fh
S)
0
'o
I J
Ernstige ongeregeldheden in de hoofdstad.
Beroepskeuze
Hoe men verkeersvlieger wordt
H
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel
r
i
Plaats dan een „Omroeper”
voor 75.000 gezinnen.
J
3
ZWARE EISCHEN
»A<*«
JU
■J ZATERDAG 7 JUU 1934 l
<4
i
i
Doel en werkwijze
De opleiding
8
5
4
2
y
F
k
7
'3
I
4ft*
8Hbw
Ook pantserauto's
renner
i
i
i
e
j
3%
Het Engelsche motorjacht „Scaramouch* is in de Sixhaven te Amsterdam gearriveerd
0
Practyk in overvloed
i
8)
De vooruitzichten
1
Weinigen uitverkoren
Obeervatio-teet
W MM er Irtiln maas weinigen. dlo hun
vtucbtau sn da oefeningen in hst bUnd- en het
4
f
el
d
Een beroep vol bekoring, doch
slechte voer weinige uitver
korenen bereikbaar
Rijdt
veilig I
Schilderijen verkoop op straat. Een schilder die geen kant zag «tja schilderijen
te verkoopen heeft deze thans te Doorn op straat tentoongesteld
Maar met dat al been de luchtvaart voor den
Hoilandocbsn tongen nog al «Dn aantrskkrlUk-
heid behouden. zijn er heel vat kevels, die gaar
de bun loopbaan «ouden willen kienen in de
vUsgesU: bot rijk van dreunende motoren, «ta
len propeller» en wtjdgespannen vleugels. Ben
leven op ruime vliegvelden en la hot onbe
grensde luehtruimi een leven, dal Je brengt Ir
binnen- en buitenland. In heel Kuropa, met tn
het verre verschiet de wuivende palmen van het
aonnlge Ineulindel Waarlijk, nog Is er moots
genoeg In de vttegerU: hetaelfde moois dat tn
vroeger eeuwen de Hoilandache jongen naar see
dreef eg de Hoilandsehe vlag goderd en gevreesd
deed aHn op aHe aeedn der wereld
1*
bt
P«
da
O
P<
Thane echter Ie do eerste romantiek er al
weer af. Het avontuur ie gereglementeerd door
bet „rijkst umSc hl ep de luchtvaart" en wie slch
thane in bet vliegen wil bekwamen la aange-
weaen op een ordentelUken leergang met les
uren voor dit en lesuren voor dal on moet een
keurig uttgesUppeid pad bewandelen, dat hem
vla een reeks examens en bekwaamheldsproe
ven brengt naar bet begeerde brevet, «onder
hetwelk bet bU artikel aoo-en-aMvoel verboden
Is als bestuurder van eenig luchtvaartuig op la
treden
R
d<
vt
hl
T
VI
a
to
Ml
D
m
I
i
1. Ion auto rijdt
roehtuHtoai»..
«MM— b—
Hot Is bU dsee test dat men antwoord krijgt
op allerlei vragen sooals: wordt de intelligen
tie gebruikt esu de tauten te «etilirn, daa
In hei Hogo Park te Stockholm te aan Htoker
loert gohouden Benige Mrtorteche figuren veer
palate van Konteag Hoge
I
1
I
i
I
I
1
t
1
1
I
I
I
1
n
h
n
1
2. Hot achterdeel 1
geel naar rookt»
«eggllde.
Mppm)
'Als een belangrijk onderdeel van haar taak
Is haar reeds In het begin de selectie van het
middelbaar onderwijs op de schouders gelegd.
Allereerst werd te dien einde een intelligentie
test samengesteld en geijkt op ongeveer M00
per*>nen De oefeningen werden zoo goed mo
gelUk aangepast aan de behoeften van hot Hol-
rlja. aan de agn
ge toegekend. Het
Mllgentleteat son-
fde was. om oen
an de middelbare
kwamen allerlei
tempo, nauwkou-
vooral de sgn arbeidaobeervatle.
school voor de Zeevaart te Amsterdam worden
arrlyU maar een stuk of Urn jongens aange
nomen voor de opleiding tot verkeersvlieger Dat
moeten natuurlijk de allerbesten xljn en de
beate keus kan men maken sla het aantal can-
didaten aoo groot moge lijk Is Daarom wijst het
bestuur van de Kweekschool de candidaten niet
bü voorbaat af maar moedigt het Integendeel
degenen aan die zich voelen aangnteokken tot
het vliegers-beroep om slch aan te melden
Weinigen «Dn uitverkoren, maar velen worden
geroepen
Om meerdere bekendheid te geven aan de op
leiding tot verkeersvlieger beeft het bestuur van
de Kweekschool dezer dagen een uiteenzetting
gegeven aan de vertegenwoordigers der per» en
naar aanleiding daarvan sullen wfj hieronder
nog bet een en ander vertellen van
□te toekomstige vliegers vormen een bjjaon-
dere VI-rr- aan bovengenoemde kweekschool
gaan van de lichtere op de «waardors verkeers
vliegtuigen van de KLM
De Kweekschool is een internaat. Dat is noo-
dlg omdat aan de toekomstige piloten tucht en
discipline moet worden bQgebracht Want meer
dan bjj eemge andere opleiding speelt karakter
vorming een groote rol. De vliegers, eenmaal
afgestudeerd, worden al heel spoedig verant
woordelijk geaagvoerder van een vliegtuig, aan
wie het leven der passagiers geheel en al Is
toevertrousrd. Ken goed verkeersvlieger «l)n Is
geen kwestie alleen van bekwaamheid: In den
vlieger moeten durf en voorzichtigheid in du
mate vereenlgd U)n dat men kan spreken van
'n flinken kereleen man met karakter Plichts
besef en gehoorzaamheid leggen daartoe den
«rondslag en daarop ia de opleiding tngerieht
droom wsrteiljfchsid aten worden en In alle op-- ding van den vllegleeraar. die mede de overland-
rteiktaw geschikt stfn voos het mooie, maar
■tasHM btwosp vha gitegag. Aaa da Kwaak- aaoitevjiagag regelt. «aiairtelUk wordt svorgs-
landache middelbaar on
tudsnormen werd weinig w
bleek echter, dat sulk een
der meer volkomen ot^hl
prognose voor het aflokte
school te stellen. Da^K
oefeningen voor ooncernmi
rlgheid en
waarbij men nauwkeurig beatudeeren kan hoe
een kind werkt en hoe snel het bereid Is sjjn
infantiele denkgewoonten op te geven voor een
moer logiachen aanpak van de stof.
.Ag» Wh Jfwa-
Do opleiding duurt twee jaar en twee maan
den. Na het eerste jaar nemen de jongens deel
aan de overgangsexamens voor de kweekschool
In de aomervacantle. die daarop volgt, worden
z-lj dan voor vier weken te Schiphol gedeta
cheerd, alwaar sD voornamelijk hun vllcgbe-
kwaambeid uitbreiden en ook verdere kennis
omtrent de praktijk van het verkeer met vlieg
tuigen opdoen. ZU doen dan als onderdeel van
de voortgeaette vUegopleiding zelfstandig over-
landvluchten met tuaschenlandlngen op ver
schillende terreinen en vliegen mede op de
vliegtulgeQ der K.L. M., welke de diensten op de
blnnenlandache luchtljjnen onderhouden
Verder verrichten SU practlsch werk aan vlieg
tuigmotoren en krUgen zfl de door den vHeg-
leeraar te verstrekken opdrachten uit te wer
ken o» met betrekking tot de navigatie en
den weerberichtendienst
ZU maken tn die maand nog een enkele reis
op een dag heen en terug In den geregelden
dienst der KLM naar het buitenland Ne. af
loop van hunne detacheering te Schiphol ge
nieten de adsplranten een welverdiende varan-
tie. waarna zij met den aanvang van de cur
sussen der Kweekschool hst tweede leerjaar
aanvangen, waarbU «U ook weder de noodt.ce
practlache en theoretische vlieglessen ontvan
gen.
In 1»24 werd te Utrecht het ClemeentrlUk
Bureau voor Beroepekeuse opgericht. Directeur
werd Jhr dra D J. van Lennep Dsas voelde
reed» spoedig bU het geven van sjjn adviezen
een sterke behoefte aan een psychotechrüachen
ondergrond Daar het beoefenen van de pey-
cho-technlek echter niet op den weg lag van
genoemd Oemeentelljk Bureau werd in 1B37 de
Nederlandsche Stichting voor Psychotechniek
opgericht, onder voorzitterschap van dr H v.
d. Hoeven, senuwart» te trecht. De stichUng
kreeg vergunning haar eigen instrumentarium
te huisvesten in de lokaliteiten van hst Oe-
meentelUk Bureau
BU het geven van adviesen bleek dat M pCt
van degenen, die rich tot het bureau wendden
een psychotechnisch onderzoek wenschten
Bovendien begonnen de meeste gemeentebe-
drUven. zooals tram. gas. politie, electricltelt
secretarie, voor de selectie van hun personeel
ide diensten van het peychoteehnlcum in te roe
pen. Verschillende groote bedrijven volgden dit
voorbeeld.
Uit het geheels land kwamen geregeld advies
aanvragen aan de stichting van particulieren,
voomameluk met het oog op de keuse van een
beroep of school
Bind» 1 Juli j.l. is het Oem Bureau voor
Heroepskeuse opgeheven DDe stichting voor
Psychotechniek heeft het geheele bedrijf thans
voor eigen rekening overgenomen De BllchMng
heeft zich In haar werkzaamheden natuurlijk
steeds moeten aanpassen aan datgene, wat ds
maatschappU van haar vroeg De onderwerpen,
die haar ter bestudeertng werden opgedragen,
vormen een weerspiegeling van verschillende
vragen, die tn deern tUd aan de orde stjn
I ntelligentie-teet
Bezichtiging van ‘t Laboratorium
der Nederlandeche Stichting
voor Psychotechniek
De derde etappe van den .Tour de France*. De bekende
Magne (vooraan) e.a. op de route Charleville— Metz
1 FOTOREPORTAGE
D« ultetndelUk aangewezen adsplranten en
reserve-adsplranten worden van half Augustus
tot einde September te Bchipiiol op eenvoudige
doch degelUke wUse gehuisvest ZU hebben daar
een heerlUken tUd. ZU ontvangen dagelUks en
kels vüeglseeen. afgewisseld door eemge theorie
over vliegtuig sn motor, benevens «portoelenmg
Aan het einde van dat tUdperk wordt bepaald
met wie de opleiding zal worden voortgeaet
Ds gelukkigen, die bewenen hebben voldoende
vliegaanleg te bezitten, doen begin October hun
intrede aan de Kweekschool, waar de studie
voor stuurman bU de groote vaart wordt aan
gevangen TsgelUkertUd ontvangen sU nog tes-
een in vUegtulgkennis motorkennls enzter
wijl het lesrooster zoodanig geregeld la. dat «U
nog eenlge dagea per week te Schiphol verder
vilegonderwlje ontvangen
Als alles goed gaat, hebben sjj dan met
Nieuwjaar reeds hun vliegbrevet A. dat de be
voegdheid geeft tot sportvlieger. Het geheele
eerste jaar Wijven «U dan vliegen op *n lichten
Pander en een leis «waarderen Koolhoven van
de Nationale Luchtvaart Schooi Als se daarop
een voldoend aantal uren aelfstandig hebben
gevlogen, gaan sU over op overgangevliegtulgen
van de IL.M thans onder rechtstreekse he lei-
die in de toekomst Neerlande vlag hóóg sullen
moeten houden In de lucht.
Ds Commandant van de Kweekschool, de
heer D H van der Hiel, wordt voor de op
leiding tot verkeersvlieger bijgestaan door den
vllegleeraar. den heer I. A. Aler, dte met de
rechtstreeksche leiding van de practlache en
theoretische vllegleaeen is belast Ds heer Aler
Is levens chef van den VUegdienat der KL M
aoodat nauwe samenwerking met de luchtver
keersmaatschappt) gewaarborgd ia
Van de degelukbeld der opleiding hebben wy
ons persoonlijk kunnen overtuigen. De beer
Qroeneveld, eerste jaars leerling der Kweek
school. heeft ons In sen open Pandsrtje boven
Amsterdam rondgevlogen, en we voelden ons aoo
safe ate In Fokker’s schoot.
Ten slotte «U er nog op gewezen, dat meer
bijzonderheden over de opleiding tot verkeers
vlieger te vinden z|jn in de brochure van den
vlieger Vlruly„Vliegen als beroep die In den
boekhandel verkrijgbaar ia.
Het beroep van vlieger Is maar voor weinigen
weggsiegd. nuutr sjj, die het aoo ver kunnen
brengen, kunnen er een leven vinden waar
avontuur sn roem nog niet uit is weg-genorma-
liseerd een leven vergelUktteUir met dat van <le
roemrUke zeevaarders, wier portretten hangen
in de aaien van hun instituut, de Kweekschool
voor de Zeevaart te Amsterdam
Na het eindexamen van de Kweekschool ge
nieten ds adsplranten nóg een aanvullende
practlache en theoretischs opleiding te Schip
hol. waarna het examen voor verkeersvlieger
volgt.
■n dan? BU ds meeste opleidingen komen de
grootste moeilUkheden thans eerst na het eind
examen Maar in dit vak ia nog niet de klad
gekomen De luchtvaart biedt nog enbegrenade
mogelUk heden
Allereerst al) vermeld, dat de afgestudeerden
zich kunnen verbinden tot een Jaar werkelljken
dienst als reserve-officier-vlieger bU de L.V.A.
te Boesterberg Ze krijgen dan de helft van het
betaalde schoolgeld dit bedraagt |rer jaar
t 1000 terug Maar ook overigens maken «U
een goede kans om aangesteld te worden tot
vlieger ïe klasse bü de KLM Deze maatachap-
PU la natuurlUk niet verplicht de afgestudeer
den In dienst te nemen, en evenmin sUn deae
laateten vsrpUcht bU de K L M te kotnen maar
de kansen «Dn beter dafl tn de meeste andere
vakken gezien het rich steeds uitbreidend
bedrüf van onaa nationals Luchtvaartmaat-
schappU Als vlieger 2e klasse kan men rekenen
op een totaal aanvangssalaris van f SOOO
=4* P»
A
Om to* ds opleiding te worden toe
gelaten moot men 17-19 jaar oud
zijn, een algemeene ontwikkeling
bobben, gelijk aan het eindexamen
dor S-jarige H.B.S. en oen zeer
strenge medische keuring met suc
ces doorstaan hebben. Uit degenen
die »*n deze eischen beantwoorden
wordt dan een aantal gelukkigen
gekozen, die echter nog niet direct
leerling worden. Er gaal oen soort
proeftijd vooraf.
wel om as te verdedigen? Is sr belangstelling
of alleen ds behoefte om aoo vlug mogelUk
klaar te zijn? Kan de leerling zelfstandig wer
ken. geeft hU zich rekenschap van wat hu doet?
Is hij in staat uit sen enkel voorbeeld een slgo
meenen regel te ahstrabeeren
Hoe staat het met Ijdelheid, doorzetting, g»-
remdheld. netheid?
Naast het stellen van de schoolprognoes heeft
het selecteersn speciaal van booger peremiee*
n groot deel van de aandacht in beslag geno
men Het is hiervoor noodig geweest den n«ng
van zaken in verschillende bedrijven Intenswf
te bestudeeren. ten einde van den aard van ds
werkzaamheden, vooral wat ds meer leidende
functies betreft, op de hoogte te komen Heg
bleek, dat ook hier niet in de eerste plaats op
intelligentie, maar veel meer Op eigenschap
pen van karakter en wil moest worden gelet.
Administratief en vooral ook organisatorisch
vermogen, gemakkeluke omgang met menachen.
wilskracht, verkoopkracht, doonetting blek est
bü uitstek waardevolle factoren
Het was weer de practljk die hier rietotasg
gaf aan de p»ychoiog>«che «tud>e
Br werd naar verschillende middelen gesocM,
waarmee men deae eigenschappen aoo goed mo
gelUk sou kunnen diagnostlseeren Zoo bliek
het dat voor organisatorisch vermogen zeer
goede tests wanen «amen te stellen, dis vwrvot-
gens op ongevesr 1000 personen werden geQkk
Voor den meer admlnistratleven aanleg goM
hetaelfde
Voor verkoopkracht en wil bleken schrift ea
tn vele gevallen de phyrionomlschs gsgevssta
niet te versmaden dis gnostics
adande
st is eenlge maanden geleden, dat wU een
causerie hoorden van don kapitein-vlie
ger Vsrsteegh. waarin deae aan «Dn ge
hoor poogde duidelijk te maken hoe bU eigen
lijk het vliegen geleerd had. Het was een »U«r-
mtsrsesantet verhaal, dat slch voor het meeren-
•eel atspeelde In sen dorp In Oostenrijk vóór
ten wereldoorlog. Vliegen loeren ging toen
MgsnlUk volgens deselfde methode als keren
Buikspreken of keren op-Je-handen-staan
Iemand, die de kunst reeds machtig te, regt je
bos-je-bet-doen-moet en dan kun Je aslf gaan
grobeersn. net soolang tot js de kunst machtig
bent. Van lessen kun J» moeilijk spreken sn van
aan cursus nog veel minder.
Met onbehaaglUk-prlmiUef tnelkaar-getlm-
msrde vliegtoestellen op weinig comfortabek
Vltegveldjes. met veel durf en met weinig outll-
tage hebben de pioniers der luchtvaart de kunst
van sen bedrijf kon men nog niet spreken
niet eigen gemaakt en tegelUk vooruit gehoi-
7 El» U draaM aan t
haalaa al halvee
•lag ae> (a*at
men vliegenier wordt
Draal dan da 4
veerwtolae óók
aar rsekt»
(mal den «he
<eé4 du»l)
Oedurends de laatste drie jaren wordt ook
ds horoscoop van den proefpersoon mot de ver
dere gegevens, door het psychotechnisch onder
soek verkregen, vergeleken De eerste toree jaar
bleef het uitsluitend bU vergelijk an sn «peelden
dese gegevens bQ het samensteilen van bot rap
port geen enkele rot Nu men. «pedaal voor
enkele karakter-eigenachappen. in sear vs'e ga-
vailon een duldeltjken aamenhang heeft gecon
stateerd. begint de horoscoop bU hst opmaken
van het rapport een woordje mee te opreken.
Het Is niet uitgesloten, dat dit diagnosticum ta
de toekomst betangriJke aanwijzingen zal kun
nen geven aangaande de persoonlijkheid der
ad vieo-aan vragers.
Het bureau heeft thans bU «Dn ondersoek
een steun gekregen van verschillende mede
werkers en assistenten. Zoodoende is hst mo
gelUk geweest in de afgeloopen jaren ougevew
AOOO personen psychotechnisch te ondsrunsjssn
Langaamerhand beginnen vols gegevsno
zich onder enkele hoofden te ordenen, waardoor
sen wetenschappslUk overzicht vim hst vela
dat In ds practljk veraameld werd. mogeHJk
wordt.
Verschillende publicaties, zoowel ovar hst
werk In «Un gehssl als over ds ondssdssltai. e*t
4. Zee woedt do 4
•ulo In het rook-
te »eoee terug-
••dronge*
d. ah v legen 4
den «lip Inrtuwt.
••et do «ufo In
do r«ndta tok»»
(Mo 7)
werden gebruikt bij het bedwingen der onlusten in de hoofdstkd. Een
bepantserde wagen in de straten der Jordaan
5. Afe U ««Htor A
tol Weuw 3 Hei
•tuur naar links
draaft.o. (»la6)