De abdij van e 800 jaar De Witheeren jubileeren Zoekt gij betrouwbaar Personeel Plaats dan een „Omroeper” voor 75.000 gezinnen. Van Berne naar Heeswijk J ZATERDAG 14 JULI 1934 De nieuwe Abdy Het leven der monniken Monnikenwerk De kudde verstrooid Berna ut lacernd Vruchten van dezen boom' I .^7 Binnen Kloostermuren Na eeuwenlange verdrukking is oen tyd van werk aangebro ken waarop Gods zicht bare zegen rust Opleidingsschool (Intern) „St. Bernardos” |ta voor toelating Middelbaar Onderwijl tatata «dB»»*» H8IIIbiii4 brt Itairt ds» ge- aMtt art ktailaKlUk» regeering, dM uog wil T iiiitiiitmiiiiiiiiiiiiiiiKiiiiiiiiMiiiii gaai du» l al weer niet meer te vereenlgen. Kemgeid 3»».— p. J. Event. state- redaeUe SS.— p. i- ran Christus aan Maria Magdalena. Het klooster la omgeven door een stillen. lom merrijken tuin, waarin ergens een kleine vijver ligt te droomen; een ideaal oord voor studie en meditatie, en vandaar is bet. dat men hier en daar nog een mooi kijkje kan hebben op den ouden kloosterbouw, waarvan de achter- en *U- gevel beter bewaard Is dan de voorkant. Naast de abdij ligt het gymnasium, waar on geveer tachtig leerlingen worden opgeleid voor bet groot-semlnarie en dat gesticht la In 1888 Tusachen klooster en gymnasium ligt de kloosterkerk, die bezlenswaardlg is om de eigen aardige rulmte-indeellng. Het grootste deel wordt Ingenomen door bet priesterkoor, terwijl het altaar voor de geloovigen lx. de gymna siasten. tegen een zijwand is geplaatst Er staan ook nog een paar oude grafzerken van abten, destijds te Berne gevonden, vandaar naar bet RUksmuseum gebracht en door die Instelling later weer aan de abdij geschonken. vnhst Jaar 1130 stichtte Sint Norbertus te I Prdmontrt in Noord-Frankrijk «Un eerste abdij, waarnaar «Un orde thana nog <fie der Prémonstratensers genoemd wordt. De Jonge orde blaak een groote levenskracht te bezitten in 1134 werd reeds een tweede abdtj gesticht te Laon an vandaarult trokken de monniken noordwaarts, aan in onae lage landen in 1130 te MarUInwaard in de Betuwe een derde abdij te stichten De monniken van MariOnwaard droegen de tekkel verder. In 1134 stichtten «U te Beme nabfj Huisden een abdij Fulco. heer van Berne, leefde nX in onvrede met den heer van Heus den en was op *n kwaden dag door dezen in n hinderlaag gelokt bfj Hamert Aan drie zijden door vdanden omringd, riep hij Ood om red ding aan en deed de gelofde om. wanneer hU gered werd, aan klooster te stichten Toen sprong hU te paard in de Maas en wist zwem mende den overkant te bereiken. Waarschijn lijk bevatte de rivier In die dagen meer water dan tegenwoordig on desen rijd van het jaar. want anders bad hij wel ineens over de Maas kunnen ^ringen. Zijn eed getrouw bouwde Fulco bat klooster, schonk het aan de Norber tijnen van MarMnwaard en trad self als loot» in moeilijke tijden beschut en door den arbeid hunner monniken de bevolking voor de kerk behouden. In lange rijen hangen hun portretten thans in de gangen en zalen van het .slot" der abdij te Heeswtjk Te HeeswUk; want van de oude abdij te Berne is niets meer over dan een put In de wetlanden. Er is nog een oud schilderij van het oorspronkelijk klooster, een imposant bouwwerk met torens en hooge muren, als een kasteel aan den oever der Maas. Maar de rondtrekkende legerbenden tijdens bet tachtigjarig ..pleit van dwang en vrijheid" hebben geen steen op den anderen gelaten en de kloosterlingen moesten een veilig heenko men soeken Fan 1823 tot 1829 hebben de Heeren Kanunniken toen in Den Bosch ge woond, in bet pand aan de Hlnthamerstraat. waar thans de Zusters van Tilburg zijn geves- Hgd Toen Frederik Hendrik Den Bosch had Ingenomen, moesten de geestelijken echter ook hier bet veld ruimen. Aldus werd de abdij van Berns gesticht, een kinnetwgimeeaoehap die tegen acht eeuwen en wat voor eeuwen I ie bestand gebleken. Want thans, AX> 1934, maken de hoeren Nor bertijnen Meh op om hot achtste eeuwfeest hunner abdU op waardige wtjae te vieren. „Berna ut iuoerna”: ceme «U een Echt Zoo luidt de wapenspreuk dor abdU en als een Hebt beeft het vork der kloosterlingen acht eeuwen lang over ooeteUJk Brabant geschenen •termen bobben over Brabant gewoed en bet licht aomo HJdelük teruggedron. n tot in de verborgenheid, maar nooit te hot gedoofd. De tekkel, ontstoken door at. Norbertus self la van band tot hand gegaan: eea eerbiedwaar dige rasta van abten heeft, elkaar in ononder- bedelaar Verguld fa de kromming Ben verborgen loven, dat zoo weinig mogeljjk naar buiten treedt. Zoo UJkt het. En toch wordt ook buiten de kloostern .ren door de reguliere kanunniken van 8t Norbertus veel goeds ge daan Niet aUoen in de negen parochlss, die door hen bediend worden. Verder over het Brabantscbe land beeft zich het heilzame werk der «rdienstelUke Ir Innet «Hingen ultge- St Martlnut met den zilver en metaalplaat lek ven den ebUtaJ taait Beme Thans, na achthonderd jaren. k—- abdU een nieuwe periode van bloei tegemort „Berna ik lucerne” wordt meer dan ooit be waarheid. want het licht straalt thans tot ver over de grenzen, tot in de Vereenlgde Stated en tot In de geheimzinnige duisternis van hs» Indische Rük. In tegenstelling met vele andere orden van reguliere kanunniken blijkt OS van 8t. Norbertus in den dernen tUd nog haar volle levenskracht te bezitten. Moge bet achtste eeuwf<— mUlpaal «Un op den weg vs apostolaat. Van I slechts een ul’gebreid apostolaat. Van harte «temman wU in met dto wenach van den H. Vader: ..dat (de ordegees telijken) de leer en het voorbeeld van hun v** der Norbertus volgend, hetzij in overweging dor hemelache dingen, uet*U in de uitoefening ven hun apo—olaai, over rijke vruchten w* zich en de hun toevertrouwde geloovlgta W Vlnsr de schoonheid van het heele klooster leven ligt nu eenmaal niet aan den buiten kant. maar van binnen Treed de gastvrije kloosterpoort binnen en verwijl een poos in de ernstige atmosfeer van het convent. Hooge witte gangen waardoor geluidloos de leeke- broeders wandelen, een blauwen voorschoot voor het «ritte habijt. Langs de wanden rijen zich de geschilderde portretten van de abten, die In den loop der eeuwen den kromstaf gevoerd heb ben over de abdU Ernstige ouderweteche ge zichten. bewust van de waardigheid van hun ambt, met een wapen en een latUnsche spreuk Een abt uit de achttiende eeuw met een def tige witte pruik, de zeventiende-eeuwache met hooge. gothlsche bonnetten. De zalen in het claustrum «Un uiterst eenvoudig. Witte muren, hooge ramen, kaal houten tafels en harde stoe len en banken Een der gangen loopt langs een kleinen binnenhof, waarop men door ‘n venster kan uitaten Op den aarden grond rijen lage heuveltjes. In het midden een kruis: de be graafplaats der kloosterlingen. Geen zerken, geen monumenten. eenvoudiger kan het al niet. Dan is er nog een bibliotheek met een schat van boeken, die men midden in bet Brabant scbe boerenland niet sou vermoeden. Ben groote gissen vitrine met waardevoile incuna belen. een kast met oude handschriften, maken den trots uit san het klooster, maar Interessan ter is nog het archief der communiteit. Eeuwenoude documenten worden daar achter dubbele deuren zorgvuldig bewaard. WU sagen er het charter van de oude abdU, docu ment van de 13de eeuw, met een zwaar dóór- gedrukt lakzegel en den schenkingsbrief uit 1198, waarbU hertog Hendrik zijn saalhof aan de communiteit schonk. De zalen van het hospitium het gedeelte van het klooster, waar de gasten ontvangen worden, vormen een waar museum We zien er aan de wanden oude schilderstukken, kunst vol bewerkte heiligenbeelden en stukken van dat oude hulm-aad. dat men nog veelvuldig aantreft op oude Brabantscbe boerderijen. Ook mooi Delftsch aardewerk is er te zien, en ach ter een gordijntje dat beschut tegen de zon nestralen. ontdekken we een ontwerp-teeke- nlng van de hand van Toorop; In dunne 1U- (Oymn.. HRJ3. etc Te allen rijde op- I name van jongens van 8de en 1de klas L. 8 I Peij bij Roermond u Eindelek. in 1887. betrok de abt O W Neep, die tot dan toe In de pastorie te Berllcum gewoond had. het huis te HeeswUk. dat reeds lang bezit der orde was en tot dan toe als pastorie had dienst gedaan En van toen af bestond er ook weer een echte abdU met een kloosterkerk, waar de monniken de ge'-Uden konden zingen en den gestrengen klooster-regel ongehinderd konden obeerveeren. Hees wijk heeft al heel vroeg een rol gespeeld in de geschiedenis van Berne In 1194 had een hertog van Brabant het huls aan de abdU ge schonken Het was m den tUd dat de jvertogen nog geen vaste residenties hadden. Op ver schillende plaatsen van hun gebied hadden zU een saalhof dat Is een landhuisje met een stapelplaats en de omwonende bevolking, de onderdanen van den hertog, bracht daar in nature de goederen heen, die tot onderhoud van den vorst moesten strekken Deze reisde met zUn hofhouding zUn verschillende villa's af en leefde daar zoolang de opgestapelde voorraad toereikend was. Toen nu In 1198 de Heer van HeeswUk en de Heer van Dlnther leder een stuk grond aan de abdU schonken, stond de Hertog daarbU «Un zaalhof af en bet geschenk viel aoo in den smaak dat eenlge eeuwen later, tn 1848. een abt van Beme Hees wUk tot residentie verkoos ea het bestuur der abdU overliet aan een Ooadjutcr T Zoodra de uitoefening van den godsdienst in de 19e eeuw weer vrU was. schUnt HeeswUk weer een centrum geworden te «Un. want neg vóór dat er een abt gevestigd was trok het huis al de aandacht der naar ..onraad" «speuren de autoriteiten. „In de gemeente HeeswUk bevindt «Ich een prachtig Pasb-rilhuls. synde een slotje aldaar gesticht in de zestiende eeuw en gediend heb- bende tot verbluf van kloosterlingen," zoo rapporteerde in 18M de gouverneur van Noosd- Brsbant aan de regeering Het felt dal men in de 19de eeuw sprak van een „prachtig huls” doet reeds twUfel rijzen aan de aaethetiaohe waarde der abdU. en In derdaad la er van bulten niet veel moois aan te zien Het oude gebouw ia aan den voorkant leelUk gehavend: een trapgeveltje dat er vroe ger was. heeft men weggehakt om de symme trie te bewaren toen men in latere Jaren er een nieuwen Heugel bU ging bouwen Verder geeft de voorgevel een samenraap sel van veel bouwstuien te zien jn geheel rechts hoeft men de laat-gothlsche kerk, ge maskeerd mot een voorgevel die tien jaar ge- Man hypermodern geweest asu Hjn. gtoar SM* spreuk WU lierinneren slechts aan het groots sociale werk van den eerw. heer Gerlach van Elzen »g.. den stichter van den Ned. Chris- telUken Boerenbond en van dr. van Beurden, den geest, adviseur van den N R K. Midden standsbond In de schuur van de boerderij, dis bU t klooster hoort, staat, naast *n groot aan tal fietsen eigenaardig symbool van het mo derne actieve monnikschap de auto waar mee deze Norbertun het geheels land door kruist Maar ook buiten de grenzen van het vw- derland heeft bet godgevallig werk der Ber ner monniken zich voortgeplant En hier kun nen we den stamboom vervolgen waarmee we ons artikel openden Vroeger had men Wlndberg in Beieren ook een abdU d* t>-de. De communiteit was echter reeds lang -erdwenen en het ood» klooster was eed 1803 in het bezit van een bierbrouwersfamilie. In I. midden den inflatletud. werd de abt van Beme er <V merkzaam o, maakt, dat de gebouwen en de grond voor een prikje te koop waren. Zon der te talmen ging hu op den koop in en te 1934 werd de abdU in de Beiersche alpen me» Nederlandsche monniken opnu-^iw bevolkt. In 1935 ontsprong een nieuwe loot aan den stam, van HeeswUk. Van daaruit werden reed» vanaf 1893 missionarissen uitgezonden naar Wisconsin in de Vereenlgde Blaten van Amerika. Hun communiteit werd in 1934 tot abdU verheven, welke gevestigd is te West d» Pere en reeds «Un vanuit deze abdU t”* nieuwe prioraten gesticht, n te Madison ta te Claymont. Ten slotte kreeg de abdU van HeeswUk Brltoch-Indie een eigen missiegebied toegewe zen. n.1. te Jubbulpore Daar ve.spreiden then» vUfrien Nederlandsche missionarissen bet O' loof onder de Hindoe-bevolklng ond<r leiding van den apart, prefect Mgr. Dubbelman. Rondom deze kerk, dit priesterkoor met koor banken en altaartafel, speelt zich bet heele le ven der kloosterlingen af Een strenge leefregel, die begint en eindigt bU dit altaar Vóór vUf uur staan de monniken op, want op dien rijd moeten sU reeds in de kerk «Un voor de meditatie, die tot half zes duurt. Daar sluiten dan de metten op aan tot half zevenf waarna tot zeven uur gelegenheid bestaat tot Mislezen. Te zeven uur worden de FTtmen ge zongen, gevolgd door het kapittel. Dan belU- den alle leden der communiteit, ter aarde ge worpen vóór Vader Abt, hun fouten en tekort komingen van den vorlgen dag. waarvoor ze ..gekapitteld” worden en een penitentie krijgen opgelegd. Daarna is er tot negen uur in ds kerk lederen dag een gezongen plechtige H. Mia. waarbU ech ter alléén die kloosterlingen tegenwoorig «Un. die niet om bezigheden elders moeten «Un. Deae plechtige H. Mis duurt met sexten en nonen tot kwart over tien. Daarna is er .tegenheid tot studie, tot om half twaalf uur de bel luidt vso* het middagmaal, dat eenvoudig maar degeUjk i» Vrijdag is voor de kloosterlingen alriJd vasten dag en Woensdag en Zaterdag ontboudlngsda- grn Na den maaltUd recreatie tot 3 uur en dan gezongen vespers tot half drie. Te half drie is er „potus”. dan kan men in den refter een glas bier, of een kop ^>ffie of thee gaan gebruiken, waarna de kanunniken zich weer aan de studie begeven tot half seven. Te half zeven reien hoedje met bezoek aan het Allerheiligste, waarna om zeven uur souper. Van half acht tot half negen ia er weer recreatie en te half negen wordt de dag gesloten met bet gewe tensonderzoek in de kapel. Na negen uur »Un de monniken vrU om te gaan slapen of nog iets te gaan doen naar verkiezing, maar te tien uur moet iedereen ter ruste «Un. Volgens dezen regel brengen 38 priester», 29 novicen en 18 leekebroeders Lier hun dagen door met gebed en studie. altUd ietwat argwanend stond tegenover de voor andersdenkenden moeilUk te doorgronden orden en congregaties, had men nu en dan heel wat te stellen Zoo had de wijding van een hieuwen abt In 1841 heel wat voeten In de aarde Een formeel onderzoek ging er aan vooraf en na veel heen en weer geschrijf kwam elndelUk de goedkeuring des Konlngs af Me wUdlrg mocht doorgaan ponder dat daaruit eenlg nadeel voor den Staat voortsprulte" en „mits de mUtering Intra muros plaats heeft en het dragen van den muter niet In bet openbaar geschiede.* Toen In een der Perzische oorlogen de Athe- nerx voor het leger van konlng Xerxes de wU« genomen hadden naar het eilandje Salami» en vandaar met weemoed hun stad in vlammen zagen opgaan, sprak hun leider Themlstocles hun moed In: „Treurt niet om de stad die In vlammen opgaat Athene is niet verloren, wart Athene Is overal waar gU «Ut Niet de stad, maar gU, de menschen. «Ut Athanet* Zoo ging het ook met de monniken Beme Hun huis was verwoest, maar de abdU bleef bestaan. Want de abdU. dat is de abt met de aan hem ondergeschikte monniken. De abt nam de wUk naar de suldelUke Nederlanden, naar VUvoaorde bU Brussel; de monniken ble ven bU het Brabantscbe volk en oefenden In het geheim hun geestelUb ambt tül in de pa- rochlén die zU reeds veer de omwenteling be dienden Daar leefden «U met de barren in kleine schuilplaatsen om Zondags In alle vroegte In een boerenschuur een Mis te lezen en de H Sacramenten toe te dienen Daarbij hielden «U contact met elkaar en met den Vader-Abt Was de Abt gestorven, dan kwa men «IJ bueen om een nieuwen te kiezen, in wiens handen «U dan hun geloften vernieuw den Thans nog worden de kerken te HeeswUk. Berllcum. Engelen. Bokhoven. VIUrnen. Hedik- hulzen. Haarsteeg. Elshout en Utoyen door de reguliere kanunniken van Bt. Norbertus be diend In de meeste plaatsen zUn de oude kerk jes In handen van andersdenkenden gebleven en hebben de katholieken nieuwe, grootere kerken gebouwd; alleen In Bokhoven dateert de katholieke kerk nog uit de middeleeuwen Maar de stormen van de vervolging dreven over en in 1799 keerde da abt terug naai Nederland en werd het licht weer op den kan delaar gnplaatrt. De communiteit trad weer V - meer aan het licht, maar nog was er geen 1 FOTOREPORTAGE De Engelsche nationale schuttersvereeniging heeft te Bide? haar jaarltyktche manoeuvre* gehouden Een o verstekt van <te schtet* banen Op de grens van Dreumel en Wamel «Ijn Vrijdag drie boerderijen en teven schuren door brand vernield waarbij zeventig duizend kilo hooi verloren ging. De rookende puènhoopen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 4