1 Het groote gezin uit de knel! Paaschweer lokte naar buiten (Ongecorrigeerd). Weer knoeierijen Een veiligheidslaan van de K.N.A.C. TWEEERLEI GEVAREN TOCHT DOOR HET LAND HET VERKEER EISCHTE ZIJN OFFERS DINSDAG 3 APRIL 1934 4 1 D.H.V.B.-U1TSLAGEN Kinderzegen Meisje op slag gedood Motorrijder in brand ALC VICTRIX—H.R.C. 4—2 Verstoorde Paaschvreugde Gezin trr gemeenschap Meisje op slag gedood De moeilijkheden van het gezin Motorrijder geslipt Auto na botsing in brand Beide inzittende bevrijd S. van den Bergh Jr. 70 jaar Ergerlijk drankmisbruik Waar en wanneer Begin April op reis Een motie EEN TOCHT NAAR IJSLAND VIJF PERSONEN TE WATER MAN DOODGEREDEN Hoe de laan ie ingericht die het familieleven bedreigen, lijden zooweel op moreel als economisch gebied Dronken autobestuurder veroor zaakt een ernstige aanrijding Taak in de gemeenschap Te Rotterdam is de politie een fraude met aardappelen op het spoor gekomen Automobilisten zullen thans ruim schoots gelegenheid krijgen hun wagen aan een gron dig onderzoek te doen onderwerpen Verscheidene ernstige botsingen tusschen auto's en motorerj hebben voor velen de feestvreugde gedempt Auto in sloot stormv. i—w.-Rood 4 33; kgb iSparta i nedenaaagsche moetlykneden 3—4. B: Voorw 1—Berdos 1 3—1; AFC 1—8VW 1 3—1. E: SVW 2—Voorw. 2 1—4. F: Dem 3— USV 2 1—3,' WSV 3—SVA 1 3—3. H: U8V 3— Reo 2. Controleurs deden mee B: IS huls The Unity 4Dom ff 1 De (Ongecorrigeerd) d. O, uit de richting Nteuw- De politie is de zaak spoedig op het spoor gekomen, maar men heeft toch niet kunnen verhinderen, dat een kleine tweehonderd mud. niet voor de consumptie bestemde aardappelen, toch voor consumptie zijn verkocht. i i 1 i i i de de De exporteur, de koopman en de oud-con- troleurs zijn aangehouden op grond van artikel 2 van het Crlslsaardappelbeslult. Tegen de ver voerders is proces-verbaal opgemaakt. 13 9 8 6 7 6 S 6 5 5 3 3 3 4 5 5 3 4 4 3 8 7 5 7 7 7 8 9 9 43—33 46—33 43—38 34—29 .47—43 25—31 38—37 30—45 29—48 36—34 Vervolgens schilderde spr. voor het gezin de gevaren van het collectivisme waar het althans betreft het te hoog opheffen van de gemeen schap ten koste van het individu. Spr. had hierbij bijzonder op het oog het socialisme en het communisme, en wees erop dat het collec tivisme van dezen tijd de gezinnen ontzettend benadeelt. Het communisme brengt het gezin zelfs totaal ten onder, en ontneemt het gezin dus alle eigen rechten. Als voorbeeld wees spr. op de Russische wetten ten opzichte van het huwelijk. Ook het socialisme moet voor het gezin verderfltfk word engenoemd als door en door materialistisch stelsel, waarin voor gods dienst geen plaats is. Dan hebben we in onzen tijd <het fascisme en nationaal.socialisme, die wel degelijk een collectivistisch streven Insluiten. Zij zijn be wegingen die individu en groep ondergeschikt willen maken aan den staat, met als resultaat de totale staat, klles uitsluitend voor den staat: de opvoeding, de kunst, idles I Zeker moeten alle burgers medewerken aan de belangen van den staat, maar godsdienst en gezlnsvrijheld De liberalen van dezen tijd erkennen, in te genstelling met die van vroeger, dat sociale wetten In het belang «ter gezinnen noodlg zijn en er moet worden gewaakt, in de economische orde, dat we die wetten behouden, om niet te rug te vallen in den vreeselijken toestand van het oude liberalisme, dat de menschen tot egoïsten maakt. De van 1 a a t a t r t i 1 18 18 18 17 18 17 17 17 18 18 Na een kort slotwoord en dank aan de spre kers werd het goed geslaagds gezinscongres ge sloten. a. D. W S. West Frisia Z. V. V. Kinhelm A. F. C. O. V. V. O. Zeeburgla W. F. C. H R. C. Alc. Victrix 27 21 19 18 18 15 15 15 14- 14 n I- Onder presidium van den heer Wijffels is op den Tweeden Paaschdag te HertogenbOsch het gezinscongres gehouden van den Ned. R. K. Bond voor Groote Gezinnen. Eerste spreker ten congresse was prof. F. A. A. Sweigman O. P., met het onderwerp: ..Het gezin beschouwd in het stelsel van het Indlvi- dualisme”, Spr. beschouwde het gezin in zijn innigste wezende vereeniging van man en vrouw -tot een huwelijk, een natuurlijke gemeenschap met de fundamenteel» beteekenls van het opbou wen van een gezin als onmisbaar In de orde der volksgemeenschap. Het gezin dient niet al leen tot economische gemeenschap, doch ook als cultureele opvoedkundige. Wil de vorming derklndere n gelukken, dan moeten de ouders de hunnen voorgaan In liefde, arbeidzaamheid, tucht, en alle goede en maatschappelijke deug den. De geheele vorige eeuw heerschte de gedach te, dat zoowel in het private als in het alge- meene leven, het individu de grootst mogelijke vrijheid moest gelaten worden. Doch ook reeds In de 16e eeuw was er een individualistisch li beralisme dat vooral aan de groote gezinnen zooveel schade heeft toegebracht. Spr. trad hierover nader in beschouwing en schilderde het harde liberalisme, zooals het vooral de arbeidersgezinnen In zijn bloeitijd heeft onderdrukt. Doordat Alc. Victrix Zondag met 42 van H. R. C. won, is de beslissing nog niet gevallen, wie dezer beide clubs de laatste plaats zal bezetten. Het spelen van een beslissingswedstrijd is door dezen uitslag noodzakelijk geworden. Begrijpelijkerwijze bestond er voor bovenge noemden wedstrijd geweldige belangstelling en ook uit Den Helder waren velen meegekomen om him club aan te moedigen. De strijd zelve was meer spannend dan fraai en door haar beter spel in de tweede helft ver- vergadering aanvaardde hierna een motie het hoofdbestuur strekkende tot: AFDEELING NOORD Vlos 1—Zap 1 4—3; Bdo 1—EVE 1 De 24-jarige monteur O. 8. Bos uit Arnhem reed op zijn motorfiets op den Velperweg al daar. Van den anderen kant naderde een be stelauto van de Posterijen. Een aanrijding was niet te voorkomen. Bos liep een bloedende wonde aan het voorhoofd op en brak zijn lin kerpols. De duorijdster, mej. J. H. R. uit Ben- nekom liep een ernstige hoofdwonde, een lichte hersenschudding en een gebroken rechterpols op. Belden zijn naar het gemeenteziekenhuis overgebracht. Het motorrijwiel is ernstig be schadigd. Maandagmorgen omstreeks half twaalf heeft op den nieuwen Rjjksstraatweg onder Over- schle een motor-ongeval plaats gehad. De 37-jarige motorrijder F. C. v. K. uit Den Haag, werd door een achteropkomenden motor aangereden. K. werd van zijn moto rgesllngerd en is in zorgwekkenden toestand naar het St. Francls- cus Ziekenhuis te Rotterdam vervoerd. De toestand van K is zorgwekkend. De Rotterdamsche politie is een complot op het spoor gekomen, waarbij ook enkele oud- controleurs van de Aardappelciisiscentrale zijn betrokken. Zij hebben kans gezien om aard appelen, zoogenaamde „bonken**, die óf voor veevoeder óf voorexport mogen worden ge bruikt, maar in geen geval voor consumptie, in den handel te brengen als consumptie-aard appelen. Zondagavond is op den Herveldscheweg te Til burg een dertien-jarig meisje, Johanwees ge naamd, wonende In de Korenbloemstraat, door een auto overreden en op slag gedood. Het ongeluk is veroorzaakt, doordat het meis je, dat op de fiets reed, van achteren een duw kreeg vin een andere wielrijdster. Zij kwam toen vlak voor een passeerenden auto terecht, met het gevolg, dat zij werd aangereden en ge- Het lijkje Is naar het St Ellsabethzlekenhuls vervoerd. Het gezin is onder liberaal-indlvldualistlsehen invloed aan het verworden geraakt; ogk is er geen uitkomst te verwachten van een collecti vistisch stelsel. De moeilijkheden worden mede veroorzaakt aldus spr. door het gevaar der bioscopen, die de gewetens op een dwaalspoor brengen, door onedjge danswoede en de schandlectuur; door het verlies van den eerbied voor het geag. Middelen' ter bestrijding dezer gevaren zijn: Het herstel van Christus’ Koningschap, ook In de gezinnen; de Franclscaansche geest voor het gezin; verspreiding van de leer over het gezin uit de Encycliek: „Cast! ConubU”; over heidsmaatregelen ter uitvoering van de wet- Regout; sluiting der bioscopen voor kinderen onder 18 jaar; maatregelen tegen - naaktcul- tuur, onzedig strandleven etc. As Vrijdag 8 April wordt het lid van de Eerste Kamer en oud-lid van de Tweede Ka mer, de vroegere presldent-dlrecteur der N.V. van den Bergh's fabrieken en directeur van de Margarine-Unie, zeventig Jaar. De heer van den Bergh is een van de weini gen onder onze groot-industrleelen, die naast het zakenleven, waarin hjj met zulk een buiten gewoon succes gedurende meer dan een halve eeuw werkzaam is geweest, In welk tijdvak hij met zijn broeders een der grootste Nederland- sche Industrleele ondernemingen, die haar ver takkingen over heel Europa heeft, heeft opge bouwd. ook actieve belangstelling toonde voor de politiek. Reeds kort na zijn komst in Rotterdam in 1889, werd hij daar tot lid van den Gemeente raad gekozen, voor welk lidmaatschap hfj be dankte, toen hij In 1905 lid van de Tweedy Kamer werd. Tijdelijk legde het zaken leven te zeer beslag op zijn werkkracht, maar In 1923 keerde hij terug in het actieve politieke leven als lid van de Eerste Kamer. Jarenlang maakt hij lid uit van het dageljjksch bestuur en het hoofdbestuur van den Vrijheidsbond. De regeerlng erkende zijn verdiensten door hem te benoemen tot ridder In de Orde van den Ned. Leeuw en vervolgens, bjj zijn afscheid uit het zakenleven tot commandeur in de Orde van Oranje-Nassau. Het behaagde H. M. de Koningin hem te be noemen tot Officier in de Huisorde van Oranje, in verband met zijn groote verdiensten voor Oranje Nassau's Oord. De Itallaansche regee rlng schonk hem de onderscheiding van Com mandeur in de Kroonorde van Italië. Vrijdagavond la de heer H. uit Maastricht op den Rijksweg Maastricht—Tongeren door een tot dusver onbekend gebleven automobilist aangereden en op slag gedood. De ongelukkige waa 41 jaar oud en gehuwd. De 26-jarige motorrijder N. C. M. uit Rot terdam, werd Maandagmorgen op de Bleidor- brug te Overschie, door een auto aangereden. M. viel van zijn motor, die intusschen in brand geraakt en kreeg hem vervolgens over zich, zoodat ook zijn kleeren weldra vlam vatten. Hij had nog den tegenwoordigheid "van geest in het water te springen. Omstanders haalden hem op. M. werd door een Roode Kruisauto met ernstige brandwon den naar bet ziekenhuis te Rotterdam overge bracht. Maandagmiddag omstreeks twee uur had op den Amerafoortachen straatweg te Soesterberg een auto-ongeval plaats, dat nog betrekkelijk goed b afgeloopen. Uit de richting Amersfoort kwam een auto welke bestuurd werd door den heer O. 8. uit Rotterdam. Ter hoogte van den Protestantenbond hield de bestuurder plotseling stil, met de bedoeling een zijweg In te slaan. Doordat hij plotseling stil stond en geen richting had aangegeven, kon een hem achteroprijdende auto, bestuurd door den heer C. J. P. uit Utrecht niet zoo plotseling meer passé eren met hot g.e- volg dat dezen tegen den stilstaande -auto reed en dezen voortduwde. Door den schok sloeg deze om. waarna de carburator van den motor In brand vloog. De tweede Inzittende, wist door den voorruit stuk' te slaan uit den wagen te ko men en kón daarop den bestuurder uit zijn be narde positie bevrijden. Belden hadden slechts lichte verwondingen op- geloopen. De auto brandde totaal uit. De politie uit Soesterberg stelde een onderzoek In en maak te proces-verbaal op. Zaterdagavond heeft In de Ziekerstraat te Nij megen een ernstige autobotslng plaats gehad. De heer B.. borstelfabrikant te Nijmegen reed met rijn vrouw en,dochtertje de Ziekerstraat op en onderhield keurig de regels van den weg. Van den tegenovergestelden kant kwam in volle vaart een andere wagen aangereden, welke lijnrecht op den auto van den heer B. afging. Het was den heer B. onmogelijk een botsing te voorkomen. Deze was zoo hevig, dat belde auto’s zwaar be schadigd werdén en het negenjarig dochtertje van den heer B. door de voorruit van den wagen werd geworpen. Het kind kreeg diepe snij wonden in het gelaat en oen lichte hersenschudding en werd in deernlswekkenden toestand naar het St. Banlslus ziekenhuis gebracht, waar haar toe stand Maandagavond gelukkig verbeterd bleek. Het kind zal nochtans voor haar leven een ge schonden gelaat hebben. Het meest ergerlijke van deze autobotslng was, flat de bestuurder van de andere wagen, de koop man L. uit de Doosendaelstraat te Nijmegen In kennelijken staat van dronkenschap verkeerde en eigenlijk niet goed wist wat er gebeurd was. De man, die naast hem zat, bleek eveneens dron ken te zijn. De politie arresteerde onmlddelliJk den dron ken autobestuurder en maakte tegen hem pro cesverbaal op. Zijn zwaar beschadigde auto werd in beslag genomen. De radlateur <n de stuur-- stand van den wagen waren totaal ingedrukt. U aal zijn rijbewijs wel verspelen. Het congres, begunstigd door prachtig voor jaarsweer, is Ingezet door het bijwonen der H. MIs om half elf in de Kathedrale Basiliek van 8t. Jan. De opkomst was buitengewoon groot. De voorzitter, de heer Wijffels, Den Bosch.' die wegens ontstentenis van dr. de Boer, uit Den Haag, de leiding op zich nam, verwelkom de In het bijzonder de enkele aanwezige auto riteiten en de geestelijkheid. Een schrijven was ingekomen van Z. H. Exc. Mgr. A. F. Diepen, bisschop van 's Hertoger^- bosch, die zijn spijt te kennen gaf, dat het Doorluchtig Episcopaat verhinderd was aan wezig te zijn. Z. H. Exc., die persoonlijk heeft medegewerkt aan de oprichting van den Bond, wenschte zijn bijzondere belangstelling voor de actie te betuigen en bood met zijn beste wen- schen voor de bijeenkomst ook den blsschoppe- Hjken zegen. De belangstelling van zomertoerlsten richt zich de laatste jaren steeds meer naar het Noorden. Daarom heeft ook’de Holland—Ame- rika-HJn besloten een paar vacantlerelzen te organlseeren en wel naar Oslo en Kopenhagen (per ia „Volendam”. 1421 Juni) en naar de Sognefjord en Ijsland per sa. „Veendam” van 5 tot 16 Juli as. Ijsland vooral is voor velen terra incognita voor den Ingewijden toerist echter een punt van groot toeristisch belang. Tengevolge van zijn ligging vlak aan den pool-clrkel. gaat de zon er des zomers nauwelijks onder en is het dus, wanneet de deelnemers aan de reis er voet aan wal zetten een land van onafgebroken daglicht. De bevolking van het eiland Is ont wikkeld en Intelligent en heeft een zeer oud» cultuur. Het landschep doet, wat grootschneio betreft, voor geen enkel ander land onder. Door den vulkamschen aard van hat land, cie hoogst eigenaardige geologische formaties, de geisers de bruisende watervallen, de ultgewerkte kra ters, enz. cal een bezoek aan Usland ongetwij feld een onvergefelijke herinnering achter laten. Het spreekt vanzelf, dat eenlge landult- stapjes met veel zorg zijn voorbereid. De inschrijving voor deze landuitstapjes sluit Woensdag 37 Juni. Aangezien het mogelijk ts dat velen in den lande die thans gelegenheid krijgen om met dr werking van deze Veiligheidslaan kennis te maken, nog niet op de hoogte zijn van de In richting van dit gratlsproefstatlon, lijkt het mogen er niet aan ten onder gaan. En daar wil de totale staat, de staatsalmacht toch heen: het ondergeschikt maken van alles aan de grootmaklng van natte en staat. Het kan ten minste niet ultblijven dat In landen, waar de katholieken In de minderheid zijn, de gods dienst er onder lijdt en het gezin in gevaar komt. Met erkenning van wat in Itaallê en Dultsch- land voor de huwenden en de gezinnen wordt gedaan, valt toch niet te ontkennen dat het gevaar er is. Zaterdagavond te half zeven kwam te Woer-j den uit de richting Utrecht een personen-auto, bestuurd door den heer P F. L. Bakker uit Rot terdam en waarin mede gezeten was de heer A Paassen, eveneens uit Rotterdam, ter hoogte van de carosserie-fabriek van de firma Oudsten en Domburg op den Utrechtschestraatweg In botsing met een vrachtauto, waardoor de perso nenauto in een langs den weg loopenden sloot terecht kwam. De twee Inzittenden geraakten onder den auto. Spoedig was hulp aanwezig en het mocht den heer W. B. gelukken de inzittenden op het droge te brengen. Mejuffrouw K. paste kunstmatige ademhaling toe. waarna de beide slachtoffers, die zware verwondingen hadden bekomen, naar het R.K. Ziekenhuis te Woerden werden overge bracht. Hun toestand is ernstig. vorig Jaar de eerste maal, dat In veiligheidslaan te Den Haag In Het nemen van maatregelen tot beteugeling van de zedenverwildering, vooral te betrachten door gemeentebesturen; geen verdere opdrijving van belangen en druk door crisismaatregelen, alvorens een vrijgezel lenbelasting Is ingevoerd; vooral den behoefte-factor te laten meespro ken voor de groote gezinnen: a. bjj steunverleenlng en werkverschaffing, b. bij het dlstrlbueeren van goedkoope leveas- mlddelen; herziening van de ziekte- en Invaliditeitswet ten gunste van het gezin; bevordering van een algemeen huurverlaging; doorvoering van een billijke schoolgeldrege- llng, berustende op progrescsle naar het inko men en degressle naar het aantal kinderen; verleenlng van reductie op verbruik van gas, water en electricitelt; bevordering van de toekenning -«van kinder toeslagen door subsidie voor de bestaande fond sen en voor de nieuw te stichten fondsen. Hierna volgde de pauze. Tegen drie uur begon de namlddagvergade- ring en was het woord asm prof. dr. Heymeyer 8. J.. Maastricht, voor zijn rede over het on derwerp: „Kinderzegen". Spr. wilde als priester volgens bevel van Z. H. den Paus In den zin der Encycliek „Cast! Conubii” de beteekenls van het huwelijksleven en den kinderzegen ontvouwen als het verhe vene, bet hooge, de bron van het natuurlijke en bovennatuurlijke leven. In onverbreekbaarheid en reinheid van het huwelijk is de zorg gesteld voor het kind. De kinderzegen Is het schoonste bezit van de ge huwden en een weldaad van God, het onder pand van Gods zegen over de gehuwden. - De mensch werkt mede in Gods scheppings macht; het ouderpaar Is daarbij als een on misbare factor. Maar de zegen kan tegelijk ook een beproeving met zich brengen en het is daarom zoo goed ook de moeilijkheden aan den kinderzegen verbonden, te beschouwen in het licht der katholieke leer, zooals spr. nader voor zijn gehoor uiteenzette. De zorg voor het kind als sacramenteel uit vloeisel van het huwelijk beschouwend, liet spr. de beproeving zien als een zegen. Een der hoogtepunten van natuur en genade ts het reine trouwe huwelijk als afbeeldsel van den band tusschen Christus en zijn Kerk. Zijn de echtelingen dan ook katholieken van de daad, dan zullen zij ook de beproevingen van den kinderzegen groot en sterk kunnen dragen en het huwelijk ten volle heilig beleven. Wegens beperkten tijd moest spr. afzien van een beschouwing over de onverbreekbaarheid van het huwelijk. Na de rede van prof. dr. Heymeyer werden zeer belangrijke vragen gesteld door de af- deellngen Hulst, Slttard, Delft, Culemborg en Oss en door den spr. beantwoord, die daarbij nog eens de gelegenheid vond te onderstreepen. dat gehuwden toch vooral het kindertal als een zegeti moeten beschouwen, in tegenstelling van het huwelijksleven dat op berekening uit Is en nooit het Ideale kan geven, wat In het christelijk huwelijk gelegen Is voor de echtelin gen die willen medewerken in het bestel Gods alleen. Als derde spreker kwam hierna de bonds voorzitter, de heer J. W. F. van Megeren. Venlo, aan het woord. Voorop gezet, dat de moeilijkheden In het gezin toe te schrijven zijn aan het verval van godsdienst en zeden, toch heeft dit vraagstuk ook een ecnomlsche zijde. De crisis van het gezin wordt niet veroorzaakt door overbevolking en deze is dan ook niet de oorzaak van de he- dendaagsch economische ecrlsls. De crisis van het gezin wordt wel In de hand gewerkt depr heel ons belastingwezen, dat veel te sterk ge kenmerkt wordt door een vrijgezellenprivilegie. Niet minder door onze sociale wetgeving, die door een zuiver individualistische Idee be- heerscht wordt. Evenzoo doordat men geen zui ver gezlnsloon en het woningvraagstuk voor het groote gezin nog niet opgelost heeft. Billijke schoolgeldregellng en een gepaste reductie op de tarieven voor gas, water en electricitelt blij ven nog achterwege in tal van gemeenten. Verbetering kan hier alleen verkregen wor den door het voeren van een gezonde gezins politiek. welke streeft naar het herstel en de bevestiging der zedelijke grondslagen, waarop het gezin rust en zorg draagt voor een goede, gezonde woning en 1 verkrijgen van die maat regelen op fiscaal en sociaal gebied, waardoor een betere verhouding en verdeellng der lasten tusschen ongehuwden en gehuwden wordt ver kregen. nuttig hiervan een korte beschrijving te geven. Zoodra men de laan oprijdt en daarmede het verlangen te kennen geeft de automobiel te doen onderzoeken, ontvangt men een kaart, welke rpen op de verschillende stopplaatsen welke duidelijk in de laan zijn aangegeven, aan de controleurs moet overhandigen. Heeft men dt- kaart ontvangen, dan rijdt men door en stopt bij de controleurs, die in korten *jjd door middel van eenlge vernuftige instrumenten de verlichting controleeren. Op de kaart worden de bevindingen Inzake de verlichting aange geven, waarna men doorrijdt naar de volgende stopplaats. Hier wordt de werking van de rul- tenwlsscher en van de achter- en stoplamp na gezien, terwijl ook de banden aan een onder zoek worden onderworpen. De volgende con troleur onderzoekt of de speling In het stuur wiel de veillgheidsgrens al dan niet over schrijdt, terwijl even later de sporlng der wie len op de contrólekaart wordt geregistreerd, dank zij een speciaal toestel, dat nauwkeurig aangeeft of de Wielen goed dan wel slecht spo ren. Hierna komt men aan de ongetwijfeld be langrijkste stopplaats In deze laan, namelijk de rembeproevlngs-lnstallatle. Door middel van alt apparaat is in eenlge seconden te zien of de remcapacitelt Van den wagen voldoend Is, en ot de remactle zich over alle vier wielen op de juiste wijze verdeeld. Ook hier wordt de kaart door den controleur Ingevuld. Zoo komt men tenslotte aan het einde van de laan, waar de leider aan de hand van de contrólekaart zijn oordeel over de geheele proef geeft en aan hen, die de proef met goed gevolg hebben doorstaan, een speciaal -voor dit doel vervaardigd wimpel tje uitreikt. De contrólekaart kan men behou den, en indien hierop gebreken zijn aange geven, zal men verstandig doeti, deze te laten nazien oor het te laat Is. Tijdens de werking van de Veiligheidslaan te 's Qravenhsge is overduidelijk gebleken, hoe- vele automobilisten prijs stelden op liet bezit van den oranje-velllgheidswlpipel van de K N. A. C. Het is dus niet al te gewaagd te veronderstellen, dat men In de komende maan den alom in den lande dezen wimpel zal zien wapperen, ten teeken, dat de Nederlandsche automobilisten het hunne hebben bijgedragen tot de zoo gewenschte en noodzakelijke ver- hooging van de verkeersveiligheid. AFDEELING CENTRUM le klasse B: The Unity 1—ZPC 1, 6 mln., stand 10; ZPC niet opgekomen. Reserve 2e klasse C: De Meer 3—The Victory 2 5—6. Reserve 3e klasse. E: India 2—Wllskr. 3 2—1. G: Wllkr. 4—8t. Mart. 3 1—1; Vlc 3—Or. Zwart 44. Or. Zwart kampioen. 4e klasse D: Nes 2—Concordia 3 1—1. Reserve 4e Ir la Me V: 4—7. Na-competltle. A: Oez. Vier 1Does 3 50; St. Pancr. 1—Const. 1 2—3. B: Const. 2—PVCB 1 24; Diemen 1Nas 1 40. D: Tybb 4Onze Gez. 3 3—0. G: VDO 2—St. Pancras 3 31; H: Geel-W. 3—Tybb 5 5—0. Naar wij vernemen zal op 15 April ia op het E. D. O.-terrein te Haarlem de beslissingswed strijd tusschen Alcmarla en H. R. C. worden gespeeld. Nog tijdig genoeg Is in den algemeenen weerstoestand een zoodanige verbetering ge komen, dat bet weer met de Paaschdagen droog en zonnig is kunnen warden al was dan de temperatuur niet hoog en bet weer niet zoo zacht als men het gaarne die dagen gezien zou hebben. In aanmerking genomen, dat de Paaschdagen dit jaar vrij vroeg vielen, kun nen wij met het weer tevreden zijn. Als men In verband mét den lichten achteruitgang In het midden der vo rlgeweeken de niet hoog ge spannen verwachtingen voor een groote ver betering tegen de Paaschdagen rekent kan men over de weersgesteldheid niet teleurge steld zijn. De thermometer heeft in elk geval een hoogte bereikt, die sedert half October van het vorige Jaar niet meer overschreden was. Zooals reeds in de verwachting van Zaterdag werd gezegd moest men rekening houden met het voortduren van den aanvoer van koele lucht met een NoordoostelIjken wind. Waar schijnlijk tengevolge van daling van de lucht- drukking in Zuid-Europa is een Oostelijke blijven waaien, die Maandag nog In kracht was toegenomen. Deze heeft de temperatuur laag gehouden. Bij windstil weer hadden wij ongetwijfeld een hoogere temperatuur kunnen boeken. Toch moet men in aanmerking nemen, dat tn dezen tyd van bet jaar de hoogere lucht lagen nog zoo koud zijn, dat een eenlgszlns sterke verwarming van de onderste dadelijk ten gevolge heeft, dat zich opstijgende luchtstroo- men vormen, en dat daartegenover de koude lucht uit de hoogere lagen naar beneden komt. Tengevolge van deze uitwisseling van warme tegen koude lucht, kan de temperatuur niet- stijgen en dit is zooveel te meer het geval bij den aanvoer van lucht uit het Noorden en Noordoosten, zooals de laatste degen. Dit is aanmerking nemende hebben de Paaschdagen ons zeer goed weer gebracht, waarbij bet aan zonneschijn niet heeft ontbroken. Onder de gemeente Rietveld slipte Zaterdag avond een motorrijder. Zijn echtgenoote. die op de duo gezeten was liep een schedelfractuur op en werd naar het Algemeen Ziekenhuis te Woer- 17. den vervoerd. De bestuurder kreeg slechts lichte verwondingen Het motorrijwiel werd geheel ver nield. Aan beide zijden werd het belang van dezen wedstrijd terdege gevoeld en In het begin spra ken de zenuwen een flink woordje mee. Het was dan ook een vrij onsamenhangend spelletje, dat men te zien kreeg. Allengs echter werd het even beter en na ongeveer 20 minuten spelens wist Peereboom Alcmarla met een mooi schot de lei ding te geven, 10. De vreugde over dezen voorsprong was echter maar -van korten duur, want nog geen 10 minu ten daarna had H. R. C. gelijk gemaakt, 1L H. R. C. bleef daarna in den aanval en de Alcmarla verdediging had groote moeite stand te houden. Dan kort voor 't einde loopt Peereboom op een ver naar voren gespeelden bal toe, de H. R. O.- doelman mist en Peereboom heeft weinig moeite Alcmarla opnieuw de leiding te geven, 21. Met dezen stand gaat de rust In. Na de hervatting begon Alcmarla met een flink offensief en de H. R. C.-verdediging moest zich inspannen om doelpunten te voorkomen. Eenmaal boften zü werkelijk toen Peereboom langs den uitloopenden doelman Juist tegen den paal schoot. Geheel onverwacht maakte H. R. C. dan gelijk, wanneer de middenvoor van dichtbij een mislukt schot Inzendt, waarbij de bal juist over de han den van den Alcmaria-doelman In het net komt, Even lijkt Alcmarla ontmoedigd, maar lang zamerhand hernemen de Alkmaarders het offen sief. De H. R. C.-doelman redt eenlge malen goed, maar bij een doelworstellng wordt hij van dichtbij onhoudbaar door Keppel gepasseerd en weer heeft Alcmarla de leiding, 32. Alcmarla blijft in den aanval en wanneer Hamstra een mooie kans krijgt, weet hij met een prachtig schot Alcmarla's voorsprong op 4—2 te bfengen. Ondanks de krachtige pogingen van beide zijden gedaan om nog verandering in den stand te brengen had dit geen resultaat en won Alc- maria met 42. Scheidsrechter Vermeer heeft den wedstrijd op kalme wijze uitstekend geleld. Reserve 3e klasse. A: Holland 1—Meerv. 1 1—2. 3— 4. Ree. 3e klasse D: Oranje Wit 3Con Zelo 2 6—2; Berdos 2—Stormv. 2 30. Reserve 4e klasse O: Purmerend 3Dem B 4— 4; OVO 3—U8V 4 3—1. Na-oompetitle. A: Sew 1—Alw. Forw. 1 3—3; Zooals we reeds hierboven mededeelde^ zal begin April de reis beginnen en p^s In de tweede week van September hoopt men de 21 daarvoor In aanmerking komende steden te hebben bezocht. De Juiste data en de plaatsen laten we hieronder volgen: Amsterdam van 915 April; Utrecht van 18 —22 April; Alkmaar van 25—29 April; Gro ningen van 2—8 Mel; Leeuwarden van 1118 Mei; Meppel van 22—25 Mei; Zwols van 28 Mei1 Juni; Hengelo van 48 Juni; Arnhem van 1115 Juni; Nijmegen van 18—33 Juni; Venlo van 25—29 Juni; Maastricht ’in 3—6 Juli; Eindhoven van 9—13 Juli; 'sHertogen- bosch van 16—20 Juli; Breda van 23 -27 Juli; Goes van 30 Juli—3 Augustus; Middelburg van 810 Augustus; Dordrecht van 1317 Augus tus; Rotterdam van 20—36 Augustus; Haarlem van 29 Augustus3 September; Amersfoort van 59 September. Het Is natuurlijk mogelijk, dat voor sommige steden deze dato nog eenlge wijziging kunnen ondergaan, maar naar alle waarschijnlijkheid zullen deze dan toch van ondergeschikt be lang zijn. Het is verheugend te kunnen vaststellen, dat de K. N. A C. bU de organisatie van dezen tocht door ons land zeer veel medewerking on dervindt van de politle-autoritelten en de ver schillende vereenigingen voor Veilig Verkeer, welke laatste vooral behulpzaam zijn voor het verschaffen van het bij de laan benoodigde ad ministratieve personeel. gebeurtenissen aldaar als kermissen en derge- Ujke. Ten aanzien van den duur van het verblijf In de verschillende steden moest vervolgens weer rekening worden gehouden met den om vang van het automobilisme. En zoo is ten slotte een rooster tot stand gekomen, dat, naar de K. N. A. C. verwacht, deze reis van de Vei ligheidslaan ten volle aan haar doel zal doen beantwoorden. De Encyclieken Renun Novarum en Quadra- gesimo Anno zullen onze richtsnoeren zijn bij het aankweeken van het hoog noodlge gevoel voor solldartsme, zonder welk geen heil voor onze gezinnen is te verwachten. Krachtig wenschte spr., waar al zooveel actie voor het groote gezin mislukt Is, bevorderd te zien: oprichting van een toeslagfonds. 21 Het was ons land een i - gebruik was gesteld, en aangezien de K. N. A.C. lederen automobilist faatte In de gelegenheid stelde om daarvan georulk te maken, was de belangstelling zoo overweldigend, dat reeds tij dens den duur van de Velllgheldsweek was ko men vast te staan, dat slechts een zeer klein percentage van de Nederlandsche automobiel- elgenaars In staat kon worden gesteld om zijn voertuig te laten onderzoeken. Dit was voor het bestuur van de K.N.A.C aanleiding om te overwegen of het door aan koop van deze Veiligheidslaan zou kunnen bij dragen tot een aanmerkelijke verhooglng van de verkeersveiligheid In ons land. Het had na melijk de bedoeling om met deze laan een reis te doen ondernemen naar de grootste steden van ons land, waar dus evenals in den Haag de automobilisten gelegenheid zouden krijgen om hun wagens te laten onderzoeken. De plannen voor deze reis zijn thans vol ledig uitgewerkt. Men hoopt dat men reeds begin April met de Veiligheidslaan op reis zal kunnen gaan. In vUf maanden tijde zullen niet minder dan 21 steden daarmede worden be zocht. Het behoeft geen betoog, dat deze voor bereidingen zeer veel werk hebben gevorderd. Ter bediening toch van de verschillende in strumenten moest een vaste groep wordeh ge vormd, welke beschikbaar moest zijn voor den geheelen duur van dezen tocht. Verder moesten de data zoodanig worden gekozen, dal als het ware een gesloten reisplan ontstond, hetgeen niet altijd even eenvoudig was, omdat bepaalde dagen voor sommige steden ongunstig moes ten worden geacht, met het oog op bijzondere In verband daarmee zijn aangehouden de 50- Jarige exporteur H. ae B. uit Rotterdam, de 42- Jarige A. de V., de 39-jarige T. V. L. beiden uit Delft, de 30-jarlge J. N. en de 40-jarige P. O., diende Alcmarla de overwinning wel. beiden uit Barendrecht, allen oud-controleur van de Aardappelcentrale en de 29-jarige koop man F. K. uit IJsselmonde. In beslag genomen is een partij van 240 mud ..bonken”, terwijl is komen vast te staan, dat 160 mud van deze aardappelen voor consumptie is verkocht. De Aardappelcentrale verstrekt aan hen, die consumptieaardappelen willen vervoeren, aldus vertelt „De Telegraaf”, een vervoervergunning tegen een gulden per honderd k.g. Er worden echter ook gratis vervoervergunningen verstrekt voor aardappelen, die boven de maat zijn, zoo genaamde „bonken”. Deze „bonken" worden echter omdat ze slechts voor export of als veevoeder mogen worden gebruikt onbruik baar gemaakt voor de consumptie, door ze tn stukken te snijden en met een vloeistof te be spuiten. De exporteur H. de B. uit Rotterdam Is met den IJsselmondschen koopman F. K. op het denkbeeld "gekomen, dat men de Aardappel centrale wel om den tuin zou kunnen lelden in den handel zou kunnen prengen. In een cafétje In Rotterdam hebben ze geconfereerd met de oud- controleurs van de Aardappelcentrale, De V. en L-, die hun toen raadden, dat De B. „bonken” zou koopen voorgevende, dat ze voor export bestemd waren. De B., die een door de Aard appelcentrale erkend exporteur is, heeft toen aan de oud-controleurs van de Aardappelcen- t£ale N. en G. als commissionnalrs opdracht ge geven „bonken" te koopen, die naar Portugal zouden worden uitgevoerd. De „commissionairs" hebben toen 500 mud „bonken” gekocht op het bijkantoor van de Aardappelcentrale te Oud- Belerland, waar ze voor de „export-aardappelen” omdat hun opdrachtgever een erkend exporteur «as een gratis vervoerblljet kregen. Van Oud-Belerland is men met de partij aardappelen naar Rotterdam gereden, waar men zich aan den meldingspost meldde. Deze mel ding was noodzakelijk om een vervoervergun ning binnen den kring Rotterdam te krijgen. Aan den post zelde men, dat de aardappelen naar de IJselbanen zouden worden gebracht. Na door Rotterdam gereden te hebben, heeft men de stad weer heimelijk verlaten en de aardappelen bij den koopman K. te IJsselmonde opgeslagen. Vennep. In den auto zat behalve de chauffeur de familie K. uit Nleuw-Vennep, bestaande uit man, vrouw en twee kinderen. Toen de chauffeur, boven aan den Ringdijk gekomen, de bocht wilde nemen, raakte stuurinrichting defect. Tot ontzetting van vele getuigen reed de auto pardoes in de ter plaatse zeer diepe Ringvaart en ging kopje on der. OnmlddelliJk schoten van alle kanten hulp vaardige menschen toe. Eenlgen van hen be dachten zich geen oogenbllk, gingen te water en wisten alle vijf Inzittenden uit den auto te be vrijden en hen van den verdrinkingsdood te redden. Alleen met den chauffeur v. d. G. had men eenlge moeite, daar deze eerst niet los ko men kan. De drenkelingen werden daarna naar overgebracht. Allen maken het goed. Tweeden Paaschdag Is aan den Ringdijk te Haarlemmermeer In de buurtschap Burgerveen een auto-ongeluk gebeurd, dat nog bijzonder goed is afgeloopen. Te ongeveer half drie kwam een verhuurauto Van garage R. te Nleuw-Vennep. bestuurd door den chauffeur v. d. G„ uit da richting Nieuw-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 11