Mevr. Theo Mann-Bouwmeester 84 De „Wiener Sangerknaben jaar. De loonen de Zaan verlaagd aan Zoekt gij betrouwbaar Personeel Plaats dan een „Omroeper” 75.000 gezinnen. De voetbalwedstrijd Zwaluwen-Stoke City voor DWINGT NOODZAAK HIERTOE? UIT 'N TOONEELLEVEN fee Loonen en pryzen Zaanland in nood De algemeene toestand Indrukwekkende fabrieken ttaan lang» de Zaan, maar iif werken met verliet I Bij de 84-jarige mevrouw Theo Mann Bouwmeester DE KUNSTENARESSE VERTELT DONDERDAG 19 APRIL 1934 De Zaansche industrieelen willen, al* het maar even mogelijk is, de bedryven in gang houden Kan een loonsverlaging gedragen worden? -o De bedrijvigheid verdwenen re ve on ge vo Mevrouw Theo Menn - Bouwmeest< mi rei stadion Kal 'orden gekort. In totaal thans vierde Woensdag haar 84sten v< De voetbalwedstrijd Zwaluwen Stoke City in het verlicht) te Amsterdam. Een kijkje tijdens de match deze 192* gen nlei Schoen», pooteon. - Ewn d.g.l.jk. k.rtflk.ld la U« .kom.' Wr Wtamr Sangerknaben, die riek Ie den Haag beat «huis vro« We ▼OOI epp< wen Grit nu spet von J levij schc een den bU< wu me spe om levi de op ee op On voi do te me ni k( tl pl taat in d wort ken De I sprei staai Uit Hooj tekst seld aingi dus -spel Die Uit t Dit 1 kelUk Mek mu 1 De krent toen ruim door »an eelen Span spel andei beeld Steles Aai Wsgei •sa s heeft, de geest geblevenonaangetast, flonkerend en van een verbluffende paraatheid. Haar woning staat bij het centrum der hoofd - stad, op tien minuten afstand van het huis, waarin zij haar schoonste uren gevierd heeft: de Stadsschouwburg Het zal «rel geen toeval geweest zijn, dat juist dAAr In het uitge strekte Amsterdam is immers zoovéél plaats! haar „home" moet staan. Maar ook op andere dan deze uiterlijke wijze is het contact met het tooneel blijven bestaan. Bij belangrijke pre mières mist men Theo Mann maar zelden op (na 100 KG. Cacaopoeder. In 1914 gem. c.a. 1, ƒ0 22—ƒ0 2C per K.G. directe kostenvermindering, door loslatlng van den gouden standaard of andere valuta-expe- rimenten in Nederland Is dat niet het geva. geweest met het gevolg dat de winstmarge der industrieën in een verliesmarge is omge zet. FOTOREPORTAG Mevrouw Theo Mann Bouwmeester, we heb ben het gemomeroerd gisteren, viert gisteren en heden haar 8*sten jaardag Want volgens haar getuigenis is steeds op den 18e*i April haar Het jongenskoor .Die Wiener S&ngerknaben', dat Woensdagavond in het Concertgebouw te Amsterdam een uitvoering gaf, bij aankomst te den Haag Hebben we dus betoogd dat loonsverlaging en kostenvermindering noodzakelijk zijn, wil het industriecentrum aan de Zaan niet ten onder gaan, tenslotte willen we nog de vraag onder oogen zien of een loonsverlaging door de ar beiders gedragen kan worden. Die vraag zal direct In ontkennenden zin worden beantwoord, wanneer alleen gerekend wordt met den behoeftenfactor van dit oogen blik. Maar wanneer men in aarunerkmg neemt dat de kosten van het levensonderhoud ondanks alle regeeringsmaatregelen, die het leven duur houden, sterk gedaald zijn sedert 1929, blijkt dat deze loonsverlaging het levenspeil der ar beiders niet beneden dat van vijf Jaar terug zal neerdrukken. Maar van bedrijvigheid aan de fabrieken is geen sprake meer. De fabrieksterreinen liggen vol onverkoopbare voorraden. Er heerscht werkloosheid aan de Zaan. In bet district van de arbeidsbeurs te Zaan dam waren eind Januari j.l. 9213 werkloozen ingeschreven, waarvan er 1837 te Zaandam, 700 te Wormerveer wonen Van de eens zoo bloeiende rUstlndustrte zijn er nog twee fabrieken die werken en dan nog maar gedurende een gedeelte van oe week Drie fabrieken zijn geheel gesloten. De moeilijkheden zijn te wijten aan twee oorzaken. Ten eerste de handelspolitieke be lemmeringen. die men onsen export in den weg legt en ten tweede dat de productiekos ten in vergelijking met het buitenland op een veel te hoog peil gebleven zijn. Het buitenland profiteerde van een sterker jaardag in den hulselijken kring gevierd, maar cp het stadhuis te Zutphen staat de 19de als geboortedatum aangegeven. Nog kort geleden heeft zij in aller harten geleefd, toen zij haar eere-ring afstond aan Else Mauhs. Een collega, de heer Hans P. van den Aard weg, heeft haar bezocht en vertelt hiervan in het volgende artikel De tnomphale alscheidstournée van de groot ste tragédienne, die Neerland ooit gehad heeft, ligt alweer verscheidene jaren achter ons. Ik herinner mij nog hoe mevrouw Mann- Bouwmeester die heden haar 84sten verjaar dag viert mij destijds verklaarde, dat baar besluit om de planken vaarwel te zeggen, geens zins voortsproot uit overwegingen van mate- rleelen of llchamelljken aard, maar louter en alleen een logisch gevolg was van het onafwis- bare besef, dat voor haar „het oogenblik van gaan” was aangebroken. Zij moet van deze wijs heid die haar gevoerd heeft tot een vrijwil lige abdicatie van het tooneel. dat toch geheel het leven lang voor haar dè wereld was wel diep doordrongen geweest zijn, want in- dlen de hunkering-naar-het-applaus sterker geweest ware dan de stem, die tot vertrekken maande dan zou deze merkwaardige vrouw, die met het voortschrijden der jaren maar een minimum aan vitaliteit en niets aan levenslust Ingeboet heeft, wellicht nog tot op den hul digen dag met succes voor het voetlicht gestaan hebben. Ik ben mevrouw Manns moedige be slissing om op een gegeven moment rollen en roem den rug toe te keeren. steeds blijven be schouwen als één der hoogtepunten uit haar artistieke carrière. Partlr c’est mourrir un peu; zd. die zoo tallooze karakters gestalte verleend heeft, zal de waarheid hiervan misschien beter en schrijnender dan wie onzer ook ondergaan hebben Van het verleden zal ik U niet verhalen, het zou Immers niet anders worden dan een noo- deloos herhalen van datgene wat reeds zoovele malen gezegd en geschreven werd. Mijn bedoe ling is slechts U te vertellen uit de Amsterdam- sche woning, waar de eertijds Nederlandsche ..divine” haar dagen als ambteloos, maar stellig niet ongeïnteresseerd, burgeres doorbrengt Wie de Zaanstreek eenige jaren terug be zocht, kreeg een beeld van bloeiende industrieën, van opgewekte bedrijvigheid. Vóór 1930 was et aan de Zaan geen werkloosheid. Integendeel, steeds meer menschen kondefi arbeid en brood vinden in de tallooze fabrieksbedrij ven De Zaanstreek was in bloei. Er wird goed geld verdiend. Er werd veel gebouwd. Het uiter- Ijjk aanzien van dit deel van Noord-Holland werd als ware geheel vernieuwd. Wanneer men evenwel thans langs de boor den van de Zaan trekt, constateert men een volledige verandering. Zeker, de ulterlUke tee ltenen van welvaart zijn gebleken. Wat nieuw gebouwd werd, veroudert in zoo korten tod niet. Eigenaardig is de tegengestelde beweging van loonen en prijzen in de laatste tientallen jaren. Terwijl de loonen sedert 1914 tot het dubbele gestegen zijn, zijn de prijzen overal terugge- loopen; een gang van zaken die noodzakeljj» moet spaak loopen In 1914 stond men In de Zaan, in vergelijking met andere Industrle-centra In ons land met de loonen aan de spits. De weekloonen bedroe gen 1350 A 14. Diezelfde loonen beloopen nu van 25 tet 30, dus ongeveer het dubbele van 1914. Vóór den oorlog werd algemeen aan de Zaan 60 uur pet week gewerkt, thans maximaal 48 uur. Weliswaar is deze werktijdverkorting ge compenseerd door de rationalisatie, die de be drijven hebben ondergaan, maar toch blijft het feit bestaai,, dat de uurloonen ongeveer twee en half maal die van 1914 zijn. De prijzen der Zaansche producten zijn ech ter belangrijk lager dan de voor-oorlogsche. Een beknopt staatje van slechts enkele producten bewijst het overduidelijk: Rijst. In 1914 12.80 A f 13. in 1934 9.75 A 10 per 100 KG. Havermout. In 191* 14 A 14.50, thans (ver minderd met omzetbelasting en monopoliereohti A ƒ9 per ’00 K G. Gort. In 1914 de goedkoopste soort c.a. 10. thans <na aftrek monopolierecht) ƒ6.75 per De Zaansche Industrieelen willen, als het maar even mogelijk is, de bedrijnen in gang houden en zij zijn daartoe tot velerlei offers bereid geweest. De andere belanghebbenden, de arbeiders, zullen evenwel thans ook mede moeten gaan werken door bewilliging In loonsverlaging, wil sluiting der fabrieken niet het gevolg zjjn. gekleed in een grijzen bontmantel en met fa milie en vrienden in geanimeerd gesprek, tel kens naai alle kanten groetend en knikkend Bij haar „adieu” destijds heeft zij van het too neel af het publiek verzocht: „Wanneer U mij later op straat eens tegenkomt, groet mij dan even; het zal mij zoon pleister doen, want ik weet dan. dat U mij niet vergeet.” Deze kinder - HJk-oprechte uit het hart -gewelde, bede waarop een uitverkochte schouwburgzaal met een daverend applaus reageerde, maar waarin weinigen toen misschien de angst voor het na derend alleen-zijn beluisterd hebben is ten volle verhoord. Maarzij was niet noodig geweest, want ook zonder dat verzoek dat toch bij de meeaten in de vlucht van het leven alweer lang uit de herinnering verwaaid zal zijn zou men blijk van herkennen gegeven hebben Ook haar Interieur hier do ml neer en licht en helle tinten, en de ranke teer-gekleurde meu belen vormen een ietwat typisch contrast met de eerbiedwaardigheid der oude dame, die met voorzichtige pasjes, een beetje schuivelend rond gaat spreekt van tooneel en een roemrijk verleden. „Kijk, vertelde mevrouw Mann mfj. toen ik haar bezocht, deze stoel, waarop ik zit, is over trokken met het opperkleed van Badeloch; en liefkoozend streek zij, pelnzend-gllmlachend. een oogenblik over het, al wat verschoten, weef sel. En om die sofa, daar In den hoek, is één der gewaden van Fedora gespannen „Het Antoon-van-Welle-hoekje, zei ze, zich omdraaiend, en haar blik gleed langs levens- groote beeltenissen. Er waren er vele: uit de periode van opgang, uit het glanstijdperk, en uit de jaren toen de „thuisreis” reeds aangevan gen was. En boven de eigen pelntures uit: een klein, fijn-bewerkt portretje van Sara Bernardt, omkransd door gedroogde bloempjes, geplukt op haar graf. „HAAr heb ik mij m’n geheele le vel, tot voorbeeld gesteld!” En via veel herinneringen, van reeds verre en van nog dichtbij, kwamen wU tot het heden. Mevrouw Mann’s eertijds zoo energieke en pene trante geluld dat glashelder placht te blij ven tot op de verwjjderdste stoelen der hoogste rangen heeft in de laatste jaren. óók mis schien omdat de stimulans, die het luisterende publiek veroorzaakt, verdwenen is, een zacht en wat vibreerend timbre gekregen. BU deze mar kante tegenstelling dacht ik onwillekeurig aan het felle doordringende licht van een stralende zop in het zenith, eén licht, dat, naarmate de avond valt, tot kalmer en getemperd glanzen verstilt. „Och. vertelde mevrouw Mann, nu zal er toch zeker wel niemand meer aan twijfelen, dat ik Inderdaad nooit weer comedie zal spelen. Vroe ger heeft men soms gedacht, en gezegd: ze komt nog wel eens een keertje terug. Mijn afscheid had ik goed en degelijk overwogen, en ik heb In *t hoogtijd van haar glorie als begenadigd- ste en geliefdste koningin der planken heeft mevrouw Mann de kroon met majesteit ge dragen en thans nu om haar de toejuichingen verstomd en de opgetogen oogen verdwenen zijn draagt zij den ouderdom met waardig heid. Zeker, zU verheugt zich in haar kracht, in het nog volledig bezit van haar belangstel- llng-voor-aUes, in haar magistrale geheugen, waarin ieder detail uit de rijke loopbaan be waard gebleven is. maar zij doet geen enkele poging om twintig of dertig jaar in den schijn terug te gaan. Eerlijk en wèlbewust gaat zij den grooten weg. Het rood-brulne haar, dat een ijftal Jaren geleden nog In de hoofdstad spreek- woordelijk was, is nu zilverwit geworden. Haar tred werd wat voorzichtiger, en bedachtzamer het vatten van haar handen; haar oogen zien en haar ooren hooren met wat meer inspan ning dan vroeger. Maar boven deze kleine en onontkoombare gebreken die de meeaten onzer reeds een kwart-eeuw bemerken is bij deze vrouw, die „den menscheUJken leeftijd” reeds met méér dan twaalf jaar overschreden Zooals men weet, is aan een vijftiental Zaan sche fabrieken loonsverlaging aangekondlgd, in dier voege dat op de loonen tweemaal 5 pet, beteekent maatregel terugbrenging van het sedert niet meer verlaagde minimumloon van 25 op ƒ2250. De confessioneele vakorganisaties legden zich bij deze loonsverlaging neer, de modernen stel den zich op het standpunt, dat loonsverlaging niet noodig ts en behielden zich het recht voor, waar het mogelijk is, de personeelen tot ver zet aan te sporen. .De romantiek die heden ten dage vrij wel in ballingschap leeft is steeds één der factoren van een geslaagde tooneelspeelkunst geweest, en zU laat zich niet ongestraft uit haar domein verjagen. Op mijn leeftijd heb je zóó veel zien gaan enterugkomen, dat je lang zamerhand sceptisch tegenover alle nieuwighe den bent gaan staan. Er zijn grondwaarheden, die lijdelijk genegeerd kunnen worden, maar naar welke men vroeg of laat weer grijpen móét. Een heel simpel en alledaagsch voorval herinnerde mU daar nog aan. In een modehuis, dat ik kort geleden bezocht, hing een portret van Groetje Lobo uit 1912. ZU droeg lange rok, precies, zooals ze ook nu weer ge dragen worden. Zes jaar geleden sou men nog om die kleedlng gelachen hebben nu vindt men het alweer gewoon. Heusch: on revient toujour A ses premiers amours! En zoo sUn er duizenden dingen in het bestaan. Als je rn^tr lang genoeg tUd krijgt om ze te beleven WU spraken nog verder. Over de gestrande „KonlnklUke Vereenlging”, en bruusk, met de oude volle veerkracht, klonk het: die had men coute que ooute moeten vasthouden! Vaak hoorde ik gedurende ons gesprek haar zeggenOp mUn jarenJa waarlük, «v draagt haar ouderdom met sympathieke en ver overende eerlUkheld. ZU is in den gevorderden avond van het leven, en poogt niet met ku°" 'ttg-geconstrueerde middelen nog aan den mid dag te doen gelooven. dan ook nimmer de gedachte gehad, dat ik te vróég heenging.... te vróég, bet klinkt haast wat vreemd voor iemand, die 84 is.... Néén, spUt heb ik nimmer gehad. En bovendien: «rat kan ik nu. op een afstand, uit een andere we reld zou ik bjjna zeggen, de dingen duldelUker zien en beoordeelen. Laat ik U echter dit zeg gen: van de tegenwoordige tooneelstukken be grijp ik niet zoo héél veel. De meesten. die ik in de laatste paar jaar gezien heb, maakten op haar plaats In de stalles. GewoonlUk ziet men, mij den Indruk van een wetenschappelijk be- bU het binnentreden, haar al staan in den hall, véél beter Haghlart- of tijd schriftartikel gehouden had kunnen worden. Naar mijn meening verdrAAgt het tooneel een* dergelijke methode niet. De stukken van vroeger hadden intrige, lUn. spanning. De toeschou wers werden als het ware „meegenomen", en zU vroegen zich af: wat zal er nu gebeuren, hoe zal het afloopen? Het waren romannetjes” voor het voetlicht. Romannetjes met karakters, met menschen, die je al dan niet liefhebben kon, maar wier woorden en gedragingen toch te be grijpen waren, en geen kennis van Freudsche of andere theoriën vereischten. Maar ten slotte. ik ben ouderwetsch en kan het mis heb ben Maar gelóóven doe ik dat toch nog zoo grif niet. Het publiek wie kan het ontkennen? is in het algemeen afkeerig van het tooneel ge worden en dat is heusch niet alleen het ge volg van een minder financieel draagvermogen, want andere ontpsarmlngsgelegenheden. voetbal en de Zesdaagsche bijvoorbeeld, floreeren wél terwUl er in vroegere tijden toch nog van een zekere „cultus” gesproken kon worden. Bepaalde menschen zag je altUd op him oude plaatsje in den schouwburg. Is dat nu nog zoo?” t 8 7 d k e: V d t< k sti zo< eei loe 'W De Betuwe is tengevolge van het zachte weer der laatste dagen in bloei gekomen. Lentebloesem bij Tiel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 4