Luchtverbinding met Indië BLUE BAND 30 VOORDEEL reden tot optimisme van 1 *r- y hebben’ ,Uw Huishoudboekje kan er slechts VRIJDAG 27 APRIL 1934 Bloeiende boomgaarden 1 In gewqzigden worm? f VERSCH REKAIMD F Door een Een voordeelig zaakje HET PRAEDICAAT „R.K.” Voor Economische Instellingen CRISIS-RUNDVEECENTRALE Ingevolge de Invaliditeitswet den heer Hardeman OVERTREDING ARBEIDSWET PRINCIPIEELE BESLISSING Stuurlieden-examen BOVENTALLIGE KALVEREN Jacht op autodieven te Rotterdam LUIT.-GEN. SEYFFART 'IB cents „vriend” beroofd Een achtervolging met hindernissen tallooze Nederlandsche ondervonden» Treedt ook de heer Van Zwanen berg af? Prinses Juliana zal de opening verrichten Heeft de Tarwe wet verandering noodig? Loonvoorstellen werkgevers verworpen Inperking van den reistijd POPPENTENTOONSTELLING TE DEN HAAG PERSOONLIJK CONTACT MET INDIË ACTIE IN HET DAMES- KLEEDINGBEDRIJF LUILAK-VIERING TE ZAANDAM TERUGBETALING VAN DE INKOOPSOMMEN Zyn afscheidsreceptie druk bezocht zegt het BLUE BAND-meisje Zondag a.s. zal de Betuwe op haar mooist zijn Mussolini is de K.L.M. welgezind Onprettig ontwaken van een Ne derlander te Antwerpen uit een verdooving JOODSCHE VLUCHTELINGEN UIT DUITSCHLAND Drukke luchtverbinding 'i pondspakje Want hoeveel belang Blue Band ook in de keuken is, hoeveel het ook bijdraagt tot het welslagen van een maaltijd, op het huishoud boekje is Blue Band slechts een bescheiden post Blue Band combineert kwaliteit met voordeel huisvrouwen hebben de waarheid hiervan reeds De reis van Directeur Plesman heeft goede verwachtingen over het ge bruik van den dienst Een dagelüksche dienst naar het Verre Oosten? f en ▼an een De heer Plesman, directeur der KLJI. Rünbandük nut «wen» FBBH4G rvuuml EK BOrwi van Wan. to nmaiuMMi DEN HAAG Geslaagd voor Sen stuurman gr. stoomvaart: R. Zalenstein, F. Th. Zurhake en A. Schell. woorden gehad, die had geweigerd Rüksveldwachter Naar wij vernemen, aal H. K. H. Prinses Ju liana als beschermvrouwe van het Comité voor de Poppententoonstelling ten bate van de tu- berculose-bestrüding in Nederland en Ned -Ooet- Indlë de openingsplechtigheid der tentoonstel ling op Dinsdag 8 Mei des avonds te half negen in de Gothlsche zaal te Den Haag bijwonen. De Minister van Sociale Zaken. Prof. Dr. 81o- temaker de Bruine, zal daar het woord voe ren, waarna de tentoonstelling door de Prinses zal worden geopend. Luilak, slaapzak Laat opgestaan. Je kunt wel weer naar bed toe gaan. Over de luchtverbinding met Australië had de heer Plesman een onderhoud met den AustralUchen Minister Laytoo. Tot ecnig de finitief resultaat is men niet gekomen. In Indië deed de luchtvaartdienst zijn best om bij de luchtrace, waarbij waarschijnlijk ver schillende Indische vliegvelden zullen worden aangedaan, een goed figuur te maken. Langs de geheele route heeft men bij den beer Plesman geïnformeerd, of de KLM. aal deelnemen aan de luchtrace Londen-Melboume( Overal was men van meenlng, dat de KIM de beste kansen maakte. De groote moeilijkheid waren nog altijd de ge Irimi Krielen, want, deelneyning bleef een kost- bare geschiedenis. „Maar” verklaarde de heer Plesman .we hopen mee te doen en we doen ons best de onkosten zooveel mogelük te dekken." In de bladen heeft een bericht de ronde ge daan over een arrest van den Hoogen Raad Inzake een proces v»n de gemeente Den Haag tegen de RUksverzekeringsbank over de terug betaling van de inkoopsommen ingevolge de Invaliditeitswet over de Jaren 1919 tot 1923. Onze aandacht wordt er op gevestigd dat het hier principieel geen nieuwe zaak betreft, maar dat die reeds in 1939 is uitgemaakt, toen een vordering van de RUksverzekeringsbank betref fende betaling van Inkoopsommen door de ge meente Zwolle, is afgewezen. Het huidige arrest, dat medio Maart j.l. is uit gesproken. is een uitvloeisel daarvan en letter lijk gelijk aan dat van 1929. t eiachte. Bergmann. Den Bosch, betoogde, dat een boer, die zelf tar wemeel B in voorraad mag hebben, dit ook vrij bij een ander kan neerleggen. Pleiter sou het jammer vinden als door eventueele veroordee- llng het zoo economische systeem der boeren sou te niet worden gedaan. De kantonrechter velde vervolgens een vrij sprekend vonnis en deelde den bakkers nog mede, dat de opbrengst der in beslag genomen en inmiddels reeds verkochte meelvoorraden ben teruggegeven zal worden. Tal van mogelijkheden begon ook het pu bliek in de Indlë-lün te zien, waarvan de heer Hesman eenlge voorbeelden gaf. Te Bushir bad hjj o-a. den dlrecteur-generaal van P. T. T„ jr. Damme en echtgenoote ontmoet, die .even" naar Indië gingen om een zieke dochter te be zoeken. In Indië self bad men hem gevraagd, of er geen vacan tie-tarieven ingevoerd kon den worden, waardoor in Nederland studeeren- de kinderen tijdens hun vacantles zouden kun nen overkomen. Wie weet, zei de heer Plesman, of daar niet te zijner tijd toe overgegaan kan worden, vooral als het materiaal eenmaal is uitgebreid. Zakenconferenties, die anders niet gehouden kunnen worden, zijn door de tucht- verbindlng mogelijk. Binnenkort zal men. In dien men over zeer weinig tijd beschikt, elkaar tegemoet kunnen reizen bijv, tot Jodhpur, dat, sla de nieuwe dienst in werking is, slechts drie dagen van Amsterdam verwijderd ia en waar de outillage zich zeer goed en comfortabel voor bet houden van een conferentie leent, zoodat beide partijen in een week ttfds weer thuis zouden kunnen zün. In Britsch-Indlë. waar een vacantie van zestig dagen usance is en men vroeger dan maar in Indië bleef, maakt men sea druk gebruik van de luchtverbinding om dat bet nu de moeite waard wordt, de vacantie in'Europa door te brengen, zoodat bet vervoer haast niet te verwerken ia. dat een tram tusschen hem en den anderen auto was komen rijden, haastig voor de tram langs de Maurltsstraat ingeschoten. Men lette echter zoo zeer op hetgeen de andere auto zou doen, dat men niet merkte, dat de auto heele- maal links van den weg kwam te rijden. Daar reed juist een jongen uit Schiedam op zijn fiets. Het gevolg was, dat hij werd aangereden. Hij kreeg eenlge schaafwonden en is in het zieken huis aan den Coolslngel behandeld. Dadelijk na de aanrijding hebben de twee dieven den gesto len auto verlaten en zü hebben het hazenpad ge kozen Dit wekte den argwaan van de gebroe ders 8., die getuigen waren geweest van de aan rijding en die het nogal verdacht vonden, dat men den auto zoo maar onbeheerd liet staan. Zü zetten daarom de beide vluchtelingen na. Deze renden via de Kruiskade den Westerslngel op. Eén van hen. de 17-jarige slager L. F. D.. holde het grasveld op en sprong pardoes in het slngelwater. waar hU aan den kant, tusschen het riet, op zijn hurken ging zitten, zoodat net zijn hoofd nog boven water kwam. De andere, de 30- Jarlge F. M werd wat verderop gegrepen. HU is naar den politiepost aan het Kruisplein gebracht. In dien tusschentüd was de politie gewaarschuwd en men trok op zoek naar D„ die men weldra in zün kille schuilplaats ontdekte. Ook hü is naar den politiepost overgebracht. Voorts heeft de po litie nog een zwager van een van de jongeman nen aangehouden. Deze is echter later weer op vrUe voeten gelaten. In het polltieposthuis zijn de arrestanten geweldig te keer gegaan. Zü heb ben een en ander van den inventaris vernield, waarbij M. zich niet ernstig heeft gewond. Ten slotte zUn M en D. overgebracht naar het po litiebureau aan de Groote Paauwensteeg, waar zU zün opgesloten. De gestolen auto is aan den eigenaar, iemand uit Strijen, teruggegeven. Het is een heel oud gebruik in de Zaanstreek, dat op den Zaterdag voor Plnksteren de jeugd voor dag en dauw opstaat en dan door de straten trekt om de langslapers uit de veeren te roepen, hen te bestraffen en aan de kaak te stellen. Vroeger deed men dat door bossen brandnetels aan de deurknoppen te binden en met luider kele te zingen: Woensdag is te Antwerpen de Nederlander de heer Lion Zadick. die sinds eenlgen UJd In een hotel In de Slmonsstraat aldaar verblUi houdt, beroofd. De heer Z. was in kennis gekomen met den 38-Jarigen Rus M. B. uit Hamburg, met wien hü vrlendschappelUke betrekkingen had aange knoopt. Woensdagavond had genoemde B. wederom een bezoek bij hem gebracht en hem bü die ge legenheid eenlge lekkernijen aangeboden. Toen de heer Z. deze opgegeten had. was hü in slaap gevallen en toen hü eenlgen tüd later ontwaak te, bemerkte hU tot zijn groote ontsteltenis dat zjjn „vriend" verdwenen was en hij tevens twee portefeuilles. Inhoudende dertig duizend gul den en seven A acht duizend Belgische francs vermiste. De politie, van het geval in kennis gesteld, beeft direct de noodige maatregelen getroffen om den Rus op te sporen. Eigenlfik seide de heer Plesman. en het bewijst, boe vanzelfsprekend hij allerlei dingen Is gaan vinden, die een tiental jaren geleden nog onoverkomelüke moeilijkheden scnenen te bieden is het verbluffend eenvoudig, wat er Voor een luchtlün noodig is. De grond-organlsatle wordt hoe langer hoe beter. De vliegvelden langs de route eveneens. Rangoon gaat uitbreiden. Singapore krijgt een groot-burger-vllegveld. Dell vraagt de Ujn terug naar Medan, wat waarschünlük mogeljjk wordt als met de snellere vluchten de route gewüzlgd Wordt. De K.M.I.LM. maakt in Indië veel betere ■aken dan verleden Jaar. Ook hier beeft men echter snellere en ultgebreldere diensten noodig. Ben moeilUkheid is, dat bet gouvernement niet soo ruim in de middelen zit voor den aan leg van vliegvelden, maar als men ziet, wat er in de laatste jaren voor de wegen gedaan is. dan mag men hopen, dat ook de luchtwegen niet verwaarloosd zullen worden. Er gebeuren in het Oosten belangrüke dingen en ce ver anderingen geschieden er zeer snel. Japan beeft in een oogwenk de heele markt veroverd en ook Australië en China ontwikkelen zich snel. Als ai die landen aanstonds een groote lucht vaart hebben, waar zullen wü dan zün en zul len we bet evenwicht kunnen herstellen? Reeds thans te het zaak, te zorgen, dat bet evenwicht gehandhaafd blijft. Ook de Imperia! Airways en de Air-France maken op hun Indië-Ujnen goede zaken, maar Wat in dc K.L.M.-toestellen altUd ten zeerste gewaardeerd wordt zün de gemakkelüke. com fortabele stoelen. De Australische regeerlng soo verklaarde »an een Ujn naar Australië voor ons wel loo- ■end zal zijn. Of er eenlg verband bestial tus- Enkele mooie routes: 1. Van ar. nieuwe verkeersbrug te Waarden burg over den Waalbandjjk langs het schilder achtige NeerUnen en Opijnen met een zeldzaam mooi riviergezicht, langs Varik en Ophemert naar Tiel. 3. Van Tiel over den Waaldijk langs Echteld. IJzendoom. Ochten, Dodewaard en Hlen naar Andelst. 3. Van Opheusden over Kesteren naar Llen- den, verder langs den RjjndUk of wel binnen door over Ingen. Eek en Wiel naar Maurlk en vandaar naar Tiel. 4. Van Culemborg of Beuslchem over Buren naar Tiel. 5. Van Elden langs den RandwUk. 8. De wegen om Tiel, langs Drumpt. Kerk- Avezaath, Zoelen en de Groote Brug. In aansultlng bU vorgie publicatie» van de crlsls-rundveecentrale omtrent vergunning tot het aanhouden van boventallige vaarskalveren uit erkende meerwaardige veestapels dlene nog het volgende: Ter verkrijging van een Identiteitsbewijs voor kalveren, aan te houden boven het toegewezen aantal, te het noodig, dat de toegewezen kal veren ook voldoen aan de eischen, betreffende afstamming, gesteld voor boventallige kalveren. Verder dat alle kalveren uit. den betreffenden veestapel zUn geboren. Indien een eigenaar van een erkenden meerwaardlgen veestapel dus kal veren aankoopt, waardoor hU komt boven het aantal, hetwelk hem In eerste Instantie is toe bedeeld, beeft hu hiermede het recht verloren, gebruik te maken van de regelingen voor meer- waardlge veestapete. Jongh, een deputatie van het bureau der ves ting Holland, bestaande uit den majoor van den Gen. Staf Schmidt, den kapitein van den Gen. Staf Van der Kroon, een deputatie van het Com mando der le divisie, bestaande uit Gen. Maj Van Andel, lult. kol. Van Santen, de kapitein van den Gen. Staf Van Hllten. de heer de Blocq van Kuffeler, dir. gen. der Zuiderzeewerken, ka pitein lult.-ter-zee Buenlnck, kolonel Kappelhof, inspect, der Kon. Marechaussee, majoor Dtnge- manse. namens den Inspecteur van den VrUw. Landstorm, een deputatie uit het hoofdkwar tier van het veldleger, bestaande uit den ma joor van den Gen. Staf. Baron van Voorst tot Voorst, den kapitein Reeser en den kapitein Nierstrasz. In de laatste jaren te dit volksgebruik ontaard, zoo schrUft men ons uit Zaandam. Al dagen lang verzamelde de jeugd, zooveel ze maar kan. ledige blikken bussen of andere voor werpen, die in staat zUn op buitengewone schaal leven te verwekken. Deze dingen werden dan tot groote slepen bU elkaar gebonden, waarmee men dan zegevierend door de straten trok. Hoemeer lawaai dat maakte, hoe mooier. Dat zou nog te tolereeren zUn, maar hiervoor te de laatste jaren iets anders in de plaats ge komen. In plaats van het verzamelen van lawaai ver wekkende voorwerpen, heeft men alles bU elkaar gezocht wat brandbaar te: papier, krullen hout enz. Hiervan worden brandstapels opgericht, die in het vroege ochtenduur, soms terwijl het nog nacht te. aangestoken worden, zoodat de vlam men hoog oplaaien. Dit te minder onschuldig, want de jeugd breekt er zich het hoofd niet over of men zoo’n vuurtje bü een huls of een schuur stookt. De politie heeft dan ook op den luilakmorgen handen vol werk en kan niet voorkomen om dat ze toch niet overal te gefijk kan zUn dat er sotns heel wat kwaad gesticht wordt. Men wil nu trachten van overheidswege door krachtig en beleidvol optreden de zaak in be tere banen te lelden. De luilak zelf wil men behouden uit historisch oogpunt, maar niet in dezen vorm. Reeds heeft te Zaandam een samenspreking plaats gehad van de besturen der speeltulnver- eenigingen en andere organisaties. Het gemeentebestuur heeft zich tot de onder wijzers gewend om hun medewerking te willen verleenen. *t Voornaamste Ujkt ons echter dat de ouders hun Invloed op de kinderen laten gelden. Het probleem lUkt ons niet zoo gemakkelük op te lossen; de jongens loopen niet graag in de rü Maar iets zal er toch moeten gebeuren. Zoo- als het de laatste jaren is gegaan, kan het niet langer. per De Ned. RK Middenstandsbond verzoekt ons te melden: Al te vaak was het in den laatsten tijd ge bruikelijk om voor instellingen en onderne mingen van zuiver economlschen aard het prae- dlcaat .JIK.” te voeren. Meerdere bezwaren en moetlUkheden, in de pracftjk daaruit voort vloeiend. deden het hoofdbestuur van den Ned. R. K. Middenstandsbond bealuiten zich tot het Hoogwaardig Episcopaat te wenden met het verzoek te willen bepalen, dat het praedicaat .Jt. K.” door instellingen van economlschen aard niet meer zou mogen worden gebezigd. De gronden voor dit verzoek waren voor ge noemd bestuur niet in de eerste plaats gelegen In het feit dat bet voor de katholieke saste, als regel, nadeellg te. wanneer zoogenaamde „R K.” ondernemingen of instellingen in deconfiture geraken. In den laatsten tUd te echter bet voe ren van dit praedicaat, sooate dit met name bü coöperaties vaak geschiedt, aanleiding gewor den tot een overbrengen van mede uit de ertete- moeilükheden voortsprultende economische te genstellingen. binnen het terrein van de katho lieke gemeenschap zelve. Door een en ander worden daar de verhoudingen noodeloos en op onbehoorlüke wüze verscherpt en toegespitst. Het Hoofdbestuur van den N. R. K. M. mocht van het Hoogwaardig Episcopaat op zün ver zoek de beslissing ontvangen, dat voor nieuwe economische instellingen geen verlof meer zal worden verleend om het praedicaat .K K.” te voeren. Bestaande Instellingen zullen evenwel als te voren deze toevoeging mogen handhaven. sitter van den Volksraad, wordt vastgesteld. Overigens zal men natuurlük over en weer van de gelegenheid gebruik maken, die zaken te bespreken, die zich daarvoor leenen. Met de onderhandellngen met Japan houdt de reis van den heer Hardeman geen verband. Dit volgt reeds uit de omstandigheid, dat deze asuigelegenheld bulten het terrein valt, waarop de heer Hardeman aan het departement werk zaam te. Zooals men weet, te de heer Harde man hoofd van de tweede afdeeling (financiën, begrootlng, geldleeningen enz.). Donderdagavond te 8.30 uur te het Indlë- viiegtulg de -8nlp”, bestuurd door den piloot goer, op Schiphol gearriveerd, na des morgens te ongeveer half zes uit Athene te zün ver trokken, waarna nog slechte een korte tus- srhenlanding werd gemaakt te Rome en het diner werd gebruikt te Marseille. De prestatie: Athene—Amsterdam in één dag moge geen stidrasmhrid meer zün. zU bUjft toch nog al- tüd voldoende bet vermelden waard als staal tje van wat onze vliegers vermogen. Dat de belangstelling op Schiphol grooter was dan ge- woonljjk op dit reeds gevorderde uur, was ech ter mede te danken aan het feit, dat met de .Snip" directeur Plesman van de K. L. M. van zün dienstreis naar Indië terugkeerde. Nadat hü de wachtende familieleden en de aanwezige officials van de K. L. M., oa. de heeren Wurfbain en Martin, en verder oo< ir. Stephan van de Fokker-fsbrieken had begroet, wikte de beer Plesman on» gaarne eenlge in lichtingen geven omtrent de door hem op- gedane indrukken. „Iedereen begint in de Amsterdam—Batavia- Mn steeds meer plezier te krijgen", verklaarde de heer Plesman, „wat ook al weer blükt uit de massa koffers, die u in de douaneloods kunt teen. We zün met zes passagiers teruggekomen, sn soo was bet ook steeds onderweg. Het te sonde, dat de lün nog met soo weinig mate- zteal geëxploiteerd moet worden" Tegen verdere inperking van den retetüd be stond geen enkel beswaar De beer Plesman had bet nu weer aan den hjve ondervonden, dat de luchtrete absoluut niet vermoeiend te, selfs desen laatsten dag niet, nu men toch een heelen juk” bad gemaakt. De duur van de reis woedt nu per 1 Met al 1% dag, doch in de toekomst sal het see dagen moeten worden, wat gemakkelük kan. De verzorging in de vlieg tuigen was nu al uitmuntend en van de nieuwe aaiddeten, waarover men aanstonds sou be schikken. verwachtte de directeur der K. L. M. enorm veeL Bovendien hoopte hü, dat men binnenkort den kostprijs omlaag sou kunnen krügen. waardoor ook de tarieven konden dalen. Men deelt ons namens' de Samenwerkende Bonden in de Kleedlngindustrie mede: In de Woensdagavond gehouden vergadering met de peraoneelen van Hlrsch en Cie, Oebr. Gerzon, Bonneterie. Bijenkorf enz. zün de voor stellen tot verlaging van de loonen verworpen. De werkgevers zün heden met de verwerping hunner voorstellen in kennis gesteld, waarbij hun gelUktüdig is medegedeeld, dat Indien voor Donderdag 3 Mei as. geen overeenstemming zal zün verkregen, de arbeid met Ingang van dien datum zal worden onderbroken. schen deae bezorgdheid en de Brlteche ujn. die men tegen het einde van het jaar hoopt te gaan •xplotteeren.,.,1 In elk geval heeft men van Nederlandsche zijde nog geen enkel definitief Op de heenreis te de heer Plesman, zooals E fodertüd reeds gemeld werd, tUdens bet op onthoud te Rome, door Mussolini ontvangen. <Ue zich zeer waardeerend over de prestaties «er K. L M. ultUet en eraan toevoegde- „Dit ■ün geen ijdele woorden, maar dat mten ik Als U van Italië iets noodig hebt voos Uw Voor den kantonrechter te Delft heeft zich Woensdag een bakker uit Monster te verant- aan een inlichtingen te verstrekken omtrent zün werktüd, zulks in verband met een overtreding van de Arbeidswet. De verdachte gaf dit feit toe, en zei dat hü geen tüd ervoor had den veldwachter te woord te staan. De ambtenaar van het O. M. seide van mee nlng te zün, dat men ook verplicht te aan rüks- veldwachters de noodige inlichtingen te ver strekken omtrent Arbeldswetsovertredingen. Op het platteland heeft men niet overal voldoende ambtenaren der Inspectie, zoodat het goed te dat ook marechaussee en rüksveldwacht aan de handhaving der wet kunnen medewerken, en men dus verplicht te hen op vragen te antwoor den. Spr. etechte dan ook 10 boete subs 8 dagen hechtenis. De kantonrechter, jhr. mr. Lunslngh-Wlchers. zelde deze meenlng niet te deelen. In art. 79 der Arbeidswet wordt onder de opsporings ambtenaren niet de rüksveldwacht genoemd, zoodat geen verplichting tot antwoorden kan worden gevorderd. Mitsdien werd verdachte van rechtsvervolging ontslagen. Het was een eigenaardig zaakje dat Woens dag de kantonrechter te Delft te berechten kreeg. Eenlgen tüd geleden werd een boterhandelaar bekeurd, omdat zün product niet van het ver- etechte merk was voorzien. Het geval kwam voor den kantonrechter, en deze verooordeelde den boterhandelaar. waarbü de boter verbeurd werd verklaard. Zooals gewoonte te, werd van Rijkswege deze boter verkocht Maar de „klant" van Vrouwe Justitia over trad ook de wet, want hü verzuimde eveneens het vereischte merk aan te brengen. Een ambtenaar van de Zulvelcentrale consta teerde zulks, bekeurde den klant en.... nam de boter in beslag. Woensdag moest de kantonrechter dus op nieuw zün vonnis over de boter vellen. Maar, de verdachte bleek nog bekocht te zün ook, en was niets over zün leverancierster te spreken, want in den tüd van de eerste Inbeslagname en den verkoop der boter, was deze sterk ge worden en alzoo in waarde verminderd. Nadat eenige getuigen waren gehoord, vond de ambtenaar van het O. M. het ten laste ge legde niet volkomen bewezen; administratieve gebeurtenissen maakten, dat geen veroordeeling kon volgen. De verdachte vroeg toen zün geld terug, waarbü bleek, dat de boter opnieuw was ver kocht, hetgeen den verdachte aanleiding gaf op te merken, dat het zoo wel een voordeelig zaakje werd; een boter-handeltje en boeten er bü- De Kantonrechter bepaalde, dat de opbrengst van den tweeden verkoop aan den verdachte zou worden uitbetaald, die er evenwel minder van geworden is, omdat het product au minder opgebracht heeft dan bü de eerste verkooplng. Vrouwe Justitia bezit een handlgen handels- geest. Naar wü vernemen aal in den Raad van Be heer van het Hooge Commissariaat voor de Duitoche vluchtelingen, welke Raad op 3 Mej as te Londen aal büeenkomen, Nederland ver tegenwoordigd fün door prof. mr. J. P. A. Fran- oois, chef van de afdeeling Volkenbondasaken van het Departement van Bultenlandsche Za- Zooals m«n weet gaat de reis van den heer Hardeman, die minister Colün op zün reis naar Indië zou vergezellen, wel door. Hü zal één week langer wegblüven. dan minister Colün van plan was en dus drie weken in Indië zün. Het doel van deze reis is met den gouverneur- generaal en andere autoriteiten die zaken te be spreken. die beter mondeling dan schriftelük of telefonisch behandeld kunnen worden. De heer Hardeman is door den aard van zün functie en zün dagelüksche aanraking met' den minis ter volkomen op de hoogte van de inzichten van den minister-en kan dus zoo noodig uit eenzetten en toelichten. Anderzüds kan de In dische reegering hem inlichten over de zlens- wüze in Indië, ter voorlichting van den minis ter. Het persoonlüke contact, dat het doel was van de reis van den heer Colün, wordt dan toch indirect verkregen en beter dan door an dere communicatiemiddelen mogelük is. Het voornaamste onderwerp, dat behandeld zal worden is. volgens de „N. Rott. Crt.” de finandeele toestand. Zooals men weet, heeft juist omstreeks dezen tüd de zoogenaamde be- grootingsvergaderlng plaats, waarin het schema voor de begrootlng voor het volgende jaar in een vergadering van den Raad van Indië. voor gezeten door den landvoogd en bügewoond door de hoofden der departementen en den voor- Op de receptie, die de chef van den Generalen Staf, luitenant-generaal Beyffart, Donderdag middag gaf bü gelegenheid van zün afscheid verschenen o. m. de vice-admlraal De Graeff, chef van den Marinestaf, de heer Van Hengel, directeur van den Topografischen Dienst, het hoofdbestuur van de A.RK.O.. het hoofdbestuur van de Vereenlglng van Reserve-Offlcieren bü de Konlnklüke Landmacht, de gepensionneerde luitenanf-generaal W. Ph. Weber, de gep. gen.- majoor Van den Akker, gep. Gen.-majoor Ver schoor en de gep. generaals-majoor Vortsman en Croockewlt, een deputatie van de Inspectie der infanterie bestaande uit den generaal Reün- ders kapitein-adjudant De Vos, een deputatie van de Inspectie der Artillerie bestaande uit den generaal Van Rappard, Lult.-koL De Man en Lult. De Roo van Alderwerelt, een deputatie van het 3e Regt. Veldartillerie bestaande uit luit.- kol. Hasselman en kapitein Jhr. Bicklnghe. de burgemeester van Rotterdam, de hoofdaalmoeze nier. kolonel Noordman, de oud-hoofdaalmoese- nier Mgr. Evers, een deputatie uit het bestuur van de legercommlssie bestaande uit de heeren De Kanter en de gep. gen.-maj. De Josselin de Voor den strafrechter te ’s-Hertogenbosch stonden Woensdag een zestal bakkers terecht, gedagvaard wegens overtreding der Tarwewet. Deze wet verdeelt de soorten tarwemeel in A en B. E|p bakker» mogen voor hun klanten slechts brood bakken van tarwemeel A, dat meer eiwitten en vitaminen bevat dan tarwe meel B. Zü mogen dit laatste meel ook niet in voorraad hebben. De boeren, die zelf tarwe ver bouwen. mogen van het zelf gewonnen meel voor eigen gebruik brood bakken en kunnen dan ook meel B voorradig hebben. Op vele plaatsen laten de landbouwers het brood bak ken bü de beroepsbakkers en brengen hun dan het benoodigde meel. De kwestie was nu, of een bakker, wien M verboden is meel B voorradig te heblfen. om er zün gewone klanten van te bedienen, dit meel wel mag bewaren ten behoeve van de landbou wers. De controleur der Tarwewetten. A. de Vries uit Arnhem, die de bakkers bekeurd had. verklaarde, dat er op die manier reusachtig ge knoeid kan worden; hü had zelfs voorraden van 8000 kilo meel B bü bakkers aangetroffen; dat dit meel geheel voor de landbouwer» zelf verbakken werd, la weinig waarachünlük. De ambtenaar van het O. M. had bü den hoofdcontroleur der Tarwewetten, den heer Abrahams, inlichtingen gewonnen, waaruit bleek, dat het z.g toonbakken met tarwemeel B geoorloofd is. Spr. was van oordeel, dat de tarwewet op dit punt herziening noodig heeft, daar hier een zeer groote mogelükheld voor knoeierüen bestaat. Bij de tegenwoordige wet geving is het feit echter niet strafbaar, om welke reden de ambtenaar De verdediger, mr. Van „Wü zün met de Indië-vluchten op den goe den weg”, besloot de heer Plesman zun mede- deelingen. „en als we eenmaal sneller en meer materiaal hebben, zie ik een dienst van twee maal per week in het verschiet. Wanneer dan ook de Franschen en de Engelschen zoover ko men en men verstandig overleg met elkaar pleegt, behoort het in de toekomst niet toi de onmogelükheden, dat er eiken dag een vlieg tuig naar Indië vertrekt en dat er dus een dagelüksche luchtdienst van West-Europa naar bet Verre Oosten tot stand zal zün gekomen.” Het schünt. dat er groote wüzigingen op komst zün in de leiding van de Crisis-Rundvee- centrale. Na het bericht over het aftreden van den voorzitter der Crlsis-Rundveecentrale den beer Tromp van Holst, komt thans het zeer po sitieve gerucht, dat ook de heer 8. van Zwanen berg zün functie van directeur van dit lichaam vrll neerleggen, bericht het Volk. Hoewel een datum van aftreden nog niet werd genoemd, moet men toch met een heengaan van den heer Van Zwanenberg binnen afzienbaren tüd rekening houden. dienst, ben ik steeds gaarne bereid, dat te geven." Dit alles leidde ertoe, dat de heer Plesman Mussolini mededeelde, dat het in de becoellng der K. L. M. lag, per 1 Juni 1935 een cirecten dienst AmsterdamMilaan te openen. Natuurlük zou men daar eerder mee kun nen beginnen, maar de K.L.M. wenscht haar nieuwe diensten goed voor te bereiden, wat door Mussclinl hoogelük op prü» werd gesteld aangerien maar al te vaak diensten geopend worden, waarvan men achteraf met oe groot ste moélte de commercieele organisatie ter hunri moet nemen. De KM-AXJ. meldt: Was er vorigen Zondag nog slechte weinig te bespeuren van de bloeiende boomgaaraen, .Zon- dag a.s. zullen de Betuwsche boomgaarden hun bloesemweelde In volle pracht vertoon*, n. Ten einde een vlot verkeer te bevorderen en de automobilisten zooveel mogelük van de bloeiende vruchtboomen te doen genieten, vol gen hieronder enkele wenken en eenige van de mooiste routes. Rüdt steeds zooveel mogelük langs de dükeo OU ziet dan over de boomgaarden heen en krügt op deze wüze het mooiste uitzicht. Rüdt niet hard, hoogstens 30 K.M. per uur. Eerstens leenen de smalle kronkelende Betuw sche wegen zich niet voor snelverkeer en twee- dens hebt ge dan geen tüd om iets van al het moois in u op te nemen. Indien gü bü een moolen boomgaard züt aangekomen, stop dan een oogenblik en bezie den bloesem eens van dlchtbü- Indlen gü kunt, verzuimt dan niet de Betuwe nog eens te gaan zien op een achtermiddag en tracht dan met een laagstaande zon in den rug te rüden. Ge zult versteld staan van de büzoc- dere schoonheid die u wordt geopenbaard. Dinsdagavond hebben jongemannen op het parkeerterrein bü het postkantoor aan den Cool slngel te Rotterdam een luxe-auto gestolen, om er een toertje mee door de stad te maken. Van den Coolslngel reden zü de Kruiskade op, waar zü al dadelük een agent zagen, die hen beduidde te stoppen Zü reden nX zonder licht, hetgeen zü niet wisten ZU dachten, vertelt de ,J4. Rott. Crt", dat de politie al achter hun diefstal was gekomen en in plaats van te stoppen, reden zü zoo snel mogelük verder. Vlak achter hen reed een andere personenauto. De agent hield dezen auto aan en vroeg den bestuurder hem even mee te nemen, teneinde te trachten den anderen auto in te halen. Deze wagen had inmiddels eenl gen voorsprong gekregen en tusschen den ach tervolgden wagen en den achtervolgenden auto kwam juist een tram te rüden. Toen de bestuur der van den tweeden auto deze tram „kwüt" was, was hü ook den anderen auto kwüt. Aange zien men den auto niet meer zag. vroeg de agent aan den bestuurder van den achtervolgenden auto den Maurltaweg op te rüden. In het vuur de achtervolging, merkte deae bestuurder niet, dat van den anderen kant ook een auto kwam en beide wagens botsten tegen elkaar. De auto van den achtervolger werd licht be schadigd De andere auto is doorgereden en on bekend gebleven. Inmiddels was de achtervolgde auto, zoodra de bestuurder zag, dat hü achtervolgd werd en

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 9