Grootere walvisschenvangst De nieuwe verkeersteekens „Omroeper” J- Het 125-jari estaan van Tilburg. Nationale luchtvaartdag te Soesterberg. Zoekt gij betrouwbaar Personeel Plaats dan een o DE EXPLOSIEHARPOEN VERDWIJNT voor Geheimzinnige vinding Onweer na de hitte in Amerika Geen audiëntie R.K. OPENBARE LEESZALEN Ver»lag Rekenkamer Jaarvergadering te Amsterdam Staatsexamen akte onderwijzer ringa. Mteitwa Paksla. Nieuwe raket-torpedo uitgevonden Missionarissen in vliegtuig omge komen Een standbeeld op het St. Servaas- klooster Bil mile HJdvi rond ius I ’eer er8 taplt Oerei «oor» •kor HJks •ere ran (jjksl m< jai 6 -r a Met eabtidie der Noonche regee- ring worden proeven genomen met een electrische jachtmethode wtf moeten ons, soo bestoet spr, blijven wr- Teeken» of seinen tot regeling van het vekeer op de wegen MAANDAG 16 JUU 1934 1 FOTOREPORTAGE den verteersregelaar ▼an ander de Notarieel examen DEN HAAG Geslaagd »O0S <Uei U: B. O. Soa In alle stilte zijn proeven genomen met elektrische harpoenen bij het jagen op wal- vlsschen. De voordeelen van deze vinding «tjn: pijnloos afmaken en minder onkosten. De gewone audiëntie van den Minister van Sociale Zaken zal op Woensdag 18 JuU as. niet plaats hebben. op De Zondag to de te Amsterdam gehouden jaar vergadering van de Vereenlglng van R. K. Openbare Leeszalen en Bibliotheken In Neder land voortgezet in een der zalen van Parkzicht. In deae bijeenkomst sou dn. A. B. M. Brans uit Hertogenbosch een Inleiding houden over de verhouding tusschen de hoeveelheid roman» en wetenschappelijke lectuur in de R. K. open bare leeszalen en bllbUotheken. ftjc. beeft (to»i7i»ar «en enqwéte jn«e»Md, TOKIO. 14 Juli. (VB.) De Jonge uitvinder Ohara, die reeds 700 patenten op zijn uitvin dingen heeft verkregen, beweert dat hij een raket-torpedo heeft geconstrueerd die, na door een catapult te zijn weggeschoten, een snelheid van 7000 K.M. per uur sou kunnen bereiken, kunnen zetten tegen een verder gaan van de cultureele afbraak. Naar aanleiding van de voordracht van drs. Brans ontspon zich *n geanimeerde gedachten- wisseling. Nadat de afgevaardigden zich aan een noen maal hadden vereenlgd. werd een boottocht ge maakt door de grachten der hoofdstad Ae Oren muit fleel< rem W j ran 1 zie. aai kei na llm dra F (en kin, mt len naa dra, noei Uoei (UU< ••t, dat f» i waaruit viel af te lelden, dat ook een tijdelijke inrichting voor een ander doe! zeer kostbaar zou zijn. Intusschen verwachtte de Minister, dat het gebouw binnenkort tijdelijk in gebruik sou kunnen worden genomen als opslagplaats. 7. Teeken tot snelheid vermeerderen voor het verkeer, dat den verkeers- regelaar van links nadert. t T t t 3. Stopteeken voor het verkeer, dat den verkeers regelaar van voren, als voor het verkeer dat hem van achteren nadert. Aan de gemeente Maastricht werd indertijd door een tot dit doel in het leven geroepen stichting voorgesteld op het 8t. Servaasklooster een standbeeld van Henrlc van Veldeke op te richten. Inmiddels kwam het beeld naar ontwerp van den Maastrichtschen beeldhouwer Charles Vou gereed. De Raad van Maastricht heeft Donderdag be sloten het op te richten standbeeld In eigendom te aanvaarden. Het plein voor plaatsing, tuasehen St Servaas- kerk, 8t. Janskerk en Staargebouw zal de naarn dragen van Henrlc van Veldeke Plein. 8. Teeken tot snel- v held vermeerderen, voor Het nieuwe vliegtuig van de Prefecture in Garip. waarover wij nog zeer onlangs in ons artikel „de Kerk en Vliegtuigen" melding maakten en dat *n geschenk der Duitsche R- Katholieken door de Ml va (een Duitsche Kath. organisatie die de missles van allerlei verkeers middelen voorziet. w.o. ook vliegtuigen, auto mobielen en motorbooten) was. is bjj Oost- London tijdens een vlucht van Aliwal-North naar de Kaap <Z-Afrika) neergestort. De vlieger Hans Marti en twee vllegtulg-lnzltten- den, missionarissen, zijn omgekomen Dezelfde prefectuur heeft nog een vliegtuig in gebruik. een Haviland-Moth dat een geschenk der Zwltsersche Katholieken Is geweest. Ofschoon zooals wij reeds schreven vliegtuigen hoe langer hoe meer regelmatig door vele priesters en vooral missionarissen worden gebruikt, heeft men gelukkig tot heden nog niet veel ongelukken gehad, eerste tragedie die met deze hierboven gemelde te vergelijken Is. was die welke In 1930 In Ko- tebu (Alaska) plaats greep op een proefvlucht, waarbij èn de vlieger èn twee Jesulten-paters het leven lieten Het 125-jdrig bestaan der stad Tilburg. Een overzicht tijdens het grootsche défilé voor het stadhuis till NEW-YORK, 14 JuU. (V. D.) Bij de talrijks plaatselijke onweders, die bet einde van de hltteperiode in den staat New-York hebben gebracht, zijn drie personen door den bliksem gedood, terwijl vijf menschen ernstig werden gewond. Vele gebouwen zijn ernstig beschadigd. Ook op de velden is door wolkbreuken ernstige schade aangezicht. In de nabijheid van Scraton in PennsylvanK zijn twee kleine meisjes door den bliksem ge dood. r 6. Oprijteeken. zoowel voor het verkeer, dat aan de linkerzijde als voor het verkeer dat aan de rechterzijde van den verkeersregelaar Is opge steld. 10. Teeken tot snelheid verminderen voor bet verkeer, dat den verkeersregelaar van ach teren nadert. 4. Oprijteeken. voor het verkeer, dat aan de linkerzijde van den ver keersregelaar Is opgesteld. 5. Oprijteeken voor het verkeer, dat aan de rechterzijde van den ver keersregelaar is opgesteld. waarbij hjj veel medewerking van de bibliothe carissen mocht ondervinden. Liever echter wilde hjj van onderwerp veranderen en spreken over reclame en propaganda. Er Is. zeker nu tn dezen crisistijd, de nood zaak om een intense reclame en propaganda te maken voor de leeszalen, die voortdurend het onderwerp der gesprekken moeten zijn. In Engeland en Amerika Is men daarmeede reeds druk doende. Of deze reclame door ad vertenties zal mogen worden gevoerd is een be twiste vraag, daar sommigen meenen, dat daar voor het overheidsgeld niet mag worden ge bezigd. De leeszaal dient zich meer bekend te maken o. a. bjj de overheid, waarbij Instanties zijn, die nog onvoldoende van het nut dezer Instellingen overtuigd zijn. Zjj heeft te laten zien wat zij Is en wat zij doet. Ook de buitenstaanders, die feitelijk over het bestaan der leeszaal beschikken, moeten worden Ingelicht. Zelfs vrij geregelde bezoekers blijken nauwelijks te weten de werking en de bedoeling van de leeszaal. Met pakkende cijfers moet de overheid wor den aangetoond wat de leeszaal beteekent; daarbij vergelijking der cijfers van de R. K en de neutrale leeszalen nuttige ervaring op leveren o a. betreffende het loonelement, de ultleenfrequentie, de gemiddelde exploitatie- onkosten. Zulke cijfers leveren prachtig afweermate- riaal, als men met verdere bezuinigingsvoor stellen sou willen komen, want uit de cijfers blijkt, dat de uiterste grens reeds Is bereikt. Van de reclame door middel van affiches is hier te lande betrekkelijk weinig gebruik ge maakt. terwijl zij. waar zij gemaakt wordt, dik wijls nog te vroeg en te weinig doelbewust was. Statistische elementen zijn zeer geschikt om in afficbesreclame te worden verwerkt. Hierbij kan o. a. worden aangegeven de verhouding tusschen de ernstige en de ontspanningslec tuur; verder kan ook een vergelijking tusschen den groei der bevolking en het bezoek aan de leeszaal en de ultleening van boeken goeden dienst bewijzen. Hoe worden het lezerscorps en de bezoekers der leeszaal bewerkt? Gewezen moet worden op het Inlichtend karakter van de leeszaal, waardoor deze onmlddellljk in contact komt met menschen. die voor het bestaan van de leeszaal van vitaal belang zijn. Spr. behandelde daarna de noodzakelijkheid van samenwerking tusschen de leeszalen en de kranten, die elkaar prachtig kunnen helpen. Het kan ook van veel nut zijn het publiek tn kennis te brengen met het catalogus-appa- raat. met het kaartsysteem, waarvan de meeste menschen een vrij sterken afkeer hebben. Dit zal vooral aanbeveling verdienen voor schoolgaanden, die bijvoorbeeld per klas eens een bezoek zouden moeten brengen aan een leeszaal om met de inrichting daarvan In ken nis te komen. Ook de propaganda vla de radio is voor uit breiding vatbaar. In de film zou verder wellicht Iets te berei ken zijn, al zal dit misschien voorshands gtoel- lijk uitvoerbaar zijn wegens de kosten. Tentoonstellingen op verschillend gebied kun nen voorts propagandistisch nut sorteeren. Tenslotte zullen goede resultaten worden be reikt met de uitgifte van een orgaan, een soort leeazaalnleuws, dat echter meer moet zijn dan de aankondiging van aanwinsten en vooral niet te ..hoog” mag gaan. Al Is samenwerking op dit gebied gewenscht toch zal het noodlg zijn het autonome karakter van elke leeszaal afzonderlijk zoo weinig mo- geljjk te schaden. De plecMge M0Mg ter eere vaa de Zoete lieve Vrouwe van den Bosch Het wonderbeeld bg het veristen van de Bestoet in de gsoete psoceeste door de stad Deze explosleharpoenen. die in 1884 door den Noor Sven Foyn werden uitgevonden en de oorzaak zijn van Noorwegens unieke plaats in de walvischvangst-industrle zijn slechts in de minste gevallen direct doodelijk. Vaak Is een tweede harpoen noodlg, welke echter bijna nooit goed te richten is, daar de meeste dieren In hun doodstrijd in groote kringen razend rondcirke len. En wanneer dan eindelijk donkere bloed- stroomen het water kleuren, een zeker teeken van den dood, en het schip de bult nadert, zinkt het dier. Zoo spannen de touwen zich, dat zjj oneigen te scheuren, de boeg zinkt onder den zwanen last totdat de visch op *n diepte van 80 tot 80 vadem In zwevende toestand komt. Knjj- schend gaan de lieren aan het werk, het schip trilt in alle voegen. Zullen de kabels die dui zenden kilo’s kunnen houden? Zoodra het li chaam van de walvisch te bereiken is wordt hij aangesneden en met lucht opgepompt. Dat duurt 30 minuten, dan wordt het touw slap, de stoomer komt weer in de normale ligging, doode visch drijft en is geborgen. Voordat het echter zoover is zijn In tien van de honderd ge vallen de kabels gescheurd! En daarom gaat het voortaan als volgt: Wanneer de afgeschoten harpoen een tiental meters heeft afgelegd, wordt een electrlsche stroom ingeschakeld. die na den dood van de visch automatisch weer uitschakelt. Vanuit de harpoen zoekt de stroom zich een weg door het geweldige lijf. De dikke vetlaag werkt isolee- lend, maar via de groote lippen en tong vindt de stroom door het zeewater den weg naar het schip en de doodeljjke kring is gesloten. Het dier is onmlddellljk dood en zinkt niet. In het geheim werd reeds sedert eenlge jaren door een speciaal studiegenootschap, gefinan cierd door de groote walvlschvangstconcerns, met deze vinding geëxperimenteerd Walvls schen van 30 meter lengte en 4 meter breedte werden op die manier gedood. Slechte één keer werd een dier alleen verdoofd; het slachtoffer ontwaakte, en „blies" twee keer voordat een tweede schot een einde aan zijn leven maakte. Bijzonderheden van deze uitvinding zijn mo- nopollegeheimen. Uit de noodzakelijkheid van een subsidie zou men kunnen opmaken, dat het toepassen van electrictteit in de praktijk niet zoo eenvoudig gaat. In ieder geval zullen de uitvinders zich moeten haasten, want anders zal. ondanks Vol kenbond, verboden jachttijd en contlngentee- ring, er weldra geen walvisch meer zijn, die van den pijnloosen electrtschen dool zal kunnen ge nieten. DEN HAAG Geta 13 oand. Geslaagd de beirw< J. H. Beerakker en W. M. Raoaea. beiden te Oy Haag en P. Jansen Schoonhoven te Oegst- Verschenen Is het Verslag der Algemeene Re kenkamer betreffende haar werkzaamheden over het jaar 1933. waaraan het volgende is ontleend: Een mededeellng van de Regeerlng aan de Staten-Generaal betreffende het ledig staande gebouw voor de Technische Hoogeschool aan de Jullanalaan te Delft gaf de Rekenkamer aan leiding, den Minister van Plnuanclën te vragen, of het niet mogelijk was. aan dit kostbaar ge bouw tijdelijk een andere bestemming te geven. De Minister antwoordde, dat afwerking voor dc afdeellng scheikunde van de hoogeschool I Zjj zou door de stratosfeer gestuurd naar schatting 14 mUlioen gulden zou kosten, worden door mlddoi pan alecUicltett of stralen. 1. Stopteeken voor het verkeer, dat den ver keersregelaar van voren nadert. Volgens statistische gegevens van de regee- ring van Nleuw-Zeeland werden in het seizoen 1833/34 in het Zuidpoolgebied niet minder dan 43000 walvlsschen gevangen. De Noorsche regeerlng heeft thans een sub sidie van 80.000 kronen toegestaa^ voor het uit werken van een electrlsche jachtmethode op walvlsschen Deze twee droge notities herinneren weer eens aan de gruwelijkste wreedheid van onzen tjjd, aan de walvischvangst, zooals deze tegenwoor dig beoefend wordt. De walvischvangst kent geen doodelijk schot, geen vlug en pijnloos einde, slechte urenlange, vreeeelijke pijn en stroomen bloed. Jonge wal- vlsschen worden gedood om de ouderen gemak- kelijker te kunnen vangen of wel werden zij la- ter hoewel geheel waardeloos gedood, om dat zij niet van het moeder-lUk wilden wijken: hulpeloos en nog niet tn staat zelfstandig te leven. Het hoeft dan ook geen verwondering te wek ken, wanneer de Scandinavische vereenlglng voor dierenbescherming andere vanginethoden wenscht. En ook de walvischvangstlndustrie werkt thans In deze richting niet zoozeer uit ethische overwegingen als wel uit bezulnigngs- oogpunt! De moderne vangst is nog niet vol doende gerationaliseerd en winstgevend gemaakt. Ruim M> pct. van de reeds getroffen dieren en daarmede een deel van de kostbare jacht- harpoenen ontsnappen. Wij laten kort volgen, boe er nu nog op walvlsschen gejaagd wordt: Wanneer de uitkijk dampfontelnen bespeurt, die door het uitade men van de verbruikte lucht ontstaan, schalt zijn roep: „hij blaast, hij blaast”. Voorzichtig nadert dan de kleine stoomer. Op een afstand van 38 k 30 meter schiet de kapitein, die ook steeds harpoenier Is, t boeg- kaaon af. Een knal, bijtende kruitdamp, in wil de spiralen rolt het touw af achter da 80 kilo ■ware, bijna 3 meter lange, harpoen; wild schuimt het water en dan niets. Na eenlge seconden stilte klinkt vanuit de diepte een tweede, doffe knal. In de harpoen- pant sit namelijk sen bom, die in bet lichaam «aa bft dtor outptofU De A A.A.-kamploenechappen te Londen. De finish der eerste heet ven da 200 meter, door Young (Hair») gewonnen. la het midden reohts onna iandpaaootea Helder Ow. Berger het verkeer, dat rechts nadert. 9. Teeken tot snelheid verminderen voor bet verkeer, dat den verkeersregelaar van voren nadert. 2. Stopteeken voor het vjrkeer, dat den ver keersregelaar van achteren nadert. kc tb be d o 11 Wfef W -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 16