fh S) 0 'o I J Ernstige ongeregeldheden in de hoofdstad. Beroepskeuze Hoe men verkeersvlieger wordt H Zoekt gij betrouwbaar Personeel r i Plaats dan een „Omroeper” voor 75.000 gezinnen. J 3 ZWARE EISCHEN »A<*« JU ■J ZATERDAG 7 JUU 1934 l <4 i i Doel en werkwijze De opleiding 8 5 4 2 y F k 7 '3 I 4ft* 8Hbw Ook pantserauto's renner i i i e j 3% Het Engelsche motorjacht „Scaramouch* is in de Sixhaven te Amsterdam gearriveerd 0 Practyk in overvloed i 8) De vooruitzichten 1 Weinigen uitverkoren Obeervatio-teet W MM er Irtiln maas weinigen. dlo hun vtucbtau sn da oefeningen in hst bUnd- en het 4 f el d Een beroep vol bekoring, doch slechte voer weinige uitver korenen bereikbaar Rijdt veilig I Schilderijen verkoop op straat. Een schilder die geen kant zag «tja schilderijen te verkoopen heeft deze thans te Doorn op straat tentoongesteld Maar met dat al been de luchtvaart voor den Hoilandocbsn tongen nog al «Dn aantrskkrlUk- heid behouden. zijn er heel vat kevels, die gaar de bun loopbaan «ouden willen kienen in de vUsgesU: bot rijk van dreunende motoren, «ta len propeller» en wtjdgespannen vleugels. Ben leven op ruime vliegvelden en la hot onbe grensde luehtruimi een leven, dal Je brengt Ir binnen- en buitenland. In heel Kuropa, met tn het verre verschiet de wuivende palmen van het aonnlge Ineulindel Waarlijk, nog Is er moots genoeg In de vttegerU: hetaelfde moois dat tn vroeger eeuwen de Hoilandache jongen naar see dreef eg de Hoilandsehe vlag goderd en gevreesd deed aHn op aHe aeedn der wereld 1* bt P« da O P< Thane echter Ie do eerste romantiek er al weer af. Het avontuur ie gereglementeerd door bet „rijkst umSc hl ep de luchtvaart" en wie slch thane in bet vliegen wil bekwamen la aange- weaen op een ordentelUken leergang met les uren voor dit en lesuren voor dal on moet een keurig uttgesUppeid pad bewandelen, dat hem vla een reeks examens en bekwaamheldsproe ven brengt naar bet begeerde brevet, «onder hetwelk bet bU artikel aoo-en-aMvoel verboden Is als bestuurder van eenig luchtvaartuig op la treden R d< vt hl T VI a to Ml D m I i 1. Ion auto rijdt roehtuHtoai».. «MM— b— Hot Is bU dsee test dat men antwoord krijgt op allerlei vragen sooals: wordt de intelligen tie gebruikt esu de tauten te «etilirn, daa In hei Hogo Park te Stockholm te aan Htoker loert gohouden Benige Mrtorteche figuren veer palate van Konteag Hoge I 1 I i I I 1 t 1 1 I I I 1 n h n 1 2. Hot achterdeel 1 geel naar rookt» «eggllde. Mppm) 'Als een belangrijk onderdeel van haar taak Is haar reeds In het begin de selectie van het middelbaar onderwijs op de schouders gelegd. Allereerst werd te dien einde een intelligentie test samengesteld en geijkt op ongeveer M00 per*>nen De oefeningen werden zoo goed mo gelUk aangepast aan de behoeften van hot Hol- rlja. aan de agn ge toegekend. Het Mllgentleteat son- fde was. om oen an de middelbare kwamen allerlei tempo, nauwkou- vooral de sgn arbeidaobeervatle. school voor de Zeevaart te Amsterdam worden arrlyU maar een stuk of Urn jongens aange nomen voor de opleiding tot verkeersvlieger Dat moeten natuurlijk de allerbesten xljn en de beate keus kan men maken sla het aantal can- didaten aoo groot moge lijk Is Daarom wijst het bestuur van de Kweekschool de candidaten niet bü voorbaat af maar moedigt het Integendeel degenen aan die zich voelen aangnteokken tot het vliegers-beroep om slch aan te melden Weinigen «Dn uitverkoren, maar velen worden geroepen Om meerdere bekendheid te geven aan de op leiding tot verkeersvlieger beeft het bestuur van de Kweekschool dezer dagen een uiteenzetting gegeven aan de vertegenwoordigers der per» en naar aanleiding daarvan sullen wfj hieronder nog bet een en ander vertellen van □te toekomstige vliegers vormen een bjjaon- dere VI-rr- aan bovengenoemde kweekschool gaan van de lichtere op de «waardors verkeers vliegtuigen van de KLM De Kweekschool is een internaat. Dat is noo- dlg omdat aan de toekomstige piloten tucht en discipline moet worden bQgebracht Want meer dan bjj eemge andere opleiding speelt karakter vorming een groote rol. De vliegers, eenmaal afgestudeerd, worden al heel spoedig verant woordelijk geaagvoerder van een vliegtuig, aan wie het leven der passagiers geheel en al Is toevertrousrd. Ken goed verkeersvlieger «l)n Is geen kwestie alleen van bekwaamheid: In den vlieger moeten durf en voorzichtigheid in du mate vereenlgd U)n dat men kan spreken van 'n flinken kereleen man met karakter Plichts besef en gehoorzaamheid leggen daartoe den «rondslag en daarop ia de opleiding tngerieht droom wsrteiljfchsid aten worden en In alle op-- ding van den vllegleeraar. die mede de overland- rteiktaw geschikt stfn voos het mooie, maar ■tasHM btwosp vha gitegag. Aaa da Kwaak- aaoitevjiagag regelt. «aiairtelUk wordt svorgs- landache middelbaar on tudsnormen werd weinig w bleek echter, dat sulk een der meer volkomen ot^hl prognose voor het aflokte school te stellen. Da^K oefeningen voor ooncernmi rlgheid en waarbij men nauwkeurig beatudeeren kan hoe een kind werkt en hoe snel het bereid Is sjjn infantiele denkgewoonten op te geven voor een moer logiachen aanpak van de stof. .Ag» Wh Jfwa- Do opleiding duurt twee jaar en twee maan den. Na het eerste jaar nemen de jongens deel aan de overgangsexamens voor de kweekschool In de aomervacantle. die daarop volgt, worden z-lj dan voor vier weken te Schiphol gedeta cheerd, alwaar sD voornamelijk hun vllcgbe- kwaambeid uitbreiden en ook verdere kennis omtrent de praktijk van het verkeer met vlieg tuigen opdoen. ZU doen dan als onderdeel van de voortgeaette vUegopleiding zelfstandig over- landvluchten met tuaschenlandlngen op ver schillende terreinen en vliegen mede op de vliegtulgeQ der K.L. M., welke de diensten op de blnnenlandache luchtljjnen onderhouden Verder verrichten SU practlsch werk aan vlieg tuigmotoren en krUgen zfl de door den vHeg- leeraar te verstrekken opdrachten uit te wer ken o» met betrekking tot de navigatie en den weerberichtendienst ZU maken tn die maand nog een enkele reis op een dag heen en terug In den geregelden dienst der KLM naar het buitenland Ne. af loop van hunne detacheering te Schiphol ge nieten de adsplranten een welverdiende varan- tie. waarna zij met den aanvang van de cur sussen der Kweekschool hst tweede leerjaar aanvangen, waarbU «U ook weder de noodt.ce practlache en theoretische vlieglessen ontvan gen. In 1»24 werd te Utrecht het ClemeentrlUk Bureau voor Beroepekeuse opgericht. Directeur werd Jhr dra D J. van Lennep Dsas voelde reed» spoedig bU het geven van sjjn adviezen een sterke behoefte aan een psychotechrüachen ondergrond Daar het beoefenen van de pey- cho-technlek echter niet op den weg lag van genoemd Oemeentelljk Bureau werd in 1B37 de Nederlandsche Stichting voor Psychotechniek opgericht, onder voorzitterschap van dr H v. d. Hoeven, senuwart» te trecht. De stichUng kreeg vergunning haar eigen instrumentarium te huisvesten in de lokaliteiten van hst Oe- meentelUk Bureau BU het geven van adviesen bleek dat M pCt van degenen, die rich tot het bureau wendden een psychotechnisch onderzoek wenschten Bovendien begonnen de meeste gemeentebe- drUven. zooals tram. gas. politie, electricltelt secretarie, voor de selectie van hun personeel ide diensten van het peychoteehnlcum in te roe pen. Verschillende groote bedrijven volgden dit voorbeeld. Uit het geheels land kwamen geregeld advies aanvragen aan de stichting van particulieren, voomameluk met het oog op de keuse van een beroep of school Bind» 1 Juli j.l. is het Oem Bureau voor Heroepskeuse opgeheven DDe stichting voor Psychotechniek heeft het geheele bedrijf thans voor eigen rekening overgenomen De BllchMng heeft zich In haar werkzaamheden natuurlijk steeds moeten aanpassen aan datgene, wat ds maatschappU van haar vroeg De onderwerpen, die haar ter bestudeertng werden opgedragen, vormen een weerspiegeling van verschillende vragen, die tn deern tUd aan de orde stjn I ntelligentie-teet Bezichtiging van ‘t Laboratorium der Nederlandeche Stichting voor Psychotechniek De derde etappe van den .Tour de France*. De bekende Magne (vooraan) e.a. op de route Charleville— Metz 1 FOTOREPORTAGE D« ultetndelUk aangewezen adsplranten en reserve-adsplranten worden van half Augustus tot einde September te Bchipiiol op eenvoudige doch degelUke wUse gehuisvest ZU hebben daar een heerlUken tUd. ZU ontvangen dagelUks en kels vüeglseeen. afgewisseld door eemge theorie over vliegtuig sn motor, benevens «portoelenmg Aan het einde van dat tUdperk wordt bepaald met wie de opleiding zal worden voortgeaet Ds gelukkigen, die bewenen hebben voldoende vliegaanleg te bezitten, doen begin October hun intrede aan de Kweekschool, waar de studie voor stuurman bU de groote vaart wordt aan gevangen TsgelUkertUd ontvangen sU nog tes- een in vUegtulgkennis motorkennls enzter wijl het lesrooster zoodanig geregeld la. dat «U nog eenlge dagea per week te Schiphol verder vilegonderwlje ontvangen Als alles goed gaat, hebben sjj dan met Nieuwjaar reeds hun vliegbrevet A. dat de be voegdheid geeft tot sportvlieger. Het geheele eerste jaar Wijven «U dan vliegen op *n lichten Pander en een leis «waarderen Koolhoven van de Nationale Luchtvaart Schooi Als se daarop een voldoend aantal uren aelfstandig hebben gevlogen, gaan sU over op overgangevliegtulgen van de IL.M thans onder rechtstreekse he lei- die in de toekomst Neerlande vlag hóóg sullen moeten houden In de lucht. Ds Commandant van de Kweekschool, de heer D H van der Hiel, wordt voor de op leiding tot verkeersvlieger bijgestaan door den vllegleeraar. den heer I. A. Aler, dte met de rechtstreeksche leiding van de practlache en theoretische vllegleaeen is belast Ds heer Aler Is levens chef van den VUegdienat der KL M aoodat nauwe samenwerking met de luchtver keersmaatschappt) gewaarborgd ia Van de degelukbeld der opleiding hebben wy ons persoonlijk kunnen overtuigen. De beer Qroeneveld, eerste jaars leerling der Kweek school. heeft ons In sen open Pandsrtje boven Amsterdam rondgevlogen, en we voelden ons aoo safe ate In Fokker’s schoot. Ten slotte «U er nog op gewezen, dat meer bijzonderheden over de opleiding tot verkeers vlieger te vinden z|jn in de brochure van den vlieger Vlruly„Vliegen als beroep die In den boekhandel verkrijgbaar ia. Het beroep van vlieger Is maar voor weinigen weggsiegd. nuutr sjj, die het aoo ver kunnen brengen, kunnen er een leven vinden waar avontuur sn roem nog niet uit is weg-genorma- liseerd een leven vergelUktteUir met dat van <le roemrUke zeevaarders, wier portretten hangen in de aaien van hun instituut, de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam Na het eindexamen van de Kweekschool ge nieten ds adsplranten nóg een aanvullende practlache en theoretischs opleiding te Schip hol. waarna het examen voor verkeersvlieger volgt. ■n dan? BU ds meeste opleidingen komen de grootste moeilUkheden thans eerst na het eind examen Maar in dit vak ia nog niet de klad gekomen De luchtvaart biedt nog enbegrenade mogelUk heden Allereerst al) vermeld, dat de afgestudeerden zich kunnen verbinden tot een Jaar werkelljken dienst als reserve-officier-vlieger bU de L.V.A. te Boesterberg Ze krijgen dan de helft van het betaalde schoolgeld dit bedraagt |rer jaar t 1000 terug Maar ook overigens maken «U een goede kans om aangesteld te worden tot vlieger ïe klasse bü de KLM Deze maatachap- PU la natuurlUk niet verplicht de afgestudeer den In dienst te nemen, en evenmin sUn deae laateten vsrpUcht bU de K L M te kotnen maar de kansen «Dn beter dafl tn de meeste andere vakken gezien het rich steeds uitbreidend bedrüf van onaa nationals Luchtvaartmaat- schappU Als vlieger 2e klasse kan men rekenen op een totaal aanvangssalaris van f SOOO =4* P» A Om to* ds opleiding te worden toe gelaten moot men 17-19 jaar oud zijn, een algemeene ontwikkeling bobben, gelijk aan het eindexamen dor S-jarige H.B.S. en oen zeer strenge medische keuring met suc ces doorstaan hebben. Uit degenen die »*n deze eischen beantwoorden wordt dan een aantal gelukkigen gekozen, die echter nog niet direct leerling worden. Er gaal oen soort proeftijd vooraf. wel om as te verdedigen? Is sr belangstelling of alleen ds behoefte om aoo vlug mogelUk klaar te zijn? Kan de leerling zelfstandig wer ken. geeft hU zich rekenschap van wat hu doet? Is hij in staat uit sen enkel voorbeeld een slgo meenen regel te ahstrabeeren Hoe staat het met Ijdelheid, doorzetting, g»- remdheld. netheid? Naast het stellen van de schoolprognoes heeft het selecteersn speciaal van booger peremiee* n groot deel van de aandacht in beslag geno men Het is hiervoor noodig geweest den n«ng van zaken in verschillende bedrijven Intenswf te bestudeeren. ten einde van den aard van ds werkzaamheden, vooral wat ds meer leidende functies betreft, op de hoogte te komen Heg bleek, dat ook hier niet in de eerste plaats op intelligentie, maar veel meer Op eigenschap pen van karakter en wil moest worden gelet. Administratief en vooral ook organisatorisch vermogen, gemakkeluke omgang met menachen. wilskracht, verkoopkracht, doonetting blek est bü uitstek waardevolle factoren Het was weer de practljk die hier rietotasg gaf aan de p»ychoiog>«che «tud>e Br werd naar verschillende middelen gesocM, waarmee men deae eigenschappen aoo goed mo gelUk sou kunnen diagnostlseeren Zoo bliek het dat voor organisatorisch vermogen zeer goede tests wanen «amen te stellen, dis vwrvot- gens op ongevesr 1000 personen werden geQkk Voor den meer admlnistratleven aanleg goM hetaelfde Voor verkoopkracht en wil bleken schrift ea tn vele gevallen de phyrionomlschs gsgevssta niet te versmaden dis gnostics adande st is eenlge maanden geleden, dat wU een causerie hoorden van don kapitein-vlie ger Vsrsteegh. waarin deae aan «Dn ge hoor poogde duidelijk te maken hoe bU eigen lijk het vliegen geleerd had. Het was een »U«r- mtsrsesantet verhaal, dat slch voor het meeren- •eel atspeelde In sen dorp In Oostenrijk vóór ten wereldoorlog. Vliegen loeren ging toen MgsnlUk volgens deselfde methode als keren Buikspreken of keren op-Je-handen-staan Iemand, die de kunst reeds machtig te, regt je bos-je-bet-doen-moet en dan kun Je aslf gaan grobeersn. net soolang tot js de kunst machtig bent. Van lessen kun J» moeilijk spreken sn van aan cursus nog veel minder. Met onbehaaglUk-prlmiUef tnelkaar-getlm- msrde vliegtoestellen op weinig comfortabek Vltegveldjes. met veel durf en met weinig outll- tage hebben de pioniers der luchtvaart de kunst van sen bedrijf kon men nog niet spreken niet eigen gemaakt en tegelUk vooruit gehoi- 7 El» U draaM aan t haalaa al halvee •lag ae> (a*at men vliegenier wordt Draal dan da 4 veerwtolae óók aar rsekt» (mal den «he <eé4 du»l) Oedurends de laatste drie jaren wordt ook ds horoscoop van den proefpersoon mot de ver dere gegevens, door het psychotechnisch onder soek verkregen, vergeleken De eerste toree jaar bleef het uitsluitend bU vergelijk an sn «peelden dese gegevens bQ het samensteilen van bot rap port geen enkele rot Nu men. «pedaal voor enkele karakter-eigenachappen. in sear vs'e ga- vailon een duldeltjken aamenhang heeft gecon stateerd. begint de horoscoop bU hst opmaken van het rapport een woordje mee te opreken. Het Is niet uitgesloten, dat dit diagnosticum ta de toekomst betangriJke aanwijzingen zal kun nen geven aangaande de persoonlijkheid der ad vieo-aan vragers. Het bureau heeft thans bU «Dn ondersoek een steun gekregen van verschillende mede werkers en assistenten. Zoodoende is hst mo gelUk geweest in de afgeloopen jaren ougevew AOOO personen psychotechnisch te ondsrunsjssn Langaamerhand beginnen vols gegevsno zich onder enkele hoofden te ordenen, waardoor sen wetenschappslUk overzicht vim hst vela dat In ds practljk veraameld werd. mogeHJk wordt. Verschillende publicaties, zoowel ovar hst werk In «Un gehssl als over ds ondssdssltai. e*t 4. Zee woedt do 4 •ulo In het rook- te »eoee terug- ••dronge* d. ah v legen 4 den «lip Inrtuwt. ••et do «ufo In do r«ndta tok»» (Mo 7) werden gebruikt bij het bedwingen der onlusten in de hoofdstkd. Een bepantserde wagen in de straten der Jordaan 5. Afe U ««Htor A tol Weuw 3 Hei •tuur naar links draaft.o. (»la6)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 16