1
Het groote gezin uit de knel!
Paaschweer lokte naar buiten
(Ongecorrigeerd).
Weer knoeierijen
Een veiligheidslaan van de K.N.A.C.
TWEEERLEI GEVAREN
TOCHT DOOR HET LAND
HET VERKEER EISCHTE
ZIJN OFFERS
DINSDAG 3 APRIL 1934
4 1
D.H.V.B.-U1TSLAGEN
Kinderzegen
Meisje op slag gedood
Motorrijder in brand
ALC VICTRIX—H.R.C. 4—2
Verstoorde Paaschvreugde
Gezin trr gemeenschap
Meisje op slag gedood
De moeilijkheden van het gezin
Motorrijder geslipt
Auto na botsing in brand
Beide inzittende bevrijd
S. van den Bergh Jr. 70 jaar
Ergerlijk drankmisbruik
Waar en wanneer
Begin April op reis
Een motie
EEN TOCHT NAAR IJSLAND
VIJF PERSONEN TE WATER
MAN DOODGEREDEN
Hoe de laan ie ingericht
die het familieleven bedreigen,
lijden zooweel op moreel als
economisch gebied
Dronken autobestuurder veroor
zaakt een ernstige aanrijding
Taak in de gemeenschap
Te Rotterdam is de politie een
fraude met aardappelen op
het spoor gekomen
Automobilisten zullen thans ruim
schoots gelegenheid krijgen
hun wagen aan een gron
dig onderzoek te doen
onderwerpen
Verscheidene ernstige botsingen
tusschen auto's en motorerj
hebben voor velen
de feestvreugde
gedempt
Auto in sloot
stormv. i—w.-Rood 4 33; kgb iSparta i nedenaaagsche moetlykneden
3—4. B: Voorw 1—Berdos 1 3—1; AFC 1—8VW
1 3—1. E: SVW 2—Voorw. 2 1—4. F: Dem 3—
USV 2 1—3,' WSV 3—SVA 1 3—3. H: U8V 3—
Reo 2.
Controleurs deden mee
B:
IS
huls
The Unity 4Dom ff
1
De
(Ongecorrigeerd)
d. O, uit de richting Nteuw-
De politie is de zaak spoedig op het spoor
gekomen, maar men heeft toch niet kunnen
verhinderen, dat een kleine tweehonderd mud.
niet voor de consumptie bestemde aardappelen,
toch voor consumptie zijn verkocht.
i
i
1
i
i
i
de
de
De exporteur, de koopman en de oud-con-
troleurs zijn aangehouden op grond van artikel
2 van het Crlslsaardappelbeslult. Tegen de ver
voerders is proces-verbaal opgemaakt.
13
9
8
6
7
6
S
6
5
5
3
3
3
4
5
5
3
4
4
3
8
7
5
7
7
7
8
9
9
43—33
46—33
43—38
34—29
.47—43
25—31
38—37
30—45
29—48
36—34
Vervolgens schilderde spr. voor het gezin de
gevaren van het collectivisme waar het althans
betreft het te hoog opheffen van de gemeen
schap ten koste van het individu. Spr. had
hierbij bijzonder op het oog het socialisme en
het communisme, en wees erop dat het collec
tivisme van dezen tijd de gezinnen ontzettend
benadeelt. Het communisme brengt het gezin
zelfs totaal ten onder, en ontneemt het gezin
dus alle eigen rechten. Als voorbeeld wees spr.
op de Russische wetten ten opzichte van het
huwelijk. Ook het socialisme moet voor het
gezin verderfltfk word engenoemd als door en
door materialistisch stelsel, waarin voor gods
dienst geen plaats is.
Dan hebben we in onzen tijd <het fascisme
en nationaal.socialisme, die wel degelijk een
collectivistisch streven Insluiten. Zij zijn be
wegingen die individu en groep ondergeschikt
willen maken aan den staat, met als resultaat
de totale staat, klles uitsluitend voor den staat:
de opvoeding, de kunst, idles I Zeker moeten
alle burgers medewerken aan de belangen van
den staat, maar godsdienst en gezlnsvrijheld
De liberalen van dezen tijd erkennen, in te
genstelling met die van vroeger, dat sociale
wetten In het belang «ter gezinnen noodlg zijn
en er moet worden gewaakt, in de economische
orde, dat we die wetten behouden, om niet te
rug te vallen in den vreeselijken toestand van
het oude liberalisme, dat de menschen tot
egoïsten maakt.
De
van 1
a
a
t
a
t
r
t
i
1
18
18
18
17
18
17
17
17
18
18
Na een kort slotwoord en dank aan de spre
kers werd het goed geslaagds gezinscongres ge
sloten.
a.
D. W S.
West Frisia
Z. V. V.
Kinhelm
A. F. C.
O. V. V. O.
Zeeburgla
W. F. C.
H R. C.
Alc. Victrix
27
21
19
18
18
15
15
15
14-
14
n
I-
Onder presidium van den heer Wijffels is op
den Tweeden Paaschdag te HertogenbOsch
het gezinscongres gehouden van den Ned. R.
K. Bond voor Groote Gezinnen.
Eerste spreker ten congresse was prof. F. A.
A. Sweigman O. P., met het onderwerp: ..Het
gezin beschouwd in het stelsel van het Indlvi-
dualisme”,
Spr. beschouwde het gezin in zijn innigste
wezende vereeniging van man en vrouw -tot
een huwelijk, een natuurlijke gemeenschap met
de fundamenteel» beteekenls van het opbou
wen van een gezin als onmisbaar In de orde
der volksgemeenschap. Het gezin dient niet al
leen tot economische gemeenschap, doch ook
als cultureele opvoedkundige. Wil de vorming
derklndere n gelukken, dan moeten de ouders
de hunnen voorgaan In liefde, arbeidzaamheid,
tucht, en alle goede en maatschappelijke deug
den.
De geheele vorige eeuw heerschte de gedach
te, dat zoowel in het private als in het alge-
meene leven, het individu de grootst mogelijke
vrijheid moest gelaten worden. Doch ook reeds
In de 16e eeuw was er een individualistisch li
beralisme dat vooral aan de groote gezinnen
zooveel schade heeft toegebracht.
Spr. trad hierover nader in beschouwing en
schilderde het harde liberalisme, zooals het
vooral de arbeidersgezinnen In zijn bloeitijd
heeft onderdrukt.
Doordat Alc. Victrix Zondag met 42 van H.
R. C. won, is de beslissing nog niet gevallen, wie
dezer beide clubs de laatste plaats zal bezetten.
Het spelen van een beslissingswedstrijd is door
dezen uitslag noodzakelijk geworden.
Begrijpelijkerwijze bestond er voor bovenge
noemden wedstrijd geweldige belangstelling en
ook uit Den Helder waren velen meegekomen om
him club aan te moedigen.
De strijd zelve was meer spannend dan fraai
en door haar beter spel in de tweede helft ver-
vergadering aanvaardde hierna een motie
het hoofdbestuur strekkende tot:
AFDEELING NOORD
Vlos 1—Zap 1 4—3;
Bdo 1—EVE 1
De 24-jarige monteur O. 8. Bos uit Arnhem
reed op zijn motorfiets op den Velperweg al
daar. Van den anderen kant naderde een be
stelauto van de Posterijen. Een aanrijding was
niet te voorkomen. Bos liep een bloedende
wonde aan het voorhoofd op en brak zijn lin
kerpols. De duorijdster, mej. J. H. R. uit Ben-
nekom liep een ernstige hoofdwonde, een lichte
hersenschudding en een gebroken rechterpols
op. Belden zijn naar het gemeenteziekenhuis
overgebracht. Het motorrijwiel is ernstig be
schadigd.
Maandagmorgen omstreeks half twaalf heeft
op den nieuwen Rjjksstraatweg onder Over-
schle een motor-ongeval plaats gehad.
De 37-jarige motorrijder F. C. v. K. uit Den
Haag, werd door een achteropkomenden motor
aangereden.
K. werd van zijn moto rgesllngerd en is in
zorgwekkenden toestand naar het St. Francls-
cus Ziekenhuis te Rotterdam vervoerd.
De toestand van K is zorgwekkend.
De Rotterdamsche politie is een complot op
het spoor gekomen, waarbij ook enkele oud-
controleurs van de Aardappelciisiscentrale zijn
betrokken. Zij hebben kans gezien om aard
appelen, zoogenaamde „bonken**, die óf voor
veevoeder óf voorexport mogen worden ge
bruikt, maar in geen geval voor consumptie, in
den handel te brengen als consumptie-aard
appelen.
Zondagavond is op den Herveldscheweg te Til
burg een dertien-jarig meisje, Johanwees ge
naamd, wonende In de Korenbloemstraat, door
een auto overreden en op slag gedood.
Het ongeluk is veroorzaakt, doordat het meis
je, dat op de fiets reed, van achteren een duw
kreeg vin een andere wielrijdster. Zij kwam
toen vlak voor een passeerenden auto terecht,
met het gevolg, dat zij werd aangereden en ge-
Het lijkje Is naar het St Ellsabethzlekenhuls
vervoerd.
Het gezin is onder liberaal-indlvldualistlsehen
invloed aan het verworden geraakt; ogk is er
geen uitkomst te verwachten van een collecti
vistisch stelsel.
De moeilijkheden worden mede veroorzaakt
aldus spr. door het gevaar der bioscopen,
die de gewetens op een dwaalspoor brengen,
door onedjge danswoede en de schandlectuur;
door het verlies van den eerbied voor het
geag.
Middelen' ter bestrijding dezer gevaren zijn:
Het herstel van Christus’ Koningschap, ook
In de gezinnen; de Franclscaansche geest voor
het gezin; verspreiding van de leer over het
gezin uit de Encycliek: „Cast! ConubU”; over
heidsmaatregelen ter uitvoering van de wet-
Regout; sluiting der bioscopen voor kinderen
onder 18 jaar; maatregelen tegen - naaktcul-
tuur, onzedig strandleven etc.
As Vrijdag 8 April wordt het lid van de
Eerste Kamer en oud-lid van de Tweede Ka
mer, de vroegere presldent-dlrecteur der N.V.
van den Bergh's fabrieken en directeur van de
Margarine-Unie, zeventig Jaar.
De heer van den Bergh is een van de weini
gen onder onze groot-industrleelen, die naast
het zakenleven, waarin hjj met zulk een buiten
gewoon succes gedurende meer dan een halve
eeuw werkzaam is geweest, In welk tijdvak hij
met zijn broeders een der grootste Nederland-
sche Industrleele ondernemingen, die haar ver
takkingen over heel Europa heeft, heeft opge
bouwd. ook actieve belangstelling toonde voor
de politiek.
Reeds kort na zijn komst in Rotterdam in
1889, werd hij daar tot lid van den Gemeente
raad gekozen, voor welk lidmaatschap hfj be
dankte, toen hij In 1905 lid van de Tweedy
Kamer werd. Tijdelijk legde het zaken
leven te zeer beslag op zijn werkkracht, maar In
1923 keerde hij terug in het actieve politieke
leven als lid van de Eerste Kamer. Jarenlang
maakt hij lid uit van het dageljjksch bestuur
en het hoofdbestuur van den Vrijheidsbond.
De regeerlng erkende zijn verdiensten door
hem te benoemen tot ridder In de Orde van den
Ned. Leeuw en vervolgens, bjj zijn afscheid uit
het zakenleven tot commandeur in de Orde van
Oranje-Nassau.
Het behaagde H. M. de Koningin hem te be
noemen tot Officier in de Huisorde van Oranje,
in verband met zijn groote verdiensten voor
Oranje Nassau's Oord. De Itallaansche regee
rlng schonk hem de onderscheiding van Com
mandeur in de Kroonorde van Italië.
Vrijdagavond la de heer H. uit Maastricht
op den Rijksweg Maastricht—Tongeren door
een tot dusver onbekend gebleven automobilist
aangereden en op slag gedood. De ongelukkige
waa 41 jaar oud en gehuwd.
De 26-jarige motorrijder N. C. M. uit Rot
terdam, werd Maandagmorgen op de Bleidor-
brug te Overschie, door een auto aangereden.
M. viel van zijn motor, die intusschen in brand
geraakt en kreeg hem vervolgens over zich,
zoodat ook zijn kleeren weldra vlam vatten. Hij
had nog den tegenwoordigheid "van geest in het
water te springen.
Omstanders haalden hem op. M. werd door
een Roode Kruisauto met ernstige brandwon
den naar bet ziekenhuis te Rotterdam overge
bracht.
Maandagmiddag omstreeks twee uur had op
den Amerafoortachen straatweg te Soesterberg
een auto-ongeval plaats, dat nog betrekkelijk
goed b afgeloopen. Uit de richting Amersfoort
kwam een auto welke bestuurd werd door den
heer O. 8. uit Rotterdam. Ter hoogte van den
Protestantenbond hield de bestuurder plotseling
stil, met de bedoeling een zijweg In te slaan.
Doordat hij plotseling stil stond en geen richting
had aangegeven, kon een hem achteroprijdende
auto, bestuurd door den heer C. J. P. uit Utrecht
niet zoo plotseling meer passé eren met hot g.e-
volg dat dezen tegen den stilstaande -auto reed
en dezen voortduwde. Door den schok sloeg deze
om. waarna de carburator van den motor In
brand vloog. De tweede Inzittende, wist door
den voorruit stuk' te slaan uit den wagen te ko
men en kón daarop den bestuurder uit zijn be
narde positie bevrijden.
Belden hadden slechts lichte verwondingen op-
geloopen. De auto brandde totaal uit. De politie
uit Soesterberg stelde een onderzoek In en maak
te proces-verbaal op.
Zaterdagavond heeft In de Ziekerstraat te Nij
megen een ernstige autobotslng plaats gehad. De
heer B.. borstelfabrikant te Nijmegen reed met
rijn vrouw en,dochtertje de Ziekerstraat op en
onderhield keurig de regels van den weg. Van
den tegenovergestelden kant kwam in volle vaart
een andere wagen aangereden, welke lijnrecht
op den auto van den heer B. afging. Het was
den heer B. onmogelijk een botsing te voorkomen.
Deze was zoo hevig, dat belde auto’s zwaar be
schadigd werdén en het negenjarig dochtertje
van den heer B. door de voorruit van den wagen
werd geworpen. Het kind kreeg diepe snij wonden
in het gelaat en oen lichte hersenschudding en
werd in deernlswekkenden toestand naar het St.
Banlslus ziekenhuis gebracht, waar haar toe
stand Maandagavond gelukkig verbeterd bleek.
Het kind zal nochtans voor haar leven een ge
schonden gelaat hebben.
Het meest ergerlijke van deze autobotslng was,
flat de bestuurder van de andere wagen, de koop
man L. uit de Doosendaelstraat te Nijmegen In
kennelijken staat van dronkenschap verkeerde
en eigenlijk niet goed wist wat er gebeurd was.
De man, die naast hem zat, bleek eveneens dron
ken te zijn.
De politie arresteerde onmlddelliJk den dron
ken autobestuurder en maakte tegen hem pro
cesverbaal op. Zijn zwaar beschadigde auto werd
in beslag genomen. De radlateur <n de stuur--
stand van den wagen waren totaal ingedrukt.
U aal zijn rijbewijs wel verspelen.
Het congres, begunstigd door prachtig voor
jaarsweer, is Ingezet door het bijwonen der H.
MIs om half elf in de Kathedrale Basiliek van
8t. Jan.
De opkomst was buitengewoon groot.
De voorzitter, de heer Wijffels, Den Bosch.'
die wegens ontstentenis van dr. de Boer, uit
Den Haag, de leiding op zich nam, verwelkom
de In het bijzonder de enkele aanwezige auto
riteiten en de geestelijkheid.
Een schrijven was ingekomen van Z. H. Exc.
Mgr. A. F. Diepen, bisschop van 's Hertoger^-
bosch, die zijn spijt te kennen gaf, dat het
Doorluchtig Episcopaat verhinderd was aan
wezig te zijn. Z. H. Exc., die persoonlijk heeft
medegewerkt aan de oprichting van den Bond,
wenschte zijn bijzondere belangstelling voor de
actie te betuigen en bood met zijn beste wen-
schen voor de bijeenkomst ook den blsschoppe-
Hjken zegen.
De belangstelling van zomertoerlsten richt
zich de laatste jaren steeds meer naar het
Noorden. Daarom heeft ook’de Holland—Ame-
rika-HJn besloten een paar vacantlerelzen te
organlseeren en wel naar Oslo en Kopenhagen
(per ia „Volendam”. 1421 Juni) en naar de
Sognefjord en Ijsland per sa. „Veendam” van
5 tot 16 Juli as.
Ijsland vooral is voor velen terra incognita
voor den Ingewijden toerist echter een punt
van groot toeristisch belang. Tengevolge van
zijn ligging vlak aan den pool-clrkel. gaat de
zon er des zomers nauwelijks onder en is het
dus, wanneet de deelnemers aan de reis er voet
aan wal zetten een land van onafgebroken
daglicht. De bevolking van het eiland Is ont
wikkeld en Intelligent en heeft een zeer oud»
cultuur. Het landschep doet, wat grootschneio
betreft, voor geen enkel ander land onder. Door
den vulkamschen aard van hat land, cie hoogst
eigenaardige geologische formaties, de geisers
de bruisende watervallen, de ultgewerkte kra
ters, enz. cal een bezoek aan Usland ongetwij
feld een onvergefelijke herinnering achter
laten. Het spreekt vanzelf, dat eenlge landult-
stapjes met veel zorg zijn voorbereid.
De inschrijving voor deze landuitstapjes sluit
Woensdag 37 Juni.
Aangezien het mogelijk ts dat velen in den
lande die thans gelegenheid krijgen om met
dr werking van deze Veiligheidslaan kennis te
maken, nog niet op de hoogte zijn van de In
richting van dit gratlsproefstatlon, lijkt het
mogen er niet aan ten onder gaan. En daar
wil de totale staat, de staatsalmacht toch heen:
het ondergeschikt maken van alles aan de
grootmaklng van natte en staat. Het kan ten
minste niet ultblijven dat In landen, waar de
katholieken In de minderheid zijn, de gods
dienst er onder lijdt en het gezin in gevaar
komt.
Met erkenning van wat in Itaallê en Dultsch-
land voor de huwenden en de gezinnen wordt
gedaan, valt toch niet te ontkennen dat het
gevaar er is.
Zaterdagavond te half zeven kwam te Woer-j
den uit de richting Utrecht een personen-auto,
bestuurd door den heer P F. L. Bakker uit Rot
terdam en waarin mede gezeten was de heer A
Paassen, eveneens uit Rotterdam, ter hoogte
van de carosserie-fabriek van de firma Oudsten
en Domburg op den Utrechtschestraatweg In
botsing met een vrachtauto, waardoor de perso
nenauto in een langs den weg loopenden sloot
terecht kwam. De twee Inzittenden geraakten
onder den auto.
Spoedig was hulp aanwezig en het mocht den
heer W. B. gelukken de inzittenden op het droge
te brengen. Mejuffrouw K. paste kunstmatige
ademhaling toe. waarna de beide slachtoffers,
die zware verwondingen hadden bekomen, naar
het R.K. Ziekenhuis te Woerden werden overge
bracht.
Hun toestand is ernstig.
vorig Jaar de eerste maal, dat In
veiligheidslaan te Den Haag In
Het nemen van maatregelen tot beteugeling
van de zedenverwildering, vooral te betrachten
door gemeentebesturen;
geen verdere opdrijving van belangen en druk
door crisismaatregelen, alvorens een vrijgezel
lenbelasting Is ingevoerd;
vooral den behoefte-factor te laten meespro
ken voor de groote gezinnen:
a. bjj steunverleenlng en werkverschaffing,
b. bij het dlstrlbueeren van goedkoope leveas-
mlddelen;
herziening van de ziekte- en Invaliditeitswet ten
gunste van het gezin;
bevordering van een algemeen huurverlaging;
doorvoering van een billijke schoolgeldrege-
llng, berustende op progrescsle naar het inko
men en degressle naar het aantal kinderen;
verleenlng van reductie op verbruik van gas,
water en electricitelt;
bevordering van de toekenning -«van kinder
toeslagen door subsidie voor de bestaande fond
sen en voor de nieuw te stichten fondsen.
Hierna volgde de pauze.
Tegen drie uur begon de namlddagvergade-
ring en was het woord asm prof. dr. Heymeyer
8. J.. Maastricht, voor zijn rede over het on
derwerp: „Kinderzegen".
Spr. wilde als priester volgens bevel van Z.
H. den Paus In den zin der Encycliek „Cast!
Conubii” de beteekenls van het huwelijksleven
en den kinderzegen ontvouwen als het verhe
vene, bet hooge, de bron van het natuurlijke
en bovennatuurlijke leven.
In onverbreekbaarheid en reinheid van het
huwelijk is de zorg gesteld voor het kind. De
kinderzegen Is het schoonste bezit van de ge
huwden en een weldaad van God, het onder
pand van Gods zegen over de gehuwden.
- De mensch werkt mede in Gods scheppings
macht; het ouderpaar Is daarbij als een on
misbare factor. Maar de zegen kan tegelijk ook
een beproeving met zich brengen en het is
daarom zoo goed ook de moeilijkheden aan den
kinderzegen verbonden, te beschouwen in het
licht der katholieke leer, zooals spr. nader voor
zijn gehoor uiteenzette.
De zorg voor het kind als sacramenteel uit
vloeisel van het huwelijk beschouwend, liet spr.
de beproeving zien als een zegen.
Een der hoogtepunten van natuur en genade
ts het reine trouwe huwelijk als afbeeldsel van
den band tusschen Christus en zijn Kerk. Zijn
de echtelingen dan ook katholieken van de
daad, dan zullen zij ook de beproevingen van
den kinderzegen groot en sterk kunnen dragen
en het huwelijk ten volle heilig beleven.
Wegens beperkten tijd moest spr. afzien van
een beschouwing over de onverbreekbaarheid
van het huwelijk.
Na de rede van prof. dr. Heymeyer werden
zeer belangrijke vragen gesteld door de af-
deellngen Hulst, Slttard, Delft, Culemborg en
Oss en door den spr. beantwoord, die daarbij
nog eens de gelegenheid vond te onderstreepen.
dat gehuwden toch vooral het kindertal als
een zegeti moeten beschouwen, in tegenstelling
van het huwelijksleven dat op berekening uit
Is en nooit het Ideale kan geven, wat In het
christelijk huwelijk gelegen Is voor de echtelin
gen die willen medewerken in het bestel Gods
alleen.
Als derde spreker kwam hierna de bonds
voorzitter, de heer J. W. F. van Megeren. Venlo,
aan het woord.
Voorop gezet, dat de moeilijkheden In het
gezin toe te schrijven zijn aan het verval van
godsdienst en zeden, toch heeft dit vraagstuk
ook een ecnomlsche zijde. De crisis van het
gezin wordt niet veroorzaakt door overbevolking
en deze is dan ook niet de oorzaak van de he-
dendaagsch economische ecrlsls. De crisis van
het gezin wordt wel In de hand gewerkt depr
heel ons belastingwezen, dat veel te sterk ge
kenmerkt wordt door een vrijgezellenprivilegie.
Niet minder door onze sociale wetgeving, die
door een zuiver individualistische Idee be-
heerscht wordt. Evenzoo doordat men geen zui
ver gezlnsloon en het woningvraagstuk voor het
groote gezin nog niet opgelost heeft. Billijke
schoolgeldregellng en een gepaste reductie op
de tarieven voor gas, water en electricitelt blij
ven nog achterwege in tal van gemeenten.
Verbetering kan hier alleen verkregen wor
den door het voeren van een gezonde gezins
politiek. welke streeft naar het herstel en de
bevestiging der zedelijke grondslagen, waarop
het gezin rust en zorg draagt voor een goede,
gezonde woning en 1 verkrijgen van die maat
regelen op fiscaal en sociaal gebied, waardoor
een betere verhouding en verdeellng der lasten
tusschen ongehuwden en gehuwden wordt ver
kregen.
nuttig hiervan een korte beschrijving te geven.
Zoodra men de laan oprijdt en daarmede het
verlangen te kennen geeft de automobiel te
doen onderzoeken, ontvangt men een kaart,
welke rpen op de verschillende stopplaatsen
welke duidelijk in de laan zijn aangegeven, aan
de controleurs moet overhandigen. Heeft men
dt- kaart ontvangen, dan rijdt men door en
stopt bij de controleurs, die in korten *jjd door
middel van eenlge vernuftige instrumenten de
verlichting controleeren. Op de kaart worden
de bevindingen Inzake de verlichting aange
geven, waarna men doorrijdt naar de volgende
stopplaats. Hier wordt de werking van de rul-
tenwlsscher en van de achter- en stoplamp na
gezien, terwijl ook de banden aan een onder
zoek worden onderworpen. De volgende con
troleur onderzoekt of de speling In het stuur
wiel de veillgheidsgrens al dan niet over
schrijdt, terwijl even later de sporlng der wie
len op de contrólekaart wordt geregistreerd,
dank zij een speciaal toestel, dat nauwkeurig
aangeeft of de Wielen goed dan wel slecht spo
ren. Hierna komt men aan de ongetwijfeld be
langrijkste stopplaats In deze laan, namelijk de
rembeproevlngs-lnstallatle. Door middel van alt
apparaat is in eenlge seconden te zien of de
remcapacitelt Van den wagen voldoend Is, en
ot de remactle zich over alle vier wielen op
de juiste wijze verdeeld. Ook hier wordt de
kaart door den controleur Ingevuld. Zoo komt
men tenslotte aan het einde van de laan, waar
de leider aan de hand van de contrólekaart zijn
oordeel over de geheele proef geeft en aan hen,
die de proef met goed gevolg hebben doorstaan,
een speciaal -voor dit doel vervaardigd wimpel
tje uitreikt. De contrólekaart kan men behou
den, en indien hierop gebreken zijn aange
geven, zal men verstandig doeti, deze te laten
nazien oor het te laat Is.
Tijdens de werking van de Veiligheidslaan te
's Qravenhsge is overduidelijk gebleken, hoe-
vele automobilisten prijs stelden op liet bezit
van den oranje-velllgheidswlpipel van de
K N. A. C. Het is dus niet al te gewaagd te
veronderstellen, dat men In de komende maan
den alom in den lande dezen wimpel zal zien
wapperen, ten teeken, dat de Nederlandsche
automobilisten het hunne hebben bijgedragen
tot de zoo gewenschte en noodzakelijke ver-
hooging van de verkeersveiligheid.
AFDEELING CENTRUM
le klasse B: The Unity 1—ZPC 1, 6 mln., stand
10; ZPC niet opgekomen.
Reserve 2e klasse C: De Meer 3—The Victory
2 5—6.
Reserve 3e klasse. E: India 2—Wllskr. 3 2—1.
G: Wllkr. 4—8t. Mart. 3 1—1; Vlc 3—Or. Zwart
44. Or. Zwart kampioen.
4e klasse D: Nes 2—Concordia 3 1—1.
Reserve 4e Ir la Me V:
4—7.
Na-competltle. A: Oez. Vier 1Does 3 50;
St. Pancr. 1—Const. 1 2—3. B: Const. 2—PVCB
1 24; Diemen 1Nas 1 40. D: Tybb 4Onze
Gez. 3 3—0. G: VDO 2—St. Pancras 3 31;
H: Geel-W. 3—Tybb 5 5—0.
Naar wij vernemen zal op 15 April ia op het
E. D. O.-terrein te Haarlem de beslissingswed
strijd tusschen Alcmarla en H. R. C. worden
gespeeld.
Nog tijdig genoeg Is in den algemeenen
weerstoestand een zoodanige verbetering ge
komen, dat bet weer met de Paaschdagen
droog en zonnig is kunnen warden al was dan
de temperatuur niet hoog en bet weer niet zoo
zacht als men het gaarne die dagen gezien zou
hebben. In aanmerking genomen, dat de
Paaschdagen dit jaar vrij vroeg vielen, kun
nen wij met het weer tevreden zijn. Als men In
verband mét den lichten achteruitgang In het
midden der vo rlgeweeken de niet hoog ge
spannen verwachtingen voor een groote ver
betering tegen de Paaschdagen rekent kan
men over de weersgesteldheid niet teleurge
steld zijn. De thermometer heeft in elk geval
een hoogte bereikt, die sedert half October
van het vorige Jaar niet meer overschreden
was.
Zooals reeds in de verwachting van Zaterdag
werd gezegd moest men rekening houden met
het voortduren van den aanvoer van koele
lucht met een NoordoostelIjken wind. Waar
schijnlijk tengevolge van daling van de lucht-
drukking in Zuid-Europa is een Oostelijke
blijven waaien, die Maandag nog In kracht
was toegenomen. Deze heeft de temperatuur
laag gehouden. Bij windstil weer hadden wij
ongetwijfeld een hoogere temperatuur kunnen
boeken.
Toch moet men in aanmerking nemen, dat
tn dezen tyd van bet jaar de hoogere lucht
lagen nog zoo koud zijn, dat een eenlgszlns
sterke verwarming van de onderste dadelijk ten
gevolge heeft, dat zich opstijgende luchtstroo-
men vormen, en dat daartegenover de koude
lucht uit de hoogere lagen naar beneden komt.
Tengevolge van deze uitwisseling van warme
tegen koude lucht, kan de temperatuur niet-
stijgen en dit is zooveel te meer het geval bij
den aanvoer van lucht uit het Noorden en
Noordoosten, zooals de laatste degen. Dit is
aanmerking nemende hebben de Paaschdagen
ons zeer goed weer gebracht, waarbij bet aan
zonneschijn niet heeft ontbroken.
Onder de gemeente Rietveld slipte Zaterdag
avond een motorrijder. Zijn echtgenoote. die op
de duo gezeten was liep een schedelfractuur op
en werd naar het Algemeen Ziekenhuis te Woer-
17.
den vervoerd. De bestuurder kreeg slechts lichte
verwondingen Het motorrijwiel werd geheel ver
nield.
Aan beide zijden werd het belang van dezen
wedstrijd terdege gevoeld en In het begin spra
ken de zenuwen een flink woordje mee. Het was
dan ook een vrij onsamenhangend spelletje, dat
men te zien kreeg. Allengs echter werd het even
beter en na ongeveer 20 minuten spelens wist
Peereboom Alcmarla met een mooi schot de lei
ding te geven, 10.
De vreugde over dezen voorsprong was echter
maar -van korten duur, want nog geen 10 minu
ten daarna had H. R. C. gelijk gemaakt, 1L
H. R. C. bleef daarna in den aanval en de
Alcmarla verdediging had groote moeite stand te
houden.
Dan kort voor 't einde loopt Peereboom op een
ver naar voren gespeelden bal toe, de H. R. O.-
doelman mist en Peereboom heeft weinig moeite
Alcmarla opnieuw de leiding te geven, 21.
Met dezen stand gaat de rust In.
Na de hervatting begon Alcmarla met een
flink offensief en de H. R. C.-verdediging moest
zich inspannen om doelpunten te voorkomen.
Eenmaal boften zü werkelijk toen Peereboom
langs den uitloopenden doelman Juist tegen den
paal schoot.
Geheel onverwacht maakte H. R. C. dan gelijk,
wanneer de middenvoor van dichtbij een mislukt
schot Inzendt, waarbij de bal juist over de han
den van den Alcmaria-doelman In het net komt,
Even lijkt Alcmarla ontmoedigd, maar lang
zamerhand hernemen de Alkmaarders het offen
sief. De H. R. C.-doelman redt eenlge malen
goed, maar bij een doelworstellng wordt hij van
dichtbij onhoudbaar door Keppel gepasseerd en
weer heeft Alcmarla de leiding, 32.
Alcmarla blijft in den aanval en wanneer
Hamstra een mooie kans krijgt, weet hij met
een prachtig schot Alcmarla's voorsprong op 4—2
te bfengen.
Ondanks de krachtige pogingen van beide
zijden gedaan om nog verandering in den stand
te brengen had dit geen resultaat en won Alc-
maria met 42.
Scheidsrechter Vermeer heeft den wedstrijd op
kalme wijze uitstekend geleld.
Reserve 3e klasse. A:
Holland 1—Meerv. 1 1—2.
3— 4.
Ree. 3e klasse D: Oranje Wit 3Con Zelo 2
6—2; Berdos 2—Stormv. 2 30.
Reserve 4e klasse O: Purmerend 3Dem B
4— 4; OVO 3—U8V 4 3—1.
Na-oompetitle. A: Sew 1—Alw. Forw. 1 3—3;
Zooals we reeds hierboven mededeelde^ zal
begin April de reis beginnen en p^s In de
tweede week van September hoopt men de 21
daarvoor In aanmerking komende steden te
hebben bezocht. De Juiste data en de plaatsen
laten we hieronder volgen:
Amsterdam van 915 April; Utrecht van 18
—22 April; Alkmaar van 25—29 April; Gro
ningen van 2—8 Mel; Leeuwarden van 1118
Mei; Meppel van 22—25 Mei; Zwols van 28
Mei1 Juni; Hengelo van 48 Juni; Arnhem
van 1115 Juni; Nijmegen van 18—33 Juni;
Venlo van 25—29 Juni; Maastricht ’in 3—6
Juli; Eindhoven van 9—13 Juli; 'sHertogen-
bosch van 16—20 Juli; Breda van 23 -27 Juli;
Goes van 30 Juli—3 Augustus; Middelburg van
810 Augustus; Dordrecht van 1317 Augus
tus; Rotterdam van 20—36 Augustus; Haarlem
van 29 Augustus3 September; Amersfoort
van 59 September.
Het Is natuurlijk mogelijk, dat voor sommige
steden deze dato nog eenlge wijziging kunnen
ondergaan, maar naar alle waarschijnlijkheid
zullen deze dan toch van ondergeschikt be
lang zijn.
Het is verheugend te kunnen vaststellen, dat
de K. N. A C. bU de organisatie van dezen
tocht door ons land zeer veel medewerking on
dervindt van de politle-autoritelten en de ver
schillende vereenigingen voor Veilig Verkeer,
welke laatste vooral behulpzaam zijn voor het
verschaffen van het bij de laan benoodigde ad
ministratieve personeel.
gebeurtenissen aldaar als kermissen en derge-
Ujke.
Ten aanzien van den duur van het verblijf
In de verschillende steden moest vervolgens
weer rekening worden gehouden met den om
vang van het automobilisme. En zoo is ten
slotte een rooster tot stand gekomen, dat, naar
de K. N. A. C. verwacht, deze reis van de Vei
ligheidslaan ten volle aan haar doel zal doen
beantwoorden.
De Encyclieken Renun Novarum en Quadra-
gesimo Anno zullen onze richtsnoeren zijn bij
het aankweeken van het hoog noodlge gevoel
voor solldartsme, zonder welk geen heil voor
onze gezinnen is te verwachten.
Krachtig wenschte spr., waar al zooveel actie
voor het groote gezin mislukt Is, bevorderd te
zien: oprichting van een toeslagfonds.
21
Het was
ons land een i -
gebruik was gesteld, en aangezien de K. N. A.C.
lederen automobilist faatte In de gelegenheid
stelde om daarvan georulk te maken, was de
belangstelling zoo overweldigend, dat reeds tij
dens den duur van de Velllgheldsweek was ko
men vast te staan, dat slechts een zeer klein
percentage van de Nederlandsche automobiel-
elgenaars In staat kon worden gesteld om zijn
voertuig te laten onderzoeken.
Dit was voor het bestuur van de K.N.A.C
aanleiding om te overwegen of het door aan
koop van deze Veiligheidslaan zou kunnen bij
dragen tot een aanmerkelijke verhooglng van
de verkeersveiligheid In ons land. Het had na
melijk de bedoeling om met deze laan een reis
te doen ondernemen naar de grootste steden
van ons land, waar dus evenals in den Haag
de automobilisten gelegenheid zouden krijgen
om hun wagens te laten onderzoeken.
De plannen voor deze reis zijn thans vol
ledig uitgewerkt. Men hoopt dat men reeds
begin April met de Veiligheidslaan op reis zal
kunnen gaan. In vUf maanden tijde zullen niet
minder dan 21 steden daarmede worden be
zocht. Het behoeft geen betoog, dat deze voor
bereidingen zeer veel werk hebben gevorderd.
Ter bediening toch van de verschillende in
strumenten moest een vaste groep wordeh ge
vormd, welke beschikbaar moest zijn voor den
geheelen duur van dezen tocht. Verder moesten
de data zoodanig worden gekozen, dal als het
ware een gesloten reisplan ontstond, hetgeen
niet altijd even eenvoudig was, omdat bepaalde
dagen voor sommige steden ongunstig moes
ten worden geacht, met het oog op bijzondere
In verband daarmee zijn aangehouden de 50-
Jarige exporteur H. ae B. uit Rotterdam, de 42-
Jarige A. de V., de 39-jarige T. V. L. beiden uit
Delft, de 30-jarlge J. N. en de 40-jarige P. O., diende Alcmarla de overwinning wel.
beiden uit Barendrecht, allen oud-controleur
van de Aardappelcentrale en de 29-jarige koop
man F. K. uit IJsselmonde. In beslag genomen
is een partij van 240 mud ..bonken”, terwijl is
komen vast te staan, dat 160 mud van deze
aardappelen voor consumptie is verkocht.
De Aardappelcentrale verstrekt aan hen, die
consumptieaardappelen willen vervoeren, aldus
vertelt „De Telegraaf”, een vervoervergunning
tegen een gulden per honderd k.g. Er worden
echter ook gratis vervoervergunningen verstrekt
voor aardappelen, die boven de maat zijn, zoo
genaamde „bonken”. Deze „bonken" worden
echter omdat ze slechts voor export of als
veevoeder mogen worden gebruikt onbruik
baar gemaakt voor de consumptie, door ze tn
stukken te snijden en met een vloeistof te be
spuiten.
De exporteur H. de B. uit Rotterdam Is met
den IJsselmondschen koopman F. K. op het
denkbeeld "gekomen, dat men de Aardappel
centrale wel om den tuin zou kunnen lelden
in den
handel zou kunnen prengen. In een cafétje In
Rotterdam hebben ze geconfereerd met de oud-
controleurs van de Aardappelcentrale, De V.
en L-, die hun toen raadden, dat De B. „bonken”
zou koopen voorgevende, dat ze voor export
bestemd waren. De B., die een door de Aard
appelcentrale erkend exporteur is, heeft toen
aan de oud-controleurs van de Aardappelcen-
t£ale N. en G. als commissionnalrs opdracht ge
geven „bonken" te koopen, die naar Portugal
zouden worden uitgevoerd. De „commissionairs"
hebben toen 500 mud „bonken” gekocht op het
bijkantoor van de Aardappelcentrale te Oud-
Belerland, waar ze voor de „export-aardappelen”
omdat hun opdrachtgever een erkend exporteur
«as een gratis vervoerblljet kregen.
Van Oud-Belerland is men met de partij
aardappelen naar Rotterdam gereden, waar men
zich aan den meldingspost meldde. Deze mel
ding was noodzakelijk om een vervoervergun
ning binnen den kring Rotterdam te krijgen.
Aan den post zelde men, dat de aardappelen
naar de IJselbanen zouden worden gebracht.
Na door Rotterdam gereden te hebben, heeft
men de stad weer heimelijk verlaten en de
aardappelen bij den koopman K. te IJsselmonde
opgeslagen.
Vennep. In den auto zat behalve de chauffeur
de familie K. uit Nleuw-Vennep, bestaande uit
man, vrouw en twee kinderen.
Toen de chauffeur, boven aan den Ringdijk
gekomen, de bocht wilde nemen, raakte
stuurinrichting defect. Tot ontzetting van
vele getuigen reed de auto pardoes in de ter
plaatse zeer diepe Ringvaart en ging kopje on
der.
OnmlddelliJk schoten van alle kanten hulp
vaardige menschen toe. Eenlgen van hen be
dachten zich geen oogenbllk, gingen te water en
wisten alle vijf Inzittenden uit den auto te be
vrijden en hen van den verdrinkingsdood te
redden. Alleen met den chauffeur v. d. G. had
men eenlge moeite, daar deze eerst niet los ko
men kan.
De drenkelingen werden daarna naar
overgebracht. Allen maken het goed.
Tweeden Paaschdag Is aan den Ringdijk te
Haarlemmermeer In de buurtschap Burgerveen
een auto-ongeluk gebeurd, dat nog bijzonder
goed is afgeloopen.
Te ongeveer half drie kwam een verhuurauto
Van garage R. te Nleuw-Vennep. bestuurd door
den chauffeur v. d. G„ uit da richting Nieuw-