Kunst de missielanden BEURS VAN AMSTERDAM L in T s Kil 'li 1 ALKMAAR - HARLINGEN ZATERDAG 24 MAART 1934 Geloof sbelijdenis-plaat Beurs-thermometer Een actueel probleem h T Het bestuur rich zich tot de leden ■V l A J NIEUWS jAn stuyt ■a IK a 42 Zr M -fel O 4 - j metpaschen IETS BETERS I DE „KENNEMERLAND”. KWESTIE TE BEVERWIJK ZATERDAG 24 MAART 1934 o L -o r wettelyke ledenvergadering, waarin t I* geïnspireerd op Chlneesche 7', I Velsen, 23 Maart 1934. i Heden oil «3 ir^ S [-J4 I Maart. 1934- motief W HEECEP Banken Amsterd Bank Koloniale Bank Indische Bank Oen. Handel-MÜ tabak Dell Batavia Oude Den Oostkust Benembab Continental Ofl Shell Onion OU Kr la een andere kunstuiting waarmede men voorzichtig moet zijn dl. de muziek. Europeesche muziek la heel iets ander» dan Oosterache muziek. Deze laatste met zijn melanchollachen rhythmus leent zich zoo en had L Onliever Oaive Delft Alg. Kunstzijde Van Berkel1» Pat. Nieuwe Philips Ned. Ford Münboew Boeton Mijnbouw Alg Exploratie Redjang Lebong Petroleum Kon. OUe Oeboee Perlak Peudawa 7 128% 164* 114 siK s8 40 7 129 Iblh 163* 12 1US 100 Ai ioü* 1001/, 100* 96* 96* 41 Dinsdag 34—37. Meisje» Congreganlsten Ut ->-35 jaar aa. f IM 126* 120% 146* 177% 92 7b 23* 15 bU 178 92 77 23* 15-stf 104* 80* 48% 31 33 54% 45 2* 78% 55% 41*/. 17% 242 159 114% 5 da 57% 46 78 oa* 41% UH 242* 13»% 8|>e»« wegen Onion Pacific Wabasb Erte Kansas City South. South, ftallw Ctue Mllw Maxwell L Gr. Nominaal 103% 80* 48 30% 32% 54% 46 2* 26% 1* 1* 6% ♦2% 14* 2% 12*/* 9* 19* 4% 17 126% 123 25 146 74% 12* 19 4* 17 10M 6% 8* 43 H% 31 15% 13% 28 ’I 163% 12 105% 4* 8S4 25% 11% 31% 6% 16* 13% Nedert Staatsleen. qgmeenteleen Youngleentno PhUtpe Unilever 4kii onopgelost” vlak. Beter dan de meeste bestaande cosnmunle- te deae nieuwelinge intusschen wel. Industr. Buitenland Anaconda Bethlehem Steel Kennecot 0. B. Steel 0. 8. Leather Intern Nickel Stand. Brands 100* 100* '001* 100* 97 97 4i% Zondag 29—1 Aug. Meisjes Oongregan. T9— 36 jaar ea. 6A9. geheepvaart Java Oh. Japan Holt Amerika Lijn Dito Oem Elgend Kon. Ned. Stoom. Scheepvaart-Dnle Saikee a va. Java Cultuur NL B 0 Vorstenlanden Actions idem Ten slotte bepleit Mons. Constantin! de kunstopleiding voor sommige der ultgezon den missionarissen er zijn er thans on der hen die behalve hun priesterlijke waar digheid bedreven zijn in allerlei weten schappen. Waarom sou men voor dit zoo groote arbeidsveld als de missielanden be vatten ook niet meer aandacht wijden aan de kunst? Om twee redenen leek het mij niet onge- wenscht de aandacht te vestigen op dit mlsslenummer van Arte Cristlana. Waar onze Hollandache missionarissen èn door hun gehalte en door hun aantal sulk een schitterend figuur maken in het werk der Propaganda moet een betoog als dit van den Italiaanschen Missie Bisschop seker onse belangstelling hebben, doch *t was mU tevens een aangename taak, omdat in dit algemeen overzicht van de kunst in de missielanden onse landgenooten Dom Adelbert en Dr. Bchmutzer de eer van ons Vaderland aoo hoog houden. Met groote waardeering spreekt de Bis- achop dan verder van den beeldhouwer Iko, den man van Dr. Bchmutzer, van Lu cas Tcheng den Chlneeachen schilder en van den Japanner Okayama Shunkio waar van seer merkwaardig werk in de rijk ver luchte aflevering is te vinden. Het is een delicate kwestie, en voor het wel slagen hangt veel af van het gevoel voor maat en verhouding bij allen die er mee te maken hebben. Wat zeker in de eerste plaats moet worden nagestreefd Is: waardigheid. Het Is niet zooaeer een physlsch realisme dan wel de liturgische realiteit die men heeft na te streven trouwens op dat punt hebben wij ook In Europa thans het manende woord des Pausen, om toch de waardigheid der kerke- lyke kunst niet te loor te laten gaan. .zwak .prQsbowtaM ....prtisboadend KontnltUfke vaster B V 4 pstrtoadewd Rubber fimerilt- waarden ....verteeM Tabak Maria-Kwannon, een voorbeeld van de adaptatie van een christelijk tn Chineetchen stijl De heer Jac. P. NiJssen, voorzitter van de RJC. Coflperatleve Tulndersvereenlglng .JLennemer- land" heeft aan de leden dier vereenlglng de volgende circulaire gericht: Langs niet-organlsatorlschen weg wordt U uitgenoodlgd tot een vergadering in het KS.A.- gebouw te Beverwijk. Het ongeduld van „eenige leden” Is seker te begrijpen, doch Ik meen U te mogen vragen, of bet niet waanzinnig is en onverantwoordelijk, om nu te gaan spreken over uw houding tegenover het „bestuursvoorstel”, terwijl er nog geen enkel bestuursvoorstel Is gedaan. Wordt op deae wijze niet van birrcs uit afbraak gepleegd, terwijl daarvoor geen en kele reden is? Ook op die vergadering Maandagavond kun nen geen bestuursvoorstellen of mededeelingen worden gedaan. Dat sou een slag In het gezicht zijn van die leden, die nog eenlg vertrouwen In het bestuur hebben en dus een onrechtvaardige bevoorrechting van een groep leden. U suit op die vergadering alleen kunnen vernemen, wat al eenige malen In „Het Volk” Is gepubliceerd en geïnsinueerd. De bestuursvoorstellen zullen O bereiken op een uitgebreide agenda voor een Ook voor de primitieve volksstammen geldt het boven aangehaalde edoch wijl bij de allerprimltiefste van geen ge westelijke bouwkunst sprake Is, zal men aich daarin met de noodlge voor zichtigheid moeten aansluiten bij de locale traditie, en t>U de logische consequenties die uit de elachen van het klimaat en de voorbanden materialen voortvloeien. Maar de wassende belangstelling die In Europa sinds eenige Jaren zich bemoeit met de negerkimst beeft ons doen zien dat die primitieve volken een kunstnijverheid bezitten van grooten stijl en karakteris tieke houding en het Is uitgaand van die krachtige oervormen dat de mogelijkheid van ontwikkeling eener kerkelijke neger- kunst alleszins mogelijk zal blijken. Daar om moet de kunst van den missionaris te midden dier volken dan ook geheel en al afwijken van de kunst die de kolonlaee- rende Westerlingen daar heen brengen. Ten slotte zegt Kardinaal van Roesum, sprekend namens den Heiligen Stoel: „de Katholieke Kerk Is in waarheid niet impe rialistisch, doch respecteert al het goede In elke beschaving of cultuur. „Voortgaande op den door U aangegeven weg, die de goede is, zal zoowel de gods dienst als de kunst er profijt van trezken.” Het principe Is na dit waardevol Pause lijk document bulten discussie het gaat er thans om met voorzichtigheid de wegen te bewandelen die tot het beoogde doel kunnen leiden. onlïjk sdvie*. 't Is dssrom béter, dat U zich voor Pazcheq, bij Haagar laat kleaden. ZMttena Peking, richten in hooge architectonische waarde. In Tsingtao, een stad door de Duitschen ge bouwd, doch thans in handen der Japanners, hebben deze laatsten een tempel voor hun eigen godsdienst gebouwd. Maar zij hebben zich wel gewacht zich aan te sluiten by het hybridisch karakter der handels-kolonlale bouwkunst de tempel verrees in streng Japanschen trant. Boms hoort men ook nog het beswaar dat de inheemsche stijl te veel de stijl is van de ido latrie. Stestaieeniagep Nederland 1933 Nederland 1916 4if Nederland 1917 4 Nederland 1933 N Ind 1935 AB 4* N Ind 1931 Young leen 1930 Klewding kén gw msMS-srtikel zijn, daarvoor it persoonlijk» «mssk, figuur, teint »nz. tevwl uite»nloopend. Élégante kleeding, met individueele eigenschappen, daarin nwelt Heeger thans de grootste keuze. Naast een keuze uit honderden variee- rende modellen vindt U bij Heeger bo vendien een pretti ning, «en persoonl bijzonder ook voor het devotloneele senti ment der inlander» Ik heb Gloria en Cre do hooren zingen op Chlneesche wijs en het was werkelijk van zeer religieus karakter. Kortelings is door Furlotte een mis ge componeerd melodieën. Er worden echter hier en daar bezwaren te berrie gebracht die hun oorsprong vinden in artistiek wanbegrip of parti pril. Zoo is er bijv, een missionaris die schreef dst er in China geen architectuur bestond met zoo iemand behoeft men verder niet te praten doch er rijzen andere bezwaren die toch waard zijn dat ze nader worden onderzocht. Zoo bijv, de opwerplng dat de kwestie van da kunst van bijkomstigen aard Is en de mis sionaris importanter zaken beeft om zich mee - de kunst Is van bükomstigen aard meer als man in het Oosten de grandiose tno- VorigiB Blotkoersen. Heden Kt V ruim schoots de gelegenheid en den tijd zult krijgen, daarover te beraadslagen. Het ligt aan de besturen, doch het te een samenloop der omstandigheden en de gecom pliceerdheid der belangen, waardoor zooveel tijd heengaat, alvorens de ledenvergadering zal wor den opgeroepen. Gedurende de besprekingen kunnen de Inzichten en de mogelijkheden dage lijks veranderen, zoodat men vandaag de oplos sing zóó meente te zien, en morgen weer geheel anders. Er moet eerst een vast plan zijn voor de oplossing. Daarom meen Ik. alle leden te moeten af raden, die vergadering te bezoeken, daar verant woordelijkheid op zich te nemen voor de be slissingen. die het bestuur bij zijn moeilijk werk In den rug aanvallen en die noodlottig zouden kunnen zijn voor het bestaan der vereenlglng en voor de belangen der leden. Het bestuur kan niet op twee fronten strijden, maar heeft recht op uw medewerking en het meent dus. in die moeilijke omstandigheden Dw volle vertrouwen te mogen opelschen. Vorige Blotkoersen. Wij ontvingen een nteu- ve Geloofsbelijdenlsplaat, i he door de fa. Wed. J. I R. van Roesum te Utrecht m den handel wordt ge- I oracht. De plaat te ont- I worpen door den kunst schilder W. Schermer, die I de volgende gedachten I heeft verwerkt: ..Het kind in het witte I kleed der onschuld draagt het kruis voor zich uit de wereld in; er omheen zijn de verschillende pun ten uit de Geloofsbelij denis gegroepeerd: de zondeval: de H. Maagd, die den kop van de slang verplettert; het begin der verlossing door de Boodschap des Engels en de Geboorte van Christus: de Verlossing door den Kruisdood; de bevesti ging van ons geloof door de Verrijzente; da H. Kerk, voorgesteld Boor het moment dat Christus aan Petrus de sleu tels geeft en tot slot de twaalfjarige Jezus in den tempel als voorbeeld voor de Jeugd.” Zonder verdienste te de plaat, die het JllhU ob- stat” bereids verwierf, niet. Maar de compositie te wat zwak en vooral het Jezusklnd In het witte kleed bleef een groot en geloofsbeiydenlsprenten Reeds jaren lang houdt het probleem der kunst in de missielandeii de gemoederen bezig In Maart 1924 reeds schreef Mon seigneur Celso Constantlnl, de Mlssie-Bls- schop voor China zijne belangrijke inzich ten aan twee Missle-Oversten inzichten die toen in de Arte Cristlana gepubliceerd zijn en in wijden kring weerklank heb ben gevonden en het boek Europeanlsme of Katholicisme van Pater ten Berge 8. J„ dr. Bchmutzer en Maas (uitgave „De Ge meenschap”) behandelde op inderdaad zeer te waardeeren wijze het brandend vraag- «tuk- Dat het probleem nog altijd actueel is blijkt wel uit de laatste aflevering van bet tijdschrift .Arte Cristlana”, die geheel hieraan is gewijd en met vele Illustraties voorzien de lezenswaardlge beschouwingen van bovengenoemde Monseigneur Constan tin! publiceert, waarover wij hier een over zicht laten volgen: Het probleem heeft verschillende aspecten die terug gebracht kunnen worden tdt de vol gende drie hoofdvragen: 1> Moet men In de - Missielanden de kerke lijk» kunst van Europa Invoeren? 3) Is het eerder gewenscht nieuwe vormen voor de christelijke kunst te scheppen, zich In- splreerende op de Inheemsche kunst der lan den die een eigen kunstbeschaving hebben zoo- sis China, Indie en Japan? 3) Indien het betrekkelijk gemakkelijk te op te lossen voor missionarissen die leven te mid den van beschaafde volken, hoe staat het dan met de Missles te midden der primitieve vol ken die geene 'of bijna geen kunstuitingen kennen? Op de eerste vraag antwoorden wij beslist: neen. Bij mijn eerste komst in China In 1922 werd Ik getroffen door het curieuze dat in onbedui dende dorpjes kleine kerkjes stonden die, in gewestelljken trant gebouwd, zich geheel aan sloten aan de omgeving; terwijl In de groote centra araar de missionarissen over meer mid delen beschikten, de kerken waren opgericht in de vormenspraak eigen aan het Westen en da^ ook als vreemdelingen bulten verband met de gemeenten stonden. In de boven gememo reerde brieven aan de Mtesie-Oversten stelde Ik bet volgende: lo. De Westerzche kunst In China te een ver gissing. een dwaling. 3o. De Import van vreemde architectuur In China schijnt aan de heidenen te willen op dringen dat bet hier gaat om een vreemde re- M«le. >o. De traditie van de primitieve Christen kerk leert ons zich aan te passen aan den stijl dien men ter plaatse vindt. 4o. De Chlneesche kunst leent zich bij uitstek tot toepasseu van de eischen der Katholieke cultuur. Die brieven hebben tot allerlei commentaar aanleiding gegeven Pater Heras 8. J. van Bombay schrijft naar aanleiding ervan over: „Indian Art In Catholic Churches”, en zegt oa: Vooral In een kerk, meer dan ergens anders dient men openlijk te proclameeren dat de ka tholieke godsdienst niet specifiek Europeesch is. En hier in Indlë maken onze kerken nog altijd op de inboorlingen den Indruk dat onze Moeder de HotMge Kerk een vreemden gods dienst predikt. Het te betrewenewMrdtgf Dan baalt Monseigneur Constantlvj het prachtige voorbeeld aan van Dr. Bdunutser op Java waarvan wij In bet bovenaangehaalde boek d» nadere détails kunnen bestudeeren. De moeliykheld dat de heidensche tempels niet voor groote volksmenigten zijn opgerlcbt te vol lens Dr. Bchmutzer wel degelijk te ondervan gen door in hetzelfde karakter de architectuur door te zetten op breder grondslag trou wens zijn arbeid had de hooge goedkeuring van den Apostollscben Delegaat voor IndlA Met veel lof gewaagt Mgr. Constantin! dan van de door Dr. Bchmutzer ook op *t gebied der beeldhouwkunst bereikte resul taten. De In samenwerking met zijn Inland- schen beeldhouwer Iko gemaakte beelden en beeldengroepen, die voor Engelen en Heiligen, voor het Heilig Hart soowei als voor de Madonna geïnspireerd zijn op de Boeddhabeelden der Indiërs, zijn ons ge noegzaam bekend trouwens Arte Cris- tiana geeft er eenige voorbeelden van In de Illustraties. Mgr. Constantlnl verhaalt dan het vol gende: Ik was eenige uren in een klein dorpje in de provincie TamuL De missiona ris had eenlg succes gehad bij het begin zijner werkzaamheid en meende nu, wijl het kleine kerkje waarmede hij was begonnen te klein was, een grootere kerk te moeten bouwen, en wijl hij architectuur gestu deerd had voordat hij priester werd, verrees er binnen eenigen tijd een soort Romaansche kathedraal, naar Franschen trant. Maar sinds den dag dat die kerk In gebruik werd genomen heeft onze goede missionaris geen bekeerlngen meer ge maakt. Sinds 1923 heeft het denkbeeld van in- landsche christelijke kunst grooten Voort gang gemaakt, en ziet men allerwege inte ressante resultaten. In 1928 riep Mgr. Constantlnl met toe stemming van de Heilige Congregatie der Propaganda onzen landgenoot Dom Adel bert Gresnlcht O.8R. naar China hij had hem in Monte Casslno indertijd leeren ken nen. Het is ons een verheugenis te midden der illustraties van het Itallaansche tijd schrift de werken van Dom Adelbert de eereplaats te zien Innemen de R. K. Unlversltelt te Peking en het groote Semi narie te Hongkong zijn architectonische meesterstukken men zou op een derge- UJke R. K- Unlversltelt met inachtneming van ,4e ton local” natuurlijk hier te lande trotsch kunnen zijn. Bovendien bouwde Dom Adelbert nog het seminarie van Kai feng, en het seminarie voor de „Discipelen des Heeren” en verschafte tallooze ont werpen voor altaren, kapellen, en litur gische gebruiksvoorwerpen. In 1925 ontdekte Monslgneur Constanti- nl op een Tentoonstelling te Peking een Chlneeschen schilder en liet hem eenige re ligieuze onderwerpen schilderen; door de studie van bet Evangelie tot het ware ge loof gebracht nam hij bij den doop den naam van Lucas, den Heiligen Patroon der Schilders aan. Van dezen Lucas Tcheng nu geeft de af levering hoogst interessante werken te zien. In 1932 schreef Mons. C. In een afleve ring der Collectanea Commlsslonls Synoda- lls eenige gedachten over mlsslekunst en publiceerde de eerste proeven van een Chi- neeache christelijke kunst. Vanwege den Heiligen Vader mocht Z. H. Exc. in de meest vleiende bewoordingen aanmoediging ontvangen. „De Ideeën door U baar voren gebracht zijn geheel en al overeenkomstig de Inzichten en wenschen van den Heiligen Stoel, en daarom hopen wij dat zij algemeene aandacht en be oefening in China zullen vinden. Zooals u opmerkt Is de kwestie der kunst In zich wel van bükomstigen aard, edoch van Immense beteekenls als representatief element van denkbeelden die niet Westersch doch uni verseel sün- Het b dan ook noodig dat de Katholieke Kerk zich voordoet op sympathieke en niet anti-Chlneesche wijs. Overigens evenals het be- lachelük sou sün dat de Chlneezen hun ar chitectuur en traditloneele schilderkunst In Europeesche steden zouden binnenbrengen evenzoo ongepast is het de Westersche vormen spraak naar het Oosten te willen overbrengen. Dat zou aan de Katholieke Kerk een stempel opdrukken van vreemdsoortigheid die nooit aanvaard sou kunnen worden door de Ooster- sche mentaliteit.” oude monumenten te bewaren? Is dit verval In mindere mate In het Oosten merkbaar, de teekenen zün er dat ook daar de zuivere kunst zin niet meer ongerept Is gebleven. Doch het werkeiyk schoone, goede en ware dat elk echt kunstwerk eigen moe» zijn zal ten slotte wel degeiyk ook zelfs door de primitiefste volken worden gewaardeerd en dat zeker des te eer der naannate de vormen waarin bet zich ver toont bun nader zyn verwant En nu moge het waar zün, om bü een con creet geval te biyven, dat onze devotiebeelden In Boeddhlstischen trant de hooge fynheld, en het geraffineerde van de echte Boeddhisti sche beeldhouwwerken missen ook dit Is sou men seggen, accidenteel en kan zich langza merhand geleldelük aan verbeteren, wü staan hier pas aan 1 begin van een nieuwen weg een nieuw arbeidsveld men is nog wat on wennig. Waren de Inlanders byv. (en hiervan kan Mgr. Constantlnl, de man van de Chlneesche Bisschoppen meespreken) In den eersten tijd niet tamelyk weinig Ingenomen met hun in- landsche Bisschoppen? En waren er onder de door Lincoln In 1865 In vrüheld gestelde ne gers van Amerika niet velen die liever tot de slavemy waren blüven behooren? Uit de mededeelingen der Missionarissen kennen wy den nog altijd veel voorkomenden tegenzin by de inheemschen tegen het vreem de, het Europeesche. Men sla daar maar eens de redevoeringen die bovengenoemde Pater ten Berge In 1936 te Leu ven heeft gehouden op na. Bovendien zün de tyden voor het hernemen van de Inheemsche tradities thans tn zooverre gunstig dat men allerwege ssaaz-voogal ook Iplc. China een beweging ziet opkoesesi «oer het - herstel en zoo ziet mg» thans in tanking. Canton enz. gebouwen op- Chlneeschen trant van werkelijk Knbbsr Adam Rubber Bandar eeeeeeee»» Dell Batavia Rubber Serbadjadl aeea»ee»»»*e**«** Silau V. L G. Q Allied Interêontin. Rubber Wü hebben hierbü slechts te denken aan het verleden der Kerk hoe de eerste Christenen door de heidensche gebouwen zich tot prachtige kerken wisten te Inspireeren, hoe de Kerk zelf het Latün tot haar voertaal heeft gemaakt, en St. Thomas aan heidensche filosofen als Aris- toteles mede materiaal wist te ontleenen voor sün wonderbare Summa. Verder hoort men nogal eens het beswaar dat de inheemsche bouwtrant te duur, te kost baar wezen zou. Maar dit bezwaar wordt toch wel te niet gedaan als men in de groote cen tra In de missielanden dikwyis kerkgebouwen ziet die Juist aan hun kostbaarheid hun min der artistieke waarde ontleenen. Tenslotte hooren wü dan nog dat de In heemsche stül zich niet verdraagt met de litur gische eischen. Er zün zeker op dat punt moeUUkheden maar als men het werk maar geeft In handen van artiesten, van kunstenaars, dan te de op lossing spoedig gevonden. Men moet niet ver geten dat tot voor forten tyd (en helaas ook thans nog op vele plaatsen) de kunst In de missielanden wordt beoefend door absoluut In competente dilettanten, een broeder timmer man voor de architectuur, een broeder verver voor het schilderen en zoo naar rato. I te bemoeien. I Zeker i- numenten slet. die altijd weer de tempels zün, dan blükt toch al ras het groote belang van de kunst. Een waardige nobele Kerk geeft den Heidenen een grootscher Idee van den gods dienst dan een karakterloos Kerkgebouw. Henk maar eens aan het glorieuze artistiek domein der Katholieke Kerk noblesse oblige! Dan hoort men dikwüls en dit te een seer se rieuze opmerking, dat de Inlanders zelf, zoo wel priesters als leeken, eerder de Europeesche kunst zouden prefereeren! Dat er zoodanlgen zün te een feit. Maar dat komt In vele -gevallen omdat ook de Inheemsche kunstbeechavlng in den tegenwoordigen onar- ttetieken tijd dien wü beleven veel heeft ge- led*n. Evenmin als wü in het Westen een bloeltyd- perk van de kunst beleven, evenmin te het Oosten vrü gebleven van artistiek verval. En wat moet er bü ons In het Westen al niet gedaan worden om den goeden smaak te cul- Uveeren, en de overgeleverde schoonheid der

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 17