Luchtverbinding met Indië
BLUE BAND
30
VOORDEEL
reden tot optimisme
van
1
*r-
y
hebben’
,Uw Huishoudboekje
kan er slechts
VRIJDAG 27 APRIL 1934
Bloeiende boomgaarden
1
In gewqzigden worm?
f
VERSCH REKAIMD
F
Door een
Een voordeelig zaakje
HET PRAEDICAAT „R.K.”
Voor Economische Instellingen
CRISIS-RUNDVEECENTRALE
Ingevolge de Invaliditeitswet
den heer Hardeman
OVERTREDING ARBEIDSWET
PRINCIPIEELE BESLISSING
Stuurlieden-examen
BOVENTALLIGE KALVEREN
Jacht op autodieven te Rotterdam
LUIT.-GEN. SEYFFART
'IB
cents
„vriend”
beroofd
Een achtervolging met
hindernissen
tallooze Nederlandsche
ondervonden»
Treedt ook de heer Van Zwanen
berg af?
Prinses Juliana zal de opening
verrichten
Heeft de Tarwe wet verandering
noodig?
Loonvoorstellen werkgevers
verworpen
Inperking van den
reistijd
POPPENTENTOONSTELLING
TE DEN HAAG
PERSOONLIJK CONTACT
MET INDIË
ACTIE IN HET DAMES-
KLEEDINGBEDRIJF
LUILAK-VIERING TE
ZAANDAM
TERUGBETALING VAN DE
INKOOPSOMMEN
Zyn afscheidsreceptie druk
bezocht
zegt het
BLUE BAND-meisje
Zondag a.s. zal de Betuwe op haar
mooist zijn
Mussolini is de K.L.M.
welgezind
Onprettig ontwaken van een Ne
derlander te Antwerpen uit
een verdooving
JOODSCHE VLUCHTELINGEN
UIT DUITSCHLAND
Drukke luchtverbinding
'i pondspakje
Want hoeveel belang Blue Band ook in de keuken is, hoeveel
het ook bijdraagt tot het welslagen van een maaltijd, op het huishoud
boekje is Blue Band slechts een bescheiden post
Blue Band combineert kwaliteit met voordeel
huisvrouwen hebben de waarheid hiervan reeds
De reis van
Directeur Plesman heeft goede
verwachtingen over het ge
bruik van den dienst
Een dagelüksche dienst naar
het Verre Oosten?
f
en
▼an een
De heer Plesman, directeur der KLJI.
Rünbandük
nut
«wen»
FBBH4G
rvuuml
EK
BOrwi
van
Wan.
to
nmaiuMMi
DEN HAAG Geslaagd voor Sen stuurman gr.
stoomvaart: R. Zalenstein, F. Th. Zurhake en
A. Schell.
woorden gehad, die had geweigerd
Rüksveldwachter
Naar wij vernemen, aal H. K. H. Prinses Ju
liana als beschermvrouwe van het Comité voor
de Poppententoonstelling ten bate van de tu-
berculose-bestrüding in Nederland en Ned -Ooet-
Indlë de openingsplechtigheid der tentoonstel
ling op Dinsdag 8 Mei des avonds te half negen
in de Gothlsche zaal te Den Haag bijwonen.
De Minister van Sociale Zaken. Prof. Dr. 81o-
temaker de Bruine, zal daar het woord voe
ren, waarna de tentoonstelling door de Prinses
zal worden geopend.
Luilak, slaapzak
Laat opgestaan.
Je kunt wel weer naar bed toe gaan.
Over de luchtverbinding met Australië had
de heer Plesman een onderhoud met den
AustralUchen Minister Laytoo. Tot ecnig de
finitief resultaat is men niet gekomen.
In Indië deed de luchtvaartdienst zijn best
om bij de luchtrace, waarbij waarschijnlijk ver
schillende Indische vliegvelden zullen worden
aangedaan, een goed figuur te maken.
Langs de geheele route heeft men bij den
beer Plesman geïnformeerd, of de KLM. aal
deelnemen aan de luchtrace Londen-Melboume(
Overal was men van meenlng, dat de KIM
de beste kansen maakte.
De groote moeilijkheid waren nog altijd de
ge Irimi Krielen, want, deelneyning bleef een kost-
bare geschiedenis.
„Maar” verklaarde de heer Plesman
.we hopen mee te doen en we doen ons best
de onkosten zooveel mogelük te dekken."
In de bladen heeft een bericht de ronde ge
daan over een arrest van den Hoogen Raad
Inzake een proces v»n de gemeente Den Haag
tegen de RUksverzekeringsbank over de terug
betaling van de inkoopsommen ingevolge de
Invaliditeitswet over de Jaren 1919 tot 1923.
Onze aandacht wordt er op gevestigd dat het
hier principieel geen nieuwe zaak betreft, maar
dat die reeds in 1939 is uitgemaakt, toen een
vordering van de RUksverzekeringsbank betref
fende betaling van Inkoopsommen door de ge
meente Zwolle, is afgewezen.
Het huidige arrest, dat medio Maart j.l. is uit
gesproken. is een uitvloeisel daarvan en letter
lijk gelijk aan dat van 1929.
t eiachte.
Bergmann.
Den Bosch, betoogde, dat een boer, die zelf tar
wemeel B in voorraad mag hebben, dit ook vrij
bij een ander kan neerleggen. Pleiter sou het
jammer vinden als door eventueele veroordee-
llng het zoo economische systeem der boeren
sou te niet worden gedaan.
De kantonrechter velde vervolgens een vrij
sprekend vonnis en deelde den bakkers nog
mede, dat de opbrengst der in beslag genomen
en inmiddels reeds verkochte meelvoorraden
ben teruggegeven zal worden.
Tal van mogelijkheden begon ook het pu
bliek in de Indlë-lün te zien, waarvan de heer
Hesman eenlge voorbeelden gaf. Te Bushir bad
hjj o-a. den dlrecteur-generaal van P. T. T„
jr. Damme en echtgenoote ontmoet, die .even"
naar Indië gingen om een zieke dochter te be
zoeken. In Indië self bad men hem gevraagd,
of er geen vacan tie-tarieven ingevoerd kon
den worden, waardoor in Nederland studeeren-
de kinderen tijdens hun vacantles zouden kun
nen overkomen. Wie weet, zei de heer Plesman,
of daar niet te zijner tijd toe overgegaan kan
worden, vooral als het materiaal eenmaal is
uitgebreid. Zakenconferenties, die anders niet
gehouden kunnen worden, zijn door de tucht-
verbindlng mogelijk. Binnenkort zal men. In
dien men over zeer weinig tijd beschikt, elkaar
tegemoet kunnen reizen bijv, tot Jodhpur, dat,
sla de nieuwe dienst in werking is, slechts drie
dagen van Amsterdam verwijderd ia en waar
de outillage zich zeer goed en comfortabel voor
bet houden van een conferentie leent, zoodat
beide partijen in een week ttfds weer thuis
zouden kunnen zün. In Britsch-Indlë. waar een
vacantie van zestig dagen usance is en men
vroeger dan maar in Indië bleef, maakt men
sea druk gebruik van de luchtverbinding om
dat bet nu de moeite waard wordt, de vacantie
in'Europa door te brengen, zoodat bet vervoer
haast niet te verwerken ia.
dat een tram tusschen hem en den anderen
auto was komen rijden, haastig voor de tram
langs de Maurltsstraat ingeschoten. Men lette
echter zoo zeer op hetgeen de andere auto zou
doen, dat men niet merkte, dat de auto heele-
maal links van den weg kwam te rijden. Daar
reed juist een jongen uit Schiedam op zijn fiets.
Het gevolg was, dat hij werd aangereden. Hij
kreeg eenlge schaafwonden en is in het zieken
huis aan den Coolslngel behandeld. Dadelijk na
de aanrijding hebben de twee dieven den gesto
len auto verlaten en zü hebben het hazenpad ge
kozen Dit wekte den argwaan van de gebroe
ders 8., die getuigen waren geweest van de aan
rijding en die het nogal verdacht vonden, dat
men den auto zoo maar onbeheerd liet staan. Zü
zetten daarom de beide vluchtelingen na.
Deze renden via de Kruiskade den Westerslngel
op. Eén van hen. de 17-jarige slager L. F. D..
holde het grasveld op en sprong pardoes in het
slngelwater. waar hU aan den kant, tusschen het
riet, op zijn hurken ging zitten, zoodat net zijn
hoofd nog boven water kwam. De andere, de 30-
Jarlge F. M werd wat verderop gegrepen. HU is
naar den politiepost aan het Kruisplein gebracht.
In dien tusschentüd was de politie gewaarschuwd
en men trok op zoek naar D„ die men weldra in
zün kille schuilplaats ontdekte. Ook hü is naar
den politiepost overgebracht. Voorts heeft de po
litie nog een zwager van een van de jongeman
nen aangehouden. Deze is echter later weer op
vrUe voeten gelaten. In het polltieposthuis zijn
de arrestanten geweldig te keer gegaan. Zü heb
ben een en ander van den inventaris vernield,
waarbij M. zich niet ernstig heeft gewond. Ten
slotte zUn M en D. overgebracht naar het po
litiebureau aan de Groote Paauwensteeg, waar
zU zün opgesloten.
De gestolen auto is aan den eigenaar, iemand
uit Strijen, teruggegeven.
Het is een heel oud gebruik in de Zaanstreek,
dat op den Zaterdag voor Plnksteren de jeugd
voor dag en dauw opstaat en dan door de straten
trekt om de langslapers uit de veeren te roepen,
hen te bestraffen en aan de kaak te stellen.
Vroeger deed men dat door bossen brandnetels
aan de deurknoppen te binden en met luider
kele te zingen:
Woensdag is te Antwerpen de Nederlander
de heer Lion Zadick. die sinds eenlgen UJd In
een hotel In de Slmonsstraat aldaar verblUi
houdt, beroofd.
De heer Z. was in kennis gekomen met den
38-Jarigen Rus M. B. uit Hamburg, met wien
hü vrlendschappelUke betrekkingen had aange
knoopt.
Woensdagavond had genoemde B. wederom
een bezoek bij hem gebracht en hem bü die ge
legenheid eenlge lekkernijen aangeboden. Toen
de heer Z. deze opgegeten had. was hü in slaap
gevallen en toen hü eenlgen tüd later ontwaak
te, bemerkte hU tot zijn groote ontsteltenis dat
zjjn „vriend" verdwenen was en hij tevens twee
portefeuilles. Inhoudende dertig duizend gul
den en seven A acht duizend Belgische francs
vermiste.
De politie, van het geval in kennis gesteld,
beeft direct de noodige maatregelen getroffen om
den Rus op te sporen.
Eigenlfik seide de heer Plesman. en het
bewijst, boe vanzelfsprekend hij allerlei dingen
Is gaan vinden, die een tiental jaren geleden
nog onoverkomelüke moeilijkheden scnenen te
bieden is het verbluffend eenvoudig, wat er
Voor een luchtlün noodig is.
De grond-organlsatle wordt hoe langer hoe
beter. De vliegvelden langs de route eveneens.
Rangoon gaat uitbreiden. Singapore krijgt een
groot-burger-vllegveld. Dell vraagt de Ujn terug
naar Medan, wat waarschünlük mogeljjk wordt
als met de snellere vluchten de route gewüzlgd
Wordt.
De K.M.I.LM. maakt in Indië veel betere
■aken dan verleden Jaar. Ook hier beeft men
echter snellere en ultgebreldere diensten noodig.
Ben moeilUkheid is, dat bet gouvernement
niet soo ruim in de middelen zit voor den aan
leg van vliegvelden, maar als men ziet, wat er
in de laatste jaren voor de wegen gedaan is.
dan mag men hopen, dat ook de luchtwegen
niet verwaarloosd zullen worden. Er gebeuren
in het Oosten belangrüke dingen en ce ver
anderingen geschieden er zeer snel. Japan beeft
in een oogwenk de heele markt veroverd en
ook Australië en China ontwikkelen zich snel.
Als ai die landen aanstonds een groote lucht
vaart hebben, waar zullen wü dan zün en zul
len we bet evenwicht kunnen herstellen? Reeds
thans te het zaak, te zorgen, dat bet evenwicht
gehandhaafd blijft.
Ook de Imperia! Airways en de Air-France
maken op hun Indië-Ujnen goede zaken, maar
Wat in dc K.L.M.-toestellen altUd ten zeerste
gewaardeerd wordt zün de gemakkelüke. com
fortabele stoelen.
De Australische regeerlng soo verklaarde
»an een Ujn naar Australië voor ons wel loo-
■end zal zijn. Of er eenlg verband bestial tus-
Enkele mooie routes:
1. Van ar. nieuwe verkeersbrug te Waarden
burg over den Waalbandjjk langs het schilder
achtige NeerUnen en Opijnen met een zeldzaam
mooi riviergezicht, langs Varik en Ophemert
naar Tiel.
3. Van Tiel over den Waaldijk langs Echteld.
IJzendoom. Ochten, Dodewaard en Hlen naar
Andelst.
3. Van Opheusden over Kesteren naar Llen-
den, verder langs den RjjndUk of wel binnen
door over Ingen. Eek en Wiel naar Maurlk en
vandaar naar Tiel.
4. Van Culemborg of Beuslchem over Buren
naar Tiel.
5. Van Elden langs den
RandwUk.
8. De wegen om Tiel, langs Drumpt. Kerk-
Avezaath, Zoelen en de Groote Brug.
In aansultlng bU vorgie publicatie» van de
crlsls-rundveecentrale omtrent vergunning tot
het aanhouden van boventallige vaarskalveren
uit erkende meerwaardige veestapels dlene nog
het volgende:
Ter verkrijging van een Identiteitsbewijs voor
kalveren, aan te houden boven het toegewezen
aantal, te het noodig, dat de toegewezen kal
veren ook voldoen aan de eischen, betreffende
afstamming, gesteld voor boventallige kalveren.
Verder dat alle kalveren uit. den betreffenden
veestapel zUn geboren. Indien een eigenaar van
een erkenden meerwaardlgen veestapel dus kal
veren aankoopt, waardoor hU komt boven het
aantal, hetwelk hem In eerste Instantie is toe
bedeeld, beeft hu hiermede het recht verloren,
gebruik te maken van de regelingen voor meer-
waardlge veestapete.
Jongh, een deputatie van het bureau der ves
ting Holland, bestaande uit den majoor van den
Gen. Staf Schmidt, den kapitein van den Gen.
Staf Van der Kroon, een deputatie van het Com
mando der le divisie, bestaande uit Gen. Maj
Van Andel, lult. kol. Van Santen, de kapitein
van den Gen. Staf Van Hllten. de heer de Blocq
van Kuffeler, dir. gen. der Zuiderzeewerken, ka
pitein lult.-ter-zee Buenlnck, kolonel Kappelhof,
inspect, der Kon. Marechaussee, majoor Dtnge-
manse. namens den Inspecteur van den VrUw.
Landstorm, een deputatie uit het hoofdkwar
tier van het veldleger, bestaande uit den ma
joor van den Gen. Staf. Baron van Voorst tot
Voorst, den kapitein Reeser en den kapitein
Nierstrasz.
In de laatste jaren te dit volksgebruik ontaard,
zoo schrUft men ons uit Zaandam.
Al dagen lang verzamelde de jeugd, zooveel ze
maar kan. ledige blikken bussen of andere voor
werpen, die in staat zUn op buitengewone schaal
leven te verwekken. Deze dingen werden dan tot
groote slepen bU elkaar gebonden, waarmee men
dan zegevierend door de straten trok. Hoemeer
lawaai dat maakte, hoe mooier.
Dat zou nog te tolereeren zUn, maar hiervoor
te de laatste jaren iets anders in de plaats ge
komen.
In plaats van het verzamelen van lawaai ver
wekkende voorwerpen, heeft men alles bU elkaar
gezocht wat brandbaar te: papier, krullen hout
enz. Hiervan worden brandstapels opgericht, die
in het vroege ochtenduur, soms terwijl het nog
nacht te. aangestoken worden, zoodat de vlam
men hoog oplaaien.
Dit te minder onschuldig, want de jeugd breekt
er zich het hoofd niet over of men zoo’n vuurtje
bü een huls of een schuur stookt.
De politie heeft dan ook op den luilakmorgen
handen vol werk en kan niet voorkomen om
dat ze toch niet overal te gefijk kan zUn dat
er sotns heel wat kwaad gesticht wordt.
Men wil nu trachten van overheidswege door
krachtig en beleidvol optreden de zaak in be
tere banen te lelden.
De luilak zelf wil men behouden uit historisch
oogpunt, maar niet in dezen vorm.
Reeds heeft te Zaandam een samenspreking
plaats gehad van de besturen der speeltulnver-
eenigingen en andere organisaties.
Het gemeentebestuur heeft zich tot de onder
wijzers gewend om hun medewerking te willen
verleenen.
*t Voornaamste Ujkt ons echter dat de ouders
hun Invloed op de kinderen laten gelden.
Het probleem lUkt ons niet zoo gemakkelük op
te lossen; de jongens loopen niet graag in de rü
Maar iets zal er toch moeten gebeuren. Zoo-
als het de laatste jaren is gegaan, kan het niet
langer.
per
De Ned. RK Middenstandsbond verzoekt ons
te melden:
Al te vaak was het in den laatsten tijd ge
bruikelijk om voor instellingen en onderne
mingen van zuiver economlschen aard het prae-
dlcaat .JIK.” te voeren. Meerdere bezwaren
en moetlUkheden, in de pracftjk daaruit voort
vloeiend. deden het hoofdbestuur van den Ned.
R. K. Middenstandsbond bealuiten zich tot het
Hoogwaardig Episcopaat te wenden met het
verzoek te willen bepalen, dat het praedicaat
.Jt. K.” door instellingen van economlschen
aard niet meer zou mogen worden gebezigd.
De gronden voor dit verzoek waren voor ge
noemd bestuur niet in de eerste plaats gelegen
In het feit dat bet voor de katholieke saste, als
regel, nadeellg te. wanneer zoogenaamde „R K.”
ondernemingen of instellingen in deconfiture
geraken. In den laatsten tUd te echter bet voe
ren van dit praedicaat, sooate dit met name bü
coöperaties vaak geschiedt, aanleiding gewor
den tot een overbrengen van mede uit de ertete-
moeilükheden voortsprultende economische te
genstellingen. binnen het terrein van de katho
lieke gemeenschap zelve. Door een en ander
worden daar de verhoudingen noodeloos en op
onbehoorlüke wüze verscherpt en toegespitst.
Het Hoofdbestuur van den N. R. K. M. mocht
van het Hoogwaardig Episcopaat op zün ver
zoek de beslissing ontvangen, dat voor nieuwe
economische instellingen geen verlof meer zal
worden verleend om het praedicaat .K K.” te
voeren. Bestaande Instellingen zullen evenwel
als te voren deze toevoeging mogen handhaven.
sitter van den Volksraad, wordt vastgesteld.
Overigens zal men natuurlük over en weer
van de gelegenheid gebruik maken, die zaken
te bespreken, die zich daarvoor leenen.
Met de onderhandellngen met Japan houdt
de reis van den heer Hardeman geen verband.
Dit volgt reeds uit de omstandigheid, dat deze
asuigelegenheld bulten het terrein valt, waarop
de heer Hardeman aan het departement werk
zaam te. Zooals men weet, te de heer Harde
man hoofd van de tweede afdeeling (financiën,
begrootlng, geldleeningen enz.).
Donderdagavond te 8.30 uur te het Indlë-
viiegtulg de -8nlp”, bestuurd door den piloot
goer, op Schiphol gearriveerd, na des morgens
te ongeveer half zes uit Athene te zün ver
trokken, waarna nog slechte een korte tus-
srhenlanding werd gemaakt te Rome en het
diner werd gebruikt te Marseille. De prestatie:
Athene—Amsterdam in één dag moge geen
stidrasmhrid meer zün. zU bUjft toch nog al-
tüd voldoende bet vermelden waard als staal
tje van wat onze vliegers vermogen. Dat de
belangstelling op Schiphol grooter was dan ge-
woonljjk op dit reeds gevorderde uur, was ech
ter mede te danken aan het feit, dat met de
.Snip" directeur Plesman van de K. L. M.
van zün dienstreis naar Indië terugkeerde.
Nadat hü de wachtende familieleden en de
aanwezige officials van de K. L. M., oa. de
heeren Wurfbain en Martin, en verder oo< ir.
Stephan van de Fokker-fsbrieken had begroet,
wikte de beer Plesman on» gaarne eenlge in
lichtingen geven omtrent de door hem op-
gedane indrukken.
„Iedereen begint in de Amsterdam—Batavia-
Mn steeds meer plezier te krijgen", verklaarde
de heer Plesman, „wat ook al weer blükt uit
de massa koffers, die u in de douaneloods kunt
teen. We zün met zes passagiers teruggekomen,
sn soo was bet ook steeds onderweg. Het te
sonde, dat de lün nog met soo weinig mate-
zteal geëxploiteerd moet worden"
Tegen verdere inperking van den retetüd be
stond geen enkel beswaar De beer Plesman
had bet nu weer aan den hjve ondervonden,
dat de luchtrete absoluut niet vermoeiend te,
selfs desen laatsten dag niet, nu men toch een
heelen juk” bad gemaakt. De duur van de
reis woedt nu per 1 Met al 1% dag, doch in de
toekomst sal het see dagen moeten worden, wat
gemakkelük kan. De verzorging in de vlieg
tuigen was nu al uitmuntend en van de nieuwe
aaiddeten, waarover men aanstonds sou be
schikken. verwachtte de directeur der K. L. M.
enorm veeL Bovendien hoopte hü, dat men
binnenkort den kostprijs omlaag sou kunnen
krügen. waardoor ook de tarieven konden
dalen.
Men deelt ons namens' de Samenwerkende
Bonden in de Kleedlngindustrie mede:
In de Woensdagavond gehouden vergadering
met de peraoneelen van Hlrsch en Cie, Oebr.
Gerzon, Bonneterie. Bijenkorf enz. zün de voor
stellen tot verlaging van de loonen verworpen.
De werkgevers zün heden met de verwerping
hunner voorstellen in kennis gesteld, waarbij
hun gelUktüdig is medegedeeld, dat Indien voor
Donderdag 3 Mei as. geen overeenstemming zal
zün verkregen, de arbeid met Ingang van dien
datum zal worden onderbroken.
schen deae bezorgdheid en de Brlteche ujn. die
men tegen het einde van het jaar hoopt te gaan
•xplotteeren.,.,1 In elk geval heeft men van
Nederlandsche zijde nog geen enkel definitief
Op de heenreis te de heer Plesman, zooals
E fodertüd reeds gemeld werd, tUdens bet op
onthoud te Rome, door Mussolini ontvangen.
<Ue zich zeer waardeerend over de prestaties
«er K. L M. ultUet en eraan toevoegde- „Dit
■ün geen ijdele woorden, maar dat mten ik
Als U van Italië iets noodig hebt voos Uw
Voor den kantonrechter te Delft heeft zich
Woensdag een bakker uit Monster te verant-
aan een
inlichtingen te verstrekken
omtrent zün werktüd, zulks in verband met een
overtreding van de Arbeidswet. De verdachte
gaf dit feit toe, en zei dat hü geen tüd ervoor
had den veldwachter te woord te staan.
De ambtenaar van het O. M. seide van mee
nlng te zün, dat men ook verplicht te aan rüks-
veldwachters de noodige inlichtingen te ver
strekken omtrent Arbeldswetsovertredingen. Op
het platteland heeft men niet overal voldoende
ambtenaren der Inspectie, zoodat het goed te
dat ook marechaussee en rüksveldwacht aan
de handhaving der wet kunnen medewerken, en
men dus verplicht te hen op vragen te antwoor
den. Spr. etechte dan ook 10 boete subs 8 dagen
hechtenis.
De kantonrechter, jhr. mr. Lunslngh-Wlchers.
zelde deze meenlng niet te deelen. In art. 79
der Arbeidswet wordt onder de opsporings
ambtenaren niet de rüksveldwacht genoemd,
zoodat geen verplichting tot antwoorden kan
worden gevorderd.
Mitsdien werd verdachte van rechtsvervolging
ontslagen.
Het was een eigenaardig zaakje dat Woens
dag de kantonrechter te Delft te berechten
kreeg.
Eenlgen tüd geleden werd een boterhandelaar
bekeurd, omdat zün product niet van het ver-
etechte merk was voorzien. Het geval kwam voor
den kantonrechter, en deze verooordeelde den
boterhandelaar. waarbü de boter verbeurd werd
verklaard.
Zooals gewoonte te, werd van Rijkswege deze
boter verkocht
Maar de „klant" van Vrouwe Justitia over
trad ook de wet, want hü verzuimde eveneens
het vereischte merk aan te brengen.
Een ambtenaar van de Zulvelcentrale consta
teerde zulks, bekeurde den klant en.... nam
de boter in beslag.
Woensdag moest de kantonrechter dus op
nieuw zün vonnis over de boter vellen. Maar,
de verdachte bleek nog bekocht te zün ook, en
was niets over zün leverancierster te spreken,
want in den tüd van de eerste Inbeslagname
en den verkoop der boter, was deze sterk ge
worden en alzoo in waarde verminderd.
Nadat eenige getuigen waren gehoord, vond
de ambtenaar van het O. M. het ten laste ge
legde niet volkomen bewezen; administratieve
gebeurtenissen maakten, dat geen veroordeeling
kon volgen.
De verdachte vroeg toen zün geld terug,
waarbü bleek, dat de boter opnieuw was ver
kocht, hetgeen den verdachte aanleiding gaf op
te merken, dat het zoo wel een voordeelig zaakje
werd; een boter-handeltje en boeten er bü-
De Kantonrechter bepaalde, dat de opbrengst
van den tweeden verkoop aan den verdachte
zou worden uitbetaald, die er evenwel minder
van geworden is, omdat het product au minder
opgebracht heeft dan bü de eerste verkooplng.
Vrouwe Justitia bezit een handlgen handels-
geest.
Naar wü vernemen aal in den Raad van Be
heer van het Hooge Commissariaat voor de
Duitoche vluchtelingen, welke Raad op 3 Mej
as te Londen aal büeenkomen, Nederland ver
tegenwoordigd fün door prof. mr. J. P. A. Fran-
oois, chef van de afdeeling Volkenbondasaken
van het Departement van Bultenlandsche Za-
Zooals m«n weet gaat de reis van den heer
Hardeman, die minister Colün op zün reis naar
Indië zou vergezellen, wel door. Hü zal één week
langer wegblüven. dan minister Colün van plan
was en dus drie weken in Indië zün.
Het doel van deze reis is met den gouverneur-
generaal en andere autoriteiten die zaken te be
spreken. die beter mondeling dan schriftelük of
telefonisch behandeld kunnen worden. De heer
Hardeman is door den aard van zün functie
en zün dagelüksche aanraking met' den minis
ter volkomen op de hoogte van de inzichten
van den minister-en kan dus zoo noodig uit
eenzetten en toelichten. Anderzüds kan de In
dische reegering hem inlichten over de zlens-
wüze in Indië, ter voorlichting van den minis
ter. Het persoonlüke contact, dat het doel was
van de reis van den heer Colün, wordt dan
toch indirect verkregen en beter dan door an
dere communicatiemiddelen mogelük is.
Het voornaamste onderwerp, dat behandeld
zal worden is. volgens de „N. Rott. Crt.” de
finandeele toestand. Zooals men weet, heeft
juist omstreeks dezen tüd de zoogenaamde be-
grootingsvergaderlng plaats, waarin het schema
voor de begrootlng voor het volgende jaar in
een vergadering van den Raad van Indië. voor
gezeten door den landvoogd en bügewoond door
de hoofden der departementen en den voor-
Op de receptie, die de chef van den Generalen
Staf, luitenant-generaal Beyffart, Donderdag
middag gaf bü gelegenheid van zün afscheid
verschenen o. m. de vice-admlraal De Graeff,
chef van den Marinestaf, de heer Van Hengel,
directeur van den Topografischen Dienst, het
hoofdbestuur van de A.RK.O.. het hoofdbestuur
van de Vereenlglng van Reserve-Offlcieren bü
de Konlnklüke Landmacht, de gepensionneerde
luitenanf-generaal W. Ph. Weber, de gep. gen.-
majoor Van den Akker, gep. Gen.-majoor Ver
schoor en de gep. generaals-majoor Vortsman
en Croockewlt, een deputatie van de Inspectie
der infanterie bestaande uit den generaal Reün-
ders kapitein-adjudant De Vos, een deputatie
van de Inspectie der Artillerie bestaande uit den
generaal Van Rappard, Lult.-koL De Man en
Lult. De Roo van Alderwerelt, een deputatie van
het 3e Regt. Veldartillerie bestaande uit luit.-
kol. Hasselman en kapitein Jhr. Bicklnghe. de
burgemeester van Rotterdam, de hoofdaalmoeze
nier. kolonel Noordman, de oud-hoofdaalmoese-
nier Mgr. Evers, een deputatie uit het bestuur
van de legercommlssie bestaande uit de heeren
De Kanter en de gep. gen.-maj. De Josselin de
Voor den strafrechter te ’s-Hertogenbosch
stonden Woensdag een zestal bakkers terecht,
gedagvaard wegens overtreding der Tarwewet.
Deze wet verdeelt de soorten tarwemeel in A
en B. E|p bakker» mogen voor hun klanten
slechts brood bakken van tarwemeel A, dat
meer eiwitten en vitaminen bevat dan tarwe
meel B. Zü mogen dit laatste meel ook niet in
voorraad hebben. De boeren, die zelf tarwe ver
bouwen. mogen van het zelf gewonnen meel
voor eigen gebruik brood bakken en kunnen
dan ook meel B voorradig hebben. Op vele
plaatsen laten de landbouwers het brood bak
ken bü de beroepsbakkers en brengen hun dan
het benoodigde meel.
De kwestie was nu, of een bakker, wien M
verboden is meel B voorradig te heblfen. om er
zün gewone klanten van te bedienen, dit meel
wel mag bewaren ten behoeve van de landbou
wers. De controleur der Tarwewetten. A. de
Vries uit Arnhem, die de bakkers bekeurd had.
verklaarde, dat er op die manier reusachtig ge
knoeid kan worden; hü had zelfs voorraden
van 8000 kilo meel B bü bakkers aangetroffen;
dat dit meel geheel voor de landbouwer» zelf
verbakken werd, la weinig waarachünlük.
De ambtenaar van het O. M. had bü den
hoofdcontroleur der Tarwewetten, den heer
Abrahams, inlichtingen gewonnen, waaruit
bleek, dat het z.g toonbakken met tarwemeel
B geoorloofd is. Spr. was van oordeel, dat de
tarwewet op dit punt herziening noodig heeft,
daar hier een zeer groote mogelükheld voor
knoeierüen bestaat. Bij de tegenwoordige wet
geving is het feit echter niet strafbaar, om
welke reden de ambtenaar
De verdediger, mr. Van
„Wü zün met de Indië-vluchten op den goe
den weg”, besloot de heer Plesman zun mede-
deelingen. „en als we eenmaal sneller en meer
materiaal hebben, zie ik een dienst van twee
maal per week in het verschiet. Wanneer dan
ook de Franschen en de Engelschen zoover ko
men en men verstandig overleg met elkaar
pleegt, behoort het in de toekomst niet toi
de onmogelükheden, dat er eiken dag een vlieg
tuig naar Indië vertrekt en dat er dus een
dagelüksche luchtdienst van West-Europa naar
bet Verre Oosten tot stand zal zün gekomen.”
Het schünt. dat er groote wüzigingen op
komst zün in de leiding van de Crisis-Rundvee-
centrale. Na het bericht over het aftreden van
den voorzitter der Crlsis-Rundveecentrale den
beer Tromp van Holst, komt thans het zeer po
sitieve gerucht, dat ook de heer 8. van Zwanen
berg zün functie van directeur van dit lichaam
vrll neerleggen, bericht het Volk.
Hoewel een datum van aftreden nog niet werd
genoemd, moet men toch met een heengaan van
den heer Van Zwanenberg binnen afzienbaren
tüd rekening houden.
dienst, ben ik steeds gaarne bereid, dat te
geven."
Dit alles leidde ertoe, dat de heer Plesman
Mussolini mededeelde, dat het in de becoellng
der K. L. M. lag, per 1 Juni 1935 een cirecten
dienst AmsterdamMilaan te openen.
Natuurlük zou men daar eerder mee kun
nen beginnen, maar de K.L.M. wenscht haar
nieuwe diensten goed voor te bereiden, wat
door Mussclinl hoogelük op prü» werd gesteld
aangerien maar al te vaak diensten geopend
worden, waarvan men achteraf met oe groot
ste moélte de commercieele organisatie ter
hunri moet nemen.
De KM-AXJ. meldt:
Was er vorigen Zondag nog slechte weinig te
bespeuren van de bloeiende boomgaaraen, .Zon-
dag a.s. zullen de Betuwsche boomgaarden hun
bloesemweelde In volle pracht vertoon*, n.
Ten einde een vlot verkeer te bevorderen en
de automobilisten zooveel mogelük van de
bloeiende vruchtboomen te doen genieten, vol
gen hieronder enkele wenken en eenige van de
mooiste routes.
Rüdt steeds zooveel mogelük langs de dükeo
OU ziet dan over de boomgaarden heen en
krügt op deze wüze het mooiste uitzicht.
Rüdt niet hard, hoogstens 30 K.M. per uur.
Eerstens leenen de smalle kronkelende Betuw
sche wegen zich niet voor snelverkeer en twee-
dens hebt ge dan geen tüd om iets van al het
moois in u op te nemen.
Indien gü bü een moolen boomgaard züt
aangekomen, stop dan een oogenblik en bezie
den bloesem eens van dlchtbü-
Indlen gü kunt, verzuimt dan niet de Betuwe
nog eens te gaan zien op een achtermiddag en
tracht dan met een laagstaande zon in den rug
te rüden. Ge zult versteld staan van de büzoc-
dere schoonheid die u wordt geopenbaard.
Dinsdagavond hebben jongemannen op het
parkeerterrein bü het postkantoor aan den Cool
slngel te Rotterdam een luxe-auto gestolen, om
er een toertje mee door de stad te maken. Van
den Coolslngel reden zü de Kruiskade op, waar
zü al dadelük een agent zagen, die hen beduidde
te stoppen Zü reden nX zonder licht, hetgeen
zü niet wisten ZU dachten, vertelt de ,J4. Rott.
Crt", dat de politie al achter hun diefstal was
gekomen en in plaats van te stoppen, reden zü
zoo snel mogelük verder. Vlak achter hen reed
een andere personenauto. De agent hield dezen
auto aan en vroeg den bestuurder hem even mee
te nemen, teneinde te trachten den anderen
auto in te halen. Deze wagen had inmiddels eenl
gen voorsprong gekregen en tusschen den ach
tervolgden wagen en den achtervolgenden auto
kwam juist een tram te rüden. Toen de bestuur
der van den tweeden auto deze tram „kwüt"
was, was hü ook den anderen auto kwüt. Aange
zien men den auto niet meer zag. vroeg de agent
aan den bestuurder van den achtervolgenden
auto den Maurltaweg op te rüden. In het vuur
de achtervolging, merkte deae bestuurder
niet, dat van den anderen kant ook een auto
kwam en beide wagens botsten tegen elkaar.
De auto van den achtervolger werd licht be
schadigd De andere auto is doorgereden en on
bekend gebleven.
Inmiddels was de achtervolgde auto, zoodra
de bestuurder zag, dat hü achtervolgd werd en