O--4 6O Roode kool 1.705.10.
Idem n 1.10—4 40. Witte kool 6.50—7.60. idem II
5.60—6 70. Per 100 K G.
ENKHUIZEN 32 Maart. Vlschberlcht 25 vaar
tuigen met 1400 pond Z.N Bot 15 6518 66 per
100 pond. 1 komvlwcher met 18 tal komharlng
1.66 per tal
Goede inlossingen ontvangen van mej. Helena
J. Jansz, Admiralengracht. Amsterdam en de
heeren J. Ris, Schaapmankade en D. v. d. Lin
den, Rochdalestraat beiden te Alkmaar; F. v.
d. Peet, C. Bakker en P. A. Keeman allen te
Helloo; H. v. Baarsen, Zaanweg, Wormerveer;
Simon Schuyt, Oosterwijkstraat. Beverwyk; J.
Kamper t Veld, N. Nledorp; B. Luc Gooi, Mar-
nlxstraat en G. Berghuis, Jacob Catskade te
Amsterdam; J. G. Ottenhof. St. Bavo, Noord
wykerhout T. Mink, Burgerbrug; L. Groen. Ha
renkarspel; M. Tesselaar, Zomerdyk, Wognum;
J. Groot, Vooruitstraat, Purmerend en Jb. Roods,
Schermerhorn.
dommen, zeer groot verzet uitlokte bij
adel en de geesteiykheid. De personen
nieuwbenoemde bisschoppen, waaronder Jan
Geryt Knyf als bisschop van Groningen, wer
den niet gespaard. Een ware lastercampagne
brak los over hun hoofden.
Jan Geryt Knijf werd omstreeks 1518 geboren
te Utrecht als zoon van den burgemeester
Geryt Knijf. die tot een oud en aanzienlyk
magistratengeslacht van het Sticht behoorde.
De moeder van den bisschop heette naar alle
waarschyniykheid Wasman. Nadere gegevens
over haar ontbreken nog. Jan had een zuster
Anna, die op 18 October 1575 overleed in het
Magdalenaklooster te Utrecht, hetwelk zj) ge
durende 31 Jaren geregeerd had. zy ligt be
graven In de Kloosterkerk.
De latere bisschop van Groningen bezocht een
der scholen In zyn vaderstad, wellicht de be
roemde Hieronymletenschool onder leiding van
Macropaedlus. Zekerheid bestaat hieromtrent
niet. Wel is uit een der schotschriften te con-
cludeeren, dat hij ook leerling Is geweest van
de Kapittelschool te Deventer. HJJ voltooide
zyn studies aan de Unlversitelt. te Leuven, en
trad In de Orde der Minderbroeders. Het be
richt van Coppens In diens ..Algemeen Over
zicht der Kerkgeschiedenis van Noord-Neder-
land”, dat Knyf later de Orde der Minder
broeders zon hebben verlaten om Dominicaan
te worden, Is onjuist. In 1539 ontmoeten wy
Knyf tn het Minderbroederklooster te Kampen.
HU kreeg daar n.l jurisdictie en trad met groot
succes op als volksprediker, daarby vooral zich
richtend tegen de nieuwe dwaalleer, die In den
lande verspreid werd, zyn faam als redenaar
was groot. In 1551 predikt hij te Antwerpen
op verzoek der magistratuur tegen de ketterij.
Op verzoek van den aartsbisschop van Bremen
werd hU tusschen 1550 en 1555 belast met een
byzondere zending naar Paus Julius III. die
hem zeer minzaam ontving en onderscheidde
met den eeretltél van ..algemeen prediker”
(predlcator generalis). In 1552 kozen zijn mede
broeders hem tot gardiaan van het kfinder-
broedersklooster te ’s-Hertogenbosch. tn 1555
werd hem de leiding der Nederlandsche pro
vincie toevertrouwd. Vermoedelljk bleef hü in
Den Bosch wonen. Hy bestuurde de Nederland-
GEHEEL COMPLEET MET
naar Schiphol Deze had dan ook een vervoers-
verbod voor het locaal verkeer op dat traject.
Niettegenstaande dit, rendeerde de lyn zeer
goed, want de belangstelling voor Schiphol Is
z<^ groot, dat men het eerste seizoen niet min
der dan 6300 passagiers vervoerde.
Er bestond de prettigste samenwerking tus-
seben bus- en luchtvaartmaatschappij, wat in
derdaad een ver toekomstbeeld In praktyk was
Toch zullen deze groote tegenvallers de ener
gieke leiding der maatschappij niet ontmoedi
gen, en onversaagd wordt weer aan nlejwe
plannen gewerkt.
Met Ingang van 1934 heeft men ook de ifln
HaarlemSantpoort vla Bloemendaal van de
Brockway overgenomen. Wel Is deze lyn mo
menteel nog verre van rendabel, maar men
houdt het oog gericht op de toekomst, die wer-
keiyk goede perspectieven biedt, door de enorme
uitbreiding van Santpoort.
Geiyk daarmede heeft men ook den dienst
AmsterdamHembrugZaandam overgenomeh,
terwyi men binnenkort een dienst opent van
Haarlem over Spaamdam. Assendelft, Koog a/d
Zaan naar Zaandam, waartoe men reeds het
lijntje naar Spaarndam heeft overgenomen.
Behalve genoemde lijnen, die meer sdc-
riiool zf/vr» M
Zwart zal het witte centrum omsingelen en
soo zyn grootere beweglngsvryheld In voordee,
omaetten Deze tactiek is echter uiterst gevaar
lijk. want Wits centrumstand Is zeer sterk- en
uitstekend opgesteld om een aanval van den
korten vleugel te steunen.
In aanmerking kwam 12.-17-22; 13. 28:17
11:22, terwyi ook 12. -20-24; 13. 29:20, 15:34
tot ongeveer gelijk spel leidt.
13. 38-32
14. 43-38
15. 49-43
16. 36-31
17. 29-34.
Wit Is vrywel' gedwongen zijn teveel
schyven In het centrum op te lossen door een
aanval op Zwarts langen vleugel. Kans op
slagen heeft deze aanval niet en Wit zal dan
ook eenlge moeilijkheden ondervinden om tot
een geiykmatlge verdeellng te komen, doch süo
ver vooruitgedrongen stelling waarborgt, bij cor
recte voortzetting, een voordeellg eindspel
20:29
7-11
10-14
14-20
20:29
25:34
1:10
10-14
Op 8 Augustus 1561 verscheen de breve, waar
by Jan Geryt Knijf officieel werd aangesteld
als bisschop van Groningen. De pamflettisten
uit >ljn tijd beschuldigden hem, dat hij te
los van leven was en zich meer speciaal schuldig
maakte aan ontucht, gulzigheid en gierigheid.
Ook maakte men er hem een verwijt van, dat
hy te kostbaar gekleed ging. Meermalen be
klaagde hy zich In brieven aan zyn vriend
Vlgllus over dezen lasterpraat, speciaal ver
spreid door den vuilaardlgen pamfletschrijver
Henrlcus Geldorplus. De stadsregeering van
Groningen legde de meest gunstige getuigenis
over hem af, en de koning, Philips n. toonde
zich uiterst tevreden over zyn werkzaam
heden.
De blssschcpswydlng werd verricht op 5 Decem
ber 1563 door kardinaal Granvelle, geassisteerd
door Franclscus Sonnlus, bisschop van ’s Her-
togenbosch en Peplnus de Rosa. wijbisschop
van Mechelen. In de kapel van het St. Ellsa-
bethgestlcht te Brussel. De wapenspreuk van
den nieuwen bisschop luidde: „Confortare"
(Wees sterk).
Een maatschappy die alle perioden dezer
ontwikkeling heeft doorloopen, Is wel de tegen
woordige N.V. Stormvogels uit IJmulden.
In December 1921 begonnen de twee ge
broeders 8. en G. Schoone met de exploitatie
van een Ford als autobus. Uit dit eene Fordje
Is tn een tiental jaren gegroeid een der be
kendste vervoermaatachappyen uit geheel
Noord-Holland. Bovendien heeft deze eenlge
maanden geleden een tg. driehoekscomblnatie
aangegaan met twee andere maatschappyen,
de N.V. Geelen en v. d. Berkhout en de N.V.
Zaanland, die zich ten doel stelt geregelde en
aansluitende verbindingen In geheel Noord-
Holland, i - --
Amsterdam, Haarlem en. Alkmaar. Tezamen
worden door deze combinatie nu geëxploiteerd
een kleine twintig diensten, terwyi men ver
schillende andere in voorbereiding heeft. Op
deze twintig Ujnen loopen byna vyftig bussen
bediend door ruim zestig man personeel. Altyd
Maat een ruime reserve gereed, klaar om by
elke stagnatie te asaisteeren.
Het operatleterreln van het eerste busje was
de mute IJmuldenHaarlem. Dag in dag uit
was bet busje van 's morgens vroeg tot 's avonds
laat Jn touw". Om de vyf kwartier vertrok
bet beurtelings uit IJmulden en uit Haarlem.
Bet mocht dan ook niet op een lang leven
bogen, evenals z'n opvolger. De derde bus,
een Renaultje zou beroemd worden.
Op een dag verscheen in IJmulden een bus.
die den naam droeg van „Blauw-Wlt”. Dit
bracht de twee gebroeders, als volbloed IJrnul-
denaars, op het denkbeeld hun nieuwe bus
.Stormvogel" te doopen. Naar dezen wagen
werd-n sindsdien alle bussen der gebroeders
Schoone. betiteld met „Stormvogels
Met taal dóórzetten wist men het bedrijf
Maande te houden en zelfs gestadig uit te brei
den. In 1928 werden de diensten Umulden—
Beverwyk en BeverwijkHaarlem overge-
nomen. Van toen af begon een onafgebroken
vooruitgang. Materiaal en personeel werden
voortdurend uitgebreid en de diensten werden
Meeds geregelder en frequenter.
Reeds toen begon men met uniforme bussen:
8Uwart motoren met vlotte carrosserieën, ge-
schllderd In frisch geel. Hieraan heeft men tot
beden toe met succes vastgehouden.
Juist toen de vruchten van het eerste pio
nierswerk geoogst konden worden, werd de
oudste der twee broers ongeneesiyk riek. Vóór
rijn dood was hjj nog In de gelegenheid de
nieuwe garage aan de Kalverstraat in IJmui-
den-Oott te aanschouwen.
Diens weduwe. thans directrice der N.V.
nam rijn plaats In.
Eenlge jaren terug werd het bedrijf gerecr-
isniseerd tot een Naamlooss Vennootschap.
Administrateur werd toen de heer P. Visch-
man. die zich al spoedig ontpopte als een ener-
ïiek organisator, wiens fantasie de grondslag
*erd van veel succesvolle plannen.
Twee Jaar geleden vatte hy het plan op voor
de lyn HaarlemZandvoort, die later een
levensfactor der maatschappij ïou worden.
Alle autoriteiten waren er toen tegen: alleen
ïandvoort begunstigde het plan. Tegen vele
Protesten en beroepen In. verleenden Gedepu-
■j—e nieuwe bisschoppen, benoemd na de
J hiërarchale regeling, welke Philips II als
heer der Nederlanden had getroffen In
1559, hebben In de geschiedschrijving van ons
vaderland nog niet de plaats verworven, welke
hun toekomt. Franclscus Sonnlus. bisschop van
’s-Hertogenbosch, Wilhelmus Lindanus. bis
schop van Roermond, Cunerus Petri, bisschop
van Leeuwarden, zyn in „de laatste jaren be
studeerd en telkens bleek, dat hun naam ge
zuiverd moest worden van smetten, door den
laster veroorzaakt. Ook de bisschop van Gro
ningen heeft gedeeld In het lot zyner ambts
broeders. De nagedachtenis van Johannes Ge
rardus Knyf O.F.M. bleef niet onaangetast
door den invloed der vaak felle en hateiyke
schotschriften, waarmede men de toenmalige
kerkvorsten bestreed. Een ordesbroeder van
Oronlngens bisschop. Pater fr. Dalmatlus van
Heel O.FM. onderzocht de archieven, teneinde
van Knyf een beeld te ontwerpen, dat nauw
keuriger overeenstemt met de historische recht
vaardigheid en werkeiykheid dan de vage re
putatie. welke tot heden was overgebleven van
's mans leven en werk. De studie van Pater
Van Heel verscheen In drie achtereenvolgende
afleveringen van het .Archief van de Geschie
denis van het bisdom Utrecht” (deel LVII, afl.
13) en vraagt de aandacht van allen, die be
lang stellen In de kerkgeschiedenis van Neder
land. wy willen hier
byzonderheden van
schop samenvatten.
$$4’
Het Bchrifteiyk gedeelte van het TOELATINGSEXAMEN voor
de plaatsing als
op den met 1 September 1934 opnieuw beginnenden 3 jaariykeJchen
cursus, zal plaats vinden op WOENSDAG 18 APRIL a.s. in het
gebouw van de Kweekschool te Heerlen.
Candidaten moeten den leeftijd hebben van 19 tot 26 Jaar.
Gymnasium», H B. S- of Mulo-eindexamen kunnen vrij
stelling van het schrlftel^k gedeelte geven.
Men gelieve zich vóór 5 April schrlfteltyk op te geven bij den
Geneesheer-Directeur onder inzending van het geboorte bewijs en
een bewijs van goed zedel^k gedrag.